پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران

مشخص نشده 1 MB 26403 239
مشخص نشده مشخص نشده مدیریت
قیمت قبل:۷۵,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • فصل اول

    تجارت الكترونيكي

     

    1ـ1ـ مقدمه

    با توجه به پيشرفت‌هاي فناوري روزمره و شتابان, جوامع به جوامعي مبتني بر دانش و آگاهي تبديل شده‌اند. توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات به مؤسسات و سازمانها اين امكان را مي‌دهد كه فعاليت‌هاي تجاري و مبادلات خود را با سرعت و انعطاف‌پذيري انجام دهند.

    در قرن بيست و يكم فناوري اطلاعاتي و ارتباطي با سرعت بيشتر پيشرفت و توسعه خواهد كرد. پيشرفت‌هاي به وجود آمده در فناوري اطلاعات و ارتباطات در اواخر قرن بيستم باعث شكل‌گيري تجارت الكترونيكي شده است. تجارت الكترونيكي انقلابي عظيم در شيوه تجارت و كسب و كار به وجود آورده است.

    تجارت الكترونيكي و به تعبير وسيع‌تر كسب و كار الكترونيكي شيوه و نحوه زندگي كردن انسانها را نيز متحول مي‌سازد. كشورهاي پيشرفته چندين سال است كه تجارت الكترونيكي را آغاز كرده‌اند و كم كم مسائل و مشكلات آن را تجربه كرده‌اند بنابراين تا حدودي بسترهاي فناوري, قانوني و سرمايه‌هاي انساني و مادي لازم براي توسعه و گسترش آن را فراهم ساخته‌اند و در آستانه تحول اساسي و كامل در شيوه كسب و كار و زندگي هستند, كه در آن به ميزان وسيع از فناوري اطلاعات و ارتباطات استفاده خواهد شد.

    علاوه بر كشورهاي پيشرفته, كشورهاي در حال توسعه نيز به منظور ايجاد زيرساخت‌ها و بسترهاي لازم براي تجارت الكترونيكي, در حال برنامه‌ريزي و تلاش هستند. در كشور ما هم تلاش‌هاي پراكنده‌اي صورت گرفته است, ولي اين تلاشها تاكنون اثربخش نبوده است زيرا از يك طرف از انسجام و يكپارچگي لازم برخوردار نمي‌باشد و از طرف ديگر فاقد سرعت مناسب هستند.

    از آنجا كه هدف غايي كتاب حاضر بسترسازي براي گسترش تجارت الكترونيكي و كسب و كار الكترونيكي در ايران مي‌باشد در اين فصل در خصوص تجارت الكترونيكي بحث و بررسي به عمل مي‌آيد. هدف از ارائه اين فصل آشنايي با ابعاد و زيرساخت‌هاي تجارت الكترونيكي و تبيين نقش و جايگاه انتقال الكترونيكي وجوه و بانكداري الكترونيكي در آن مي‌باشد.

     

     

    2ـ1ـ مفهوم تجارت الكترونيكي[1]

    رشد سريع فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه پاياني قرن بيستم و شروع قرن بيست و يكم و افق‌هاي جديدي را بر روي كسب و كار و تجارت باز نمود. اين افق‌هاي جديد سبب تحول در امر تجارت گرديد و با سرعت و شتاب وصف‌ناپذيري در حال گسترش مي‌باشد.

    تحولات در زمينه فناوري اطلاعاتي و ارتباطي به حدي زياد و مؤثر بوده كه بعضي‌ها عصر حاضر را عصر اطلاعات و تحولات را به انقلاب اطلاعاتي تعبير مي‌نمايند. انقلاب اطلاعاتي سبب ايجاد شيوه‌هاي نوين و بي‌سابقه در توليد, پردازش و انتقال اطلاعات مي‌گردد. شيوه‌هاي جديد به علت اينكه موجب افزايش كارايي, بهره‌وري, اثربخشي و بالا بردن سرعت در برقراري ارتباطات, و كاهش هزينه‌ها شده است, از طرف شركتها و سازمانهاي تجاري با استقبال زيادي مواجه گرديده است و در عرصه نوين رقابت, مزيت‌هاي رقابتي زيادي را براي آنها به همراه خواهد داشت.

    در سال 1991 اينترنت در سراسر دنيا فقط 3 ميليون كاربر داشت و از طريق اينترنت تجارتي صورت نمي‌گرفت ولي در سال 1999 بالغ بر 150 ميليون نفر به اينترنت دسترسي پيدا كردند و تقريباً  آنها خريدهاي خود را به صورت پيوسته از پايگاههاي تجارت الكترونيكي انجام مي‌دادند[2].

