پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران

word 3 MB 29766 124
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۰,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A »

    گرایش : حسابداری

    چکیده

    تغییر یا تعویض حسابرسان در محافل حرفه ای ناشی از دلایل مختلفی می باشد. علاوه بر اجبارهایی که اداره کنندگان بازارهای سرمایه برای تعویض حسابرس در نظر گرفته اند، تغییر حسابرس ممکن است ناشی از مکانیزم های حاکمیت شرکتی موجود در داخل سازمان باشد بگونه ای که حسابرسی را انتخاب نمایند که دارای بیشترین استقلال و بالاترین کیفیت حسابرسی باشند. در تحقیق حاضر پژوهشگر برای سنج ارتباط بین مکانیزمهای حاکمیت شرکتی با تغییر حسابرسان شرکت ها پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اطلاعات 92 شرکت را بین سالهای 1387 لغایت 1391 را آزمون نمود. مکانیزم های حاکمیت شرکتی مورد بررسی عبارتند از تمرکز مالکیت، استقلال هیأت مدیره و جدایی پست ریاست هیأت مدیره از مدیر عامل. نتایج نشان می دهد که هر اندازه تمرکز مالکیت افزایش یابد تمایل به تغییر حسابرس به حسابرس کوچکتر افزایش یافته، همچنین کاهش استقلال نیز همانند افزایش تمرکز مالکیت منجر به تغییر حسابرس مستقل به حسابرسان کوچکتر می شود همچنین نتایج حاکی از عدم تاثیر جدایی و یکی بود دو پست ریاست هیأت مدیره و مدیر عامل در تغییر حسابرسان به حسابرسان کوچکتر می باشد.

    واژگان کلیدی:

    تغییر حسابرس، مکانیزم های حاکمیت شرکتی، تمرکز مالکیت، استقلال هیأت مدیره و جدایی پست ریاست هیأت مدیره از مدیر عامل

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-1) مقدمه

    تشکیل شرکت سهامی و گشودن مالکیت شرکت برای عموم، بر روش اداره شرکتها، تأثیر قابل ملاحظه ای گذاشت. نظام بازار به گونه ای سازماندهی شد که مالکان شرکتها، اداره شرکت را به مدیران شرکت تفویض کنند. جدایی مالکیت از مدیریت به عمومیت "مسأله نمایندگی" منجر شد (قالیباف اصل و رضایی، 1386). با جدا شدن مالکیت و مدیریت، مدیران به عنوان نماینده سهامداران، شرکت را اداره می کنند (فاما و جنسن، 1983). با شکلگیری رابطه نمایندگی، تضاد منافع بین مدیران و سهامداران و ذینفعان دیگر ایجاد میشود و به طور بالقوه این امکان به وجود میآید که مدیران اقداماتی انجام دهند که در جهت منافع خودشان بوده و ضرورتًا در جهت منافع سهامداران و ذینفعان دیگر نباشد (باباجانی و عبدی، 1389). در این مسأله، تضاد بین به حداکثر رساندن منافع کارگماران و کارگزاران، مفروض است. حل مشکل نمایندگی تا حدودی اطمینان خاطر سهامداران را فراهم میکند که مدیران در تلاشند تا ثروت آنان را به حداکثر برسانند. اعمال نظارت و مراقبت در این زمینه مستلزم وجود ساز و کارهای مناسبی است. از جمله این سازوکارها، طراحی و اجرای "راهبری شرکتی" مناسب در شرکتها و بنگاههای اقتصادی است. صاحبنظران علوم اقتصادی و حسابداری در ایران، بیشتر معنی حاکمیت شرکتی را برای این واژه به کار برده اند که ترجمه چندان گویایی نیست. از آنجا که کاربرد این واژه ایجاد سازوکار مناسب برای هدایت و کنترل شرکتها و بنگاههای اقتصادی است، نزدیکترین و مأنوس ترین معنایی که میتوان برای این واژه انتخاب کرد راهبری شرکتی است (سجادی، 1388). نظام راهبری شرکتی که با حفظ تعادل میان اهداف اجتماعی و اقتصادی و اهداف فردی و جمعی سروکار دارد، موجب ترغیب استفاده کارامد از منابع و الزام پاسخگویی شرکتها درخصوص ایفای وظیفه مباشرت برای اداره منابع میشود. توجه به راهبری شرکتی کارا و افزایش کارایی در قراردادهای میان ذینفعان به منظور تقویت فرهنگ پاسخگویی و ارتقاء شفافیت اطلاعات در شرکتها و واحدهای اقتصادی که تمام یا بخشی از سرمایه آنها از طریق مردم تأمین شده است، به تخصیصکارای منابع و در نهایت رشد توسعه اقتصادی منجر میشود (قالیباف اصل و رضایی، 1386). یکی از مواردی که نظام راهبری شرکتی با نظارت بر آن وظیفه حفظ و حراست از حقوق ذینفعان را به انجام می رساند. این وظیفه با نظارت بر کیفیت حسابرسان و همچنین تغییر، تعویض و یا حفظ حسابرسان در صورت لزوم اتفاق می افتد. بر همین اساس حاکمیت شرکتی توانسته با تعویض حسابرسان از حسابرسان کوچک به بزرگ و یا بلعکس و یا هر نوع حسابرس مستقلی که وظیفه نظارت بر اعمال مدیران را به خوبی به انجام می رسانند و کیفیت گزارشگری مالی را بهبود می بخشند، رسالت و اهداف خود را به انجام برساند. در تحقیق حاضر نیز پژوهشگر بدنبال بررسی تاثیر نقش مکانیزم های حاکمیت شرکتی بر تغییر و تعویض حسابرسان می باشد تا از این طریق بتوانند رفتارهای فرصت طلبانه در خصوص رابطه های حسابرسان و مدیران و خطشه دار شدن استقلال حسابرسان را کنترل نمایند

