پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی)

مشخص نشده 107 MB 29659 193
مشخص نشده مشخص نشده مدیریت
قیمت قبل:۶۹,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ارشد مدیریت (گرایش صنعتی)

    تابستان 1390

    چکیده

    مدل های تحلیل پوششی داده ها از دیرباز مورد استفاده ی متخصصان جهت سنجش ،مقایسه و بهبود کارایی بوده است. با در هم آمیختن مفاهیم علم مدیریت فازی ومدل های تحلیل پوششی داده ها ،مدلی جدید به وجود آمد که تحلیل پوششی داده های فازی نام گرفت.ابعاد مختلف این مدل روزبه روز در حال گسترش و پیشرفت می باشد.در این پژوهش ابتداء مفاهیم اولیه ی مدل های تحلیل پوششی داده ها و مفاهیم علم مدیریت فازی بیان شده است و در ادامه تمامی مدل های تحلیل پوششی داده های فازی معرفی شده و یکی از این مدل ها جهت مقایسه ی کارایی اقتصادی و مدیریتی کشور های حوزه ی سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران که شامل بیست وشش کشور می باشد مورد استفاده قرار گرفته است و با توجه به BCC بودن مدل فازی انتخابی ،از 8 مدل اندرسون – پیترسون که شامل فروض بازده به مقیاس ثابت،بازده به مقیاس متغیر ،بازده به مقیاس کاهشی و بازده به مقیاس افزایشی (داده بنیاد و ستانده بنیاد)بوده است،جهت مقایسه ی ثانویه استفاده شده است.در نهایت با توجه به نتایج حاصل از اجرای مدل ها ،پیشنهادهایی برای کشور ایران جهت حضور مؤثر در میادین رقابتی اقتصادی منطقه ارائه شده است.

    لغات کلیدی: سند چشم انداز، تحلیل پوششی داده های فازی، رتبه بندی، شاخص های کلان اقتصادی

    فصل اول

    کلیات

    فصل اول: کلیات

    مقدمه

    در این فصل چهارچوب کلی پژوهش را مشخص خواهیم نمود. در ابتدا به بیان مسئله خواهیم پرداخت و در ادامه سابقه‌ی پژوهش را ذکر خواهیم کرد به دنبال آن اهداف پژوهش را ذکر خواهیم کرد سپس سؤالات پژوهش بیان شده و قلمرو پژوهش را مشخص خواهیم نمود. سپس روش پژوهش را روشن خواهیم کرد و به بیان کاربردها‌ی این پژوهش خواهیم پرداخت وبرخی از مراجع که می‌توانند از این پژوهش بهره مند شوند معرفی می‌گردند. در ادامه محدودیت‌های پژوهش را ذکر کرده و در نهایت واژه‌های کلیدی را تعریف خواهیم نمود.

    بیان مسئله

    رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سند نهایی چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران به سران سه قوه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افق روشن ایران را در ١٤٠٤ هجری شمسی ترسیم نمودند. در این سند داریم:

    * چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ١٤٠٤ هجری شمسی

    با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه ریزی شده و مدبرانه جمعی و در مسیر و اصول قانون اساسی، در چشم‌انداز ٢٠ ساله، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی وانقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل.

    اولین گام در حرکت به سمت مقصد، موقعیت یابی است؛ اینکه بفهمیم کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم. پس از آن نوبت به اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی حرکت و تصمیمات راهبردی می‌رسد.

    همانطور که در سند چشم‌انداز بیست ساله ذکر شده، مقصد ما به عنوان کشور اول منطقه در زمینه‌های اقتصادی و علمی مشخص شده است.

    و گام بعدی در تجزیه و تحلیل محیط منطقه و شناسایی وضعیت خودمان و کشورهایی که ازما پیشی گرفته اند، می‌باشد.

    در این پژوهش سعی می‌شود متغیر‌هایی (نسبت‌های کلان اقتصادی) وارد مدل شوند که بتوانند وضعیت هر چه جامع تری از موقعیت راهبردی کشورمان نشان دهدند.

    تبین قدرت تکنیک تحلیل پوششی داده ها

    پس از ارائه‌ی مدلهای پارامتری، تبین قدرتمندی از چگونگی روابط بین پارامترها ارائه شد؛ (همانند مدل کاپ داگلاس برای تبین روابط اقتصادی نیروی کار و تولید) ولی این مدلها محدود به پارامترهای درون مدل بودند و جامعیت لازم را نداشتند ولی باارائه‌ی تکنیک‌های ناپارامتری از بند پارامترها رها شدند و با قدرتی مشابه به تبین متغیرها‌ی مختلف پرداختند.

