پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات

word 1 MB 30705 136
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین­المللچ

    چکیده

    استفاده از روش­های نوین مهندسی کیفیت در سالیان اخیر رشد روز افزونی داشته بطوریکه شرکت­های صنعتی و خدماتی برای تولید و ارائه محصولات و خدمات خود مطابق با خواسته­های متغیر مشتریان از این روش­های مهندسی کیفیت استفاده می­کنند.یکی از این روش­ها که از طریق ندای مشتری اقدام به جمع­آوری خواسته­های مشتریان می­کند و آنها را به ویژگی­های خدمت ترجمه می کند QFD است که امروزه در صنایع خدماتی استفاده می­شود.

     در این تحقیق که به سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD  جهت بهبود کیفیت خدمات پرداخته است ضمن گرفتن بازخور از مشتری، با توجه به خواسته­های آنها یک سری راهکارها را برای نزدیک شدن خدمات ارائه شده به مشتریان که باعث بهبود خدمات شده و همچنین رضایت آنها را نتیجه می­دهد ارائه می­دهیم. این تحقیق از نظر روش تحقیق توصیفی و از شاخه میدانی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی- موردی بوده و در طی مراحلی که اشاره خواهد شد انجام گرفته است. ابتدا با تهیه جدول ندای مشتری و با مصاحبه مستقیم با تعدادی از مشتریان شناخته شده بانک خواسته­های مشتریان را جمع­آوری کردیم و خواسته­هایی را که بیشترین فراوانی را داشتند در قالب پرسشنامه­ای طراحی کردیم و پس از سنجش روایی و پایایی این پرسشنامه و همچنین تعیین جامعه و نمونه آماری آن را بین افراد نمونه توزیع و در ادامه با اتمام جمع­آوری پرسشنامه­ها آنها را با همکاری گروه تمرکز مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و از آنها نتایج مورد نظر را استخراج و وارد ماتریس­های QFD کردیم. در مرحله پایانی پس از تجزیه و تحلیل پرسشنامه­ها  از طریق نرم­افزار SPSS میزان رضایت مشتریان  بانک صادرات کرمان محاسبه شد.

    در تحقیق حاضر ما از مدل سه مرحله­ای QFD بهره گرفتیم و با کمک ماتریس­های QFD اهمیت خواسته­ها از نظر مشتری، ویژگی­های خدمات، راهبردها و راهکارها را رتبه­بندی کردیم که به شرح زیر می­باشند: از میان 19 خواسته شناسایی شده مشتریان از طریق مصاحبه، 1. طرز برخورد پرسنل با مشتری، 2. سرعت در ارائه خدمات بانک و  3. دقت و صحت خدمات ارائه  شده بانک ، ازمیان 14 ویژگی خدمات شناسایی شده توسط گروه تمرکز،1. رویه­های مشخص کاری، 2. تسهیلات، برنامه ها و سیستم­های اطلاعات پیشرفته و خود کنترل و 3. پرسنل کافی و ماهر جهت ارائه خدمات در حداقل زمان ممکن، از میان 24 راهبرد شناسایی شده توسط گروه تمرکز،1. مصاحبه با خبرگان صنعت بانکداری، 2. جستجو در مورد رویه های کاری و سیستمهای مورد استفاده در بانکهای کشورهای پیشرفته و 3.  بازدید از رویه های کاری وتسهیلات و خدمات و سیستمهای بکار گرفته شده در بانکهای رقیب ، و از میان 21 راهکار شناسایی شده توسط گروه تمرکز ،1. ارائه انواع خدمات به صورت الکترونیکی، 2. یافتن روش­های استاندارد و ساده کاری بدون دیوانسالاری اضافی و 3. انعطاف­پذیری در روش­های ارائه خدمات ، در اولویت اهمیت قرار دارند.در نهایت این تحقیق نشان می­دهد که رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان از کیفیت خدمات ارائه شده برابر با 73 درصد است.

