پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف

word 9 MB 31334 222
1392 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۷۳,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه­ی دوره­ی کارشناسی ارشد سازه های هیدرولیکی

    چکیده:

    آب شستگی در اطراف سازه های موجود در مسیر جریان از موضوعاتی مهمی است که در طرح این گونه سازه ها بایستی مورد توجه قرار گیرد. به این منظور بررسی این پدیده در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف مدل سازی فیزیکی آزمایشگاهی انجام شد. به این منظور از دو نوع طوقه‌‌‌‌‌ی لبه دار شامل طوقه های با لبه‌ی قائم و طوقه های با لبه‌ی مایل استفاده شد که ارتفاع لبه های استفاده شده در هر یک از این طوقه ها 0.5 cm،1.0 cm  و 1.5 cm می باشد. همچنین در این تحقیق اثر ارتفاع بر کارایی طوقه های لبه دار بررسی شد که به این منظور طوقه ها در تراز های +5 cm،+2.5 cm ،0.0 cm ،-1.5 cm  و -3cm نصب شدند. در این تحقیق مشاهده شد که  طوقه های لبه دار در تراز های بالاتر نسبت به طوقه­ی بدون لبه درهمان تراز، عملکرد بهتری داشته و طوقه با لبه­ی مایل 0.5 cm در مقایسه با سایر طوقه های لبه دار، در اکثر تراز ها بهترین عملکرد را نسبت به طوقه­ی بدون لبه در همان تراز داشته است. تمامی آزمایش های انجام شده در این مطالعه در بخش تحقیقات رودخانه ایی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری جهاد کشاورزی انجام شده است. 

    کلمات کلیدی: طوقه های لبه دار ،شرایط آب صاف، آب شستگی ، پایه های مدور

     

    فصل اول

    کلیات

     

    مقدمه

    آب شستگی در اطراف پایه های پل هایی که بر روی رودخانه ها قرار گرفته اند با توجه به شرایط رودخانه ها بیشتر در حالت جریان یکنواخت[1] (در شرایط معمولی و جریان عادی رودخانه) و یا در شرایط جریان غیر یکنواخت[2] (در شرایط سیلاب و یا در مکان هایی که مسیر رودخانه عوض می شود) رخ می دهد. تاکنون تحقیقات بسیار زیادی در زمینه فرآیند آب شستگی انجام شده است. بسیاری از این تحقیقات در زمینه های شناسایی مکانیزم های موثر بر فرآیند آب شستگی، تعیین عمق آب شستگی در حالت تعادل[3]،  زمان بندی آب شستگی، بررسی عوامل موثر مختلف بر آب شستگی از قبیل اندازه و نوع خاک بستر، رژیم جریان(آب صاف[4] یا بستر فعال[5]) سرعت جریان، اندازه پایه های پل، شکل پایه ها و ... انجام شده است.

    1-2. ضرورت تحقیق

    با توجه به پتانسیل تخریب پل ها در اثر آب شستگی و هزینه های مالی و جانی آن، تلاش برای فهم فرآیند آب شستگی  و روشهای مقابله با آن امری ضروری به نظر می رسد. تخمین عمق آب شستگی پایه یک پل کمتر از مقدار واقعی منجر به تخریب آن می شود در حالیکه تخمین بیش از حد آن  نیز منجر به تحمیل هزینه های بالاتر برای ساخت پل می شود[1].

    در ایالات متحده فاکتورهای هیدرولیکی متعددی از قبیل ناپایداری جریان، رسوب گذاری و رسوب برداری بستر در بلندمدت،آب شستگی کلی[6]، آب شستگی موضعی[7]  و حرکت جانبی ذرات بستر به عنوان عوامل اصلی برای 60% از خرابی های سازه ای پل در آمریکا شناخته شده است[19]. حادثه مصیبت بار فروپاشی پل U.S.51 که بر روی رودخانه هتچی  واقع شده بود، منجر به مرگ 8 نفر شد[19]. در اثر تخریب پل واقع بر رودخانه آریو پاساژرو واقع در کالیفرنیا که در زمان رخداد یک سیل بزرگ به وقوع پیوست 7 نفر کشته شدند[19].

    1-3. اهداف

     هدف اصلی در این تحقیق بررسی اثر طوقه های لبه دار در کاهش عمق آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور و در شرایط آب صاف می باشد. برای این منظور ابتدا یک بار آزمایشات با شرایط مذکور برای پایه مدور بدون طوقه انجام می شود سپس در مرحله دوم آزمایشات عیناً برای پایه های مدور با طوقه بدون لبه انجام می شود و در مرحله سوم آزمایشات برای طوقه های لبه دار انجام خواهد شد. در هرآزمایش عمق آب شستگی اندازه گیری خواهد شد تا درصد تغییر ماکزیمم عمق آب شستگی نسبت به طوقه بدون لبه بدست آید. همچنین آزمایشات برای طوقه های نصب شده  ارتفاع های متفاوت نسبت به بستر و با ارتفاع لبه های متفاوت و با زاویه های متفاوت نسبت به طوقه  انجام می شود تا اثر این سه پارامتر بر عمق آب شستگی بررسی شود.

