پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده)

word 926 KB 32487 155
مشخص نشده کارشناسی ارشد معارف اسلامی و الهیات
قیمت قبل:۶۵,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته دین‌شناسی

    چکیده

     

    کتاب حاضر با شیوه و متدی خاص خود به بحث و بررسی پیرامون موضوعات اساسی حوزه روان‌شناسی دین می‌پردازد، و تمامی مسائل مربوطه از تاریخچه پر فراز و نشیب گرفته تا جدید‌ترین نظریات ارائه شده را مورد بحث قرار می‌دهد.

    در این اثر نویسنده با لحنی عالمانه و در عین حال قابل فهم در باب گستره وسیعی از ادیان و فرهنگ‌ها سخن می‌گوید. تمامی موضوعات اصلی و مهم این حوزه، از تاریخچه روان‌شناسی دینی گرفته تا شیوه‌های متعدد و جذابی که از طریق آن‌ها باور دینی بر احساس و رفتار انسان تأثیر می‌گذارد، مورد بحث قرار گرفته است.

    حوزه‌های دیگری که نویسنده بدان‌پرداخته شامل موارد زیر است: نیایش، پیشگویی و نودینی، ماهیت رفتار دینی، باورهای دینی، و تأثیر آن‌ها بر سلامت هیجانی؛ اختلالات ذهنی ؛ رابطه بین دین و آسیب‌شناسی روانی، و مسئله مناقشه‌برانگیز دین و تعصب.

    این کتاب همچنین علت گرایش انسان‌ها به دین، آنچه در آن می‌یابند، و نحوه تأثیرپذیری سلامت هیجانی افراد و نگرش‌ آن‌ها نسبت به گناهِ عاطفی و حوزه‌های دیگر احساسات انسانی از دین را مورد بحث قرار می‌دهد. این حوزه‌ها شامل روان‌پریشی، افسردگی، عشق و نفرت می‌شود، حوزه‌هایی که در واقع دین و روان‌شناسی در آن‌ها با یگدیگر تلاقی دارند.

    در فصل مربوط به احساسات دینی احساسات مثبت و منفی، مانند احساس گناه و شرم، مورد بحث قرار می‌گیرد، و در ضمن آن‌ شواهدی را دال بر پیوند این مسائل با بهداشت‌ روانی، سلامت و روان‌شناسی ارائه می‌دهد.

     

     واژه‌های کلیدی: روان‌ شناسی، دین، رفتار دینی، باور دینی، احساسات دینی

     

     

    پیش‌درآمد

    روان‌ شناسی دین به عنوان یک حوزه مطالعاتی جدید که در قرن اخیر اقبال به آن فزونی یافته از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که هر دو سوی این حوزه مطالعاتیِ بین‌رشته‌ای (روان‌شناسی و دین) مباحث و موضوعاتی قرار دارند که در افزایش آگاهی بشر و شناخت او نسبت به خود و دنیای پیرامون نقش بسزایی ایفا می‌کنند، که تمامی این عوامل نهایتاً‌ در شیوه تفکر و سبک و کیفیت زندگی او تأثیری غیرقابل انکار دارند. موضوع و مسئله محوری در دین و روان‌شناسی هر دو انسان است؛ یکی با ماهیتی ماورایی، و نه این‌جهانی، آموزه‌ها و گزاره‌هایی را برای زندگی بهتر و سعادت و کامیابی به بشر ارائه می‌کند، و دیگری با ارائه تبیینی علمی و ساختارمند این امکان را فراهم می‌سازد تا انسان نسبت به قابلیت‌ها و امکانات ذاتی و روانی خود شناخت حاصل کند تا در پرتو این شناخت و استفاده مناسب از داشته‌های درونی‌اش از زیستی کامیابانه‌ و به دور از فشارهای فکری و روانی بهره‌مند شود.

    اما برای شروع بحث در این زمنیه آشنایی با پیشینه و نحوه ‌ شکل‌گیری و تحول این رشته و نیز شخصیت‌هایی که در تکوین و توسعه آن تأثیرگذار بودند امری است ضروری. در ابتدا بر آن بودم که بخشی از مقدمه این نوشته را به ارائه گزارشی از تاریخچه این رشته و چهره‌های برجسته و نظریه‌های مهم در این زمینه اختصاص دهم، اما از آنجا که در سال‌های اخیر اکثر قریب به اتفاق پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه ادیان و مذاهب در این موضوع تدوین شده‌اند در مقدمه به نوعی به این مبحث پرداخته‌اند به نظر می‌رسد پرداختن به آن در این نوشته به نحوی تکرار بخش زیادی از همان مطالب باشد؛‌ لذا علاقه‌مندان را برای آشنایی با تاریخچه و پیشینه این رشته به پایان‌نامه‌های دفاع‌ شده در دانشگاه ادیان و مذاهب ارجاع می‌دهم.

    در ادامه ابتدا نویسنده کتاب معرفی می‌شود؛ سپس به معرفی خود کتاب و ویژگی‌های آن می‌پردازم، در بخش بعدی گزارشی از محتوای فصول کتاب ارائه می‌شود و در نهایت به اجمال نکاتی درباره دیدگاه‌های نویسنده و تحلیل کتاب حاضر عنوان می‌شود.

     

    معرفی نویسنده

    پروفسور کِیت مِریِیم لوونتال[1] مطالعات روانشناسی را در دانشگاه لندن انجام داده است. او در سال 1967 موفق به اخذ مدرک دکتری در این رشته شد. در همین زمان فعالیت‌ها و علایق او در زمینه تحقیق و پژوهش به روانشناسیِ شناختی و اجتماعی معطوف بود. او در این دو حوزه و نیز روش‌شناسیِ تحقیق در دانشگاه‌های معتبر تدریس کرده است (دانشگاه ولز در بانگور[2]، 1968- 1966؛ دانشگاه سیتی[3]، 1972- 1968؛ دانشگاه لندن – کالج بِدفورد و رویال هالو وی[4] – 2004 - 1972).

    کِیت لوونتال از سال 1974 و پس از دوره‌های آموزشی که در حوزه روانشناسی دین در کینگزکالج لندن[5] از سال 1974  تا 1992 برگزار کرد به مطالعه و پژوهش در این حوزه علاقه مند شد؛ مطالعات و تدریس‌های او همچنان تا سال 2007 و در رویال هالو‌وِیِ دانشگاه لندن ادامه داشت و پس از آن نیز در کالج هیتروپ[6] ادامه یافت. او راهنماییِ تعداد زیادی از رساله‌های دکتری در موضوع روان‌شناسی دین را بر عهده داشته است؛‌ تحقیق و پژوهش‌های بسیاری در این زمینه انجام داده و موفق به کسب بیست و هشت جایزه پژوهشی در این حوزه شده است. پنج کتاب و بیش از صد مقاله تاکنون حاصل فعالیت‌های اوست. او همچنین در کنفرانس‌های بین‌المللی متعددی سخنرانی داشته است. حوزه پژوهشی لوونتال عمدتاً به دین، فرهنگ و تأثیر این دو بر سلامت روانی معطوف بوده است.

    آثار منتشر شده دکتر لوونتال و نیز کنفرانس‌هایی که در آن شرکت داشته و به ارائه مقاله پرداخته‌ - به دلیل تعداد زیاد عناوین – در انتهای مقدمه درج شده است، که به خوبی موضوعاتی که او بر آن‌ها تمرکز داشته است را نمودار می‌کند.

     

    معرفی کتاب

    درآمدی کوتاه به روان‌شناسی دین[7]؛ 177 صفحه (با احتساب ضمائم)، انتشارات وان‌وورلد(آکسفورد)[8]، سال نشر 2000؛ چاپ مجدد سال 2004 و 2008.

    این کتاب در نزد بسیاری از اساتید و صاحب‌نظران حوزه روان‌شناسی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ در زیر به برخی از این اساتید اشاره می‌شود.

    کریستوفر لوئیس، دانشگاه آلستر[9]؛

    سیمون دیِن، روانپزشک مشاور و مدرس ارشد در دپارتمان روان‌پزشکی کالج بیمارستان لندن[10]؛

    کِنِت آی. پارگامنت، استاد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه دولتی بولین گرین[11]؛

    پروفسور استفان جوزف، دپارتمان سلامت و مراقبت اجتماعی، دانشگاه ناتینگهام[12]؛

    لورنس جی. کِرمایر، دانشگاه مک‌گیل و سردبیر مجله روان‌پزشکی فرافرهنگی[13]؛

    ریچارد اچ. کاکس، منتقد حوزه روان‌شناسی[14]؛

    همچنین استاد ملکیان در خصوص این کتاب و نویسنده ‌ آن چنین گفته است:‌ « کتابِ The Psychology of Religion: A short Introduction نوشته ‌ کیت لوونتال، که یکی از نامدارترین روانشناسان دین در جهان انگلیسی‌زبان است، یکی از بهترین کتاب‌های نشریافته در حوزه روان‌شناسی دین است. وضوحِ بیان، ژرفنگری، و جامعیت این کتاب (در عین حجم اندک آن)‌ چشمگیر و زبانزد است. ... .»[15]

    این کتاب شامل انبوهی از مطالبی است که با نگاهی نقادانه و تحلیلی ارائه شده است؛ در این اثر به نحو قابل توجهی موضوعات دین، فرهنگ و بهداشت روانی  معرفی و ارائه می‌شوند، و در رئوس کلی مطالبش به طور جامعی به مطالب و مطالعات معاصر می‌پردازد. مطالب این کتاب به طور روشن و واضح قابل فهم است و برای هر کسی که در حوزه   بهداشت روانی، دین و فرهنگ مطالعه و تحقیق می‌کند سودمند خواهد بود.

