پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش

word 39 MB 30952 160
مشخص نشده کارشناسی ارشد گرافیک
قیمت قبل:۶۵,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد گرافیک

    گرایش ارتباط تصویری

    چکیده:

    پژوهش حاضر به بررسی­ و ­­تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز با هدف بازشناسی مبانی فرهنگی و زیبایی­شناختی نقاشی­های باقی­مانده از خانه عطروش شیراز می­پردازد.پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی بر پایه اسناد مکتوب و تصاویر به­جای مانده از خانه تاریخی عطروش می­باشد و همچنین از روش میدانی و کتابخانه­ای و از طریق مشاهده مستقیم آثار و تصویربرداری به جمع­آوری و تجزیه و تحلیل آثار و نمونه­های تصویری مطابق با فرضیه­های پژوهش پرداخته می­شود.دامنه مطالعاتی 30 تصویر کاشی­کاری شده در خانه عطروش مربوط به عصر قاجار و متعلق به تاجری مشهور به عطروش بوده است،در نقاشی­های خانه مجموعه­ای از مضامین مختلف ادبی،تاریخی و مذهبی تصویر شده است،همچنین نقوش انسانی متعددی که نقش مرد را در اکثر تصاویر شاهد هستیم و نقش زن که جایگاه مفهومی ویژه­ای را به خود اختصاص داده است. نتیجه پژوهش شناخت کارکردهای گوناگون و شناسایی گونه­های مختلف و جایگاه انسان در تصاویر و... می­باشد.

    مقدمه

         شهر شیراز یکی از کانون­های اصلی هنر نقاشی ایران در دوران زند و قاجار بود که با مطالعه آثار باقی­مانده از آن دوران می­توان به شکل کامل­تری از شناخت نقاشی ایرانی در آن دوران رسید. در میان آثار نقاشی باقی­مانده از این دوران می­توان به خانه­های تاریخی متعددی اشاره کرد که هر یک به فراخور خود ویژگی­های سبک ­شناختی و زیبایی­ شناختی نقاشی دوران زند و قاجار را بازتاب می­دهند. یکی از این خانه­ها، معروف به خانه عطروش است.

    خانه قدیمی آقای حاج محمود عطروش معروف به منزل حاج میرزا محمدعلی فیروز­آبادی از جالب­ترین و زیباترین خانه­های قدیمی دوره قاجاریه از نظر کاشیکاری و نقاشی محسوب می­گردد. محل آن در بازار حاجی انتهای کوچه زنجیرخانه قرار­دارد که نمونه­های نفیسی از کاشیکاری مربوط به دوره قاجاریه در خانه عطروش نصب گردیده و از بهترین نمونه کاشیکاری هفت رنگ دوره قاجاریه محسوب می­گردد.خانه عطروش از نظر شکل و فرم کاشیکاری جالب و منحصر به فرد محسوب می­شود، منزل مذکور از نظر نقاشی و رنگ و روغن بر روی چوب، گچ، تابلوهای کاشیکاری، آجرکاری باید از نمونه­های جالب هنری دوره قاجاریه محسوب داشت. ساختمان شمالی شامل یک تالار اصلی در وسط و دو­گوشواره در طرفین آن در طبقه فوقانی و یک حوض­خانه و دو­گوشواره در­طرفین آن در طبقه زیر می­گردد که آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    در این پایان­نامه به کلیات پژوهش،مطالبی درباره دوره قاجار،شیراز در زمان قاجار، بررسی آثار هنری قسمتهای مختلف بنا شامل کاشیکاری دیوارهای حیاط و تابلوهای نقاشی و در انتها به نتیجه پژوهش و اینکه تصاویر خانه مذکور با چه مضامینی کار شده است و اینکه گونه­های مختلف انسانی،حیوانی و گیاهی در چه جایگاهی قرار­دارند پرداخته می­شود.

    کلیات پژوهش

    1-1) بیان مسئله

         در دوره قاجار ایران شدیداً تحت تاثیر پیشرفت ­های صنعتی و دیگر جاذبه­های اروپایی قرار­گرفت و از ورود افکار و محصولات آنها استقبال شد.این روند بر هنر ایران کم­کم تأثیر گذاشت، اما بعضی از سنتهای پایدار بویژه در نقاشی به­جا ماند. مکتب نقاشی قاجار از دوره زند شروع شد و تا دوره قاجار و کمی پس از آن امتداد یافت. این شیوه به عنوان سبکی منسجم و مکتبی متشکل در نقاشی ایران از­جایگاه ویژه­ای برخوردار است که همه ویژگی­های موضوعی و کاربردی یک مکتب نقاشی را دارد. این شیوه بیشتر از تلفیق ویژگی­های هنر نقاشی سنتی ایرانی با عناصر و شیوه­های نقاشی اروپایی شکل گرفت. هر­چند آثاری نزدیک به این شیوه از دوره صفوی در ایران تا­حدی مرسوم بود و فرنگی­سازی نامیده می­شد، اما ابتدا در دوره زند و در ادامه آن در دوره قاجار شکل مشخص خود را یافت.

