پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی

word 2 MB 32479 69
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    در رشته مهندسی تولیدات گیاهی-گرایش علوم باغی

    چکیده

    این پژوهش برای اولین بار  در دنیا به منظور  نشان دادن اثرات دماهای پایین و میزان دوام آن بر روی درصد جوانه‌زنی و میزان قوه نامیه  انجام شده است .برای انجام این ازمایش دانه های گرده 3 ژنوتیپ زودگل، متوسط گل و دیر گل انتخاب و به انکوباتور منتقل شد. گرده ها به مدت 1 ، 2  و 3  ساعت در دماهای (6، 4 ، 2 ، 0 ، 2- ، 4- و 6-) قرار داده شد و پس از اتمام هر دوره گرده‌ها در محیط کشت گذاشته شده و درصد جوانه‌زنی در هر تیمار مشخص شد . طرح آزمایشی انتخابی، طرح فاکتوریل با 3 فاکتور (ژنوتیپ، دما و دوام دما ) در 3 تکرار در قالب طرح کاملا تصادفی در بهار سال 1391 انجام شد . نتایج نشان داد که بالاترین میزان جوانه زنی در ژنوتیپهای متوسط گل وپایین ترین جوانه زنی در ارقام دیرگل رخ داده است. در ارتباط با میزان دوام بین 1، 2 و 3ساعت دوام دما اختلاف معنی داری مشاهده نشده است . بالاترین میزان جوانه زنی در دمای 6 درجه سانتیگراد بالای صفر روی داده است  .پایین ترین جوانه زنی در دماهای 4- و6 – درجه سانتی گراد بوده است به طوری که در دماهای زیر صفر ممکن است درصد جوانه زنی به صفر برسد .در آزمایش دیگری ، بررسی میزان مقاومت گرده ها از طریق پارامتر نشت یونی انجام شد. همچنین غلظت برخی از کاتیونها از جمله Na,K,Mg,Ca  اندازه گیری شد .   نتایج نشان داد  که pH محلول نشت یافته نمی تواند ابزاری مناسب جهت مطالعه سرما و نقطه انجماد گرده درختان  پسته باشد. درصد نشت یونی از نمونه های تحت تیمار سرما به عنوان پارامتر قابل اعتماد برای ارزیابی آسیب ناشی از سرما مورد استفاده می‌باشد.  نتایج نشان داد که یون پتاسیم اصلی ترین و مهمترین کاتیونی است که با کاهش دما نشت آن افزایش یافته است .در مورد کلسیم ژنوتیپ های دیرگل کمترین و ژنوتیپ های متوسط گل بیشترین نشت را از خود نشان دادند. در ارتباط با منیزیم و سدیم نتایج مشخص ساخت که این کاتیون با سرما نشت نمی یابد و بین دما ها اختلاف معنی دار وجود نداشت. با توجه به این تحقیق انتظار می رود که در سال هایی که با مشکل دمای پایین  درمنطقه  دامغان مواجه ایم ،ارقام متوسط گل عملکرد بیشتری داشته باشند.

    کلمات کلیدی:دانه گرده ،پسته ،دما ،نشت یونی

     

    فصل اول

    مقدمه

     

    بیشتر درختان میوه مناطق معتدله در معرض سرمای زمستانه قرار می گیرند که باعث زیان های اقتصادی زیادی در آنها می گردد. به این دلیل مناطق مورد کشت و تولید میوه مطلوب و مناسب در این نواحی مناطقی است که زیان های حاصل از سرما در آن حداقل باشد . درهر صورت زیان ناشی از سرمازدگی دراکثر مناطق میوه کاری مشاهده می شود. از طرفی دمای پائین یکی از عوامل محیطی است که کشت، پرورش و تولید محصولات باغبانی را محدود می کند . برای مثال فصل رشد محصولات یکساله بوسیله طول زمان عاری از یخ مشخص می شود.همینطور در محصولات دائمی دمای پایین زمستانه،سرمای زودرس در پائیز و سرمای دیررس بهاره یکی از عوامل محدود کننده در تولید محصولات باغبانی است. بنابراین درک مقاومت به دمای پایین بعنوان یکی از عوامل محیطی به منظور دستیابی به روش های مقابله با آن به منظور کاهش خسارت ناشی از این پدیده یکی ازاهداف مهم پژوهش برای متخصصین علوم باغبانی و فیزیولوژیست ها می باشد .

    افت دما در اوایل بهار به ویژه اگرمصادف با بازشدن جوانه ها و گلها باشد، گاه خسارات قابل توجهی برجای می گذارد. اکثر درختان میوه مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و در شرایط بحرانی‌تر، معتدله، در معرض خسارات ناشی از یخبندان و سرمای زمستان در اوایل بهار قرار می گیرند. (ویلسون،1996).

    بروز شرایط نامناسب آب وهوایی به بویژه یخبندانهای زمستانه و سرماهای بهاره مهمترین پارامترهای تعیین پراکنش گونه ها و البته مهمترین شاخص انتخاب محل احداث باغات میوه هستند (وست وود،1978).

    بنابراین اگر شرایط ایده آل کشت و کار در یک منطقه لحاظ شده باشند ، آسیب های ناشی از یخبندان زمستانه کمترین نقش را در این بین داشته و بیشترین تمرکز بر روی سرماهای ناخواسته و غیر طبیعی         اواخر زمستان واوایل بهار خواهد بود. خسارات وارده  به جوانه ها و گلهای باز شده بسیار قابل توجه تر از خسارات وارده به جوانه های در حال خواب و باز نشده خواهد بود.

    از جمله‌ عوامل‌ اختلال‌ در تولید مستمرپسته، سرمای‌ دیررس‌ بهاره‌ است‌ که‌ با نابودی‌ گلها موجب ‌ضایع‌ شدن‌ تمام‌ یا قسمتی‌ از میوه‌ می‌شود که‌ میتوان‌ با انجام‌ کارهای‌ تحقیقاتی‌ این‌ خسارت‌ را کنترل ‌یا کاهش‌ داد. جهت‌ کنترل‌ این‌ نوع‌ خسارت‌ از روش‌های‌ مختلفی‌ استفاده‌ می‌شود .

      در طول سالهای گذشته، مناطق پسته کاری ایران از آسیب سرمازدگی مصون نبوده اند و در برخی ازسالها خسارت ناشی از سرما، درصد زیادی از محصول سال را از بین می برد. تجارب مشاهده ای و گزارشات دریافتی از مناطق مختلف بر این نکته که بخش اعظم خسارت وارده، ناشی از سرمای اوایل بهار است تا دماهای پایین تر از انجماد در زمستان، تاکید دارند. در این بین به نظر می رسد مهمترین خسارت سرما،‌ از بین رفتن گلهای تازه باز شده است، در حالیکه دماهای بالاتر به کاهش رشد و نمو گلها و لوله گرده و کاهش کارآیی گرده افشانی منجر می شوند، دماهای پایین می توانند حتی جوانه ها را از بین ببرند (قلی پور، 1385).

