پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند

word 4 MB 32583 91
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد

    گرایش تبدیل انرژی

    چکیده :

    افزایش انتقال حرارت و همچنین افزایش راند مان انرژی با توجه به محدودیت منابع طبیعی و کاهش هزینه­ها همواره یکی از اساسی ترین دغدغه­های مهندسین و محققین بوده است. این امر به خصوص در سیالات به دلیل کوچکی ضریب رسانش حرارتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از مهمترین راه­های دستیابی به این امر ،که در سال­های اخیر به آن توجه زیادی شده، افزودن ذرات جامد با رسانش حرارتی بالا در ابعاد نانو می باشد. جریان جابه­جایی طبیعی در داخل حفره، که تنها عامل محرک در آن نیروی شناوری می­باشد، به علت تنوع کاربرد در بخش مهندسی و صنعت،  یکی از پدیده­های مهم به شمار می­آید که بطور گسترده در علم انتقال حرارت مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف از این تحقیق بررسی اثر ذرات نانو در انتقال حرارت وجریان سیال و همچنین تاثیر قطر ذرات برآن در حفره قائم­الزاویه با نسبت منظری­های متفاوت (0.1،0.2،0.25،0.5،0.75،1=L/H ) می­باشد. در این تحقیق از دو سیال پایه­ی آب و اتیلن گلیکول و سه نوع نانو ذره­ی جامد مس (Cu)، اکسید تیتانیم (TiO3) و اکسید آلومینیم(Al2O3)برای چهار نسبت حجمی متفاوت ( 0،0.025،0.05،0.1=φ ) استفاده شده است. جریان آرام و در محدوده فرض بوزینسک در نظر شده و نتایج برای سه عدد رایلی 105، 106 و 107 ارائه گردیده است. جهت مدلسازی جریان از الگوریتم سیمپل استفاده شده و نتایج حاصل برای جریان تراکم ناپذیر ارائه گردیده است . به این ترتیب با استفاده از برنامه عددی نوشته شده امکان مدلسازی انتقال حرارت در جریان آرام سیال با استفاده از فرض بوزینسک فراهم گردیده است. نتایج نشان داده است که نانو ذرات معلق در سیال باعث افزایش نرخ انتقال حرارت در هر عدد رایلی و نسبت منظری می­شود. همچنین نتایج نشان داده است که عدد ناسلت ماکزیمم و عدد ناسلت متوسط با افزایش نسبت حجمی ذرات نانو افزایش می­یابند. همچنین بیشترین مقدار ناسلت متوسط برای نانوذره­ی مس (Cu) مشاهده شده است. مقایسه­ی نتایج حاصل از حل جریان با محققان پیشین نشان دهنده­ی همخوانی قابل قبول این نتایج می­باشد.

    واژه‌های کلیدی: انتقال حرارت (Heat Transfer)، نانوسِیال (Nanofluid)، تراکم ­ناپذیر(Incompressible) ، حفره (Cavity)، نسبت منظری (Aspect ratio)

    فصل اول

    مقدمه

    هدف از انجام این تحقیق شبیه­سازی جریان جابجایی طبیعی نانوسیال است. بر این اساس و به منظور آشنایی بیشتر با ویژگی­های این تحقیق، نیاز به درک بهتر مفاهیم مطرح شده مثل جابجایی طبیعی، خواص نانوسیال و جریان نانوسیال است. این فصل هر یک از مفاهیم فوق را به­طور جداگانه معرفی کرده و ویژگی­ها و پیچیدگی­های آن­ها را به شکل اجمالی مطرح می­نماید.

