پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام

word 1 MB 29792 170
مشخص نشده کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

       برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

          در رشته حسابداری

    چکیده

    در این تحقیق، به بررسی بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 98 شرکت در طی دورۀ زمانی 1387 تا پایان 1392 می باشد. در این تحقیق، برای مطالعه ی اثر هریک از عوامل یاد شده فوق از روش های داده های تلفیقی ایستا و برای انتخاب نمونه آماری از روش حذف سیستماتیک (تکنیک غربالگری) و روش حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی (GLS) Generalized Least Squares استفاده شده است.

    یافته های پژوهش حاکی از وجود یک رابطه ی معکوس و معنادار بین جریان نقدی عملیاتی و بازده غیرعادی سهام می باشد. ارتباط منفی بیانگر این می باشد که هرچه سود به موقع تر باشد بازده غیرعادی عرضه عمومی سهام کمتر می شود، به بیان دیگر هرچه سود به موقع تر باشد عدم تقارن اطلاعاتی نیز کمتر می شود. گزارشگری مالی از طریق افشای شفاف اطلاعات مالی شرکت ها می تواند عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش داده، تخصیص بهینه منابع (انتخاب درست به جای گزینش نادرست)، و کارایی عملکرد شرکت را در پی داشته باشد. ایفای این نقش حسابداری به توسعه اقتصادی نیز کمک می کند. یکی از عناصرکلیدی گزارش های مالی، سود خالص است . سود خالص گزارش شده در صورت های مالی، یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد واحد تجاری تلقی می گردد که همواره مورد استفاده طیف وسیعی از استفاده کنندگان مانند سرمایه گذاران، سهامداران، مدیران مالی، تحلیلگران بازار سهام و میزان مالیاتی قرار می گیرد . اختیار عمل مدیران در استفاده از اصل های تحقق، تطابق و برآورد و دستکاری های صورت گرفته توسط آنها از جمله عواملی است که شفافیت سود را تحت تاثیر قرار می دهد . بسیاری از مدیران ممکن است بنا به دلایلی نظیر ابقا در شرکت و دریافت پاداش خواسته یا ناخواسته وضعیت شرکت را مطلوب جلوه دهند. از این رو، اطلاعات مالی منتشر شده در صورت های مالی، به ویژه سود حسابداری که مبنای بسیاری از تصمیم گیر ی هاست غیر شفاف و توام با ابهام است . فقدان شفافیت و کیفیت نامناسب سود حسابداری افشا شده به شرایطی منجر می شود که می توان بازدهی بیش از بازده عادی شرکت به دست آورد. به عبارت دیگر، غیر شفاف و مبهم بودن سود حسابداری به بازده غیرعادی سهام منجر خواهد شد. این نتیجه می تواند توسط استفاده کنندگان صورت های مالی، تحلیلگران بازار سرمایه و تدوین کنندگان قوانین استفاده شود.

    واژه های کلیدی: جریان نقد عملیاتی، بازده غیرعادی، داده های تلفیقی.

    مقدمه

        ارتباط بین بازده بازار سهام و سود حسابداری و این موضوع که چگونه و چه وقت بازار سرمایه به اطلاعات مربوط به سود، واکنش نشان می دهند، به منظور مطالعه کارایی بازار سرمایه و همچنین ارزیابی سودمندی اطلاعات موجود درصورت های مالی اساسی، از اهمیت خاصی برخوردار است. سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و سایر استفاده کنندگان صورت های مالی برای ارزیابی توان سود آوری، خالص جریانات ورودی وجه نقد و پیش بینی سودهای آتی از اطلاعات منعکس در سود حسابداری استفاده می کنند. سودمندی اطلاعات منعکس در سود حسابداری ، زمانی تأیید می شود که سود حسابداری بتواند سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان را در پیش بینی جریانات نقدی ، از نظر مبلغ ، زمان دستیابی و میزان عدم اطمینان کمک نماید. بازده اوراق بهادار ، انگیزه اصلی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار است و ارزیابی و پیش بینی بازده بازار می تواند کمک مؤثری در اخذ تصمیمات منطقی سرمایه گذاران به حساب آید و نتیجه این امر نیز تخصیص بهینه منابع محدود جامعه است.

