پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392

word 1 MB 32014 129
1393 کارشناسی ارشد پیراپزشکی
قیمت قبل:۶۱,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد پرستاری، گرایش داخلی – جراحی

    معرفی پژوهش

    بیان مسئله

    تعریف واژه ها

    اهداف و سوالات پژوهش

    محدودیت های پژوهش

     

    معرفی پژوهش

    عنوان پژوهش: بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392.

    معرفی مسئله

    آشنایی با قوانین و مقررات و ضوابط حاکم  بر پرستاری از اولویت­های برنامه­های پرستاری است. لذا ضروری است که پرستاران در حفظ و اعتلاء سلامتی و نیز ارتقاء ایمنی بیماران، پیشگیری از بیماری­ها، تسکین درد و آلام مددجویان پیشقدم باشند و محتوای قوانین پرستاری را بعنوان راهنمایی حین انجام مسئولیت­های محوله مد نظر داشته باشند(1).

    فعالیت­های ایمن و بی­خطر پرستاری مستلزم درک چارچوب قانونی است که هر پرستار باید به آن عمل کند. امروزه، در تمام جنبه­های حرفه پرستاری، درک مفاهیم قانونی، به پرستار در کسب دانش حرفه­ای کمک می­کند تا وی بتواند خود را در انجام مسئولیت­هایش محافظت نموده و حقوق بیمار را نیز حفظ کند(2). تمامی پرستاران مسئول تصمیم­گیری­ها و اعمال خود در حفظ و کارآئی شغلی خویش هستند و مسئول دستیابی به بهترین برآیند ممکن برای مددجو هستند، که با هیچ عامل خطرسازی مواجه نباشند و بایستی بطور مداوم دانش قانونی خود را بوسیله آموزش و تجربه ارتقاء بخشند. بنابراین، یک پرستار باید در رعایت استانداردهای مراقبتی و امور مرتبط با ایمنی بیماران سعی و تلاش کافی داشته باشد و در نهایت، در قبال مردم و جامعه­ای که در آن زندگی می­کند، تعهد داشته باشد(2،3). خطاهای پزشکی در سراسر جهان بسیار بالا بوده و یکی از 5 علل مهم مرگ و میر را بخود اختصاص داده است(4). ایمنی بیمار یکی از مهم ترین اجزای کیفیت مراقبت سلامت می باشد(5).

     براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، اطلاعات استخراج شده از 56 کشور دنیا مؤید انجام 87 میلیون تا 281 میلیون عمل جراحی(یک عمل جراحی به ازای 25 نفر جمعیت دنیا) در  سال 2002 میلادی  درجهان

     

     

    بوده  است  که  از این میزان  بطور  تقریبی  هر ساله در جهان حداقل 7 میلیون  نفر در  اثر  اعمال جراحی دچار آسیب و صدمه می شوند و حداقل یک میلیون نفر نیز حین عمل جراحی و یا بلافاصله  پس از اعمال جراحی فوت می کنند. نرخ اتفاقات ناخواسته ناشی از اعمال جراحی در دنیا در قسمت بستری بالغ بر 25% و نرخ مرگ و میر خام بعد از اعمال جراحی عمده 15% - 5% می باشد. در کشورهای توسعه یافته  نیز بطور تقریبی نیمی از کل عوارض ناخواسته قسمت بستری بیمارستانی مرتبط با اعمال جراحی بوده و این در حالی است که نیمی از این موارد قابل پیشگیری ذکر شده اند. میزان معلولیت های عمده گزارش شده ناشی از اعمال جراحی در کشورهای توسعه یافته 16%- 3% بوده که 8% - 4% آنها منجر به معلولیت دائمی و یا مرگ و میر می گردد(6).