     

     

    گزارشی از محتوای فصول کتاب

    فصل اول روان‌شناسی و دین

    در فصل اول نویسنده بحث را با تلاش برای ارائه تعریفی از روانشناسی آغاز می‌کند. تعریفی که خود از روان‌شناسی ارائه می‌دهد عبارت است از: مشاهده مردم، ثبت مشاهدات و تلاش برای تفسیر مشاهدات و اسناد گردآمده. دایره‌المعارف هاتکینسون آن را این‌گونه معرفی می‌کند: روان‌شناسی مطالعه نظام‌مند رفتار انسان است و به مطالعه کارکردهای غریزه ... فرهنگ و عملکرد اندیشه هوش و زبان می‌پردازد. همچنین در دایره‌المعارف ‌English and English از روان‌شناسی به عنوان شاخه‌ای از علم که به بحث درباره رفتار، اعمال یا فرآیندهای ذهنی، و همچنین ذهن، نفس یا شخص که دارای اعمال و رفتار و فرآیندهای ذهنی است یاده شده.

    در نهایت خانم لوونتال با استفاده از این تعاریف روان‌شناسی دین را اینگونه تعریف می‌کند: مطالعه رفتار، اندیشه و احساس دینی.

    تعریف دین

    اما سوی دیگر این موضوع دین است که باید مورد تبیین قرار بگیرد. از نظر وولف‌ محققان تاکنون موفق به ارائه تعریف قابل قبول و قانع‌کننده‌ای از دین نشده‌اند. همچنین اسمیت استفاده از اسم دین را نه تنها غیر ضروری می‌داند بلکه در بدست دادن هر نوع درک واقعی و حقیقی از دین آن را نامناسب و ناکارآمد می‌انگارد.

    در واژه‌نامه English and English دین به عنوان نظامی از نگرش‌ها، اعمال، ‌مناسک، مراسم،‌ آیین‌ها و عقاید است که افراد یا جوامع به واسطه آن‌ها به خدا یا یک جهان ماوراء طبیعی و اغلب با یکدیگر رابطه برقرار می‌کنند، و مجموعه‌ای از ارزش‌ها از آن ناشی می‌شود که به واسطه ‌ آن‌ها رویدادهای جهان طبیعت مورد داوری قرار می‌گیرد. اما این مجموعه عقاید و نظام‌ها دارای ویژگی‌هایی‌‌ است که در بسیاری از ادیان مشترکند؛‌ این مشخصه‌های مشترک عقاید در ادیان بزرگ عبارتند از:

    حقیقت غیرمادی – انجام اعمال نیک و اجتناب از گناه – منشأ هستی (خدا) منشأ دستوران و رهنمودهای اخلاقی هم هست – سازمان و نهاد برای بیان اعتقادات و عقیده‌ها.

    در بحث از ابعاد دینداری مشخصه‌های زیر برای این مسئله ارائه می‌شود:

    * بُعد تجربی: میزان برخورداری شخص از تجربه‌های دینی؛

    * بعد عبادی: میزان پرداختن شخص به اعمال عبادی؛

    * بعد اعتقادی: میزان موافقت و همراهی شخص با عقایدی که به طور عمومی یا سنتی مورد تأیید قرار گرفته؛

    * بعد عقلانی:‌ میزان  شناخت و آگاهی در مورد آموزه دینی، سنت دینی و غیره؛

    * بعد کاربردی: میزان به کارگیری چهار بعد اولی در زندگی روزمره؛

    هر چند هر سنت دینی معیار‌های خاص خود را داراست اما نویسنده معیار‌های عمومی را برای دین‌داری تعریف کرده که عبارتند از:

    وابستگی:‌ تعلق یا عدم تعلق شخص به یک گروه دینی؛

    هویت یا خود تعریفی: اینکه افراد خود را فرد دینی بدانند یا نه؛

    اعتقاد به خدا.

     

    تاریخچه رابطه بی‌ثبات بین روان‌شناسی و دین

    در قرن بیستم رابطه ناخوشایندی بین این دو حوزه بوده است. در آن دوران اعتقاد بر این بوده که اگر یک روان‌شناس هستی نباید دین را جدی بگیری و اگر فرد دین‌دار هستی نباید روان‌شناسی را جدی بگیری.

    دو مضمون در باب خاستگاه مناقشه و رابطه بی‌ثبات بین روان‌شناسی و دین وجود دارد که می‌توان آن‌ها را اینچنین معرفی کرد:

    1) فروید: مبدع روش درمان گفتگویی (روان‌درمانی)

    او چندین مقاله و چهار کتابش را به تحلیل دین اختصاص داد که این مباحث تا حدودی به زیان دین تمام شد.

    تعریف فروید از دین این است که آن‌را نوعی روان‌رنجوری وسواسی همگانی می‌داند، زیرا زحمت گسترش روان‌رنجوری را برای افراد آسان می‌کند. او خدا را به مثابه فرافکنی تصویر پدر توصیف می‌کند و نظامی از توهمات مشتاقانه به همراه انکار حقیقت را توصیف می‌کند به شکلی که هیچ جای دیگر در حالت نقص عقلانی یافت نمی‌شود.

    2) عدم سازش روان شناسی علمی و دین

    به لحاظ تجربی دین را به منزله پدیده محوشدنی توصیف می‌کردند که در نتیجه ارزش بررسی نداشت و در کتاب‌های روان‌شناسی به ندرت به آن می‌پرداختند. رفتار دینی و تأثیراتی که دین بر رفتار می‌گذارد موضوعات در خور توجه علمی به شمار نمی‌آمدند. بیشتر کتاب‌های درسی مطلقاً‌ دین را جز فهرست خود قرار نمی‌دادند.

    با این وجود به نظر می‌رسد در  دهه‌های اخیر نشانه‌هایی دال بر سازش رو به رشد روان‌شناسی و دین دیده می‌شود این نشانه‌ها به اختصار عبارتند از:

    * افزایش تدریجی علاقه روان‌شناسان به رفتار، اندیشه و احساس دینی،

    * از بین‌رفتن بی توجهی به دین در نظر روان‌شناسان،

    * افزایش میزان ارجاعات به دین و مسائل و تأثیرات دینی در متون روان‌شناسی،

    * افزایش تعداد کتاب‌های منتشر شده درباره روان‌شناسی و دین،

    *‌تبدیل شدن روان‌شناسی دین به عنوان فعالیت علمی – اجتماعی واقعی که دانشجویان با هر پس‌زمینه دینی یا غیر دینی انجام آن را می‌پذیرند.  فرد چه به باورهای دینی مشخصی معتقد باشد چه نباشد می‌تواند به مطالعه روان‌شناسی دین بپردازد. یک متخصص برای مطالعه روان‌شناسی دین لازم نیست دین‌دار باشید،‌ همانطور که برای بررسی افسردگی لازم نیست افسرده باشد.

    Abstract

     

    This introduction to the psychology of religion offers a thorough coverage of the subject, from its troubled history to the latest theories.

    In a tone both erudite and accessible, Loewenthal writes on a wide range of religions and cultures. The book covers all the main areas in this field, from the history of religious psychology, to the many and fascinating ways in which religion and religious belief impacts upon human feeling and behavior.

    Other areas covered include: prayer, prophecy and conversion - the nature of religious behavior; religious beliefs, and their influence on emotional well-being; disorders of the mind - the relationship between religion and psychopathology the controversial question of religion and prejudice.

    This introduction looks at why people turn to religion, what they find, and how it affects their emotional wellbeing and their attitude to guilt affection and other areas of human feeling. It ranges over psychosis, depression, love and hate; the areas in which religion and psychology meet.

     

     
        The chapter on religious feelings discusses both positive and negative feelings, like guilt and shame, and provides evidence for their link with mental health, well-being and psychology.

     

     
        Key words: Psychology, Religion, religious behaviors, religious beliefs, religious fellings.
  • فهرست:

    مقدمه................................................................................................................................................................. 1

    پیش‌درآمد .. 2

    معرفی نویسنده. 3

    معرفی کتاب.. 4

    گزارشی از محتوای فصول کتاب.. 5

    روان‌شناسی و دین .. 5

     دین و روان‌شناسی .. 8

    رفتار دینی .. 13

    اندیشه‌های دینی .. 21

    احساسات دینی .. 25

    دیدگاه نویسنده و تحلیل کتاب .. 33

    پیش‌درآمد .. 33

    دیدگاه‌ نویسنده . 33

    تحلیل اجمالی .. 34

    فهرست آثار علمی دکتر کِیت لوونتال .. 37

     

    طرح کلی موضوع .. 48

     

    فصل اول: روان‌شناسی و دین

    روان‌شناسی چیست؟ . 53

    دین چیست؟ . 54

    تاریخچه‌ای اجمالی از رابطه بی‌ثبات میان روان‌شناسی و دین .. 59

    معنویت و مسائل مرتبط ... 65

    جنسیت ... 66

    خلاصه .. 67

    چهار

     

     

     

     

    فصل دوم: دین و روان‌شناسی

    تأثیر مسیحیت غربی.. 69

    ادیان و تبیین‌هایی که آن‌ها از رفتار، اندیشه‌ها و احساسات به دست می‌دهند   71

    آیین بودا 71

    مسیحیت ... 74

    آیین هندو . 76

    اسلام . 78

    یهودیت ... 79

    ادیان دیگر . 81

    درون‌مایه‌های مشترک... 83

    خلاصه .. 83

     

    فصل سوم: رفتار دینی

    نیایش، تعریف‌ها، تأثیرات، و تأثیرات مشاهده شده . 85

    انواع نیایش .... 87

    آیا نیایش مؤثر است؟ . 89

    گواه تجربی بر این که نیایش چنین تأثیراتی دارد چیست؟ . 91

    نیایش و غلبه بر استرس .... 92

    استثنائات موجود در مورد تأثیرات نیایش .... 94

    سخن و زبان دینی .. 97

    گفتمان دینی: پیشگویی .. 99

    گفتمان دینی: داستان . 100

    سخن و ساخت حقیقت ... 101

    رفتار اجتماعی، گروه‌ها و هنجارها 105

    نودینی .. 106

    انواع و درونمایه‌ها 106

    آیا به هر نحوی از انحاء دست به تغییر دین زده‌اید؟ . 106

    شیوه‌های نودینی .. 109

    پنج

    دو چشم انداز اجتماعی- روانشناختی در نودینی .. 115

    خروج از گروه دینی .. 117

    انواع دیگر رفتار دینی .. 119

    خلاصه.. 119

     

