پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران

word 1 MB 29760 110
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

    چکیده

    مدیران مالی شرکتها با انتخاب میزان بدهی (علی الخصوص بدهی های بلند مدت) در سبد دارایی های خویش نه تنها بصورت داخلی بر عملکرد شرکت خویش تأثیرگذارند بلکه این نسبت (که ساختار سرمایه یا با کمی اغماض اهرم مالی یا ساختار مالی نامیده می شود) بر روی سرمایه گذاران خارج از شرکت نیز موثر است. در حقیقت انتخاب ساختار سرمایه، به دو طریق بر ارزش شرکت و ریسک مالی شرکت اثر گذار است. از یک سو، میزان وام یا بدهی های بلند مدت در سبد دارایی یک شرکت می تواند به فرصتهای سودآوری خوبی برای شرکت بدل شود خصوصاً در شرایطی که وام با هزینه پایین تدارک دیده شده باشد.

    با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون­های فرضیه اول و دوم، می توان به این نتیجه رسید که عدم انعطاف پذیری هزینه ها توانسته است بر ساختار سرمایه شرکت ها تاثیر گذار باشد. آنچه که مورد اهمیت است، تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه بر اهرم مالی مبتنی بر قیمت دفتری بیشتر از اهرم مالی مبتنی بر قیمت بازار است. این بحث با نتایج مطالعات کشورهای خارجی(کلارا و دیگران 2008[1]) همسو است و به صورت غیر مستقیم تایید کننده نتایج تحقیق کردستانی و مرتضوی (1391)  می باشد. در خصوص فرضیه سوم و چهارم با توجه به اینکه متغیر مستقل (اندازه شرکت) می تواند بر  روش های تامین مالی تاثیر گذار باشد این رابطه (بین اندازه شرکت و اهرم مالی مبتنی بر ارزش دفتری رابطه معنی داری وجود دارد) می تواند از قبل حدس زده شود. بر اساس مبانی نظری این اندازه شرکت است که می تواند بر قابلیت اعتماد سازی تاثیرگذار باشد. در نهایت ساختار سرمایه متاثر از متغیرهای متعددی مانند اندازه شرکت خواهد بود. با توجه به نتایج آزمون فرضیه سوم و چهارم، این اهرم مالی مبتنی بر ارزش دفتری است که توانسته است رابطه قویتری با اندازه شرکت داشته باشد. به عبارت ساده تر این اهرم مالی مبتنی بر ارزش دفتری است که بیشتر می تواند متاثر از اندازه شرکت باشد. این نتایج همسو با تحقیقات مشابه داخلی (سینایی، رضاییان، 1391) و خارجی (ﺭﺍﺟﺎﻥ ﻭ ﺯﻳﻨﮕﻠﺲ(۱۹۹۵) ﻭ ﺑﻮﻥ ﻭ ﺩﺍﻧﺒﻮﻟﺖ(۲۰۰۰)) است.  در خصوص نتایج فرضیات پنجم و ششم، زمانی که متغیر مستقل (سودآوری) در حوزه سود و درآمد باشد و متغیر وابسته در حوزه سرمایه و تامین مالی، چنانچه معیار اندازه گیری ساختار سرمایه اهرم مالی گردد، این انتظار می رود که رابطه عکس مشاهده گردد. نتایج بدست آمده نیز گویای این مهم است که ساختار سرمایه وقتی توسط بدهی ها ارزیابی می گردد، سودآوری شرکت رابطه عکس با این امر نشان می دهد.

     

     

     

     

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

     

     

     

     

     

    1-1- مقدمه

    پیشرفت سریع و شگرف فناوری، همراه با افزایش روزافزون رقابت دربازارهای جهانی، مدیران واحدهای اقتصادی را به تولید محصولاتی با کیفیت بالا، ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و در نهایت کاستن از هزینه تمام شده کالا و خدمات ترغیب می کند. منشا ثروت زایی بنگاه های اقتصادی و سازمان ها مشتریان هستند و تنها مشتریان رضایتمند و خشنود وفادار می مانند و به صورت پایدار به ایجاد ثروت در سازمان ها ادامه می دهند. رضایتمندی مشتریان نیز به آن بستگی دارد که ما تا چه میزان در مقایسه با رقبا محصول و خدمات ارزشمند و دارای کیفیت را با قیمت مناسب و در زمان مناسب به آنان عرضه می کنیم. «مدیریت هزینه» مفهومی است که به میزان زیادی تحقق هدف فوق را برآورده می سازد. مدیریت هزینه فلسفه بهبود است زیرا می کوشد راه های مناسب برای تصمیم گیری هایی که متضمن ارزش آفرینی برای مشتریان، همراه با کاهش هزینه هاست را بیابد. 

    برای کاهش هزینه  شناخت  رفتار هزینه ها مهم و ضروروی است. به عبارت دیگر آگاهی از چگونگی رفتار هزینه­ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم برای تصمیمگیری مدیران در خصوص برنامه­ریزی و بودجه بندی، قیمت گذاری محصولات، تعیین نقطه سربه سر و سایر موارد مدیریتی است.