    1-1- جابجایی طبیعی

    یکی از مسایل بسیار مهم در مکانیک سیالات حرکت سیالات در طبیعت و صنعت است که مهندسان همه­ روزه با آن سروکار دارند. برخی از جریانات حاصل از جابجایی طبیعی[1] ناشی از نیروی ارشمیدس است. در مبحث انتقال حرارت صفت "طبیعی"، به جریان­هایی اختصاص می­یابد که نتیجه اختلاف چگالی جرمی هستند، درحالیکه وقتی جریان در اثر گرادیان فشار و یا شرایط مرزی سرعت اتفاق می­افتد، جابجایی اجباری[2] اصطلاح مناسب­تری است. بعضی از نویسندگان و محققین، بین جابجایی طبیعی داخلی (در محوطه بسته) و خارجی (اطراف اشیا) دچار اشتباه می­گردند. الگو­های رفتاری این دو متفاوت از هم بوده و دومی جابجایی آزاد[3] نیز نامیده می­شود. اختلاف چگالی در اثر اختلاف فاز، اختلاف غلظت و یا دما ایجاد می­شود. حباب­های بخار در آب نمونه­ای از حالت اول هستند. قانون ارشمیدس بیان می­کند که نیروی خالص به طرف بالا که به حباب وارد می­شود، برابر است با شتاب جاذبه ضرب­ در اختلاف بین جرم جابجا شده از آب و جرم بخار حباب، که این نیروی شناوری باعث بالا رفتن حباب می­شود. حرکت­های نفوذی نمونه­ای از حالت دوم هستند که در آن، طبیعت سعی می­کند غلظت محلول را در جهت ماکزیمم کردن آنتروپی یکسان کند. مسأله­ای که در پیش روست، مثالی برای حالت سوم است که از این به بعد به بررسی آن پرداخته می­شود. به عنوان بخشی از کاربردهای صنعتی و مهندسی و نمونه­های عملی این جریان، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

     جابجایی هوا و تهویه در داخل بناها و ساختمان­ها، تانکرهای ذخیره مایعات، ساختار سلول­های خورشیدی، خنک کاری تجهیزات الکترونیکی، انتقال حرارت طی رشد کریستال­ها و جریان بین دیواره­های رآکتور هسته­ای.

    می­دانیم وقتی قسمتی از سیال نسبت به قسمت دیگر گرم­تر باشد، منبسط شده و چگالی آن کم می­شود. به همین دلیل است که گردابه­های حرارتی در اتمسفر و اقیانوس­ها ایجاد می­گردند و یا بالن­هایی که با هوای گرم پر می­شوند، بالا می­روند.  جابجایی­های طبیعی به دو دسته تقسیم می­گردند که هر کدام با الگو­های رفتاری خاصی مشخص می­شوند. اولین دسته که "گرمایش از سطح زیرین"[4] نام دارد، در اثر حرارت دادن یک صفحه زیرین که سیال سردتری در روی آن در جریان است، ایجاد می­گردد. مشخصه اصلی این دسته، وجود ساختارهای بزرگ و منسجم در سیال مانند پلوم­ها[5]، سلول­های حرارتی[6] و سلول­های رایلی-بنارد[7] است. دومین دسته به "گرمایش از کناره­ها"[8] معروفند که صفحه عمودی گرم ساده­ترین مثال این دسته به شمار می­رود. مشخصه اصلی این دسته هم گرادیان­های شدید دما و سرعت در لایه­های مرزی است.

    امروزه، تحقیقات مکانیک سیالات در این خصوص به دو زمینه مطالعاتی محدود می­شود. زمینه مطالعاتی اول اندازه­گیری تجربی داده­های جریان و دیگری، شبیه سازی عددی معادلات ریاضی حاکم بر جریان است. مطالعه در هر کدام از این زمینه­ها مشکلات مخصوص به خود را دارد. کار تجربی از نااطمینانی­هایی که در شرایط مرزی وجود دارد و همچنین مشکل اندازه واقعی مدل رنج می­برد و معمولا پر هزینه­تر از روش عددی است. هر چند برای اثبات درستی روش عددی و بدست آوردن فرضیات و ثوابت تجربی، روش تجربی همواره لازم است. اما اگر یک مدل عددی برای حالت خاصی به کمک داده­های تجربی تأیید شود، نتایج آن مدل برای حالت­های مشابه نیز قابل استناد است، بدون اینکه برای آن حالت­ها نیاز به هزینه کار تجربی باشد و این نقطه قوت شبیه سازی عددی است.

