پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢

word 677 KB 31948 86
1393 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه

    چکیده فارسی

    زمینه:  پروبیوتیک ها، باکتری‌های مفیدی می باشند که مانع از رشد میکروب‌ها و اتصال بین آنها با سطح مخاط روده می شوند و بنابراین در تعادل فلور روده نقش مفیدی دارند. در چندین پژوهش حیوانی، اثر پروبیوتیک‌ها بر کنترل قند خون، انسولین خون و به تاخیر انداختن بروز افزایش قند خون گزارش شده است. ولی مطالعات انسانی بسیار کمی در این زمینه انجام گرفته است که نیازمند انجام تحقیقات وسیعتر و بیشتری می باشد.

    هدف: لذا با توجه به شیوع روزافزون این بیماری، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر مکمل خالص پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون و انسولین خون ناشتا و پروفایل لیپیدی بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ انجام شد.

    روش: این کارازمایی بالینی دوسوکورتصادفی شاهددار، بر روی 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع ٢ مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی تهران صورت گرفت. افراد گروه مور مداخله روزانه ٢ عدد کپسول پروبیوتیک حاوی 7 سویه مخلوط باکتری لامتوباسیلوس و بیفیدوباکتر، و در دوز 1010 CFU، و گروه دارونما، روزانه ٢ عدد کپسول پلاسبو حاوی منیزیم استئارات به مدت 6 هفته دریافت نمودند. رژیم غذایی آنها با پرسشنامه یادامد 24 ساعته و 3 روز خوراک مورد ارزیابی قرار گرفت. دریافت غذایی، شاخص‌های تن سنجی شامل وزن، نمایه توده بدنی، دور کمر، دور زیر سینه و دور باسن، به همراه شاخص‌های بیوشیمیایی اعم از قند خون ناشتا، انسولین خون ناشتا و پروفایل لیپیدی (شامل کلسترول تام، کلسترول LDL، کلسترول HDL و تریگلیسرید) در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه گیری و ارزیابی شد. تحلیل آماری نیز با استفاه از نرم افزار SPSS، با به کاربردن آزمون مجذور کای، آزمون T و تحلیل واریانس صورت گرفت.

    یافته‌ها: در انتها مشاهده شد که میانگین قند خون ناشتا در گروه پروبیوتیک نسبت به قبل از مداخله، کاهش معناداری داشته(001/0P=)، هرچند که در مقایسه بین گروهی به سطح معناداری نرسید. هم چنین درانتهای مطالعه میزان کلسترول HDL در گروه پروبیوتیک نسبت به مقدار آن قبل از مداخله افزایش معناداری داشته (006/0P=)، ولی این افزایش در مقایسه بین گروهی معنادار نبود. افزایش جزئی و درون گروهی در انسولین و کلسترول خون، کاهش در کلسترول LDL و مقاومت انسولینی و تریگلیسرید نیز به سطح معناداری نرسید. به علاوه با وجود کاهش سطح وزن و نمایه توده بدنی، دور کمر و دور سینه افراد بعد از مداخله پروبیوتیک، این تغییرات، نه در سطح درون گروهی و نه بین گروهی معنادار نبود. مقایسه درون گروهی و بین گروهی مقادیر دور باسن نیز به سطح معناداری نرسید.(05/0

     نتیجه گیری: با توجه به اثر مفید مصرف مکمل پروبیوتیک در کاهش قند خون و افزایش چربی مفید در بیماران دیابتی، مصرف این مکمل را می توان به عنوان درمان کمکی برای کاهش عوارض بیماری دیابت، مانند بیماری‌های قلبی عروقی و هایپرلیپیدمی و یا پیشگیری از روند بروز دیابت در افراد پره دیابت توصیه نمود. با این حال به دلیل کمی مطالعات انسانی در این زمینه، به انجام مطالعات بیشتر و سیعتری نیاز است.

    کلیدواژه‌ها: پروبیوتیک، دیابت نوع ٢، قند خون ناشتا، انسولین، لاکتوباسیلوس

     

    - مقدمه 

    امروزه دیابت یکی از شایع ترین بیماری‌ها در جهان است که نیمی از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. درمان دیابت بسته به نوع آن متفاوت می باشد. در دیابت نوع 1 درمان اصلی بر پایه دریافت انسولین به عنوان مهمترین داروی شیمیایی بوده، در حالیکه در دیابت نوع ٢ به دلیل وجود عوامل ایجاد کننده محیطی درمان‌های اصلی و مختلفی از جمله درمان‌های دارویی وشیمیایی، تغییر سبک زندگی (افزایش فعالیت بدنی، کاهش استرس و ترک سیگار) و تغییرات رژیم غذایی و درمان‌های طبیعی را به خود اختصاص می دهد. لذا در دیابت نوع ٢، امروزه، بیشتر تلاش بر این است که با به کارگیری تغییر سبک زندگی افراد و درمان‌های طبیعی اعم از درمان‌های گیاهی و دیگر مواد طبیعی، بتوان مقدار داروهای شیمیایی مورد استفاده در این بیماری را کاهش داده و از روند پیشروی و یا حتی ایجاد این بیماری جلوگیری کرد. چراکه هم اکنون پزشکان بیش از گذشته بر تشخیص دیابت پنهان به عنوان راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 و هم چنین عوارض آن از جمله مشکلات قلب و عروق، چشم و کلیه تاکید می کنند . به همین دلیل، در این تحقیق، به بررسی اثر پروبیوتیک‌ها به عنوان ماده طبیعی که می تواند خواص درمانی و یا پیشگیری کننده‌ای بر  دیابت نوع ٢ داشته باشد پرداخته می شود.