    در سال 1376 50% محصول پسته در اثر سرما از بین رفت. همچنین در سال 1383 نیز به طور متوسط 30% محصول پسته در استان کرمان در برخی مناطق پسته خیز از بین رفت که این حادثه به خصوص در استان کرمان که اکثر باغداران وابسته به اقتصاد تک محصولی هستند ضربات سنگینی به باغداران وارد آورد. در سال 1384 نیز در برخی مناطق پسته کاری استان کرمان تا 60% محصول پسته در اثر سرمای بهاره از بین رفت (حکم آبادی، 1386). همچنین بخش زیادی از محصول پسته  در اثر سرمای دیررس بهاره در 16 فروردین ماه سال 1387 از بین رفت. سرمای وارده و تغییرات جوی ایجاد شده در چند سال اخیر نشان می دهند که محصول پسته یکی از محصولات حساس به سرما ی بهاره بوده و احتمال سرمازدگی بالا در چند سال آینده بنا بر تغییرات جوی دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین انجام تحقیقاتی جهت کاهش خسارت محصول در اثر سرمای بهاره از ضروریات می باشد

    در این چند سال اخیر علاوه بر اثرات مستقیم سرمای بهاره بر روی محصول پسته، دانه بندی ضعیف خوشه های باقی مانده نیز یکی از عوامل کاهش عملکرد بوده است که از دلایل مهم آن گرده افشانی ضعیف بوده است، احتمالا دماهای پایین  درصد جوانه زنی و  میزان  قوه نامیه گرده ها را کاهش داده و از این طریق میزان دانه بندی در خوشه کاهش یافته است تا کنون مطالعه ای بر روی اثرات دماهای پایین و بالا و میزان دوام آن بر روی درصد جوانه زنی و میزان قوه نامیه  انجام نشده است. در این تحقیق اثر دماهای پایین ( در حد دماهای سرمازدگی بهاره) و دماهای بالاو میزان دوام آن بر روی درصد جوانه زنی و قوه نامیه 3 ژنوتیپ نر مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

    بررسی منابع

    2-1  اهمیت اقتصادی پسته

    پسته به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه خاصی در بین تولیدات کشاورزی ایران دارد و اهمیت اقتصادی آن معروف به طلای سبز، بر هیچ کس پوشیده نیست. این محصول بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی در حدود 55 درصد از تولید و بیش از 60 درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است. در آمد حاصل از صادرات پسته در ایران به بیش از 400 میلیون دلار در سال می رسد (جهانگیری وهمکاران،1384).در حال حاضر سطح زیر کشت پسته ایران بیش از 360000 هکتار می باشد که استان کرمان با مجموع بیش از 270000 هکتار باغ های بارور و غیر بارور، 77% محصول کل کشور را تولیدکرده و به عنوان مهمترین منطقه پسته کاری ایران و دنیا محسوب می شود مهمترین ارقام این محصول در ایران عبارتند از اکبری، کله قوچی، احمدآقایی، اوحدی، بادامی، زرند ممتاز، خنجری دامغان، شاه پسند ، سفید پسته نوق قزوینی می باشد (جهانگیری وهمکاران،1384).

    2-2  خصوصیات گیاه شناسی پسته

      پسته از نظر گیاه شناسی متعلق به خانواده آناکاردیاسه1 است. جنس پسته با نام علمی Pistachia spp دارای 20 گونه می باشد که در مناطق مختلف دنیا و اکثراً در اطراف دریای مدیترانه، خاورمیانه ، آسیای مرکزی و مخصوصاً ایران پراکنده هستند. گیاهی نیمه گرمسیری و دو پایه است که گلهای تک جنس نر و ماده بصورت مجزا قرار دارند. برگهای مرکب 12-3 برگ چه دارند. گل نر پسته دارای دو گوشوارک  می باشد. گل ماده دارای 5-2 کاسبرگ سبزرنگ، تخمدان فوقانی تا حدی کروی یا تخم مرغی شکل و دارای یک تخمک می باشد. خامه کوتاه و 3 قسمتی است کلاله 5-4 قسمتی سبزرنگ و چسبناک بوده ودانه متراکم و جنین دارای لپه هایی می باشد که از بیرون محدب و از داخل مسطح می باشد (اسماعیل پور،1377).

     

    2-3  سرمازدگی

     آسیب دیدگی اندام های حساس گیاه در اثر کاهش ناگهانی دما در طول فصل رویش که می تواند در دماهای بالاتر از صفر درجه صورت گیرد را سرمازدگی گویند. سرما زدگی دارای انواع مختلفی بوده و ممکن است در بهار یا پائیز و یا زمستان اتفاق بیفتد(بوذری،1384).

    2-3-1  سرمازدگی انتقالی (جبهه ای یا سیکلونی): سرمایی که در اثر هجوم یک جریان سرد قطبی و عبور آن از منطقه پیش می آید که موجب تقلیل شدید و ناگهانی درجه حرارت و سقوط میزان حرارت به چندین درجه زیر صفر می شود این جریانات اغلب توأم با نزولات آسمان بوده و خاصیت کلی آن ها این است که همواره از یک جای دیگر به منطقه منتقل و نفوذ می کند و محلی نمی باشد و بیشتر در دوران خواب درختان، در دوره غیر فعال یعنی زمستان بروز می کند که درختان میوه سردسیری تا حد زیادی در مقابل آن مقاومت و دوام دارند البته به ندرت در بعضی سالها چنین سرماهایی در اوایل بهار و پائیز دیده می شوند که موجب خسارت سنگین باغداران می شود (بوذری،1384).

    2-3-2  سرمازدگی تشعشعی: سرمایی که کاملاً منطقه ای بوده و در یک محدوده معین و محیط محدود بدون اینکه هوای سردی از سایر جاها به منطقه نفوذ کند در اثر تشعشع از سطح زمین در همان محل بوجود می آید این نوع سرما بر خلاف سرمای نوع اول همواره در شب های ساکت و آرام بدون ابر و باد ظاهر می شود و اگردر اواخر زمستان، یا اوایل بهار بروز کند خطرناک محسوب می شود.راههای‌ مختلفی‌ برای‌ حفاظت‌ گیاهان‌ در برابر آسیب‌های‌ سرما و یخ‌ زدگی‌ وجود دارد. حفاظت‌ دربرابر یخ‌ زدگی‌های‌ انتقالی‌ (جبهه‌ای‌) غالباً دشوارتر از حفاظت‌ در برابر یخ‌ زدگی‌های‌ تشعشعی‌ است‌ واغلب‌ سیستم‌ها و روش‌های‌ حفاظتی‌ تنها در شرایط‌ یخ‌ زدگی‌ تشعشعی‌ به کار رفته‌ است‌. تشکیل‌لایه‌های‌ وارونگی‌ در این‌ شرایط‌ اغلب‌ به‌ عنوان‌ یک‌ مزیت‌ به‌ شمار می‌رود و در بسیاری‌ از روش‌های ‌حفاظتی‌ از وجود وارونگی‌ دمایی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ وضعیت‌ مناسبی‌ برای‌ گرم‌ کردن‌، به‌ دام‌ انداختن‌ یا به‌گردش‌ درآوردن‌ مجدد هوا استفاده‌ می‌شود. بالا بودن‌ نقطه‌ شبنم‌ احتمالاً سودمندترین‌ و مؤثرترین‌مکانیزم‌ ممکن‌ برای‌ کاهش‌ آسیب‌های‌ ناشی‌ از یخ‌ زدگی‌ است‌. چرا که‌ در این‌ موقعیت‌ به‌ عنوان یک‌«پمپ‌ گرمایی‌» مقدار گرمای‌ هدر رفته‌ از طریق‌ تشعشع‌ را با گرمای‌ نهان‌ تراکم‌ جبران‌ می‌نمایند. به‌طور کلی‌ هر روش‌ حفاظتی‌ که‌ قادر به‌ افزایش‌ ظرفیت‌ بخار آب‌ هوا باشد، از بازدهی‌ بسیار بالایی ‌برخوردار است‌ اما انجام‌ این‌کار بسیار مشکل‌ است‌(بوذری،1384).

    2-4  اهمیت سرما زدگی در پسته

  • فهرست:

    مقدمه: Error! Bookmark not defined.

