پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.)

word 1 MB 32444 94
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی

    گرایش گیاهان دارویی

    چکیده

                جنس Salvia متعلق به خانواده Lamiaceae است که شامل گونه­های متعددی می­باشد. در طب سنتی و در تجارت به خصوص در تولید اسانس و به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا، مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.) مورد استفاده قرار می­گیرد. محل پراکنش این گیاه، حوزه مدیترانه و ایران معرفی شده است. اسانس یا مواد استخراج شده از قسمت­های هوایی این گیاه، اثرات بسیاری در درمان بیماریها به عنوان مثال مسکن، ضد التهاب، آنتی اکسیدانت، ضد قارچ و ضد باکتری دارد. در این تحقیق القای جوانه و باززایی شاخه در شرایط درون شیشه­ای با استفاده از ریزنمونه­های مختلف (گره، نوک شاخه، هیپوکوتیل و کوتیلدون) در گیاه مریم­گلی­کبیر مورد مطالعه قرار گرفت. القای جوانه و باززایی شاخساره در محیط پایه MS تکمیل شده با 6- بنزیل آمینو پورین (BAP)، تیدیازورون (TDZ) و کینتین (Kin)  درغلظت­های مختلف (0، 2/2، 4/4 و 8/8 میکرومولار)، در ترکیب با ایندول 3- استیک اسید (IAA) (0 و 1/1 میکرومولار) بدست آمد. در بررسی اثر نوع ریزنمونه بر جوانه القاشده و شاخه باززایی شده، مشاهده شدکه بیشترین تعداد جوانه القاشده و شاخه باززایی شده به ترتیب با میانگین 531/25 و 934/17 (جوانه و شاخه در هر تیمار) در ریزنمونه گره در محیط حاوی TDZ بدست آمد و کمترین میانگین جوانه القاشده (625/4 جوانه در هر تیمار) و شاخه باززایی شده (312/3 شاخه در هر تیمار) در ریزنمونه نوک شاخه در محیط حاوی Kin بدست آمد. در بررسی اثر نوع و غلظت تنظیم کننده­های رشد گیاهی بر القای جوانه و باززایی شاخه، بیشترین میانگین جوانه القاشده (187/37 جوانه در هر تیمار) در غلظت 4/4 میکرومولار TDZ و بیشترین میانگین شاخه باززایی شده (053/26 شاخه در هر تیمار) در غلظت 8/8 میکرومولار TDZ در ریزنمونه گره تولید گردید. کمترین میانگین جوانه القاشده (1) و شاخه باززایی شده (1) در محیط کنترل و در ریزنمونه نوک شاخه تعیین گردید. شاخه های باززاشده در محیط ½ MS و MS تکمیل شده با غلظت های مختلف IAA و IBA (0، 5/0 و 1 میلی­گرم در لیتر) در طی 4 هفته، ریشه دار شدند. مقایسه میانگین­ها نشان داد که هورمون IAA با مقدار 5/0 میلی­گرم در لیتر با میانگین 55/2 ریشه، حداکثر میانگین تعداد ریشه را تولید کرد و حداقل میانگین تعداد ریشه در هورمون IBA با مقدار 5/0 میلی­گرم در لیتر با میانگین 52/1 مشاهده گردید. در مقایسه میانگین اثرات تیمار هورمونی بر طول ریشه مشخص شد که تیمار شاهد با میانگین 65/5 سانتی­متر، بیشترین میانگین طول ریشه را داشت و تیمار IAA (1 میلی­گرم بر لیتر) با میانگین 08/3 سانتی متر، کمترین میانگین طول ریشه را داشت. گیاهچه های ریشه دارشده در محیط ترکیبی پیت و پرلیت به نسبت (3به 1) و با رطوبت 100 درصد و با 90 درصد زنده­مانی در شرایط گلخانه سازگار شدند.

    کلمات کلیدی: مریم گلی کبیر، باز زایی مستقیم، ریزنمونه، TDZ، القای ریشه

    فصل اول

     

      مقدمه و کلیات

     

    1-1- اهمیت گیاهان دارویی

    سابقه درمان بیماریها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین است و انسان همواره، به حکم تجربه، علم و اندیشه و بنا به مقتضیات، در طول حیات بر روی کره زمین، به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا می­کرده است. گیاهان دارویی منبع مهمی از ترکیبات برای صنعت داروسازی و طب سنتی هستند. حدود 80 درصد از مردم کشورهای در حال توسعه، به طور سنتی از داروهایی که از گیاهان مشتق شده­اند، برای نیازهای­ مراقبت­های اولیه بهداشتی خود استفاده می­کنند (Cunningham, 1993; Desilva, 1997). کمتر روزی است که در جراید و مقالات علمی از خواص گیاهان دارویی مطلبی را نخوانیم و به اهمیت گیاهان دارویی در مقایسه با عوارض و اختلالات مصرف داروهای شیمیایی، پی نبریم. در دنیای کنونی گرایش مردم به مصرف مواد گیاهی در درمان و پیشگیری بیماری­ها، بیشتر از گذشته است. امروزه کاربرد گیاهان دارویی در تولید فرآورده­های دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی روز به روز در حال افزایش است و به اهمیت و جایگاه این گیاهان افزوده است.

    25 درصد داروهای مدرن کنونی از گیاهان دارویی ساخته شده­اند. در سال 2000 حدود 60 میلیارد دلار درآمد کشورها از فروش گیاهان دارویی بوده است. (معاونی، 1388).

    همچنین تهیه برخی از مواد موثره فعال که در صنایع دارویی اهمیت بسیاری دارند، به طور مصنوعی امکان­پذیر نیست و تنها به صورت طبیعی از گیاهان مورد نظر قابل استخراجند. این دسته از مواد یا به طور کلی ساختمان شیمیایی ناشناخته­ای دارند و یا به دلیل داشتن ساختمان شیمیایی بسیار پیچیده، تهیه آنها به صورت مصنوعی در صنایع داروسازی، مشکل و مستلزم هزینه بسیار گران است، نظیر گلیکوزیدهای قلبی موجود در گل انگشتانه (Digitalis purpurea)، آلکالوئیدهای موجود در پروانش (Catharanthus rosea) و آلکالوئیدهای موجود در قارچ ارگوت. و این یکی از دلایل تمایل شرکت های تولیدکننده مواد دارویی به داروهای دارای منشاء گیاهی است (امیدبیگی، الف 1388).

     

             2-1- پراکنش، تاریخچه و کاربردهای گونه­های مریم­گلی­کبیر 

    جنس Salvia (تیرهLamiaceae ) دارای تقریبا 900 گونه است که در سراسر جهان پخش شده است.  در نواحی معتدل و نیمه­گرمسیری رشد می­کند که تقریباً 70 گونه در فلور ایران گزارش شده­است. جنس Salvia به عنوان یکی از جنس های بسیار قدیمی از تیره نعناعیان، با بیشترین تعداد پایه کروموزوم اولیه (11) معرفی شده است. اگرچه در برخی منابع Ajuga اغلب به عنوان قدیمی­ترین جنس معرفی شده­است (Masoud et al., 2010) .

