فهرست:
فصل اول:کلیات طرح.. 1
مقدمه. 2
1-1بیان مساله. 3
1-2هدفهای تحقیق. 4
1-3اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن. 4
1-4چارچوب نظری.. 6
1-5مدل تحقیق. 10
1-6 فرضیه های تحقیق. 11
1-7تعاریف عملیاتی متغیر ها و واژه های کلیدی.. 12
1-8روش تحقیق. 14
1-9قلمرو تحقیق. 14
1-10جامعه و حجم نمونه تحقیق. 15
1-11محدودیت ها ومشکلات تحقیق. 16
فصل دوم:مطالعات نظری.. 17
مقدمه. 18
2-1مفهوم کارآفرینی.. 19
2-2تاریخچه کارآفرینی.. 20
2-3ضرورت کارآفرینی برای تحول سازمان های امروزی.. 23
2-4انواع کارآفرینی.. 24
2-5فرآیند کارآفرینی سازمانی.. 26
2-6تفاوت کارآفرینی فردی و کارآفرینی سازمانی.. 28
2-7ویژگی های سازمان های کارآفرین.. 29
2-8گام های موثر در مسیر کار آفرین نمودن سازمان: 30
2-9مدل های کارآفرینی سازمانی.. 32
2-10مولفه های موانع کارآفرینی سازمانی.. 41
2-11موانع کارآفرینی سازمانی.. 52
2-12پیشینه تحقیق. 66
فصل سوم:روش شناسی تحقیق(متدولوژی) 77
مقدمه. 78
3-1روش تحقیق. 78
3-2جامعه آماری.. 79
3-3حجم نمونه و روش اندازه گیری آن. 79
3-4ابزار جمع آوری اطلاعات.. 79
3-4-1مراحل طراحی پرسشنامه. 80
3-4-2پایایی و روایی پرسشنامه. 81
3-4-2-1روایی پرسشنامه. 81
3-4-2-2پایایی پرسشنامه. 82
3-5روش تجزیه و تحلیل داده ها 83
3-5-1استفاده از آمار توصیفی: 83
3-5-2استفاده ازآمار استنباطی یا تحلیلی: 84
فصل چهارم:تجزیه وتحلیل یافته های تحقیق.. 85
مقدمه. 86
4-1آمار توصیفی: 87
4-1-1مشخصات پرسنلی و جمعیت شناختی.. 87
4-1-2موانع داخلی کارآفرینی سازمانی.. 94
4-1-3موانع محیطی کارآفرینی سازمانی.. 105
4-1-4موانع برآیندی کارآفرینی سازمانی.. 111
5-1-4شاخص های توصیف متغیر ها و مولفه های تحقیق. 117
4-2آمار استنباطی.. 118
4-2-1تعیین نرمال بدون جامعه توسط آزمون کلموگروف-اسمیرنف... 118
4-2-2آزمون فرضیات پژوهش... 120
4-2-2-1آزمون فرضیات اصلی پژوهش... 120
4-2-2-2آزمون فرضیات فرعی پژوهش... 123
4-2-2-2-1آزمون فرضیات فرعی موانع داخلی پژوهش... 123
4-2-2-2-2آزمون فرضیات فرعی موانع محیطی پژوهش... 130
4-2-2-2-3آزمون فرضیات فرعی موانع برآیندی پژوهش... 135
4-2-3رتبه بندی موانع(آزمون فریدمن) 140
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات.. 143
مقدمه. 144
5-1نتیجه گیری و پیشنهادات.. 145
5-1-1نتایج توصیفی.. 145
5-1-2نتایج استنباطی( آزمون فرضیات پژوهش) 146
5-1-3نتایج آزمون فریدمن: 152
5-2پیشنهادات.. 153
5-2-1پیشنهادات حاصل از تحقیق. 153
5-2-2پیشنهادات جانبی.. 162
5-2-3پیشنهادات برای محققین بعدی.. 163
منبع:
1-آبدری،فاطمه ؛محمد پور ،محمد مهدی،(1392)،شناسایی و رتبه بندی موانع کارآفرینی سازمانی در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: ستاد مرکزی وزارت کار و امور اجتماعی)،همایش دانشگاه کارآفرین(صنعت محور)
2-آقاجانی افروزی،علی اکبر؛پرهیزگار،محمد مهدی؛درینی،محمد ولی،(1390)، مدل یابی موانع کارآفرینی سازمانی در بان رفاه استان مازندران،مجله علمی پژوهشی برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی،شماره14
3-ابویی اردکانی،محمد.(1379).نظریه سازمان یادگیرنده.مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران،تهران .