    در این پژوهش سعی می‌شود در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز نسبت‌های مهمی از وضعیت کلان اقتصادی کشور کشف شده و در کنار یکدیگر قرار داده شده و یک رتبه‌بندی مبتنی بر واقعیت ارائه شود.

    از دیر باز رصد کردن وضعیت محیط، جهت برنامه ریزی‌های کلان دولتی مورد توجه سیاست گزاران کلان کشوری بوده است. این رصد از دوایر نزدیکتر شروع و درخاتمه کل محیط را در بر می‌گیرد. یکی از مهمترین اسناد کشوری، سند چشم‌انداز بیست ساله میباشد. در این سند ازبین کشورهای حوزه‌ی نفتا برای جمهوری اسلامی ایران چنین آینده ای را مجسم نموده است: «ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی وانقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل».

     

    ابتدائی‌ترین گام جهت سنجش وضعیت محیط، تعریف محک‌ها و شاخص‌های اساسی است که به بهترین نحو بیان کننده‌ی وضعیت موجود باشند. شاخص‌هایی که آرمانهای کشور را به درستی و حتی الامکان نزدیک به واقعیت بیان کنند. پس از مشخص شدن شاخص‌ها نوبت به بررسی وضعیت محیط بر اساس شاخصهای میرسد و تعیین نقاط قوت و ضعف بر اساس یک مدل.

    در راستای فرایند رصدکردن محیطی تلاش‌های زیادی شده است؛ و انواع روشهای کمی ابداع و اجرا شده اند. بیشتر روشها با یک پارامتر خاص شروع به رصد کردن و بالطبع رتبه‌بندی محیطی میکنند؛ و در نهایت آمار و اطلاعات استخراج شده ازداده‌های اولیه را در کنار یکدیگر و گسسته ارائه میکنند.

    روش تحلیل پوششی داده‌ها از روشهای ناپارامتریک می‌باشدکه محدود به یک پارامتر خاص نیست. قدرت این روش در ادغام پارامتر‌های مختلف کارائی و سنجش هم زمان آنها با یکدیگر است. بنابر این با قدرتی بیشتر به تحلیل انواع شاخص‌های محیطی به صورت همزمان و غیر پارامتریک می‌پردازد.

    در مدل‌های مختلف تلاش میشود هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک‌تر شد، ولی خود مدل در تضاد با هدف آن است، چنانچه راسل (1923) میگوید : «تمام منطق سنتی بنا بر عادت، فرض را بر آن میگذارند که نماد‌های دقیقی به کار گرفته شده است. به این دلیل موضوع در مورد این زندگی خاکی قابل بکارگیری نیست، بلکه فقط برای یک زندگی ماوراء الطبیعه معتبر است». در ادامه جان لوکاسیه ویچ، ماکس بلک، لطفی زاده و دیگران به این ابهام و چند ارزشی بودن اشاره کردند و مفهوم اولیه «فازی» در 1937 میلادی شکل گرفت و به سرعت تا کنون درعلوم مختلف سایه افکنده است.

    در این پژوهش نیز جهت نزدیکتر شدن به واقعیت، از داده‌های فازی در مدل تحلیل پوششی داده‌ها استفاده شده است.

    سابقه‌ی پژوهش در مطالعات ایران

    در پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه‌ی تحلیل‌های کلان محیطی به علت ضعف در مدلهای موجود (عدم جامعیت شاخص‌ها) اکثرا به صورت بخشی و محدود به تجزیه و تحلیل تک عاملی پرداخته‌اند و نتوانسته‌اند شاخص‌های مختلف را کنار یکدیگر و با بیانی مشترک گردآوری کنند. در این پژوهش سعی می‌شود نابترین شاخص‌ها در کنار یکدیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و نتایجی با ارزش‌تر ازپژوهش‌های بخشی و مقطعی دیگر حاصل شود.

