پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها

word 2 MB 31316 104
1393 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران

    گرایش مکانیک خاک و پی

    چکیده

     

    پروژه‌ های گودبرداری در مناطق شهری همیشه در معرض خطر هستند. از اینرو در طراحی سازه نگهبان باید حاشیه ایمنی مناسب در نظر گرفته شود. روش‌های سنتی ارزیابی پایداری شیب که معمولا بر پایه قضاوت‌های تجربی مانند مفهوم ضریب اطمینان و روش تعادل حدی استوار است عدم قطعیت‌ها را در نظر نمی‌گیرند. تلاش‌ها برای کمی کردن عدم قطعیت‌ها و ریسک‌های موجود، موجب پیدایش رویکردهای مبتنی بر ریسک گردید. تحلیل قابلیت اطمینان و تحلیل ریسک روش‌های توسعه یافته‌ای برای غلبه بر این مشکل می‌باشند. در این روش، ضریب اطمینان بر اساس پارامترهای عدم قطعیت و سطح ریسک قابل قبول تعیین می شود. این روش را می توان برای ارزیابی ریسک و اقدامات لازم برای کنترل خطرات استفاده نمود. با استفاده از این روش‌ها می توان ریسک را ارزیابی کرده و اقدامات لازم را جهت کنترل ریسک انجام داد. روش شبیه‌سازی مونت‌کارلو یکی از ابزارهای ارزیابی احتمالاتی می باشد که بسیاری از عدم قطعیت‌ها را به منظور سنجش ایمنی پایداری ترانشه‌های گودبرداری لحاظ می کند. در تحقیق حاضر، ایمنی دیواره میخ‌کوبی شده با استفاده از روش احتمالاتی شبیه‌سازی مونت‌کارلو مورد بررسی قرار گرفته و شاخص قابلیت اعتماد و احتمال خرابی نیز محاسبه شده است.

     

    واژه‌های کلیدی: گودبرداری، عدم‌قطعیت، ارزیابی ریسک، شبیه سازی مونت‌کارلو، میخ‌کوبی، تحلیل قابلیت اطمینان، تعادل حدی

    فصل اول

    کلیات

    فصل اول-کلیات

     

     

    1-1- مقدمه

    با رشد جمعیت، نیاز به ساخت و ساز افزایش می‌یابد و این مهم، جز با گسترش زیر ساخت‌های عمرانی امکان پذیر نمی‌باشد. از طرف دیگر کمبود زمین‌های مرغوب (زمین‌هایی که خاک آن برای ساخت و ساز دارای خصوصیات مکانیکی مناسب است) در شهرهای پر جمعیت و همچنین گرانی زمین در برخی مناطق موجب شده است تا ساخت و ساز در اعماق پایین‌تر از تراز زمین گسترش یابد. در بعضی مواقع بدلیل وجود موانعی از قبیل وجود ساختمان و تاسیسات زیرزمینی در ملک‌های مجاور گودبرداری‌ها بصورت قائم صورت می‌گیرد. بدیهی است برای جلوگیری از سوانح احتمالی عملیات گودبرداری باید با پایدار‌سازی همراه باشد. در صورتی که در طراحی پایدارسازی دیواره گودبرداری ضریب اطمینان[1] مناسب لحاظ نشود می‌تواند خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری به بار آورد. اخباری که بعضاً در مورد واژگونی ساختمان‌های مجاور در حین گودبرداری منتشر می‌شود، ریسک‌پذیری و اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد. از سوی دیگر عواملی که در تعیین ضریب اطمینان دخیل‌اند خود نیز دارای عدم قطعیت[2] هستند، بدین مفهوم که با تغییر هر یک از این عوامل ضریب اطمینان نیز دستخوش تغییر می‌گردد در نتیجه ریسک‌پذیری و احتمال خطر[3] نیز تغییر می‌یابد. در صورتی که در طراحی‌ها این موضوع نادیده گرفته شود می‌تواند هزینه‌های ناخواسته‌ای را تحمیل کند. باید توجه شود که ضرایب اطمینان خیلی بزرگ نیز هزینه‌های پایدارسازی را افزایش می‌دهد. لذا برآورد دقیق و آگاهانه ضریب اطمینان علاوه بر جنبه‌های ایمنی، به لحاظ اقتصادی نیز می‌تواند هزینه تمام شده این پروژه‌ها را کاهش دهد.