    1-2  اهمیت اقتصادی پسته. 4

    2-2  خصوصیات گیاه شناسی پسته. 4

    3-2  سرمازدگی. 5

    1-3-2  سرمازدگی انتقالی (جبهه ای یا سیکلونی): 5

    2-3-2  سرمازدگی تشعشعی:. 5

    4-2  اهمیت سرمازدگی در پسته. 6

    5-2 خسارات ناشی از سرمای بهاره 6

    6-2 واکنش بافتهای گیاهان در برابر سرما 7

    7-2  تنش دمای پائین.. 7

    8-2 سرمازدگی. 8

    شکل1-2 آستانه دمای بحرانی نگهداری و دوره ای از سرما روی وضعیت تغییرات میزان اتیلن ، نشت الکترولیتی وعلائم مشاهده ای ناشی از سرما 9

    1-8-2 سرمازدگی در سلول. Error! Bookmark not defined.

    شکل 2-2 :وقایع احتمالی در رویارویی گیاه با تنش سرما Error! Bookmark not defined.

    2-8-2  اثر سرمازدگی بر غشاها Error! Bookmark not defined.

    3-8- 2  تاثیر سرما در جریان پروتوپلاسمی. Error! Bookmark not defined.

    4-8-2 اثر سرما روی فعالیت های فیزیولوژیک گیاه Error! Bookmark not defined.

    5-8-2  تاثیر سرما در تنفس.. Error! Bookmark not defined.

    6-8-2  تاثیر سرما بر فتوسنتز Error! Bookmark not defined.

    7-8-2  فعالیت فتوسنتزی بعد از سرمازدگی. Error! Bookmark not defined.

    8-8-2  اثر تنش سرما بر فرایند های مرحله زایشی گیاه: Error! Bookmark not defined.

    9-8-2 خسارات ناشی از شکسته شدن پروتئین ها: Error! Bookmark not defined.

    9-2   یخ زدگی. Error! Bookmark not defined.

    1-9-2  آسیب ناشی از یخ زدگی. Error! Bookmark not defined.

    2-9-2یخ زدگی برون سلولی (بین سلولی ) Error! Bookmark not defined.

    3-9-2 یخ بستن درون سلولی. Error! Bookmark not defined.

    4-9-2 چگونه یخ زدگی باعث مرگ می شود Error! Bookmark not defined.

    5-9-2  سوپر کولینگ (فوق سرد) Error! Bookmark not defined.

    6-9-2  هسته یخ. Error! Bookmark not defined.

    7-9-2  هسته یخ ناهمگن Error! Bookmark not defined.

    8-9-2  عوامل موثر بر تشکیل هسته یخ. Error! Bookmark not defined.

    9-9-2  عوامل موثر بر تشکیل هسته یخ دربافت های گیاهی. Error! Bookmark not defined.

    10-9-2  جمع شدن یخ در بافت های درختان میوه 11

    شکل 3-2 میانگین دمای هسته یخ برای جوانه های گل درختان هلو 12

    10-2 رکود جوانه ها: Error! Bookmark not defined.

    11-2 مراحل رکود Error! Bookmark not defined.

    12-2......................................................... نقش کمون جوانه ها در مقاومت گیاه به سرما.Error! Bookmark not defined.

    13-2......................................................................... پرولین ،پروتئین،قند وعناصر غذاییError! Bookmark not defined.

    مختلف فیزیولوژیکی خواب. Error! Bookmark not defined.

    14-2  مسیر سنتز پرولین در گیاهان عالی: Error! Bookmark not defined.

    15-2  پروتئین های دفاعی گیاه: Error! Bookmark not defined.

    16-2- مطالعات بر روی گرده افشانی پسته. 13

    3- مواد و روشها Error! Bookmark not defined.

    1-3-1-مکان جمع آوری گرده های نر ارقام مختلف.. 16

    2-3-1-آماده سازی گرده ها برای افزودن به محیط کشت جامد. 16

    3-3-1- طرز تهیه محیط کشت  مصنوعی. 16

    4-3-1- کشت دادن گرده ها 17

    طرح آزمایشی. 17

    فصل چهارم. 19

    نتایج و بحث.. 19

    4-نتایج. Error! Bookmark not defined.

    1- 4 اثر دماهای انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده سه ژنوتیپ نر پسته. 19

    1-1-4- اثر ژنوتیپ روی درصد جوانه زنی دانه های گرده پسته. 20

    2-1-4- تاثیر دوام دما بر درصد جوانه زنی ژنوتیپ های نر پسته. 21

    3-1-4- اثر دماهای متفاوت بر میزان جوانه زنی گرده های ارقام نر پسته. 22

    4-1-4- اثرات متقابل ژنوتیپ و دوام دما روی جوانه زنی دانه های گرده نر پسته. 22

    5-1-4- اثر متقابل ژنوتیپ و دما بر جوانه زنی گرده های ژنوتیپهای نر پسته. 23

    7-1-4- اثرات متقابل ژنوتیپ و دوام دما و دما بر درصد جوانه زنی دانه های گرده 26

    1-2-4-  اثر دما بر مقدار pH محلول  نشت یافته. 28

    1-1-2-4- اثر دما بر pH محلول نشت یافته در روز اول اندازه گیری. 28

    2-1-2-4- اثر دما بر Hp محلول نشت یافته در روز دوم اندازه گیری. 29

    4-1-2-4- اثر دما بر ph محلول نشت یافته در روز چهارم اندازه گیری. 30

    5-1-2-4- اثر دما بر pH محلول نشت یافته در روزپنجم اندازه گیری. 31

    6-1-2-4- اثر دما بر pH محلول نشت یافته در روزششم اندازه گیری. 32

    7-1-2-4- اثر دما بر pH محلول نشت یافته در روزهفتم اندازه گیری. 32

    2-2-4- اثر ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته. 33

    1-2-2-4- اثر ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته در روز اول اندازه گیری. 33

    2-2-2-4- اثر ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته درروز دوم اندازه گیری. 34

    3-2-2-4- اثر ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته در روز سوم اندازه گیری. 34

    4-2-2-4- اثر ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته در روز چهارم اندازه گیری. 35

    5-2-2-4- اثر ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته در روز پنجم اندازه گیری. 36

    6-2-2-4- اثر ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته در روز ششم اندازه گیری. 36

    7-2-2-4- اثر ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته در روز هفتم اندازه گیری. 37

    3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته. 37

    1-3-2-4-  اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته در روز اول اندازه گیری. 37

    2-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته درروز دوم اندازه گیری. 38

    3-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته در روز سوم اندازه گیری. 39

    4-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته درروز چهارم اندازه گیری. 40

    5-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته در روز پنجم اندازه گیری. 41

    6-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته در روز ششم اندازه گیری. 42

    7-3-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر pH محلول نشت یافته در روز هفتم اندازه گیری. 43

    1-4-2-4-تاثیر دما بر  درصد نشت یونی  در روز اول اندازه گیری. 44

    2-4-2-4- تاثیر دما بردرصد نشت یونی در روز دوم اندازه گیری. 45

    3-4-2-4- اثر دما بر درصد نشت یونی در روز سوم اندازه گیری. 45

    4-4-2-4- اثر دما بردرصد نشت یونی در روز چهارم اندازه گیری. 46

    5-4-2-4- اثر دما بر درصد نشت یونی در روز پنجم اندازه گیری. 46

    6-4-2-4- اثر دما بر درصد نشت یونی در روز ششم اندازه گیری. 47

    7-4 -2-4- اثر دما بردرصد نشت یونی در روز هفتم اندازه گیری. 48

    5-2-4- اثر ژنوتیپ بر درصد نشت یونی محلول نشت یافته. 49

    1-5-2-4- اثر ژنوتیپ بر درصد نشت یونی در روز اول اندازه گیری. 49

    2-5- 2-4- اثر ژنوتیپ بردرصد نشت یونی در روز دوم اندازه گیری. 49

    3-5-2-4- اثر ژنوتیپ بر درصد نشت یونی در روزسوم اندازه گیری. 50

    4-5-2-4- اثر ژنوتیپ بر درصد نشت یونی در روزچهارم اندازه گیری. 50

    5-5-2-4- اثر ژنوتیپ بر درصد نشت یونی در روزپنجم اندازه گیری. 51

    6-5-2-4- اثر ژنوتیپ بر درصد نشت یونی در روزششم اندازه گیری. 52

    7-5-2-4- اثر ژنوتیپ بر درصد نشت یونی در روزهفتم اندازه گیری. 52

    6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر میزان درصد نشت یونی محلول نشت یافته. 53

