پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی

مشخص نشده 1 MB 29412 135
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۲,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    مهندسی عمران- خاک و پی

    اسفند ماه 1393

    چکیده

    برای پایدارسازی گودها از روش­های متفاوتی استفاده می‌شود که از میان آن­ها روش میخ­کوبی و روش انکراژ از روش­های متداول بوده و ازنظر روش اجرا به هم شبیه­اند. در این پژوهش سعی شده تا دو روش مذکور را باهم ترکیب کرده و به یک مدل بهتر،ایمن­تر و اقتصادی­تر برای ایجاد سازه نگهبان گود رسید تا بتوان آن را جایگزین روش‌های قدیمی­تر و غیر ایمن و غیراقتصادی نمود.

    هدف این پژوهش تأمین پایداری لازم برای گود از طریق ایجاد یک سازه نگهبان ترکیبی بهینه هست که زاویه و طول و چیدمانی بهینه برای میخ­خاک­ها و انکربولت‌ها  بدهد. به‌نحوی‌که موجب گسیختگی و تغییرشکل مخرب در گود نشود، که به‌وسیله نرم‌افزار پلکسیس مدل‌ سازی انجام می­شود. برای این منظور ابتدا باید روش میخ‌کوبی مدل‌سازی شود، سپس زمانی که نتایج مطلوب بدست آمد، انکرها به سازه میخ‌کوبی شده اضافه می­شود و نتایج روش میخ­کوبی و روش ترکیبی باهم مقایسه می­شود.

    در این پژوهش میزان تغییر­شکل­ها و پایداری سازه نگهبان در گودبرداری­های عمیق به روش میخ­کوبی و روش ترکیبی میخ­کوبی و انکر در عمق­های  9و18و27 متری در شرایط خاک هموژن و در حالت اجرای میخ‌خاک‌ها با زاویه 0،5،10،15،20 درجه و با طول متفاوت،7/0 و1 و 2/1 برابر ارتفاع گود  مورد بررسی قرارگرفته است.

    مشاهده می­شود که استفاده از انکر در قسمت بالای دیواره سازه نگهبان سبب کاهش تغییرشکل­ها در آن می­شود و استفاده از میخ­خاک در قسمت­های پایین‌دیواره سبب افزایش پایداری سازه می­شود درحالی‌که هزینه­های اجرایی کاهش می­یابد.کاربرد این پژوهش در جهت اجرای سازه نگهبان عمیق ایمن اقتصادی ­ می­باشد.

     

    کلمات کلیدی:

    گودبرداری، میخ­کوبی، انکر، روش ترکیبی ،آنالیز عددی

    فصل اول

     
    مقدمه و کلیات

     

    1-1 مقدمه

    امروزه با افزایش رشد شهر­نشینی و ساخت سازه­های بزرگ سبب انجام گودبرداری­های عمیق جهت ایجاد پارکینگ و انباری و کاربرد­های دیگر شده است. از مسائل مهم در گودبرداری­ها طراحی سازه نگهبان مناسب و کنترل مقادیر جابه­جایی­های دیواره گود و خاک پشت گود است.روش­های مختلفی در اجرای گود­های نیمه عمیق و عمیق مورداستفاده قرار می­گیرد گه روش­های میخ­کوبی و انکر از روش­های متداول است.

    افزایش عمق گودبرداری به‌ویژه در مناطق شهری در مجاورت ساختمان­ها و معابر اهمیت ویژه‌ای دارد و تأمین پایداری و کنترل جابه­جایی­های دیواره گود و پشت دیواره باید با دقت بررسی شود.در این شرایط بعضی از روش­های پایدار­سازی گود قابلیت اجرایی خود را از دست می‌دهند و بر اساس قوانین آئین­نامه­ای گودبرداری عمیق در شرایطی مجاز است که ایمنی سازه­های مجاور را به خطر نیندازد.

    روش مناسب گودبرداری و پایدارسازی با توجه به جنس خاک، شرایط آب زیرزمینی،عمق و طول گودبرداری،موقعیت و شرایط ساختمان­های مجاور،جابه­جایی دیواره گود، دائمی و یا موقت بودن سازه،مسئله زلزله، بار دینامیکی ناشی از حرکت خودرو­ها در مجاورت گود و هزینه­های اجرای پروژه انتخاب می­گردد.

    طراحی یک سازه نگهبان میخ­کوبی بر اساس انتقال نیروی محرک توده خاک به میخ­خاک­ها و انتقال این نیروها به توده خاک ایمن است که به پارامترهای متعددی ازجمله روش نصب و روش تزریق و مشخصات خاک و سازه نگهبان بستگی دارد که اساس کار روش میخ­کوبی به این شکل است که میخ­خاک­ها اجراشده و با خاک‌برداری عمق­های بیشتر دیواره گود مقداری جابه­جایی پیدا می­کند که سبب فعال شدن عملکرد میخ­خاک­ها می­شود.