    گودبرداری عمیق در بزرگراه نیکول[4] در سنگاپور نمونه‌ای از یک پروژه عظیم ژئوتکنیکی است که چند سال پیش منجر به یک فاجعه شد. این گودبرداری در عمق 30 متری و با 10 تا 15 متر عرض در خاک رس مارنی، با مهاربندی دیوار دیافراگم در حال اجرا بود که در بعد از ظهر 20 آوریل سال 2004، تیر بادبندی در بالای آن شکست و پیامد آن سقوط زمینی بطول 110 متر بود. که موجب ریزش بزرگراه نیکول در آن محدوده شد. همچنین جابجایی زیاد خاک موجب انفجار در لوله‌های گازرسانی و آتش‌سوزی شد. 4 نفر در این حادثه جان باختند. متاسفانه در سال‌های اخیر حوادث مشابهی در کشور عزیزمان ایران نیز اتفاق افتاده است. گسترش گودبرداری‌ها و احتمال رخ دادن حوادثی از این دست، اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد. تحلیل سازه‌های ژئوتکنیکی مبتنی بر ارزیابی ریسک[5]، موضوعی است که اخیراً مورد توجه محققین قرار گرفته است. دلیل این رویکرد نیز وجود پارامترهای غیر قطعی یا همان عدم قطعیت‌ها در مسائل ژئوتکنیکی می‌باشد. چون وجود عدم قطعیت‌ها طراحی‌های غیر مطمئن را منجر می‌گردد. از این‌رو باید میزان نامطمئن بودن طراحی و ریسک‌های ناشی از این طراحی ارزیابی شوند تا با مدیریت ریسک[6]‌ها میزان خسارات را کاهش داد. مدیریت ریسک عبارت است از کاربرد سیستماتیک رویه ها، شیوه ها و سیاست های مدیریتی، برای شناسایی، آنالیز، ارزیابی، کاهش و نظارت بر ریسک. کاهش ریسک نیز استفاده از روش های مناسب و اصول مدیریت برای کاهش احتمال وقوع یک رخداد و یا عواقب نامطلوب آن، و یا هر دو می باشد. تخمین ریسک و مقایسه آن با معیارهای پذیرش (کمی و یا کیفی ) بخشی جدایی ناپذیر مدیریت ریسک است.

     

    1-2- بیان موضوع تحقیق

    محققین همواره در پی کمی کردن پدیده‌ها و استفاده از نظریه‌های احتمالاتی جهت مدل کردن و آنالیز آن‌ها بوده‌اند. کمی کردن پدیده‌ها و استفاده از نظریه‌های احتمالاتی در قرون 16 و 17 مورد توجه قرار گرفت. موضوع ریسک و مدیریت آن نیز چند سال پس از آن مطرح شد و به سرعت در علوم مختلف مورد توجه قرار گرفت ولی شکل امروزی آن پس از سال 1960 مطرح شد که موجب بوجود آمدن بیمه گردید. اصول ارزیابی و مدیریت ریسک کاربردی به صورت رسمی تر، برای مناطق شهری در معرض خطر زمین لغزش و کنترل شیب اطراف بزرگراه از دهه 1970 انجام شده است. در دهه 1980، و به خصوص در دهه 1990، با معرفی روش های کمی، مدیریت ریسک مسیر خطوط لوله و علی الخصوص مدیریت ریسک شیب ها توسعه یافت. محققان زیادی همچون وارنس (1984)، ویتمن (1984)، اینشتین (1988، 1997)، فل (1994)، لروی (1996)، وو و همکاران (1996)، فل و هارتفورد (1997)، ندیم و لاکاسه (1999)، هو و همکارانش. (2000) والتسد و همکارانش. (2001)، ندیم و همکاران. (2003)، ندیم و لاکاسه (2003، 2004)، هارتفورد و بیچر (2004)، و لی و جونز (2004). در این توسعه نقش داشته اند.

    اخیراً مطالعاتی با هدف بهبود عوامل ریسک با تاکید بر اهمیت تحلیل عدم اطمینان و تایید روش‌های احتمالاتی به عنوان ابزاری مفید برای تصمیم‌گیری انجام گرفته است. یکی از ویژگی‌های مهم در ارزیابی ریسک این است که با آنالیز حالت‌های مختلف ریسک (به عنوان مثال، آنالیز هزینه-سود[7]) تصمیم‌گیری‌های بعدی تسهیل می‌شوند. این تحقیق توضیح می‌دهد چگونه روش‌های احتمالاتی برای توصیف عدم قطعیت و ارزیابی ریسک به عنوان ابزار تحلیلی جهت تصمیم‌گیری استفاده شود.

        

     

    1-3- طراحی مبتنی بر ارزیابی ریسک[8]

    همانطور که بیان شد همه طراحی‌ های مهندسی با عدم قطعیت مواجه هستند. عدم قطعیت در مشخصات مواد، شرایط بهره‌برداری، مدل‌های مهندسی و مواردی از این دست مشهود است. در واقع مهندسان ژئوتکنیک بدلیل وجود این عدم قطعیت‌ها ظرفیت طرح را بیشتر از مقدار مورد نیاز پروژه درنظر می‌گیرند. نسبت ظرفیت به نیاز (ضریب اطمینان) معمولاً برحسب تجربه انتخاب می‌شود. این روش اشکالات اساسی دارد. برای مثال این روش محافظه‌کارانه می‌باشد. در نتیجه، ضریب اطمینان بیش از حد در طراحی ناشناخته است. گرچه محافظه‌کاری در تخمین مشخصات خاک و نیروها معقول به نظر می‌رسد. بدلیل تنوع عدم قطعیت‌ها، یک ضریب اطمینان ثابت در مسائل مختلف احتمال‌های خرابی مختلفی را در پی دارند.

    طراحی مبتنی بر ارزیابی ریسک می‌تواند برخی از محدودیت‌های ضریب اطمینان قطعی را تحت پوشش قرار دهد. طراحی مبتنی بر ارزیابی ریسک یعنی تلاش برای کمی کردن عدم قطعیت‌های ذاتی یک مسئله مهندسی و چگونگی برخورد با آن‌ها.