     

    1-2) بیان مسئله و علل برگزیدن موضوع پژوهش

    بدنبال توسعه فعالیت های اقتصادی و پیشرفته تر شدن اقتصاد و تجارت، مالکیت از مدیریت تفکیک گردید. به همین دلیل نمایندگانی از طرف مالکان وظیفه مدیریت و راهبری بنگاه ها را بعهده گرفتند. این مسئله باعث بروز تضاد منافع بین راهبران و سایر ذینفعان موجود در بنگاه شد و باعث شد که اقداماتی جهت رفع این تضاد منافع انجام گیرد. مجمومه عواملی که حافظ منافع ذینفعان متفاوت در شرکت هاست حاکمیت شرکتی گفته می گردد. صندوق بین‌المللی پول (IMF) و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در سال 2001 حاکمیت شرکتی را چنین تعریف کرده‌اند: ساختار روابط و مسوولیت‌ها در میان یک گروه اصلی شامل سهامداران، اعضای هیات‌مدیره و مدیر عامل برای ترویج بهتر عملکرد رقابتی لازم جهت دستیابی به هدف‌های اولیه مشارکت. همان‌طوری که از این تعریف معلوم می‌شود OECD تلاش دارد تا حاکمیت شرکتی را طوری توصیف کند تا حتی‌الامکان انواع سیستم‌های مختلف حاکمیت شرکتی را در بر گیرد. فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) در سال 2004 حاکمیت شرکتی را چنین تعریف کرده است: حاکمیت شرکتی (حاکمیت واحد تجاری) عبارت است از تعدادی مسوولیت‌ها و شیوه‌های به کار برده شده توسط هیات‌مدیره و مدیران موظف با هدف مشخص کردن مسیر استراتژیک که تضمین‌کننده دستیابی به هدف‌ها، کنترل ریسک‌ها و مصرف مسوولانه منابع است. حاکمیت شرکتی به مجموعه روش ها، سیاست ها و قوانین ناظر بر هدایت و کنترل صحیح شرکت اطلاق می شود که در روش اداره ی یک بنگاه و یا سازمان تاثیر بگذارد.

    - حاکمیت شرکتی را حاکمیت واحد تجاری یا نظام راهبری سازمانی نیز نامیده اند. بدین ترتیب ، وجود سازوکارهای حاکمیت شرکتی تضمین کننده منافع سرمایه گذاران ، اعتبار دهندگان ، مشتریان و سایر ذینفعان است و زمینه تحقق آن ، از طریق اتخاذ تصمیمات بهینه توسط هیئت های اجرایی و تدوین قوانین و مقررات لازم الاجرا فراهم می شود. تمامی این موارد، تامین کننده چهار هدف اصلی ایفای مسئولیت پاسخ گویی، شفافیت، عدالت، انصاف و رعایت حقوق ذینفعان است موضوع حاکمیت شرکتی از دهه 1990 در کشورهای پیشرفته صنعتی جهان نظیر امریکا ، انگلستان، کانادا و برخی کشورهای اروپایی مطرح شد.

     هدف اصلی حاکمیت شرکتی تعیین کنترل ها و نظارت های صحیح فی ما بین سهامداران، هیئت مدیره و مدیران اجرایی است بنابراین،اگر در شرکت ها به اصول حاکمیت شرکتی توجه مناسب نشود چارچوب منطقی برای ایجاد اعتماد بلند مدت میان تصمیم گیران شرکت و ذینفعان فراهم نخواهد شد. حاکمیت ویژگی های مطلوب باعث می شود که مشوق های لازم را برای هیئت مدیره و مدیران اجرایی به گونه ای فراهم کند که در راستای دستیابی به اهداف شرکت و سهامداران عمل نمایند بعلاوه نظارت کارا و اثر بخش را تسهیل نماید و در نهایت منجر به تخصیص بهینه منابع گردد. از جمله مکانیزمهای حاکمیت شرکتی شامل هئیت مدیره، ساختار مالکیت می باشد که در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار می گیرند که بطور خلاصه در ادامه تشریح می گردد.

    1-2-1) ساختار هیات مدیره

    هدف اولیه استقرار هیات مدیره حفاظت از منافع سهامداران است. بنابراین، هیات مزبور مسؤول تدوین و تصویب اهداف و برنامه های شرکت )که در بلند مدت عبارت است از حداکثر کردن ثروت سهامداران) و نیز مسؤول ارزیابی خط مشی های اتخاذ شده از سوی مدیریت در راستای رسیدن به این اهداف است. هیات مدیره برای این که از اجرای مناسب برنامه های بلند مدت شرکت اطمینان حاصل نماید، عملکرد مدیریت اجرایی را از نزدیک مشاهده و نظارت و درباره اعطای پاداش به مدیران یا اعمال تنبیه در مورد آنها تصمیم گیری می کنند. موفقیت هیات مزبور در انجام وظایف خویش، شامل جلب اعتماد سهامداران از یک سو و تعامل مناسب با مدیریت اجرایی شرکت از دیگر سو، در بلند مدت به افزایش ارزش شرکت منجر خواهد شد (مشایخی و محدآبادی، 1390).