    مرکز پخش این­گونه در نواحی مدیترانه­ای است. شرایط آب و هوای گرم و آفتاب کامل را ترجیح ­می­دهد. مریم­گلی­کبیر[1](Salvia sclarea L.) بیوتیپ­هایی با عادات­ رشدی یکساله و دوساله دارد Mihalik et al.,) 2005). Dweck (2000) محل رویش این گیاه را حوزه مدیترانه و ایران معرفی کرده­است. این گونه مریم­گلی از اوایل قرن بیستم فقط برای استفاده از گلهای آن کشت می­شد. این گلها حاوی اسانس معطر و خوشبویی هستند که در صنایع بهداشتی- آرایشی، غذایی و نوشابه­سازی، کاربرد فراوانی دارند. اسانس گلهای این گیاه همراه با اسانس گلهایی نظیر اسطوخودوس و یاس، موارد استفاده متعدد و متفاوتی در صنایع مواد شیمیایی خانگی (نظیر عطر، ادکلن، کرم، شامپو، صابون، لوسیون و اسپری های خوشبوکننده هوا و امثال آنها) دارد، این اسانس، خاصیت دارویی نیز دارد و به عنوان ماده­ای ضدعفونی کننده و همچنین ماده­ای که سبب مداوای ناراحتیهای مربوط به سیستم عصبی می­شود، مورد استفاده قرار می­گیرد. بذر این گیاه، حاوی 25 تا 32 درصد روغن است که در صنایع سرامیک سازی و چینی­سازی، مورد استفاده قرار می­گیرد.

    همه ساله زمینهای زراعی وسیعی در کشورهای روسیه، بلغارستان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و مجارستان، برای کشت این گیاه اختصاص می­یابد. منشاء این گیاه را مناطق شنی و خشک قفقاز، ایران و سواحل اروپای مدیترانه، گزارش کرده­اند (امیدبیگی ب، 1388).

     

    3-1- خصوصیات گیاه­شناسی مریم­ گل ی­کبیر

    مریم­گلی­کبیر، گیاهی است علفی، دو ساله و به ندرت سه ساله و به دو فرم مختلف مشاهده می­شود: یکی پیرامیدالیس[2] که از رشد و نمو سریعی برخوردار است و دیگری هیرسوتا[3] که پوشیده از کرکهای ضخیم است. ریشه اصلی این گیاه طویل و مستقیم و طول آن بین 100 تا 130 سانتی متر است که انشعابهای فراوانی دارد. ساقه، مستقیم، ضخیم، چهارگوش، پوشیده ازکرک و ارتفاع آن متفاوت و بین 100 تا 150 سانتی متر است. این گیاه دارای برگهای طوقه­ای بزرگ با سطحی ناصاف و دارای برجستگی است. پهنای آن 10 تا 20 سانتی­مترمی­باشد. برگها دمبرگ کوتاهی دارند. برگهای قسمت تحتانی ساقه، بزرگ هستند و به تدریج به طرف بالای ساقه کوچکتر می­شوند. رنگ برگها نقره­ای تیره است. گلها صورتی، بنفش و یا سفیدرنگ هستند که رویساقه­های گل­دهنده که طول آن بین 40 تا 60 سانتی­متر است، بر روی چرخه­هایی قرار می­گیرد. هر چرخه شامل 3 تا 6 گل می­باشد. گلهای این گیاه نیز شهد­آورند. میوه سه وجهی از نوع کپسول، تخم مرغی شکل، به طول 2 تا 3 میلی­متر و رنگ آن قهوه­ای است. وزن هزاردانه آن 4 تا 5 گرم است (امیدبیگی ب، 1388).

     

    4-1- نیازهای اکولوژیکی مریم­گلی­کبیر

    مریم­گلی­کبیر، گیاهی خشکی­دوست است، در طول رویش، به نور کافی، هوای گرم و آب کم نیاز دارد. در هوای گرم و خشک، مقدار اسانس گلها به 1/0 تا 2/0 درصد می­رسد. آب فراوان و هوای خنک، رشد رویشی این گیاه را افزایش می­دهد ولی در مقدار اسانس گلها تأثیر منفی خواهد داشت و سبب کاهش آن می­شود. این گیاه پس از رویش و در مرحله­ای که برگها به حالت رزت هستند (نظیر سایر گیاهان دوساله) به مقدار نسبتاً زیادی آب نیاز دارد و خاک باید از رطوبت کافی برخوردار باشد. بذرها در دمای 8 تا 10 درجه سانتی­گراد، شروع به رویش می­کنند ولی درجه حرارت مطلوب برای جوانه­زنی بذر، 25 تا 28 درجه سانتی­گراد است. وقتی تعداد برگهای طوقه­ای به 5 تا 7 برسد، گیاه در برابر سرمای زمستان مقاوم شده و دچار سرمازدگی نمی­شود، اما گیاهان جوان و ضعیف در اثر سرمازدگی خشک می­شوند.

    این گیاه تقریباً در هر نوع خاکی قادر به رویش است و می­توان از بافتهای مختلف خاک برای کشت آن استفاده نمود. این گونه مریم­گلی، در مناطق خشک و خاکهای سنگی و شنی به خوبی رشد می­کند. دامنه جنوبی تپه­ها و مناطقی که درخت نداشته باشند (به دلیل عدم سایه اندازی)، مکانهای مناسبی برای کشت آن می­باشد. pH خاک برای کشت این گیاه بین 3/5 تا 2/7 مناسب گزارش شده است. شرایط غرقابی، ازت فراوان و ماسه­های بسیار نرم (ماسه بادی) و تهی از عناصر و مواد غذایی، برای کشت آن مناسب نیست (امیدبیگی ب، 1388 ).

     

    5-1- خواص درمانی مریم­گلی­کبیر

    مریم­گلی­کبیر از زمانهای گذشته شناخته شده و به عنوان گیاه دارویی در درمان استفاده می­شده است. در درمان بشر گلهای این گیاه به صورت خارجی، برای ورم و التهاب استفاده می­شده است. گلها خاصیت ضد­تشنج و ضد ­زکام دارند. خاصیت مسکن و ضد انقباض برای این گونه ذکر شده است.

    ثابت شده که گلهای مریم­گلی­کبیر یک فعالیت سودمند در معالجه سرطان دارند. اسانس همچنین در درمان آرتروز و ورم مفاصل استفاده می­شود. روغن آن همچنین در عطرسازی از ورموت[4] که به خاطرداشتن عطر و بو و به عنوان یک تثبیت کننده[5] عالی و ممتاز ارزش زیادی دارد، استفاده می­شود (Shirley, 1984).

     

    6-1- ترکیبات شیمیایی

    مقدار اسانس گلها متغیر است و به شرایط اقلیمی محل رویش نظیر آب، نوع خاک و دما بستگی داشته و معمولا بین 04/0 تا 2/0 درصد می­باشد. برگها و ساقه­های جوان نیز مقدار بسیار کمی اسانس دارند. استخراج اسانس به وسیله تبخیر یا بخار صورت می­گیرد. " لینالیل استات "[6] از ترکیبات اصلی اسانس است که مقدار آن به شدت به زمان برداشت محصول بستگی دارد و بین 45 تا 87 درصد می­باشد. از ترکیبات دیگر اسانس،می توان از اسکلاریول[7] (15 درصد)، لینالول[8]، آلفا و بتاپینن[9]، آلفا و بتا­تویون[10]، بورنئول[11] و مقدار کمی میرسن[12] و کامفور[13] نام برد. بذرها همچنین حاوی 25 تا 30 درصد روغن می­باشند. مواد دیگری نظیر سینئول[14]، رزینها، مواد تلخ، اسیدهای تری­ترپن، اسید­اورسولیک[15] و تانن را نیز در اسانس این گیاه گزارش کرده­اند. چنانچه استخراج اسانس به روش شیمیایی صورت گیرد، مقدار اسکلاریول آن به مقدار 45 درصد افزایش خواهد یافت (امیدبیگی ب، 1388).    