    روش اجرایی انکر ها مشابه میخ­خاک است با این تفاوت که نیروهای پیش تنیدگی در انکر ایجاد می­گردد که این نیروها از طریق قسمت غیر مهاری انکر به قسمت مهارشده منتقل می­گردد که سبب ایجاد پایداری و کنترل جابه­جایی می­شود.

    با توجه به اهمیت کنترل تغییرشکل جانبی دیواره از یک نرم‌افزار تحلیل عددی باید استفاده شود که برای این منظور از نرم‌افزار8.2 PLAXIS استفاده‌شده است که یک نرم‌افزار بر اساس روش اجزا محدود است. آئین‌نامه معتبر طراحی و بررسی پایداری و تغییرشکل در سازه میخ­کوبی و انکراژ، آئین‌نامه اداره فدرال راه امریکا است.

     

    1-2 روش تحقیق

    در این پژوهش به بررسی پارامتر­های مؤثر بر روش میخ­کوبی و روش ترکیبی میخ­کوبی و انکر پرداخته می­شود. بررسی اثر زاویه میخ­ها و نسبت طول آن‌ها به ارتفاع گود، در گودهای با عمق­های مختلف و اثر هر یک از پارامترهای فوق بر روی جابه­جایی و ضریب پایداری سازه نگهبان بررسی می­گردد، همچنین چیدمان­های مختلف انکر گذاری را در حالت جایگذاری انکر به‌جای میخ‌خاک برای شرایط وجود و نیز عدم وجود میخ‌خاک میان انکرها در عمق­ها و چیدمان­های مختلف طولی میخ‌خاک درروش ترکیبی بررسی کرده و تأثیر چیدمان برای گودهای مختلف و چیدمان­های طولی متنوع میخ­خاک بررسی می­­شود، سپس نتایج حاصل برای سازه میخ­کوبی و سازه ترکیبی برای زوایا و طول­های مختلف میخ­خاک و ارتفاع­های مختلف گودبرداری مقایسه می­شود.

     

     

    1-3 لزوم انجام تحقیق

    در سال‌های اخیر با توجه به توسعه و گسترش شهرها و افزایش تراکم جمعیت، تعداد طبقات زیرزمین و عمق گودبرداری افزایش‌یافته است .پایداری خاک به‌عنوان یکی از مسائل مهم در مهندسی ژئوتکنیک مطرح است .لذا شناسایی و اجرای روش‌هایی که به کمک آن‌ها بتوان این مشکلات را تا حد امکان رفع نمود لازم و ضروری به نظر می‌رسد. در بعضی موارد کار ساخت نیازمند گودبرداری با شیب قائم است. نیاز به سیستم نگهداری موقتی دارد تا دیواره‌های گود عمیق را پایدار نگه دارد. سرعت و کیفیت ساخت پروژه را ارتقاء دهد و اطمینان حاصل دهد که آسیب‌های جانی و مالی محتمل رخ نمی­دهد. طراحی سیستم‌های نگه‌دارنده گودهای عمیق نیازمند تحلیل دقیق، طراحی و مانیتور کردن عملکرد آن است. در سال­های اخیر استفاده از سیستم­های ترکیبی موردتوجه قرارگرفته است که سازه ترکیبی میخ­کوبی و انکر یکی از آن‌هاست و اهمیت این روش ترکیبی در این است که این روش علاوه بر تامین پایداری کافی و کنترل تغییرشکل­های سازه نگهبان، هزینه­های اجرایی  را نیز کاهش می­دهد که در گودبرداری­های عمیق مزایای این روش نسبت به سایر روش­ها بارزتر است. در این پژوهش این سیستم ترکیبی جدید بررسی می­شود.

     

    1-4 فصل بندی مطالب

    این پژوهش در 5 فصل ارائه می­گردد که عبارت‌اند از:

    فصل اول به بیان اهداف و لزوم انجام پژوهش می­پردازد.

    فصل دوم مروری بر مطالعات انجام‌شده درزمینه روش­های مختلف پایدارسازی توسط دو روش میخ‌کوبی و انکراژ صورت گرفته است می­پردازیم و کلیاتی از روش میخ­کوبی و انکراژ، موارد کاربرد، آشنایی با مراحل اجرا و نکات فنی و اجرایی پرداخته می­شود.

    در فصل سوم نرم‌افزارPlaxis  را معرفی می­کنیم و نحوه مدل‌سازی در آن را شرح می­دهیم سپس یک صحت­سنجی عددی و یک صحت­سنجی موردی انجام می­دهیم.

     در فصل چهارم بر اساس ضوابط آئین‌نامه‌ای تحلیل و طراحی سازه نگهبان میخ­کوبی شده و سازه ترکیبی میخ­کوبی و انکر بیان می­گردد و نتایج مدل­سازی­ها در شرایط و تحت پارامتر­های مختلف مقایسه و بررسی می­گردد.

    در فصل پنجم نتیجه­گیری­های حاصل از این پژوهش را بیان خواهیم کرد و پیشنهاد‌هایی را برای سایر محققین بیان می­کنیم و امیدواریم که این پژوهش نقشی هرچند کوچک در پیشبرد اهداف جامعه مهندسی داشته باشد.