    مطالعات پژوهشی نشان داده است که به طور متوسط در حدود 10% از تمام موارد بستری، بیماران به درجات مختلفی دچار آسیب می شوند و برآورد می گردد که تا 75% از این خطاها قابل پیشگیری باشند(7). سازمان جهانی بهداشت، ایمنی بیمار را به عنوان یک دغدغه سلامت عمومی در اولویت اهداف خود قرار داده است، آمارها نشان می دهند که خطای کارکنان شاغل در سیستم های بهداشتی درمانی یک نفر از هر 10 بیمار پذیرش شده در بیمارستان های جهان را تحت تأثیر قرار می دهد(8). طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، همه ساله ده ها میلیون نفر در اثر خطاهای پزشکی و فرآیندهای غیر ایمن درمانی، جان خود را از دست داده و یا دچار ناتوانی می شوند(9). مراقبت و خدمات درمانی غیر ایمن علاوه بر تحمیل رنج به انسان ها، هزینه های اقتصادی سنگینی نیز به پیکره نظام سلامت وارد می آورد و باعث وارد آمدن فشار روانی برکارکنان سیستم سلامت و افراد جامعه می گردند(10). صاحبنظران بر این عقیده هستند که سازمان ها به منظور بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار، بایستی در کنار مداخلات ساختاری مختلف، فرهنگ ایمنی بیمار را نیز در میان کارکنان خود رواج دهند(11). و یکی ازعواملی که نقش مؤثری در ارتقای سطح ایمنی بیمار در بیمارستان ها دارد، وجود فرهنگ ایمنی بیمار در این مراکز است(12). در واقع چنین تخمین زده می شود که بین 5%  تا 10 % هزینه های مربوط به سلامت، ناشی از خدمات بالینی غیر ایمن می باشد که منجر

     

     

     

    به آسیب بیماران می گردد و در این میان سهم نارسایی سیستم ها و روش ها بیش از نقش افراد است(13). ایمنی را می­توان به صورت پرهیز، پیشگیری و کاهش نتایج ناگوار و ناخواسته یا کاهش آسیب ناشی از فرآیند­های پزشکی به بیمار و نیز حفظ بیمار از صدمات سهوی بعلت مراقبت­ های پزشکی و یا ناشی از اشتباهات پزشکی تعریف نمود(14). به عنوان تعریفی دیگر، ایمنی بیمار همان اجتناب، پیشگیری و بهتر شدن نتایج نامطلوب یا آسیب ناشی از فرآیند مراقبت سلامت است. پس به عبارتی، ایمنی بیمار حفظ بیمار از آسیب سهوی به دلایل پزشکی و یا ناشی از خطاهای پزشکی می­باشد. آژانس ایمنی بیمار[1][2] (2003) ایمنی بیمار را بعنوان فرآیندی می­داند که در طی آن یک سازمان یا موسسه مراقبت از بیمار را  ایمن­تر می­کند که شامل بررسی خطر، تعیین و مدیریت خطر مربوط به بیمار، گزارش و تجزیه و تحلیل حوادث و به حداقل رساندن خطر و جلوگیری از تکرار خطر است(15).

    یکی از مهمترین مسائل در بخش سلامت و به ویژه در مراکز درمانی،کیفیت مراقبت می باشد.کیفیت مراقبت نیز خود از عناصری تشکیل شده که ایمنی بیمار یکی ازمهم ترین آنها است(16). فرهنگ ایمنی بیمار، نشان دهنده میزان اولویت  ایمنی بیماران از نظرکارکنان در بخش و سازمان محل کار آنها است(17). با توجه به شیوع خطاهای پزشکی، آگاهی از فرهنگ ایمنی بیمار در بخش سلامت به منظور تغییر این فرهنگ و سازگار ساختن آن با پیشرفت هایی که در زمینه کیفیت مراقبت صورت می پذیرد حائز اهمیت است(18). بهبود ایمنی بیمار تنها یک موضوع بالینی نیست و به ابعاد سازمانی هم مرتبط می باشد(19). اگر بستری مناسب برای پرداختن به ایمنی بیمار در سازمان مهیا نباشد و به عبارتی فرهنگ ایمنی بیمار نهادینه نشده باشد، امید به اجرای موفق برنامه های ایمنی بیمار امری بیهوده است(16). این فرهنگ باید در تمام اجزای سازمان اعم از مدیریت و کارکنان ساری و جاری باشد و وقتی می توان گفت در سازمانی، این فرهنگ جاری است، که در قبال بروز حوادث ناخواسته درمانی، افراد مورد سرزنش بی مورد و ناعادلانه قرار نگیرند. با توجه به این نکته که در سیستم های خدمات درمانی اکثریت قاطع خطاها زمینه سیستمیک دارند و  میزان  ناچیزی مستقیما  به فرد باز می گردند، در این فرهنگ رویکرد به خطاها رویکرد سیستمیک