    فصل چهارم: اندیشه‌های دینی

    باور دینی .. 122

    پیاژه . 129

    گلدمن .. 131

    ایمان دینی و رشد آن . 132

    اریکسون . 133

    کولبرگ ... 134

    فاولر . 136

    اسپرو . 137

    خلاصه .. 140

     

    فصل پنجم: احساسات دینی

    ریشه‌های اولیه احساسات دینی .. 142

    فروید .. 142

    نظریه شی - روابط ... 145

    نظریه دلبستگی .. 148

    مقیاس دلبستگی بزرگسالان . 149

    ارزیابی‌های اخیر . 150

    دیکی و دیگران . 150

    کپس و «انسان، دین و مالیخولیا» . 151

    احساسات مثبت ... 152

    احساسات عرفانی .. 152

    مکاشفه‌های دینی .. 156

    تجربه‌های نزدیک به مرگ و خارج از بدن . 158

    بهباشی معنوی .. 160

    مقیاس بهباشی معنوی .. 161

    توکّل و ایمان . 162

    شش

    عزت نفس.... 163

    احساسات منفی .. 163

    گناه، شرم و اضطراب .. 163

    وسواس .... 165

    دین و آسیبشناسی روانی .. 169

    افسردگی .. 170

    روان پریشی و مسئله جنّ .. 174

    خلاصه .. 182

    منابع .. 183

    Abstract . 204

     

    هفت

    هفت

     

    منبع:

     

    The Hutchinson Encyclopaedia. 1994, Oxford: Helicon Publishing. Adorno, T.W., Frenkel-Brunswik, E., Levinson, D.J. and Sanford, R.N.

    1950, The Authoritarian Personality, New York: Harper.

    Allport,G.W., 1950, The Individual and his Religion: A Psychological Interpratation, New York: MacMillan.

    Allport, G.W., 1959 ‘Religion and prejudice’, Crane Review, 2, 1–10.

    Allport, G.W., 1966, ‘The religious context of prejudice’, Journal for the

    Scientific Study of Religion, 5, 448–451.

    Allport, G.W. and Ross, J.M., 1967 ‘Personal religious orientation and

    prejudice’, Journal of Personality and Social Psychology, 5, 432–443.

    Argyle, M., 1958, Religious Behaviour, London: Routledge & Kegan

    Paul.

    Argyle, M. and Beit-Hallahmi, B., 1975, The Social Psychology ofReligion, London: Routledge & Kegan Paul.

    Asch, S.E., 1955, ‘Opinions and social pressure’ Scientific American,

    193, 31–35.

    Atkinson, J.M., 1993, ‘The patient as sufferer’ British Journal of MedicalPsychology, 66, 113–120.

    Bainbridge, W.S., 1997, The Sociology of Religious Movements, New

    York and London: Routledge.

    Ball, H., 1987, Why British Women Embrace Islam, Leicester: Muslim

    Youth Education Council.

    Bandura, A., 1977, Social Learning Theory, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.

    Barker, E., 1984, The Making of a Moonie: Choice or Brainwashing?

    Oxford: Blackwell.

    Barker, E., 1996 ‘New Religions and Mental Health’, in D. Bhugra (ed.)

    Psychiatry and Religion: Context, Consensus, and Controversies, London: Routledge.

    Barlow, S.H. and Bergin, A.E., 1998, ‘Religion and mental health from

    the Mormon perspective’, in H. G. Koenig (ed.) Handbook of Religion and Mental Health, New York: Academic Press.

    Barnes, M., Doyle, D. and Johnson, B., 1989, ‘The formation of a Fowler scale: An empirical assessment among Catholics’, Review of Religious Research, 30, 412–420.

    Bartholomew, K., 1997, ‘Adult attachment processes: Individual and

    couple perspectives’, British Journal of Medical Psychology, 70,

    249–264.

    Batson, C.D., 1976, ‘Religion as prosocial: Agent or double agent?’,

    Journal for the Scientific Study of Religion, 15, 29–45.

    Batson, C.D., Naifeh, S. J. and Pate, S., 1978, ‘Social desirability, religious

    orientation, and racial prejudice’, Journal for the Scientific Study of Religion, 17, 31–41.

    Batson, C.D., Schoenrade, P.A. and Ventis, W.L., 1993, Religion and the

    Individual: A Social-Psychological Perspective, Oxford: Oxford University Press.

    Beardsworth, T., 1977, A Sense of Presence, Oxford: Alister Hardy

    Research Centre (Manchester College, now Westminster College,

    Oxford).

    Beit-Hallahmi, B., 1989, Prolegomena to the Psychological Study of

    Religion, Cranbury, New Jersey, London, England, and Ontario,

    Canada: Associated University Presses.

    Beit-Hallahmi, B. and Argyle, M., 1997, The Psychology of Religious

    Behaviour, Belief and Experience, London and New York: Routledge.

    Belgum, D., 1992, ‘Guilt and/or self-esteem as consequences of religion’,

    Journal of Religion and Health, 31, 73–85.

    Berger, P. and Luckman, T., 1966, The Social Construction of Reality,

    Garden City: Doubleday.

    Bergin, A.E., 1983, ‘Religiosity and mental health: a critical re-evaluation

    and meta-analysis’, Professional Psychology: Research and Practice, 14, 170–184.

    Berke, J., 1990, The Tyranny of Malice: Explaining the Dark Side of

    Character and Culture, New York: Summit Books.

    Bettelheim, B., 1983, Freud and Man’s Soul, London: Chatto & Windus.

    Bhugra, D., 1996, ‘Hinduism and Ayurveda: Implications for managing

    mental health’, in D. Bhugra (ed.) Psychiatry and Religion: Context,

    Consensus, and Controversies, London: Routledge.

    Biale, D., 1983, ‘Eros and enlightenment: Love against marriage in the

    Eastern European Jewish enlightenment’, Polin, 1, 50–67.

    Birtchnell, J., 1997, ‘Attachment in an interpersonal context’, British

    Journal of Medical Psychology, 70, 265–280.

    Blackmore, S., 1993, Dying to Live: Near-Death Experiences, Buffalo,

    New York: Prometheus.

    Bowlby, J., 1969, Attachment and Loss: Vol 1. Attachment, New York:

    Basic Books.

    Bowlby, J., 1973, Attachment and Loss: Vol. 2. Separation: Anxiety and

    Anger, New York: Basic Books.

    Bowlby, J., 1980, Attachment and Loss: Vol. 3. Loss, New York: Basic

    Books.

    Bragan, K., 1977, ‘The psychological gains and losses of religious conversion’, British Journal of Medical Psychology, 50, 177–180.

    Brewin, C., 1988, Cognitive Foundations of Clinical Psychology,

    Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum.

    Brody, G.H. and Shaffer, D.R., 1982, ‘Contributions of parents and

    peers to children’s moral socialisation’, Developmental Review, 2,

    31–75.

    Brody, G.H., Stoneman, Z. and Flor, D., 1998, ‘Parental religiosity and

    youth competence’, Developmental Psychology, 32, 696–707.

       Brown, G.A., Spilka, B. and Cassidy, S., 1978, ‘The structure of mystical experience and pre- and post-experience lifestyle correlates’, Paper presented at the annual conference of the Society for the Scientific Study of Religion, Hartford, Connecticut, October 1978.

    Brown, L.B., 1987, The Psychology of Religious Belief, London: Academic Press.

    Brown, L.B., 1994, The Human Side of Prayer, Birmingham, Alabama:

    Religious Education Press.

    Brown, J., in preparation, Beliefs and Crises, PhD: University of London.

    Brown R., 1965, Social Psychology, 1st edtn., New York and London:

    Macmillan/Free Press.

    Buckley, P. and Galanter, M., 1979, ‘Mystical experience, spiritual

    knowledge and a contemporary ecstatic religion’, British Journal of

    Medical Psychology, 52, 281–289.

    Bufford, R.K., Paloutzian, R.F. and Ellison, C.W., 1991, ‘Norms for the

    Spiritual Well-Being Scale’, Journal of Psychology and Theology, 19,

    56–70.

    Cairns, E., 1982, ‘Intergroup conflict in Northern Ireland’, in H. Tajfel

    (ed.). Social Identity and Intergroup Relations. Cambridge: Cambridge University Press.

    Campion, J. and Bhugra, D., 1998, ‘Religious and indigenous treatment

    of mental illness in South India – a descriptive study’, Mental Health,

    Religion and Culture, 1, 21–29.

    Campion, J. and Bhugra, D., 1997, ‘Experiences of healing of psychiatric patients in South India’, Social Psychiatry and PsychiatricEpidemiology, 32, 215–221.

    Capps, D., 1994, ‘Religion and child abuse: perfect together’,

    Presidential address of the Society for the Scientific Study of Religion 1991, Pittsburgh, Pennsylvania, Journal for the Scientific Study of Religion, 31, 1–14.

    Capps, D., 1997, Men, Religion and Melancholia: James, Otto, Jung and

    Erikson, New Haven and London: Yale University Press.

    Cinnirella, M. and Loewenthal, K.M., 1999 ‘Religious influences on

    beliefs about mental illness in minority groups: a qualitative interview

    study’, British Journal of Medical Psychology, in press.

    Clark, J., 1979, ‘Cults’, Journal of the American Medical Association,

    242, 279–281.

    Clarke, P.B., 1988, ‘Islam in contemporary Europe’, in S. Sutherland,

    (ed.) The World’s Religions, 498–519, London: Routledge.

    Codol, J.P., 1975, ‘On the so-called “superior conformity of the self ”

    behaviour: Twenty experimental investigations’, European Journal of

    Social Psychology, 5, 457–501.

    Cohen, R.M., Nordahl, T.E, Semple, W.E., Andreason, P. and Pickar, D.,

    1998, ‘Abnormalities in the distributed network of sustained attention

    predict neuroleptic treatment response in schizophrenia’, Neuropsychopharmacology, 19, 36–47.

