پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس

word 2 MB 31135 90
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی (M.A)

    گرایش: بازاریابی

    چکیده

    به دنبال نظریات و تحقیقات جدید در مدیریت، هوش اجتماعی از اهمیت زیادی در کشور برخوردار شده است. در سال های اخیر تحقیقاتی چند در این رابطه صورت گرفته است که خود نشان از تمایل سازمان ها به این موضوع می باشد. کیفیت خدمات نیز یکی از مباحث کلاسیک مدیریت به توصیف ابعاد خدمات        می پردازد. کیفیت خدمات از مباحث پر اهمیت مدیریت بوده که سال ها محققان در رابطه با آن به تحقیقات و روش های جدید در ارائه خدمات می پردازند. در این پژوهش تحت عنوان "بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندعباس"، جامعه آماری 1798 نفر و نمونه ای به تعداد 317 نفر از پرسنل بیمارستان ها و مراجعین در شهرستان بندرعباس انتخاب و اطلاعات مورد نیاز از طریق دو پرسشنامه جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار spss و همچنین با استفاده از آزمون اسپیرمن صورت پذیرفته که در نتیجه مشخص گردید: بین هوش اجتماعی و کیفیت خدمات رابطه وجود دارد؛ بین پردازش اطلاعات اجتماعی و کیفیت خدمات رابطه وجود دارد؛ بین آگاهی اجتماعی و کیفیت خدمات رابطه وجود دارد؛ بین مهارت اجتماعی و کیفیت خدمات رابطه وجود دارد.

     

    واژگان کلیدی: هوش اجتماعی، کیفیت خدمات، پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت های اجتماعی، آگاهی اجتماعی

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

     

    1-1- مقدمه

    هوش اجتماعی[1] به گونه ای گسترده در تمامی عرصه های اجتماعی خود را نشان می دهد ولی شرایط ظاهری استاندارد تست های آزمایشگاهی را جواب نمی دهد. ادوارد ثورندایک[2] استاد روانشناسی دانشگاه کلمبیا در 1920 طی مقاله در مجله ماهانه هارپر نوشت که: کارایی فردی به اندازه باورنکردنی در موفقیت شخص در تمامی زمینه ها به ویژه رهبری و مدیریت موثر است. در سال 1950 دیوید کسلر روانشناس نامدار ابداع کننده ضریب هوشی هنوز هوش اجتماعی را به عنوان هوش عمومی با کاربرد در موقعیت های اجتماعی می شناسد. با گذشت بیش از پنجاه سال تحقیق در رابطه با هوش اجتماعی می توان گفت که این موضوع کانون توجه روانشناسان و سایر محققان این زمینه قرار گرفته است (گلمن[3]، ترجمه رزم آزما  1389، 88).

    هر یک از ما به عنوان مصرف کننده همه روزه از خدمات استفاده می کنیم. روشن کردن چراغ، دیدن تلویزیون و ... جملگی نمونه های استفاده از خدمات فردی است. موسسه ای که شما در آن مشغول به تحصیل می باشید خود یک سازمان خدماتی پیچیده است. به دلیل تنوع خدمات، تعریف خدمات اغلب دشوار است. آنچه این امر را پیچیده تر می کند این واقعیت است که با دلیل نامحسوس بودن اکثر داده ها و ستاده ها غالبا درک و تشخیص راه های انجام و عرضه ی خدمات آسان نیست. به طور کلی خدمات کار یا عملی است که در آن یک طرف به طرف مقابل عرضه می شود.

    گرچه ممکن است این روند با یک محصول فیزیکی در ارتباط تنگاتنگ باشد، اما این عمل لزوما نا محسوس است و معمولا با مالکیت هیچ یک از عوامل تولید منجر نمی گردد (لاولاک و رایت 1382، 44).

     

    1-2- عنوان تحقیق

    بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس.

     

    1-3- بیان مساله

    محققان اولیه نظیر ثوراندایک 3 پیشنهاد ارائه کردند که توانایی اجتماعی عنصر مهمی از هوش می باشد، هوش اجتماعی از نظر ثورندایک توانایی درک دیگران، عمل و رفتار هوشمندانه در رابطه با دیگران است، کسلر در گزارش خود درباره هوش می نویسد: کوشیده ام نشان دهم که علاوه بر عوامل هوشی، عوامل غیر هوشی ویژه ای نیز وجود دارد که می تواند رفتار هوشمندانه را مشخص کند. نمی توانیم هوش عمومی را مورد سنجش قرار دهیم مگر اینکه آزمون ها و معیارهایی نیز برای سنجش عوامل غیر هوشی در اختیار داشته باشیم. گاردنر[4] و همکاران (1386) هم 8 نوع هوش مسقل از هم را مطرح کرده است: هوش زبانی یا کلامی، هوش موسیقی ایی، هوش منطق ریاضی، هوش فضایی، هوش بدنی - جنبشی، هوش بین فردی و هوش درون فردی و هوش طبیعت گرایانه. گاردنر معتقد است که انسان ها برای هر مساله خاصی، هوش مربوط به آن مساله را بکار می برند. بنابراین سازمانهای آموزشی باید از منابع انسانی و مادی بهره گیرند و جهت رسیدن به اهداف تلاش کنند پس برخورداری مدیر از انواع هوش به ویژه هوش اجتماعی که از عوامل بسیار مهم برای بالندگی سازمان به شمار می آید، در افزایش کارایی و اثربخشی بیشتر سازمان تاثیر بسزایی دارد (رضایی و خلیل زاده 1388، 23).