    1-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر میزان درصد نشت یونی در روز اول اندازه گیری. 53

    2-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر میزان درصد نشت یونی در روز دوم اندازه گیری. 54

    3-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر میزان درصد نشت یونی در روزسوم اندازه گیری. 55

    4-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر میزان درصد نشت یونی در روزچهارم اندازه گیری. 55

    5-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر میزان درصد نشت یونی در روزپنجم اندازه گیری. 56

    7-6-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ بر میزان درصد نشت یونی در روزهفتم اندازه گیری. 58

    7-2-4- اثر دما و ژنوتیپ و اثر متقابل دما و ژنوتیپ  بر میزان پتاسیم (k) محلول نشت یافته. 59

    1-7-2-4- اثر دما بر میزان پتاسیم (k) محلول  نشت یافته. 59

    2-7-2-4- اثر ژنوتیپ بر میزان پتاسیم (k) محلول نشت یافته. 60

    3-7-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ  بر میزان پتاسیم (k) محلول نشت یافته. 61

    8-2-4- اثر دما و ژنوتیپ و اثر متقابل دما و ژنوتیپ  بر میزان کلسیم (Ca) محلول نشت یافته. 61

    1-8-2-4- اثر دما بر درصد کلسیم (Ca) نشت یافته. 61

    3-8-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ  بر درصد کلسیم(Ca) نشت یافته. 63

    9-2-4-اثر دما و ژنوتیپ و اثر متقابل دما و ژنوتیپ  بر درصد منیزیم( Mg) نشت یافته. 64

    1-9-2-4 - اثر دما بر درصد منیزیم (Mg) نشت یافته. 64

    2-9-2-4-اثر ژنوتیپ بر درصد منیزیم( Mg)  نشت یافته. 65

    3-9-2-4- اثر متقابل  دما و ژنوتیپ بردرصد منیزیم( Mg)  نشت یافته. 65

    10-2-4- اثر دما و ژنوتیپ و اثر متقابل دما و ژنوتیپ  بر درصد سدیم (Na)  نشت یافته. 66

    1-10-2-4- اثر دما بر درصد سدیم نشت یافته. 66

    2-10-2-4- اثر ژنوتیپ بر میزان سدیم(Na)  محلول نشت یافته. 67

    3-10-2-4- اثر متقابل دما و ژنوتیپ  بر میزان سدیم( Na ) محلول نشت یافته. 67

    بحث.. 68

    پیشنهادات. 73

    منابع ومأخذ. 75

     

    منبع:

     

     

    افشاری، ح.، طلایی، ع.،ر.، صادقی، غ.، ر. 1387. بررسی برخی ترکیبات موجود در میوه پسته و تاثیر انواع دانه گرده بر خصوصیات کمی و کیفی آنها . مجله علوم باغبانی (علوم و صنایع کشاورزی ) جلد 22 ،شماره 2، سال 1387 ،ص 24-13

    اافا      افشاری ،ح.،طلایی،ع.،ر.،پناهی ، بهمن .1386. بررسی تاثیر نوع گرده و زمانهای متفاوت گرده افشانی بر جوانه زنی، رشد لوله گرده و تشکیل میوه در دو رقم پسته کله قوچی و احمد آقایی با استفاده از چهار نوع دانه گرده مختلف . مجله علوم و صنایع کشاورزی ، جلد 21 ،شماره 2 ،سال 1386 ، ص 62-53

    اافشاری ،ح.،طلایی،ع.،ر.،پناهی ،بهمن .1386. بررسی برخی ویژگیهای ظاهری وکیفی چهار فنوتیپ دانه گرده پسته وتاثیر دماهای مختلف بر درصد جوانه زنی آنها(.Pistacia vera L)

    ککاکامیاب ،ف .،وزوایی ،ع .، عبادی ،ع.، پناهی ،بهمن .1386.زمان گلدهی ،کمیت و کیفیت دانه گرده برخی از ژنوتیپ های پسته (pistacia vera L. ) در رفسنجان .علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی ،سال یازدهم ،شماره چهل و یکم (الف) پاییز 1386

    جوانشاه ،امان اله .، طلایی ،ع.،ر .، ناظوری، ف.1388. بررسی اثر ترکیبات روغنی بر جوانه زنی و مقدار دانه گرده درختان پسته نر در حال رکود . مجله علوم باغبانی ایران ، دوره 41 ،شماره 1 ،سال 1389 ،ص 25-19

     

    ابریشمی ، م. ح.1373. پسته ایران. تهران، مرکز نشر دانشگاهی. صفحه 669. 

    ابوسعیدی‌، د. 1378. بررسی‌ میزان‌ آلودگی‌ ارقام‌ مختلف‌ پسته‌ به‌ قارچ‌ Aspergillus flavus. گزارش‌ نهایی‌ موسسه‌ تحقیقات‌ پسته‌ کشور، 20 صفحه‌.

     

    اسماعیل پور، ع. 1377. آشنایی با پسته در یک نگاه.  موسسه تحقیقات پسته رفسنجان.

    اسماعیل‌پور، ع‌.، و راحمی‌ ،م. 1375. بررسی‌ اثرات‌ هرس‌ سربرداری‌ و تنظیم‌ کننده‌های‌ رشد گیاهی‌ بر شاخه‌ زایی‌، گلدهی‌ و عملکرد درختان‌ پسته‌. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشکده‌ کشاورزی‌ دانشگاه‌ شیراز.

     

    اسماعیل‌پور،  ع‌. 1379. بررسی‌ و مقایسه‌ عملکرد کمی‌ و کیفی‌ 28 رقم‌ پسته‌ در شرایط رفسنجان‌.گزارش‌ نهایی‌ موسسه‌ تحقیقات‌ پسته‌ کشور.

    بری ابرقویی‌، ح.، دشتی خویدکی، ع.، نجار هدشی،ن.، وتوکلی، م. 1384. سامانه های جوی تأثیرگذاربر استان یزد و پیامدهای آن. مجموعه مقالات همایش علمی- کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی.

    بوذری، ن. 1384. بررسی ژنوتیپ ها و ارقام زرد آلوی متحمل به سرمازدگی بهاره در استان تهران. مجموعه مقالات همایش علمی- کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی.

    بی نام. 1378. خلاصه مقالات اولین همایش ملی بادام شهرکرد. معاونت باغبانی وزارت کشاورزی.

    بی نام . 1383 . آمار مربوط به سرما زدگی پسته مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان.

    بی نام. 1384 . آمار مربوط به سرما زدگی پسته مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان   رفسنجان.

    پناهی ، ب.، اسماعیل پور، ع.، فربود، ف.، موذن پورکرمانی، م.، و فریور مهین، ح .1381. راهنمای پسته(کاشت،داشت و برداشت). نشر آموزش کشاورزی . صفحه 149.

    تاج‌ آبادی‌پور، ع‌ .، صانعی‌ شریعت‌ پناهی، م‌. 1376. شناسایی‌ ارقام‌ پسته‌ ایران‌. پایان‌ نامه‌کارشناسی‌ ارشد. دانشکده‌ کشاورزی‌ دانشگاه‌ تهران‌.

    تاج‌ آبادی‌پور، ع. 1377. شناسایی‌ ارقام‌ موجود در کلکسیون‌ رفسنجان‌ از طریق‌ مرفولوژی‌. گزارش‌ پژوهشی‌ موسسه‌ تحقیقات‌ پسته‌ کشور.

