پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی )

word 10 MB 30378 247
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۷۸,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد  

    رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: اقلیم شناسی  

    چکیده

    سیل یکی از پدیده های موجود در طبیعت بوده که از دیرباز، بشر شاهد وقوع آن می باشد. در ایران نیز بدلیل وسعت زیاد، اقالیم متعدد و تراکم زمانی و مکانی بارش ها در اکثر حوضه های آبخیز، همه ساله شاهد سیلابهای عظیمی در اکثر مناطق کشور می باشیم. شهر رشت نیز از این پدیده طبیعی مستثنی نبوده و در چند سال گذشته سیلهای متعدد و مخربی در آن روی داده اند. فرآیند ایمن سازی شامل انواع اقداماتی است که پیش از وقوع حادثه برای کنترل و کاهش خسارات جانی و مالی احتمالی ناشی از سیل انجام می گیرد. توجه به این روشها به لحاظ عدم کفایت روش های فیزیکی ضرورت دارد. در این پژوهش آمار بارندگی 30 سال اخیر در ایستگاه شهررشت، استخراج شد، سپس وضعیت بارش و میزان امکان وقوع سیل و نیز حجم رواناب ناشی از بارش در محدوده قانونی شهر، سطح کل حوضه، محل تمرکز و جهت حرکت جریان هرزآبهای حاصل از بارشها در اطراف این شهر با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی مشخص گردید. روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد و به اراثه الگوی عملی ایمن سازی می توان به اقدامات مدیریتی و عملیاتی اشاره کرد.

     

    کلید واژه: مدیریت سیلاب، سیلاب شهری، ایمن سازی، شهر رشت

    مقدمه

    قبلاً تصور می شد وقوع حوادث و بلایای طبیعی در مناطق شهری آثار و پیامدهای کمتری در مقایسه با مناطق روستایی دارد. اما امروزه، با توجه به تغییرات مشخص که در ساختار وسازمان شهرها به وجود آمده، آنها را در برابر حوادث غیر مترقبه بسیار ضربه پذیر کرده است(عسگری، 1382 :49). سیل رویداد ناگهانی است که در بروز آن عوامل متعددی دخالت دارد. این عوامل را می توان به طور کلی در سه گروه اصلی اقلیمی، خصوصیات منطقه ای و حوضه ای و فعالیتهای انسانی طبقه بندی نمود. مناطق سطح شهر رشت از جمله مناطقی است که در برخی مواقع از وجود سیل رنج می برد. از جمله می توان به سیلهای سالهای 69  و سالهای اخیر اشاره کرد. با توجه به امار و اطلاعات جمع آوری شده از مهمترین دلایل تشدید خسارات ناشی از سیل در رشت در سالهای اخیر تخریب پوشش گیاهی، احداث سازه های نامناسب، دخل و تصرف غیر مجاز در حریم رودخانه و عدم توجه به پیش آگاهی و سیستم پیش بینی و سیستم هشدار سیل بوده است. از آنجا که منطقه مورد مطالعه جمعیت انبوهی را در خود جای داده است، تجربیات حوادث گذشته ثابت کرده است که برنامه ریزی و آمادگی در برابر بحران تاثیر بسیار زیادی در کاهش خسارات دارد. از سوی دیگر طبق ماده 1 قانون پیشگیری و مبارزه با خطرات سیل مصوب 9/2/1343 به منظور حفظ جان و مال مردم از  سیل، وزارت کشور مکلف است فرآیند ایمن سازی شهری جهت مقابله با سیل را انجام دهد. (صاحبقرانی، 1371). یکی از اقدامات مهم جهت آمادگی در برابر بحران ناشی از سیل توجه به آموزش و فرهنگ سازی می باشد. اصولا می‎توان گفت که توفیق دیگر فعالیتهای مربوط به مدیریت بحران به میان پیش آگاهی بستگی دارد (حبیبی، 1388).

    فرآیند ایمن سازی شامل انواع اقذاماتی است که پیش از وقوع حادثه برای کنترل و کاهش خسارات جانی و مالی احتمالی ناشی از سیل انجام می گیرد. از مهم ترین روشهای ایمن سازی می توان به اقدامات مدیریتی و عملیاتی اشاره کرد.

    هدف از این مطالعه شناسایی نقاط تجمع رواناب در سطح شهر و کاهش مشکلات و ناخرسندی مردم ناشی از این امر، جمع آوری آبهای سطحی معابر و انتقال به شبکه اصلی زهکشی جهت حفظ معابر و جاده ها از تخریب ناشی از فزونی آب و سیلاب وکاهش وقفه و کندی در آمد و شد، کاهش هزینه های پاکسازی و جمع آوری آبهای سطحی در مواقع بارندگی، بهبود و افزایش زیبایی و دل پذیری محیط زیست شهری، انتقال آب از نقاط دارای مشکل به مناطق پذیرنده آب، کاهش احتمال بروز سیل در مناطق پرخطر، تبعیت توسعه آینده شهری از وضعیت زهکشی پیشنهادی، ایمن سازی بیشتر مناطق مسکونی، تجاری و خدماتی، کاهش هزینه های تحمیل شده براشخاص حقیقی و سازمانهای دولتی، افزایش همکاری مردم با شهرداری و دیگر ادارات مربوطه در نتیجه مشاهده اثرات مطلوب اجرای طرح، تسهیل در برآورد محاسبات هیدرولوژیکی مربوط به شهر نظیر دبی خروجی از سطح شهر، مهیا شدن زمینه استفاده بهتر از رواناب خروجی از شهر برای امر تصفیه فاضلاب، انتقال آب برای کشاورزی و مصارف صنعتی، حفظ بهتر اراضی کشاورزی و زراعی حاشیه شهر از خطر آب بردگی و سیلگیری و نیز جلوگیری از ماندابی شدن این اراضی می باشد.