    با توجه به مزيت‌هاي زيادي كه تجارت الكترونيكي در بردارد پيش‌بيني مي‌گردد در آينده نزديك, با سرعت زيادتري مورد استفاده قرار گيرد و انقلاب ديگري را در عرصه تجارت به وجود آورد. اين انقلاب جديد نحوه خريد و فروش كالا و خدمات توسط مؤسسات تجاري و اشخاص را متحول مي‌سازد.

    قبل از پرداختن به مقوله تجارت الكترونيكي لازم است تعريف روشني از آن ارائه گردد. هر چند با توجه به عمر كوتاه تجارت الكترونيكي هنوز تعريف دقيق, روشن, جامع و مانع از اين اصطلاح به ارائه نگرديده است, ولي اين بدان معني نيست كه در اين زمينه كاري نشده و يا تعريفي ارائه نشده است. بلكه تعاريف بسيار زيادي ارائه شده است, اما در بين انديشمندان اين رشته اتفاق نظر وجود ندارد. در ادامه به پاره‌اي از تعاريف اشاره مي‌شود و سپس يك تعريف جمع‌بندي شده ارائه و مورد استفاده قرار مي‌گيرد..

    ”باجاج“[3] تجارت الكترونيكي را اين گونه توصيف مي‌نمايد: ”تجارت الكترونيكي يعني مبادلة اطلاعات تجاري بدون استفاده از كاغذ است كه در آن نوآوري‌هايي مانند مبادله الكترونيكي داده‌ها, پست الكترونيكي, تابلو اعلانات الكترونيكي, انتقال الكترونيكي وجوه و ساير فناوريهاي مبتني بر شبكه به كار برده مي‌شود. تجارت الكترونيكي نه تنها عملياتي را كه در انجام معاملات به طور دستي و با استفاده از كاغذ صورت مي‌گيرد به حالت خودكار درمي‌آورد, بلكه سازمانها را ياري مي‌كند به يك محيط كاملاً الكترونيكي قدم بگذارند و شيوه‌هاي كاري خود را تغيير دهند.“[4]

    در تعريف ديگري تجارت الكترونيكي اين گونه تعبير شده است: ”انجام تجارت روي اينترنت, فروش كالاو خدماتي كه به صورت ناپيوسته توزيع مي‌شود و ]يا فروش[ به صورت پيوسته يعني ارائه محصولات ]مثل كتاب الكترونيكي, نرم‌افزار[ كه از طريق نرم‌افزارهاي كامپيوتري به دست مصرف‌كننده مي‌رسد.“ مبادلات مي‌تواند بين بنگاههاي تجاري, شركتها و مصرف‌كننده انجام شود. اما اينترنت شامل يك طيف وسيع‌تر از فعاليت‌هاي بالقوه تجاري و تبادل اطلاعاتي است. به عنوان نمونه اينترنت به شركتها, اشخاص و دولت‌ها يك زيرساخت الكترونيكي را پيشنهاد مي‌كند كه قادر است بازارهاي مجازي مزايده براي كالاها و خدمات ايجاد كنند. مثلاً ebay.com جزو اولين سايت‌هايي است كه موفق شد چارچوبي ايجاد كند كه در آن مصرف‌كنندگان بتوانند كالاها و خدمات بسيار متنوعي را با افراد ديگر (C2C) و يا (C2B) داد و ستد كنند[5].

    هدف از بكارگيري تجارت الكترونيكي توسعه روشهاي قديمي تجارت نيست بلكه ارائه روشي جديد در انجام امور بازرگاني محسوب مي‌شود. با توجه به اين روش جديد بازرگانان قادرند محصولات خود را به شكل تمام وقت و به تمام خريداران در سرتاسر جهان مستقل از مرزهاي جغرافيايي و ملتها عرضه كنند.

    با توجه به نو بودن مفهوم تجارت الكترونيكي هنوز اغلب مردم فكر مي‌كنند تجارت الكترونيكي معادل خريد و فروش از طريق شبكه اينترنت مي‌باشد. در صورتي كه اين فقط جزء كوچكي از تجارت الكترونيكي محسوب مي‌شود. تجارت الكترونيكي امروزه مفهوم بسيار وسيعي دارد كه جنبه‌هاي مختلف تجارت, اقتصاد و بانكداري را دربرمي‌گيرد. تجارت الكترونيكي شامل خرده‌فروشي, عمده‌فروشي كالاهاي قابل لمس (مثل اتومبيل) و كالاهاي غيرقابل لمس (مثل اطلاعات, نرم‌افزار), ارائه سرويسهاي مختلف به مشتريان نظير مشاوره‌هاي پزشكي, حقوقي, مشاوره‌اي مديريتي و تخصصي و ديگر موارد تجارت مثل راه‌اندازي مناقصات و مزايده‌ها و تبادل كالا با كالا و همچنين شامل هر گونه تراكنش مالي / تجاري بين مؤسسات و افراد مختلف مي‌گردد.

