پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

word 427 KB 29781 93
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری (M.A)

    چکیده

    در این تحقیق رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری و کیفیت سود در 57 شرکت ازشرکتهای های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1385 لغایت پایان 1390 مورد بررسی قرار می گیرد .در تحقیق حاضر، ناپایداری سهام، هیئت مدیریت مشترک و مدیر مستقل را به عنوان "متغیر مستقل" و رتبه افشا و اقلام تعهدی اختیاری را به عنوان "متغیر وابسته" در نظر گرفته و روابط بین متغیر مستقل و وابسته را مورد بررسی و آزمون قرار داده ایم.نتایج آزمون نشان می دهد که بین هیئت مدیره ی مشترک و سطح افشای اختیاری شرکتهای رابطه ی مثبت و لی معنی دار نیست . همچنین بین هیئت مدیره ی مشترک و کیفیت سود در شرکتهای رابطه مثبت و لی معنی دار نیست.

    مقدمه

    نظریه کیفیت سود برای اولین بار توسط تحلیلگران مالی وکارگزاران بورس اوراق بهادار مطرح شد. آنها استنباط کردند، سودگزارش شده قدرت سودآوری شرکتها راآنچنان نشان نمیدهدکه به ذهن بایدمتبادرگردد.آنهادریافتندکه تجزیه وتحلیل صورتهای مالی شرکتها به دلیل نقاط ضعف متعدد در اندازه گیری اطلاعات حسابداری کار مشکلی است  .برای بیان سودمندی سود در تعیین ارزش شرکت تنها به میزان گزارش شده نبایدتوجه کرد، بلکه باید به کیفیت سود گزارش شده نیزتوجه نمائیم .از طرف دیگر اهمیت تأثیر هیئت مدیره مشترک در این زمینه حائز اهمیت بیشتری دارد که کیفیت سود به چه میزان تعیین خواهد کرد. همچنین یکی از مهمترین روشهای افزایش اعتبار رده بندی یک شرکت این است که انتخاب بهترین راهکارهای برای افشاهای گزارشهای مالی می باشد .

    در این تحقیق به بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری وکیفیت سود درشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران می پردازیم.

     

    1-2- بیان مسأله و  تبیین موضوع

    در بین تحقیقات مختلف پیرامون حاکمیت شرکتی در اواخر قرن بیستم، مدیریت مشترک[1] یکی از بحث برانگیزترین موضوعات بوده است. (ریچاردسون[2] 1987) مدیریت مشترک اینگونه تعریف میشود: حضور یک عضو مشترک درهیئت های مدیره ی مخصوص یا شرایطی که در آن یک عضو وابسته به یک سازمان درهیئت مدیران سازمان دیگری نیز عضو باشد. (میزروچی[3] 2010- رپنهاگن[4] 1996) در حالیکه مدیریتهای مشترک سالها رایج بوده اند و به دلایل مختلف شکل گرفته اند، اما ادبیات این موضوع در مورد تاثیرات مدیریت مشترک شاخه شاخه شده اند. (فاما و جنسن[5] 1983) گرچه مدیران بدون شک نقش مهمی در سازمانها بازی میکنند، اما تاثیرات عملکردی مثبت ومنفی ناشی از مدیریت مشترک شناخته شده اند.

         از آنجاییکه مسئله ی حاکمیت شرکتی ومدیریت مشترک درکشورهای مختلف متفاوت است، تحقیقات بیشتری در کشورهای مختلف به این مسئله پرداخته اند. در حالیکه محققان به تاثیرات مدیریت مشترک درکشورهای مختلف پرداخته اند، اما محیط منحصر به فرد در ایران هنوز به طور وسیع مورد مطالعه قرار نگرفته است. این مطالعه به بررسی بازار سرمایه ی ایران میپردازد که برای مدیریت مشترک محیطی ایده ال است، چرا که دارای تعداد زیادی ازشرکتهایی است به طور دقیق کنترل میشوند.(اسمیت و اموآکو –ادو[6] 1999)

        افشای داوطلبانه،‌ افشای اطلاعاتی فراتر از تعهدات قانونی است که به ‌وسیله نهادهای قانونگذار تدوین شده است. افشای اطلاعات فرایند تهیه اطلاعات از شرکت گزارشگر به بازارهای مالی است. شرکت‌ هایی که به ‌طور داوطلبانه اطلاعاتی را افشا می‌کنندکه به ‌وسیله مراجع قانونگذار اجباری برای ارائه آنها وجودندارد، برای شکل دادن توقعات مشارکان بازار تلاش می‌کنند واز این ‌رو به ‌واسطه افشای اطلاعات اضافی ازشرایط معامله با این اشخاص منفعت می‌برند (مدهانی[7] 2009).