    در محیط پویا و پر تلاطم امروزی که رقابت حرف اول را میزند آن دسته از سازمان­هایی موفق هستند که بتوانند با شناسایی نیازهای مشتریان و برآورده کردن خواسته­های آنها از سایر رقبا در این بازار رقابتی پیشی گیرند. یکی از فلسفه­های جدید بازاریابی به نام مشتری­گرایی اینگونه بیان می­کند که باید مشتری را مرکز توجه قرار داده و از دید مشتریان به مسائل نگاه کرد. امروزه همراه با تغییراتی که در زندگی ایجاد می­شود خواسته­ها و نیاز­های بشر نیز دستخوش تغییر قرار می­گیرند از این رو مدیران سازمان­ها باید به خوبی با تمام جنبه­های این خواسته­ها و نیازها آشنا شوند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به گونه­ای ارائه دهند که باب تبع مشتریان باشند و بتوانند رضایت مشتری را که امروزه از اصطلاحات متداول در محیط می­باشد را جلب کنند. در راستای جلب رضایت مشتری صنایع خدماتی در حال دگرگونی می­باشند و مبتکران در این صنایع به دنبال راه حل­های جدید برای تأمین نیازهای مشتریان هستند که بتوانند با بهبود کالا و خدمات خود، نظر مشتری را به خود جلب کرده و سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند.از آنجاکه توزیع خدمات با کیفیت یک استراتژی مهم و اساسی در سازمان­ها است، اکنون بسیاری از سازمان­ها به این استراتژی پایبند بوده و آن را  در رأس امور قرار داده­اند و اگر سازمانی نتواند انتظارات مشتریان خود را تأمین کند در این محیط رقابتی جایی نخواهد داشت و خود به خود از این گردونه حذف خواهد شد. نظام بانکی از اجزای مهم اقتصادی هر کشور است و مسئولیت سنگینی دارد و با وجود تنوع زیادی که در بانک­ها پدید آمده است مدیران این سازمان­ها به این امر واقفند که مشتری راضی وفادار است و به سوی موسسه خود باز می­گردد اما مشتری ناراضی اینگونه نیست، پس می­توان اینگونه نتیجه­گیری کرد که کیفیت خوب خدمات باعث ماندگاری مشتری، رضایت مشتری، جذب مشتری جدید، بهبود عملکرد مالی و سودآوری میشود و می­توان گفت که بین این عوامل رابطه قوی و آشکاری وجود دارد. همچنین میل مشتریان به استفاده از خدمات غیر­حضوری ،الکترونیکی و سایر خدمات بانکی و همچنین صرفه جویی در وقت، مشتری را به سمت بانک­هایی راهنمایی می­کند که هر چه بیشتر و بهتر این خدمات را ارائه می­دهند پس مدیران باید به خوبی خواسته­ها و نیازهای مشتریان خود را شناسایی کنند و خدمات خود را در راستای مشتری­مداری ارائه دهند. صحبت از اندازه­گیری مفهومی همچون رضایتمندی مشتری، یادآور سخن ارزشمند لورد کلوین[1] است. این دانشمند بزرگ بیان کرده است: "وقتی شما می توانید چیزی را اندازه بگیرید و آن را به صورت عددی توصیف نمایید، نمایانگر علم و دانش شما درباره آن است. ولی وقتی نمیتوانید چیزی را به صورت کمی توصیف کنید، دانش شما درباره آن ناکافی است. ممکن است شما درباره آن پدیده مقداری آگاهی داشته باشید اما به سختی می­توانید ادعا کنید که راجع به آن پدیده علم دارید" (یا کیان و کانجی، 2001). به هر حال هرگز نمی­توان از این نکته چشم پوشید که محرک اصلی برای سازمان­های تجاری که به دنبال بهبود­های عمده در مسیر پیشرفت خویش هستند، همانا مشتریان آن سازمان می­باشند.به بیان دیگر هیچ کسب و کاری بدون مشتری قادر به ادامه حیات نمی­باشد. بنابراین بسیار حیاتی است تا هر مؤسسه تجاری، چارچوبی برای درک، تجزیه و تحلیل و ارزیابی وضعیت مشتریانش در اختیار داشته باشد (لوسکیو و مک دوگال[2]، 1996). امروزه سیاست های راهبردی و تجاری بر حفظ و بهبود وفاداری و افزایش اعتماد مشتریان نسبت به سازمان متمرکز شده است، در حالی که پیش از این، تمرکز بر جذب مشتریان جدید، سیاست عمده سازمان بود. مهمترین علل چنین تغییراتی افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی شرکت ها نسبت به پیامدهای مطلوب رضایت و وفاداری مشتریان است. شرکت هایی که از این طریق سهم بیشتری از مشتریان وفادار را به خود اختصاص داده اند، به واسطه علل متعددی از جمله نرخ خرید مجدد بالا، کاهش هزینه­های تبلیغات به خاطر درگیر شدن مشتریان در تبلیغات دهان به دهان، کاهش تمایل برای تعویض و تغییر منبع خرید کالا و خدمات، میزان سودآوری سازمان را به مراتب افزایش داده­اند (کاتلر[3] و همکاران، 2001). در سالهای اخیر، مطالب زیادی در زمینه کاربرد مدیریت کیفیت جامع (TQM) منتشر شده است. این امر در دهه گذشته، مورد توجه گسترده قرار گرفته است که نشان دهنده این موضوع است که سازمان­های صنعتی و خدماتی به فکر راهی برای رقابت و بالا بردن کارایی خود هستند. استفاده موفق از[4]TQM در سازمان­های صنعتی و خدماتی نشان از مزیت بارز این شیوه برای رسیدن به یک حد مطلوب کیفیت از نظر مشتری است (رنجبران و همکاران ، 1381).در بازار رقابتی امروز، روشهایی می­توانند موفقیت سازمان را تضمین کنند که بتوانند خواسته­های مشتریان را تشریح کرده و آنها را در طراحی محصول یا خدمت لحاظ کنند. مزیت­های رقابتی از تکنیک­ها و ابزارهای مختلفی استفاده می­کنند که یکی از این تکنیک­های مدیریتی و کیفیتی که امکان تعامل بین بخش­های تولید، بازاریابی و فروش را فراهم کرده است تکنیک QFD میباشد.[5]QFD یکی از روش­های مهندسی کیفیت است که می­توان از آن به عنوان ماشین مترجم «نیازمندی­های مشتریان» به «مشخصات فنی و مهندسی» نام برد و یا به عبارتی دیگر این تکنیک بازار و مشتریان محصول را شناسایی می­کند و مورد بررسی و تحلیل قرار داده و ضمن شناسایی خواسته­ها و نیازهای مشتریان ، سعی در لحاظ نمودن آنها در تمامی مراحل طراحی و تولید دارد. QFD در چند سال اخیر در بسیاری از سازمان­های تولیدی و خدماتی به نحو احسن به کار رفته و کارایی مثبت خود را به خوبی نشان داده است. در سال­های اخیر کشورهای آمریکا، ژاپن و اروپا، QFD را برای سازمان­های صنعتی و خدماتی خود به کار بردند و به نتایج مثبتی در زمینه مشتری­مداری رسیده­اند. لذا با توجه به اینکه بانک صادرات کرمان استراتژی مشتری مداری را به عنوان استراتژی خود انتخاب نموده­است، در جهت افزایش میزان رضایت مشتریان به شناسایی آنها پرداخته تا بتواند اطلاعات جامعی از نیازها و خواسته­های آنها به دست آورد و با استفاده از روش QFD این نیازها را به الزامات عملیات تبدیل کند و ضمن اجرای این روش میزان رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده را نیز اندازه بگیرد. این فصل پس از بیان مسأله و اهمیت و اهداف تحقیق، به شرح سؤالات تحقیق می­پردازد و در انتهای فصل کلید واژه و قلمرو تحقیق ذکر می­گردد.

     

    1-2 تعریف مسأله

    مشتری مداری به عنوان زیربنای نظریه­های مدیریت بازاریابی نوین شناسایی شده است (بریدی و کرونین[6]، 2001). سازمان­ها مشتری مداری را در برنامه­های خود بر اساس انتظارات و ترجیحات مشتریان سر­لوحه خود قرار داده­اند و بر این اساس به دنبال ارضاء نیازها و آرزوهای مشتریان خود هستند (بریو و هندرسون[7]، 1998). سازمان­ها به روشنی دریافته­اند که هزینه نگهداری مشتری فعلی خیلی کمتر از هزینه جذب یک مشتری جدید است (زعیری، 2000).تعاریف مختلفی از مشتری مداری ارائه شده است ولی اصل بنیادین همه آنها قرار دادن مشتری در کانون توجه استراتژیک سازمان­هاست. به عبارت دیگر تمامی اقدامات و فعالیت­های سازمانی باید بر اساس خواست و نظر مشتری تعریف و انجام شود. همچنین مشتری مداری مبنای فرهنگ سازمانی است که حاصل آن افزایش رضایتمندی مشتری میباشد (نوانکوو[8] ،1995). در طول دهه گذشته سازمان­ها – از هر نوع و اندازه­ای- سعی نموده­اند تا به درک اهمیت رضایتمندی مشتری  توجه بیشتری نمایند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده رابطه قوی بین رضایتمندی مشتری به عنوان یکی از معیارهای موفقیت مطرح شده است. این سازمان ها به شدت بر روی بهبود فعالیت­هایی که باعث افزایش رضایتمندی مشتری می­گردند، سرمایه­گذاری می­کنند. سنجش رضایتمندی مشتری در رابطه با سنجش این موضوع است که مشتریان چگونه عملکرد شما را به عنوان عرضه­کننده درک می­کنند (هیل[9]، 1996).سنجش رضایتمندی مشتری بازخوری عینی و معنی داری در رابطه با انتظارات و ترجیحات مشتری ارائه می­دهد. همچنین سنجش رضایتمندی مشتری احساسی از میزان موفقیت را برای سازمان فراهم می­آورد (مهلیس[10] و همکاران ، 2001). به طور متوسط سالیانه بین 10% تا 30% از مشتریان سازمان­ها آن سازمان را ترک می­کنند. این در حالی است که اغلب این سازمان­ها از اینکه چه مشتریانی را از دست داده­اند و اینکه این مشتریان را در چه زمان و چرا از دست داده­اند و همچنین از کاهش مقدار درآمد و سود سازمان به موجب این کاهش آگاهی ندارند. عدم رضایت مشتری یکی از مهمترین عوامل کاهش مشتریان می­باشد. اما در مورد اینکه چه چیزی باعث این عدم رضایت می شود؟ تحقیقات زیادی انجام شده است و دلالت بر این موضوع دارد که شکاف بین انتظارات مشتریان از خدمات مورد انتظار و خدمات واقعی که آنها دریافت می­کنند باعث این نارضایتی می­شود (هیل، 1996). برنامه­های سنجش رضایتمندی مشتری به دنبال پاسخگویی به چرایی نارضایتی مشتریان هستند. مهمترین مزایای سنجش رضایت مشتریان عبارتند از:

    سنجش میزان رضایت مشتریان، احساسی از میزان موفقیت سازمان ارائه می­دهد.

    سنجش میزان رضایت مشتریان، معیاری برای تعیین استانداردهای سازمانی است.

    سنجش میزان رضایت مشتریان، بازخوری عینی و معنی­دار در رابطه با عملکرد سازمانی است.

    سنجش میزان رضایت مشتریان، مشخص کننده این موضوع است که چه چیزهایی باید بهبود یابند.

    سنجش میزان رضایت مشتریان، افراد را برای دستیابی به سطوح بالاتر بهره­وری ترغیب می­کند (هیل ، 1996).

    امروزه تمامی سازمان ها برای بقاء در بازار رقابت و موفقیت محصول خود اعم از کالا یا خدمات، نیازمند شناختی دقیق از مشتریان خود می­باشند. در این میان سازمان­های خدماتی در مقایسه با سازمان­های تولیدی از ویژگی­های منحصر به فردی برخوردار هستند. از جمله آن می­توان به نا­ملموس بودن خدمات، تولید و مصرف همزمان آن، اهمیت تأثیر انسان در صنعت خدمات، عدم امکان اقدامات اصلاحی پس از ارائه آن و وجود معیارهای سنجش کیفی اشاره کرد. این ویژگی­ها باعث می­شود که بررسی، ارزیابی و بهبود خدمات به فرایندی حساس و نسبتا پیچیده تبدیل شود (مومنی و مرمضی ، 1386). امروزه استفاده از مدیریت کیفیت به عنوان سازوکاری برای دستیابی به اهدافی مانند مشتری محوری و سودآوری مرسوم شده است و اغلب شرکت­ها برای بهبود وضعیت خود در بازار رقابتی تلاش می­کنند که این اصول را در درون سازمان خود پیاده کنند. یکی از تکنیک­هایی که امروزه در جهت برآورده ساختن خواسته­ها و انتظارات مشتریان و انتقال آنها به فرایند طراحی محصول یا ارائه خدمت به کار گرفته می­شود تکنیک QFD است (آقایی و همکاران ، 1386).

    یکی از مراکز فعال ودارای نقش حساس در تمامی کشورها ، بانک­ها می­باشند. پیشرفت اقتصادی هر کشور به افزایش کارایی و بهره­وری بانک­ها و رو آوردن آحاد جامعه به خدمات بانک­ها است. با توجه به مطالعات انجام شده فعالیت های اصلی بانک صادرات عبارتند از (www.bsi.ir):

     

    1-2-1فعالیت اصلی بانک

    موضوع فعالیت و عملیات بانک طبق ماده 4 اساسنامه به قرار زیر می باشد .

    الف ) عملیات تجاری

    افتتاح و نگهداری حساب جاری ، پس انداز و سایر حسابهای مشابه.

    قبول سپرده­های دیداری ، ثابت ، پس­انداز و مشابه آنها.

    اعطای وام و اعتبار.

    خرید اوراق و اسناد بازرگانی از قبیل سفته و برات و انجام معاملات مربوط به آنها.

    تحصیل وام و یا اعتبار از داخل یا خارج از کشور با رعایت مقررات جاری و از طریق بانک صادرات ایران.

    نقل و انتقال وجوه در داخل کشور.

    انجام معاملات ارزی.

    افتتاح اعتبار اسنادی وارداتی و ابلاغ اسناد صادراتی و صدور و قبول ضمانت­نامه­های خارجی و هر نوع عملیات مربوط به آنها از طریق بانک صادرات ایران.

    صدور و تائید هر گونه ضمانت نامه بانکی در داخل کشور.

    10.  قبول امانات و نگهداری سهام و اوراق بهادار و سایر اشیاء و اموال قابل قبول .

    11.  اجاره صندوق امانات .

    12.  قبول کارگزاری بانک­ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی .

    13.  افتتاح حساب جاری بنام خود و تودیع وجوه دیداری یا مدت دار در بانک­های دیگر و موسسات مالی و اعتباری .

    14.  تودیع منابع مازاد بر نیاز بانک نزد سایر بانک­ها جز در شبکه بانک­های استان با تائید هیات مدیره بانک صادرات ایران می باشد .

    15.  انجام وظایف قیمومیت ، وصایت ، وکالت و کارگزاری .

    16.  ترخیص کالا از گمرکات و حمل و نقل کالا از بنادر و گمرکات به حساب بانک یا مشتریان و هر نوع معامله و خرید و فروش آنها و معامله قبوض انبارهای عمومی.

    17.  انجام هرگونه عملیات بیمه مربوط به بانک و یا بحساب مشتریان نزد شرکت­ها و موسسات بیمه.

    18.  انجام سایر عملیات و معاملات بانکی و بازرگانی که بموجب قوانین و مقررات برای بانک­ها ممنوع نباشد .

    ب) عملیات تخصصی

    اعطای وام و اعتبار در رشته­های صنعت و معدن، ساختمان، کشاورزی، بازرگانی و خدمات .

    اعطای وام و اعتبار به صاحبان حرف و مشاغل .

    مشارکت یا سرمایه­گذاری در استان با رعایت آئین­نامه­های مصوبه .

    ارائه راهنمایی­های فنی، مالی و مدیریت در امور کشاورزی، صنعتی، معدنی، ساختمانی، بازرگانی و خدمات به افراد و شرکت­هایی که از تسهیلات بانک استفاده می­کنند .

    تبصره : آئین نامه مربوط به ضوابط عملیات تخصصی بانک به پیشنهاد هیئت مدیره از طریق بانک صادرات ایران در شورای عالی بانک­ها مطرح و پس از تائید به تصویب مجمع عمومی بانک­ها و تائید شورای پول و اعتبار خواهد رسید .