    كنسرسيوم صنعت كمرس نت[6] از تجارت الكترونيكي تعريف زير را ارائه نموده است:

    ”تجارت الكترونيكي“ عبارت است از استفاده از كامپيوترهاي يك يا چند شبكه براي ايجاد انتقال اطلاعات تجاري كه بيشتر با خريد و فروش اطلاعات, كالا و خدمات از طريق اينترنت مرتبط مي‌باشد. رسالت تجارت الكترونيكي فقط ارتباط نيست بلكه پي‌ريزي و تقويت روابط تجاري است[7].

    كلاكوتا و وينستون[8] (1997) معتقدند كه ارائه يك تعريف از تجارت الكترونيكي بستگي به اين دارد كه از نظر چه كسي بخواهيم تجارت الكترونيكي را تعريف نماييم:

    از ديدگاه ارتباطات, تجارت الكترونيكي عبارت است از تحويل اطلاعات, كالا يا خدمات يا پرداخت‌ها از طريق خطوط تلفن, شبكه‌هاي كامپيوتر يا ابزارهاي ديگر.

    از ديدگاه فرآيند كسب و كار, تجارت الكترونيكي عبارت است از كاربرد فناوري به سمت و سوي اتوماسيون مبادلات تجاري و جريان كارها.

    از ديدگاه خدماتي, تجارت الكترونيكي عبارت است از يك ابزاري كه به وسيله آن شركتها و مؤسسات, مشتريان و مديريت, هزينه‌هاي خدمات را كاهش مي‌دهند, كيفيت كالاها را بهبود مي‌بخشند و سرعت ارائه خدمات را افزايش مي‌دهند.

    از ديدگاه پيوسته[9] تجارت الكترونيكي باعث ايجاد توانايي خريد و فروش كالا و اطلاعات از طريق اينترنت و ساير سرويس‌هاي پيوسته مي‌شود.

    تعاريف فوق هر كدام, جنبه‌اي از جنبه‌هاي تجارت الكترونيكي را مد نظر داشته است ولي هيچ كدام جامع و مانع نمي‌باشد. زيرا هر كدام با زدن لنزي بر چشمان خود براي لحظه‌اي چشم‌انداز تجارت الكترونيكي را به تصوير كشيده‌اند.

    به طور كلي تجارت الكترونيكي بر توليد (ايجاد) و بهره‌برداري از فرصت‌هاي جديد كسب و كار تأكيد دارد. و به عبارت ديگر ”ايجاد ارزش اقتصادي“ يا ”انجام كار بيشتر با هزينه كمتر“ در تجارت الكترونيكي مد نظر است.

    تجارت الكترونيكي كوشش مي‌نمايند فرآيند اجرايي مبادلات مؤسسات و كسب و كار را بر روي شبكه‌هاي گوناگون, قانوني نموده و تعمق ببخشد. توسعه اين فرآيندها مي‌تواند باعث عملكرد كاراتر (كيفيت بهتر, رضايت بيشتر مشتريان و تصميم‌گيري بهتر در سطح مؤسسات و سازمانها), كارايي اقتصادي بيشتر (هزينه‌هاي كمتر) و مبادلات سريع‌تر (سرعت بالاتر, پرشتاب, يا مبادلات پيوسته) گردد. به طور خاص تجارت الكترونيكي اجراي تبادل اطلاعات بين دو يا چند بخش (مؤسسات, سازمانها, اشخاص) را با استفاده از ارتباطات شبكه‌اي ميسر مي‌سازد. اين شبكه‌ها مي‌توانند تركيبي از سيستم تلفن معمولي (POTS)[10], تلويزيون كابلي[11], خطوط اجاره‌اي[12] و بي‌سيم[13] باشند. مبادلات مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات در حقيقت راه جديدي براي انجام امور كسب و كار و حتي انواع جديد كسب و كار را به وجود آورده است. به همين علت اخيراً مفهوم كسب و كار الكترونيكي[14] به طور گسترده‌اي مورد استفاده قرار گرفته است.

     

    [1]. Electronic Commerce (EC)

    [2] . كلباسي, 1380, ص 28.

     

    [3]. K.K. Bajaj

    [4] . باجاج و دبجاجي, 1376, ص ص 5ـ3.

    [5] . كلباسي, 1380, ص 29.

    [6]. Commerce Net

    [7] . حشمي و فريد, 1380, ص 43.

     

    [8]. Kalakota and whinston

    [9]. On-line

    [10]. Plain Old Telephone System (POTS)

    [11] . Cable TV

    [12] . Leased Lines

    [13] . Wireless

    [14]. Electronic Business 

    ------

    فهرست منابع فارسي

     

    1ـ اباذري, فرشيد, ”پول الكترونيكي و سيستم‌هاي پرداخت‌كننده اينترنتي“, پردازشگر, شماره 9, سال دوم.