    1-4. نوع تحقیق

    تحقیق ارائه شده عنوان رساله کارشناسی ارشد دپارتمان سازه های هیدرولیکی دانشگاه قم می باشد که بر اساس آزمایشاتی است که درآزمایشگاه مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آب خیز داری وزارت جهاد کشاورزی واقع در تهران و با استفاده از یک مدل فیزیکی، می باشد.

    1-5. ساختار پایان نامه

    این پایان نامه مشتمل بر پنج  فصل می باشد که درفصل اول کلیات مبحث آب شستگی موضعی آورده شده است. در فصل دوم تحقیقاتی که توسط سایر محققین در زمینه استفاده از طوقه ها در کاهش عمق آب شستگی انجام شده است تشریح شده و در فصل سوم روش انجام آزمایشات و وسایل به کار رفته در آزمایشات توضیح داده شده است. ارائه و آنالیز نتایج در فصل چهارم بیان شده و در فصل پنجم با توجه به نتایج به دست آمده نتیجه گیری شده است.

     

    فصل دوم

    تاریخچه تحقیق

     

    2-1. مقدمه

    تاکنون مقالات وکتاب های زیادی راجع به آب شستگی موضعی که در خاک های غیر چسبنده در اطراف پایه های یک پل اتفاق می افتد، به چاپ رسیده است. در این فصل سعی بر خلاصه کردن مطالب راجع به آب شستگی موضعی در خاک های غیر چسبنده و چگونگی توسعه آب شستگی در طول زمان و همچنین روش های کاهش آب شستگی موضعی در پایه های پل می باشد.

    2-2. آب شستگی چیست؟

    برازرز و همکاران(1977) آب شستگی را این گونه تعریف کرده اند: آب شستگی یک پدیده طبیعی است که در اثر جریان آب در رودخانه ها و جویبارها به وجود می آید. این پدیده نتیجه اثر فرسایشی آب می باشد که مواد و مصالح را از بستر و کناره های رودخانه ها و همچنین از اطراف پایه های پل و تکیه گاه های آن ها می شوید و در جاهای دیگر از رودخانه قرار می دهد.

    کریمیسینوف و همکاران(1987) بیان می کنندکه آب شستگی به معنای پایین رفتن سطح بستر رودخانه بوسیله فرسایش آب می باشد که این فرآیند تا رسیدن به فونداسیون سازه های رودخانه ای و در نتیجه تخریب آن ها ادامه می‌یابد.

    به مقدار پایین رفتگی سطح بستر رودخانه (نسبت به قبل از رخداد آب شستگی) عمق آب شستگی گفته می‌شود. گودال آب شستگی به حفره تو رفتگی که پس از حرکت ذرات بستر به وسیله جریان آب به جا می ماند گفته می‌شود.

    2-3. انواع آب شستگی

    به طور کلی آب شستگی به سه نوع تقسیم می‌شود که شامل آب شستگی کلی، آب شستگی انسدادی[8] و آب شستگی موضعی تقسیم می‌شود.

    کریمیسینوف و همکاران(1987) در یک تقسیم بندی دیگر آب شستگی را به دو نوع کلی آب شستگی کلی و آب شستگی ناحیه ایی[9] تقسیم بندی کرده است که این تقسیم بندی در دیاگرام 2-1 نشان داده شده است.

    آب شستگی کلی

     این نوع از آب شستگی باعث تغییر در ارتفاع و تراز بستر رودخانه بخاطر علل انسانی یا طبیعی و همچنین باعث پایین رفتن پروفیل طولی در کل رودخانه می‌شود. این نوع از آب شستگی در اثر تغییر در رژیم رودخانه به وجود می آید. همان طور که از دیاگرام 2-1 پیداست آب شستگی کلی به دو نوع طولانی مدت وکوتاه مدت تقسیم می‌شود که آب شستگی کوتاه مدت در اثر یک یا چند سیلاب نزدیک به هم و در مدت زمان کوتاه به وقوع می پیوندد در حالیکه آب شستگی طولانی مدت در زمان طولانی تر (معمولاً در حدود چند سال) به وقوع می پیوندد و شامل فرسایش سواحل کناری رودخانه می‌شود.

    آب شستگی ناحیه ایی

    بر خلاف آب شستگی کلی، آب شستگی ناحیه ایی در اثر حضور پل یا هر سازه دریایی و رودخانه ای دیگر به وجود می آید. این نوع آب شستگی به دو نوع آب شستگی انسدادی و آب شستگی موضعی تقسیم می‌شود.

