پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان

word 1 MB 30682 128
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد 

    رشته: مدیریت دولتی  گرایش: نیروی انسانی

    چیکده

    یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر      می شوند.

    هدف از این تحقیق بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی بر عملکرد شرکت های صنایع غذایی استان گیلان با تاکید بر نقش تعدیل گری مدیریت دانش می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی است و نوع تحقیق میدانی و ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش، شرکت­های تولیدی صنایع غذایی بالای 15 نفر کارمند استان گیلان است. در تحقیق حاضر نمونه آماری مورد بررسی، تعداد 58 شرکت­ تولیدی استان گیلان می­باشد که از طریق نمونه­گیری غیر احتمالی در دسترس 33 شرکت انتخاب شدند و تعداد 50 پرسش­نامه بین مدیران شرکت­ها توزیع شد که تعداد 37 پرسش­نامه معتبر جمع­آوری گردید. در نهایت اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش با کارآفرینی و بین کارآفرینی با عملکرد سازمانی در سطح 95 درصد رابطه معنی داری وجود دارد (فرضیه­های 1 و 2 و 3) تایید شدند.

    مقدمه

    در سناریوهای اقتصادی اخیر که بر اساس پیچیدگی و پویایی مشخص می شوند؛ سازمان ها باید به واکنش های جدیدی نسبت به بقاء و موفق شدن داشته باشند در چنین شرایطی، فعالیت های کارآفرینی سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار شده و به یک شرط ضروری برای خلق ثروت تبدیل می شود (Bojica & Fuentes, 2012). در چشم انداز قرن 21، بنگاه در یک وضعیت رقابتی و پیچیده متاثر از عوامل متعدد نظیر جهانی شدن، توسعه تکنولوژی و سرعت فزاینده انتشار تکنولوژی های جدید قرار گرفته اند. در چارچوب این چشم انداز، بنگاه ها برای بقاء و پیشرفت خود باید متفاوت از گذشته عمل کنند به ویژه آنکه باید به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی بود که اشکال جدید رقابت را به کار گیرند که این خود نیازمند درک روشن از ماهیت و پویایی های رقابتی در عصر حاضر است (جعفرپور، 1391).

    لذا در این فصل ابتدا به بیان مساله و در ادامه اهمیت و ضرورت تحقیق و چارچوب نظری و در نهایت مدل تحقیق پرداخته می­شود.

     

    2-1- بیان مساله

    سازمان ها تا زمانی که برای بقاء تلاش می کنند خود را نیازمند حضور در عرصه ملی و جهانی       می دانند باید اصل بهبود مستمر را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند این اصل حاصل نمی شود مگر اینکه فرضیه دستیابی به آن با بهبود عملکرد امکان پذیر شود. فقدان نظام  عملکرد در ابعاد مختلف سازمان، اعم استفاده از تامین نیازهای کارکنان، مشتریان، عرضه کنندگان به عنوان یکی از علایم بیماری سازمان ها قلمداد می شود و از سوی دیگر نبود نظام ارزیابی و کنترل در یک سیستم به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون وبیرون سازمان است که پیامدهای آن کهولت و نهایتاً مرگ سازمان می باشد (تولایی، 1386). عملکرد نتایج قابل اندازه گیری، تصمیات و اقدامات سازمانی است که نشان دهنده میزان موفقیت و دستاوردهای کسب شده است و هزینه ها بخش محوری از عملکرد محسوب می شوند. در عین حال عملکرد تقریباً هر هدف رقابتی و تعالی غیر مادی نظیر قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری، کیفیت و سرعت را نیز در بر می گیرد (بیاضی و همکاران، 1388). به طور کلی عملکرد به فرآیند سنجش و اندازه‌گیری عملکرد سازمان ها در دوره‌های مشخص       به گونه‌ای که انتظارات و شاخص های مورد قضاوت برای دستگاه ارزیابی شونده شفاف و از قبل به آن ابلاغ شده باشد، اطلاق می‌گردد (بیک زاد، علی زاده، 1388). بر همین اساس در این پژوهش میزان روند رشد عملکرد در صنایع غذایی را با مولفه هایی نظیر، رشد و فروش، سهام بازار برای محصولات اصلی، رضایتمندی مشتری، بازدهی دارایی ها، بازدهی سرمایه، بازدهی فروش جدید که  مهم ترین شاخص های ارزیابی عملکرد است  بکارمی برند (Bohica & Fuentes,2012).

    لامپکین[1] و دس[2]  در 10 سال گذشته بر اهمیت کاربرد یک ساختار احتمالی در تشخیص فاکتورهای اثرگذار بر رابطه میان کارآفرینی و عملکرد سازمان و نقش تعدیل گری آن  بر دانش پایه و کسب دانش تکیه داشتند (Bohica & Fuentes, 2012).

     کارآفرینی سازمانی بدون شک سهم چشم گیری در توفیق و تعالی سازمان ها دارد. به نظر می رسد عنایت ویژه به توسعه ی مؤلفه های کارآفرینی در فرایندهای تولیدی و خدماتی صنایع و گسترش فرهنگ کارآفرینی میان کارکنان بتواند، راه کار مناسبی در حل این مسأله باشد (ایمانی پور، زیودار، 1387). کارآفرینی یک نگرش مدیریتی است که مفاهیمی چون نوآوری و انعطاف پذیری و پاسخگویی را در سایه درک فرصت های محیطی معنی می بخشد (Zahra, 2005). لامپکین و دس معتقدند که یکی از مهم ترین مفاهیم استفاده شده در توصیف و ارزیابی فعالیت کارآفرینی سازمان، کارآفرینی سازمانی است. کارآفرینی سازمانی زمانی رخ می دهد که یک سازمان بر رشد و فعال بودن و نیز استفاده ازفرصت های جدید، فاکتورهای داخلی و خارجی سازمان تکیه داشته باشند. برای ارزیابی و بررسی میزان کارآفرینی سازمان می توان از شاخص های نوآوری، پیش بینی تقاضای بازار و خلق مزایای حاصل از رقبا نام برد (Bohica & Fuentes, 2012).

    مدیریت دانش نیز از آنجا که مبتنی بر پردازش اطلاعات یا افزایش سطح یادگیری سازمانی می باشد، رابطه تنگاتنگی با تکنولوژی دارد و حتی در صورت عدم وجود یک تعریف مشخص و جامعی از مدیریت دانش، بسیاری آن را مترادف با تکنولوژی اطلاعات خواهند پنداشت. کارکولیان[3] معتقد است که مدیریت دانش رویکردی برای ایجاد سازمانی است که اعضای آن بتوانند دانش را کسب، تسهیم و خلق کرده و یا آن را برای فعالیت های تصمیم گیری خود به کار برند (غلامرضا دیوکلائی و همکاران، 1391). صاحبنظران نیز بر این عقیده هستند که مدیریت دانش پشتیبان نوآوری، ایجاد    ایده های جدید و بهره برداری از قدرت تفکر سازمان است (میرفخرالدینی و همکاران، 1389). مدیریت دانش را می توان از طریق رابطه با سازمان در خصوص بازار و یا حول نیازها و گرایشات مراجعان، مهارت فنی و تکنولوژیکی بررسی نمود (Bohica & Fuentes, 2012).