    Collins, N.L. and Read, S.J., 1990, ‘Adult attachment, working models,

    and relationship quality in dating couples’, Journal of Personality and

    Social Psychology, 58, 644–663.

    Colquhoun, F., 1955, Harringay Story, London: Hodder & Stoughton.

    Cooper, H., 1996, ‘“The cracked crucible”: Judaism and mental health’,

    in D. Bhugra (ed.) Psychiatry and Religion: Context, Consensus, and

    Controversies, London: Routledge.

    Cooper-Greene, E.-J., 1998, ‘Intrinsic religious orientation and beliefs

    about sexual morality’, BSc Psychology Project, Royal Holloway,

    University of London.

    Cox, J., 1998, ‘The psychiatrist as gatekeeper: Reflections on contemporary community psychiatry and the contribution of Paul Tournier’, in the Fourth Biennial Conference on Religion and Psychiatry: Multicultural Psychiatry in a Multifaith Society, Institute of Psychiatry, London 1998.

    Craissati, J., 1990, ‘Mental health care in India’, The Psychologist, 3,

    19–22.

    Darley, H., 1972, Slaves and Ivory: A Record of Adventure and

    Exploration in the Unknown Sudan, and Among the Abyssinian Slave-

    Raiders, Northbrook, Illinois: Metro Books. (1st edtn. 1926, London: Witherby).

    Day, J., 1993, ‘Speaking of belief: Language, performance and narrative

    in the psychology of religion’, International Journal for the   Psychology of Religion, 3, 213–230.

    De Silva, P., 1996, ‘Buddhist psychology and implications for treatment’, in D. Bhugra (ed.) Psychiatry and Religion: Context, Consensus, and Controversies, London: Routledge.

    Debo, A., 1970, A History of the Indians of the United States, Oklahoma:

    University of Oklahoma Press. (1995 edn.: London: Random House/Pimlico).

    Dein, S., 1996, ‘Possession’, in K. M. Loewenthal (ed.) Religious issues in mental health among minority groups: Issues in Britain in the 1990s, a symposium under the auspices of the Applied Psychology Research Group, Chairman: R.J. West, November 1996, Royal Holloway College, University of London.

    Dein, S. and Loewenthal, K.M., 1998, Editorial. Mental Health, Religion

    and Culture, 1, 5–9.

    Dickie, J.R., Eshleman, A.K., Merasco, D.M., Shepard, A., Vander Wilt

    M. and Johnson, M., 1997, ‘Parent-child relationships and children’s

    images of God’, Journal for the Scientific Study of Religion, 36, 25–43.

    Dodge, J., Armitage, J. and Kasch, H., 1964, (eds.) Encyclopaedia

    Britannica, London: William Benton.

    Donaldson, M., 1987, Children’s Minds, (originally published 1978),

    London: Fontana.

    Durkheim, E., 1952, Suicide, London: Routledge.

    El Azayem, G.A. and Hedayat-Diba, Z., 1994, ‘The psychological

    Aspects of Islam: Basic Principles of Islam and their psychological

    corollary’, International Journal for the Psychology of Religion, 4,

    41–50.

    Eliade, M., 1985, A History of Religious Ideas, (translated by A.

    Hiltebeitel and D. Apostolos-Cappadona), London and Chicago:

    University of Chicago Press.

    Elkind, D., 1964, ‘Piaget’s semi-clinical interview and the study of spontaneous religion’, Journal for the Scientific Study of Religion, 4, 40–47.

    Elkind, D., 1971, ‘The development of religious understanding in

    children and adolescents’, in M. Strommen (ed.), Research on

    Religious Development: A Comprehensive Handbook. A Project

    of the Religious Education Association, New York: Hawthorn

    Books.

    Ellison, C.W., 1983, ‘Spiritual well-being: Conceptualization and measurement’, Journal of Psychology and Theology, 11, 330–340.

    Emler, N., Palmer-Canton, E. and St James, A., 1998, ‘Politics, moral

    reasoning and the Defining Issues Test: A reply to Barnett et al.

    (1995)’, British Journal of Social Psychology, 37, 457–476.

    English, H.B. and English A.C., 1958, A Comprehensive Dictionary of

    Psychological and Psychoanalytic Terms: A Guide to Usage, New York, London and Toronto: Longmans Green.

    Ensinck, K. and Robertson, B., 1999, Patient and family experiences of

    psychiatric services and African indigenous healers, Transcultural

    Psychiatry, 36, 23–43.

    Erikson, E.H., 1958, Young Man Luther: A Study in Psychoanalysis and

    History, New York: W. W. Norton.

    Erikson, E.H., 1963, Childhood and Society, New York: Norton.

    Ernsberger, D.J. and Manaster, G.L., 1981, ‘Moral development, intrinsic/ extrinsic religious orientation, and denominational teaching’,

    Genetic Psychology Monographs, 104, 23–41.

    Esmail, A., 1996, ‘Islamic communities and mental health’, in D. Bhugra

    (ed.) Psychiatry and Religion: Context, Consensus, and Controversies, London: Routledge.

    Esau, T.G., 1998, ‘The evangelical Christian in psychotherapy’,

    American Journal of Psychotherapy, 52, 28–36.

    Evarts, A.B., 1914, ‘Dementia Praecox in the coloured race’,

    Psychoanalytic Review, 1, 388–403.

    Eysenck, H.J. and Eysenck, M.W., 1985, Personality and Individual

    Differences, New York: Plenum.

    Eysenck, M.W., 1998, ‘Personality and the psychology of religion’,

    Mental Health, Religion and Culture, 1, 11–19.

    Falbo, T. and Shepperd, J.A., 1986, ‘Self-righteousness: cognitive power

    and religious characteristics’, Journal of Research in Personality, 20,

    145–157.

    Fenwick, P., 1987, ‘Meditation and the EEG. in M.A. West (ed.) The

    Psychology of Meditation, Oxford: Clarendon Press.

    Fenwick, P., 1996, ‘The neurophysiology of religious experience’, in D.

    Bhugra (ed.) Psychiatry and Religion: Context, Consensus, and

    Controversies, London: Routledge.

    Finn, M. and Gartner, J. (eds.), 1992, Object Relations Theory and

    Religion: Clinical Applications, Westport, Connecticut: Praeger.

    Firth, S., 1997, Dying, Death and Bereavement in a British Hindu

    Community, Leuven: Peeters.

    Fontana, D., 1980, ‘Some standardisation data for the Sandler-Hazari

    Obsessionality Inventory’, British Journal of Medical Psychology, 53,

    267–275.

    Foskett, J., 1996, ‘Christianity and psychiatry’, in D. Bhugra (ed.)

    Psychiatry and Religion: Context, Consensus, and Controversies,

    London: Routledge.

    Foulds, G.A. and Bedford, A., 1975, ‘Hierarchy of classes of personal illness’, Psychological Medicine, 8, 181–192.

    Fowler, J.W., 1981, Stages of Faith: the Psychology of Human

    Development and the Quest for Meaning, San Francisco: Harper and

    Row.

    Fowler, J.W., Nipkow, K.E. and Schweitzer, F. (eds.), 1991, Stages of

    Faith and Religious Development: Implications for Church, Education

    and Society, New York: Crossroad Publishing.

    Francis, L.J., 1992, ‘Is psychoticism really a dimension of personality

    fundamental to religiosity?’, Personality and Individual Differences,

    13, 645–652.

    Francis, L.J., 1993a, ‘Personality and religion among college students in

    the UK’, Personality and Individual Differences, 14, 619–622.

    Francis, L.J., 1993b, ‘Reliability and validity of a short scale of attitude

    toward Christianity among adults’, Psychological Reports, 72,

    615–618.

    Francis, L.J., Brown, L.B. and Philipchalk, R., 1992, ‘The development

    of an abbreviated form of the Revised Eysenck Personality Questionnaire (EPQR-A): Its use among students in England, Canada, the USA and Australia’, Personality and Individual Differences, 13, 443–449.

    Freud, S., 1907, ‘Obsessive acts and religious practices’, Collected Papers, 1907/1924. London: Hogarth Press.

    Freud, S., 1927, The Future of an Illusion, London: Hogarth Press.

    Freud, S., 1928, Totem and Taboo: Resemblances between the Psychic

    Lives of Savages and Neurotics, New York: Dodd.

    Freud, S., 1930 Civilisation and its Discontents, London: Hogarth Press.

    Freud, S., 1939, Moses and Monotheism, London: Hogarth Press and the

    Institute of Psychoanalysis.

    Freud, S., 1958, ‘The “uncanny”, in B. Nelson (ed.) On Creativity and

    the Unconscious, A. Strachey (trans.), New York: Harper & Row.

    Freud, S., 1963, ‘Mourning and melancholia’, in P. Rieff (ed.) General

    Psychological Theory: Papers on Metapsychology, J. Riviere (trans.),

    New York: Collier Books.

    Fromm, E., 1950, Psychoanalysis and Religion, New Haven: Yale

    University Press.

    Fugate, J.R., 1980, What the Bible Says About … Child Training, Garland, Texas: Aletheia Publishers.

    Fulford, K.W.M., 1999, ‘From culturally sensitive to culturally competent’, in K. Bhui and D. Olajide (eds.), Mental Health Service

    Provision for a Multi-Cultural Society, London: W.B. Saunders.

    Furnham, A. and Brown, L.B., 1992, ‘Theodicy: A neglected aspect of

    the psychology of religion’, International Journal for the Psychology

    of Religion, 2, 36–46.

    Furnham, A. and Procter, E., 1989, ‘Belief in a just world: Review and

    critique of the individual difference literature’, British Journal of

    Social Psychology, 28, 365–384.

    Galanter, M., Rabkin, R., Rabkin, J. and Deutsch, A., 1979, ‘The

    “Moonies” – a psychological study of conversion and membership in

    a contemporary religious sect’, American Journal of Psychiatry, 136,

    165–170.