    با به وجود آمدن بحث رقابت در سازمان­های دنیا و رقابت برای ماندن در صحنه جهانی و حفظ موقعیت سازمان در برابر رقبا، سازمان­ها به دنبال راهکارها و روش­های رقابت هستند. در این میان مشتری مداری، ارائه خدمات کارا، سازگاری با مفهوم کیفیت و ارائه خدماتی با کیفیت عالی برای سازمان­ها از مسائل ضروری و اجتناب­ناپذیر هستند (آکائو و میزونو[11] ، 1996). لذا برنامه­ریزی برای یک بانک متناسب با نیازهای اصلی جامعه بسیار ضروری است. بنابراین بانک­ها به عنوان مهمترین سازمان­های خدماتی، به فکر اثربخشی روز افزون و خدمات با کیفیت هستند تا بتوانند با ارائه خدمات با کیفیت و بالاتر و مطابق با نیازهای مشتریان در افزایش رضایت مشتریان و سودآوری از رقبای خود موفق­تر باشند؛ در نتیجه بانک­ها برای رسیدن به یک حد عالی در کیفیت به فکر یافتن راهکارها، ابزارها و روش­های خاصی برای این منظور هستند. با توجه به پیشرفت­های بسیار چشمگیر چندسال اخیر در مباحثی چون TQM، مدیریت کیفیت در صنایع و خدمات مختلف نشان می­دهد که این روش­ها بسیار موفق بوده و با خلق شرایطی مطلوبتر، سازمان­ها را در رقابت با رقبا همراهی می­کنند. در این مفاهیم مدیریت کیفیت، مشتری مداری و رضایتمندی مشتری، از مفاهیم بسیار مهم و اساسی برای سازمان­ها هستند. در این میان، روش شناخته شده QFD برای شناخت صحیح مشتریان و درک نیاز­ها­یشان بسیار مفید بوده و در بسیاری از سازمان­ها به کار رفته است (آکائو و میزونو ،1996). روشQFD  برای اولین بار در صنعت کشتی­سازی، توسط یوجی آکائو در سال 1972 ارائه گردید و بعد در اکثر صنایع و خدمات به کار گرفته شد. اساس این روش به این گونه است که ابتدا مشتریان یک سازمان، مشخص شده و سپس آنها طبقه­بندی می­شوند و بعد از شناخت مشتریان، نیازهای آنها نیز تعیین می­گردد، این نیازها و خواسته­ها در طراحی محصول و خدمات لحاظ می­گردد و در نهایت، محصول یا خدمت تولید شده مطابق خواسته­های مشتری طراحی می شود (ریول[12] و همکاران ، 1997). این روش در بانک­ها به این صورت است که با در نظر گرفتن نمونه­ای از مشتریانی که به بانک صادرات مراجعه می­کنند نیازها و خواسته­های آنها از خدمات بانک شناسایی می­شود و سپس این خواسته­ها در سه مرحله به الزامات عملیات تبدیل می­شوند. ضمن این فرایند، خدمات بانک مطابق با خواسته­ها و نیازهای مشتریان طراحی می­گردند و منجر به رضایت مشتریان می­شوند. با توجه به مقدمه­ای که بیان شد اینک این سؤال پیش می­آید که آیا می­توان خواسته­های مشتریان بانک صادرات را به الزامات عملیات تبدیل کرد؟ آیا خواسته­های مشتریان را می­توان در فرایندهای ارائه خدمات بانک لحاظ کرد؟ این کار چه محدودیت­هایی می­تواند داشته باشد؟ آیا می­توان از روش QFD در بانک صادرات استفاده کرد؟ موانع انجام چنین کاری در بانک­ها چیست؟ آیا می توان با اجرای روش QFD رضایت مشتریان بانک صادرات را اندازه گرفت؟

     

    1-3 اهمیت تحقیق

    امروزه کیفیت مهمترین عامل در رقابت­های جهانی به شمار می­آید. تشدید رقابت جهانی و افزایش تقاضای مشتریان برای کیفیت برتر، شرکت­ها را متوجه این نکته ساخته است که برای رقابت پیروز­مندانه در بازار می­بایست کالا و خدمات با کیفیت عرضه نمایند. برای پیروزی در چالش­های متأثر از این انقلاب جهانی، بسیاری از شرکت­ها استراتژی­های بهبود کیفیت مانند TQM,QFD،شش سیگما[13]، کایزن و... را سرلوحه کار خود قرار داده­اند (کاشانیان و همکاران، 1383). زمانی که تقاضا برای خدمات افزایش یا کاهش می­یابد، داشتن یک استراتژی خوب برای ارائه خدمات خوب به مشتریان اهمیت زیادی پیدا می­کند. اهمیت این پروژه برای بانک این است که یا کسب اطلاعاتی از نیازها و اطلاعات مشتریان ابزاری برای بهبود مستمر کیفیت خدمات جهت رضایت بیشتر مشتریان بدست می­آید. در این میان بانک­ها یکی از سازمان­های خدماتی هستند که تحت تأثیر این بازار رقابتی قرار می­گیرند و برای گرفتن سهم بیشتر بازار و سودآوری بیشتر، این سازمان­ها باید به بحث بهبود کیفیت خدمات و متعاقب آن رضایت مشتریان توجه بیشتری نمایند. با توجه به اینکه صنعت بانکداری به عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور محسوب می­گردد، لذا وجود مشکل در این صنعت باعث بروز مشکلات اقتصادی می­گردد. از جمله مشکلات این صنعت در ایران می­توان به عدم توجه به نیازها و خواسته­های مشتریان اشاره کرد. استراتژی مشتری مداری را می­توان به عنوان راهکاری مناسب برای گریز از مشکلات فوق و همچنین تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف و یافتن موقعیتی برتر در رقابت مطرح نمود (رضایی و امیرشکاری ، 1384). با توجه به اینکه هدف بانک صادرات کرمان از اجرای استراتژی مشتری مداری افزایش سطح رضایت مشتریان و در نتیجه آن افزایش سودآوری است، لذا شناسایی مهمترین خواسته­ها و نیازهای مشتریان و تبدیل آنها به فرایندها، راهبردها و راهکارهای مناسب جهت بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتریان بانک صادرات اهمیت ویژه­ای دارد

     

    [1] .Lord Kevin

    [2] .Levesque & McDougal

    [3] .Katler

    [4].Total Quality Management

    [5] .Quality function deployment

    [6].Brady & Cronin

    [7].Berrio & Henderson

    [8] .Nowankwo

    [9].Hill

    [10].Mihelis

    [11] .Akao & Mizuno

    [12].Revelle et al

    [13] .6 sigma

    Abstract

    In recent years, applying novel methods of quality engineering has been increased radically. Industrial and servicing companies employ these methods to produce and provide their products or services based on their clients’ requests. One of these methods is QFD which collects clients’ requests via their voices, and then translates what they want to service characters. QFD is really popular among the servicing companies.