                                                                

    7-1- کشت بافت

    کشت بافت[16] اصطلاحی است که برای نشان­دادن کشت درون­شیشه­ای بخش­های مختلف گیاهی در شرایط ضدعفونی شده به کار می­رود. این تکنیک در ازدیاد نباتات و اصلاح گیاه، تولید زیست توده، تولیدفرآورده­های بیوشیمیایی، بیماری­شناسی گیاهی، نگه­داری و انبار کردن بافت­های گیاهی، پژوهش­های علمی و غیره کاربرد دارد. اصطلاح بیوتکنولوژی در برگیرنده همه این فعالیت­ها می­شود. اصطلاح ریزازدیادی[17] به طور اختصاصی به کاربرد تکنیک کشت بافت برای تکثیر گیاه با استفاده از بخش­های کوچکی از گیاه که در شرایط ضدعفونی شده در لوله آزمایشگاه یا ظرف­های دیگر پرورش می­یابند، مربوط می­شود. در عمل، بسیاری از تولیدکنندگان گیاهی اصطلاح "ریزازدیادی" و "کشت بافت" را مترادف هم به کار می­برند تا هر شیوه ازدیاد گیاه در شرایط ضدعفونی شده را، توصیف کنند. واژه مترادف دیگر، "کشت درون شیشه ای"[18] می­باشد (خوشخوی، 1382). کشت بافت امکان تکثیر سریع تعداد زیادی از گیاهان یکنواخت در حالیکه ژنوتیپ خودشان را حفظ کرده اند، فراهم می­کند (Arikat et al., 2004). کشت بافت گیاهی بر پایه سه قابلیت گیاهی استوار است ؛ 1- توانمندی[19]، که توان یا ظرفیت توارثی یک سلول گیاهی برای نمو به یک گیاه کامل با القای تحریک مناسب است. توانمندی بر این مطلب دلالت می­کند که هر سلول واجد تمام اطلاعات لازم برای رشد و تکثیر می­باشد. گرچه از لحاظ نظری همه سلولهای گیاهی توانمند هستند، با این حال سلول­های مریستمی بیشترین توان بیان این ویژگی را دارند. 2- تمایز زدایی[20]، که توان سلولهای بالغ برای بازگشت به شرایط مریستمی است و بعد از آن سلول­ها با بازتمایزی[21] ، اندام­های جدیدی را سازماندهی می­کنند. 3- شایستگی[22]، که توانایی ذاتی یک سلول یا بافت گیاهی را برای نمو در یک مسیر مشخص بیان می­کند (عادلی مسبب، 1378).

     

    Abstract 

    The genus Salvia belonging to Lamiaceae family includes numerous species which have wide applications in folk medicine and commercial uses, especially in the production of essential oils and flavoring agents. This plant (Salvia sclarea L) can be found in the Mediterranean basin and Iran. The essential oils or extracts of the aerial part of the S. sclarea plant have wide effect in treatments for example: anodyne, anti-inflammatory, antioxidant, antifungal and Bactericidal. On this research, Bud induction and shoot regeneration of Salvia sclarea L. in In vitro condition was investigated using different explants (shoot tip, axillary bud, hypocotyle and cotyledon). Bud induction and shoot regeneration was achieved in MS medium enriched with various concentrations (0, 2.2, 4.4, 8.8 µM) of 6-Benzylaminopurine (BAP), Thidiazuron (TDZ) and Kinetin (Kin) alone or in combination with Indole-3 acetic acid (IAA) (1.1 µM). In study of explants effect on bud induction and shoot regeneration its been observed that the maximum buds inducted (average of 25.531 buds per treatment) and shoots regenerated (average of 17.934 shoots per treatment) were achieved in axillary bud explants in medium enriched with TDZ and minimum buds inducted (average of 4.625 buds per treatment) and shoots regenerated (average of 3.312 shoots per treatment) were achieved in shoot tip explants in Kin enriched medium. In study of the effect of kind and concentration of plant growth regulators on bud induction and shoot regeneration, it has been observed that the maximum buds inducted (average of 37.187 buds per treatment) were in 4.4 µM concentration of TDZ and the maximum shoots regenerated (average of 26.053 shoots per treatment) were in 8.8 µM concentration of TDZ in axillary bud explants. The minimum buds inducted (average of 1 bud per treatment) and shoots regenerated (average of 1 shoot per treatment) were in control medium and in shoot tip explants. The regenerated shoots were rooted in MS and ½ MS media whit different concentration of IAA and IBA (0, 0.5 and 1 mg/l) at four weeks. IAA hormone (0.5 mg/l) generated maximum average of roots (2.55 roots per treatment) and IBA hormone (0.5 mg/l) generated minimum average of roots (1.52 roots per treatment). In study of plant growth regulators effect on root length, it has been observed that the IAA (1 mg/l) hormone had minimum length of root (average of 3.08 cm per treatment). Maximum average of root length was 5.65 cm in control medium. The rooted plantlets were acclimatized successfully in the green house environment with 100% humidity and 90% of survival rate.

    Key words: Clary sage, Direct regeneration, Explants, Plant growth regulators, TDZ, Bud induction

  • فهرست:

    فصل اول

    1- مقدمه و کلیات.........................................................................................................................................................................................................1

    1-1- اهمیت گیاهان دارویی.......................................................................................................................................................................................1

    2-1- پراکنش، تارخچه.و کاربردهای مرسوم گونه های مریم گلی کبیر ..........................................................................................................2

    3-1- خصوصیات گیاهشناسی مریم گلی کبیر........................................................................................................................................................3

    4-1- نیازهای اکولوژیکی مریم گلی کبیر.................................................................................................................................................................3

    5-1- خواص درمانی مریم گلی کبیر.........................................................................................................................................................................4

    6-1- ترکیبات شیمیایی ..............................................................................................................................................................................................4

    7-1- کشت بافت............................................................................................................................................................................................................5

    8-1- اهمیت وکاربردهای کشت بافت در باغبانی...................................................................................................................................................6

    9-1- اهمیت وکاربردهای کشت بافت در گیاهان دارویی.....................................................................................................................................7

    10-1- هدف ار انجام تحقیق.......................................................................................................................................................................................8

    فصل دوم

    2- بررسی منابع علمی..................................................................................................................................................................................................9

    1-2- ریزازدیادی درون شیشه ای..............................................................................................................................................................................9

    2-2- اثرات نوع محیط کشت بر باززایی...................................................................................................................................................................9

    3-2- اثرات نوع ریزنمونه بر باززایی.........................................................................................................................................................................12

    4-2- ریشه زایی..........................................................................................................................................................................................................14

    فصل سوم

    3- مواد و روش ها.......................................................................................................................................................................................................15

    1-3- مکان و زمان انجام تحقیق.............................................................................................................................................................................15

    2-3- آماده سازی محیط کشت...............................................................................................................................................................................15

    1-2-3- محلول های ذخیره مواد معدنی محیط کشت MS.............................................................................................................................16

    2-2-3- محلول های ذخیره مواد تنظیم کننده رشدی.....................................................................................................................................17

    3-2-3- محلول ذخیره کیتوسان.............................................................................................................................................................................17

    4-2-3- سایر مواد.......................................................................................................................................................................................................17

    3-3- ضدعفونی بذر....................................................................................................................................................................................................17

    4-3- کاشت بذر و شرایط نگهداری .......................................................................................................................................................................18

    5-3- تهیه ریزنمونه....................................................................................................................................................................................................18

    6-3- آزمایش1: تعیین اثر محیط کشت در جوانه­زنی بذور گیاه مریم­گلی­کبیر ..........................................................................................19