    متون و نوشته های مربوط به افشای داوطلبانه نشان دهنده ی منافع مثبتِ حاصل از افزایش سطح افشا هستند. (به طور مثال بوتوسان1997[8]) گرچه افشا بسیار تحت تاثیر محیط فرهنگی ایست که شرکت در آن مشغول به فعالیت است. در ایران میزان افشاهای داوطلبانه در بین شرکتهای مختلف بسیار متفاوت است. (بوجاکی و مک کونومی[9] 2002). همینطورکیفیت سود در بین شرکتها بسیار متفاوت از یکدیگر است. درحالیکه هیئت های مشترک از اختیارات حسابداری وسیعتری بهره میبرند، تاثیر این به هم پیوستگی بر کیفیت سود هنوز مورد مطالعه ی گسترده قرار نگرفته است.

         در این مطالعه به بررسی اینکه آیا مدیریت مشترک با کیفیت حسابداری ارتباطی منفی دارد،بخصوص با افشاء داوطلبانه وکیفیت سود، یا خیر پرداخته میشود.

     

     

    1-3- اهمیت موضوع و ضرورت پژوهش

         این مقاله با تعیین تاثیرات منفی ومثبت مدیریت مشترک میتواند در بسط ادبیات موضوع نقش داشته باشد. گرچه پیشنهاداتی برای کاهش مدیریت مشترک ارائه شده است، اما این پیشنهادات همیشه پشتوانه ی تجربی نداشته اند. (برد و همکاران 2010، فریس و همکاران 2003[10]) همانطورکه درمتون مختلف آورده شده است، اعضای مدیریت مشترک ممکن است تاثیر حسابداری مثبتی برعملکرد یک شرکت داشته باشند وتناقض مدیریت مشترک افشای داوطلبانه کمتری را در پی دارد، اماکیفیت روبه رشد درآمدها را  میتوان با بسط نظریه ی تاثیر اتحاد[11] توضیح داد. (وانگ[12] 2006) این نظریه پیش بینی میکندکه تمرکز مالکیت باعث ایجاد انگیزه برای گزارش درآمدهای کیفیت بالا میشود، چرا که سهامداران کنترل کننده این انگیزه را دارند که مدیریت درآمدها را در محدودههایی مناسب حفظ کنند. بنابراین از آنجاییکه مدیران مشترک تقریبا همیشه با سهامداران متقابل بوده اند، بنابراین شرکتهای دارای مدیریت مشترک احتمالا انگیزه ی پایدارتر ونظارت کافی دارند، اما برای افشای اطلاعات اختصاصی انگیزه ی کمتری دارند.

        برخی محققان و قانونگذاران در امریکای شمالی براین باورند که مدیریت بیرونیِ چندگانه به نوعی باعث شکل گیری یک فرصت طلبی مدیریتی میشود ، اما اخیرا در متون مختلف دریافته اند مدیرانی که درهیئت های مدیره ی شرکتهای مختلف عضو هستند برعملکرد طولانی مدت شرکت تاثیرگذارند. (برد و همکاران 2010، فریس و همکاران 2003، گلتکایز و بوید 2011[13]).  شرکت ها مایلند مدیرانی با سابقه ی کاری خوب را در اختیار داشته باشند چرا که این میتواند یک مکانیزم اطلاع رسانی برای بازار باشد. (دویچ و رز[14]2003) مدیریت مشترک به شرکت امکان میدهد بر رفتار دیگر شرکت ها نظارت داشته باشد وعدم ثبات ناشی ازاعمال استراتژیک راکاهش دهد.(بروگاتی و فاستر[15]2003) علاوه بر آن شرکتهایی که دارای مدیریت مشترک هستند احتمالا بیشتر پیشنهادات تامین سرمایه ی خصوصی دریافت میکنند.(استوارت و ییم [16]2010)

    جنبه دیگری در این تحقیق که در خصوص افشای اطلاعات داوطلبانه مطرح است، این است که شرکت‌ها به منظور کاهش ریسک اطلاعات، افشای داوطلبانه انجام می‌دهند؛ اما در عین حال تلاش می‌کنند ازرویه‌های افشایی که حفظ آن در آینده دشوار است، اجتناب کنند.