     

     

    است، نه برخورد فردی و تنبیه اشخاص. تا زمانی که بستر بروز خطا وجود دارد امکان بروز آن نیز هست(19). نباید فرد را به خاطر سر خوردن روی سطح لغزنده تنبیه کرد باید لغزندگی را برطرف نمود. همواره  باید مد نظر داشت که هر فردی که خطایی از او  به عنوان آخرین حلقه زنجیره خطا و لبه تیز آن سر زده  الزاما" فرد بدی نیست(20). باید بدانیم که خطاهای درمانی به واسطه وجود سیستم های نامناسب، فرصت بروز می یابند و نه به علت وجود افراد. به عبارتی سیستم هایی با طراحی نامناسب، مسیر بروز خطا را هموار می نمایند(21). بنابراین ما باید سیستم ها را به گونه ای طراحی نماییم که انجام درست امور را تسهیل و در مقابل اقدامات مخاطره آمیز ممانعت ایجاد نماید(19). با تمام این تفاسیر باید بین سرزنش و لزوم پاسخ گویی و مسئولیت پذیری در قبال رفتار خود تفاوت قائل باشیم(22). کلیه افراد سازمان اعم از مدیریت و کارکنان در قبال حفظ سلامت و ایمنی بیماران خود مسئولند و باید نهایت تلاش خود را در این راستا بنمایند(23). اگرچه بروز خطا در اثر عوامل انسانی قابل اغماض و گذشت است ولی خودداری  از درس آموختن از وقایع رخ داده و به طریق اولی امتناع از استفاده از نتایج حاصله که باعث پیشگیری از  بروز مجدد خطا می شود، نابخشودنی است(22).

    صاحبنظران معتقدند که بیمارستان ها بایستی به منظور ارتقای کیفیت و ایمنی در مراقبت سلامت، همگام با مداخلات ساختاری، فرهنگ ایمنی بیمار را نیز در میان کارکنان خود حکمفرما سازند(16). می توان گفت که فرهنگ ایمنی بیمار یکی از عناصر اصلی ارتقای ایمنی و بهبود کیفیت مراقبت از بیمار می باشد و مهمترین دغدغه افراد است(21). بین فرهنگ وعملکرد سازمانی رابطه مستقیم وجود دارد، اگرچه ماهیت و ساز و کارهای نهفته در این ارتباط تاکنون مشخص نشده است(20). پس از انتشارگزارش مقوله ایمنی بیمار ایالات متحده[3] انستیتوی پزشکی در سال۱۹۹۹،که به بررسی میزان شیوع خطاهای پزشکی در این کشور پرداخته بود، مورد توجه پژوهشگران و صاحبنظران عرصه سلامت قرارگرفت)24(. اجزای کلیدی فرهنگ ایمنی بیمار  شامل اعتقادی  مشترک مبنی  بر پرخطر  بودن مسئولیت مراقبت سلامت، تعهد سازمانی برای

     

    کشف و تحلیل خطاها و صدمات وارده بر بیمار و در نهایت ایجاد محیطی است که بین نیاز برای گزارش دهی خطاها و نیاز به کنش انضباطی تعادل ایجاد کند(25).