    از میان ویژگیهای متعددی که در مورد هیات مدیره مطلوب در ساختار حاکمیت شرکتی مطرح است ویژگی های زیر در تحقیق حاضر مورد بررسی قرار می گیرد:

    وجود مدیران غیر موظف در ترکیب هیات مدیره (استقلال هیات مدیره)

    اندازه هئیت مدیره

    تفکیک وظایف مدیر عامل از رئیس و نایب رئیس هیات مدیره

    1-2-1-1) حضور مدیران غیر موظف در هیات مدیره

    هیات مدیره یکی از سازوکارهای مهم حاکمیت شرکتی تلقی میشود و نقش مهمی در بهبود کیفیت گزارشگری مالی و افزایش پاسخگویی ایفا میکند. مدیران مستقل می توانند با درک درست نقش نظارتی و راهبری خود، سلامت مالی بنگاه را به ارمغان آورده و مانع تضاد منافع بین بازیگران نظام حاکمیت شرکتی شوند. بر همین اساس در بیشتر تحقیقات انجام شده در حوزه حاکمیت شرکتی بر اهمیت نقش مدیران غیر اجرایی در بهبود فرآیند گزارشگری تاکید شده و جایگاه هیات مدیره شرکت به عنوان نهاد هدایت کننده ای که نقش مراقبت و نظارت بر کار مدیران اجرایی را بر عهده دارد، بیش از پیش اهمیت مییابد. از دیدگاه نظریه نمایندگی میتوان چنین فرض کرد که مدیران غیرموظف (غیراجرایی) وظیفه نظارت بر سایر اعضای هیات مدیره را بر عهده دارند. برخی از پژوهشهای علمی نشان داده است که وظیفه نظارت مدیران غیرموظف (غیراجرایی) بر مدیریت به نحو موثر اعمال شده است(اسماعیل زاده و همکاران، 1389). سی وار ماکر یشنان و یو (2008)، سیتا آماجا و همکاران (2005)، کلین (2002)  رامیسی و مدر (2005) به این نتیجه رسیدند که هنگامی که تعداد مدیران غیر موظف در ترکیب هیات مدیره افزایش می یابد، بایستی فرایندهای حاکمیت شرکتی به گونه ای مناسب اجرا گردد و بر همین اساس تمایل به همکاری با حسابرسان مستقل تر افزایش می یابد.

    1-2-1-2) اندازه هئیت مدیره

    اندازه هئیت مدیره عبارت است از تعداد اعضای موظف و غیر موظف هئیت مدیره می باشد. بر اساس تئوری نمایندگی، بزرگی هئیت مدیره نقش مهمی را در ایجاد تصمیمات ساختاری برای حفظ منافع ذینفعان بعهده دارد. وجود هئیت مدیره بزرگ به احتمال کمتری توسط مدیران کنترل می گردد لذا استقلال بیشتری دارند(حوسینی و وانگ، 2010). وجود یک هئیت مدیره بزرگ منجر به ارائه گزاشات با کیفیت تر می شود و افشای اطلاعات به گونه کاملتری برای استفاده کنندگان صورت می پذیرد (خالید و همکاران، 2012).

     1-2-1-3) تفکیک وظایف مدیر عامل از رئیس و نایب رئیس هیات مدیره

    اگر مدیر عامل رئیس و نایب رئیس هیات مدیره نیز باشد، به این وضعییت دوگانگی وظیفه مدیر عامل گفته می شود و در این حالت مدیر عامل اختیارات بیشتری دارد. عدم تفکیک وظایف مدیر عامل و رئیس هیات مدیره می تواند منجر به کاهش اثربخشی نقش نظارتی هیات مدیره شده و زمینه سازی تضییع حقوق ذینفعان را در پی داشته باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، تفکیک وظایف مدیر عامل و رئیس هیات مدیر موجب استقلال بیشتر هیات مدیره و در نتیجه کاهش مشکلات نمایندگی و افزایش کیفیت گزارشگری مالی می شود(اسماعیل زاده و همکاران، 1389 ). 

    1-2-2) ساختار مالکیت

    1-2-2-1) سهام مدیریتی

    مدیرانی که دارای درصدی از سهام مدیریتی هستند، با توجه به اینکه منافع مستقیمی را در بنگاه دارند اقدامات مدیریتی خود را جهت حذف تصمیمات مخرب و افزایش ارزش بکار می گیرند، لذا هزینه های نمایندگی بوسیله سهام مدیریتی کاهش می یابد(جنسن و مکلینگ، 1976).  عدم وجود سهام مدیریتی یا مدیرانی با سهام مدیریتی پائین هزینه های نمایندگی را بالا می برد زیرا این گونه مدیران همواره به دنبال دریافت پاداش های مندرج در قراردادهایشان هستند و انگیزه کمتری برای افزایش عملکرد خود دارند. لذا هنگامی که سهام مدیریتی پائین است فرایندهای نظارتی برای جبران هزینه های نمایندگی دست به کار می شوند و افشای اطلاعات افزایش پیدا می کند در حالی که در بنگاه هایی با سهام مدیریتی بالا الزام برای چنین افشاء هایی وجود ندارد.