    در مطالعات آغازین مربوط به هوش و ابداع و توسعه ی آزمون های هوش بهر، روان شناسان بر مهارت های شناختی نظیر حل مساله، الگوی شناختی و حافظه متمرکز نبودند. همچنان که ابزارهای سنجش هوش پیشرفت می کردند این موضوع مشخص شد که آزمون های هوش بهر فقط زیر مجموعه محدودی از توانایی های لازم برای ایجاد یک زندگی کاملا موفق را می سنجد. در سال 1980 روان شناسانی نظیر هاوارد گاردنر به طور جدی شروع به نوشتن در مورد هوش چند گانه نمودند. گاردنر ادعا کرد به همان اندازه که توانایی شناختی اندازه گیری شده در آزمون های استاندارد بهره هوشی در موفقیت فراگیر زندگی مهم هستند، هوش های درون فردی (ارتباطی) نیز از اهمیت بر خوردارند (وال 1391، 31).

    شخصیت یک فرد در زندگی، زاییده استعدادهای عاطفی نهفته است نه ضریب هوشی. آنچه که مسلما در مورد رهبران بزرگ وموفق سازمانها می دانیم این است که لزوماً آنها باهوش ترین فرد سازمان از لحاظ ضریب هوشی نیستند، بلکه آنها شعور عاطفی بالاتری نسبت به سایرین دارند و به همین وسیله افراد را به سمتی که در نظر دارند سوق می دهند . باید گفت رمز نفوذ آنها بر افراد همین نکته است. رهبری و مدیریت یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیط های جدید، ویژگیهای خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهمترین خصیصه هایی که می تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک کند، هوش اجتماعی است. هوش اجتماعی از عوامل موثردر رضایت افراد به شمار می رود. قدر مسلم این است که موفقیت سازمانها و مدیران همواره مرهون یک سری عوامل کلیدی است و شناسایی و تقویت چنین عواملی کامیابی هر چه بیشتر سازمانها را به دنبال خواهد داشت. مدیران در هر سازمان به منظور هماهنگی و افزایش کارایی کارکنان سازمان و دستیابی به اهداف در رأس سازمان قرار دارند. واضح است که چگونگی اداره سازمانها و عملکرد مدیران، رکود یا پیشرفت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت (رضایی و خلیل زاده 1388، 70).

    پژوهش ها نشان داده اند که هوش هیجانی بیش از هوشبهر عامل موفقیت فرد در زندگی است، افرادی که دارای کفایت هیجانی بالا هستند، مهارت های اجتماعی بهتر، روابط دراز مدت پایاتر و توانایی بیشتری برای حل تعارضات دارند. گرچه انسان ها به دلایل سرشتی و ژنتیکی در تنظیم و ابراز هیجانات متفاوت هستند، یادگیری از طریق آموزش می تواند موجب افزایش توانایی ها و مهارت افراد در هر سطحی که هستند شود (سلطانی فر 1386، 38).

    مشاهدات کارشناسان بهداشت حرفه ای نشان می دهد که شرایط کار نه تنها بیماری های شغلی خاصی ایجاد می کند بلکه خود از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت کارکنان است. بر همین اساس نیز مفهوم پیوند کار و سلامت به تدریج شکل گرفته است. در حالی که بیماری شغلی به عنوان بیماری ناشی از برخی عوامل مشخص در محیط کار به شمار می آید. اختلال سلامت ناشی از کار ممکن است علل متعددی داشته باشد که محیط کار با درجاتی از شدت و ضعف یکی از آنها محسوب می شود (زند و دیگران 1387، 67).

    هوش عاطفی یا هوش اجتماعی واژه ای است عمومی که عملکرد مؤثر را تداعی می کند. هوش عاطفی را    می توان توانایی درک و مهار هیجانات و احساسات خود در جهت کمک به فعالیت های فکری، تصمیم گیری و ارتباطی دانست. براساس یافته های گولمن (1988) افرادی که از هوش هیجانی بالا برخوردارند می دانند که چگونه هیجانات و احساسات خود و دیگران را کنترل وهدایت نمایند. هوش عاطفی مجموعه ای از مهارت ها و استعدادهای فردی است که به توانایی درک و فهم چگونگی بروز یا کنترل هیجانات و احساسات دلالت دارد، فردی که از هوش هیجانی بالا برخوردار است در زمینه های شناسایی، درک و کنترل احساسات نیز از استعداد و مهارت لازم بهره مند می باشد (نورایی و ساعی 1389، 33).

