پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی

مشخص نشده 25 MB 29537 214
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی معماری
قیمت قبل:۷۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته معماری

    گرایش معماری

    مهر  1393

     

    چکیده :

    یکی از نیازهای امروز ما داشتن فضایی برای آشنا شدن با فناوری های جدید معماری در دنیا است . با طراحی پارک موزه ای برای معماران می توان  به نحوی در جهت تداوم آموزش معماری و آشنا شدن معماران و ترغیب هر چه بیشتر آنها در زمینه فناوری های نوین قدم مهمی برداشت .یکی از مهم ترین اهداف موزه های امروزی در کنار حفظ و نگهداری آثار با ارزش، آموزش است . با طراحی پارک موزه برای معماری می توان به نوعی در جهت آموزش به معماران و علاقه مندان همت گماشت.طراحی این موزه می تواند هم برای معماران امروز که در آن به نشست و گفتگو می پردازند و هم برای معماران آینده که می توانند آثار دوره های قبل را ببینند، موثر بوده و بسیار مهم باشد.

    اصل صرفه جویی در منابع (Economy of Resources) از یک سو به بهره‌برداری مناسب از منابع و انرژی‌های تجدیدناپذیر مانند سوخت‌های فسیلی، در جهت کاهش مصرف می‌پردازد و از سوی دیگر به کنترل و به کارگیری هرچه بهتر منابع طبیعی به عنوان ذخایری تجدید پذیر و ماندگار توجه جدی دارد.می توان با استفاده از راهکارهای جدید در انرژی صرفه جویی کرد و ساختمانی هوشمند طراحی کرد. یکی از ﭘﺮﻛﺎﺭﺑﺮﺩﺗﺮﻳﻦ ﻭ رایج ترین ﺷﻴﻮﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻧﺮژﻯ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪﻯ، ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺩﻥ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻯ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎئیک ﺩﺭ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺍﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ «ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ ﺑﺎ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎئیک» ﺍﺳﺖ.

    ﺩﺭ رساله ﺣﺎﺿﺮ شیوه های طراحی ساختمان های یکپارچه با فتوولتائیک از قبیل تعیین جهت و شیب فتوولتائیک ها،       سایه اندازی ها، هماهنگی با سیستم های غیرفعال خورشیدی، تهویۀ سیستم، ترکیب فتوولتائیک ها با ساختمان و تأثیراتی    که بر یکدیگر می گذارند، تأثیر فرم پلان و ... مورد بررسی قرار گرفته است .

     

     

    واژگان کلیدی : معماری،موزه،علوم و تکنولوژی، صرفه جویی انرژی،سلول های خورشیدی،سیستم فتوولتائیک

     

     

     

     

     

                                                                                  فصل اول :

                                                                                 کلیات

     

     

     

    -1-1 مقدمه :

        مجموعه سازی در آدمی فطری است و ذوق و سلیقه در گردآوری بی شک همواره همراه او خواهد بود. در جامعه ی امروزی ما، موزه نمایانگر نهادینه شدن گرایش های همگانی به گردآوری است. موزه به شکل امروزی خود در اواخر قرن سوم پیش از میلاد توسط بطلیموس در اسکندریه تأسیس شد. اما در قرون وسطی به دلیل حاکمیت کلیسا و تفتیش عقاید، نقش آموزشی موزه ها کمرنگ شد. با آغاز رنسانس و شکوفایی علوم، موزه ها هم به موازات رشد و توسعه علوم مختلف فعالیت خود را آغاز کردند. طی سده های نوزدهم و بیستم، گسترش موزه ها سبب شد که آموزش دیگربار به عنوان یکی از عملکردهای موزه شناخته شود و فعّالیّت در زمینه های مختلف هنری، فرهنگی و آموزش در موزه، بیشتر و پربارتر گردد.  اکنون سال های طلایی معماری موزه در دنیاست.

    کارهای معماری موزه ها در جهان با تفکر بیشتر و زورآزمایی فکر و اندیشه انجام می گیرد. موزه های جدید به نحوی طراحی می شوند که تعداد بازدیدکننده ی بیشتری را بپذیرند و کشش بیشتری را ایجاد کنند و همین طور توجه بیشتری را به سوی خود جلب کنند. موزه همیشه مرکز فرهنگی و تحقیق بوده است، ولی اکنون علاوه بر همه ی اینها گرد همایی، یادگیری فرهنگی – هنری، مرکز فروش اشیاء ساخته و یا چاپ شده توسط موزه ها و همچنین شامل بوتیک، آمفی تئاتر، رستوران و به کارگیری بیشتر تکنولوژی صوت و تصویر است.

    در طراحی موزه امکان نوآوری و خلاقیت بیشتری نسبت به ساختمان های دیگر وجود دارد، ارزش هنریِ معماری آنها نیز بیشتر است. در معماری جدید موزه ، حجم خارجی موزه اهمیت زیادی دارد و تنها کاربری داخلی آن نیست که مورد توجه قرار می گیرد و مردم نیز غیر از اشیاء موزه ای به معماری آن و معماری داخلی آن هم توجه بیشتری پیدا کرده اند.هدف از راه اندازی موزه های علم و فناوری نیز گسترش و اشاعه فرهنگ علمی در سطح جامعه است. توجه به موزه ها به عنوان نماد فرهنگی قدمت تاریخی دارد؛ اگرچه با گذشت زمان پایه و اساس آن دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است، اما همچنان موزه ها از مراکز بنیادی است که در آموزش و غنای فرهنگی نقش بسزایی دارد.

    -2-1 بیان مساله :

    یکی از کمبود هایی که در معماری امروز ما دیده می شود فقدان یک مرکز تخصصی برای معماری است. چنین مرکزی می تواند برای گرد هم آمدن معماران و علاقه مندان و دانشجویان معماری مناسب باشد. این مرکزمی تواند محلی برای  برگزاری همایش های معماری ، نشست های تخصصی ، نقد و بررسی آثار معماری دنیا ،طراحی و برگزاری مسابقات معماری ، آشنا شدن با فناوری های نوین طراحی ،  تدبیر و برپایی جشنواره فیلم های معماری  باشد. این محل همچنین می تواند در جهت حفظ و نگهداری از آثار با ارزش معماری و نیز آثار معماران بزرگ تلاش کند. علاوه بر این، در این مرکز می توان به انجام تحقیقاتی درزمینه نیاز های روز معماری کشور و یافتن راهکارهایی برای آنها همت گمارد. برای انجام حرکتی هر چند کوچک در این زمینه به فکر طراحی موزه ای با نام پارک موزه علوم و فناوری معماری بر آمدم. در این موزه در کنار بخش مهمی که هدف آن آموزش علوم و فناوری معماری است،  بخشی نیز به نگهداری و آرشیو تخصصی آثار معماری اختصاص دارد.