     

    1-2 بیان مسئله

             حسابداری به‌عنوان یک سیستم اطلاعاتی، دارای محصولاتی جهت دستیابی به مجموعه‌ای از هدفهاست. هدف اصلی سیستم حسابداری تهیه اطلاعات مالی مفید برای تصمیم‌گیری است و شاید این منطقی‌ترین و دقیقترین غایت است که بتوان برای حسابداری ترسیم کرد و صورتهای مالی اساسی (محصول اساسی سیستم حسابداری)، ابزار اصلی انتقال اطلاعات به استفاده‌کنندگان است.

    اصلیترین عاملی که هر سرمایه‌گذار در تصمیم‌گیری‌های خود مورد توجه خاص قرار می‌دهد، نرخ بازده است.یعنی سرمایه‌گذاران به دنبال پربازده‌ترین فرصتها برای سرمایه‌گذاری مازاد منابع خود در بازارهای سرمایه هستند. از طرفی در زمینه پیش‌بینی بازده سهام که یکی از موضوعهای مورد علاقه سرمایه‌گذاران و محققان مالی است، تاکنون تلاشهای زیادی برای ارائه مدلی که بتواند بازده سهام را به نحو درخور اتکایی پیش‌بینی کند انجام شده است. تا دهه 1990 تصور بر این بود که مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایه‌ای (CAPM) مدلی بدون نقص برای پیش‌بینی بازده سهام است، اما نتایج تحقیقات نشان داد این مدل توانایی لازم برای پیش‌بینی بازده سهام را ندارد. با از دست رفتن اعتبار این مدل، تلاشهای زیادی برای جایگزین کردن مدلی که بتواند بازده سهام را به بهترین نحو تعیین کند صورت گرفت، اما محققان مالی تاکنون در مورد یک مدل جایگزین به توافق نرسیده‌اند.

    در حال حاضر سرمایه‌گذاران می‌توانند با ایجاد پل ارتباطی بین بازده سهام و سایر اطلاعات حسابداری (شامل اطلاعات صورت گردش وجوه نقد) تا حدودی به پیش‌بینی بازده سهام بپردازند منوط به اینکه اطلاعات حسابداری بر روی قیمت تأثیرگذار باشد یا به معنای دیگر بازار از لحاظ کارایی در سطح قوی قرار داشته باشد. صورتهای مالی اساسی عصاره کلیه فعالیتها و رویدادهای مالی واقع شده طی دوره زمانی معمولاً یکساله است. برای مثال ترازنامه فراهم‌کننده اطلاعاتی مفید درباره داراییها، بدهیها و حقوق صاحبان سهام و ارتباط بین آنها در مقطع زمانی پایان دوره مالی است. در صورت سودوزیان نیز نتایج حاصل از عملیات مستمر و اصلی گزارش می‌شود. اما اندازه‌گیری اقلام منعکس در صورتحساب سودوزیان و ترازنامه مبتنی بر فرض تعهدی است و به همین علت و به دلیل مشکلات ذاتی ناشی از به‌کارگیری روشهای تخصیص و استفاده از بهای تمام‌شده تاریخی رویدادها و عملیات، نسبت به کفایت صورتهای مالی یادشده، در تامین خواستها و نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان شک و تردید پدید آمده است.