    با توجه به مطالب مطرح شده و اهمیت موضوع در صنایع SMES برای رشد و پیشرفت و کارآفرینی سازمان و داشتن بقاء و مشتری مداری، این مساله وجود دارد که صنایع تا چه اندازه توانستند نسبت به داشته های خود متعهد باشند در تحقیقی که آنا ماریا بوجیکا و ماریا دل مارفونتس[4] در مقاله ای تحت عنوان "اکتساب دانش و کارآفرینی سازمانی" به بررسی تاثیر اکتساب دانش و کارآفرینی سازمانی بر عملکرد پرداخته است و به این نتیجه رسید که اکتساب دانش و کارآفرینی سازمانی هر دو بر عملکرد تاثیر مثبت دارند ولی در صورتی که اکتساب دانش به عنوان متغیر تعدیل کننده ارتباط بین کارآفرینی سازمانی و عملکرد وارد شود تاثیر منفی می گذارد که درجه ی این اثر تحت تاثیر سطح منابع دانش شرکت ها می باشد (Bojica & Fuentes, 2012).

    با توجه به مطالب مطرح شده سوالات  اصلی تحقیق:

    آیا کارآفرینی بر عملکرد صنایع غذایی اثرگذار خواهد بود؟

    آیا نقش تعدیل گری کسب دانش و دانش بنیان در کارآفرینی  و عملکرد اثرگذار می باشد؟

     

    1- 3- ضرورت اهمیت تحقیق

    امروزه عناوینی چون سازمان موفق، ماندگار، آرمانی، رهسپار تعالی، سرآمد، متعالی و... از        عبارت های رایج حوزه مطالعاتی سازمان و مدیریت هستند و گروه های مختلفی از افراد به دنبال شناسایی و معرفی ویژگی های این قبیل سازمان ها هستند. سازمان با عملکرد برتر سازمانی است که در یک دوره زمانی بلند مدت از راه توانایی انطباق مناسب با تغییرات واکنش سریع به این تغییرات، ایجاد ساختار مدیریت منسجم و هدفمند، بهبود مستمر قابلیت های کلیدی و رفتار مناسب با کارکنان به عنوان اصلی ترین دارایی به نتایجی بهتر از سازمان های همراتز دست می یابند (عقیلی و همکاران، 1388؛50). عملکرد سازمان به مقدار موفقیت یک سازمان در طول زمان، قدرت پاسخگویی آن به خواسته های زیست محیطی و ذینفعان دیگری که خواهان حرکت سازمان خود بسیار فراتر از وضعیت موجود هستند، گفته می شود (Akrivou & Huang, 2011). با افزایش جهانی شدن و اشباع بازار کار به علت رکود اقتصادی اخیر، عملکرد سازمانی بیشتری بر تخصیص زمان و تلاش های لازم در جهت بهبود عملکرد سازمانی از طریق تسریع رشد اقتصادی دارند. از آن جایی که از طریق بهبود عملکرد سازمان قادر می شود تا بهتر خواسته ها، نیازها و انتظارات ذینفعان را برآورده کند (Schiuma & Lerro, 2008).

     

    1-4- اهداف تحقیق

    بر اساس مطالب عنوان شده در بیان مسئله و اهمیت موضوع تحقیق، هدف این تحقیق تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکت های با تاکید بر نقش تعدیل کنندگی مدیریت دانش است. بنابراین چهار هدف ویژه برای مطالعه پژوهش حاضر طراحی می شوند که به قرار زیر هستند:

    سنجش میزان کارآفرینی در شرکت های تولیدی صنایع غذایی استان گیلان

    سنجش میزان عملکرد در شرکت های تولیدی صنایع غذایی استان گیلان

    سنجش کسب دانش و منابع دانش بنیان در شرکت های تولیدی صنایع غذایی استان گیلان

    سنجش نقش کارآفرینی در ارتقای عملکرد از طریق کسب دانش در شرکت های تولیدی صنایع غذایی استان گیلان

     

    1-5- چارچوب نظری تحقیق

    چارچوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار است. این چارچوب شبکه­ای است منطقی- توصیفی و پرورده مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرایندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه شناسایی شده­اند (سکاران، 94:1391). بوجیکا و فوئنتس در سال 2012 در مقاله ای تحت عنوان تاثیر کارآفرینی بر عملکرد با تاکید بر نقش تعدیل کنندگی بیان نمودند کارآفرینی سازمانی، یک فاکتور بنیادی در بهبود عملکرد سازمان، حمایت از رشد و خلق ثروت و مزایای رقابتی است و عواملی و فاکتورهایی مانند کسب دانش و دانش بنیان می توان استفاده نمود (Bohica & Fuentes, 2012).

    با توجه به مطالب مطرح شده مدل تحقیق در شکل (1-1) نشان داده شده است:

    کارآفرینی سازمانی

    عملکرد سازمان

    کسب دانش ؛ منابع دانش بنیان

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل 1- 1: مدل تحلیلی تحقیق (Bohica & Fuentes,2012)

     

     

    1-6- فرضیه های تحقیق

    فرضیه های این تحقیق بر اساس متغیرهای تعیین شده به شرح زیر هستند:

    کارآفرینی سازمانی بر عملکرد در صنایع غذایی استان  تاثیرگذار است.

    کسب دانش، تاثیر کارآفرینی بر عملکرد صنایع غذایی استان گیلان  تعدیل می نماید.

    در صنایع غذایی که از منابع دانش بنیان برخوردارند، کسب دانش تاثیر کارآفرینی بر عملکرد را به صورت قوی تری تعدیل می نماید.

     

    1-7-  تعریف مفهومی و عملیاتی  متغیرهای اصلی تحقیق

    1-7-1-  عملکرد

    عملکرد همان نتایجی می­باشد که در اثر فرآیندهای عملیاتی سازمان حاصل می­شود. دو مولفه در نظر گرفته شده برای عملکرد سازمانی که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (بسیارکم  تا بسیار قوی) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از : (Bohica & Fuentes, 2012)

    عملکرد مالی سازمان؛ (از طریق: میزان فروش، سهم بازار، بازدهی دارایی ها، بازدهی سرمایه، بازدهی فروش)

    عملکرد سازمانی در مقایسه با رقبای اصلی (رضایتمندی مشتری)

     

    1-7-2- کارآفرینی سازمانی

    کارآفرینی سازمانی باید بر پایه ساختارهای جدید و استفاده از چندین منبع مختلف که تولیدکننده محصول یا خدمات جدیدی را ارائه نماید، باشد. مولفه در نظر گرفته شده برای کارآفرینی که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (کاملاً مخالف تا کاملاً موافق) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از: (Bohica & Fuentes, 2012)

    نوآوری سازمان؛ (اجرای برنامه های جدید، حمایت از کارکنان خلاق و نوآور، انتخاب ایده های  کارکنان، ایجاد یک واحد در امر نوآوری، دادن پاداش متناسب، تاکید بیشتر برنوآوری

     

    1-7-3- مدیریت دانش

    دانش مربوط به نحوه اجرای وظایف و مسئولیت هاست و نقش تکمیل کننده ای را در شناسایی ضوابط و دیدگاه ها ایفا می نماید و همچنین دانش می تواند زمینه را برای ایجاد مزیت رقابتی مهیا نماید. دو مولفه در نظر گرفته شده برای مدیریت دانش که با طیف پنج درجه ای لیکرت در مقیاس فاصله ای (کاملاً مخالف تا کاملاً موافق) و توسط پرسشنامه ارزیابی شده است عبارتند از: (Bohica & Fuentes, 2012)

    کسب دانش؛ (از طریق رابطه با سازمان، اطلاعات کلی حول محور نیازها و گرایشات مشتریان، مهارت فنی و دانش تکنولوژیکی، دانش موثر مدیریت سازمان)

    دانش بنیان؛ (تعهد مثبت در توسعه، تخصص یا مهارت تکنیکی، مهارت حول محور توسعه خدمات و محصولات، سازندگی بالا، مهارت در بازاریابی، تخصص ویژه خدمات رسانی به مشتری، تخصص مدیریت، بازارهای نوآور، پرسنل آموزش دیده در عرصه خدمات، نقش موثر در عرضه ایده)

     

    1-8- قلمرو تحقیق

    قلمرو موضوعی: تحقیق حاضر از نظر موضوعی در حوزه تئوری سازمان قرار گرفته است.