3-اسدی کمال،ناصر(1391)،بررسی و رتبه بندی موانع کارآفرینی سازمانی در آموزش و پرورش شهر تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی باراهنمایی دکتر مهدی شریعتمداری، تهران،دانشگاه آزاد .
4-احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سید محمد،( ۱۳۸۵)، مبانی کارآفرینی، انتشارات فرا اندیش، چاپ سوم.
5-احمدپورداریانی ، محمود(1378)؛کار آفرینی :تعاریف،نظریات،الگوها:چاپ سوم،تهران:شرکت پردیس57.
6-الوانی ، سید مهدی و دانائی فرد حسن،(۱۳۸۰) ، گفتارهایی در فلسفه تئوری سازمان دولتی ، انتشارات صفار ، تهران ، چاپ اول .
7-الوانی ، سید مهدی،(۱۳۷۱)، مدیریت مسائل عمومی ، فصلنامه مطالعات مدیریت ، دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، شماره ۶ ، صص ۳۵-۲۱ .
8-امراللهی،ناهید .(1380). سازمان یادگیرنده . ماهنامه تدبیر،شماره 114.
9-بخشی، غلامرضا ( 1381 )، بررسی موانع کارآفرینی سازمانی در دانشگاه مازندران ،پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته علوم اداری و مدیریت با راهنمایی د کترمهرداد مدهوشی. مازندارن، دانشگاه مازندران.
10-پرداختچی، محمدحسین؛ شفیع زاده، حمید ( 1385 )، درآمدی بر کارآفرینی سازمانی،تهران، نشر ارسباران.
11-پیکارجو، کامبیز، فرزانه، علی اصغری،(1387)، کارآفرینی سازمانی و سازمان های کارآفرین، تهران، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، شماره ۲۰ .
12-تسلیمی، سعید و همکاران(1385): بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی، فصلنامه فرهنگ مدیریت ، سال چهاردهم، شماره چهاردهم، صص 27 الی 56
13-تقی زاده، هوشنگ و همکاران (1386):سنجش میزان کارآفرینی سازمانی ، مطالعه موردی، فصلنامه علوم مدیریت ، سال اول ، شماره 3، صص 155 الی 180
14-جدی،سوسن و محمد زنجانی (بهمن1380)؛«موانع توسعه کار آفرینی در ایران »؛تدبیر،شماره 120.
15-خاکی ، غلامرضا ،(1381)، « راهبرد مجازی سازی دولت : مهمترین چالش پیشروی نظام اداری در برنامه چهارم توسعه » ، فصلنامه فرآیند مدیریت و توسعه ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، شماره ۵۸ ، زمستان ، صص ۳۶-۲۳ .
16- دفت،ریچارد ال،(1377) مبانی تئوری و طراحی سازمان ترجمه : علی پارساییان و محمد اعرابی،تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی چاپ دوم صص103الی104
17-دهقان نجم،منصور(1388 ): مدیریت دانش و نقش آن در نوآوریهای سازمانی، ماه نامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شماره 10، صص47 الی 52
18-ریمی، آزاده ( 1387 )، برنامه درسی: مدیریت تعارض سازمانی، دفترمطالعات و آموزش نیروی انسانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاداسلامی، شناسه:: 8
19-زالی، محمدرضا ؛ سید مصطفی رضوی ، (1387)پژوهشی در زمینه توسعه کارآفرینی در ایران ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران
20-زاهدی، شمس السادات، بودلایی، حسن، ستاری نسب، رضا، کوشکی جهرمی، علیرضا،(1389)،تحلیل رابطه توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی، رشد فناوری،دوره ششم،شماره24
21-سرمدی،زهره؛ بازرگان،عباس(1383) ،روش تحقیق در علوم رفتاری،،موسسه انتشارات آگاه،چاپ یازدهم.