    2ـ ابراهيمي, صفر و بختياري, محمد, ”دولت الكترونيكي“, مجموعه مقالات همايش جهاني شهرهاي الكترونيكي و اينترنتي, كيش, 13ـ11 ارديبهشت ماه 1380.

    3ـ ابلنسكي, نيك, مترجم: شريفي, منصور, ”مهندسي مجدد و مديريت دگرگون‌سازي سازمانها“, نشر آروين, تهران 1374.

    4ـ احتشامي اكبري, كامليا, ”تجارت الكترونيكي“ صنعت و مطبوعات, دي و بهمن 1376,
    ص 25ـ23.

    5ـ اذعاني, فاطمه, ”برقراري امنيت در سيستم‌هاي انتقال الكترونيكي پول“, اولين همايش بانكداري الكترونيكي, انتشارات بانك توسعه صادرات ايران, سال 1379, صفحات 196ـ167.

    6ـ اشعمي, محمدصادق و شيخاني, سعيد, ”كارت‌هاي بانكي و چگونگي كاربرد آنها در جمهوري اسلامي ايران“, مؤسسه تحقيقات پولي و بانكي, سال 1377.

    7ـ اشفعي, محمدصادق, ”پول الكترونيكي در قرن بيست و يكم“, تدبير شماره 56, مهر ماه 74.

    8ـ باجاج, ك.ك. و ناگ, دبجاني, مترجم: بهنام مجتهدي, دكتر ايرج, ”از مبادله الكترونيكي اطلاعات تا تجارت الكترونيكي“, مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني, تهران, 1376.

    9ـ بختياري, شهرام, ”پرداخت مبالغ كم از طريق اينترنت“, همايش جهاني شهرهاي الكترونيكي و اينترنتي جزيره كيش, 11ـ13 ارديبهشت ماه 1380.

    10ـ بي‌نام, ”تجارت الكترونيكي در ايران“, پردازشگر (رايانه / بازرگاني / صنعت) شماره 53, ص‌ص 37ـ33.

    11ـ بي‌نام, ”پاسخ به چند سؤال در مورد كارت‌هاي هوشمند“, پردازشگر, شماره 9, صفحات
    71ـ69.

    12ـ پديدار, ”آيا چك حذف مي‌شود؟“, فصلنامه بانك صادرات, شماره 11, صفحه 27.

    13ـ جزوه منتشر نشده بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در خصوص سوئيفت. (بخش سوئيفت).

    14ـ جليلي, سعيد و آبادي, مهدي, ”بررسي مكانيزم‌هاي امنيتي سيستم‌هاي پرداخت الكترونيكي در شبكه اينترنت“, اولين همايش بانكداري الكترونيكي, انتشارات بانك توسعه صادرات ايران, سال 1379, صفحات 77ـ41.

    15ـ حسيني, مژگان, ”بانكداري الكترونيكي در ايران“, پردازشگر, شماره 9, سال دوم.

    16ـ حسيني, مژگان, ”چشم‌انداز بانكداري الكترونيكي در ايران“, اولين همايش بانكداري الكترونيكي, انتشارات بانك توسعه صادرات ايران. سال 1379, صفحات 151ـ139.

    17ـ حشمي, عليرضا و فريد, حميرا, ”آشنايي با مفاهيم تجارت الكترونيكي“, مجموعه مقالات همايش جهاني شهرهاي الكترونيكي و اينترنتي, كيش 1380.

    18ـ رابينز, استفان, مترجم: كبيري, قاسم, ”مباني رفتار سازماني“, مركز انتشارات علمي دانشگاه آزاد اسلامي, چاپ چهارم, تهران: 1377.

    19ـ رادكي, لورانس, جي و ونير, جون, مترجم: مشتاق, مصطفي, ”پرداخت صورت‌حسابهاي الكترونيكي“, نشريه بانك و اقتصاد, شماره 2, صفحه 18.

    20ـ راهوار, منصور, ”پول الكترونيكي“, نشريه داخلي بانك ملي ايران, 1379.

    21ـ رستمي, حبيب, حمزه و كوروس, ”مروري بر فناوري كارت هوشمند و كاربردهاي آن“, اولين همايش بانكداري الكترونيكي, 1379, بانك توسعه صادرات ايران.

    22ـ رضايي, يوسف, ”نقش بانكها در تجارت الكترونيكي“, نشريه داخلي بانك رفاه كارگران, شماره 33, آبان 1379.

    23ـ رضايي‌فر, آيت و كيانپور, مجيد, ”نگاهي تازه و همه‌جانبه به كارت‌هاي اعتباري“, مجموعه مقالات همايش جهاني شهرهاي الكترونيكي, كيش, 1380.

    24ـ زمرديان, اصغر, ”مديريت تحول“, سازمان مديريت صنعتي, چاپ دوم, تهران: 1377.