    «طراحی مبتنی بر ارزیابی ریسک» در مهندسی ژئوتکنیک به دو بخش آنالیز داده و ساختار مدل تفکیک می‌شود در بخش آنالیز داده عدم قطعیت‌ها شناسایی شده و با استفاده از روابط آماری کمی می‌شوند. در مرحله ساخت مدل، روابط ریاضی جهت ارزیابی تأثیر عدم قطعیت‌ها در محاسبات بکار گرفته می‌شوند. از دیگر نتایج طراحی مبتنی بر ریسک، کمی کردن مقدار اعتمادپذیری سازه می‌باشد. این مقدار «شاخص قابلیت اطمینان[9]» نامیده می‌شود.

     

    1-4-    مقایسه روش‌های سنتی و روش‌های احتمالاتی

    آنالیز پایدرای شیب‌ها بصورت سنتی برمبنای تعیین ضریب اطمینان می‌باشد. متخصصین ژئوتکنیک برای ارزیابی پایداری شیب مناسب جهت توسعه به شدت به قضاوت‌های تجربی مانند مفهوم ضریب اطمینان جهت حصول اطمینان متکی هستند. ضریب اطمینان شیب‌ها  بصورت نسبت ظرفیت برشی در سطح خرابی بحرانی به تنش برشی وارد بر آن سطح تعریف می‌گردد. به عبارت دیگر ضریب اطمینان نسبت مقاومتی را که باید کاهش یابد تا شیب به نقطه خرابی حتمی برسد را اندازه‌گیری می‌کند. اخیراً مشخص شده است که مقدار ضریب اطمینان لزوماً دلیلی بر پیش‌بینی عملکرد خوب پایداری شیب نیست. یکی از محدودیت‌های استفاده از ضریب اطمینان نیز وجود عدم قطعیت‌ها در پارامتر‌های مقاومتی خاک می‌باشد. در صورتی که بتوان تغییرپذیری پارامترهای ورودی آنالیز پایداری از جمله چسبندگی، زاویه اصطکاک و وزن مخصوص خاک را در قالب چگالی احتمالاتی تعریف کرد، ضریب اطمینان شیب نیز از یک چگالی احتمالاتی پیروی خواهد کرد.

    روش‌های جدیدی در مورد ایمنی سدها در دسترس هستند که می‌توانند مهندسان ژئوتکنیک را در کمی کردن عدم قطعیت‌های مؤثر در پایداری شیب‌ها یاری نمایند. در این روش‌ها از هر دو روش عددی و یا قضاوت‌های معقول برای کمی کردن عدم قطعیت‌ها یا ریسک‌های موجود در سیستمی مانند شیب استفاده شده و در قالب مرجعی با عنوان ارزیابی کمی ریسک[10] (QRA) ارائه شده است.

     

     

    1-5- هدف و دامنه تحقیق

    در طراحی‌ ها باید تعادل بین ایمنی و هزینه ساخت مدنظر گرفته شود. فقط در صورتی می‌توان طراحی دقیق داشت که پیش‌بینی دقیقی از عملکرد آن داشته باشیم اما از آنجا که در واقعیت چنین دقت پیش‌بینی قابل دسترسی نیست، در نتیجه باید یک حاشیه امنیت درنظر گرفته شود. این حاشیه اطمینان اغلب در قالب افزایش ضریب اطمینان لحاظ می‌گردد. افزایش ضریب اطمینان به معنای طراحی محافظه کارانه‌تر و هزینه‌های بیشتر می‌باشد. از این‌روضریب اطمینان نمی‌تواند معیار ایده‌آلی برای پروژه‌هایی بادرجه اهمیت بالا تلقی گردید. چون ضریب اطمینان بصورت یک عدد دقیق بیان می‌شود و هیچ‌گونه مسائل اجرائی و عدم قطعیت‌های موجود در خاک در آن لحاظ نمی‌گردند. ممکن است آنالیزی با ضریب اطمینان بیشتر احتمال خرابی بیشتری نسبت به آنالیز با ضریب اطمینان کمتر داشته باشد. همچنین ضریب اطمینان احتمال خرابی و پیامدهای ناشی از آن را نمی‌تواند توجیه کند. با این حال، منافع اقتصادی را می‌توان با استفاده از روش‌های ریسک به عنوان پایه و اساسی برای طراحی بیان کرد چرا که این روش حداقل بهینه‌سازی قسمتی از طراحی که به عدم قطعیت‌ها مربوط است را میسر می‌کند. طراحی بهینه برپایه حفظ تعادل بین ریسک و هزینه می‌باشد. هرچند افزایش محافظه‌کاری کاهش احتمال عملکرد نامناسب سازه را در پی دارد. در عین حال هزینه ساخت را افزایش می‌دهد. درجه‌ای از محافظه‌کاری که در آن افزایش هزینه ساخت و ساز کاهش ریسک چشم‌گیری در پی داشته باشد می‌توان مقرون به صرفه باشد. در نتیجه ایجاد تعادل بین ریسک‌های موجود هزینه و منافع یکی از بحث‌های اساسی مدیریت ریسک به حساب می‌آید. هدف این تحقیق ارزیابی ریسک پروژه‌های گودبرداری جهت ایجاد تعادل بین ریسک‌های موجود، هزینه‌ها و منافع با بهره گیری از ارتباط بین احتمال خرابی و سطح عملکرد سازه می‌باشد.

