پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

word 2 MB 29800 120
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A »

    چکیده :

     

    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر میزان رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان یک فاکتور موثر بر تصمیمات سرمایه گذاران می باشد.دوره زمانی تحقیق بین سالهای 88 الی 92 می باشد که از صنایع مختلف در بورس اوراق بهادار تهران لحاظ گردیده است .که از روش رگرسیون ساده و چند متغیره مورد آزمون قرار گرفته است نتایج پژوهش حاکی از آن است که از بین متغیرهای مستقل متغیر رتبه تمرکز مالکیت و نسبت اعضاء موظف بیشترین تاثیر را بر مسئولیت پذیری اجتماعی داشته است و از بین متغیرهای کنترلی تنها متغیر میزان تحصیلات بر روی متغیر وابسته که همان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها می باشد تاثیر گذار است.

     

    واژه های کلیدی :ترکیب مالکیت ، هیات مدیره ، مسئولیت پذیری اجتماعی

     مقدمه

    وجود بازارهای سرمایه، یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی می باشد.بازارهای سرمایه ای و شرکت های سهامی این امکان را فراهم می آورند که تعداد زیادی از صاحبان سرمایه، با سرمایه های کوچک و بزرگ، در یک واحد اقتصادی مشارکت کنند وبه این ترتیب ، مشکل تأمین سرمایه های کلان برای ایجاد طرحهای صنعتی بزرگ برطرف می گردد. هر کشوری می تواند با ایجاد بازار بورس مطمئن وامن، سرمایه های سرگردان جامعه را جمع آوری کرده و آن را در مسیرهای  تولید و ایجاد ارزش افزوده  هدایت کند و از طریق این ارزش افزوده (حقوق، سود سهام و سهم دولت به عنوان مالیات و...) گامی به طرف توسعۀ اقتصادی کشور بردارد.

    حسابداری دارای ماهیتی اجتماعی است که باتفکیک مالکیت از مدیریت، رشد و توسعه یافته و برحمایت از سرمایه گذاران بالفعل وبالقوه تأکید دارد. برای کنترل حسابداری ساختگی اکثر کشورها بر مفهوم افشا و شفافیت تأکید کرده اند. مبحث افشای اطلاعات مهمترین بخش ساختار مالکیت و حاکمیت شرکتی به شمار می آید. هر چه عملیات داخلی شرکت و جریان نقدینگی آن روشن تر باشد ودقیق تر گزارش شود زمینه های اختلاس و سوء مدیریت برای مدیران و سهامداران عمده محدودتر می شود. مهمترین مبحث در زمینه افشای اطلاعات آنست که همه عوامل مؤثر بر بهای سهام باید در زمان مناسب و با دقت کافی گزارش شوند. این اطلاعات در مرحله نخست عبارتست از : 1- صورت درآمدها 2- خرید و فروش دارایی ها 3- تغییرات هیئت مدیره 4- درصد مالکیت مدیران اجرایی 5- تغییر در مالکیت شرکت 6- سایر اطلاعاتی که در مرحله بعدی قابل افشا هستند عبارتند از : 7- مبلغ پاداش هیئت مدیره  8- راهبرد شرکت 9- تراکنش زیرخطر ترازنامه

    در فصل اول پس از بیان مسئله تحقیق، به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق می پردازیم. همچنین اهداف تحقیق را در قالب اهداف کلی و ویژه بیان می کنیم. چارچوب نظری تحقیق که بنیان اصلی طرح سئوال و موضوع تحقیق بوده است در این فصل آورده شده  و در ادامه  به مدل تحقیق و فرضیه های تحقیق نیز اشاره شده است. در پایان این فصل  تعاریف واژه ها و اصطلاحات آمده است.

