پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه

word 711 KB 32743 106
1393 کارشناسی ارشد فلسفه و اخلاق
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن وحدیث

    چکیده

     از آنجائی که گروهی در امر دینداری از مسیر اعتدال خارج شده و به نام تکلیف دینی دشواریهایی بر خود ودیگران تحمیل می کنند و از اغراض شریعت فاصله می گیرند، این پایان نامه باعنوان ( مقایسه دینداری تکلیف محور ودینداری متکلّفانه ) به روش اسنادی وتحلیلی، به بررسی محوریّت تکلیف در دینداری با هدف دستیابی و شناخت دینداری تکلیف محور بر پایه فرامین الهی و اقبال صفات اخلاقی حمیده و اعراض از صفات نکوهیده با توجه به شریعت سهله و سمحه و در مقابل آن به تحلیل و شناخت تکلّف در دینداری تکلّف آمیز پرداخته است. دینداری برگرفته از تعصبات، بدعت ها، افراط و تفریط ها، وسوسه های نفسانی و شیطانی همچنین آداب و رسوم غلط که متکلّفین در دین به دلیل برداشتهای خارج از حدود الهی در انجام تکالیف دینی، خود را در تعب و رنج قرار داده و علاوه بر اینکه از لذت عبادت بی نصیب هستند، مشمول غضب الهی نیز می گردند. اینان از ادای حق الله و حق الناس غافلند ولی نسبت به انجام فرائض دقت بیش از اندازه داشته و سرانجام به دام وسواس و ناهنجارهای رفتاری گرفتار می گردند. نتیجه اینکه دینداری تکلیف محور، نشأت گرفته از بصیرت به منظور کسب معرفت است، و دینداری متکلّفانه دینداری کاذبی است که انسان را به اعمال باطل و غیر نافع وادار می کند و او و جامعه اش را از صراط مستقیم منحرف می گرداند. بنابراین در دنیا و آخرت دچار خسران        می شود.

    کلیدواژه : دینداری- تکلیف دینی – تکلّف دینی- تساهل و تسامح دینی-احتیاط

     

    مقدمه

    سپاس خدایی را سزاست که اسلام را واضح و آشکار قرار داد، برای کسی که در آن وارد گردد، راههای سرچشمه آن را آسان گردانید و ارکان و پایه های آن را محکم و استوار نمود، تا کسی نتواند بر آن غلبه و فزونی یابد پس آن را امن قرار داد برای کسی که خود را به آن متصل کرد و نشانه (رستگاری) برای کسی که به فراست راه حق را جست، و عبرت و آگاهی برای کسی که پند پذیرفت. پس اسلام روشن ترین روشها و آشکارترین دین هاست. «أَبْلَجُ الْمَنَاهِجِ وَ أَوْضَحُ الْوَلَائِج»‏(نهج البلاغه خطبه 105) و دین و آیین چه کسی بهتر است از آن کسی که خود را تسلیم خدا کند و نیکوکار باشد. «وَ مَنْ أَحْسَنُ دیناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِن»‏( نساء/ 125) همچنین قرآن را به عنوان کتاب هدایت در معیّت دین نازل نمود تا هدایتی برای متقین «هُدىً لِلْمُتَّقین»‏         ( بقره/ 2 ) و تذکری برای مومنان باشد. «ذِکْرى‏ لِلْمُؤْمِنین»‏(اعراف/2) مومنان، دیندارانی هستند که در طول حیات مادی خویش برای رسیدن به حیات معنوی با بهره گیری از تعالیم الهی و انجام تکالیف شرعی از دین، این امانت الهی حفاظت کنند. «وَ الَّذینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُون»(مومنون/8 ) و آنان از انحراف در عقیده و عمل به دور بوده و به سوی آیین راست ابراهیمی ( همان کسی که از آیین های خرافی به دور است)، هدایت یافته اند. «قُلْ إِنَّنی‏ هَدانی‏ رَبِّی إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ دیناً قِیَماً مِلَّه َ إِبْراهیمَ حَنیفا» (انعام/ 161)  پس مراقب دین خویش هستند تا از ضلالت گمراهی  مصون باشند. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ»( مائده /104) گمراهان عقیده، سخت کیشانی هستند که جاهلاً یا عامداً زمینه تکلّف در دین را فراهم نموده و مسیر دینداری را برای خود و دیگران ناهموار می نمایند، شاید منطقی به نظر برسد اگر نقطه آغازین این خصیصه مذموم را،  اعراض شیطان از درگاه حق بدانیم، زمانی که خطاب به حضرت آدم (علیه السلام) و همسرش بر خلاف دستور الهی، پیشنهاد جاودانگی نمود تا آنان  با قرب به شجره ممنوعه از مقام خود هبوط کنند. «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطانُ قالَ یا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلى‏ شَجَرَه ِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا یَبْلى»‏ (طه/ 120 ) و این انحراف در ادیان و اعصار بعد و در حال حاضر با مساعد بودن شزایط و زمینه ها، به گونه ای هدفمند ظاهر و باعث وهن اسلام گردیده است.