    جهانگیری، ز.،کمالی، غ.، نوحی،ک.، و احمدی نمین، م. 1384. تأثیرات سرمازدگی بر محصول پسته و راهکارهای مقابله باآن (استان کرمان). مجموعه مقالات همایش علمی-کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی.

    جوانشاه، ا.،ناظوری ،ف .1387 .گرمایشی جهانی ، رکود ونیاز سرمایی در درختان مناطق معتدله .نشرموسسه تحقیقات پسته کشور.رفسنجان

    جوانشاه، ا.، ارزانی، ک.،  دهقانی، ی. 1379. مطالعه گل دهی درپسته،موسسه تحقیقات پسته رفسنجان ،موسسه تحقیقات رم ،صفحه 10.

    جوانشاه، ا. 1379. مطالعه گلدهی پسته Pistacia vera و روشهایی برای به تاخیر اندازی آن به منظور جلوگیری از سرما زدگی بهاره. پایان نامه دکترای باغبانی. دانشگاه تربیت مدرس،دانشکده کشاورزی.

    حکم آبادی، ح. 1384. بررسی استفاده از سیستم چاهک معکوس انتخابی و ماشین های مولد بخار در کنترل سرمای بهاره در باغات پسته. مجموعه مقالات همایش علمی- کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی.

    خدا کرم تفتی، ع. 1384. سم پاشی راه عملی مبارزه با سرمازدگی. مجموعه مقالات همایش علمی- کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی.

    سابقی، ح.، عطار، ع.، میر حسینی، م. 1384. بررسی و تحلیل تأثیر سرمای بهاره سال1384 روی درختان میوه خراسان و ارائه راهکارهای اجرایی پیشگیری و کاهش خسارت. مجموعه مقالات همایش علمی-کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی

    شجاع الدینی، م. 1382. پسته آفات ،بیماری ها وکمبودها. انتشارات فروزش 

    شیبانی‌، ا.،  نصرت‌ ا... ، ر‌. مشخصات‌ ارقام‌ پسته‌ ایران‌ (چاپ‌ نشده‌). ایستگاه‌ تحقیقات‌ پسته‌ رفسنجان‌.

    طلائی، ع. ر. 1377. فیزیولوژی درختان میوه مناطق معتدله. انتشارات دانشگاه تهران

    قلی پور، ی.1381. مطالعه سرمازدگی گلهای ارقام عمده تجارتی پسته منطقه قزوین و تعیین سطح مقاومت(زیر پروژه بررسی اثر دما برروی روند گلدهی و میوه دهی پسته). گزارش نهایی طرح تحقیقاتی

    مرتضوی، ع.، محمدی مقدم، م.، راد، س.، وخوش آبادیان،ع. 1384. به گزینی16فنوتیپ پسته نر دیر گل مقاوم به سرمازدگی. مجموعه مقالات همایش علمی- کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی.

    مفتون‌، م.،و سپاسخواه، ع‌. 1374. اثر همکنش‌ بر و ازت‌ روی‌ رشد و ترکیبات‌ شیمیایی‌ دوواریته‌ پسته‌. اولین‌ کارگاه‌ آموزشی‌ پسته‌، 2-4 مهرماه‌. رفسنجان‌، ایران‌.

    میر محمدی میبدی، ع. 1383. جنبه های فیزیولوژیک و بهنژادی تنش های سرما و یخ زدگی گیاهان زراعی. ویرایش دوم. انتشارات گلبن.

    میر محمدی میبدی، ع.، ترکش اصفهانی، س.1384. حفاظت مزارع و باغهای میوه دربرابر سرمازدگی. مجموعه مقالات همایش علمی- کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی.

    1--Acar,I.,kakani,V.G.,The effects of temperature on in vitro pollen             tube growth of pistacia spp .Scientia Horticulturae ,2010                             125,4,pp569-572,36ref                      

     


    2-Afshari,H.;Talaei,A.;Panahi,B.;Hokmabadi,H.;(2008).Morphological and qualitative study of pistachio(pistacia vera L.)pollen grains and effect of different temperatures on pomological traits.Australian. journal of crop science,1,3,pp108-114,26ref

     

             3-Buffa, R.; Caruso, T.; Marra, F. P.; Vaccaro, A.; Avanzato, D.; Meli,           M.; Zhivondov, A. Phenological and morphological studies of                      Pistacia terebinthus L. genotypes native of Bulgaria with different             asset of tree sexuality. Acta Horticulturae 2009 No. 825 pp. 63-70                                                                                                                                                4-  He LingFang; Fan GuiMin; Su ShuChai; Liu YingShan; Leng                       PingSheng; Wang Qian Study on pollen germination and pollination in pistachio. Journal of Fruit Science 2010 Vol. 27 No. 5 pp. 807-          

            

              5-Kamiab, F.; Vesvaei, A.; Ebadi, A.; Panahi, B. Determination and               evaluation of the flowering time, pollen quantity and quality in the         some male genotypes of pistachio (Pistacia vera L.)      Journal of                    Science and Technology of Agriculture and Natural Resources 2007 Vol. 11 No. 41(A) pp. 131-140                                          

     

     

     

     

    36.Aaron. J.,  Suzanne , M.,  Volenec, J., and Zachary, J. 2007. Differences In Freeze Tolerance Of Zoysiagrasses: II. Carbohydrate and Proline Accumulation.

    Ashworth, E., Anderson, N., and Davis,J . 1985. Formation and Spread Of Ice In Plant Tissues. Journal American Society HorticulturalScience, 108: 299-303

    Ashraf, M., and Foolad, M. R. 2005. Roles Of Glycine Betaine and Proline In Improving Plant Abiotic Stress Resistance.

    Baninasab, B., Rahemi, M., and javanshah, A. 2007. Effects Of Time Of Foliar Application Of Nitrogen and Its Concentrations On The Flower Bud Retention In Pistachio Tree. International Journal Of Soil Science. 40-47

    Bartobzzi, F., and Fontanazza, G. 1999. Assessment Of Frost Tolerance In Olive(Olea Eauopaea L.). Science Horticulture81. 309-319

    Bery, J. A., and Raison, J. k. 1981. Response Of Macrophytes To Temperature . In Physiological Plant Ecology . Responses To The Physical Enviroment.

    Buban, T., and Turi, I. 1985 . Delaying Bloom In Apricot And Peach Trees. Acta.Hort. 192: 57-63.

    Burke, M. J., and Stushnoff, C. 1979. Physiology Of Colddamage In Fruit Trees: Stress Physiology In Crop Plant, Eds. Mussel, H.and Staples, R., pp. 197-225. John Wiley And Sons, U.S.A.

    Cavaco, A. M., Correia, M. J., and David, M .M. Photosynthetic Responses To Low Temperature Of Two Cultivars Of Ceratonia siliqua L. Under Mediterranean Field Conditions. CDCTPC- FERN, University Of Algarve, Campus De Gambelas, 8000-117 Faro, Portugal.

    Chen, P.W., and Li, P. H. 2002. Membrane stabilization By Abscisic Acid Under Cold Aids Proline In Allevaiting Chilling Injury In Maize. Plant, Cell and Environment, 25: 955-962.

    Chen, Y., Zhang,M., Chen,T., Zhang, T., and An, L. 2005. The Relationship Between Seasonal Changes In Anti-oxidative System and Freezing Tolerance In The Leaves Of Evergreen Woody Plants Of Sabina. 272-279

    Chien, L. W. 1994. Chilling Injury Of Tropical Horticultural Commodities.  HortScience, 29: 986-87.