     

    1-2 بیان مسئله

    مسئولیت اجتماعی شرکتها [1]موضوع حساسیت برانگیز و روبه توجه در سالهای اخیر بوده و عامل اساسی بقایای هر سازمانی محسوب می شود و سازمانهای سرآمد به عنوان سازمانهایی پاسخگو، برای شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان خود در قبال عملکردشان باید تعهدات خود به مسئولیت اجتماعی را از طریق ارزشهای خویش ابراز دارند و اطمینان حاصل کنندکه این تعهدات در سراسر سازمان جاری می شوند، به جرات می توان گفت یکی از معدود متغیرهای بسیار مهم که با مسئولیتهای اجتماعی شرکتها سنجیده نشده و همچنان مبهم و ناشناخته می باشد  ساختار مالکیت در شرکتها می باشد. ساختار مالکیت در ادبیات شرکتی دارای یک جایگاه هسته ای و مشخص است. تعیین نوع ساختار و ترکیب سهامداران شرکت یک ابزار کنترل و اعمال حکمرانی در شرکتهاست. این بعد از حاکمیت در قالب ابعاد مختلف تعیین کننده نوع مالکیت شرکت نظیر توزیع مالکیت، تمرکز مالکیت، وجود سهامداران عمده جزئی و اقلیت در ترکیب مالکیت شرکت و درصد مالکیت آنها قابل بررسی است. یکی از گروههای استفاده کننده از صورتهای مالی سهامداران هستند از این رو عموما این گونه تصور می شود که ساختار مالکیت شرکتها ممکن است به تغییر رفتار شرکت ها منجر شود این امر از فعالیت های نظارتی که سرمایه گذاران مختلف در این ساختار انجام می دهند، نشات می گیرد.

    با توجه به مطالب فوق هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی شرکتها با ساختار و ترکیب مالکیت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. از جمله عوامل دیگر موثر بر میزان رعایت مسولیت پذیری اجتماعی از سوی شرکتها مدیریت ارشد شرکتهامی باشد نوع نگاه مدیریت به نقش و وظیفه شرکت در جامعه می تواند بر این نقش شرکتها موثر باشد اگر مدیران نسبت به این موضوع بی تفاوت باشندو صرفا منافع کوتاه مدت خود و سهامداران را مدنظر داشته باشند مسولیت پذیری اجتماعی کمتری از خود نشان خواهد داد. در این تحقیق بر آن هستیم تا این دوعامل – ترکیب سهامداران و ترکیب مدیران – بر میزان مسولیت پذیری اجتماعی شرکتها مورد بررسی قرار گیرد. در این صورت سوال مطرح این است که آیا متفاوت بودن ساختار مالکیت شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها تاثیر دارد؟ یعنی اگر مالکان شرکتها را گروههای مختلف، مانند دولت، موسسات مالی، بانکها و شرکتهای دیگر تشکیل دهند، مسئولیت پذیری آنها چگونه خواهد بود ؟و وجود کدام یک از این ترکیب های متفاوت مالکیت موثرتر است.

     

    1-3 ضرورت و اهمیت انجام تحقیق

    یکی از مهمترین هدفهای واحدهای تجاری، به حداکثر رسانیدن حقوق صاحبان آن است (حداکثر کردن ارزش سهام شرکت) اگرچه امروزه، ملاحظات اجتماعی نیز می تواند هدف عمده واحدهای انتفاعی محسوب شود.

    مثلاً صرفه جویی درانرژی یا حداقل کردن آلودگیهای محیط زیست یا تأمین نیازهای جامعه، از جمله هدفهای اجتماعی قلمداد می گردند. خط مشی های یک واحد انتفاعی، استراتژیهایی است که برای دستیابی به هدفها انتخاب و به کار گرفته می شود (شباهنگ، 1387 ،4).

    از لحاظ تئوریک، هدفها و خط مشی های یک شرکت سهامی توسط صاحبان آن (سهامداران) از طریق هیأت مدیره انتخابی توسط مجمع عمومی صاحبان سهام تعیین می شود. اما ، با توجه به اختیارات عمده ای که به مدیریت سطح بالای شرکت ها داده می شود، هدفها و خط مشی ها عملاً توسط مدیریت تعیین می گردد. به ویژه این تحقیق، اولین تحقیق جهت بررسی این موضوع است که آیا ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها می تواند بر مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانها تاثیرگذار باشد یا خیر؟

    اهمیت این تحقیق آن است که به گونه ای تجربی یه تحلیل گران مالی، سرمایه گذاران  مدیران و استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری نشان می دهد که مسئولیت پذیری شرکتها را چگونه از ساختار مالکیت آنها ارزیابی نمایند.