    پس در این نوشتار با در نظر گرفتن موضوع فوق و با استعانت از الطاف الهی سعی بر آن است،  ریشه ها و پیامدهای تکلّف در دین که سبب آسیبهای فردی و اجتماعی گشته، با توجه به مقتضیات جهان کنونی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. بدین ترتیب در فصل اول، کلیاتی از این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد، در فصل دوم، مفهوم و روش دین داری از دیدگاه آیات و روایات، و طی آن مفهوم دین و دیدگاههای گوناگون درباره آن، بصیرت دینی، تقلید در احکام فقهی، تفاوت انتساب به یک دین و تدین به آن  تبیین می شود. تکلیف دینی و دینداری تکلیف محور و مفهوم مکلّف بودن در دین، تکلیف دینی و آزادی انسان، مروری بر رابطه حق و تکلیف از دیدگاه اسلام، مفهوم و معیار تساهل و تسامح و قاعده نفی حرج و قاعده لاضرر در فقه اسلامی، در فصل سوم بررسی خواهد شد.

    و در فصل چهارم، به بررسی و نقد سخت گیری در دینداری از نظر عقیده و عمل پرداخته می شود. خرافات، غلو، کثرت گرایی، و تعصب از جمله گونه های انحراف از معیارهای ثبات عقیده، و وسواس، تقلید از عوام، بدعتها و پیرایه ها، آداب و رسوم قومی و محلی غلط و امیال شخصی از جمله گونه های انحراف از تقید دینی صحیح است که ضمن بررسی آن، عوامل مؤثر در دینداری عاری از تکلّف مثل تقوا، اخلاص، یقین، و علم به حکمت عبادات بیان می شود. و در این ارتباط بررسی قاعده احتیاط در تفهیم موضوع مؤثر است.

    جمع بندی و نتیجه گیری از بحث مذکور، در فصل پنجم تکمیل کننده بحث می باشد.

     همچنین قابل ذکر است جهت ترجمه آیات قرآن، از ترجمه آیت الله مکارم شیرازی وجهت ترجمه جملات نهج البلاغه، از ترجمه محمد دشتی استفاده شده است.

     از آن جایی که هرکاری بدون توکل بر خدا و استعانت ائمه معصومین (علیهم السلام) ابتر و ناقص است، با زبان وحی از او می خواهم:

    رَبِّ أَدْخِلْنی‏ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنی‏ مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لی‏ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً

    خداوندا (در هر کار) مرا با صداقت وارد کن و با صداقت خارج ساز و از سوی خود حجتی یاری کننده برایم قرار ده.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل 1-کلیات

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-1-تعیین موضوع تحقیق و اهمیت آن

    انسان بر اساس خلقت و فطرتش نیازمند به دین است و مسئله دینداری او را ملزم می کند  برای انجام تکالیف دینی به دین مراجعه نماید. دین مجموعه عقاید، اخلاق،  قوانین و مقرراتی با  هدف رستگاری برای اداره امور و پرورش انسان است. و تکلیف، به معنی موظف کردن در مقابل تعالیم الهی و تبعیت از امر و نهی پروردگار است.

    مکلّف، انسانی است که تابع طلب الهی (امر و نهی) باشد و افعال و رفتار چنین انسانی محدود به حدود و شریعت الهی است. براساس فرمایش خداوند «فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْت‏»[1] دینداری باید بر اساس دستورات الهی باشد. پس در این راستا چون به نظر می رسد واژه تکلیف در دینداری تکلیف محور نوعی سنگینی و دشواری در عمل را القا می کند مخالفین و افراد با عقاید متفاوت نسبت به آن با برداشتهای متفاوت و غیرقابل قبول از انجام وظایف، شانه خالی کرده یا بعضاً با برداشتهای غلط دچار انحراف در انجام وظایف دینی می شوند، که با بررسی عوامل این نوع دینداری، جایگاه دینداری تکلیف محور به خوبی عیان می گردد.

