پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب

word 935 KB 31016 142
1393 کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد

    در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش شبکه­ های کامپیوتری

    چکیده

    مکان­یابی و همزمان­سازی از عناصر کلیدی در بسیاری از برنامه­ های کاربردی ارتباطی زیرآب هستند که علی­رغم وابستگی بسیار، معمولا جدا از هم عمل می­کنند. اما از آنجا که سرویس­های همزمان­سازی پیش­نیاز الگوریتم­های مکان­یابی هستند و  اطلاعات در رابطه با مکان حسگرها برای تخمین تاخیر انتشار مورد استفاده قرار می­گیرند، مکان­یابی و همزمان­سازی را می­توان در کنار هم انجام داد. از مزایای این روش می­توان به صرفه جویی قابل توجه در مصرف انرژی که ناشی از کاهش تعداد مبادلات پیام می­باشد اشاره کرد.

    در این پایان­نامه یک روش جدید ترتیبی شامل پنج فاز تعیین موقعیت اولیه، تدریجی  کردن حرکت حسگر، تخمین انحراف  ساعت و اریب زمان­سنجی، جبران اثر لایه­بندی و مکان­یابی همراه با پالایش تکرار، برای انجام همزمان­سازی و مکان­یابی توامان در شبکه ­های حسگر بی­سیم زیرآب ارائه شده است. در این روش علاوه بر در نظر گرفتن حرکت حسگرها، عدم حرکت امواج صوتی زیر آب در یک مسیر مستقیم و تغییرسرعت انتشار این امواج در عمق­ های مختلف در نظر گرفته شده است. روش پیشنهادی در این پایان نامه با نرم­افزار مطلب شبیه سازی شده و نتایج با یک روش معیار مناسب و همچنین مرز پایین کرامر رائو مقایسه شده­اند. نتایج نشان می­دهند که روش ارائه شده دارای کارایی نزدیک به کران پایین کرامر رائو می­باشد و نسبت به روش معیار، بهتر عمل می­کند. قابل به ذکر است که روش پیشنهادی نسبت به روش­های پیشین بار محاسباتی بیشتری را به شبکه اعمال می­کند و مناسب جهت کاربردهایی می­باشد که به دست آوردن اطلاعات دقیق نسبت به مصرف انرژی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

     

    واژه‌های کلیدی: شبکه­ های حسگر بی­سیم زیرآب، مکان­یابی، همزمان­ سازی.

    فصل اول: کلیات

     

    1-1-

     با گسترش روزافزون ابزارهای هوشمند کوچک وبا همگرا شدن ارتباطات بی­سیم با ابزارهای ریز، امکان پدید آمدن شبکه­های کم­هزینه و در ابعاد مختلف فراهم شده است، شبکه­هایی که بتوانند اطلاعات محیطی را برای انسان جمع­آوری کنند، شبکه­هایی که بدون زیرساخت و به سرعت برقرار شده و بتوانند خود را سازماندهی کنند و نیازی به انرژی خارجی نداشته باشند. مهمترین این شبکه­­ها، شبکه­های حسگر بی­سیم می­باشند و هر روزه کاربردها و استفاده­های جدیدی در زمینه امور نظامی و غیر نظامی  برای این نوع از شبکه­ها ارائه می­شوند و مورد استفاده قرار می­گیرند.

    شبکه های حسگر بی­سیم زیرآب گونه ای از شبکه های حسگر هستند که در محیط زیر آب قرار می­گیرند و توسط امواج صوتی با یکدیگر ارتباط دارند. شبکه های حسگر بی­سیم در زیرآب برای مقاصدی چون جمع آوری داده های کف آب، نظارت بر آلودگی آبها، نظارت بر محیط ساحل، ناوبری و کاربردهای نظامی نظارت بر محیط به کار برده می شوند[1].

    از ­آنجا که که در شبکه های حسگر بی سیم زیرآب، رسانه انتقال آب است، چالش­ها و مشکلات خاص خود را دارد که طراحی شبکه را تحت تاثیر قرار می­دهند، از جمله این چالش­ها می­توان به تغییر سرعت صوت با توجه به  عمق، دما و شوری آب، تحرک دائمی حسگرها، تاخیر انتشار طولانی و چندمسیری[1] را نام برد. بنابراین پروتکل­ها و پروتکل­ها و الگوریتم­های لایه­های شبکه­های حسگر زمینی برای شبکه­های حسگرزیر آب نامناسبند.