    یکی از مهم ترین اهداف پروژه پاسخ به نیازهای فوق الذکر می باشد. اما هدف دیگر آن استفاده از فناوری های نوین صرفه جویی در مصرف انرژی در طراحی و ساخت این موزه است . در کشور ما به سبب وجود منبع عظیم انرژی خورشیدی، حداکثر بهره برداری از این انرژی ضروری است. استفاده از این انرژی تجدید پذیر بسیار معقول بوده و امکان بهره برداری از آن در اکثر نقاط ایران وجود دارد. نیاز به چنین موزه ای (که در کنار عملکرد موزه که به  حفظ و نگهداری آثار معماران بزرگ از جمله : شیت های معماری ، اسکیس های اولیه ، ماکت های حجمی ، تصاویر و ویدئو ها می پردازد،  در کنار آن  به عملکرد آموزش که یکی از اهداف مهم موزه های امروزی است،  نیز می پردازد،)  بسیار احساس می شود .از جمله فضاهای این موزه می توان به کتابخانه تخصصی ، پژوهشکده معماری ، آمفی تاتر ، سالن های چند منظوره برای برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی معماری ، گالری ها ، قسمت آموزشی و بخش حفظ و نگهداری آثار معماران اشاره کرد .
    در شرایط کنونی نقش تفریحی موزه ها به مرور به نقش آموزشی و علمی تبدیل می شود. موزه ه ها دریافته اند که تنها وظیفه جمع آوری و ثبت نگهداری آثار عتیقه و اموال نفیس را ندارند ، بلکه وظیفه معرفی آنها را نیز بر عهده دارند. علاوه بر این چون مسئولیت جلب و جذب مردم به عهده آنهاست ، بایستی برنامه های آموزشی مختلفی متناسب با سن و آگاهی بازدید کنندگان ( با استفاده از کلیه خدمات آموزشی )        تدارک ببیند.
    پارک موزه ها :

    پارک موزه ها به دلیل داشتن ابعاد گوناگون علمی و فرهنگی و جاذبه های تفریحی و آموزشی از اهمیت زیاد  برخوردارند، چرا که مسایل زیستی و طبیعی را از نزدیک برای مردم به نمایش می گذارند.ویژگی مهم این موزه ها این است که عموم مردم می توانند از دیدن آنها بهرمند شوند. این موزه می تواند با انجام پژوهش های جدید و به روز ، و فراهم سازی بستری برای همفکری و تبادل نظر ، به ایجاد وحدت در بین معماران و دست اندر کاران معماری از یک طرف، و یافتن راهکارهای سازنده معماری اقدام نماید.

     

    -3-1 پرسش اصلی تحقیق :

    آیا می توان با طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری در جهت ساماندهی و هماهنگ سازی  فناوری های نوین در طراحی معماری و ساختمان سازی همت گماشت ؟

     

     

    -4-1 اهداف تحقیق :

    ایجاد فضایی برای نشست های معماری ، برگزاری مسابقات معماری و ...

    طراحی مکانی برای جمع آوری و گردآوری آثار معماری و حفظ و نگهداری آنها .

    آشنا شدن هر چه بیشتر دانشجویان معماری با علوم و فناوری روز دنیا

    طراحی فضایی(باغ موزه) با رویکرد صرفه جویی انرژی

    جذب توریسم از طریق طراحی یک موزه مدرن ، و به نوعی کسب درآمد و کمک به رونق اقتصادی کشور

     

    -5-1 روش تحقیق :

    در این پژوهش از روش های مختلفی جهت جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است.    در بخش بررسی ویژگیهای علوم و فناوری نوین معماری و صرفه جویی انرژی ، از روش علمی – تفسیری استفاده می شود. بدین صورت که ابتدا مدارک و منابع شناسایی شده و پس از گرداوری اطلاعات، سازماندهی و تفسیر می شوند.در بخش بررسی نمونه های موجود و موزه های گوناگون، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده می شود. بدین صورت که ابتدا جداگانه به تحلیل مدارک هر یک از نمونه ها پرداخته، و در انتها نتیجه گیری و جمع بندی صورت می گیرد.سپس با توجه به مدارک موجود و اطلاعات به دست آمده،  اقدام به طراحی پارک موزه می شود.

    روش گرداوری اطلاعات، به دو صورت کتابخانه ای و صورت میدانی ( بازدید از برخی بناها و موزه های نزدیک به موضوع رساله ) انجام می گیرد.  در موارد لازم مصاحبه با افراد صاحب نظر در زمینه موضوع رساله، و کسب نقطه نظر آنها نیز پیگیری خواهد شد. برای گرداوری اطلاعات کتابخانه ای از فیش برداری استفاده شده و برای بررسی مصادیق معماری از مشاهده مدد گرفته خواهد شد.  محتوای جداول  نیز از طریق مشاهده و پرسش از افراد مناسب پر خواهد شد.از مصاحبه با افراد صاحب نظر ( افراد آشنا به فناوری های جدید ، موزه دارها و معمارانی که با الهام از الگوهای صرفه جویی از انرژی و در تداوم آن طراحی نموده اند و ...) هم بهره گرفته می شود .