    آب شستگی انسدادی

    این نوع آب شستگی در اثر تنگ شدگی جریان ( که ممکن است بصورت طبیعی یا در اثر فعالیت های انسانی به وجود آید) رخ می دهد. در اثر این تنگ شدگی فضایی که جریان آب می تواند از آن عبور کند کاهش می‌یابد و در نتیجه سرعت متوسط جریان آب افزایش می‌یابد. در اثر این افزایش سرعت، نیروی فرساینده ای که از طرف جریان آب به بستر وارد می‌شود افزایش می‌یابد در نتیجه بستر رودخانه تحت فرسایش قرار می‌گیرد و سطح آن پایین تر می رود. آب شستگی در اطراف پایه های پل که بر روی بستر رودخانه قرار می گیرند نمونه خوبی از آب شستگی انسدادی می باشند.

    آب شستگی موضعی

    این نوع از آب شستگی به فرسایش قسمتی از بستر رودخانه که در مجاورت پایه پل قرار گرفته است اطلاق می‌شود. در اثر برخورد جریان آب با پایه پل، شتاب جریان آب افزایش می یابد و باعث به وجود آمدن گرداب های کوچک می‌شود که در اثر تشکیل این گردابه ها ذرات از اطراف پایه های شسته می‌شوند و آب شستگی موضعی به وجود می آید. آب شستگی در مجاورت پایه های پل نمونه خوبی از آب شستگی موضعی می باشد که در شکل 2-1 این نوع از آب شستگی به وضوح نمایان می باشد.

    از آنجایی که موضوع اصلی این تحقیق راجع به آب شستگی موضعی می باشد، این نوع از آب شستگی در قسمت های بعدی بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه این رساله منظور از آب شستگی، آب شستگی موضعی می باشد.

    -4. مکانیزم های آب شستگی موضعی

    بر اساس تحقیقات انجام گرفته مکانیزم های اصلی که باعث به وجود آمدن آب شستگی درپایه های پل می‌شود شامل جریان رو به پایین (که در وجه بالا دست پایه پل رخ می دهد) و گردابه ها[10] (که در بستر تشکیل می‌شوند) می باشد.[28]گردابه ها به دو گونه گردابه های پشت پایه[11] و ورتکس نعل اسبی[12] تقسیم می شوند که هر یک به تفصیل توضیح داده می‌شوند.

    زمانی که پایه یک پل در رودخانه و یا پایه یک سازه دریایی در ساحل دریا قرار می‌گیرد، جریان آب هر چه قدر به پایه نزدیک تر می‌شود سرعت آن کاهش می‌یابد تا هنگامی‌که به وجه بالادست پایه برخورد می کند و سرعت آن به صفر می رسد که نتیجه آن افزایش فشار در وجه بالادست پایه می باشد. افزایش فشار در نقاط نزدیک به سطح بیشتر از افزایش فشار در نقاط نزدیک به بستر می باشد چون کاهش سرعت جریان در نقاط نزدیک به سطح آب بیشتر از کاهش سرعت در نقاط نزدیک به بستر می باشد. علت این امر شکل پروفیل سرعت جریان آب می باشد که در نقاط نزدیک به سطح سرعت جریان آب بیشتر از نقاط نزدیک به بستر می باشد. به عبارت دیگرهمان طور که سرعت جریان از بالا به پایین کاهش می‌یابد فشار ایستایی هم متناظراً از بالا به پایین کاهش می‌یابد که این به معنای به وجود آمدن یک گرادیان فشار رو به پایین می باشد که در اثر این گرادیان فشار یک جت آب قائم رو به پایین تشکیل می‌شود. در نتیجه برخورد جت به وجود آمده با بستر رودخانه یک گودال در اطراف پایه پل به وجود می آید که به گودال آب شستگی معروف است. برخورد جریان رو به پایین با بستر مکانیزم اصلی ایجاد آب شستگی می باشد[23]. در شکل 2-2 الگوهای آب شستگی دراطراف یک پایه دایره ای شکل به نمایش در آمده است. همان طور که در شکل نشان داده شده است یک حرکت گردابی قوی ذرات را از اطراف پایه پل به آرامی دور می کند[20]. زمانیکه جریان رو به پایین به بستر می رسد شروع به ایجاد حفره ای در نزدیکی پایه می کند. در اثر برخورد جریان رو به پایین با جریان نزدیک شونده به سمت پایه، یک سیستم گردابی به وجود می آیدکه با گذشت زمان از بالادست پایه و از طریق طرفین پایه به سمت پایین دست کشیده می‌شودکه بخاطر شباهتش به نعل اسب به ورتکس نعل اسبی معروف است. پس ورتکس نعل اسبی نتیجه جدایی جریان در بالادست حفره آب شستگی (که بوسیله جریان رو به پایین ایجاد شده است) می باشد. نقش اصلی ورتکس نعل اسبی انتقال ذرات جدا شده از بستر به پایین دست پایه پل می باشد. ورتکس نعل اسبی نتیجه پدیده آب شستگی می باشد و نه دلیل به وجود آمدن آن.[3] هر چه قدر عمق گودال آب شستگی بیشتر می‌شود قدرت ورتکس نعل اسبی کاهش می‌یابد که در نتیجه باعث کاهش سرعت جدایی رسوبات از بستر پایه پل می‌شود. همان طور که در شکل 2-2 نمایش داده شده است علاوه بر ورتکس نعل اسبی که در پیرامون بستر پایه پل اقدام به جابجایی ذرات بستر می کند، گردابه هایی در پایین دست پایه پل نیز اقدام به جابجایی ذرات بستر می کنند که به این گردابه ها،گردابه های پشت پایه گفته می‌شود. گردابه های پشت پایه در نتیجه جدایی جریان در سمت چپ و راست پایه پل به وجود می‌آیند. گردابه های پشت پایه پایدار نمی‌باشند و متعاقباً از یک سمت پایه به سمت دیگر آن منتقل می‌شوند. به این نکته باید توجه شود که ورتکس نعل اسبی و گردابه های پشت پایه دو مکانیزم اصلی در فرسایش ذرات بستر می‌باشند.