    1-٢-  بیان مسأله و اهمیت پژوهش

    دیابت یکی از مهمترین بیماریهای اندوکراین و از جمله مشکلات جوامع بشری امروزی است. در دیابت به دلیل رخداد مقاومت به انسولین، سطح انسولین پلاسما افزایش می یابد و به علت اختلالی که در متابولیسم گلوکز رخ می‌دهد نهایتاً منجر به افزایش سطح گلوکز خون می شود. سطح کلسترول تام پلاسما،  LDL-C و  VLDL-C افزایش می یابد و کاهش  HDL-C نیز رخ می دهد. تغییرات در پروفایل لیپیدی می‌تواند از عوامل مسبب القاء‌ کننده  بیماری‌های  قلبی- عروقی در بیماران دیابتی باشد. بعلاوه سطوح بالاتر تری گلیسیرید به توسعه مقاومت انسولینی منتهی می‌شود (Association 2014). 

     آسیایی هایی که هنوز شیوه زندگی سنتی، مبتنی بر مخارج کم وکار سخت را رعایت می¬کنند تنها با یک درصد دیابت در افراد بالغ مواجه هستند. در حالیکه آسیائیهایی که شیوه زندگی غربی را پذیرفته¬اند شیوع بیشتری نشان داده¬اند. در مورد چینی¬های مهاجری که در جزیره¬ای در اقیانوس هند بصورت مدرنیزه زندگی می¬کنند 20 درصد افراد جمعیت، مبتلا به دیابت هستند (King et al. 1998).

     طبق آخرین مقالات چاپ شده در ایران، شیوع دیابت در کل جمعیت ایران7 تا 8 درصد، در سال 1387 برآورد شده است و این بیماری شانزدهمین علت مرگ در مردان و نهمین علت مرگ در زنان ایرانی بوده است. طبق آخرین آمار موجود در ایران نیز تا سال 1386، از هر 20 ایرانی، یک نفر به دیابت مبتلا می باشد و انتظار می رود تا 18 سال بعد، یعنی در سال 1404، از هر 7 ایرانی یک نفر به دیابت مبتلا شود (Azizi et al. 2007). 

    هم چنین طبق جدیدترین آمار "فدراسیون بین المللی دیابت"  (IDF)، در سال 2013، بیش از 3،4  میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا بوده و شیوع این بیماری در بین جمعیت بزرگسال 20 تا 79 ساله در این سال 43،8 درصد براورد شده است. هم چنین حدود 38002 نفر ناشی از بیماری دیابت جان باختند و تا به حال 2198 نفر از افراد مبتلا به دیابت در ایران، تشخیص آماری داده نشده اند. این در حالی است که متوسط هزینه‌های بهداشتی درمانی برای افراد دیابتی در ایران، 471 دلار به ازای هر نفر تخمین زده شده است(IDF 2013).  

    دیابت، کشورهای در حال توسعه¬ای را که در زندگی غربی با غذای زیاد و تحرک کم گرایش می¬یابند بیشتر تهدید می¬کند.با توجه به افزایش روزافزون تعداد مبتلایان به دیابت در جهان و اهمیت توجه به عوارض ناشی از این بیماری، یافتن روش‌های پیشگیری و درمانی در مورد این بیماری سال‌هاست که مورد توجه محققین می‌باشد (WHO 2011; Mahan et al. 2012). 

    از طرفی، هزینه‌های مستقیم پزشکی مانند بستری شدن، خدمات سرپایی، مراقبت‌های پرستاری در منزل بالا بوده و هم چنین هزینه‌های غیر مستقیم ،مانند ناتوانی، از دست دادن شغل و مرگ زودرس نیز به همان نسبت بالاست. به طوری در کل متوسط هزینه‌های پزشکی افراد مبتلا به دیابت 2 برابر افراد غیر مبتلا می باشد. لذا ایجاد تغذیه درمانی یا MNT  از طریق مداخلات غذایی و با هدف پیشگیری و درمان دیابت و کاهش هزینه‌ها بسیار موثر خواهند بود.امروزه مطالعات زیادی جهت تولید و یا بررسی فواید غذاهای عملگر  در حال انجام است که یکی از جنبه‌های مورد توجه، تحقیق پیرامون آثار ضد دیابتی این غذاها می باشد (Mahan et al. 2012).  در واقع مطالعات حاکی از آن است که می توان با مداخلات غذایی و تغییر فلور میکروبی روده، اثرات مثبتی بر بهبود بیماران مبتلا به دیابت ایجاد نمود (Dalla Vestra et al. 2005; Ejtahed et al. 2011; Asemi et al. 2013).

    دسته‌ای از غذاهای عملگر، محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها می باشد. پروبیوتیک‌ها به عنوان میکروارگانیسم‌های زنده دستگاه گوارش تلقی می شوند و هنگامیکه مقادیر کافی از آنها به بدن انسان برسد، با تغییر ترکیبات فلور روده اثرات مثبتی بر سلامت بدن میزبان برای می گذارند. و از بین آنها، لاکتوباسیلوس  و بیفیدو باکترها نقش مهمی در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها ایفا می کنند .(Rijkers et al. 2011; Schlundt et al. Retrieved 17 December 2012.) اثرات مفید آنها بر نمک‌های صفراوی و یا بهبود افراد مبتلا به دیابت (اثر بر سطوح کلسترول(Ejtahed et al. 2011) فاکتورهای التهابی (Ejtahed et al. 2012) تاثیرات دیگری از جمله تحریک سیستم ایمنی بدن، پاکسازی روده از باکتریهای پاتوژن، تولید مواد بیواکتیو، فعالیت آنتی- کارسینوژنی، بهبود عدم تحمل لاکتوز، جلوگیری از عفونت روده‌ای نیز دارا می باشند(Roberfroid 2000; Grover et al. 2012).