    7-3- آزمایش2: بررسی اثر نوع ریزنمونه و محیط کشت بر القاء جوانه و باززایی شاخساره مریم­گلی­کبیر.............................................19

    8-3-آزمایش3: بررسی اثر نوع و ترکیبات هورمونی بر القاء جوانه و باززایی شاخساره مریم­گلی­کبیر......................................................20

    9- 3- کاشت ریزنمونه................................................................................................................................................................................................21

    10-3- آزمایش 4: بررسی اثر غلظت نمک در محیط کشت پایه MS و تیمار هورمونی بر ریشه­رایی شاخساره­های باززاشده مریم­گلی­کبیر .......................................................................................................................................................................................................................21

    11-3- صفات مورد ارزیابی ......................................................................................................................................................................................22

    12-3- طرح آزمایشی و تجزیه آماری داده ها ....................................................................................................................................................23

    فصل چهارم

    4- نتایج.........................................................................................................................................................................................................................24

    1-4- آزمایش 1: جوانه زنی .....................................................................................................................................................................................24

    1-1-4- اثر زمان­های مختلف ضدعفونی بر درصد و سرعت جوانه­زنی ..........................................................................................................24

    2-1-4- اثر محیط­های مختلف کشت بر درصد و سرعت جوانه­زنی ...............................................................................................................25

    3-1-4- اثر غلظت­های مختلف کیتوسان بر درصد و سرعت جوانه­زنی .........................................................................................................26

    4-1-4- اثر سطوح مختلف pH بر درصد و سرعت جوانه­زنی ..........................................................................................................................27

    2-4- القاء جوانه و باززایی مستقیم ........................................................................................................................................................................28

    3-4- آزمایش 2: بررسی اثر نوع ریزنمونه و محیط کشت بر القاء جوانه و باززایی شاخساره مریم­گلی­کبیر ..........................................29

    1-3-4- تأثیر نوع ریزنمونه و محیط کشت بر القاء جوانه.................................................................................................................................30

    1-1-3-4- تأثیر نوع ریزنمونه بر القاء جوانه در محیط حاوی BAP .............................................................................................................30

    2-1-3-4- تأثیر نوع ریزنمونه بر القاء جوانه در محیط حاوی Kin ...............................................................................................................31

    3-1-3-4- تأثیر نوع ریزنمونه بر القاء جوانه در محیط حاوی TDZ..............................................................................................................33

    2-3-4- تأثیر نوع ریزنمونه و محیط کشت بر باززایی شاخه.............................................................................................................................34

    1-2-3-4- تأثیر نوع ریزنمونه بر باززایی شاخه در محیط حاوی BAP .......................................................................................................34

    2-2-3-4- تأثیر نوع ریزنمونه بر باززایی شاخه در محیط حاوی Kin ..........................................................................................................36

    3-2-3-4- تأثیر نوع ریزنمونه بر باززایی شاخه در محیط حاوی TDZ .......................................................................................................38

    4-4-  آزمایش 3: بررسی اثر نوع و ترکیبات هورمونی بر القاء جوانه و باززایی شاخساره مریم­گلی­کبیر ................................................39

    1-4-4- اثر ترکیبات و غلظت­های مختلف تنظیم­کننده­های رشد بر القاء جوانه از ریزنمونه گره مریم­گلی­کبیر...................................40

    2-4-4- اثر ترکیبات و غلظت­های مختلف تنظیم­کننده­های رشد بر القاء جوانه از ریزنمونه نوک شاخه مریم­گلی­­کبیر.....................44

    3-4-4- اثر ترکیبات و غلظت­های مختلف تنظیم­کننده­های رشد بر باززایی شاخه از ریزنمونه گره مریم­گلی­کبیر ............................48

    4-4-4- اثر ترکیبات و غلظت­های مختلف تنظیم­کننده­های رشد بر باززایی شاخه از ریزنمونه نوک شاخه مریم­گلی­کبیر................52

    5-4- آزمایش 4: بررسی اثر غلظت نمک در محیط کشت پایه MS و تیمار هورمونی بر ریشه­زایی شاخساره­های باززاشده مریم­گلی­کبیر ........................................................................................................................................................................................................................56

    6-4- سازگاری.............................................................................................................................................................................................................59

    فصل پنجم

    5- بحث..........................................................................................................................................................................................................................60

    1-5- جوانه زنی...........................................................................................................................................................................................................60

    2-5- اثرات نوع ریزنمونه در باززایی........................................................................................................................................................................61

    3-5- اثرات نوع و غلظت تنظیم­کننده­های رشد گیاهی بر باززایی...................................................................................................................64

    4-5- اثرات ترکیبات مختلف تنظیم­کننده­های رشد گیاهی بر ریشه­زایی......................................................................................................66

    5-5- نتیجه گیری کلی ............................................................................................................................................................................................68

    6-5- پیشنهادات ........................................................................................................................................................................................................69

    منابع...............................................................................................................................................................................................................................70 

    منبع:

     

    اثنی عشری، م (1388). راهنمای جامع کشت بافت گیاهی. انتشارات دانشگاه ابوعلی سینا. چاپ اول. 451 صفحه.

    اصغری، ف. (1389). بررسی اثر ژنوتیپ، ریزنمونه و ترکیبات هورمونی مختلف در باززایی گیاه ریحان (Ocimum basilicum). رساله کارشناسی ارشد گروه باغبانی. دانشگاه ارومیه. 93 صفحه.

    امیدبیگی، ر. (الف 1388). تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد اول. انتشارات آستان قدس رضوی. چاپ پنجم. 347 صفحه.

    امید بیگی، ر. (ب 1388). تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد دوم. انتشارات آستان قدس رضوی. چاپ پنجم. 438 صفحه.

    خوشخوی، م. (ج 1382). گیاه افزائی (ازدیاد نباتات): مبانی و روشها. جلد سوم. انتشارات دانشگاه شیراز. چاپ چهارم. 1467-905.

    عادلی مسبب، ف. (1378). نقش کشت بافت در توسعه کشاورزی. رویان : مجله نوین کشاورزی.

    علیزاده، م. (1390). بررسی فاکتورهای مؤثر در باززایی درون شیشه ای گیاه زوفا (Hyssopus officinalis L.). رساله کارشناسی ارشد گروه باغبانی، دانشگاه ارومیه. 77 صفحه.

    معاونی، پ. (1388). گیاهان دارویی، جلد اول. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس. چاپ اول، 1129 صفحه.

    Abdellatef, E. and Khalafallah, M.M. (2007). Adventitious shoot formation and plant regeneration in medium staple cotton (Gossypium hirsitum L.) cultivar (Barac B-67). International Journal of Agriculture and Biology. 9(6): 913-916.

    Ahmadi Hesar, A., Kaviani, B., Tarang, A. and Bohlooli Zanjani, S. (2011). Effect of different concentrations of etin on regeneration of ten weeks (Matthiola incana(. Plant Omics Journal. 4(5): 236- 238.

    Ai, P.F. and Luo, Z.R. (2003). Cryopreservation of dormant shoot-tips of Persimmon by vitrification and plant regeneration. Scientia Agricultura Sinica. 36: 553- 556.

    Ait Barka, E., Eullaffroy, P., Clment, C. and Vernet, G. (2004). Chitosan improves development, and protects Vitis vinifera L. against Botrytis cinerea. Plant Cell Reports. 22: 608- 614.

    Akbas, F., Isikalan, C., Namli, S., Karakus, P. and Basaran, D. (2011). Direct plant regeneration from in vitro-derived leaf explants of Hypericum spectabile, a medicinal plant. Journal of Medicinal Plants Reserch. 5(11): 2175- 2181.