    هم چنین در پژوهش‌های صورت گرفته به روش تحلیل پوششی داده‌ها اکثرا به تحلیل‌های داخلی مثل بانک‌ها، بیمه‌ها، مدارس و ... بسنده کرده‌اند که در این پژوهش برای اولین بار به صورت بین‌المللی در صدد تجزیه و تحلیل محیط برآمده است؛ و اینکه برای اولین بار به وسیله‌ی تحلیل پوششی داده‌های فازی به رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌انداز پرداخته است.

    عناوین پایان نامه‌هایی که با موضوع تحلیل پوششی داده‌های فازی نگاشته شده‌اند و تاکنون نمایه شده‌اند عبارتند از: رتبه‌بندی طرحهای تولید فازی در تحلیل پوششی داده‌ها ، ارزیابی عملکرد تامین کنندگان قطعات با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده‌های فازی ‏‎(Fuzzy DEA)‎‏ ، ارزیابی میزان کارآیی مدیریت‌های نواحی شرکت توزیع برق فارس با رویکرد تحلیل پوششی داده‌های فازی، ارائه روشی برای اندازه‌گیری کارایی سازمانهای پیچیده با استفاده از تحلیل پوششی داده‌های شبکه‌ای فازی، ارزیابی عملکرد نیروگاه‌‌های کشور با استفاده از روشهای تحلیل چندگانه و تحلیل پوششی داده‌های فازی، ارزیابی عملکرد نیروگاه‌‌های کشور با استفاده از روشهای تحلیل چندگانه و تحلیل پوششی داده‌های فازی، بررسی کارآیی واحدهای تصمیم‌گیری توسط تحلیل پوششی داده‌های فازی با یک مثال کاربردی، رتبه‌بندی شعب بانک ملت(استان تهران) با در نظر گرفتن متغیرهای محیطی بر اساس منطق تحلیل پوششی داده‌های فازی، طراحی مدلی برای اندازه‌گیری کارائی سرمایه گذاری سازمانی در تکنولوژی اطلاعات با استفاده از مدل فازی تحلیل پوششی داده‌ها مورد:شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران.، مقایسه عملکرد شعب بانک با رویکرد تحلیل پوششی داده‌های عصبی فازی (مورد : بانک تجارت)، ارزیابی عملکرد شعب تامین اجتماعی شهر تهران با استفاده از تلفیق مدل تحلیل پوششی داده‌های فازی و کارت امتیازی متوازن، مدلهای اولیه و دوگان تحلیل پوششی داده‌های فازی، ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم‌گیری با استفاده از تحلیل پوششی داده‌ها و مقایسات فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی مثلثی.[1]

    در زمینه‌ی تحلیل پوششی داده‌های فازی مدل‌های فراوانی در مجلات بین‌المللی دیده می‌شود ولی تعداد بسیار اندکی به صورت کاربردی آنها را اجرا نموده اند. در این پژوهش سعی می‌شود یکی از مدل‌ها را به صورت کاربردی اجرا نماییم.

    اهمیت و اهداف پژوهش

    اولین گام در سیاست گذاری‌های کلان کشوری، مشخص بودن هدف و به بیان راهبردی، مشخص بودن چشم‌انداز است. جهت محقق شدن این امر، باید محیط به نحو احسن تجزیه و تحلیل شود. روش‌های مختلفی جهت شناخت بیشتر محیط در علوم مختلف ارائه شده است. یکی از مهم‌ترین این روشها تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها در حیطه‌ی علوم مدیریتی و اقتصادی می‌باشد. در این روش با تجمیعی جامع از شاخص‌های مختلف به تجزیه و تحلیل گزینه‌های تصمیم می‌پردازد.

    چنانچه در سند چشم‌انداز جایگاهی برجسته برای جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه ترسیم شده است ابتدائی‌ترین گام جهت تحقق آن مهم، مشخص کردن وضعیت کنونی کشور دربین کشورهای مختلف منطقه است. هر چه بیان این مسئله قوی‌تر باشد تحقق آن نیز امکان پذیر‌تر خواهد بود.

    و در صورت مدلسازی صحیح یکی از کاربردی‌ترین پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه‌ی تحقق اهداف سندچشم‌انداز و تجزیه و تحلیل وضعیت کلان کشوری می‌باشد.