    تاکنون پروتکل­ ها و الگوریتم­ های زیادی به خصوص در زمینه مسیریابی و در زمینه کنترل دسترسی به رسانه از جمله  Slotted FAMA ,UWAN-MACو... مطرح شده است [2] [3] [4] که در همه آن­ها مساله مکان­یابی و همزمان­سازی حسگرها از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، برای مثال دسترسی چندگانه به وسیله تقسیم زمان (TDMA)[2] از مواردی است که بطور رایج در پروتکل­های دسترسی به رسانه(MAC)[3] استفاده می­شود که به همزمانی دقیق میان حسگرها نیازمند است. به عنوان مثالی دیگر از اهمیت همزمان­سازی و مکان­یابی می­توان به این نکته اشاره کرد که تعداد زیادی از الگوریتم­ های مسیریابی به اطلاعات مکانی حسگرها وابسته هستند [5] و [6].

    اگرچه سرویس­ های همزمان­سازی و مکان­یابی به هم وابسته هستند، معمولا به صورت مستقل مورد مطالعه قرار گرفته­اند  و این به این دلیل است که مکان­یابی از نقطه نظر شبکه­های رادیویی و پردازش سیگنال [7] و همزمان­سازی از نقطه­نظر طراحی پروتکل مورد بررسی قرار گرفته اند [8]. در شبکه های حسگر بی سیم زیرآب، مکان­یابی بیشتر از طریق زمان دریافت (TOA)[4] و زمان متفاوت دریافت (TDOA)[5] انجام می­شود که وابسته  به سرویس­های همزمان­سازی هستند و در واقع این سرویس­ها پیش­نیاز الگوریتم­های مکان­یابی هستند. از طرف دیگر اطلاعات در رابطه با مکان حسگرها چون برای تخمین تاخیر انتشار مورد استفاده قرار می­گیرد [9]، کمک فراوانی به همزمان­سازی حسگرها می­کند. با توجه به این ارتباطات، مکان­یابی و همزمان­سازی را می­توان در کنار هم انجام داد که انجام این کار دو مزیت بسیار مهم دارد:

    در یک استراتژی توامان از آنجا  تعداد کمتری مبادلات پیام لازم است، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی که از موارد بسیار مهم در شبکه­های حسگری زیر آب می­باشد خواهیم داشت.

    یک راه­حل توامان می­تواند به افزایش صحت[6] در هر دو سرویس کمک کند.

    پس با توجه به اهمیت مکان­یابی و همزمان­سازی که پیش­نیاز اکثر پروتکل­ها و الگوریتم­ها می­باشد و از نیازهای اساسی در شبکه های حسگر بی سیم زیرآب است ضرورت دارد که به این دو موضوع پرداخته شود اما از آنجا که این دو سرویس به یکدیگر وابسته هستند، ارائه یک راه­حل که این دو سرویس را با در نظر گرفتن چالش­های  خاص محیط زیرآب، درکنار یکدیگر انجام دهد از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد.

    1-2-تعریف مساله، هدف و ضرورت اجرای طرح پایان­نامه

    کاربردهای شبکه ­های حسگر زیر آب شامل مانیتورینگ اقیانوس و دریا، جستجوی معادن زیردریایی، کشف مواد شیمیایی و بیولوژیکی مضر، سیستم­های پدافند زیردریایی خودمختار، جمع­آوری داده­های محیطی برای راهنمایی کشتی­ها و... می­باشند که همه این کاربردها نیاز به دانستن موقعیت نودهای حسگر دارند، ولی به دلیل ماهیت متحرک بودن  نودهای زیردریایی، نمی­توان از تکنیک­های مکان­یابی موجود برای شبکه­های حسگر زمینی استفاده نمود. لذا نیاز به تکنیک­هایی است که بتوان تکنیک­های مکان­یابی شبکه­های حسگر زمینی را برای شبکه­ های حسگر زیردریایی توسعه داد.

    همزمان­سازی نیز یکی از نیازمندی­های اصلی برای سرویس­هایی است که توسط شبکه­های توزیع شده فراهم می­شوند، تعداد زیادی از پروتکل­های همزمانی برای شبکه­های حسگر بی­سیم مطرح شده­اند، اما هیچ کدام از آن­ها نمی­توانند به صورت مستقیم برای شبکه­های زیرآب به کار برده شوند، یک الگوریتم همزمانی باید فاکتورهای دیگری همچون مدت زمان تاخیر طولانی که ناشی از استفاده از ارتباطات صوتی می­باشد و تحرک حسگرها را نیز در نظر بگیرد. این چالش­ها صحت رویه همزمانی را برای شبکه­های حسگر بی­سیم زیردریایی بحرانی­تر می­کند، بنابراین راه­حل­های همزمانی مورد نیاز است که به طور خاص برای شبکه­های بی­سیم زیردریایی طراحی شده باشند تا بتوانند این نیازمندی­ها را برطرف سازند.

