پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان

مشخص نشده 2 MB 29284 291
مشخص نشده مشخص نشده مدیریت
قیمت قبل:۸۵,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • M.Aپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (

    گرایش : مدیریت منابع انسانی تابستان 1391 

    چکیده :

    این پژوهش به منظور(( بررسی بین ارتباط میزان آگاهی مدیران از وظایف مدیریت ونحوه تصمیم گیری آنها از دیدگاه کارکنان در مدارس شهر سیرجان )) وبرای پیگیری اهداف زیر انجام شده است:

    تعیین سنجش آگاهی مدیران از وظایف مدیریت در مدارس شهرستان سیرجان

    تعیین  نحوه تصمیم گیری مدیران در مدارس شهرستان سیرجان

    تعیین رابطه آگاهی مدیران از وظایف مدیریت ونحوه تصمیم گیری آنهااز دید کارکنان  

    ارائه پیشنهادات در جهت بهبود وضعیت مدیریت مدارس شهر سیرجان

     برای جمع آوری داده ها از دوپرسشنامه ( الف برای سنجش آگاهی مدیران از وظایف مدیریت وپرسشنامه ب در ارتباط با نحوه تصمیم گیری مدیران از دیدگاه کارکنان ) استفاده شد .روایی هر دوپرسشنامه از طریق اظهار نظر اساتید واعضاءمحترم هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی سیرجان محاسبه وبرآورد گردید وپایایی آن دو پرسشنامه ازطریق آزمون آلفای کرون باخ تعیین گردید .

    500

    217

    تعداد کارکنان در مدارس شهرستان سیرجان 499 نفر می باشد وبراساس نظر استاد محترم راهنما ، تعداد جامعه آماری از جدول مورگان استخراج شد وبه عنوان جامعه آماری نمونه در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت .در این تحقیق از جامعه آماری 220 نفر از کارکنان استفاده شده است ودوپرسشنامه ی ( الف وب)  برای تکمیل بین آنها توزیع شده و در حضور محقق جمع آوری شدند ومورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند.

    از آزمون اطمینان 95 % برای تعیین سطح معنی دار 5 % وآزمون t   برای مقایسه دوبه دویی عوامل ، وهمچنین آزمون HSD (توکی ) وبرای تعیین همبستگی وعدم همبستگی ازآزمونهای ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است ، روشهای آماری همچون آزمون t  و  ANOVA  وHSD  توکی و Regression  در مواقع لازم استفاده شد.

    این بررسی ها نشان می دهد مدیرانی که از سطح آگاهی بالاتری در این زمینه برخوردار بوده اند نحوه تصمیم گیری آنها نسبت به سایر مدیران مناسب تر بوده است. ضریب همبستگی پیرسون(936/0p=و00/0Sing= )

    مدیرانی که از سطح آگاهی واطلاعات خوبی از فرایند برنامه ریزی برخوردار بودند،نحوه تصمیم گیری آنان مناسب تر بوده است. (679/0p=و00/0Sing=)

    براین اساس می توان اظهار داشت که هر چه میزان آگاهی مدیران از وظیفه سازماندهی بیشتر بوده نحوه تصمیم گیری مناسب تر و مطلوب تری در این خصوص به چشم می خورد. (577/0 p= و00/0Sing=)

    می توان اظهار داشت عملکرد مناسب مدیران در خصوص وظیفه بسیج منابع وامکانات ،باعث گرفتن تصمیمات عقلانی از طرف مدیر در شرایط گوناگون می شود. (748/0p= و00/0Sing=)

    مدیرانی که از سطح آگاهی و اطلاعات بیشتر نسبت به وظیفه کنترل و نظارت برخوردارند ،از تصمیم گیری های بهتری نسبت به مدیران دیگر برخوردار می باشند. (718/0p=و00/0Sing=)

    می توان اظهار داشت هر چه میزان آگاهی مدیران از وظیفه هدایت و رهبری بیشتر بوده نحوه تصمیم گیری آنان در این خصوص مناسب تر شده است.(738/0p= و00/0Sing=)