    In this survey, we have evaluated the level of Saderat Bank’s clients’ satisfaction in kerman. For achieving this goal we used QFD method to improve quality of services, mean while we exploit clients’ feedback and requests to provide some solution to make the services more desirable, there with the level of clients’ satisfaction will be increased. The type of this research is an applied case study from the purpose point of view and it is descriptive and of the field kind from the method view.

    First of all, we have interviewed with some of Saderat bank’s clients to prepare a clients’ voice table. In this case we understand clients’ requests, and then we determined which requests have the highest redundancy to design a questionnaire. The next step was assessing the justifiability and perpetuity of designed questionnaire. We allocate a statistical sample and population, and deliver the questionnaire among them. After collecting the questionnaires, we analyzed them in associate with our concentrated team to extract our intended results for entering them in QFD Matrixes. At the end we analyzed questionnaires by SPSS software to calculate the level of clients’ satisfaction in saderat bank of kerman. We used triple phased QFD model and matrixes to rank the importance of clients’ requests, service characters and solutions. The acquired results are as followed:

    Among the 19 requests of clients recognized by interviewing them:

    The attitude of bank personals with clients

    The pace of provided bank services

    The accuracy of  provided bank services

    Among the 14 service characters recognized by concentrated team:

    Antiseptic service procedures

    Facilities, Loans, programs, advanced and automated information systems.

    Adequate and sufficient personals to provide services as fast as possible.

    Among 24 solutions recognized by concentrated team:

    Interviewing with the most professional experts in banking industry.

    Searching about the procedures which are employed by developed countries’ banks.

     Reviewing procedures, services, systems and facilities which are provided by the rival banks.

    Among the 21 methods recognized by concentrated team:

    Providing diverse kinds of electronic services.

    Finding standard and simple methods which are free from extra bureaucracy.

    Providing more flexibility in methods of services.

    These terms have the highest preference among the others. At the end this survey expose that the level of clients’ satisfaction in Saderat bank of Kerman is 73 Percent

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه. 1

    1-2 تعریف مسأله. 3

    1-3 اهمیت تحقیق.. 8

    1-4 اهداف تحقیق.. 8

    1-5 سؤالات تحقیق.. 9

    1-6 واژگان عملیاتی تحقیق.. 9

    1-7 قلمرو تحقیق.. 10

    1-7-1 قلمرو موضوعی.. 10

    1-7-2 قلمرو مکانی.. 10

    1-7-3 قلمرو زمانی.. 10

     

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    2-1 مقدمه. 11

    2-2 مفهوم رضایت مشتری.. 12

    2-3 اهمیت دستیابی به رضایت مشتری.. 12

    2-4 مدیریت شکایات مشتریان. 14

    2-5 سنجش رضایت مشتری.. 15

    2-6  مدل مفهومی رضایت مشتری.. 17

    2-7 مقدمه ای بر تعاریف غالب کیفیت... 18

    2-7-1  کیفیت " تطابق با ویژگی­هاست ". 18

    2-7-2 کیفیت برآوردن انتظارات مشتریان است... 19

    2-8 یکپارچه کردن تعریف کیفیت:یک چارچوب مفهومی.. 20

    2-8-1 درجه ملموس بودن. 21

    2-8-2 درجه مشتری پسندی.. 21

    2-9 چارچوبی برای تعریف کیفیت... 22

    2-10 اباد کیفیت خدمات... 24

    2- 11  ابعاد دیگر کیفیت... 25

    2-12 کیفیت ادراک شده خدمات... 26

    2-13 مروری بر روش­های سنجش رضایت مشتری.. 27

    2-13-1 روش­های غیر قابل کامپیوتری شدن (روش­های حادثه مدار) 29

    2-13-1-1 " نقشه کلی " و شناسایی تماس­های مشتری.. 29

    2-13-1-2 مشاهده 30

    2-13-1-3 روش حوادث ترتیبی.. 30

    2-13-1-4 فن حادثه مهم. 31

    2-13-1-5 تجزیه و تحلیل شکایات... 31

    2-13-1-6 تجزیه و تحلیل ارتباط بین فراوانی مشکلات و مسائل تجزیه و تحلیل شده با فراوانی شکایات   32

    2-13-2 روش­های قابل کامپیوتری شدن (روش­های ویژگی مدار) 32

    2-13-2-1 SERVQUAL 34

    2-13-2-2  SERVPERF  38

    2-13-2-3SERVIMPERF   40

    2-13-2-4 شاخص رضایت مشتری.. 41

    2-14 ریشه و اهدافQFD.. 42

    2-15 معرفی بیشتر در زمینه QFD.. 44

    2-16 دستاوردهای حاصل از پیاده سازی QFD در سازمان. 46

    2-17 نتایجی که سازمان از اجرای QFD  به دست می­آورد. 47

    2-18 فواید QFD.. 48

    2-19 موارد استفاده از QFD.. 48

    2-19-1 ابزاری درTQM.. 48

    2-19-2 سنگ بنای مهندسی همزمان. 50

    2-19-3 ابزار کار تیمی.. 50

    2-20 رویکردهای مختلف QFD.. 52

    2-20-1 رویکرد سی ماتریسی.. 53

    2-20-2 رویکرد بلیتز. 53

    2-20-3 رویکرد هیجده ماتریسی.. 53

    2-20-4 رویکرد چهار ماتریسی.. 53

    2-21 تشکیل خانه کیفیت... 55

    2-21-1 گام1: تشخیص نیازمندی­های مشتری (WHATs) 57

    2-21-1-1 نمودار وابستگی.. 57

    2-21-1-2 نمودار درختی.. 57

    2-21-1-3 مدل کانو. 58

    2-21-2 گام دوم: تعیین میزان اهمیت نیازمندی­های مشتریان. 59

    2-21-3 گام سوم: الگو برداری رقابتی (با در نظر گرفتن خواسته­های کیفی مشتریان) 60

    2-21-4 گام چهارم: اولویت­بندی نیازمندی­های مشتریان. 61

    2-21-4-1 نسبت بهبود. 61

    2-21-4-2 نقاط فروش (ضریب تصحیح) 62

    2-21-5 گام پنجم: مشخصه­های فنی و مهندسی(HOWs) 62

    2-21-6 گام ششم: ماتریس ارتباطات... 63

    2-21-7 گام هفتم: سقف خانه کیفیت... 63

    2-21-8 گام هشتم: الگو برداری رقابتی مشخصه­های فنی.. 64

    2-21-9 گام نهم:اولویت بندی مشخصه­های فنی.. 64

    2 -21 -10 گام دهم: مقادیر هدف... 65

    2-22 تعریف بانک... 66

    2-23 تقسیم بندی انواع بانک... 67

    2-24 پیشینه تحقیق.. 67

    2-25 مشکلات اجراییQFD.. 78

    2-26 جمع بندی کلی.. 80

     