        با توجه به موضوعات مطرح شده در بالا و ضرورت در نظر گرفتن آن­ها در شبکه­های حسگر بی­سیم زیردریایی و با توجه به درنظر گرفتن محیط زیرآب که دارای چالش­های خاص خود می­باشد، هدف از انجام این پایان­نامه، مطالعه جنبه­های مختلف، ویژگی­ها و چالش­های محیط زیرآب و شبکه­های حسگر بی­سیم زیرآب و در نهایت، ارائه یک روش است که مکان­یابی و همزمان­سازی حسگرهای زیرآب را به صورت توامان انجام دهد و درعین حال محدودیت­های موجود در محیط زیرآب را مدنظر قرار دهد.

        برای نشان دادن کارایی روش ارائه شده از شبیه­ساز مطلب استفاده خواهد شد و تکنیک ارائه شده با تکنیک­هایی که قبلا ارائه شده­اند مقایسه می­شود.

    1-3-روش­ها و فنون اجرایی طرح پایان­نامه

    در این پایان­نامه ابتدا مطالبی در رابطه با شبکه­ های حسگر بی­سیم زیرآب مطرح خواهد شد و  پروتکل­های مطرح شده درآن جمع­آوری می­شوند. سپس تکنیک­های مکان­یابی و همزمان­سازی در شبکه­های حسگر مورد مطالعه و بررسی قرار خواهند گرفت و با در نظر گرفتن چالش­های موجود در محیط زیرآب که مهمترین آن­ها تحرک نودها و تاخیر انتشار طولانی ناشی از ارتباط از طریق صوت می­باشد، روشی ارائه می­شود که در کنار مکان­یابی، همزمانی نودها را نیز انجام می­دهد.

    روش پیشنهادی به این صورت می­باشد که در مرحله اول،  یک رویه ترتیبی شامل پنج فاز مکان­­یابی اولیه با استفاده از تکنیک TOA، تدریجی  کردن [7]حرکت حسگرها، تخمین اریب زمان­سنجی [8]وانحراف [9]، جبران اثر لایه­بندی[10]و مکان­یابی همراه با پالایش تکرار، به کار برده می­شود که هدف از چهار فاز اول به دست آوردن تاخیر انتشار می­باشد و سپس با استفاده از تکنیک حداقل مربعات در فاز پنجم، موقعیت مکانی حسگر تخمین زده می­شود و در نهایت از محاسبه واریانس خطای موقعیت در تکرارهای مختلف استفاده می­شود تا واریانس خطا به مقداری قابل قبول رسیده و نتایج حاصل از تعیین موقعیت قابل استناد باشد. در این روش، تحرک حسگر ها، چند مسیری بودن انتشار امواج صوتی، عدم انتشار امواج در خط مستقیم و تغیر سرعت صوت در عمق­های مختلف نیز در نظر گرفته می­شود و علاوه براین فرض می­شود که هیچ­کدام از حسگرها با یکدیگر همزمان نیستند. در نظر گرفتن این موارد باعث می­شود تا روش ارائه شده در شرایط مختلف مانند این­که حسگرها ثابت باشند یا تحرک داشته باشند، عمق آب کم باشد یا زیاد، کارایی داشته باشد.

    در مرحله دوم پایان­نامه کارایی روش ارائه شده بررسی خواهد شد، به این صورت که روش مطرح شده با در نظر گرفتن معیارهایی همچون خطای تعیین موقعیت، خطای انحراف  زمانی، خطای اریب زمان­سنجی، تعداد حسگرهای مرجع و تعداد تکرار، با آخرین الگوریتم ارائه شده تحت عنوان STSL که در سال 2013 مطرح شده است مقایسه می­شود. همچنین خطای محاسبات با توجه به تعداد تکرارهای برنامه  محاسبه و نشان داده می­شود. روش مطرح شده بعد از تعداد اندکی تکرار به مقداری پایدار خواهد رسید. علاوه براین مرز پایین کرامر رائو (CRLB) [11]برای شبکه های حسگر بی سیم زیرآب  فرمول­بندی خواهد شد. نتایج حاکی از آن است که روش مطرح شده از نظر کارایی بهتر از روش STSL و بسیار نزدیک به مرز پایین کرامر رائو می­باشد. قابل به ذکر است که تمام شبیه­سازی­ها در محیط نرم­افزار مطلب انجام شده است.