    قلمرو زمانی: تحقیق حاضر در یک دوره هفت ماهه از مهر ماه 91 تا خرداد ماه 93 انجام شده است.

    قلمرو مکانی: قلمرو مکانی این تحقیق، شرکت­های تولیدی صنایع غذایی استان گیلان می­باشد.

    کارآفرینی سازمانی

    2-1-1- مقدمه

    پیچیدگی و رقابت رو به رشد موجود در دنیای امروز که همراه با تغییر اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی می باشد، سبب شده است از کارآفرینی به عنوان نیروی محرکه در رشد سازمان ها یاد شود. زیرا باعث رشد و توسعه اقتصادی کشورها، افزایش بهره وری، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی می شود (محمودی عالمی و همکاران، 1389، ص 114).

    در شرایط شدیداً رقابتی و متحول جهانی، کارآفرینی و کارآفرینان سهم بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارند. از جمله دلایل توجه به توسعه و ضرورت کارآفرینی، می توان به ایجاد اشتغال، بهبود کیفیت زندگی، نوآوری و انتقال فن آوری، ایجاد رفاه، ترغیب و تشویق سرمایه گذاری در تولید، کشف منابع و رفع تنگناهای بازار اشاره کرد. برای توسعه فعالیت های کارآفرینانه، علاوه بر مساعد بودن عوامل محیطی و ساختاری، تقویت ویژگی های روان شناختی افراد برای گرایش به کارآفرینی نیز ضروری است (سلمانی زاده و همکاران، 1388، ص68).

    در این بخش ابتدا به تعاریف و مفاهیم کارآفرینی و کارآفرین پرداخته و سپس با ارائه مدل و انواع آن و ... سعی می­شود گامی در جهت آشنایی با این مفهوم مهم برداشته شود.

     

    2-1-2- کارآفرینی

    تقریباً در طول تمامی دوره های تاریخ بشر، کارآفرینی به اقدامات مهمی در پیشرفت تمدن مدرن خدمت کرده است. کارآفرینی در سال های اخیر از هر زمان دیگری مهمتر شده است، و دلیل آن توجه به عواملی است که منجر به دستیابی به رشد اقتصادی، اشتغال بالا، ایجاد شغل قوی و توسعه اجتماعی مثبت می شوند (Sesen, 2012, p 624).

    چنانچه بخواهیم تعریفی مختصر از کارآفرینی و فعالیت کارآفرینانه، ارائه دهیم باید گفت کارآفرینی را می توان فرآیند شناسایی فرصت ها و بهره برداری و خلق ارزش از آنها دانست. البته باید توجه داشت که این خلق ارزش، هم برای فرد کارآفرین یا ارائه کننده کالا یا خدمت و هم برای جامعه یا دریافت کنندگان کالا یا خدمت مطرح است و می تواند جنبه های مختلف اقتصادی و اجتماعی را دربربگیرد (یزدانی و همکاران، 1390، ص52).

    ارایه یک تعریف خاص و بدون ابهام از کارآفرین و کارآفرینی مستلزم چالش و بحث است لیکن این بدان دلیل نیست که تعاریفی در این زمینه وجود ندارد بلکه به دلیل تعدد تعارف از زوایای مختلف اقتصادی، مدیریتی، جامعه شناسی و ... است. مشکل اصلی اینجاست که تعدد این تعاریف به دلیل اتفاق نظر نداشتن صاحب نظران بر سر خصوصیات و ویژگی های کارآفرینان است. از این صاحب نظران، ویلیام گاردنر (1990) تحقیقات بسیاری در زمینه ویژگی های کارآفرینان انجام داده است. او نتیجه گرفت که تفاوت های بین کارآفرینان و کارهای مخاطره آمیزشان به اندازه تفاوت های بین کارآفرینان و غیرکارآفرینان و بین موسسات جدیدی به ثبت رسیده بزرگ و اساسی است. برخی تعاریف بر اهمیت کارآفرینی در تأمین کارایی اقتصادی که برگشت سرمایه را به حداکثر برساند تأکید دارد. پاداش دادن به سرمایه گذار مهم است امّا این امر تنها هدفی نیست که کارآفرین تعقیب می کند. کارآفرینان موثر طوری کار می کنند که به همه سهامداران در کارهای مخاطره آمیزشان پاداش دهند. ابداع و نوآوری، هم یک عامل حیاتی و مهم است. ابداع عامل مهمی در موفقیت همه کسب و کارهاست نه فقط در امور کارآفرینانه؛ و کارآفرینی یک پدیده غنی و پیچیده است (دهقان و همکاران، 1390، ص45).

    سزرب[5] (2003)، کارآفرین را به عنوان کسی که رشد گرا است و سود می کند و می تواند از ریسک محاسبه شده چشم پوشی کند و رگه های نوآوری دارد توصیف می کند (Mascarell,2013,p1084).

    مک مولن و شپارد[6] (2006) گفتند؛ کارآفرینان زمانی که دانش و اطلاعات کمی در مورد نتایج محتمل سرمایه گذاری دارند با سطوح بالاتری از عدم اطمینان سرمایه گذاری روبرو هستند (Brundin,2013,p10).

    کارآفرینی یکی از محرک هایی است که توسط آن، دانشی که در یکی از قسمت های اقتصادی همچون یک شهر ایجاد شده است به عنوان یک سرمایه گذاری در بازار سودآور تفسیر می شود (Rahman, 2011, p 609).

    ریچارد کانتلیون[7] برای نخستین بار این مفهوم را که یک کارآفرین بی اطمینانی و ریسک را تحمل    می کند، تشخیص داد. جین باتیست سی بر نقش مدیریتی کارآفرین تاکید دارد، جوزف شومپیتر تئوری کارآفرینی را با تئوری توسعه ی اقتصادی پیوند می دهد، به باور وی، کارآفرینی، ساده ترین وسیله توسعه اقتصادی از راه نوآوری به عنوان یک عنصر اصلی است. از دید وی، کارآفرین یک نوآور است که ترکیب جدیدی را به وجود می آورد و آن می تواند:

    نوآفرینی یا ایجاد کالای جدید یا بهبود کیفیت یک کالا باشد.

    نوآفرینی روش جدید برای تولید محصول صنعتی تازه باشد.

    بازاری جدید ایجاد کند.

    از منابع جدید بهره گیری کند.

    ایجاد شکل سازمانی جدید صنعتی باشد (دادورخانی و همکاران، 1390، ص172).