     

    1-4 اهداف تحقیق

    هدف کلی :

    شناسایی و تبیین عوامل موثر بر میزان رعایت مسولیت پذیری اجتماعی به عنوان یک فاکتور موثر بر تصمیمات سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار.

    اهداف خاص این تحقیق:

    شناسایی وجود رابطه بین ترکیب سهامداران بر میزان مسولیت پذیری اجتماعی شرکتها

    شناسایی وجود رابطه بین ترکیب هیات مدیره با میزان مسولیت پذیری اجتماعی شرکتها

    هدف کاربردی:

    سرمایه گذاران از اطلاعات مورد استفاده در این پایان نامه استفاده نمایند تا برنامه ریزی و  تصمیم گیری های بهتری انجام دهند.

     

    1-5 سوالات تحقیق

    آیا بین رتبه تمرکز مالکیت  شرکتها با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین نوع مالکیت  شرکتها با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین نسبت هیات مدیره موظف شرکتها با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین نقش دوگانه رئیس هیات مدیره با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین نسبت تغییرات هیات مدیره شرکتها با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها رابطه معناداری وجود  دارد؟

     

    -6 مدل تحقیق

    تعداد سنوات تداوم فعالیت شرکتها

    میزان تحصیلات دانشگاهی کارکنان

     

    نسبت اهرمی

     

    نسبت بازده دارائیها

    نوع اظهار نظر

    حسابرس مستقل

     

    متغیر های کنترل

    نسبت هیات مدیره موظف

    نقش دوگانه رئیس هیات مدیره

    متغیر وابسته:

    مسئولیت پذیری اجتماعی

    متغیر مستقل:

    ترکیب مالیکت و هیامت مدیره

    نسبت تغییرات هیات مدیره

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-6-1 فرضیه های تحقیق

     فرضیه 1. بین رتبه تمرکز مالکیت شرکتها با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها رابطه معناداری وجود دارد

    فرضیه 2. بین نوع مالکیت  شرکتها با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها رابطه معناداری وجود دارد

    فرضیه 3. بین نسبت هیات مدیره موظف شرکتها با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها رابطه معناداری وجود دارد

    فرضیه 4. بین نقش دوگانه رئیس هیات مدیره با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها رابطه معناداری وجود دارد

    فرضیه 5. بین نسبت تغییرات هیات مدیره  شرکتها با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها رابطه معناداری وجود دارد

     1-6-2 روش های تعیین متغیر های مستقل

    رتبه تمرکز مالکیت شرکتها: به کمک مدل هرفیندال – هیرشمن اندازه گیری خواهد شد  که در زیر توضیح داده شده است:

    برای مشخص نمودن وجود سهامدار عمده یا نهادی در شرکت کافی است رتبه تمرکز مالکیت شرکت را محاسبه نمائیم هرچه این شاخص بزرگتر باشد تمرکز سهامداران بیشتر است

    تمرکز مالکیت عبارت است از چگونگی توزیع سهام بین سهامداران شرکتهای مختلف .هر چه تعداد سهامداران کمتر باشد، مالکیت متمرکزتر خواهد بود در این تحقیق به منظور محاسبه نسبت تمرکز مالکیت از شاخص "هرفیندال– هیرشمن" استفاده شده است شاخص مزبور از مجموع مجذور درصد سهام متعلق به سهامداران شرکت ها بدست می آیدشاخص به موازات افزایش میزان تمرکز مالکیت افزایش پیدا کرده و در شرایطی که کل سهام متعلق به یک نفر باشد، بیشترین ارزش را به خود اختصاص داده و معادل 10000 واحد محاسبه می شود در صورتی که ساختار مالکیت پراکنده بوده و کلیه سهامداران دارای نسبتهای مساوی باشند شاخص HHI کمترین ارزش را پیدا کرده و معادل 10000/ N محاسبه می شود