    1-2- نانوسیال

    گرمایش و سرمایش یک سیستم توسط سیال در بسیاری از صنایع مانند صنایع الکترونیک، نیروگاه­ها، دستگاه­های نوری ،آهنرباهای ابر رسانا، کامپیوتر­های فوق سریع، موتورهای ماشین و بسیاری از کارخانجات از اهمیت زیادی برخوردار است. تمامی سیستم­های خنک کننده وگرمایشی بر پایه انتقال حرارت طراحی می­شوند. با توجه به این امر توسعه تکنیک­های موثر انتقال حرارت با توجه به محدودیت منابع طبیعی و تمایل به کاهش هزینه­ها بسیار ضروری می­باشد. بطور معمول سیستم­های خنک کننده با هوا بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و قابل اطمینان­تر هستند. اما زمانیکه نیاز به شار حرارتی[9] بالا و انتقال حرارت سریع وجود دارد، از مایعاتی مانند آب، اتیلن گلیکول و مایعات مناسب دیگر استفاده می­شود که محدودیت حرارتی دارند. سیالات معمول مورد استفاده برای انتقال حرارت دارای ضریب رسانش حرارتی پایین می­باشند، در حالی که فلزات دارای رسانش حرارتی بالاتر از سه برابر اینگونه سیالات می­باشند. بنابراین استفاده از ذرات جامد فلزی و ترکیب آن­ها با اینگونه سیالات برای افزایش ضریب رسانش حرارتی و در نتیجه افزایش راندمان حرارتی بسیار مطلوب به نظر می­رسد.

    ماکسول در سال 1881[10] [1] برای اولین بار بحث افزایش ذرات جامد به سیال را مطرح کرد و رابطه­ای برای ضریب رسانش حرارتی مخلوط سیال خالص و ذرات جامد ارائه نمود. سالها استفاده از سوسپانسیون سیال و ذرات جامد بسیار کوچک در ابعاد میکرو مورد توجه محققین بوده است. اما این سیالات با ذرات جامد معلق در حد میکرومتر[11] مشکلات فراوانی مانند رسوب گذاری، ناخالصی، خوردگی و افزایش افت فشار و... داشته­اند تا اینکه ابتدا ماسودا و همکاران [2] و سپس چویی [3] ایده نانوسیال[12] را برای اولین بار مطرح نمودند و انقلاب بزرگی در زمینه انتقال حرارت در سیالات پدید آوردند. همچنین به مقدار زیادی خوردگی، ناخالصی و مشکلات افت فشار به دلیل کوچک بودن ذرات کاهش پیدا کرد و از طرفی پایداری برخی سیالات در مقابل رسوب­گذاری بطور چشم­گیری بهبود یافت. نانوتکنولوژی بطور کلی معرف روش جابجایی تک­تک اتم­ها و آرایش آن­ها به صورت دلخواه می­باشد. به همین سبب اندازه و ابعاد کاری این مجموعه بسیار کوچک­اند که البته پیشوند نانو بیانگر حدود این فناوری است. نانوسیال عبارت است از ذرات بسیار ریز جامد در ابعاد بین 1 تا 100 نانومتر[13] معلق در یک سیال پایه. بطور معمول نانوذرات از جنس فلزاتی مانند مس، آلومینیوم، پتاسیم، سیلیسم و اکسیدهای آن­ها و سیالات پایه نیز عمدتا از سیالات با رسانایی پایین مانند آب، اتیلن گلیکول و سیالاتی از این دسته که در صنعت به عنوان هادی انتقال حرارت مورد استفاده قرار می­گیرند، می­باشند. در سال­های اخیر افزایش ذرات جامد به سیال به دلیل افزایش خواص حرارتی سیال و در نتیجه افزایش انتقال حرارت مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. تحقیقات محققین نشان می­دهد که ضریب رسانش حرارتی در نانوسیال حدود 15 تا 40 درصد و راندمان حرارتی حدود 40 درصد نسبت به سیال پایه افزایش می یابد [4].

     

    1-3- تولید نانوسیال

    بهبود خواص حرارتی نانوسیال احتیاج به انتخاب روش تهیه مناسب این سوسپانسیون‌ها[14] دارد تا از ته‌نشینی و ناپایداری آن­ها جلوگیری شود. متناسب با کاربرد، انواع بسیاری از نانوسیالات از جلمه نانوسیال اکسید فلزات[15]، نیتریت‌ها، کاربید فلزات و غیرفلزات که به وسیله یا بدون استفاده از پایدار کننده­ها در سیالاتی مانند آب، اتیلن گلیکول[16] و روغن به وجود آمده است. مطالعات زیادی روی چگونگی تهیه نانوذرات و روش‌های پراکنده‌سازی آن­ها درسیال پایه انجام شده است که در اینجا بطور مختصر چند روش متداول‌که برای تهیه نانوسیال وجود دارد ذکر خواهد شد.