    1-2-2-2) مالکان عمده

    مالکان عمده سهامدارانی هستند که دارای بخش عمده ای از سهام بنگاه هستند. سهامداران جزء که دارای درصد کمی از سهام بنگاه می باشند، دارای قدرت برای دسترسی به منابع اطلاعاتی داخلی بنگاه نیستند لذا آنان همواره به دنبال کسب اطلاعات از گزارشات و ارائه اطلاعات از شرکت هستند ولی سهامداران  عمده با توجه به اختیار و قدرت نفوذ در شرکت توانایی دسترسی به منابع اطلاعاتی بنگاه را دارند و بر همین اساس انگیزه بالایی برای افشای تمامی اطلاعات مربوط به حاکمیت شرکتی را ندارند.

     1-2-2-3) تعداد سهامداران

    بر اساس اصول تئوری نمایندگی افزایش تعداد سهامداران و گستردگی آنان منجر به بروز عدم تقارن اطلاعاتی می گردد. لذا افزایش تعداد سهامداران بنگاه ها منجر به افزایش هزینه های نمایندگی می گردد. برای جبران این هزینه های نمایندگی، بنگاه ها اقدام افزایش افشای اطلاعات در گزارشات مالی و سالانه خود می کنند.

    1-2-3) حاکمیت شرکتی و فرایند حسابرسی

    حسابرسی به عنوان حرفه ای مستقل، وظیفه خطیری در جهت اعتباردهی گزارش های مالی برای جامعه استفاده کنندگان اطلاعات مالی، بر عهده دارد. اطلاعات مالی حسابرسی شده ابزاری برای کاهش مخاطره سرمایه گذاری ها، بهبود کیفیت تصمیم گیری درون سازمانی و برون سازمانی، افزایش سطح بازده ناشی از دادوستد اوراق بهادار و بهبود ساختار سبد سرمایه گذاری افراد و گروه های مختلف است. فرض اولیه مکانیزم حاکمیت شرکتی و فرآیند حسابرسی که یکی از اجزای بسیار مهم آن تلقی میگردد، این است که هدف واحد تجاری، حفظ منافع سهامداران میباشد. اما نکته اساسی برای حسابرسان آن است که آن ها بعنوان نمایندگان بازار، چگونه میتوانند از وجود حاکمیت شرکتی در جهت اجرای اثربخش تر وظایف خود از قبیل اعتباردهی سود ببرند. همان طوری که قوت حاکمیت شرکتی بر کیفیت گزارشگری مالی موثر است، به نظر می رسد که این امر به طور بالقوه بر تصمیمات و قضاوت های حسابرسان در مراحل مختلف کار حسابرسی نیز اثرگذار است. فرآیند های حاکمیت شرکتی در دو مرحله باعث بهبود اطمینان بخشی حسابرسان مستقل می گردد. اولا در مرحله اول هنگام انتخاب حسابرسان است که مکانیزم های حاکمیت شرکتی مانند، هئیت مدیره، کمیته حسابرسی و سایر ارکان کنترلی شرکت، با معرفی حسابرسان مستقل و یا تعویض حسابرسان کنونی با حسابرسانی با کیفیت تر می توانند در بهبود فرآیند حسابرسی نقش آفرین باشند. در مرحله دوم در اجرای حسابرسی صورت های مالی است که اجزایش حاکمیت شرکتی با ایجاد هماهنگی در فرآیند حسابرسی و ایجاد تسهیلات لازم برای حسابرسان باعث بهبود کیفیت گزارشات مالی می گردد

     

    Abstraction

    The changement and swapping of auditors in professional throngs may originate from disparate reasons. In addition to obligations that administrators and gaffers of capital marts have deemed for the exchange of auditors, alteration peafowl auditors may stem from a corporation’s governance mechanisms available in an organization. Hence, they may opt out for an auditor who has the utmost independence and the highest auditing quality. The pertinent researcher in the extant probe and scrutiny experimented the information of 92 incorporations between the solar year 1387 and 1391 to find out and measure the relations between firm-based governance devices and vicissitude of auditors of companies accepted in Tehran portfolio stock exchange. The corporations’ governance procedures are made up of zooming in on proprietorship, self-legislation and sovereignty of the managing board and segregation of the managing board chairmanship and the managing director. The corollaries evince that the further the management clustering is, the more willingness exists to alter the accountants to minuscule ones. The diminishing of the independence like the intensification of ownership huddling, induces the alteration of non-aligned auditors to tinier auditors. The upshots arising from non-affecting of detachment and unity of two occupations known as the administration of the managing board gaffer and the managing director in changement of auditors to tinier ones.

    Crucial orismology:

    The changement of auditors, corporation governance procedures, proprietorship huddling, the managing board self-determination or autarchy, the sequestration of the managing director administration from the chief executive