     

    فصل دوم


    مطالعات انجام‌شده

     

    2-1 مقدمه

    همه‌ساله زمین‌لغزش‌هایی در نقاطی از جهان اتفاق می‌افتد که از آن جمله می‌توان به زمین‌لغزش‌های به وقوع پیوسته اخیر در ایتالیا، پاکستان، مکزیک و ... اشاره نمود که خسارت‌های قابل‌توجهی را به وجود آورد.

    باوجود فعالیت‌های کاهش‌دهنده ریسک ناپایداری که قبل از ساخت پروژه‌ها برنامه‌ریزی و طراحی می‌شود، بازهم عدم قطعیت‌ها به‌خصوص مرتبط با شناخت خاک وجود دارد. بنابراین اهمیت آنالیز پایداری شیروانی‌های موجود آشکار می‌شود.

    در طی دهه‌های گذشته، تجربه رفتار شیروانی‌ها و اغلب با گسیختگی آن‌ها، منجر به افزایش درک ما درباره شناسایی ضرورت‌ها و محدودیت‌های آزمایش‌های آزمایشگاهی و درجا برای ارزیابی مقاومت‌های خاک ،توسعه انواع مؤثرتر و جدید ابزار گذاری برای مشاهده رفتار شیروانی‌ها، درک اصول مکانیک خاک که رفتار خاک را به پایداری شیروانی مرتبط می‌کنند، پروسه‌های تحلیلی اصلاح‌شده که با بررسی گسترده مکانیک آنالیزهای پایداری شیب تکمیل‌شده است، مقایسه جزئیات با رفتار صحرایی و استفاده از کامپیوترها برای انجام آنالیزهای کلی و دقیق شده است.

    عملکرد شیروانی‌های مسلح شده توسط پایداری و تغییرشکل آن‌ها بیان می‌شود. تغییرشکل‌های شیروانی‌های می‌تواند به سازه‌های مجاور، تأسیسات و خیابان‌های اطراف آسیب برساند. شدت و مقدار این آسیب به بزرگی و الگوی توزیع تغییرشکل‌های خاک در محدوده شیروانی‌های وابسته است. پایداری و تغییرشکل‌های شیروانی‌های به برگ خریدهایی، وابسته می‌باشند. تجربه نشان داده است که پیش‌بینی میزان تغییرشکل‌ها بسیار پیچیده و فرایندی وقت‌گیر است. ازاین‌رو همواره محققین مختلف سعی در ارائه روش‌های ساده‌تر و دقیق‌تر در پیش‌بینی میزان تغییرشکل‌های شیروانی‌های داشته‌اند.

    میخ­­کوبی­ [1]یکی از انواع عملیات مسلح کردن خاک است که در پایدارسازی شیب‌ها و گودبرداری‌ها از سه دهه اخیر در جهان به‌خصوص فرانسه، آلمان و اخیراً در آمریکا رایج شده است. فرضیه اصلی این نوع مقاوم‌سازی، مسلح کردن زمین به‌منظور افزایش مقاومت برشی خاک و مقید کردن جابه‌جایی آن است. انتقال نیروی کششی تولیدشده از میخ­خاک­ها به زمین با استفاده از اصطکاک ایجادشده میان آن دو، فرض اصلی طراحی است. قابل‌ذکر است که این سیستم، به مهندسان اجازه می‌دهد که از زمین برای ایجاد سازه‌های نگهبان نیز استفاده کنند.روش میخ­کوبی از مزیت‌های زیادی نسبت به روش‌های معمول مقاوم‌سازی مانند دیوارهای حائل برخوردار است به‌علاوه دارای هزینه‌های کمتری نیز است لذا روز­به­روز تقاضای مهندسین برای استفاده از این روش افزایش می­یابد.

     

    2-2 پیشینه میخ‌کوبی خاک

    مبدأ اصلی روش میخ­کوبی خاک را می‌تواند سازه نگهبان بکار رفته در حفاری فضاهای زیرزمینی که درروش تونل سازی اتریشی استفاده می­شود دانست و تدبیر به‌کارگیری آرماتورهای فولادی غیر­فعال و شاتکریت [2]در نگهداری شیب‌های سنگی به اوایل دهه 1960 برمی‌گردد. از اولین موارد به‌کارگیری روش میخکوبی خاک، پروژه تعریض راه‌آهن در نزدیکی ورسایلز فرانسه در سال 1972 بود. ازآنجاکه این روش مقرون‌به‌صرفه و سریع‌تر از دیگر روش‌های نگهداری بود، به‌سرعت در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی به کار گرفته شد]1.[

    اولین پروژه دیوار خاک میخکوبی شده در آمریکا در سال 1976 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در کشورهای پیشرفته، این روش به دلیل هزینه کمتر و سرعت اجرایی بالاتر به‌سرعت جایگزین روش‌های دیگر نگهداری خاک گردیده است. در اروپا دو مجموعه تحقیقاتی گسترده، درباره خاک میخکوبی شده ثبت‌شده است. اولین مورد آن در اواخر دهه 1970 در دانشگاه کارلس روهه آلمان و دومین مورد در دهه 1980 توسط دولت فرانسه است. در پروژه تحقیقاتی فرانسه، بر روی 6 دیوار میخ‌کوبی شده در مقیاس واقعی، آزمایش‌های لازم صورت گرفت، تا مبنایی برای تنظیم یک استاندارد درزمینه طراحی و اجرای این نوع سازه‌ها در فرانسه گردد. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که:

    - عمل کرد دیوار خاک میخکوبی شده مشابه دیوارهای حائل وزنی است.

