پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی

word 3 MB 32577 153
مشخص نشده کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۶۴,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد

    گرایش سیستم­های انرژی

    چکیده

    در سالهای اخیر امکان استفاده از انرژی خورشیدی برای سرمایش و رطوبت زدایی، ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. سیستم­های سرمایش جذبی خورشیدی(Solar Absorption Cycles) دارای مزیت­هایی از قبیل عدم خطرناک بودن از لحاظ زیست محیطی و کم بودن مصرف انرژی به ویژه در ساعات پیک الکتریکی می­باشند. علاوه بر آن، از آنجایی­که هزینه دریافت انرژی خورشیدی تنها شامل هزینه تجهیزات جذب انرژی از قبیل کالکتورهای خورشیدی و تانک ذخیره آب داغ هستند،­­ میزان سوخت مصرفی در این حالت نسبت به سیکل­های متداول جذبی کمتر می­باشد. به طور کلی بهینه­سازی سیستم­های حرارتی بر پایه اصول ترمواکونومیک انجام می­شود. تحلیل ترمواکونومیک، آنالیزهای ترمودینامیکی و اگزرژتیکی و قیود اقتصادی را جهت نائل شدن به ساختار  بهینه عملی سیستم تلفیق می­کند. در این رساله تحلیل ترمواکونومیک سیکل­های جذبی خورشیدی در مورد یک نمونه آرایش متداول خانگی با بار خنک­کنندگی 10 کیلووات و با کارکرد توسط یک نمونه چیلر جذبی تک اثره با سیال عامل لیتیم برماید-آب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با توجه به متغیر بودن میزان تابش خورشیدی در طول ماه­ها و ساعات مختلف فصول گرمایی سال، آنالیز حرارتی و ترمودینامیکی به صورت وابسته به زمان (دینامیکی)، در طی ساعات شبانه روز ماه­های  گرمایی سال بر روی سیکل تبرید جذبی خورشیدی مورد نظر اعمال خواهد شد. در مرحله بعد آرایش کامل سیستم های جذبی خورشیدی از نظر موضوعات اگزرژی و قانون دوم مورد بررسی قرار گرفته و منبع ناکارآمدی سیستم تعیین خواهد شد. با تلفیق خروجی نتایج حاصل از تحلیل حرارتی دینامیکی سیکل تبرید جذبی خورشیدی( تعیین میزان مصرف سوخت سالیانه در هیتر کمکی و هزینه سرمایه گذاری سالیانه تجهیزات) و آنالیز اگزرژتیک سیکل مورد نظر، با استفاده از معادلات ترمواکونومیک میزان نرخ هزینه سالیانه جریان های ورودی و خروجی به هر جزء از سیستم تعیین خواهند شد. در این رساله نشان داده می شود که بیشترین اتلافات اگزرژی را به دلیل اختلاف دمای بالا مابین جریان­های ورودی و خروجی به کندانسور و جاذب شاهد هستیم. همچنین مشاهده می­شود که میزان نرخ هزینه سالیانه محصول کل سیستم تبرید جذبی خورشیدی به شدت وابسته به دمای آب ورودی به ژنراتور(این پارامتر بر روی میزان مصرف سوخت سالیانه در هیتر کمکی تأثیر گذار خواهد بود) و سطوح کالکتورهای خورشیدی بوده و برای هر دو پارامتر ذکر شده، در نقاطی به کمترین میزان خود می­رسد.

    لغات کلیدی:  سیکل تبرید جذبی تک اثره خورشیدی،لیتیم برماید-آب،کالکتور خورشیدی،منبع ذخیره آب داغ،ترمواکونومیک،اگزرژی

     

    مقدمه

    تولید سرمایش در زمینه زندگی روزمره بشری، کابردهای بسیار فراوانی از قبیل تولید مواد غذایی، مصارف تهویه مطبوع، موارد تولید دارو، سرمایش صنعتی و....دارد. سیکل­های سرمایش قدیمی و اولیه مانند سیکل­های تراکمی بخار[1] دارای دو مشکل عمده هستند که امروزه نیز با آن دست در گریبانند. این دو مشکل عبارتند از[1]:

    -افزایش جهانی مصرف انرژی­های اولیه و فسیلی: سیکل­های سرمایش قدیمی که توسط الکتریسیته و حرارت عمل می­کنند، به طور شدیدی میزان زیادی انرژی فسیلی و اکتریکی را مصرف می­کنند. انستیتوی بین المللی تبرید و سرمایش در پاریس(IIF\IIR) %15از میزان کل انرژی الکتریکی که در جهان تولید می­شود را به اهداف سرمایشی و تهویه مطبوع در انواع گوناگون آن اختصاص داده است. مطابق با گزارش این سازمان، %45 از سهم انرژی­های مصرفی برای زمینه­های تهویه مطبوع، به مصارف ساختمان­های مسکونی و تجاری اختصاص دارد. علاوه بر آن در تابستان مشکلات بسیار زیاد در افزایش چشمگیر پیک مصرف همچنان ذهن محققان را در کاهش آن به خود مشغول داشته است.

    -سیستم­های سرمایش متداول سبب مشکلات زیست محیطی جدی می­شدند: سیالات عامل[2] مرسوم و غیر طبیعی در سیستم­های تجاری سابق(همانند کلرو فلو کربن ها(CFCs)، هیدروکلرو فلوروکربن­ها(HCFCs)و هیدروفلروکربن­ها(HFCs))سبب هر دو مشکل تخریب لایه اوزون و افزایش گرما در سرتاسر جهان می­شدند. از زمان تصویب پروتوکل مونترال در سال 1987،  توافقات بین­المللی بر کاهش استفاده از این سیالات تأکید کرده­اند. به عنوان مثال اتحادیه اروپا بیان کرده که تا سال 2015 تمامی سیستم­هایی که با سیال HFCFs  کار می­کنند می­بایست از مدار خارج گردند.

    بعد از بحران نفتی دهه 1970 در اروپا و به ویژه در سال­های اخیر، تحقیقات بر روی توسعه تکنولوژی­هایی که سبب کاهش در مصرف انرژی، تقاضای پیک اکتریسیته و قیمت انرژی بدون کاهش در سطح شرایط مطبوع لازمه گردند، معطوف گشته­اند. به همین دلیل در سال­های اخیر امکان استفاده از انرژی خورشیدی برای سرمایش و رطوبت زدایی ذهن بشر را به خود مشغول کرده است و موجب پیشرفت در تکنولوژی بهره برداری از انرژی خورشیدی شده است. در مناطق گرم سیری جهان که ضرورت سرمایش و تهویه مطبوع به طور جدی وجود دارد، ذهن بشر متوجه استفاده از انرژی در دسترس خورشیدی است تا بتواند با استفاده از آن رفاه و آسایش زندگی را فراهم آورد. علاوه بر این، کاربرد انرژی خورشیدی در مقایسه با سایر کاربردها جذابیت بیشتری دارد زیرا زمانی که نیاز به آن وجود دارد (سرمایش و تهویه مطبوع) میزان انرژی خورشیدی زیاد است و می توان از آن بهره گیری کرد. سیستم­های سرمایش جذبی خورشیدی[3]دارای هر دو مزیت عدم خطرناک بودن از لحاظ زیست محیطی و کم بودن مصرف انرژی به ویژه در ساعات پیک الکتریکی را دارا هستند.

    در مقایسه با دیگر کاربردهای انرژی خورشیدی این کاربرد پیچیدگی بیشتری دارد چه به لحاظ مفهومی و چه به لحاظ کاربردی. به همین دلیل توسعه و کاربرد جهانی پیدا نکرده است. در این روش تنها دریافت و جذب انرژی خورشیدی کافی نیست، بلکه باید بتوانیم این روش را به سرما تبدیل کنیم و سپس به طرف فضای مورد نظر بفرستیم. باید وسیله ای وجود داشته باشد که حرارت را از دمای پایین (فضای مورد تهویه) گرفته و با دمای بالاتر (فضای بیرون) انتقال­ دهد یا در اصطلاح ترمودینامیکی به یک پمپ حرارتی[4] نیاز است. در شکل 1 نمای یک سیکل تهویه مطبوع خورشیدی با تمام تجهیزات به طور کامل نشان داده شده است.