22-سعیدی کیا، مهدی، (1388)،اصول و مبانی کارآفرینی، تهران، انتشارات کیا، چاپ پانزدهم .
23-صمد آقایی ،جلیل ،(1382) . سازمان های کارآفرین ،تهران :انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی،چاب دوم.
24-عابدی،محمد رضا(1384): ساخت، هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون استعداد شناختی کارآفرینی در دانشگاه اصفهان، مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان، طرح پژوهشی.
25-عباس زادگان،سید محمد(1376).مبانی اساسی در سازماندهی و رهبری،تهران،انتشارات شرکت سهامی
26-فرخی،مهدی(1390)،بررسی موانع قانونی توسعه کارآفرینی سازمانی در صنایع غذایی(مطالعه موردی شرکت های کامبیز و مهیا پروتئین) ،پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران،دانشکده علامه طباطبائی .
27-فرهنگ،صفر؛آقامحمدی،علی(1386)بررسی قابلیت های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه فنی بابل، مجموعه مقالات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات علوم فرهنگی،پرتال جامع علوم انسانی .
28-فرهنگی، علی اکبر ؛ صفرزاده ،حسین،(1385), روش تحقیق در علوم انسانی با نگرش بر پایان نامه نویسی,تهران:انتشارات پیام پویا, صفحه 275
29-فرهنگی، علی اکبر؛ صفرزاده،حسین،(1386)، کارآفرینی، ( مفاهیم، نظرها، مدل ها و کاربردها)، موسسه کار و تامین اجتماعی، تهران .
30-قاسمی پویا،اقبال .(1380)مشارکت مردمی در آموزش و پرورش،تهران،انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت
31-قهرمانی ،محمد . (1380)سازمان یادگیری ،فرآیند نیم قرن تحولات سازمانی .فصلنامه موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، شماره 9
32-کرد نائیج،اسدالله؛ احمدپورداریانی، محمود؛ و شمس، شهاب الدین(1384)،« طراحی ساختار سازمانی مراکز و آموزشگاههای کارآفرینی در کشور» ،فصلنامه علمی- پژوهشی مدرس، دوره نهم، شماره دوم، پیاپی 39 ، صص 157-119، .
33-کارت رایت، راجر،(1383)، ترجمه: دکتر علی پارسائیان، سازمان های کارآفرین، انتشارات ترمه چاپ اول، تهران .
34-کاظمی ، سید علی اصغر ، (1379)،مدیریت سیاسی و خط مشی دولتی ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، تهران ، چاپ اول .
35-کرد نائیج،اسدالله؛ رضاییان، علی؛ اکبری، حسن ( 1386 )، بررسی موانع کارآفرینی سازمانی: مورد مطالعه، شرکت صنعت چوب شمال، فصل نامه مدرس علوم انسانی، .159- ویژه نامه مدیریت، شماره 55 ، صفحات 141
36-کوراتکو، دانلداف، هاجتس، ریچاردام،(1383)، نگرش معاصر بر کارآفرینی، ترجمه ابراهیم محرابی، با همکاری محسن تبرایی، تهران: دانشگاه فردوسی مشهد.
37-کیا کجوری،داود؛فاضلی ویسری،الهام،(1388)،شناسایی موانع داخلی ، محیطی و برآیندی کارآفرینی سازمانی(مطالعه موردی: اداره کل بنادر و کشتیرانی استان مازندران- بندر نوشهر)،فصلنامه مدیریت(پژوهشگر) ،سال هفتم،شماره20.
38-گلستان هاشمی، سید مهدی،(1382)، مبانی علم کارآفرینی، اصفهان، جهاد دانشگاهی.
39-لامعی، بهزاد. ، ( 1385 )، موانع قانونی رشدکارآفرینی در صنایع کوچک ایرا ن، سایت مرکزتوسعه کارآفرینی در ایران.