     در مدل ها ی سنتی رفتار هزینه ها در حسابداری مدیریت، هزینه های متغیر نسبت به تغییرات حجم فعالیت به طور متناسب افزایش یا کاهش می یابند. به این معنا که بزرگی تغییرات در هزینه ها تنها به بزرگی تغییرات در حجم فعالیت وابسته است و جهت تغییرات (افز ایش یا کاهش) درحجم فعالیت تأثیری روی بزرگی تغییرات در هزینه ها ندارد. اما نتایج پژوهش های برخی از پژوهشگران در سالهای اخیر بیانگر آن است که میزان افزا یش در هزینه ها هنگام افزایش در سطح فعالیت، بیشتر از میزان کاهش در هزینه ها هنگام کاهش درحجم فعالیت است. (نمازی و داونی پور،1389،86).

    مؤسسات و بنگاههای اقتصادی به ویژه فعالان در بخش صنعت، برای ادامه ی حیات و فعالیتهای تولیدی خود و همچنین توسعه ی فعالیت ها ، به سرمایه های کلان نیاز دارند (ابرزی و همکاران،1384 ،74) بدین لحاظ تصمیمات مرتبط با  تامین مالی یکی از مهمترین تصمیماتی است که در هر شرکتی  اتفاق می افتد. (تتیمن،1998، 25)

     

    1-2- تشریح و بیان موضوع

    یکی از مهمترین اجزای هر فعالیت اقتصادی فراهم کردن منابع مالی مورد نیاز است. تمامی شرکتها برای آغاز و ادامه فعالیت خود نیاز به سرمایه دارند. این سرمایه که در ساختار متعارف شرکتها بصورت سهام یا بدهی جلوه می کند، میتواند از منابع مختلفی تدارک دیده شود و یکی از شاخص هایی که می تواند در نگرش سرمایه گذاران جدید نسبت به شرکت موثر باشد.

    شرکتها منابع مالی مورد نیاز را می توانند از محل حقوق صاحبان سهام و یا بدهی تأمین کنند اما نکته قابل توجه این است که انتخاب این منابع و استفاده از آنها به نحوی صورت گیرد که شرکت را سود آور نماید. ترکیب بدهی و حقو ق صاحبان سهام ساختار سرمایه نامیده میشود.. حداقل کردن هزینه سرمایه هر شرکت به معنی حداکثر نمودن بازده شرکت است؛ به عبار ت دیگر در پی کاهش هزینه سرمایه،ارزش شرکت افزایش می یابد که این امر نیز منجر به افزایش حقوق صاحبان سهام می گردد. لذا بخش قابل توجهی از دقت مدیران صرف تعیین ترکیبی از ساختار سرمایه می شود که بهینه باشد( نوچیان،کرمی، 1390،2).

    در بررسی ساختار سرمایۀ شرکتها تلاش می شود تا ترکیب منابع مالی مختلف مورد استفادۀ آنها در تأمین مالی فعالیتها وسرمایه گذاریهای مورد نیاز، تبیین شود. همچنین  می توان گفت که هدف از تعیین ساختار سرمایه مشخص کردن ترکیب منابع مالی هر شرکت به منظور بیشینه سازی ثروت سهامداران آن است زیرا از آنجا که هزینۀ سرمایۀ شرکت تابعی از ساختار سرمایۀ آن  تلقی می شود، انتخاب ساختار سرمایۀ مطلوب موجب کاهش هزینۀ سرمایۀ شرکت و افزایش ارزش بازار آن می شود(خالقی مقدم و باغومیان، 1385،59)

    این موضوع که شرکتها چگونه ترکیب منابع مالی راهبردی خود را انتخاب و تعدیل می کنند، مدتها کانون توجه بسیاری از اقتصاددانان مالی بوده و هنوز، هم منشأ بحثهای فراوان است البته، زمانی اعتقاد بر این بود که ماهیت چنین مسائلی به قدری پیچیده است که نمی توان به تدوین نظریۀ معقولی در این زمینه پرداخت.

    در حدود نیم قرن پیش، وِستون (1955) باب آغاز بحث دربارۀ امکان تدوین چنین نظریه هایی را گشود و ادامۀ چنین مباحثاتی در نهایت تدوین باعث شد که مودیلیانی و میلِر نخستین نظریۀ ساختار سرمایه را تدوین کنند. مطالعات نشان می دهد که، از زمان انتشار مقالۀ آنها، نظریه های گونا گون و الگوهای متعددی در بارۀ ساختار سرمایۀ شرکتها و چگونگی انتخاب آن تدوین شده است.

    با این حال ، پژوهشها نشان می دهد که هیچ یک از نظریه ها و الگوهای فعلی به تنهایی نمی توانند عوامل مؤثر در تعیین ساختار سرمایۀ شرکتها را کاملاً تبیین کنند و پاسخ قاطعانه ای برای پرسش زیر فراهم نمی آورند: چرا ، در شرایط گوناگون، تعدادی از شرکتها برای تأمین مالی فعالیتهای خود گزینۀ انتشار سهام، بعضی به کارگیری منابع داخلی و برخی دیگر روش استقراض را انتخاب می کنند.