    مکانیسم اثر پروبیوتیک بر شاخص قند خون به طور واضح مشخص نیست، یاداو و همکارانش در مطالعه‌ای اثر پروبیوتیک را در رت هایی که با دریافت رژیم غنی از فروکتوز به دیابت نوع دو مبتلا شده بودند را به مدت 8 هفته بررسی کرده‌اند. در بررسی آنها مصرف پروبیوتیک، منجر به تأخیر آشکار در شروع عدم تحمل گلوکز، هیپرگلیسمی، هیپرانسولینمی، نسبت به گروه شاهد شده است (Yadav et al. 2007). با این حال مکانیسم آن هنوز جای بحث بسیاری، به خصوص در مطالعات انسانی دارد.  اثرات هایپوکلسترولمی لاکتوباسیلوس‌ها در مطالعات مختلف نشان داده شده است(Chiu et al. 2006; Ejtahed et al. 2011; Asemi et al. 2013) . جیلیاند و همکارانش، دکانژوگه شدن نمک‌های صفراوی و کاهش جذب کلسترول توسط باکتری‌ها را مکانیزم اصلی کاهش کلسترول توسط  لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس معرفی کرده اند (Gilliland et al. 1990). 

    مکانیسم‌های کلی این اثر به قرار زیر است:

    1. اتصال کلسترول به دیواره سلولزی باکتری، و در نتیجه کاهش کلسترول خون

    2. دگونژوگاسیون اسید صفراوی از طریق هیدرولازهای نمک صفراوی و تداخل در سیکل انتروهپاتیکی کاهش کلسترول خون

    3. تولید  SCFA توسط باکتری‌ها و کاهش سنتز کلسترول  HMG- Coa به باکتری‌ها کمک می کند تا از فعالیت ردوکتاز جلوگیری و باعث کاهش تولید کلسترول داخلی می شود (Gilliland et al. 1990).

    همانگونه که از مرور مطالعات در زمینه پروبیوتیک‌ها بر می آید، بیشتر این پژوهش‌ها تنها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در تحقیقات حیوانی، تاثیر مکمل یا مواد غذایی پروبیوتیکی جهت بهبود شاخص‌های خونی نمونه‌های مبتلا به دیابت صورت گرفته است (Bejar et al. 2013) مطالعات انسانی نیز اثرات مشابهی قید شده است(Ejtahed et al. 2012; Asemi et al. 2013).  با این حال تا به حال با توجه به تحقیقات ما، اغلب در مطالعات انسانی از مواد غذایی طبیعی حاوی چند سویه پروبیوتیکی استفاده شده است(Ashar et al. 2000; Chiu et al. 2006; Ejtahed et al. 2011) به عنوان مثال  اجتهد و همکاران در سال 2012 به در بررسی ماست پروبیوتیک بر شاخص‌های خونی افراد دیابت، دریافتند که سطح کلسترول تام  و قند خون آنها بهبود یافته ولی تغییری در میزان کلسترول HDL ، LDL  و TG   ذکر نکردند (Ejtahed et al. 2011). با این حال مطالعات انسانی پیرامون اثر مکمل‌های حاوی سویه‌های مختلف پروبیوتیک بسیار محدود است (Asemi et al. 2013; Mazloom et al. 2013) در بررسی که در ایران توسط خانم مظلوم و همکاران در شیراز در سال 2011 انجام شد، مشخص شد که دریافت مکمل پروبیوتیک تغییری در شاخص‌های آنتروپومتریک ایجاد نکرده و نیز سطوح قند خون ناشتا، TG، LDL، بدون تغییر باقی مانده است (Mazloom et al. 2013). هم چنین در مطالعه‌ی اخیر دکتر عاصمی و همکاران، علی رغم وجود نتیجه مطلوب درون گروهی، بعد از مداخه مکمل چند سویه پروبیوتیکی، کاهشی در قند خون افراد مورد مداخله در مقایسه با افراد شاهد دیده نشد (Asemi et al. 2013). نکته بسیار مهم در رابطه با مداخله مواد غذایی حامل پروبیوتیک این است که این مواد می توانند بر بهبود نتیجه کار تاثیر به سزایی داشته باشد، چراکه نشان داده شده است که وجود درشت مغدی و ریز مغذی هایی همچون کربوهیدرات و پروتئین و کلسیم خود عامل مداخله گری بوده و نقش مجزایی در کاهش قند خون و یا دیگر شاخص‌های بیوشیمیایی حتی بدون وجود پروبیتیک‌ها دارند (Smedman et al. 1999). لذا بررسی اثر پروبیوتیک‌ها به طور مجزا و خالص ضرورت پیدا می کن

     

    Abstract:

    Background: Probiotics are considered as functional food and has beneficial effects on human gastrointestinal health. They help the body improve the balance or homeostasis of these microorganisms. In some animal studies, the effects of probiotics in decreasing plasma glucose and delaying the onset of hyperglycemia and insulin resistance have been reported, though limited human studies are available. Objectives: Considering the ever-increasing prevalence of type 2 diabetes, the aim of the present study was to investigate the effects of probiotic supplement consisting of multi species of bacteria, on fasting plasma glucose, lipid profile and insulin resistance in type 2 diabetic patients. Methods: This randomized double blind clinical trial was carried out on 60 diabetic patients referred to Taleghani Hospital in Tehran. They were randomly divided into 2 groups of probiotics that received a daily dose of 1010 CFU of bacteria, and placebo groups that received a daily dose of 1000 mg magnesium stearat for 6 weeks (2 capsules per day in each group). Anthropometric measurements, fasting blood sugar, insulin, lipid profiles, insulin resistance and dietary intakes were measured at baseline and at the end of the study. Dietary intakes were measured by 24 hour and 3-day questionnaires and were analyzed by Nutritionist 4 software. Chi Square, Paired Samples t-test and Analysis of variance were performed by SPSS software for statistical analyses. Results: Mean fasting blood sugar was significantly decreased within probiotic group after intervention (P<0.001), while it was not significant between group comparisons. Moreover, mean HDL cholesterol levels were significantly increased in probiotic group (P<0.006), while this increase was not statistical significant between group comparisons (P>0.05). On the other hand, although a little increase was observed in total cholesterol and insulin levels an also a decreased level was seen in LDL cholesterol, weight, BMI, chest and waist circumferences, these changes were not statically significant neither in between group nor in within group comparisons (P>0.05). Conclusions: Considering the positive effect of probiotic supplements on reducing fasting plasma glucose and increasing the HDL cholesterol levels in type 2 diabetic patients, consumption of probiotics is recommended as Medication assistances in these patients in order to reduce the side effects of diabetes mellitus such as cardiovascular or hyperlipidemic diseases. Though, as limited human trials are available, more researches are needed to confirm these findings.