    25ـ زندي حقيقي, منوچهر, ”پول و بانك“, انتشارات پيام, چاپ پنجم, تهران 1352.

    26ـ شرافت, احمدرضا, ”شبكه تبادل اطلاعات بانكي (شتاب)“, در اولين همايش بانكداري الكترونيكي, انتشارات بانك صادرات ايران, سال 1379, صفحات 208ـ198.

    27ـ شيخاني, سعيد, ”بانكداري الكترونيكي و راهبردهاي آن در ايران“, مؤسسه تحقيقات پولي و بانكي, تهران: پاييز 1378.

    28ـ صداقت, پرويز, ”پول الكترونيكي, تجارت الكترونيكي“, نشريه داخلي بانك ملي ايران.

    29ـ عليپور حافظي, مهدي, ”تجارت الكترونيكي در مراكز اطلاع‌رساني“, مجموعه مقالات همايش جهاني شهرهاي الكترونيكي و اينترنتي, كيش 1380.

    30ـ فيدلر و لسترو, مترجم: سلطاني شريف‌الدين, ”اقتصاد, پول و بانكداري“, نشريه شركت اكونوميكا, چاپ دوم, تهران 1350.

    31ـ قاسم‌زاده, فريدون, ”مصاحبه پيرامون تجارت الكترونيكي در ايران“, ماهنامة وب, سال دوم, شماره 13. تهران: تير ماه 1380.

    32ـ قيدرپور, سعيد, ”تجربه كارت‌هاي هوشمند“, نشريه داخلي بانك ملي ايران, شماره,
    صفحات 28ـ22.

    33ـ كاوسي, ليدا, ”پول الكترونيكي“, فصلنامه بانك صادرات, شماره 12.

    34ـ كلباسي, دكتر حسن, ”تجارت الكترونيكي, از رؤيا تا واقعيت“, فصلنامه بانك صادرات ايران, شماره 17, تابستان 80, صفحات 35ـ28.

    35ـ كهزادي, نوروز, ”بانكداري الكترونيكي: پيش‌نيازها, محدوديت‌ها و روشهاي پياده‌سازي آن در ايران“, پيك توسعه, شماره 27, خرداد و تير ماه 1380.

    36ـ كيارشي, حميد, ”تجارت الكترونيكي“, فصلنامه بانك صادرات ايران, شماره 15, صفحات
    86ـ84.

    37ـ ”گزارش تحقيقي درباره تجارت الكترونيكي“, مجله تدبير, شماره 112, صفحه 102.

    38ـ مشكوت, سيد محمد, ”بانك“, انتشارات قاروس ايران, جلد اول, تهران 1352.

    39ـ مقيمي, رضا, ”كاربردهاي شبكه ماهواره‌اي VSAT در اتوماسيون بانكي“, در اولين همايش بانكداري الكترونيكي, انتشارات بانك توسعه صادرات ايران, سال 1379, صفحات 27ـ13.

    40ـ منوچهري, ساسان, ”سير تحول فناوري اطلاعات و ارتباطات در بانكداري“, همايش جهاني شهرهاي الكترونيكي و اينترنتي جزيره كيش, 11ـ13 ارديبهشت ماه 1380.

    41ـ مؤمني, سيد مجيد, ”تجارت الكترونيكي با پول الكترونيكي“, بانك و اقتصاد, شماره 18, صفحات 33ـ32.

    42ـ ميشلن, فردريك, مترجم: جهان‌خاني, علي و پارسائيان, علي, ”پول و بانك / پول و ارز و بانكداري“, انتشارات سمت, چاپ اول, تهران 1378.

    43ـ نقشينه, شبنم و آقا محمدي, عباس, ”روشهاي استفاده از شبكه‌هاي عمومي مخابراتي براي بانكداري الكترونيكي“, در اولين همايش بانكداري الكترونيكي, انتشارات بانك توسعه صادرات ايران, سال 1379, صفحات 40ـ29.

     

    فهرست منابع انگليسي

     

    1- Ajinkya, R. Tushar, “Aspects of electronic fund transfer”, Finacial Dialy, Indiasercer.com, May, 2000.

    2- Carrington, M. & Langguth, P. “The Banking revolution” Pitman, 1997.

    3- Choralas, Dimitris N., “Strategic Planning for Electronic Banking From Human Resources to Product Development and Information System” Prentice Hall, 1987.

    4- Clarke, Roger, “Issues Arising from Electronic Payment Mechanisms”, Australian National University, Dec, 1995.

    5- Clarke, Roger, “Net – Based Payment Schemes”, Australian National University, Dec, 1996.

    6- Crede, Andreas, “Electronic Payment Systems” TA-Datenbank – Nachrichten, NY. Z, 7. Jg., Juni 1998.