    1-2- چگونگی یا نحوه انتخاب موضوع

    نظر به اینکه گاهی رفتارهای تکلّف آمیز دینی نشأت گرفته از افراط و تفریط بیجا و ..... در دین علاوه بر وهن اسلام، دلزدگی و دین گریزی، خصوص در طبقه جوان و از هم گسیختگی در خانواده و جامعه را نیز به دنبال دارد، طی بررسی موضوعات کتاب گوهربار نهج البلاغه، تکلّف در دین، ذهنم را مشغول نمود، پس نسبت به وقت و توان خویش مصمّم شدم موضوع دینداری تکلیف محور را در مقایسه با تکلّف دینی مورد بررسی قرار دهم، تا شاید متکلّفان در دین به وسیله آن متنبه و دین و دنیا و جامعه خویش را از اسارت آن رهایی دهند.

    1-3-اهداف و فوائد تحقیق

    بسیاری از نظامهای خانواده و اجتماع، بر اثر بعضی از رفتارهای متکلّفانه و ناهنجار دچار از هم گسیختگی و دین گریزی شده است. تکلّف در امور دنیوی و دینی مانند حصاری است که محدودیت ایجاد می کند، و مانع رشد و بالندگی انسان و اجتماع می گردد بسیاری از دین گریزی جوانان در اجتماع، شاید حاصل معرفی ناصحیح دین در قالب الفاظ و رفتار می باشد، که این نوشتار در قالب موضوع فوق سعی دارد بعضی از ریشه های اعتقادی و اخلاقی که موجب رفتار متکلّفانه است را، از نظر دینی ودنیوی بررسی کند و حدود رفتار دینی را مشخص نماید تا در کنار برداشت صحیح از تکلیف دینی دچار بسیاری از رفتارهای ناهنجارِ متکلّفانه در دین، و مظاهر دینی در زندگی فردی و اجتماعی نگردیده و در نتیجه جایگاه مسلّمات و ضروریات دینی حفظ شود. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْرٍ إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْر».

    1-4-سؤالات اصلی و فرعی تحقیق

    سؤالات اصلی

    1- اصول و مبانی دینداری تکلیف محور چیست؟

    2- علل دینداری متکلّفانه در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟

    سؤالات فرعی

    1-مفهوم تساهل و  تسامح در آیین اسلام به چه معناست؟

    2-آیا رعایت اصل احتیاط در دینداری موجب تکلّف می شود؟

    1-5-فرضیات اصلی و فرعی تحقیق

    1- اصول و مبانی دینداری تکلیف محور بر اساس آنچه خداوند متعال یا اولیای او از انسان درخواست نموده اند، است، یعنی عمل به همان باید ها و نبایدهای شرعی و توجه به آنچه که در دین، هم از لحاظ عقیدتی و هم از لحاظ عمل از انسان انتظار می رود.

    2-مهمترین علل دینداری متکلّفانه، اولاً عدم آشنایی با محتوای دین است  ثانیاً بها دادن به خواسته ها و سلیقه ها و روحیّات شخصی از جمله وسواس، ثالثاً قرار گرفتن تحت تاثیر بدعتها، خرافات،    پیرایه ها، باورها و برداشتهای ناصحیح در مسائل و احکام دینی است.

    فرضیات فرعی

    1-تساهل و تسامح (تسهیل وتسمیح) در دین به این معناست که آیین اسلام در مقایسه با شرایع پیش، درمجموع از دستورات و فرامین آسانتری بهره مند است به طوری که این دستورات نه فقط مناسب با عصر ظهور اسلام، بلکه برای اعصار متأخر نیز قابل عمل و بهره وری می باشد .

    2-در صورتی که احتیاط منجر به وسواس نشود و با ضوابط شرعی همراه باشد، موجب تکلّف دردین نخواهد شد.

     

    Abstract

    With regard to the fact that some people may lose temperance in their religiosity and impose some kind  of troubles on themselves and others around them under the pretense of religious obligations and may go away from desires of divine law, the present thesis, “Comparison of Obligation-Oriented Religiosity vs ornate Religiosity”, was aimed at examining the centrality of obligations in the religiosity through an attributional-analytic method in an attempt to reach and recognize obligation-oriented religiosity on the basis of divine obligations acceptance of praiseworthy attributes and renunciation of evil attributes by considering Sahle Sharia and Samhe Sharia. Moreover this paper has made an effort to analyze and recognize hypocrisy in the area of hypocritical religiosity.

    That kind religiosity derived from bigotry innovation in religion, excess and negligence, satanic whispering and temptations of the soul and wrong established traditions as well is promoted by those individuals being hypocritical in their practicing religion due to their wrong implications going divine beyond limits, and in this way they will bother themselves in practicing religious obligations, not only losing pleasure gained from worship of God, but also entering God’s wrath. Such individuals may be ignorant of observing divine right and man’s right; however, they will indeed take the practice of religious obligations with excessive caution, thus suffering from obsession and other behavioral disorders as well.

