پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه

word 2 MB 29678 162
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۶,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     (M.A)

    مدیریت دولتی – گرایش مالی

    چکیده

    با در نظر گرفتن اینکه جهان هر چه بیشتر به هم پیوسته می شو و سازمانها هر چه بیشتر چند ملیتی شده و از نظر فرهنگی متنوع تر می شوند ، حیاتی و ضروری است که افراد دانش و مهارتهایی داشته باشند تا به صورت موثر با چالش ها و مقتضیات یک جامعه جهانی روبرو شوند. نتیجه محیط های متنوع از نظر فرهنگی این است که افراد با ارزشها ، فرضیات و خواسته ها و انتظاراتی مواجه هستند که اصولاً متفاوت از ارزشها و فرضیات خودشان است. این اعتقاد وجود دارد که هوش فرهنگی توضیح می دهد که چرا بعضی افراد در هدایت محیط های متفاوت از نظر فرهنگی نسبت به افراد دیگر ، ماهرتر هستند.

    به عنوان یک حوزه جدید و روبه رشد تحقیق ، هوش فرهنگی به عنوان یک عامل مهم برای عملکرد و تعامل موثر در داخل و در میان محیط های مختلف از نظر فرهنگی ظهور پیدا کرده است.

    در همین راستا تحقیق تحقیق حاضر به منظور بررسی ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه به عنوان نهادی در سطح بین المللی فعالیت می کند ، انجام پذیرفته است.

    داده ها از 86 نفر از کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه به وسیله پرسشنامه جمع آوری گردید. به منظور سنجش هوش فرهنگی از سوالات پرسشنامه استاندارد ارائه شده توسط Ang و برای سنجش عملکرد از سوالاتی که بر اساس بررسی ادبیات موجود در زمینه عملکرد تدوین شده بود ، استفاده گردید و هر دو دسته سوالات در قالب یک پرسشنامه در اختیار اساتید قرار گرفت و روایی آن تایید گردید و پایایی آن با استفاده از نرم افزار SPSS  ، 953/0 به دست آمد.

    نتایج بدست آمده از آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین هوش فرهنگی و عملکرد ، ابعاد هوش فرهنگی(فراشناختی، شناختی، انگیرشی، رفتاری) و عملکرد ارتباط وجود دارد. اولویت ابعاد هوش فرهنگی کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون فریدمن اینگونه بدست آمد: هوش فرهنگی انگیزشی ، هوش فرهنگی رفتاری ، هوش فرهنگی فراشناختی ، هوش فرهنگی شناختی. بر مبنای نتایج بدست آمده از آزمون میانگین یک جامعه آماری ، هوش فرهنگی ، هوش فرهنگی فراشناختی ، هوش فرهنگی شناختی ، هوش فرهنگی انگیزشی ، هوش فرهنگی رفتاری و عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در حد مطلوبی قرار داشت.

     

    کلید واژه: هوش فرهنگی ، هوش فرهنگی فراشناختی ، هوش فرهنگی شناختی ، هوش فرهنگی انگیزشی ، هوش فرهنگی رفتاری ، عملکرد ، ارزیابی عملکرد.

    1-مقدمه

    یک ویژگی برجسته جهانی شدن که به طور عمیقی سازمانهای امروزی را تحت تاثیر قرار می دهد گرایش عمده به سمت تنوع فرهنگی بیشتر است. جهانی شدن شامل فرآیندهای تعامل اجتماعی در یک مقیاس جهانی می باشد که در آن افراد از بسیاری ملیت ها با هم پیوند و ارتباط دارند و در یک محیط متفاوت از نظر فرهنگی ، هم در داخل سازمان هایشان و هم بیرون از آنها، کار می کنند. سازمانها به طرز چشمگیری در تعاملات بیشتر در میان مجموعه های مختلفی از فرهنگ ها و دیدگاهها درگیر می شوند(p78 ، 2006 ، Thomas) ، این واقعیت ، سبب پویایی فراوان روابط در محیط های چند فرهنگی شده است ، به نحوی که تفاوت در زبان ، قومیت ، سیاست ها و بسیاری خصوصیات دیگر می تواند به عنوان منابع تعارض بالقوه ظهور کند و در صورت نبود درک صحیح، توسعه روابط کاری مناسب را با مشکل مواجه سازد.(p2 ،2007 ، Dean)