    Galanter, M. (ed.), 1989, Cults and New Religious Movements,

    Washington, DC: American Psychiatric Association.

    Galton, F., 1883, Inquiries into Human Faculty and Development, New

    York: Macmillan.

    Ganzevoort, R.R., 1998a, ‘Religious coping reconsidered, Part One: An

    integrated approach’, Journal of Psychology and Theology, 26,

    270–275.

    Ganzevoort, R.R., 1998b ‘Religious coping reconsidered, Part Two: A

    narrative reformulation’, Journal of Psychology and Theology, 26,

    276–286.

    Geels, A., 1996, ‘A note on the psychology of Dhikr: The Halveti Jerrahi

    order of dervishes in Istanbul’, International Journal for the  Psychology of Religion, 6, 229–252.

    Gergen, K.J., 1993, ‘Belief as a relational resource’, International Journal for the Psychology of Religion, 3, 231–236.

    Gilbert, K., 1992, ‘Religion as a resource for bereaved parents’, Journal

    of Religion and Health, 31, 19–30.

    Gilligan, C., 1993, In a Different Voice: Psychological Theory and

    Women’s Development, Cambridge, Massachusetts: Harvard

    University Press.

    Glock, C.Y. and Stark, R., 1965, Religion and Society in Tension,

    Chicago: Rand McNally.

    Goldman, R., 1964, Religious Thinking from Childhood to Adolescence,

    London: Routledge & Kegan Paul.

    Grace, C.R. and Poelstra, P.L. (eds.), 1995, Journal of Psychology and

    Theology, Special Issue: An Exploration of Integrative Issues in

    Undergraduate Psychology Programs.

    Grady, B. and Loewenthal, K.M., 1997, ‘Features associated with speaking in tongues (glossolalia)’, British Journal of Medical Psychology, 70, 185–191.

    Greenberg, D., 1997, ‘Religious and compulsive rituals: Common features’, paper given at the World Psychiatric Association, Jerusalem, Israel, November 1997.

    Greenberg, D. and Witztum, E., 1991, ‘The treatment of obsessive-compulsive disorder in strictly religious patients’, in M. T. Pato and J.

    Zohar (eds.) Current Treatment of Obsessive Compulsive Disorder, American Psychiatric Association.

    Greenberg, D. and Witztum, E., 1994, ‘The influence of cultural factors on obsessive compulsive disorders: Religious symptoms in a religious society’, Israel Journal of Psychiatry and Related Sciences, 31, 211–220.

    Greenberg D., Witztum, E. and Pisante, J., 1987, ‘Scrupulosity: Religious attitudes and clinical presentations’, British Journal of Medical Psychology, 60, 29–37.

    Griffith, E.E.H. and Bility, K.M., 1996, ‘Psychosocial factors and the

    genesis of new African-American religious groups’, in D. Bhugra

    (ed.), Psychiatry and Religion: Context, Consensus, and Controversies, London: Routledge.

    Hardy, A., 1965, The Living Stream, London: Collins.

    Hardy, A., 1966, The Divine Flame, London: Collins.

    Hardy, A., 1975, The Biology of God, London: Jonathan Cape.

    Hardy, A., 1979, The Spiritual Nature of Man, Oxford: Clarendon Press.

    Harris, T.O., 1997, ‘Adult attachment processes and psychotherapy: A

    commentary on Bartholomew and Birtchnell’, British Journal of

    Medical Psychology, 70, 281–290.

    Hay, D., 1987, Exploring Inner Space: Scientists and Religious

    Experience, 2nd edn., London: Mowbray.

    Hay, D., 1994, ‘“The Biology of God”: What is the current status of

    Hardy’s hypothesis?’ International Journal for the Psychology of

    Religion, 4, 1–23.

    Hay, D. and Morisy, A., 1978, ‘Reports of ecstatic paranormal or religious experience in Great Britain and the United States – A comparison of trends’, Journal for the Scientific Study of Religion, 17, 255–268.

    Hedayat-Diba, Z., 1997, ‘The Selfobject functions of the Koran’,

    International Journal for the Psychology of Religion, 7, 211–236.

    Heirich, M., 1977, ‘Change of heart: a test of some widely-held theories

    about religious conversion’, American Journal of Sociology, 83,

    653–680.

    Helminiak, D.A., 1996, ‘A scientific spirituality: The interface of

    Psychology and Theology’, International Journal for the Psychology

    of Religion, 6, 1–20.

    Hester, M.P., 1998, ‘The status of Psychology of Religion: An interview

    with Raymond F. Paloutzian’, Teaching of Psychology, 25, 303–306.

    Hewstone, M., Islam, M.R. and Judd, C.M., 1993, ‘Models of crossed

    categorization and intergroup relations’, Journal of Personality and

    Social Psychology, 64, 779–793.

    Hoffman, M.L., 1970, ‘Moral development’, in P.H. Mussen (ed.),

    Carmichael’s Manual of Child Psychology, Vol. 2, New York: Wiley.

    Holm, N.G., 1987, ‘Sunden’s role theory and glossolalia’, Journal for the Scientific Study of Religion, 26, 383–389.

    Hood, R.W., Jr., 1975, ‘The construction and preliminary validation of

    a measure of reported mystical experience’, Journal for the Scientific

    Study of Religion, 14, 29–41.

    Hood, R.W., Jr., 1992, ‘Sin and guilt in faith traditions: Issues for selfesteem’, in J. Schumaker (ed.) Religion and Mental Health, Oxford: Oxford University Press.

    Hunter, J.A., Stringer, M. and Watson, R. P., 1991, ‘Intergroup violence

    and intergroup attributions’, British Journal of Social Psychology, 30,

    261–266.

    Husain, S.A., 1998, ‘Religion and mental health from the Muslim perspective’, in H.G. Koenig (ed.), Handbook of Religion and Mental

    Health, New York: Academic Press.

    Huxley, A., 1954, The Doors of Perception, New York: Harper.

    Idler, E.L., ‘Religion, health and nonphysical senses of self ’, Social

    Forces, 74, 663–704.

    Ineichen, B., 1998, ‘The influence of religion on the suicide rate: Islam

    and Hinduism compared’, Mental Health, Religion and Culture, 1,

    31–36.

    Ionescu, S., 1998, Women in the Japanese New Religious Movements in

    Germany: The Understanding and Construction of the Self, PhD:

    Kings College, London University.

    Jackson, C., 1996, Understanding Psychological Testing, Leicester: British Psychological Society.

    Jackson, M.C. and Fulford, K.W.M., 1997, ‘Spiritual experience and psychopathology’, Philosophy, Psychiatry and Psychology, 1, 41–65.

    Jacobs, J., 1987, ‘Deconversion from religious movements: an analysis of charismatic bonding and spiritual commitment’, Journal for the Scientific Study of Religion, 26, 294–308.

    Jacobson, J., 1997, ‘Religion and ethnicity: Dual and alternative sources

    of identity among young British Pakistanis’, Ethnic and Racial

    Studies, 20, 238–256.

    Jahangir, F., ur Rehman, H. and Jan, T., 1998, ‘Degree of religiosity and

    vulnerability to suicide attempts/plans among Afghan refugees’,

    International Journal for the Psychology of Religion, 8, 265–269.

    James, W., 1902, The Varieties of Religious Experience, New York:

    Collier.

    Janis, I., 1982, Groupthink, 2nd Edtn., Boston, Massachusetts:

    Houghton Mifflin.

    Janoff-Bulman, R., 1979, ‘Characterological versus behavioral selfblame: Inquiries into depression and rape’, Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1798–1809.

    Johnson, P.E., 1956, Psychology of Religion, 2nd Edtn., Nashville,

    Tennessee: Abingdon.

    Jones, E., 1953, The Life and Work of Sigmund Freud, vol 1, New York:

    Basic Books.

    Jones, E., 1955, The Life and Work of Sigmund Freud, vol 2, New York:

    Basic Books.

    Jones, E., 1957, The Life and Work of Sigmund Freud, vol 3, New York:

    Basic Books.

    Jung, C.G., 1958, Psychology and Religion: East and West, London:

    Routledge & Kegan Paul.

    Jung, C.G., 1969, Answer to Job. R. F. C. Hull (trans.), Princeton:

    Princeton University Press.

    Juthani, N.V., 1998, ‘Understanding and treating Hindu patients’, in H.

    G. Koenig (ed.), Handbook of Religion and Mental Health, New

    York: Academic Press.

    Kamal, Z. and Loewenthal, K.M., 2002, ‘Suicide beliefs and behaviour

    among young Muslims and Hindus in the UK’, Mental Health,

    Religion and Culture, 5, 111–118.

    Kelly, G.A., 1955, The Psychology of Personal Constructs, New York:

    Norton.

    Kerby, J. and Rae, J., 1998, ‘Moral identity in action: Young offenders’

    reports of encounters with the police’, British Journal of Social

    Psychology, 439–456.

    Khan, H. (in preparation) Life-events and depression in Asian Muslim

    women in Britain. PhD: London University.

    Kirkpatrick L.A., 1992, ‘An attachment-theory approach to the psychology of religion’, International Journal for the Psychology of Religion, 2, 3–28.

    Kirkpatrick, L.A., 1997, ‘A longitudinal study of changes in religious

    belief and behaviour as a function of individual differences in adult

    attachment style’, Journal for the Scientific Study of Religion, 36,

    207–217.

    Kirkpatrick, L.A. and Shaver, P.R., 1990, ‘Attachment theory and religion: Childhood attachments, religious beliefs and conversion’, Journal for the Scientific Study of Religion, 29, 315–334.

    Klein, M., 1932, The Psycho-Analysis of Children, London: Hogarth

    Press.

    Klein, M., 1975, Envy and Gratitude and Other Works 1946–63,

    London: Hogarth Press.

    Koenig, H.G., Pargament, K.L. and Nielsen, J., 1998, ‘Religious coping

    and health status in medically ill hospitalized older adults’, Journal of

    Nervous and Mental Diseases, 186, 513–521.