    کوراتکو و هاجتس[8] اظهار می دارند که کارآفرینی تابعی از کارآفرین است. از این رو، بررسی خصوصیات کارآفرینان به بالا رفتن درک کارآفرینی کمک خواهد نمود. مک کللند ویژگی های افراد کارآفرین را شامل انگیزه ی پیشرفت، خطرپذیری، کنترل درونی، خلاقیت و نیاز به استقلال می داند و بر اساس تحقیقات انجام شده، معتقد است که پرورش ویژگی های ذکر شده در افراد باعث تقویت قابلیت های کارآفرینی می شود. استونر و همکاران بر این باورند که نیاز به کسب موفقیت، مرکز کنترل درونی (اعتقاد به اینکه شخص، خود کنترل امور زندگی و کاری خود را در دست دارد)،      خطر پذیری، تحمل ابهام (ناشی از انجام کارهایی برای اولین بار) و شایستگی های خاص (بصیرت تحلیل گرانه از بازار، توانایی مدیریتی، دستیابی به سرمایه و ارتباطات شخصی قوی) از جمله     ویژگی های کارآفرینان به شمار می روند (عبدالهی، 1391، ص27).

    مکنزی و دیکامبو[9] (1986) معتقدند که فعالیت کارآفرینانه سازمانی شامل توسعه یک محصول جدید برای ایجاد یک فرآیند اثربخش است و مک کللند[10] تعریف گسترده‌تری از کار­آفرینی بیان می‌کند و فرایند کارآفرینی را فراتر از شغل و حرفه بلکه یک شیوه زندگی تعبیر می­نماید به طوری که خلاقیت و نوآوری، عشق به کار و تلاش مستمر، پویایی، مخاطره­پذیری، آینده­نگری، ارزش­آفرینی،        آرمان گرایی، فرصت­گرایی، نیاز به پیشرفت، مثبت­اندیشی، زیربنا و اساس زندگی کارآفرینانه می‌باشد، در این زندگی شکست مفهومی ندارد به جز این که پله­ای برای بالا رفتن، موقعیتی برای آموختن، تصور ناقصی از واقعیت، ابهامی که در هدف وجود دارد، واقعه­ای که هنوز فواید آن تبدیل به سود نشده است، در این زندگی پول انگیزه­ی اصلی و اولیه فعالیت­های اقتصادی نیست بلکه معیاری برای سنجش میزان موفقیت فرد محسوب می‌شود. در زندگی کارآفرینانه هدف اصلی از کار و فعالیت ارضاء حس کنجکاوی، تحقق بخشیدن به آرمان­ها، آزادسازی انرژی­های ذهنی و تبدیل آنها به ایده­های عملی و نهاتاً خلق ارزش است و همه چیز تحت­الشاع آرمان شخصی قرار می گیرد (احمدپور و عزیزی، 14:1383).

     

    2-1-3 - اهمیت و ضرورت توجه به ویژگی های کارآفرینان

    کارآفرینی به عنوان یک بحث مورد علاقه در قرن هجدهم مطرح شده و در قرن نوزدهم علاقه بیشتری را کسب کرده است. اما در اواخر قرن بیستم، کارآفرینی از نزدیک با بازار آزاد، سرمایه داری و توانایی کارآفرینان به عنوان عوامل تغییر پیوند خورده است تا اینکه ایده های خلاق و نوآور برای شرکت و از همه مهمتر برای ایجاد ثروت را فراهم می کند (Chowdhury et al, 2013, p 295).

     امروزه در نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط در رشد و توسعه اقتصادی کشورها تردیدی وجود ندارد. هر دو گروه کشورهای صنعتی و در حال توسعه با سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم درصدد سازماندهی، رفع موانع و مشکلات، بهبود فضای کسب و کار و فراهم ساختن زمینه لازم به منظور بهره گیری هرچه بیشتر از این صنایع در راستای توسعه کارآفرینی، حل معضل بیکاری، افزایش ارزش افزوده و صادرات صنعتی، توسعه منطقه ای و کمک به بهبود توزیع درآمد در جامعه و مواردی از این قبیل می باشند. شرکت های کسب کار کوچک و متوسط به دلیل ویژگی های خاصی که دارند، از کارکردهای بی بدیلی برخوردارند (صفری، 1386، ص74).

    شرکت های کوچک از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار بوده و کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری بیشتری در آنها صورت می پذیرد. این شرکت ها راحت تر می توانند خود را با تغییرات پرشتاب محیطی تطابق داده و نسبت به مؤلفه های محیطی همچون عوامل اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی سیاسی و قانونی سریع تر واکنش نشان دهند. بنگاه های کوچک و متوسط عامل جذب و اشتغال بخش عظیمی از جمعیت کشورها و آموزش و تربیت نیروی کار ماهر هستند. از آنجا که بنگاه های کوچک و متوسط در مقایسه با صنایع بزرگ با سرمایه کمتری می توانند ایجاد اشتغال کنند، تعداد مشاغلی که این دسته از شرکت ها ایجاد می کنند بیشتر از شرکت های بزرگ است. امکان ایجاد مشاغلی به صورت خویش فرما باعث می شود تا کارآفرینان با انگیزه بیشتری به این دسته از    شرکت ها روی بیاورند جذب و پذیرش کارکنان با شرایط خاص در این بنگاه ها با سهولت بیشتری صورت می گیرد. این شرکت ها توانسته اند امکان اشتغال برای افراد جوان، سالمندان، زنان، کارکنان پاره وقت و حتی افراد معلول نیز فراهم کنند. در اینگونه بنگاه ها به راحتی می توان بدون نیاز به برنامه ریزی و تغییرات گسترده در ساختار، گروه های میان وظیفه ای یا گروه های کاری با ترکیبی از متخصصان مختلف را گرد هم آورد. هزینه بیرون آمدن از صنعت برای اینگونه شرکت ها در مقایسه با شرکت های بزرگ کمتر است، از این رو بسیاری از کشورهای جهان توجه خاصی به این گروه از بنگاه ها دارند و با مطالعه و بررسی در مورد مسایل و مشکلات آنها سعی در استفاده از مزیت های گوناگونی دارند که این شرکت ها ایجاد می کنند (صفری، 1386، ص 75).

     

    1 -Lumpkin

    2- Dess

    3- Karkoulian

    4- Ana Maria Bojica,Maria del Mar Fuentes

    [5] -serzeb

    [6]- McMullen andShepherd

    [7]-Richard Kantylon

    [8]- Kuratko & Hajts

    9- Makenzy & Dikamboo

    10- Mac Klehland                         

    Abstract

    Intrapreneurship is one of the major branches of entrepreneurship which has certainly a remarkable role in a firm success and elevation. This factor as an innovation in production and competitive preference contributes to better operation in firm. Acquiring knowledge and knowledge based resources also will result in improvement of entrepreneurship and better operation.

    The purpose of this study is to investigate the effect of intrapreneurship on the operation of Guilan food industries firms by focusing on the moderator role of knowledge management. Method of this study is of descriptive and correlation kind, type of study is extensive and questioner is the instrument of gathering data.

    Statistical community in this study includes food industries productive companies with more than 15 employees. In this study statistical sample under consideration are 58 productive companies in Guilan, which 33 companies were selected by improbable sampling and 50 questionnaires were distributed among the managers of companies and the numbers of 37 valid questioners were gathered.

