پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی

word 159 KB 30162 93
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت: ۱۲,۰۹۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    گرایش: زبان و ادبیات فارسی

     

    چکیده:

    پژوهش حاضر با هدف بررسی انواع تشبیه در شرف نامه­ی نظامی گنجوی شاعر قرن ششم صورت پذیرفته است. روش تحقیق در این پایان نامه تحلیلی می­باشدو با استناد به منابعی که اختصاص به زندگی و سبک شاعر داشته با رویکردی به تشبیهات موجود در شرف نامه نظامی مورد بررسی قرار گرفته است و با طبقه بندی اطلاعات موجود توانسته جهان بینی و نگرش شاعر را مورد ارزیابی قرار دهد. یافته ها حاکی از آنست که نظامی در میان صور خیال به تشبیه توجه خاصی داشته زیرا تشبیه مایه­ی اصلی صور خیال است که هدف وی توصیف دقیق از مناظر و اشخاص بوده است. بنابراینمی­توان او را شاعری آرمان گرا دانست­ که توانسته نقاشی­ها وتصویر­های بدیع و به یاد ماندنی­را درشعربرای نسل بعد از خود به یادگار بگذارد.بیان و شیوه های بیانی در آثار بزمی او چنان شیوایی وگیرایی دارد که­خواننده راشگفت زده می­نمایدو او را با دنیای ناشناخته تصویرهای ذهنی شاعر آشنا می­کند. و بر این اساس او را به شاعری حسی و برونگرا تبدیل کرده است.از ویژگی­های شعر نظامی می­توان به خلاقیت در شعر ، تنوع ، ایجاز ، عدم تکرارو... اشاره کرد.

    مقدمه:

    «کلام ادبی و سخنی که هدف آن تاثیر در نفوس و اذهان است و می­خواهد در جان و دل شنونده جایی گیرد باید از سخن عادی ممتاز باشد و از زیبایی­های خاصی برخوردار باشد . به همین سبب شاعران و نویسندگان از دیرباز تا کنون در زیبایی کلام خویش کوشیده اند. و با به کارگیری فنون مختلف ، سخن خود را شکوه و رونق خاصی بخشیده اند. راز پیدایش دانش بلاغت با علم معانی و بیان همین بوده که بوسیله آن کلام شیوا از سخن مبتذل و عامی ممتاز گردیده.صور خیال و شیوه­های بیانی درآثار نظامی خاصه در آثار بزمی او چنان گیرایی و شیوایی دارد که خواننده را شگفت­زده می­کند و او را با دنیای ناشناخته زیبائی­هایی که در ذهن یک شاعر خلاق می­تواند بگنجد ، آشنا می­سازد.و نظامی را از نظر استفاده از صور خیال می توان شاعری آرمان گرا دانست که توانسته نقاشی­ها و تصویر­های بدیع و به یاد ماندنی در شعر برای نسل­های بعد از خود به یادگار بگذارد. » (صفا ، 1370 : ج 2 : 803)

    « نظامی گنجوی از استادان بزرگ و از ارکان شعر فارسی و از افتخارات بزرگ خطه ادب پرور آذربایجان است که در کنار شاعران بزرگی چون خاقانی و شهریار در آسمان ادب ایران زمین برای همیشه خواهد درخشید . حکیم گنجه ، در شیوه نظم داستان­های بزمی گوی سبقت را از شاعران پیشین خود ربوده و یکه­تاز میدان بزم و نقل داستان­های عاشقانه شده است . هر چند داستان سرایی از آغاز ادب فارسی سابقه داشته است اما نظامی آنرا به حد اعلای تکامل رسانده و در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند در هر موردو تصویر جزییات و نیروی تخییل و دقت در وصف و ایجاد مناظر زیبا و روح پرور و ریزه­کاری در توصیف طبیعت و اشخاص و احوال­و به­کاربردن تشبیهات و استعارات مطبوع و نو در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نداشته­اند . » (همان: 803)