     

    1-6- ساختار پایان‌ نامه

    این تحقیق را می‌توان به طور کلی به سه بخش روش‌های پایدارسازی و آنالیز گود، مدیریت منابع عدم قطعیت‌ و روش های تحلیل قابلیت و ارزیابی ریسک تقسیم‌ بندی کرد. در این مطالعه ابتدا ادبیات فنی مربوط به روش‌های ارزیابی ریسک مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مرحله بعد با معرفی روش‌های مختلف پایدارسازی گود و مقایسه آن‌ها پرداخته شده است. و در نهایت با تعریف عدم قطعیت‌های موثر در پایدارسازی گود و همچنین فرآیندهای موجود ارزیابی ریسک به بررسی نحوه انجام تحلیل برای یک ریسک خاص یعنی ریسک ناپایداری گودها پرداخته خواهد شد.

    فصل دوم این پایان نامه به مروری از ادبیات موضوعی پرداخته است. در این فصل ابتدا روش های پایدارسازی معرفی شده است سپس روش های رایج آنالیز پایداری گود به صورت مختصر بیان شده است.

    در فصل سوم نیز مدیریت منابع عدم قطعیت ها، روش های مبتنی بر ریسک و روش های تحلیل قابلیت اطمینان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این فصل پس از مرور روش های کمی کردن عدم قطعیت ها، مفاهیم مدیریت ریسک در گود به صورت خلاصه  بیان شده سپس به تشریح ویژگی‌ها و مفاهیم آنالیز احتمالی پایداری شیروانی‌ها و تئوری محاسبات مربوطه از جمله روش شبیه‌سازی مونت کارلو[11] که در این پایان نامه مورد استفاده قرار گرفته است پرداخته شده است.

    فصل چهارم این پایان نامه با ذکر مثالی به مطالعه آنالیز احتمالاتی پایداری جداره گود می‌پردازد. در این فصل با توجه به مطالب ارائه شده در فصل‌های گذشته، آنالیز احتمالاتی پایداری گود توسط نرم افزار SLOPE/W مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

    فصل پنجم این پایان نامه به جمع بندی نهایی و ارائه پیشنهاد هایی جهت ادامه تحقیقات براساس مطالعات صورت گرفته در این پایان نامه می پردازد.

     

    ABSTRACT

     

    Excavation projects in urban areas are encountered with some problems. Thus the engineers should consider an appropriate margin of safety for design and construction. Conventional methods of slope stability analysis are usually based on limit state analysis and factor of safety criterion. These methods do not take into account the uncertainties. It is attempted to utilize the risk based approaches to overcome those deficiencies. In this approach, the safety factor is determined based on the parameters pertinent to uncertainties and level of acceptable risk. These methods can be used to evaluate the risk of failure and the necessary measures to control the risks. Monte Carlo simulation method is a probabilistic assessment tools to quantify the uncertainties. In the present research, slope stability of nailed wall has been investigated utilizing Monte Carlo simulation and the reliability index and probability of failure has been computed.

     

    Key words: Excavation, Uncertainty, Risk Assessment, Monte Carlo Simulation, Nailing, Reliability Analysis

     

  • فهرست:

    فصل اول- کلیات.. 1

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- بیان موضوع تحقیق.. 3

    1-3- طراحی مبتنی بر ارزیابی ریسک... 4

    1-4- مقایسه روش‌های سنتی و روش‌های احتمالاتی.. 5

    1-4-  هدف و دامنه تحقیق.. 5

    1-5-  ساختار پایان‌ نامه. 6

    فصل دوم- مروری بر ادبیات موضوعی روش های تحلیل و پایدارسازی گود. 8

    2-1- مقدمه. 9

    2-2- روش های متعارف گودبرداری و حائل سازی.. 10

    2-3- روش های پایدارسازی گود. 11

    2-3-1- عوامل موثر بر انتخاب روش های گودبرداری.. 13

    2-4-علت های گسیختگی در گودبرداری های عمیق.. 14

    2-5- مقایسه هزینه اجرای سیستم های مختلف پایدارسازی گود. 15

    2-6- روش های آنالیز پایداری گودها 16

    2-6-1- روش های سنتی و مرسوم آنالیز پایداری گودها 16

    2-6-1-1- روش‌ عمومی تعادل حدی.. 17

    2-6-1-2- روش فلنیوس یا معمولی. 19

    2-6-1-3- روش ساده شده بیشاپ.. 19

    2-6-1-4- روش ساده شده جانبو. 20

    2-6-1-5- روش اسپنسر. 21

    2-6-1-6- روش مورگنسترن-پرایس... 23

    2-6-1-7- روش گروه مهندسین. 23

    2-6-1-8- روش سارما 24

    2-6-2- آنالیز پایداری گود به روش اجزا محدود. 25

    2-6-3- روش های احتمالاتی آنالیز پایداری گود. 26

    2-7- جمع بندی.. 27

    فصل سوم- مدیریت منابع عدم قطعیت و طراحی مبتنی بر ریسک... 29

    3-1- مقدمه. 30

    3-2- منابع عدم قطعیت در مهندسی ژئوتکنیک... 31

    3-3- برآورد میانگین و انحراف استاندارد پارامترهای ژئوتکنیکی.. 33

    3-3-1- بهترین تخمین.. 34

    3-3-2- عدم قطعیت.. 34

    3-3-2-1- محاسبه انحراف معیار بر اساس داده های موجود 34

    3-3-2-2- محاسبه انحراف معیار با استفاده از ضریب تغییرات.. 35

    3-3-2-3- محاسبه انحراف معیار بر اساس قانون سه انحراف استاندارد 35

    3-4- ریسک و ایمنی.. 36

    3-5- روش های مبتنی بر ارزیابی ریسک... 37

    3-5-1-مزایای ارزیابی ریسک... 38

    3-5-2- نقش ارزیابی ریسک... 38

    3-6- طراحی مبتنی بر ریسک و احتمال خرابی.. 39

    3-7- محاسبه احتمال خرابی با استفاده از تحلیل قابلیت اطمینان. 43

    3-7-1- روش ترکیب منحنی توزیع متغیرهای تصادفی.. 45

    3-7-2- روش تخمین نقطه ای.. 45

    3-7-3- روش لنگر دوم مرتبه اول. 46

    3-7-4- روش گشتاور دوم مرتبه اول پیشرفته. 47

    3-7-5- روش شبیه سازی مونت کارلو. 50

    3-8- جمع بندی.. 54

    فصل چهارم- ارزیابی پایداری گود به روش مونت کارلو. 56

    4-1- مقدمه. 57

    4-2- روند ارزیابی ریسک... 57

    4-3- ارزیابی کمی ریسک در پایداری گود. 60

    4-4- معیار پذیرش و قابل تحمل بودن ریسک... 61

    4-4-1- ریسک قابل قبول. 61

    4-4-2-ریسک غیر قابل قبول. 61

    4-4-3- ریسک قابل تحمل. 61

    4-4-4- تصمیم گیری بر مبنای ریسک... 62

    4-5- مدیریت ریسک در پروژه های گودبرداری.. 64

    4-5-1- روند مدیریت ریسک... 64

    4-5-1-1- شناسایی خطر. 64

    4-5-1-2- ارزیابی ریسک.. 65

    4-5-1-3- کنترل ریسک.. 65

    4-6- ارزیابی پایداری گود به روش شبیه سازی مونت کارلو. 66

    4-7- حل یک مثال نمونه. 68

    4-7-1- مشخصات آماری و مشخصات میخ ها 69

    4-7-2- تعداد تکرار و احتمال خرابی در روش مونت کارلو. 72

    4-8- آنالیز حساسیت.. 77

    4-9- آنالیز پارامتری.. 81

    4-10- نتیجه گیری.. 84

    فصل پنجم- نتیجه گیری و پیشنهادات.. 85

    5-1- مقدمه. 86

    5-2- نتایج.. 87

    5-3- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 89

    فهرست مراجع.. 91

    پیوست1-آمار و احتمالات.. 96

     

    منبع:

     

    اکبری حامد، اردلان.، مقدری‌پور، محمد. و رحمانی، ایرج (1390). تحلیل قابلیت اطمینان دیوار‌های میخ‌کوبی شده با استفاده از روش احتمالاتی مونت کارلو. مجموعه مقالات دومین کنفرانس مهندسی قابلیت اطمینان. تهران، پژوهشگاه هوافضا.

    تقی‌زاده قهی، عزت الله(1387). پایدارسازی جداره‌های گودبرداری عمیق به روش میخ‌کوبی در مناطق شهری. نشریه هنرهای زیبا، شماره 35، پاییز 1387، ص 51-61.

    کاسب زاده، ج (1392). ارزیابی پتانسیل روانگرایی خاک به روش تحلیل قابلیت اعتماد. پایان­نامه کارشناسی­ارشد مهندسی عمران- مکانیک خاک و پی، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی.

    منافی قرابائی، س.م (1390). بررسی ناپایداری شیروانی بدنه سد خاکی در مدیریت ایمنی با استفاده از ارزیابی ریسک. پایان­نامه کارشناسی­ارشد مهندسی عمران- مکانیک خاک و پی، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور.

    منافی قرابائی، سیدمسعود.، نورزاد، علی.، مهدویفر، محمدرضا. و باقری خلیلی، فائزه (1390). ارزیابی ریسک ناپایداری شیروانی بدنه سد خاکی به روش مونت کارلو (مطالعه موردی: سد دوستی). اولین کنفرانس بین المللی و سومین کنفرانس ملی سد و نیروگاههای برق آبی. تهران، http://www.civilica.com/Paper-NCHP03-NCHP03_400.html

     

    Abramson, L. (2002). Slope Stability and Stabilization Methods. McGraw-Hill, New York.

    Ang, A. S., Tang, A. H. (1984). Probability Concepts in Engineering Planning and Design. Inc, New York, vol. vol. II, 1984.

    Aven, T., Vinnem, J. E. (2007). Risk Management Principles and Methods-Review and Discussion. Risk Management: With Applications from the Offshore Petroleum Industry, 19-75.

    Baecher, G. B. (1987). Geotechnical Risk Analysis User's Guide (No. FHWA/RD-87-011).

    Baecher, G. B., Christian, J. T. (2005). Reliability and Statistics in Geotechnical Engineering. John Wiley & Sons, New York.

    Box, G. E., Muller, M. E. (1958). A Note on the Generation of Random Normal Deviates. Mathematical Statistics, Vol. 29, pp. 610-611.

    Cao, Z. (2012). Probabilistic Approaches for Geotechnical Site Characterization and Slope Stability Analysis.

    Cardenas, I. C., Halman, J. I. M., & Al-Jibouri, S. H. (2009). An Uncertainty-based Framework to Support Decision-making in Geotechnical Engineering Projects.