    Kohlberg, L., 1968, ‘The child as a moral philosopher’, Psychology

    Today, 2, 25–30.

    Kohlberg, L., 1969, ‘Stage and sequence: the cognitive-developmental

    approach to socialization’, in D.D. Goslin (ed.) Handbook of

    Socialization Theory and Research, Skokie, Illinois: Rand McNally.

    Kose, A., 1996a, Conversion to Islam: A Study of Native British

    Converts, London: Kegan Paul.

    Kose, A., 1996b, ‘Religious conversion: Is it an adolescent phenomenon? The case of native British converts to Islam’ International Journal for the Psychology of Religion, 6, 253–262.

    Kose, A. and Loewenthal, K.M., 1999, ‘Conversion motifs among British converts to Islam’, International Journal for the Psychology of

    Religion, in press.

    Kroll, J. and Bachrach, B., 1982, ‘Visions and psychopathology in the

    Middle Ages’, Journal of Nervous and Mental Diseases, 190, 41–49.

    Latkin, C.A., 1993, ‘Coping after the Fall: The mental health of former

    members of the Rajneeshpuram commune’, International Journal for

    the Psychology of Religion, 3, 97–110.

    Lazarus, A.A. and Colman, A.M. (eds.), 1995, Abnormal Psychology,

    London and New York: Longman.

    Lederach, N.K. and Lederach, J.P., 1987, ‘Religion and psychiatry:

    Cognitive dissonance in nursing students’, Journal of Psychosocial

    Nursing and Mental health Services, 25, 32–36.

    Leff, J., 1993, ‘Comment on crazy talk: thought disorder or psychiatric

    arrogance’, British Journal of Medical Psychology, 66, 77–78.

    Lerner, M.J., 1980, The Belief in a Just World: A Fundamental Delusion,

    New York: Plenum.

    Lerner, M.J. 1991, ‘The belief in a just world and the “Heroic

    Motive”: Searching for “constants” in the psychology of religious

    ideology, International Journal for the Psychology of religion, 1,

    27–32.

    Levav, I., Kohn, R., Dohrenwend, B.P., Shrout, P.E., Skodol, A.E.,

    Schwartz, S., Link, B.G. and Naveh, G., 1993, ‘An epidemiological

    study of mental disorders in a 10-year cohort of young adults in

    Israel’, Psychological Medicine, 23, 691–707.

    Levin, J.S., 1994, ‘Religion and health: Is there an association, is it valid,

    and is it causal?’, Social Science and Medicine, 38, 1475–1482.

    Levin, J.S. and Chatters, L.M., 1998, ‘Research on religion and mental

    health: An overview of empirical findings and theoretical issues’, in

    H.G. Koenig (ed.) Handbook of Religion and Mental Health, New

    York: Academic Press.

    Levitz, I.N., 1992, ‘The impact of the marriage imperative on Jewish

    life’, Journal of Psychology and Judaism, 16, 109–122.

    Lewis, C.A., 1994, ‘Religiosity and obsessionality: The relationship

    between Freud’s “religious practices”, Journal of Psychology,

    189–196.

    Lewis, C.A., 1998, ‘Cleanliness is next to Godliness: Religiosity and

    obsessiveness’, Journal of Religion and Health, 37, 49–61.

    Lewis, C.A., 1999a, ‘Is the relationship between religion and personality

    “contaminated” by social desirability as assessed by the Lie Scale?:

    A methodological reply to Eysenck (1998)’, Mental Health, Religion

    and Culture, in press.

    Lewis, C.A., 1999b, personal communication.

    Lewis, C.A. and Joseph, S., 1994, ‘Religiosity: Psychoticism and obsessionality in Northern Irish university students’, Personality and Individual Differences, 17, 685–687.

    Lewis, C.A. and Maltby, J., 1994, ‘Religious attitudes and obsessional

    personality traits among UK adults’, Psychological Reports, 75,

    353–354.

    Lewis, I.M., 1971, Ecstatic Religion, Baltimore: Penguin.

    Linehan, M.M., Goodstein, J.L., Nielsen, S.L. and Chiles, J.A., 1983,

    ‘Reasons for staying alive when you are thinking of killing yourself:

    The Reasons for Living Inventory’, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51, 276–286.

    Lipsedge, M., 1996, ‘Religion and madness in history’, in D. Bhugra

    (ed.) Psychiatry and Religion: Context, Consensus, and Controversies, London: Routledge.

    Littlewood, R. and Dein, S., 1995, ‘The effectiveness of words: Religion

    and healing among the Lubavitch of Stamford Hill’, Culture,

    Medicine and Psychiatry, 19, 330–383.

    Littlewood, R. and Lipsedge, M., 1981, ‘Acute psychotic reactions in

    Caribbean-born patients’, Psychological Medicine, 11, 303–318.

    Littlewood, R. and Lipsedge, M., 1989, Aliens and Alienists: Ethnic

    Minorities and Psychiatry 2nd edtn., London: Unwin Hyman.

    Littlewood, R. and Lipsedge, M., 1998, ‘A religious interest questionnaire for use with psychiatric patients’, Mental Health, Religion and Culture, 1, 57–63.

    Loewenthal, K.M., 1988, ‘Religious development and experience in

    Habad-Hasidic women’, Journal of Psychology and Judaism, 1988,

    12, 5–20.

    Loewenthal, K.M., 1995, Religion and Mental Health, London:

    Chapman & Hall.

    Loewenthal, K.M., 1996, An Introduction to Psychological Tests and

    Scales, London: UCL Press.

    Loewenthal, K.M., 1997, ‘Religious beliefs about illness’, International

    Journal for the Psychology of religion, 7, 173–178.

    Loewenthal, K.M., 1999, ‘Religious issues and their psychological

    aspects’, in K. Bhui and D. Olajide (eds.), Mental Health Service

    Provision for a Multi-Cultural Society, London: W. B. Saunders.

    Loewenthal, K.M. and Cinnirella, M., 1999a, ‘Beliefs about the efficacy

    of religious, medical and psychotherapeutic interventions for depression and schizophrenia among women from different cultural-religious groups in Great Britain’, Transcultural Psychiatry, in press.

    Loewenthal, K.M. and Cinnirella, M., 1999b, ‘Religious issues in ethnic

    minority mental health with special reference to schizophrenia in Afro- Caribbeans in Britain: A systematic review’, in D. Ndegwa and D. Olajide (eds.) Main Issues in Mental Health and Race, London: Ashgate.

    Loewenthal, K.M., Goldblatt, V., Gorton, T., Lubitsh, G., Bicknell, H.,

    Fellowes, D. and Sowden, A., 1995, ‘Gender and depression in

    Anglo-Jewry’, Psychological Medicine, 25, 1051–1063.

    Loewenthal, K.M., Goldblatt, V., Gorton, T., Lubitsh, G., Bicknell, H.,

    Fellowes, D. and Sowden, A., 1997a, ‘The costs and benefits of

    boundary maintenance: Stress, religion and culture among Jews in

    Britain’, Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 32,

    200–207.

    Loewenthal, K.M., Goldblatt, V., Gorton, T., Lubitsh, G., Bicknell, H.,

    Fellowes, D. and Sowden, A., 1997b, ‘The social circumstances of

    anxiety and its symptoms among Anglo-Jews’, Journal of Affective

    Disorders, 46, 87–94.

    Loewenthal, K.M., Goldblatt, V. and Lubitsh, G., 1998, ‘Haredi women,

    Haredi men, stress and distress’, Israel Journal of Psychiatry and

    Related Sciences, 35, 217–224.

    Loewenthal, K.M., MacLeod, A.K., Goldblatt, V., Lubitsh, G. and

    Valentine, J.D., 2000, ‘Comfort and Joy? Religion, cognition and

    mood in individuals under stress’, Cognition and Emotion, 355–374.

    Loewenthal, N., 1990, Communicating the Infinite: The Emergence of

    the Habad School, Chicago and London: University of Chicago Press.

    Lofland, J. and Skonovd, N., 1981, ‘Conversion motifs’, Journal for the

    Scientific Study for Religion, 20, 373–385.

    Long, T.R. and Hadden, J.K., 1983, ‘Religious conversion and the concept of socialization: Integrating the brainwashing and drift models’, Journal for the Scientific Study of Religion, 22, 1–14.

    Luyten, P., Corveleyn, J. and Fontaine, J.R.J., 1998, ‘The relationship

    between religiosity and mental health: Distinguishing between shame

    and guilt’, Mental Health, Religion and Culture, 1, 165–184.

    Malony, H.N. and Lovekin, A.A., 1985, Glossolalia: Behavioural Science Perspectives on Speaking Tongues, New York: Oxford University Press.

    Manne-Lewis, J., 1986, ‘Buddhist Psychology: A paradigm for the psychology of enlightenment’, in G. Claxton (ed.) Beyond Therapy: The Impact of Eastern Religions on Psychological Theory and Practice, London: Wisdom.

    Marcia, J.E., 1966, ‘Development and validation of ego-identity statuses’, Journal of Personality and Social Psychology, 3, 119–133.

    Maslow, A.H., 1964, Religions, Values and Peak Experiences, Columbus: Ohio State University Press.

    Masters, R.E.L. and Houston, J., 1973, ‘Subjective realities’, in B.

    Schwartz (ed.) Human Connection and the New Media, Englewood

    Cliffs: New Jersey: Prentice Hall.

    Mathabane, M., 1994, African Women: Three Generations, London:

    Hamish Hamilton.

    Maton, K.I., 1989, ‘The stress-buffering role of spiritual support: crosssectional and prospective investigations’, Journal for the Scientific Study of Religion, 28, 310–323.

    McIntosh, D., 1995, ‘Religion-as Schema, with implications for the relations between religion and coping’, International Journal for the

    Psychology of Religion, 5, 1–16.

    McIntosh, D., 1995, ‘Religion-as Schema, with implications for the relations between religion and coping’, International Journal for the

    Psychology of Religion, 5, 1–16.

    Paloutzian, R.F., 1983, Invitation to the Psychology of Religion,

    Glenview, Illinois: Scott Foresman.