    1-4-ساختار فصل­بندی پایان­نامه

    این پایان­نامه شامل شش فصل می­باشد. در فصل دوم شبکه های حسگر بی سیم زیرآب به صورت خلاصه معرفی خواهد شد، فصل سوم به مروری بر تحقیقات اخیر انجام شده اختصاص دارد که روش­هایی که تا کنون به همزمان­سازی و مکان­یابی پرداخته­اند مورد بررسی و مقایسه قرار می­گیرند. در فصل چهارم به تشریح روش پیشنهادی پرداخته می­شود. فصل پنجم اختصاص به شبیه­سازی و ارزیابی نتایج آن دارد و در نهایت  فصل ششم اختصاص به نتیجه­گیری کلی و ارائه راهکارهای آتی دارد.

     

    2.        فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    2-1-

    تکنولوژی صوتی زیرآب و برقراری ارتباط در زیر آب از جمله شاخه­های علمی می­باشد که قدمتی در حدود پانصد سال دارد، در واقع کشف داوینچی نقطه آغازی در دانش صوتی می­باشد. پس از آن تحقیقات زیادی توسط دانشمندان متعدد در این زمینه صورت گرفت­. تا این که در اوایل قرن بیستم اولین کاربرد علمی صوتی زیرآب به کار گرفته شد. این کاربرد یک زنگ زیرآبی بود که توسط کشتی­ها برای دریانوردی ساحلی به کار گرفته می­شد. چندی بعد شخصی به نام ریچاردسون روشی را برای فاصله­یابی در زیرآب با استفاده از امواج صوتی مطرح کرده است.

    تحقیقات در این زمینه تا به امروز ادامه دارد و امروزه استفاده از ارتباطات صوتی زیرآب در کاربردهایی همچون فاصله­یابی در زیرآب، ناوبری،  نظارت بر محیط زیرآب، نظامی و اکتشافات زیرآبی بسیار مرسوم است. در ادامه به طور مختصر شبکه های حسگر بی سیم زیرآب و امواج صوتی معرفی خواهند شد.

    2-2-آشنایی با شبکه های حسگر بی سیم زیرآب

    شبکه های حسگر بی سیم زیرآب گونه­ای از شبکه­های حسگر هستند که در محیط زیر­آب قرار می­گیرند و توسط امواج صوتی با یکدیگر ارتباط دارند. شبکه های حسگر بی سیم زیرآب برای مقاصدی چون جمع آوری داده­های کف آب، نظارت بر آلودگی آب­ها، نظارت بر محیط ساحل، ناوبری و کاربردهای نظامی نظارت بر محیط به کار برده می­شوند [10].

    رسانه ارتباطی در شبکه های حسگر بی سیم زیرآب، آب است و برای برقراری ارتباط مخابراتی در زیر آب به طور کلی دو روش وجود دارد، روش اول برقراری ارتباط به وسیله ارسال سیگنال­های الکترومغناطیس با استفاده از کابل است که این روش دارای محدودیت­هایی است و فقط در مواردی خاص از این روش استفاده می­شود، برخی از این محدودیت­ها به شرح زیر می­باشند:

    نیاز به کابل و تجهیزات خاص برای محیط زیرآب

    امکان قطعی کابل­ها، به دلیل عبور کشتی­ها و زیردریایی­ها

    حرکت­ناپذیر بودن وسایل مخابراتی

    مدیریت و پیکربندی مشکل و قابلیت انعطاف پایین

     به دلیل وجود محدودیت­های ذکر شده معمولا از این روش در محیط زیرآب استفاده نمی­شود.

    روش دوم که جایگزینی برای این روش است استقاده از ارتباطات بی­سیم است. برقراری ارتباط بی­سیم از سه راه امکان­پذیر است:

     امواج الکترومغناطیس

    این امواج به شدت در محیط زیرآب جذب می­شوند و به دلیل تضعیف بالا در صورت استفاده از این امواج در فرکانس­های بالا بردی در حد چند سانتی­متر خواهند داشت بنابراین برای ارسال به فواصل دور به آنتن­هایی که طول آن­ها چندین هزار متر است نیاز می­باشد. بنابراین استفاده از این امواج در محیط زیرآب فقط برای فواصل بسیار کوتاه توصیه می­شود.

     امواج نوری

     این امواج دارای پهنای باند در حد چندین مگابیت در ثانیه در محیط زیرآب هستند ولی دارای پراکندگی و جذب بالا در آب­های غیر شفاف هستند، از طرفی در صورت استفاده از این امواج، فرستنده و گیرنده، نیازمند دقت بالا در تنظیم امواج باریک لیزر هستند و در صورتی که یکی از آن­ها قادر به تنظیم دقیق نباشند به صورت موفق ارسال و دریافت نخواهند داشت. لذا از این امواج جز در موارد خاص در محیط زیرآب استفاده نمی­شود.