    HHI = ∑ (pi /p *100 )2

    نوع مالکیت شرکتها : اگر بر اساس تعریف قانون محاسبات عمومی اگر شرکت دولتی تلقی شد عدد 1 و در غیر اینصورت عدد 0 داده خواهد شد . (قانون محاسبات عمومی کشور،ماده 4)

     

    نسبت هیات مدیره غیر موظف : تعداد اعضای غیر موظف هیات مدیره تقسیم بر تعداد کل هیات مدیره شرکتها

    نسبت تغییرات هیات مدیره : تعداد هیات مدیره  جابجا شده شرکتها در بین سالهای 88 الی 92

    نقش دو گانه هیات مدیره : اگر رئیس هیات مدیره همان مدیر عامل باشد عدد 1 و در غیر اینصورت عدد 0 داده خواهد شد .

     

    [1] -csr

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    The effect of ownership and board composition on corporate social responsibility listed firms in Tehran Stock Exchange

     

    Abstract

    This study examines the relationship between ownership and board composition effects on corporate social responsibility(csr) in firms listed in Tehran stock exchange deals. The aim of this study was to identify the factors affecting the rate of compliance with social responsibility as a factor influencing investment decisions.

    This time period is between 2009 to 2012 different industries in Tehran Stock Exchange, which also has been the simple and multivariate regression tested. The results indicate that the independent variable ranking between ownership concentration and the proportion of members required to have the greatest effect on social responsibility Among the control variables and the dependent variable, level of education on the social responsibility of companies is to be effective..

     

    Keywords: ownership structure, board of directors, social responsibility

     

  • فهرست:

     

     

    فهرست مطالب

            عنوان                                                                                                                   صفحه

    چکیده   ..............................................................................................................................................................    1

    فصل اول :کلیات                                                                                                           2

    . مقدمه  ..............................................................................................................................................    3

    . بیان مسئله  ......................................................................................................................................    4    

    . ضرورت و اهمیت انجام تحقیق  ......................................................................................................    5

    . اهداف تحقیق  ...................................................................................................................................... 5

    . سولات تحقیق  ...................................................................................................................................  6

    . مدل تحقیق   ........................................................................................................................... ..........  7        

    1-6-1  . فرضیه های تحقیق   .........................................................................................................................    8

    1-6-2  . روشهای تعیین متغیر مستقل..............................................................................................................    8

    . روش تعیین متغیر وابسته   ................................................................................................................    9

    . متغیرهای کنترل .....................................................................................................................  ..........   9 

    1- 9      . قلمرو تحقیق ....................................................................................................................................   10

    1- 10   .جامعه آماری(N)  .................................................................................................................................. 10

    . نمونه آماری(n)   ..............................................................................................................................   10

    . تعاریف عملیاتی.................................................................. . ............................................................    12

     . استفاده کنندگان از تحقیق..................................................................................................................  13

     .ساختار کلی تحقیق  ..............................................................................................................................13

    فصل دوم : مبانی نظری و پیشین                                                                                   15

    2-1  . مقدمه   ............................................................................................................................................... ..   16  

    2-2  . مبانی نظری متغیر مستقل ....................................................................................................................   16

    2-2-1  . مقدمه...............................................   ............................................................................................    16     

    2-2-2  . تئوری ساختار مالکیت...............   ...................................................................................................    17

    2-2-3  . تعاریف حاکمیت شرکتی.....   .........................................................................................................    18

    2-2-4  . تئوری نمایندگی..................................................................................   ..........................................   20 

    2-2-5  . مالکیت نهادی..................................................................   ............................................................    22

    2-2-6  . ترکیب مالکیت و حاکمیت شرکتی   ................................................................................................   23

    2-2-7  . ترکیب مالکیت و سهامداران عمده......   ..........................................................................................   24

    2-2-7-1  . فرضیه نظارت کارآ......   .......................................................................................... ................. .  25  