    ایمنی بیمار به عنوان یکی از مؤلفه­های اصلی کیفیت خدمات سلامت، به معنای پرهیز از وارد شدن هرگونه صدمه و جراحت به بیمار در حین ارایه مراقبت های سلامت است(26). برطبق گزارش انستیتوی طب، اکثر خطاهای پزشکی، ناشی از غفلت و کوتاهی افراد نیست، بلکه برخاسته از سیستم ها و کارکرد نادرست آنها است(27). مهم این است که تشخیص دهیم فرآیندها و سیستم های زیاد و غیر قابل مشاهده ای وجود دارند که در بروز خطا به عنوان عوامل کمک کننده نقش بازی می کنند و سرزنش یک فرد کمک زیادی به حل مشکل که می تواند تا زمانی که فرد دیگری همان خطا را انجام دهد باقی بماند، نمی کند. پرستاری که خون اشتباه را به یک بیمار تزریق کرده است به سرعت شناسایی می شود و مورد سرزنش قرارمی گیرد ولی آنچه قابل مشاهده نیست فرآیند حمل و ذخیره سازی محصولات خونی متعدد در واحد پرستاری، نحوه شناسایی بیماران و محصولات خونی یا بیماران متعددی که همزمان خون دریافت می کنند، است(22).         مواردی از قبیل عدم پنهان سازی خطاها و حوادث و آشکارسازی آنها، آموزش کارکنان در زمینه امنیت بیمار، وجود سیستم گزارش دهی انواع خطاها، استفاده از داده های سیستم گزارش دهی در جهت بهبود فرآیندها، کاهش سرزنش افراد، وجود کارتیمی، ارتباطات شفاف بین واحدها و بخش ها و همکاری آنها با یکدیگر در جهت منافع بیمار و توجه رهبری سازمان به امنیت از خصائص بارز چنین فرهنگی هستند(28). پی بردن به اهمیت وافر فرهنگ ایمنی در افزایش ایمنی بیماران و کاهش خطاهای پزشکی سبب گردید که ابزارهای متعددی جهت سنجش وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز مختلف بهداشتی درمانی از جمله بیمارستان ها طراحی شود و پژوهش های متعددی در این زمینه صورت گیرد(29). هر یک از این ابزارها  بر تعدادی از جنبه های فرهنگ ایمنی بیمار تأ کید دارند. یکی از کامل ترین آنها  ابزار سنجش فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان[4](HSOPSC)است که در سال۲۰۰۴ توسط مرکز پژوهش و کیفی خدمات سلامت2 طراحی گردیده است(30).

  • فهرست:

    فصل اول : معرفی پژوهش

    معرفی پژوهش..................................................................................................................................................................1

    معرفی مسئله...................................................................................................................................................................3

    فرهنگ ایمنی...................................................................................................................................................................4

    اهداف پژوهش...............................................................................................................................................................15

    اهداف اختصاصی طرح...................................................................................................................................................15

    اهداف فرعی طرح...........................................................................................................................................................16

    اهداف کاربردی طرح......................................................................................................................................................16

    تعریف ایمنی..................................................................................................................................................................16

    تعریف واژه ها.................................................................................................................................................................17

    سوالات پژوهش..............................................................................................................................................................17

    محدودیت های پژوهش..................................................................................................................................................18

    فصل دوم :دانستنی های پژوهش

    دانستنی های پژوهش....................................................................................................................................................20

    مقدمه.............................................................................................................................................................................21

    ایمنی..............................................................................................................................................................................21

    تاریخچه ایمنی.............................................................................................................................................................26

    مروری بر مطالعات.........................................................................................................................................................30

    فصل سوم : نوع پژوهش

    جامعه پژوهش.........................................................................................................................................................35

    روش پژوهش...........................................................................................................................................................36

    مقدمه......................................................................................................................................................................36

    نوع پژوهش.............................................................................................................................................................36

    جامعه پژوهش..........................................................................................................................................................36

    نمونه پژوهش و روش نمونه گیری..............................................................................................................................37

    مشخصات واحدهای پژوهش....................................................................................................................................38

    محیط پژوهش.........................................................................................................................................................38

    ابزار گردآوری داده ها.............................................................................................................................................38

    تعیین اعتبار علمی(روائی).......................................................................................................................................39