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است )

     

    Experimental investigation of ridged collars on scour process on the periphery of circular piles in clear water condition

    Abstract:

    The title of this thesis is Experimental investigation of ridged collars on scour process on the periphery of circular piles in clear water condition that herein the results and analyses of them are presented. according to the search that we have done between internal and external articles, nobody has worked on this subject until now and that is because of the idea of using ridged collar is suggested by writer for the first time. In this study two type of collars including collar with inclined ridge and collars with vertical ridge were used that the height of them are 0.5, 1.0 and 1.5 cm. in this research effect of height on the ridged collar efficacy was examined too and for this purpose collars were mounted in different levels including +5, +2.5, 0.0, -1.5 and -3 cm to see in which level they could reduce maximum depth and volume of the scour hole more. In each level collar without ridge was used so that we could have better judgment of ridges effect. With the test of pile without collar, 36 tests were conducted and the length of each one was 4.5 hours.

    It is observed that ridged collar in comparison to collar without ridge in the same level are more effective in higher levels and collar with 0.5 cm inclined ridge had the best efficacy in most of the levels. It is also observed that like collars without ridge, edged collars in lower levels worked better and the best results were gained in -3 cm level. all the tests were conducted in riverine laboratory of soil conservation and watershed management research institute.    

     Keywords: ridged collars, Clearwater condition, scour, circular piles  

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات

     

    1-1. مقدمه  .............................................................................................................................................................................................................

    2

    1-2.  ضرورت تحقیق ...................................................................................................................................................................................

    5

    1-3. اهداف   ..........................................................................................................................................................................................................

    3

    1-4. نوع تحقیق  ..................................................................................................................................................................................................

    3

    1-5. ساختار پایان نامه ..................................................................................................................................................................................

    3

    فصل دوم: تاریخچه تحقیق

     

    2-1. مقدمه  ................................................................................................................................................................................................................

    5

    2-2. آب شستگی چیست؟ .........................................................................................................................................................................

    5

    2-3. انواع آب شستگی  ................................................................................................................................................................................

    5

    2-4. مکانیزم های آب شستگی موضعی........................................................................................................................................

    8

    2-5.آغاز حرکت ذرات بستر  .................................................................................................................................................................

    10

    2-5-1. روش نیروی کشش بحرانی ...........................................................................................................................

    10

    2-6. دسته بندی آب شستگی موضعی  ...........................................................................................................................................

    12

    2-7. دسته بندی پارامترهای موثر فرآیند آب شستگی  .................................................................................................

    14

    2-7-1. عمق جریان  ............................................................................................................................................................

    15

    االف

    2-7-2. نسبت انقباض  .......................................................................................................................................................

    16

    2-7-3. درشتی ذرات بستر و دانه بندی ............................................................................................................

    16

    2-7-4. اندازه ذرات  ..........................................................................................................................................................

    20

    2-8. گسترش گودال آب شستگی با زمان  ............................................................................................................................

    19

    2-9. تشکیل ناهمواری های موجی شکل در بستر ماسه ای ‌..................................................................................

    20

    2-10. تعریف طوقه  ..........................................................................................................................................................................................

    22

    2-11. کارهای قبلی انجام شده در زمینه طوقه ها  ...........................................................................................................

    23

    2-12. معرفی چالش ها .................................................................................................................................................................................

    33

    فصل سوم: روش تحقیق

     

    3-1. مقدمه  ................................................................................................................................................................................................................

    35

    3-2.کانال  .................................................................................................................................................................................................................

    35

    3-3. سرعت جریان  ..........................................................................................................................................................................................

    38

    3-4. ثبت نقطه ماکزیمم آب شستگی و برداشت توپوگرافی گودال آب شستگی  ...................

    40

    3-5. پایه های پل مدل سازی شده   ..................................................................................................................................................

    41

    3-6. ایده استفاده از طوقه های لبه دار  ....................................................................................................................................

    43

    3-7. ماسه بستر  .......................................................................................................................................................................................................

    47

    3-8. آستانه حرکت ذرات بستر  ............................................................................................................................................................

    48

    3-8-1. روش دیاگرام شیلدز............................................................................................................................................

    48

    3-8-2. روش فرمول های تجربی.................................................................................................................................

    52

    3-8-3. آزمایش تعیین سرعت بحرانی....................................................................................................................