     

    Cooke, E., Janice, K., Martin, M. 2005. Nitrogen Storage and Seasonal Nitrogen Cycling In Populus: Bridging Molecular Physiology and Ecophysiology. Blackwell Publishing. 19-30

    Czek-Kwinta, R. B., Antonkiewicz, J., Maoelak, J., Oleksiewicz, A. The Contents Of Some Nutrients In The Aerial Parts Of Maize and Their PotenTial Role In Tolerance To Stress. Plant Physiology De Partment, Faculty Of Agricul ture And Econom Ics, Agricultural University, Krakَw 30-239, Poduna 3, Poland.

    50.D’Angeli, S., Malho, R., and Altamura, M. M. Cold-induced Changes In Cytosolic Calcium In Olea Europaea Protoplast. 520

    Erez, A., Faust, M., Line, M. J. 1998. Changes In Water Status in Peach Budson Induction, Development And Release From Dormaqncy. Science Horticulture 73. 111-123

    Fuchigami, l.H., Evert, R. D., and Weiser, J. C. 1971. A Translocatable Cold hardiness Promotor. Plant Physiology, 47: 164-167.

    Faust, M. 1997. Physiology Of  Temperate Zone Fruit Trees. Academic Publishers.

    Fennell, A. 2004. Freezing Tolerance and Injury In Grapevines. 201 – 235

    Gaudet, D. A., Laroche, A., Frick, M., Huel, R., and Puchalski, B. 2003. Plant Development Affects The Cold-induced Expression Of Plant Defence-related Transcripts In Winter Wheat.

    Gianfagna, T. J., Durner, E. F., Teiger, G. S. Reducing Low Temprature Injury To Peach Flower Buds With Ethephon.

    Gimalov, F. R., Baimiev, A. K., Matniyazov, R. T., Chemeris, A. V., and Vakhitov, V. A. Activity Of Ca+-Depended Protein Kinase During Cold Acclimation  Of Brassica Oleracea.Institute Of Biochemistry Ad Genetics, Ufa Scientific Centre Russian Academy of Sciences, 450054 pr. Oktyabrya, 69, Ufa, Russia.

    Golan-Goldrish, A., peri, I., Birk, Y., and Smirnoff, P. 1998. Inflorescence Bud Proteins Pf Pistacia Vera. 415-419

    Golan-Goldrish, A.,and Shachak, A. 1998. Immonological Cross-reaction Between Bud And Bark Protein Of Dormant Decidiouse Tree. Scince Horticulture 73. 165-173

    Gounaris, Y. Possible Route Of Sugar Accumulation In Cold-stress Cells. Development Of Plant Sciences, University Of Thessaly, Volos, Greece.

    Gross, D., Proebsting, C., and Andrews, P. K. 1984. Ecology Of Ice Nucleation-Active Bacteria. Journal American Society Horticultural Science. 109: 375-80

    Guglielminetti, L., and Alpi, A. Effect Of Defoliation and Nitrogen Avalaibility On Carbohydrate Partitioning In Tall Fescue. University Of Pisa, Department Of Crop Plant Biology, Via Mariscoglio 34, I-56124 Pisa, Italy.

    Hale, M. G., and Qrcutt, D. M. 1987. The Physiology Of Plant Under Stress. John Wiley.

    Christiansen, M. N., and Lewis, C, F. 1973. Recipocal Differences In Tolerance To Seed-Hydration Chilling In F1 Progeny Of Gossypinum Hirsutum L.Crop Sci . 13: 210

    Hao, X., Cheryl, L. P., and Bernard, R. 2000. Isolation and Characterization Of An Antifreeze Protein With Ice Nucleation Activity From The Plant Growth Promoting Rhizobacterium Pseudomonas Responses Of Poplar To Chilling Temperatures: Proteomic and Physiological Aspects.Putida

    Hare, P. D.,  and Cress, W. A.  2004. Metabolic Implications Of Stress-Induced Proline Accumulation In Plants. 79-102

    Hare, P .D.,  and Cress, W. A.  1997. Metabolic Implications Of Stress-Induced Proline Accumulation In Plants. Springer Netherland, Vol21. No 2.19-102

    Howell, G . S.,  and Weiser, C. J. 1970. Cold Damage. Journalof The American Society For Horticultural Science, 95: 190 -2.

    Ferguson, I., Reid, M. S., and Roger, J. 1984. Effects Of Low Temperature and Respiratory Inhibitors On Calcium Flux In Plant Mitochondria. Plant Physiol. 1985 April; 77(4): 877–880.

    Irigoyen, J. J., Emerich, D. W.  and Sanchez- Dias, M. 1992. Water Stress Induced Changes In Concentrations Of Proline and Total Soluble Sugars In Nodulated Alfalfa(Medicago Sativa) Plants. Plant Physiol,  84: 55-60

    Ito, A., Hamaya, H.,and Kashimura, Y. 2002. Sugar Metabolism In Buds During Flower Bud Formation: Acomparison Of Two Japanes Pear [Pyrus Pyrifolia(Barn)Nak.] Cultivars Possessing Different Flowering Habits. 163-175

    James, M., Lyons, D. G., and Raison, J. K. 1979. Low Temperature Stress In Crop Plants, The Role Of Membrane. HortScience, 9:157-61.

    Kader, S. A., and Probesting, L. E. 1994 .Various Freezing Strategies Of Flower Bud Hardiness In Prunus . J. Amer. Soc. Hort. Sci, 119 (3): 584-588

    Kerepesi, I., Stefanovits-Banyai, E., and Galiba, G. Cold Acclimation and Exogenously Applied AbsciSsic Acid Induced Alteration In Carbohydrate Content Of Wheat Calli. Agricultural Research Institute Of The Hungarian Academy Of Sciences, 2462 Martonvasar PO box 19, Hungary.

    Klems.M, M. Pícha, B. Klejdus, and S. Procházka.2002. Abscisic Acid  Proline As Markers Of Peg-inducted Osmotic Stress In Potato Shoots In itro.564

    Kocsy, G., Galiba, G., and Brunold, C. 2001. Role Of Glutathione In Adaptation and Signalling During Chilling and Cold Acclimation In Plants

    Larher, F. R., Monnier, C., Gaudriot, Y., and Lemesle, P. 2002. The Suppression Of The Osmoinduced Proline Syndrome In Higher Plants. 574

    Lennartsson, M., and Ogren, E. Predicting Cold Hardiness In Salix Stems Using Spectro-Scopical Techniqes (Vis+Nir) And Sugar Analyses. Department Of Forest Genetics and Plant Physiology, Umea Plant Science Center, SLU, S-901 83 Umea, Sweeden.

    Levitt, J. 1972- 1980. Responses Of Plants To Environmental Stresses. Academic Press, New York.

    Linden, L. 2002. Measuring Cold  Hardiness In Woody Plant. University  Of Helsinky, Dep Of Applied Biology ,Publication No:  10: 4-42

    Lindow, S., Arny, E., and Upper, C. D. 1982. Control Of Epiphytic Ice Nucleation Active Bacteria For Management Of Plant Frost Injury. Plant Physiology, 70: 1090-9

    Lu,S., and Rieyer, M. 1993. Effect Of Temperature Preconditioning On Ovary Freezing Tolerance Of Fully Opend Peach Flower .J .Hort .Sci ,63 (3) 343-347.

    83.Luch, Y., Shanchez-Ballesta, M. T., Gosalbes, M. J., Zacaría, L., Lafuente Granel, M. T. l. Molecular Basis Of Heat Conditioning Used To Prevent Cold-Induced Cell Death In Fortune Clementine Fruite.

    Mathisen, M., and Hurry, V. Arabidopsis Affects Both Photosynthetic Acclimation and Export At Low Temperature. Umea Plant Science Centre, Department Of Plant Physiology, Umea University, S-901 87 Umea, Sweden.