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    صفحه

    چکیده

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1

    1-1) مقدمه

    3

    1-2) بیان مسئله و علل برگزیدن موضوع پژوهش

    3

    1-2-1) ساختار هیات مدیره

    4

    1-2-1-1) حضور مدیران غیر موظف در هیات مدیره

    5

    1-2-1-2)اندازه هئیت مدیره

    5

    1-2-1-3) تفکیک وظایف مدیر عامل از رئیس و نایب رئیس هیات مدیره

    5

    1-2-2) ساختار مالکیت

    5

    1-2-2-1) سهام مدیریتی

    6

    1-2-2-2) مالکان عمده

    6

    1-2-2-3) تعداد سهامداران

    6

    1-2-3) حاکمیت شرکتی و فرایند حسابرسی

    6

    1-2-4) تعویض موسسات حسابرسی و دلایل آن

    7

    1-2-5) حاکمیت شرکتی و تغییر حسابرسان

    8

    1-3) اهمیت و ضرورت پژوهش

    9

    1-4) هدف پژوهش

    10

    1-4-1) اهداف کاربردی

    11

    1-5) سئوالات تحقیق

    11

    1-6) تبیین فرضیه‌های پژوهش

    11

    1-7) متغیرها پژوهش

    13

    1-8) جنبه نوآوری پژوهش

    13

    1-9) روش تحقیق

    13

    1-10) قلمرو تحقیق(موضوعی،مکانی،زمانی)

    13

    1-10-1) قلمرو موضوعی

    13

    1-10-2) قلمرو مکانی

    13

    1-10-3) قلمرو زمانی

    13

    1-11) روش های گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات

    14

    1-12) تعریف عملیاتی متغیرها

    14

    1-13) ساختار پژوهش

    15

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

    2-1) بخش اول: تغییر حسابرس-عوامل و آثار

    17

    2-1-1) مقدمه:

    17

    2-1-2) تقاضا برای خدمات حسابرسی

    16

    2-1-3) انتخاب حسابرس

    16

    2-1-4) تغییر حسابرس

    17

    2-1-5) هزینه های تغییر در حسابرس

    17

    2-1-6) دلایل تغییر حسابرس

    18

    2-1-6-1) کاهش هزینه حسابرسی یا کاهش حق الزحمه حسابرسی

    18

    2-1-6-2)ضعف کنترلهای داخلی

    18

    2-1-6-3)برقرار نبودن فرض تداوم فعالیت

    19

    2-1-6-4) ارائه مجدد صورتهای مالی

    19

    2-1-6-5)عدم توافق در مورد اصول حسابداری

    19

    2-1-6-6) اتکا نکردن به مدیریت

    19

    2-1-6-7)اظهارنظر مشروط

    19

    2-1-6-8)افزایش دامنه حسابرسی

    20

    2-1-6-9) تغییرات مدیریت

    20

    2-1-6-10) اقدامات غیر قانونی

    20

    2-1-6-11)محدودیت منابع

    20

    2-1-6-12) ورشکستگی

    20

    2-1-6-2) ادغام

       21    

    1-13-6-1-2) ادغام صاحبکاران: 

    21

    2-13-6-1-2) ادغام موسسه های حسابرسی

    21

    14-6-1-2) رشد شرکت

    21

    7-1-2) تاثیر تغییر حسابرس بر عملکرد شرکت

    21

    8-1-2) الزامات افشاء در خصوص تغییر حسابرسان مستقل

    22

    1-8-1-2) گروه آغاز کننده تغییر حسابرس

    22

    2-8-1-2) نبود توافق یا اختلاف نظر بین صاحبکار و حسابرس

    23

    3-8-1-2) رویدادهای قابل گزارش

    23

    9-1-2) انواع تغییر حسابرس بر اساس شیوه تغییر

    23

    1-9-1-2) تغییر اجباری حسابرس

    23

    2-9-1-2) تغییر اختیاری حسابرس و عوامل موثر بر آن

    25

    1-2-9-1-2) عوامل مرتبط با واحد مورد رسیدگی:

    26

    10-1-2) دوره تصدی حسابرس و عوامل موثر

    27

    1-10-1-2) دوره تصدی حسابرس و کیفیت حسابرسی

    28

    2-10-1-2) دوره تصدی حسابرس و استقلال وی

    29

    3-10-1-2) دوره تصدی حسابرس و هزینه های حسابرسی

    29

    2-2) بخش دوم: حاکمیت شرکتی و ارزش آفرینی

    30

    1-2-2) تعاریف حاکمیت شرکتی

    30

    2-2-2) انواع سیستمهای حاکمیت شرکتی

    32

    1-2-2-2) حاکمیت شرکتی درون سازمانی (رابطه ای )

    32

     1-1-2-2-2) مکانیزمهای درون‌سازمانی (محاطی)

    33

    2-2-2-2) حاکمیت شرکتی برون سازمانی (محیطی)

    33

    1-2-2-2-2) مکانیزمهای برون‌سازمانی (محیطی)