    تعیین اعتماد علمی (پایائی)...................................................................................................................................... 40

    روش کار..................................................................................................................................................................40

    روش تجزیه و تحلیل داده ها....................................................................................................................................41

    ملاحظات اخلاقی......................................................................................................................................................41

    فصل چهارم : یافته های پژوهش

    جداول..................................................................................................................................................................41

    مقدمه...................................................................................................................................................................42

                                              فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری................................................................................................................................................60

    تجزیه و تحلیل یافته ها..........................................................................................................................................62

    نتیجه گیری  نهائی..................................................................................................................................................67

    پژوهش در پرستاری...............................................................................................................................................68

    پیشنهادات برای مطالعات بعدی..............................................................................................................................68

    منابع......................................................................................................................................................................70

    ضمائم....................................................................................................................................................................7

     

    منبع:

     

    References:

    1.Janine, Fiesta Rightsand Responsibilitiesof nurses, translated by Mahmoud Abbasi andMahinAbbasi, TabibPublications, 1998

    2. Patient Rightsand ResponsibilitiesNurse–Sedigheh Salemi; Tehran University Publications– 2005

    3. Mahvash salsali.;Tehran University of Medical Sciences Faculty of  Nursing and Midwifery; Nursing Standard,Tehran.2008

    4. Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS: To err ishuman: Building a safer health system. Institute ofMedicine Washington, DC: National AcademyPres 2000.

    5. Smits M, Christiaans I, Wagner C, van der Wal G, Groenewegen P. The psychometric properties of the 'Hospital Survey on Patient Safety Culture' in Dutch hospitals. BMC Health Services Research2008; 8:230-39

    6. Iran Ministry of HealthandMedical Education,Department ofHealth,surgical safety  checklist, Feb. 2008

    7. WHO. 10 facts on patient safetyAvailable at: http:www.who.int/features/factfiles/patient_safety/en/index.html. [Cited 2008 Nov 20].

    8. World Health Organization. Patients safety. Available at: http: // www. who. int / patientsafety/safesurgery / en. 2010.

    9. Medical errors: the scope of the problem (an epidemic of errors). [Cited 2008 Nov 17]. Available from: www.ahrq.gov/qual/errback.htm

    10. Schein E: Organizational Culture and Leadership San Francisco: Jossey- Bass; 1985.

    11.Anderson JD. Creating a culture of safety:leadership, teams and tools. Nurse Leader Journal2006; 5: 38-41

    12 .Ministryof Health andMedical Education of   IRAN. Clinical Governance and Patient Safety. 2009

    13. Patient Safety Agency. Available at: http: // www.npsa.nhs.uk

    14.Institute  of  Medicine Available at: http: // www.iom.edu

    15. Clarke JR, Johnston J, Blanco M, Martindell DP. Wrong-sitesurgery: can we prevent it? Adv Surg 2008; 42: 13-31

    16.Gibbs VC. Patient safety practices in the operating room:correct-site surgery and nothing left behind. Surg Clin North Am 2005; 85: 1307-1319, xiii

    17. Gibbs VC, Coakley FD, Reines HD. Preventable errors inthe operating room: retained foreign bodies after surgery--Part I. Curr Probl Surg 2007; 44: 281-337.

     

    18. Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS. To err is human: Building a safer health system. Institute of  Medicin Washington,

    DC: National Academy Press; 2000.

    19. Alfredsdottir H, Bjornsdottir K: Nursing and patient safety in the operating room. J Adv Nurs 2008, 61:29-37.

    20.Reducing errors in healthcare: transferring researchto practice. [Cited 2008 Nov17]. Available from:www.ahrq.gov/qual/errors.htm

    21. Sexton JB, Makary MA, Tersigni AR, et al. Teamwork in theoperating room: frontline perspectives among hospitals and operatingroom personnel. Anesthesiology 2006;105:877–884.

    22. journal of the American Medical Association,jama.Dr Starfield. Available at: http: // www.jama.