     

    در شرفنامه تشبیه یکی از انواع صور خیال است که از آن بسیار استفاده شده است اغلب تشبیهات وی سرشار از تصاویری است که از طبیعت الهام گرفته است. تشبیه یکی از مهم ترین عناصر بیانی در یک اثر ادبی است . تشبیه نشان دهنده­ی وسعت و زاویه­ی دید شاعر است ؛ یعنی شاعر میان عناصر و اشیا مختلف ارتباط برقرار می­کند و طبیعی است که در این راه ، از حوادث و رویدادهای جامعه نیز تاثیر می­پذیرد. همچنین تشبه میزان و خلاقیت شاعر را نشان می­دهد.

    نوع بهره گیری شاعر از تشبیه می­تواند تا حدودی موید دیدگاه و زمینه­های فکری و هنری وی باشد. بسیاری از تجارب محیط زندگی و زمینه­های عقیدتی و فکری در ساخت تشبیه موثر است . کسی که در این ارکان از عناصر دینی ، اخلاقی ، ادبی ، اجتماعی و .... استفاده می­کند، گرایش و تمایل خود را به این امر نشان می­دهد . به عبارت دیگر اغلب موضوعاتی که اطراف شاعر را فرا می­گیرد یا از ذهن او می­گذرد ، می­تواند در تشبیه سازی او مورد استفاده قرار گیرد.

    مطالعه و بررسی شرف­نامه­ی نظامی انسان را با هنرمندی وتصویر­گری او آشنا می­نماید.در این اثر داستانی هر حکایت، انسان را در وادیی به تفکر در زیبایی­های طبیعت و جهان خلقت وا می دارد و همراه با کلام شاعر که متضمن پند، نصیحت ،حکمت و وعظ است با دنیای درون وبیرون آشنا می­سازد.

    در این پژوهش نگارنده با بررسی تشبیه در شرفنامه­ی نظامی زیبا شناسی اندیشه او را در استفاده از این صور خیال(تشبیه) آشکار می­نماید وبرای این امر این رساله در چار فصل گرداوری شده است.که بعد از بیان چکیده و مقدمه( هدف،  روش و پیشینه­ی تحقیق) آورده شده، سپس فصل اول به معرفی نظامی وآثار او اختصاص یافته.و در فصل دوم  و سوم تعاریف تشبیه و انواع آن مورد بررسی قرار گرفته که در فصل سوم سعی بر این است که شیوه­ی بیانی شاعر با توجه به تشبیه مورد بررسی قرار گیرد جهت رسیدن به این هدف برای هر نمونه از انواع تشبیه مواردی مشخص شده وبه علت بسامد بالای تشبیهات و انواع آن بیت­های دیگر با ارائه­ی شماره صفحه ارجاع داده شده است.وفصل چهارم اختصاص به نتیجه گیری یافته است.   

    اهداف تحقیق:

    اهدافی که در این پژوهش مورد نظر است عبارتند از :

    1- ­بررسی انواع تشبیه در شرف نامه نظامی.

    2- بررسی مهم ترین نوع تشبیه در شرف نامه نظامی.

    3- بررسی طرز تفکر و جهان بینی نظامی برتشبیهاتش.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    پیشینه­ی تحقیق :