    این دشواری های ادراکی و تعارضات و رشد روزافزون تعاملات بین المللی ، سبب ارائه مفهومی نوین در مباحث شناختی شده است که با نام «هوش فرهنگی» شناخته می شود. هوش فرهنگی مهمترین ابزاری است که می توان برای مواجه ی مناسب با موقعیت های چند فرهنگی به کار گرفت. هوش فرهنگی کمک می کند با درک صحیح و سریع مولفه های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب با هر یک از آنها بروز دهیم.(عباسعلی زاده و نائیجی، 1386، ص23)

    1-2- بیان مسأله

    مدتهاست که بسیاری از سازمانها قلمرو فعالیت های خود را وسعت داده اند این وسعت قلمرو و حوزه فعالیت صرفاً به سازمانهای تجاری و اقتصادی محدود نمی شود بلکه سازمانهای سیاسی ، اجتماعی ، علمی ، ورزشی ، فرهنگی و مذهبی را هم در بر می گیرد(زاهدی ، 1379 ، ص 6 )

    این وسعت قلمرو فعالیت باعث شده که سازمانها با چند گانگی فرهنگی هم در نیروی کار خود و هم در کسانی که به عنوان مشتری و ارباب رجوع به آنها مراجعه می کنند، مواجه شوند. در حقیقت تنوع ، یک واقعیت زندگی امروز است و هیچ سازمانی نمی تواند آنرا نادیده بگیرد. سازمانها با کارمندان و مراجعانی سروکار دارند که دارای پیش زمینه های فرهنگی و کارکردی متفاوتی هستند و همچنین دارای مفروضاتی در مورد چگونگی برقراری ارتباط و چگونگی تصمیم گیری می باشند(زاهدی ، 1379، ص 120 ).

    در میان قابلیت های مورد نیاز قرن 21 ، توانایی تطبیق مستمر با افرادی از فرهنگ های مختلف و توانایی اداره ارتباطات بین فرهنگی حایز اهمیت است. محیط کار جهانی ، نیاز به افرادی دارد که به فرهنگ های مختلف آشنا باشند و بتوانند با افراد سایر فرهنگ ها ارتباط مناسب برقرار کنند. برای این منظور افراد نیاز به هوش فرهنگی دارند . توانایی فرد برای تطبیق با ارزش ها ، سنت ها و آداب و رسوم متفاوت از آنچه به آنها عادت کرده است و کارکردن در یک محیط متفاوت فرهنگی معرف هوش فرهنگی است(جان نثار احمدی و فیاضی ، 1385، ص 41).

    برای ایجاد روابط موثر و غلبه بر مشکلات ناشی از تنوع فرهنگی ، افراد نیازمند توانایی های ویژه ای در زمینه برقراری ارتباط و تعامل همزمان با افرادی که دارای فرهنگ های مختلف هستند می باشند. یکی از این توانایی ها برخورداری از هوش فرهنگی است. هوش فرهنگی اشاره به توانایی و قابلیت یک فرد در برقراری ارتباط موثر با افرادی دارد که دارای فرهنگ های متفاوت هستند.

    هوش فرهنگی به افراد کمک می کند که بتوانند نسبت به فرهنگ های مختلف حساس باشند ، بتوانند به طور شایسته و مناسبی با افراد از فرهنگ های مختلف ارتباط برقرار کنند و بتوانند فرهنگ های جدیدی که با آنها برخورد می کنند تجزیه و تحلیل نمایند.

    هوش فرهنگی از نظر Ang  و Earley شامل چهار بعد فراشناختی ، شناختی ، انگیزشی و رفتاری می باشد. هر کدام از این ابعاد جنبه های خاصی از هوش فرهنگی را توضیح می دهند(Imai ، p19 ، 2007 ).

    سازمانها باید از طریق کارکنان به اهداف گروهی برسند ، لذا نحوه  انجام کار کارکنان در تحقق اهداف موثر می باشد. در نتیجه بازبینی و شناسایی نحوه انجام کار نیروی انسانی و توسعه برنامه های لازم برای بهبود عملکرد ، یک قسمت مهم از فالیت های مدیریت سازمان است. این مهم از طریق فرآیند ارزیابی عملکرد نیروی انسانی صورت می گیرد(زارعی متین ، 1379 ، ص 157 ). ارزیابی عملکرد یکی از رویکردهای مهم مدیران برای دستیابی به موفقیت است. تغییرات سریع محیطی ، تشدید فضای رقابتی ، افزایش روزافزون انتظارات جامعه و ... نیاز به مدیریت ارزیابی عملکرد را اجتناب ناپذیر کرده است(یداللهی فارسی ، 1384 ، ص 130).