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    بیان مسئله

    سوال تحقیق

    اهداف تحقیق

    فرضیه تحقیق

    روش تحقیق

    روش گردآوری اطلاعات

    ابزار گردآوری اطلاعات

    مقدمه

    بلایای طبیعی همواره کره زمین را تحت تأثیر قرار داده وسبب وارد آمدن آسیب به مردم نظیر جراحت، بیماری سوء تغذیه، فشار های روحی روانی ومرگ می شوند. زلزله و سیل به عنوان مهمترین بلایای طبیعی در کشور ما مطرح هستند وآنچه که از این بلایا فاجعه می سازد عدم آگاهی برای مقابله با عواقب آن وپیشگیری از تأثیر سوء وقایع طبیعی بر ارکان تندرستی - اقتصادی و محیطی است. کلمه «سیل» بمعانی طغیان کردن آب، زیر آب رفتن گستره‌ای از زمین و طوفانی شدن می‌باشد. اصولا بزرگی سیلها و تکرار آنها در طول زمان تابع شدت بارندگی، نفوذپذیری زمین و وضع توپوگرافی منطقه است. باران شدید، ذوب برفها، تغییر بستر رودخانه‌ها و تخریب سدها و آب‌بندها، از جمله عواملی هستند که ممکن است باعث بروز سیل گردند. شهرسازیها و حذف گیاهان باعث کاهش مقدار آب نفوذی و افزایش آب سطحی می‌شود. حجم زیاد آب از یک طرف بر بزرگی طغیان می‌افزاید و از طرفی با افزایش فرسایش، رسوباتی به وجود می‌آورد که با برجای گذاشتن آنها ظرفیت بستر اصلی رود کاهش می‌یابد. موارد پیش معمولاً تاثیر تدریجی دارند، ولی سیلهای ناگهانی و فاجعه آمیز اغلب بر اثر تخریب سدها و بندها، ایجاد می‌شوند.

       در ایران گرچه در بسیاری از نقاط بارندگی کم است اما در بیشتر مناطق ممکن است 60 درصد بارندگی سالیانه در یک شبانه روز رخ دهد. همین عامل به همراه شیب‎های تند کوهستانی البرز و زاگرس – که شهرهای ما را در دامنه خود جای داده‎اند – باعث شده است که بروز سیل یکی از نگرانی‎های عده – تقریباً در تمام فصول سال – باشد. سیل در ایران به دلیل ویژگی‎های زمین‎شناسی و تخریب‎های زیست‎ محیطی بسیار آلوده بوده و گل و لای زیادی به همراه دارد. به همین دلیل نیز اغلب سیلاب‎ها در ایران، خسارات زیادی وارد می‎کنند. سیل روزانه 200 میلیون تومان زبان به اقتصاد ملی وارد می‎سازد.

       طبق یکی از گزارشهای طرح ملی آمادگی و کنترل سوانح طبیعی کشور ایران در 25 سال گذشته با 967 سیل روبرو بوده که از این میان 117 سیل بسیار مهم و با خسارات و تلفات فراوان همراه بوده است. طی این سالها به طور متوسط با 39 سیل در سال، 916 میلیارد و 200 میلیون تومان به کشور خسارت وارد شده است که متوسط خسارت سالانه 36 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است. طی 25 سال گذشته (از 1351 تا 1375) 5/42 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت تأثیر سیل بوده‎اند. طی این مدت دو میلیون و 892 هزار و 400 نفر بی‎خانمان شده و سالانه به طور متوسط 500 واحد مسکونی ویران و یا آسیب دیه است. در گزارش دیگری از ستاد حوادث غیر مترقبه کشور آمده است که فقط در سال 1370 در کشور 61 سیل و 27 زلزله رخ داده است. خانه‎سازی در حریم رودخانه‎ها، آن هم با مصالح نامناسب علت اصلی خسارات سیل در بسیاری از شهرهای کشور بوده است. در شهرهای بسیاری از کشورها که از لحاظ وجود رودخانه شرایط مشابهی با ما دارند، به دلیل پر ارزش بودن زمین و یا به جهت استفاده از زیبایی رودخانه، خانه‎هایی زیادی بر ساحل رودخانه‎ها ساخته می‎شوند اما تدابیر کارشناسی ظریفی نیز جهت پیش‎بینی خطرات سیل به کار می‎رود. اغلب در چنین شهرهایی هیچگاه مجوز زیرزمین به ساخت و سازها تعلق نمی‎گیرد. خانه‎ها به گونه‎ای ساخته می‎شوند که آب بتواند به راحتی از زیربنا عبور نماید. دادن مجوز ساخت زیرزمین در ساختمان‎هایی که در نزدیکی مسیر و یا سواحل رودخانه‎ها بنا می‎شوند، توسعه بی‎رویه شهر که به دلیل تغییر سطح پوشش زمین، قابلیت نفوذپذیری آن را از بین می‎برد، تنگ کردن مجاری و مسیرهای مهم شهرها  بتون کردن آنها که شتاب آب را بالا می‎برد، پمپاژ کردن آب به ارتفاعات بالا که به رانش زمین حساس هستند و. . . از جمله اشتباهات مدیریتی هستند که شهرداریها و مدیران شهری نباید مرتکب آنها شوند. در استان گیلان بدلیل وجود بارش فراوان و عدم برنامه‎ریزی مناسب توسط مسئولین شهری این مشکل بیشتر مشاهده می شود در واقع پس از وقوع هربارندگی اکثر شهر کوچک و بزرگ استان دچار مخاطراتی از جمله سیل و آبگرفتگی  معابر شده و در این میان شهر رشت با هر بارندگی شدید بسیار آسیب پذیر بوده و در اکثر خیابانهای آن راهها مسدود بوده و مشکلات زیادی برای ساکنین این شهر بوجود می آورد. لذا این تحقیق در نظر دارد درجهت مقابله  با مخاطرات طبیعی (سیل و آبگرفتگی) در شهر رشت ارائه راهکار نموده و بر این اساس این پایان نامه به پنج فصل زیر تقسیم می گردد:

    فصل اول : کلیات تحقیق

    فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

    فصل سوم : بستر طبیعی تحقیق

    فصل چهارم : داده و روش کار

    فصل پنجم : یافته های تحقیق

    فصل ششم : نتیجه گیری و پاسخ به فرضیه و منابع و مآخذ می باشد.