    Paloutzian, R.F., 1996, Invitation to the Psychology of Religion, 2nd

    Edtn., Massachusetts: Allyn & Bacon.

    Paloutzian, R.F. and Ellison, C.W., 1982, ‘Loneliness, spiritual well-being and quality of life’, in L.A. Peplau and D.A. Perlman (eds.) Loneliness: A Sourcebook of Current Theory, Research and Therapy, New York: Wiley Interscience.

    Paloutzian, R.F., Richardson, J.T. and Rambo, L.R., 1999, ‘Religious

    conversion and personality change’, Journal of Personality, in

    press.

    Pargament, K.I. and Brant, C.R., 1998, ‘Religion and coping’, in H.G.

    Koenig (ed.) Handbook of Religion and Mental Health, New York:

    Academic Press.

    Pargament, K.I., Ensing, D.S., Falgout, K., Olsen, H., Reilly, B., Van

    Haitsma, K. and Warren, R., 1990, ‘God help me: (I): Religious

    coping efforts as predictors of outcomes to significant negative life

    events’, American Journal of Community Psychology, 18,

    793–834.

    Pargament, K.I. and Hahn, J., 1986, ‘God and the just world: Causal and

    coping attributions to God in health situations’, Journal for the

    Scientific Study of Religion, 25, 193–207.

    Pargament, K.I., Kennel, J., Hathaway, W., Groevengoed, N., Newman,

    J. and Jones, W., 1988, ‘Religion and the problem-solving process:

    Three styles of coping’, Journal for the Scientific Study of Religion,

    27, 90–104.

    Parker, G.B. and Brown, L.B., 1982, ‘Coping behaviours that mediate

    between life-events and depression’, Archives of General Psychiatry,

    39, 1386–1391.

    Parker, W.R. and St. Johns, W.E., 1957, Prayer Can Change Your Life:

    Experiments and Techniques in Prayer Therapy, Carmel, New York:

    Guideposts Associates.

    Penfield, W. and Perot, P., 1963, ‘The brain’s record of auditory and visual experience’, Brain, 86, 595–696.

    Pettigrew, T., 1979, ‘The ultimate attribution error. Extending Allport’s

    cognitive analysis of prejudice’, Personality and Social Psychology

    Bulletin, 5, 461–476.

    Perez Y Mena, A.I., 1998, ‘Cuban Santeria, Haitian Vodun, Puerto Rican Spiritualism: A multicultural enquiry into spiritualism’, Journal for the Scientific Study of Religion, 37, 15–27.

    Peters, E., Day, S., McKenna, J. and Orbach, G., 1999, ‘Delusional ideas

    in religious and psychotic populations’, British Journal of Clinical

    Psychology, 38, 83–96.

    Pfeifer, S., 1994, ‘Belief in demons and exorcism in psychiatric patients

    in Switzerland’, British Journal of Medical Psychology, 67, 247–258.

    Piaget, J., 1932, The Moral Judgement of the Child, New York: Free Press (1965).

    Piaget, J., 1967, Six Psychological Studies, New York: Random House,

    Vintage Books.

    Pope, L., 1942, Millhands and Preachers, New Haven, Connecticut: Yale University Press.

    Poston, L.A., 1988, Islamic “Da’wah” in North America, and the dynamics of conversion, Ann Arbor: Michigan University Microfilms.

    Potter, J. and Wetherell, M., 1987, Discourse and Social Psychology:

    Beyond Attitudes and Behaviour, London: Sage.

    Power, M., Champion, L. and Aris, L., 1988, ‘The development of a

    measure of social support: The Significant Others Scale (SOS)’,

    British Journal of Clinical Psychology, 27, 349–358.

    Prudo, R., Harris, T.O. and Brown, G., 1984, ‘Psychiatric disorder in an

    urban and a rural population. 3: Social integration and the morphology

    of affective disorder’, Psychological Medicine, 14, 327–345.

    Reich, K.H., 1997, ‘Do we need a theory for the religious development

    of women?’ International Journal for the Psychology of Religion, 7,

    67–86.

    Rest, J.R., 1979, Development in judging moral issues, Minneapolis:

    University of Minnesota Press.

    Rest, J.R., 1983, ‘Morality’, in J. Flavell and E. Markham (eds.), Manual

    of Child Psychology. Volume 3: Cognitive Development, P. Mussen,

    general editor.

    Richardson, J.T., 1985, ‘Psychological and psychiatric studies of new

    religions’, in L.B.Brown (ed.) Advances in the Psychology of Religion,

    Oxford: Pergamon Press.

    Rizzuto, A.M., 1974, ‘Object relations and the formation of the image of

    God’, British Journal of Medical Psychology, 47, 83–89.

    Rizzuto, A.M., 1979, The Birth of the Living God, Chicago: University

    of Chicago Press.

    Rizzuto, A.M., 1992, ‘Afterword’, in M. Finn and J. Gartner (eds.)

    Object Relations Theory and Religion: Clinical Applications, (1992)

    Westport, Connecticut: Praeger.

    Rubin, Z. and Peplau, L.A., 1973, ‘Belief in a just world and reactions to

    another’s lot: A study of participants in the national draft lottery’,Journal of Social Issues, 29, 73–93.

    Rubin, Z. and Peplau, L.A., 1975, ‘Who believes in a just world?’,

    Journal of Social Issues, 31, 65–90.

    Samarin, W.J., 1972, Tongues of Men and Angels: The Religious Language of Pentecostalism, New York: Macmillan.

    Schwieso J.J., 1996, ‘“Religious fanaticism” and wrongful confinement

    in Victorian England: The affair of Louisa Nottidge’, The Social

    History of Medicine, 9, 158–74.

    Scobie, G.W., 1975, Psychology of Religion, New York: Wiley.

    Scotton, B.W., 1998, ‘Treating Buddhist patients’, in H. G. Koenig (ed.)

    Handbook of Religion and Mental Health, New York: Academic Press.

    Sensky, T. and Fenwick, P., 1982, ‘Religiosity, mystical experience and

    epilepsy’, in C. Rose (ed.) Progress in Epilepsy, London: Pitman.

    Shams, M. and Jackson, P.R., 1993, ‘Religiosity as a predictor of wellbeing and moderator of the psychological impact of unemployment’, British Journal of Medical Psychology, 66, 341–352.

    Shapiro, D.H. and Walsh, R.N. (eds.), 1984, Meditation: Classic and

    Contemporary Perspectives, New York: Aldine.

    Shapiro, D.H., 1982, ‘Overview: Clinical and physiological comparison

    of meditation with other self-control strategies’, American Journal of

    Psychiatry, 139, 167–174.

    Sharma, U., 1971, Rampal and his Family: The Story of an Immigrant,

    London: Collins.

    Shaver, P., Lenauer, M. and Sadd, S., 1980, ‘Religiousness, conversion

    and subjective well-being: the “healthy-minded” religion of modern

    American women’, American Journal of Psychiatry, 137, 1563–1568.

    Shneur Zalman of Liadi, 1973, Likkutei Amarim – Tanya, (bilingual ed.;

    N. Mindel, N. Mandel, Z. Posner and J.I. Shochet, trans.) London:

    Kehot (original work published in 1796).

    Siegman, A.W., 1963, ‘A cross-cultural investigation of the relationship

    between introversion, social attitudes and social behaviour’, British

    Journal of Social and Clinical Psychology, 2, 196–208.

    Smith, W.C., 1963, The Meaning and End of Religion: A New Approach

    to the Religious Traditions of Mankind, New York: Macmillan.

    Smith, W.C., 1979, Faith and Belief, Princeton, New Jersey: Princeton

    University Press.

    Snyder, J.G. and Osgood, C.E., 1969, Semantic Differential Technique,

    Chicago: Aldine.

    Solomon, V., 1965, A Handbook on Conversions, Stravon.

    Spero, M.H., 1992, Religious Objects as Psychological Structures: a

    Critical Integration of Object Relations Theory, Psychotherapy and

    Judaism, Chicago and London: University of Chicago Press.

    Spero, M.H., 1987, ‘Identity and individuality in the nouveau-religious

    patient: theoretical and clinical aspects’, Psychiatry, 50, 55–71.

    Spilka, B., Comp, G. and Goldsmith, W.M., 1981, ‘Faith and behaviour:

    Religion in introductory texts of the 1950s and 1970s’, Teaching of

    Psychology, 8, 159–160.

    Stace, W.T., 1960, Mysticism and Philosophy, Philadelphia: Lippincott.

    Stanley, G.S., 1964, ‘Personality and attitude correlates of religious conversion’, Journal for the Scientific Study of Religion, 4, 60–63.

    Staples C.L. and Mauss, A.L., 1987, ‘Conversion or commitment? A

    reassessment of the Snow and Machalek approach to the study of

    conversion’, Journal for the Scientific Study of Religion, 26, 133–147.

    Stark, R. and Bainbridge, W.S., 1985, The Future of Religion, Berkeley:

    University of California Press.

    Steley, J., 1996, Parental Discipline and Religious Commitment as

    Recalled by Adult Children, unpublished M. Phil. thesis: University of

    London.

    Stouffer, S.A. et al., 1949, The American Soldier Vol 2: Combat and its

    Aftermath, Princeton: Princeton University Press.

    Sunden, H., 1959, Die Religion und die Rollen: Eine psychologische

    Untersuchung der Fromigkeit, Berlin: Alfred Topelmann, 1966 (original Swedish edition, 1959).

    Tajfel, H., 1970, ‘Experiments in intergroup discrimination’, Scientific

    American, 223, 96–102.

    Tajfel, H., 1978, Differentiation Between Groups, Cambridge:

    Cambridge University Press.

    Tajfel, H. and Turner, J., 1986, ‘The Social Identity Theory of intergroup

    behaviour’, in S. Worchel and W.G. Austin (eds.) Psychology of

    Intergroup Relations, Chicago: Nelson.