    درتعیین سطح نهایی افشا، شرکت‌ها باید وزن عوامل هزینه خاص را دربرابر منافع بالقوه حاصل از افشای بیشتر در نظر بگیرند. در تعیین مزایای اصلی افشای داوطلبانه، شرکتها باید هزینه‌های اولیه سطح افشا را در نظر داشته باشند. این بدان معنی است که هزینه تهیه و انتشار اطلاعات وهزینه ‌زیانهای رقابتی که به افشای داوطلبانه مرتبط است،‌ باید مدنظرقرارگیرد (مدحانی 2009)

        یکی از محدودیت‌های مهم افشای داوطلبانه، توازن ‌بین ‌منفعت ‌وهزینه است. به موجب مفاهیم نظری گزارشگری مالی، منفعت ‌حاصل ‌از اطلاعات‌ باید بیش‌ از هزینه ‌تهیه ‌و ارائه ‌آن‌ باشد. از این ‌رو ارزیابی ‌منفعت‌ و هزینه ‌اساساً یک‌ فرایند قضاوتی‌ است‌ که برای شرکت‌های بزرگ از اهمیت بیشتری برخوردار است. این هزینه‌ها برعهده شرکت‌اند، اما استفاده‌کنندگان نهایی از صورتهای مالی از آن منتفع می‌شوند و درگام دوم شرکت می‌تواند ازمنافع ثانویه وکسب مزیتهای رقابتی حاصل از افشا بهره ببرد.

        برخی معتقدند افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها به صورت کامل انجام نمی‌گیرد،  زیرا مدیران نسبت به در اختیار قرار گرفتن اطلاعات خاص تردید دارند (پارسائیان،‌ 1388). اماآنچه مشخص است، این است که شرکتها براساس رویکردهای قانونی و پاسخگویی، خود راملزم به انتشار کلیه اطلاعاتی که اثر مثبتی بر کارکرد بازار نیزدارد، می‌نمایند.

     

    1-4- اهداف تحقیق

    هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری و کیفیت سود درشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. به طور ویژه ، شناسایی ارتباط چگونگی که مدیریت مشترک به صورت بهتری از افشای داوطلبانه استفاده میکنند ویا احتمالا از آن سوءاستفاده کرده مورد بررسی قرارمیگیرد. درشرکتهای بورسی تهران وانعکاس جمع‏بندی وتهیه وارائه‏ی گزارشات به تصمیم گیرندگان، اعتباردهند‏گان وسایر استفاده‏کنندگان به منظورنحوه‏ی سرمایه‏گذاری آنان در بورس. علاوه بر این ، کمک به بهبود اندازه‏گیری وتخمین خروجی‏ها و ورودی‏ها به منظور تشخیص تنگناها و زمینه‏های دیگری که باید در مورد بهبود آنها اقدام شود وبررسی اینکه آیا اطلاعات تهیه شده توسط شرکتها می‏تواند ملاکی برای سنجش رابطه هیئت مدیره باافشای داوطلبانه واثرات آن برکیفیت سود باشد.

     

    1-5- سؤال های تحقیق:

    سوال این پژوهش این است که آیا بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری و کیفیت سود رابطه وجود دارد یا خیر ؟

      

    1-6- فرضیه های تحقیق

    بر مبنای مواردی که در قسمت­های قبلی عنوان شد، فرضیه این تحقیق به شرح زیر است:

    بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری وکیفیت سود رابطه وجود دارد.

    فرضیه های فرعی

    فرضیه فرعی 1 : بین هیئت مدیره ی مشترک وسطح افشای اختیاری رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی 2 :بین مدیریت مشترک وکیفیت سود رابطه وجود دارد.

     

    1-7- روش تحقیق

    برحسب هدف، تحقیق حاضر از آن جهت که نتایج آن میتواند به محدود کردن خطر اخلاقی مدیران در شرکتها کمک کند میتواند برای مالکان، پژوهشگران، سرمایه گذاران وتحلیلگران کمک نماید تحقیقی کاربردی تلقی گردد. روش تحقیق حاضر توصیفی- استقرائی و از نوع همبستگی است. توصیفی به این دلیل که هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است و برای شناخت بیشتر شرایط موجود می باشد و همبستگی به دلیل اینکه در این تحقیق رابطه بین متغیرها موردنظر است . این تحقیق به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته و در پی اثبات وجود این رابطه در شرایط کنونی براساس داده های تاریخی می باشد.. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی بوده و در آن برای تبیین روابط بین متغیرهای تحقیق از رگرسیون حداقل مربعات معمولی استفاده خواهد شد.