    33

    3-2-2-2) سیستم درون سازمانی در مقابل سیستم  برون سازمانی

    34

    3-2-2) تئوری های حاکمیت شرکتی

    34

    1-3-2-2) تئوری هزینه معاملات

    34

    2-3-2-2) تئوری نمایندگی

    34

    3-3-2-2) تئوری ذینفعان

    35

    4-3-2-2) تئوری ذینفعان در برابر تئوری نمایندگی

    35

    1-4-2-2) مدل مالی

    36

    2-4-2-2) مدل مباشرتی

    36

    3-4-2-2) مدل تئوری ذینفع

    36

    4-4-2-2) مدل سیاسی

    37

    5-2-2) اصول حاکمیت شرکتی

    37

    1-5-2-2) اصول حاکمیت شرکتی بر اساس دستورالعمل سازمان بورس

    39

    1-1-5-2-2) ساختار هیات مدیره

    41

    2-1-5-2-2) کمیته های هیات مدیره

    42

    3-1-5-2-2) تعداد اعضای هیات مدیره و گزینش آنها

    42

    4-1-5-2-2) استقلال مدیر

    43

    5-1-5-2-2) دبیر هیات مدیره

    43

    6-1-5-2-2) اعضای مشترک هیات مدیره

    43

    7-1-5-2-2) تعهد مالکیت سهام

    43

    8-1-5-2-2) بازنشستگی از هیات مدیره/ سقف دوره های عضویت در هیات مدیره

    43

    9-1-5-2-2) حضور در جلسات

    43

    6-2-2) الگوهای حاکمیت شرکتی

    44

    1-6-2-2) الگوی مبتنی بر بازار

    44

    2-6-2-2) الگوی مالکیت شرکتی مبتنی بر روابط

    44

    3-6-2-2) الگوی حاکمیت شرکتی در حال گذار

    45

    4-6-2-2) الگوی نو ظهور

    45

    7-2-2) مکانیزم حاکمیت شرکتی

    46

    8-2-2) ساختارهای مالکیتی حاکمیت شرکتی

    48

    1-8-2-2) سرمایه‌گذاران نهادی

    48

    2-8-2-2) سرمایه‌گذاران عمده

    49

    1-2-8-2-2) سرمایه‌گذاران عمده در نگاه نظام حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران

    49

    3-8-2-2) مالکیت هیات‌مدیره

    50

    4-8-2-2)  دولتی و خصوصی

    51

    5-8-2-2) سهام شناور آزاد

    51

    9-2-2) ساختار های مدیریتی حاکمیت شرکتی

    53

    1-9-2-2) تفکیک دقیق وظایف مدیریت اجرائی از مدیریت غیر اجرائی

    53

    2-9-2-2) حقوق و مزایای مدیران

    54

    3-9-2-2) تفکیک یا عدم تفکیک سمت مدیر عامل وریاست هیات‌مدیره

    54

    4-9-2-2) اندازه هیات‌مدیره

    55

    10-2-2) حاکمیت شرکتی و شفافیت در اطلاعات حسابداری

    55

    1-10-2-2) اطلاعات حسابداری مالی

    56

    2-10-2-2) تأثیر اطلاعات حسابداری مالی بر نتایج اقتصادی

    57

    3-10-2-2) استفاده مستقیم از اطلاعات حسابداری در مکانیزم حاکمیت شرکت

    60

    11-2-2) حاکمیت شرکتی، نقدشوندگی و ارزش آفرینی

    60

    12-2-2) حاکمیت شرکتی، اطمینان بخشی و ارزش آفرینی

    62

    3-2) بخش سوم: تغییر حسابرس، دوره تصدی و رفتارهای مدیران

    63

    1-3-2) مقدمه

     

    63

    2-3-2) دوره تصدی حسابرس و محافظه کاری

     

    64.

    3-3-2) کیفیت حسابرسی، دوره تصدی حسابرس و ویژگی های کیفی سود

     

    64

    4-3-2) دوره تصدی حسابرس و محافظه کاری سود

     

    66

    5-3-2) دوره تصدی حسابرس و مربوط بودن سود

     

    66

    6-3-2) دوره تصدی حسابرس و قابلیت اتکای سود

     

    66

    7-3-2) سطوح تصدی و دیدگاه های متفاوت

     

    66

    8-3-2) اثر متقابل دوره تصدی بر محافظه کاری و مدیریت سود

     

    68

    4-2) بخش چهارم: پیشینه پژوهش

    70

    1-4-2) پژوهش های داخلی

    70

    2-4-2) پژوهش های داخلی

    73

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    1-3) مقدمه

    76

    2-3) اهداف تحقیق

    76

    1-2-3) هدف کاربردی

    76

    3-3) سؤالات تحقیق

    77

    4-3) فرضیه های تحقیق

    77

    5-3) متغیرها و مدلهای تحقیق

    78

    1-5-3) متغیرهای پژوهش

    78

    2-5-3) مدلهای پژوهش

    79

    6-3) روش تحقیق

    80

    7-3) قلمرو تحقیق

    80

    1-7-3) قلمرو مکانی

    80

    2-7-3) قلمرو زمانی

    80

    3-7-3) قلمرو موضوعی

    80

    8-3) جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه

    80

    1-8-3) شرکتهای نمونه

     

    81

    9-3) روش جمع آوری اطلاعات

     

    82

    10-3) متغیرهای پژوهش و تعریف عملیاتی آنها

    82

    1-10-3)تعوض حسابرس

     

    82

     

     

     

     

    2-10-3) سایر متغیرهای پژوهش

     

    82

    11-3) تجزیه و تحلیل داده ها و فرضیات

    83

    3-11-1) آزمون نرمال بودن متغیرها-آزمون کولموگروف – اسمیرنف

    84

    3-11-2) تجزیه و تحلیل رگرسیون

    84

    3-11-3) تحلیل همبستگی-همبستگی پیرسون

    85

    3-11-4) آزمون خود همبستگی جملات خطا(دوربین-واتسن)

    86

    12-3) نحوه آزمون فرضیه های تحقیق

     

    87

    3-12-1) آزمون فرضیه اول:

     

    87

    3-12-2) آزمون فرضیه دوم:

     

    87

    3-12-3) آزمون فرضیه سوم:

     

    88

    3-13) خلاصه فصل

    88

     فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                                                 

    4-1) مقدمه

    90

    4-2) آمار توصیفی                                                                                             90