    AL- Bakhit, A.A.M., Sawwan, J.S. and AL- Mahmoud, M.S. (2007). In vitro propagation of two Lavandula species: Lavandula angustifolia and Lavandula latifolia L. Medica. Jordan Journal of Agricultural Sciences. 3(1): 16-25.

    Amin, M.N., Rahman, M.M. and Manik, M.S. (2003). In vitro clonal propagation of Paederia foetida L.- A medicinal plant of Bangladesh. Plant Tissue Culture. 13(2): 117-123.

     Amin, M.N., Shahrear, A., Sultana, S., Alam, M.R. and Azad, M.A.K. (2002). In vitro rapid clonal propagation of an ornamental plant – Lxora fulgens Roxb, Journal of Biological Sciences. 2(7): 485-488.

    Arafeh, R.M., Shibli, R.A., AL- Mahmoud, M. and Shatnawi, M.A. (2006). Callusing, cell suspension culture and secondry metabolites production in Persian Oregano (Origanum vulgar L.) and Arabian Oregano (O.syriacum L.). Jordan Journal of Agricultural Sciences. 2(3): 247

    Arikat. N.A., Jawad, F.M., Karam, N.S. and Shibli, R.A. (2004). Micropropagation and accumulation of essential oils in wild sage (Salvia fruticosa Mill.). scientia horticulturae. 100:193-202.

    Ashok, K. and Bashir, J.M. (2010). In vitro propagation of a medicinal plant Portulaca grandiflora Hook. World Journal of Agricultural Sciences. 6(3):327- 330.

    Banu, L.A. and Bari, M.A. (2007). Protocol establishment for multiplication and regeneration of Ocimumsanctum Linn. An important medicinal plant with high religious value in Bangladesh. Journal of plant sciences. 2(5): 530-537.           

    Barna, K.S. and Wakhlu, A.K. (1988). Axillary shoot induction and plant regeneration in Plantago ovata Forssk. Plant Cell Tissue Organ Culture. 15: 169-173.

    Baroncelli, S., Buittiet, S., Bennici, M., Foroughi, W., Mix, G., Gaul, H., Tagliasacchi, A.M., Loiero, M. and Giorgi, B. (1978). Genetic control of in vitro and in vivo growth of hexaploid wheat. Z P Flanzenzuecht. 80: 109- 116.

    Begum, F., Amin, M.N. and Azad, M.A.K. (2002). In vitro rapid clonal propagation of Ocimum basilicum L. Plant Tissue culture. 12(1): 27-35.

    Benjamin, B.D., Roja, P., Heble, M.R. and Chadha, M.S. (1987). Multiple shoot cultures of Atropa belladonna: effect of physicochemical factors on growth and alkaloid formation. Journal of Plant Nutrition. 129: 129-135.

    Benniaamin, A., Manickam, V.S., Jhonsan, M. and Joseph, L.H. (2004). Micropropagation of Crateaeva magna (Lour) DC-A medicinal plant. Indian Journal of Biotechnology. 3: 136-138.

    Bhau, B.S. and Wakhlu, A.K. (2003). Rapid micropropagation of fire cultivars of Mulberry Biology plant. 46(3): 349- 355.

    Bicca Dode, L., Bobrowski, V.L., Bolacel braga, E.J., Seixas, F.K. and Schuch, M.W. (2003). In vitro propagation if Ocimum basilicum L. (Lamiaceae). Acta Scientiarum Biological Sciences. 25(2): 435-437.

    Biswas, A., Bari, M.A., Roy, M. and Bhadra, S.K. (2011). In vitro propagation of Stemona tuberosa Lour.- Arare medicinal plant through high frequency shoot multiplication using nodal explants. Plant Tissue Culture and Biotechnology. 21(2): 151-159.

    Borthakur, M. and Singh, R.S. (2002). Direct plantlet regeneration from male inflorescences of medicinal yam (Dioscorea floribunda Mart. & Gal.). In vitro Cellular and Developmental Biology Plant. 38: 183-185.

    Cantrell, Ch., Franzblau, S. and Fischer, N. (2001). Antimycobacterial plant terpenoids. Planta Medica 67: 685- 694.

    Chen, C.C., Chen, S.J., Sagare, A.P. and Tsay, H.S. (2001). Adventitious shoot regeneration from stem internode explants of Adenophora triphylla (thumb.) A. DC. (Campanulaceae) – An important medicinal herb. Botanical Bulletin of Academia Sinica. 42: 1-7.

    Cunningham, A.B. (1993). African medicinal plants: Setting priorities at the interface between conservation and primary healthcare. People and plants worg paper 1, 92. UNESCO, Parts.

    Daniel, A., Kalidass, C. and Mohan, V.R. (2010). In vitro multiple shoot induction through axillary bud of Ocimum basilicum L. an important medicinal plant. Biological Technology. 1(1): 24-28.

    Das, J. and Handique, P.J. (2002). Micropropagation of a rare medicinal plant species Polygonum microcephallum D.Don., through high frequency shoot multiplication. J. Phytol. Res. 15: 197- 200.

    Debergh, P.C. and Maene, L.J. (1981). Ascheme for commercial propagation of ornamental plants by tissue culture. Scientia Horticulturae. 14: 335-345.

    De silva, T. (1997). Industrial utilization of medicinal plants in developing countries. In: Bodeder, G., Bhat, K.K.S., Burley, J., and Vantomme, P. [EDS.]. Medicinal plants forest conservation and healthcare. Non-wood Forest Products. No:11. FAO, Rome, Italy.

    Dode, L.C., Bobrowski, V.L., Braga, E.J.B., Selxas, F.K. and Schunch, W. (2003). In vitro propagation of Ocimum basilicum L. Maringa. 25: 435- 437.

    Dweck, A.C. (2000). The folklore and cosmetics use of vatious Salvia species in Sage. The genus salvia; tzios, S.E., Ed.; Harwood Academic Publishers: Amsterdam, The Netherlands. pp. 1-25.

     Echeverrigary, S. and Fracaro, F. (2001). Micropropagation of Cunila galioides, a popular medicinal plant of south Brazil. Plant Cell Tissue Organ Culture. 64: 1-4.

    Edwin, R.F. and Paul, D.S. (1984). Plant propagation by tissue culture. Handbook and Directory of commercial laboratories. Exegetics Ltd. Eversley, Basingstok, Hants. RG27OQY, England,700.

     

    Erdei, I., Kss, Z. and Maliga, P. (1981). Rapid clonal multiplication of Digitalis lanata in tissue culture. Plant Cell Report. 1: 34-38.

    Faria, R.T. and Iiig, R.D. (1995). Micropropagation of Zingiber spectabil Griff. Scientia Horticulturae. 62(1): 135-137.

    Feyissa, T., Welander, M. and Negash, L. (2005). In vitro regeneration of Hagenia abyssinica (Bruce) J.F.G mel. (Rosaceae) from leaf explants. Plant Cell Report. 24: 392- 400.

    Foo, E., Bullier, E., Goussot, M., Foucher, F., Rameau, C. and Beveridge, C.A. (2005). The branching gene RAMOSUS1 mediates interactions among two novel signals and auxin in Pea. Plant Cell. 17: 464- 474.

    Gaspar, T.H., Kevers, C., Faivre-Rampant, O., Crevecoeur, M., Penel, C.l., Greppin, H. and Dommes, J. (2003). Changing concepts in plant hormone action. In vitro Cellular Developmental Biology Plant. 39 (2): 85-106.