    تا کنون در مورد تحلیل و بررسی این اثر از دیدگاه­های مختلف و بحث­های متنوع ، آثار متفاوتی منتشر شده است ، فعالیت­هایی از جانب آقایان وحید دستگردی و سعید نفیسی ، برات زنجانی (صور خیال در خمسه­ی نظامی ) و علی اکبر شهابی (نظامی ، شاعر و داستانسرا) در زمینه اندیشه ، جهان بینی ، اخلاق­و ... نظامی­گنجوی انجام داده شده است­و یا انستیتوی شرق شناسی شوروی در سال(1940) ترجمه آثار نظامی را به زبان روسی به پایان رساند. در پی این ترجمه ، سال­های بعد مترجمان بزرگی چون آ . آ روماسکویچ ، یاایوانف درژاوین ، س . شرونیسکی ، پ . آنتالوکسلی ترجمه­های هنرمندانه­ای از آثار نظامی به زبان روسی انجام داده­اند . و بارها در نشریات مختلف به چاپ رسانده­­­­­اند.وهمچنین کتاب­هایی مانند:(عوامل مختلف شادمانگی در شرف­نامه نظامی و رباعیات خیام و مولوی از فرزانه­واحمد رضاکیخایی)و(کنایه در هفت پیکر از سعید قشقایی و مرضیه راستی کردار)و(شرف نامه تاریخ مفصل کردستان از شرف خان بن الدین بدلیمی) وتا کنون مقالات بیشماری در زمینه­های مختلف شعر نظامی مانند:(اندیشه­های نظامی گنجه­ای ازبهرووز ثروتیان)،( باورهای نجومی در شعر نظامی از فاطمه الهامی ) ،( بررسی شخصیت نوشابه شیر زن ایران در اسکندرنامه نظامی از فریدون طهماسبی) ،( تصویر خورشید در پنج گنج نظامی از محمد کیا کجویی ) ، (دیدگاه­های کلامی نظامی گنجوی از احمد خاتمی ) ،( شیرین کاری نظامی از غلام علی ایزدی ) ،( کنش­ها و منش­ها در خسرو شیرین و لیلی و مجنون از یدالله بهمنی مطلق ) ،( گنج­های گنجه­ای ( تفسیر موضوعی خمسه­ی نظامی گنجوی) از مینا بهنام – قادر فاضلی ) ،( مقایسه داستان لیلی و مجنون بارمئو و جولیت از یدالله طالشی ) و ... صورت پذیرفته است . اما پژوهش مستقل در حوزه بررسی تشبیه در شرفنامه­ی نظامی انجام نشده است . بنابراین جهت شناخت بهتر این کتاب نیاز به چنین پژوهشی احساس می­شود.

     

     

    روش تحقیق: 

    روش تحقیق در این پایان نامه به شیوه­ی­ تحلیلی است و گرداوری اطلاعات به صورت کتابخانه­ای و جمع آوری اینترنتی می­باشد با این ترتیب که ابتدا منابع و مآخذ مربوط به این تحقیق مشخص گردیده و پس از آن کتاب­هایی که اختصاص به زندگی و سبک شاعر و تشبیهات وی داشته بیشتر مورد توجه نگارنده قرار گرفته ودر مرحله بعد تشبیهات موجود در شرف نامه نظامی فیش بردار­ی شده است سرانجام با طبقه بندی فبش ها  اطلاعات موجود مورد بررسی قرار گرفته تا براین اساس به جهان بینی و نگرش شاعر دست یافته ­شود.

    در ارجاع ابیات ؛ عدد سمت راست خط مورب شماره بیت و عدد سمت چپ شمارگان صفحه بر اساس کتاب شرف نامه­ی نظامی گنجه­ای با تصحیح و حواشی حسن وحید دستگردی به کوشش دکتر سعید حمیدیان می­باشد .

                                                                                        

    Abstract:

    Current research is seeking different types of imagery in sharaf nameh nezamiganjavi siath century poem research methodology in this thesis has been performed based on adescriptive way which is in reference with documents related to the style and life of mentioned poem.this has been performed in related to the imagery found in sharaf name of nezami and has been able to categorise information and evaluate his ideology and perspective. The foundings advise that nezami has a special point view to imaginary charcters in imagery sinc eimagery is the eailir of imaginary characters. His main purpose is exact description of scenes and people and this has turned him into a sensentionad and extravent poem.of nezami poem criteria we can name his creativity in poem, his variety in imagination and etc.

