فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول : معرفی سامانه ناوبری CVOR و DVOR و شرح اصول عملکرد آنها 2
مقدمه. 22
1-1- تعاریف و معرفی واژهها 22
1-2- ماموریت و عملکرد سامانه VOR. 23
1-3- کاربردهای ناوبری سامانه VOR. 23
1-4- تشریح اصول عملکرد سامانه CVOR. 24
1-4-1- آنتن فرستنده CVOR. 25
1-4-2- ساختار و عملکرد ایستگاه زمینی CVOR. 25
1-4-3- پترن افقی فرستنده CVOR. 27
1-4-4- نحوه چرخش پترن آنتن باندکناری و ایجاد پترن قلبی شکل. 28
1-4-5- دیاگرام فرستنده و سیگنال ارسالی.. 31
1-4-6- روابط سیگنال ارسالی CVOR. 33
1-4-7- طیف فرکانسی CVOR. 34
1-5- تشریح اصول عملکرد DVOR. 35
1-5-1- آنتن DVOR. 35
1-5-2- ساختار و عملکرد ایستگاه زمینی DVOR. 35
1-5-3- پترن افقی فرستنده DVOR. 38
1-5-4- نحوه چرخش الکتریکی آنتنهای باندکناری.. 38
1-5-5- بلوک دیاگرام فرستنده DVOR. 38
1-5-6- روابط سیگنال ارسالی DVOR. 39
1-5-7- طیف فرکانسی سیگنال دریافتی سامانه DVOR. 40
1-5-8- چک زمینی DVOR. 40
1-6- ناحیه مخروطی سکوت سیگنال VOR. 42
1-7- رابطه اختلاف فاز دو سیگنال 30 هرتز و موقعیت هواپیما در سامانه VOR. 42
1-8- مشخصات سایت زمینی VOR و اطراف آن. 43
ذ
1-9- گیرنده VOR. 44
عنوان صفحه
1-9-1- اصول محاسبه سمت.. 44
1-9-2- عملیات پردازشی در گیرنده 44
1-9-3- سیگنال دریافتی در ورودی گیرنده 45
1-10- تعیین مشخصات سیگنالی لینک مخابراتی ایستگاه زمینی.. 45
1-11- پوشش سیگنال. 46
1-12- پارامترهای سامانه ناوبری VOR. 47
1-13- نتیجه گیری.. 50
فصل دوم : بررسی تحقیقات انجام شده در خصوص CVOR و DVOR. 51
مقدمه. 52
2-1- خطای زاویه CVOR و DVOR در شرایط N منعکسکننده 54
2-1-1- الگوریتم پردازشی سیگنال CVOR. 54
2-1-2- الگوریتم پردازشی سیگنال DVOR. 56
2-2- شبیهسازی خطای زاویهسنجی.. 61
2-3- نتیجهگیری.. 61
فصل سوم : بررسی و شبیهسازی کانالهای مخابراتی هوایی.. 62
مقدمه. 63
3-1- کلیات.. 63
3-2- مدل کانال چندمسیری برای لینکهای هوایی.. 65
3-2-1- فیدینگ مقیاس بزرگ.. 65
3-2-2- فیدینگ مقیاس کوچک.. 66
3-3- مدل آماری کانالهای زمین به هوا در باند VHF. 70
3-3-1- سناریو پرواز در مسیر. 73
3-3-2- سناریوهای ورود و برخاست هواپیما 75
3-3-3- سناریو تاکسی.. 77
3-3-4- سناریو پارکینگ.. 78
3-4- تجمیع پارامترهای کانال در سناریوهای مختلف برای شبیهسازی.. 79
ر
3-5- روش انتخاب پارامترهای اتفاقی کانال برای سیستم پردازشی.. 80
عنوان صفحه
3-6- شبیهسازی مدلهای آماری پوش سیگنال دریافتی در کانالهای زمین به هوا 81
3-7- نتیجه گیری.. 83
فصل چهارم : بررسی و شبیهسازی اثرات چندمسیری بر عملکرد سامانه ناوبری CVOR و DVOR 84
مقدمه. 85
4-1- ارائه پارامترهای گیرنده و کانال و شبیهسازی آن. 85
4-2- روابط سیگنال دریافتی تحت تاثیر کانال. 92
4-3- محاسبه محدوده داینامیکی گیرنده 94
4-4- آشکارسازی توان سیگنال دریافتی.. 95
4-5- تعیین خطای سامانه ناوبری تنها در حضور نویز و بدون سیگنال چندمسیری.. 98
4-6- تجمیع شرایط و پارامترهای در نظر گرفته شده و انتخاب سناریو. 101
4-7- ارائه نتایج شبیهسازی.. 102
4-8- جمعبندی و نتیجهگیری.. 115
فصل پنجم : نتیجهگیری و پیشنهادات.. 117
فصل پنجم. 118
نتیجهگیری و پیشنهادات.. 118
فهرست مراجع. 120
>> پیوست <<. 122
پیوست 1 : تشریح جزئی اصول عملکردی آنتن Alford loop. 123
پیوست دو : فرکانس کانالهای ارسالی و دریافتی سامانه VOR و LOC. 125
پیوست سه : کد مورس.. 126
پیوست چهار : فیدینگ رایلی و رایس... 127
منبع:
Reference
[1] R. Wakabayashi and H. Kawakami, “Analysis of Course Errors on CVOR Antennas (Including Effects of Mutual Coupling Between Elements)”, IEEE trasactions on vehicular technology, vol. 47, NO. 2, MAY 1998
[2] J. Koeners, “ Radio Navigation”, 26 September 2006, [online], , [1 January 2011]
[3] Federal aviation administration, “MAINTENANCE OF NAVIGATIONAL AIDS FACILITIES AND EQUIPMENT - VOR, DVOR, VOR/DME, VORTAC “, 21 January 2009, [online], , [1 January 2011]
[4] U.S Airforce, “Aircraft maintenance traning center electronics”, C-130 Flight Training Device (FTD), 1970
[5] SK. Manocha, “VOR”, 2007, [online], , [1 January 2011]
[6] MOPIENS. Inc, “MARU 220 Doppler VOR Technical specifications”, 2007, [online], , [ 1 January 2011]