40-مبارکی ،محمد حسن ؛زالی،محمدرضا؛دهناد،رومینا،(1391)،شناسایی موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای روش شناسایی کیو،فصل نامه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی،دوره یازدهم ،شماره اول
41-محمد کاطمی،رضا و همکاران(1390) . شناسایی و تحلیل موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی(وزارت ورزش کشور) پژو هش های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی سال اول-شماره2
42-مدهوشی، مهرداد و بخشی غلامرضا(1382): بررسی موانع کارآفرینی در دانشگاه مازندران، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارههای 27 و 28
43-مردیث، جفری و دیگران، (1371)،کارآفرینی، ترجمه محمدصادق نجاییان، تهران: انتشارات دفتر بین المللی کار.
44-مشایخ، ف، ( 1381 )، دیدگاههای نو در برنامه ریزی درسی، چ سوم، سمت،تهران.
45-مقیمی، سیدمحمد ( 1383 )، کارآفرینی درنهادهای جامعه مد نی پژوهشی در سازما نهای غیردولتی (NGOs)ایران، انتشارات دانشگاه تهران ،مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران،چ دوم .
46-موسسه بین المللی گسترش فناوری اطلاعات ( IADIS .)اصلی ترین موانع گسترش تجارت الکترونیکی در سال 2003 برای کشورهای در حال توسعه.
47-میرزائی اهرنجانی ،حسن(1374)؛جزوه منتشر نشده مبانی فلسفی نظریه های سازمانی ؛دانشگاه تهران.
48-هزارجریبی، جعفر، ( 1382 )، توسعه کارآفرینی و دانش آموختگان، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،30:159-166؛
49-هیستریچ، رابرتدی؛ پیترز، مایکلپی، (1383) کارآفرینی، ترجمه سید علیرضا فیضبخش و حمیدرضا تقییاری،انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف
50-وراث،حامد ، (1387)، کارآفرینی دولتی ، تحول اداری،شماره20.
51-یحیایی ایله ای،(1385)،اصول مشتری مداری،چاپ اول،تهران:انتشارات محمد
52-Adonisi, M.(2003)“The relationship between corporate entrepreneurship, marketorientation, organizational flexibility and job satisfaction” A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirement for the degree doctor of business administration. November.
53- Abbasi, M. R., & RahimiKoloor, H. (2010). The requirements of competitiveness in the sectors of industry and commerce. Journal of Political-Economic Information, III (IV), 248-255 (in persian).
54- Ambastha, A., & Momaya, K. (2004). Competitiveness of firms: review of theory, frameworks and models. Singapore Management Reiew, 26(1), 45-61.
55- Antonic, B & Hisrich, R.D. (2003):Clarifying the intrapreneurship concept, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol.10, No. 1, pp. 7-24.
56- Bagherinejad, J. (2006). Cultivating technological innovations in Middle Eastern countries, Cross Cultural Management: An International Journal,13(4): 361 - 380.
57- Berger, B. (1991). The culture of entrepreneurship, San Francisco, CA: ICS Press.
58- Bharath, K. (2004). Stifling entrepreneurship, Finance Week, 20(1): 48-51.
59- Borins, S., (1998), “What Border: Public Management Innovation in the United States and Canada”, paper presented at the 1998 International Public Management.
60- Cornwall, J.R. & Perlman, B. (1990). Organizational Entrepreneurship, Home- wood: Irwin
61- Covin, J.G. and Slevin, D.P. (1991): A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 16 No. 1, pp. 7-25
62- Dana. L.P. (1990). A case study of the effects of culture on economic development, Journal of Small Business Management: 20: 91-98.
63- Dhliwayo. S & van Vuuren(2007): The Stratgic Entrapreneurial Thinking Imperative, Acta Commercii, pp.123-134.
64- Elango, B.E., Hounter, Gray. L. & Winchell, Mike. (2007), Barriers to nurse entrepreneurship: a study of the process model of entrepreneurship, American Academy of Nurse Practitioners ١٩.