    53

    3-9. برنامه ریزی آزمایش ها  ..................................................................................................................................................................

    55

    3-10. روش کلی انجام آزمایش ها و جمع آوری اطلاعات  ..................................................................................

    56

    فصل چهارم: ارائه  و آنالیز نتایج 

     

    4-1. معرفی  ..............................................................................................................................................................................................................

    59

    4-2. نتایج آزمایش ها  ....................................................................................................................................................................................

    59

    2-4-1. پایه بدون طوقه ( پایه شاهد)  ........................................................................................................

    61

    4-2-2. پایه با طوقه بدون لبه در تراز +5 cm  ...............................................................................

    65

    4-2-3. پایه با طوقه cm 5/0 قائم در تراز +5 cm .......................................................

    69

    4-2-4. پایه با طوقه cm1 قائم در تراز +5 cm  ...................................................................

    72

    4-2-5. پایه با طوقه cm 5/1 قائم در تراز +5 cm  ...................................................................

    74

    4-2-6. پایه با طوقه cm 5/0مایل در تراز +5 cm  ...................................................................

    76

    4-2-7. پایه با طوقه cm 1 مایل در تراز +5 cm    .................................................................

    78

    4-2-8. پایه با طوقه cm 5/1مایل در تراز +5 cm  .................................................................

    81

    4-2-9. پایه با طوقه بدون لبه در تراز +2/5 cm  ..........................................................................

    83

    4-2-10. پایه با طوقه cm 5/0 قائم در تراز +2/5 cm  .........................................................

    87

    4-2-11. پایه با طوقه cm 1 قائم در تراز +2/5 cm...........................................................

    90

    4-2-12. پایه با طوقه cm 5/1 قائم در تراز +2/5 cm  .........................................................

    92

    4-2-13. پایه با طوقه cm 5/0 مایل در تراز +2/5 cm  .........................................................

    97

    4-2-14. پایه با طوقه cm 1 مایل در تراز +2/5 cm .........................................................

    96

    4-2-15. پایه با طوقه cm 5/1 مایل در تراز +2/5 cm  ........................................................

    98

    4-2-16. پایه با طوقه بدون لبه  در تراز cm0  .........................................................................

    101

    4-2-17. پایه با طوقه cm 5/0 قائم در تراز 0 cm   ........................................

    107

    4-2-18. پایه با طوقه cm 1 قائم در تراز 0 cm   .............................................

    109

    4-2-19. پایه با طوقه cm 5/1 قائم در تراز 0 cm   .............................................

    112

    4-2-20. پایه با طوقه cm 5/0 مایل در تراز 0 cm   ............................................

    114

    4-2-21. پایه با طوقه cm 1 مایل در تراز 0 cm   .........................................

    117

    4-2-22. پایه با طوقه cm 5/1 مایل در تراز 0 cm   .........................................

    119

    4-2-23. پایه با طوقه بدون لبه در تراز cm5/1-  .......................................................................

    121

    4-2-24. پایه با طوقه cm 5/0 قائم در تراز cm 5/1-  ..........................................................

    127

    4-2-25. پایه با طوقه cm 1 قائم در تراز cm 5/1-    .........................................

    130

    4-2-26. پایه با طوقه cm 5/1 قائم در تراز cm 5/1-    .........................................

    132

    4-2-27. پایه با طوقه cm 5/0 مایل در تراز cm 5/1-   .....................................

    135

    4-2-28. پایه با طوقه cm 1 مایل در تراز cm 5/1-     .....................................

    137

    4-2-29. پایه با طوقه cm 5/1 مایل در تراز cm 5/1-     ........................................

    139

    4-2-30. پایه با طوقه بدون لبه  در تراز -3 cm   ...................................................................

    142

    4-2-31. پایه با طوقه با لبه cm5/0 قائم در تراز -3 cm .........................................

    147

    4-2-32. پایه با طوقه با لبهcm 1 قائم در تراز -3 cm  .........................................

    150

    4-2-33. پایه با طوقه با لبه cm5/1 قائم در تراز -3 cm .........................................

    153

    4-2-34. پایه با طوقه با لبه cm 5/0مایل در تراز -3 cm  .......................................

    155

    4-2-35. پایه با طوقه با لبه cm1 مایل در تراز -3 cm  ........................................

    158

    4-2-36. پایه با طوقه با لبه cm5/1 مایل در تراز -3 cm  .....................................

    160

    4-3. آنالیز نتایج  ...................................................................................................................................................................................................

    163

    فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

     

    5-1. مقدمه  ................................................................................................................................................................................................................

    170

    5-2. نتیجه گیری  .................................................................................................................................................................................................

    170

    5-3. پیشنهادات   ..................................................................................................................................................................................................

    174

    منابع  ..............................................................................................................................................................................................................................

    175

     

    منبع:

    1.  Alabi, P. D. (2006). “Time development of local scour at a bridge pier fitted with a collar.” Master's degree thesis, Univ. of Saskatchewan,Saskatoon, Saskatchewan, Canada.