    Key words: Probiotics, type 2 Diabetes, Fasting Plasma Glucose, Insulin

  • فهرست:

     

    فصل اول- مقدمه و بیان مسأله. 1

    1-1 مقدمه 2

    1-٢ بیان مسأله و اهمیت پژوهش.. 2

    1-3 اهداف و فرضیات. 8

    1-3-1 اهداف اصلی. 8

    1-3-3 سوالات پژوهش.. 9

    1-3-4 فرضیات  پژوهش.. 9

     

    فصل دوم  - بررسی متون: 11

    ٢-1 مقدمه 12

    ٢-٢ مبانی نظری پژوهش.. 12

    ٢-3 مروری بر مطالعات انجام شده 12

    ٢-3-1 مروری بر مطالعات انجام شده در ایران: 12

    2-3-2 مروری بر مطالعات انجام شده در جهان: 15

     

    فصل سوم  - روش پژوهش: 23

    3-1 مقدمه 24

    3-2 نوع پژوهش.. 25

    3-3 جامعه پژوهش : همراه با معیار ورود و خروج. 26

    3-4 روش نمونه گیری و حجم نمونه: مشخصات نمونه‌های مورد بررسی (معیار ورود و خروج) همراه با روش نمونه گیری و حجم نمونه 27

    تعیین حجم نمونه و نحوه محاسبه آن (Sample Size) : 27

    3-5 روش گرداوری داده‌ها و اجرای تحقیق. 28

    3-6 ابزار گرداوری داده ها 30

    3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها 32

    3-8 مکان و زمان مطالعه 33

    3-9 محدودیت پژوهش.. 33

    3-10 ملاحظات اخلاقی. 34

    3-10 تعریف واژه ها 34

     

    فصل چهارم - یافته ها: 37

     

    فصل پنجم - بحث، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات: 45

    قسمت بحث: 46

    اثر پروبیوتیک بر قند خون ناشتا 46

    اثر پروبیوتیک بر پروفایل لیپیدی: 49

    اثر پروبیوتیک بر انسولین. 51

    نقش پروبیوتیک‌ها در مقاومت انسولینی (IR) 52

    اثر پروبیوتیک بر وزن بدن و دریافت غذایی. 53

    قسمت نتیجه گیری: 56

    قسمت پیشنهادات: 57

    منابع: 59

    پیوست ها 67

    پیوست شماره 1 : 67

    نمونه برگه رضایت نامه 67

    پیوست شماره 2 : 69

    نمونه برگه اطلاع رسانی. 69

    مقدمه ای مختصر و به زبان ساده با اصلاحات فارسی قابل فهم برای تمام آزمودنی‌ها در مورد موضوع و هدف پژوهش: 69

    پیوست شماره 3 : 71

    پیوست شماره 4: 72

    نمونه یادآمد 24 ساعته خوراک.. 72

    پیوست شماره 5: 73

    پرسشنامه ارزیابی میزان فعالیت بدنی. 73

    Abstract: 74

     

    منبع:

    Al-Salami, H., G. Butt, J. P. Fawcett, I. G. Tucker, S. Golocorbin-Kon and M. Mikov (2012). "Probiotic treatment reduces blood glucose leveis and increases systemic absorption of gliclazide in diabetic rats." European Journal of Drug Metabolism and Pharmacokinetics 33(2): 101-106.

    Al-Salami, H., G. Butt, I. Tucker, S. Golocorbin-Kon and M. Mikov (2012). "Probiotics decreased the bioavailability of the bile acid analog, monoketocholic acid, when coadministered with gliclazide, in healthy but not diabetic rats." European Journal of Drug Metabolism and Pharmacokinetics 37(2): 99-108.

    Andersson, U., C. Branning, S. Ahrne, G. Molin, J. Alenfall, G. Onning, et al. (2010). "Probiotics lower plasma glucose in the high-fat fed C57BL/6J mouse." Benef Microbes 1(2): 189-196.

    Andreasen, A. S., N. Larsen, T. Pedersen-Skovsgaard, R. M. Berg, K. Moller, K. D. Svendsen, et al. (2010). "Effects of Lactobacillus acidophilus NCFM on insulin sensitivity and the systemic inflammatory response in human subjects." Br J Nutr 104(12): 1831-1838.

    Andresean, V. and D. C. Baumgart (2007). " Role of probiotics in the treatment of irritable bowel syndrome: potential mechanisms and current clinical evidence." international journal of probiotics and prebiotics 1: 8.

    Asemi, Z., A. Khorrami-Rad, S. A. Alizadeh, H. Shakeri and A. Esmaillzadeh (2014). "Effects of synbiotic food consumption on metabolic status of diabetic patients: a double-blind randomized cross-over controlled clinical trial." Clin Nutr 33(2): 198-203.

    Asemi, Z., M. Samimi, Z. Tabassi, M. Naghibi Rad, A. Rahimi Foroushani, H. Khorammian, et al. (2013). "Effect of daily consumption of probiotic yoghurt on insulin resistance in pregnant women: A randomized controlled trial." European Journal of Clinical Nutrition 67(1): 71-74.

    Asemi, Z., Z. Zare, H. Shakeri, S. S. Sabihi and A. Esmaillzadeh (2013). "Effect of multispecies probiotic supplements on metabolic profiles, hs-CRP, and oxidative stress in patients with type 2 diabetes." Ann Nutr Metab 63(1-2): 1-9.