    - عمق نفوذ لازم هر میخ به داخل خاک معمول در محدوده ارتفاع دیوار قرار دارد.

    الیاس و یوران در سال 1990 اثر خزش [3]درازمدت خاک را در کرنش دیوارهای میخکوبی شده بررسی کردند.]2[تامسون و میلر در 1990 اثر ترکیبی میله‌های فولادی و دوغاب [4]را در عملکرد دیوارهای میخکوبی شده به کمک ابزارهای کرنش‌سنج در پروژه‌ای در واشنگتن بررسی نمودند]3[.بایرن در سال 1992 اندرکنش خاک- میله را بررسی کرد و مقدار بار حداکثر و محل کرنش ماکزیمم را در پیش‌بینی نمود. در سال 1996 سازمان بزرگراه‌های آمریکا[5] مرجعی در ارتباط با طراحی و ساخت دیوارهای خاک میخکوبی شده منتشر کرد، که خلاصه‌ای از تحقیقات صورت گرفته در آلمان و فرانسه و آمریکا بود. در این مرجع، از روش تعادل حدی برای تحلیل استفاده می‌شود]4[.

    بریو و همکاران در سال 1997 مدل خاک مسلح شده در محل تکیه‌گاه‌های پل را شبیه‌سازی کرده و راهکارهایی را ارائه نمودند.ژانگ و همکاران در سال 2002 مدل‌سازی سه‌بعدی دیوارهای خاک میخکوبی شده را به‌منظور پیش‌بینی حرکت خاک در مراحل مختلف اجرای دیوار انجام دادند که نتایج حاصله انطباق مناسبی با مقادیر اندازه‌گیری شده داشت]5[.

    چوک و همکاران در 2005  دیوارهای خاک میخکوبی شده در خاک‌های سست را که تحت اثر نفوذ آب‌های سطحی قرار دارند، مدل‌سازی نمودند و به این نتیجه رسیدند که اتصال انتهای میله‌ها به سطح دیوار نقش عمده‌ای در کاهش تغییر مکان دیوارهای خاک میخکوبی شده در زمینه‌ای سست دارد]6[.چنگ و همکاران در سال 2008 به بررسی شیب بهینه برای سطح دیوارهای خاک میخکوبی شده پرداختند و رابطه بین شیب خاک‌ریز با شیب میله‌ها را در حالت بهینه به دست آوردند]7[.

    سیواکومار و همکاران در سال 2008 ، مدل‌سازی عددی دیوارهای خاک میخکوبی شده را در شرایط لرزه‌ای انجام دادند، که نتایج نشان داد که تسلیم خاک به کمک میله‌های فولادی موجب عملکرد بهتر گودبرداری در هنگام زلزله می‌گردد. وان هو و همکاران در سال 2008 مدل‌سازی دیوارهای خاک میخکوبی شده را به‌منظور بررسی رابطه بین نیروی بیرون کشیدگی در میله‌ها با اتساع خاک انجام دادند]8[. لی و همکاران در سال 2009 اثر فشار سربار و زاویه اتساع خاک را بر مقاومت بیرون کشیدگی میله‌ها بررسی کرده و نشان دادند که مقاومت بیرون کشیدگی با افزایش زاویه اتساع خاک به‌طور عمده‌ای افزایش می‌یابد]9[. وی و چنگ  در 2010 روش‌های تعادل حدی و کاهش مقاومت را در مسائل مختلف مربوط به دیوارهای میخکوبی شده، مورد مقایسه قراردادند]10[.

     

    2-3 مطالعات انجام‌شده درروش میخ‌کوبی

       میخکوبی روش مسلح کردن درجای خاک است. مفهوم پایه‌ای میخکوبی شامل مسلح کردن زمین توسط المان‌های غیرفعال و نزدیک به هم، به‌منظور ایجاد سازه ثقلی منسجم است و بدین‌وسیله مقاومت برشی کلی خاک محل افزایش می‌یابد و جابجایی آن محدود می‌شود. سیستم میخکوبی برای کاربردهای موقت و دائمی می‌تواند لحاظ شود. دیوار میخکوبی می‌تواند بارهای قائم استاتیکی و دینامیکی را، بدون متحمل شدن جابجایی‌های بیش‌ازاندازه، تحمل کند. میخکوبی شامل میلگرد فولادی است که می‌تواند تنش‌های کششی، برشی و ممان خمشی را تحمل کند. رویه و نمای میخکوبی المان باربر قابل‌توجهی نیست اما نسبتاً، پایداری موضعی خاک بین لایه­های مسلح را تأمین، و از فرسایش و هوازدگی سطح جلوگیری می­کند. این رویه عموماً شامل یک‌لایه نازک شاتکریت مسلح است.