    اعضاء تیم پزشکی موظف به حفظ کارایی و اثربخشی فعالیت های خود در مراقبت از بیمار می باشد. اینان باید قادر به تولید فعالیت های مفید و توام با نتایج قابل اعتماد باشند. بیمارستان که برای این منظور از وجود هیئت پزشکی استفاده می کند روش های روشنی برای جمع آوری آثار فعالیت فرد فرد اعضای تیم پزشکی اتخاذ    می کند. مدیریت بیمارستان موظف است تا تعداد فعالیت های پزشکان را در زمینه ی تعداد مشاوره ها، ویزیت ها، اقدامات تشخیصی، فعالیت های بالینی، اعمال جراحی و حضور در کنفرانس ها و ارائه مقاله های پژوهشی و آموزشی را بر اساس شاخص های معین بررسی و نتایج آن را به هیئت مدیره منعکس سازد. تجربه نشان داده است که انعکاس صحیح این اطلاعات به هیئت پزشکی و شورای اجرایی پزشکی و سایر نهادها و مقامات مسئول در افزایش کارایی و اثربخشی هیئت پزشکی تاثیر مثبت و قاطعی به جا می گذارد. ایمنی بیمار یکی از مسائل اصلی در اطمینان از کیفیت خدمات پرستاری به شمار می رود. در بسیاری از کشورها این برنامه از حوالی سال 1995 با جدیت و به صورت پیگیر به اجرا در آمده است. در بین موضوع های مربوط به ایمنی، حفظ اسرار بیمار، توجه به حقوق بیماران در بخش های روانی از نظر عدم اعمال خشونت و حمایت از آنان، ایمنی در بیهوشی، ایمنی در تزریق و انتقال خون، مبارزه علیه عفونت ها و توزیع دارو را می توان نام برد. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که درجه بندی و اعتبار بخشی بیمارستان ها، اغلب در کشورها تحت تاثیر مراقبت های پرستاری و کیفیت آن است. بهره وری و کیفیت از قدیم به عنوان مسائلی برای مدیران عملیاتی در نظر گرفته می شود. بنابراین شرکت ها بر اصلاحاتی که لزوماَ مورد نظر مشتریان نبود تکیه می کردند؛ ولی ادامه تلاش ها جهت شناخت بهبود کیفیت به توجه به مشتری و شناسایی کیفیت متعارف مشتری منجر می شود. در مقایسه با کار در بخش تولیدی، تحقیق در کیفیت خدمات همیشه به طور قوی توسط مشتری هدایت گردیده است. البته این مطلب تا اندازه ای نشان می دهد مشتریان در سیستم تحویل خدمات مشارکت بیشتری دارند. میزان کیفیت خدمات نشان می دهد که یک خدمت تا چه حد انتظارات مشتری را برآورده یا فراتر از انتظارات مشتری بوده است. اگر مشتریان ببینند خدمات از آنچه مورد نظرشان بوده بهتر است خوشحال خواهند شد و اگر پایین تر از انتظارات آنها باشد عصبانی می شوند. مشتریان در مورد کیفیت بر اساس سطح رضایت خود از خدمات دریافتی قضاوت می کنند ( لاولاک و رایت[5] 1389، 55).

    هوش اجتماعی علاوه بر ایجاد مهارت های اجتماعی به کاهش میزان خطای افراد در محیط کار به ویژه بیمارستان ها کمک شایانی می کند که خود باعث ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده توسط بیمارستان های          می گردد. از این رو سوال تحقیق حاضر عبارت است از:

    آیا بین هوش اجتماعی و کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس رابطه وجود دارد؟

     