    4-3) همبستگی متغیرهای تحقیق                                                                           93

    4-4) آمار استنباطی                                                                                   93

    4-5)آزمون فرضیات                                                                                                93

    4-5-1) فرضیه اصلی                                                                                     93

    4-6) خلاصه فصل                                                                            96

    فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری                                                                                                                       

    5-1) مقدمه                                                                                                     99

    5-2) خلاصه تحقیق                                                         99

    5-2-1) خلاصه بیان مساله                                                                    99

    5-2-1) خلاصه کل تحقیق                                                                            100

    5-2- 1-1) خلاصه روش تحقیق                                                               100 

    5-3) تحلیل فرضیات                                                                                              100

    5-3-1) تحلیل فرضیه اول                                                                             100

    5-3-2) تحلیل فرضیه دوم                                                                                   101

    5-3-3) تحلیل فرضیه سوم                                                                                       102

    5-4) نتیجه گیری کلی                                                                                       102

    5-5) مقایسه نتایج تحقیق با سایر تحقیقات                                                                     103

    5-5-1) تحقیقاتی که نتایج مشابه با نتایج تحقیق کسب کرده اند                                103

    5-5-2) تحقیقاتی که نتایج مغایر با نتایج تحقیق کسب کرده اند               103

    5-6) پیشنهادات تحقیق                                                                                    104

    5-6-1) پیشنهادات کاربردی                                                                              104

    5-6-2) پیشنهادات برای تحقیقات آتی                                                                  105

    5-7) محدودیت تحقیق                                                                                      105

     منابع فارسی                                                                                               113

    منابع غیر فارسی                                                                              115

    چکیده انگلیسی                                                                                         116

    منبع:

     

    منابع فارسی :

    آقایی، محمد علی؛ اعتمادی، حسین؛ آذر، عادل و چالاکی، پری. (1388)، "ویژگیهای حاکمیت شرکتی و محتوای اطلاعاتی سود در بورس اوراق بهادار تهران با تاکید بر نقش مدیریت سود"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره ١٦.

    اثنی عشری، حمیده، (1389)."تاثیر گردش موسسات حسابرسی بر کیفیت اطلاعات حسابرسی"، رساله دکتری حسابداری، دانشگاه الزهرا، دانشکده مدیریت و اقتصاد.

    احمدی، موسی و عباسی، مجید. (1390)، "بررسی تأثیر دوگانگی وظیفه مدیرعامل بر ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه روند پژوهش های اقتصادی، سال نوزدهم، شماره ٦٠ ، زمستان، صص 113-150.

    اسماعیل زاده مقری، علی، جلیل، محمد و عباس زند عباس زاده، (1389)،"بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر کیفیت سود در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله حسابداری مدیریت، سال سوم، شماره هفتم، زمستان، صص 79-91.

    اعتمای، حسین؛ رسائیان، امیر و کردتبار، حسین. (1389). "رابطه برخی از ابزارهای حاکمیت شرکتی و نقدشوندگی سهام"، مجله توسعه و سرمایه، شماره 5، بهار و تابستان، صص 31-59.

    امیر ارسلانی، حامی. (1384) نقش اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد و بازارهای تحت نظارت، چاپ دوم، مدیریت تدوین استانداردها،سازمان حسابرسی.

    جهانخانی، علی و پارسائیان، علی (1387) مدیریت مالی، انتشارات سمت.

    حساس یگانه، یحیی و آذینفر، کاوه. (1389). " رابطه بین کیفیت حسابرسی و اندازه موسسه "، بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره 17، شماره 61، صص 85-98.

    حساس یگانه، یحیی؛ مرادی، محمد و اسکندر، هدی. (1386)، "بررسی رابطه بین سرمایهگذاران نهادی و ارزش شرکت"، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 32

    خاکی، غلامرضا، (1384)، روش تحقیق در مدیریت، انتشارات بازتاب.

    خاکی، غلامرضا، (1384)، روش تحقیق در مدیریت، انتشارات بازتاب.

    زند عباس آبادی، عباس. (1389)، بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی بر کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

    صدیقیان، امیرحسین. (1388)، اثر ساختار مالکیت و هیأت مدیره به عنوان مکانیزمهای حاکمیت شرکتی بر ارزش شرکتها. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف تهران.

    کاشانی پور، محمد؛ مهرانی،ساسان و پاشانژاد، یوسف (1389)،" بررسی ارتباط برخی از مکانیزم های نظام راهبری شرکتی با نقدشوندگی بازار"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی، سال دوم ، شماره دوم، شماره پیاپی(4)، تابستان ، صص61-76.

    محمدی، شاپور؛ قالیباف اصل، حسن و مشکی، مهدی. (1388)،"بررسی اثر ساختار مالکیت (تمرکز و ترکیب) بر بازدهی و ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار"، تهران، تحقیقات مالی، دوره ١١ ، شماره ٢٨.

    مشایخی، بیتا، محمدآبادی مهدی. (1390)، "رابطه مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی با کیفیت سود" مجله پژوهش های حسابداری مالی، سال 3، شماره 2، صص17-32.

    منصورفر ، کریم ، 1385 ، روش های آماری ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ پنجم.

    مولودی، عبداله. (1388)،  رابطه حاکمیت شرکتی و ارزش ایجادشده برای سهامداران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی تهران.

    نمازی، محمد و کرمانی، احسان. (1387)، "تأثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،فصلنامه بررسیهای حسابداری حسابرسی، شماره 35.