     از طرف دیگر شناسایی ساختار مالی بهینه در جهت کاهش هزینه ها  و به تبع افزایش ارزش شرکت ها از اهمیت در خور توجهی بر خوردار است. به عبارت ساده تر از ساختار سرمایه  می توان به عنوان ابرازی در جهت بیشینه سازی ارزش  استفاده کرد و  برای بر آورد این هدف شناسایی عوامل تاثیر گذار بر ساختار  آن امری لازم و ضروی است.در گذشته  در ایران و خارج از ایران تلاش هایی در این باب انجام شده است.به عنوان مثال یحیی زاده فر و همکارا (1389) به بررسی  ویژگی های شرکت  وساختار سرمایه پرداخته اند.

    در تحقیق حاضر قصد داریم  گرایش هزینه ها به عنوان ویژگی های متمایز شرکت ها  و تاثیرآن بر ساختار مالی  بررسی کنیم. یکی از مفروضات اولیه حسابداری مدیریت بیانگر آن است که تغییرات هزینه ها رابطه­ای متناسب با افزایش و کاهش سطح فعالیت دارد. اما به تازگی این فرض با مطرح شدن بحث چسبندگی هزینه ها توسط آندرسون و همکارانش مورد بحث قرار گرفته است (نمازی و دوانی1389،73).

    پژوهشهای اخیر درباره رفتار هزینه، بیانگر این است که میزان کاهش هزینه­ها هنگام کاهش فروش، کمتر از میزان افزایش هزینه­ها به هنگام همان میزان افزایش فروش است (کردستانی و مرتضوی1391، 19). و شدت این تغییرات نیز می تواند از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت  باشد. به عبارت دیگر هزینه های شرکت های می تواند تغییر پذیری متفاوتی داشته باشد.  تئوری ارتباط  بین هزینه های انعطاف ناپذیر و ساختار سرمایه  به این صورت  تبین می شود : در صورتی که شرکتی دارای ساختار هزینه انعطاف پذیر باشد (یعنی با افزایش فروش تغییر زیادی در هزینه ها متحمل شود) در دوره های فعالیت خود ناچار به تغییر  و افزایش سطح فروش خود خواهد بود که در ان صورت برای جبران افزایش هزینه ها  از ابزار های تامی ن مالی استفاده خواهد کرد.

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    مدیران مالی شرکتها با انتخاب میزان بدهی (علی الخصوص بدهی های بلند مدت) در سبد دارایی های خویش نه تنها بصورت داخلی بر عملکرد شرکت خویش تأثیرگذارند بلکه این نسبت (که ساختار سرمایه یا با کمی اغماض اهرم مالی یا ساختار مالی نامیده می شود) بر روی سرمایه گذاران خارج از شرکت نیز موثر است. در حقیقت انتخاب ساختار سرمایه، به دو طریق بر ارزش شرکت و ریسک مالی شرکت اثر گذار است. از یک سو، میزان وام یا بدهی های بلند مدت در سبد دارایی یک شرکت می تواند به فرصتهای سودآوری خوبی برای شرکت بدل شود خصوصاً در شرایطی که وام با هزینه پایین تدارک دیده شده باشد. از سوی دیگر میزان وام در سبد دارایی یک شرکت منعکس کننده سودهای آتی و ریسک شرکت نیز هست که خود محرک یا بازدارنده سرمایه گذاران خارج از شرکت می باشد. به همین دلیل ساختار سرمایه هر لحظه بر وضعیت شرکت و نحوه انعکاس او در بازار سرمایه موثر است. حال چنانچه بتوان عواملی را یافت که بر ساختار سرمایه بهینه یک شرکت موثرند می توان به مدیران مالی شرکتها که در قلمروهای متفاوت صنعت مشغول کارند یاری رساند تا به سمت این ساختار بهینه حرکت کنند. ایجاد چنین ساختار بهینه از ساختار سرمایه که البته برای هر شرکت با شاخص های مالی یگانه، منحصر به فرد است، به مدیران مالی کمک می کند تا ارزش شرکت را از طریق افزایش سود و نیز از طریق ایجاد مطلوبیت نزد سرمایه گذاران را افزایش دهند.

     

    1-4- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

    بیشتر تحقیقات انجام شده در ایران و سایر کشور ها در جهت  تبین تاثیر ویژگی های شرکت  درساختار  مالی  انجام شد ه است ویژگی هایی چون  اندازه،  سود آوری ،  درصد مالیات،  و نوع صنعت. پر واضح است که ساختار سرمایه  در نتیجه ی تصمیمات مالی در طول دوره های فعالیت شرکت ها شکل گرفته و تغییر می کند و  و این تغییر در نتیجه نیاز­های مالی شرکت ها صورت می پذیرید، به عبارت ساده تر شرکت ها دست به تامین مالی می زند تا هزینه هایشان را پرداخت کنند (البته بحث سرمایه گذاری هم در بین مطرح است). بنابراین رفتار هزینه های هرشرکت می توانند   تصمیمات مالی و تبع آن بر ساختار سرمایه آنها تاثیر بگذارد. این ویژگی شرکت ها یا به عبارت دیگر ساختار هزینهآانها،  متغییری است که در ارتباط با ساختار سرمایه مهجور مانده است. و هیچ تحقیقی در داخل ایران در ایران ارتباط انجام نشده است.