    George, E.F., Hall, M.A. and Klerk, J.D. (2008). Plant propagation by tissue culture. The Background. Springer. 1: 65- 75.

    Gerhard, L. (2003). Functions and regulation of β-1, 3-glucanases during seed germination, dormancy release and after-ripening. Seed Science Research. 13: 17-34.

    Ghanti, K., Kaviroj, C.P., Venugopal, R.B., Jabeen, F.T.Z. and Rao, S. (2003). Rapid regeneration of Mentha piperita L. from shoot tip and nodal explants. Indian Journal of Biotechnology. 3: 594-598.

    Gill, R. and Saxena, P.K. (1992). Direct somatic embryogenesis and regeneration of plants from seedling explants of Peanut (Arachis hypogeae) promotive role of thidiazuron. Can. Journal of  Plant Science. 70:1186- 1192.

    Goel, M.K., Kukreja, A.K. and Bisht, N.S. (2009). In vitro manipulations in St.John,s wort (Hypericum perforatum L.) for incessant and scale up micropropagation using adventitious roots in liquid medium and assessment of clonal fidelity using RAPD analysis. Plant Cell Tissue Organ Culture. 96: 1-9.

    Gogoi, K. and Kumaria, S. (2011). Callus-mediated plantlet regeneration of Ocimum tenuiflorum L. using axillary buds as explants. Plant Science. 2(1): 2141-5447.

    Gopi, C., Nataraja Swkhar, y. and Ponmurugan, P. (2006). In vitro multiplication of Ocimum gratissimum L. through direct regeneration. African Journal of Biotechnology. 5(9): 723-726.

    Gulati, A. and Jaiwal, P.K. (1992). In vitro induction of mgeneration from shoots tip of mung bean (Vigna radiate L.) (Wilczek). Plant Cell Tissue Organ Culture. 29: 199- 205.

    Hassan, A.K.M.S. and Roy, S.K. (2004). Micropropagation of Smilex zeylanica L. A perennial climbing medicinal shrub, through axillary shoot proliferation. Bangladesh Journal of Life Sciences. 16: 33- 39.

    Ikram, U.H. (2005). Callus proliferation and somatic embryogenesis in Cotton (Gossypium hirsutum L.). African Journal of Biotechnology. 4: 206-209.

    Irina, G. (2008). Effects of different plant hormones on Salvia officinalis cultivated in vitro. International Journal of Botany. 4(4): 430-436.

    Ishag, S., Osman, M.G. and Khalafalla, M.M. (2009). Effects of growth regulators, explant and genotype on shoot regeneration in Tomato (Lycopersicon esculentum C.V. Omdurman). International Journal of Sustainable Crop Product. 4(6): 7- 13.

    Kaewpoo, M. and Te-Chato, S. (2009). Influence of explant type and plant growth regulator on multiple shoot formation from Jatropha curcus. Science Asia. 35: 353- 357.

    Kalidass, C. and Mohan, V.R. (2009). In vitro rapid clonal propagation of Phyllanthus urinaria Linn. (Euphorbiaceae)- A medicinal plant. Researcher. 1(4): 56- 61.

    Kesari, V., Ramesh, A.M. and Rangan, L. (2012). High frequency direct organogenesis and evaluation of genetic stability for in vitro regenerated Pongamia pinnata, a valuable bio die sel plant. Biomass and Bioenergy. 44: 23- 32.

    Khalafalla, M.M. and Hattori, K. (2000). Differential in vitro direct shoot regeneration responses in embryo axis and shoot tip explant of faba deen. Breeding Science. 50: 117- 122.

    Khawar, K.M., Sancak, C., Uranbey, S. and Özcan, S. (2004). Effect of thidiazuron on shoot regeneration from different explants of Lentil (Lens culinaris Medik.) via organogenesis. Turkish Journal of Botany. 28: 421- 426.

    Kumar, N. and Reddy, M. (2012). Thidiazuron(TDZ) induced plant regeneration from cotyledonary petiol explants of elite genotypes of Jatropha curcas. Acandidate biodiesel plant. 39: 62- 68.

    Kumar, N., Vijayanand, K.G. and Reddy, M.P. (2011 a). In vitro regeneration from petiol explants of non-toxic Jatropha curcas.rod. 33: 146- 151.

    Kumar, N., Vijayanand, K.G. and Reddy, M.P. (2011 b). Plant regeneration of non-toxic Jatropha curcas- impacts of plant growth regulators, source and type of explants. Journal of Plant Biochemistry and Biotechnology. 20: 125-133.

    Lal, N. and Ahuja, P.S. (1996). Plantlet regeneration from callus in Picrorhiza kurroa Royle exBenth-An endangered medicinal plant. Plant Tissue Culture. 6: 127-134.

    Lakshmi Prabha, A., Nandagopalan, V., Piramila, H.M. and Prabakaran, D.S. (2010). Standardization of In vitro studies on direct and indirect organogenesis of Trichosanthes cucumerina. Plant Tissue Culture Biotechnology. 73- 77.

    Lameira, O.A. and Pinto, J.E.B.P. (2006). In vitro propagation of Cordia verbenacea L. (Boraginaceae). Rev. Bras. Pl. Med. Botucatu. 8: 102- 104.

    Liu, C., Zhu, J., Liu, Z., Li, L., Pan, R. and Jin, L. (2002). Exogenous auxin effects on growth and phenotype of normal and hairy roots of Pueraria lobata (Wild) ohwi. Plant Growth Regulation. 38: 37- 43.

    Makunga, N. and Van staden, J. (2008). An efficient system for the production of clonal plantlets of the medicinally important aromatic plant: Salvia Africana-Lutea L. Plant Cell Tissue Organ Culture. 92: 63-72.

    Masoud, Sh., Alijanpoo, B. and Khayyami, M. (2010). Contribution to cytology of genus Salvia L. (Lamiaceae) in Iran. Caryologia. 63(4): 405-410.

    Matsumoto, T., Mochida, K., Itamura, H. and Sakai, A. (2001). Cryopreservation of persimmon (Diospyros kaki Thunb.) by vitrification of dormant shoot tips. Plant Cell Report. 20: 398- 402.

    Meftahizade, H., Moradkhani, H., Naseri, B., Lotfi, M. and Naseri, A. (2010). Improved in vitro culture and micropropagation of different Melissa officinalis L. genotypes. Medicinal Plant Research. 4(3): 240-246.

    Meszaros, A., Bellon, A., Pinter, E. and Horvath, G. (1999). Micropropagation of Lemon balm. Plant cell Tissue and Organ Culture. 57: 149-152.

    Mihalik, E., Lehoczki, E., Bodor, Z. and Németh, É.Z. (2005). Photosynthetic and morphological characters of leaves of the annual and biennial Salvia sclarea biotypes. Acta Biologica Szegediensis. 49(1-2): 161-163.

    Misic, D., Grubisic, D. and Konjevic, R. (2006). Micropropagation of Salvia brachyodon through nodal explants. Biologia Plantarum. 50: 473-476.

    Misra, P. and Chaturvedi, H. (1984). Micropropagation of Rosmarinus Officinalis L. Plant Cell Tissue and Organ Culture. 3: 163-168.

    Miyasaka, H., Nasu, M. and Yoneda, K. (1989). Salvia miltiorrhiza: In vitro production of cryptotan shinone and ferru ginol. In Yps Bajaj (ed), Biotechnology in Agriculture and Forestry. 7: 417-430.

    Mok, D.W.S. and Mok, M.C. (2001). Cytoin metabolism and action. Plant Mol. Biol. 52: 89- 118.