    ﻣﺎیکل ﭘﻮرﺗﺮ از ﻣﻨﻈﺮ اﻗﺘﺼﺎدی رﻗﺎﺑﺖﭘذیری را ﻣﺘﺮادف ﺑﺎ ﺑﻬﺮه وری ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﺳﺘﻔﺎده یک ﻣﻠﺖ از

    ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻮلید ﺧﻮد ﻣﯽداﻧﺪ. (ﭘﻮرﺗﺮ، 2005)

    مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین عوامل جهت حرکت راهبردی، موقعت یابی اولیه و مشخص کردن جایگاه و متمایز کردن نقاط قوت و ضعف و همچنین نقاط فرصت و تهدید در بین رقبا است. ویکی از روشهای کارا در این زمینه رتبه‌بندی به وسیله‌ی تحلیل پوششی داده‌ها است.

     و اما هدف ما، مدلسازی یک الگوی مبتنی بر واقعیت (Benchmark)  برای شناسایی وضعیت کلان اقتصادی به وسیله‌ی شاخص‌های کلان اقتصادی می‌باشد؛ و این الگو، جهت دهی عالمانه ای برای ورود به صحنه‌های رقابت جهانی ارائه خواهد داد.

    اغلب رده‌بندی‌ها تک عاملی می‌باشند، ولی هدف اصلی ما ارائه‌ی آمیخته ای مناسب جهت تحلیلی جامع‌تر از وضعیت نسبی اقتصادی کشورمان در بین کشورهای منطقه می‌باشد. در صورت موفق بودن در استخراج متغیر‌ها میتوان راهبردی مناسب برای افزایش بهره وری ارائه کرد؛ و جهت رسیدن به بهترین واحد تصمیم (منظور کشورهای منطقه) راه کارهای لازم جهت کاهش درون داد‌های سیستم اقصادی و یا افزایش ستانده‌های سیستم کلان اقتصادی را رائه دهد.

    با توجه به اهمیتی که وضعیت آینده‌ی کشورمان در بین کشورهای منطقه دارد، این پژوهش درصدد تبینی علمی و مبتنی بر واقعیت از وضعیت کشورمان می‌باشد. از بین روش‌های مختلف زیادی که برای بررسی این مهم به انجام شده است یکی از جدید‌ترین و قویترین روشها، روش تحلیل پوششی داده‌های فازی می‌باشد.

    از برتریهای این روش (که در این پژوهش از آن استفاده خواهد شد) نسبت به سایر روش‌ها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

    داده‌های ورودی در این روش همگی مبتنی بر واقعیت بوده و از روش‌های دیگر مثل احتمالی بودن داده‌ها و یا پیش بینی تخمینی دا ده‌ها استفاده نمی شود.

    همانند روش‌های پارامتریک محدود به یک یا چند پارامتر محدود نیست، بلکه به صورتی جامع و همزمان شاخص‌های مختلف کارائی را وارد مدل کرده و مرزهای کارا را ارائه میکند.

    فقط شاخص‌های گزینه‌های تصمیم را به صورت مجزی تجزیه و تحلیل نمیکند بلکه مجمو عه‌های نزدیک به یک مرز کارا را بایکدیگر مقایسه و بهترین واحد کارا را به عنوان الگویی حقیقی جهت سایر گزینه‌های تصمیم اتنخاب میکند.

    داده‌های ورودی به مدل، از رویکرد پیشرفته‌ی فازی جهت انطباق حد اکثری با واقعیت استفاده می‌کند.

    سوالات پژوهش

    سئوالات اصلی پژوهش عبارتند از:

    1- نهاده‌ها و ستانده‌های ارزیابی کارائی اقتصادی منطقه کدام است؟

    2 - کدام یک از مدلها‌ی تحلیل پوششی داده‌ها جهت بررسی کارائی اقتصادی منطقه مناسب‌تر است؟

    به این خاطر که رویکرد کلی این پژوهش اکتشافی است، فاقد فرضیه می‌باشد.

    قلمرو پژوهش

    قلمرو زمانی این پژوهش سالهای 2010، 2009 و 2008 میلادی می‌باشد. برای برخی از شاخص‌ها که داده‌های آنها موجود نبوده، از افق‌های دورتر زمانی استفاده شده است.[2]

    قلمرو مکانی این پژوهش، کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. این کشورها شامل کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس (عربستان، امارات، کویت، قطر، بحرین، یمن وعمان)، کشورهای خاور میانه‌ی کوچک (ایران، عراق، سوریه، مصر، ترکیه، قبرس وفلسطن اشغالی)، کشورهای حوزه‌ی آسیای مرکزی (ترکنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان)، کشورهای حوزه‌ی قفقاز (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و برخی کشورهای شبه قاره (افغانستان و پاکستان) می‌باشد.