    2-2-7 -2 . فرضیه همسویی استراتژیک......   ..........................................................................................      25  2-2-7 -3 . تأثیر سهامداران عمده مالی بر هزینه های نمایندگی.............................................................      26

    2-2-8  . رابطه ساختار مالکیت با کارایی بازار سرمایه.....................................................................................   26

    2-2-9  . رابطه ترکیب مالکیت با نقدشوندگی بازار.........................................................................................   27

    2-2-10  . سهامداران نهادی و عمده به عنوان ناظر.......................................................................................   31

    2-2-11  . تاثیر تمرکز مالکیت بر قیمت سهام................................................................................................   32

    2-2-12  . ساختار مالکیت و ارزش گذاری اقلام تعهدی اختیاری.................................................................    33

    2-2-12-1 . تضاد منافع بین سهامداران ومدیریت.........................................................................................   34

    2-2-12-2 . اعمال کنترل مطلق از سوی سهامداران عمده..........................................................................   34

    2-2-12-3. منحصر شدن اتخاذ تصمیمات از سوی مدیران..............................................................................34

    2-2-12-4. تضییع شدن حقوق سهامداران........................................................................................................35

    2-3      . مبانی نظری متغیر وابسته؛ مسئولیت اجتماعی...............................................................................   36

    2-3-1  . مقدمه......................................................................  ......................................................................   36

    2-3-2  . تعریف مسئولیت اجتماعی..................................................................................................................  37

    2-3-3  . ابعاد مسئولیت اجتماعی. ..................................................................................................................   40

    2-3-4  . ایجاد ارزش از طریق مسئولیت اجتماعی. .......................................................................................   41

    2-3-5  . تحلیل علمی برنامه­ های دارای دغدغه ی اجتماعی شرکت ها.....................................................    45

    2-3-6.  . برخی مفاهیم کلیدی مسؤولیت اجتماعی شرکت ها......................................................................     46

    2-3-7  . مسئولیت اجتماعی شرکت ها در ایران و موانع موجود   ................................................................   47

    2-3-8 . رابطه توسعه ی منابع انسانی در سازمان و مسئولیت پذیری اجتماعی...............................................  52

    2-3-9 . انواع مسئولیت پذیری سازمانها...............................................................................................................54

    2-4     . پیشینه تحقیق  ..................................................................................................................................   54

    2-4-1 . مروری بر پژوهش های انجام شده در ایران.......................................................................................   54

    2-4-2. سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته در خارج.....................................................................................56

    فصل سوم : روش شناسی و روش انجام تحقیق                                                            61

    3-1  . مقدمه   .................................................................................................................................................   62 

    3-2  . طرح تحقیق   .......................................................................................................................................   62

    3-3  . سوالات تحقیق.................................................   .................................................................................   62

    3-4  . فرضیات  تحقیق   ...............................................................................................................................    62

    3-5  . متغیرها...........................  ..... ................................................. .............................................................   63

    3-5-1  . متغیر مستقل   .................................................................................................................................    63

    3-5-1-1.تمرکز مالکیت........................................................................................................................................63

    3-5-1-2.نوع مالکیت............................................................................................................................................64

    3-5-1-3. نسبت موظف هیات مدیره غیر موظف.................................................................................................64

    3-5-1-4. نسبت تغییرات هیات مدیره...................................................................................................................64

    3-5-1-5. نقش دو گانه هیات مدیره.....................................................................................................................64

    3-5-2  . متغیرهای وابسته....     .....................................................................................................................    64

    3-5-2-1. مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها ......................................................................................................64

    3-5-3 . متغیرهای کنترلی ....................................................................................................................................65

    3-5-3-1. نسبت اهرمی .......................................................................................................................................65

    3-5-3-2. تعداد سنوات تداوم فعالیت شرکتها ......................................................................................................65

    3-5-3-3. میزان تحصیلات دانشگاهی کارکنان...................................................................................................65

    3-5-3-4. نسبت بازده دارائیها...............................................................................................................................65

    3-5-3-5. نوع اظهار نظر حسابرس مستقل..........................................................................................................66