     

    1-5- اهداف تحقیق

    1-5-1- اهداف اصلی تحقیق

    1.بسط و گسترش ادبیات حسابداری در بحث ساختار سرمایه  و ویژگی های  شرکت

    2. بررسی متغیر های مختلف  تاثیر گذار بر ساختارسرمایه و روشن ساختن اهمیت آن

     

    1-5-2- هداف ویژه

    1- تعیین و تبیین رابطه ­ی  عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه 

    2- تعیین و تبیین  رابطه ­ی  سود آوری شرکت ها  و ساختار سرمایه  آنها

    3- تعیین و تبیین رابطه ­ی  اندازه شرکت ها و ساختار سرمایه

     

    1-5-3- اهداف کاربردی تحقیق

    مالکان و مدیران شرکت ها،جهت تصمیم گیری در مورد تعیین ترکیب بهینه نوع حاکمیت شرکت و تغییر آن.

    نهادها و سازمان های ناظر بر بازار،از جمله سازمان بورس اوراق بهادار.

    تحلیل گران بازار و سازمان هایی که کار آنها مطالعات اقتصادی است.

    کلیه اساتید،محققان ودانشجویانی که قصد انجام تحقیقات علمی در این حوزه را دارند.

     

     

    [1]- Clara Xiaoling Chen

    Abstract

    Financial manager by choosing debt levels (especially long-term debt) in their portfolio, not only internally but also affect the performance of their ratio (capital structure or financial leverage or financial structure, called a negligible quantity) on foreign investors in the company, is also effective. In fact, the choice of capital structure, both firm value and financial risk by affecting the company. On the one hand, and the mortgage rate long-term debt in portfolio companies could be a good opportunity for the company to become profitable, especially when the loan is low cost, provided.

    According to the results of the first and second hypothesis test, we concluded that the lack of flexibility costs could affect the capital structure of the company. What is the significance of the impact of the lack of flexibility on the cost of financial leverage financial leverage based on book value rather than market prices. It discusses the results of studies in foreign countries (Clara et al, 2008) are consistent and indirectly confirms the results Kordestani and Mortazavi (1391) is. The third and fourth hypotheses with regard to the independent variables (firm size) can affect the method of financing. This relationship (between firm size and financial leverage based on book value, there is a significant relationship) can already be guessed. Based on the theoretical reliability of this size that can be effective.The capital structure is affected by several variables such as the size of the company. According to the results of the third and fourth hypotheses, the financial leverage based on book value, which could have a stronger relationship with firm size. In simple terms, the financial leverage based on book value, which can further be influenced by firm size. These results are consistent with similar studies of internal (Sinai, Rezayian, 1391) and external (Rajan and Zyngls (1995) and Boone and Danbvlt (2000)) is. Assumptions about the results of the fifth and sixth, when the independent variable (profitability) in the domain of variables in the domain of interest income and capital and financing, the capital structure and financial leverage is a measure of the expected inverse relationship is observed. The results also suggest that it is important debts are assessed by the capital structure, corporate profitability negatively correlated with that of the show.

     

  • فهرست:

      

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                        صفحه