    روش انجام پژوهش

     در این پژوهش از روش‌های کمی استفاده شده است و اهم آنها روش تحلیل پوششی داده‌های فازی می‌باشد. در این روش ابتدا داده‌های مختلف از مراجع آماری بین‌المللی گردآوری شده سپس تبدیل به داده‌های فازی شده و در نهایت وارد مدل‌های فازی تحلیل پوششی داده‌ها می‌شوند و با اجرای مدل نتایج آن بدست می‌آیند.

    کاربردها‌ی پژوهش

    این پژوهش از لحاظ تئوریک، در حیطه‌ی فازی و بهینه سازی فازی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از لحاظ کاربردی هم در حیطه‌ی تحلیل پوششی داده‌های فازی یکی از مدل‌های آنرا بین کشور‌های منطقه اجرا کرده است و برخلاف مقالات تئوریک که از مثال‌های ذهنی استفاده می‌نمایند از مثال‌های واقعی استفاده کرده است و در رویکرد‌های مختلف به تحلیل پوششی داده‌های فازی می‌تواند نقطه‌ی حرکت باشد.

    مراجعی که از این پژوهش می‌توانند استفاده کنند عبارتند از سازمان‌هایی که برنامه ریزی کلان کشوری بر عهده‌ی آنها می‌باشد چرا که اولین حرکت در برنامه ریزی پیمایش محیطی است و این رساله می‌تواند تا حدودی وضعیت کشورهای منطقه را تبین نماید. همچنین سازمان‌هایی که صحت اجرای سند چشم‌انداز بر عهده‌ی آنها می‌باشد، می‌توانند از این رساله استفاده نمایند چرا که بررسی کشورهای منطقه را به صورتی جامع ارائه کرده است.

    محدودیت‌های پژوهش

    در دسترس نبودن اطلاعات یکی از محدودیت‌های این رساله و اکثر رساله‌هایی که به موضوعات بین‌المللی می‌پردازند، به شمار می‌آید. بر فرض مثال شاخص‌های نشانگر بسیار خوبی برای وضعیت‌های اقتصادی وجود دارد (مثل شاخص‌های فقر، فلاکت، عدالت اجتماعی و غیره) ولی داده‌های آن موجود نیست.

    برخی از داده‌ها در جداول آماری ذکر نشده بودند و اکثرکشورها داده‌های ضعیف خود را پنهان می‌نمایند.

    برخی از آمار کشورها همگون نبودند. بدین معنی که تعاریف یکسانی برای آنها وجود نداشت.

    عدم کنترل بر روی تعاریف عملیاتی یکی از محدودیت‌های این رساله بوده است. تعریف شاخص‌ها بر عهده‌ی پژوهشکر نبوده بلکه یافتن بهترین آنها بر عهده‌ی وی بوده است.

     عدم وجود مدل‌های کاربردی در زمینه‌ی تحلیل پوششی داده‌های فازی یکی از محدودیت‌های این پژوهش بوده است. اکثر مدل‌ها فقط در حد معرفی بوده و یا با داده‌های غیر حقیقی مدل‌ها را اجرا کرده‌اند که باعث پنهان ماندن نقاط ضعف تحلیل پوششی داده‌های فازی شده است.

    تعریف واژگان کلیدی

    برخی از واژگان کلیدی که در این رساله بکار رفته عبارتند از:

    تحلیل پوششی داده ها[3] :نوع خاصی از مدل‌های بهینه سازی خطی می‌باشد که درصدد حداکثر نمودن کارایی است و برای انجام این کار از متد‌های مختلفی استفاده می‌نماید که در فصل دو کاملا توضیح داده خواهد شد.

