پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391

word 4 MB 32072 172
1391 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۷,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری ویژه

    چکیده:

    مقدمه:  محیط کاری  پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه ، می تواند تاثیرات اساسی روی نتایج مرتبط با پرستار و همچنین روی ایمنی بیمار بگدارد.  مطالعه در مورد عوامل موجود در محیط کاری  پرستاران ، می تواند اطلاعات مفید و اختصاصی را جهت طراحی مجدد  کار فراهم نموده و در نتیجه باعث  بهبود کار پرستار و افزایش ایمنی بیمار گردد. موانع عملکردی ، عوامل مرتبط با محیط کاری می باشند که مانع از ارائه مراقبت توسط پرستاران مراقبت ویژه و انجام وظایفشان می شوند .

    هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین و بررسی موانع عملکردی در بخش های مراقبت از دیدگاه پرستاران ، که همه قسمت های مدل سیستم کار را پوشش می دهد، تعیین ارتباط بین انواع مختلف موانع عملکردی و تعیین ارتباط بین مشخصات فردی – شغلی و موانع عملکردی انجام گرفته است.

    مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی بود. نمونه های مورد مطالعه شامل کلیه پرستاران در دسترس بودند(130 نفر). این مطالعه در 10 بخش ویژه واقع در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. اطلاعات حاصل ز مطالعه با استفاده از آزمونهای اماری چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار داده شد. موانع عملکردی گزارش شده توسط پرستاران و همچنین ارتباط بین آنها محاسبه گردید.

    نتایج : نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهد که پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه ، طیف وسیعی از موانع عملکردی را تجربه می کنند، که همه قسمت های مدل سیستم کار را پوشش می دهد. شایع ترین موانع عملکردی تجربه شده شامل: کمبود وسایل و تجهیزات در بخش(50%)، اجبار در استفاده از وسایل و تجهیزات فرسوده (6/49%)، عدم ارائه اطلاعات کافی در مورد بیماران از پزشک(5/41%)، یاسخگویی به تلفن های  بیش از حد خانواده بیمار(7/37%)، تجهیزنا مناسب تخت ها یااطاقهای واگذار شده به پرستار(8/33%)، صرف زمان بیش از حد برای هماهنگی بین بخشی در بیمارستان(3/32%)، اختلال در عملکرد به علت حضور بیش از حد خانواده بیمار(4/25%)، بی نظمی در محل قرار گرفتن وسایل در بخش(6/24%)، طولانی شدن تحویل نوبت کاری به علت ارائه  اطلاعات با جزییات غیر ضروری( 8/20%)، صرف زمان قابل توجهی جهت اموزش به بیماران و خانواده شان (20%) و کمبود داروهای مورد نیاز بیماردر بخش(2/19%) بودند.   ..........................................................                                                                                                                                      

    نتیجه گیری :موانع عملکردی همه قسمتهای مدل سیستم کار (محیطی، سازماندهی، تکنولوژی و تجهیزات و وظایف )را پوشش می دهد.  پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه ، طیف وسیعی از موانع عملکردی را تجربه می کنند. تحقیقات آتی می بایست بر روی تاثیر این موانع روی بار کاری پرستاران، کیفیت زندگی کاری آنان، کیفیت و ایمنی مراقبت ارائه شده و همچنین بر روی سیستم بخش های ویژه جهت برطرف کردن این موانع انجام گردد.

    واژه های کلیدی : مراقبت ویژه، پرستار مراقبت ویژه، موانع عملکردی، محیط کاری

    بیان مسئله:

    واژه مراقبت ویژه در بر گیرنده سلسله فعالیت­هایی است که در قالب ارائه مراقبت­های مداوم، دقیق و اختصاصی توسط تیم ماهر مراقبت و با استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته انجام می­شود(1). مطالعات نشان داده است که ارائه مراقبت به بیماران بستری در بخش­های ویژه  که در وضعیت­های خطیر حیاتی قراردارند، توانسته است پیامدهای جبران­ناپذیر  یا مرگ ومیر را تا 60 درصد کاهش دهد(2). مهارت و تجربه پرستاران ویژه که حاصل تجربه کاری آنان در بخش مراقبت ویژه و انجام بسیاری از فرایندها و مداخلات پیچیده درمانی می­باشد و توانمندی آنان در پاسخ به مسائل و مشکلات بالقوه بیماران  بدحال و دارای مشکلات پیچیده در هنگام پذیرش و یا در زمان بستری بیماران، به کیفیت مراقبت در این بخش­ها می­افزاید(3). که این امر خود گویای اهمیت نقش کلیدی پرستاران شاغل در این بخش­ها در راستای تامین و حفظ بهبودی بیماران بد حال بستری در بخش ویژه می­باشد(4 ). لذا در بسیاری از موارد در دسترس نبودن فوری آنان بر بالین بیماران و یا کمبود تعداد این پرستاران که یک منبع اطلاعاتی و حمایتی برای پرستاران و پزشکان کم سابقه نیز به شمار می­آیند، موجب افزایش خطرات و مرگ و میر ناشی از عوارض بالقوه و جبران ناپذیر در آنان می­شود(3).