    Ashar, M. N. and J. B. Prajapati (2000). "Verification of hypocholesterolemic effect of fermented milk on human subjects with different cholesterol levels." Folia Microbiol (Praha) 45(3): 263-268.

    Association, A. D. (2014). "Standards of Medical Care in Diabetes—2014." Diabetes Care 37(Supplement 1): S14-S80.

    Azizi, F., H. Hatami and M. Janghorbani (2007). "Epidemiology and control of common diseases in Iran." 4.

    Bee and Peta. (November 2008). "Probiotics, Not so friendly after all" http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/health/features/article5109777.ece." The Times (London), from http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/health/features/article5109777.ece.

    Bejar, W., K. Hamden, R. Ben Salah and H. Chouayekh (2013). "Lactobacillus plantarum TN627 significantly reduces complications of alloxan-induced diabetes in rats." Anaerobe 24: 4-11.

    Besselink MG, v. S. H., Buskens E (February 2008). "Probiotic prophylaxis in predicted severe acute pancreatitis: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial"." Lancet 371 9613: 8.

    Calcinaro, F., S. Dionisi, M. Marinaro, P. Candeloro, V. Bonato, S. Marzotti, et al. (2005). "Oral probiotic administration induces interleukin-10 production and prevents spontaneous autoimmune diabetes in the non-obese diabetic mouse." Diabetologia 48(8): 1565-1575.

    Chen, P., Q. Zhang, H. Dang, X. Liu, F. Tian, J. Zhao, et al. (2014). "Antidiabetic effect of Lactobacillus casei CCFM0412 on mice with type 2 diabetes induced by a high-fat diet and streptozotocin." Nutrition 30(9): 1061-1068.

    Chiu, C. Lu, Y. Y. Tseng ,T. M. Pan (2006). "The effects of Lactobacillus-fermented milk on lipid metabolism in hamsters fed on high-cholesterol diet." Appl Microbiol Biotechnol 71(2): 238-245.

    Choi, H. J., J. Yu, H. Choi, J. H. An, S. W. Kim, K. S. Park, et al. (2011). "Vitamin K2 supplementation improves insulin sensitivity via osteocalcin metabolism: a placebo-controlled trial." Diabetes Care 34(9): e147.

    Daily Mail, from http://www.dailymail.co.uk/health/article-510978/So-called-friendly-bacteria-dangerous-according-new-research--taking.html

    Dalla Vestra, M., M. Mussap, P. Gallina, M. Bruseghin, A. M. Cernigoi, A. Saller, et al. (2005). "Acute-phase markers of inflammation and glomerular structure in patients with type 2 diabetes." J Am Soc Nephrol 16 Suppl 1: S78-82.

    Davari, S., S. A. Talaei, H. Alaei and M. Salami (2013). "Probiotics treatment improves diabetes-induced impairment of synaptic activity and cognitive function: behavioral and electrophysiological proofs for microbiome-gut-brain axis." Neuroscience 240: 287-296.

    Davari, S., S. A. Talaei, M. Salami, M. R. Fazeli and H. Alaei (2013). "Effects of supplementation with probiotics on long-term potentiation impairment in diabetic rats." Journal of Isfahan Medical School 30(218): 2236-2247.

    Davari, S., S. A. Talaei, M. Soltani, H. Alaei and M. Salami (2012). "The effect of co-administration of lactobacillus probiotics and bifidobacterium on spatial memory and learning in diabetic rats." Tehran University Medical Journal 70(9): 531-539.

    Ejtahed, H. S., J. Mohtadi-Nia, A. Homayouni-Rad, M. Niafar, M. Asghari-Jafarabadi , V. Mofid (2012). "Probiotic yogurt improves antioxidant status in type 2 diabetic patients." Nutrition 28(5): 539-543.

    Ejtahed, H. S., J. Mohtadi-Nia, A. Homayouni-Rad, M. Niafar, M. Asghari-Jafarabadi, V. Mofid, et al. (2011). "Effect of probiotic yogurt containing Lactobacillus acidophilus and Bifidobacterium lactis on lipid profile in individuals with type 2 diabetes mellitus." Journal of Dairy Science 94(7): 3288-3294.

    Ejtahed, H. S., J. Mohtadi-Nia, A. Homayouni-Rad, M. Niafar, M. Asghari-Jafarabadi, V. Mofid, et al. (2011). "Effect of probiotic yogurt containing Lactobacillus acidophilus and Bifidobacterium lactis on lipid profile in individuals with type 2 diabetes mellitus." J Dairy Sci 94(7): 3288-3294.

    Ejtahed, H. S., J. Mohtadi Nia, A. Homayouni Rad, M. Niafar, M. Asghari Jafarabadi and V. Mofid (2011). "The effects of probiotic and conventional yoghurt on diabetes markers and insulin resistance in type 2 diabetic patients: A randomized controlled clinical trial." Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism 13(1): 112.

    FAO/WHO (2001). "Health and Nutritional Properties of Probiotics in Food including Powder Milk with Live Lactic Acid Bacteria, Report of a Joint FAO/WHO Expert Consultation on Evaluation of Health and Nutritional Properties of Probiotics in Food Including Powder Milk with Live Lactic Acid Bacteria."

    FDA Food and Drug Administration: http://www.fda.gov/downloads/food/ingredientspackaginglabeling/gras/noticeinventory/ucm309143.pdf." from http://www.fda.gov/downloads/food/ingredientspackaginglabeling/gras/noticeinventory/ucm309143.pdf

    François-Joseph, F. (2011). "Biographie Universelle des Musiciens et Bibliographie Générale de la Musique، Tome 1 (Second ed.). Paris: Firmin Didot Frères، Fils، et Cie.": 5.

    Gilliland, S. E. and D. K. Walker (1990). "Factors to consider when selecting a culture of Lactobacillus acidophilus as a dietary adjunct to produce a hypocholesterolemic effect in humans." J Dairy Sci 73(4): 905-911.