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- تشریح و بیان موضوع. 3

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

    1-4- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق.. 5

    1-5- اهداف تحقیق.. 6

    1-5-1- اهداف اصلی تحقیق.. 6

    1-5-2- هداف ویژه 6

    1-5-3- اهداف کاربردی تحقیق.. 6

    1-6- سؤالات تحقیق.. 6

    1-7- فرضیه‏های تحقیق.. 7

    1-8- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی.. 7

    1-8-1- اهرم مالی.. 7

    1-8-2- اندازه شرکت... 7

    1-9- روش شناسی تحقیق.. 8

    1-9-1- شرح کامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء. 8

    1-9-2- متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها 8

    1-9-3- شرح کامل روش گردآوری داده‏ها 10

    1-10- جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه. 10

    1-11- ساختار کلی تحقیق.. 10

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه. 11

    2-2- هزینه ها 12

    2-2-1- مدیریت هزینه. 12

    2-2-2- ماهیت هزینهها 15

    2-2-3- طبقه بندی کلی هزینهها 16

    2-2-2-1- هزینههای تولیدی.. 17

    2-2-2-2- هزینه غیر تولید. 17

    2-2-4- رفتار هزینه. 18

    2-2-5- مفروضات اصلی الگوی رفتار هزینه. 18

    2-2-6- انواع دیدگاهها درباره رفتار هزینه. 19

    2-2-7- چسبندگی هزینه ها 20

    2-2-8- تاثیر چسبندگی هزینه بر پیشبینی تحلیلگران. 21

    2-2-9- اهمیت چسبندگی هزینه در روشهای تحلیل حسابرسی.. 22

    2-2-10- دلایل چسبندگی هزینهها 23

    2-2-10-1- انگیزههای شخصی مدیران. 23

    2-2-10-2- تصمیمات سنجیده مدیران. 23

    2-2-11- عوامل موثر بر چسبندگی هزینه. 24

    2-2-11-1- پیشبینی مدیریت... 24

    2-2-11-2- شرایط اقتصادی.. 24

    2-2-11-3- ویژگیهای شرکت... 24

    2-2-11-4- طرح های پاداش مدیران و چسبندگی هزینه ها 25

    2-2-12- عدم انعطاف پذیری هزینه ها 26

    2-3- مبانی نظری ساختار سرمایه. 27

    2-3-1- نظریه های مرتبط با ساختار سرمایه. 30

    2-3-1-1-  روﯾﮑﺮد ﺳﻨﺘﯽ.. 30

    2-3-1-1- ﻧﻈﺮﯾﮥ ﻣﻮدﯾﻠﯿﺎﻧﯽ و ﻣﯿﻠﺮ. 31

    2-3-1-3-  ﻧﻈﺮﯾﮥ ﺗﻮازن. 32

    2-3-1-4-  ﻧﻈﺮﯾﮥ ﺗﻮازن اﯾﺴﺘﺎ 33

    2-3-1-5- ﻧﻈﺮﯾﮥ ﺗﻮازن ﭘﻮﯾﺎ 34

    2-3-1-6- ﻧﻈﺮﯾﮥ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ... 36

    2-3-1-6-1- ﻣﺨﺎﻟﻒﮔﺰﯾﻨﯽ.. 38

    2-3-1-6-1- نظریۀ نمایندگی.. 39

    2-3-1-7- نظریه علامت دهندگی.. 40

    2-3-2- هزینه سرمایه. 41

    2-3-2-1- محاسبه هزینه اقلام خاص سرمایه. 42

    2-3-2-2- هزینه سرمایه سهام عادی.. 43

    2-3-2-3-   عوامل موثر بر هزینه سرمایه. 44

    2-3-2-3-1-  عوامل خارجی موثر بر هزینه سرمایه. 44

    2-3-2-3-2- عوامل داخلی موثر بر هزینه سرمایه. 45

    2-3-2-3-2-1-  کیفیت اطلاعات... 45

    2-3-2-3-2-2- سیاست تقسیم سود. 45

    2-3-2-3-2-3- سطح افشا 45

    2-3-2-3-2-4- اندازه شرکت... 46

    2-3-2-3-2-5-  نوع صنعت... 47

    2-3-2-3-2-6- نسبت بدهی.. 49

    2-3-2-3-2-7- نوع فعالیت شرکت... 49

    2-3-2-3-2-8- رشد سود. 50

    2-3-2-3-2-9-  نقدینگی.. 50

    2-4- پیشینه تحقیق.. 50

    2-4-1- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور. 51

    2-4-2- پژوهشها داخلی.. 54

    فصل سوم: روش‌ شناسی تحقیق

    3-1- مقدمه. 56

    3-2- فرضیه‌های تحقیق.. 57

    3-3- تبدیل فرضیه های پژوهشی به آماری.. 57

    3-4- روش تحقیق.. 58

    3-4-1- قلمرو موضوعی تحقیق.. 59

    3-4-1-1- قلمرو زمانی تحقیق.. 59

    3-4-1-2- قلمرو مکانی تحقیق.. 59

    3-5- گردآوری داده‌ها 59

    3-6- جامعه آماری.. 60

    3-7- نحوهی انتخاب نمونه آماری.. 60

    3-8- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات وآزمون فرضیهها 61

    3-9-  آزمون پیش فرض استفاده از مدل رگرسیون. 62

    3-10- خلاصه فصل.. 63

    فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده‌ها

    4-1- مقدمه. 64

    4-2-آمار توصیفی.. 65

    4-3- آزمون نرمال بودن داده‌های وابسته. 65

    4-3-1- آزمون نرمال بودن برای اهرم مالی دفتری.. 66

    4-3-2- آزمون نرمال بودن برای اهرم مالی بازار. 67

    4-3-3- آزمون نرمال بودن برای عدم انعطاف پذیری هزینه ها 68

    4-3-4- آزمون نرمال بودن برای سودآوری.. 70

    4-3-5- آزمون نرمال بودن برای اندازه شرکت... 72

    4-3-6- آزمون نرمال بودن برای متغیر کنترلی (MTB) 73

    4-3-7- آزمون نرمال بودن برای متغیر کنترلی (Tang) 75

    4-4- نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها 77

    4-4-1- آزمون فرضیه اول، سوم و پنجم تحقیق (مدل اول) 77

    4-4-2- آزمون فرضیه دوم، چهارم و ششم (مدل دوم) 81