    ابی[1] طی مطالعه­ای که  در خصوص تضمین کیفیت مراقبت  در بخش ویژه انجام داد اظهار می­دارد که  پرستاران بخش ویژه تقریباً دو سوم از زمان خود را صرف مراقبت مستقیم و بقیه آن را صرف مراقبت غیرمستقیم از بیمار می­نمایند(5). گلیس[2] مراقبت­های مستقیم پرستاری را مراقبت­هایی می­داند که بر بالین بیمار انجام می­شود مانند: تغذیه، تغییر پوزیشن، ماساژ، ورزش وغیره. هم­چنین مراقبت­های غیر مستقیم به اموری مانند: آماده کردن دارو،  ثبت اطلاعات ، برقراری ارتباطات کاری، همراهی با بازدید کنندگان و غیره اطلاق می­شود که این اقدامات دور از بالین بیمار صورت می­گیرد (6). از آنجایی­که روش تقسیم کار در بخش­های ویژه روش موردی[3] می­باشد و در روش موردی، هر پرستار مسئول ارائه کلیه مراقبت های پرستاری (مستقیم وغیرمستقیم) است، لذا در پاره­ای از موارد، پیامدهای جبران ناپذیر می­تواند حاصل اختلال در عملکرد پرستاران به دلیل هم­زمانی ارائه مراقبتهای مستقیم و غیرمستقیم  باشد (7،6).نکته حائز اهمیت دیگر اینکه مراقبت مستقیمی که پرستاران بخش ویژه به بیماران ارائه می­دهند جهت پیش بینی اختصاص نیروی کار مورد استفاده قرار می­گیرد.بر همین اساس بوچن[4] پیشنهاد می­کند که توجه به نیروی کار پرستاری، یک روش تضمین کننده کیفیت مراقبت سیستم بهداشتی می­باشد. لذا بهتر است کیفیت مراقبت با پیامدهای مرتبط با بیمار در بخش­های مراقبت حاد مورد بررسی قرار گیرد(5).

     

      با رویکرد به ماهیت بخش ویژه و بیماران بستری در آن، می­توان گفت که در بخش ویژه موقعیت­های متعددی وجود دارد که با فشار کاری بر پرستار همراه می­باشد(8). شاغلین بخش­های ویژه، در راستای ارائه مراقبت که مشتمل بر یک سلسله فعالیت چند جانبه است، به طور مداوم با حجم زیاد اطلاعات، تعدد وظایف، محدودیت زمانی و مداخلات  دیگران مواجه­اند(9). پرستاران بخش­های ویژه، در راستای ارایه خدمات مراقبتی که همواره با هدف حفظ عملکرد سیستم­های حیاتی بدن بیماران بدحال انجام می­شود، از یک سو می­بایست  شبکه پیچیده­ای از عوامل ایجاد کننده پیامدهای متصور و غیر متصور در بیماران را بررسی، تفکیک و حل و فصل کنند. و از سوی دیگر می­بایست به طور هم­زمان اطلاعات شفاف و درستی را در اختیار مددجویان و خانواده­هایشان که با تنش­های روحی مواجه­اند قرار دهند و عملا با شدیدترین زوایای عاطفی آنها تعامل داشته باشند، که این خود گویای بار کاری آنان است(10،8 ،4) .

    در این ارتباط کاسنیک[5] معتقد است که حجم بالای کار و تنش­های موجود درمحیط کاری، زمانی رخ می­دهد که انتظارات شغلی بالا و توانایی در تصمیم­گیری و حل مشکل پائین باشد. تداخل بین محدودیت­های زمانی و گستردگی انتظارات شغلی و وظایف، منجر به ایجاد استرس در ارائه­دهندگان مراقبت و در نتیجه افزایش بار کاری و متعاقبا کاهش کیفیت مراقبت از بیمار می­شود. این عوامل باعث عدم رضایت بیمار و پرسنل می­گردد(11). فرنچ[6] و همکارانش نیز در مطالعه­ای دریافته بودند که بارکاری مشخص­ترین استرس محیط کاری می باشد و سطح بالاتر استرس با سطح پایین تر رضایت شغلی همراه است(12).

    نتایج حاصل از دیگر مطالعات انجام شده در خصوص بار کاری پرستاران بخش­های مراقبت ویژه حاکی از این است که در 28 درصد موارد پرستاران و یا کارکنان شاغل در این بخش­ها با بار کاری سنگین و شدید مواجه­اند. بار کاری سنگین به عنوان بزرگترین عامل استرس شغلی تاثیرگذار بر عملکرد پرستاران بخش­های مراقبت ویژه محسوب می­شود که در 13 درصد موارد موجب بروز عوارض ناگوار از جمله مرگ و میر ناشی از کیفیت پایین مراقبت های ارائه شده می­گردد(13). از این­رو مقوله حجم کار و نیروی انسانی، همچنین محدودیت­های زمانی، نظارت و پشتیبانی ناکافی،  هرج ­و مرج و به طور کلی  محیط  پراسترس ، که بخشی از مجموعه عوامل مرتبط با کار و محیط کاری بخش مراقبت ویژه را به خود اختصاص می­دهند، به عنوان عوامل تاثیرگذار بر روی مسائل مرتبط با بیماران و پرستاران بخش­های ویژه، حائز اهمیت می­باشند(14).      

    از آنجائی­که عملکرد پرستاران حرفه ای بعنوان ارائه دهنده گان خدمات مراقبتی، با محیطی که این اقدامات در آن انجام می­شود مرتبط می­باشد، لذا نامناسب بودن شرایط و امکانات محیط کار می­تواند تاثیرات نامطلوبی روی بیمار، خانواده اش و همچنین کارکنان اعمال کند. مسائلی مانند ارتباط و همکاری ضعیف، اطلاعات ناکافی جهت تصمیم گیری، عدم کفایت تعداد کارکنان نسبت به نیاز های بیماران، همچنین عدم وجود مدیریت کارآمد، که از شاخص های مطرح در رابطه با محیط کار و عملکرد کارکنان می باشند، موجب افزایش بار کاری و بروز موانع متعدد در راستای ارائه مراقبت مطلوب و برخوردار از کیفیت بالا و در نتیجه خسارتهای جبران ناپذیری خواهد شد. بطور مثال کاناس[7] و همکارانش در یافته بودند که میزان مرگ و میر در بخش­های ویژه­ای که ارتباط و همکاری بین کارکنان و پزشکان بهتر باشد،  کمتر از حد پیش­بینی شده است(15).