    23. Michaels RK, Makary MA, Dahab Y, Frassica FJ, HeitmillerE, Rowen LC, Crotreau R, Brem H, Pronovost PJ.Achievingthe National Quality Forum’s “Never Events”: prevention of wrong site, wrong  procedure, and wrong patient operations.Ann Surg 2007; 245: 526-532

    24. Seyyed Mohsen Rafeizadeh Tebaee Zavareh. scientific .  Journal of Forensic Medicine. 2007- Volume 13-No 3-P (152-157).

    25. Janghorbani M, Raisi A, Dehghani S, Mousavi A. Assessment of Safety Status in Operating  Rooms of Shahid Beheshti Hospital by the World Health Organization Standards for Safety-Friendly Hospitals. Health Info Management  2013; 9(7): 1066-72.

    26. CongressofMedical Sciences,Tabrizaccessibleportals. Available at: http: // wwwGoogle Scholar.com

    27. Mousavi Seyed Mohammad Hadi1. Dargahi Hossein; Hasibi Mehrdad3.; Mokhtari Zahra; Shaham Golsa, Evaluation of Safety Standards in Operating Rooms of Tehran University of Medical Sciences (TUMS) Hospitals in 2010. Available at: http://journals.tums.ac.ir/at 17:26 IRDT on Wednesday September 18th 2013.

    28.AmirAshkanNasiriPour and et al. Evaluate thesafetyofhospital staff.Iran Occupational HealthJournal, Volume 7, Number4, Winter 2010

    29. Mahfoozpour S, Ainy E, Mobasheri F, Faramarzi A. Patients’ safety culture status among educational hospitals of  Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 2011. Pejouhandeh 2012;17(3):134-41.2011

     

     

    30. Abdi Zh,Maleki MR,Khosravi A. Perceptions of patient safety culture among staff of selected hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Payesh Health Monit J Iran Instit Health Sci Res2011;10(4):411-9.(Full text in Persian)

    31. Hornby As (2005). Oxford advanced learners dictionary of current English, tenth edt. jahan Danesh , Tehran , 376.

    32. Griffin, R. W., & Moorhead, G Organizational behavior. (2010).Available at: http: // www.google.com

    12. Schutz LA, Counte AM, Meurer S. Development of a patient safety culture measurement tool for ambulatory health care settings: analysis of content validity. Health Care Management Science 2007; 2:

     *Cooper D. Safety culture: A model for understanding and qualifying a difficult concept. Professional Safety, 2002; 47(6):30‐36.

    **Al ahmadi  H A. Assessment of patient safety culture in Saudi Arabian hospitals. Quality Safety Health Care, 2010; 19: 1‐5.

    139-49

    3. Nash D, Goldfarb N. The Quality Solution: The Stakeholders Guide to Improving Health Care. 1 st جدید
    Edition, Jones & Bartlett Publishers: UK, 2006.

    جدید 1. Fleming M, Wentzell N. Patient safety culture improvement tool: development and guidelines for use. Healthcare Quarterly 2008; Special Issue (Patient Safety Papers)10-19.


موضوع پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, نمونه پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, جستجوی پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, فایل Word پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, دانلود پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, فایل PDF پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, مقاله در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, پروژه در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, پروژه درباره پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه و عملکرد پرسنل اتاق های عمل در مورد ایمنی بیمار در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،1392