    خانه آقای حاج محمود عطروش معروف به منزل محمد­علی فیروزآبادی از زیباترین خانه­های قدیمی دوره قاجاریه در شهر شیراز می­باشد.در ورودی آن در دالان قرار­دارد و به مغرب باز می­شود.این خانه قدیمی شامل یک رشته ساختمان در سمت شمال و یک رشته ساختمان در سمت مغرب می­باشد. دیوار جنوبی و شرقی و نمای ساختمان شمالی کاشیکاری است و تابلوهای نفیس کاشیکاری مربوط به دوره قاجاریه در دیوار جنوبی و شرقی و حوض­خانه آن نصب گردیده که از بهترین نمونه کاشیکاری هفت رنگ دوره قاجاریه محسوب می­گردد.

    ساختمان شمالی دو­طبقه است و در­گوشه شمال شرقی آن ده پله سنگی یکپارچه نصب شده که حیاط را به ساختمان مربوط می­سازد،در­گوشه شمال غربی نیز راهرویی تعبیه شده که به وسیله پلکان به کفشکن غربی ساختمان مربوط می­شود.در زیر ساختمان شمالی حوض­خانه­ای تعبیه و در­طرفین حوض­خانه دو­گوشواره دیده می­شود. حوض­خانه کاشیکاری است و کاشیکاری آن نوع مخصوصی است که به کاشی خاتم­سازی معروف است.ازاره گوشه­های طرفین حوض­خانه نیز کاشیکاری زیبای خاصی را دارد،ازاره سنگی بنا در سمت شمال و مغرب با ارتفاع 5/2 متر از قطعات سنگ یکپارچه تهیه و نصب گردیده است.

    خانه عطروش از­نظر شکل و فرم کاشیکاری جالب و منحصر به فردی محسوب می­شود، منزل مذکور از نظر نقاشی و رنگ و روغن بر روی چوب، گچ، تابلوهای کاشیکاری، آجرکاری باید از نمونه­های جالب هنری دوره قاجاریه محسوب داشت. ساختمان شمالی شامل یک تالار اصلی در وسط و دو­گوشواره در طرفین آن در طبقه فوقانی و یک حوض­خانه و دو­گوشواره در طرفین آن در طبقه زیر می­گردد که آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    در این پایان­نامه با توجه به مبانی زیبایی شناختی هنر قاجار به بررسی آثار هنری قسمتهای مختلف بنا شامل کاشیکاری دیوارهای حیاط و تابلوهای نقاشی پرداخته می­شود.

     

    1-2) پیشینه پژوهش

    پایان نامه­ای در مورد خانه عطروش کار­نشده است ولیکن چون مربوط به دوره قاجار می­باشد درباره قاجار مطالبی موجود می­باشد، مثلا در زمینه نقد زیبایی­شناسی دوره قاجار توسط بهنام جلالی جعفری و درباره تاریخ و تمدن فرهنگ ایران احمد تاج بخش و یا سید­محسن جوادی درباره هنر دوره قاجار و همچنین شاهرخ مسکوب درباره هنر­نقاشی­ایران مطالبی را به ثبت رسانده­اند. همچنین یعقوب آژند بر­روی نقاشان قاجار کار­کرده است.جیان روبرتو اسکارچیا درباره هنر زند و قاجار،شیلا کن­بای درباره نقاشی ایران کتاب دارند ولی درباره خانه عطروش هیچ نوشته مکتوبی در­دسترس نمی­باشد.