    As a conclusion, one may say that obligation-oriented religiously is derived from insight in order to gain knowledge in religion. While hypocritical religiosity is a false religiosity encouraging people toward void, non-profitable deeds making them and their society go away from right path and experiencing loss in this world and in the hereafter.

    Keywords: religiosity, religious obligations, hypocrisy in religion, religious tolerance and toleration, caution.

  • فهرست:

    مقدمه                                                                                                          1

    فصل 1-   کلیات 4

    1-1-     تعیین موضوع تحقیق و اهمیت آن. 5

    1-2-     چگونگی یا نحوه انتخاب موضوع. 5

    1-3-     اهداف و فوائد تحقیق.. 6

    1-4-     سؤالات اصلی و فرعی تحقیق.. 6

    1-5-     فرضیات اصلی و فرعی تحقیق.. 6

    1-6-     نوع و روش تحقیق.. 7

    1-7-     پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق.. 7

    1-8-     واژگان کلیدی.. 9

    فصل 2-   بررسی مفهوم و روش دینداری از دیدگاه آیات و روایات.. 11

    2-1-     بخش اول- مفهوم دین و دیدگاههای گوناگون درباره آن. 12

    2-1-1-       مفهوم دینداری.. 16

    2-2-     بخش دوم- بصیرت دینی.. 18

    2-3-     بخش سوم- تقلید در احکام فقهی.. 22

    2-4-     بخش چهارم- شرایط تحقق دینداری.. 24

    2-4-1-       حوزه اعتقادات.. 24

    2-4-1-1-    توحید                                          24

    2-4-1-2-    عدل                                              25

    2-4-1-3-    نبوت                                             26

    2-4-1-4-    امامت                                          27

    2-4-1-5-    معاد                                             28

    2-4-2-       حوزه احکام و عبادات.. 28

    2-4-2-1-    نماز        29

    2-4-2-2-    روزه                                               30

    2-4-2-3-    خمس و زکات      30

    2-4-2-4-    حج                                                                                                                                                                                                                                                                                     31

    2-4-2-5-    جهاد                                            32

    2-4-2-6-    امر به معروف و نهی از منکر. 33

    2-4-2-7-    تولی و تبری                          34

    2-4-3-       حوزه اخلاقیات.. 37

    2-4-3-1-    محبت                                        37

    2-4-3-2-    توکل                                             38

    2-4-3-3-    کذب                                             40

    2-4-3-4-    بخل                                              41

    2-5-     تفاوت انتساب به یک دین و تدین به آن. 44

    فصل 3-   تکلیف دینی و دینداری تکلیف محور 46

    3-1-     بخش اول- مفهوم مکلّف بودن در دین.. 47

    3-2-     بخش دوم- تکلیف دینی و آزادی  انسان. 52

    3-3-     بخش سوم- مروری بر رابطه حق و تکلیف از دیدگاه اسلام. 55

    3-4-     بخش چهارم-  مفهوم سهله و سمحه بودن شریعت اسلام. 60

    3-5-     بخش پنجم- مبانی تسهیل و تسمیح در شریعت اسلام. 67

    3-6-     بخش ششم- قاعده نفی حرج و قاعده لاضرر در فقه اسلامی.. 74

    3-6-1-       مفهوم قاعده  نفی حرج.. 74

    3-6-2-       مفهوم قاعده لاضرر 79

    3-7-     بخش هفتم-  دینداری تکلیف محور 81

    فصل 4-   بررسی و نقد سخت گیری در دینداری. 90

    4-1-     بخش اول- ثبات عقیده و تفاوت آن با سخت کیشی.. 91

    4-2-     بخش دوم- گونه های انحراف از معیارهای ثبات در عقیده. 94

    4-2-1-       خرافات                95

    4-2-2-       غلوّ  96

    4-2-3-       کثرت گرایی   99

    4-2-4-       تعصب                100

    4-3-     بخش سوم- پایبندی عملی به دستورات دینی.. 103

    4-4-     بخش چهارم- گونه های انحراف از تقید دینی در عمل.. 105

    4-4-1-1-    وسواس                                    105

    4-4-2-       تقلید از عوام  110

    4-4-3-       بدعت... 112

    4-4-4-       آداب و رسوم قومی و محلی غلط... 115

    4-4-5-       امیال شخصی.. 118

    4-5-     بخش پنجم- بررسی قاعده احتیاط... 121

    4-6-     بخش ششم- عوامل مؤثر در دینداری عاری از تکلّف.... 123

    4-6-1-       تقوی   123

    4-6-2-       اخلاص                124

    4-6-3-       یقین   127

    4-6-4-       علم به حکمت عبادات.. 128

    فصل 5-   جمع بندی و نتیجه گیری. 131

    5-1-     بخش اول- نتایج کلی.. 134

    5-2-     بخش دوم- پیشنهادات وراه کارها 134

    منابع......................................................................................................................................... ....136