     

     

                                                                                 فصل دوم :

     

                مبانی نظری(  صرفه جویی انرژی_ سلول های فتوولتائیک)

     

     

     

     

    - 1-2 مقدمه :

    ایران با وجود اینکه یکی از کشورهای نفت خیز جهان بشمار می رود و دارای منابع عظیم گاز طبیعی نیز  می باشد، خوشبختانه به علت شدت تابش خورشید در اکثر مناطق کشور، اجرای طرحهای خورشیدی الزامی و امکان استفاده از انرژی خورشید در شهرها و شصت هزار روستای پراکنده در سطح کشور، می تواند صرفه جوئی مهمی در مصرف نفت و گاز را به همراه داشته باشد. فن آوری ساده ، آلوده نشدن هوا ومحیط زیست و از همه مهمتر ذخیره شدن سوختهای فسیلی برای آیندگان، یا تبدیل آنها به مواد ومصنوعات پر ارزش با استفاده از تکنیک پتروشیمی، از عمده دلایلی هستند که لزوم استفاده از انرژی خورشیدی را برای کشور ما آشکار می سازد.تبدیل انرژی خورشید به هر شکلی مطلوب می باشد ولی امکانات اقتصادی طرحهای مختلف باید دقیقأ سنجیده شوند. امروزه استفاده از انرژی حرارتی خورشید برای گرم کردن منازل ، از لحاظ فن آوری امکان پذیر می باشد. از نظر اقتصادی نیز به علت افزایش روزافزون قیمت سوختهای فسیلی وسایر منابع انرژی و تلاش متخصصین در کاهش هزینه مواد اولیه و لوازم مورد نیاز برای جمع آوری حرارت وپرتوهای خورشیدی تحقیق و دانشمندان را در جهت مطالعه و بهینه سازی سیستمهای خورشیدی تشویق نموده و به پیشرفتهای مهمی نیز دست  یافته اند.

    - 2-2 صرفه جویی انرژی :

     

    -1-2-2 تعریف انرژی:

    انرژی توانایی و قابلیت انجام کار از سوی انسان‌ها و یا سایر اجسام است به کار مایه نیرو گفته می‌شود از دیدگاه علمی می‌توان انرژی را به این صورت تعریف کرد: انرژی میزان توانایی که در زمان معین یک کار مصرف می‌شود این تعریف را می‌توان با رابطه زیر نشان داد، وقتی چیزهایی را از زمین بر می‌دارید یا دری را باز می‌کنید یا چیزی را می‌نویسید یا دوچرخه‌ای را سوار می‌شوید نیرو (انرژی) به کار برده‌اید ، انرژی را می‌توان به صورت‌های مختلفی در طبیعت دید: انرژِی باد، انرژی سوخت گیاهی، انرژِی زمین، انرژی هسته‌ای، انرژی هیدروژن، انرژِی تابشی و انرژِی صوتی و انرژِ‌های ترکیبی که می‌تواند ترکیب هر نیرویی با نیروهای دیگر باشد .

     -2-2-2تاریخچه انرژی تجدیدپذیر:

    براساس پیش بینی دانشمندان و آژانس بین‌المللی انرژی تقاضای مصرف و تولید انرژی در آینده نیز افزایش سریع و نگران کننده‌ای خواهد داشت. به طوری که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰ تقاضای جهانی برای برق با ۳۰٪ افزایش به ۲۰۵۸۲ تراوات و با ۵۰٪ افزایش به ۲۷۳۲۶ تراوات خواهد رسید. از سویی بر اساس مطالعات دانشمندان تا سال ۲۰۴۰ نیروی باد ۲۰٪الکتریسیته جهان را تامین می‌کند. کشور ایران به لحاظ گستره جغرافیایی و تنوع محیط در بخش انرژی همواره برنامه‌های ملی ویژه‌ای دارد.

     -3-2-2 انواع انرژی های تجدید پذیر:

    انرژی خورشیدی : در روزهای آفتابی فضای درون ساختمان گرم می‌شود. گرمای درون ساختمانها ناشی از نفوذ انرژی تابشی خورشید از طریق شیشه پنجره‌ها مانند یک گلخانه عمل می‌کند و مانع از خارج شدن آن به بیرون می‌شود و اتاق را گرم می‌کند. همچنین انرژی خورشیدی دیوارها و بالا پشت بام را گرم می‌کند. به این گونه گرم شدن گرمایش غیر مستقیم خورشید می‌گویند.

    انرژی سوخت گیاهی: گیاهان سبز طی فرایند فتوسنتز انرژی نوری را به انرژی شیمیایی تبدیل می‌کند. سوختنهای گیاهی را می‌توان به صورت مایع و الکل و گازهایی مانند متان در بیاورد. این سوختها کارامد تر از چوب هستند. برای اینکه منبع انرژی به مراتب کمتری هستند و فضای کمتری اشغال می‌کنند. جانوران غذای مورد نیاز خود را از طریق گیاهان به دست می‌آورند. سوخت گیاهی نابود نشدنی است.

    انرژی باد : از انرژی باد می‌توان الکتریسته درست کرد وقتی که هوای زمین سرد شده هوا منقبض شده و به پایین هجوم می آورد ولی وقتی که هوا گرم است هوا منبسط شده و به سمت بالا می‌رود. بنابر این هوای گرم به بالا می‌رود و هوای سرد جایگزین ان می‌شود. و این هوای متحرک است که عامل آن خورشید است که باد نام دارد .

    انرژی آب: از آب برای راه انداختن ماشین آلات استفاده می‌شود. آسیاب‌های آبی در کنار رودخانه درست می‌شود. بخشی از جریان رودخانه آبی از طریق لوله به سمت توربین‌های آبی هدایت می‌شود که آنها را به حرکت در می‌آورد و بر اثر چرخش توربین‌های آبی نیز که مولدهای برق وصل اند نیروی الکتریسیته تولید می‌شود. ساختن سد در مکان‌هایی که شیب تند دارند یا دره‌های بلندی دارند مناسب است. فواید انرژی آب: توربین‌های آبی از هیچ سوختی استفاده نمی‌کنند و هیچ آلودگی تولید نمی‌کنند.

    انرژی هسته‌ای : در سال ۱۸۹۶ انرژی هسته‌ای توسط دانشمندی به نام هنری بکرل کشف شد. در حال حاضر حدود ۴۲۰ نیروگاه هسته-ای وجود دارد که یک چهارم آن در آمریکا واقع شده‌است. در این نیروگاه از گرمای سوخت هسته‌ای الکتریسیته تولید می‌کنند. تنها تفاوت نیروگاه هسته‌ای نوع سوخت و نحوه گرمایی آن است. سوخت‌هایی مانند سوخت فسیلی باید سوزانده شوند تا انرژی ذخیره شده خود راآزاد کنند. ولی در نیروگاه‌های هسته‌ای بدون آنکه سوزانده شوند انرژی تولید می‌کنند.