     

    2.  Breusers, H.N.C., Nicollet, G. and Shen, H.W. 1977. Local scour around cylindricalpiers. Journal of Hydraulic Research, 15(3): 211-252.

     

    3.  Breusers, H.N.C. and Raudkivi, A.J. 1991. Scouring - Hydraulic structures design manual. IAHR, A.A. Balkema, Rotterdam, 143 p.

     

    4.  Chabert, J. and Engeldinger, P. 1956. Etude des affouillements autour des piles de points (Study of scour at bridge piers). Bureau Central d.Etudes les Equipmentd.Outre-Mer, Laboratoire National .Hydraulique, France.

     

    5.  Chang, H.H. 1988. Fluvial processes in river engineering. John Wiley & Sons, 432 p.

    6.  Cheremisinoff, P.N., Cheremisinoff, N.P. and Cheng, S.L. 1987. Hydraulic mechanics 2. Civil Engineering Practice, Technomic Publishing Company, Inc., Lancaster,Pennsylvania, U.S.A. 780 p..

     

    7. Chiew, Y.M. and Melville, B.M. 1987. Local scour around bridge piers. Journal of  Hydraulic Research, IAHR, 25(1): 15-26.

     

    8.  Chiew, Y.M. and Lim, F.H. 2000. Failure behaviour of riprap layers at bridge piers under live-bed conditions. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 126(1): 43-55.

    9.  Dargahi, B. 1990. Controlling mechanism of local scouring. Journal of HydraulicEngineering, ASCE, 116(10): 1197-1214.

     

     

    10. Defanti, E., Di Pasquale, G., and Poggi, D. (2010). “An experimental studies of scour at bridge piers: Collars as a countermeasure.” Proc., 1st

    IAHR European Congress, Heriot-Watt University, Edinburgh, UK.

               

    11.  Dey, S. 1999. Time-variation of scour in the vicinity of circular piers. Water &Maritime Engineering Journal, Proceedings of the Institution of Civil Engineers,Thomas Telford Journals, London, 136(2): 67-75, Paper 11426, June.

     

     

    12. Dey, S., Sumer, B. M., and Fredsøe, J. (2006). “Control of scour at vertical circular piles under waves and current.” J. Hydraul. Eng., 132(3),

    270–279.

     

    13. Dey; Anders Helkjær; B. Mutlu Sumer; and Jørgen Fredsøe_2011_‘‘Scour at Vertical Piles in Sand-Clay Mixtures under Waves” JOURNAL OF WATERWAY, PORT, COASTAL, AND OCEAN ENGINEERING © ASCE, NOVEMBER/DECEMBER 2011,324-331

     

    14. Ettema, R. 1980. Scour at bridge piers. PhD Thesis, Auckland University, Auckland,New Zealand.

     

    15. Fotherby, L.M. and Jones, J.S. 1993. The influence of exposed footings on pier scour  depths. Proceeding of Hydraulics Conference, ASCE, New York: 922-927.

     

     

    16.  Garde, R.J. and Ranga-Raju, K.G. 1985. Mechanics of sediment transportation and alluvial stream problems. John Wiley & Sons, 618 p.

     

    17.  Kayaturk, S.Y., Kokpinar, M.A. and Gogus, M. 2004. Effect of collar on temporal development of scour around bridge abutments. 2nd International Conference on scour and erosion, IAHR, Singapore, 14-17 November, 7 p.

     

    18.  Kumar, V., Ranga Raju, K. G., and Vittal, N. (1999). “Reduction of local scour around bridge piers using slots and collars.” J. Hydraul. Eng.,125(12), 1302–1305.

     

    19. Lagasse, P.F. and Richardson, E.V. 2001. ASCE compendium of stream stability and bridge scour papers. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 127(7): 531-533.

     

    20.  Lauchlan, C.S. and Melville, B.W. 2001. Riprap protection at bridge piers. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 121(9): 635-643.

     

    21. Mashahir, M. B., Zarrati, A. R., and Mokallaf, E. (2010). “Application of riprap and collar to prevent scouring around rectangular bridge piers.”J. Hydraul. Eng., 136(3), 183–187.

     

    22. Mashair, M.B., Zarrati, A.R. and Rezayi, A.R. 2004. Time development of scouring around a bridge pier protected by collar. 2nd International Conference on Scour andErosion, ICSE-2, Singapore, 8 p.

     

    23. Melville, B.W. and Raudkivi, A.J. 1977. Flow characteristics in local scour at bridge piers. Journal of Hydraulic Research. IAHR, 15(1):373-380.

     

    24. Melville, B.W. 1984. Live bed scour at bridge piers. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 110(9): 1234-1247.

     

    25. Melville, B.W. and Hadfield, A.C. 1999. Use of sacrificial piles as pier scour countermeasures. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 125(11): 1221-1224.

     

    26.Melville, B.W. and Chiew, Y.M. 1999. Time scale for local scour at bridge piers.Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 125(1): 59-65.

    27..Melville, B.W. and Coleman, S.E. 2000. Bridge scour. Water Resources Publications,LLC, Colorado, U.S.A., 550 p.