    درراستای نقش عوامل مرتبط با محیط کاری  گرسز[8] نیز معتقد است که مسائل موجود در بخش ویژه مانند فشار کاری بالا، پیچیدگی وظایف، میزان مرگ و میر و ناخوشی بالای بیماران، فوریت های مراقبتی، تعدد پذیرش­ها و انتقالات ، مسائل ارتباطی با همکاران، استقلال پایین، سر و صدای زیاد ، تجهیزات ناکافی یا نامناسب و الزام به استفاده مکرر از فن­آوری  پیچیده، هم­­چنین کمبود پرسنل و تعدد بیماران بدحال می­توانند بارکاری پرستاران بخش ویژه را افزایش دهد(4). وی هم­چنین در مطالعه دیگری اظهار می­دارد  که سیستم کاری در بخش ویژه  بر عملکرد پرستاران تاثیر منفی دارد و تهدید بالقوه­ای برای کیفیت و ایمنی مراقبت از بیمار محسوب می­شود(8). المدینه[9] نیز معتقد است که شاخص­های محیط کار بخش ویژه می­تواند موانعی را برای پرستاران در اجرای فعالیت مراقبتی ایجاد کند، که این امر کیفیت و ایمنی مراقبت  انجام شده توسط پرستاران  را به مخاطره می­اندازد(16) .

    مجموع مسائل و چالش­های مرتبط با شرایط و امکانات محیط کاری پرستاران شاغل در بخش ویژه در قالب "موانع عملکردی" مطرح می­گردد. این موانع عملا با افزایش بار کاری، روی کیفیت زندگی کاری ( رضایت شغلی، استرس و فرسودگی شغلی) وعملکرد آنها ( کیفیت و ایمنی مراقبت ارائه شده) تاثیر منفی می گذارد(8). 

    از آنجایی­که که نکته کلیدی و بحث برانگیز در رابطه با عملکرد بیمارستانی ، مسئله ایمنی بیماران می­باشد، لذا این مسئله به طور گسترده­ای به عنوان یک بخش اساسی در ارائه خدمات درتمام سطوح مراقبت­های بهداشتی قابل توجه و تاکید می­باشد(18،17). از این رو در ارائه مراقبت­های ویژه نیز، چالش­های اساسی ایمنی بیمار  و کیفیت مراقبت  مرتبط با آن از مسایل اصلی مطرح شده می­باشد(19،4). عفونت، میزان زخم فشاری، خطاهای انسانی، مدت زمان بستری و مرگ و میر بیماران از شاخص­های کیفیت و ایمنی مراقبت به شمار می­آیند(20). در راستای ایمنی مراقبت در بخش ویژه  زانگ[10] مسئله کاستی­ها و خطاهای درمانی را مطرح می­کند و اظهار می­دارد که در جریان ارائه مراقبت های ویژه خطاهای  درمانی به میزان بالا رخ می­دهد که اغلب نتایج وخیمی دارد. دلایل متعددی برای این مسئله وجود دارد. بطورمثال: فرایند تصمیم گیری و حل مشکل معمولا پیچیده است، زیرا بسیاری از تصمیمات به ناچار با میزان اطلاعات بسیار محدود اتخاذ می­شود؛ ضمن اینکه اغلب فشار ناشی از محدودیت زمانی, خستگی و استرس ناشی از آن نیز وجود دارد. بر این اساس غالبا یک ارائه دهنده مراقبت ناگزیر به انجام چند اقدام به طور هم­زمان می باشد واین در حالی است که از یک سو نقصان آگاهی نسبت به نحوه استفاده از وسایل و تجهیزات پزشکی متعدد و پیچیده ، خطر احتمال بروز خطا را مطرح می­کند و از سوی دیگر مسایل اجتماعی نیز پیچیدگی وظایف را افزایش می­دهد(9).

    ارائه دهندگان خدمات مراقبتی علی رغم محدودیت­های طبیعی موجود در مهارت، توانایی و تمرکزشان، حتی در زمان  استرس می­بایست قادر به  انجام موارد زیر باشند؛ مثلا به طور مداوم از دانش بالینی خود استفاده کرده  و همه وظایف­شان را پیگیری کنند، از بیمار مراقبت کرده  و همواره از شرایط  و تغییرات آگاهی داشته باشند، ‌جواب پرسش­ها و زنگ­ها و تماس تلفنی را بدهند، بسیاری از وظایف محوله را به خاطر آورند و در نهایت اقدام درست را انجام دهند. همه این فعالیت­ها باید در بسیاری از مواقع در یک محیط متنوع، گیج کننده، پر سروصدا  و پر هرج ومرج  انجام شود. بعلاوه وجود سیستم­ها،‌ دستگاه­ها، تجهیزات و  یا محیط­های مراقبتی که بطور نامناسب طراحی شده باشد، احتمال خطا را افزایش می­دهد(21). هم­چنین موانع و وقفه های عملکردی در زمان  خستگی و در موقعیت های حجم کاری بالا، نه تنها تمرکز و پردازش شناختی پرستاران را مختل می­سازند، بلکه توجه، هوشیاری و خلاقیت را نیز برای آنان مشکل می­نمایند. زیرا پرستارانی که دائماً دچار تغییر در توجه از یک موضوع به موضوع دیگر هستند قادر به تدوین و تبیین یک تصویر کامل و منسجم از وظایفی که به آنها اختصاص داده  شده  نخواهند بود. شایان ذکر است که اگرچه برخی از وقفه­ها  از قبیل زنگ هشدار مانیتورها در مواقع نیازهای مراقبتی بیمار لازم می­باشد، ولی اکثر وقفه­ها در ارتباط با درخواست اطلاعات  و سوالات مرتبط با  بیمار ازسوی همراهان، مثلاً درمورد زمان ترخیص از یک بخش می­باشد. این قبیل موانع  و وقفه­ها در زمان بررسی و ارزیابی نیازهای بیمار توسط پرستار، باعث افزایش بار کار شناختی و بطور بالقوه منجر به خطا می­شود(22).