    انرژی گرمایی زمین : انرژی گرمایی زمین به گرمایی گفته می‌شود که به صورت طبیعی در زیر زمین وجود دارد و می‌توان آنرا به انرژی الکتریکی تبدیل کرد. نیروی الکتریسیته‌ای که از این راه به دست می‌آید انرژی گرمایی زمین گفته می‌شود.( عمیق ، 1384 )

    انرژی فسیلی:  کمتر از ۱۵۰ سال پیش نخستین تلاش‌ها برای استخراج صنعتی نفت آغاز شد. اختراع اتومبیل و رواج آن در اویل قرن بیستم وابستگی به نفت را گسترش داد. وقوع جنگ جهانی ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ اهمیت تسلط بر منابع نفتی روشن ساخت. محصولات نفت مانند بنزین و گازوییل برای به کار اندازی موتورهای درون‌سوز استفاده می‌شود.

    انرژی زغال سنگ وگاز :  از زغال سنگ در کارخانجات و لوکوموتیورانی استفاده می‌شود. چینی‌ها حدود ۳۰۰۰ سال قبل برای تهیه مس، زغال سنگ مصرف می‌کردند. ۷ قرن بعد یونانی‌ها و رومی‌ها استفاده از زغال سنگ را شروع کردند. تحقیقات نشان می‌دهد که ساکنان اولیه بریتانیا ازمدتها قبل و پیش از حمله رومی‌ها به این سرزمین در سال ۵۵ قبل از میلاد از زغال سنگ استفاده می‌کردند.

    انرژی هیدروژن : ۷۵٪ جرم مواد و بیش از ۹۰٪ اتم‌های تشکیل دهنده طبیعت هیدروژن است. هیدروژن یک عنصر شیمیایی با حرف H و عدد اتمی ۱ نشان داده شده‌است. هیدروژن عنصری است بی‌رنگ و بی‌بو و غیرفلز، یک ظرفیتی و گازی دو اتمی با خاصیت شعله‌ور شدن بالا. هیدروژن سبکترین و فراوان‌ترین عنصر در جهان بوده و در آب و در ترکیبات آلی موجودات زنده یافت می‌شود. هیدروژن قابلیت واکنش شیمیایی با بیشتر عناصر را دارد. ( نوشین ، 1371 )

    3-2 - انرژی خورشیدی:

    انرژی خورشیدی منحصربه‌فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین می‌باشد. زمین در فاصله ۱۵۰ میلیون کیلومتری خورشید واقع است و ۸ دقیقه و ۱۸ ثانیه طول می‌کشد تا نور خورشید به زمین برسد. بنابراین سهم زمین در دریافت انرژی از خورشید میزان کمی از کل انرژی تابشی آن می‌باشد. سرمنشاء تمام اشکال مختلف انرژیهای شناخته شده تاکنون شامل (سوختهای فسیلی ذخیره شده درزمین، انرژی‌های بادی، آبشارها، امواج دریاها و...) موجود در کره زمین از خورشید می‌باشد.انرژی خورشید همانند سایر انرژی‌ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به دیگر اشکال انرژی تبدیل شود.ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان می‌باشد. با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی روستای در کشور، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهمترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌نقل، نگهداری و عوامل مشابه می‌باشد.با توجه به استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از 305 کیلووات ساعت در مترمربع (۳۵۰۰ وات/ساعت) باشد استفاده از مدلهای انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.در بسیاری از قسمتهای ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌المللی می‌باشد و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلو وات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده است ولی بطور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود 405 کیلو وات ساعت بر مترمربع است.

    Abstract:

     

    Today we have the space to meet the needs of new technologies in the world of architecture.The park design for the museum can be a way of educating architects architecture and architects meet and encourage the more important steps taken in the field of new technologies.One of the most important goals of modern museums with the preservation of the value of education.

    The park is a museum of architecture can be initiated to educate architects and enthusiasts.The museum can be designed for architects and negotiators are meeting today in which And for the future architects can see traces of the previous edition, effective and very important.

    Originally saving (Economy of Resources) of renewable energy sources as a way to utilization of fossil fuels, reducing consumption and the other deals with the control and better utilization of natural resources as renewable and sustainable resources immediate attention.You can use the new solutions in energy saving and intelligent building design.One of the most widely used and most popular ways of using solar energy, the use of photovoltaic systems in architecture and the composition of the system by building a "building integrated photovoltaics" is.

    In the present paper, building integrated photovoltaic systems, such as photovoltaic and determining the direction of the slope, shading, and Coordination with passive solar systems, conditioning system, combined with the building and its impact on each of their photovoltaic effect has been studied and planned form.

     

    منابع :

     

    احمدی شلمانی، محمد حسین، 1386، معماری معاصر جهان معرفی هفت معمار؛ نشر علوم پویا، چاپ اول، اساس نامه شورای موزه ها ICOM  .

    اعتصامی، عبدالرحمن، 1364 ، معماری موزه ها ،تهران، انتشارات کل موزهها.

    آقایی ، مهتاب ، موزه تاریخ معاصر (طرح ساماندهی مجموعه سعد آباد ) ، 1382 ، استاد راهنما : اسماعیل طلایی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ی، دانشکده هنر و معماری.

    آفتابی، پردیس، 1380 ، موزه نفت، پایان نامه کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده معماری و شهرسازی.

    امینی، علیرضا، 1376 ، موزه هنرهای معاصر قزوین، پایان نامه کارشناسی ارشد معماری ، دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا.

    استادی ، آسیه ، طراحی موزه هنرهای معاصر مشهد ، 1384 ، استاد راهنما : رضوانی ، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ، دانشکده فنی و مهندسی.

    باغیشنی، و. ، 1389. کاربرد سلو لهای فتوولتاییک در معماری ساختمان. ماهنامه آموزشی، اطلاع رسانی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی. خرداد و تیر 1389.

    بللا، پیتر، برتنباخ، کرستین، 1980 نورپردازی فضاهای موزه، کار؛ مجله ساختن و سکونت، شماره 12

    پیمان ، سمانه ، باغ موزه تاریخ معاصر  ( سیاسی –فرهنگی ) ، 1385 ، استاد راهنما : کاوه بذر افکن ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، دانشکده هنر و معماری 

    تیمور تاش ، شبنم ، موزه آرایه های معماری ایران ، 1384 ، استاد راهنما : خسرو صحاف ، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ، دانشکده فنی و مهندسی

    جوادی ، محمد رضا ، 1383 ، باغ ایرانی : حکمت کهن منظر جدید ، موزه هنرهای معاصر تهران

    جوانی دیزجی ، آیدین ، 1388 ، تاریخ معماری ( معماری معاصر،معماری جهان ، معماری ایران و کشورهای اسلامی ) ، گنج هنر

    حافظ نیا، محمد رضا، 1389،  مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی؛ تهران؛ انتشارات سمت؛ چاپ هفدهم.