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه مقدمه : حفظ ایمنی و پیشگیری از پیامد­های جانبی به ویژه در بیماران بستری در بخشها به صورت یک نگرانی جهانی در حوزه بهداشت و سلامت در آمده و موجب طرح موضوع اثر بخشی شرایط محیط کار شده است. اهداف: این مطالعه با هدف تعیین ارتباط درک پرستاران از شرایط محیط کار با پیامدهای ایمنی بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه مراکز ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری ویژه چکیده: مقدمه: محیط کاری پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه ، می تواند تاثیرات اساسی روی نتایج مرتبط با پرستار و همچنین روی ایمنی بیمار بگدارد. مطالعه در مورد عوامل موجود در محیط کاری پرستاران ، می تواند اطلاعات مفید و اختصاصی را جهت طراحی مجدد کار فراهم نموده و در نتیجه باعث بهبود کار پرستار و افزایش ایمنی بیمار گردد. موانع ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری (گرایش داخلی جراحی) چکیده زمینه و هدف: جو اخلاقی محیط کاری بیمارستان، علاوه بر تاثیر بر کیفیت مراقبت­های ارائه شده توسط پرسنل، در رضایت شغلی آن­ها نیز موثر است. از طرفی جو حاکم بر محیط­های بالینی، از عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی و نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی خود نیز گزارش شده است. به­ دلیل عدم وجود مطالعه­ای در مورد تاثیر جو ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی (M.A) گرایش: بازاریابی چکیده به دنبال نظریات و تحقیقات جدید در مدیریت، هوش اجتماعی از اهمیت زیادی در کشور برخوردار شده است. در سال های اخیر تحقیقاتی چند در این رابطه صورت گرفته است که خود نشان از تمایل سازمان ها به این موضوع می باشد. کیفیت خدمات نیز یکی از مباحث کلاسیک مدیریت به توصیف ابعاد خدمات می پردازد. کیفیت ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری گرایش مراقبت‌ های ویژه چکیده زمینه و هدف : ملاقات در بخش‌های مراقبت وی‍ژه از دیر باز محدود بوده است.محدودیت ملاقات و بالطبع جدایی بیمار و خانواده از سویی و روبرو شدن با محیط ناآشنا، ترس از ناشناخته‌ها، از سوی دیگر تنش را دو چندان می‌کند و به عنوان یک بحران برای بیمار و خانواده بوده و موجبات آشفتگی و نگرانی شدید برای آنان است. اما ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه مقدمه: بیمارستانها به منظور ارتقای کمیت و کیفیت مراقبتها، افزایش رقابت و کارآیی، کاهش هزینه ها به وجود پرستارانی خلاق و نوآور نیازمندند. ضرورت وجود اینگونه پرستاران در بخشهای ویژه که مراقبتهای پیچیده ترو منحصر به فرد به بیماران شدیدا" بدحال ارائه می نمایند، بیشتر احساس می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان نوآوری در ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته : M.A گرايش: استراتژيک سال تحصيلي: 1393  -  1392 چکيده اين پژوهش به منظور بررسي تاثير هوش معنوي بر کيفيت مراقبت هاي پرستاري بيمارستانهاي آموزشي درم

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت و ابعاد آن در سطح رضایت شغلی پرستاران بیمارستان های دولتی شهر رشت است. متغیر مستقل این پژوهش آموزش ضمن خدمت است. در این پژوهش از مدل چهار بعدی لطیف 2012 (رضایت از جلسه آموزش، رضایت از محتوای آموزش، رضایت از آموزش دهنده و انتقال یادگیری) استفاده شده است. متغیر وابسته ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه چکیده فارسی زمینه: پروبیوتیک ها، باکتری‌های مفیدی می باشند که مانع از رشد میکروب‌ها و اتصال بین آنها با سطح مخاط روده می شوند و بنابراین در تعادل فلور روده نقش مفیدی دارند. در چندین پژوهش حیوانی، اثر پروبیوتیک‌ها بر کنترل قند خون، انسولین خون و به تاخیر انداختن بروز افزایش قند خون گزارش شده است. ولی مطالعات انسانی ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری گرایش کودکان چکیده مقدمه: بیماران تالاسمی از مصرف کنندگان مداوم خون می¬باشند، ترانسفوزیون خون بدون عارضه، به دانش، اجرای مطلوب و به موقع مهارتهای پرستاری بستگی دارد که می¬تواند منجر به افزایش بقاء و عمر بیماران تالاسمی گردد، چگونگی به کارگیری و رعایت استانداردهای پرستاری ترانسفوزیون ایمن توسط پرستاران دارای اهمیت می¬باشد، بر این ...

ثبت سفارش