     

    1-8- قلمرو تحقیق

    قلمرو این تحقیق شامل دو  بعد مختلف، به شرح زیر می­باشد:

    الف)قلمرو زمانی: با در نظر گرفتن اطلاعات نزدیک به زمان انجام تحقیق و در دسترس بودن آنها قلمرو زمانی تحقیق یک دوره 6 ساله از ابتدای سال 1385 لغایت پایان سال 1390 تعیین شده است.

    ب)قلمرو مکانی:قلمرو مکانی تحقیق حاضر بازار بورس اوراق بهادار تهران می باشد.

     

    1-9- جامعه و نمونه آماری                      

    در پژوهش حاضر به منظور آزمون فرضیهای تحقیق از داده های مالی طبقه بندی شده وحسابرسی شده شرکتهای فعال پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. دلایل انتخاب جامعه آماری مذکور این است که سازمان بورس اوراق بهادار تهران اطلاعات نسبتاً جامعی درخصوص وضعیت شرکتها و روند عملکردهای مالی و اقتصادی آنها دارد و می توان گفت تنها منبع اطلاعاتی است که با استفاده از آن می توان به منابع اطلاعاتی مالی شرکتها دسترسی یافته و مدلهای تحقیق را مورد آزمون قرار داد. نمونه آماری این تحقیق شامل تمامی شرکتهایی است که شرایط ذیل را دارا باشند.

    1-      اطلاعات مورد نیاز در رابطه با شرکتهای ازسال 1385 تا 1390 دردسترس باشد .

    2-      پایان سال مالی شرکتها پایان اسفند وطی سالهای 1385 تا 1390 تغییرنکرده باشد .

    3-      سهام شرکتها درطول هریک ازسالهای دوره تحقیق دربورس معامله شده باشد و قیمت پایان دوره در دسترس باشد.

    4-      جزء شرکتهای سرمایه گذاری و واسطه گری مالی نباشد .

    5-       همه صورتهای مالی حسابرسی شده وغیر تلفیقی میباشد.

     

    1-10- تعریف واژه‌ها و ‌اصطلاحات کلیدی

    1-10-1- کیفیت سود :

    برخی تحلیل گران مالی کیفیت سود را بعنوان سود عادی و مستمر، تکرارپذیر و ایجادکننده جریان نقدی حاصل از عملیات میدانند، آنها متعقدند که کیفیت سود رقمی بین سود خالص گزارش شده وجریان نقدی حاصل از عملیات منهای ارقام غیر تکراری میباشد.

     

    1-10-2- هیئت مدیریت مشترک:

    شرکتهایی که یک عضومشترک درهیئت های مدیره ی خود دارند.

    1-10-3 - افشا داوطلبانه :

    شرکت‌ها به ‌طورعمده، هرروزه با تصمیمها و پیش‌بینی‌های متعددی مواجهند. آنها در مورد پیش‌بینی درامدها توسط مدیریت، جلسات سرمایه‌گذاران وتحلیلگران، مجامع خرید سهام یا انصراف از خرید، حضور سرمایه‌گذاران،‌ افشای مربوط به سرمایه‌گذاران در سایتهای خبری شرکت و سایر پرونده‌های قانونی، اطلاعات را به ‌صورت داوطلبانه افشا می‌کنند.

     

     

     

    1-11-  ساختار تحقیق       

    تحقیق حاضر در پنج فصل ارائه خواهد شد. همانطور که ملاحظه گردید در این فصل؛ موضوع، ضرورت انجام تحقیق، اهداف تحقیق، فرضیه­های تحقیق، روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری تحقیق و تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات تخصصی بکار رفته در تحقیق تشریح شد. سایر فصل ها به شرح ذیل تنظیم و ارائه خواهد شد:

    * فصل دوم

    این فصل مروری فشرده بر ادبیات حسابداری و ‌مالی در زمینه تحقیق دارد و ‌ضمن اشاره به مباحث تئوریک مطرح شده، تاریخچه مختصری از تحقیقات انجام شده که به نوعی با موضوع تحقیق در ارتباط هستند، ارائه خواهد شد.

    * فصل سوم

    در این فصل توضیحات تفصیلی راجع به روش تحقیق و ‌مدل‌های مورد استفاده در آزمون فرضیه ها ارائه شده و ‌اهم روش‌های گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق و ‌تجزیه و ‌تحلیل و ‌محاسبات انجام شده مطرح خواهد شد.