    در دهه‌های اخیر، به‌دلیل نارسایی موجود در اقلام تعهدی، عمده تحقیقات پژوهشگران و تمایلات سرمایه‌گذاران به سوی اطلاعات مبتنی بر مبنای نقدی سوق یافته است. جریانهای وجوه نقد از دیدگاه نظری در تمامی ابعاد تصمیم‌گیری، نظیر ارزیابی ریسک مربوط به مقدار و زمان وام، پیش‌بینی میزان اعتبار، ارزشگذاری سهام شرکت و فراهم کردن اطلاعات اضافی برای بازار سهام می‌تواند مفید باشد. در سالهای اخیر، جریانهای وجوه نقد ناشی از فعالیتهای عملیاتی به‌همراه سود، یکی از معیارهای ارزیابی شرکتها تلقی می‌شود. بیشتر مطالعاتی که در زمینه ارتباط بین سود و بازده انجام شده و دوره ای یکساله یا کمتر را در نظر گرفته اند، ارتباط ضعیفی را بین سود و بازده بازار ، گزارش می دهند؛ به بیان دیگر توان توضیحی سود در ارتباط با بازده ضعیف است. در این زمینه می توان به مطالعه« کازنیک و لیو[1]»، «وارفیلد و ویلد[2]» و «بال و کوتاری[3]» اشاره نمود.

    لیو مطالعات انجام شده دهه 1980 را در این زمینه جمع آوری و خلاصه می کند و متو جه می شود که در بیشتر مطالعات، ضریب همبستگی بازده و سود بسیار پا یین است و به ندرت به بالای 10 درصد می رسد. نتایج مطالعاتی که در آنها از دیدگاه بلند مدت تری استفاده شده، نشان می دهد که هر چه فاصله اندازه گیری طولانی تر (بلندمدت تر) می شود، ضریب همبستگی بین سود و بازده نیز بهبود یافته و افزایش پیدا می کند. از جمله این تحقیقات می توان به مطالعه لیو(1989)، « ایستون، هریس و اوهلسون هاین[4]»(EHO) اشاره نمود.

    منطق« ارتباط سود و بازده »در سال 1968 توسط بال و براون ارائه شده است. تیتر « بال و براون[5] » عبارت بود از« ارزیابی تجربی ارقام سود حسابداری» و فرضیه صفر آنها چنین بود که: « ارقام سود حسابداری برای سرمایه گذاران بازار سهام مفید نمی باشد.» نتیجه تحقیق آنها به رد فرض صفر منجر شد. خلاصه نتایج حاصل از مطالعه آنها به شرح زیر است:

    «مروری اجمالی درباره قیمت سهام در ارتباط با انتشار گزارش سود ، نشان دهنده این مطلب است که اطلاعات منعکس شده در رقم سود بسیار مفید است و جهت تغییر در سود گزارش شده حسابداری نسبت به سال قبل، دارای همبستگی مثبتی همراه با تغییر در قیمت سهام می باشد.» اطلاعات در بازار سرمایه زمانی سودمند خواهد بود که منجر به عکس العمل سرمایه گذاران، از جمله تغییر در قیمت سهام یا تغییر در حجم مبادله سهام شود.

     پارادایم اساسی سود و بازده ، فرضیه ای است که بر اساس آن بازار سرمایه در مقابل انتشار اطلاعات مربوطی که در دسترس عموم قرار می گیرد کارآ باشد. فرضیه بازار کارامد به سرعت واکنش اوراق بهادار بازار سرمایه نسبت به اعلان اطلاعات جدید اشاره دارد. تعریف کارایی بازار عبارت است از اینکه:

    بازار سرمایه، اطلاعات در دسترس را بطور کامل منعکس می کند.

     قیمت های بازار فوراً نسبت به اطلاعات جدید واکنش نشان می دهند. به بیان دیگر ، اطلاعات جدید به سرعت بر قیمت اوراق بهادار اثر می گذارد.

    مفاهیم فرضیه بازار کار آ محققان را قادر می سازد تا به بررسی این موضوع بپردازند که آیا بین سود حسابداری و قیمت سهام ارتباطی وجود دارد؟ و آیا اطلاعات منعکس در سود حسابداری برای سرمایه گذاران مفید می باشد ؟ مطالعه در زمینه پارادایم سود و بازده ، نیازمند مدلی است تا به کمک آن قیمت سهام به سود حسابداری ارتباط داده شود . بیشتر مطالعات رسماً مدلی ر ا که در آن بازده به سودارتباط داده شود، ارائه نمی دهند. اما این ارتباط در مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای مورد توجه قرار گرفته است.