     

    1-1بیان مسئله 

    امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهر نشینی، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیر ساخت های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است. در این راستا بهسازی شبکه معابر شهری و همچنین شبکه فاضلاب شهری به عنوان شریانی مهم و حیاتی دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

    آبگرفتگی ها در سطح شهر ها به صور مختلف ممکن است به وقوع بپیوندد که آبگرفتگی خیابانها و میادین در بعضی از شهرها بر اثر لبریز شدن شبکه جمع آوری و دفع آبهای سطحی که خود ناشی از وقوع رگبارهای شدید در سطح شهر می باشد، اتفاق می افتد. دراین وضعیت، خیابان ها وپیاده روها ومنازل مسکونی واقع در اراضی کم ارتفاع ونقاط پست بزرگراه ها غرقاب می شوند. علت وقوع این وضعیت عدم ظرفیت مناسب هیدرولیکی شبکه جمع آوری ودفع آبهای سطحی است و دراکثرموارد انسداد وگرفتگی مجاری جمع آوری آبهای سطحی نیز مزید برعلت می شود.

    عدم رعایت مسایل مربوط به توپوگرافی در توسعه شهر، نفوذ ناپذیری سطح حوضه های شهری وکاهش نفوذ پذیری به جهت توسعه معابرو تغییراتی که در اثر رشد و توسعه شهر بوجود می آید مانند از بین بردن پوشش های گیاهی، تراکم خاک و ایجاد سیستم جمع آوری و هدایت آبهای سطحی به مقدار زیادی از نفوذ آب در خاک می کاهد. همچنین زمان تاخیر و زمان تمرکز حوضه در اثر افزایش سرعت رواناب به علت وجود سیستم زهکشی شهری کاهش می یابد. کاهش نفوذ و زمان تاخیر به طور چشمگیری رواناب ناشی از بارندگی را افزایش می دهد. همزمانی جریانهای سطحی سبب افزایش آب به صورت سیلاب می شود. حال اگر کانال اصلی ظرفیت جریانهای اتصالی عبور سیلاب شهری را نداشته باشد، طغیان می کندو شهر را به ویرانه سیلابی تبدیل می کند.

    با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی ایران  و بخصوص استان گیلان در فصول پاییز و زمستان و گاهی هم در بهار نزولات جوی در مناطق مختلف کشور اتفاق می افتد، این نزولات بصورت برف یا باران بوده که دارای اهمیت زیادی می باشند. درمناطقی باعث حاصلخیزی خاک و متاسفانه در مناطقی منجر به آبگرفتگی می شود. عمده مشکل آبگرفتگی در مناطق شهری مخصوصاً در کلان شهرها دیده می شود که برخی دلایل آن جمعیت زیاد ناشی از مهاجرت به سمت کلان شهرها و پایتخت می باشد جمعیت زیاد، وسائط نقلیه، ترافیک، زباله های رها شده در سطح شهر و شیب نادرست معابر هنگام بارندگی می باشد.

    شهر رشت از دهه های گذشته تا به حال به سرعت در حال پیشرفت و توسعه می باشدکه در بسیاری از موارد غیر قابل نفوذ شدن اراضی طبیعی را به همراه داشته است. از نظر توپوگرافی شهر رشت به دلایل مختلفی از جمله وجود دو رودخانه سیاهرود و گوهررود و تغییرات ناشی از شهر سازی و کاربری اراضی بسیار پیچیده می‎باشد. ایمن سازی حوضه های شهری در جهت مقابله با سیلاب و آبگرفتگی یکی از راههای مقابله با این مشکل در شهر ها بوده که این پایان نامه در نظر دارد تا با شناخت فرایند ایمن سازی در شهر رشت  مشکلات سیلاب و آبگرفتگی آن را برطرف سازد.

    Abstract

    Flood is one of the phenomena in nature that Man control its occurrence a long time. Due to wide extent, several and temporal and spatial density of rainfall in most watersheds, in Iran we see a huge flood in most parts of the country every year. Rasht is not an exception to this natural phenomenon and have occurred several devastating floods in the past few years. Immunization Process carried out pre-event that includes variety of measures to control and reduce potential life and financial losses caused by the flood. Due to insufficient physical methods is necessary attention to these methods. In this study, statistics rainfall station in Rasht were collected in last 30 years, then using GIS were identified rainfall and the possibility of flooding and also volume of runoff from rainfall in the city's range of legal, area total surface, concentration and direction of flow of runoff resulting from precipitation around the city. Sampling methods is descriptive – analytical and can be noted to management and operational measures by providing a secure and practical model.

    Keywords: flood management, urban flooding, immunization, Rasht city.

     

  • فهرست:

    چکیده. 1

    مقدمه. 2

    فصل اول : کلیات تحقیق

    مقدمه. 4

    1-1بیان مسئله. 7

    1-2 سوال تحقیق.. 8

    1-3 اهداف تحقیق.. 8

    1-4 فرضیه تحقیق.. 9

    1-5 روش تحقیق.. 9

    1-6 روش گردآوری اطلاعات... 10

    1-7 ابزار گردآوری اطلاعات... 10

    1-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 10

    1-9 سوابق تحقیق.. 10

    1-10مشکلات، محدودیتها و موانع تحقیق.. 15

    1-11 قلمرو تحقیق.. 15

    1-12 واژه ها و مفاهیم. 16

    فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

    2-1 شاخص های جغرافیایی در توسعه پایدار فضایی شهر. 19

    2-1-1- عوامل جغرافیای طبیعی.. 19

    2-1-2-عوامل جغرافیایی انسانی.. 28

    2-2- رواناب... 31

    2-3- سیلاب... 32

    2-3-1-سیلاب شهری.. 32

    2-3-2- سیل ناگهانی شهر. 33

    2-4-  مهم‎ترین خسارات سیل.. 33

    2-5- عوامل موثر در بروز سیلاب... 34

    2-6- پیش بینی سیل.. 35

    2-7-  اهمیت پیش بینی وقوع سیل.. 36

    2-8- فرایندایمن سازی.. 37

    2-8-1 - توصیه های قبل از بروز سیل.. 37

    2-8-2- توصیه های زمان بروز سیل.. 40

    2-8-3 - راههای کمک در مقابل سیل.. 44

    2-9- محاسبه حداکثر سیل محتمل.. 45

    2-10- فراوانی سیلاب... 45

    2-11- دوره بازگشت سیلاب (سال). 46

    2-12- سدهای مخزنی.. 47

    2-13- سیل بندها و گوره ها (Levees and flood walls). 48

    2-14- نگهداری سیل بندها 50

    2-15- مخازن تاخیری.. 51

    2-16- معابر شهری.. 52

    فصل سوم: ویژگیهای جغرافیایی محدوده مورد مطالعه

    3-1- ویژگیهای جغرافیای طبیعی شهر رشت... 55

    3-1-1 موقعیت... 55

    3-1-2 توپوگرافی.. 55

    3-1-3 شیب... 56

    3-1-4 ویژگیهای اقلیمی.. 57

    3-1-4 -1. دمای هوا 57

    3-1-4 -2. بارندگی.. 58

    3-1-4 -3. رطوبت  نسبی.. 63

    3-1-4 -4. تبخیر. 65

    3-1-4 -5. ساعات آفتابی.. 66

    3-1-4 -6. یخبندان. 67

    3-1-4 -7 برف... 67

    3-1-4-8. باد. 67

    3-1-4 -9 طبقه‏بندی اقلیمی.. 70

    3-1-5 خاک.. 74

    3-2- ویژگی های جغرافیای انسانی شهر رشت... 76

    3-2-1- ویژگی های قومی، رسوم، مذهب، زبان وگویش... 76

    3-2-2- ویژگی های جمعیتی.. 76

    فصل چهارم: داده ها و روش کار

    4-1 داده های تحقیق.. 82

    4-1-1-  بررسی آمار و اطلاعات هواشناسی.. 84

    4-1-2  بررسی آمار و اطلاعات هیدرولوژی.. 84

    4-1-3-  بازسازی و تکمیل نواقص آماری.. 84

    4-2. روش کار. 85

    فصل پنجم : یافته های تحقیق

    5-1- ایمن سازی شهر رشت در برابر مخاطرات طبیعی(سیل و آبگرفتگی). 91

    5-2- خصوصیات فیزیکی حوضه های شهر رشت... 94

    5-2-1- مساحت و پیرامون حوضه. 94

    5-2-2 ضریب شکل حوضه. 104

    5-2-2-1- ضریب شکل یا روش هورتن (HORTON). 104

    5-2-2-2- ضریب گردی یا روش گراولیوس (Gravellius). 104

    5-2-2-3- نسبت گردی یا روش میلر (miller). 105

    5-2-2-4- روش مستطیل معادل. 105

    5-2-3- جهت حوضه. 107

    5-2-4-  شبکه هیدروگرافی.. 109

    5-2-5-  تراکم شبکه زهکشی.. 110

    5-2-6- نیمرخ طولی و شیب آبراهه‌ها 111

    5-2-7 - بررسی شیب حوضه. 116

    5-3-  اقلیم حوضه شهر رشت... 121

    5-3-1- بررسی تناوب بارندگی سالانه. 121

    5-3-2- فرکانس بارندگی سالانه. 123

    5-3-3-  تحلیل حداکثر بارندگی 24 ساعته. 123

    5-3-4-  منحنی های شدت – مدت – فراوانی.. 124

    5-4- هیدرولوژی حوضه شهری رشت... 124

    5-5- مشخصات کلی رودخانه‌های محدوده مطالعاتی.. 129

    5-5-1- رودخانه سیاهرود. 129

    5-5-2- رودخانه گوهررود. 130

    5-5-3- رودخانه پیربازار. 130

    5-6- مشخصات فیزیکی رودخانه های محدوده طرح.. 132

    5-7- بررسی رژیم آبدهی رودخانه های محدوده مطالعاتی.. 134

    5-7-1- تعیین و تحلیل آبدهی در مقاطع مهم محدوده طرح.. 136

    5-7-1- 1- آبدهی رودخانه سیاهرود در مقطع وروی منطقه طرح.. 137

    5-7-1- 2-آبدهی رودخانه سیاهرود در مقطع خروجی منطقه طرح.. 138

    5-7-1- 3- آبدهی رودخانه گوهررود در مقطع ورودی منطقه طرح.. 139

    5-7-1- 4-آبدهی رودخانه گوهررود در مقطع خروجی منطقه طرح.. 140

    5-8- تحلیل سیلاب در محدوده مطالعاتی.. 143

    5-8-1- تحلیل حداکثر آبدهی لحظه ای در رودخانه های محدوده طرح.. 143

    5-8-2- بررسی تناوب حداکثر آبدهی لحظه ای در رودخانه های محدوده مطالعاتی.. 144

    5-9- تحلیل رسوب در محدوده مطالعاتی.. 145

    5-9-1- تحلیل رسوب رودخانه سیاهرود. 145

    5-9-2- تحلیل رسوب رودخانه گوهررود. 146

    5-10- مجموعه اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی جهت کاهش دبی پیک سیلاب... 148

    5-11- بررسی نقاط مشکل دار شهر رشت... 149

    5-12- سیل خیزی کلانشهر رشت... 151

    5-12-1- موقعیت مسیل ها، رودخانه ها و آبگیرها 152

    5-12-2- بروز سیل در کلانشهر رشت... 154

    5-13-  آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های گذشته. 157

    5-13-1-گزارش سیل 22 مهرماه 1369شهر رشت... 157

    5-13-2 گزارش خسارات سیل استانداری گیلان مورخه 16 و 17/7/1377.. 160

    5-14- خسارات ناشی از آب گرفتگی به صورت کیفی و مناطق آب گرفته در گزارش‌های شهرداری استانداری و آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای.. 164