    فصل اول

                             بیان مساله

    مقدمه

    کیفیت‌ مدیریت‌ فعالیت‌های‌ آموزشی‌، مهم‌ترین‌ شاخص‌ سطح‌ کفایت‌ و اثربخشی‌ کل‌برنامه‌های‌ سازمان ‌ به‌شمار می‌رود زیرا مدیریت‌ با نقش‌ نافذ و مؤثری‌ که‌ در امر هدایت‌ ورهبری‌ فراگردهای‌ آموزش‌ و پرورش‌ در جهت‌ هدف‌های‌ آن‌ دارد، بالقوه‌ میتواند هم‌ موجب‌تقویت‌ و تجهیز و پیشرفت‌ سیستم‌  شود و هم‌ موجب‌ تزلزل‌ و از هم‌ پاشیدگی‌ آن‌گردد. همین‌ نقش‌ پراهمیت‌ در آموزش‌ و پرورش‌، دقت‌ و توجه‌ بیشتری‌ را از لحاظ انتخاب‌،جذب‌ و نگهداری‌ و به‌کار گماشتن‌ مدیران‌ ایجاب‌ می‌کند.با توجه‌ به‌نتایج‌ تحقیقات‌ انجام‌ شده‌ باید گفت‌، نقش‌ اساسی‌ مدیریت‌ در اثربخشی‌ وکارایی‌ سازمان‌ها بالاخص‌ سازمان‌ آموزش‌ و پرورش‌ بر کسی‌ پوشیده‌ نیست‌. موفقیت‌ سازمان‌آموزش‌ و پرورش‌ در گرو داشتن‌ مدیران‌ لایق‌، شایسته‌، توانا و متخصص‌ است‌ اگر چه‌ مدیرانی‌لایق‌ و شایسته‌ در پست‌ مدیریت‌ مشغول‌ به‌خدمت‌ هستند اما کمبودها، موانع‌ و مشکلات‌نقش‌ این‌ پست‌ کلیدی‌ را کمرنگ‌ و یا به‌عبارتی‌ کم‌ جاذبه‌ نموده‌ است‌.بنابراین‌ باید به‌عوامل‌ خاصی‌ از قبیل‌ رعایت‌ ضوابط مقرر در انتخاب‌ و انتصاب‌مدیران‌،تفویض‌ اختیار بیشتر به‌مدیران‌، پرداخت‌ حقوق‌ و مزایای‌ مناسب‌ به‌ویژه‌ حق‌ مدیریت‌،  عدم‌تعویض‌ مکرر، حل‌ مسائل‌ و مشکلات‌ شخصی‌ و مسائلی‌ از این‌ قبیل‌ که‌ البته‌ همه‌ی‌ مدیران‌ ودست‌اندرکاران‌ به‌این‌ گونه‌ مسائل‌ واقف‌اند توجه‌ ویژه‌ای‌ بشود. مسؤولان‌ باید شرایط لازم‌ رابرای‌ ایجاد رغبت‌ یا پرجاذبه‌تر نمودن‌ پست‌ مدیریت‌ جهت‌ ترغیب‌ افراد توانمند و متخصص‌فراهم‌ نمایند، زیرا جامعه‌ای‌ که‌مدیران‌ موفق‌ یا به‌عبارت‌ بهتر آموزش‌ و پرورش‌ موفقی‌داشته‌ باشد، آن‌ جامعه‌ سربلند و پیروز و ماندگار خواهد ماند. ( میر کمالی،1383: 156)

    بیان مساله

     

    ظهور سازمانهای اجتماعی و گسترش روز افزون آنها یکی از خصیصه های بارز تمدن بشری است به این ترتیب و با توجه به عوامل گوناگون مکانی وزمانی و ویژگیهاو نیازهای خاص هر جامعه هر روز بر تکامل و توسعه این سازمانها افزوده می شود بدیهی است هر سازمان اجتماعی برای نیل به اهدافی طراحی شده وبا توجه به ساختارش نیازمند نوعی مدیریت است (رضائیان،1379: 6)

    در عصر حاضر بر اثر تحولات‌ اجتماعی‌ و فرهنگی‌، آموزش‌ و پرورش‌ و نهادهای‌آن‌ به طور اساسی دگرگون‌ شده‌ و مأموریت‌ خطیر آموزش‌ و پرورش‌ نسل‌های‌ نوخاسته‌ ازجهات‌ مختلف‌ به‌نظام‌های‌ آموزشی‌ سپرده‌ شده‌ است‌. عملکرد این‌ نظام‌ آموزشی‌ ازحساسیت‌ ویژه ای‌ برخوردار است‌ زیرا اهداف‌ و عوامل‌ این‌ سازمان‌، انسانی‌ است‌و نقش‌ و رسالت‌ آنها از یک‌ سو تبدیل‌ انسان‌های‌ خام‌ به‌انسان‌های‌ خلاق‌ و مبتکر وصنعتگر، خودآگاه‌ و رشد یافته‌ است‌ و از سوی‌ دیگر تأمین‌کننده‌ی‌ نیازهای‌ نیروی‌انسانی‌ جامعه‌ در بخش‌های‌ فرهنگی‌ ،اجتماعی‌ و اقتصادی‌ است‌.(میرکمالی،1383 :9)

    کمبود نیروی انسانی در جایگاه سیاست گذاری ،تصمیم سازی و تصمیم گیری ، یکی از مسائل حیاتی آموزشی کشور است . به طور کلی بیش ترین کمبود نیروی انسانی ،در بخش مهارت های مورد نیاز در نظام مدیریت وبرنامه ریزی راهبردی وکلان آموزش وپرورش می باشد .به نظر می رسد مهمترین قدم ارزیابی موشکافانه ودقیق موضوع نارسایی وکمبود نیروی انسانی متخصص در مدار توسعه نیافتگی آموزش وپرورش است .پیمودن درست این فرایند ، کمک می کند به ((تشخیص درست )) دست یابیم ؛زیرا بسیاری از ناکامی ها به رغم کار و تلاش زیاد ،به تجزیه وتحلیل وتشخیص نادرست مسائل ومشکلات آموزش وپرورش باز می گردد.(تورانی ، 1385 :8)

    در خصوص وظایف مدیریت ، نکویی مقدم در سال 1386 در پژوهشی تحت عنوان تعیین رابطه سبک های مدیریتی با وظایف مدیران دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام داد .هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین سبک های مدیریت مدیران رده های مختلف و وظایف مدیران آموزشی وغیر آموزشی (برنامه ریزی ، سازماندهی ،هدایت و کنترل ) دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود .

    نصر در سال1384 در پژوهشی تحت عنوان مقایسه عملکرد مدیران دانش آموخته رشته کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی با سایر رشته ها پرداخته و جامعه آماری خود را که 75 نفر بوده ، به روش تصادفی ساده از بین مدیران مدارس شهر شیراز اتنخاب نموده است و اطلاعات بدست آمده از تحقیق را با روشهای آماری و نرم افزارSPSS   مورد تجزیه وتحلیل قرار داده است .در این تحقیق وظایف مدیر ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج امکانات و منابع ، هدایت ورهبری ، نظارت وکنترل معرفی شده انددر خصوص تصمیم گیری ،محی الدینی در سال 1388 در مقاله ای تحت عنوان تصمیم گیری یکی از مهارتهای مدیریت فرایند تصمیم گیری را  شامل شش مرحله زیر  می داند :

    مرحله اول

     شامل تشخیص و تعیین مشکل و مسئله ای است که در راه تحقق هدف؛ مانع ایجاد کرده است.

    مرحله دوم

    یافتن راه حل های ممکن برای رفع مشکل مذ کور است د ستیا بی به راه حل ها با توجه به تجربه های علمی و عملی مدیر و اطلاعات و آمار در دسترس می باشد و هر چه راه حل های بیش تری وجود داشته باشد انتخاب بهتری در تصمیم گیری صورت خواهد گرفت

    مرحله سوم

    انتخاب معیار برای سنجش و ارزیابی راه حل های ممکن است. به عنوان مثال میتوانیم هزینه یا سود را معیار ارزیابی شقوق ممکن قرار دهیم یعنی راه حل های که هزینه کمتر یا سودی بیشتر دارند را مورد تائید قرار دهیم.

    مرحله چهارم

    تعیین نتایج حاصل از هر یک از راه حل های ممکن است. نتایج مثبت و منفی راه حل ها در این مرحله مشخص میشوند

     

    مرحله پنجم

    ارزیابی راه حل ها از طریق بررسی نتایج حاصل از آنها است. با توجه به نتایج مثبت و منفی که در هر یک از راه حل ها بدست آمده است و مقایسه آنها با همدیگر میتوان راه حل مطلوب را تعیین نمود. در بعضی از موارد تعیین راه حل مطلوب ازطریق نتایج بدست آمده مشکل است. شاید بر اساس یک معیار راه حل دارای اولویت است ولی به لحا ظ معیار دیگر دارای اولویت نمی باشد بنابراین در این موارد باید روش تلفیقی را بوجود آورد تا ارزیابی برآن اساس صورت گیرد.

    مرحله نهایی

     انتخاب یک راه از میان راه های مختلف و ارائه بیانیه تصمیم است که نشانگر تصمیم مدیر می باشد

    رئوف در سال 1383 در پژوهشی تحت عنوان فرایند تصمیم گیری بیان داشته وقتی مدیری بخواهد تصمیم هایی را که دیگران برای او گرفته اند و برنامه ریزی کرده اند وبه صورت دستور ،بخشنامه ، توصیه ویا هر راه دیگری ، به او ابلاغ داشته اند ، اجرا کند ، نیاز به تصمیم گیری دارد .چون اولین مشکلش این است که چگونه این تصمیم برنامه ریزی شده را به اجرا بگذارد ؟لذا به زبان ساده تر ، اجرای هر برنامه ای نیاز به تصمیم گیری دارد .

    وی فرایند تصمیم گیری را به شش مرحله تقسیم می کند

    مشکل یابی

    شناخت مسائلی که به تصمیم گیری نیاز دارند ؛مسئله یابی

    - مشکل شکافی

    تقسیم مساله به مسائل کوچکتر .جمع آوری اطلاعات موجود وبررسی آنها

    - راه حل یابی

    دست یابی به راه حل های متعدد و ممکن .غنی کردن اطلاعات از طریق ارتباط مستقیم و غیر مستقیم

    - تجزیه و تحلیل

    گردآوری راه حلهای ممکن .مقایسه وسنجش آنها با یکدیگر .ردیابی شکار

    - انتخاب

    نشانه گیری شکار و چکاندن ماشه .یعنی انتخاب اصولی ترین و منطقی ترین راه حل

    - اجرا

    پیگیری – ارزشیابی و بررسی مسائل پیش بینی نشده و رسیدن به مشکلات تازه           

    در نظام‌های‌ آموزشی‌، معمولا افراد از مسیر معلمی‌ به‌مناصب‌ و سمت‌های‌مدیریت‌ و رهبری‌ آموزشی‌ دست‌ می‌یابند و از این‌ رو احتمالا مفهوم‌ درستی‌ ازمدیریت‌ و رهبری‌ در ذهن‌ ندارند. آنها کار مدیریت‌ و رهبری‌ آموزشی‌ را از دیدگاه‌معلمی‌ می‌نگرند. گرچه‌ این‌ نگرش‌ خوب‌ و لازم‌ است‌ ولی‌ برای اخذ تصمیمات مدیریتی کافی‌ نیست‌. نقش‌ مدیریت‌و رهبری‌ آموزشی‌ باید با توجه‌ به‌همه‌ی‌ عناصر و عوامل‌ مؤثر در محیط آموزشی‌ ایفاشود. از این‌ رو لازم‌ است‌ افرادی‌ که‌ به‌مدیریت‌ مراکز و سازمان‌های‌ آموزشی‌ گمارده‌می‌شوند، به‌دانش‌ و معلومات‌ و نگرش‌ها و مهارت‌های‌ ویژه‌ای‌ مجهز باشند (علاقه‌بند، 1371: 24).