    BSTRACT

    Background :The work environment of intensive care nurses may have substantial impact on both nursing outcomes and patient safety.studu about factors in a nurse’s immediate work environment,can provide useful, and specific information for work redesign efforts to improve nurse’s work and patient safety. Performance obstacles are the factors that hinder intensive care nurses' capacity to perform their jobs and that are associated closely with their  immediate work environment.

    Purpose:To identify the performance obstacles experienced by critical  care  nurses  in  their  work  environment  that covers all  elements  of  the  work  system  model, identify  relationship between  different  type of    perforformance obstacles and  identify  relationship between background-demographic information and different  type of perforformance  obstacles.

    Materials and Methods: An  descriptive  design  was  utilized. The  sample  included  all  available  nurses (n=130).  Data  was  collected  by  using  performance  obstacles questionnaire.  It  was  conducted  in  hospitals affiliated  to guilan medical science in 10 intensive care units. Data were analyzed using univariate statistical analysis. The frequencies of performance obstacles reported by  intensive care nurses and relationship between them were computed.

    Results:  results indicated that nurses experience in critical care units a wide variety of  performance obstacles that cover all elements of the work system model. The most frequently experienced performance obstacles included: equipment not being adequate(50%), having to use of  poor condition equipment (46.9%), getting inadequate information from physicians about patient (41.5%), receiving many phone calls from families (37.7%) , patient rooms not well-stocked (33.8%), spending a considerable amount of time for inter-departments coordination(32.3%), %), distractions from families (25.4%), misplaced equipment (24.6%), tooking the change of shift report(s) longer than they should (20.8%), spending considerable amount of time teaching families (20%) and inadequate medication (19.2%) .

    ………

    Conclusion: Performance obstacles  represent the following elements of the work system:environment, organization, technologies or tools, task.  Intensive care nurses experience a variety of performance obstacles in their work environment.Future research should investigate the impact of various performance obstacles on nursing workload, nursing quality of working life, and quality and safety of care, as well as the system of ICU nurses to remove performance obstacles.

    Key words:Critical care, intensive care, nurses, performance obstacles, work environment

  • فهرست:

    عنوان                                                                                                                           صفحه

                              فصل اول: کلیات

     

    1- 1  مقدمه (بیان مسئله)..................................................................................................................................2

    1-  2 اهداف پژوهش (هدف کلی و اهداف ویژه)..........................................................................................10

    1- 3 سوالات پژوهش ......................................................................................................................................11

    1-4 تعاریف علمی واژه ها.......................................................................................................................13و12

    1-5 تعاریف عملی واژه ها......................................................................................................................13و12

    1-6 محدودیت های پژوهش..........................................................................................................................13

    1-7پیش فرض ها..........................................................................................................................................14

     

                        فصل دوم: زمینه و پیشینه تحقیق

    2-1 چهارچوب پژوهش...............................................................................................................................16

    2-2 مروری بر مطالعات انجام شده ........................................................................................................38

     

                         فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1روش پژوهش........................................................................................................................................61

    3-2نوع پژوهش............................................................................................................................................61

    3-3 جامعه پژوهش.......................................................................................................................................61

    3-4 مشخصات واحدهای مورد پژوهش....................................................................................................61

    3-5 تعیین حجم نمونه..................................................................................................................................62

    3-6 محیط پژوهش.......................................................................................................................................62

    3-7 ابزار گرد آوری داده ها.......................................................................................................................62

    3-8 اعتبار واعتماد  علمی ابزار..................................................................................................................64

    3-9 روش گردآوری داده ها.......................................................................................................................66

    3-10 روش های تجزیه وتحلیل آماری داده ها........................................................................................66

    3-11 ملاحظات اخلاقی.................................................................................................................................68

     

                         فصل چهارم:نتایج پژوهش:

    4-1 یافته های پژوهش..................................................................................................................................70

    4-2جداول و نمودارها..................................................................................................................................71

     

                         فصل پنجم: بحث وبررسی یافته ها

    5-1 تجزیه وتحلیل یافته ها.........................................................................................................................106

    5-2 نتیجه گیری نهایی................................................................................................................................127

    5-3 کاربرد یافته ها.....................................................................................................................................131

    5-4 پیشنهادات برای پژوهش های بعدی.................................................................................................132

    5-6فهرست منابع........................................................................................................................................133

     

    منبع:

    - فیضی ، الف .، عبدی ، م .، انصاری ،م .، میزان مرگ ومیر و عوامل موثر بر آن در بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه . مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، دوره هشتم ،شماره چهارم ، زمستان 1387، صص : 423-420 

    2-Takrouri MSM,. Intensive care unit. The Internet Journal of Health, 2004; 3(2)            

    3- Taylor M., Odell M., Nursing care for critically ill patient.The intensive care society, 2011; 12(1); 10                                                 

    4-Gurses A P., Carayon P., Performance obstacle of intensive care nurses . Nursing research, 2007; 56( 3); 185-194