    فصل سوم: مواد و روش ها

    3-1 مقدمه. 82

    3-2 شناخت کلی و جمع­آوری اطلاعات... 82

    3-3 مدل سه مرحله­ای QFD استفاده شده در این تحقیق.. 82

    3-4 تشکیل گروه تمرکز. 83

    3-5 شناسایی مشتریان بانک صادرات و یافتن خواسته­های آنها برای مطالعه موردی.. 83

    3-6 جامعه آماری، روش نمونه­گیری، تعداد نمونه. 85

    3-7 ابزار اندازه­گیری.. 86

    3-7-1 پرسشنامه. 86

    3-7-2 روایی و پایایی پرسشنامه. 87

    3-8 ترجمه نداهای مشتریان به ویژگی­های خدمات با استفاده از گروه تمرکز. 88

    3-9 درجه­بندی اهمیت خواسته­های مشتریان. 89

    3-10 تکمیل کردن خانه به خانه ماتریس­های QFD.. 89

    3-11 روش تجزیه و تحلیل داده­ها 91

    3-12 جمع­بندی فرایند اجرای تحقیق به شکل یک نمودار. 91

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق

    4-1 مقدمه. 92

    4-2مدل سه مرحله­ای QFD و استفاده از این مدل در این تحقیق.. 92

    4-3 تعیین خواسته­ها و انتظارات مشتریان بانک صادرات از خدمات ارائه شده (VOC) 93

    4-4 خواسته­های استخراج شده از مشتریان (VOC) 94

    4-5 یافتن چگونه­های (HOWs) خانه کیفیت، ویژگی­های خدمات (SE) 97

    4-6 ماتریس ارتباط میان WHATs و HOWs. 97

    4-7 ماتریس اول QFD (خانه کیفیت) 99

    4-8 ماتریس دوم QFD.. 100

    4-9 ماتریس سوم QFD.. 102

    4-10 محاسبه میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات بانک صادرات کرمان. 104

    4-11 جمع­بندی کلی فصل.. 106

     

    فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1 مقدمه. 107

    5-2 نتایج ماتریس اول QFD (خانه کیفیت) 107

    5-3 نتایج حاصل از ماتریس دوم (طرح­ریزی ویژگی­ها) 109

    5-4 نتایج حاصل از ماتریس سوم (طرح­ریزی عملیات) 111

    5-5 نتایج حاصل از سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان. 112

    5-6 بحث و نتیجه­گیری.. 113

    5-7 پیشنهادات کاربردی برای تحقیقات آتی.. 114

    5-8 مشکلات و محدودیت های تحقیق.. 114

    منبع:

    فهرست منابع و  مؤاخذ (فارسی و لاتین)

    پور سید آقایی، محسن و محمودی، جعفر و ذوالقدری، محمد، (1386)، "طرح ریزی خدمات داخل قطارهای ویژه با استفاده ازQFD "، پژوهشنامه حمل و نقل، سال چهارم، شماره اول.

    تنز، ارتور و ایرونیک، (1376) ، " مدیریت کیفیت فراگیر(TQM)"،  ترجمه حبیب اله شرکت، چاپ اول، اصفهان، نشر ارکان.

    جامی، مهرانگیز و کردیچه، نادره، نورالنساء، رسول، (1379)، "بهبود کیفیت در صنایع غذایی با استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت"، دومین سمینار بین المللی مدیریت کیفیت، تهران.

    حاج حیدری، سمیه، (1389)، " سنجش رضایت مشتریان بیمه دانا شعبه کرمان با استفاده از روش QFD" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.

    حافظ نیا، محمدرضا، (1387)، "مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت)، چاپ چهاردهم، 208-161

    حسینی آشتیانی، حمید رضا، (1378)، "معرفی و تشریحQFD با تاکید بر مراحل تکمیل خانه کیفیت"،  مجله صنایع، شماره 20، پاییز 78.

    دلخواه، جلیل، (1383)، " طراحی الگوی سنجش رضایتمندی مشتریان بانک ملت در راستای اجرای مشتری مداری" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

    رضایی، کامران و امیر شکاری، (1384)، " ارائه مدل علی و معلولی با تمرکز بر محور مشتری گرایی در چهارچوب مدلEFQM"، نشریه دانشکده فنی تهران ویژه مهندسی صنایع، شماره 40، (537-523).

    رضایی، کامران و هوشیار، محمد و حسینی، حمیدرضا، (1380)، "QFD رویکردی مشتری مدار به طرح­ریزی و بهبود کیفیت محصول"، نشر آتنا.

    رنجبریان، بهرام و رشید کابلی، مجید و حق شناس، اصغر و یاوری، زهرا، (1381)، "بررسی رضایت مشتری از کیفیت خدمات پس از فروش مورد مطالعه: شرکت زیراکس در استان اصفهان"، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 14، 25-127 .

    رنجبریان، بهرام و سلطانی، مریم، (1380)، "چگونگی استقرار یک سیستم رسیدگی به پیشنهادها و شکایات ارباب رجوع در راستای استراتژی مشتری نوازی"، اولین سمینار تحول اداری، دانشگاه بوشهر.

    سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله، (1385)، " روش­های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی"، ارسباران، چاپ هشتم، 15.

    قلی پور، محمد جواد، حسینی هرندی، سید علیرضا، (1379)، "QFD (ترجمان خواسته­های مشتری) و یک تجربه علمی"، دومین سمینار بین المللی مدریت کیفیت، تهران.

    فلاح زاده، محسن، (1382)، " بهبود کیفیت در صنایع تلویزیون با استفاده از روشQFD"، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس به راهنمایی دکتر حسام الدین ذگردی.

    کاشانیان، مهدی و آزادی، عباس و ناصحی، ذبیح اله، (1383)،  "اجرای روشQFD در مجتمع­های خدماتی-رفاهی بین راهی در ایران"، کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، 23 و 24 تیرماه.

    منصوری، علی رضا، یاوری، زهرا، (1382)، "QFD ابزاری برای انتقال صدای مشتری به فرایند طراحی و توسعه محصول"، مجله پژوهشی شیخ بهایی.

    مؤمنی، منصور، (1387)، "تحلیل آماری با استفاده ازSPSS"، تهران، کتاب نو، چاپ دوم، 225-211.

    مؤمنی، منصور و مرمضی، حسن، (1386)، "ارتقاء کیفیت خدمات امور مالی با بکارگیری QFD و AHP"، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، سال 14، شماره48، 124 -105.

    یاری قلی، محمد جعفر، (1385)، "شناسایی مشتریان آموزش عالی و تبدیل خواسته­های مشتریان به الزامات عملیات با استفاده از QFD : مطالعه موردی، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس"، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس به راهنمایی دکتر رضا برادران کاظم زاده.

     

    Ahmadi,  A.   And zegordi,  S.H,  (2002),  ‘’application of quality function deployment to the design and production of Persian  hand-made carpet’’, paper presented at the 8th  international symposiumon on QFD,4-6 september,munich,Germany.ions

    Akao,yoji, (1995),’’Quality function deployment: integrating customer requirement into product design,productivity press inc.

    Akao,Y .Mizuno,S.,(1996),’’QFD: the customer driven approach to  quality planning and deployment’’ , asian productivity organization,Tokyo.