    85.Meiering, A. G., Paroschy, J. H., Peterson, R. L., Hostetter, G., and Neff, A.   1980. Mechanical Freezing Injury in Grapevine Trunks. American Society for Enology and Viticulture. 81-89

    Monselise, S. P., and Hvbermann, M. Comparison Of Protein Fractions Of Citrus Buds During Flower Formation Or Its Inhibition By Gibberellin. Hebre University, Faculity Of Agriculture, Department Of Horticulture, Rehovot (Israel).    

    Mosbah, M., and Yelenosky, G. 1987. Evaluation Of Polyamine and Proline Levels During Low Temperature Acclimation Of Citrus. Plant Physiol. 692–695.

    Monory, F., Sanywan, V., and Dhindsa, S. 1998 .Low Temprature Signal Transduction During Cold Acclimation: Protein Phosphatase 2A As An Early Target For Cold Inactivation. Plant Journal, 13 (5): 633-660.

    Nillsson, O., and Gardestrome, P. Chloroplastic and Mitochondrial Energy Dissipation In Arabidopsis Thaliana.

    Padlosi, S., and hadji-hassan, A. 1998. Towards A Comprehensive Documentation and Use Of Pistachio Genetic Diversity In Central and West Asia,North Africa and Europe. IPGRI.page:16-26

    91.Paroschy, J., Meiering, H. A. G., Peterson, R. L., Hostetter, G., and Neff, A. 1980. Mechanical Winter Injury In Grapevine Trunks. Am. J. Enol. Vitic.  31:3:227-232.

    Priscila, M., Scobar, R. S. 2006. Resistance To Freezing In Three Eucalyptus Globulus .Electronic Jornal Of Biotechnology. Valenzuela

    Proebsting, E. L., and Mills, H. H. 1985. Cold Resistance In Peach, Apncot and Cherry As Influenced By Soil -applied Paclobutrazol HortScience, 20: 88-90

    Probesting, E. L. 1978. Adapting Cold Hardening Concept To Decidious Fruit Culture.In: P.H, Li  and A,Sakai(eds) Plant Cold Hardiness And Freezing stress. Mimillan Pubco., pp: 267-281.

    Probesting, E. L., and Mill, H.H. 1976. Ethephon Increase Cold Hardiness Of Sweetcherry. J. Ame. Soc. Hort. Sci.  11 (1): 31-33.

    Prokic, L., Stikic, J. R., Jovanovic, Z., and Vucinic, Z. Ca2+, PH And Plant Hormones: Interaction And Effects On Stomata. Faculty Of Agriculture, Nemanjina 6, 1180 Brlgrade, Yugoslavia.Center For Multidisciplinary Studies, Kneza Viseslava 1, 11000 Belgrade, Yugoslavia

    97.Pukacki, P. M. and Kaminska-Rozek, E. 2002. Seasonal Patterns Of Thermal Hysteresis Activity Proteins, and Freezing Tolerane Norwey Spruce (Picea Abies (L.) Karst) Needles. 615

    Quamme, H. A. 1978. Plant Cold Hardiness and Freezing Stress. New York Academic Publishers. pp. 313-332.

    Rajashkar, C., And Burke, M. J. 1978. In Plant Cold Hardiness and Freezing Stress. Eds.UP.H. & Sakai, A. 213-29 . New York: Academic Press, U.S.A.

    Rejskova, A., Stodulkova, E., and Lipavska, H. Specificity Of The Changes In Olive Carbohydrate Status Caused By Different Type Of Abiotic Stresses. Department Of Plant Physiology, Faculty Of Science, Charles University, Vinicna 5, Prague 2, 128 44, Czech Republic

    Rejskova, A., Stodulkova, E., and Lipavská, H. Interaction Of Low Temperature and Osmotic Stress During Growth and Differentiation In Cell Suspension Of Wheat (Triticum Aestivum L.).

    Renaut, J., Lutts, S., Hoffmann, L., Hausman, J.F. 2003. Responses Of Poplar To Chilling Temperatures: Proteomic and Physiological Aspects.

    Rodrigo, J. 2000. Spring Frost In Deciduous Fruit Trees Morphological Damage and Flower Hardiness. Scintia Horticulture, 85:155-173

    Rutten, D And Santarius, K. A. 1992. Relationship Between Frost Tolerance and Sugar Concentration Of Various Bryophytes In Summer And Winter. 260-265

    Rudolph, A. S., and John. H. C. 1984. Membrane Stabilization During Freezing: The Role Of Two Natural Cryoprotectants, Trehalose and Praline. 367-377

    Sakai, A., and Larcher, W. 1987. Frost Survival Of Plants.Springer- Verlag, Berlin Heidelberg.

    Saneoka.H., Moghaieb, R. E. A., Premachandra, S., and Fujita, K. 2004.  Nitrogen Nutrition and Water Stress Effects On Cell Membrane Stability and Leaf Water Relations In Agrostis palustris Huds.

    Savitch, .L .V., Cass, L., Kelso, S., Tinker, N., Robert, L., Singh, J., and Simmonds, J. Hydrigen Peroxide signalling –Implications For Corn Stress Tolerance Dlerance. Agriculture and Agri-Food Canada, Eastern Cereal and Oillseed Research Centre, Ottawa Ontario, K1A 0C6, Canada

    Shonosuke, s. 1974. Effect Of Low Temperature On Amino Acid Metabolism In Wintering Poplar. Plant Physiology 53: 319-322

     

    Solecka, D., Zebrowski, J., and Kacperska, A. 2002. and Front Affect Cell Wall  Mechanical Programes In Different Way and Modify Expansion Growth Of Leaves Plant Breeding and Acclimatization Institute, Radzików, 95-870 Błonie, POLAND. 636

    Stitt, M and Hurry, V. 2002. For All Seasons: Alterations In Photosynthetic Carbon Metabolism During Cold Acclimation In Arabidopsis.

    112.Stefl, M.  Trcka, I., and Vratny, P.  1978. Proline Biosynthesis In Winter Plants Due To Exposure To Low Temperatures. Biomedical and Life Sciences. 119-128

    Szechynska–Hebda, M., Filek, M., and Hura, T. Changes  In The Plasma Membrane Fluidity During Cell Differention.

    Tamassy, I., and Zayan, M. Soluble Proteins and Amino Acids As Related To Cold Hardineess In Some Apricote   Cultivars Belonging To Different Groups. VII Symposium On Some Apricot Culture and Decline.

    Tantau, H., and Dorffling, K. 1991. Accumulation Of Proline, Decrease In Osmotic Potential, And Increase In Frost Tolerance.

    Taulavuori, k., Prasad, M.N.V., Taulavuori, E. and Laine, K. 2005. Metal Stress Consequences On Frost Hardiness Of Plants At Northern High Latitudes: A Review and Hypothesis. Department Of Biology, University Of Oulu, PO Box 3000, FIN-90014, Oulu, Finland Department Of Plant Sciences, University Of Hyderabad, Hyderabad 500 046, Andhra Pradesh, India

     

    117.Ticha, I., Kutík, J., Kosova, K., Hola, D., Kocova, M., Rothova, O., Langrova, K., Zdanska, H., Bajerova, K., Haisel, D., Wilhelmova, N., and Mytinova, Z.   Chloroplast Response  To Cold Stress In Hybrids and Inbreds Of Maize. 

    Ulrich, H., Tyankova, L,and Santarius, A. 2003. Stabilization and Inactivation Of Biological Membranes During Freezing In The Presence Of Amino Acids.  578-592

    Swaaij, A. C. V ., Nijdam, H., Jacobsen, E.,  and Feenstra, W. J. 2004. Increased Frost Tolerance and Amino Acid Content In Leaves,Tubers and Leaf Callus Of Regenerated Hydroxyproline Resistant Potato Clones. 369-380

    Swaaij, A. C. V. , Jacobsen, E., Feenstra, W. J. Effect Of Cold Hardening, Wilting and Exogenously Applied Proline On Leaf Proline Content and Frost Tolerance Of Several Genotypes Of Solanum. The Netherlands. Correspondence To  A. C. Van Swaaij (Reprint Requests).