    به منظور درک ارتباط بین سود و بازده ، لازم است تا مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای را به صورت مدل قیمت گذاری بنویسیم. این مدل به توضیح دو مطلب کمک می کند؛ نخست اینکه ؛ چرا محققان از نتایج مطالعات بال و برآون که در زمینه ارتباط بین سود و بازده بدست آ مده، استفاده می کنند؛ دوم اینکه چرا تصور می شود ارقام حسابداری ، انتقال دهنده اطلاعات به بازار هستند. مدل ارزیابی قیمت گذاری چند دوره ای به شرح زیر است:

        بازده معمولاً از دو بخش تشکیل می شود:

    - سود نقدی: یکی از مهم ترین  اجزاء بازده، سودی است که به صورت جریانات نقدی دورهای سرمایه گذاری است و می تواند به شکل بهره یا سود تقسیمی باشد.  ویژگی متمایز این دریافت ها، این است که منتشر کننده، پرداخت هایی را به صورت  نقدی به دارنده اوراق پرداخت می کند.

    -سود سرمایه: دومین جزء مهم بازده، منفعت سرمایه است که ناشی از اختلاف بین قیمت خرید و قیمت زمان فروش است (لشکری و دیگران،1388،ص161).

    هدف اصلی سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در سهام شرکت ها افزایش ثروت است که این امر از طریق کسب بازده سهام محقق می گردد.بنابراین ارزیابی بازده سهام شرکت های مختلف،مهمترین مساله ای است که سرمایه گذاران در بازار سرمایه با آن مواجهند (تهرانی و فنی اصل،1386،ص21).

     

    1-3 ضرورت انجام تحقیق

          ایجاد ارزش و افزایش ثروت سهامداران در بلند مدت از جمله مهم ترین اهداف شرکت ها به شمار می رود و افزایش ثروت تنها در نتیجه عملکرد مطلوب حاصل خواهد شد. برای ارزیابی عملکرد واحد های تجاری تاکنون معیارهای مختلفی ارائه شده است که یکی از جدیدترین این معیارها، جریان های نقدی آزاد  می باشد. این معیار اولین بار توسط جنسن در سال 1986 مطرح شد.

    از نظر وی جریان نقدی آزاد واحد تجاری، باقیمانده جریان های نقدی پس از کسر وجوه لازم برای پروژه هایی است که خالص ارزش فعلی آن ها مثبت ارزیابی می شود. این پروژه ها، طرح های  سرمایه گذاری بلند مدتی هستند که ارزش فعلی جریان های نقدی ورودی مورد انتظار بیش از ارزش فعلی  جریان های نقدی خروجی است(جنسن ، 1986).

    مفهوم جریان نقدی آزاد مثبت نشان می دهد که واحد تجاری پس از پرداخت هزینه ها و سرمایه گذاری ها ، دارای وجوه نقد مازاد است. در مقابل برخی از شرکت ها ممکن است که با جریان نقد آزاد منفی مواجه شوند. جریان نقد آزاد منفی همیشه بد و نامطلوب نیست بلکه علل   منفی شدن آن مهم است و باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. اگر جریان نقد آزاد منفی ناشی از سرمایه گذاری شرکت در فرصت های سودآور موجود باشد، این نوع منفی شدن مقطعی است و به دوره های کوتاه مدت سرمایه گذاری مربوط می شود، امری که در بسیاری از شرکت های نوپا طبیعی است. درصورتی که سرمایه گذاری های انجام شده بازده بالایی را در پی داشته باشد، راهبرد مزبور توان کسب نتیجه مطلوب در بلندمدت را دارد(یودیانتی، 2008; مرادزاده و دیگران، 1388).