    * فصل چهارم

    در این فصل با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده، فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

    * فصل پنجم

    در این فصل ضمن بیان خلاصه‌ای از موضوع تحقیق و روش تحقیق، ‌نتایج آزمون فرضیات تحلیل خواهد شد. همچنین پیشنهاداتی که می‌تواند در تحقیقات آتی مورد استفاده قرار گیرد، ارائه می شود.

     

    [1]- interlocking directors

    [2]- Richardson, Eldon S

    [3] - Mizruchi

    [4] - Reppenhagen

    [5] -Fama and Jensen

    [6]- Smith & Amoako-Adu

    [7]- Madhani

    [8] -i.e. Botosan

    [9] -Bujaki & McConomy

     

    [10]- Byrd, et al., 2010; Ferris, et al

    [11] - union impact theory

    [12]- Wang

    [13] -Geletkanycz & Boyd

    [14]- Deutsch & Ross

    [15] - Borgatti & Foster

    [16]- Stuart & Yim

    Abstract

    This paper studies the effects of interlocked boards of directors on voluntary disclosures, governance practices and earnings quality. The Canadian environment, where director interlocks are prevalent, is examined. A checklist of twenty voluntary disclosure measures from proxy statements is developed. The results find that interlocked boards of directors are negatively associated with voluntary disclosures and positively associated with earnings quality. Consistent with prior research, company size and independence of the chairperson are positively associated with voluntary disclosures. Board interlocks, however, do not have a significant effect on tax avoidance. From an accounting perspective, this study provides evidence that regulator rules and policies limiting interlocks may be unnecessary.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                            صفحه

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات و طرح موضوع

    1-1- مقدمه. 4

    1-2- بیان مسأله و  تبیین موضوع. 4

    1-3- اهمیت موضوع و ضرورت پژوهش... 6

    1-4- اهداف تحقیق.. 7

    1-5- سؤال تحقیق.. 7

    1-6-  فرضیه های تحقیق.. 8

    1-7- روش تحقیق.. 8

    1-8- قلمرو تحقیق.. 8

    1-9- جامعه و نمونه آماری.. 8

    1-10- تعریف واژه ها و اصطلاحات کلیدی.. 9

    1-10-1- کیفیت سود. 9

    1-10-2-  هیئت مدیره مشترک.. 9

    1-10-3- افشاهای داوطلبانه. 9

    1-11- ساختار تحقیق  ............................................................................................................................. 10

    فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه. 12

    2-2- هیئت مدیره 12

    2-2-1- تعریف هیئت مدیره 12

    2-2-2- وظایف هیئت مدیره 12

    2-2-3- تفکیک وظایف اعضای هیئت مدیره 13

    2-3- افشا 14

    2-3-1- ماهیت شفافیت گزارشگری در متون مالی.. 15

    2-3-2- اهمیت شفافیت و افشای داوطلبانه. 16

    2-3-3- هدف افشای اطلاعات مالی.. 16

    2-3-4- اطلاعات مالی برای چه کسانی افشا میشود؟. 17

    2-3-5-  چه میزان اطلاعات مالی لازم است تا افشا شود؟. 18

    2-3-6- چه اطلاعاتی باید افشا شود؟. 19

    2-3-6-1-  افشای اطلاعات کمّی.. 19

    2-3-6-2-  افشای اطلاعات غیرکمّی.. 20

    2-3-7-  نقش شفافیت در گزارشگری مالی.. 21

    2-3-8-  افشای اختیاری در مقابل افشای اجباری.. 22

    2-3-9-  کیفیت افشا، شفافیت و ویژگیهای کیفی صورتهای مالی.. 23

    2-3-10-  روشهای افشا 24

    2-3-10-1-  شکل و ترکیب صورتهای مالی.. 24

    2-3-10-2-  اصطلاحات ویژه و ارائه جزئیات... 24

    2-3-10-3-  اطلاعات داخل پرانتزی.. 25

    2-3-10-4-  یادداشت های همراه 25

    2-3-10-5-  صورت های مکمل و جداول. 26

    2-3-10-6-  گزارش حسابرسی.. 26

    2-3-10-7-  گزارش هیئت مدیره به مجمع صاحبان سهام. 27

    2-3-11-  محدودیت های افشای اطلاعات و افزایش شفافیت... 27

    2-3-12-  چرا شرکتها دست به افشای داوطلبانه می زنند؟. 28

    2-3-13-  مزایای افشا 29

    2-4- کیفیت سود. 30

    2-4-1- مفهوم کیفیت سود. 30

    2-4-2- دیدگاه های مختلف درباره کیفیت سود. 34

    2-4-3- کیفیت سود برای چه کسانی اهمیت دارد؟. 35

    2-4-4- اهمیت ارزیابی کیفیت سود. 35

    2-4-5- ارزیابی کیفیت سود. 36

    2-4-6- عناصر تاثیر گذار برکیفیت سود. 36

    2-5- مروری بر مطالعات خارجی و داخلی.. 41

    2-5-1- مطالعات خارج از ایران. 41

    2-5-2- مطالعات داخل ایران. 43

    فصل سوم : روش تحقیق

    3-1- مقدمه. 48

    3-2- روش تحقیق.. 48

    3-2-1- قلمرو تحقیق.. 49

    3-2-2- جامعه و نمونه آماری تحقیق.. 49

    3-2-3- ابزار جمع آوری داده های تحقیق.. 50

    3-3-  فرضیه‌های تحقیق.. 50

    3-4- متغیر های تحقیق.. 50

    3-4- 1- متغیر های وابسته. 50

    3-4-2-  متغیرهای مستقل.. 52

    3-4- 3- متغیر های تعدیل کننده یا کنترل. 52

    3-5-  مدل های تحقیق.. 53

    3-6-1- روش داده های پانل.. 53

    3-6-1-1- روش اثرات اثبات... 54

    3-6-1-2- روش اثرات تصادفی.. 55

    3-6-1-3- آزمون چاو یا F مقید. 56

    3-6-1-4- آزمون هاسمن.. 56

    3-6-2- آزمون معنی دار بودن مدل. 57

    3-6-3- آزمون معنی دار بودن متغیر های تحقیق.. 58

    3-6- 4- تصمیم گیری برای رد یا پذیرش فرضیه ها 58

    3-7- خلاصه فصل.. 59

    فصل چهارم : تجزیه وتحلیل یافته ها

    4-1- مقدمه. 61

    4-2- نتایج آمار توصیفی.. 62

    4-3- آزمون خود همبستگی.. 64

    4-4-آزمون فرضیه ها 65

    4-4-1- آزمون فرضیه یکم. 65

    4-4-2- آزمون فرضیه دوم. 66

    4-5- خلاصه فصل.. 68

    فصل پنجم : نتیجه­گیری و پیشنهادها

    5-1- مقدمه. 70

    5-2- مروری بر اهداف، مسأله و روش تحقیق.. 70

    5-3- نتایج تحقیق.. 71

    5-4- بحث و نتیجه گیری.. 72

    5-5- پیشنهادها 72

    5-5-1- پیشنهاهای مبتنی بر نتایج حاصل از فرضه های تحقیق.. 72

    5-5-2- پیشنهاها برای پژوهش های آتی.. 73

    5-6- خلاصه فصل.. 74

    فهرست منابع و مآخذ

    الف ) منابع فارسی.. 75

    ب ) منابع انگلیسی.. 77

    پیوست ها

    - اسامی شرکت های بورسی استفاده شده در تحقیق.. 79

    چکیده لاتین.. 85

    منبع:

     

    منابع فارسی و لاتین

    1 احمدپور، احمد. رساییان، امیر. (1386)، اثر عدم تقارن اطلاعات بر اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش اوراق بهادار تهران، مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان، شماره 17، ص ص64- 29.

    2 آذر، عادل و مومنی ، منصور (1379).آماروکاربردآن در مدیریت.انتشارات سمت . جلد دوم،چاپ چهارم،

    3 آذر، عادل. مومنی، منصور. (1385)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، سمت، ج2. چاپ دهم.

    4 ایزدی نیا و مقصودی (1391) بررسی تأثیر کیفیت افشا بر رابطه بین محافظه کاری  و هزینه سرمایه در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .فصلنامه علمی تخصصی – پژوهش های تجربی حسابداری مالی . دانشگاه بین المللی امام خمینی ( ره ) قزوین. صص 39- 51

    5 باتاچاریا، گوری. جانسون، ریچارد. (1369)، مفاهیم و روش های آماری، ابن شهرآشوب، مرتضی. میکائیلی، فتاح. تهران، انتشارات پیام نور، ج2.