    فان و لئو[6]  در سال2007 زاویه بهینه میخ برای شیروانی میخکوبی شده با انواع شرایط هندسی و اثر طول میخ بر ضریب اطمینان را موردبررسی قرارداد. آن‌ها نتیجه گرفتند اگر L/Hبزرگ‌تر از 1 باشد اثر طول میخ بر پایداری کلی تقریباً ناچیز است. همچنین نشان دادند که اثر طول میخ در 3/1 پایینی شیب‌بر پایداری شیب بسیار مهم است]11[.ساباتی­نی[7] در سال 1995نشان داد که مقدار کلی طول موردنیاز میخ‌ها کاهش می‌یابد اگر میخ‌ها در قسمت پایینی شیب قرار گیرند. بر اساس آنالیز گود 5/4 متری با شیب 70درجه، پیشنهاد شد که میخ‌ها باید در قسمت میانی بلندتر باشند تا طول کلی مسلح کننده‌ها مینیمم شود. بعلاوه پیشنهاد کرد که قرارگیری افقی میخ‌ها بهینه‌ترین جهت است، به‌جز برای پایین‌ترین میخ‌ها که بر اساس تحلیل تعادل حدی انجام گرفت. شفیعی در سال1986 تحقیقاتی را در مورد اثر جهت‌یابی میخ‌ها بر تغییرشکل دیوارهای میخکوبی شده با استفاده از روش اجزاء محدود انجام داد. دیوارها با شیب میخ‌های 0و30درجه نسبت به افق تحلیل شدند. تغییرشکل در نمای دیواری که میخ‌های30درجه نصب بودند بزرگ‌تر از میخ‌های افقی بود]12[.جویل در سال1980 یک سری آزمایش‌های برش مستقیم آزمایشگاهی برای بررسی اثر شیب میخ‌های انعطاف‌پذیر برافزایش مقاومت برشی توده خاک در گسیختگی انجام داد. زاویه بهینه میخ‌ها نسبت به نرمال سطوح برش خورده به‌منظور بسیج کردن ماکزیمم مقاومت برشی در توده خاک حدود30درجه است. پائولو در سال 2005نشان داد که اگر ردیف اول عمیق‌تر نصب شود خیز قابل‌توجهی رخ می‌دهد که جبران آن در ادامه ساخت مشکل است. طول آزاد بلندتر مخصوصاً برای مهاری اول، منجر به خیز کمتر می‌شود. وی اثر زاویه اصطکاک داخلی خاک، شیب و تراز مهاری، بر نیروی مهاری را موردبررسی قرارداد.]13[

    Abstract

     

    Different supporting methods are used for stabilization of excavations. Among them, soil nailing and anchorage method are  conventional methods which are  similar in terms of construction stages. In current research, attempts have been made to combine two above mentioned method to get safer and more economical method for building excavation support to be able to substitute the old methods.

    The purpose of this study is to provide the desired stability for the excavation through the formation of an optimal combination retaining structure. To this end it has been tried to get optimal angle, length and arrangement for soil nails and ground anchors to stabilize excavation and reduce its deformation.  The PLAXIS finite element code has ben used to model the problem.

    For this purpose, Firstly nailing is modeled. Getting acceptable le results were ground anchors are added to the soil nailing structure and the combination method are  compared.

    In this study, the deformation and stability of retaining structures have been evaluated in deep excavation by both nailing method and combination method in depths 9, 18 and 27 meters. These studies have been carried out for homogeneous soil and nails with angles 0, 5, 10, 15, 20 degree  and with different lengths, 0.7 and 1 and 1.2 times the  height of excavation.

    It has been shown that using ground anchor at the upper part of the  retaining structures decreases its deformations . On the other hand, using  soil nail at the down part of the wall increases the stability of structure. Based on obtained results using combine method results I more economical and safer retaining structures.

     

     

    Keywords:

    Excavation - Nailing - Anchor - Numerical methods

     

    منابع

    1.اژدری شبستری، ا ،" دیوارهای میخ‌کوبی شده،" انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.1390

     

    2- Elias, V. and Juran, I. “Soil Nailing for Stabilization of Highway Slopes and Excavations,” Publication FHWA-RD-89-198, Federal Highway Administration, WashingtonD.C. (1991)

     

    3- Thompson,S.R.andI.R.Miller.“Design,Construction and Performance of a Soil Nailed Wall in Seattle, Washington”, Design and Performance of Earth Retaining Structures (P.C.Lambe and L.A. Hansen, Eds.),GeotechnicalSpecialPublication No., American Society of Civil Engineers, New York, pp. 629-643. (1990)

     

    4- Byrne, R.J., Cotton, D., Porterfield, J., Wolschlag, C., and Ueblacker,G.“Manual for Designand Construction Monitorin Soil Nail Walls”,ReportFHWA-SA-96-69R, Federal Highway Administration,Washington,D.C. . (1998)

     

    5-Briaud, J.-L. and Lim,Y.“Soil Nailed Wall under Piled Bridge Abutment:Simulation   and Guidelines,”Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering, American Society of Civil Engineers, Vol. 123, No. 11, pp. 1043-1050. (1997).