    1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق

    یکی از مشکلات اصلی در مطالعه ی هوش اجتماعی این واقعیت است که پژوهشگران، این سازه را در طول سالها به شیوه های؛ متفاوتی تعریف کرده اند (بارنز[6] و استرنبرگ[7] ۱۹۸۹، 17؛ فورد[8] ۱۹۸۳، 74) برخی از این تعاریف بر مؤلفه های شناختی یا به عبارت دیگر بر توانایی درک و فهم افراد دیگر تأکید می کنند (بارنز و استرنبرگ ۱۹۸۹، 60). و برخی دیگر از پژوهشگران بر مؤلفه های رفتاری نظیر توانایی تعامل موفق با افراد دیگر اشاره دارند (فورد و تیساک ۱۹۸۳، 23). برخی نیز بر بنیادهای روان سنجی تأکید می کنند و هوش اجتماعی را در راستای توانایی عمل کردن خوب در آزمون هایی که مهارتهای اجتماعی را اندازه گیری می کند قرار می دهند. دومین مشکل به جنبه های مختلف هوش اجتماعی مربوط می شود (گلمن ۲۰۰۶، 39). علی رغم این واقعیت که در تحقیقات اولیه، هوش اجتماعی بر مبنای دو جنبه ی شناختی و رفتاری مورد تحلیل قرار گرفته بود، در تحقیقات بعدی بر این واقعیت پای می فشارند که هوش اجتماعی ساختار چند بعدی دارد. با این حال، درباره ی جنبه های مختلف آن پیشنهادهای متفاوتی مطرح شده است. برای مثال، مارلو[9] (1986) در مدل هوش اجتماعی خود ساختار چهار بعدی را مطرح می کند: (الف) علاقه اجتماعی، (ب) خودبسندگی اجتماعی، (ج) مهارتهای همدلی (توانایی درک دیگران به صورت شناختی و هیجانی)، د) مهارتهای عملکرد اجتماعی (رفتارهای اجتماعی قابل مشاهده). کوزمیتزکی و جان[10] (1993) بیان کرده اند که هوش اجتماعی از هفت مؤلفه تشکیل شده است: (الف) دیدگاه گیری خلق و خو و حالتهای درونی افراد دیگر، (ب) توانایی کلی برای کنار آمدن با افراد دیگر، (ج) دانش درباره ی قوانین اجتماعی و زندگی اجتماعی، (د) بینش و حساسیت در موقعیت های اجتماعی پیچیده، (ه) استفاده از تکنیکهای اجتماعی برای نفوذ در دیگران، (و) دیدگاه گیری، و (ز) سازگاری اجتماعی. بوجورکویست، استرمن و کاوکیانن[11](2000). نیز بر این باورند که هوش اجتماعی ۳ مؤلفه دارد: ادراکی، شناختی- تحلیلی و رفتاری. سیلبرمن (2000) هوش اجتماعی و صفات فردی که هوش اجتماعی را می سازند بر مبنای هشت جنبه بررسی کرده است: (الف) درک و فهم دیگران، (ب) بیان احساسات و ایدههای شخصی، (ج) بیان نیازهای خود شخص، (د) ارائه و دریافت بازخورد به/ از شخص مورد تماس، (ه) تحت تأثیر قرار دادن، برانگیختن و ترغیب دیگران، و) ارائه ی راه حل های نوآورانه به موقعیت های پیچیده، (ز) کار کردن به صورت مشارکتی به جای انفرادی کار کردن، عضو خوب تیم بودن، و (ح) اتخاذ نگرش مناسب در رویدادهایی که به بن بست می رسند (رضایی 1389، 68).

    بنابراین انجام تحقیقاتی از این دست نقش مهمی در کاهش عوامل تنش زا و میزان خطاهای ناشی از عوامل روانی در محیط کار را به دنبال دارد. امید است آگاهی بیش از پیش مسئولین در این رابطه افزایش میزان کیفیت خدمات را منجر گردد.

     

    1-5- اهداف تحقیق

    1-5-1 اهداف اصلی تحقیق

    1- بررسی و توصیف هوش اجتماعی کارکنان در بیمارستان های شهرستان بندرعباس

    2- بررسی و توصیف کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس

    3- بررسی و تحلیل رابطه بین هوش اجتماعی کارکنان و کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس

    1-5-2 اهداف فرعی تحقیق

    1- بررسی و توصیف پردازش اجتماعی و تحلیل رابطه آن با کیفیت خدامت در بیمارستان های شهرستان بندرعباس

    2- بررسی و توصیف مهارت های اجتماعی و تحلیل رابطه آن با کیفیت خدامت در بیمارستان های شهرستان بندرعباس

    3- بررسی و توصیف آگاهی اجتماعی و تحلیل رابطه آن با کیفیت خدامت در بیمارستان های شهرستان بندرعباس

     

    1-6- قلمرو تحقیق

    قلمرو تحقیق در سه بخش قابل تعریف است که عبارتند از:

    1-6-1 قلمرو مکانی تحقیق

    از آنجای که موضوع تحقیق حاضر عبارت است از رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس می باشد بنابراین قلمرو مکانی تحقیق کلیه بیمارستان های شهرستان بندرعباس می باشند.

    1-6-2 قلمرو زمانی تحقیق

    تحقیق حاضر در سال 1390 – 1391 صورت گرفته است.

    1-6-3 قلمرو موضوعی تحقیق

    تحقیق حاضر به صورت خاص به بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس می پردازد.