    Chandler, D. S., (1996). Monte Carlo Simulation to Evaluate Slope Stability. Conference Proceeding on Uncertainty in the Geologic Environment, Wisconsin, Vol. 1, pp. 474-493.

    Chowdhury, j. (2009). Geotechnical Risk Assessment and Hazard Management Guidelines. Principal Engineer Geotechnical.

    Chowdhury, R.N., )1987(, Practical Aspects of Probabilistic Studies for Slopes, Soil Slope Instability and Stabilization, Sydney, pp. 299-304.

    Chowdhury, R.N., Xu, D.W. (1995), Geotechnical System Reliability of Slopes. Reliability Engineering and System Safety. Vo1.47, pp. 141-151.

    Christian, J. T., Ladd, C. C., & Baecher, G. B. (1994). Reliability Applied to Slope Stability Analysis. Journal of Geotechnical Engineering, 120 (12), 2180-2207.

    Dai, F. C., Lee, C. F., & Ngai, Y. Y. (2002). Landslide Risk Assessment and Management: an Overview. Engineering geology, 64 (1), 65-87.

    Danka, J. (2011). Probability of failure calculation of dikes based on Monte Carlo simulation. In Geotechnical Engineering: New Horizons: Proceedings of the 21st European Young Geotechnical Engineers' Conference, Rotterdam 181p. IOS Press.

    Duncan, J. M. (2000). Factors of Safety and Reliability in Geotechnical Engineering. Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering, Vol. 126, No. 4, pp. 307-316.

    Ergun, M. U. (2008). Deep Excavations. Electronic Journal of Geotechnical Engineering, Available at: www. ejge. com/Bouquet08/UfukErgun_ppr. pdf.

    Fell, R. (1994). Landslide Risk Assessment and Acceptable Risk. Canadian Geotechnical Journal, 31 (2), 261-272.

    Fell, R., & Hartford, D. (1997). Landslide Risk Management. Balkema, 51-110.

    Fell, R., Ho, K. K. S., Lacasse, S., Leroi, E. (2005, May). State of the Art Paper 1-A framework for landslide risk assessment and management. Proceedings of the International Conference on Landslide Risk Management, Vancouver, Canada, Vol. 31.

    Fenton, G. A., Griffiths, D. V. (2008). Risk Assessment in Geotechnical Engineering 480 p. New York: John Wiley & Sons.

    Ferris, G., Samchek, A., and Isherwood, A. (2003) Geotechnical Risk Assessment: Estimating Slope Failure Probability. New Pipeline Technologies, Security, and Safety: pp. 1252-1260.

    FHWA. (2003). Geotechnical Engineering Circular No. 7–soil nail walls. Report FHWA0-IF-03-017.

    Fredlund, D.G., Krahn, J. (1977), Comparison of Slope Stability Methods of Analysis. Canadian Geotechnical Journal Vo1.14, No. 3, pp. 429-439.

    Gerco, V.R. (1996), Efficient Monte Carlo technique for locating critical slip surface. Journal of Geotechnical Engineering. Vol.122, No. 7, July , pp. 517-525.

    Griffiths, D. V., Fenton, G. (2007). Probabilistic Methods in Geotechnical Engineering, Springer Wien NewYork, USA.

    Griffiths, D. V., Fenton, G. A. (2004). Probabilistic slope stability analysis by finite elements. Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering,130(5), 507-518.

    Hammond, C. J., Prellwitz, R. W. & Miller, S. M. (1991). Landslide Hazard Assessment Using Monte Carlo Simulation, Proceedings of the Sixth International Symposium on Landslide, Rotterdam, Vol. 2, pp. 959-964.

    Harr, M. (1987). Reliability-Based Design in Civil Engineering, McGraw-Hill Book Company, USA.

    Hasofer A. M. and Lind. N. C. (1974). Exact and invariant second-moment code format. Journal of the Engineering Mechanics Division, Vol. 100, pp. 111-121.

    Hoek, E. (1998). Factor of safety and probability of failure. Rock Engineering, Course notes, 105-114.

    Jaksa, M. B., Kaggwa, W. S., Fenton, G. A., & Poulos, H. G. (2003). A framework for quantifying the reliability of geotechnical investigations. In 9th International Conference on the Application of Statistics and Probability in Civil Engineering, pp. 1285-1291.

    Jones, A. L., Kramer, S. L., & Arduino, P. (2002). Estimation of uncertainty in geotechnical properties for performance-based earthquake engineering. Pacific Earthquake Engineering Research Center, College of Engineering, University of California.

    Juang, C. H., Jhi, Y. Y., & Lee, D. H. (1998). Stability analysis of existing slopes considering uncertainty. Engineering Geology, 49(2), 111-122.

    Krahn, J., 2004,  Stability Modeling with SLOPE/W , GEO-SLOPE/W International, Ltd., Alberta, Canada.

    Kulhawy, F. H. (1993). On the evaluation of static soil properties. McGraw-Hill Book Company.

    Kulhawy, F. H., Phoon, K. K., & Prakoso, W. A. (2000). Uncertainty in basic properties of geomaterials. Proceedings of GeoEng2000, Melbourne.

    Lacasse, S., Nadim, F. (1997). Uncertainties in Characterising Soil Properties, Publikasjon-Norges Geotekniske Institutt, Vol. 201, pp. 49-75.