    سیال منتقل کننده حرارت در کالکتورهای خورشیدی تا دمای بالاتر از دمای محیط گرم شده و به عنوان محرک و انرژی در یک سیکل قدرت (که خود یک پمپ حرارتی است) وارد می­گردد.

    سیال انتقال دهنده گرما ممکن است هوا، آب و یا سیال دیگری باشد. گرما می­تواند برای      زمان­هایی که تابش خورشید وجود ندارد نیز ذخیره گردد. گرمای گرفته شده از سیکل خنک­کن خورشیدی به محیط اطراف منتقل می­شود، این کار به وسیله هوای محیط یا آب خروجی از برج خنک کن خنک می­شود.

    تجهیزات سرمایش ممکن است اثر سرمایش را به طرق مختلف ایجاد کنند. یکی از روش­ها تولید آب سرد و فرستادن به سمت تجهیزاتی است که به وسیله ی آب سرد محیط را خنک می­کنند (به کمک هواساز) و یا فن­های بادزن. همچنین می­توان هوا را به صورت مستقیم خنک کرد و به سمت فضای مورد تهویه فرستاد.

    کالکتورهای خورشیدی[5] قسمت مهمی از هر سیستم خورشیدی هستند که انرژی خورشیدی را به گرما در دمای مناسب تبدیل می­کنند، که این گرما قدرت مورد نیاز برای سیکل سرمایش است. کالکتورها انواع مختلفی دارند که از صفحات تخت با دمای پایین تا صفحات پیچیده با دمای بسیار بالا را شامل می­شوند. با افزایش تقاضا برای تهویه مطبوع در سال­های اخیر به خصوص در مناطق گرم­سیر و مرطوب تقاضا برای مصرف انرژی زیاد شده است. از آنجایی که در فصل گرما تقاضا برای مصرف انرژی الکتریکی بسیار زیاد می­شود در این فصل با قطعی جریان برق مواجه هستیم و تقاضای بیشتر برای انرژی الکتریکی با مشکل مواجه است. با استفاده از تکنولوژی­های جدید می­توان از انرژی خورشیدی در چنین مواقعی استفاده کرد.

    Abstract

     

           In the recent years, the application of solar energy in refregeration and dehumidification has amused human minds. Solar absorbtion systems have advantages like nature safty, minimum energy consume in the peac of electrical hours end etc. In addition the cost of receiving solar energy only contains the cost of solar energy equipments (solar collectors, hot water storage tank), so the fuel consumption in the solar absorbtion systems is less than conventional abosorbtion systems. Generally optimization of thermal systems evaluate based on thermodynamic rules.         Thermoeconomic analizes incorporate the thermodynamic analizes and exergitic and economic constrains for receiving the optimize theoretical structure of thermal system. In this research thermoeconomic analizes of one theoretical domestic solar LiBr absorbtion cycle with 10 KW cooling load will be studied and optimized. Because of variable solar radiation along different days and months in the hot seasons of the year the dynamic analyzes (time dependant) applied to thermal and thermodynamic analyzes of the solar absorbtion cycle. In next step the entire arrayes of solar abosorbtion system will be study based on exergitic and second law consideration. Finally thrmoeconomic optimization of the system will be done.

     

         Keywords: Single effect solar abosorbtion cycle, LiBr-H2o, Solar collector, Hot water storage tank, Thermoeconomic exergy.

  • فهرست:

    مقدمه. 1

    مرور تحقیقات انجام شده قبلی.. 4

    فصل یکم-تکنولوژی چیلر های جذبی.. 7

    مقدمه. 7

    1-1اصول اولیه ترمودینامیکی.. 8

    1-2  سیکل سرمایش جذبی.. 9

    فصل دوم-تکنولوژی چیلرهای جذبی خورشیدی.. 22

    مقدمه. 22

    2-1 چیلرهای جذبی خورشیدی تک مرحله ای.. 25

    2-1-1 هیترهای های کمکی.. 26

    2- 1-2 منبع ذخیره آب گرم. 26

    2-1-3 منبع ذخیره آب سرد. 27

    2-2  چیلرهای جذبی خورشیدی تک مرحله ای با تانک ذخیره مبرد و آب داغ. 28

    2-3 چیلرهای جذبی خورشیدی دو اثره 29

    2-4  تکنولوژی کالکتورهای خورشیدی.. 31

    2-4-1 کالکتورهای تخت... 31

    2-4-2 کالکتورهای لوله‌ای غیرمتمرکز. 34

    فصل سوم – تحلیل ترمودینامیکی و حرارتی سیستمهای جذبی خورشیدی.. 36

    مقدمه. 36

    3-1 خواص ترمودینامیکی محلول لیتیم برماید – آب... 36

    3-1-1  غلظت... 36

    3-1-2  فشار بخار 37

    3-2 تحلیل ترمودینامیکی سیکل جذبی خورشیدی:جزء جذبی سیستم.. 39

    فصل چهارم-تحلیل اگزرژی و ترمواکونومیک سیکل های جذبی خورشیدی.. 59

    مقدمه. 59

    4-1 تحلیل اگزرژی.. 60

    4-1-1 تفاوت انرژی و اگزرژی.. 60

    4-1-2 تعریف محیط... 60

    4-1-3 حالت مرده یا سکون.. 60

    4-1-4 حالت مرده محدود. 61

    4-1-5 موازنه اگزرژی.. 61

    4-1-6 اجزاء اگزرژی.. 61

    4-1-7 بالانس اگزرژی.. 62

    4-1-8 تخریب (اضمحلال) اگزرژی.. 63

    4-2 تحلیل اگزرژی سیکل تبرید جذبی تک اثره خورشیدی.. 65

    4-3 تحلیل ترمواکونومیک.... 70

    4-3-1 کاربرد ترمواکونومیک.... 70

    4-3-2 اصول ترمواکونومیک.... 70

    4-3-3 هزینه گذاری اگزرژی.. 71

    4-3-4 معادلات کمکی هزینه ها 72

    4-3-5 مدلهای اقتصادی.. 76

    4-3-6 بهینه سازی.. 77

    4-4 تحلیل ترمواکونومیک سیکل تبرید جذبی تک اثره خورشیدی: 77

    فصل پنجم-تحلیل ترمودینامیک,اگزرژی و بهینه سازی ترمواکونومیک وابسته به زمان در  یک نمونه تبرید جذبی خورشیدی تجاری  85

    مقدمه. 85

    5-1 معرفی مدل نمونه جهت تحلیلهای فنی و اقتصادی.. 85

    5-2 معرفی حالات پایه جهت تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژتیکی مساله نمونه. 87

    5-3 نتایج ترمودینامیکی و اگزرژتیکی تحلیل جزء جذبی سیکل جذبی خورشیدی.. 88

    5-4 شبیه سازی وابسته به زمان و دینامیکی سیکل تبرید جذبی خورشیدی.. 90

    5-5 تحلیل و بهینه سازی ترمواکونومیک سیکل تبرید جذبی خورشیدی.. 98

    5-5-1 تعیین پارامترهای تصمیم و تابع هدف جهت بهینه سازی سیستم.. 98

    5-6 نتایج حاصل از  تحلیل ترمواکونومیکی سیکل جذبی خورشیدی و آنالیز حساسیت سیستم.. 99

    5-6-1 بررسی تغییر نرخ هزینه محصول در اثر تغییر در مقادیر ورودی و پایه سیستم(آنالیز حساسیت) 101

    5-7 بهینه سازی سیکل تبرید جذبی تک اثره خورشیدی انتخابی.. 110

    فصل ششم- نتیجه گیری و تحقیقات آتی.. 113

    فصل هفتم-پیوست... 116

    7-1   بررسی شرایط کارکردی سیکل جذبی تک اثره لیتیم برماید:آنالیز پارامتری.. 116

    7-1-1 اثر تغییرات دما ها و فشار های نقاط مختلف سیکل بر عملکرد آن.. 118

    7-1-2 اثر مبدل بازیاب حرارتی محلول در کارکرد سیکل.. 122

    7-2  روابط و جداول مورد نیاز جهت تعیین خواص ترمودینامیکی محلول لیتیم برماید –آب... 126

    7-2-1 تعیین فشار محلول لیتیم برماید- آب بر حسب غلظت و دمای محلول.........................126

    7-2-2 تعیین آنتالپی محلول لیتیم برماید- آب بر حسب غلظت و دمای محلول.. 127

    مراجع  131

    منبع:

     

    [1] Y. Fan, L. Luo_, B. Souyri ,Review of solar sorption refrigeration technologies:Development and applications, Renewable and Sustainable Energy Reviews,2007, 1371-1389.