     

    6- C.Y. Cheuk, C.W.W. Ng, H.W. Sun, “ Numerical experiments of soil nails in loose fill slopes subjected to rainfall infiltration effects”,Original Research Article Computers and Geotechnics, Volume 32, Issue 4, Pages 290-303,(2005)

     

    7- Chia-Cheng Fan, Jiun-Hung Luo, “Numerical study on the optimum layout of soil nailed slopes”, Original Research Article Computers and Geotechnics,Volume35, Issue 4, Pages585-599,(2008)

     

    8-Wan-Huan Zhou and Jian-Hua Yin,“ Discussion of A simple mathematical model for soil nail and soil interaction analysis”,Computers and Geotechnics Volume 35. Pages 479–488. (2008)

     

     

    9- Li-Jun Su, Jian-Hua Yin, Wan-Huan Zhou,”Influences of overburden pressure and soil dilation on soil nail pull-out resistance”, Original Research Article Computers and Geotechnics, Volume 37, Issue 4, Pages 555-564. (2010)

     

    10- W.B. Wei, Y.M. Cheng,”Soil nailed slope by strength reduction and limit equilibrium methods”, Original Research Article Computers and Geotechnics,Volume 37, Issue 5, Pages 602-618. (2010)

     

    11.Fang, Hsai-Yang., Foundation engineering handbook, 2th ed. New Delhi. CBS. (2001).

     

    12. Jardaneh, I.,‘‘Assessment of local excavation support systems: a case study of Nablus city, Palestin,’’ An-Najah Univ, J. res. (N. Sc.), Vol. 20, (2006).

     

    13.Yang, Y.Yin, J.H., Yuan, J.X., and Schulyer, J.N.,‘‘An expert system for selection of retaining walls and groundwater controls in deep excavation,’’J. Computers and Geotechnics, Vol. 30, PP. 707-719, (2003).

     

    14.Juran,I.“Reinforced soil systems  application in retaining structures.” Geotechnical Engineering, Vol.16.pp. 39-82. (1985)

     

    15.Luo.S.Q.,Ho,C.E,TAN,S.A.and Yong,K. Y.”Stabilization of Basement Excavation With Soil Nail and Ground Anchors”. 2nd International Conference. Singapor, PP. 327-336. (1998)

     

    16.کمری م. "بررسی شیبهای خاکی مهار شده با میخکوبی." پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز ،1380

     

    17.Chia-Cheng Fan, Jiun-Hung Luo.Numerical study on the optimum layout of soil-nailed slopes.Computers and Geotechnics. Volume 35,Issue4,Pages 585-599, (2008).

     

    18.Pieter A.Vermeer, Ankana Punlor, Nico Ruse.”Arching effect behind a soildier pile wall”.Computers and Geotechnics Volume 28.pp 379-396. (2001)

     

    19. Mingjing Jiang, Zhifu Shen, Fangyuam Zhu.” Numerical analyses of braced excavation in granular grounds:continuum and discrete element approaches” Granular Matter15. pp195-208.(2013)

     

    20. US .department of transportation, Federal Highway Administration, Geotechnical Engineering Circular No.4, Ground Anchors and Anchor Systems. (1999)

     

    21.Yoo,C.,and Lee,D.,‘‘Deep excavation-induced ground surface movement characteristics-A numerical investication,’’ J. Computers and Geotechnics, Vol.35, PP. 231-252, (2008) .

     

    22. Cording Ej,O’Rouke ,Son M.” Excavation, ground movements and their influence on buildings,protection of structures adjacent to braced excavation.” J.Geotech.Geoenviron.Eng Volume 131, Issue 2.pp162-177 (2005)

     

    23. Kirsten, H A D Can , ”Limiting equilibrium, closed-form elastic, and numerical plastic analyses of stability of earth wall reinforced with grouted rebar nails and cable anchors”.International Journal of Rock Mechanics and Mining Sciences & Geomechanics ,Volume 30, Issue 1, Pages 289–298 , (1993)

     

     24.Dang Cheng,ZHENG Ying-ren,CHEN Xin-ying,TANG Xiao-song, ”Research on composite support pattern of soil nails and prestressed anchors in deep foundation pits”.Logistical Engineering University,Chongqing 400041,China;(2009)

     

    25.Guo Yuan-cheng, WANG Li-ming, ZHENG Xiu,”The calculation model of the combined support struture of soil-nailing and pile-anchor”.School of Civil Engineering of Zhengzhou University,Zhengzhou 450002, China,(2003)  

     

    26.Plaxis, B., Plaxis 2D–version  8 manual. 2002, balkema publisher, rotterdam

     

    27.Clouterre.French­ National Research Project,recommendations Clouterre (English Translation).Soil nailing recommendations.Federal Highway Administration, FHWA-SA-93-026, (1991).