65- Erfurt, Johm., (2002), "Dealing with conflict". Avaiable from world wide web: http://www. nsba.org.sbot/ toolkit/ conflict.
66- Eyal ori ,& Inbar Dan(2003): Developing a public School Entrepreneurship inventory , International Journal of Entrapreneurial Behavior & Reaserch , Vol.9,N.6.
67- Ferreira,J.(2002): Corporate Entrepreneurship: a Strategic and Strutural Perspective, International Council for Small Businss, 47th World Conference
68- Forster, J. & Graham, P., (1996),Entrepreneurial Management in the Public Sector, Melbourne: Macmillan,{on line} http: //. www. elsevire. com.
69- Foster, R. (1986). Innovation: The attacker`s advantage, New York: Summit.
70- Friedman, M. (1982). Capitalism and Freedom, Chicago, IL: University of Chicago Press
71- Fry, F., (1993), Entrepreneuship: A Planning Approach, Englewood Cliffs NJ: Prentice–Hall.
72- Gordijn, J. & Akkermans, H. (2007). Business models for distributed generation in a liberalized market environment, Electric Power Systems Research, 77:1178 -1188
73- Gordon, Y.J., Young, A. & Bal, J. (2003). External environmental forces affecttingg e-learning providers, Marketing Intelligence & Planning, 21 (3): 168 -172.
74- Hill, R. M., & Hlavacek, J. D. (1972). The venture team: A new concept in marketing organization. Journal of Marketing, 36(July): 44–50.
75-Hitt, Micheal,(1994),The strategic competitivness of U.S.firm in global marketplace,www.angelo.edu.
76- Hosseini S. M., & Panahi, M. (2008). Creating competitive advantage in the industry with the approach of key success factors (case study of iranian tile industry).Journal of Business Research, 45, 147-178(in persian).
77- Hynes, Briga (1996)," Entrepreneurship Education And Training- Introducing Entrepreneurship In To Nonbusiness Discipline", Journal of European industrial Training, No.20, pp.10-17;
78- Jennings, D.F. (1994). Multiple perspectives of entrepreneurship, Ohio: South Western Publishing.
79- Khodadad, H. S. H., & Mehri, A. (2006). Designing competitive advantage model designed for the automotive industry in Iran. Journal of Agricultural Science,9(2),189-212 (in persian).
80- Kilby, P. (1971). Hunting the heffalump, In P. Kilby (Ed.), Entrepreneurship and economic development, New York: Free Press.
81-Kirchhoff, B.A. & Philips, B.D. (1988). The effect of firm formation and growth of job creation in the United States, Journal of Business Venturing, 8(2): 261-72.
82-KURATKO,Donald et al.(1990).Developing an Intrapren Inttrapreneurial Assessment Instrument for Effective Corporate Enter Preneurial Environment ، strategice Management Journal،Summer Special Issue،11،t9-58.
83- Laursen, K. (2002). The importance of sectoral differences in the application of complementary HRM practices for innovation performance. International Journal of the Economics of Business, 9(1): 139–156.
84- Laursen, K., & Foss, N. J. (2003). New HRM practices, complementarities, and the impact on innovative performance, Cambridge Journal of Economics, 27(2):243–263.
85- Lee, M.S. & Peterson, S.J. (2000). Culture, entrepreneurial orientation, and global competitiveness, Journal of World Business, 35(4): 401-416
86- Lumpkin, G.T. and Dess, G.G. (1997) :Poactiveness versus competitive aggessiveness: teasing apart key dimentions of an entrepreneurial orientation, Wellesley, MA, pp. 47-58.
87- Luthanz, Fred,(1998), “Organization Behavior”.
88- MacMillan, I.C, Block, Z, & Narasimha, P.N.S. (١٩٨٦), Corporate venturing: alternatives, obstacles encountered, and experience effects, journal of business venturing.
89- Maidque, M.A. & Hayes, R.H. (1984). The art of high-technology management,Sloan Management Review, 25: 17-31.
90- Morris, M. H., & Jones, F. F. (1993). Human resource management practices and corporate entrepreneurship: An empirical assessment from the USA. International Journal of Human Resource Management, 4(4): 873–896.