    4-5- خلاصه‌ فصل.. 85

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها

    5-1- مقدمه. 87

    5-2- خلاصه نتایج حاصل از پژوهش... 88

    5-2-1- خلاصه نتایج حاصل از مطالعات نظری.. 88

    5-2-2- خلاصه نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها 90

    5-2-2-1- نتایج حاصل ازآزمون فرضیه فرعی اول. 90

    5-2-2-2- نتایج حاصل ازآزمون فرضیه فرعی دوم: 90

    5-2-2-3- نتایج حاصل ازآزمون فرضیه فرعی سوم. 91

    5-2-2-4- نتایج حاصل ازآزمون فرضیه فرعی چهارم. 91

    5-2-2-5- نتایج حاصل ازآزمون فرضیه فرعی پنجم. 91

    5-2-2-6- نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی ششم. 91

    5-3- نتیجه‌گیری.. 92

    5-4- محدودیتهای تحقیق.. 93

    5-5- پیشنهادات تحقیق.. 94

    5-5-1- پیشنهادات کاربردی.. 94

    5-5-2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 94

    فهرست منابع. 96

    ﻣﻨﺎﺑﻊ فارسی.. 96

    منابع لاتین.. 97

    چکیده انگلیسی.. 100

    منبع:

    فهرست منابع

    ﻣﻨﺎﺑﻊ فارسی

     1- آذر، عادل و منصور مومنی (1383)، آمار وکاربرد آن در مدییت ،جلد دوم، تحلیل آماری، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهی (سمت)، تهران

    2- بادآور نهندی، یونس؛ برادران حسن زاده، رسول و محمودزاده باغبانی، سعید. (1389). بررسی رابطه بین برخی مکانیزم های حاکمیت شرکتی و محافظه کاری در گزارشگری مالی ، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.

    3- پورحیدری، امید و همتی، داوود.(1383). بررسی اثر قراردادهای بدهی، هزینه های سیاسی، طرح های پاداش و مالکیت بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران، مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی، سال یازدهم- شماره 36 ،صص 47-63.

    4- تقی زاده، هوشنگ و غفار تاری (1386)، الگوی گرافیکی روش تحقیق در علوم انسانی، نشر حفیظ، تهران

    5- خاکی، غلامرضا (1384)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، انتشارات بازتاب، تهران

    6- شافعی، مجید؛ محمد زاده مقدم، حسن.(1388). شواهد رفتار چسبندگی هزینه ها در شرکت های ایرانی و مطالعه تطبیقی با شرکت های انگلیس، آمریکا ، فرانسه و آلمان ، اینترنت ،آدرس :دبلیو دبلیو دبلیو. آکی فایل.کام

    7- شباهنگ،رضا (1381)، تئوری حسابداری، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی، تهران، چاپ اول، جلد اول

    8- عزتی، مرتضی (1376)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، چاپ اول.

    9- قائمی محمد حسین، نعمت الهی معصومه. (1385). بررسی رفتار هزینه توزیع و فروش و عمومی و اداری و بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس.89 -71 :16 ؛ اوراق بهادار تهران. مطالعات حسابداری.

    10- قائمی محمد حسین، نعمت الهی معصومه. (1386). رفتار و ساختار هزینه های عملیاتی و هزینه های مالی در شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابرسی.29 -16 :22.

    11- قائمی، حسین؛ نعمت الهی، معصومه.(1385). بررسی رفتار توزیع و فروش و عمومی و اداری و بهای کالای فروش رفته در شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، فصلنامه مطالعات حسابداری، شماره 16، صص71-91.

    12- کردستانی، غلامرضا؛ مرتضوی، مرتضی.(1391). بررسی تأثیر تصمیمات سنجیده مدیران بر چسبندگی هزینه ها، بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره 19 ، شماره 67.صص73-90.

    13- کمیته تدوین استانداردهای حسابرسی(1383)، استانداردهای حسابرسی، سازمان حسابرسی، تهران، چاپ پنجم

    14- مومنی، منصور و علی فعال قیومی(1386)، تحلیل های آماری با استفاده از SPSS، نشر کتاب نو، تهران

    15- نادری، عزت اله و مریم سیف نراقی (1384)، روش های تحقیق در علوم انسانی (باتاکید بر علوم تربیتی)، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، تهران، چاپ بیست و دوم

    16- ﻧﻤﺎزی ﻣﺤﻤﺪ. ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺰﻳﻨﻪﻳﺎﺑﻲ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ در ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﻣﻼﺣﻈﺎت رﻓﺘﺎری آن، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪﺑﺮرﺳﻴﻬﺎی ﺣﺴﺎﺑﺪاری و ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲ زﻣﺴﺘﺎن 1377 وﺑﻬﺎر.106-71 :27 و 26 ؛1378

    17- نمازی محمد، دوانی پور ایرج. بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق.102-85 :62 ؛ بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی 1389

    18- نمازی، محمد؛ دوانی پور، ایرج.(1389). بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق بهادار تهران، بررسیهای حسابداری و حسابرسی. دوره 17 ، شماره62 صص 85 -102.