  • فصل اول مقدمه و کلیات- 1

    1-1 مقدمه- 3

    1-2 روش تحقیق-- 4

    1-3 لزوم انجام تحقیق-- 5

    1-4 فصل بندی مطالب-- 5

    فصل دوم مطالعات انجام‌شده 7

    2-1 مقدمه- 9

    2-2 پیشینه میخ‌کوبی خاک--- 10

    2-3 مطالعات انجام‌شده درروش میخ‌کوبی-- 12

    2-4 اجرای روش میخ‌کوبی-- 14

    2-4-1  گودبرداری-- 14

    2-4-2  حفاری چال برای اجرای میخ-- 15

    2-4-3  نصب میخ و دوغاب ریزی-- 15

    2-4-4 ساخت پوشش شاتکریت موقتی-- 16

    2-4-5  ساخت دیواره میخ‌کوبی شده تا عمق موردنظر- 16

    2-4-6  ساخت پوشش دائمی و نهایی-- 17

    2-4-7  مقاومت چسبندگی بین خاک و ملات در دیوارهای میخ‌کوبی شده- 17

    2-4-8  تأثیر شرایط خاک بر مقاومت بیرون کشیدگی میخ-- 18

    2-5 شرایط مطلوب خاک برای میخ‌کوبی-- 18

    2-5-1 خاک‌های ریزدانه سفت یا سخت-- 19

    2-5-2 خاک‌های دانه‌ای متراکم تا خیلی متراکم باکمی چسبندگی ظاهری-- 20

    2-5-3 سنگ هوازده بدون هیچ‌گونه سطوح شکست-- 20

    2-5-4 رسوبات یخچالی-- 21

    2-6 طراحی سازه نگهبان به‌وسیله روش حدی-- 21

    2-7 روش لیو و همکاران-- 24

    2-8  تحقیقات فان و لئو- 30

    2-9 مطالعات انجام‌شده درروش مهاری-- 33

    2-9-1 انواع روش مهاری با انکر- 35

    2-9-2  مزایای پیش تنیدگی-- 36

    2-9-3  اعضا ضروری در پیش تنیدگی-- 38

    2-9-4 قسمتهای مربوط به مهار کردن و بستن سر انکر- 39

    2-9-5 کاربرد پیش تنیدگی-- 40

    2-10 دیوار برلنی-- 41

    2-11  مقایسه تغییرشکل گودهای عمیق به روش میخ‌کوبی و روش مهاری با بلوک بتنی-- 43

    2-12 روش ترکیبی میخکوبی و انکر- 47

    فصل سوم معرفی نرم‌افزار PLAXIS و صحت سنجی- 49

    3-1 مقدمه- 51

    3-1-1 صفحات-- 52

    3-1-2 فصل مشترک--- 53

    3-1-3 ایجاد شبکه- 54

    3-1-4 مدل رفتاری-- 55

    3-1-5 مدل موهر – کولمب-- 56

    3-2 صحت سنجی-- 61

    فصل چهارم مدل‌سازی و تحلیل نتایج- 67

    4-1 مقدمه- 69

    4-2 مفروضات و مشخصات تحلیل‌ها 69

    4-3 مدل‌سازی و تحلیل نتایج درروش میخ‌کوبی-- 72

    4-3-1 ضریب ایمنی طراحی-- 73

    4-3-2 جابه‌جایی افقی سطح زمین پشت گود- 75

    4-3-3 جابه‌جایی قائم سطح زمین پشت گود- 77

    5-3-4 جابه‌جایی افقی در ارتفاع دیواره گود- 78

    4-3-5 نیروی محوری میخ‌خاک‌ها 84

    4-3-6 توزیع نیروی محوری در طول میخ‌خاک--- 90

    4-3-7 مقایسه ضریب اطمینان طراحی و نهایی-- 93

    4-4 روش ترکیبی میخ‌کوبی و انکر- 95

    4-4-1 ضریب ایمنی طراحی درروش ترکیبی-- 97

    4-4-2 مقایسه جابه‌جایی افقی در ارتفاع دیواره  درروش ترکیبی و روش میخ‌کوبی-- 98

    4-4-3 جابه‌جایی قائم سطح زمین پشت گود- 105

    4-4-4 جابه‌جایی افقی سطح زمین پشت گود- 106

    4-4-5 نیروی محوری  و توزیع آن در میخ‌خاک ها درروش ترکیبی-- 112

    فصل پنجم نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌ها 115

    5-1 نتیجه گیری-- 117

    5-2 پیشنهادها برای ادامه تحقیق-- 121

    منابع- 123

     


موضوع پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, نمونه پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, جستجوی پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, فایل Word پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, دانلود پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, فایل PDF پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, مقاله در مورد پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, پروژه در مورد پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, پروژه درباره پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی سازه نگهبان گود برداری به روش ترکیبی میخکوبی و انکراژ به وسیله روش عددی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش مکانیک خاک و پی چکیده پروژه‌ های گودبرداری در مناطق شهری همیشه در معرض خطر هستند. از اینرو در طراحی سازه نگهبان باید حاشیه ایمنی مناسب در نظر گرفته شود. روش‌های سنتی ارزیابی پایداری شیب که معمولا بر پایه قضاوت‌های تجربی مانند مفهوم ضریب اطمینان و روش تعادل حدی استوار است عدم قطعیت‌ها را در نظر نمی‌گیرند. تلاش‌ها برای کمی کردن عدم ...