    امواج صوتی

     این امواج در آب قابلیت شنیده شدن را دارند و در واقع در آب بسیار موثرتر از هوا عمل می­کند. امواج صوتی علی­رغم داشتن برخی محدودیت­ها شامل سرعت انتشار، پهنای باند و باند فرکانسی بسیار پایین­تر از امواج الکترومغناطیس و امواج نوری، نیازمند آنتن­های با طول کوتاه، به اندازه 0.1 متر می­باشد و دارای برد موثر در حد چند کیلومتر است به همین علت، بهتر از امواج الکترومغناطیس و امواج نوری در ارتباطات زیرآب عمل می­کند اما استفاده از این امواج، محدودیت­ها و چالش­هایی را در طراحی پروتکل­ها و الگوریتم­های شبکه­های زیرآب ایجاد می­کند.

    در ادامه به بررسی اجزای شبکه های حسگر بی سیم زیرآب می­پردازیم.

    2-2-1-

    در یک شبکه حسگر بی­سیم زیرآب معمولا از تجهیزات زیر استفاده می­شود:

    -گره حسگر بی­سیم زیرآب[12]: نوعی حسگر است که امواج صوتی را دریافت، پردازش و ارسال می­کند، برای دریافت امواج صوتی از میکروفن زیرآب و برای ارسال از بلندگوی زیرآب استفاده می­کند. عملیات تبدیل سیگنال صوتی به سیگنال الکتریکی و بالعکس را مودم صوتی زیرآب[13] که در این حسگرها تعبیه شده است انجام می­دهد. شکل 2-1 نمونه­ای از این حسگرها را نشان می­دهد.

     

    Abstract

     

    Underwater acoustic localization and synchronization are the key elements in most underwater communication applications. Although these two elements have very close relationships and share many aspects in common, they are traditionally treated separately. Furthermore, the accuracy of the time synchronization is a central issue in time-based localization approaches. Based on the close relationships between time synchronization and localization, it is natural to explore the possibility of formulating them into a unified framework and solve the two parameters at the same time.

    In this thesis a new method to joint localization and synchronization for underwater wireless sensor networks (UWSNs) is proposed. It consists of five important phases such as Using TOA for initial location, Quantization of Node Movements, Estimating the Clock Skews and Offsets, Stratification compensation, Localization with Iterative Refinement. We consider the attribute of sound wave (i.e. undulation travelling). Due to this attribute, stratification effect is used to compensate the bias in range estimates. Mobility of nodes is also considered in this solution. Persian Gulf environmental is selected as the case study for this research. Simulation results show that the proposed method achieves accurate localization and time-synchronization and is working close to Cramer Rao Lower Bound (CRLB).

     

    Keywords: Localization, stratification effect, synchronization, underwater wireless sensor networks (UWSNs).

     

  • فهرست:

    1. فصل اول: کلیات    1

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- تعریف مساله، هدف و ضرورت اجرای طرح پایان نامه. 4