    3-6  . جامعه آماری ،چگونگی نمونه گیری ونمونه ها......................................................................................   66

    3-7   . قلمرو تحقیق  .......................................................................................................................................   67

    3-8  . مراحل آزمون فرضیه ها..........................................................................................................................   68

    3-8-1  .  برازش مدل رگرسیون......................................................................................................................    68

    3-8-2  . طرح آزمون آماری فرضیه ها...........................................................................................................     68

    3-9  . خلاصه فصل سوم..................................................................................................................................    70 

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها                                                  71

    4-1  . مقدمه   ..................................................................................................................................................   71

    4-2  . آزمون های پیش شرط مناسب بودن مدل رگرسیون...........................................................................    72

    4-2-1. آماره‏های توصیفی..................................................................................................................................  73

    4-3 . بررسی همبستگی بین متغیرها.....................................................................................................................74

    4-4  . آزمون معنادار بودن رگرسیون...............................................................................................................    76

    4-5 .آزمون معنار بودن ضرایب ...........................................................................................................................78

    فصل پنجم : نتایج تحقیق و پیشنهادات                                                              100

    5-1  . مقدمه   ..............................................................................................................................................    101

    5-2  . بیان نتایج..............................   ...........................................................................................................   101

    5-2-1  . نتایج آزمون فرضیه اصلی ............................................................................................................ ..  101

    5-2-2  . نتایج آزمون فرضیه فرعی اول.......................................................................................................   102

    5-2-3  . نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم......................................................................................................    103  

    5-2-4  . نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم....................................................................................................    105

    5-2-5  . نتایج آزمون فرضیه فرعی چهارم ...............................................................................................    106

    5-2-6  . نتایج آزمون فرضیه فرعی پنجم.................................................................................................    106

    5-3  . نتیجه گیری کلی.....     ...................................................................................................................   107

    5-4  . پیشنهادها......................    ..............................................................................................................    108

    5-4-1. پیشنهادهای برخواسته از تحقیق ......................................................................................................108   

    5-4-2  . پیشنهاد آتی تحقیق....................................................................................................................    108

    5-5     . محدودیت های تحقیق .................. ..  ......................................................................................    109

     

    منابع و ماخذ                                                                                                 110

    چکیده انگلیسی                                                                                                                            114

     

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                                                        صفحه

     

      جدول 2-1   دیدگاههای مسئولیت اجتماعی...................................................................................................39

      جدول 2-2   اقدامات انجام شده توسط بازیگران در ارتباط با مسئولیت اجتماعی در سازمانها......................48

      جدول 4-1   جدول خلاصه ای از آماره های توصیفی               ....................................................................................73

     جدول 4-2  جدول ضرایب همبستگی بین متغیرها را بیان می کند ........................................................... 75

     جدول4-3   جدول خلاصه مدل رگرسیون چند گانه (تفسیرR2)                                                                      ..........................................................76

     جدول 4-4  جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری خطی مدل رگرسیون .................................................77  

       جدول4-5   جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب برای فرضیه ....................... ........................ 79                

     

    جدول4 -6   جدول Rچند گانه مربوط به فرضیه اول  ..................................  .......................................  .80

    جدول 4-7    جدول آنالیز واریانس( فرضیه اول)   .......................................... .....................................    81

    جدول 4- 8   جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب(برای فرضیه اول)   .............................      82

    جدول 4- 9  جدول مربوط به فرضیه دومR چند گانه  ........................................................................    83

    جدول 4-10  جدول آنالیز واریانس فرضیه دوم   .......................................................................................84        

    جدول 4-11  جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب برای فرضیه دوم   .....................................85

    جدول 4-12  جدولRچندگانه  مربوط به فرضیه سوم   ...........................................................................85 

    جدول 4-13  جدول آنالیز واریانس فرضیه سوم    ....................................................................................86

    جدول 4-14  جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب برای فرضیه سوم   ...................................88

    جدول 4- 15 جدول Rچند گانه مربوط به فرضیه چهارم                                                            ......................................................................88 

    جدول 4-16  جدول آنالیز واریانس فرضیه چهارم                                                     ..............................................................................  89

    جدول 4-17  جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب برای فرضیه چهارم                                                                                    ................................90 

    منابع فارسی

    آذر، عادل؛ مومنی، رحیم، (1387)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات دانشگاه پیام نور.