     

    [1] Kasznik and Lev

    [2] Warfield and Wild

    [3] Ball and Kothari

    [4] Easton, Harris and Ohlson

    [5] Ball ,R., and P. Brown

  • فهرست: ندارد

    منبع:

    آقایی، محمدعلی,چالاکی پری(1388). بررسی رابطه بین ویژگی های حاکمیت شرکتی و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات حسابداری زمستان 1388; 1(4):54-77.

    ابراهیمی کردلر، علی؛ ذاکری، حامد (1388). بررسی مدیریت سود با استفاده از فروش دارایی ها. فصلنامه تحقیقات حسابداری، شماره 3، صص 122-135.

    ابراهیمی کردلر، ع. و الهام حسنی آذر دارایانی(1385) ، " بررسی مدیریت سود در زمان عرضه اولیه سهام به عموم در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، - .1 فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 40 ، صفحه 21.

    ابراهیمی، شهلا و ابراهیمی، مهرداد(1391). مدیریت سود، انگیزه ها و راه کارها. مطالعات حسابداری و حسابرسی. شماره 1.

    ابراهیمی کردلر، ع و سید عزیز سیدی، (1387)، "نقش حسابرسان در کاهش اقلام تعهدی - .4 اختیاری"، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 04 ، صفحه 78.

    احمد پور، ملکیان و کردتبار (1388). بررسی تأثیر مدیران غیر موظف و سرمایه گذاران نهادی در رفتار مدیریت سود (مدیریت سود مبتنی بر مدل آستانه). تحقیقات حسابداری و حسابرسی. شماره 3.

    اسماعیلی، مجید (1385)، "ملاحظات اساسی در فرآیند بودجه بندی سرمایه ای "، مجله بورس، شماره 32 ، صفحه 58.

     بلکوئی، ا.، ترجمه علی پارسائیان ، (1381). ، " تئوریهای حسابداری "، انتشارات پژوهشهای  . فرهنگی، چاپ اول، صفحه 95-89.

    اعتمادی، حسین و فرج زاده دهکردی، حسن(1391). تاثیر مدیریت سود و ساختار سرمایه بر محافظه کاری سود. تحقیقات حسابداری و حسابرسی. شماره 13.

    پرتوی، ناصر و آبشرینی، الهام(1392). بررسی رابطه ی بین مدیریت واقعی سود و مدیریت حسابداری سود از دیدگاه هموارسازی سود. تحقیقات حسابداری و حسابرسی. شماره 17.

    تاری وردی، یدالله و ثمری خلج، الهام(1391). مدیریت سود از طریق زمان بندی فروش داراییهای بلند مدت. تحقیقات حسابداری و حسابرسی. شماره 15.

    تهرانی،رضا وفنی اصل،محسن (1386)."رابطه وجه نقد حاصل از عملیات و سود تعهدی با بازده سهام شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران"تحقیقات مالی،دوره 9،شماره 24،پاییز و ،ص 21-32.

    خدادادی،ولی و کارگر پور،خاطره(1388). "بررسی رابطه بین جریان نقد عملیاتی و نسبت های نقدینگی با بازده سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،فصلنامه حسابداری مالی،سال اول،شماره1،صفحات 75-60.

    دستگیر، محسن و حسینی، سید احسان(1392). مروری جامع بر مدیریت سود (بخش اول). فصلنامه مطالعات حسابداری و حسابرسی. سال دوم، شماره 7.

    رحمانی، علی و بشیری منش، نازنین(1392). بررسی اثر هموارسازی سود بر آگاهی بخشی قیمت سهام. پژوهش های حسابداری مالی. دوره 3. شماره 3.

    سپاسی،سحر؛ نوروش،ایرج؛ نیکبخت،محمد رضا(1384). بررسی مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران. نشریه: علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز » تابستان 1384 . شماره 43.

    ظریف فرد، احمد(1378). مشکل ابهام و عدم صراحت درحسابداری. بررسی های حسابداری و حسابرسی. دوره 8. شماره1.

    عارف منش، زهره (1387). بررسی هموارسازی سود در شرکت های » ،« پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی ،دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، سال پانزدهم، .56- ش 51 ، صص 37.