     

    1-7- تعاریف واژه ها

    1-7-1 تعاریف نظری واژه ها

    1- هوش اجتماعی[12]: ثراندایک هوش اجتماعی را توانایی درک دیگران، عمل و رفتار هوشمندانه در رابطه با دیگران تعریف می کند (رضایی و خلیل زاده 1388، 10).

    2- پردازش اطلاعات اجتماعی[13]: توانایی برای درک مفهوم و پیش بینی رفتار و احساسات دیگران می باشد (رضایی و خلیل زاده 1388، 10).

    3- مهارت های اجتماعی[14]: به توانایی فرد جهت نفوذ بر هیجانات فرد دیگر بستگی دارد (رضایی و خلیل زاده 1388، 11).

    4- آگاهی اجتماعی[15]: درک مناسب از نگرانی ها و احساسات دیگران از ارکان موفقیت در فعالیت های اجتماعی است (رضایی و خلیل زاده 1388، 11).

    5- کیفیت خدمات[16]: زیتهامل (1987) کیفیت خدمات را قضاوت همه جانبه مشتری در باره ماهیت برتر خدمت نسبت به خدمات مشابه با مزیت های برجسته آن تعریف کرده است ( حسینی و دیگران 1389، 20).

    6- ملموس بودن[17]: به استفاده از تسهیلات، تجهیزات و مواد اولیه به وسیله شرکت های خدماتی مربوط می باشد (ایران زاده و دیگران 1388، 45).

    7- قابل اعتماد بودن[18]: میزانی که ارائه دهندگان خدمات در اولین مرحله، خدمات را با صحت کامل و بدون هیچ اشتباهی و منطبق با آنچه قول داده اند و در زمانی که روی آن توافق کرده اند به مشتریان تحویل دهند (ایران زاده و دیگران 1388، 45).

    8- قابلیت پاسخگویی[19]: تمایل شرکت ها در ارائه آن دسته از خدمات که در آن مسئولیت دارند و موظفند در هنگام ارائه خدمات مشتریان را آگاه ساخته و سریع عمل نمایند ( ایران زاده و دیگران 1388، 45).

     

    Relationship between social intelligence and service quality in Bandar Abbas’s hospitals

     

    Abstract

     

    Looking for new ideas and researches in management, social intelligence is going to be important topics in many countries. Recently have so many researches around that showed leaning organization for social intelligence. Service quality also is one of the classic management school that describing the service dimensions. Quality service has been important topic of management that researchers present new researches and new methods of delivering quality service over and over. In this study “Relationship between social intelligence and service quality in Bandar Abbas’s hospitals”. Population 1798 people and a sample number of 317 persons from customers and person who was working in Bandar Abbas’s hospitals selection of information collected through tow questionnaires were obtained. Data analyses software and also using Spss spearman test carried out in the result were determined: Between social intelligence and service quality are related; Between processing social information and service quality are related; Between social awareness and service quality are related; Between social skills and service quality are related; Finally, recommendations related to the topic were presented. 

     

    Keywords: social intelligence, service quality, processing social information, social skills, social awareness

     

  • فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه. 3

    1-2- عنوان تحقیق. 3

    1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

    1-5- اهداف تحقیق. 8

    1-5-1 اهداف اصلی تحقیق. 8

    1-5-2 اهداف فرعی تحقیق. 8

    1-6- قلمرو تحقیق. 8

    1-6-1 قلمرو مکانی تحقیق. 8

    1-6-2 قلمرو زمانی تحقیق. 8

    1-6-3 قلمرو موضوعی تحقیق. 8

    1-7- تعاریف واژه ها 9

    1-7-1 تعاریف نظری واژه ها 9

    1-7-2 تعارف عملیاتی واژه ها 10

    1-8- نوع متغیرها 10

    1-9- خلاصه. 11

    فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه. 13

    2-2- هوش... 14

    2-2-1 نظریه هوش چندگانه گاردنر. 14

    2-2-2 هوش تصویری – فضایی.. 14

    2-2-3 هوش کلامی – زبانی.. 14

    2-2-4 هوش منطقی- ریاضی.. 15

    2-2-5 هوش اندامی - جنبشی.. 15

    2-2-6 هوش موسیقیایی.. 15

    2-2-7 هوش میان فردی.. 15

    2-2-8 هوش درون فردی.. 15

    2-2-9 هوش طبیعت گرا 15

    2-3- انواع هوش از دیدگاه مدیریت.. 16

    2-3-1 هوش فرهنگی.. 16

    2-3-2 هوش سازمانی.. 17

    2-3-3 هوش معنوی.. 18

    2-4- کاربرد هوش معنوی در محیط کار. 19

    2-5- هوش هیجانی.. 20

    2-5-1 دو بعد اصلی هوش هیجانی.. 20

    2-5-2 هوش هیجانی و مدیریت بازار. 21

    2-6- هوش بین فردی و امید و خوش بینی در خدمت بازار. 23

    2-7- هوش اجتماعی.. 24

    2-7-1 مدل های هوش اجتماعی.. 26

    2-7-1-1 مدل مارلو و پرتی.. 26

    2-7-1-2 مدل راه حل های واقع گرایانه. 26

    2-7-1-3 مدل رحیم. 27

    2-7-1-4 مدل هوش اجتماعی تحقیق حاضر. 27

    2-8- کیفیت و خدمات.. 28

    2-8-1 مفهوم کیفیت.. 28

    2-8-2 مفهوم خدمات.. 28

    2-8-3 مفهوم کیفیت خدمات.. 28

    2-8-4 ابعاد رضایت مشتریان از کیفیت خدمات.. 29

    2-8-5 الگوی مدیریت تکاملی کیفیت خدمات.. 29

    2-8-6 برخی از مدل های کیفیت خدمات.. 30

    2-8-6-1 مدل سروکوال. 30

    2-8-6-2 مدل بازنگری شده سروکوال. 31

    2-8-6-3 مدل آلدلیگان و باتل. 31

    2-9- پیشینه تحقیقات انجام شده 31

    2-9-1 تحقیقات در مورد هوش اجتماعی در ایران. 31

    2-9-2 تحقیقات در مورد هوش اجتماعی در خارج از ایران. 32

    2-9-3 تحقیقات در مورد کیفیت خدمات در ایران. 32

    2-9-4 تحقیقات در مورد کیفیت خدمات در خارج از ایران. 33

    2-10- چهارچوب نظری تحقیق. 33

    2-11- مدل مفهومی تحقیق. 34

    2-12- مدل تحلیلی تحقیق. 35

    2-13- خلاصه. 36

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    3-1- مقدمه. 38

    3-2- فرایند تحقیق. 39

    3-3- روش تحقیق. 39

    3-4- جامعه آماری.. 40

    3-5- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 40

    3-6- ابزار جمع آوری داده ها 41

    3-7- نحوه نمره گذاری سوالات.. 42

    3-8- روش جمع آوری داده ها 42

    3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها 43

    3-10- خلاصه. 43

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

    4-1- مقدمه. 45

    4-2 توصیف متغیرها 46

    4-2-1 توصیف متغیر هوش اجتماعی.. 46

    4-2-2 توصیف متغیر پردازش اطلاعات اجتماعی.. 47

    4-2-3 توصیف متغیر آگاهی اجتماعی.. 48

    4-2-4 توصیف متغیر مهارت اجتماعی.. 49

    4-2-5 توصیف متغیر کیفیت خدمات.. 50

    4-2-6 توصیف متغیر پاسخگویی.. 51

    4-2-7 توصیف متغیر همدلی.. 52

    4-2-8 توصیف متغیر اطمینان داشتن.. 53

    4-2-9 توصیف متغیر قابلیت اعتماد. 54

    4-2-10 توصیف متغیر ملموس بودن. 55

    4-3- 56

    4-3-1 بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و کیفیت خدمات.. 56

    4-3-2 بررسی رابطه بین پردازش اطلاعات اجتماعی و کیفیت خدمات.. 57

    4-3-3 بررسی رابطه بین آگاهی اجتماعی و کیفیت خدمات.. 58

    4-3-4 بررسی رابطه بین مهارت اجتماعی و کیفیت خدمات.. 59

    4-4- خلاصه. 60

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه. 62

    5-2- یافته های تحقیق. 63

    5-3- فرضیات تحقیق. 64

    5-4- بحث و بررسی.. 65

    5-5- پیشنهادات.. 66

    5-5-1 پیشنهادات برای آیندگان. 66

    5-6- محدودیت های تحقیق. 67

    5-7- خلاصه. 67

    منابع و مآخذ. 68

    فهرست منابع فارسی.. 68

    فهرست منابع انگلیسی.. 70

    پیوست.. 71

    پیوست الف) پرسشنامه هوش اجتماعی.. 71

    پیوست ب) پرسشنامه کیفیت خدمات.. 72

    پیوست ج) پرسشنامه کیفیت خدمات.. 73

    پیوست د) پرسشنامه هوش اجتماعی.. 74

    پیوست ه ) پرسشنامه کیفیت خدمات.. 76

    پیوست و) روایی و پایایی پرسشنامه ها 78

    چکیده انگلیسی.. 80

     

     

    منبع:

    فهرست منابع فارسی

    آذر، عادل. و علی محمد لو. 1389. طراحی مدل کیفیت خدمات در زنجیره تامین: تبیین مفهوم کیفیت خدمات دو سویه. مجله چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 1.

    آقااحمدی، قربان علی.، صبورا حلیمی. و سعید کیادلیری. 1389. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کار های دانش بنیان.