    نوروش، ایرج؛ کرمی، غلامرضا و وافی ثانی، جلال. (1388)، "بررسی رابطه ساز و کارهای نظام راهبری شرکت و هزینه های نمایندگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، تحقیقات حسابداری، شماره اول.

     

     

    منابع غیر فارسی :

    Agrawal A., Knoeber C. R. (1996), "Firm Performance and Mechanisms to Control Agency Problems between Managers and Shareholders. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 31(3): 377–397.

    Anderson, U., Kadous, K., & Koonce, L. (2004). The role of incentives to manage earningsپ and quantification in auditors' evaluations of management-provided information. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 23(1), 11−27.

    Andrew, B. Jackson., Michael, M., Peter, Roebuck. (2008), “Mandatory audit firm rotation and audit quality”, Managerial Auditing Journal, Vol. 23, No.5, pp.420-437.

    Arruñada, B., Paz-Ares, C. (1997), "Mandatory rotation of company auditors: a critical examination", International Review of Law and Economics, Vol. 17 No.1, pp.31-61.

    Bai, C., Q, Liu, J. Lu, F., Song, and J. Zhang, (2004), "Corporate governance and market valuation in China. Journal of Comparative Economics 32, 599-616.

     


موضوع پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA چکیده تحقیق حاضر تأثیر تمرکز مالکیت را بر حق‌الزحمه حسابرسی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می‌دهد. میزان و ماهیت حق‌الزحمه حسابرسی خارجی تقاضا شده توسط حسابرسان، با سه عامل توصیفی؛ حجم عملیات، پیچیدگی عملیات و ریسک حسابرسی مرتبط است. تحقیقات نشان دادند که ترکیب مالکیت شرکت به عنوان یکی از عوامل کلیدی ...

پايان­نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني )گرايش مديريت مالي( مهر ماه 1391 فصل اول کليات تحقيق 1-1) مقدمه هزينه ­هاي ماليات بر درآمد از مهم­ترين هزينه­هاي شرکت ها م

پایان ­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده: موسسات حسابرسی مفاهیم نظری و تجربی مهمی برای تعیین حق الزحمه حسابرسی دارند. آنها جهت قیمت گذاری خدمات حسابرسی از عوامل گوناگونی استفاده می کنند و تحقیقات زیادی نیز در رابطه با شناسایی و ارزیابی این عوامل انجام شده است. عواملی که در اغلب مطالعات مدنظر قرار گرفته اند شامل عوامل ریسک، حجم و پیچیدگی عملیات واحد مورد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: با توجه به اینکه بر اساس تئوری نمایندگی حاکمیت شرکتی برای فراهم آوردن امکان کنترل و ایجاد توازن بین منافع مدیران و سهامداران و در نتیجه کاهش تضاد نمایندگی ایجاد می شود، شرکت هایی که کیفیت نظام حاکمیت شرکتی بهتری دارند، باید کمتر با مشکل تضاد نمایندگی روبرو باشند. از این رودر این تحقیق، در پی شناسایی ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A » چکیده : پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر میزان رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان یک فاکتور موثر بر تصمیمات سرمایه گذاران می باشد.دوره زمانی تحقیق بین سالهای 88 ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده ایجاد شرکت‌های سهامی و بروز تضاد منافع بین مالکان و مدیران ضرورت تدوین راهکارهای عملی برای از بین بردن این تضاد را به همراه داشت، آنچه که تحت عنوان مشکلات نمایندگی در ادبیات امور مالی و حسابداری شهرت دارد. همین موضوع سبب شد تا تحقیقات زیادی در حوزه دانش حسابداری و امور مالی انجام پذیرد. استفاده از پاداش به عنوان یکی از عوامل ...

چکیده: در این مطالعه رابطه بین تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته در صنایع مواد غذایی و دارویی بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است.نمونه آماری پژوهش شامل 44شرکت در طی دوره زمانی 1380تا1387می باشد.رویکرد انتخابی برای آزمون فرضیات با استفاده از تلفیق داده های مقطعی و زمانی می باشد.در این تحقیق از روش رگرسیون حداقل مربعات ادغام شده(پانل دیتا)استفاده ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد حسابداری چکیده : تحقیق حاضر به مطالعه تاثیر اندازه شرکت و کیفیت حاکمیت شرکتی بر افشای مطلوب شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در راستای این هدف، کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که اطلاعات مورد نیاز را در سالهای 1390-1386 ارائه نموده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند که در مجموع 112 شرکت از صنایع مختلف ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری (M.A) چکیده در این تحقیق رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری و کیفیت سود در 57 شرکت ازشرکتهای های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1385 لغایت پایان 1390 مورد بررسی قرار می گیرد .در تحقیق حاضر، ناپایداری سهام، هیئت مدیریت مشترک و مدیر مستقل را به عنوان "متغیر مستقل" و رتبه افشا و اقلام تعهدی اختیاری را به عنوان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: عموماً ا ین گونه تصور می شود که حضور سرمایه گذاران نهادی ممکن است به تغییر رفتار شرکت ها منجر شود. تأثیر سرمایه گذاران نهادی بر تصمیمات مدیریت در قبال تصمیمات مالی در تحقیقات پیشین اثبات شده است.هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی و تمرکز مالکیت با مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق ...

ثبت سفارش