    Keywords: Sharaf nameh, Nezami, Imagery, Pictography

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                             صفحه

    چکیده ..............................................................................................................................................................................1

    مقدمه................................................................................................................................................................................2

    اهداف تحقیق...................................................................................................................................................................4

    پیشینه­ی تحقیق.............................................................................................................................................................5

    روش تحقیق.....................................................................................................................................................................6

    فصل اول:معرفی نظامی و جایگاه آثار او

    1-1زندگی نظامی .......................................................................................................................................................8

    1-2 سبک نظامی (ارانی )..........................................................................................................................................10

    1-3 آثار نظامی.............................................................................................................................................................11

    1-4 درباره­ی شرف نامه..............................................................................................................................................14

    فصل دوم:اهمیت علم بیان و روش تحقیق

    2-1 بیان........................................................................................................................................................................19

    2-1-1 تعریف بیان.................................................................................................................................................... 19

    2-1-2 روش های بیانی و ارتباط آنها با یکدیگر..................................................................................................19

    2-2 تشبیه..................................................................................................................................................................21

    2-2-1 تعریف تشبیه.................................................................................................................................................21

    2-2-2 ارکان تشبیه...................................................................................................................................................21

    2-2-3 اهداف تشبیه.................................................................................................................................................22

    فصل سوم: بررسی انواع تشبیه در اشعار نظامی

    3-1  اهمیت تشبیه در آثار نظامی...........................................................................................................................25

    3-2 انواع تشبیه...........................................................................................................................................................26

    3-2-1 تشبیه مرسل و موکد  .................................................................................................................................26

    3-2-2 تشبیه مجمل و مفصل..................................................................................................................................30

    3-2-3 تشبیه بلیغ   ..................................................................................................................................................34

    3-2-3 انواع وجه شبه................................................................................................................................................37

    3-2-3-1 وجه شبه مفرد ........................................................................................................................................38

    3-2-3-2 وجه شبه متعدد ......................................................................................................................................40

    3-2-3-3 وجه شبه مرکب ......................................................................................................................................41

    3-2-4  تشبیه تحقیقی و تخییلی ..........................................................................................................................43

    3-2-5 وجه شبه دوگانه یا صنعت استخدام ........................................................................................................47

    3-2-6 تشبیه به اعتبار حسی و عقلی بودن مشبه و مشبه به   ......................................................................48

    3-2-7-1 حسی بودن طرفین تشبیه ....................................................................................................................48

    3-2-7-2  مشبه عقلی و مشبه به حسی .............................................................................................................51

    3-2-7-3 مشبه حسی و مشبه به عقلی ...............................................................................................................52

    3-2-7-4 طرفین تشبیه عقلی ................................................................................................................................54

    3-2-8 تشبیه خیالی و وهمی .................................................................................................................................55

    3-2-9 تشبیه به اعتبار مفرد و مرکب بودن طرفین ..........................................................................................58

    3-2-9-1 مفرد بودن طرفین تشبیه .....................................................................................................................58

    3-2-9-2 طرفین تشبیه مرکب (تشبیه مرکب ) ...............................................................................................64

    3-2-9-3 مشبه مفرد و مشبه به مرکب ..............................................................................................................66

    3-2-9-4 مشبه مرکب و مشبه به مفرد ...............................................................................................................67

    3-2-10 تشبیه به اعتبار تعدد طرفین ..................................................................................................................69

    3-2-10-1 تشبیه ملفوف ........................................................................................................................................69

    3-2-10-2 تشبیه مفروق ........................................................................................................................................70

    3-2-10-3 تشبیه جمع ...........................................................................................................................................72

    3-2-10-4 تشبیه تلمیحی .....................................................................................................................................74

    3-2-10-5 تشبیه تفضیل.........................................................................................................................................75

    3-3 نو کردن تشبیه....................................................................................................................................................76

    3-4 زاویه­ی تشبیه.......................................................................................................................................................76

    3-5 جدول بسامد و درصد انواع تشبیهات در شرف نامه نظامی.......................................................................78

    فصل چهارم:نتیجه گیری

    4-1نتیجه گیری...........................................................................................................................................................80

    فهرست منابع.................................................................................................................................................................83

    abstract.......................................................................................................................................................................85

    منبع:

    فهرست منابع

    1. آهنی، غلامحسین. (1360) معانی و بیان، تهران: بنیاد قرآن، چاپ دوم.