    5-15-  عوامل مرثر در آسیب پذیری شهررشت... 167

    5-16- راهبردهای ایمن سازی شهرها در برابر بلایای طبیعی.. 171

    5-17- تبیین موضوع راهبردی بحرانهای طبیعی کلانشهر رشت در چارچوب طرح های ساختاری.. 176

    5-17-1  متغیرهای اساسی در برنامه ریزی راهبردی بحران های طبیعی رشت... 179

    4-18 راهبردهای کاهش اثرات زمین لرزه و سیل در فضای شهری کلانشهر رشت... 179

    5-19- راهبردهای کاهش اثرات سیل.. 180

    5-20- بررسی ایمنی و آسیب پذیری شریان های حیاتی و تجهیزات شهری.. 181

    5-21- اقدامات لازم در مدیریت بحران سیل.. 182

    5-21-1- اقدامات مدیریتی.. 182

    5-21- 2- ایجاد کارگروه های لازم برای مدیریت سیلاب استان گیلان. 183

    5-21- 3- دستگاهها  و نهادهای مسئول در امر سیلاب: 184

    5-21-4- اقدامات خودیاری کننده توسط شهروندان. 185

    4-22- نقش ایجاد گروه های مدیریت بحران در اماکن مهم شهر رشت در مقابله با بحران. 189

    5-23- پیشنهادات و راه کارها ی اجرایی برای دستیابی به وضع مطلوب... 193

    5-24- پیشنهادات و رهنمودهایی در جهت کاهش آسیب پذیری ها 195

    فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    6-1- آزمون فرضیه ها 200

    6-1-1- فرضیه اول. 201

    6-1-2- فرضیه دوم. 203

    6-2- نتیجه گیری.. 205

    5-3 پیشنهادات... 217

    منابع و مأخذ. 218

     

    منبع:

    الف - منابع و ماخذ فارسی :

    آکان، عثمان، 1381، هیدرولوژی رگبار در حوضه های شهری، انتشارات دانشگاه شهید چمران، فصل دوم ص 7.

    آهنچی، محمد ( 1376 ) مدیریت سوانح : سوابق، مفاهیم، اصول و تئور یها، کتاب یکم، جمعیت هلال احمرجمهوری اسلامی ایران، مرکز آموزش و تحقیقات: تهران.

    آیت الهی، علی رضا(1377)، اصول برنامه ریزی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران

    احمدی، حسن، (1376)، نقش شهر سازی در کاهش آسیب پذیری شهر، مجله مسکن و انقلاب، شماره 80، زمستان 1376، ص185و186

    اسمیت، کیت، (1382)، مخاطرات محیطی، ترجمه دکتر ابراهیم مقیمی و دکتر شاهپور گودرزی نژاد، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهی (سمت) تهران.

    اصلاح عربانی، ابراهیم، 1374، کتاب گیلان (جلداول)، گروه پژوهشگران ایران.

    اویسی، الهام، (1384)، آثار زیست محیطی بلایای طبیعی در جهان، مجموع مقالات کنفرانس بین المللی مخاطرات زمینف بلایای طبیعی و راهکارهای مقابله  با آنها، دانشگاه تبریز، مهرماه 84

    ایمنی، الهام(1384) نقش شهر سازی در کاهش آسیب پذیری شهر، خلاصه مقالات کنفرانس بین المللی مخاطرات زمین، بلایای طبیعی وراه کارهای مقابله با آنها، مهرماه 1384، دانشگاه تبریز، تبریز

    بابا خانی، علی، مجموعه مقالات ائلین کنفرانس بین المللی بلایای طبیعی در مناطق شهری، بخش دوم،     ، 1371، ص447

    برآبادی، محمود(1383) مدیریت بحران، مجله شهرداریها، سال ششم شماره68

    برومند نسب، سعید، ، (1381)، هیدرولوژی رگبار در حوضه های شهری، انتشرات دانشگاه شهید چمران اهواز.

    بهفروز؛ فاطمه، 1378، فلسفه روش‏شناسی تحقیق علمی در جغرافیا، دانشگاه تهران

    بیرودیان، نادر، (1385)، مدیریت بحرانی(اصول ایمنی در حوادث غیر منتظره)، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

    پاپلی یزدی، محمد حسین – رجبی سناجردی، حسین، (1382)، نظریه های شهر و پیرامون، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران

    پناهی، نور الدین- نظافت، علی(1384) حوادث طبیعی و پیامدهای آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی (با تاکید ایران) مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی مخاطرات زمین بلایای طبیعی و راه کارهای مقابله با آنها دانشگاه تبریز مهر ماه 1384

    تاجیک، محمد رضا، (1379)، مدیریت بحران، انتشارات فرهنگ گفتمان، تهران.

    توفیقی، فرشید، (1380)، آمادگی در برابر بلایا، جمعیت هلال احمر، انتشارات معاونت برنامه ریزی و آموزش سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر.

    توماس  ایو درابگ، و جی هوائمر، جرالد، (1383)، مدیریت بحران، اصول و راهنمایی عملی برای دولتهای محلی، انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری وابسته به شهرداری تهران، 1383

    حافظ نیا، محمد رضا، 1377، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران

    حبیبی، سید حسن، (1388)، ازشار تا شهر، تحقیقی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن، تفکر و تأثر، انتشارات دانشگاه تهران، تهران

    حسین زاده دلیر، حسین وهمکاران(1384) پایداری وناپایداری شهرها را منظر توسعه پایدار مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی مخاطرات زمین بلایای طبیعی و راه کارهای مقابله با آنها، مهر ماه 1384، دانشگاه تبریز

    حسین‏زاده دلیر؛ کریم، 1380، اصول و مبانی برنامه ریزی ناحیه ای، انتشارات سمت.

    حسینی، مازیار، (1387) مدیریت بحران، انتشارات موسسۀ نشر، با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تهران.

    حسینی؛ م. ا. محسن؛ و. حسینی جناب، (1382)، مدیریت بحران شهر تهران و مانور، مجله الکترونیکی راه و ساختمان(www. Vojoudi. com)

    حیدریان، حمیرا، ایران روی خط بلا، روزنامه ایران، سال1381.