    Tangney, J.P., 1995, ‘Shame and guilt in interpersonal relationships’, in

    J.P. Tangney and K.W. Fischer (eds.), Self-conscious Emotions: The

    Psychology of Shame, Guilt, Embarassment and Pride, New York: The Guilford Press.

    Tangney, J.P., Burggraf, S.A. and Wagner, P.E., 1995, ‘Shame-proneness,guilt-proneness, and psychological symptoms. in J.P. Tangney and K.W. Fischer (eds), Self-conscious Emotions: The Psychology of Shame, Guilt, Embarassment and Pride, New York: The Guilford Press.

    Tauber, Y., 1994, Once upon a Chassid, New York: Kehot.

    Thun, T., 1959, Die Religion des Kindes, 2nd Edtn. Stuttgart: Ernest

    Klett, 1964.

    Turner, J.C., 1987, Rediscovering the Social Group: A Self-categorizationTheory, Oxford: Basil Blackwell.

    Ullman, C., 1982, ‘Cognitive and emotional antecedents of religious

    conversion’, Journal of Personality and Social Psychology, 43,

    183–192.

    Valentine, E.R., 1989, ‘A cognitive psychological analysis of meditation

    techniques and mystical experiences’, Ethical Record, April 1989,

    9–20.

    Valentine, E.R. and Sweet, P., 1999, ‘Meditation and attention: A comparison of the effects of concentrative and mindfulness meditation on attention’, Mental Health, Religion and Culture, 2, 59–70.

    Van Avermaet, E., 1996, ‘Social influence in small groups’, in M.

    Hewstone, W. Stroebe and G.M. Stephenson (eds.), Introduction to

    Social Psychology, Oxford: Blackwell.

    Vergote, A. and Tamayo, A., 1980, The Parental Figures and the

    Representation of God, The Hague: Mouton.

    Watson, P.J., Morris, R.J., Foster, J.E. and Hood, R.W., Jr., 1986,

    ‘Religiosity and social desirability’, Journal for the Scientific Study of

    Religion, 25, 215–232.

    Watson, P.J., Morris, R.J. and Hood, R.W., Jr., 1988a ‘Sin and self-functioning: Part 1: Grace, guilt and self-consciousness’, Journal of Psychology and Theology, 16, 254–269.

    Watson, P.J., Morris, R.J. and Hood, R.W., Jr., 1988b, ‘Sin and self-functioning: Part 2: Grace, guilt and psychological adjustment’, Journal of Psychology and Theology, 16, 270–281.

    Watson, P.J., Morris, R.J. and Hood, R.W., Jr., 1988c, ‘Sin and self-functioning: Part 3: The psychology and ideology of irrational beliefs’, Journal of Psychology and Theology, 16, 348–361.

    Watson, P.J., Morris, R.J., Hood, R.W., Jr., Milliron, J.T. and Stutz, N.

    L., 1998, ‘Religious orientation, identity, and the quest for meaning

    in ethics within an ideological surround’, International Journal for the

    Psychology of Religion, 8, 149–164.

    Watts, F. and Williams, M., 1988, The Psychology of Religious Knowing, New York: Cambridge University Press.

    Wearing, A.J. and Brown, L.B., 1972, ‘The dimensionality of religion’,

    British Journal of Social and Clinical Psychology, 11, 143–148.

    Weissler, C., 1998, Voices of the Matriarchs: Listening to the Prayers of

    Early Modern Jewish Women, Boston, Massachusetts: Beacon Press.

    Wilson, B.R., 1970, Religious Sects, London: Weidenfeld and Nicholson.

    Winnicott, D., 1958, Collected Papers: Through Paediatrics to Psycho-

    Analysis, London: Tavistock.

    Witztum, E., Buchbinder, J.T. and Van Der Hart, O., 1990a, ‘Summoning a punishing angel: Treating a depressed patient with dissociative features’, Bulletin of the Menninger Clinic, 54, 524–537.

    Witztum, E., Dasberg, H. and Greenberg, D., 1990b, ‘Mental illness and

    religious change’, British Journal of Medical Psychology, 63, 33–42.

    Worthington, E.L., Kurusu, T.A., McCullough, M.E. and Sandage, S.J.,

    1996, ‘Empirical research on religion and psychotherapeutic processes

    and outcomes: A 10-year review and research prospectus’, Psychological Review, 119, 448–487.

    Wulff, D.M., 1997, Psychology of Religion: Classic and Contemporary,

    2nd Edtn., New York: Wiley.

    Youngman, R., Minuchin-Itzigsohn, S. and Barasch, M., 1999,

    ‘Manifestations of emotional distress among Ethiopian immigrants in

    Israel: Patient and clinician perspectives’, Transcultural Psychiatry,

    36, 45–63.

    Zinnbauer, B.J., Pargament, K.I., Cole, B., Rye, M.S., Butter, E.M.,

    Belavich, T.G., Hipp, K.M., Scott, A.B. and Kadar, J.L., 1997,

    ‘Religion and spirituality: Unfuzzying the fuzzy’, Journal for the

    Scientific Study of Religion, 36, 549–564.


موضوع پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), نمونه پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), جستجوی پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), فایل Word پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), دانلود پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), فایل PDF پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), تحقیق در مورد پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), مقاله در مورد پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), پروژه در مورد پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), پروپوزال در مورد پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), تز دکترا در مورد پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), پروژه درباره پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), گزارش سمینار در مورد پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده), رساله دکترا در مورد پایان نامه ترجمه کتاب The Psychology of Religion A Short Introduction (از ابتدا تا صفحه 114همراه با مقدمه تحلیلی و توصیفی از اندیشه‌ های نویسنده)

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مديريت آموزشي سال 1388 عنوان تحقيق       بررسي تأثير نگرش ديني ( مثبت و منفي ) بر تفکر انتقادي دانشجويان رشت? علوم تربيتي دانشگاه

پایان نامه تحصیلی درمقطع کارشناسی ارشد چکیده موسیقی مردم پسند به عنوان هنری روزآمد و محل تلاقی ابزارهای نوین موسیقایی، رسانه های مختلف و بازارهای فرهنگی مدرن با مخاطبانی گسترده، محملی را برای مطالعات میان رشته ای فراهم آورده است، که از خلال آن می توان به شناختی درباره جامعه، به ویژه گروه های جوان آن نائل آمد. در این رساله، محقق سعی نمود با استفاده از روش نظریه داده بنیاد، ابعاد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت فصل اول کلیات تحقیق مقدمه تغییر در شرایط سازمان های عصر حاضر، منجر به تغییر در نگرش به نیروی انسانی شده است. در این شرایط نیروی انسانی به عنوان سرمایه های اصلی سازمان و یک مزیت رقابتی منحصر به فرد معرفی می شود و به تبع آن کارکنان به گردانندگان اصلی جریان کار وشرکای سازمان مبدل شده اند. بنابراین مدیران امروز علاوه بر مهارتهای ...

پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات چکیده: شیوه‌های تبلیغی زیادی از انبیا و پیامبران ذکرشده، آنان بر دعوت مشترک به توحید، معاد، اصول اخلاقی و ... تکیه داشته‌اند. پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام نیز، تبلیغ به‌ویژه در شکل «منبر» یکی از ابزارهای اصلی انتقال معارف اسلامی بود و در طول تاریخ تا امروز، دستخوش تحولات فراوان بوده است؛ امّا اساس و بنای آن، اصالت خود را ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A» رشته: روانشناسی گرایش: بالینی چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک های والدینی،کیفیت زندگی و ابعاد شخصیتی سرشت و منش در افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و افراد بهنجار می باشد.روش:.40 فرد مبتلا به اختلال هویت جنسی و 40فرد بهنجار با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار:در این مطالعه از پرسشنامه شیوه های فرزند پروری یانگ ،پرسشنامه ...

پایان‌‌ نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد چکیده موضوع این پژوهش تحلیل محتوای صفحات دینی فیس بوک است و طی آن تلاش شده است تا با توجه به اهمیت فیس بوک در فضای مجازی و همچنین جایگاه دین در زندگی ساختار صفحات دینی در فضای فیس بوک واکاوی شود. وجود صفحات متعدد دینی این سوال را مطرح میکند که محتوای مطالب صفحات دینی در فضای فیس بوک چگونه است؟ این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شده است. ...

پايان نامه کارشناسي ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش(گرايش تعليم و تربيت اسلامي) خرداد 1394 چکيده       در جامعه کنوني مباحث پيرامون دين و اعتقاد و عدم اعتقاد به دين

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) چکیده پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گرایش دینی کاربران عضو شبکه های اجتماعی را با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش در دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران و در بین دانشجویان رشته­ها و دوره­های مختلف تحصیلی این دانشکده انجام گرفته است. تحلیل یافته‌های این مطالعه که گرایش دینی ...

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هویت دینی کاربران را با هدف شناخت رابطه میان ویژگی‌های فردی کاربران و عوامل سیاسی و اجتماعی با هویت دینی آنها و در پی پاسخ به این پرسش اساسی که شبکه‌های اجتماعی مجازی چه آثار و پیامدهایی بر هویت کاربران دارند با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ارتباطات،گرایش تبلیغ و ارتباط فرهنگی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی نقش رسانه‌های‌جدید‌در ارتقاء‌فرهنگ‌دینی‌درمیان دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه تهران و سوره است. سوال اصلی این تحقیق این است که آیا رابطه‌ای بین رسانه های جدید و ارتقاء فرهنگ دینی وجود دارد؟ در این پژوهش با سود جستن ازآراء صاحب نظران،نتایج تحقیقات پیشین و مشاهدات شخصی ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده : هدف از اجرای این پژوهش، بررسی جایگاه تبلیغ دینی درسیاست ها وبرنامه ریزی های فرهنگی کشور، بررسی تطبیقی پنج دوره برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی کشور وسندچشم انداز بیست ساله است. از آنجا که این پژوهش، کاربردی می باشد و در زمره تحقیقات کیفی قرار دارد، از روش مطالعات اسنادی استفاده شده است. محتوای مورد تحقیق را ...

ثبت سفارش