     

     

  • فصل اول: کلیات.. 2

    مقدمه 2

    بیان مسئله. 2

    سابقه‌ی پژوهش در مطالعات ایران. 5

    اهمیت و اهداف پژوهش... 6

    سوالات پژوهش... 8

    قلمرو پژوهش... 8

    روش انجام پژوهش... 9

    کاربردها‌ی پژوهش... 9

    محدودیت‌های پژوهش... 10

    تعریف واژگان کلیدی.. 10

    فصل دوم: ادبیات موضوع. 15

    مقدمه 15

    سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران. 15

    اثربخشی.. 18

    مفهوم کارایی.. 19

    انواع کارایی.. 21

    تحلیل نسبت در اندازه‌گیری کارایی.. 23

    روش تحلیل نسبت.. 23

    1. روش روند. 24

    2. روش در صد. 25

    3. روش مقایسه. 26

    4. روش شاخص.... 26

    تحلیل پوششی داده ها 30

    سنجش کارایی نسبی.. 33

    مدل CCR.. 35

    حل مدل DEA.. 39

    مدل BCC.. 42

    مدل BCC  ورودی محور. 43

    DEA چگونه عمل می‌کند؟. 44

    مدل ثانویه‌ی DEA.. 48

    محاسبه‌ی کارایی مقیاس... 51

    رتبه‌بندی واحد‌های کارا 51

    روش اندرسون –پیترسون. 52

    شناسایی واحد کارآمد ضعیف... 54

    خلاصه‌ی روش مدل سازی برای DEA.. 56

    نکات و توضیحاتی درباره‌ی DEA.. 57

    توانایی‌های DEA.. 58

    کاستی‌های DEA.. 58

    تفکر فازی.. 59

    مجموعه‌های قطعی.. 66

    مجموعه:گرادآیه ای معین از اشیاء 66

    زیر مجموعه. 66

    مجموعه‌ی تهی.. 66

    مجموعه‌ی مرجع. 66

    عملگردهای مجموعه ای.. 66

    تابع نشانگر. 67

    تفاضل و تفاضل متقارن. 67

    عدد اصلی و مجموعه‌ی توانی.. 67

    مجموعه‌ی محدب.. 68

    پوسته‌ی محدب.. 68

    4-4- مفاهیم اصلی مجموعه‌های فازی.. 68

    1-4-4- تابع عضویت.. 68

    2-4-4- نمایش مجموعه‌های فازی.. 69

    3-4-4- تکیه گاه، ارتفاع، بهنجار، و گذر. 69

    4-4-4- زیر مجموعه‌ی فازی.. 70

    5-4- عملگرهای مجموعه ای فازی.. 70

    مجموعه‌ی فازی محدب.. 72

    عدد اصلی.. 72

    6-4- اصل گسترش... 72

    7-4- اعداد فازی.. 74

    عدد فازی مثلثی.. 75

    فازی ذوزنقه ای.. 76

    3-7-4- عملگرهای ریاضی بر بازه‌ها و اعداد فازی.. 76

    رابطه‌ی فازی.. 78

    محدودیت فازی.. 78

    شبکه‌ی فازی.. 78

    نظریه‌ی امکان و احتمال. 79

    تبدیل واژه‌های زبانی به اعداد فازی.. 80

    تبدیل اعداد فازب به اعداد قطعی.. 81

    روش میانگین.. 82

    کاربردهای نظریه‌ی فازی.. 84

    برنامه ریزی خطی فازی.. 84

    تحلیل پوششی داده‌های فازی.. 88

    مدل اولیه‌ی CCR(داده بنیان) 91

    مدل ثانویه‌ی CCR(داده بنیان) 91

    مدل ثانویه‌ی BCC(داده بنیان) 92

    رویکرد رتبه‌بندی فازی.. 103

    رویکرد امکان پذیری.. 104

    فصل سوم: روش تحقیق.. 108

    مقدمه 108

    ویژگی‌های پژوهش علمی.. 108

    فرایند پژوهش... 110

    روش اجرای پژوهش... 113

    مدلسازی.. 114

    مدل فازی BCC.. 114

    جمع آوری داده‌ها و تعاریف عملیاتی.. 126

    داده‌های فازی.. 132

    مدل اجرا شده‌ی تحلیل پوششی داده‌های فازی.. 133

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دفاع. 135

    مقدمه 135

    تجزیه و تحلیل داده ها 135

    داده‌های مثلثی فازی.. 136

    نتایج اجرای مدل‌های تحلیل پوششی داده‌های فازی.. 143

    نتایج اجرای مدل‌های تحلیل پوششی داده‌های قطعی.. 152

    داده‌های قطعی.. 152

    مدل‌های تحلیل پوششی داده‌های قطعی.. 153

    نتایج اجرا 154

    مدل‌های بازده به مقیاس ثابت.. 154

    مدل‌های بازده به مقیاس متغیر. 156

    مدل‌های بازده به مقیاس کاهشی.. 160

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری.. 164

    مقدمه 164

    خلاصه. 164

    نتایج مدل تحلیل پوششی داده‌های فازی.. 165

    برش‌های آلفا 165

    واحد‌های تصمیم‌گیری (کشورهای حوزه‌ی سند چشم انداز) 166

    نتایج مدل تحلیل پوششی داده‌های قطعی.. 167

    مدل‌های بازده به مقیاس ثابت.. 167

    مدل‌های بازده به مقیاس متغیر. 168

    مدل‌های بازده به مقیاس کاهنده 168