    اهداف تحقیق

    الف ) هدف کلی :

    هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت بانحوه تصمیم گیری آنها از دیدکارکنان در مدارس شهر سیرجان  می باشد

    ب ) اهداف جزئی :

    * تعیین سنجش آگاهی مدیران از وظایف مدیریت در مدارس شهرستان سیرجان

    * تعیین  نحوه تصمیم گیری مدیران در مدارس شهرستان سیرجان

    * تعیین رابطه آگاهی مدیران از وظایف مدیریت ونحوه تصمیم گیری آنهااز دید کارکنان  

     ABSTRACT

    This research has done so as to The relationship between  knowledge  of  managers  from  management functions  and their decision  making  method of vision staff  schools of sirjan city. In this research has been defined the management functions: Planning. Organization. Resource.Control and leadership.Then we explaned about the relationship between manager functions with decision making method that is the major aim of this research .

    In this research the decision making is the basic of manager had to aware of management functions forgetting areasonable decision. 

    This research has been done in the statistical society amony N=499 persons Experiment with statistical methods and HSD.Experiments T. Pearsons Correlation and cronbachs Alpha Experiments and their theorys have accepted.

    In this research we concluse the managers that knowledge of the management functions are able to decision making better than managers don’t have any knowledge.

     

    Key words:

    1.Managmant 2. decision  making  3. Planning 4. Organization 5.Resource 6.Control  7.leadership 

     

         

    منابع وماخذ:

    1- احمدی ،مسعود؛1388، مبانی سازمان ومدیریت (مدیریت عمومی )انتشارات پژوهشهای فرهنگی ،چاپ یازدهم،

    2- احمدی ، مصطفی، 1386، تصمیم گیری ،رویکردهاوتکنیکها، دوماه نامه توسعه انسانی پلیس ، سال چهارم ، شماره 11 ، ص21

    3- استیفن پی رابینز؛ترجمه پاسائیان علی واعرابی سید محمد ،1388 ،مبانی رفتار سازمانی،انتشارات رسام،چاپبیست وپنجم،

    4- استیفن پی رابینز؛ترجمه الوانی سیدمهدی ودانایی فرد حسن،1388،تئوری سازمان ساختار وطرح سازمانی،انتشارات صفار،چاپ ششم

    5- افشانی ، سید علی رضا ،1388، مرجع کاربردی SPSS 17 ،انتشارات بیشه ، چاپ دوم

    6- اقتداری ، علی محمد؛1369،سازمان ومدیریت،انتشارات مولوی،چاپ بیست ودوم

    7-  الوانی ،سید مهدی ودانایی فرد حسن ؛گفتارهایی در فلسفه تئوریهای سازمان دولتی،انتشارات صفار،چاپ ششم،

    8- الوانی،سیدمهدی؛1376،مدیریت عمومی،انتشارات نشرنی تهران،چاپ دهم،

    9- الوانی،سیدمهدی؛1389،مدیریت عمومی ،انتشارات نشرنی تهران،چاپ چهل ویک

    10- اله قلی زاده آذری ،مهرداد ، 1389 ، تاثیر فناوری اطلاعات بر وظایف وفعالیتهای مدیران منابع انسانی ،نشریه منابع انسانی ،شماره هفتم ،ص1

    11- ایرانزاده ،سلیمان ؛1381،مدیریت تطبیقی در چهارچوب پارادایم های جدید،انتشاراتمرکزمدیریت دولتی،چاپ اول،ص101

    12- بهرنگی ،محمدرضا؛1374،مدیریت آموزشی وآموزشگاهی،انتشارات کمال تربیت تهران،چاپ دوم ، ص68

    13- پال هرسی کنت بلانچارد؛ترجمه علاقه بند علی ،1389،مدیریت رفتار سازمانی(کاربردمنابع انسانی،انتشارات امیرکبیر،چاپ سی ودوم

    14- پایمرد ،بهناز؛1384،اصول ومبانی برنامه ریزی ،ماهنامه توسعه انسانی پلیس،سال سوم، شماره هفتم، ص3

    15- پیری ، رمضان ؛ تصمیم گیری و مراحل آن در مدیریت ، فصلنامه مدیریت در آموزش وپرورش ،1373،سال سوم ، شماره 2 ، صفحه 37

    16- تورانی ،حیدر ؛ 1385 ،نیروی انسانی استراتژیست ومدار توسعه نیافتگی ،فصلنامه مدیریت مدرسه ،  دوره پنجم ، شماره 43 ، صفحه 8

    -17 تورانی ،حیدر؛1387،اصول ومبانی مدیریت وسرپرستی،انتشارات آتیه،چاپ اول

    18- تورانی، حیدر ؛1389،مبانی واصول مدیریت مدرسه،فصلنامه مدیریت مدرسه،دوره نهم،شماره هفتادو سه، ص20

    19- جاسبی ، عبدالله ؛ 1379 ، اصول ومبانی مدیریت ، انتشارات مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ،چاپ دهم،

    20- جاسبی ، عبدالله ؛1376،اصول ومبانی مدیریت،انتشارات مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی،تهران

    21- رئوف ؛ علی ؛ فرایند تصمیم گیری ، رشد مدیریت مدرسه ، 1383 ، دوره ششم، شماره 4، صفحه23

    22- رحمانی ،باقرونصرت آبادی،باقر؛1379،مدیرموفق،انتشارات لوح محفوظ،چاپ اول

    23- رضائیان،علی؛1386،مبانی سازمان ومدیریت،انتشارات سمت ،چاپ دهم

    24- رضائیان ،علی؛ 1379،اصول مدیریت،انتشارات سمت،چاپ یازدهم

    25- رضایی نژاد ، عبدالرضا ؛ 1375 ، دست نامه مدیران ،موسسه خدمات فرهنگی رسا تهران،شماره چهارده، ص56