    5-Abbey M P., Understanding the work of intensive care nurses;a time and motion study . Thesis of master degree , School of nursing and midwifery , Griffith University , 2008

     

    6- حسینی ،م م .، اصول مدیریت خدمات پرستاری. تهران: انتشارات بشری ، 1387 ، چاپ اول

    7- یعقوبیان ،م .، مدیریت پرستاری و مامایی، تهران: انتشارات بشری ،1376 ، چاپ اول

    8- Gurses AP .,  Carayon P.,   Exploring  performance obstacle of intensive care nurses.  Applied  ergonomic, 2009 ; 40 ;509-518  

    9- Zhang J,. Patel V,. Shortliffe E., Shabot M., Rucker D ., Cognition factores and decision making in critical care environment.  University of Texas Health Science Center, 2005

    10- Azoulay E ., Timsit j F., Sprung C L ., Soares M  ., Rusinova K ., Lababrie A ., etal. Prevalance and factores of intensiva care unit conflict . American journal of respiratory and critical care medicin , 2009;180; 853-860

    11-Kosnik L., Breakthrough Demand-Capacity Management Strategies to Improve Hospital Flow, Safety, and Satisfaction . IN:Hall R W ., Patient Flow: Reducing Delay in Healthcare Delivery. Accessibe from url: http://www.springerlink.com

     

    12-French S E.,Lenton R.,Walters V.,Eyles J., An ampirical evaluation of an expanded nursing stress scale. Journal of nursing measurement, 2000; 8(2); 161-178

     

    13- Gurses A P., Performance obstacle and facilitators,workload ,quality of working life,quality and safety of care among intensive care nurses. PHD dissertation, University of Wisconsin-Madison, 2005

    14-Unruh L., Nurse staffing and patient ,nurse and financial outcome . AJN,2008;108; (1) ; 2-71

    15- Dixon JF.,The  american assocciation of critical care :Nnrses standards for stablishing and sustaining healthy work environments :off the printed page and into practice.  Critic care nurse,2008;20 ;393-401

    16-Almeddineh M., Dainty K., Deber R., Sibbald WJ.,  The intensive care unit work environment :Current challenges and recommendationfor the future . Journal oof critical care,2009 ;24 ; 243-248

    17- Scott L D., Rogers AE.,  Hwang W.,  Zhang Y .,  Effct of critical care nurses work houres on vigilance and patient safety .   American journal of critical care, 2006;15(1);  30-37

    18- Garroust MG., Timsit JF., vesin UM., Schwebel C., Arnodo P., Lefrant JY., etal. Selected medical errors in the icu: Result of the iatroref study . American thorasic society,2009; Part 1,2

    19- Rothschild Jf., Landrigan CP.,  Cronin JW.,  Kaushal R., Lockley Sw.,  Burdick E., et al.  The critical care  safety study:The incidence and nature of adverse events and serious medical errors in itensive care. Crit Care Med, 2005; 33(8)

    20- Kiekkas P., Sakellaropoulos GC., Borkalaki H., Manolis E., Samios A., Skartsani C., et al. Assocciation between nursing workload and mortality of intensive care unit patient. Journal of nursing  scholarship, 2008; 40(4); 385-390

    21-Anderson J ., Improving patient safety through human factors engineering and usability testing . NCPS, 2011; 11(6)

     

    22-Carayon P ., Alvarado C J .,Workload and patient safety among critical care nurses . Crit ical care nursing of north America ,2007;19;121-129

     

    23-Hewson-conroy K M., Elliott D., Burrell AR., Quality and safety in intensive care – a mean an end  is critical .  Australian critical care , 2010

     

    24- Sousa P., Uva A ., Serranherira F., Pinto F., Ovretveit J., Klazinga N., Sunol R.,et al. The patient safety journey in portougal: Challenges and opportunities from a public health perspective. Promocao da saude , 2009 ; 25

    25- Odendaal V., Support to critical care nursing personnel. SAJCC, 2005; 21(2); 95-99

     

    26-میر فرهادی،سیده نسترن،. بررسی نقش عوامل رضایت از زندگی در پرستاران شاغل در مراکز آموزشی –درمانی شهر رشت در سال 1389-1388. پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش داخلی-جراحی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان . 1389

    27-Rosseter R.,  A new role for nurses: Making room for clinical nurse leaders. The joint commission perspective on patient safety, 2009; 9(80)

    28-Carayon P ., Hundt AS., Karsh B ., Gurses AP ., Alvarado CJ., et al .Work system design for patient safety:the SEIPS model .Qual saf health care ,2006;15;50-58

     

    29-Karsh BT., Holden RJ., Alper CK., A human Factor engineering paradiagram for patient safety : designing to support the performance of the healthcare professional. Qual saf health care , 2006; 15(1) ;  59-65

     

    30-Tucker AL., The impact of operational failures on hospital nurses and their patients . Journal of operational management , 2004; 22; 151-169

     

    31- Treggiari MM .,  Martin DP., Yanez ND., Caldwell E ., Hudson LD., Rubenfeld GD., Effect of Intensive Care Unit Organizational Model and Structure on Outcomes in Patients with Acute Lung Injury. Am J Respir Crit Care Med , 2007; 176; 685–690

     

    32-Intensive care society.,  Standards for intensive care units. Guidline;1997

     

    33- Urden., Critical Care Nursing: Diagnosis and Management. 2009, mosby, 6th ed

     

    34-Arabi Y.,Al-shimemri A .,  improving resource utilization in the intensive care units. Saudi med J ,2003;24(2);131-137

     

    35-College of intensive care medicine of Ustralia and  New Zealand,. Minimume standards for  intensive care units . 2010

     