     

    1-3) پرسش­های پژوهش

    1-با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی خانه عطروش در زمان قاجار، نقاشی­های آن از چه ساختار و ماهیت فرهنگی و زیبایی شناختی برخوردارند؟

    2-عناصر­تصویری نظیر نقش انسان در­نقاشی­های خانه عطروش به چه شکل است وچه­جایگاهی دارند؟

     

    1-4) فرضیه

    1- آثار تصویری خانه عطروش بنا به ماهیت و کارکرد فرهنگی و اجتماعی خود در­انواع متعدد با­ مضامین مختلفی کار­شده­اند که همه آنها از نوعی ساختار زیبایی­شناختی مشابه و در­عین­حال هر­کدام از­آنها مطابق با­هدفی که دنبال می­کنند از ویژگی­های خاص سبک­شناختی مختص به خود برخوردارند.

    2- در نقاشی­های خانه عطروش گونه­های متعدد انسانی،گیاهی­و حیوانی دیده می­شود که در این میان انسان ازجایگاه برجسته­ای برخوردار ­است به ­ویژه تصویر­زن جایگاه خاصی را در­نقاشی ­ها  به ­خود اختصاص می­دهد.

    1-5) اهداف تحقیق

    تحلیل ویژگی­ های زیبایی­ شناختی آثار نقاشی باقی­مانده در خانه­های تاریخی شیراز

    شناسایی نقش و جایگاه نقاشی در زندگی اجتماعی جامعه قاجار

    شناخت رویکردهای گوناگون به هنر در دروان قاجار

     

    1-6) روش پژوهش

    روش پژوهش توصیفی تحلیلی است. پایه پژوهش از این نظر بر­پایه اسناد مکتوب و تصاویر به­جای مانده از خانه تاریخ عطروش مورد بحث قرار می­گیرد.رویکرد توصیفی کمک می­کند تا فرآیند تحول نقاشی ایرانی در نقاشی­های خانه عطروش مورد بررسی قرار­گیرد وماهیت تحلیلی آن در جستجوی علل و چرایی و همچنین بررسی ویژگی­ های زیبایی­ شناختی و سبک­شناختی نقاشی­های خانه عطروش می­پردازد.روش اصلی و پایه گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانه­ای می­باشد که مطابق با متغیرهای اصلی پژوه هرکدام مورد بررسی قرار خواهند­گرفت، لیکن به منظور بررسی و تبیین مصداق­های مورد مطالعه قرار­گرفته شده از­روش میدانی و از­طریق مشاهده آثار به جمع­آوری و بررسی نمونه­های تصویری مطابق با فرضیه­های پژوهش پرداخته می­شود. در­روش کتابخانه­ای با مراجعه به بانکهای اطلاعاتی و کتابخانه­ها مطالب مرتبط به متغیرهای اصلی مطالعه می­شوند. در­روش میدانی هم با­توجه به آثار نقاشی به­جای مانده در خانه عطروش به روش مشاهده مستقیم به تجزیه و تحلیل آثار پرداخته می­شود.در واقع روش گردآوری مطالب روش ترکیبی است یعنی در آن از روشهای کتابخانه­ای، تعریفی، توصیفی، مقایسه­ای استفاده می­شود.

     

     