    با توجه به اینکه سازمانها به دنبال افزایش عملکرد و بهینه سازی امور هستند ، لذا در مرحله نخست باید عملکرد کارکنان را افزایش دهند. عملکرد مجموعه ای از اقدامات و فعالیت هایی است که از طرف کارکنان در جهت نیل به اهداف از پیش تعیین شده سازمان انجام می گیرد. با توجه به اینکه عملکرد نیز تابعی از دانش ، مهارت ، توانایی ها و انگیزش می باشد و با در نظر گرفتن این مطلب که هوش فرهنگی یک توانایی و قابلیت مهم در شرایط کنونی سازمانها است که نمود های رفتاری و انگیزشی قابل ملاحظه ای دارد و از آنجائیکه مرکز مدیریت حوزه های علمیه که یکی از کانون های مهم علم و دانش با وظیفه خطیر تعمیق و بسط و گسترش و آموزش علوم اسلامی می باشد و از مهمترین مراکز تاثیر گذار در شکل گیری و رشد و نمو فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی است و نظر به اینکه کارکنان آن با افرادی از فرهنگ های مختلف تعامل و ارتباط دارند. تحقیق حاضر در صدد پاسخ به این مساله است که:

     آیا بین هوش فرهنگی و عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه ارتباط وجود دارد یا خیر؟

     

     

    1-3-اهمیت وضرورت تحقیق

        در میان مهارتهای مورد نیاز قرن حاضر ، توانایی تطبیق مستمر با افرادی از فرهنگ های مختلف و توانایی اداره ارتباطات بین فرهنگی حائز اهمیت است. محیط کار جهانی، نیاز به افرادی دارد که به فرهنگ های مختلف آشنا باشند و بتوانند با افراد سایر فرهنگ ها ارتباط مناسب برقرار کنند. برای این منظور، افراد نیاز به هوش فرهنگی دارند. توانایی فرد برای تطبیق با ارزشها، سنتها و آداب و رسوم متفاوت از آنچه به آنها عادت کرده است و کار کردن در یک محیط متفاوت فرهنگی، معرف هوش فرهنگی است. هوش فرهنگی، منبع بالقوه ای برای ایجاد مزیت رقابتی است.( احمدی و فیاض،1383،ص1)

      در دنیای امروز رشد روز افزون تنوع فرهنگی در محیط های کاری، باعث ایجاد علاقه شدید در محیط کار به بررسی اثرات فرهنگ و تفاوت های فرهنگی و چالش های جدیدی را که برای سازمان ها و رهبران و کارمندانشان به وجود آورده است، شده است. تحقیق و بررسی در رفتار سازمانی و روان شناسی، آشکار می کند که فرهنگ، اغلب فرآیندها و پیامد های سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین محققان برای بررسی و جستجوی بهترین ابزار  فعالیت و اداره کردن محیط هایی که دارای تنوع فرهنگی هستند، هوش فرهنگی را معرفی کرده اند(Moody,2007,p1).

       هوش فرهنگی یک قلمرو و یک حوزه جدید از هوش را ارائه می کند که در کل به عنوان توانایی و قابلیت برقراری ارتباط موثر و کارآمد با افرادی از پیشینه متفاوت تعریف می شود. هوش فرهنگی بینش هایی را درباره توانایی ها و قابلیت های افراد برای از عهده موقعیت های چند فرهنگی بر آمدن، درگیر شدن در معادلات بین فرهنگی و عمل کردن در گروه های کاری متفاوت از نظر فرهنگی فراهم کند.(Lugo,2007,p21)بنابراین تحقیق و بررسی برای توسعه و تایید هوش فرهنگی لازم می باشد.

     

    1-4- اهداف تحقیق

    1-4-1-هدف اصلی

    هدف اصلی این پژوهش «بررسی ارتباط بین هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه» می‌باشد.

    1-4-2-اهداف فرعی

    اهداف فرعی این پژوهش عبارتند از:

    1.

    2.

    3.

    4.

     

    1-5-فرضیه های تحقیق

    1-5-1-فرضیه اصلی

    فرضیه اصلی این پژوهش را چنین در نظر می‌گیریم که «بین هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه رابطه وجود دارد».