    Finally information was analyzed. Results of this study showed that there is a meaningful relationship at the level of 95% between the knowledge management with entrepreneurship and entrepreneurship with firm operation and hypotheses 1, 2 and 3 were confirmed.

     

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه ...................................................................................................................................... 3

    1-2- بیان مساله ................................................................................................................................ 3

    1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق ....................................................................................................... 5

    1-4- اهداف تحقیق .......................................................................................................................... 6

    1-5- چارچوب نظری تحقیق ........................................................................................................... 6

    1-6- فرضیه­های تحقیق .................................................................................................................... 8

    1-7- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق ................................................................. 8

    1-7-1- عملکرد .................................................................................................................... 8

    1-7-2- کارآفرینی سازمانی ................................................................................................... 8

    1-7-3- مدیریت دانش .......................................................................................................... 9

    1-8- قلمرو تحقیق ........................................................................................................................... 9

     

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    بخش اول: کارآفرینی

    2-1- کارآفرینی سازمانی ................................................................................................................ 12

    2-1-1- مقدمه .......................................................................................................................... 12

    2-1-2- کارآفرینی .................................................................................................................... 12

    2-1-3- اهمیت و ضرورت توجه به ویژگی های کارآفرینان .................................................... 15

    2-1-4- انواع کارآفرینی ............................................................................................................ 16

    2-1-5- فرآیند کارآفرینی ......................................................................................................... 17

    2-1-6- انواع مدل های کارآفرینی ............................................................................................ 18

    2-1-6-1- مدل های محتوایی ............................................................................................ 18

    2-1-6-2- مدل های فرایندی ............................................................................................. 18

    2-1-6-3- مهم­ترین مدل­های کارآفرینی سازمانی ............................................................... 19

    2-1-7- کارآفرینی در چارچوب یک فرآیند ............................................................................. 20

    2-1-8- عوامل موثر بر کارآفرینی ............................................................................................. 21

    2-1-9- تمایل به کارآفرینی ...................................................................................................... 24

    2-1-10- مولفه های تمایل های کارآفرینانه ............................................................................. 25

    2-1-11- تمایل کارآفرینانه از دیدگاه دیس و لومپکین ............................................................ 28

    2-1-12- موانع حرکت کارآفرینی ............................................................................................ 29

    2-1-13- ابعاد کارآفرینی سازمانی ............................................................................................ 32

     

    بخش دوم: عملکرد

    2-2- عملکرد ................................................................................................................................. 35

    2-2-1- مقدمه .......................................................................................................................... 35

    2-2-2- عملکرد ....................................................................................................................... 35

    2-2-3- عملکرد و بهره وری ................................................................................................... 35

    2-2-4- ضرورت اندازه گیری وسنجش عملکرد ..................................................................... 38

    2-2-5- شاخص های متوازن عملکرد ...................................................................................... 40

    2-2-6- ابعاد مثلث عملکرد سازمانی ........................................................................................ 40

    2-2-7- مدیریت عملکرد و آسایش سازمان ............................................................................. 42

    2-2-8- محاسن اعمال  مدیریت عملکرد ................................................................................. 42

    2-2-9- مدیریت بهبود عملکرد ................................................................................................ 42

    2-2-10- مراحل مهم و مهارت های راه اندازی  عملکرد ........................................................ 43

    2-2-11- اهمیت و نقش سنجش عملکرد در سازمان .............................................................. 43

    2-2-12- اندازه گیری عملکرد ................................................................................................. 44

    2-2-13- ویژگی های معیارهای سنجش عملکرد .................................................................... 45

    2-2-14- رویکردهای موجود در سنجش عملکرد ................................................................... 46

    2-2-15- رویکردهای تک بعدی سنجش عملکرد ................................................................... 46

    2-2-16- رویکردهای چند بعدی سنجش عملکرد .................................................................. 48

    2-2-17- عوامل موثر بر عملکرد .............................................................................................. 49

    2-2-18- عملکرد و شاخص های بهبود آن ............................................................................. 52

     

    بخش سوم: مدیریت دانش

    2-3- مدیریت دانش ....................................................................................................................... 54

    2-3-1- مقدمه .......................................................................................................................... 54

    2-3-2- تعریف مدیریت دانش ................................................................................................. 54

    2-3-4- راهبردهای چهارگانه مدیریت دانش ........................................................................... 56

    2-3-5- ارکان مدیریت دانش ................................................................................................... 56

    2-3-6- فرایندهای اصلی مدیریت دانش .................................................................................. 57

    2-3-7- مزایای مدیریت دانش ................................................................................................. 58

    2-3-8- عوامل موفقیت مدیریت دانش .................................................................................... 60

    2-3-9- موانع موفقیت مدیریت دانش در سازمان ها ................................................................ 61

    2-3-10- مراحل بلوغ مدیریت دانش در سازمان ..................................................................... 62

    2-3-11- سازمان دانش بنیان .................................................................................................... 62

    2-3-11-1- مشخصه های سازمان دانش بنیان .................................................................... 62

    2-3-12- سطوح دانش ............................................................................................................. 63

    2-3-13- مشکلات مواجه با دانش ........................................................................................... 63

    بخش چهارم: پیشینه تحقیق

    2- 4- پیشینه تحقیق ...................................................................................................................... 67

    2- 4- 1- پیشینه مطالعاتی در خارج ......................................................................................... 67

    2- 4- 2- پیشینه مطالعاتی در ایران ........................................................................................... 68

     

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1- مقدمه .................................................................................................................................... 72

    3-2- فرآیند اجرای تحقیق ............................................................................................................. 73

    3-3- روش تحقیق ......................................................................................................................... 73

    3-3-1- جامعه و نمونه آماری .................................................................................................. 74

    3-4- روش­ها و ابزار جمع­آوری داده­ها ......................................................................................... 75

    3-4-1- پرسش­نامه کارآفرینی سازمانی .................................................................................... 75

    3-4-2- پرسش­نامه مدیریت دانش ........................................................................................... 75

    3-4-3- پرسش­نامه عملکرد ...................................................................................................... 75

    3-5- روایی و پایایی ابزار اندازه­گیری ............................................................................................ 76

    3-5-1- روایی .......................................................................................................................... 76

    3-5-2- پایایی .......................................................................................................................... 77

    3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................... 78

     

    فصل چهارم: تجزیه و­تحلیل داده­ها

    4-1- مقدمه .................................................................................................................................... 80

    4-2- توصیف متغیر­های تحقیق ...................................................................................................... 81

    4-3- آزمون کلومو گروف– اسمیرنوف (k-s) .............................................................................. 85

    4-4- بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق ......................................................................................... 86

    4-5- آزمون فرضیات تحقیق .......................................................................................................... 87

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه .................................................................................................................................... 91

    5-2- نتایج آمار توصیفی ................................................................................................................ 91

    5-2-1- توصیف متغیر کارآفرینی ............................................................................................. 91

    5-2-2- توصیف متغیر عملکرد ................................................................................................ 91

    5-2-3- توصیف متغیر کسب دانش ........................................................................................  91

    5-2-4- توصیف متغیر دانش بنیان ............................................................................................ 91

    5-3- نتایج آزمون فرضیه ها ........................................................................................................... 92

    5-4- پیشنهاداتی در راستای نتایج تحقیق ....................................................................................... 93

    5-5- پیشنهاداتی برای محققین آینده .............................................................................................. 94

    5-6- محدودیت­های تحقیق ........................................................................................................... 95

     

    فهرست منابع ................................................................................................................................... 97

    پیوست .......................................................................................................................................... 103

    منبع:

    منابع فارسی

    ابونوری، اسمعیل، نیازی، عیسی، طاهری دمنه، محسن، 1390، اوّلویت بندی مولفه های مدیریّت دانش در دانشگاه های منتخب، فصلنامه علمی- پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، سال سوم، شماره 5، صص 56- 73.