    مبانی نظری پژوهش

    -1) زمینه­های ظهور و شکل­گیری حکومت قاجار

         درک ظهور و بروز هرگونه فرهنگ،هنر و نوع جهت­گیری،بهره­گیری از­عناصر و حتی رنگ در­آثار هنری،توجه به مضامین و مفاهیم و­حتی استفاده از­نمادها به شناخت این نوع زمینه­های اجتماعی- سیاسی وابسته است.از ­زمانی­که امویان قدرت سیاسی را در­جهان اسلام به­دست گرفتند،ایرانیان به­تدریج دریافتند که ­اسلام و­تعالیم آن که قلب­های آنان را­تسخیر کرده­ بود،با­عملکرد حاکمان اموی تفاوت­های آشکاری دارد.به ­همین دلیل تلاش برای کسب استقلال سیاسی را آغاز­کردند.ایرانیان در مسیر کسب استقلال سیاسی نقش تعیین­کننده­ای در بر­افتادن حکومت اموی داشتند.با روی­کار­آمدن عباسیان و­روشن­شدن ماهیت غیر­اسلامی و رفتار تبعیض­آمیز آنان،بار­دیگر تلاش برای کسب استقلال سیاسی ادامه­یافت.در­نتیجه از قرن سوم­هجری حکومت­هایی در­ایران تأسیس شدند که هر­یک بر­بخشی از­کشور تسلط داشتند.این حکومت­ها در واقع استقلال سیاسی ایران را بنا­نهادند.با گذشت زمان این استقلال کامل­تر شد به­طوری­که حتی بعضی از­این دولت­ها مانند صفاریان،علویان طبرستان و­آل بویه با­دولت عباسی درگیر­شدند و در­عمل استقلال ایران را از سیاست­های این دولت به اثبات رساندند.در سیر تاریخی کشور ایران شاهد فراز و­نشیب­های فراوانی بوده و در­نتیجه این تحولات سیاسی- اجتماعی هنر و فرهنگ آن نیز دستخوش­تغییراتی­­شده­است.از­این ­میان ­می­توان به­ظهور­حکومت­هایی چون ترکان غزنوی،سلجوقیان،خوارزمشاهیان و مغولان تا­ظهور صفویه اشاره­کرد.اما دوره صفویه با توجه به تاثیراتی که بر­اوضاع سیاسی- اجتماعی ایران گذاشت و به تبع آن وضع و حال فرهنگی- هنری خاصی را به­وجود­آورد و نیز به­دلیل تأثیر آن بر­جهت­گیری فرهنگی و هنری دوره قاجار حائز اهمیت ویژه­ای است.در­اواخر قرن نهم هجری قمری و در­زمانی که حکومت نوادگان تیمور به خراسان محدود شده بود و در معرض تاخت و تاز ازبکان قرار داشت،حکومت سیاسی­– مذهبی تازه ای در ایران آغاز شد که با اوج­گیری آن­،­ایران به مرحله نوینی از تاریخ خود قدم گذاشت و رهبری این حرکت را خاندان صفوی بر عهده داشتند.صفویان خاندانی روحانی و مذهبی بودند که از اواخر دوره ایلخانان وارد عرصه اجتماعی شدند و به تدریج توجه گروه­های وسیعی از مردم و حتی بعضی فرمانروایان را به خود جلب کردند.آنان که در ابتدا به تشکیل حلقه­های صوفیانه در خانقاه اردبیل مشغول بودند به دلیل آشفتگی سیاسی ایران با کمک هواداران خود که بیشتر افراد چند قبیله بزرگ بودند وارد فعالیت­های سیاسی- نظامی شدند و سرانجام در سال 878 هجری شمسی توانستند به رهبری شاه اسماعیل حکومتی مقتدر را در ایران بنیان­گذاری کنند.گرچه حکومت صفویان خصوصاً در­زمان سلطنت طولانی شاه­عباس اول باعث رونق و شکوفایی ایران شد اما در دوره ای حدود چهل سال حکومت شاه عباس اول با حمایت­های دربار به ویژه شخص وی،هنری پای به عرصه وجود­گذاشت که تبلور هنر اسلامی و به­تعبیری هنر شیعی در­ایران بود.اوج این هنر را می­توان در­آثار معماری،نقاشی و تذهیب،خوشنویسی و حتی فرش مشاهده کرد.اما از اوایل دوره صفویه ایرانیان با اروپایی­ها به تدریج آشنا شدند.علل مهم این آشنایی حضور استعمارگران در­اقیانوس هند و­خلیج فارس و­همچنین تمایل آنها برای گسترش ارتباط خود با ایران بود، هرچند که پادشاهان صفوی به ویژه شاه عباس اول نیز برای مقابله با رقیبانی چون عثمانی و پرتغال و نیز توسعه تجارت و دستیابی به سلاح­های جدید به ایجاد و گسترش ارتباط با کشورهایی نظیر انگلستان،فرانسه و آلمان تمایل زیادی نشان می­دادند.بنابراین به مرور اروپایی­ها به عنوان سفیر،تاجر و جهانگرد به ایران وارد شدند و آشنایی ایرانیان با فرهنگ و تمدن اروپاییان افزایش یافت.سیاست شاه عباس در­کشتار و کور­کردن شاهزادگان و محصور­کردن آنها در­کاخ ها و در­نتیجه فقدان جانشینانی لایق برای او،اختصاص­دادن درآمد زمین­های دولتی به شخص شاه و امور نظامی و بنابراین کاهش فعالیت­های تولیدی و عمرانی در دوره­های بعد باعث شد که پس از وی دولت صفوی رو به ضعف بگذارد.با بروز آشفتگی و ناامنی در­کشور و اعتراض افغان­های ساکن در مشرق ایران،اصفهان به تصرف آن­ها در­آمد و در­سال­1101 هجری­شمسی دولت صفوی سقوط کرد.همسایگان ایران یعنی دولت­های روسیه و­عثمانی نیز با­استفاده از­این اوضاع در­صدد تصرف قسمت­هایی از خاک­ایران برآمدند (گودرزی.1388.22).+

    Abstract:

     