    1-3- روش ها و فنون اجرایی طرح پایان نامه. 5

    1-4- ساختار فصل بندی پایان نامه. 6

    2. فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق   7

    2-1- مقدمه. 8

    2-2-آشنایی با شبکه های حسگر بی سیم زیرآب... 8

    2-2-1- اجزای شبکه های حسگر بی سیم زیرآب... 10

    2-2-2- معماری های مختلف شبکه های حسگر بی سیم زیرآب... 11

    2-2-3- چالش های شبکه های حسگر بی سیم زیرآب... 14

    2-2-4- همزمان سازی ساعت در شبکه های حسگر بی سیم زیرآب... 15

    2-2-5- مکان یابی در شبکه های حسگر بی سیم زیرآب... 19

    2-3- تخمینگر حداقل مربعات... 26

    2-4- مرز پایین کرامر رائو.. 28

    3. فصل سوم: مروری بر تحقیقات اخیر انجام شده  32

    3-1- شبکه های حسگر بی سیم.. 33

    3-1-1- مکان یابی... 33

    3-1-2- همزمان سازی... 34

    3-1-3- مکان یابی و همزمان سازی به صورت همزمان.. 35

    3-2- شبکه های حسگر بی سیم زیرآب... 37

    3-2-1- مکان یابی... 37

    3-2-2- همزمان سازی... 39

    3-2-3- مکان یابی و همزمان سازی به صورت همزمان.. 40

    4. فصل چهارم: روش پیشنهادی   43

    4-1- مقدمه. 44

    4-2- روش پیشنهادی برای انجام همزمان سازی و مکان یابی توامان.. 44

    4- 2- 1- تنظیمات سیستم و فرضیات... 47

    4-2-2- فاز اول: مکان یابی اولیه با استفاده از تکنیک TOA.. 49

    4-2-3- فاز دوم: تدریجی کردن حرکت حسگرها 50

    4-2-4- فاز سوم: تخمین اریب زمان سنجی و انحراف... 51

    4-2-5- فاز چهارم: جبران اثر لایه بندی... 52

    4-2-6- فاز پنجم: مکان یابی همراه با پالایش تکرار. 55

    4-2-7- به کار گیری مرز پایین کرامر رائو برای روش پیشنهاد شده. 58

    5. فصل پنجم: شبیه سازی و ارزیابی نتایج   59

    5-1- مقدمه. 60

    5-2- پارامترها، متریک ها و روش تحلیل... 60

    5-3- طراحی آزمایش.... 61

    5-4- شبیه سازی و تحلیل نتایج... 61

    6. فصل ششم: خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادات آتی   70

    6-1- خلاصه. 71

    6-2- نتیجه گیری... 73

    6-3- نوآوری روش ارائه شده. 74

    6-4- پیشنهادها 74

    مراجع  76

    پیوست ها 80

     

    منبع:

    [1]R. Manjula, and S. Manvi, “Issues in underwater acoustic sensor networks,” International Journal of Computer and Electrical Engineering, vol. 3, no.1, February, 2011.

     

    [2]M. Molins, and M. Stojanovic, “FAMA: a MAC protocol for underwater acoustic networks,” in in Proceedings of the IEEE Oceans Conference, May 2006.

     

    [3]P. Xie, and J.-H. Cui, "R-MAC: An energy-efficient MAC protocol for underwater sensor networks." pp. 187-198.

     

    [4]M. K. Park, and V. Rodoplu, “UWAN-MAC: An energy-efficient MAC protocol for underwater acoustic wireless sensor networks,” IEEE Journal of Oceanic Engineering, vol. 32, no. 3, pp. 710-720, Jul  2007.

     

    [5]P. Xie, L. Lao, and J.-H. Cui, “VBF: vector-based forwarding protocol for underwater sensor networks,,” in To appear in Proceedings of IFIP Networking, May 2006.

     

    [6]H. Yan, Z. Shi, and J.-H. Cui, “DBR: depth-based routing for underwater sensor networks,” Proceedings of IFIP Networking, May 2008.

     

    [7]N. Patwari, A. O. Hero, J. A. III, R. L. Moses, S. Kyperountas, and N. S. Correa, “Locating the nodes: Cooperative localization in wireless sensor networks,” IEEE Signal Process. Mag, vol. 22, no. 4, pp. 54–69, Jul. 2005.

     

    [8]B. Sundararaman, U. Buy, and A. Kshemkalyani, “Clock synchroniza-tion for wireless sensor networks: A survey,” Ad Hoc Netw, vol. 3, no.3, pp. 281–323, May 2005.

     

    [9]A. Y. Teymorian, W. Cheng, L. Ma, and X. Cheng, “3D Underwater Sensor Network Localization,” Mobile Computing, IEEE Transactions on vol. 8, no. 12, pp. 1610-1612, Dec 2009.

     

    [10]R. Manjula, and S. Manvi, “Issues in underwater acoustic sensor networks,” International Journal of Computer and Electrical Engineering, vol. 3, February 2011.

     

    [11]رضا محمدی، رضا جاویدان، منیژه کشتگری، " اصول طراحی شبکه های حسگر بی سیم زیرآب"، انشارات همارا, 1392.

     

    [12]M.Ayaz, and A. Abdullah, “Underwater Wireless Sensor Networks: Routing Issues and Future Challenges,” MoMM2009, Kuala Lumpur, Malaysia, pp. 14–16, 2009.

     

    [13]J.H.Cui, J. Kong, M. Gerla, and S. Zhou, “Challenges: Building scalable mobile underwater wireless sensor networks for aquatic applications,” IEEE Network, Special Issue on Wireless Sensor Networking, pp. 12-18, 2006.

     

    [14]I. F. Akyildiz, D. Pompili, and T. Melodia, “Underwater acoustic sensor networks: Research challenges,” Ad Hoc Networks, pp. 257- 279, 2005.

     

    [15]B. Kaur, and A. Kaur, “A Survey of Time Synchronization Protocols for Wireless Sensor Networks,” International Journal of Computer Science and Mobile Computing ( IJCSMC ), vol. 2, pp. 100 – 106, September 2013.

     

    [16]L. A John Wiley and Sons, Publication, Fundamentals of Wireless Sensor Networks Theory ND practice, 2010.