    مدل‌های بازده به مقیاس فزاینده 169

    مقایسه‌ی مدل‌های قطعی و فازی.. 170

    پیشنهادها 171

    پیشنهادهای پژوهشی.. 171

    پیشنهادهای کاربردی.. 172

    محدودیت‌های پژوهش... 173

    منابع و ماخذ. 175

     


موضوع پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), نمونه پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), جستجوی پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), فایل Word پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), دانلود پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), فایل PDF پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), تحقیق در مورد پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), مقاله در مورد پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), پروژه در مورد پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), پروپوزال در مورد پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), تز دکترا در مورد پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), پروژه درباره پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), گزارش سمینار در مورد پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی), رساله دکترا در مورد پایان نامه رتبه‌بندی کشورهای حوزه‌ی سند چشم‌ انداز بر اساس شاخص‌ های کلان مدیریتی اقتصادی (رویکرد تحلیل پوششی داده‌ های فازی)

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت چکیده: صنعت حمل و نقل به عنوان شریان حیاتی و حلقه اتصال مهم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همواره مورد توجه بوده است و نقش و حساسیت استراتژیک این صنعت در ارائه خدمات متناسب با نیازهای مختلف بخش های گوناگون جوامع از اهداف کلان سیاست گذاران امروز کشورها است. از این رو، نحوه ی کارگیری تکنولوژی و گردش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

پايان نامه کارشناسي ارشد، رشته مديريت صنعتي، گرايش تحقيق در عمليات شهريور 1390 چکيده نحوه و چگونگي انتخاب از ديرباز موضوع بحث فلاسفه و دانشمندان بوده است، لذا حصول نتايج رضايت بخش نيازمند طي

1- کليات 1- 1- مقدمه کيفيت را مي توان به روش هاي مختلف تعريف کرد اغلب مردم فقط يک درک مفهومي از کيفيت و يا به عبارت ديگر درکي از يک يا چند ويژگي خاص در يک محصول يا خدمت دارند. درک مفهومي يک نقط

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده : هدف از اجرای این پژوهش، بررسی جایگاه تبلیغ دینی درسیاست ها وبرنامه ریزی های فرهنگی کشور، بررسی تطبیقی پنج دوره برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی کشور وسندچشم انداز بیست ساله است. از آنجا که این پژوهش، کاربردی می باشد و در زمره تحقیقات کیفی قرار دارد، از روش مطالعات اسنادی استفاده شده است. محتوای مورد تحقیق را ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A ) رشته:علوم تربيتي گرايش : آموزش و پرورش ابتدايي تابستان/ 1393 چکيده   هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش کلاس هاي آموزش الکترونيکي بر گزار

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته: مديريت بازرگاني گرايش: بازاريابي بين الملل  سال تحصيلي:1391-1390 چکيده : اين تحقيق با هدف بررسي راهکارهاي جذب سرمايه گذاري و موانع آن در توسعه صنعتي از

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته صنايع – مديريت سيستم و بهره وري زمستان 1392 چکيده بيمه عمر را مي‌توان يکي از هوشمندانه ترين ابداعات بشر در راستاي تامين امنيت و آرامش

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت جهانگردی (برنامه ریزی و توسعه جهانگردی )ح چکیده هدف این پژوهش:" ارائه مدل برنامه ریزی استراتژیک برای جاذبه های گردشگری شهرستان جیرفت " که از شهرهای تاریخی ایران و در جنوب شرقی استان کرمان واقع شده، است. این شهرستان دارای قدمت چندین هزار ساله ، تمدنی بزرگ و کهن و جلوه گاه روشن تاریخ و یکی از پیشگامان تمدن بشری، دارای بافت ...

ثبت سفارش