    [2]Saravanan R, Maiya MP. Thermodynamic comparison of waterbased working fluid combinations for a vapor absorption refrigeration system. Appl Therm Eng 1998;18(7):553–68.

    [3]Sun DW. Comparison of the performance of NH3–H2O, NH3–LiNO3 and NH3NaSCN absorption refrigeration systems.Energ Convers Manage1998;39(5/6):357–68.

    [4]Yoon J-I, Kwon O-K. Cycle analysis of air-cooled absorption chiller using a new working solution. Energy 1999;24:795–809.

    [5]Kaynakli O, Yamankaradeniz R. Effect of the heat exchangers used in refrigeration systems on performance of the cycle.University of Uludag. J Fac Eng Arch 2003;8(1):111–20 [in Turkish].

    [6]Mostafavi M, Agnew B. The effect of ambient temperatures on the

    surfece area of componenets of an air-cooled lithium bromide/wate absorption unit. Appl Therm Eng 1996;16(4):313–9.

    [7]Mostafavi M, Agnew B. The impact of ambient temparature on lithium bromide-water absorption machine performance. Appl Therm Eng 1996;16(6):515–22.

    [8]Atmaca I, Yigit A, Kilic M. The effect of input temperatures on the absorber parameters. Int. Comm. Heat Mass Transfer 2002;29(8):1177–86.

    [9]Srikhirin P, Aphornratana S, Chungpaibulpatana S. A review of absorption refrigeration technologies. Renew Sust Energ Rev 2001;5:343–72.

    [10]Kececiler A, Acar IH, Dogan A. Thermodynamic analysis of the absorption refrigeration system with geothermal energy: an experimental study. Energ Convers Manage 2000;41:37–48.

    [11]Joudi KA, Lafta AH. Simulation of a simple absorption refrigeration system. Energ Convers Manage 2001;42:1575–605.

    [12]Wijeysundera NE. Analysis of the ideal absorption cycle with external heat-transfer irreversibilities. Energy 1995;20(2):123–30.

    [13]Chen J. The equivalent cycle system of an endoreversible absorption refrigerator and its general performance characteristics. Energy 1995;20(10):995–1003.

    [14]Kreider JF, Kreith F. Solar Energy Handbook. New York: McGraw-Hill, 1981.

    [15]Butz LW, Beckman WA, Due JA. Simulation of a solar heating and cooling system. Solar Energy 1974;16:129±36.

    [16]Tsilingiris PT. Theoretical modeling of a solar air conditioning system for domestic applications. Energy Conversion and Management 1993;34:523±31.

    [17]Muneer T, Uppal AH. Modeling and simulation of a solar absorption cooling system. Applied Energy 1985;19:209±29.

    [18]R.D. Misra, P.K. Sahoo, A. Gupta, Application of the exergetic cost theory to the LiBr/H2O vapour absorption refrigeration system, Energy 27 (2002) 1009–1025, ISSN 0360-5442.

    [19]R.D. Misra, P.K. Sahoo, S. Sahoo, A. Gupta, Thermoeconomic optimization of a single effect water/LiBr vapour absorption refrigeration system,Int. J. Refrig. 26 (2003) 158–169, ISSN 0140-7007.

    [20]B. S¸ ahin, A. Kodal, Finite time thermoeconomic optimization for endoreversible refrigerators and heat pumps, Energy Convers. Manage. 40 (1999) 951–960, ISSN 0196-8904.

    [21]A. Kodal, B. S¸ ahin, ˙I. Ekmekc¸i, T. Yılmaz, Thermoeconomic optimization for irreversible absorption refrigerators and heat pump, Energy Convers.Manage. 44 (2003) 109–123, ISSN 0196-8904

    [22]P.K. Sahoo, R.D. Misra, A. Gupta, Exergoeconomic optimization of an aqua-ammonia absorption refrigeration system, in: Proceeding of the First International Exergy, Energy and Environment Symposium, 2003, 297-292.