    Grover, S., H. M. Rashmi, A. K. Srivastava and V. K. Batish (2012). "Probiotics for human health -new innovations and emerging trends." Gut Pathog 4(1): 15.

    Ham, J. S., S. G. Jeong, Y. B. Noh, J. H. Shin, G. S. Han, H. S. Chae, et al. (2007). "Effect of milk containing streptococcus thermophilus KACC 91147 on blood glucose levels." Korean Journal for Food Science of Animal Resources 27(4): 496-500.

    Honda, K., M. Moto, N. Uchida, F. He and N. Hashizume (2012). "Anti-diabetic effects of lactic acid bacteria in normal and type 2 diabetic mice." J Clin Biochem Nutr 51(2): 96-101.

    Hove, K., C. Brons, K. Faerch, S. S. Lund, P. Rossing and A. Vaag (2014). "Effects of 12 weeks treatment with fermented milk on blood pressure, glucose metabolism and markers of cardiovascular risk in patients with type 2 diabetes: a randomised double-blind placebo-controlled study." Eur J Endocrinol.

    Hsieh, F. C., C. L. Lee, C. Y. Chai, W. T. Chen, Y. C. Lu and C. S. Wu (2013). "Oral administration of Lactobacillus reuteri GMNL-263 improves insulin resistance and ameliorates hepatic steatosis in high fructose-fed rats." Nutr Metab (Lond) 10(1): 35.

    Huang, H. Y., M. Korivi, C. H. Tsai, J. H. Yang and Y. C. Tsai (2013). "Supplementation of Lactobacillus plantarum K68 and Fruit-Vegetable Ferment along with High Fat-Fructose Diet Attenuates Metabolic Syndrome in Rats with Insulin Resistance." Evid Based Complement Alternat Med 2013: 943020.

    IDF. (2012). "International Diabetes Federation: About Diabetes",  http://www.idf.org/about-diabetes." from http://www.idf.org/about-diabetes.

    IDF. (2013). "International Diabetes Federation (IDF) : Diabetes in Iran." from http://www.idf.org/membership/mena/iran.

    Jadad, A. R., R. A. Moore, D. Carroll, C. Jenkinson, D. J. Reynolds, D. J. Gavaghan, et al. (1996). "Assessing the quality of reports of randomized clinical trials: is blinding necessary?" Control Clin Trials 17(1): 1-12.

    January 2008). "So-called 'friendly' bacteria may be dangerous, according to new research - so which should you be taking?" http://www.dailymail.co.uk/health/article-510978/So-called-friendly-bacteria-dangerous-according-new-research--taking.html

    Kim, S. T. Kim, K. H. Lee, Y. R. Choi, H. J. Kim, I. S. Shin, et al. (2012). "Steam-dried ginseng berry fermented with Lactobacillus plantarum controls the increase of blood glucose and body weight in type 2 obese diabetic db/db mice." Journal of Agricultural and Food Chemistry 60(21, 544-5438-.

    King, H., R. E. Aubert and W. H. Herman (1998). "Global burden of diabetes, 1995-2025: prevalence, numerical estimates, and projections." Diabetes Care 21(9): 1414-1431.

    Lin, C. H., C. C. Lin, M. A. Shibu, C. S. Liu, C. H. Kuo, F. J. Tsai, et al. (2013). "Oral Lactobacillus reuteri GMN-32 treatment reduces blood glucose concentrations and promotes cardiac function in rats with streptozotocin-induced diabetes mellitus." Br J Nutr: 1-8.

    Lin, C. H. Lin, M. A. Shibu, C. S. Liu, C. H. Kuo, F. J. Tsai, et al. (2014). "Oral Lactobacillus reuteri GMN-32 treatment reduces blood glucose concentrations and promotes cardiac function in rats with streptozotocin-induced diabetes mellitus." Br J Nutr 111(4): 598-605.

    Lu, Y. C., L. T. Yin, W. T. Chang and J. S. Huang (2010). "Effect of Lactobacillus reuteri GMNL-263 treatment on renal fibrosis in diabetic rats." Journal of Bioscience and Bioengineering 110(6): 709-715.

    Mahan, L. k., S. S. Stump and J. Reymond (2012). Krause's food and nutriton care process, chapter 31, Medical Nutrition Therapy for Diabetes Mellitus and Hypoglycemia of Nondiabetic Origin.

    Maioli, M., G. M. Pes, M. Sanna, S. Cherchi, M. Dettori, E. Manca, et al. (2008). "Sourdough-leavened bread improves postprandial glucose and insulin plasma levels in subjects with impaired glucose tolerance." Acta Diabetol 45(2): 91-96.

    Manirarora, J. N., S. A. Parnell, Y. H. Hu, M. M. Kosiewicz and P. Alard (2011). "NOD dendritic cells stimulated with Lactobacilli preferentially produce IL-10 versus IL-12 and decrease diabetes incidence." Clin Dev Immunol 2011: 630187.

    Marazza, J. A., J. G. LeBlanc, G. S. de Giori and M. S. Garro (2013). "Soymilk fermented with Lactobacillus rhamnosus CRL981 ameliorates hyperglycemia, lipid profiles and increases antioxidant enzyme activities in diabetic mice." Journal of Functional Foods.

    Mathers, J. C., F. Fernandez, M. J. Hill, P. T. McCarthy, M. J. Shearer and A. Oxley (1990). "Dietary modification of potential vitamin K supply from enteric bacterial menaquinones in rats." Br J Nutr 63(3): 639-652.

    Matsuzaki, T., Y. Nagata, S. Kado, K. Uchida, S. Hashimoto and T. Yokokura (1997). "Effect of oral administration of Lactobacillus casei on alloxan-induced diabetes in mice." APMIS 105(8): 637-642.