    26- سرافرازی ،مهرزادوهمکاران ؛ 1389 ، تاثیر خلاقیت بر بهبود تصمیم گیری مدیران ((مطالعه موردی))،ابتکار وخلاقیت در علوم،سال اول ، شماره یک،ص86

    27- سید جوادین ،سید رضا؛1387،مبانی مدیریت منابع انسانی،انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،چاپ چهارم

    28- سید جوادین ، سید رضا ، مروری جامع بر نظریه های مدیریت وسازمان ، 1388، جلد اول ، انتشارات نگاه دانش ، چاپ دوم

    29- شیخ نظامی ، زهرا ؛ تخصص وتجربه در مدیریت ،فصلنامه مدیریت در آموزش وپرورش ، 1381 ، دوره هشتم ، شماره 32 ، صفحه 64

    30- شیرازی،علی؛1373 ،مدیریت آموزشی ،اتنشارات جهاددانشگاهی مشهد، چاپ دهم

    31- صافی ، احمد ؛جایگاه پژوهش در تصمیم گیری مدیران عالی میانی واجرایی آموزش وپرورش ،   مدیریت در آموزش وپرورش ،1371 ؛ سال اول ، شماره 2 ، صفحه 15

    32 - صافی ، احمد ؛ 1375 ، مدیریت آموزشی،چاپ دوم ، مشهد ، جهاد دانشگاهی

    33- صافی ،احمد؛ 1383 ، سازمان واداره امور مدارس  ،چاپ سوم ، تهران ، رشد

    34- طولابی، زینب ؛ مشارکت و تصمیم گیری ، فصلنامه مدیریت در آموزش وپرورش ، 1381 ، دوره هشتم ،بهار وتابستان ، شماره 29-30 ، صفحه 57

    35- عابدی ،قاسم؛1386،ارائه مدل برنامه ریزی آرمانی جهت تخصیص منابع در بخش آموزش وزارت بهداشت وعلوم پزشکی مازندران ،دوره هفدهم، شماره 57 ،ص1

    36- علاقه بند ،علی ؛1371،مقدمات مدیریت آموزشی،انتشارات بعثت،چاپ دوم

    37- علاقه بند، علی؛1376،مقدمات مدیریت آموزشی،انتشارات نشرروان،چاپ دهم

    38- علاقه بند ،علی؛1377،مبانی نظری واصول مدیریت آموزشی،انتشارات نشرروان تهران،چاپ نهم

    39- علاقه بند علی  ؛ 1384 ، مدیریت عمومی  ، تهران ، نشرروان، چاپ سیزدهم

    40- علی زاده ،منصور؛1389،مفهوم واهمیت سازماندهی در ادارات وسازمانها،سایت www.aftabir.com ، ص2

    41- فیض ، طاهره ، 1383 ،مبانی سازمان ومدیریت ، انتشارات تهران پیام نور، چاپ دوم

    42- قاسم زاده، کورش؛1387،آمایش سرزمین وبرنامه ریزی آموزش وپرورش، سایتwww.sid ،ص 6 تا7

    43- کوهستانی ، حسین علی؛1384، بررسی دانش مدیریت وسبک تصمیم گیری مدیران ستادی آموزش وپرورش مشهد ، سایت  مقالات علمی ایران ،صفحات 2و3   

    44- گری دسلر؛ترجمه داودمدنی ،1371،مبانی مدیریت ،انتشارات پیشروتهران،چاپ سوم

    45- گری دسلر؛ترجمه پارسائیان علی واعرابی سید محمد،1386،مبانی مدیریت منابع انسانی،انتشارات نیل ، چاپ چهار

    46- ماریجوهیچ؛ترجمه دانایی فرد حسن،1389،تئوری های سازمان (مدرن نمادین-تفسیری پست مدرن) انتشارات مهربان نشر چاپ اول

    47- محمدی ،داود؛1387،اصول ومبانی مدیریت وسرپرستی،انتشارات آتیه ،چاپ اول

    48- محمدی دولت آبادی،فاطمه؛1390،سازماندهی،سایت پژوهشکده باقرالعلوم ، ص1

    49- محی الدینی ، پریسا ؛ 1388،تصمیم گیری به عنوان یکی از مهارتهای مدیریت ،سایت مقالات مدیریت دولتی ، صفحات 3 و4

    50- میرکمالی ، سید محمد؛1383 ، رهبری ومدیریت آموزشی  ، چاپ سیزدهم ، تهران ،نشر یسطرون

    51- میر کمالی ، سید محمد ؛ 1371 ،فرایند تصمیم گیری در سازمانهای آموزشی ، فصلنامه مدیریت در آموزش وپرورش ، سال اول ، شماره دوم ، صفحه 5

    52- نجف بیگی ، رضا؛1389،سازمان ومدیریت،انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد،چاپ دوم

    53- نکویی ، محمد حسین؛ 1379 ،  بررسی رابطه بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت ونحوه عملکرد آنها در سازمانهای دولتی شهر کرمان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاداسلامی  کرمان ، صفحات5و  34 و 42

    54- نکویی مقدم،محمودوهمکاران؛تعیین رابطه بین سبکهای مدیریتی با وظایف مدیران دانشگاه علوم پزشکی کرمان،1386 فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت سلامت ،دوره دهم ،شماره بیست ونه ،ص38