    2. احمدنژاد، کامل. (1382). فنون ادبی، تهران: پایا، چاپ چهارم.

    3. ------------(1385).معانی و بیان، تهران: زوار، چاپ دوم.

    4.براون.ادوار(1316).تاریخ ادبیات از سنایی تا سعدی ، ترجمه­ی غلام حسین صدری افشار:  تهران مروارید: چاپ سوم.

    5. ثروتیان، بهروز. (1369). بیان در شعر فارسی، تهران: گلبرگ، چاپ اول.

    6.گنجوی ابو محمد الحکیم الکامل نظامی (1387. 1389). هفت پیکر ، به تصحیح بهروز ثروتیان ، تهران: گلبرگ، چاپ اول.

    7. ------------. (1386)شرفنامه ، تهران:امیر کبیر ، چاپ دوم.

    8. جوکار، اعظم. (1389). بررسی تشبیهات در قصاید حکیم فرخی سیستانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا.

    9. رجایی، محمدخلیل. (1360). معالم البلاغه در علم معانی و بیان و بدیع، شیراز: دانشگاه شیراز، چاپ سوم.

    10. رنجبر، احمد. (1385). بیان، تهران: اساطیر، چاپ اول.

    11. شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1388). صور  خیال در شعر فارسی، تهران: آگاه، چاپ سیزدهم.

    12. شمیسا، سیروس. (1386). سبک شناسی شعر، تهران: انتشارات فردوس، چاپ اول.

    13.. ------------- (1386). بیان، تهران: میترا، چاپ دوم.

    14. صادقیان، محمدعلی. (1371) طراز سخن در معانی و بیان، تهران: مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ اول.

    15. صفا، ذبیح الله. (1370). تاریخ ادبیات، تهران ققنوس، چاپ یازدهم.

    16. علوی مقدم، محمدرضا و رضا اشرف زاده. (1389). معانی و بیان، تهران: سمت، چاپ سوم.

    17. قاسمی، رضا. (1388). معانی و بیان تطبیقی، تهران: ققنوس، چاپ اول.

    18. ---------- (1389). بلاغت دل انگیز در ادب گهریز، تهران: پیک فرهنگ، چاپ اول.

    19. کرازی، میرجلال الدین، (1368). زیباشناسی سخن پارسی، تهران: نشر مرکز، چاپ اول.

    20. محمدی، محمدحسین. (1390). بلاغت، تهران: زوار، چاپ دوم.

    21. نوروزی، جهانبخش. (1380). معانی و بیان 2و1، شیراز: کوشامهر، چاپ دوم.

    22. هاشمی، احمد. (1384). جواهر البلاغه فی المعانی و البیان و البدیع، محمود خرسندی و حمید سرایی، قم، نشر حقوق اسلامی.

    23. همایی، جلال الدین. (1370). معانی و بیان، به کوشش ماهدخت همایی، تهران: نشر هما، چاپ اول.