    28.. Muzzammil, M., Gangadharaiah, T. and Gupta, A. K. 2004. An experimentalinvestigation of a horseshoe vortex induced by a bridge pier. Water Management  Journal, Proceedings of the Institution of Civil Engineers, Thomas Telford Journals,  London.157 (2): 109-119. Paper 13904, June 2004.

    29.. Oliveto, G. and Hager, W.H. 2002. Temporal evolution of clear-water pier and abutment scour. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE. 128(9): 811-820.

    30.. Oliveto, G. and Hager, W.H. 2005. Further results to time-dependent local scour at

    bridge elements. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE. 131(2): 97-105.

    31.. Raudkivi,A.J. and Ettema, R. 1977a. Effect of sediment gradation on clear-water scour and measurement of scour depth. Proc. 17th Congress IAHR, Baden-Baden 4, pp. 521-527.

    32. . Raudkivi,A.J. and Ettema, R. 1977b. Effect of sediment gradation on clear-water scour and measurement of scour depth. Journal of the Hydraulics Division, ASCE, 103 (HY10): 1209-1213.

     

    33. Raudkivi, A.J. and Ettema, R. 1983. Clear-water scour at cylindrical piers. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 109(3): 339-350.

     

    34. Richardson, E.V. and Davies, S.R. 1995. Evaluating scour at bridges. Rep. No. FHWAIP-90-017 (HEC 18), Federal Administration, U.S. Department of Transportation, Washington, D.C.

     

    35. Shen, H.W. and Schneider, V.R. 1969. Local scour around bridge piers. Journal of the Hydraulics Division, Proceedings of the American Society of Civil Engineers, 95(6): 1919-1941.

     

    36. Singh, C.P., Setia, B. and Verma, D.V.S. 2001. Collar-sleeve combination as a scour protection device around a circular pier. Proceedings of Theme D, 29th Congress on Hydraulics of Rivers, Water Works and Machinery, Chinese Hydraulic Engineering Society, Beijing, China. September 16-21, 202-209.

     

    37. Sumer, B.M., Christiansen, N. and Fredsoe, J. 1993. Influence of cross-section on wave scour around piles. Journal of Waterway, Port, Coastal, and Ocean Engineering.ASCE, 119(5): 477-495.

     

    38. Sumer, B. M., and Fredsøe, J. (1990). “Scour below pipelines in waves.”J. Waterway, Port, Coastal, Ocean Eng., 116(3), 307–323.

     

    39. Sumer, B. M., Hatipoglu, F., and Fredsøe, J. (2007). “Wave scour around apile in sand, medium dense, and dense silt.” J. Waterway, Port, Coastal

     

    40. Tafarojnoruz, A. (2010). “Flow-altering countermeasures against local

     scour at bridge piers.” Ph.D. dissertation, Facoltà di Ingegneria,           Università della Calabria, Rende (CS), Italy.

     

    41. Tanaka, S. and Yano, M. 1967. Local scour around a circular cylinder. Proceedings,12th IAHR Congress, Colorado State University, Colorado, U.S.A., Published by IAHR, Delft, The Netherlands. Vol. 3, September 11-14.

     

    42. Thomas, Z. 1967. An interesting hydraulic effect occurring at local scour. Proceedings,12th IAHR Congress, Colorado State University, Colorado, U.S.A., Published byIAHR, Delft, The Netherlands, Vol. 3, September 11-14.

     

    43. Whitehouse, R.J.S. 1998. Scour at marine structures : A manual for practical applications. Thomas Telford publications, Thomas Telford Ltd, 1 Heron Quay,

    London, United Kingdom. 198 p.

    44. Zarrati, A.M., Gholami, H. and Mashahir, M.B. 2004. Application of collar to control scouring around rectangular bridge piers. Journal of Hydraulic Research, IAHR, 42(1):97-103.

     

    45. Zarrati, A.M., Nazariha, M. and Mashahir, M.B. 2006. Reduction of local scour in thevicinity of bridge pier groups using collars and riprap. Journal of Hydraulic   Engineering, ASCE, 132(2): 154-162.

     


موضوع پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, نمونه پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, جستجوی پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, فایل Word پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, دانلود پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, فایل PDF پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, مقاله در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, پروژه در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, پروژه درباره پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه های لبه دار بر فرآیند آب شستگی موضعی در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف

پايان‌نام? کارشناسي ارشد رشت?‌: مهندسي عمران ( M.S.C) گرايش: سازه هاي هيدروليکي سال تحصيلي 1392 -1391 چکيده رودخانه ميناب مهمترين رودخان? آب شيرين استان هرمزگان مي باشد. اين رود

پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ‌: مهندسی عمران ( M.S.C) گرایش: سازه های هیدرولیکی چکیده رودخانه میناب مهمترین رودخانۀ آب شیرین استان هرمزگان می باشد. این رودخانه زهکش آبهای سطحی حوزۀ آبریز میناب است و بر روی آن دو پل، که اولی مسیر ارتباطی ورودی شهر میناب و دومی به فاصلۀ 1500 متر بعد از پل اول در مسیر کمربندی میناب- جاسک ساخته شده است. موضوع این تحقیق، بررسی پدیدۀ آبشستگی بر روی ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست- سازه های هیدرولیکی در این تحقیق تاثیر ژئوبگ­ها بر کنترل آب‏شستگی کوله پل‏ها با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) مورد مطالعه قرار­گرفته است. ژئوبگ­ها کیسه­هایی از جنس ژئوتکستایل هستند که با مصالحی مانند ماسه، بتن و یا مصالح حاصل از لایروبی رودخانه­ها پر می­شوند. با توجه به در دسترس بودن، هزینه کم و عدم ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی آب-سازه­های آبی چکیده: اثر شمع­فداشونده با حضور شکاف و طوق در کاهش عمق آب شستگی موضعی پایه پل یکی از مسائل مهم در مهندسی هیدرولیک، بررسی آبشستگی موضعی اطراف پایه پل است. آبشستگی موضعی پتانسیل به خطر انداختن تمامیت ساختاری پایه پل را دارد، بنابراین زمانی­که فونداسیون پایه ضعیف شد، موجب شکست آن می­شود. برای طراحی ایمن و مقرون به­صرفه لازم ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی عمران – آب چکیده : حوضچه­ های آرامش باید به گونه ای طراحی شوند که بتوانند انرژی پتانسیل ذخیره شده در آب مخزن بندها و سدها را به گونه ای ضمن انتقال به بستر طبیعی مستهلک کنند که موجب از بین رفتن بستر و در شرایط بحرانی تخریب خود حوضچه و سد نشوند. در منابع مختلف بسته به شرایط جریان و شکل خروجی جریان بر اساس نتایج مطالعات آزمایشگاهی متعدد انجام ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (گرایش سازه‌ های هیدرولیکی) چکیده اﻧﺘﻘﺎل رﺳﻮب و رﺳﻮب ﮔﺬاری، ﭘﻲآﻣﺪﻫﺎﻳﻲ ﭼﻮن اﻳﺠﺎد ﺟﺰاﻳﺮ رﺳﻮﺑﻲ در ﻣﺴﻴﺮ رودﺧﺎﻧﻪ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻇﺮﻓﻴﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﺟﺮﻳﺎنﻫﺎی ﺳﻴﻼﺑﻲ، ﺧﻮردﮔﻲ ﺗﺄﺳﻴﺴﺎت ﺳﺎزهﻫﺎی رودﺧﺎﻧﻪای و ﻣﺸﻜﻼت دﻳﮕﺮ را درﺑﺮ دارد. همچنین رسوبات معلق کیفیت آب را برای مصارف بشری تحت تأثیر قرار می­دهد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، در ﻫﻴﺪروﻟﻴﻚ رودﺧﺎﻧﻪ و ژﺋﻮﻣﻮرﻓﻮﻟﻮژی آن، ...

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی عمران - سازه های هیدرولیکی چکیده مخازن هوایی ذخیره مایعات، نه تنها برای ذخیره آب، بلکه برای ذخیره مواد شیمیایی و سمی، در اشکال مختلف بکار می‌روند. با در نظر گرفتن کاربرد این سازه­ها در عمران و شهرسازی و شبکه­های صنعتی، اهمیت آن ها، قبل و بعد از وقوع زلزله مشخص می­گردد. اهمیت این سازه­ها از آنجاست که وظیفه مهمی چون آبرسانی، به عهده این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M . Sc . " رشته : مهندسی کشاورزی گرایش : سازه های آبی چکیده فرایند انتقال رسوب یک پدیده کاملا پیچیده، متغیر و غیر خطی می باشد. بطوریکه رفتاررودخانه درظرفیت انتقال رسوب به ازای یک دبی معین درزمان های مختلف متفاوت می باشد. بنابراین به علت پیچیده بودن مکانیزم انتقال رسوب وتعدد عوامل موثر بر آن، برآورد و پیش بینی ظرفیت حمل رسوبات و تعیین ...

رساله دکتري مهندسي عمران - زلزله تابستان 1393 چکيده يکي از ابزارهاي مناسب براي شناخت وضعيت شبکه­ هاي توزيع آب به عنوان يکي از سيستم­هاي شريان حياتي، شاخص قابليت اعتماد است. يک دست

پایان‌نامه کارشناسی ارشد M.Sc. رشته: عمران گرایش: سازه‌ های هیدرولیکی چکیده مهار رودخانه ها با هر انگیزه ای عموماً توسط سدها و سازه های مشابه انجام می شود. جریان عبوری از این سازه ها دارای پتانسیل قابل توجهی برای فرسایش و آبشستگی بسترهای مستعد می باشد. حوضچه های آرامش عمدتا به منظور استهلاک انر‍‍ژی جریان و حفظ امنیت سازه های هیدرولیکی در مقابل نیروهای احتمالی، طراحی و ساخته می ...

ثبت سفارش