    اخوان، پیمان، اولیایی، انوش، دسترنج ممقانی، نسرین، ثقفی، فاطمه، 1389، توسعه فرایندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش، فصلنامه علمی- پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال سوم، شماره 2، صص 1- 11.

    آشنا، مصطفی، 1384، ب‍ررسی‌ راب‍طه‌ س‍رم‍ایه‌ اج‍ت‍م‍اعی‌ و ک‍ارآف‍رینی‌ س‍ازم‍انی‌ در واگ‍ن‌ پ‍ارس‌ اراک‌، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    الهی، شعبان، 1390، مثلث عملکرد سازمانی، همایش ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی.

    ایمانی پور، نرگس، زیوردار، مهدی، 1387، بررسی رابطه گرایش به کارآفرینی شرکتی و عملکرد، توسعه کار آفرینی، سال اول، شماره 2، صص 11- 34.

    ابراهیم پور، حبیب، صالحی صدقیانی، جمشید، خلیلی، حسن، 1390، بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و عملکرد تجاری شرکت پتروشیمی تبریز، سال چهارم، شماره 12، صص 121- 138.

    احمد­پور داریانی، محمود، عزیزی، محمد، ١٣٨٣، کارآفرینی، تهران، انتشارات محراب قلم، چاپ اول.

    اسلام، علی­اکبر، ١٣٨٢، برنامه ریزی بازاریابی: مفاهیم، الگوها، ساختارها، استراتژی‌ها، تجربیات و مستندات، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول.

    آذر، عادل، مومنی، منصور، 1383، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، انتشارات سمت، جلد 2، چاپ اول.

     باقری، افسانه، 1385، مفاهیم مبهم بهره وری و عملکرد، ماهنامه تدبیر، شماره 173، صص 55- 60.

     بیک زاد، جعفر، علی زاده، جبرائیل، 1388، ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از مدل تعالی سازمانی، نشریه اقتصاد کار و جامعه، شماره 112، صص 50- 57.

     بیاضی طهرابند، علی، عقیلی، حسن، معین نجف آبادی، فقیهه، 1388، مدل جامع مدیریت عملکرد سازمان ها"، مجله تدبیر، شماره 211، صص 49- 54.

     پریرخ، مهری، 1392، دانشورزان و چالش های مدیریت دانش، ماهنامه کتاب ماه کلیات، سال شانزدهم، شماره 192، صص 2- 5.

     پرتونیا، سهیلا، 1391، اهمیت جایگاه کارآفرینی در سازمان، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری، تولید ملی.

     پویا، علیرضا، 1391، سیستم های تولیدی در ایران و عملکرد کار آن ها، مدیریت تولید و عملیات، دوره سوم، شماره 1، صص 79-100.

     تقوی فرد، محمدتقی، رمضانپور خاکی، حسام، زارع رواسان، احد، 1391، شناسایی و اولویت بندی موضوعات مهم مدیریت بیمارستانی جهت مستندسازی در نظام مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، دوره نهم، شماره 2، صص 255- 264.

     تولایی، روح الله، 1386، رویکردهای نوین به ارزیابی عملکرد سازمان ها ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال چهارم، شماره 12، صص 10-30.

     جعفرپور، محمود، 1391، تبیین و ارزیابی مدل رابطه دارایی های ناملموس و عملکرد تجاری سازمان های بازرگانی، فصلنامه علمی- پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره 7، صص20-53.

     جورابچی، مهناز، خسروی، علی اکبر، 1388، تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد دبیران دوره متوسطه مدارس دخترانه شهر تهران، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال پنجم، شماره 1، صص 134- 154.

     حاجی کریمی، عباسعلی، منصوریان، تالین، 1391، بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی، فصلنامه علمی- پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره 8، صص 75- 92.

     حسن زاده، محمد، 1392، شایستگی های متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی در مدیریت دانش، ماهنامه کتاب ماه کلیات، سال شانزدهم، شماره 8، صص 1- 5.

     حافظ­نیا، محمدرضا، 1383، مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ دهم.

     خوش سیما، غلامرضا، ابراهیمی نژاد، مهدی، فلاح لاجیمی، حمیدرضا، 1384، بررسی ارتباط بین فرایندهای مدیریت دانش و اثربخشی مدیریت دانش، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، شماره 10، صص 25- 46.

     خانعلی زاده، مصطفی، 1390، بررسی تاثیر نیازهای اساسی دانشجویان بر تمایل به کارآفرینی: مطالعه موردی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، دانشگاه آزاد اسلامی.

     خاکی، غلامرضا، 1382، روش تحقیق در مدیریت، تهران، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ دوم.

     دهقان، رضا، طالبی، کامبیز، عربیون، ابوالقاسم، 1390، بررسی عملکرد نظام اداری بر اساس الگوی مدیریت کارآفرینانه استیونسون در دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، دوره 5، شماره 2، صص 42- 50.

     دلاور، علی، 1388، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، چاپ بیست و هفتم.

     داداش زاده، داود، 1381، تعیین جایگاه مدیریت عملکرد- ارزیابی عملکرد در اسلام، اولین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.

     دادورخانی، فیضیه، رضوانی، محمدرضا، ایمنی قشلاق، سیاوش، بوذرجمهری، خدیجه، 1390، تحلیل نقش گردشگری در توسعه ویژگی های کارآفرینانه و گرایش به کارآفرینی در بین جوانان روستایی (مطالعه ی موردی: روستای کندوان و اسکندان شهرستان اسکو)، پژوهش های جغرافیای انسانی، شماره 87، صص 169- 195.

     روشندل اربطانی، طاهر، جنوی، المیرا، 1388، بررسی عوامل موثر بر عملکرد مدیران کتابخانه های عمومی سطح شهر تهران، فصلنامه بصیرت، سال هفدهم، شماره 45، صص 101- 118.

     رازی، سمیرا، سمیعی، فاطمه، 1391، نقش مدیریت دانش در سازمان های دولتی، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شماره 149، صص 19- 25.

     زنجیردار، مجید، طالبی فراهانی، زرین، موسوی بصری، سیدمسلم، لونی، ندا، 1389، مقایسه سیستم های سنجش عملکرد و تحلیلی بر کارت امتیازی متوازن به عنوان سیستم نوین سنجش عملکرد، فصلنامه بررسی های بازرگانی، شماره 41، صص 35- 46.

     سعیدا اردکانی، سعید، کنجکاو منفرد، امیررضا، 1390، عوامل موثر بر موفقیت استقرار مدیریت دانش در موسسات آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه یزد) ، فصلنامه علمی- پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، سال سوم، شماره 5، صص 136- 158.