    [23]M.D. Accadia, L. Vanoli, Thermoeconomic optimisation of the condenser in vapour compression heat pump, Int. J. Refrig. 27 (2004) 433–441, ISSN 0140-7007.

    [24]D.A. Al-Otaibi, I. Dinc¸er, M. Kalyon, Thermoeconomic optimization of vapor-compression refrigeration systems, Int. Comm. Heat Mass Transfer 31 (1) (2004) 95–107, ISSN 0947-7411.

    [25]M.D. Accadia, F. Rossi, Thermoeconomic optimization of a refrigeration plant, Int. J. Refrig. 21 (1) (1998) 42–54, ISSN 0140-7007.

    [26]M. Valdes, M.D. Duran, A. Rovira, Thermoeconomic optimization of combined cycle gas turbine power plants using genetic algorithms, Appl.Therm. Eng. 23 (2003) 2169–2182, ISSN 1359-4311.

    [27]G.Grossman,Solar-Powered System for Cooling, Dehumidification and, Solar Energy Vol. 72, No. 1, 2002, pp. 53–62,

    [28] N. Petchers . Combined Heating, Cooling & Power Handbook Technologies & Applications - An Integrated Approach to Energy Resource Optimization. Inc NetLibrary – 2003,Chapter 18.

    [29] Best R, Ortega N. Solar refrigeration and cooling. In: World Renewable Energy Congress V, 20±25 September, Florence, Italy II, 1998. p. 685±90.

    [30]Wilbur PJ, Mitchell CE. Solar absorption air-conditioning alternatives. Solar Energy 1975;17:193±9.

    [31] Z.F. Li, K. Sumathy, Technology development in the solar

    absorption air-conditioning systems, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 4 (2000), 267±293.

    [32] A.A. Argiriou ,C.A. Balaras ,S. Kontoyiannidis ,E. Michel .Numerical simulation and performance assessment of a low capacity solar  assisted absorption heat pump coupled with a sub-floor system.Renewable and Sustainable Energy Reviews,4 (2000) ,267±293

    [33] Lof GOG, Tybout RA. The design and cost of optimized systems for residential heating and cooling by solar energy. Solar Energy 1974;16:9±18.

    [34] Charters WWS, Chen WD. Some design aspects of air cooled solar powered LiBr±H2O absorption cycle air-conditioning systems. In: Proceedings of the ISES, Silver Jubilee Congress, Atlanta,Georgia, May 1979. vol. 1. p. 725±8.

    [35] Mansoori GA, Patel V. Thermodynamics basis for the choice of working fuids for solar absorption cooling systems. Solar Energy 1979;22:483±91.

    [36]N. Rona.Solar Air-Conditioning Systems Focus on components and their working principles. Building Services Engineering,Department of Building Technology Chalmers University of Technology Göteborg, Sweden 5765/2004.

    ]37[مقدسی تفرشی، سید مسعود (1384)، منابع تولید انرژی الکتریکی در قرن بیست و یکم، انتشارات دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران.

    [38] Shan K. Wang. Handbook of Air Conditioning And Refrigration. Second Edition, McGraw-Hill,200, ,Cahpter 14,3-6.

    [39]Herold, K. E., Radermacher, R. and Klein, S.A. . Absorption Chillers and Heat Pumps. CRC Press, (1996(.113-125.

    [40]ASHRAE: 1989 ASHRAE Handbook of Fundamentals American Society of Heating Refrigeration and Air Conditioning Engineers, Atlanta (1989).

    [41]Duffie JA, Beckman WA. Solar engineering of thermal process. University of Wisconsin, Madison: A Wiley, Interscience Publications, 1980.250-280,382-395.

    [42]Z.F. Li, K. Sumathy. Simulation of a solar absorption air conditioning system. Energy Conversion & Management 42 (2001) ,313±327.

    [43]I. Atmaca, A. Yigit. Simulation of solar-powered absorption cooling

    System.Renewable Energy 28 (2003), 1277–1293.

    [44]A.F. Massardo, M. Scialo “Thermoeconomic Analysis of Gas Turbine Based Cycles” ASME J. Engrg. For Gas Turbines and Power, 122, 664-671, 2000.

    [45]A. Bejan, G. Tsatsaronis, M. Moran “Thermal Design And Optimization” John Wiley & Sons, INC, 1996.