    1-4-2-فرضیه های فرعی:

    فرضیه‌های فرعی در نظر گرفته شده در این پژوهش عبارتند از:

    1.

    2.

    3.

    4.

     

     

     

    1-6-تعریف متغیرهای تحقیق

    1-6-1-هوش فرهنگی[1]

    توانایی و قابلیت یک فرد در برقراری تعامل موثر با افرادی که از نظر فرهنگی با او متفاوت هستند.(p80، 2006، Thomas)

     

    1-6-2- هوش فرهنگی فراشناختی[2]

    فرآیندهای ذهنی ای را منعکس می کند که افراد برای کسب و درک دانش فرهنگی به کار می برند شامل دانش کنترل فرآیندهای فکری و ذهنی می باشد. توانایی های مناسب شامل برنامه ریزی ، نظارت و اصلاح مدلهای ذهنی هنجارهای فرهنگی گروهها و افراد است. (p12، 2007، Imai)

     

    1-6-3- هوش فرهنگی شناختی[3]

    دانش اکتسابی درباره یک فرهنگ خاص را منعکس می نماید یعنی آگاهی از هنجارها، آداب و رسوم ، و قراردادهایی که در فرهنگی های مختلف وجود دارد و شامل آگاهی از سیستم های اقتصادی ، قانونی و اجتماعی فرهنگ ها و خرده فرهنگ های مختلف و آگاهی از چهارچوب های ارزشهای اصلی فرهنگی می باشد. (p12، 2007، Imai)

     

    1-6-4- هوش فرهنگی انگیزشی[4]

    توانایی هدایت توجه و انرژی را به سمت یادگیری درباره تفاوتهای فرهنگی و به کارگیری آنها را در موقعیت های مختلف منعکس می کند، این توانایی کنترل موثر احساسات را در جهت کسب اهداف نشان می دهد و بیانگر علاقه افراد به تجارب فرهنگی جدید و گشودگی آنها نسبت به این فرهنگ ها می باشد.(p12، 2007، Imai)

     

    1-6-5- هوش فرهنگی رفتاری[5]

     اشاره به حد و میزانی دارد که یک فرد در شرایط فرهنگی متفاوت (هم از نظر زبانی و هم غیر زبانی) به نحو شایسته و مناسبی رفتار می کند و شامل انعطاف پذیری رفتاری افراد برای برای برآورده نمودن نیازهای یک موقعیت فرهنگی خاص می باشد.(p12، 2007، Imai)

     

    1-6-6- عملکرد[6]

     مجموعه ای از اقدامات و فعالیت هایی که از طرف کارکنان در جهت نیل به اهداف از پیش تعیین شده سازمان انجام می گیرد و از شاخص های متعددی مانند رضایت شغلی ، تعهد ، توانایی ، انگیزش ، کارایی و ... تشکیل شده است.(p13، 2007، Ang et al)

     

    1-6-7- ارزیابی عملکرد

    فرآیندی است که به طور نظام دار به تشریح توانایی ها و ضعف های کارکنان با توجه به شغل آنها در فواصل معین می نماید(زارعی متین ، 1379 ، ص 152)

     

     

    1-7-قلمرو تحقیق

    1-7-1-قلمرو مکانی

    پژوهش حاضردرمرکز مدیریت حوزه های علمیه انجام شده است.

    1-7-2-قلمرو زمانی

    داده های این پژوهش مربوط به دوره زمانی بهمن ماه1391 تا مرداد 1392 می باشد.

     

    1-8-  روش تحقیق

    از نظر جمع آوری داده ها ، تحقیق پیمایشی از نوع توصیفی و از نظر هدف ، تحقیق کاربردی است.

     

    1-9-  روش گردآوری اطلاعات

    برای گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری ، تدوین ادبیات تحقیق ، شناسایی شاخص ها و تعاریف مربوط به آنها از روش مطالعه کتابخانه ای و اینترنت استفاده شده است.

     

    1-10-  ابزار گردآوری اطلاعات

    ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه می باشد.

     

    1-11-  جامعه آماری

    جامعه آماری این پژوهش کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه می باشند.