    Wang, C. Y. 1990. Chilling Injury Of Horticultural Crops. 328 Pages

    Warren,J.O.1998.Manipulating Freezing Tolerance In Plant.Curr Boil.Vol8.R514

    Weaver,D., Wehnut, J. E. J., and Dowler, W. M. 1974. Discovery Of Bacterial Ice Nucleation and Its Role In The Injury Of Plants.

    Weiser, C.J. 1970. Achievments In Plant Chilling Stress and Injuries Studies. Science, 169: 1269-1275.  

    Wellensiek, S. J. Effect Of Vernalization and Gibberellic Acid On Flower Formation In Different Genotypes Of Pea Under Different Phtoperiod

     

    Welling, A., Puhakainen, T., Heino, P., and Palva, E.T. Involvment Of Birch (Betula Pubescencs) Dehydrin To Dormancy and Freezing Tolerance.

    Westwood, M. N. 1978. Temperate-Zone Pomology. WH Freeman and Company, San Francisco. p. 303.

    Wilson, J. M. 1996. The Mechanism Of Chill and Drought Hardiness. New Physiologist, 97, 257-270.

    129.Yamada, T., Kuroda, K., Jitsuyama, Y., Takezawa, D., Arakawa, K., Fujikawa, S. 2004. Roles Of The Plasma Membrane and The Cell Wall In The Responses Of Plant Cells To Freezing. 770-778

    Yelonsky, G. 1979. Accumulation Of Free Proline In Citrus Leaves During Cold Hardening Of Young Tree In Controlled Temperature Regimes. Plant Physiology, 64: 425-427

    Yoshida, S. 1984. Chemical and Biophysical Changes In The Plasma Membrane During Cold Acclimation Of Mulberry Bark Cells (Morus bombycis Koidz. cv Goroji). PLANT Physiology. 257-265

    Song, Y, W., Zhang, Z. B., Shao, H. B., Guo, X. L., Cao, H. H., Zhao, H. B., Fu,  Z. Y, and Hu, X. J. Relationship Between Calcium Decoding Elements and Plant Abiotic-stress Resistance. 116-125

    Yun, S. G., Shim, M. B., Sung, J. K., and Kim, T. W. Expression Of Heat Shock Protein 90 In High Temperature Stressed Alpine Chinese Cabbage.  Department Of Plant Resources Science, Hankyong Nat. University, Ansung, KOREA. Department Of Agronomy, Chungbuk National University, Cheongju, Kore

    Zimmermann, P., Hertweck, V., and Zentgraf, U. Regulation of Catalases  During Leaf Senescence Of Arabidopsis Haliana. Auf Der Morgenstelle 28,  72076 Tuebingen, Germany. 297

     

    Zitnik, S.,   and Kraigher, H. The Content Of Sugars In Acorns Of Quercus Rober L. During Storage At Low Temperatures. The Content Of Sugars In Acorns Of Quercus Rober. During Storage Atlow Temperature.


موضوع پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, نمونه پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, جستجوی پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, فایل Word پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, دانلود پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, فایل PDF پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, تحقیق در مورد پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, مقاله در مورد پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, پروژه در مورد پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, پروژه درباره پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر دما های انجماد و دوام آن بر درصد جوانه زنی گرده برخی از ژنوتیپ‌ های نر پسته و بررسی میزان مقاومت آن ها از طریق پارامتر نشت یونی

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی‌علوم‌و‌صنایع غذایی گرایش: علوم و صنایع غذایی چکیده با توجه به موارد مختلف استفاده از سبزی­ها در تغذیه انسان­ها و نیز به دلیل خصوصیات طعم و مزه و مفید بودن آنها در حفظ سلامتی و تندرستی روز به روز بر اهمیت آنان افزوده می­شود. با توجه به عمر پس از برداشت اندک و آلودگی میکروبی سبزی­ها لزوم تحقیقات در این زمینه ضروری به نظر ...

چکیده تنش شوری یکی از مهمترین تنش­های غیر زیستی در جهان بوده وآثارمنفی آن بر رشد گیاهان زراعی باعث افزایش تحقیقات در زمینه تحمل به شوری باهدف بهبود تحمل گیاهان شده است. کودهای پتاسه علاوه بر افزایش رشد به بهبود کیفیت محصول و افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل نامساعد محیطی (شوری، خشکسالی، سرما و …) کمک می‌کند. از آنجایی که قارچهای میکوریز با اکثرخانواده های اصلی گیاهان زراعی ...

چکیده امروزه برنج غذای اصلی بیش از نصف جمعیت جهان داده و در پنج قاره و بیش از چهل کشور برنج زراعت می‌شود. برنج از جمله وعده‌های اصلی غذایی مردم ایران می‌باشد که تا سال 1340 ایران سالیانه کم و بیش برنج صادر می‌کرد و از آن به بعد در نتیجه بهبود وضع اقتصادی مردم و ازدیاد سریع جمعیت با وجود اقدامات بزرگ دولت در تهیه مقادیر زیاد برنج کشور، نتواست جواب‌گو باشد و کشور واردکننده برنج ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده جنس Salvia متعلق به خانواده Lamiaceae است که شامل گونه­های متعددی می­باشد. در طب سنتی و در تجارت به خصوص در تولید اسانس و به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا، مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.) مورد استفاده قرار می­گیرد. محل پراکنش این گیاه، حوزه مدیترانه و ایران معرفی شده است. اسانس یا مواد ...

چکيده امروزه براي توليد قطعات نياز به روش هاي مختلفي مي باشد تا بتواند نياز جامعه امروز را برآورده کند. از اين رو ريخته گري به عنوان يک روش مي تواند براي برخي از توليدات مورد استفاده قرار گيرد که

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده زنیان (Carum copticum L.) گیاهی یکساله و متعلق به تیره چتریان است که در ایران، هند، مصر و اروپا می روید. در میان گیاهان دارویی و معطر، زنیان گیاهی است که مطالعات و تحقیقات کمی بر روی آن انجام گرفته است. هدف این تحقیق، شناسایی بهترین ژنوتیپ، مناسب ترین ریزنمونه، بهترین ترکیب هورمونی و شرایط ...

پایان نامه کارشناسی‌ ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات گرایش زراعت چکیده به منظور بررسی اثرات عصاره دودی گیاهان و دود آئروسل بر سرعت جوانه­زنی، درصد جوانه­زنی، طول ریشه­چه، طول ساقه­چه، وزن گیاهچه، بنیه گیاهچه و نسبت ریشه­چه به ساقه­چه و همچنین برخی شاخص­های رشدی، در سه گیاه دارویی توت ­روباهی، بابونه و اکیناسه، دو آزمایش جداگانه در سال 1388، در همدان اجرا گردید.آزمایش عصاره دودی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مدیریت بیمه چکیده یکی از خطرات پیش‌روی بشر بیماری است که مخارج درمانی زیادی را به بیماران تحمیل می کند. خطر بیماری را می توان از طریق بیمه درمان جبران کرد. هدف از مطالعه حاضر، تخمین تابع تقاضای بیمه درمان مکمل در کشور است. از اینرو با بهره جستن از مدل پنل دیتا، داده های 30 استان کشور طی سال‌های 1388 تا ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:مهندسی کشاورزی علوم باغبانی گرایش: فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه چکیده تنش خشکی یکی­ از ­­مهم­ترین عوامل محدود کننده رشد گیاهان در­مناطق خشک و نیمه خشک جهان، مانند ایران است. اهمیت استفاده از منابع آبی و بروز خشکسالی­های اخیر، روش­های متفاوتی را در مصرف بهینه آبی می­طلبد. به منظور بررسی تأثیر سوپرجاذب­های طبیعی و مصنوعی بر قابلیت ...

ثبت سفارش