    19- ﻧﻮروش اﻳﺮج، ﺻﺎدﻗﻴﺎن آژﻳﺮی ﻗﺎدر. ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﭘﻴﺮاﻣﻮن ﻣﺤﺘﻮای اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ اﻋﺪاد ﺣﺴﺎﺑﺪاری در ﮔﺰارﺷﮕﺮی درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺑﺮرﺳﻴﻬﺎی ﺣﺴﺎﺑﺪاری و ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲ.144-134 :27و 26 ؛1378 وﺑﻬﺎر 1377 زﻣﺴﺘﺎن

    20- ولک، داد و ترنی (1387)، تئوری حسابداری، ‌علی پارسائیان،  انتشارات ترمه، تهران

     

    منابع لاتین

    1- Accounting Review; 85 (4): 1441-1471.

    2- Anderson M, Banker R, Huang R, Janakiraman S. Cost Behavior and Fundamental Analysis of SG & A Costs. Journal of Accounting, Auditing & Finance 2007; 22(1): 1- 28.

     3- Anderson M, Banker R, Janakiraman S. Are Selling, General, andAdministrative Costs ‘Sticky’?. Journal of Accounting Research 2003;41: 47-63.

    4- Anderson M. C, Banker R, Huang R, Janakiraman S. Cost Behavior and Fundamental Analysis of SG&A Costs, Journal of Accounting, Auditing & Finance 2007; 22(1): 1- 28.

    5- Anderson S, Lanen W. Understanding Cost Management: What Can We Learn from the Evidence on Sticky Costs?". Working Paper, Rice University, University of Michigan 2007.

    6- Anderson, M. C, Banker R, Janakiraman S. Are Selling, General and Administrative Costs “Sticky”?. Journal of Accounting Research 2003; 41(1): 47- 63.

    7- Anderson, M. C, Banker, R and Janakiraman, S.2003. Are Selling, General and Administrative Costs “Sticky”?. Journal of Accounting Research;41(1): 47- 63.

    8- Balakrishnan R, Gruca T. Cost Stickiness and Core Competency: A Note. Working Paper, The University of Iowa; 2008.

    9- Balakrishnan R, Gruca T. Cost Stickiness and Core Competency: A Note Working Paper, The University of Iowa 2008.

    10- Balakrishnan R, M. J Petersen, N. S. Soderstrom. Does Capacity Utilization Affect the “Stickiness” of Cost?", Journal of Accounting, Auditing and Finance 2004; 19(3): 283- 299.

    11- Balakrishnan, R. Petersen, M, J and Soderstrom , S.2004. Does Capacity Utilization Affect the “Stickiness” of Cost?", Journal of Accounting,Auditing and Finance; 19(3): 283- 299.

    12-  Banker R, Chen L. Predicting Earnings Using a Model Based on Cost Variability and Cost Stickiness. The Accounting Review 2006;

    13- Banker R, Chen L. Predicting Earnings Using a Model Based on Cost Variability and Cost Stickiness, The Accounting Review 2006; 81(2): 285-307.

    14- Banker R, Ciftci M, Mashruwala R. Managerial Optimism and Cost Behavior. Working paper, Temple University; 2011.

    15- Banker, R. Ciftci, M and. Mashruwala, R. 2011. Managerial Optimism and Cost Behavior. Working paper, Temple University.

    16- Calleja K, Steliaros M, Thomas D. A Note on Cost Stickiness: Some International Comparisons, Management Accounting Research 2006; 17(2): 127- 140.

    17- Calleja K, Steliaros M, Thomas D.C. A Note on Cost Stickiness: Some International Comparisons. Management Accounting Research 2006; 17(2): 127- 140.

    18- Calleja, K. Steliaros, M  and Thomas, D, A. 2006. Note on Cost Stickiness: SomeInternational Comparisons, Management Accounting Research;17(2): 127- 140.

    19- Chen C, Lu H, Sougiannis T. Managerial Empire Building, Corporate Governance and the Asymmetrical Behavior of Selling, General, and dministrative Costs, AAA Management Accounting Section (MAS) Meeting Paper 2008.

    20- Chen, C. Lu, H and Sougiannis, T. 2008. Managerial Empire Building, Corporate Governance and the Asymmetrical Behavior of Selling, General, and dministrative Costs, AAA Management Accounting Section (MAS) Meeting Paper.

    21- Cooper R, Kaplan R. S. Cost & Effect – Using Integrated Cost Systems to Drive Profitability and Performance, Harvard Business School Press, Boston 1998a.

    22- Cooper R, Kaplan R. S. The Design of Cost Management Systems – Text and Cases (2nd ed), Prentice Hall Inc., New Jersey 1998b.

    23- Garrison R. H, Noreen E. W. Contabilidade Gerencial. Rio de Janeiro: LTC 2001.

    24- Gul, Ferdinand A, Sidney Leung & Bin Srinidhi(2000), The Effect of Investment Opportunity Set and Debt Level on Earnings-Returns Relationship and the Pricing of Discretionary Accruals, Department of Accountancy City University of Hong Kong, http://papers.ssrn.com /paper.taf? abstract_id = 236080

    25- Hilton R. Managerial Accounting. New York: McGraw-Hill 1997.

    26- Horngren C. T, Foster G, Datar S. M. Cost Accounting: A Managerial Emphasis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 9. Ed Rio de Janeiro: LTC 2008.