     

    منبع:

     

    - آذربایجانی، مسعود، روانشناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز، پژوهشگاه حوزه دانشگاه، قم،1388ش

    - ابن شعبه حرانی، حسین بن علی، تحف العقول، ترجمه  جنتی، احمد، موسسه امیرکبیر،         تهران ،1382ش 

    - ابن شعبه حرانی،حسین بن علی، تحف العقول، ترجمه حسن زاده، انتشارات آل علی علیه السلام قم،1382 ش

    - ابو مخنف کوفی، لوط بن یحیی، نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا، مؤسسه آموزشى پژوهشى امام خمینی، قم، 1380ش

    - اخوان حکیمی، احمد آرام، الحیاه، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،  تهران، 1380ش

    - اسلامی، مدبر علی، پلورالیسم دینی از منظر قرآن، بوستان کتاب، قم، 1388ش

    - امامی، سید حسن، حقوق مدنی ، انتشارات اسلامی، تهرا ن

    - امین، نصرت بیگم،  مخزن العرفان فی تفسیر القرآن،  نهضت زنان مسلمان، تهران، 1361ش

    - پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحه، ناشر،  دنیای دانش،  تهران، 1382ش

    - پترسون، مایکل و همکاران، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، طرح نو، 1376ش

    - تبریزی ملکی، میرزا جواد، اسرار الصلوه، پیام آزادی، تهران، 1420ق

    - جعفری تبریزی ، محمدتقی، رسائل فقهی،  موسسه منشورات کرامت، تهران،1419ق

    ............................................. ....فلسفه دین، سازمان انتشارات پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی،

    1386 ش

    ................................................... منابع فقه، موسسه منشورات کرامت، 1419 ق

     

    - جوادی آملی، عبدالله، اسلام ومحیط زیست، اسرا، قم، 1388ش

    ......................................شریعت در آینه معرفت، اسرا، قم، 1384ش

     ....................................حق و تکلیف در اسلام، اسرا، قم، 1388ش

     ....................................جامعه در قرآن، اسرا، قم، 1389ش

    ....................................ادب فنای مقربان، اسرا، قم، 1388ش

    ....................................جرعه ای از صهبای حج، اسرا، قم ،1388ش

    ....................................دین شناسی، اسرا، قم، 1387ش

    ....................................تفسیر تسنیم، اسرا، قم، 1389ش

    ....................................توحید در قرآن، اسرا، قم،1383ش

    ...................................................حکمت عبادات، اسرا، قم، 1378ش

    .....................................نسبت دین و دنیا، اسرا،قم، 1387ش

    - جنتی، احمد، ترجمه تحف العقول، موسسه امیرکبیر، تهران ،1382ش

    - حجازی، سید مهدی، وسواس ودرمان آن، اسماعیلیان، قم، 1410ق

    - حسکانی، عبید الله بن عبدالله،‏ شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، التابعه لوزاره الثقافه و الإرشاد   الإسلامی، مجمع إحیاء الثقافه الإسلامیه ، تهران، 1411ق

    - خمینی، روح الله، استفتاءات امام خمینی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1422ق

    ............................ تحریر الوسیله، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1425ق

    ..........................................سرّ الصلوه، موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی، تهران، 1387ش

    - خوانساری، جمال الدین، شرح غرر الحکم و درر الکلم، انتشارات دانشگاه تهران،               تهران، 1366 ش

    - دسیلوا، راچمان، پادمان، استانلی، حقایق در باره اختلال وسواس، رشد، تهران، 1385 ش

    - دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران، 1377ش

    - دیلهلم، سابین، استکی، کایل، شناخت درمانی اختلال وسواس فکری و عملی، سایه سخن ،تهران 1392ش

    - راغب اصفهانی، حسین بن محمد، ترجمه و تحقیق، مفردات الفاظ قرآن، (خسروی) مرتضوی، تهران، 1374ش

    - رستمی، علی اکبر، آسیب شناسی و روش شناسی تفسیر معصومان علیهم السلام، کتاب مبین، 1380ش

    - سبزواری، مولی هادی بن مهدی، اسرار الحکم فی المفتتح و المختتم مطبوعات دینی، قم،     1425 ق