    ابطحی، سیدابراهیم. و احمد مرآت نیا. 1387. مدل تلفیقی برای ارتقاء کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی از طریق کیفیت سنجی مستمر خدمات و رضایت سنجی ادواری مشتریان. دومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی.

    استرت، امیلی. (1391). هوش هیجانی (هوش عاطفی) از مدیریت تا رهبری. مترجم؛ فتحعلی خانی، مونا، اهرامی، هومن. تهران، نشر سازمان مدیریت صنعتی.

    ایران زاده، سلیمان.، حسین عماری. و سعید مستقیم بخشایش. 1388. ابعاد کیفیت خدمات در صنعت بانکداری: برازش مدل کیفیت خدمات سروکوال در بانک های پاسارگاد شمال غرب کشور. مجله فراسوی مدیریت، شماره 8.

    بیک زاد، جعفر.، زهرا مولوی. و کریم اسکندری. 1390. رابطه خدمات الکترونیکی با رضایت الکترونیکی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. شماره 3.

    بهرامی، فرامرز. 1387. مبانی هوش معنوی. فصلنامه سلامت روان، شماره 1.

    سبحانی نژاد، مهدی. و علیرضا یوزباشی. 1387. هوش هیجانی و مدیریت در سازمان. (مبانی نظری، شیوه های آموزشی و ابزارهای سنجش) فصلنامه مدیریت، شماره 12.

    سلطانی فر، عاطفه. 1386. هوش هیجانی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره 35.

    حسینی، میرزا حسن.، مصطفی احمدی نژاد. و سمیه قادری. 1389. بررسی و سنجش کیفیت خدمات و ارتباط آن با رضایتمندی مشتریان: مطالعه موردی بانک تجارت. مجله بررسی های بازرگانی، شماره 42.

    طاهری، ابوالقاسم. (1385). روش تحقیق و ماخذ شناسی. انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ پانزدهم.

    طبرسا، غلامعلی. و سکینه حاتمی. 1391. تبیین ارتباط هوش سازمانی و خلق دانش (مطالعه موردی: کارکنان یکی شرکت صنعتی). پژوهشنامه مدیریت تحول، شماره 7.

    طبیعی، سیدجمال الدین. و [دیگران]. 1391. بررسی رابطه کیفیت خدمات با ئفاداری خدمات ارائه شده به بیماران سرپایی مراجعه کننده به کلینیک های بیمارستان های منتخب شهر تهران مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. شماره 3.

    غلامی، شهرام.، هما غفوریان. و داود معنوی پور. 1390. رابطه هوش هیجانی با عملکرد مدیران. فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی سازمان، شماره 6.

    رضایی، اکبر. و احد خلیل زاده. 1388. رابطه بین هوش اجتماعی مدیران با رضایت شغلی معلمان مدارس. مجله علوم تربیتی، شماره 7.

    رضایی، اکبر. 1389. مقیاس هوش اجتماعی ترومسو: ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی مقیاس در جامعه دانشجویان. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره 20.

    رحیم نیا، فریبرز.، سعید مرتضوی. و طوبی دلارام. 1388. بررسی میزان تاثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه ای مدیران (مطالعه موردی: شعب بانک اقتصاد نوین استان تهران). نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، شماره 22.

    زند، فریده.، فرهاد جمهری. و بهشته میرزایی. 1387. رابطه هوش هیجانی با انواع سبک های مدیریت تعارض. مجله اندیشه و رفتار، شماره 8.

    گلمن، دنیل. (1389). هوش اجتماعی. مترجم؛ بلوچ، حمیدرضا، قم: نشر رخ مهتاب.

    گلمن، دنیل. (1388). هوش اجتماعی. مترجم رزم آزما، هوشیار، تهران: نشر سپنج.

    گرجی، محمدباقر. 1387. بررسی کیفیت خدمات و رابطه آن با اثربخشی. فصلنامه مدیریت، شماره 12.

    لاولاک، کریستوفر. و لارن رایت. 1382. اصول بازاریابی و خدمات. مترجم؛ تاج زاده نمین، ابوالفضل. تهران: سمت.

    نورایی، محمد. و ایرج ساعی ارسی. 1389. فصلنامه علوم رفتاری.

    وال، باب. (1391). هوش هیجانی و مربیگری (مربیگری هوش هیجانی کارکنان). مترجم؛ گودرزی، علی محمد، درخشان، علیرضا. تهران: نشر رسا.

    یارمحمدیان، احمد. و حیدر شرفی راد. 1390. جامعه شناسی کاربردی. مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، شماره 22.

     

     

     

    فهرست منابع انگلیسی

    Albrecht, karl, (2006), social intelligence’ the new science of success, business book review.

    Barbera, Kathryn, charoenchote, wanwalai, (2003), relating emotional and social intelligence to sex and age , department of psychology university of Nevada.