    Murashige, T. (1974). Plant propagation through tissue cultures. Annual Review Plant Physiology. 25: 135- 166.

    Morimoto, S., Goto, Y. and Shoyama, Y. (1994). Production of lithospermic acid B and rosmarinic acid in callus tissue and regenerated plantlets of Salvia miltiorrhiza. Journal of the National Products. 57: 817-823.

    Murthy, B.N.S., Murch, S.J. and Saxena, P.K. (1998). Thidiazuron: Apotent in vitro plant morphogenesis. In vitro Cellular and Developmental Biology Plant. 34:267-275.

    Nagarathna, K.C., Prakash, H.S. and Shetty, H.S. (1991). Genotypic effects on the callus formation from different explants of Pear millet B lines. Adv. Plant Science. 4: 82- 86.

    Nandagopal, S. and Ranjitha Kumari, B.D. (2007). Effectiveness of auxin induced in vitro root culture in Chicory. Journal of Centrol European Agriculture. 8: 73- 79.

    Nessler, C.L. (1982). Somatic embryogenesis in the Opium poppy, Papaver somniferum. Physiology Plant. 55: 453-457.

    Neves, L.O., Tomaz, L. and Feveriro, M.P.S. (2001). Micropropagation of Medicago truncatula Gaertn. Cv. Jemalong and Medicago truncatula spp. Narbonensis. Plant Cell Tissue and Organ Culture. 67: 81-84.

    Nolawade, S.M. and Tsay, H.S. (2004). In vitro propagation of some important chinese medicinal plants and their sustainable usage. In vitro Cellular and Developmental Biology Plant. 40:143- 154.

    Orphanos, P.I. (1983). Germination of caper (Capparis spinosa L.) seeds. Journal of Horticulture  Science and  biotecnology. 58(2): 267-270.

    Pierik, R.L.M. (1987). In vitro culture of higher plants. Martinus Nijhoff, Dordrecht, The Netherlands. p. 335

    Raghu, A.V., Geetha, S.P., Martin, G., Balachandran, I. and Ravindrom, P.N. (2006). Direct organogenesis from leaf explants of Embelia ribes Burm- a vulnerable medicinal plant. Journal for Reserch. 11: 57- 60.

    Rai, V.R. (2002). Rapid clonal propagation of Nothapodytes foetida (Wight) sleumer­­-Athreatened medicinal tree. In vitro Cellular and Developmental Biology Plant. 38 (4): 347-351.

    Ranyaphia, R.A., Maoa, A.A. and Borthakurb, S.K. (2011). Direct organogenesis from leaf and internode explants of in vitro raised wintergreen plant (Gaultheria fragrantissima). Science Asia. 37: 186- 194.

    Rech, E.L. and Pires, J.P. (1986). Tissue culture propagation of Mentha spp. by the use of the axillary buds. Plant Cell Report. 5: 17-21.

    Read, P.E. (1988). Stock plant influence micropropagation success. Acta. Horticulture. 226: 41-52.

    Rout, G.R., Saxeena, C., Samantaray, S. and Das, P. (1999). Rapid clonal propagation of Plumbago zeylanica Linn. Plant Growth Regulation. 28:1- 4.

    Rout, G.R., Samantaray, S. and Das, P. (2000). In vitro manipulation and propagation of medicinal plants. Biotechnology Advances. 18: 91- 120.     

    Sagare, A.P., Kuo, C.L., Chueh, F.S. and Tsay, H.S. (2001). De novo regeneration of Scrophularia yoshimurae yamazaki (Scrophulariaceae) and quantitative analysis of harpagoside, an iridoid glueoside, formed in aerial and underground parts of in vitro propagated and wild plants by HPLC. Biol. Pharm. Bull. 24: 1311- 1315.                                                                                             

    Saha, S., Dey, T. and Ghosh, P. (2010). Micropropagation of Ocimum kilimandscharicum guevke (Labiatae). Acta Biologica Cracoviensia series Botanica. 52(2): 50-58.

    Sahoo, Y., Remien, Y.N. and Yao, R.S. (1997). In vitro clonal propagation of an aromatic medicinal herb Ocimum basilicum L. (sweet basil) by axillary shoot proliferation. In vitro Cellular and Developmental Biology Plant. Largo. 33: 293-296.

    Saker, M.M., El-Bahr, M.K. and Cella, R. (1997). Preservation of Egyptian wild plants using tissue culture techniques I: In vitro propagation of Uriginea maritima

    Sarwar, S., Zia, M., Riaz-ur, R., Zarrin, F. and Riaz, A. (2009). In vitro direct regeneration in mint from different explants on half strength MS medium. African Journal of Biotechnology. 8(18): 4667-4671.

    Selvakumar, V., Anbudurai, P.R. and Balakumar, T. (2001). In vitro propagation of the medicinal plant Phanbago zeylanica L. Through nodal explants. In vitro Cellular Developmental Biology Plant. 37: 280- 284.

    Shirley, P. (1984). Practical aromatherapy. Edit. Govinda. Romania. 133-171.

    Sharma, G. and Nautiyal, A.R. (2009). Influence of explants type and plant growth regulators on in vitro multiple shoots regeneration of a Laurel from Himalaya. Nature and Science. 7(9): 1-7.

    Sharon, M. and D,sauza, M.c. (2000). In vitro clonal propagation of annatto (Bixa orellana L.). Current Science. 78: 1532-1534.

    Shasany, A.K., Khanujia, S.P.S., Dhawan, S., Yadav, U., Sharma, S. and Kumar, S. (1998). High regeneration nature of Mentha arvensis internodes. Journal of Bioscience. 23: 641-646.

    Shoemaker, C.A. and Carlson, W.H. (1990). pH affects seed germination of eight bedding plant species. HortScience. 25(7): 762-764.

    Sidhu, S. (2010). In vitro micropropagation of medicinal plants by tissue culture. The Plymouth Student. 4(1): 432-446.

    Singh, N., Meena, M.K. and Patn, V. (2011). In vitrorapid multiplication of a highly valuable medicinal plant Naringi crenulata (Roxb.) Nicolson. Journal of Medicinal Plants Research. 5(31): 6752- 6758.

    Singh, N.K. and Sehgal, C.B. (1999). Micropropagation of Holy Basil (Ocomum sanctum Linn.) from young inflorescences of mature plants. Plant Growth Regulation. 29: 161-166.

    Sultana, S. and Handique, P.J. (2004). Micropropagation of Wedelia chinensis through high frequency shoot multiplication using nodal explants. Current Science. 5: 447- 452.

    Suzuki, M., Niino, T., Akihama, T. and Oka, S. (1997). Sregeneration of vegetative Pear buds cryopreserved at -150˚C. Journal Japanese Society for Horticultural Science. 66: 29- 34.

    Tasheva, K. and Kosturkova, G. (2011). The role of biotechnology for conservation and biologically active substances production of Rhodiola rosea: Endangered medicinal species. 2012: p:13.

    Tatari Vernosefadrani, M., Askari Raberi, N. and Nosrati, S.Z. (2009). Optimization of in vitro culture for Gerbera cv. Tropic blend. J. Sapling seed. 2(25): 389- 401 (In persian).

    Tawar, A.S., Mukadam, D.S., Chavan, A.M. and Tware, S.D. (2010). Comparative studies of in vitro and in vivo grown plants and callus of Stevia rebaudiana (Bertoni). International Journal of Integative Biological. 9(1): 10-15.

    Tiwari, K.N., Sharma, N.C., Tiwari, V. and Singh, B.D. (2000). Micropropagation of Centella asiatica (L.), a valuable medicinal herb. Plant Cell Tissue Organ Culture. 63: 179–185.