    دوگلاس آ.آلن، 1363، موزه و وظایف آن؛ ترجمه عبد الرحمن صدری؛اداره کل موزه‌ها،گروه پژوهش و برنامه‌ریزی

    رضوانی، امیر، ‎۱۳۸۹، طراحی موزه بر اساس فناوری چندرسانه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه تربیت مدرس

    ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺁﻣﺎﺭ ﻫﻮﺍﺷﻨﺎﺳﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ ﻫﻤﺴﺎﺯ ﺑﺎ ﺍﻗﻠﻴﻢ». ﺩﺭ ﻫﻨﺮﻫﺎﻯ ﺯﻳﺒﺎ، ﺵ 38 (ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ 1388)، ﺹ 72 61.

    سیدالماسی، مهدی، 1388، رساله پژوهشی ضرورت آموزش معماری پایدار در دانشگا ههای ایران، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی

    شاطریان ، رضا ، 1391 ، طراحی و معماری فضاهای آموزشی ، انتشارات سیمای دانش، چاپ چهارم

    ﺻﻤﻴﻤﻰ، ﻣﺠﺘﺒﻰ. ﺍﺯ ﻣﻬﺮ ﺗﺎ ﻣﻬﺮﺍﺯ (ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﺷﺪﺕ ﺗﺎﺑﺶ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻭ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻣﻬﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻭ ﻣﺂﺧﺬﻭ ﻗﻬﺮ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺳﻄﻮﺡ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎﻯ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﺁﻓﺘﺎﺏ). ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻧﺎﻣﺔ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻰ ﺍﺭﺷﺪ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ. ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ: ﻣﻨﺼﻮﺭﻩ ﻃﺎﻫﺒﺎﺯ. ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻬﺸﺘﻰ، ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﺓ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﻯ، ﺗﻴﺮ 1386.

    ﻃﺎﻫﺒﺎﺯ، ﻣﻨﺼﻮﺭﻩ. ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﻫﺎﻯ ﺍﻗﻠﻴﻤﻰ ﺩﺭ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺍﻛﺴﻞ (Excel). ﻭﻳﮋﺓ ﺩﺭﺱ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ ﻫﻤﺴﺎﺯ ﺑﺎ ﺍﻗﻠﻴﻢ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻬﺸﺘﻰ، ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ 74 56ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﻯ. ﺗﻬﺮﺍﻥ: 1385

    عمیق مجید، انرژی‌های بازگشت ناپذیرانرژی بازگشت ناپذیر، انتشارات رسالت قلم، ۱۳۷۸

    عمیق مجید، انرژی هسته‌ای، انتشارات دلهام، ۱۳۸۶

    عمیق مجید، انرژی گرمایی زمین و انرژی زیستی، انتشارات دلهام، ۱۳۸۴

    قبادیان، وحید، 1388،مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب؛ دفتر پژوهشهای فرهنگی؛ چاپ دهم

    گروت لیندا، وانگ دیوید، 1390، روش های تحقیق در معماری، ترجمه علیرضا عینی فر، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم

    ﻣﺒﺎﻧﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻣﻬﺮﭘﺎ. ﺩﺭ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﻯ ﻭﻳﮋﻩ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ، ﺵ 101(ﺧﺮﺩﺍﺩ1390)، ﺹ 117112.

    نشریه 232 ، ضوابط طراحی ساختمان های آموزشی ، سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور ، ویرایش 1389 ،

    ناصر المعمار ، علیرضا ، طرح منظر و معماری باغ موزه تاریخ معاصر ایران در چارچوب طرح ساماندهی باغشاه تهران ، 1383 ، استاد راهنما : وحید شالی امیری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، دانشکده هنر و معماری 

    ﻧﻮﺷﻴﻦ، ﻋﻠﻰ ﺍﻛﺒﺮ. ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺍﻧﺮژﻯ (ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩﻯ ﻧﻮ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺍﻧﺮژﻯ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ). ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﻧﺸﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﺳﻼﻣﻰ، ﭼﺎپ ﺍﻭﻝ، 1371.

    ﻭﻓﺎﺋﻰ، ﺭﺍﺣﻴﻞ،  ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻯ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎﻳﻴﻚ ﺩﺭ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺑﺎ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ (ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ ﺑﺎ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎﻳﻴﻚ BIPV). ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻧﺎﻣﺔ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻰ ﺍﺭﺷﺪ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ. ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ: ﻣﻨﺼﻮﺭﻩ ﻃﺎﻫﺒﺎﺯ. ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻬﺸﺘﻰ، ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﺓ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﻯ، ﺷﻬﺮﻳﻮﺭ 1388.

    ﻭﻓﺎﺋﻰ، ﺭﺍﺣﻴﻞ. «ﺑﺮﺭﺳﻰ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ ﺑﺎ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎﻳﻴﻚ»، ﺩﺭ ﺻﻔﻪ، ﺵ 49،  (ﭘﺎﻳﻴﺰ ﻭ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ 1388)، ﺹ 69 80.

    ﻭﻓﺎﺋﻰ، ﺭﺍﺣﻴﻞ. «ﺑﺮﺭﺳﻰ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ ﺑﺎ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎﻳﻴﻚ»، ﺩﺭ ﺻﻔﻪ، ﺵ 56 ،      ( بهار 1391 )، ﺹ 69 80

    33)www.Modern Architecture.com

    34)  http://memarinews.com/vdch.znmt23nxqftd2.html

    35)BIPV- PV cells- BIPV modules, BIPV Projects". 2009. Available at: http://www.sapa-solar.com

    36)http://www.solarbuzz.com/Marketbuzz2008-intro.htm

    37)European Photovoltaic Industry Association (2012). "Market Report ۲۰۱۱"

    38)http://www.iea-pvps.org/products/download/rep_ar06.pdf

    39)Rao p.k() sustainable development: economics and policyoxfordukblack

    40)http://www.toronto.ca/greenroofs

    41)www.naturaiarchitecture.blogspot.com

    42)www.dardastras.com/forums/architecture-architect-memari/aandr-waad-baam

    43)www.greenroof.ir/index.php?option=com_contenttask=viewid=26Itemid

    44)www.memarejavan1386.blogfa.com/post-83.aspx

    45)www.Modern Architecture.com

    46)www. Green Architectural Design

    47)CLEFS CEA. Building Integrated Photovoltaic System, No 50- 51 (winter 2004-2005), pp. 124-126.