    احمدوند، ژیلا، (1385)، بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد ،دانشگاه الزهراء (س).

    اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 42.

    برادران شرکاء، حمیدرضا، (1378)، نقش دولت در جهان در حال تحول، مؤسسه مطالعات و  پژوهش های بازرگانی.

    بزرگی، فرزاد، (1383)، اهداف فردی سازمانی و اجتماعی، ماهنامه تدبیر، شماره  144.

    جلالی، فرهاد، (1387)، حاکمیت شرکتی و حرفه حسابداری، ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران (مجله حسابداری)، شماره 196 .

    چاوش باشی، فرزانه، (1387)، درآمدی بر مسئولیت اجتماعی سازمان، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی 1، مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.

    چاوش باشی، فرزانه، (1387)، درآمدی بر مسئولیت اجتماعی سازمان، ماهنامه علمی-پژوهشی، انجمن مدیریت ایران.

    چاوش باشی، فرزانه، (1387)، مسئولیت اجتماعی سازمان و اخلاق مدیران، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی 2، مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.

    حاجی کریمی، عباسعلی، (1383)، توسعه منابع انسانی و نقش آن در ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانها، فرهنگ، ارزش ها و اخلاقیات، مجله پیام مدیریت، شماره 9-10، زمستان 1382 و بهار 1383.

    حساس یگانه ، یحیی، (1384)، فلسفۀ حسابرسی، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران .

    حساس یگانه، یحیی؛ پوریانسب، امیر، (1384)، نقش سرمایه گذاران نهادی در حاکمیت  شرکتهای سهامی، ماهنامه حسابدار، شماره های 164 و 165 ،

    11- شباهنگ، رضا، (1387)، مدیریت مالی (جلد اول)، انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.

    12- شباهنگ، رضا، (1387)، تئوری حسابداری (جلد اول) ، انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی .

    13- فروغی، داریوش، (1387)، میرشمس شهشهانی، مرتضی، پورحسین، سمیه، (1387)، نگرش مدیران درباره افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی: شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (1386)، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 52.

    14- گروه کارشناسان ایران، (1386)، مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) با رویکرد مدل EFQM، انتشارات کیفیت و مدیریت با همکاری نشر مرندیز.

    14- گودرزی، (1387)، حسابداری ساختگی و تاثیر حاکمیت شرکتی، ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران (مجله حسابداری)، شماره 196.

    16- نمازی، محمد؛ کرمانی، احسان، (1387)، تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره 15  شماره 53.

     17- خواجوی،شکرالله؛ بایزدی،انور؛ جبارزاده کنگرلویی،سعید ،(1390)،بررسی رابطه بین مدیریت سود ومسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ،مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز دوره 3،شماره 1.

     18- نوروش، ایرج، (1384)، بررسی مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 22، شماره2.

    19- نوروش، ایرج؛ ابراهیمی کردار علی، (1384)، بررسی و تعیین رابطه ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعاتی، نشر نی.

     

    ب) منابع لاتین

    20- Aishah، Sheikh Abu Bakar ، Rashid Ameer(2011)

    University Selangor, Malaysia

    21- Adams،Brean،A.Kenneth،carow،perry،Tod,2009،" Earnings management and initial puplic offerings : The case of the depository industry "  ، journal of Banking & finance، 33، 2363- 2372

    22- Aditya.,Birla(2002).Center for Community Initiative and Rural Development (ABCCIRD),Indian.

    23- Ballarpur Industries and CSR(2002).Corporate Social Responsibility in Indianwhat& why?

    24- Demsetz Harold, Villalonga Belen. Ownership Structure and Corporate Performance. Journal of Corporate Finance 2001; 7: 209-233.