    Tiwari, V., Tiwari, K.N. and Singh, B.D. (2001). Comparative studies of cytoins on in vitro propagation of Bacopa monniera.Plant Cell Tissue Organ Culture. 66: 9- 16.

    Tomita, M. (1998). Effects of sterilization time, medium composition and temperature on germination of Calypso bulbosa (L.) Oakes var. bulbosa (orchidaceae) in vitro. Plant Biotechnology. 15(2): 83-86.

    Tripathi, L. and Tripathi, J.N. (2003). Role of biotechnology in medicinal plants. Tropical Journal of Pharmaceutical Research. 2(2): 243-253.

    Uddin, M.S., Nasirujjaman, K., Zaman, S. and Reza, M.A. (2005). Regeneration of multiple shoots from different explants viz. Shoot tip, Nodal segment and cotyledonary node of in vitro grown seedlings of Peltophorum pterocarpum (DC.) Backer exk. Heyne. Biotechnology. 4(1): 35-38.

    Uranbey, S. (2005). Thidiazuron induced adventitious shoot regeneration in henbane (Hyoscyamus niger L.). Biologia Plantarum. 49(3): 427-430.

    Valdez Melara, M. and Gatica Arias, A.M. (2009). Effect of BAP and IAA on shoot regeneration in cotyledonary explants of Costa Rican melon genotypes. Agronomia Costarricense. 33(1): 125-131.

    Vardja, R. and Vardja, T. (2001). The effect of cytoin type and concentration and the number of subculturs on the multiplication of some decorative plants. Proc. Estonian Academy of Sciences, Biology Ecology. 50(1): 22-32.

    Venkatromalingam, K. and Ebbie, M.G. (2011). An efficient in vitro culture method of shoot regeneration cora medicinaly important plant Mentha piperita. Journal of Plant Sciences. 10: 1-5.

    Victor, J.M.R., Murthy, B.N.S., Murch, S.J., Krishnaraj, S. and Saxena, P. (1999). Studies of endogenous purine metabolism in thidiazuron-induced somatic embryogenesis of Peanut (Arachis hypogea L.). Plant Growth Regulation. 28: 41- 47.

    Vuylasteker, C., Dewaele, S. and Rambour, S. (1998). Auxin induced lateral root formation in Chicory. Annals Botany. 81: 449- 454.

    Waldemar, B. (1996). Micropropagation and phenolic acids production of Salvia miltiorrhiza Buzge. Eucarpia series: Beity.Z.Zuchtungs for Schung. 327-329.

    Wennuan, L.C., Ernie, C., Reich, R.C. and Hellmann, M.H. (2000). Regeneration of Salvia sclarea via organogenesis. In vitro Cellular and Developmental Biology Plant. 36: 201-206.

    Zhang, Y.H., Gao, S.F., Du, T., Chen, H.G., Wang, H.Z., Zhu, T.T. and Zhang, J.W. (2011). Direct multiple shoot induction and plant regeneration from dormant buds of Codonopsis pilosula (Franch.) Nannf. African Journal of Biotechnology. 10(51): 10509- 10515.

    Zhou, Y.G., Yang, Y.D., Qi, Y.G., Zhang, Z.M., Wang, X.J. and Hu, X.J. (2002). Effects of chitosan on some physiological activity in germinating seed of peanut. Journal of Peanut Science. 31(1): 22-25.

    Zouzou, M., Kouakou, T.H., Koné, M., Amani, N.G. and Kouadio, y.j. (2008). Effect of genotype, explants, growth regulators and sugars on callus induction in Cotton (Gossipium hirsutum L.). Australian Journal of Crop Science. 2: 1-9.

    Zulfiqar, B., Abbasi, N.A., Ahmad, T. and Hafiz, I.A. (2009). Effect of explant sources and different concentrations of plant growth regulators on in vitro shoot proliferation and rooting of Avocado (Persea americana Mill.) CV. “Fuerte”. Pakistan  Journal of Botany. 41(5): 2333- 2346.


موضوع پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), نمونه پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), جستجوی پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), فایل Word پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), دانلود پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), فایل PDF پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), مقاله در مورد پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), پروژه در مورد پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), پروژه درباره پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی فاکتور های موثر در باز زایی درون شیشه ای مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.)

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده زنیان (Carum copticum L.) گیاهی یکساله و متعلق به تیره چتریان است که در ایران، هند، مصر و اروپا می روید. در میان گیاهان دارویی و معطر، زنیان گیاهی است که مطالعات و تحقیقات کمی بر روی آن انجام گرفته است. هدف این تحقیق، شناسایی بهترین ژنوتیپ، مناسب ترین ریزنمونه، بهترین ترکیب هورمونی و شرایط ...

تأثیر هورمونی و ریزنمونه بر کالزایی، باززایی و کشت سوسپانسیون سلولی در رازیانه (Foeniuculum vulgare) مقدمه: گیاه رازیانه (Foeniuculum vulgare) گیاهی علفی، پایا، معطر از خانواده چتریان است که در مناطق مختلف ایران مورد استفاده خوراکی و دارویی قرار می­گیرد. با توجه به اهمیت ترکیبات این گیاه در صنایع دارویی و غذایی هدف در این پژوهش بهینه سازی کشت بافت این گیاه تحت تیمارهای هورمونی و ...

پایان­نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کشاورزی گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی چکیده: سیب ­زمینی (Solanum tuberosum L.) مهم­ترین گیاه مغذی بعد از غلات است و پس از گندم، برنج و ذرت چهارمین محصول عمده­ی دنیا به شمار می­رود. محصول سیب­زمینی به علت دارا بودن تکثیر رویشی، مستعد آلودگی به وسیله­ی باکتری­ها، قارچ­ها، ویروس­ها و ویروئیدها می­باشد که این عوامل بیماری­زا ...

استفاده از گياهان دارويي به قدمت عمر عقلي و رشد شعور انسان است. چون امراض با پيدايش بشر متولد شده اند و اسناد چند هزار ساله موجود در تاريخ طب و داروسازي حاوي تجربيات و اطلاعات ارزشمند گياهي درماني مي

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی علوم وصنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده در این کار تحقیقاتی بررسی اثر ساپونین گیاه چوبک بر روی پایداری و افزایش میزان کف در ماءالعشیر انجام شده است . همان طور که می دانیم ریشه گیاه چوبک منبعی سرشار از ترکیبات ساپونینی به طوریکه مهمترین و فعال ترین ترکیبات موجود در آن محسوب می شوند . ساپونین ها فعالیت سطحی ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده عملکرد برند موفقیت یک برند در بازار را نشان می دهد و از راه های متعدد و دیدگاه های متفاوتی اندازه‎گیری شده است. مطالعات موجود نشان می دهد، در حدود 70 درصد از درآمدهای شرکت قابل انتساب به برند است. بنابراین عملکرد سازمانی و عملکرد برند ارتباط بسیار بالایی با یکدیگر دارند در این راستا هدف از ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي کشاورزي-اصلاح نباتات(M.Sc.)     ارديبهشت 1385                   

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته روانشناسي تربيتي بهار 93 چکيده نقشه مفهومي يکي از راهبردهاي ياددهي- يادگيري است که مي تواند يادگيري معنادار را در دانش آموزان تسهيل کند و روابط

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته مديريت بودجه ومالي بهمن 1390 چکيده        نظام بانکي کشور در سال هاي اخير با رشد چشمگير نرخ مطالبات سر رسيد گذشته و معوق ناشي

ثبت سفارش