    - سروش، عبد الکریم، صراطهای مستقیم، موسسه فرهنگی صراط، تهران،1384 ش

    - صدوق (ابن بابویه)، محمد بن علی، امالی(ترجمه کمره ای) کتابچی، تهران، 1376 ش 

    - طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، (موسوی همدانی)، دفتر انتشارات اسلامی، قم،1374 ش

    - طبرسی، علی بن حسن، مشکاه الانوار (ترجمه عطاردی)، عطارد، تهران، 1374 ش 

    - طبسی، نجم الدین، فقه استدلالی تطبیقی، دلیل ما، قم، 1427ق

    - طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات اسلام، تهران، 1378 ش

    - فرجی، حمید، اصول فقه نموداری، بهنامی، 1389ش

    - قرائتى کاشانى، محسن‏، تفسیر نور، مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن‏، تهران ،1383ش

    - قرشی، سید علی اکبر، تفسیر احسن الحدیث، بعثت، تهران ،1377 ش

    - کلینی، محمد یعقوب، تحفه الاولیاء(ترجمه اصول کافی)، دارالحدیث، قم، 1388ش

    - گروهی از مترجمان، تفسیر هدایت(ترجمه تفسیر من الهدی القرآن )، بنیاد پزوهش های اسلامی، مشهد،1377 ش

    - مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار (،امامت،ترجمه ج23 تا 27، خسروی، موسی،) اسلامیه، تهران،1363ش

    - مجلسی، محمد تقی، لوامع صاحبقرانی، اسماعیلیان ، قم، 1414ق

    - محمدی ری شهری، محمد، تحکیم خانواده از نگاه قرآن وحدیث، درایه الحدیث، قم ،1387 ش

    - مرکز فرهنگ  معارف قرآن، دائره المعارف قرآن کریم ، بوستان کتاب ، قم، 1389ش

    ..........................................................  برگزیده فرهنگ فرآن، بوستان کتاب،  قم، 1387ش

    - مصطفوی، حسن ، ترجمه، مصباح الشریعه، انجمن اسلامی تهران، 1360 ش

     .....................................تفسیر روشن، ج‏7، ص: 149، نشر کتاب‏، تهران‏، 1380 ش

    - مطهری، مرتضی، مجموعه آثاراستاد شهید مطهری

    - مظاهری، حسین، راهکار های عملی درمان وسواس، الزهراء، اصفهان، 1392ش

    - مظفر، محمد رضا، ترجمه اصول فقه مظفر (زراعت مسجد سرایی و . . .) پیام نور آوران، قم، 1390ش

    - مظفر نجفی، محمدحسن ، دلائل الصدق نهج الحق، موسسه آل البیت، قم 1422 ق

    - مکارم شیرازی، ناصر، دائره المعارف فقه مقارن، انتشارات مدرسه امام علی علیه السلام، قم، 1427ق

    ................................تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامی،تهران، 1374ش

    - مغنیه، محمد جواد، فقه الامام صادق (ع)، انصاریان، قم ، 1421ق

    - منسوب به جعفر بن محمد علیه السلام، مصباح الشریعه ترجمه مصطفوی، انجمن اسلامی حکمت وفلسفه، تهران، 1360 ش

    - میبدی، حسین، بن معین الدین، دیوان امیر المومنین ، دارنداء الاسلام للنشر، قم، 1411 ق

    - نراقی، ملا احمد، معراج السعاده، علی اکبر ،1351ش

    - ورام ابن ابی فارس، مسعود بن عیسی،  مجموعه ورام آداب و اخلاق در اسلام ترجمه تنبیه        الخواطر، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس، مشهد، 1369ش

    - ولایی، عیسی،  فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول، مهارت، تهران، 1374ش

    - ویل، ویلسون، دیوید، راب، وسواس ودرمان آن ، ارسباران، تهران، 1378ش

    - هاشمی رفسنجانی ،علی اکبر، فرهنگ قرآن، بوستان کتاب، قم، 1384ش

    - هاشمی، شاهرودی، سید محمود، اصطلاحات فقهی، دائره المعارف، فقه اسلامی، قم، 1426ق

    ..................................................... و(جمعی از پژوهشگران)، فرهنگ فقه مطابق مذهب               اهل بیت (ع)، دائره المعارف فقه اسلامی، قم، 1426ق

    - یزدی محقق داماد، سید مصطفی،  قواعد فقه، مرکز نشر علوم اسلام، تهران، 1406 ق

    منابع عربی

    - قرآن کریم   

    - نهج البلاغه

    - ابن اثیرجزری، مبارک بن محمد، النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، اسماعیلیان، قم، 1367ق