91- Morris, M.H., (1998). Entrepreneurial intensity: sustainable advantages for individuals, organizations, and societies, Westport, CT: Quorum Books.
92-Pinchot ،G. (1985) Enterpreneuring ،New York: Harper & Row Publishers.
93- Razi, M. A., Tarn, J. M., &S Iddiqui, F. A. (2004). "Exploring The Failure And Success Of Dotcoms", Information Management & Computer Security, 12(3), 228-244
94- Robbins.S.P,(2002), Organizational behavior , Edition 9th , Prentice Hall.
95- Russow, L.C., & Okoroafo, S.C. (1996). On the way towards developing a global screening model, International Marketing Review, 13(1): 46-64.
96- Sadler, R. J., (2000), “Corporate Entrepreneurship in the Public Sector”.Australian Journal of Public Administration, vol,16(5), pp. 495-527.
97- Sandra ،S.Lieu & Alan J.D.ubinsky،(2000)»،Institution entrepreneurship-A panace for universities in transition،«European Journal of marketing،Volume34،Number11/12.
98- Sexton, D.L., & Bowman, N. (1985). The entrepreneur: a capable executive and more, Journal of Business Venturing, 1: 129-140.
99- Slevin, D.P., & Covin, J.G. (1990). Juggling entrepreneurial style and organizational structure- how to get your act together, Sloan Management Review,winter: 43-53.
100- Slocum, John, (2002), "Conflict management", available from world wide
101- Soniyogi, S., (2001), Restructuring of Public Sector Undertaking,. {on line}http: \\ www. obtindia. nic. in.
102- Souder, W.E. (1981). Encouraging entrepreneurship in large corporations, Research Management, 3(1): 18–22.
103- Spencer, J.W., & Gomez, C. (2004). The relationship among national institutional structures, economic factors, and domestic entrepreneurial activity: a multicountry study, Journal of Business Research, 57: 1098-1107.
104- Spencer, J.W., Murtha, T.P., & Lenway, S.A. (2002). How governments matter to new industry creation, Academy of International Business, 23(1): 34-52.
105- Stevenson,H.and Gumpert,D.,(1985)“The Heart of Entrepreneurship”,arvard Business Review, Vo. 63, No. 2, pp. 85-94.
106- Tan, J. (1996). Regulatory environment and strategic orientation in a transitional economy: a study of Chinese private enterprise, Entrepreneurship: Theory & Practice, 6(1): 31-46
107- Thompson, John,(1999) “The world of the entrepreneur: A new perspective”,Journal of the Workplace Learning: Employee Counseling Today, Vol. 11,N. 6, pp. 4-12.
108- Thomson, A. M.; Perry, J. L. & Theodore, K. M. (2009).Conceptualizing and measuring collaboration. Journal of Public Administration Research and Theory, 19(1), 23–56.
109- Van Mierlo, J. G. A., (1996), Public Entrepreneurship as Innovative Management Strategy in the Public Sector, A Public Choice-Approach. Paper Originally Presented at the 65th Annual Conference of the Southern Economic Association Fairmont Hotel, New Orleans, Louisiana, United States of America November 18-20, 1995.
110- Vivar, C. G., (2006), "Putting conflict management into practive".Journal of nursing management, 14.PP: 201-206.web: http:// www.etu. org.za/ toolbox/ docs/ building.
111- Whitelock, J., & Jobber, D. (2004). An evaluation of external factors in the decision of UK industreial firms to enter a new non-domestic market: an explorating study, European Journal of Marketing, 38(11/12): 1437-1455.
112- Wilken, P.H. (1979). Entrepreneurship: a comparative and historical study, Norwood: Ablex Publishing Corporation.
113- Zahra, S.A. (1993):Environment, corporate entrepreneurship, and financial performance: a taxonomy approach, Journal of Business Venturing, Vol. 8 No. 4, pp. 319-40
114- Zahra, S.A. (1996). Technology, strategy, and financial performance: examining the moderating role of the firm`s competitive environment, Journal of Business Venturing, 11(3): 189-219.