    [46]R.D. Misra, P.K. Sahoo*, S. Sahoo, A. Gupta. Thermoeconomic optimization of a single effect water/LiBr vapour absorption refrigeration system. International Journal of Refrigeration ,26 (2003) ,158–169.

    [47]Berhane H. Gebreslassie a, Gonzalo Guillén-Gosálbez b, Laureano Jiménez b, Dieter Boer a. Design of environmentally conscious absorption cooling systems via multi-objective optimization and life cycle assessment. Applied Energy xxx (2008) xxx–xxx.

    [48]A. Yattara, Y. Zhu, M. Mosa Ali. Comparison between solar single-effect and single-effect double-lift absorption machines (Part I). Applied Thermal Engineering 23 (2008), 1981–1992

    [49]U. Eicker, D. PietruschkaDesign and performance of solar powered absorption cooling systems in office buildings. Energy and Buildings 41 (2009), 81–91.

    [50]G.A. Florides a, S.A. Kalogirou a, , S.A. Tassou b, L.C. Wrobel b. Modelling, simulation and warming impact assessment of a domestic-size absorption solar cooling system.Applied Thermal Engineering 22 (2002), 1313–1325.

    [51]O. Kızılkan a, Arzu S¸encan a, Soteris A. Kalogirou b. Thermoeconomic optimization of a LiBr absorption refrigeration system. Chemical Engineering and Processing 46 (2007), 1376–1384.

    [52]R.D. Misra a, P.K. Sahoo b, A. Gupta b. Application of the exergetic cost theory to the LiBr/H2O vapour absorption system. Energy 27 (2002), 1009–1025.

    [53]Ileri A. Yearly simulation of a solar-aided R22-Degdme absorption heat pump system. Solar Energy,1995;55(4):255–65.

    [54]M. Mazloumi, M. Naghashzadegan, K. Javaherdeh. Simulation of solar lithium bromide–water absorption cooling system with parabolic trough collector. Energy Conversion and Management 49 (2008), 2820–2832.

    [55]Omer Kaynakli, Muhsin Kilic Theoretical study on the effect of operating conditions on performance of absorption refrigeration system. Energy Conversion and Management 48 (2007), 599–607.

    [56]J. Pa´tek*, J. Klomfar. A computationally effective formulation of the thermodynamic properties of LiBr–H2O solutions from 273 to 500 K over

    full composition range.International Journal of Refrigeration, 29 (2006), 566–578.

     [57]Kotas,T.J.The Exergy Method of Thermal Plant Analyses,Butterwoths,UK,1985.

     [58] Panjeshahi,M.H;Ataei,a.Application of An Environmentally Optimum Cooling Tower SystemDesign in Water and Energy Conversation.Int.j.Environ.Sci.Tech.,5(2),251-262,2006


موضوع پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, نمونه پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, جستجوی پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, فایل Word پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, دانلود پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, فایل PDF پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, تحقیق در مورد پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, مقاله در مورد پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, پروژه در مورد پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, پروپوزال در مورد پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, تز دکترا در مورد پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, پروژه درباره پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بهینه سازی ترمواکونومیک سیستم های جذبی خورشیدی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) گرایش : تبدیل انرژی چکیده در این پژوهش بررسی بر روی سیستم های تبرید جذبی غیرقابل برگشت براساس برگشت نا پذیری داخلی و خارجی با توجه به ظرفیت های حرارتی محدود مخازن خارجی ارائه شده است. برای بهینه سازی سیستم سه سناریو تعریف شد که در این سناریوها توابع هدفی نظیر ضریب عملکرد (COP) ، تابع محیط زیست (E) و معیار ترمواکونومیک ( ) و نرخ ...

ارائه شده به مدیریت تحصیلات تکمیلی به عنوان بخشی از فعالیت های تحصیلی لازم برای اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مکاترونیک چکیده همانطور که می دانید، کولر گازی دستگاهی پر مصرف است و سیکل تبریدی فریونی دارد،. آنچه که شرکت ها را به سمت تولید اینورتر کشاند، رفع نقیصه کولرهای گازی در مصرف بالای انرژی بود. برای بهبود مصرف انرژی در هر قسمت از صنعت باید به پارامترهای متعددی توجه کرد، ...