    Matsuzaki, T., Y. Nagata, S. Kado, K. Uchida, I. Kato, S. Hashimoto, et al. (1997). "Prevention of onset in an insulin-dependent diabetes mellitus model, NOD mice, by oral feeding of Lactobacillus casei." APMIS 105(8): 643-649.

    Matsuzaki, T., R. Yamazaki, S. Hashimoto and T. Yokokura (1997). "Antidiabetic effects of an oral administration of Lactobacillus casei in a non-insulin-dependent diabetes mellitus (NIDDM) model using KK-A(y) mice." Endocrine Journal 44(3): 357-365.

    Mazloom, Z., A. Yousefinejad and M. H. Dabaghmanaesh (2013). "Effect of probiotics on lipid profile, glycemic control, insulin action, oxidative stress, and inflammatory markers in patients with type 2 diabetes: A clinical trial." Iranian Journal of Medical Sciences 38(1): 38-43.

    Mohamadshahi, M., M. Veissi, F. Haidari, H. Shahbazian, G. A. Kaydani and F. Mohammadi (2014). "Effects of probiotic yogurt consumption on inflammatory biomarkers in patients with type 2 diabetes." Bioimpacts 4(2): 83-88.

    Moroti, C., L. F. Souza Magri, M. de Rezende Costa, D. C. Cavallini and K. Sivieri (2012). "Effect of the consumption of a new symbiotic shake on glycemia and cholesterol levels in elderly people with type 2 diabetes mellitus." Lipids Health Dis 11: 29.

    Rachmilewitz، and D (2009). "Toll-like receptor signaling mediates the anti-inflammatory effects of probiotics in murine experimental colitis." Gastroenterology 520: 402.

    Rijkers, G. T., W. M. de Vos, R.-J. Brummer, L. Morelli, G. Corthier and P. Marteau (2011). "Health benefits and health claims of probiotics: bridging science and marketing." British Journal of Nutrition 106(09): 1291-1296.

    Roberfroid, M. B. (2000). "Prebiotics and probiotics: are they functional foods?" Am J Clin Nutr 71(6 Suppl): 1682S-1687S; discussion 1688S-1690S.

    Roselino, M. N., N. D. Pauly-Silveira, D. C. Cavallini, L. S. Celiberto, R. A. Pinto, R. C. Vendramini, et al. (2012). "A potential synbiotic product improves the lipid profile of diabetic rats." Lipids Health Dis 11: 114.

    Schlundt and Jorgen. (Retrieved 17 December 2012.). "Health and Nutritional Properties of Probiotics in Food including Powder Milk with Live Lactic Acid Bacteria, Report of a Joint FAO/WHO Expert Consultation on Evaluation of Health and Nutritional Properties of Probiotics in Food Including Powder Milk with Live Lactic Acid Bacteria." FAO / WHO, from http://www.who.int/foodsafety/publications/fs_management/en/probiotics.pdf.

    Skeptical Comment About Double-Blind Trials (2010)." The Journal of Alternative and Complementary Medicine 16(4): 339-339

    Smedman, A. E., I.-B. Gustafsson, L. G. Berglund and B. O. Vessby (1999). "Pentadecanoic acid in serum as a marker for intake of milk fat: relations between intake of milk fat and metabolic risk factors." The American Journal of Clinical Nutrition 69(1): 22-29.

    Tabuchi, M., M. Ozaki, A. Tamura, N. Yamada, T. Ishida, M. Hosoda, et al. (2003). "Antidiabetic effect of Lactobacillus GG in streptozotocin-induced diabetic rats." Biosci Biotechnol Biochem 67(6): 1421-1424.

    Tanida, M., K. Imanishi, H. Akashi, Y. Kurata, O. Chonan, E. Naito, et al. (2014). "Injection of Lactobacillus casei strain Shirota affects autonomic nerve activities in a tissue-specific manner, and regulates glucose and lipid metabolism in rats." J Diabetes Investig 5(2): 153-161.

    Tomaro-Duchesneau, C., S. Saha, M. Malhotra, M. L. Jones, A. Labbe, L. Rodes, et al. (2014). "Effect of orally administered L. fermentum NCIMB 5221 on markers of metabolic syndrome: an in vivo analysis using ZDF rats." Appl Microbiol Biotechnol 98(1): 115-126.

    UnderAcademy. (2012). "Types of research methods : http://www.underacademy.org/distinguishing-between-the-types-of-research-papers-and-their-components." from http://www.underacademy.org/distinguishing-between-the-types-of-research-papers-and-their-components.

    U.S. Food and Drug Administration (FDA), USA: National Archives and Records Administration’s Electronic. Code of Federal Regulations. Inc; c2002 [cited 2002, Oct 22]; [21CFR184.1440]." from http://www.accessdata.fda.gov/scripts/cdrh/cfdocs/cfCFR/CFRSearch.cfm?fr=184.1440WHO. (2011). "World Health Organization (WHO) , "Diabetes Action now , in developed and developing countries"." from http://www.who.int/diabetes/actionnow/en/DANbooklet.pdf.

    WHO (World Health Organization) : Diabetes, http://www.who.int/topics/diabetes_mellitus/en/." from http://www.who.int/topics/diabetes_mellitus/en/

    Yadav, H., S. Jain and P. R. Sinha (2006). "Effect of skim milk and dahi (yogurt) on blood glucose, insulin, and lipid profile in rats fed with high fructose diet." J Med Food 9(3): 328-335.

    Yadav, H., S. Jain and P. R. Sinha (2007). "Antidiabetic effect of probiotic dahi containing Lactobacillus acidophilus and Lactobacillus casei in high fructose fed rats." Nutrition 23(1): 62-68.

    Yadav, H., S. Jain and P. R. Sinha (2008). "Oral administration of dahi containing probiotic Lactobacillus acidophilus and Lactobacillus casei delayed the progression of streptozotocin-induced diabetes in rats." J Dairy Res 75(2): 189-195.