    Armacost,R.L etc, (1994), ‘’An AHP framework for prioritizing customer requirements in QFD:  an industrial ized housing application’’ , IIE  Transaction,26(4) ,pp.72-79.

    Athanassopoulos D.,Antreas,(1997),’’Another lookinto the Agenda of costumer satisfaction measurement and analysis using Six sigma’’ , International journal of quality and reliabilitymanagement , vol.12(3),pp.9-18,MCB university Press.

    Bergguist , V.,Abeysekera , J.,(1996), ‘’Quality Function deployment (QFD): a means for developing useble products’’,international journal of industrial Ergonomic , vol . 39,pp.11-15.

    Berrio A. Angel , Henderson L. Janet, (1998),Assessing customer orientation in public , non-profit organizations : Aprofile of OHIO state University Extention ‘’, Journal of Agriculturnal Education , Vol.39,pp.11-15.

    Bouchereas, V., and Rowlands , H.V.,(2000).’’Quality function Deployment ; the unused tool ‘’,Engineering management Journal , vol.10:1 , pp.45-52.

    Brady K. Michael. Cronin Jr.Joseph, (2001), "Customer Oricntation: effects on sudtomer service perceptions and outcome behaviors", Journal of Service Research, vol.3 pp.241-251.

    B.Revelle, Jack and W.Moran, John and A.Cox,Charles, (1997),  "The QFD handbook",John Wiley & Sons Inc.

    Carol A. Reeves, David A. Bender, (1994)," An Exploration of meaning of Quality in the Banking Industry".

    Cauchick,P.A. and Carpietti,L.R. (1999), "Some Brazilian experiencec on QFD application", Presented at the 5th International Symposiumon on QFD, Belo Horizonte.

    Chaplin E, Terninko J., (1998), "Customer Driven Healthcare: QFD for process improvement and cost reduction", ASQ Quality Pressm, Milwaukee WI: USA.

    Costa, A.I.A., Dekker, M., and Jorgen, W.M.F., (2001), "Quality Function Deployment in the food industry: a review", Tends in food Science & Technology, vol.11,pp.306-314.

    Cristiano, John. J., and Liker, Jeffrey. K., (2000), "Cusromer-Driven Product Development Through Quality Function Deploymet in the U.S and Japan", Product Innovation Management, V.17(4),pp.286-308.

    Einspruch, F.,M., Omachonu. V.K., Einspruch, N.G., (1996), "Quality Function Deployment (QFD): Application to Rehabilitation Services", International Journal of Health Care Quality Assurance,9(3),pp.41-46.

    Eldin, N., (2002), "Tool: Quality Function Deployment", Cost Engineering- Morgantown",V.12,N.3,PP.26-27.

    Evans, J. R., and Lindsay, W. M., (2007), "Penqantar Six Sigma", books.google.com, V.396,PP.110-111.

    Freytag, P. V., and Clarke, A. H., (2001), "Business To Business Market Segmentation", Industrial Marketing Management, V.30(6),PP.473-486.

    Gover, V., Simon, SJ., Teng, JT., Whitcomb, K., (1996), " Information system traning methods and cognitive ability to end-user satisfaction, comprehension, and slill transfer: A longitudinal study", Information Systems Research7, No. 4, pp.466-490.

    Griffin, A., and Hauser, J.R., (1998), "The voice of the customer", Marketing Science, V.12(1),PP.1-27.

    Gronroos Christian, (2000), "Service Management and Marketing: A customer relationship approach", second edition, John wiley, England.

    Gupta, Ashok k, and J.R, Hauser, (1993), “the voice of customer”, Marketing science, Vol.12, pp.1-27.

    Harrison Tina, (2000), “Financial service marketing”, first edition, England, prentice hall, 242-9.

    Hauser, J.R, Clausing, D, (1998), “The house of quality”, Harvard Business Review, 66(3), pp.63-73.

    Hill, Nigel, (1996), “Handbook of customer satisfaction measurement”, 2th edition, England, Gower.

    Hunt, Robert A and Xavier, Fernando B, (2003), “The leading edge in strategic QFD”, International Journal of Quality & Reliability Management, 20(1), pp.56-73.

    Jamal Ahmad, Naser, Kamal, (2002), “Customer satisfaction and retail banking: an assessment of some of the key antecedent of customer satisfaction in retail banking”, International journal of bank marketing, Vol.20, No.4, pp.146-160.

    Kathawala, Yunus, and Motawani, jaideep, (1994), “Implementing Quality Function Deployment: A system approache”, TQM Magazine, V.6, N.6, pp.31-37

    Koksal, G, and Egitman, A, (1999), “Planning and design of industrial engineering education quality”, Department of industrial engineering, Middle east technical university 06531, Ankara, Turkey, Journal of computers & industrial engineering, V.35, pp.639-642.

    Kotler, Philip and Armstrong, Gary and Saunders, and Wong, Veronica, (2001), “principles of marketing”, Third edition, pentice Hall UK.

    Kristensen Kai, Martensen Anne and Gronholdt Lars, (1999), “Measuring the impact of buying behavior on customer satisfaction” TOTAL CUALITY MANAGEMENT, VOL.10, NOS. PP.602-614.

    Levesque, Terrence, and McDougall, Gordon. H.G, (1996), “Determinants of customer satisfaction in retail banking”, International Journal of Bank Marketing, VOL.14, NO.7, MCB University Press.

    Levitt, Theodore, (1972), “Production-Line Approach to Service”, Harvard Business Review, VOL.13, NUM.1, PP.1-13.

    Lu, MH, and Madu, CN, and Kuei, C., (1994), “Integrating QFD, AHP, and Benchmarking in Strategic Marketing”, Journal of Business & Industrial Marketing VOL.9, NUM.1, PP.41-50.

    Lui, XF, (2000), “Software Quality Function Deployment”, IEEE Potentials, Ieeexplore.ieee.org, VOL.19, NUM.5, PP.14-16.

    Mazur, Glenn, (2000), “Comprehensive QFD for Products”, V.2000, Japan business consultants, www.Mazure.com.

    Mazur, G.H, (2003), “Voice of the customer (define): QFD to define value”, Quality congress’ ASQ’s Annual quality congress Proceedings.

    Martins, Alieksiei, and spinwall, Eliane. M, (2001), “Quality function deployment: An empirical study in the UK”, Total quality management & business excellence, VOL.12, NUM.5, PP.575-588.

    Mihelis, G., Grigoroudis, E., Siskos, Y., Politis, Y., (2001), “Customer satisfaction measyrement in the private bank sector”, European journal of operational research, VOL.130, PP.347-360.

    Rapp, A, Ahearne, M, Mathieu, J, (2005), “To empower or not to empower your sales force?”, Journal of Psychology, VOL.17, N.11, PP.288-305.

    Shewart, W.A, (1950), “Economic control of Quality of manufactured Product”, books.google.com, VOL.509, PP.412-413.