    Lacasse, S., Nadim, F. (1998). Risk and Reliability in Geotechnical Engineering. In Proceedings Fourth International Conference on Case Histories in Geotechnical Engineering, St Louis, Missouri, March, pp. 9-12.

    Lacasse, S., Nadim, F., & HoΦeg, K. (2012) Risk Assessment and Mitigation in Geo-Practice. Geotechnical Engineering State of the Art and Practice: pp. 729-764.

    Lo, S. C. R. (Ed.). (1993). Probabilistic methods in geotechnical engineering: proceedings of the Conference on Probabilistic Methods in Geotechnical Engineering, Canberra, Australia, 10-12 February 1993. AA Balkema.

    Low, B. K. (2003). Practical probabilistic slope stability analysis. Proceedings, soil and rock America, 2, 2777-84.

    Low, B. K. Tang, W. H. (1997). Efficient reliability evaluation using spreadsheet. Engineering mechanics, Vol. 123 (7), pp. 749-752.

    Mejstrik, M., Degebrodt, P., Rackwitz, F., Savidis, S. (2008, October). Development and Practical Adoption of an Internet-Based Platform for Geotechnical Engineering Projects. In Proc. 12th International Conference of the International Association for Computer Methods and Advances in Geomechanics (IACMAG), pp. 1-6.

    Morgan, G.C., (1991). Quantification of risks from slope hazards. Open File Report No. 1992 -15, Geological Survey of Canada.

    Morgenstern, N.R. and Price, V.E., (1965). The analysis of the stability of general slip surfaces, Geotechnique, Vol. 15, No. 1, pp. 79-93.

    Mostyn, G.R., (1998). Course notes from Quantitative Risk Assessment for Soil and Rock Slopes, University of New South Wales Short Course.

    Ou, C. Y. (2006). Deep excavation: theory and practice. Taylor & Francis.

    Phoon, K. K. (2004). Towards reliability-based design for geotechnical engineering. Special lecture for Korean Geotechnical Society, Seoul.

    Phoon, K. K. (2008). “ Reliability Based Design in Geotechnical Engineering”, Taylor and Francis, USA and Canada.

    Phoon, K. K., Kulhawy, F. H. (1999). Characterization of geotechnical variability. Canadian Geotechnical Journal, 36 (4), 612-624.

    Puller, M. (2003). Deep excavations: a practical manual. Thomas Telford.

    Rajabalinejad, M. (2009). “Reliability method for Finite Element Models”, IOS Press. Netherland.

    Grocott, G. (1998). Quantitative Assessment Methods for Determining Slope Stability Risk in the Building Industry. Institute of Geological & Nuclear Sciences Information Series, (45), 104.

    Rosenblueth, E. (1975). Point Estimates for  Probability Moments. Proceedings of the National Academy of Sciences, Vol. 72, pp. 3812-3814.

    Savidis, S.A., Rackwitz, F. (2007). Risk Management in Geotechnical Engineering Projects by Means of an Internet-Based Information and Cooperation Platform. First International Symposium on Geotechnical Safety & Risk. Shanghai, Tongji University, China.

    Schweckendiek, T., Calle, E. O. F. (2010). A Factor of Safety for Geotechnical Characterization. In Proc. of the Seventeenth Southeast Asian Geotechnical Conference (17SEAGC)–Geo-Engineering for Natural Hazard Mitigation and Sustainable Development, Vol. 2, pp. 227-230.

    Shen, H. (2012). Non-deterministic analysis of slope stability based on numerical simulation (Doctoral dissertation).

    Sho-Ho, D.  Wang, O. (1992). Reliability Analysis in Geotechnical Engineering. Taylor and Francis.

    Silva, F., Lambe, T. W., & Marr, W. A. (2008). Probability and risk of slope failure. Journal of geotechnical and geoenvironmental engineering, 134 (12), 1691-1699.

    Silva, F., Lambe,T., Marr,W. (2008), “Probability and Risk of Slope Failure.” J.Geotech.Geoenviron. Eng., 134(12), 1691-1699.

    Spencer, E., 1967, A method of anlaysis of the  stability of embankments assuming parallel inter-slice forces, Geotechnique, Vol. 17, No. 1, pp. 11-26.

    Stanković, J. N., Filipović, S., Rajković, R., Obradović, L., & Kovačević, R. Risk and Reliability Analysis of Slope Stability-Deterministic and Probabilistic Method.

    Sullivan, T. D. (2006). Pit slope design and risk–A view of the current state of the art. International Symposium on Stability of Rock Slopes in Open Pit Mining and Civil Engineering. The South African Institute of Mining and Metallurgy. Symposium Series, Vol. 544.

    TC17, (2004). Soil Nailing Technical Report Is SMFE FHWA-RD-84-93 Excavations & Soil Nailing of Highway Slopes.

    U.S. Army Corps of Engineers, 1995, Introduction to probability and reliability methods for use in geotechnical engineering. Engineering Technical Letter 1110-2-547, U.S. Army Corps of Engineers, Washington, D.C.

    van Staveren, M. T. (2009). Extending to geotechnical risk management. Georisk, 3 (3), pp. 174-183.

    Vanmarcke, E.H., 1977, Reliability of earth slopes,  Journal of the Geotechnical Engineering Division, Vol. 103, pp. 1247–1265.