    یکی از روش‌های متداول تهیه نانوسیال، روش دو مرحله‌ای است. در این روش ابتدا نانوذره معمولاً به وسیله روش رسوب بخار شیمیایی [17](CVD) در فضای گاز بی‌اثر به صورت پودرهای خشک تهیه می‌شود در مرحله بعد نانوذره در داخل سیال پراکنده می‌شود. برای این کار از روش‌هایی مانند لرزاننده‌های مافوق صوت و یا از سورفکتانت‌ها استفاده می‌شود تا توده‌های نانوذره‌ای به حداقل رسیده و باعث بهبود رفتار پراکندگی شود. روش دو مرحله‌ای برای بعضی موارد مانند اکسید فلزات در آب دیونیزه شده بسیار مناسب است و برای نانوسیالات شامل نانوذرات فلزی سنگین بدلیل تمایل آن­ها به انباشتگی، کمتر موفق بوده است. روش دو مرحله‌ای دارای مزایای اقتصادی بالقوه‌ای است؛ زیرا شرکت‌های زیادی توانایی تهیه نانوپودرها در مقیاس صنعتی را دارند.

    روش یک مرحله‌ای نیز به موازات روش دو مرحله‌ای پیشرفت کرده است، بطور مثال نانوسیالاتی شامل نانوذرات فلزی با استفاده از روش تبخیر مستقیم تهیه شده‌اند. در این روش، منبع فلزی تحت شرایط خلاء تبخیر می‌شود و تراکم توده نانوذرات به حداقل خود می‌رسد، اما فشار بخار پایین سیال یکی از معایب این فرایند محسوب می‌شود، ولی با این حال روش‌های شیمیایی تک مرحله‌ای مختلفی برای تهیه نانوسیال به وجود آمده است که از آن جمله می‌توان به روش احیای نمک فلزات و تهیه سوسپانسیون آن در حلال‌های مختلف برای تهیه نانوسیال فلزات اشاره کرد. مزیت اصلی روش یک مرحله‌ای، کنترل بسیار مناسب روی اندازه و انباشتگی کمتر نانوذرات نسبت به روش دو مرحله­ای است.

    Abstract

    According to the limitation of natural resources and also in order to decrease the costs, the increase of both heat transfer and efficiency of energy was always one of the main concerns of engineers and researchers. This case is more important for fluids because of their small thermal conductivity coefficient. One of the most important ways to achieve this goal, which is paid more attention during recent years, is adding solid nano particles with high thermal conductivity.

    Natural convection flow in a cavity, which the buoyancy force is the only motivation factor of it, is one of the important events because of the various applications of its usage in engineering and industry and is studied widely in heat transfer science.

    The main aim of this survey is studying the effect of solid nano particles and the effect of diameter of particles on heat transfer and fluid flow in a cavity with aspect ratios of L/H=0.1, 0.2, 0.25, 0.75 and 1. In this survey the base fluids water and Ethylene Glycol and three kinds of solid nano particles CU, TiO3 and Al2O3 are used for four different volume fraction f = 0, 0.025, 0.05 and 0.1. In this survey the fluid is assumed laminar and within the Boussinesq approximation and the results are given for three Rayleigh numbers of 105, 106 and 107 . A simple algorithm is used in order to model the fluid and the results are given for incompressible fluid. So by using the numerical code, it will be possible to model the heat transfer in a laminar flow using the Boussinesq approximation. Comparing our results with previous investigators shows the very good acceptable conformity of them. The present results illustrate that the suspended nanoparticles substantially increase the heat transfer rate at any given Rayleigh number and aspect ratio. In addition, the results illustrate that the average and maximum Nusselt number increase with an increase in volume fraction of nanoparticles. As is observed, the highest values of Nusselt number are obtained when using Cu nanoparticles.