    This study is an analysis of visual arts in historical house of Atrvash in Shiraz to recognize the aesthetic foundations of the remaining paintings in this house,also it analyses the role and position of the paintings in social life based on different approaches.This descriptive-analytic study is based on remaining historical documents and pictures of the historical house of Atrvash.The library of the study were collected through direct observation of works and photographing them in order to analyse the samples in accordance with the hypothesis of the study.In fact the material was collected in a compound method including a descriptive,analytic,field and library search.The domain of the study includes 30 tiled images in Atrvashs house dating back to Qajaar time belonging to a famous businessman called Atrvash.The results of the study depict a realization of different functions of the pictures and a recognition of different species and the position of humans in the images at that time.

    Keywords:( Iran, Qajaar, Atrvash, image, Shiraz)

  • فهرست:

    مقدمه .........................................................................................................................................................................1

     

    فصل1)کلیات پژوهش

    1-1) بیان مساله ......................................................................................................................................................2

    1-2)پیشینه ..............................................................................................................................................................2

    1-3) پرسش­های پژوهش .....................................................................................................................................4

    1-4) فرضیه ..............................................................................................................................................................4

    1-5) اهداف تحقیق ................................................................................................................................................5

    1-6) روش پژوهش .................................................................................................................................................5

     

    فصل2) مبانی نظری پژوهش

    2-1) زمینه­های ظهور و شکل­گیری حکومت قاجار ......................................................................................6

    2-2) پادشاهان دوره قاجار .................................................................................................................................10

    2-3) دوره نخستین قاجار و ارتباط آن با سنتهای پیشین .........................................................................12

    2-4) هنر ایران در دوران قاجار .........................................................................................................................14

    2-4-1) دوره زند،پیشینه سبک هنری قاجار در سده هیجدهم ................................................................15

    2-4-2) نخستین مقطع سبک هنری قاجار،سلطنت فتحعلی شاه ............................................................17

    2-4-3) دومین مقطع سبک هنری قاجار،سلطنت محمدشاه و ناصرالدین شاه .....................................18

    2-5) زمینه­های فرهنگی هنر قاجار .................................................................................................................19

    2-6) نقاشی دوره قاجار .......................................................................................................................................22

    2-7) مکتب قاجار .................................................................................................................................................33

    2-8) ویژگی­های نقوش تزیینی هنر و معماری دوره قاجار ......................................................................37

    2-9) مضامین رایج در نقاشی دوره قاجار ......................................................................................................42

    2-10) تجزیه و تحلیل آثار نقاشی در دوره قاجار ........................................................................................46

     

    2-11) دیوارنگاری در دوره قاجار .....................................................................................................................47

    2-12) موقعیت طبیعی شیراز ..........................................................................................................................48

    2-13) تاریخچه مختصر شیراز ..........................................................................................................................53

    2-14) محلات شیراز در عهد قاجار ................................................................................................................54

     

    فصل سوم) یافته­های پژوهش

    3-1) خانه عطروش ..............................................................................................................................................56

    3-2) نماهای مختلف خانه عطروش ................................................................................................................57

    3-3) موقعیت مکانی ............................................................................................................................................58

    3-4) ساختمان اصلی شمالی خانه عطروش .................................................................................................59

    3-5) بررسی آثار هنری قسمتهای مختلف بنا (کاشیکاری حیاط) ..........................................................61

    3-6) حوض­خانه ....................................................................................................................................................97

    3-7) ساختمان شمالی .....................................................................................................................................129

    3-8) بررسی تحلیلی داده های پژوهش ......................................................................................................134

     

    فصل چهارم) نتیجه­پژوهش

    نتیجه­گیری ..........................................................................................................................................................135

     

    فهرست منابع

    منابع ......................................................................................................................................................................139

     

    منبع:

    ندارد.


موضوع پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, نمونه پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, جستجوی پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, فایل Word پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, دانلود پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, فایل PDF پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, مقاله در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, پروژه در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, پروژه درباره پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز - عنوان پایان نامه عملی تصویرسازی کودک با الهام از نقشمایه­ های خانه عطروش

پايان‌نامه جهت دريافت درجه‌ي کارشناسي ارشد گروه صنايع‌ دستي بهمن92 مقدمه معماري سنتي از دير باز از فرهنگ و اقليم متأثر بوده و اين در حالي است که در مناطق مختلف ايران آب و ه