    Yoshida, M., P. F. Jacques, J. B. Meigs, E. Saltzman, M. K. Shea, C. Gundberg, et al. (2008). "Effect of vitamin K supplementation on insulin resistance in older men and women." Diabetes Care 31(11): 2092-2096.

    Yun, S. I., H. O. Park and J. H. Kang (2009). "Effect of Lactobacillus gasseri BNR17 on blood glucose levels and body weight in a mouse model of type 2 diabetes." J Appl Microbiol 107(5): 1681-1686.

    Zarfeshani, A., H. Khaza'ai, R. Mohd Ali, Z. Hambali, K. W. J. Wahle and M. S. A. Mutalib (2011). "Effect of Lactobacillus casei on the Production of Pro-Inflammatory Markers in Streptozotocin-Induced Diabetic Rats." Probiotics and Antimicrobial Proteins 3(3-4): 168-174.

    Zhang, Y., X. Guo, J. Guo, Q. He, H. Li, Y. Song, et al. (2014). "Lactobacillus casei reduces susceptibility to type 2 diabetes via microbiota-mediated body chloride ion influx." Sci Rep 4: 5654.

    Zhang, Y., L. Wang, J. Zhang, Y. Li, Q. He, H. Li, et al. (2013). "Probiotic Lactobacillus casei Zhang ameliorates high-fructose-induced impaired glucose tolerance in hyperinsulinemia rats." Eur J Nutr.

    Zhang, Y., L. Wang, J. Zhang, Y. Li, Q. He, H. Li, et al. (2014). "Probiotic Lactobacillus casei Zhang ameliorates high-fructose-induced impaired glucose tolerance in hyperinsulinemia rats." Eur J Nutr 53(1): 221-232.


موضوع پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , نمونه پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , جستجوی پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , فایل Word پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , دانلود پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , فایل PDF پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , پروژه درباره پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢ , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر مکمل پروبیوتیک Familact بر شاخص‌های قند خون ، پروفایل لیپیدی و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ٢

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

-1. مقدمه هلیکوباکتری پیلوری که در ابتدا Campylobacter pyloridis نامیده شد یک باسیل گرم منفی میکرو آئروفیل است که بیشتر در بخشهای عمقی ژل موکوسی پوشاننده مخاط معده یا بین موکوس و اپی تلیوم معده یافت می شود (1). این باکتری می تواند عوامل سطحی ایجاد کند که برای نوتروفیلها و منوسیتها کموتاکتیک بوده و به نوبه خود در آسیب سلولهای اپی تلیال دخیل هستند.علاوه بر این پاسخ التهابی میزبان ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک MPH چکیده زمینه مقاومت به انسولین عامل خطر مهمی در اختلالات قلبی و متابولیک شامل دیابت نوع دو، سندرم متابولیک و بیماری قلبی عروقی می باشد. روش های مستقیم شناسایی مقاومت به انسولین، تهاجمی، پیچیده، زمان بر و گران هستند. روش های متعدد جایگزین اندازه گیری مقاومت به انسولین جهت استفاده در مطالعات اپیدمیولوژیک با حجم نمونه بالا معرفی شده اند. هدف بررسی 9 روش ...

رساله برای دریافت درجه دکتری(Ph.D) گرایش: فیزیولوژی ورزش پیش زمینه وهدف: عملکرد کبدی نرمال برای متابولیسم از اهمیت خاصی برخوردار است و ممکن است که از تمرینات ورزشی اثر پذیرد. اگر چه مطالعات زیادی اثرات تمرین هوازی را روی عملکرد کبد بررسی کرده اند شواهد در دسترس نشان می دهند که در این مورد تمرینات مقاومتی کمتر بررسی شده اند. از طرفی دیگر مشخص نیست که چه شدتی از تمرینات مقاومتی می ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه چکیده زمینه: مطالعات کلینیکی اخیر نشان داده اند که عصاره برگ کنگرفرنگی (سینارا اسکولیموس) اثر محافظت کنندگی بر کبد دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثرات درمانی کنگرفرنگی بر بیومارکر های کبدی در بیماران مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) طراحی و انجام شد. مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی دوسوکور، 60 ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش: شیمی موادغذایی خلاصه فارسی ایران زیستگاه اصلی گردواست. گردوی ایرانی یک گونه مهم اقتصادی است و دارای ارزش تغذیه ای فراوان است.در این پژوهش نمونه های گردوبه صورت تصادفی از 100 درخت گردو در دو منطقه باغستان واقع در استان تهران و ارنگه واقع در استان البرز، در مهر ماه 1393 جمع آوری شدند.همچنین طبق استاندارد شماره 18 ایران مغز ...

پایان ­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت گرایش : بازرگانی-بازاریابی چکیده : تجهیزات پزشکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در زندگی انسان هستند و بازار تجهیزات پزشکی نیز بخش قابل توجهی از داد و ستدهای مالی را به خود اختصاص می دهد.بنابراین بازاریابی تجهیزات پزشکی امری حائز اهمیت است.از طرفی بیماری دیابت رشد قابل توجهی در کشور داشته و افراد زیادی را مبتلا کرده است و نیز ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده زمینه: گیاه جاشیر در مناطق سردسیر و کوهستانی استان فارس( سپیدان و ..) می روید و در بهار چیده می شود و از آن در تهیه ماست جاشیر (غذای سنتی) استفاده می کنند. کربوهیدرا ت های غیر قابل هضم (فیبر) موجود در برگ های این گیاه ممکن است بتواند به عنوان پری بیوتیک در ماست پروبیوتیک ایفای نقش نماید. هدف: بررسی اثر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: عمومی مقدمه دیابت نه تنها به عنوان یک بیماری شایع بلکه یک مشکل بزرگ بهداشتی است که در دنیای معاصر پراکندگی گسترده‌ای پیدا کرده است. دیابت یا بیماری قند یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند ...

ثبت سفارش