     

    Abstract

    As the world becomes increasingly interconnected and business Organizations more multi-national and culturally diverse, it is crucil that Individuals have the knowledge and skills to effectively face the challenges and requirements of a global society. The result of culturally diverse environments is that Individuals are confronted with values, assumptions and expectations tat are fundamentally different from their own. It is belived that cultural intelligence (CQ) explains why some Individuals are more adept at navigating culturally diverse environments than others.

    As a new and quicly- growing area of ​​research, CQ has emerged as an important consideration for effective performance and interaction within and across culturally divergent environments.

    In this line, present research was done to study the relationship between the cultural intelligence and performance management of employees in Management Center howzeh elmiyeh which acts in international level.

    By a questionnaire, data was gathered from 86 employees.To measure the cultural intelligence, the items of Earley/Ang Standard questionnaire were used and to measure the performance, some questions were applied that were devised by current literature on performance. Professors were provided with both categories. of questions in the format of a single questionnaire. It validity was confirmed and its reliability was calculated 0.953 by SPSS software.

    The Results of Spearman correlation test showed that there is a link between cultural intelligence and performance and also between cultural intelligence aspects ( metacognitive , cognitive, motivational , and behavioral ) and performance. The Priorities of Cultural Intelligence among the staff of Management Center howzeh elmiyeh based on the result of Friedman test case: Motivational cultural intelligence , behavioral cultural intelligence, Metacognitive cultural intelligence , cognitive cultural intelligence. Based on the results of population mean test, cultural intelligence, Metacognitive cultural intelligence , cognitive cultural intelligence , Motivational cultural intelligence, behavioral cultural intelligence and performance of Management Center howzeh elmiyeh staff were in an ideal.

     

    Keywords : Cultural intelligence ,  Metacognitive cultural intelligence, cognitive cultural intelligence, motivational cultural intelligence , behavioral cultural intelligence, performance , performance appraisal

  • فهرست:

     

     