    Beheshtifar. Malikeh, roasaei, fateme, (2012), role of social intelligence in organizational leadership, European journal of social science.

    Carter, Philip, (2005), the complete book of intelligent test.

    Chakrabarty, subrata, whitten, Dwayne, green, Kenneth, (2008), Understanding service quality and relationship quality in IS outsourcing: client orientation & promotion, journal of computer information system, vol 48.

    Eboli, Laura, mazzulla, Gabriella, (2007), service quality attributes affecting customer satisfaction for bus transit. Journal of public transportation.

    In, che, tsai, wen, huiwu, Chen, (2009), social intelligence and ingratiation behavior – which one is more helpful?

    Lievens, Philip, chan, david, (2009), practical intelligence’ emotional intelligence and social intelligence.

    Marlow, Cameron, peretti, Jonah, (2009), modeling social intelligence through attachment based learning, MIT media laboratory.

    Ograjensek,irena, (2008), service quality, statistical practice in business and industry.

    Rahim, afzal, (2012), a model of leaders’ social intelligence’ interpersonal justice and create performance, management development western Kentucky university, available htto://ssrn.com/abstract=2090795.

    Suuroja, maive, (2003), service quality- main conceptualizations and critique, university of tartu.


موضوع پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, نمونه پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, جستجوی پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, فایل Word پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, دانلود پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, فایل PDF پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, پروژه درباره پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین هوش اجتماعی با کیفیت خدمات در بیمارستان های شهرستان بندرعباس

اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه: بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز) چکیده یکی از بخش‌های دولتی کشور که بسیار دانش‌بنیان بوده و بخش عظیمی از منابع دولتی را به خود اختصاص می‌دهد، بخش مدیریت بیمارستانی می‌باشد. ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران، یک تلاش پیچیده است که به‌طور فزاینده‌ای به دانش و اطلاعات وابسته است. همان‌طور که انسان‌ها، مواد و ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده: فن آوری اطلاعات با به میدان آوردن تجارت الکترونیک[1] باعث بروز نوعی تحول اساسی در مبادله کمی اطلاعات بازرگانی و محصولات و خدمات مورد نیاز شده است.از اهدافی که فن آوری اطلاعات دنبال می کند،کاهش هزینه ها، هوشمندی رقابتی[2]، پاسخگویی سریع نسبت به محیط و رقبا و توانایی این که مشاغل مختص یک شغل را به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده: هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 93- 1392بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان به تعداد 777 نفر (587 نفر مرد و 190 نفر زن) بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 348 نفر( 211 نفرمرد و 137 نفر زن ) با استفاده از روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی گرایش: بازاریابی چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اجتماعی و عملکرد تجاری در بین مدیران بانک کشاورزی می باشد. بدین منظور ویژگی های هوش اجتماعی از قبیل پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت های اجتماعی، هوشیاری اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی به عنوان مولفه های اصلی بر روی عملکرد تجاری شامل عملکرد رفتاری، عملکرد درنقش، عملکرد ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش بازرگانی داخلی چکیده با توجه به توسعه فضای رقابتی میان چالش جلب رضایت مشتری و ایجاد وفاداری بیشتر، تداعی می‌کند شرکت ها و سازمان ها با توسل به استراتژی های جدید بازاریابی در جهت جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان شان باشند. یکی از راهبردهای نیل به این هدف، راهبرد بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری است. موضوع کیفیت زندگی کاری و ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. گرایش : تحول چکیده: با توجه به تغییرات سریع ،سازمان ها دریافته اند که کاربرد مؤثر از سرمایه ها و منابع دانش متعدد و گسترده این توانایی را به آنها می دهد که نوآوری کنند و پاسخگوی انتظارات و نیازهای تازه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابتی و تکنولوژیک پیش می آید باشند، مدیریت دانش تصمیم گیری با کیفیت بالاتر را تایید کرده و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی چکیده سرمایه فکری[1] موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری در چند ساله اخیر در سطح جهانی مطرح شده است اما از آنجایی که منبعی پر ارزش برای کشورها و سازمان به حساب می آید، میزان رشد و توسعه آن به سرعت در حال تبدیل شدن به شاخصی در توسعه یافتگی کشورها است. تغییرات سریع در دنیای کنونی، سازمانها را با مشکلات ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  رشته مديريت دولتي گرايش  منابع انساني زمستان 1391 هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه‌ي بين کيفيت زندگي کاري با مديريت ارتباط با مشتري در

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده: امروزه اجرای اتوماسیون اداری مزایای بسیاری را برای سازمان ها از جمله مشتریان شان فراهم نموده است. سرعت، دقت، ایمنی و ... از این مزایای اند. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر اتوماسیون اداری بر رضایت مشتریان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه ...

ثبت سفارش