عمران گرایش خاک و پی چکیده با توجه به اینکه تمامی زیر ساخت های مهندسی و اماکن و شریان های حیاتی شهری و غیر شهری از قبیل: پی ساختمان ها، پل ها، سیلوها، سدها، دیوارهای حائل، سازه های دریایی، تأسیات صنعتی و . . . همگی بر بستری به نام زمین گسترده می شو­­­ند. اهمیت بررسی نوع ناپایداری در شیروانی ‌های خاکی‌ تحت تراوش‌ و شیروانی‌ های خاکی‌ تحت تراوش‌ مسلح راهکارهای مقابله با آن ها ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدM.se رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی- منابع آب و خاک چکیده : پدیده شکست سد از پتانسیل فاجعه انگیزی برخوردار است. بنابراین برآورد پارامترهای هیدرولیکی امواج سیلاب جهت پیش‌بینی خطرات و مدیریت منابع و امکانات و حفظ جان انسان‌ها امری مهم می‌باشد. از این رو موضوع شکست سد و تخمین سرعت و ارتفاع موج حاصل از این پدیده و در نتیجه تعیین نواحی ...

پایان نامه­ی دوره­ی کارشناسی ارشد سازه های هیدرولیکی چکیده: آب شستگی در اطراف سازه های موجود در مسیر جریان از موضوعاتی مهمی است که در طرح این گونه سازه ها بایستی مورد توجه قرار گیرد. به این منظور بررسی این پدیده در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف مدل سازی فیزیکی آزمایشگاهی انجام شد. به این منظور از دو نوع طوقه‌‌‌‌‌ی لبه دار شامل طوقه های با لبه‌ی قائم و طوقه های با لبه‌ی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M . Sc . " رشته : مهندسی کشاورزی گرایش : سازه های آبی چکیده فرایند انتقال رسوب یک پدیده کاملا پیچیده، متغیر و غیر خطی می باشد. بطوریکه رفتاررودخانه درظرفیت انتقال رسوب به ازای یک دبی معین درزمان های مختلف متفاوت می باشد. بنابراین به علت پیچیده بودن مکانیزم انتقال رسوب وتعدد عوامل موثر بر آن، برآورد و پیش بینی ظرفیت حمل رسوبات و تعیین ...

چکیده تأسیسات زیرزمینی جزء لاینفک جامعه مدرن بوده و برای کاربردهای متعددی شامل متروها و خطوط راه آهن، بزرگراه­ها، انبار مصالح و انتقال آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می­گیرد. تأسیسات زیرزمینی ساخته شده در نواحی متأثر از فعالیت زلزله باید در برابر هر دو بارگذاری زلزله و استاتیکی مقاومت کنند. با مرور موارد تاریخی اثرات زلزله روی اینگونه سازه ها ملاحظه می­شود که نرخ خرابی آنها نسبت ...

پايان نامه‌ي کارشناسي ارشد رشته‌ي مهندسي عمران گرايش مکانيک خاک و پي شهريور ماه 1390 چکيده: آناليز اندرکنش ديناميکي خاک و سازه (به علت اثر متقابل سازه و خاک نگهدارنده آن بر يکديگر)، د

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تصویرسازی پیش­گفتار اینجانب، بومی سالهایی چند در منطقه حاشیه­ی هلیل رود بوده­ام. در خاطر دارم بر روی هر تپه و یا ارتفاعی شاهد یک گودال حفاری شده و تعداد زیادی استخوان و سفال خرد شده که گاهی نیز نقوشی برروی آنها وجود داشت، بودیم و نیز بارها شنیده می­شد که فرد یا افرادی، محلی را حفاری کرده و اشیایی از دل خاک بیرون کشیده­اند و به ...

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مهندسي عمران/ مهندسي آب سرماي 1392 1-1- مقدمه در اين فصل مروري بر مفهوم تغيير اقليم و علل ايجاد آن و تاثير اين پديده بر منابع طبيعي و من

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی عمران گرایش خاک و پی چکیده: رفتار تراکم‌ پذیری خاک‌ ها به نگرانی مهمی در مهندسی ژئوتکنیک تبدیل شده است. با اجرای ساختمان‌ها، خاکریزها و جاده‌ها، اغلب نشست‌های قابل توجهی رخ می‌دهد. از آنجائیکه نشست‌های دراز مدت در اثر خزش اتفاق می‌افتد، بنابراین محاسبه و پیش‌بینی نشست‌های خزشی اهمیت زیادی دارد. زمانی که خاک تحت ...

ثبت سفارش