    7- Dasgupta, pithwiraj, “Future of E-Banking in India”, Internet, Index 30008.

    8- d Alelio Ellen & Collins, John, T. “Electronic Under Current Low”, Computer Law Association, 1996.

    9- Howland, Gary, “Development of an open and flexible payment system” Internet, Aug-Nov 1996.

    10- http:/Commerce.WIPO.int/press/pr 99-185. html.

    11- http://faculty.bus.olemiss.edu/breithel/final.

    12- http://fms.treas.gov/eft/polsumm.html.

    13- http://vipcredit.com/what is electronic banking.htm.

    14- http://www.aph.gov.au/Library/Pubs/rp/1998-99/99 rp 12.htm.

    15- http://www.babytoysgifts.com/credithand book/filing-a-credit-complaint.

    16- http://www.chips.org.

    17- http://www/Communities. Msn.com / Electronic Commerce and Developing Countries.

    18- http://www. … / migros.htm, “case study condomat/ Migros An open EFT / POS System”.

    19- http://www.eff.org/pub/privacy/Digita-money/matonis-on-dig-cash.paper.

    20- http://www.epic.org.

    21- http://www/…/EFT Commonly Asked Questions.htm.

    22-http://www.eff.org/pub/privacy/Digita-money/digicash. Brochure.

    23- http:/www.financial express. Com/fe 2001.614/ invent 6.html.

    24- http://www.Fms.treas.gov/Ach/Index.html.

    25-http://www/Iagchampions.gov.uk/iagc/strategy.htm “Information Age Government Champions”.

    26- http://www.mondex.com.

    27- http://www.stls.Frb.org/banking/Ach/.

    28- http://www/swift.com/swift-home. “about swift”.

    29- http://www/swift.com/swift-home-joining swift/swift users.

    30- http://www.tas-consulting.com/Electronic-Banking.htm.

    31- http://www.w3.org/WD-MPTP-951122.

    32- Kalakota, R. and Whinston, A. “Electronic Commerce: Amanagements Guide”. (1997), (www...\Electronic Commerce – Part 1. htm).

    33- Marknorris & Steve, “E Business Essentials”, West Wiley, 2001.

    34- Minoli, Daniel & Minali, Emma, “Web Commerece Technology hand book”. Tota MCGraw-Hill publication company Ltd. New Delhi, 1998.

    35- Myrna, Z. Weiss, “Business to business e-commerce: Moving Into the value center of the Internet”, vital speeches of the Day New York, Aug 15, 1999.

    36- Putland, P. J, Hill & Tsapakidis, D. “Electronic Payment System” Bt Technol, J Vol 15, No.2, April 1997.

    37- Weiss, Z. Myrna, “Business to business e-commerce”, vital speeches of the day, New York, Aug 15, 1999.

  • فهرست مطالب

     

    عنوان                                                                                        صفحه

     

    پيشگفتار

     

    فصل اول : تجارت الكترونيكي

              1ـ1ـ مقدمه

              2ـ1ـ مفهوم تجارت الكترونيكي

              3ـ1ـ تاريخچه تجارت الكترونيكي

              4ـ1ـ مزاياي ايجاد تجارت الكترونيكي

              5ـ1ـ معايب تجارت الكترونيكي

              6ـ1ـ مراحل تجارت الكترونيكي

              7ـ1ـ مدلهاي تجارت الكترونيكي

              8ـ1ـ عواملي كه باعث شتاب تجارت الكترونيكي شده‌اند

              9ـ1ـ تجارب كشورها در خصوص تجارت الكترونيكي

              10ـ1ـ اثرات تجارت الكترونيكي بر كشورهاي در حال توسعه

              11ـ1ـ محدوديت‌هاي رشد تجارت الكترونيكي در كشورهاي در حال توسعه

              12ـ1ـ عوامل مؤثر در گسترش تجارت الكترونيكي

              13ـ1ـ جايگاه تجارت الكترونيكي در ايران

     

    فصل دوم : انتقال الكترونيكي وجوه و بانكداري الكترونيكي

              1ـ2ـ مقدمه

              2ـ2ـ پول و نقش آن در تجارت

                       1ـ2ـ2ـ نقش‌هاي اساسي پول

                       2ـ2ـ2ـ ويژگيهاي مطلوب پول

                       3ـ2ـ2ـ انواع تقسيم‌بندي پول

    3ـ2ـ چگونگي پيدايش نظام بانكداري در جهان و سير تكاملي آن

                       1ـ3ـ2ـ تاريخچه و چگونگي پيدايش بانكداري

                       2ـ3ـ2ـ تاريخچه پيدايش بانكداري الكترونيكي

                       3ـ3ـ2ـ مقايسه بانكداري سنتي و بانكداري الكترونيكي

              4ـ2ـ انتقال الكترونيكي وجوه

                       1ـ4ـ2ـ مقدمه

                       2ـ4ـ2ـ مفهوم انتقال الكترونيكي وجوه (EFT)