    48)Kiss Cathcart Anders Architects, P.C. “Building-Integrated Photovoltaics”, in: National Renewable Energy Laboratory (NREL), (January 1993)

     

  • چکیده 1………………………………………………………………………………………

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 –مقدمه………………………………………………………………………………...2

    1-2- بیان مساله………….………………………………………………………………...3

    1-3- پرسش اصلی تحقیق……………..………………………………………………….4

    1-4- اهداف تحقیق...........................................................................5

     -5-1روش تحقیق…..………………………………………………………………….         5

    فصل دوم: مبانی نظری( صرفه جویی انرژی- سلول های فتوولتائیک )

    2-1 -مقدمه …………………………………………………………………………….. 6

    2-2- صرفه جویی انرژی……………………………………………………………… 7

    2-3- انرژی خورشیدی……………………………………………………………….. 9

    -4-2 الزامات طراحی ساختمان با سلول های فتوولتائیک…………………………..       45

    2-5- ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻯ ﺑﻮﻣﻰ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ ﺑﺎ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎئیک ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ…..       49

    2-6- نتیجه گیری………………………………………………………………………. 61

     

    فصل سوم: نمونهای موردی

    3-1- نمونه های موردی داخلی………………………………………………………. 63

    3-2- نمونه های موردی خارجی…………………………………………………….. 73

     

    فصل چهارم: موزه علوم و فناوری معماری

    4 -1-تعریف موزه …………………………………………………………………….. 97

    4-2- دلیل وجود موزه و جایگاه آن………………………………………………… 98

    4-3- تاریخچه و روند تحولات موزه ………………………………………………. 102

    4-4- اهداف و نقش موزه…………………………………………………………….. 104

    -5-4 انواع موزه ها…………………………………………………………………….          106

    -6-4 معماری موزه  ………………………………………………………………….. 109

    -7-4 تئوری های جدید موزه سازی ……………………………………………….          111

    8-4 - شناخت ضوابط ومقررات فضاهای موزه در جهان………………………….         116

    -9-4 سازمان اداری موزه……………………………………………………………… 121

    -10-4 تاسیسات………………………………………………………………………..         127

    -11-4 نور در موزه……………………………………………………………………. 130

     

    فصل پنجم: بستر طرح

     -1-5مطالعات اقلیمی شهر تهران………………………………………………………        134

    -2-5 مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران………………….         136

     -3-5بررسی سایت……………………………………………………………………..         147

     -4-5برنامه عملکردی و فیزیکی پروژه………………………………………………         151

    5-5 -روند طراحی……………………………………………………………………..          157

    -6-5 تاسیسات موزه……………………………………………………………………          166

     منابع  168………………………………………………………………………………………….

    پیوست  ………………………………………………………………………………… 171

     

     

    فهرست تفصیلی

    عنوان                                                                                                     صفحه

     

     

    چکیده …………………………………………………………………………………….. 1

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    -1-1مقدمه……………………………………………………………………………….          2

    -2-1بیان مساله…………………………………………………………………………..         3

    -3-1پرسش اصلی تحقیق……………………………………………………………..          4

     -4-1اهداف تحقیق……………………………………………………………………. 5

     -5-1روش تحقیق………………………………………………………………………          5

     

    فصل دوم: مبانی نظری( معماری پایدار -  صرفه جویی انرژی )

     -1-2مقدمه……………………………………………………………………………….         6

    -2-2صرفه جویی انرژی……………………………………………………………….          7

    -2-21- تعریف انرژی         ………………………………………………………………………….7

    -2-22-تاریخچه انرژی تجدیدپذیر…………………………………………………….        7

    -3-2-2 انواع انرژی های تجدید پذیر................................................................    7

    3-2  -انرژی خورشیدی......................................................................................     9

    -1-3-2 سیستم غیر فعال  (Passive)................................................................    11

    -1-1-3-2 سیستم دریافت مستقیم.....................................................................     13

    -2-1-3-2 دیوار ترومب.....................................................................................     13

    -3-1-3-2 آتریوم...............................................................................................      14

    -4-1-3-2  اتاقک های شیشه ای چسبیده به بنا (فضای آفتابگیر).........................         15

    -5-1-3-2 دیوار سنگین......................................................................................     15

    -6-1-3-2 پدیده ترموسیفون...............................................................................    15

    -7-1-3-2 بالکن های شیشه ای.......................................................................      15

    -8-1-3-2 عایق شفاف حرارتی..........................................................................    16

    -2-3-2 راههای بهره‌گیری بیشتر از انرژی خورشیدی در سیستم غیر فعال خورشیدی  16

    -3-3-2 سیستم های فعال خورشیدی (Active )  .............................................  19

    -4-3-2 فتوولتائیک............................................................................................      20

    -1-4-3-2 تاریخچه فتوولتائیک………………………………………………………..        20

    -2-4-3-2 سلول‌های خورشیدی (فتوولتاییک)………………………………………        21

    -3-4-3-2جهت گیری پنلهای فتوولتائیک............................................................  21

    -4-4-3-2 فتوولتائیک یکپارچه ساختمان............................................................   22

    -5-4-3-2 صفحات نمای ساختمان.....................................................................    22

     -6-4-3-2نماهای نیمه شفاف.............................................................................    23

    -7-4-3-2 سیستم‌های سایبان..............................................................................    23

    8-4-3-2  -مصالح بام........................................................................................      23

     -9-4-3-2مزایای استفاده از سیستم‌های فتوولتاییک............................................ 24

     -10-4-3-2اجزا اصلی سیستمهای فتوولتائیک....................................................  25

    -1-10-4-3-2سلول های خورشیدی...................................................................   26

    -10-4-3-2  -2مدولها........................................................................................     26

    -10-4-3-2 -3 آرایه ها......................................................................................     27

    -10-4-3-2 4- رگلاتو ر وکنترل کننده ها..........................................................   27

    -5-10-4-3-2 مبدل............................................................................................     27