    36-Valentib A., Ferdinande P., et al.  Rcommendations on basic equirements for intensive care units: structural and organizational aspects. Intensive care med ,2001; DOI 10.1007/s00134-011-2300-7

     

    37-Faye H., Carayon P., Karsh BT., Rivera J., Murray ME., Scanlon M., ICU nurse medication management:decision-making in complex environment. Accessible from url: http://www.timeoutintensiva.it

     

    38-Brill R.,Spevetz A.,Branson RD.,Campbell GM., Cohen H., Dasta J F., et al. Critical care delivery in the intensive care unit: Defining clinical roles and the best practice model  .Crit Care med, 2001; 29(10)

     

    39-Hoonakker O., Carayon P ., Walker J., Wetterneck TB., Coordination  in the ICU and the relation with quality of care and patient safety from a nurse perspective. Accessible from url: http://www.timeoutintensiva.it

     

    41-Galley J., Rioardan B.,Guidance for nurse staffing in critical care. Royal college of nursing ,2003

     

    42- Mike DJ.,Ackerman MH., Advanced practice nursing role delineation in acute and critical care: Application of the Strong Model of Advanced Practice. Heart & Lung:The Journal of Acute and Critical Care, 2000;29(3); 210-221

    43-Pascal M., Jonge J., Rijk AE., Schaufeli WB., Well-being of intensive care nurses (WEBIC):a job analytic approach. Journal of advanced nursing . 2001; 36(3); 460-470

     

    44-Carayon P., Bascom P., Bascom G., Patient safety:the role of human factors and systems engineering . Stud health technol inform , 2010; 153;  23-46

    45- Mark BA ., Baernhold M.,The nurse work environment, job satisfaction and  turnover rates in rural and urben nursing units. Journal of Nursing Management, 2009; 17(8)

    46-Holden RJ ., Scanlon MC,. Patel NR., Kaushal R,. Escoto K H ., Brown R L ., Alper SJ., et al. A human factor framework and study of the effect of nursing workload on patient safety and employee quality of working life . BMJ Qual Saf , 2011; 20(10)

     

    47-Engels JA., Gulden JW., Senden TF., Hof BV., Work related risk factors for musculoskeletal complaints in the nursing profession : results of a questionaie survey. Occupational and environmental medicine,1996; 53; 639-641

     

    48-Pierre L S., Alderson M., Saint-jean M., Challenges and issues in adult intensive care nursing . Nursing & care , 2011;1(1)

     

    49- Potter P., Wolf L., Boxerman S,. Grayson D., Sledge J., etal. Understanding the cognitive work of nursing in the acute care environment .  JONA , 2005;35(7/8); 327-335

     

    50-Sleem WF., El-seyed M., The effect of job conscientiousness on job performance. Nature and science, 2011;9(10)

     

    51-Griffin MA., Neal A., Parker SK., A new model of work role performance:positive behavior in uncertain and interdependent contexts. Academy of management journal , 2007 ; 50(2); 327-347

     

    52-Schaufeli WB., Keijsers GJ., Miranda DR.,  Burnout ,thecnology use, and ICU performance.  Icu performance, 1995

     

    53-Baker AB., Le blance PM., Schaufeli WB ., Burnout contagion among intensive care nurses. Journal of advanced nursing ,2005;51(3);276-287

     

    54-Fochsen G., Josephson M., Hagberg M., Toomingas A., Lagerstrom M.,  Predictors of leaving nursing care : a longitudinal study among Swedish nursing personnel . Occup Environ med ,2006; 63; 198-201

     

    55-Carayon O., Alvarado CJ., Hundy AS., Reducing and increasing patient safety through work and workplace design. Center for Quality and Productivity Improvement ,University of Wisconsin-Madison, 2003

     

    56-Carayon P., Smith M., Work organization and ergonomics. Fundamental reviews in applied ergonomics ,2000; 31(6); 649-662

     

    57-Kelly J., does job redesign theory explain job re-design outcomes?. Human relations,1992; 45(8); 753-774

    58-Keshk L I., Qalawa S a., aly A A., Performance Obstacles Experiences      Among Critical Care Nurses in Damanhur Teaching Hospital.Life Science   Journal, 2012 ; 9(2)

    59-Gurses AP., Carayon P., Wall M., Impact of Performance Obstacles on Intensive Care Nurses’ Workload ,Perceived Quality and Safety of Care, and Quality of Working Life. Health research and educationl trust ,2009; 44(2( ; Part 1

     

    60- Tuker AL., Spear SJ.,  Operational Failures and Interruptions in hospital nursing. Health research and educational trust , 2006

     

    61- Hall LM., Doran D., pink l., Outcomes of Interventions to Improve Hospital Nursing Work Environments . The journal of nursing administration , 2008; 38(1); 40-46

     

    62-Verhaeghe R., vlerich P., Backer GD., Vanmaele G., Gemmel P., Recurrent changes in the work environment, job resources and distress among nurses: A comparative cross-sectional survey. International Journal of Nursing Studies, 2008; 45(3); 382-392

    63-kendall-Gallager D., Blegen MA., Competence and certification and certification competence and certification of registered nurses. Am J Crit Care. 2009 ,18(2);106–114

    64-Manojlovich M., DeCicco B., Healthy Work Environments,  Nurse-Physician  communication,  and  patient outcome. Am J crit care, 2007;16; 536-543

    65-Oelke ND., White D., Besner J., Doran D ., Hall LM., Giovanetti P., Nursing workforce utilization :an examination of facilitators and barriers on scope of practice. Nursing research, 2008; 21(1)

    66- عابد سعیدی. ژ، امیر علی اکبری، روش تحقیق در علوم پزشکی  و بهداشت ،تهران: سالمی  ، 1381 ،صص:

     

    67-Burns N., Gravo., undrestanding nursing research. 3th ed, philadelphia: sanders, 2003; 234-243

     

    68- حجازی. ش ، آشنایی با اصول و روش تحقیق علوم پزشکی . تهران ، نشر دانشگاه آزاد اسلامی ، 1386، صص:

     

    69-polite DF., Beok DM.,  essential of nursing research. method appraisal and utilization, 6th ed

     

    70-Stomel M., wills E., clinical search and principle for advanced practice nurse. Philadelphia:lipincott Williams & wilkins, 2004; 29

     

    71- Battisto D.,  Vander Wood MA., Pak R., Pilcher JJ., Using a Task Analysis to Describe Nursing Work in Acute Care Patient Environments. JONA, 2009 ; 39(12); 537-547

               

     

    72- Abraham J., Reddy M., Challenges to inter-departmental coordination of patient  transfers: A workflow perspective .International journal of medical informatics,2010;79; 112–122                       

     

     

    73- Redding DA., Robinson S.,  Interruptions and Geographic   challenges to Nurses Cognitive Workload. J Nurs Care Qual , 2009; 24(3); 194-200

     

    74- Potter P., Boxerman S., Wolf L., Marshall J., Mapping the Nursing Process  A New Approach for Understanding the Work of Nursing . JONA, 2004 ; 34(2);101-109

     

    75- Nemeth C.,  Nunnally., Bitan Y., Nunnally S., Cook RI., Between Choice and Chance: The Role of Human Factors in Acute Care Equipment Decisions.  J Patient Saf ,2009; 5( 2)

     

    76- Narasimhan M., Eisen LA., Mahoney CD., Acerra FL., Rosen MJ., Improving nurse-physician communication and satiafaction in the intensive care unit with a deLay goals worksheet.American journal of critical care, 2006; 15(2).

     

    77- O’Leary KJ., Wayne DB., Haviley C., Slade ME., Lee J., Williams MV., Improving Teamwork: Impact of Structured Interdisciplinary Rounds on a medical Teaching Unit. J Gen Intern Med, 2010; 25(8); 826–32

     

    78- Riesenberg LA., Leitzsch J., Cunningham JM., Nursing Handoffs: A Systematic Review of the Literature.  AJN. 2010; 10(4) 

     

    79- Gurses AP., Xiao Y., A systematic review of the literature on multidisciplinary rounds to design information technology. Journal of the   American  Medical Informatics Association,2006; 13;  267-276.

     

     

     

    80- Sheaffer H., The Met and Unmet Needs of Families of Patients in the ICU and Implications for Social Work Practice. Doctorate in Social Work (DSW) Dissertations , University of Pennsylvania, School of Social Policy and Practice, 2010

     

    81- Gundo R., Family needs in intensive care unit at a tertary public sector hospital. Faculty of Health Sciences, University of the Witwatersrand, Johannesburg,fulfillment of the requirements for the degree the Master of Science in Nursing ,  2010

     

    82- Sooderstroom M., Saveman B.,  Nurses‘ experiences of interactions with family members.Scand J Caring Sci, 2003; 17; 185–192

     

    83- Afessa B., Gajic O., Morales IJ., Keegan MT., Peters SG., Hubmayr RD.,                   Association Between ICU Admission During Morning Rounds and Mortality. CHEST, 2009; 136( 6)

     

    84- Daly BJ., Douglas SL., O’Toole E., Gordon NH., Hejal R., Peerless J.,etal.

    Effectiveness Trial of an Intensive Communication Structure for Families                     of Long-Stay ICU Patients . CHEST, 2010; 138(6);1340–1348

     

    85-Hinkle JL., Fitzpatrick E., Oskrochi GR., Identifying the perception of needs of family membersvisiting and nurses working in the intensive careunit. Journal of Neuroscience Nursing Publisher, 2009 ; 41 ( 2)

     

    86- Kalisch ., Arbor  A., Lee H., Bethesda M., Nursing staff teamwork and job satisfaction.  J Nurs Manag, 2010 ; 18(8);  938–947.

     

    87-Penington L., Scott J., Magilvy K.,The role of certified nursing assistants in nursing homes. Journal of Nursing Administration, 2003; 33(11);  578-584

    88-Cavalheiro AM., Moura Junior DF., Lopes AC., Stress in nurses working intensive care unit. Rev Latino-am Enfermagem, 2008; 16(1); 29-35                                                                                    

                                                                                                   

    89- Kotzer  MA., Koepping  D M.,  LeDuc K., Perceived  Nursing  Work Environment  of  Acute  Care Pediatric  Nurses. Pediatric Nursing.2006; 32(4)327-332

     

    90- Patterson MG., Warr PB., West MA., Organizational climate and company performance: The role of employee affect and employee level. Journal of   Occupational and Organizational Psychology,2004;77; 193-216. 

     

    91- Aryee S., Budhwar Ps., Chen ZX., Trust as a mediator of the relationship between organizational justice and work outcomes: Test of  a social exchange model.  Journal of Organizational Behavior, 2002; 23(3); 267-285. 