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه

    1-1- جابجایی طبیعی.. 1

    1-2- نانوسیال. 3

    1-3- تولید نانوسیال. 5

    1-4- پارامترهای انتقال حرارت در نانوسیالات.. 6

    1-4-1- انباشتگی ذرات.. 6

    1-4-2- نسبت حجمی ذرات نانو. 7

    1-4-3- حرکت براونی.. 8

    1-4-4- ترمو فرسیس... 8

    1-4-5- اندازه نانوذرات.. 9

    1-4-6- شکل نانوذرات.. 9

    1-4-7- ضخامت لایه سیال بین ذرات نانو. 10

    1-4-8- دما 11

    1-4-9- کاهش در ضخامت لایه مرزی گرمایی.. 12

    1-5- ویژگی­های تحقیق حاضر. 12

    فصل دوم: روشهای مدلسازی جریان نانوسیال و بررسی کارهای انجام شده در این زمینه

    2-1- روشهای مدلسازی جریان نانوسیال. 14

    2-2- تعریف مسئله. 17

    2-3- فیزیک جریان آرام داخل حفره 18

    2-4- کارهای انجام شده در زمینه شبیه­سازی جریان جابجایی طبیعی در نانوسیال. 20

    2-4-1- کارهای انجام شده در زمینه خواص نانوسیال. 20

    2-4-1-1- روابط تئوری ارائه شده در زمینه ضریب رسانش حرارتی موثر نانوسیال. 20

    2-4-1-2- روابط تئوری ارائه شده در زمینه ویسکوزیته نانوسیال. 21

    2-4-1-3- کارهای تجربی انجام شده در زمینه ضریب رسانش حرارتی موثر نانوسیال. 21

    2-4-1-4- کارهای تجربی انجام شده در زمینه ویسکوزیته موثر نانوسیال. 22

    2-4-2- کارهای انجام شده در زمینه انتقال حرارت در نانوسیال. 23

    2-4-2-1- کارهای تجربی انجام شده در زمینه انتقال حرارت در نانوسیال. 23

    2-4-2-2- کارهای عددی انجام شده در زمینه انتقال حرارت در نانوسیال در داخل حفره­ی مربعی.. 24

    فصل سوم: معادلات حاکم و گسسته سازی آن­ها

    3-1- فرض پیوستگی.. 25

    3-2- معادلات حاکم بر رژیم آرام سیال خالص... 26

    3-3- خواص نانوسیال. 26

    3-4- معادله بقاء جرم برای نانوسیال. 27

    3-5- معادله بقاء انرژی برای نانوسیال. 28

    3-6- معادله بقاء مومنتم برای نانوسیال (ناویراستوکس) 29

    3-7- معادلات مربوط به نانوسیال درتحقیق حاضر. 30

    3-8- شرایط مرزی و اولیه. 31

    3-9- بی بعد سازی معادلات و عبارت­ها 31

    3-10- شرایط مرزی و اولیه بی­بعد. 33

    3-11- گسسته سازی معادلات حاکم. 33

    3-12- الگوریتم سیمپل. 34

    3-13- شبکه بندی جابجا شده 38

    فصل چهارم: بررسی نتایج عددی

    4-1- تعیین شبکه مناسب.. 43

    4-2- مقایسه­ی نتایج با کارهای انجام شده در  گذشته. 44

    4-3- نتایج نانوسیال. 46

    فصل پنجم: نتیجه­گیری

    فعالیتهای پیشنهادی برای آینده 68

    مراجع

    منبع:

     

    [1] Xiang-Qi Wang, Arun S., Mujumdar, A Review on Nanofluids - Part I: Theoretical and Numerical Investigations, Brazilian Journal of Chemical Engineering, 4 (2008) 613-630.

    [2] Masuda, H., Ebata, A., Teramae, K., Hishinuma, N., Alteration of thermal conductivity and viscosity of liquid by dispersing ultra-fine particles, Netsu Bussei 7 (1993) 227-233.

    [3] Choi U.S., Enhancing thermal conductivity of fluids with nanoparticles, Developments and application of non-newtonian flows, ASME, 1995, pp. 99-105.

    [4] Xiang-Qi Wang, Arun S., Mujumdar, A Review on Nanofluids - Part I: Experiments and Applications, Brazilian Journal of Chemical Engineering, 4 (2008) 613-630.

    [5] Prakash, M., Giannelis, E. P., Mechanism of Heat Transport in Nanofluids, Journal of Computer-Aided Material Design 14 (2007) 109-117.

    [6] Karthikeyan, N. R., Philip, J., Raj, B., Effect of Clustering on the Thermal Conductivity of Nanofluids, Materials Chemistry and Physics 109  )2008(  50-55.

    [7] Wang, X., Xu, X., Choi, S. U. S., Thermal Conducivity of Nanoparticle-Fluid Mixture, Journal of Thermophysics and Heat Transfer 13 (1999) 474-480.