     -11-4-3-2 سیستمهای فتو ولتائیک یکپارچه در معماری به اشکال زیر موجود....      28

     -12-4-3-2 سیستمهای خورشیدی متکی بر نما.................................................. 29

     -13-4-3-2 سیستم های فتوولتائیک یکپارچه با ساختمان................................... 30

     -14-4-3-2شیوه های طراحی سیستم های فتوولتائیک یکپارچه با ساختمان.........       31

    -1-14-4-3-2 تعیین جهت و شیب بهینۀ پنل های فتوولتائیک..............................        31

    -14-4-3-22 -تأثیر سایه اندازها بر پنلهای فتوولتائیک........................................ 33

    -1-2-14-4-3-2 سایه اندازی خود ساختمان ، همسایگی ها، و موانع..................        34

    -2-2-14-4-3-2 سایه اندازی درختان..................................................................  34

    -14-4-3-22-3 - سایه اندازی آسمان ابری.........................................................   35

    -14-4-3-22-4 - سایه اندازی آلودگی ها............................................................  35

     -15-4-3-2 هماهنگی میان سیستمهای فتوولتائیک باسیستمهای غیر فعال ............       35

    -16-4-3-2 تهویۀ سیستمهای فتوولتائیک.............................................................  36

    -17-4-3-2 شیوه های ترکیب سیستمهای فتوولتائیک با ساختمان..........................       37

    -1-17-4-3-2 سیستمهای فتوولتائیک یکپارچه با بام............................................ 37

    17-4-3-2  -2-سیستم های فتوولتائیک یکپارچه با  پنجرههای سقفی و آتریوم ها...... 38

    17-4-3-2  -3-سیستمهای فتوولتائیک یکپارچه با نما...........................................         38

    -17-4-3-2 4- سیستمهای فتوولتائیک یکپارچه با سایبان ها.................................         38

    -18-4-3-2 تأثیر فرم پلان ساختمان بر نیروی سیستم فتوولتائیک.........................        39

    -19-4-3-2 تعیین نوع و توان سیستم فتوولتائیک................................................ 43

    4-2  -الزامات طراحی ساختمان با سلول های فتوولتائیک........................................      45

    -1-4-2 مقدمه.....................................................................................................      45

    -4-22- ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺗﺎﺑﺶ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ و ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺗﻬﺮﺍﻥ........................................  46

    4-2 -3- ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻯ ﻃﺮﺍﺣﻰ....................................................................................     47

    5-2 - ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻯ ﺑﻮﻣﻰ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ ﺑﺎ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎﻳﻴﻚ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ.....      49

    -1-5-2 ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﻗﻠﻴﻤﻰ.................................................................................    49

    -2-5-2 تعیین ﺟﻬﺖ ﻭ ﺷﻴﺐ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﭘﻨﻞ ﻫﺎﻯ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎﻳﻴﻚ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ.........................       52

    -3-5-2 ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﻫﺎﻯ ﺗﺎﺑﺶ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮﺍﻥ..................................................................   53

    -4-5-2 ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﻜﺎﻥ ﻭ ﺯﺍﻭﻳﺔ.................................................  56

    -5-5-2 ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻰ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺑﺎ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎﻳﻴﻚ ﻫﺎ....................       57

    -6-5-2 ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻫﺎ ﺑﺮ ﭼﻴﺪﻣﺎﻥ ﻭ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻭ ﻓﺎﺻﻠﺔ ﭘﻨﻞ ﻫﺎﻯ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎﻳﻴﻚ......      58

    -7-5-2 ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻰ ﻓﺘﻮﻭﻟﺘﺎﻳﻴﻚ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻰ ﻣﺘﺪﺍﻭﻝ............................ 61

    -6-2 نتیجه گیری...............................................................................................     61

     

     

     

    فصل سوم: معرفی نمونه های داخلی و خارجی

     

    -1-3نمونه های داخلی.......................................................................................      63

    -1-1-3 موزه ی آبگینه.......................................................................................      63

     -2-1-3موزه ملی ایران باستان...........................................................................     65

     -3-1-3موزه دفاع مقدس...................................................................................     67

     -2-3نمونه های خارجی...................................................................................      73

    -1-2-3 موزه هنر فورت وورث........................................................................      73

    -2-2-3 موزه هنر های مدرن سانفرانسیسکو........................................................   75

     -3-2-3 موزه اتومبیل ۳GATTI.........................................................................     77

     -4-2-3 موزه هنر دنور......................................................................................      80

    -5-2-3 موزه ملی ماکسی...................................................................................     85

    -6-2-3 موزه تصویر و صدا در ریو دو ژانیرو....................................................   89

    7-2-3  -موزه ریورساید.....................................................................................     91

     

     

    فصل چهارم: موزه علوم و فناوری معماری

     

    -1-4 تعریف موزه..............................................................................................      97

    -1-1-4 واژه موزه..............................................................................................      97

     -2-4دلیل وجود موزه و جایگاه آن....................................................................    98

    3-4  -تاریخچه و روند تحولات موزه.................................................................   102

     -1-3-4تاریخچه موزه در ایران..........................................................................     103

    4-4  -اهداف و نقش موزه..................................................................................     104

    -1-4-4 نقش موزه ها در توسعه فرهنگی............................................................   105

    5-4  -انواع موزه ها............................................................................................     106

    -1-5-4 موزه تاریخی و باستان شناسی...............................................................   106

    -2-5-4 موزه فضای باز......................................................................................     106

    3-5-4  -موزه های مردم شناسی.........................................................................    107

     -4-5-4کاخ موزه ها..........................................................................................      107

    -5-5-4 موزه های هنری.....................................................................................     107

    6-5-4  -موزه علوم و تارخ طبیعی.....................................................................    107

    -7-5-4 موزه های محلی یا منطقه ای..................................................................   107

    8-5-4  -موزه های سیار.....................................................................................     108

    -9-5-4 پارک موزه ها........................................................................................     108

    -10-5-4 موزه های نظامی..................................................................................    108

    -11-5-4 موزه های اندیشمندان ( خانه هنرمندان)................................................ 108

    -6-4 معماری موزه.............................................................................................      109

    -1-6-4 نکات حائز اهمیت در طراحی موزه از نگاه ناظر درونی..........................         110

    -2-6-4 نکات حائز اهمیت در طراحی موزه از نگاه ناظر بیرونی..........................        111

    -7-4 تئوری های جدید موزه سازی....................................................................   111