[7] A. Alford and R. Y. Sprague, “A four Slot Cylindrical for VOR Service”, IRE International Convention Record, Boston, MA, USA, Mar 1954
[8] S. A. Odunaiya and F. Gomez ,”Doppler VOR performance when located 125 feet above the ground”, Ph.D. Ohio University ,1 Dec 2010
[9] F.P. Fontan, D. Marote, A. Mayo, B. Sanmartin, A. Castro and J.J. Navarro, “Assessing multipath induced errors in VOR systems using Ray-Tracing techniques in combination with detail terain databases”,14th SIIV IFIS, Toulouse france 12-16 Juin/June 2006
[10] S. Odunaiya and D. Binet, “Calculation and Analysis of signal processing by various navigation receiver architectures”, Digital Avionics Systems Conference, Ohio University,vol 1, Oct. 2004
[11] M. Faraji, “Survey study and analysis of multi path effects on ground base TACAN and present solution in order to reduce of multipath effects”, thesis ,Malek Ashtar university, August 2009
[12] B. Roturier and B. CHateau, “A General Model For VHF Aeronautical Multipath Propagation Channel”, Aeronatical Mobile Communication Panel (AMCP) working Group D, Honolulu, Hawaii university, 19-28 January 1999
[13] E. Haas, “Aeronautical Channel Characterization” , IEEE Transactions on Vehicular Technology, vol. 51, no. 2, march 2002
[14] S. Loyka, A. Kouki and F. Gagnon, “Fading Prediction on Microwave Links for Airborne communication”, Vehicular Technology Conference, 2001. VTC 2001 Fall. IEEE VTS 54th
[15] S. Loyka and A. Kouki, “antenna and propagation Using two ray multipath model for microwave link budget analysis” , IEEE antennas and propagation magazine vol. 43, no. 5, October 2001
101
[16] J. G. Proakis, “Digital Communications,” 3rd ed. New York: McGrawHill, 1995.
[17] W. G. Newhall, “Radio channel Measurments and Modeling for Smart Antenna array Systems Using a Software Radio Receiver,” Electrical and computer Engineering, Virginia University, April 2003
[18] W. C. Jakes, “Microwave Mobile Communications,” New York: IEEE. Press, 1993.
[19] B. Roturier et al, “Experimental and theoretical field strength evaluation on VHF channel for aeronautical mobiles,” AMCP Doc. AMCP/WG-D/7-WP/58, Madrid, Spain, Apr. 1997.
[20] P. Hoeher, “A statistical Discrete-time Model for the WSSUS Multipath channel,” IEEE trasactions on Vehicular Technology, Nov. 1992.
99
[21] M. Failli, “Digital land mobile radio communications,” COST 207 Final Report, Sept, 1988.
[22] P. A. Bello, “Aeronautical channel characterization,” IEEE trasactions, Commun vol, May 1973.
[23] A. Neul et al., “Propagation Measurements for the Aeronautical Satellite Channel,” in Proc. IEEE Vehicular Technol, Conf, 1987.
[24] S. M. Elnoubi, “A simplified stochastic model for the aeronautical mobile radio channel,” in Proc. IEEE Vehicular Technol. Conf, 1992.
[25] G. Dyer and T. G. Gilbert, “Channel Sounding Measurements in the VHF A/G radio communications channel,” AMCP doc. AMCP/WGD/ 8-WP/19, Oberpfaffenhofen, Germany, Dec. 1997.
[26] RCTA, “Signal-in-Space Minimum. Aviation System Performance Standards for Advanced VHF Digital Data Communications Incl. Compatibility with Digital Voice Techniques,” Draft document, RCTA paper no. 26-93/SC172-68, Jan. 1993.
[27] R. H. Clarke, “A statistical theory of Mobile-Radio reception,” in Bell Systems Technical Journal 47, Aug. 1968.
[28] M. J. Gans, “A Power-Spectral Theory of Propagation in the Mobile-Radio Environment,” IEEE Transactions on Vehicular. Technology, Feb. 1972.
[29] M.C. Stevens, “Secondary Surveillance Radar”, Artech House,1988
[30] H. Mott, “antenna for radar and communication”, A Polarimetric Approach, Wiley, New York, 1992