    55- نورائی ، محمود ،1384،  نقش فرایند تصمیم گیری عقلائی در کیفیت تصمیم ، سومین کنفرانس بین الملی مدیریت ،ص3

    56- نیکو اقبال ، علی اکبر؛1387،برگزیده نظریه های سازمان ومدیریت،انتشارات تهران ،چاپاول

    57- یاراحمدی خراسانی ، مهدی ، 1388 ، سازماندهی چیست ، سایت جامع مدیرت ، ص 2

    58- هاشمی رکاوندی ،سید مجتبی؛1379،رهبری و مدیریت روابط انسانی در ایران ،اسلام وغرب ،انتشارات باطن ،چاپ اول

    59- هربرت .جی هیکس .سی .ری.گولت؛ترجمه گوئل کهن،1387،تئوریهای سازمان ومدیریت ،جلد اول کلیات ومفاهیم ،انتشارات اطلاعات تهران ،چاپ پانزدهم

    60- هربرت .جی هیکس .سی .ری.گولت؛ ترجمه گوئل کهن،1377 ،تئوریهای سازمانی ومدیریت عناصر وفرایندها، جلددوم، انتشارات نشرروان،چاپ دهم

    61.Erven.L.B. Management. 1994.Department of Agricultural Economics
    Ohio State University Extension.p1

     

    62 .FEMA.May2010.Decision Making and Problem Solving.U.S.Department of HOMELANDsecurity.p20

     

    63.Gleaton.C. June 2009.CAP.Functions of Management. McDaniel College, Westminster, MD6-13.p2

     

    64. Lunenburg.C.F. 2010.  The Management Function of Principals. NATIONAL FORUM OF EDUCATIONAL ADMINISTRATION AND SUPERVISION JOURNAL .VOLUME 27, NUMBER 4, p1-2

     

    65. Mele.D. August2009. Practical wisdom in the managerial Decision-making process.IESE business school university of Navarra.spain..p9

     

    66. PL Sandler CL Stott. With Management1987

  • ...................................................................................................................................   19

     

    وظایف مدیر....................................................................................................................... 20

     

     برنامه ریزی....................................................................................................................... 21

     

    سازماندهی.......................................................................................................................   21

     

    بسیج منابع وامکانات .......................................................................................................  22

     

    هدایت ورهبری ...............................................................................................................  22

     

    کنترل ونظارت .................................................................................................................  23

     

    تصمیم گیری...................................................................................................................... 23

     

    خلاصه  ............................................................................................................................ 24

     

    فصل دوم : ادبیات موضوع

     

    ضرورت واهمیت مدیریت............................................................................................... 26

     

    اهمیت آگاهی مدیران از وظایف مدیریت .....................................................................  29

     

    تاریخچه مدیریت ..........................................................................................................  31

     

    اندیشه های حاکم بر مکاتب مدیریت  .................................................................................   33

     

    دوره کلاسیک .......................................................................................................................  33

     

    رشد وپیشرفت نظریه کلاسیک.............................................................................................   33

     

    مدیریت علمی  ...................................................................................................................... 34

     

    اصول قانونمند شده تیلور  ..................................................................................................   37

     

    تئوری اداری  .......................................................................................................................  39

     

    بروکراسی ماکس وبر...........................................................................................................   40

     

    دوره نئوکلاسیک ( نهضت روابط انسانی ) ..........................................................................  43

     

    تکوین تئوری نئوکلاسیک .................................................................................................   43

     

    دوره مدرن یا نظریه سیستمها ونظریه نوین .......................................................................   45

     

    تکامل تئوری سازمانی  .......................................................................................................  49

     

    وظایف مدیریت( موضوع این پژوهش)  .........................................................................    51

     

    1- برنامه ریزی  ..................................................................................................................  52

     

    2-1-1 ضرورت واهمیت برنامه ریزی ..............................................................................   52

     

    2-1-2 هدف برنامه ریزی..................................................................................................... 53

     

    2-1-3 تعریف برنامه ریزی  ...............................................................................................  55

     

    2-1-4 انواع برنامه ریزی  ...................................................................................................  55

     

    2-1-5 محاسن برنامه ریزی ................................................................................................  59

     

    2-1-6 محدودیت های برنامه ریزی  .................................................................................   59

     

    2-1-7تکنیک های تخصصی در برنامه ریزی ....................................................................    59

     

    2-1 سازماندهی ...................................................................................................................   60

     

    2-2-1 اهمیت سازماندهی در ادارت وسازمانها......................................................................  61

     

    2-2-2 تعریف سازماندهی  .................................................................................................... 62

     

    2-2-3 مراحل پنج گانه سازماندهی   ...................................................................................   63

     

    2-2-4 وظایف سازماندهی ....................................................................................................  65

     

    2-2-5مزایای سازماندهی......................................................................................................... 65

     

    2-2-6مبانی سازماندهی .......................................................................................................   66

     

    2-2-7 الگوهای جدید ساختار سازمانی .............................................................................   72

     

    3- بسیج منابع وامکانات   ....................................................................................................  74

     

    2-3-1تامین نیروی انسانی مناسب   ...................................................................................... 74

     

    2-3-2تامین منابع و امکانات وتکنولوژی  ...........................................................................  75

     

    2-3-3هماهنگی وتلفیق منابع انسانی ومادی ......................................................................   75

     

    2-4 رهبری.............................................................................................................................. 76.