    -1-7-4 موزه علوم و فناوری معماری.................................................................    112

    -1-1-7-4 اهداف موزه های علوم و فناوری......................................................... 112

    -2-1-7-4 نقش موزه های علوم و فناوری...........................................................  113

    3-1-7-4  -آینده موزه های علوم و فناوری.........................................................  114

    -4-1-7-4 موزه علوم و فناوری لئوناردو داوینچی............................................... 115

     -8-4شناخت ضوابط ومقررات فضاهای موزه در جهان......................................  116

    -1-8-4 عرصه بندی...........................................................................................      116

    -2-8-4 حرکت و دسترسی...................................................................................  117

     -3-8-4سیستم های سیرکولاسیون.....................................................................    119

    -1-3-8-4 سیستم های متمرکز دسترسی.............................................................   119

     -2-3-8-4سیستم های غیرمتمرکز دسترسی.........................................................  120

    -9-4 سازمان اداری موزه...................................................................................      121

    -1-9-4 مدیریت موزه........................................................................................      122

    -2-9-4بخش فنی و پژوهشی موزه.....................................................................    122

    -3-9-4 بخش روابط عمومی موزه.........................................................................  123

     -4-9-4بخش امور مالی،اداری و خدماتی موزه..................................................   125

    -10-4 تاسیسات ................................................................................................     127

    -1-10-4 تاسیسات مکانیکی...............................................................................    127

     -2-10-4تاسیسات الکتریکی.............................................................................    129

     -11-4نور در موزه............................................................................................      130

    -1-11-4 روش های نورپردازی.........................................................................    131

    -1-1-11-4 نورپردازی طبیعی (نور روز)............................................................   132

     -2-1-11-4نور مصنوعی...................................................................................     132

    فصل پنجم: بستر طرح

     

     -1-5 مطالعات اقلیمی شهر تهران......................................................................    134

    -1-1-5 تقسیمات اقلیمی ایران...........................................................................     134

     -2-1-5 اقلیم استان تهران..................................................................................     135

    -2-5 مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران.......................... 136

    -1-2-5 منطقه ۲۲ به عنوان قطب علمی- تحقیقاتی.............................................. 139

    -2-2-5 منطقه ۲۲ ، قطب تفریحی- گردشگری تهران.......................................... 139

    -3-2-5 منطقه ۲۲ قطب توسعه اقتصادی.............................................................   140

    -4-2-5 چشم انداز توسعه...................................................................................    141

    -5-2-5 اهداف طرح..........................................................................................      142

    -6-2-5 عناصر و فضاهای  دریاچه شهدای خلیج فارس.....................................  144

    -3-5 بررسی سایت............................................................................................      147

    -1-3-5 دلایل انتخاب سایت جهت موزه علوم و فناوری معماری.......................         149

    -4-5 برنامه عملکردی و فیزیکی پروژه...............................................................   151

    -1-4-5 جدول برنامه فیزیکی..............................................................................    152

    -2-4-5 ارائه برنامه فضایی و دیاگرام های ارتباطی..................................................       154

    -5-5 روند طراحی.............................................................................................      157

    -6-5 تاسیسات موزه...........................................................................................     166

    -1-6-5 سیستم های تاسیساتی............................................................................... 166

    -2-6-5 سیستم برق.............................................................................................     166

    -3-6-5 سیستم فاضلاب.....................................................................................     166

    -4-6-5 سیستم گاز رسانی.................................................................................     167

    منابع..................................................................................................................        168

    پیوست...............................................................................................................       171


موضوع پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, نمونه پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, جستجوی پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, فایل Word پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, دانلود پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, فایل PDF پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, مقاله در مورد پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, پروژه در مورد پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, پروژه درباره پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته: معماري گرايش: تکنولوژي معماري بهار 1394 چکيده    با شکل گيري شهرها و توسعه شهرنيشني و اجتماعات نيازها و خواستار انسان شهر نيشي

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) رشته معماري – گرايش مهندسي معماري بهار 1394   حوزه ايمني شهري ، مراکز آموزش آتش نشاني از موثرترين مکان هايي هستند که در سه بخش آموزش

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد گرايش : معماري تابستان1392 زندگي صنعتي بااشغال هرچه تمام ترزمين توسط فضاهاي صنعتي،مکانهاي کمتري براي استراحت وتفريح افرادجامعه ايجادکرده است. برا

پايان نامه جهت اخذ کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي تابستان 1392 چکيده: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بکارگيري فناوري اطلاعات با رضايتمندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه اروميه انجام گرفت

پایان‌نامه برای دریافت کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری گرایش: معماری تیر 93 چکیده کودک در دنیای امروز جایگاه بسیار ویژه ای دارد تا جایی که می توان آینده ملتها و جایگاه جهانی آنان را براساس خصوصیات کودکانشان پیش بینی نمود. در کشورهای پیشرفته روشهای آموزشی را در جهت شکوفایی استعدادهای بالفطره کودکان تعیین می نمایند.کودکان جهت رشد نیاز به شناخت توانایی ها و نیازهای روحی و جسمی، و ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي تابستان  1391 چکيده با ظهور پديده هايي نظير تجارت الکترونيکي و کسب و کار الکترونيکي که روش­هاي کار آمد در زمينه افزايش مع

پايان نامه (يا رساله) براي دريافت درجه کارشناسي ارشد. در رشته معماري گرايش معماري بهمن 93 چکيده :      از آنجايي که ايجاد فضاهاي چند منظوره و چند عملکردي در 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) چکیده: یک شبکه حسگر متشکل از تعداد زیادی گره‌های حسگر است که در یکمحیط به طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازند.از آنجایی که گره ها از باتری تغذیه میکنند ،مساله مهمی که در شبکه های حسگرمورد توجه قرار میگیرد،بحث مصرف انرژی است.یکی از روشهایی که در این شبکه ها برای کاهش مصرف انرژی بسیار رایج است خواباندن گره ها ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مهندسي معماري اسفند ماه 1392   1-­ فصل اول (طرح تحقيق) بيان مساله رابطه ي انسان با طبيعت موضوعي جذاب و مورد توجه در ام

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري گرايش معماري- معماري پاييز 1393 فصل اول- کليات 1-1-بيان مساله : ايران به لحاظ تنوع اقليمي يک نمونه خاص در ميان ساير کشورهاي دني

ثبت سفارش