    25- European Commission, Corporate Social Responsibility a business contribution to sustainable development, Employment & social affairs, July 2002.

    26- European Commission, Corporate Social Responsibility a business contribution to sustainable development, Employment & social affairs, July 2002.

    27- Han, Ki C. & David Suk,2006,"The Effect of Ownership Structure on Firm Performance: Additional Evidence", Review of Financial


موضوع پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پايان­نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني )گرايش مديريت مالي( مهر ماه 1391 فصل اول کليات تحقيق 1-1) مقدمه هزينه ­هاي ماليات بر درآمد از مهم­ترين هزينه­هاي شرکت ها م

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A » گرایش : حسابداری چکیده تغییر یا تعویض حسابرسان در محافل حرفه ای ناشی از دلایل مختلفی می باشد. علاوه بر اجبارهایی که اداره کنندگان بازارهای سرمایه برای تعویض حسابرس در نظر گرفته اند، تغییر حسابرس ممکن است ناشی از مکانیزم های حاکمیت شرکتی موجود در داخل سازمان باشد بگونه ای که حسابرسی را انتخاب نمایند که دارای بیشترین استقلال و ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده در تحقیق حاضر به بررسی ارتباط حاکمیت شرکتی و ریسک شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده و همچنین رابطه بین سهامداران نهادی و حاکمیت شرکتی و ازسوی دیگر رابطه بین سهامداران نهادی و ریسک نیز مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری و ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده: پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده که روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. یکی از روش‌های حاکمیت شرکتی تعیین نوع ساختار مالکیت و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: با توجه به اینکه بر اساس تئوری نمایندگی حاکمیت شرکتی برای فراهم آوردن امکان کنترل و ایجاد توازن بین منافع مدیران و سهامداران و در نتیجه کاهش تضاد نمایندگی ایجاد می شود، شرکت هایی که کیفیت نظام حاکمیت شرکتی بهتری دارند، باید کمتر با مشکل تضاد نمایندگی روبرو باشند. از این رودر این تحقیق، در پی شناسایی ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد حسابداری چکیده : تحقیق حاضر به مطالعه تاثیر اندازه شرکت و کیفیت حاکمیت شرکتی بر افشای مطلوب شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در راستای این هدف، کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که اطلاعات مورد نیاز را در سالهای 1390-1386 ارائه نموده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند که در مجموع 112 شرکت از صنایع مختلف ...

چکیده: وجود سهامداران کنترلی و عمده در شرکت، باعث تمرکز مالکیت در دست عده ای محدود می شود این تمرکز مالکیت هر چه بیشتر شود احتمال افزایش تبانی سهامداران عمده و کنترلی را با مدیریت را افزایش می‌دهد از سوی دیگر وجود اعضای هیئت مدیره نماینده سهامداران کنترلی و عمده احتمال این تبانی و سوءاستفاده را دو چندان می کند، همچنین برقراری مکانیسم‌های حاکمیت شرکتی می تواند باعث کاهش اثرات ...

MA پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش مالی بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر کارایی سرمایه فکری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چکیده: پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده ...

چکیده: در این مطالعه رابطه بین تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته در صنایع مواد غذایی و دارویی بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است.نمونه آماری پژوهش شامل 44شرکت در طی دوره زمانی 1380تا1387می باشد.رویکرد انتخابی برای آزمون فرضیات با استفاده از تلفیق داده های مقطعی و زمانی می باشد.در این تحقیق از روش رگرسیون حداقل مربعات ادغام شده(پانل دیتا)استفاده ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA چکیده تحقیق حاضر تأثیر تمرکز مالکیت را بر حق‌الزحمه حسابرسی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می‌دهد. میزان و ماهیت حق‌الزحمه حسابرسی خارجی تقاضا شده توسط حسابرسان، با سه عامل توصیفی؛ حجم عملیات، پیچیدگی عملیات و ریسک حسابرسی مرتبط است. تحقیقات نشان دادند که ترکیب مالکیت شرکت به عنوان یکی از عوامل کلیدی ...

ثبت سفارش