    چکیده 1

    فصل اول. 4

    1-1-مقدمه. 4

    1-2- بیان مسأله. 5

    1-3-اهمیت وضرورت تحقیق.. 6

    1-4- اهداف تحقیق.. 7

    1-4-1-هدف اصلی.. 7

    1-4-2-اهداف فرعی.. 7

    1-5-فرضیه های تحقیق.. 8

    1-5-1-فرضیه اصلی.. 8

    1-4-2-فرضیه های فرعی: 8

    1-6-تعریف متغیرهای تحقیق.. 8

    1-6-1-هوش فرهنگی.. 8

    1-6-2- هوش فرهنگی فراشناختی.. 9

    1-6-3- هوش فرهنگی شناختی.. 9

    1-6-4- هوش فرهنگی انگیزشی.. 9

    1-6-5- هوش فرهنگی رفتاری.. 9

    1-6-6- عملکرد. 10

    1-6-7- ارزیابی عملکرد. 10

    1-7-قلمرو تحقیق.. 10

    1-7-1-قلمرو مکانی.. 10

    1-7-2-قلمرو زمانی.. 10

    1-8-  روش تحقیق.. 10

    1-9-  روش گردآوری اطلاعات... 10

    1-10-  ابزار گردآوری اطلاعات... 11

    1-11-  جامعه آماری.. 11

    فصل دوم. 13

    مقدمه. 13

    بخش اول: ارزیابی عملکرد. 14

    2-1- مقدمه. 14

    2-2-  عملکرد. 14

    2-3- ارزیابی عملکرد. 20

    2-4- فلسفه ارزیابی عملکرد. 21

    2-5- اهداف ارزیابی عملکرد. 21

    2-6- فرآیند ارزیابی عملکرد. 24

    2-7- معیارها و شاخص ها 27

    2-8- چه کسی عملکرد را ارزیابی می کند. 28

    2-9- روش ها متداول ارزیابی عملکرد. 30

    2-10- مسائل موجود درارزیابی عملکرد. 35

    2-11-مقدمه. 41

    2-12-فرهنگ... 42

    2-13- فرهنگ و رفتار سازمانی.. 43

    2-14-مفهوم هوش... 44

    2-15- هوش چند وجهی.. 46

    2-16- هوش فرهنگی.. 48

    2-17- ابعاد هوش فرهنگی.. 52

    2-17-1- هوش فرهنگی شناختی.. 55

    2-17-2- هوش فرهنگی فراشناختی.. 57

    2-17-3- هوش فرهنگی انگیزشی.. 59

    2-17-4- هوش فرهنگی رفتاری.. 62

    2-18- جنبه های فرآیندی هوش فرهنگی.. 64

    2-19- انواع شخصیت ها در هوش فرهنگی.. 66

    2-20- مقایسه هوش فرهنگی با مدل های دیگر هوش... 68

    2-20-1-  هوش عمومی یا ضریب هوشی: 68

    2-20-2- هوش اجتماعی: 68

    2-20-3- هوش عاطفی: 69

    2-21- مراحل ایجاد و تکامل هوش فرهنگی.. 70

    2-21-1- فعال سازی مجدد محرک های بیرونی.. 70

    2-21-2- شناسایی هنجارها و انگیزه های فرهنگی دیگر به منظور یادگیری بیشتر در مورد آنها 71

    2-21-3- تطبیق هنجارها و قوانین فرهنگی دیگر در ذهن خود فرد. 71

    2-21-4- تحلیل هنجارهای فرهنگی مختلف به رفتارهای جایگزین.. 71

    2-21-5- پیشتازی در رفتار فرهنگی از طریق تشخیص علایم و نشانه های متغیر که دیگران درک نمی کنند. 72

    2-22- پرورش هوش فرهنگی.. 73

    2-23- ویژگی های مورد نیاز برای هوش فرهنگی.. 75

    2-23-1- قضاوت های همراه با تعمق.. 75

    2-23-2- هویت چند دیدگاهی.. 75

    2-23-3- اهمیت شرایط و موقعیت... 76

    2-23-4- شایستگی زبان شناختی.. 76

    2-24-تمایزهای مفهومی هوش فرهنگی با سایر مفاهیم مشابه. 76

    2-24-1- شخصیت... 76

    2-24-2- سواد فرهنگی.. 77

    2-24-3-شایستگی فرهنگی.. 78

    بخش سوم: هوش فرهنگی و عملکرد. 79

    2-25- ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد. 79

    بخش چهارم: پیشینه تحقیق.. 81

    2-26- پیشینه تحقیق.. 81

    2-26-1- پیشینه تحقیقات داخلی.. 81

    2-26-2- پیشینه تحقیقات خارجی.. 82

    بخش پنجم: چارچوب مفهومی.. 85

    2-27- چارچوب مفهومی.. 85

    بخش ششم: مرکز مدیریت حوزه های  علمیه. 87

    2-28- مرکز مدیریت حوزه های علمیه. 87

    فصل سوم. 89

    3-1- مقدمه. 89

    3-2- فرآیند اجرای تحقیق.. 89

    3-3- روش تحقیق.. 91

    3-4- متغیرهای تحقیق.. 91

    3-4-1- متغیر مستقل.. 91

    3-4-2-  متغیر وابسته. 91

    3-5- ابزار و روشهای گردآوری اطلاعات و داده ها 91

    3-6- روایی و پایانی پرسشنامه. 94

    3-6-1- تعیین روایی پرسشنامه. 94

    3-6-2- تعیین پایانی پرسشنامه. 94

    3-7- جامعه آماری.. 95

    3-8- روش نمونه گیری.. 95

    3-9- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمونهای آماری مورد استفاده 97