    74-Wang, Y., Cao, Z., & Au, S. K. (2010). Practical reliability analysis of slope stability by advanced Monte Carlo simulations in a spreadsheet. Canadian Geotechnical Journal, 48 (1), 162-172.

    Wang, Y., Cao, Z., Au, S. K., & Wang, Q. (2009, June). Reliability analysis of a benchmark problem for slope stability. In Proceedings of The Second International Symposium on geotechnical safety and risk. Gifu, Japan (pp. 89-93).

    76-Whitman, V.W., 1984, Evaluating calculated risk in geotechnical engineering, Journal of Geotechnical Engineering,  No. 110, pp. 145–188.

    Wolff, T.F., 1996, Probabilistic slope stability in theory and practice, Proceedings of Uncertainty ‘96, Vol. 2, pp. 419–433.

    Worley Consultants Ltd, 1987: Slope Stability Assessment at Building Sites. Building Research Association of New Zealand. BRANZ Study Report SR4. Judgeford.

     


موضوع پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, نمونه پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, جستجوی پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, فایل Word پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, دانلود پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, فایل PDF پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک در پایداری پروژه های گودبرداری با لحاظ کردن عدم قطعیت ها

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي عمران- خاک و پي اسفند ماه 1393 چکيده براي پايدارسازي گودها از روش­هاي متفاوتي استفاده مي‌شود که از ميان آن­ها روش ميخ­کوبي و روش انک

عمران گرایش خاک و پی چکیده با توجه به اینکه تمامی زیر ساخت های مهندسی و اماکن و شریان های حیاتی شهری و غیر شهری از قبیل: پی ساختمان ها، پل ها، سیلوها، سدها، دیوارهای حائل، سازه های دریایی، تأسیات صنعتی و . . . همگی بر بستری به نام زمین گسترده می شو­­­ند. اهمیت بررسی نوع ناپایداری در شیروانی ‌های خاکی‌ تحت تراوش‌ و شیروانی‌ های خاکی‌ تحت تراوش‌ مسلح راهکارهای مقابله با آن ها ...

رساله دکتري مهندسي عمران - زلزله تابستان 1393 چکيده يکي از ابزارهاي مناسب براي شناخت وضعيت شبکه­ هاي توزيع آب به عنوان يکي از سيستم­هاي شريان حياتي، شاخص قابليت اعتماد است. يک دست

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران و محیط زیست چکیده مشکل اساسی دراستفاده از بیوگاز دفنگاه وجود آلاینده هایی مثل سولفید هیدروژن است. سولفید هیدروژن گازی بیرنگ، سمی، اشتعالزا و دارای بوی نامطبوع است و به شدت سمی است و در هنگام سوختن بیوگاز تولید SO2 می کند. به علاوه سولفید هیدروژن دارای اثر خورندگی می باشد. ساخت دستگاههایی که در برابر خورندگی مقاوم باشند نیز هزینه ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع- گرايش مديريت سيستم و بهره وري پاييز 92   چکيده: حرکت رو به رشد و سريع جوامع امروزي جهت کسب و بهره برداري از اطلاعات، موجب گسترش روز افز

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته اقتصاد گرايش اقتصاد اسلامي بهمن ماه 1393 چکيده بافت­هاي فرسوده  و ناکارآمد شهري، مناطقي از شهر است که در طي ساليان گذشته عناصر تشکيل دهنده آن اعم از تأ

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مهندسی عمران گرایش سازه چکیده یکی از پدیده هایی که می تواند در هنگام طراحی، اجرا و بهره برداری ساختمان ها بوجود آید، پدیده گسیختگی پیش رونده می باشد. این پدیده به صورت گسترش خرابی در یک سازه از یک المان به المان دیگر به طوری که در نهایت منجر به خرابی کل سازه و با بخش عمده ای از آن می شود، تعریف می شود. یکی از روش های ارزیابی پتانسیل وقوع ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مهندسي عمران - مهندسي زلزله   اسفند 1392 چکيده خاک مسلح مصالحي ويژه است که از ترکيب خاک و عضو مسلح کننده بوجود مي آيد. مسلح کننده اجزاء مقاوم در برابر ن

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران - گرایش سازه بهمن ماه‌ 1393 چکیده: عملکرد ساختمان در حین زلزله به عوامل بسیاری بستگی دارد، در نتیجه پیش­بینی عملکرد لرزه‌ای سازه‌ها، به عنوان بخشی از طراحی یا ارزیابی باید چه صریحاً و چه ضمناً مد نظر قرار گیرد. پیش­بینی پاسخ لرزه‌ای سازه بسیار پیچیده است، که این امر نه تنها به دلیل تعداد زیاد عوامل دخیل در عملکرد بلکه به سبب پیچیدگی رفتارهای ...

پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: عمران - سازه فص 1-1-تعریف مسئله: همواره در علم مهندسی سازه، سعی در پیش‌بینی مجموعه رخدادهایی بوده است که در طول عمر مفید سازه، بر کارایی و استقامت آن اثر قابل‌توجهی داشته باشند. این عوامل می‌بایست حین طراحی سازه، مدنظر مهندس طراح قرارگرفته و بتواند پایداری سازه را در مواجهه با آن تأمین نماید. خرابی پیش‌رونده1 از آن دسته از عواملی است که دلیل ...

ثبت سفارش