     

    92-Al-omar BA., Sources of Work-Stress among Hospital-Staff at the Saudi MOH. JKAU,2003; 17( 1); 3-16

     

    93- Moustaka ., Constantinidis TC., Sources and effects of Work-related stress in nursing. Health science journal, 2010; 4(4); 

     

    94- Bin otman ZM., Job design and work performance: a study of health care personnel in triopoli medical center( TMC). A thesis for master of human resource management, university Utara Malaysia, 2009

     

    95- Nimmo G., Mitchell C., A preliminary audit of interruptions in intensive care: implications for patient safety. JICS , 2008; 9(3)

     

    96- Clawson J.,Haskins M.,Teaching management:  a  field  guide professors,  corporate trainers and consultants Cambridge University press.2006

     

     

    97- Josten EJC., Ng-A-Tham JEE., Thierry H., The  effects  of  extended workdays  on  fatigue, health, performance and satisfaction in nursing. Journal  of Advanced Nursing,2003; 44


موضوع پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , نمونه پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , جستجوی پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , فایل Word پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , دانلود پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , فایل PDF پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , مقاله در مورد پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , پروژه در مورد پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , پروژه درباره پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی موانع عملکردی بخش های مراقبت ویژه (ICU) از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه مقدمه : حفظ ایمنی و پیشگیری از پیامد­های جانبی به ویژه در بیماران بستری در بخشها به صورت یک نگرانی جهانی در حوزه بهداشت و سلامت در آمده و موجب طرح موضوع اثر بخشی شرایط محیط کار شده است. اهداف: این مطالعه با هدف تعیین ارتباط درک پرستاران از شرایط محیط کار با پیامدهای ایمنی بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه مراکز ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه مقدمه: مراقبت مبتنی بر شواهد عبارت از کاربرد نتایج بهترین تحقیقات ، همراه با دانش ، تخصص ، تجارب بالینی و توجه به ارزش های بیمار در ارائه مراقبت می باشد .بدین منظور، بکار گیری اصول راهنمای مبتنی بر شواهد و بررسی کیفیت دستورالعمل های مراقبت بالینی مبتنی بر شواهد در بخش های مراقبت ویژه، در زمینه شایع ترین عوارض موجود در بخش ...

بیان مساله امروزه اخلاق کانون و مرکز بسیاری از تحولات در دنیای کنونی است. بشریت پس از طی دوره های مختلف می رود تا رویکردی عقلانی و اخلاقی در تامین نیازهای مادی و معنوی خود داشته باشد. از این جهت می توان اخلاق را کانون و مرکز تحولات دنیای آینده دانست. این رویکرد بیشتر رشته هایی را تحت تاثیر قرار می دهد که در ارائه خدمات به انسانها پیشتاز هستند. حرفه پرستاری از جمله علومی است که ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری گرایش مراقبت‌ های ویژه چکیده زمینه و هدف : ملاقات در بخش‌های مراقبت وی‍ژه از دیر باز محدود بوده است.محدودیت ملاقات و بالطبع جدایی بیمار و خانواده از سویی و روبرو شدن با محیط ناآشنا، ترس از ناشناخته‌ها، از سوی دیگر تنش را دو چندان می‌کند و به عنوان یک بحران برای بیمار و خانواده بوده و موجبات آشفتگی و نگرانی شدید برای آنان است. اما ...

پایان­نامه: جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان چکیده مقدمه: نوزادان نارس در حین مراقبت و درمان تحت مداخلات دردناک زیادی قرار می‌گیرند و پرستاران می‌بایست با استفاده از روش‌های غیر دارویی بدون خطر، از عوارض کوتاه و بلند مدت ناشی از درد پیشگیری نمایند، لذا این مطالعه به منظور تعیین تاثیر قنداق کردن بر درد ناشی از جایگذاری لوله بینی­ ­معدی در نوزادان نارس انجام ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته : M.A گرايش: استراتژيک سال تحصيلي: 1393  -  1392 چکيده اين پژوهش به منظور بررسي تاثير هوش معنوي بر کيفيت مراقبت هاي پرستاري بيمارستانهاي آموزشي درم

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش کودکان) چکیده مقدمه: حل مسئله یک مهارت اساسی برای زندگی در عصرحاضر است. مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری مبتنی بر دانش جزء رفتارهای مورد انتظار دانشجویان پرستاری است و یادگیری این مهارت ها باید از دوران دانشجویی آغاز گردند. هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین مهارت های حل مسئله و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان کارشناسی ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه مقدمه: بیمارستانها به منظور ارتقای کمیت و کیفیت مراقبتها، افزایش رقابت و کارآیی، کاهش هزینه ها به وجود پرستارانی خلاق و نوآور نیازمندند. ضرورت وجود اینگونه پرستاران در بخشهای ویژه که مراقبتهای پیچیده ترو منحصر به فرد به بیماران شدیدا" بدحال ارائه می نمایند، بیشتر احساس می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان نوآوری در ...

فصل اول 1-1 زمینه پژوهش : هوشیاری، آگاهی از خود و محیط و پاسخدهی به تحریکات خارجی و نیازهای درونی است . همچنین هوشیاری وضعیتی پویا و متغیر بوده و دارای سطوحی است که واقعاُ مجزا از هم نبوده و بصورت طیفی است که در یک سر آن هوشیاری کامل و در سر دیگر آن کما قرار دارد(1)؛ کما وضعیت عدم هوشیاری و عدم پاسخدهی به تحریکات است(2) در واقع کما یک وضعیت عدم هوشیاری عمیق است که در آن بیمار ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت مقدمه: افزایش فشار داخل شکمی(IAP) به عنوان عامل خطر مستقل مرگ ومیر در بین بیماران بخش های مراقبت ویژه شناخته شده است و شیوع هیپرتانسیون داخل شکمی (IAH ) تا 58درصد نیز گزارش می گردد. تأثیر تغییر در وضعیت بدن (بالا بردن سر تخت ) بر روی صحت اندازه گیری IAP ، به منظور کاهش خطر پنومونی وابسته به ونتیلاتور هنوز به طور کامل شناخته ...

ثبت سفارش