    [8] Jang, S. P., Choi, S. U. S., Effects of Various Parameters on Nanofluid Thermal Conductivity, ASME Journal of Heat Transfer 129 (2007) 617-623.

    [9] Jang, S. P., Choi, S. U. S., Role of Brownian Motion in the Enhanced Thermal conductivity of Nanofluids, Applied Physics Letters. 84 (2004) 4316-4318.

    [10] Chon, C. H., Kihm, K. D., Lee, S. P., Choi, S. U. S., Empirical Correlation Finding the role of Temperature and Particle Size for Nanofluid (Al2O3) Thermal Conductivity Enhancement, Applied Physics Letters 87 (2005) 153107.

    [11] Prasher, R., Bhattacharya, P., Phelan, P. E., Brownian-Motion-Based Convective-Conductive Model or the Effective Thermal Conductivity of Nanofluids, ASME Journal of Heat Transfer 128 (2006) 588-595.

    [12] Yu, W., France, D. M., Routbort, J. L., Choi, S. U. S., Review and Comparison of Nanofluid Thermal Conductivity and Heat Transfer Enhancements, Heat Transfer Engineering 29 (2008) 432-460

    [13] Yu, C. J., Richter, A. G., Datta, A., Durbin, M. K., Dutta, P., Observation of Molecular Layering in Thin Liquid Films Using X-Ray Reflectivity, Physical Review Letters 82 (1999) 2326-2329.

    [14] Ren, Y., Xie, H., Cai, A., Effective Thermal Conductivity of Nanofluids Containing Spherical Nanoparticles, Journal of Physics D: Applied Physics 38 (2005) 3958-3961.

    [15] Keblinski, P., Phillpot, S. R., Choi, S. U. S., and Eastman, J. A. Mechanisms of heat flow in suspensions of nano-sized particles (nanofluids), International Journal of Heat and Mass Transfer 45 (2002) 855–863.

    [16] Henkes, R.A.W.M., Natural-Convection Boundary Layers, PHD Thesis, Delft University of Technology, Delft, the Netherlands, 1990.

    [17] Yu, W., Choi, S. U. S., The role of interfacial layers in the enhanced thermal of nanofluids: arenovated Maxwell model, Journal of Nanoparticle Research, 5 (2003) 167–171.

    [18] Xie, H., Fujii, M., and Zhang, X. Effect of interfacial nanolayer on the effective thermal conductivity of nanoparticle-fluid mixture, International Journal of Heat and Mass Transfer, 48 (2005) 2926–2932.

    [19] Xuan, Y., Li, Q., Hu, W., Aggregation structureand thermal conductivity of nanofluids, AIChE Journal 49 (2003) 1038–1043.

    [20] Koo, J., Kleinstreuer, C., A new thermal conductivity model for nanofluids, Journal of Nanoparticle Research 6 (2004) 577–588.

    [21] Koo, J., Kleinstreuer, C., Laminar nanofluid flow in micro-heat sinks, International Journal of Heat and Mass Transfer 48 (2005b) 2652–2661.

    [22] Simha, R. The influence of Brownian movement on the viscosity of solutions, Journal of Physical Chemistry 44 (1940) 25–34.

     [23] Koo, J., Kleinstreuer, C., Impact analysis of nanoparticle motion mechanisms on the thermal conductivity of nanofluids, International Communications in Heat and Mass Transfer 32 (2005a) 1111–1118.

    [24] Kulkarni, D. P., Das, D. K., Chukwu, G., Temperature dependent rheological property of copper oxide nanoparticles suspension (Nanofluid), Journal of Nanoscience and Nanotechnology 6 (2006) 1150–1154.

    [25] Eastman, J. A., Choi, S. U. S., Li, S., Yu, W., Thompson, L. J., Anomalously increased effective thermal conductivities of ethylene glycol-based nanofluids containing copper nanoparticles, Applied Physics Letters 78 (2001) 718–720.

    [26] Murshed, S. M. S., Leong, K. C., Yang, C., Enhanced thermal conductivity of TiO2 – Water based nanofluids, International Journal of Thermal Sciences 44 (2005) 367–373.

    [27] Li, C. H., Peterson, G. P., Experimental investigation of temperature and volume fraction variations on the effective thermal conductivity of nanoparticle suspensions (nanofluids), Journal of Applied Physics 99 (2006) 284-314.