     

    2-4-1تعریف هدایت ورهبری  ............................................................................................   78

     

    2-4-2منابع قدرت................................................................................................................... 78

     

    2-4- 3 فرق بین رهبری ومدیریت........................................................................................   80

     

    2-4-4انواع سبک های رهبری ..............................................................................................  82

     

    2-4-5خصوصیات مورد انتظار رهبری.................................................................................    86

     

    2- 5- کنترل  .........................................................................................................................  86

     

    2-5-1ضرورت واهمیت کنترل  .............................................................................................  87

     

    2-5-2تعریف کنترل ..............................................................................................................   88

     

    2-5-3فرایند کنترل  .................................................................................................................. 88

     

    2-5-4انواع کنترل ....................................................................................................................  91

     

    2-5-5مزایای کنترل ...................................................................................................................  93

     

    2-5-6ویژگیهای کنترل موثر ....................................................................................................   94

     

    مطالعات انجام شده در زمینه وظایف مدیریت  .........................................................................  96

     

    تصمیم گیری .............................................................................................................................  101

     

    تعریف تصمیم گیری ...............................................................................................................  102

     

    درجه اهمیت تصمیم ...............................................................................................................  103

     

    مختصات تصمیم گیری  .......................................................................................................... 103

     

     فرایند عقلایی تصمیم گیری  ................................................................................................  105

     

    انواع تصمیم گیری ................................................................................................................  110

     

    الگوهای تصمیم گیری   .......................................................................................................... 111

     

    شرایط تصمیم گیری   ............................................................................................................. 113

     

    روشها وفنون تصمیم گیری ..................................................................................................   114

     

    فنون جدید تصمیم گیری........................................................................................................ 115

     

    مدلهای تصمیم گیری  ........................................................................................................   118

     

    تصمیم گیری وعقلانیت   ...................................................................................................  119

     

    عقلانیت محدود از دیدگاه سایمون ....................................................................................  120

     

    کیفیت پذیرش یک تصمیم  ...............................................................................................  120

     

    بررسی مشکلات در تصمیم گیری  ................................................................................... 122

     

    موانع تصمیم گیری  .........................................................................................................   123

     

    مطالعات انجام شده در مورد تصمیم گیری .......................................................................  125

     

    نارسائیهای مطالعات انجام شده در ارتباط با وظایف مدیریت وتصمیم گیری .................. 133

     

    ارتباط تصمیم گیری ووظایف مدیر   ..................................................................................134

     

    چهارچوب مفهومی ............................................................................................................. 135

     

    خلاصه  ...............................................................................................................................136

     

    فصل سوم : روش تحقیق

     

    مقدمه  ...............................................................................................................................  140

     

    روش تحقیق ....................................................................................................................   140

     

    جامعه آماری ...................................................................................................................... 141

     

    حجم نمونه وروش نمونه گیری .....................................................................................  141

     

    ابزار جمع آوری داده ها..................................................................................................   142

     

    سنجش های مربوط به ابزار جمع آوری داده ها ............................................................   142

     

    روشهای تجزیه وتحلیل اطلاعات......................................................................................  144

     

    خلاصه ..............................................................................................................................  146

     

     

    فصل چهارم : یافته های تحقیق

     

    مقدمه......................................................................................................................................  148

     

    4-1توصیف داده ها  ............................................................................................................  148

     

    4-1-1-1بررسی جنسیت پاسخ دهندگان..............................................................................  149

     

    4-1-1-2 بررسی تحصیلات پاسخ دهندگان.........................................................................  150

     

    4-1-2-تحلیل توصیفی سوالات پرسشنامه ها......................................................................  151

     

    4-1-3-تحلیل توصیفی متغیرها ی تحقیق...........................................................................  155

     

    بررسی شاخص های تحقیق.................................................................................................... 156

     

    شاخص برنامه ریزی..............................................................................................................  156

     

    شاخص سازماندهی ............................................................................................................... 158

     

    شاخص بسیج منابع وامکانات .................................................................................................159 

     

    شاخص کنترل ونظارت  ....................................................................................................    161

     

    شاخص هدایت ورهبری   ......................................................................................................162

     

    شاخص تصمیم گیری ........................................................................................................   164

     

    4-2 تجزیه وتحلیل یافته ها وآمار استنباطی  ......................................................................  165

     

    4-2-1   آزمون مقایسه میانگین در جامعه............................................................................ 165

     

    4-2-1-1 تجزیه وتحلیل میانگین متغیرها بر اساس جنسیت...............................................  166

     

    4-2-2 آزمون مقایسه میانگین چند جامعه...........................................................................  168

     

    4-2-3 بررسی همبستگی میان متغیرهای تحقیق وآزمون فرضیه ها...................................   170

     

    آزمون فرضیه ها .................................................................................................................171

     

    تحلیل فرضیات تحقیق  ......................................................................................................  172

       

    فرضیه اصلی........................................................................................................................  172

     

    فرضیه اول ........................................................................................................................... 175

     

    فرضیه دوم ............................................................................................................................176

     

    فرضیه  سوم...................................................................................................................... .. 178

     

    فرضیه چهارم......................................................................................................................  180

     

    فرضیه پنجم .......................................................................................................................  182

     

    تحلیل رگرسیون ....................................................................................................................184

     

    ضرائب رگرسیون  ..............................................................................................................  186

     

    خلاصه ..............................................................................................................................   188

     