    [17]N. Malhotra, M. Krasniewski, S. B. C. Yang, and W.Chappell, “Location Estimation in Ad Hoc Networks with Directional Antennas,” Proceedings of 25th IEEE International Conference on Distributed Computing Systems (ICDCS2005), June 2005.

     

    [18]J. N. Ash, and R.L.Moses, “Acoustic time delay estimation and sensor network self localization: Experimental Results,” The Journal of the Acoustical Society of America, vol. 118, pp. 841-850, August 2006.

     

    [19]V. Chandrasekhar, and W. K. G. Seah, “Area Localization Scheme for Underwater Sensor Networks,” Proceedings of the IEEE OCEANS Asia Pacific Conference, May 2006.

     

    [20]Y. Weng, W. Xiao, and L. Xie, “Total Least SquaresMethod for Robust Source Localization in Sensor Networks Using TDOA Measurements,” International Journal of Distributed Sensor Networks, vol. 2011, June 2011.

     

    [21]L. Cheng, C. Wu, Y. Zhang, H. Wu, M. Li, and C. Maple4, “Review Article, A Survey of Localization in Wireless Sensor Network,” International Journal of Distributed Sensor Networks, November 2012.

     

    [22]P. Sommer, Roger, and Wattenhofer, "Gradient  clock  synchronization  in  wireless  sensor  networks."

     

    [23]T. Robert, and Y. Saravanos, “Hybrid Energy – aware Synchronization algorithm in Wireless sensor networks,” The 18th Annual IEEE International Symposium on Personal, Indoor and Mobile Radio Communications, 2007.

     

    [24]S. N. Gelyan, A. N. Eghbali, L. Roustapoor, S. A. Y. F. Abadi, and M. Dehghan, "SLTP: Scalable Lightweight Time Synchronization Protocol for Wireless Sensor Network," Mobile Ad-Hoc and Sensor Networks, Lecture Notes in Computer Science 4864, H. Z. hkzhang, S. Olariu, J. Cao and D. B. Johnson, eds., pp. 536-547: Springer Berlin Heidelberg, 2007.

     

    [25]J. Zheng, and Y.-C. Wu, “Joint Time Synchronization and Localization of an Unknown Node in Wireless Sensor Networks,” IEEE Transactions on Signal Processing, vol. 56, no. 8, vol. 58, no. 3, March 2010.

     

    [26]J. Zheng, and Y. Wu, “Joint Time Synchronization and Localization of an Unknown Node in Wireless Sensor Networks,” IEEE Trans. Signal Processing, vol. vol. 58, no. 3, Mar. 2010.

     

    [27]T. C. Austin, R. P. Stokey, and K. M. Sharp, "PARADIGM: a buoy-based system for AUV navigation and tracking."

     

    [28]M. Hahn, and J. Rice, “Undersea navigation via a distributed acoustic communication network,” in Proc. Turkish Intl Conf.Acoustics.

     

    [29]X. Cheng, H. Shu, Q. Liang, and D.-C. Du, “Silent positioning in underwater acoustic sensor networks,” IEEE Trans. Vehicular Technology, vol. 57, no. 3, pp. 1756–1766, May 2008.

     

    [30]Z. Zhou, J.-H. Cui, and S. Zhou, “Localization for large-scale underwa-ter sensor networks,” In Proceedings of IFIP NETWORKING, Atlanta, Georgia, USA, May 2007.

     

    [31]Y. Zhang, and L. Cheng, "A distributed protocol for multi-hop underwater robot positioning."

     

    [32]D. Mirza, and C. Schurgers, “Motion-aware self-localization for under-water networks,” Third ACM Intl Workshop Wireless Network Testbeds,Experimental Evaluation and Characterization(WuWNeT 08), vol. 57, no. 3, pp. 51–58.

     

    [33]E.Kantarciz, and M.Mouftah, “A survey of architectures and localization techniques for underwater acoustic sensor networks,” IEEE Commun,Surv, & Tutor, pp. 487-502, 2011.

     

    [34]H. Guangjie, J. Jinfang, S. Lei, X. Yongjun, and W. Feng, “Localization Algorithms of Underwater Wireless Sensor Networks: A Survey,” Sensors, vol. 12, no. 2, pp. 2026-2061, 2012.

     

    [35]A. Syed, and J. Heidemann, “Time Synchronization for High Latency Acoustic Networks,” inProc. IEEE Infocom, Barcelona, Spain, 2006.

     

    [36]N. Chirdchoo, W.-S. Soh, and K. C. Chua, “MU-Sync: A time syn-chronization protocol for underwater mobile networks,” in WuWNet, September  2008.