فصل اول : طرح ديدگاه و اهداف پروژه   مقدمه : ميزان انرژي خورشيدي دريافتي در ايران به طور متوسط حدود 18 مگا جول بر متر مربع در روز، يا حدود 1016 مگا جول در سال در سطح کشور تخمين زده م

کارشناسی ارشد مکاترونیک چکیده همانطور که می دانید، کولر گازی دستگاهی پر مصرف است و سیکل تبریدی فریونی دارد،. آنچه که شرکت ها را به سمت تولید اینورتر کشاند، رفع نقیصه کولرهای گازی در مصرف بالای انرژی بود. برای بهبود مصرف انرژی در هر قسمت از صنعت باید به پارامترهای متعددی توجه کرد، بهتر است برای داشتن سیستم سرمایشی بهینه، تمامی قسمتهای آن را بازنگری کرده و بهبود داد. و در کل از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده شبکه حسگر بی سیم، شبکه ای است که از تعداد زیادی گره کوچک تشکیل شده است. گره از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می‌کند. انرژی مصرفی گره‌ها معمولاً از طریق باتری تامین می‌شود که در اکثر موارد امکان جایگزینی این باتری‌ها وجود ندارد. بنابراین توان مصرفی گره‌ها موضوع مهمی در این شبکه ها است. و استفاده از روش‌های دقیق و سریع ...

پایان نامۀ مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA چکیده حدود دو سوم انرژی جهان در شهرها مصرف می‌شود. در کنار راهکارهای متعددی که برای کاهش تقاضای انرژی ارائه شده است، برخی فناوری و پژوهش‌ها نیز در راستای بهینه‌سازی عرضۀ انرژی بوده‌اند. فناوری‌ تولید همزمان برق و حرارت، جزو فناوری‌هایی است که در چند دهۀ گذشته بسیار توسعه یافته است. مدیریت سامانۀ انرژی شهری در بخش عرضه با استفاده از این ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌‌ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده محدودیت منابع سوختی فسیلی و احتمال اتمام ذخایر انرژی فسیلی، گرمایش زمین، آلودگی‌های زیست محیطی، بی‌ثباتی قیمت و همچنین نیاز روز افزون مراکز صنعتی و شهری به انرژی، مجامع بین الملل را به فکر جایگزین‌های مناسب انداخته است. انرژی هسته‌ای، خورشیدی، زمین گرمایی، بادی و امواج اقیانوسی از این قبیل می‌باشند. ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش قدرت چکیده کنترل تولیدات پراکنده و برنامه­ریزی آنها یکی از مسائل مهم بهره­برداری سیستم­های قدرت است. هدف از این مسأله حداقل کردن هزینه بهره­برداری و آلودگی و تامین بار با رعایت قیود بهره­برداری می­باشد. افزایش تمایل به استفاده از منابع تجدید­پذیر و حرکت به سمت شبکه هوشمند باعث شده است که مسأله کنترل تولیدات پراکنده در بازار خرده فروشی با رویکردهای ...

چکیده فتوولتاییک یا به اختصار PV، یکی از انواع سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی می‌باشد. در این روش با بکارگیری سلول‌های خورشیدی، تولید مستقیم الکتریسیته از تابش خورشید امکان‌پذیر می‌شود. سلول‌های خورشیدی از نوع نیمه رسانا می‌باشند که از سیلیسیوم یعنی دومین عنصر فراوان پوسته زمین ساخته می‌شوند. وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتاییک می‌تابد، بین دو الکترود منفی و مثبت اختلاف ...

چکیده: با توجه به کاهش منابع زیرزمینی آبی و سوخت های فسیلی در دنیای امروز و همچنین در ایران جلوگیری از اتلاف انرژی و معرفی روش­های نوین در تهیه­ی آب شیرین قابل شرب از آب دریاجایگاهی خاص در دنیای آینده خواهد داشت. استفاده از روش­هایی چون روش های تبخیر – تقطیری می­تواند یکی از این روش­ها باشد. با توجه به بالا بودن راندمان حرارتی در سیکل­های ترکیبی موجب شده تا اقبال عمومی در جهان ...

ثبت سفارش