تحقیق در مورد پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, مقاله در مورد پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, پروپوزال در مورد پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, تز دکترا در مورد پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, پروژه درباره پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی, رساله دکترا در مورد پایان نامه تشبیه در شرفنامه نظامی گنجوی

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده : طبیعت با جلوه‌های زیبا، همیشه همه انسانها بویژه شاعران و نویسندگان را تحت تاثیر قرار داده و پیوسته ستایش و توصیف شده و بازتاب گسترده ای در آثار آنان داشته است. در این میان خورشید، به عنوان یک پدیدۀ نجومی و تصاویر مربوط به آن زمینۀ ساخت مضامین و معانی بلند ادبی شده است و بیشترین سهم را در مجسّم کردن خیالات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"M.A" چکیده طبیعت به عنوان یکی از بهترین عناصر تصویر‌ساز همواره مورد توجه هنرمندان و شاعران بوده ،اگر چه شیوۀ استفاده ازآن در دوره های مختلف با هم تفاوت داشته است ، ارتباطی که شاعران با طبیعت اطراف خود برقرار می کنند تصاویری که نشان دهندۀ هنر شاعر است را موجب می شود ، نظامی نیز یکی از شاعرانی است که طبیعت جزء مهم­ترین عناصر تصویرساز در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش :روزنامه نگاری چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): پژوهش حاضر که با هدف بررسی نقش ارتباطات درون سازمانی برمیزان رضایت شغلی پرسنل دربین کارکنان سامانه3BRT3)) انجام شده است، به سنجش همبستگی بین متغیر میزان استفاده از ارتباطات درون سازمانی با میزان رضایت شغلی پرسنل ومولفه های آن ( امنیت شغلی ...

پایان نامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد رشته: زبان و ادبیات فارسی چکیده: موسیقی ترکیب اصوات به صورت گوش نواز است . قدمت موسیقی ایران با پیدایش نژاد آریایی گره خورده است کلمات دلنشین و آهنگین به تدریج صورت شعر و ترانه پیدا کرده و به ابداع نغمه و موسیقی منجر شده است. موسیقی و ادبیات به عنوان دو فصل جدا نشدنی از دیرباز مورد توجه خاص قرار گرفته اند با نگاهی به ادبیات کلاسیک ایران ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد گرافیک گرایش ارتباط تصویری چکیده: پژوهش حاضر به بررسی­ و ­­تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز با هدف بازشناسی مبانی فرهنگی و زیبایی­شناختی نقاشی­های باقی­مانده از خانه عطروش شیراز می­پردازد.پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی بر پایه اسناد مکتوب و تصاویر به­جای مانده از خانه تاریخی عطروش می­باشد و همچنین از روش میدانی و کتابخانه­ای و از ...

مقدمه بديع چيست؟ بديع چنانکه قدما گفته اند علمي است که از وجوه تعيين کلام بحث مي کند و از ما بديع مجموعه شگردهايي است (با بحث از فنوني) است که کلام عادي را کم و بيش تبديل به کلام ادبي مي کند و

پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مديريت رسانه زمستان 1391 مورد مطالعه روزنامه هاي آن لاين همشهري، جام جم و خراسان چکيده ادبيات موضوع در زمينه روزنامه­هاي آن­­لاين شامل مطال

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر – هوش مصنوعی چکیده بخش­بندی تصویر یک فرآیند اساسی در بسیاری از کاربردهای پردازش­ تصویر و بینایی ماشین است که می­تواند به عنوان اولین مرحله پردازش سطح پایین در پردازش تصاویر دیجیتالی در نظر گرفته شود. بخش­بندی تصویر کاربردهای گوناگونی مانند پردازش تصاویر پزشکی، شناسایی چهره، سیستم­های کنترل ترافیک و غیره دارد. با توجه ...

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده: قرآن کریم را کلامی از سوی خداوند می­دانیم در جهت هدایت انسان. لذا پژوهش­های فراوانی در قالب­های بسیار متنوع در یافتن کنه کلام و ظرافت­ها و اعجاز این کلام قدسی از زمان نزول و تدوین تا کنون صورت گرفته و روش­های دقیق تحقیقی و تفسیری هم در این مسیر توسط مفسرین و علما تدوین شده است. پژوهشگران قرآنی همواره با توجه به ...

ثبت سفارش