    6 پارسائیان علی، تئوری حسابداریمالی، انتشارات ترمه، چاپ اول، 1386

    7 پارسائیان علی، تئوری حسابداری، انتشارات ترمه،چاپ سوم، 1388

    8 تجویدی الناز، شفافیت وکارایی بازارسرمایه، مجله حسابدار، شماره 196، 1387، صص 34-43

    9 خواجوی شکرالله، 1384 ، بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تأکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران،سال دوازدهم شماره٤

    10 راهنمای رودپشتی ، فریدون. اله کرم صالحی (1389). مکاتب وتئوری های مالی وحسابداری . دانشگاه آزاد اسلامی           ( تهران مرکزی ).

    11 سجادی سیدحسین، 1390 ،تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود ،مجله ی حسابدار رسمی، سال ششم، شماره ی 5

    12 سیدحسین علوی طبری؛ ویدامجتهدزاده؛ غلامرضاسلیمانی امیری؛ یلدا عاملی .  1388 . رابطه کیفیت سود وسود تقسیمی در شرکت‌های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران . فصلنامه بررسیهای حسابداری وحسابرسی .دوره 16، شماره 3، زمستان

    13 شباهنگ، رضا. مدیریت مالی. تهران: سازمان حسابرسی، 1374. 2 جلد

    14 شریعتی محمد، شفافیت درگزارشگری مالی، مجموعه مقالات همایش شفافیت درگزارشگری مالی نظام بانکی، 1386

    15 صمدی لرگانی محمود،1389 تبیین ارتباط بین شفافیت گزارشگری مالی باگزارشگری مالیاتی، پایان نامه دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،

    16 طاهری‌ ماندانا، شفافیت،‌ مشکلات و راهکارها،‌ مجموعه مقالات چهارمین همایش سراسری سالانه دانشجویان حسابداری ایران،‌ 1389

    17 عالی ور،عزیز.(1365)، افشا در گزارشگری مالی، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی، موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی و سازمان برنامه، شماره68.

    18 عرب مازاریزدی، محمد. ارزیتون،رضا. (1386)، رابطه ویژگیهای ساختار مالی و عملکردی شرکتها با سطح افشای اطلاعات در صورت های مالی، دانش حسابرسی، شماره22.ص ص15-4.

    19 فخاری و هدایت تبار ( 1390 ) مطالعه بین کیفیت افشا و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران. دانشگاه آزاداسلامی . واحد بابل . پایا نامه کارشناسی ارشد.

    20 قره باغی، مهدی.(1387)، بررسی رابطه بین گزارشگری حسابرسان و کیفیت اقلام سود تعهدی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران.

    21 کرباسی یزدی، حسین.(1386)، تئوری حسابداری، مرکز آموزش عالی علمی - کاربردی کمیته امداد امام خمینی (ره).

    22 کردستانی غلامرضا، 1386 ، بررسی رابطه بین ویژگی های کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی، سال چهاردهم، شماره 48

    23 کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، مفاهیم نظری گزارشگری مالی، انتشارات سازمان حسابرسی، 1389

    24 . گجراتی، دامودار.(1371)، مبانی اقتصاد سنجی، حمید ابریشمی ، تهران، دانشگاه تهران، ج2

    25  ملکیان ، اسفندیار ، مجتبی عدیلی و سید جواد ابراهیمیان (1390) بررسی رابطه بین کیفیت افشا و هزینه سرمایه در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران . نهمین همایش سراسری حسابداری . دانشگاه سیستان و پلوچستان. زاهدان. 21 ازریبهشت. ماه

    26 نوروش و حسینی(1388)  رابطه بین کیفیت افشای شرکتی ومدیریت سود در شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادارتهران. نهمین همایش سراسری حسابداری . دانشگاه سیستان و پلوچستان. زاهدان. 21 ازریبهشت. ماه

    27  هاگن، رابرت(1385)، ترجمه علی پارسائیان، " تئوری نوین سرمایه گذاری"، جلددوم، انتشارات ترمه.

     

    28- Glosten , L. and P. Milgrom , Bid-ask and transaction pricesin a specialist market withheterogeneously informed traders., Journal of Financial Economics 26 (march ),1985 :p 71-100

    29-Hoje Jo, YongtaeKim . Disclosure frequency and earning management . Journal of FinancialEconomics 84 , 2007 . P561-590.

    30-Hendriksen Eldon S., Michel F. Vanbreda, Accounting Theory, Fifth Edition, 1993.

    31-Chang, M., D’Anna, G., Watson, I., Wee, M. (2008). “Does Disclosure Quality via Investor RelationsAffect Information Asymmetry? ”.Australian Journal of Management,Vol.33,No. 2.

    32-Drake ,Michael S . Myers, Jams N. Myers Linda A. (2008), Disclosure Quality and the Mispricing of Accruals and Cash flow , pp.1-30, Available at ssrn.