    خالدی، شهریار، 1380، بلایای طبیعی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران

    خزایی، علی اکبر، (1388)، مقاله مدیریت بحران ماهنامه اطلاعات سال هشتم راهبردی، مرداد 88، شماره 75

    داگلاس، لن، (1983) مدیریت و برنامه ریزی در جهت کاهش خطرات محیطی، ترجمه رضا مستوفی الممالکی مجله رشد آموزش جغرافیا.

    داوری، د ؛ م. ج. شانه ساز (1380)، مدیریت استراتژیک (او تئوری تا عمل، انتشارات نشر آتنا،  ٌ 381

    درابک، توماس، ای، هوامتر، جرالد، جی، (1383) مدیریت بحران، اصول و روشهای علمی برای دولتهای محلی، ترجمۀ رضا پورخردمند، انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری وابسته به شهرداری تهران، 1384

    دروئو، ماکس، ماکس، (1374)، جغرافیای انسانی، ترجمه دکتر سیروس سمامی، انتشارات رایزن تهران ص 601

    دفتر مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، (1371)، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی بلایای طبیعی در مناطق شهری، بخش دوم، تهران

    دفتری، بیژن، (1382)، اسکان آسیب دیدگان از حوادث و سوانح و مدیریت اردوگاه ها، مرکز آموزش و تحقیقات جمعیت هلال احمر.

    رجایی، عبدالمجید، (1373)، کاربرد ژئومورفولوژی در آمایش سرزمین و مدیریت محیط، نشر قومس.

    رضویان، محمدتقی، (1381)، مدیریت عمران شهری، انتشارات پیوند نو، تهران

    رودینی، عزیزالله، (1381)، فرآیند مدیریت برای توسعه ایمنی و آمادگی در مقابل سوانح، مجموع مقالات اولین همایش علمی-تحقیقی مدیریت امداد و نجات، موسسۀ آموزش های علمی-کاربردی هلال ایران

    رودینی، عزیزالله، (1381)، فرایند مدیریت برای توسعه ایمنی و آمادگی در مقابل سوانح، مجموعه  مقالات اولین همایش علمی- تحقیقی مدیریت امداد ونجات، موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی هلال ایران

    روزنامه ایران، ( 4/6/1388)

    روشنی، محمود، و همکاران، 1380، معادلات برآورد رگبار و تعیین منحنیهای IDF در غرب گیلان.

    رهنمایی، محمد تقی، ( 1367)، روند مطالعات شهری و جایگاه جغرافیایی شهری در ایران، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، سال سوم، شماره 3 زمستان

    زارع، جمال، ( 1374)، علل و عوامل وقوع سیلاب و آب گرفتگی در مناطق شهری ایران و راههای پیشگیری از آن، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی بلایای طبیعی در مناطق شهری، دفتر مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، تهران 1374.

    زیاری، کرامت اله، (1385) اصول وروش های برنامه ریزی منطقه ای، انتشارات دانشگاه یزد.

    سازمان برنامه و بودجه، مطالعات طرح پایه آمایش سرزمین اسلامی ایران، کتاب دوم، استراتژی توسعه در سازماندهی فضای کشور، جلد اول و جلد دوم و جلد سوم

    سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی استان گیلان، 1381، سالنامه آماری استان گیلان 1380، ص740

    سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی استان گیلان، 1381، گزارش اقتصادی، اجتماعی استان گیلان، ناشر سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی گیلان، ص 863 

    سایت اینترنتی هلال احمر جمهوری اسلام یایران(www. hbi. ir) (1385 ) تاریخچه سازمان امداد نجات.

    ستاد حوادث غیره مترقبه استان گیلان، (1380)، وضعیت سیل و خسارات ناشی از سیللاب.

    ستوده؛ محمد رضا، 1357، تجزیه و تحلیل و ارزیابی اجمالی برنامه‏های عمران ناحیه‏ای در ایران تا پایان برنامه پنجم عمرانی کشور، سازمان برنامه و بودجه

    ستیران (مهندسین مشاور)، 1356، مطالعه استراتژی دراز مدت طرح آمایش سرزمین، سازمان برنامه و بودجه، جلد پنجم

    شادپور، محمد(1382)، بررسی و شناخت سیلاب و مشکلات ناشی از آن، پروژه دانشجویی درسی اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی با راهنمایی دکتر قاسم عزیزی.

    شادی طلب، ژاله، "مدیریت بحران"، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره اوسل، شماره 3و4، انتشارات دانشکاه علامه طباطبایی، (زمستان 1371و بهار 1372).

    شاه میرزائی، علیرضا، دیماه 1379، "آینده و راهبردها"، مجموعه مقالات همایش علم و فناوری، انتشارات. . . .   مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ش20  و 21

    شرکت جهاد تحقیقات آب و آبخیزداری، 1378، پروژه مطالعات طرح جامع مهار سیلاب استان گیلان (مطالعات هواشناسی گزارش نهایی، استانداری گیلان، ص 358)

    شیعه، اسماعیل(1381) تمهیدات شهر سازی قبل از بروز سوانح طبیعی در شهرهای ایران، مجموعه مقالات اولین همایش علمی- تحقیقی مدیریت امداد ونجات، موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی هلال ایران

    شیعه، اسماعیل، (1375)، مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری، چاپ چهارم و پنجم، انتشارات دانشگاه علم صنعت، تهران

    صالحی، اسماعیل ( 1377 ) راهنمای مدیریت بحران(وقایع طبیعی)، شماره 89، وزارت کشور، مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری: تهران.

    طرح جامع امداد ونجات کشور)، تهیه شده توسط وزارت کشور- جمعیت هلال احمر ونیروی مقاومت بسیج، انتشارات وزارت کشور، 1382

    طرح منطقه ای گیلان و مازندران، مطالعات جغرافیایی و محیطی، تهران، 1368، ص 7.