    Shillito, M. Larry, (1995), “Advanced QFD, Linking Technology to market and Company needs”,  John Wiely & Sons, inc.

    Shostack, G. L, (1987), “Service positioning through structural change”, Journal of Marketing, VOL.51, NUM.1, PP.26-77.

    Shostack, G. L, (1993), “How to design a service”, European journal of marketing, VOL.16, NUM.1, PP.49-63.

    Sok Park,, Hee, and Seung J.Noh, (2002), “Enhancement of web design quality through the QFD approach”, Total quality management & Business excellence, VOL.13, PP.393-401.

    Sonny, Nwankwo, (1995), “Developing a customer orientation”, Journal of customer marketing, VOL.12, NUM.5: PP.5-15. MCB University press.

    Tan, K, C, and Shen, X, X, (2000), “ Integrating Kano’s model in the planning matrix of quality function management “, Total quality management & business Excellence VOL.11, NUM.8, PP.478-489.

    Technicomp Inc, (1989), “Quality function deployment instructor’s Guide”.

    Terninko, John, (1997), “Step by Step QFD”, St. Luice Press.

    Villalobos Garciela, (2000), “Web-Application for the customer satisfaction measurement”, Thomas Wettstein, Faculty of Economic and social Sciences of the University of Fribourg.

    Walter, John, (1991), “Service Quality and Management Practices:A Look at Employee Attitudes, Customer Satisfaction, and Bottom-Line Consequences”, Human resource planning, V.13,N.16,pp.201-214.

    Yuk-Ian, W, Wong, Kanji, G.k, (2001), “Measuring Customer Satisfaction, Evidence from Hong Kong Retail banking Industry”, The 6th World Congress for Total Quality Management.

    Zairi Mohamad, (2000), “Managing Customer Satisfaction: A best practice perspective”, The TQM Magazine, VOL.12, NO.6, PP.389-394, MCB University Press.

    www.bsi.ir

    www.ghatreh.com


موضوع پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, نمونه پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, جستجوی پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, فایل Word پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, دانلود پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, فایل PDF پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, تحقیق در مورد پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, مقاله در مورد پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, پروژه در مورد پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, پروپوزال در مورد پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, تز دکترا در مورد پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, پروژه درباره پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, گزارش سمینار در مورد پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات, رساله دکترا در مورد پایان نامه سنجش رضایت مشتریان بانک صادرات کرمان با استفاده از روش QFD جهت بهبود کیفیت خدمات

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد "MA " رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: بازاریابی\ چکیده توسعه شگفت انگیز فناوری اطلاعات و گسترش آن به بازارهای پولی و بانکی جهان علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانکها روش های جاری بانکداری را متحول و دگرگون ساخته است. سرعت توسعه صنعت انفورماتیک باعث ایجاد تغییرات عمده در شکل پول و سیستم های انتقال منابع در عرصه بانکداری الکترونیکی شده است. ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌ارشد (M.Sc.) گرایش: اقتصاد کشاورزی بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر رضایتمندی مشتریان در بانک قرض الحسنه مهر ایران (شعب شیراز و مرودشت) چکیده هدف همۀ مؤسسات خدماتی از جمله بانکها ارائه خدمات مناسب و مورد رضایت مشتریان است. از آنجا که بانکها در محیطی با محصولات غیرمتمایز فعالیت می کنند، کیفیت خدمات در آنها به عنوان اولین سلاح رقابت شناخته می شود. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) فصل اول مقدمه : در جهان کنونی که امکان تولید انبوه کالا و خدمات زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم آورده است، برای تولیدکنندگان راهی جز جلب رضایت مشتری باقی نمانده و دیگر نمی توان حیطه بازار و عرضه را با ابزارهای محدود گذشته تعریف کرد. تجربه نشان داده است، سازمان هایی که ازمنظر سنتی به مفاهیم مشتری، کالا، بازار، فروش، خرید، ...

رشته تحصیلی: مدیریت اجرایی گرایش : بازاریابی مقدمه با گسترش فناوری اطلاعات تمامی ابعاد زندگی بشر دچار تحولی بنیادین شده به طوری که دنیای کنونی را در جریان یک دگرگونی کامل قرار داده است شاید بتوان گفت که دنیای صنعتی کنونی چاره ای جز انتخاب این تحول ندارد و سکون موجب بروز اختلال در روابط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افراد یک جامعه و حتی در روابط بین الملل خواهد شد . توسعه یا عدم توسعه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی. گرایش بازاریابی بین الملل چکیده موفّقیت تمام سازمانها و مؤسّسات، اعم از تولیدی یا خدماتی، انتفاعی یا غیر انتفاعی، دولتی یا غیر دولتی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که یکی از مهمّترین آنها رضایتمندی مشتریان به منظور نیل به تعالی در کسب و کار است. اعتقاد بر این است که رضایتمندی مشتریان، عکس العمل های آتی آنان را ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی چکیده: در طول چند دهه گذشته، کیفیت خدمات الکترونیک بدلیل تأثیر قوی خود بر عملکرد تجارت، رضایت مشتری و وفاداری مشتری، توجه بسیاری از پژوهشگران را جلب نموده است. کیفیت خدمات به عنوان یک معیار در ارزیابی میزان هماهنگی سطح خدمات ارائه شده با انتظارات مشتریان در نظر گرفته می شود. در مؤسسات خدماتی و مالی به ویژه بانکها بازاریابی دهان به دهان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته :مدیریت گرایش: دولتی چکیده: با توجه به اهمیت و موقعیت بانکداری الکترونیک و روند رو به رشد خدمات همراه بانک طی سال ها ی اخیر در کشور، اکنون موسسات مالی و اعتباری و بانک ها به خوبی دریافته اند که حفظ موقعیت و توسعه اثربخش بدون بهره گیری استراتژی های علمی و عملی در مدیریت اطلاعات و ارتباطات امکان پذیر نیست. امروزه بانک ها به منظور باقی ماندن در عرصه ...

فصل اول کلیات تحقیق 1-1- مقدمه امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که شتابان به سوی جهانی شدن گام بر می دارد و در این رهگذر عرضه یک محصول در یک سیکل جهانی صورت می گیرد.تحولات در دنیای امروزی بیشتر از همه کشورهایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که دارای اقتصاد تک محصولی هستند(مانند نفت). در دنیای امروزی نفت نقش خود را بعنوان طلای سیاه از دست داده است. دوران کنونی وارد دوران مشتری مداری ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته آموزش و بهسازي منابع انساني)) زمستان 1393 چکيده کار و انسان، دو جزء اصلي و تفکيک ناپذير زندگي هستند که بايد به گونه اي متناسب با يکديگر برنامه ريزي شوند.زمان

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع تير ماه  1394 چکيده بازار رقابت شديد بانک­ها و تاسيس موسسات مالي و بانک­هاي خصوصي جديد در ايران، بانک­ها را ملزم مي­کند هر

ثبت سفارش