    - ابن بابویه، محمد بن علی، التوحید، جامعه مدرسین، قم، 1398ق

    - ابن بابویه، محمد بن علی، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، دار الشریف الرضی للنشر، قم، 1406ق

    - ابن بابویه، محمد بن علی، خصال، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم،1362ق

    ............................................. کمال الدین و تمام النعمه، اسلامیه، تهران، 1395ق

    -ابن بابویه، محمد بن علی، معانی الاخبار، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، 1403ق

    ......................................... من لا یحضر الفقیه، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، 1413ق

    - ابن حیون، نعمان ابن محمد، شرح الاخبار فی فضایل الائمه، جامعه مدرسین، 1409ق

    - ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول، جامعه مدرسین، قم، 1363ق

    - ابن فارس، احمد، معجم المقایس، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، 1404ق

    - ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، دارالفکر للطباعه، بیروت، 1414ق

    - بحرانی، سید هاشم ، البرهان فی تفسیر القرآن، موسسه البعثه، تهران، 1415، ق

    - تمیمی آمدی، عبد الواحد، غرر الحکم و درر الکلم ، دارالکتاب الاسلامی، قم،1410 ق

    - حر عاملی، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، آل البیت، قم، 1409 ق

    - حسکانی، عبید الله بن عبدالله‏، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، التابعه لوزاره الثقافه و الإرشاد الإسلامی، مجمع إحیاء الثقافه الإسلامیه ، تهران ،1411 ق

    - حسینی زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، دارالفکر، بیروت، 1414ق

    - راغب اصفهانی، حسین بن محمد ، مفردات الفاظ قرآن، دارالقلم، بیروت، 1412ق

    - زحیلى وهبه بن مصطفى‏، تفسیر المنیر، دار الفکر المعاصر، بیروت، 1418 ق‏

    - سعدی، ابو جیب، القاموس الفقهی لغه و اصطلاحا، دار الفکر، دمشق، 1408ق

    - شریف الرضی، محمد حسین، نهج البلاغه ،صبحی صالح، هجرت، قم، 1414ق

    - صاحب بن عباد، اسماعیل ،المحیط فی اللغه، عالم الکتاب، بیروت، 1414 ق

    - صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، شرح الاصول الکافی، موسسه مطالعات  وتحقیقات فرهنگی، تهران، 1383ش

    - صدوق، محمد بن علی، الخصال، جامعه مدرسین، قم، 1362 ق

    - طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، موسسه النشر الاسلامی، قم، 1417 ق

    - طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ناشر دارالمعرفه، بیروت، 1406 ق

    - طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی اهل اللجاج، مرتضوی، مشهد، 1403 ق

    - طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، مرتضوی، تهران، 1375 ش

    - طوسی ابوجعفر محمد بن حسن، تهذیب الاحکام،  دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1407ق

    - عاملی، یاسین عیسی، الاصطلاحات الفقیه فی الرسائل العلمیه، دار البلاغه للطباعه و النشر والتوزیع، بیروت، 1413 ق

    - عروسی هویزی، عبدالعلی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، موسسه اسماعلیان، قم، 1415ق

    - عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر عیاشی، چاپخانه علمیه، تهران،1380 ق

    - فراهیدی، خلیل ابن احمد، العین، هجرت، قم، 1410ق

    - فیومی، احمد بن محمد، المصباح المینر فی غریب اشرح الکلمه، موسسه دارالهجره، قم، 1414 ق

    - قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، دارالکتاب، قم، 1404ق

    - کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، دارلکتب الاسلامیه، تهران،1407 ق

    - مازندرانی، محمد صالح ، شرح الکافی الاصول و الروضه، المکتبه الإسلامیه ، تهران، 1382ق

    - مجلسی، محمدباقر، بحارالانوارالجامعه لدرر اخبار الائمه اطهار، دارالاحیاء التراثی، بیروت،1403ق

    .................................. مرآه العقول فی شرح اخبار آل الرسول ، دارالکتب الاسلامی، تهران، 1404ق

    - مجلسی، محمد تقی، روضه المتقین فی شرح من لایحضره الفقیه، موسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، قم، 1406 ق

    - مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن، وزارت فرهنگ وارشاد، تهران، 1368 ش

    - مصطفوی، سید محمدکاظم، مائه القاعده الفقهیه، انتشارت اسلامی، قم، 1421ق

    - مفید، محمد، الاختصاص، الموتمر العالمی لالفیه الشیخ المفید، قم، 1413ق

    - مکارم شیرازی، ناصر، الفتاوی الجدیده، انتشارات امام علی، قم، 1427ق

    ............................القواعد الفقهیه


موضوع پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, نمونه پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, جستجوی پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, فایل Word پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, دانلود پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, فایل PDF پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, پروژه درباره پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه دین داری تکلیف محور و دین داری متکلّفانه