    27- Ingram R, Albright T and Hill J. Managerial Accounting: Information for Decisions. Cincinnati: South-Western 1997.

    28- Ken Y. Chen, Randal J. Elder&Shengmin Hung (2008), The Investment Opportunity Set and Earnings Management: Evidence from the Role of Controlling Shareholders, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm? abstract_id =1266431

    29- Medeiros, O, R Costa, P, S. 2004. Cost Stickiness in Brazilian Firms, Availableat SSRN: http://ssrn.com/abstract=632365.

    30- Medeiros. O. R, Costa. P. S. Cost Stickiness in Brazilian Firms, Available at SSRN 2004: http://ssrn.com/abstract=632365.

    31- Noreen E, N. Soderstrom. The Accuracy of Proportional Cost Models:  Evidence from Hospital Service Departments, Review of Accounting  Studies 1997; 2: 89-114.

    32- Subramaniam C, Weidenmier M. Additional Evidence on the Sticky Behaviour of Costs, Working Paper, Texas Christian University 2003.

    33- Tim Adam &Vidhan K. Goyal (2006), The Investment Opportunity Set and its Proxy Variables :Theory and Evidence , M.I.T. – Sloan School of Management & Hong Kong University of Science, http://deepblue.lib. umich.edu/bitstream/ 2027.42/

    Weiss, D. 2010.Cost behavior and analysts’ earnings forecasts. The


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر عدم انعطاف پذیری هزینه ها و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادارتهران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: حسابداری چکیده یکی از مکانیزم‌های موجود به منظور تخفیف مشکل نمایندگی و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران و مدیران در بازارهای سرمایه، نظام حاکمیت شرکتی است. نقش سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی و حضور آنها در شرکت‌ها، موضوع اغلب بحث‌های سال‌های اخیر بوده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین جریان نقد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: حسابداری چکیده امروزه با افزایش روز افزون شتاب تغییرات در عوامل درونی و بیرونی سازمان ها، نیاز به افزایش انعطاف پذیری در برابر تغییرات، امری کاملا ضروری است لذا هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست های نقدی با تاکید بر چرخه عمر (بلوغ، رشد و افول) در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: موقعیت قوی یک تولید، قدرت ماندن زیادی را به شرکت اعطا می کند به عبارت دیگر، شرکت در هنگام پاسخ به تغییرات غیر منتظره در نیازهای مصرف کننده تولید، انعطاف پذیری بیشتری دارد. قدرت قیمت گذاری به این شرکت ها سود بیشتری می دهد و به آنها اجازه می دهد تا موقعیت عالیشان را حفظ کنند. ایمنی بالای این شرکت ها در مقابل ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیرفرصتهای رشد برحساسیت بازده سهام به اقلام تعهدی اختیاری درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387 تا 1392 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 129 شرکت می باشد. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری گرایش: حسابداری چکیده: هموارسازی سود، تلاش اعمال شده توسط مدیریت جهت کاهش تغییرات غیرعادی در سود در قالب اصول حسابداری تعریف می شود. در این پژوهش رابطه بین هموارسازی سود و عدم تقارن اطلاعاتی درچرخه زندگی واحدهای تجاری موردبررسی وسنجش قرارگرفته است. در راستای انجام تحقیق درخصوص موضوع مورد نظر و همچنین آزمون فرضیه‌های ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده: فن آوری اطلاعات با به میدان آوردن تجارت الکترونیک[1] باعث بروز نوعی تحول اساسی در مبادله کمی اطلاعات بازرگانی و محصولات و خدمات مورد نیاز شده است.از اهدافی که فن آوری اطلاعات دنبال می کند،کاهش هزینه ها، هوشمندی رقابتی[2]، پاسخگویی سریع نسبت به محیط و رقبا و توانایی این که مشاغل مختص یک شغل را به ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت MBA. چکیده : هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین شاخص حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکردشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. بر این اساس، پس از مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به سرمایه فکری و عملکرد و حاکمیت شرکتی، داده های مورد نیاز از جامعه آماری بین سالهای 1386 الی 1390 با استفاده از صورت های مالی شرکت ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده: کسب بازدهی مازاد بر بازدهی بازار با درنظر گرفتن سایر شرایط مانند ریسک یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در تصمیم­گیری ها و برنامه­ریزی­های مالی می­باشد. در واقع حداکثرکردن سود و بازده سهامداران با مدیریت بر منابع و مصارف و با اجرای سیاست­های صحیح از وظایف و اهداف مدیریت مالی می­باشد. در این تحقیق تأثیر متغیرهای ...

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته :حسابداری در این فصل ابتدا به تبیین مسئله اصلی تحقیق پرداخته شده و سپس اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق، تشریح می گردد، زیرا ایجاد نقدشوندگی برای اوراق بهادار یکی از مهم ترین کارکردهای بازارهای سرمایه به شمار می رود. در واقع، نقدشوندگی مهمترین شاخصه توسعه یک بازار سرمایه را تشکیل میدهد. به همین دلیل، هنگام رتبه بندی میزان توسعه یافتگی ...

ثبت سفارش