    [28] Wang, X., Xu, X., Choi, S. U. S., Thermal conductivity of nanoparticle-fluid mixture, Journal of Thermophysics and Heat Transfer 13 (1999) 474–480.

    [29] Li, J. M., Li, Z. L., Wang, B. X., Experimental viscosity measurements for copper oxide nanoparticle suspensions, Tsinghua Science Technology 7 (2002) 198–201.

    [30] Ding, Y., Alias, H., Wen, D., and Williams, R. A. Heat transfer of aqueous suspensions of carbon nanotubes (CNT nanofluids), International Journal of Heat and Mass Transfer 49 (2005) 240–250.

    [31] Xuan, Y., Li, Q., Heat transfer enhancement of nanofluids, International Journal of Heat and Mass Transfer 21 (2000) 58–64.

    [32] Ding, Y., Alias, H., Wen, D., Williams, R. A., transfer of aqueous suspensions of carbon nanotubes (CNT nanofluids), International Journal of Heat and Mass Transfer 49 (2005) 240–250.

    [33] Witharana, S. Boiling of refrigerants on enhanced surfaces and boiling of nanofluids. Ph.D. thesis, The Royal Institute of Technology, 2003.

    [34] Khanafer K., Vafai K., Lightstone M., Buoyancy-driven heat transfer enhancement in a two-dimensional enclosure utilizing nanofluids, International Journal of Heat and Mass Transfer 46 (2003) 3639–3653.

    [35] Ho C.J., Chen M.W., Li Z.W., Numerical simulation of natural convection of nanofluid in a square enclosure: effects due to uncertainties of viscosity and thermal conductivity, International Journal of Heat and Mass Transfer 51 (2008) 4506-4516.

    [36] Abu-Nada E., Masoud Z., Hijazi A., Natural convection heat transfer enhancement in horizontal concentric annuli using nanofluids, International Communication of Heat and Mass Transfer 35 (2008) 657-665.

    [37] Khodadadi J.M., Hosseinizadeh S.F., Nanoparticle-enhanced phase change materials (NEPCM) with great potential for improved thermal energy storage, International Communication of Heat and Mass Transfer 34 (2007) 534-543.

     کاشانی س.، رنجبر ع.ا.، قنبرپور م.، حسینی­زاده س.ف.، بررسی اثر افزودن ذرات نانو در سیستم­های ذخیره­سازی انرژی، [38] دوازدهمین کنفرانس دینامیک شاره­ها، 301، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، 1388.

    [39] Versteeg, H.K., Malalasekera, W., An Introduction to Computational Fluid Dynamics, the Finite Volume Method, Addison Wesley Longman Limited, 1995.

    [40] Peng, S.H., Davidson, L., Computation of Turbulent Buoyant Flows in Enclosures with Low-Reynolds-Number k-Models, International Journal Heat and Fluid Flow 20 (1999) 172-184.

    [41] de Vahl Davis G., Natural convection of air in square cavity: a benchmark solution, International Journal for Numerical. Methods. Fl. 3 (1983) 249–264.

    [42] Ismail, K. A. R., Scalon, V. L., A Finite Element Free Convection Model for the Side Wall Heated Cavity, International Journal of Heat and Mass Transfer 43 (2000) 1373–1389.

    [43] Darbandi, M., Hosseinizadeh, S.F., Numerical study of natural convection in vertical enclosures using a novel non-boussinesq algorithm, Numerical Heat Transfer A, 52 (2007) 849-873.


موضوع پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, نمونه پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, جستجوی پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, فایل Word پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, دانلود پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, فایل PDF پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, پروژه درباره پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل عددی رفتار انواع نانو سیال در حفره های بلند

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی چکیده: در پایان­نامه حاضر به بررسی انتقال جرم و حرارت به روش انتگرالی در جریان جابجایی طبیعی سیال با پرانتل خیلی کم در مجاورت دیواره مایل موجی شکل و تحت میدان مغناطیسی پرداخته شده است. دیواره نفوذپذیر بوده و در نتیجه می­توان سیال را به درون دیواره مکش یا از درون آن دمش نمود. میدان مغناطیسی عمود بر دیواره و به سمت ...