پایان نامه نظری دوره کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی گرایش فیلمنامه نویسی چکیده: مسئله تحقیق، بررسی پیش­فرض ها برای رسیدن به فیلمنامه دینی است. برای پاسخ به این مسئله از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. چارچوب نظری، تبدیل عالم معقول به جهان محسوس در نظریه آیت الله جوادی آملی، - ﺧﻠﻖ آثاری ﮐﻪ نقطه شروعش فهم ﻋﻘﻞ، میانه اش درک و پردازش معقول در دستگاه مخیله و در نهایت محسوس کردن آن ...

پایان­نامه کارشناسی‌ ارشد رشته سینما مقدمه : واژه سینمای دینی خصوصا در این سه دهه اخیر واکنش ها و برداشت های متفاوتی را در ذهن اهالی هنر، سینماگرها، فیلمسازها، متفکران سینمایی و حتی مردم عادی جهان ایجاد کرده است تا جایی که با مروری بر کتب، نشریات، مقالات و انواع نوشته های سینمایی و غیر سینمایی درباره این مفهوم با انواع تعاریف متنوع روبرو می شویم که توسط انواع متفکران دینی، ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ وارتباطات فرهنگی چکیده با ورود وگسترش شبکه های اجتماعی موبایلی زمینه ارتباط بیشتر افراد در نقاط مختلف دنیا ایجاد شده است ازآنجائی که اطلاعات دقیقی از استفاده کاربران از این شبکه‌ها مشخص نیست. این پژوهش با هدف تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی موبایل محور ورابطه آن با میزان دینداری از دیدگاه کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام ...

پایان‌‌ نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد چکیده موضوع این پژوهش تحلیل محتوای صفحات دینی فیس بوک است و طی آن تلاش شده است تا با توجه به اهمیت فیس بوک در فضای مجازی و همچنین جایگاه دین در زندگی ساختار صفحات دینی در فضای فیس بوک واکاوی شود. وجود صفحات متعدد دینی این سوال را مطرح میکند که محتوای مطالب صفحات دینی در فضای فیس بوک چگونه است؟ این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شده است. ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مديريت آموزشي سال 1388 عنوان تحقيق       بررسي تأثير نگرش ديني ( مثبت و منفي ) بر تفکر انتقادي دانشجويان رشت? علوم تربيتي دانشگاه

پايان نامه کارشناسي ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش(گرايش تعليم و تربيت اسلامي) خرداد 1394 چکيده       در جامعه کنوني مباحث پيرامون دين و اعتقاد و عدم اعتقاد به دين

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادیان غیر ابراهیمی چکیده­­­ عموما مومنان راستینِ ادیان، باورهای خود را نمود تام و بارز حق و حقیقت می­دانند و تلاش می­کنند تا از کیان باورهای دینی خود با جان و دل حمایت کنند. در این میان روحانیان هر دین به عنوان متولیان و کارگزاران دین نقش مهمتری را بر عهده دارند. دین­یاران زرتشتی، که مشخصا مورد مطالعه ما قرار گرفته­اند، در دوره­های مختلف تاریخی در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت فصل اول کلیات تحقیق مقدمه تغییر در شرایط سازمان های عصر حاضر، منجر به تغییر در نگرش به نیروی انسانی شده است. در این شرایط نیروی انسانی به عنوان سرمایه های اصلی سازمان و یک مزیت رقابتی منحصر به فرد معرفی می شود و به تبع آن کارکنان به گردانندگان اصلی جریان کار وشرکای سازمان مبدل شده اند. بنابراین مدیران امروز علاوه بر مهارتهای ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) چکیده پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گرایش دینی کاربران عضو شبکه های اجتماعی را با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش در دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران و در بین دانشجویان رشته­ها و دوره­های مختلف تحصیلی این دانشکده انجام گرفته است. تحلیل یافته‌های این مطالعه که گرایش دینی ...

پایان نامه تحصیلی درمقطع کارشناسی ارشد چکیده موسیقی مردم پسند به عنوان هنری روزآمد و محل تلاقی ابزارهای نوین موسیقایی، رسانه های مختلف و بازارهای فرهنگی مدرن با مخاطبانی گسترده، محملی را برای مطالعات میان رشته ای فراهم آورده است، که از خلال آن می توان به شناختی درباره جامعه، به ویژه گروه های جوان آن نائل آمد. در این رساله، محقق سعی نمود با استفاده از روش نظریه داده بنیاد، ابعاد ...

ثبت سفارش