     

    [37]J. Liu, Z. Zhou, Z. Peng, and J.-H. Cui, “Mobi-sync: Efficient time synchronization for mobile underwater sensor networks,” inProceedings of IEEE Globecom, December 2010.

     

    [38]J. Liu, Z. Wang, Z. Peng, M. Zuba, J.-H. Cui, and S. Zhou, "TSMU: A time synchronization scheme for mobile underwater sensor networks."

     

    [39]C. Tian, W. Liu, J. Jin, Y. Wang, and Y. Mo, "Localization and Synchronization for 3D Underwater Acoustic Sensor Networks," Ubiquitous Intelligence and Computing, Lecture Notes in Computer Science J. Indulska, J. Ma, L. Yang, T. Ungerer and J. Cao, eds., pp. 622-631: Springer Berlin Heidelberg, 2007.

     

    [40]J. Liu, Z. Wang, Z. M, Z. Peng, J.-H. Cui, and S. Zhou, "JSL: Joint time synchronization and localization design with stratification compensation in mobile underwater sensor networks." pp. 317-325.

     

    [41]R. Diamant, and L. Lampe, “Underwater Localization with Time-Synchronization and Propagation Speed Uncertainties,” Mobile Computing, IEEE Transactions on, vol. 12, no. 7, pp. 1257-1269, 2013.

     

    [42]A. Syed, and J. Heidemann, “Time Synchronization for High Latency Acoustic Networks,” Proc. IEEE INFOCOM, Apr. 2006.

     

    [43]C. R. Berger, S. Zhou, P. Willett, and L. Liu, “Stratification effect com-pensation for improved underwater acoustic ranging,” IEEE Transactions on Signal Processing, vol. 56, no. 8, pp. 546- 549, 2008.

     

    [44]S. Kay, Fundamentals of Statistical Signal Processing: Estimation Theory, Prentice-Hall, 1993.

     


موضوع پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, نمونه پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, جستجوی پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, فایل Word پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, دانلود پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, فایل PDF پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, تحقیق در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, مقاله در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, پروژه در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, پروپوزال در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, تز دکترا در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, پروژه درباره پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارائه یک روش جدید برای مکان یابی و همزمان سازی توامان در شبکه های حسگر بی سیم زیر آب

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) چکیده: یک شبکه حسگر متشکل از تعداد زیادی گره‌های حسگر است که در یکمحیط به طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازند.از آنجایی که گره ها از باتری تغذیه میکنند ،مساله مهمی که در شبکه های حسگرمورد توجه قرار میگیرد،بحث مصرف انرژی است.یکی از روشهایی که در این شبکه ها برای کاهش مصرف انرژی بسیار رایج است خواباندن گره ها ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc ) گرایش : الکترونیک چکیده: یک شبکه حسگر متشکل از تعداد زیادی گره‌های حسگر است که در یکمحیط به طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازند.از آنجایی که گره ها از باتری تغذیه میکنند ،مساله مهمی که در شبکه های حسگرمورد توجه قرار میگیرد،بحث مصرف انرژی است.یکی از روشهایی که در این شبکه ها برای کاهش مصرف انرژی بسیار رایج ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد گرایش الکترونیک چکیده امروزه با توجه به مزایای شبکه­های حسگر بی­سیم که همانا پیاده­­سازی ساده و ارزان، مصرف توان پایین و مقیاس­پذیری بالای آنها است، در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گرفته­اند. طراحی شبکه­های پایدار حسگر بی­سیم یک مسئله بسیار چالش برانگیز است. انتظار می­رود حسگرها با انرژی محدود به صورت خودکار برای مدت طولانی کار کنند. این در حالی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق مخابرات- سیستم چکیده بررسی و ارائه یک الگوریتم مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی از اوایل دهه 1980 مفهومی جدید به نام دفاع مبتنی بر شبکه در نیروهای نظامی به وجود آمده است. جهت دستیابی به این مفهوم نیاز به داشتن یک شبکه مخابراتی نظامی با ظرفیت بالا وجود دارد تا بتواند اطلاعات را در بین نهادهای موجود در شبکه توزیع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده شبکه حسگر بی سیم، شبکه ای است که از تعداد زیادی گره کوچک تشکیل شده است. گره از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می‌کند. انرژی مصرفی گره‌ها معمولاً از طریق باتری تامین می‌شود که در اکثر موارد امکان جایگزینی این باتری‌ها وجود ندارد. بنابراین توان مصرفی گره‌ها موضوع مهمی در این شبکه ها است. و استفاده از روش‌های دقیق و سریع ...

ثبت سفارش