    عالیان، پیمان، (1378)، طرح پراکندگی بلایای طبیعی ( نقاط حادثه خیز ) استان گیلان، ستاد حوادث غیر مترقبه استانداری گیلان

    عبدالله، مجید (1380)، مدیریت بحرانی در نواحی شهری، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور.

    عبدالهی، مجید(1383)، مدیریت بحران در نواحی شهری، انتشارات سازمان شهرداریها ودهیاریهای کشور

    عزتی، منصور، (1389)، راهکارهایی در مدیریت بحران، نشریه صنعت کفش، اردیبهشت 1389، 149، سال هفدهم، ص 50 قسمت اول

    عسگری نژاد، محمد رضا، مقاله مدیریت بحرانی و نقش سپاه درامداد رسانی درصورت وقوع زلزله تهران، اولین همایش ملی موسسۀ زلزله شریانهای حیاتی، تهران، اردیبهشت 1377

    غیور، حسنعلی، سیل و مناطق سیل خیز در ایران، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، سال یازدهم شماره 1، شماره پیاپی 40، انتشارات موسسه مطالعات عاشورا، بهار 1375

    فرید؛ یدالله، 1379، شناخت‏شناسی و مبانی جغرافیای انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اهر، 556 ص 

    مجتهد زاده، غلامحسین، (1383)، برنامه ریزی شهری در ایران (رشته جغرافیا)، انتشارات دانشگاه پیام نور با همکاری انتشارات دلیل تهران

    مدیریت بحران زمین لرزه ابر شهرها، کتابخانۀ موسسۀ آموزش علمی-کاربردی هلال احمر-1382

    مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، دستوالعمل ( 1001 )، فرماندهی و کنترل عملیات مقابله با حادثه و فعال سازی اتاق بحران برای مناطق 22 گانه شهر تهران، ویرایش دوم، 1383

    مطالعات طرح جامع مهار سیلاب استان گیلان(گزارش اقتصادی، اجتماعی، جلد سیزدهم استانداری و شرکت جهاد تحقیقات آب و آبخیزداری

    مهندسین مشاور ایران آمایش، 13، طرح جامع شهر رشت

    ناطقى الهى، فریبرز ( 1378 ). مدیریت بحران زمین لرزه در ایران. تهران: پژوهشگاه بین المللى زلزله شناسی و مهندسی زلزله.

    ناطقی الهی، فریبرز- استوار ایزدخواه، یاسمین، (1388)، برنامه ریزی پیشگیری از سوانح و توسعه پایدار شهرهای بزرگ، مجموعه مقالات اولین همایش علمی-تحقیقی مدیریت امداد نجات، موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی هلال ایران.         

    نظریان، اصغر، (1383)، جغرافیای شهری ایران، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران

    نوریان، علیمحد، (1381)، بلایات طبیعی و مدیریت ریسک، مجموعه مقالات اولین همایش مدیریت امداد و نجات، موسسه آموزشی عالی علمی – کاربردی هلال ایران

    نیکنام، جواد(1383)  مدیریت بحران پیشگیری پیش از وقوع مجله شهرداریها سال ششم، شماره 68   

     

     

     

    ب – منابع و مآخذ غیر فارسی :

    1-Aron, R. 1967. what is a Theory of international relations, Jour? Of international affaires, No. 2:21-38

    2-Ashomer, J (2001), Emergency family shelter system assembly instructions, lterproject. org. 197- Balaji , D. ,R. sankar , and  s. karthi. 2001. GIS  Approach  for  Disaster  Management  Through  Awareness- An  oVerview. Geo – information  paper , Dep. of civil   Engineering , Anna  University  , Chennai.

    3-Brown ,B. ,S. cochrane  and  N. Dalkey. 1969. The  Delphi Method LL:structure  of  Experiments. Rand  crnd  crop. ,Santa  Monica , California , RM- 5957-pr,131pp.

    4-Burgess , D. W. ,L. D. Hennington , J. DoViak , and P. S. Rag. 1976. Multi – moment  DoppLer  display  for  severe  storm  identification ,Journal  of  Applied  Meteorolgy , 15 (12) :1302 – 1306.

    5-chen  yong , Q. f. ,N. Frolova , V. larinov , A. Nikolaev , JPejcoch , s. sucheshev  and  A. N. Ugarov. 2001. Decision  support  Tool  for  Disaster  Management   in  the   case  of  strong  Earthquakes. ADRC. publications , Report No 10.

    6-chorley , R. J. ,and B. A. kennedy. 1971. Physical Geomorphogy : A systems  Approach. prentice – Hall International , London,P. 370.

    7-Fedrovich, B. 1965. physical geology. Ed. By Gorshkov and Yakushova. Mirpub. Moscow,P. 322

    8-FOG: Agency for International Development, Bureau for Humanitarian Response Office of Foreign Disaster, Field Operations Guide For Disaster Assessment and Response, U. S. 1998.

    9-Foster, H. D. (1980) Disaster planning, The Preservation of life and property. Spring– verlag, P. 275

    10-Gerry Johnson, “Managing Strategic Change; The Role of Symbolic Action”, British

    Gruntfest , E. C. 1077. what  people  Did  During the  Big  Thompson  Flood? Working  paper  No. 32 , Institute  of  BehaVioral  science , VniVersity  of   Colorado , Boulder , Colorado.

    11-Harry, Frank P. and Breacher,  Micheal , 1998, “Conflict in World Politics: Advances in the Study of Crisis, War and Peace”, UK: Macmillan press ltd ,  p. 10-40

    12-Hermman, C. (ed), 1972 “International Crisis: Insights from Behavioral Research”, New York: free Press, P. 14.

    13-Journal of Management, Volume 1, Issue 4, November 1990, pages 183–200

    14-Kelly, S. 1989, “Battling a Crisis in Advance”, Public Relations Quarterly, 34(1), 6–8.

    Koczot , K. M. and M. D. Dettinger. 1999. GIs Tool to compare  simulated  and  Remotely  sensed  snow- cover  observations. Proceedings,gg  western  snow  conference , californiaUSA.