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده تزئینات در معماری ایران با حفظ ویژگی وحدت کل در عین کثرت اجزاء، همواره به‌عنوان یکی از روش‌های خلق زیبایی مورد استفاده قرار گرفته‌است. در معماری ایران، انواع گوناگونی از تزئینات به خدمت گرفته شده‌است. این تزئینات، نقوش متنوع گیاهی، هندسی، جانوری و انتزاعی را در برمی‌گیرد که اغلبشان سابقه‌ای کهن دارند. معماران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی می باشد، این تحقیق با هدف شناخت نقوش اساطیری ساسانی و تاثیر آن بر هویت گرافیک ایران انجام شده است. یکی از عناصر اصلی طراحی گرافیک استفاده از نقشمایه های غنی تاریخی است که علاوه بر بیان هویت اثر هنری از نظر مفهومی نیز می تواند ...

چکیده این پژوهش که به روش تحلیلی-تاریخی انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات در آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی بوده است، با هدف بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی صورت پذیرفته و در آن سعی شده تا با بررسی روند شکل‌گیری شیوه خط-نقاشی، به گستره فعالیت‌های نوشتار، اعم از بار معنایی و کاربردهای تصویری، پرداخته شود. اسلوب خطاطانه و حضور نوشتار فارسی در هنر معاصر ایران ...

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد «M.A» گرایش: تصویر سازی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده ): کاشیکاری هنریست که در معماری ایران خصوصا معماری مذهبی، از اعتبار و اهمیت بالا و والا برخوردار است. در این میان کاشیکاری هفت رنگ تصویری که از اواخر دوران صفویه بر بناهای ایرانی نصب شده ،باعث پیدایش جنبش و نهضت هنری جدیدی میشود که با نقاشی ...

چکیده: نقاشی قهوه­خانه­ای در دوره­ی قاجار به واسطه­ی هنرمندانی از جنس مردم، از بطن اجتماع برخاست و راه خود را باز کرد تا بتواند موضوعاتی را که دغدغه­ی مردم بود، به تصویر بکشد. در این میان، موضوعات مذهبی بسیار مورد توجه مردم و نقاشان بوده و در میان تمامی آنها زندگی امام علی(ع) به واسطه­ی ارادت ویژه­­ی شیعیان به ایشان مورد توجه زیادی قرار می­گرفت و تصاویر مختلفی از ایشان نقاشی شده ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A) رشته ارتباط تصویری لرستان و تیمره از جمله مناطق بسیار غنی هنر صخره نگاری در ایران هستند که مجموعه های فراوانی از آنها شناسایی شده است. تاکنون هیچ گونه تجزیه و تحلیلی از نظر گرافیکی و مفهومی روی این نقوش انجام نشده است. از جمله مهمترین مواردی که ذهن پژوهنده را درگیر کرده است: انگیزه برای ثبت نقوش، هویت نگارگران، قدمت نگاره ها، مفهوم نقوش و قابلیت ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش طراحی و نقاشی سنتی چکیده دوران تیموری از مهم ترین ادوار هنری ایران در حوزه کتاب‌آرایی و هنرهای مرتبط با آن از جمله تذهیب است که با ویژگی‌های مختص به خود در قالب مکاتب هرات و شیراز و سمرقند جلوه می‌نماید. شناخت تذهیب‌های این دوره در نسخ قرآنی نشان‌دهنده نوعی از تجرید است که متناسب با کلام‌الله و از سوی دیگر در تناسب با نوع ...

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد هنر اسلامی گرایش فلز چکیده چکیده حاضر با هدف شناسایی، معرفی و احیا هنر آبگینه در دوران معاصر مدون گشته است و در پژوهش حاضر این هدف با تحلیل ساختاری و زیبایی‌شناسانه‌ی آثار موجود در ایران معاصر و همچنین عرضه آن در بازارهای جهانی معتبر قابلیت تحقق را دارد. به طور کلی ساخت آثار آبگینه با سبک‌های مورد بررسی و معرفی شده باید دارای ویژگی‌ها و ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تصویرسازی پیش­گفتار اینجانب، بومی سالهایی چند در منطقه حاشیه­ی هلیل رود بوده­ام. در خاطر دارم بر روی هر تپه و یا ارتفاعی شاهد یک گودال حفاری شده و تعداد زیادی استخوان و سفال خرد شده که گاهی نیز نقوشی برروی آنها وجود داشت، بودیم و نیز بارها شنیده می­شد که فرد یا افرادی، محلی را حفاری کرده و اشیایی از دل خاک بیرون کشیده­اند و به ...

ثبت سفارش