     سلمانی زاده، عباس، انصاری، محمدتقی، 1388، ویژگی های روانشناختی کارآفرینان کشور، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، سال نهم، شماره 33، صص 167- 188.

     سعادت، اسفندیار، 1386، مدیریت منابع انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ دوازدهم.

     سکاران، اوما، صائبی، محمد، شیرازی، محمود، 1391، روش­های تحقیق در مدیریت، تهران، انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی، چاپ یازدهم.

     شیروانی، علیرضا، صفدریان، علی، آزاده، علوی، 1388، میزان حاکمیت فرآیندهای مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، دوره ششم، شماره 1، صص 75- 82.

     شهشهانی، محمدحسن، 1387، کارآفرینی: ایجاد، پایش و رشد کسب و کار، کرج، دُرّ دانش، چاپ اول.

     صفری، سعید، 1386، بررسی گرایش کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه شاهد، طرح پژوهشی، دانشگاه شاهد.

     عبدالهی، فاطمه، 1391، بررسی نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی، پایان نامه دوره کارشناسی، دانشگاه پیام نور رودسر.

     عبدالکریمی، مهوش، 1381، دیدگاه های نوین در مدیریت عملکرد/ ارزیابی عملکرد، اولین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.

     علوی، سیدعلی، مشفق، مهدی، 1387، بررسی تاثیر ارزیابی عملکرد کارکنان بر بهبود عملکرد در دانشگاه مورد مطالعه: دانشگاه امام صادق (ع) ، فصلنامه اندیشه مدیریت، سال دوم، شماره 2، صص 95- 122.

     علاقه بند، علی، 1389، مقدمات مدیریت آموزشی، قم، انتشارات روان، چاپ سی و هشتم.

     علی میری، مصطفی، 1387، آموزش کارآفرینی: پیدایش، توسعه، گرایش ها و چالش ها، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره 1، صص 133- 169.

    غلامرضا دیوکلائی، زهرا، فرزادفر، رامین، تورانی، نجمه، 1391؛ مثلث تعامل مدیریت تکنولوژی، مدیریت دانش؛ مدیریت نوآوری، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان؛ دانشگاه مازندران مرکز رشد و علوم فناوری.

     طبرسا، غلامعلی، نظرپوری، امیرهوشنگ، 1391، بررسی عوامل موثر بر ارتقای هوشمندی انسانی- ساختاری در سازمان های دانش بنیان، فصلنامه پژوهش های مدیریت در ایران، دوره 17، شماره 1، صص 111- 131.

     فتاحی، مصطفی،  گودرزی، ساجده، نوروزی، محمدحسین، 1390، سازمان و مطالعه تاثیر نظام های کاری با عملکرد بالا بر عکلکرد آن و بررسی نقش میانجی انعطاف پذیری منابع انسانی، اسلام و پژوهش های مدیریتی، سال اول، شماره 3، صص 145-163.

     قربانی زاده، وجه اله، نوربخش، مهدی، منصوریان، احسان، 1390، عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمان های عمومی، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال ششم، شماره 3، صص 470- 486.

     گزنی، علی، 1385، صنعت نفت و مدیریت دانش: به کارگیری نظام مدیریت دانش در شرکت بریتیش پترولیوم، فصلنامه بررسی های اقتصاد انرژی، شماره 4، صص 31- 51.

     محمودی عالمی، علی، اسمعیلی عالمی، حبیب اله، 1389، بررسی روش های تامین مالی در طرح های کارآفرینانه بخش تعاون استان مازندران، فصلنامه تعاون، سال بیست و یکم، دوره جدید، شماره 1، صص 113- 124.

     مخاطب رفیعی، فریماه، عباس آبادی، فرشته، 1390، ارزیابی عملکرد فروشگاه های زنجیره ای، فصلنامه علمی و پژوهشی کاوش مدیریت بازرگانی، شماره پنجم، صص 27-55.

     مقیمی، سیدمحمد، احمدپورداریانی، محمود، 1387، آموزش کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک و متوسط ایران: نیازها و راهکارها، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره 1، صص 207- 245.

     میرفخرالدینی، حیدر، زارع احمدآبادی، حبیب، دشتکی، علیرضا، 1391، بررسی رابطه کارآفرینی شرکتی و تعالی عملکرد سازمانی در شرکت پیشگامان کویر یزد، فصلنامه علمی- پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره 8، صص 46- 74.

     میرفخرالدینی، سیدحیدر، حاتمی نسب، سیدحسن، طالعی فر، رضا، کنجکاو منفرد، امیررضا، 1389، مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2، صص 103- 118.

     ناظم، فتاح، قائدی محمدی، محمدجواد، شکری، بهنام، 1389، مدیریت دانش در مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال پنجم، شماره 2، صص 11- 30.

     نیر، نجمه، جوکار، عبدالرسول، 1391، رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت در میان کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر شیراز، فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، شماره 9، دوره 2، صص 224- 232.

     نظری، مریم، 1382، از صفر تا بی نهایت، نشریه راه کارآفرینان، شماره ٢، صص 24- 33.

     هادیزاده مقدم، اکرم، رامین مهر، حمید، حیدری، حامد، 1389، ارایه الگوی توفیق مدیریت دانش، فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 4، صص 83- 100.

     یزدانی، پدرام، میگون پوری، محمدرضا، رضاییان زاده، حمیدرضا، 1390، تحلیل روند عرضه و تقاضا در زمینه خدمات مشاوره تغذیه در دیابت: گامی اساسی در جهت شناسایی فرصت های کارآفرینانه برای مشاوران تغذیه، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، دوره 5، شماره 5، صص 52- 60.

     

    ب) منابع انگلیسی

     

     Akrivou, K.O, Bradbury-Huang, H.Y. (2011). "Executive catalysts: Predicting sustainable organizational performance amid complex demands", The Leadership Quarterly,Vol.22, pp.995-1009.

     Bojica.A.M, Fuentes.M.d.M.F. (2012). "Knowledge acquisition and corporate entrepreneurship: Insights from Spanish SMES in the ICT sector ", Journal of world Business 47, pp.397-408.

     Brundin, E.L, Gustafsson,V.A. (2013)."Entrepreneurs' decision making under different levels of uncertainty: The role of emotions", International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, Vol.19, No.6, pp.568-591.

     Chandan Kumar, S.O, Sambedna, J.A. (2012). "Organizational performance management system: exploring the manufacturing sectors", Industrial and Commercial Training, Vol.44, No.5, pp.296- 302.

     Chowdhury, R.H., Maung, M.N. (2013). "Corporate entrepreneurship and debt financing: evidence from the GCC countries", International Journal of Managerial Finance, Vol.9, No.4, pp.294-313.

     Emerald, G.P. (2011). "Analyzing women's entrepreneurship in Sweden: Understanding the complexities of gender and class dynamics within a capitalist society", Vol.27, No.6.

     Eikhof, D.h, Summers, J.E, Carter, S.A. (2013)."Women doing their own thing”: media representations of female entrepreneurship", International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research ,Vol.19, No.5, pp.547-564.

     "Institutions on women’s entry into entrepreneurship", International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research ,Vol.19, No.5, pp.478-502.

     Rechberg, I.L, Jawad, S.D, (2013), "Ethical issues in knowledge management: conflict of knowledge ownership", Journal of Knowledge Management, Vol.17, No.6, pp.828-847.