                       3ـ4ـ2ـ اهميت و جايگاه EFT

                       4ـ4ـ2ـ مزاياي بكارگيري انتقال الكترونيكي وجوه

                       5ـ4ـ2ـ نحوه عملكرد انتقال الكترونيكي وجوه

                       6ـ4ـ2ـ انواع سيستم‌هاي انتقال الكترونيكي وجوه

                       7ـ4ـ2ـ معماري سيستم‌هاي پرداخت الكترونيكي

              5ـ2ـ سوئيفت (SWIFT)

                       1ـ5ـ2ـ مقدمه

                       2ـ5ـ2ـ تعريف سوئيفت

                       3ـ5ـ2ـ تاريخچه سوئيفت

    4ـ5ـ2ـ مزاياي سوئيفت

              5ـ5ـ2ـ كاربرد سوئيفت

                       6ـ5ـ2ـ مكانيزم عمل سوئيفت

              6ـ2ـ كارت‌هاي بانكي

                       1ـ6ـ2ـ مفهوم كارت‌هاي بانكي

                       2ـ6ـ2ـ تاريخچه كارتهاي بانكي

                       3ـ6ـ2ـ مزاياي كارتهاي بانكي

                       4ـ6ـ2ـ انواع كارتهاي بانكي

                       5ـ6ـ2ـ مكانيزم عمل كارتهاي بانكي

                       6ـ6ـ2ـ الزامات و تجهيزات سيستم مديريت كارت

                       7ـ6ـ2ـ مسائل و مشكلات كارتها

              7ـ2ـ پول الكترونيكي

              1ـ7ـ2ـ مقدمه

                       2ـ7ـ2ـ تعريف پول الكترونيكي

                       3ـ7ـ2ـ اهميت و مزاياي پول الكترونيكي

                       4ـ7ـ2ـ انواع پول الكترونيكي

                       5ـ7ـ2ـ معايب و پيامدهاي منفي پول الكترونيكي

              8ـ2ـ پرداخت الكترونيكي صورت‌حسابها

                       1ـ8ـ2ـ مقدمه

                       2ـ8ـ2ـ تعريف پرداخت الكترونيكي صورت حسابها

                       3ـ8ـ2ـ اهميت پرداخت الكترونيكي صورت حسابها

                       4ـ8ـ2ـ فرآيند پرداخت الكترونيكي صورت حسابها

                       5ـ8ـ2ـ مزاياي پرداخت الكترونيكي صورت حسابها

              9ـ2ـ امنيت در سيستم‌هاي الكترونيكي انتقال وجوه

                       1ـ9ـ2ـ مقدمه

                       2ـ9ـ2ـ مفهوم امنيت

                       3ـ9ـ2ـ مسائل مربوط به امنيت

                       4ـ9ـ2ـ فناوري‌هاي امنيت اطلاعات

     

    فصل سوم : انتقال الكترونيكي وجوه و بانكداري الكترونيكي و موانع گسترش آن در ايران

              1ـ3ـ مقدمه

              2ـ3ـ بانكداري الكترونيكي در ايران

              3ـ3ـ مشكلات و موانع گسترش انتقال الكترونيكي وجوه و بانكداري الكترونيكي در ايران

              1ـ3ـ3ـ مشكلات  مربوط به زيرساخت‌هاي اساسي

              2ـ3ـ3ـ كمبود سرمايه‌هاي انساني مناسب براي انتقال الكترونيكي وجوه در ايران

              3ـ3ـ3ـ موانع قانوني كاربرد انتقال الكترونيكي وجوه در ايران

    4ـ3ـ3ـ موانع اقتصادي گسترش و توسعه انتقال الكترونيكي وجوه در ايران

    5ـ3ـ3ـ موانع فرهنگي ـ اجتماعي گسترش و توسعه انتقال الكترونيكي وجوه در ايران

              6ـ3ـ3ـ موانع سياسي گسترش و توسعه انتقال الكترونيكي وجوه در ايران

    7ـ3ـ3ـ موانع مربوط به مقاومت كاركنان و مديران بانكها در مقابل تغيير حركت از بانكداري سنتي به بانكداري الكترونيكي

    8ـ3ـ3ـ مشكلات مربوط به نظام مديريتي حاكم بر بانكهاي كشور

    9ـ3ـ3ـ سنتي بودن سيستم‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي سازمانها و مؤسسات دولتي و بخش خصوصي در ايران

    10ـ3ـ3ـ دولتي بودن بانكهاي كشور و وضعيت غيررقابتي بودن آنها

    11ـ3ـ3ـ مشكلات امنيتي

    12ـ3ـ3ـ اثرات ناشي از تحريم اقتصادي آمريكا

     