    فصل چهارم. 99

    4-1- مقدمه. 99

    4-2- توصیف متغیر های جمعیت شناختی پژوهش... 100

    4-2-1- سن.. 100

    4-2-2- میزان تحصیلات... 101

    4-2-3- سابقه خدمت... 102

    4-2-4- سِمت(پست) سازمانی.. 104

    4-2-5- وضعیت تاهل.. 105

    4-3- تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها 106

    4-3-1- آزمون همبستگی اسپیرمن.. 106

    4-3-1-1- آزمون فرضیه اصلی.. 107

    4-3-1-2- آزمون فرضیات فرعی.. 108

    4-3-1-2-1- آزمون فرضیه فرعی اول. 108

    4-3-1-2-2- آزمون فرضیه فرعی دوم. 109

    4-3-1-2-3- آزمون فرضیه فرعی سوم. 110

    4-3-1-2-4- آزمون فرضیه فرعی چهارم. 111

    4-3-2- آزمون تحلیل واریانس فریدمن.. 112

    4-3-3- آزمون کولموکروف – اسمیرنف... 113

    4-3-4- آزمون میانگین یک جامعه آماری.. 114

    4-3-4-1- وضعیت هوش فرهنگی فراشناختی.. 114

    4-3-4-2- وضعیت هوش فرهنگی شناختی.. 114

    4-3-4-3- وضعیت هوش فرهنگی انگیزشی.. 115

    4-3-4-4- وضعیت هوش فرهنگی رفتاری.. 115

    4-3-4-5- وضعیت هوش فرهنگی.. 115

    4-3-4-6- وضعیت عملکرد. 116

    فصل پنجم. 119

    5-1- مقدمه. 119

    5-2- نتایج بدست آمده از آمار استنباطی.. 119

    5-2-1- بررسی نتایج بدست آمده از آزمون همبستگی اسپیرمن.. 119

    5-2-2- بررسی نتایج بدست آمده از آزمون فریدمن.. 119

    5-2-3- بررسی نتایج بدست آمده از آزمون کولموکروف - اسمیرنف... 120

    5-2-4- بررسی نتایج بدست آمده از آزمون میانگین یک جامعه آماری.. 120

    5-3- ارائه پیشنهادها برمبنای یافته های تحقیق.. 120

    5-4- ارائه پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 121

    5-5-محدودیتهای تحقیق.. 121

    منابع و مآخذ. 123

    منابع فارسی: 123

    منابع لاتین: 125

    ضمائم و پیوست ها 131

    .

    منبع:

    ندارد.


موضوع پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, نمونه پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, جستجوی پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, فایل Word پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, دانلود پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, فایل PDF پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, تحقیق در مورد پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, مقاله در مورد پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, پروژه در مورد پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, پروپوزال در مورد پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, تز دکترا در مورد پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, پروژه درباره پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A.) گرایش: دولتی مقدمه طی چند دهه گذشته مفهوم هوش به صورت روز افزونی در پیشینه و تحقیقات روانشناسی و مدیریت به عنوان سازه ای که با رفتارهای متعدد انسان در محیط‌های مختلف ارتباط دارد معرفی شده است. از طرفی امروزه هوش[1]، پیشوند بسیاری از مفاهیم مدیریتی شده است و این نشان دهنده تغییر نگاه سازمان‌ها و متفکران سازمانی از هوش تستی بر ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A. ) گرایش : مدیریت ورزشی چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی با سلامت روان کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس انجام شد. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 120 نفر تشکیل می‌دادند که از بین آن‌ها 94 نفر به روش ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش :"منابع انسانی" چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی با تعهد سازمانی و رضایت­شغلی کارکنان استانداری اصفهان بوده است. جامعه آماری عبارت است ازکارکنان رسمی سازمان که نظرات 254 نفر از آنها به طور نمونه مورد بررسی قرار گرفت. داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه ساختاریافته، به کمک نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش تحوّل چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مولفه های هوش فرهنگی بر رفتار شهروندی مدیران بانک ملت در سال 1391می‌باشد. روش پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، توصیفی، پیمایشی و همبستگی است. دوره زمانی تحقیق حدودا یک دوره یک ساله بوده که از ابتدای شهریور سال 91 و پایان مرداد 92 بطول انجامید. جامعه آماری این ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی (M.A) گرایش استراتژیک چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد کارکنان مرکز آموزش علمی – کاربردی شهرستان میاندوآب می­باشد. برای این منظور مدیریت دانش بر اساس نظریه نوناکا و تاکوچی در چهار بعد؛ اجتماعی­نمودن دانش سازمانی، بیرونی­سازی دانش سازمانی، پیوند و ترکیب دانش سازمانی، درونی­سازی دانش سازمانی تعریف و در این راستا یک ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته امور فرهنگی چکیده هدف این پژوهش شناسایی مولفه های فرهنگی موثر بر مدیریت کارآمد بقاع متبرکه در شهر اصفهان بود. بدین منظور مولفه های ارزش ها ، هنجارها ، اداب و رسوم ، هنر و میراث فرهنگی، باورها و مذهب مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی عوامل فرهنگی در ابعاد ( ارزش ها، هنجار ها، هنر و میراث فرهنگی، باورها، مذهب،) ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مديريت «M.A.» گرايش: مالي زمستان 1391   چکيده     هدف پژوهش حاضر، تبيين رابطه­ي بين شايستگي­هاي رهبري

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه در سال 1394 بوده است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 215 نفر از کارکنان دانشگاه ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و همبستگی بوده است. برای گردآوری اطلاعات از ...

ثبت سفارش