    33-Hoje Jo, YongtaeKim . (2007), Disclosure frequency and earning management, Journal of Financial Economics, vol. 84, pp.561-590.

    34-Lobo ,Gerald J .Zhou Jian , (2001), Disclosure Quality and Earning Management, pp.1-23.Available at ssrn.

    35-Shaw Kenneth W ,( 2003), corporate disclosure quality, earning smoothing , and earnings,  timeliness. Journal of Business Research, vol. 56, pp. 1043-1050.

    36-Madhani M. Pankaj, Role of Voluntary Disclosure and Transparency in Financial Reporting, The Accounting World, 2009, pp. 63-66

    37-Vishwanath T., D. Kaufmann, Towards Transparency in Finance and Governance, Working Papers of The World Bank, 1999

    38-Hutton, A. and P. Stocken. 2009. Prior forecasting accuracy and investor reaction to managementearnings forecasts. Working paper, Boston College

     

                                                                                                                                                     

     

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشای اختیاری و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش :مالی چکیده: در این تحقیق به بررسی ارتباط شفافیت سود و ریسک نقدینگی درشرکت های پذیرفته بورس اوراق بهادار تهران پرداخته می شود. ما در این تحقیق بررسی خواهیم کرد که افزایش شفافیت سود شرکتها ، ریسک نقدینگی را کاهش می دهد . متغیر وابسته تحقیق ریسک نقدینگی و متغیر مستقل تحقیق شفافیت سود است.برای سنجش شفافیت سود از مدل ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A » گرایش : حسابداری چکیده تغییر یا تعویض حسابرسان در محافل حرفه ای ناشی از دلایل مختلفی می باشد. علاوه بر اجبارهایی که اداره کنندگان بازارهای سرمایه برای تعویض حسابرس در نظر گرفته اند، تغییر حسابرس ممکن است ناشی از مکانیزم های حاکمیت شرکتی موجود در داخل سازمان باشد بگونه ای که حسابرسی را انتخاب نمایند که دارای بیشترین استقلال و ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد حسابداری چکیده : تحقیق حاضر به مطالعه تاثیر اندازه شرکت و کیفیت حاکمیت شرکتی بر افشای مطلوب شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در راستای این هدف، کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که اطلاعات مورد نیاز را در سالهای 1390-1386 ارائه نموده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند که در مجموع 112 شرکت از صنایع مختلف ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A » چکیده : پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر میزان رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان یک فاکتور موثر بر تصمیمات سرمایه گذاران می باشد.دوره زمانی تحقیق بین سالهای 88 ...

پایان ­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده: موسسات حسابرسی مفاهیم نظری و تجربی مهمی برای تعیین حق الزحمه حسابرسی دارند. آنها جهت قیمت گذاری خدمات حسابرسی از عوامل گوناگونی استفاده می کنند و تحقیقات زیادی نیز در رابطه با شناسایی و ارزیابی این عوامل انجام شده است. عواملی که در اغلب مطالعات مدنظر قرار گرفته اند شامل عوامل ریسک، حجم و پیچیدگی عملیات واحد مورد ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد "MA " چکیده تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین سود نقدی سهام و رشد درآمد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و در قلمرو زمانی 1386 تا 1391 انجام شده است. بدین منظور تعداد 41 شرکت و با تخمین 3 مدل رگوسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از اجرای آزمون فرضیات نشان داد که نسبت های پرداخت سود سهام با رشد درآمد آتی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش مالی چکیده: هدف این پژوهش، بررسی نقش اقلام تعهدی در ارزیابی و پیش‌بینی جریان‌های نقدی شرکت‌ها است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل داده‌های تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی 103 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1386 تا ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) رشته و گرایش: حسابداری چکیده : موضوع پایان نامه حاضر«تاثیرمدیریت سودبررابطه حاکمیت شرکتی وکیفیت سود» می باشد. دراین پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت سود و کیفیت سود، حاکمیت شرکتی و کیفیت سود، مدیریت سود و حاکمیت شرکتی و کیفیت سود با حضور متغیرهای کنترل پرداخته شده است. قلمرو مکانی تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار ...

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

پايان­نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني )گرايش مديريت مالي( مهر ماه 1391 فصل اول کليات تحقيق 1-1) مقدمه هزينه ­هاي ماليات بر درآمد از مهم­ترين هزينه­هاي شرکت ها م

ثبت سفارش