     Job, P.A, Sanghamitra, B.A. (2010). "Measuring organizational performance and organizational excellence of SMEs a conceptual framework", Measuring Business Excellence, Vol.14, No.2, pp.3-11.

     Knorr, H.A. (2011). "From top management to entrepreneurship: women’s next move?'', International Journal of Manpower,Vol.32, No.1, pp.99-116.

     Karine Evrard, S.L, Goury, M.L., Gunasekaran, A., Spalanzani, A.N. (2010). "Knowledge management in supply chain: An empirical study from France", The Journal of Strategic Information Systems, Vol.20, No.3, September 2011, pp.283- 306.

     Mascarell, C.A, Santandreu, G.N, Dolores, K., Helena. (2013). "Entrepreneurial and innovative competences, are they the same?" Management Decision, Vol.51, No.5, pp.1084-1095.

     Butnariu, M.A, Milosan,I. (2012). "Preliminary assessment of knowledge management inuniversities", World Conference on Business, Economics and Management, Vol.62, pp.791- 795.

     Pathak, S.V, Goltz, S.A, Buche, M.W.( 2013). ''Influences of gendered".

     Raluca Ioana V.N. (2012). "The Influence of the Employee's Performance on the company's growth - a managerial perspective", International Conference Emerging Markets Queries in Finance and Business, Petru Maior University of Tirgu-Mures, ROMANIA, Vol.3, pp.660-665.

     Rasha M.A, Zeiny, El. (2012). "The Interior Design of Workplace and its Impact on Employees' Performance: A Case Study of the Private Sector Corporations in Egypt, Asia Pacific International Conference on Environment-Behaviour Studies, Salamis Bay Conti Resort Hotel, Famagusta, North Cyprus", pp.746-756.

     Rahman, M.N, Nafeez, F.A,. (2011). "Entrepreneurship and urban growth: dimensions and empirical models, Journal of Small Business and Enterprise Development", Vol.18, No.3, pp.608-626.

     Sullivan, D.M; Meek, W. R. (2012). ''Gender and entrepreneurship:a review and process model, Journal of Managerial Psychology", Vol.27, No.5, pp.428-458.

     Sesen, H.N. (2012). ''Personality or environment?A comprehensive study on the entrepreneurial intentions of university students'', Education þ Training, Vol.55, No.7, pp.624-640.

     Soininen, J.S, Puumalainen, K.U, Sjögrén, H.A, Syrjä, P.I, Durst, S.E. (2013). "Entrepreneurial orientation in small firms: a values-attitudes-behavior approach", International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research , Vol.19, No.6, pp.1-28.

     Swee C. Goh. (2012). "Making performance measurement systems more effective in public sector organizations", Measuring Business Excellence, Vol.16, No.1, pp.31- 42.

     Schiuma, G.I, Lerro, A.O. (2008). "Intellectual capital and company performance Improvement, Measuring business Excellence" , Vol.12 , No.2, pp.3-9.

     Zahra .S.A. 2005. "Entrepreneurial risk taking in family firms ,Family Business", Review, Vol.18, No.1, pp.23-40


موضوع پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, نمونه پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, جستجوی پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, فایل Word پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, دانلود پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, فایل PDF پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر کارآفرینی بر عملکرد شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  (M.A) رشته مديريت بازرگاني- گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده با توجه به شتاب روز افزون تغييرات و رقابت در دنياي اقتصاد، مديران بايستي داراي

چکیده: در این مطالعه رابطه بین تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته در صنایع مواد غذایی و دارویی بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است.نمونه آماری پژوهش شامل 44شرکت در طی دوره زمانی 1380تا1387می باشد.رویکرد انتخابی برای آزمون فرضیات با استفاده از تلفیق داده های مقطعی و زمانی می باشد.در این تحقیق از روش رگرسیون حداقل مربعات ادغام شده(پانل دیتا)استفاده ...

پایان نامه کارشناسی ارشد_مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده : هدف از نگارش پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رقابت بازار بر نوسانات سود شرکت های صنایع غذایی عضو بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش که از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه انجام از نوع پژوهش های نیمه تجربی به شمار می رود؛ پس از مروری بر رقابت پذیری و دیدگاه های مرتبط با آن و نوسان پذیری سود، پرسش نامه ای در ارتباط با 6 زیر ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده ایجاد شرکت‌های سهامی و بروز تضاد منافع بین مالکان و مدیران ضرورت تدوین راهکارهای عملی برای از بین بردن این تضاد را به همراه داشت، آنچه که تحت عنوان مشکلات نمایندگی در ادبیات امور مالی و حسابداری شهرت دارد. همین موضوع سبب شد تا تحقیقات زیادی در حوزه دانش حسابداری و امور مالی انجام پذیرد. استفاده از پاداش به عنوان یکی از عوامل ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده هدف این پژوهش بررسی ارتباط ساختار سازمان، استراتژی کسب و کار و به دنبال آن تاثیر آن ها بر ارتقاء و بهبود عملکرد شرکت های صنعت غذایی استان تهران با استفاده از تئوری مبتنی بر منابع است. ساختار سازمانی در برگیرنده طرح سیستم هایی است که به وسیله آن ها همه واحدها هماهنگ و یکپارچه می شوند و در نتیجه ارتباط ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت بازرگانی(بازاریابی) چکیده: بی­شک شرکت­های کوچک و متوسط تأثیر انکارناپذیری بر اوضاع اقتصادی هرکشوری دارد. این شرکت­ها، بخش عمده­ای از موفقیت خود را مرهون بکارگیری کارآفرینی در سازمان­های خود می­باشند. این ویژگی سبب شده تا آن­ها، وظایف محوله­شان را به شیوه­های متفاوتی انجام دهند. یکی از این وظایف، بازاریابی­ است که صاحبان این بنگاه­ها سعی ...

پایان نامه­ ی دوره کارشناسی ارشد در رشته‌ مدیریت بازرگانی(گرایش تحول) چکیده در بازار های رقابتی امروز که پیوسته در حال تغییر و تحول هستند، بقا و رشد شرکت های جدید به دلیل تأثیری که در زمینه اشتغال و رشد اقتصادی دارند از جمله عواملی هستند که اهمیت بسزایی دارند، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویژگی های شرکت و صنعت بر بقای شرکت های تازه وارد در صنایع برق و الکترونیک استان ...

پایان نامه­ی دوره کارشناسی ارشد در رشته‌ مدیریت بازرگانی(گرایش تحول چکیده در بازار های رقابتی امروز که پیوسته در حال تغییر و تحول هستند، بقا و رشد شرکت های جدید به دلیل تأثیری که در زمینه اشتغال و رشد اقتصادی دارند از جمله عواملی هستند که اهمیت بسزایی دارند، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویژگی های شرکت و صنعت بر بقای شرکت های تازه وارد در صنایع برق و الکترونیک استان مازندران ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده: مدیرانی که درگیر بازاریابی صادرات می شوند، در ابتدا به اتخاذ تصمیمات در مورد روش ورود برای گسترش بازار خود به خارج تمایل نشان می­دهند. هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثری است که بر انتخاب روش ورود به بازار خارجی یک شرکت صادراتی تأثیر می گذارد. بر اساس مرور تحلیلی، فرضیات تحقیق ساخته شدند. در این پژوهش، ...

چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده در بو

ثبت سفارش