پایان‌نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک (تبدیل انرژی) چکیده در پایان‌نامه حاضر به بررسی انتقال جرم و حرارت نانوسیال آب-اکسید آلومنیوم در محیطی متخلخل دو بعدی و تحت میدان مغناطیسی و در مجاورت دیوار عمودی پرداخته شده است. دیوار مرزی می‌تواند نفوذپذیر و یا نفوذناپذیر باشد. غلظت و دمای سطح دیوار ثابت است و در مجاورت محیطی با دما و غلظت قرار دارد. میدان مغناطیسی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش تبدیل انرژی چکیده : افزایش انتقال حرارت و همچنین افزایش راندمان سیستم های ذخیره کننده انرژی با توجه به محدودیت منابع طبیعی و با هدف کاهش هزینه­ها همواره یکی از اساسی ترین دغدغه­های مهندسین و محققین بوده است. این امر به خصوص در سیالات به دلیل کوچکی ضریب رسانش حرارتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از مهمترین راه­های دستیابی به این امر ،که در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc مهندسی مکانیک – گرایش تبدیل انرژی چکیده: در این تحقیق، جریان مغشوش یک نانوسیال غیرنیوتنی در یک میکروکانال با مقطع دایره­ای شبیه­سازی شده است. ابتدا انواع طبقه‌بندی میکروکانال­ها، روش­های ساخت میکروکانال­ها و همچنین مزایا و چالش­های استفاده از میکروکانال­ها بیان شده است. در ادامه مدل‌های مختلف در توصیف رفتار سیالات غیرنیوتنی و سپس ...

فصل اول 1-1-مقدمه: سیالات رایج نظیر آب، روغن ها و اتیلن گلیکول که معمولاً به عنوان واسط انتقال حرارت مورد استفاده قرار می گیرند، توانایی محدودی از لحاظ خواص حرارتی دارند که اولین مانع برای فشرده کردن و بالا بردن راندمان مبدلهای حرارتی می باشد .یکی از روش های بهبود انتقال حرارت افزودن ذرات به سیال است .این روش در مورد سیالاتی که از ذرات با اندازه میلیمتر یا میکرومتر استفاده می ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک (تبدیل انرژی) چکیده بررسی عددی تأثیر میکروساختارها بر انتقال حرارت و اختلاط مایعات در میکروکانال ها نیاز به انتقال حرارت بالا از بسته های الکترونیکی و سیستمهای نوری و غیره چالشی در زمینه مدیریت گرمایی ایجاد کرده است. چاه حرارتی میکروکانالی در این زمینه به عنوان یک فاکتور کلیدی در بالا بردن توان پراکنده سازی گرمایی سیستم ها در ابعاد ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی چکیده: با توجه به اینکه انتقال حرارت کاربرد زیادی در رشته های مختلف علوم دارد، لازم است به دلیل محدودیت های فضایی و فیزیکی در سیستم های الکتریکی ، از سطوح گسترده فرورفته و یا برجسته استفاده شود . هدف اصلی استفاده از این سطوح، افزایش انتقال حرارت از طریق افزایش سطح است . در نتیجه بهترین سطح گسترده) فین) آن است ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع پليمر فروردين 1393 چکيده امروزه مبحث انرژي و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمامي زمينه‌ها حتي در خانه‌ها يکي از مهمتر

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک – گرایش تبدیل انرژی چکیده: در این تحقیق، جریان مغشوش یک نانوسیال غیرنیوتنی در یک میکروکانال با مقطع دایره­ای شبیه­سازی شده است. ابتدا انواع طبقه‌بندی میکروکانال­ها، روش­های ساخت میکروکانال­ها و همچنین مزایا و چالش­های استفاده از میکروکانال­ها بیان شده است. در ادامه مدل‌های مختلف در توصیف رفتار سیالات غیرنیوتنی و سپس مفهوم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده دست‌یابی به نرخ‌های بالاتر انتقال حرارت با استفاده از تکنیک‌های مختلف که می‌تواند منتج به ذخیره میزان قابل توجه انرژی شده و همچنین منجر به تولید دستگاه‌های فشرده‌تر و ارزانتر همراه با بازدهی حرارتی بیشتر شود مورد توجه محققین قرار گرفته‌است. تولید گردابه یکی از بهترین روش‌هایی است که برای افزایش انتقال حرارت به‌کارگرفته‌ می‌شود. در ...

ثبت سفارش