    فصل پنجم : نتیجه گیری ، بحث ، پیشنهادات

    مقدمه...................................................................................................................................  190

     

    5-1  نتیجه گیری ................................................................................................................  191

     

    5-2 بحث وبررسی ................................................................................................................193

     

    5-2-1 یافته های مربوط به فرضیه ی اصلی......................................................................... 193

     

    5-2-2 یافته های مربوط به فرضیه اول................................................................................  195

     

    5-2-3  یافته های مربوط به فرضیه دوم ............................................................................  197

     

    5-2-3 یافته های مربوط به فرضیه سوم ............................................................................. 199

     

    5-2-5  یافته های مربوط به فرضیه چهارم...........................................................................199

     

    5-2-6  یافته های مربوط به فرضیه پنجم............................................................................200

     

    5-4  پیشنهادات................................................................................................................... 201

     

    خلاصه ............................................................................................................................... 203

     

    منابع وماخذ  ..................................................................................................................... 204


موضوع پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, نمونه پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, جستجوی پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, فایل Word پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, دانلود پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, فایل PDF پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, تحقیق در مورد پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, مقاله در مورد پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, پروژه در مورد پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, پروپوزال در مورد پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, تز دکترا در مورد پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, پروژه درباره پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارتباط بین آگاهی مدیران از وظایف مدیریت و نحوه تصمیم گیری آنها از دید کارکنان در مدارس شهر سیرجان

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت «M.A» گرایش: مدیریت اجرایی (استراتژیک) بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری و خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران دستگاههای اجرایی استان اردبیل چکیده مدیریت دانش یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات و دانش است و با توجه به ویژگیهای آن، امروزه سازمانهای با جدیت به دنبال بهره‌مندی از نتایج آن هستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده اهداف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عمکلرد شرکت های تولیدی شهرستان رشت است. روش ها: جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های تولیدی استان گیلان واقع درشهرستان رشت می باشد و به روش نمونه گیری تصادفی از بین آنها 109 شرکت انتخاب شد. پرسشنامه ای شامل 22 سوال برای ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «M.A» گرايش: تحول پاييز 1391 چکيده        مطالعه حاضر تحت عنوان «بررسي و آسيب شناسي نظام تصميم گ

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  رشته مديريت دولتي گرايش  منابع انساني زمستان 1391 هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه‌ي بين کيفيت زندگي کاري با مديريت ارتباط با مشتري در

پایان نامه­ ی دوره کارشناسی ارشد در رشته‌ مدیریت بازرگانی(گرایش تحول) چکیده مدیریت دانش در آموزش عالی مجموعه­ای از فرآیندهای سازمانی است که از ایجاد و انتقال دانش در این مؤسسات حمایت کرده و دست‌یابی به اهداف سازمانی و دانشگاهی را ممکن می­سازد. بدین منظور و به جهت مدیریت مناسب دانش سازمانی، ابزاری مناسب نیاز است که بتوان با استفاده از آن از میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت دولتی – گرایش مالی چکیده با در نظر گرفتن اینکه جهان هر چه بیشتر به هم پیوسته می شو و سازمانها هر چه بیشتر چند ملیتی شده و از نظر فرهنگی متنوع تر می شوند ، حیاتی و ضروری است که افراد دانش و مهارتهایی داشته باشند تا به صورت موثر با چالش ها و مقتضیات یک جامعه جهانی روبرو شوند. نتیجه محیط های متنوع از نظر فرهنگی این است که افراد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» چکیده در دو دهه گذشته به سمت اقتصادی حرکت کرده ایم که سرمایه­گذاری در منابع انسانی، فن­آوری اطلاعات، تحقیق، توسعه و تبلیغات بمنظور حفظ برتری رقابتی وتضمین زیست محیطی سازمانها ضروری بنظر می­رسد. لذا می­توان بیان کرد که منبع خلق ارزش اقتصادی، ایجاد و مدیریت دارایی­های نامشهودی است که از آن به عنوان سرمایه فکری یاد می شود. لذا هدف از ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش مالی موضوع: بررسی رابطه بین مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ملت چکیده هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ملت به صورت یک مطالعه مطالعه موردی درمدیریت شعب بانک ملت استان سمنان بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر بانک ملت استان سمنان بوده است. نمونه آماری تحقیق حاضر در مدیریت شعب ...

پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش: مدیریت مالی چکیده: در مفهوم ویژه اقتصاد در حال رشد، تاکید بر کاهش هزینه حائز اهمیت می باشد. مدیریت هزینه ها، یکی از راهبردی ترین زمینه های نیل به موفقیت مالی و عملکرد سازمانی در بازار رقابتی می باشد، بواسطه مدیریت هزینه ها، به انتخاب بهترین مسیر و استراتژی درآمد زا برای شرکت می توان دست یافت، در مدیریت هزینه ها، اندازه گیری بهای تمام شده منابعی که ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.Sc. ) رشته: جغرافیا و برنامه ­ریزی شهری چکیده قرن بیستم با توجه به افزایش جمعیت شهری، تغییر­ شیوه زندگی، فاصله بین ذینعفان مدیران و برنامه­ریزان شهری ، توسعه پایدار را به عنوان یکی از مهمترین پارادایم های مدیریت شهری در سطوح مختلف مطرح کرده است . از ابعاد اصلی توسعه پایدارشهری مدیریت یکپارچه شهری، حکمروایی خوب شهری و مشارکت است. یکی از ...

ثبت سفارش