    15-MC conkey, D. D. 1987, planning for Vncertainty , business Horizon; Vol, 30: 80-99.

    Meier , M. F. 1979 , Remote Sensing  of  Snow  and  Ice. VNESCo  technical  paper  in  hydrology,No. 19 , paris , France , 65 pp.

    16-Miller, K. , and Iscoe I. “The Concept of Crisis” Human Organization, Vo. 22, Fall 1963 pp. 195-201.

    17-Mitroff, Pearson, and Pauchant, T. C. 1992, “Crisis Management and Strategic Management:

    18-Nelson Harchler, 1986, “Crisis Management Team”, Baltimore: Johns Hopkins university press.

    19-pincus,W. 1979. N-Blast , then  then  the  horror  begins. Victoria  Times , Australia , May  29,pp. 1-2.

    20-Reilly, Anne, 1987, “Preparing for the worst: the process of effective crisis management”, Michigan: Loyola University Chicago Press.

    21-Similarities, Differences and Challenges”, In Shrivastava, P. (Ed. ), “Advances in Strategic Management”,  JAI  Press, p. 235.

    22-UNDP. 2002 AN Overview of Disaster management. TRAINING dules,UN. Disaster Management Training program. 355p.

    23-UNDRO&UNDP(1992); An Overwiew of disaster management. 2th edition

    vndp. 2002. An overview of disaster management. Training modules, VN. Disaster management Training Program. 355P.

     

     

     

    ج - سایتها:

    1- www. rasht. ir

    2- www. Aftab. ir

    3- www. rcs. ir

    4- www. tdmmo. ir

    5- www. Vojoudi. com

    6- www. fema. com

    7- www. juem. com

    8- www. fiorida. disaster. ory

    9- www. ema. gov. au

    10- www. jupiter. fl. us/water/com

    11- www. pref. hyogo. jp

    12- www. floridudisaster. org

    13- www. emsa. ca. us/.

    14- www. nyc. ny. us

    15- www. iranrivers. com

    16- www. iranhydrology

    17-  www. hbi. Ir


موضوع پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), نمونه پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), جستجوی پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), فایل Word پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), دانلود پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), فایل PDF پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), تحقیق در مورد پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), مقاله در مورد پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), پروژه در مورد پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), پروپوزال در مورد پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), تز دکترا در مورد پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), پروژه درباره پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), گزارش سمینار در مورد پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی ), رساله دکترا در مورد پایان نامه شناخت فرایند ایمن سازی شهر رشت درجهت مقابله با مخاطرات طبیعی ( سیل و آبگرفتگی )

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدگروه جغرافیا «M.A.» رشته جغرافایی طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده سیل جریان آبی است که از ظرفیت مجرای رود تجاوز کرده وسپس به جلگه سیلابی مجاورسرازیر می شود .با اینکه بسیاری از عوامل هیدرولوژیکی محلی وابسته به حوضه آبریز ممکن است برسیلاب تأثیر بگذارند،تمام مکانیسم های عمده پدید آورنده سیلاب ها دارای منشاءهیدرواقلیمی می ...

پایان نامه دکتری رشته ی جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و شهرهای آن در رابطه با این پدیده طبیعی آسیب‌های فراوان دیده‌اند. ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود همواره در معرض انواع سوانح طبیعی می‌باشد که هر از گاهی بخشهای مختلفی از آن را تحت تأثیر قرار داده و اثرات زیان‌باری به جای می‌گذارد. واقع شدن ایران بر روی کمربند ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ی سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی چکیده گسل‌ های بزرگ و فعال واقع در شرق شهر میناب از مهم‌ترین عوامل تکتونیکی منطقه محسوب می‌شوند که در سال‌های گذشته زلزله‌های متعدد و شدیدی را به وجود آورده است و فعالیت آنها در آینده ممکن است خسارات سنگینی را به بار آورد. لذا شهر میناب و بویژه بافت فرسوده آن از ریسک‌پذیری بالایی در مقابل ...

پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری چکیده بحران‌های شهری جزء لاینفک بحث مدیریت شهری است و این موضوع در کلان‌ شهر ها شکل بسیار پیچیده‌تری به خود می‌گیرد، با توجه به جمعیت زیاد و روبه رشد کلان‌شهر اصفهان و استقرار آن در زون سنندج- سیرجان، وقوع یک زلزله بزرگ یا سایر بلایای طبیعی و انسانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین لازم است که به طور جدی به ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مجموعه مهندسي عمران سازه هاي هيدروليکي مهرماه 1393  اين مطالعه براي ارزيابي کمي اثرات عمليات آبخيزداري و با هدف ارزيابي کارائي طرحهاي

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکتری در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: موضوع ایمنی شهر ها در برابر مخاطرات طبیعی یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی شهری است و یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای بزرگ جهان با آن دست به گریبان هستند، موضوع حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم‌ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) رشته معماري – گرايش مهندسي معماري بهار 1394   حوزه ايمني شهري ، مراکز آموزش آتش نشاني از موثرترين مکان هايي هستند که در سه بخش آموزش

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده: مطالعات اثرات توسعه شهری بر رودخانه­های زرجوب و گوهررود شهر رشت با هدف ارتقاء کیفیت زیست محیطی تغییر شرایط رودخانه­ها از وضعیت آلودگی و روند سل خیزی آنها به شرایط مطلوب و پایدار صورت گرفته است. رودخانه­های ذکر شده در شرایط موجود عملاً فاضلاب رو باز شهر می­باشند که ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه‎ریزی محیطی چکیده سیل یکی از مخرب ترین بلایای طبیعی است که معمولاً با خسارت های جانی و مالی فراوانی همراه است. سیل همه ساله در گوشه و کنار کشور خسارات زیادی را به منابع اقتصادی وارد می آورد. وقوع سیل و خسارات ناشی از آن در ایران طی سال های اخیر روند افزایشی داشته است؛ حال آن که به آن توجه ...

ثبت سفارش