    فصل چهارم : راههاي گسترش و توسعه بانكداري الكترونيكي در ايران

              1ـ4ـ مقدمه

              2ـ4ـ برنامه راهبردي تحول در نظام بانكداري جمهوري اسلامي ايران

              3ـ4ـ نقش وظايف بانك مركزي در برنامه تحول در نظام بانكداري جمهوري اسلامي

              4ـ4ـ شيوه ايجاد تحول در يك بانك

    ضميمه: تعريف واژه‌هاي كليدي

     


موضوع پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, نمونه پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, جستجوی پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, فایل Word پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, دانلود پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, فایل PDF پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, تحقیق در مورد پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, مقاله در مورد پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, پروژه در مورد پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, پروژه درباره پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : بازاریابی چکیده محققان بر این باورند که ما اکنون در عصر اطلاعات زندگی می کنیم، عصری که در آن دانش و اطلاعات ضرورتی اجتناب ناپذیر به حساب می آیند، دلیل پیدایش این عصر، فناوری های جدیدی است که تحت عنوان فناوری ارتباطات و اطلاعات )فاوا( شناخته می شوند با ظهور این فناوریها و توسعه کاربرد آن ها، سازمان ها و ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده امروزه بانکداری اینترنتی با استفاده از تکنولوژی وب و اینترنت، مشتریان را قادر می سازد تا فعالیّت های مالی خود را در یک محیط مجازی انجام دهند. تحقیقات انجام شده بر روی پذیرش بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان،درک عقاید مشتری در مورد استفاده از بانکداری اینترنتی را ارتقاء می بخشد و نشان می ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده : در دنیای کنونی بانکداری از عوامل حیاتی توسعه کشور هاست. به این ترتیب مشتریان به عنوان علت وجودی و در ادامه حیات بانکداری از اولویت خاصی برخوردار می باشند. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر عوامل موثر بانکداری اینترنتی در وفاداری مشتریان بانک پارسیان شهرستان رشت به آزمون پنج فرضیه می ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازرگانی بین‌الملل چکیده با گسترش استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، جهان شاهد تحول عظیمی است که از آن تحت عنوان عصر اطلاعات یاد می‌شود. صنعت بانکداری نیز تحت تأثیر این تغییرات تحول شگرفی را تجربه می‌کند. بدیهی است در صورت عدم استقبال مشتریان از سیستمهای بانکداری الکترونیک ارائه اینگونه خدمات با شکست ...

پايان نامه مدرک کارشناسي ارشد رشته علوم اقتصادي سال تحصيلي 94-1393   فصل اول   کليات پژوهش مقدمه امروزه در بسياري از کشورها مخصوصا در کشورهاي در حال توسعه در کنار اقتصا

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین­المللچ چکیده استفاده از روش­های نوین مهندسی کیفیت در سالیان اخیر رشد روز افزونی داشته بطوریکه شرکت­های صنعتی و خدماتی برای تولید و ارائه محصولات و خدمات خود مطابق با خواسته­های متغیر مشتریان از این روش­های مهندسی کیفیت استفاده می­کنند.یکی از این روش­ها که از طریق ندای مشتری اقدام به جمع­آوری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A( گرایش مدیریت بازرگانی- داخلی چکیده: در این پژوهش ، به بررسی رابطه خدمات الکترونیکی تلفن همراه باجذب مشتری و افزایش بهره وری نظام بانکی در استان کرمانشاه پرداخته شده است . دراین پژوهش به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روش همبستگی پیرسون و نرم افزار spss استفاده شده است . جامعه مورد مطالعه در این پژوهش مشتری های بانکهای ...

پايان نامه جهت اخذ کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي تابستان 1392 چکيده: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بکارگيري فناوري اطلاعات با رضايتمندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه اروميه انجام گرفت

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی - بازرگانی داخلی چکیده: امروزه با توجه به پیشرفت های فراگیر و صنعتی شدن جوامع و نیز نزدیک شدن خدمات و امکانات سازمان ها به یکدیگر، خلا فقدان تبلیغات موثر و کارآمد که باعث جلب توجه هرچه بیشتر مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی شود، لازم و ضروری به نظر می رسد. بانک ها نیز مانند موسسات دیگر از این امر مستثنی نیستند. یکی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته مدیریت بازرگانی داخلی چکیده امروزه، کاربرد فناوری اطلاعات در صنایع خدماتی رشد بسیاری نموده است که بارزترین نمونه آن صنعت بانکداری می باشد. بانک ها با استفاده از این فناوری محصولاتی را ابداع می نمایند که می توانند با نیروی انسانی کمتر خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه دهند. شبکه بانکی کشور ما نیز با درک جایگاه فناوری اطلاعات ...

ثبت سفارش