    لشکری،زهرا ومقدس پور،هنگامه و قاسمی،محمد،(1388)."بررسی ارتباط بهره وری سرمایه،سود هر سهم و نسبت قیمت به سود هر سهم با بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار".مجله توسعه و سرمایه ،سال دوم،شماره 3. ص151-173.

    مجتهد زاده، و پروین آقایی، (1384) ، " عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی مستقل از دیدگاه حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان "، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره- 38 ، صفحه 73-56.

     

    Aharony J, Lin C J and Loeb M P (1993), “Initial Public Offerings, Accounting Choices, and Earnings Management”, Contemporary Accounting Research, Vol. 10, No. 1, pp. 61-81.

    Barth M, Kazsnik R and McNichols M (2001), “Analyst Coverage and Intangible Assets”, Journal of Accounting Research, Vol. 39, No. 1, pp. 1-34.

    Beasley M S (1996), “An Empirical Analysis of the Relation between the Board of Director Composition and Financial Statement Fraud”, the Accounting Review, Vol. 71, No. 4, pp. 443-465.

    Becker C, Defond M, Jiambalvo J and Subramanyam K R (1998), “The Effect of Audit Quality on Earnings Management”, Contemporary Accounting Research, Vol. 15, No. 1, pp. 1-24.

    Beneish M (1997), “Detecting GAAP Violation: Implications for Assessing Earnings Management Among Firms with Extreme Financial Performance”, Journal of Accounting and Public Policy, Vol. 16, No. 3, pp. 271-309.

    Beneish M (1999), “The Detection of Earnings Manipulation”, Financial Analysts Journal, Vol. 55, No. 5, pp. 24-36.

    Bergstresser D and Philippon T (2006), “CEO Incentives and Earnings Management”, Journal of Financial Economics, Vol. 80, No. 3, pp. 511-529.

    Bradbury M, Mak Y and Tan S (2006), “Board Characteristics, Audit Committee Characteristics, and Abnormal Accruals”, Pacific Accounting Review, Vol. 18, No. 2, pp. 47-68.

    Cadbury Report (1992), Report of the Committee on the Financial Aspects of Corporate Governance, Gee & Co., London.

    Cheng Q and Warfield T (2005), “Equity Incentives and Earnings Management”, Accounting Review, Vol. 80, No. 2, pp. 441-477.

    Cormier D, Magnan M and Morard B (1998), “Earnings Management: Is the Anglo-Saxon Model Relevant to the Swiss Context?”, Comptabilité, Contrôle, Audit, Vol. 4, No. 1, pp. 25-48.

    Cormier D, Landry S and Magnan M (2006), “Gestion du résultat ou optimisation fiscale? Évaluation des octrois d’options d’achat d’actions selon le contexte de gouvernance actionnariale”, Canadian Journal of Administrative Sciences, Vol. 23, No. 2, pp. 153-168.

    DeAngelo H, DeAngelo L and Skinner D (1996), “Reversal of Fortune Dividend Signaling and the Disappearance of Sustained Earnings Growth”, Journal of Financial Economics, Vol. 40, No. 1, pp. 341-371.

    DeAngelo L (1981), “Auditor Size and Audit Quality”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 3, No. 3, pp. 183-199.

    DeAngelo L (1986), “Accounting Numbers as Market Valuation Substitutes: A Study of Management Buyouts of Public Stockholders”, The Accounting Review, Vol. 61, No. 3, pp. 400-420.

    Dechow P-M (1994), “Accounting Earnings and Cash Flows as Measures of Firm Performance: The Role of Accounting Accruals”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 18, No. 1, pp. 3-42.

    Dechow P-M and Sloan R (1991), “Executive Incentives and the Horizon Problem: An Empirical Investigation”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 14, No. 1, pp. 51-89.

    Dechow P-M, Sloan R and Sweeney A (1995), “Detecting Earnings Management”, The Accounting Review, Vol. 70, No. 2, pp. 193-225.

    Defond M and Jiambalvo J (1991), “Incidences and Circumstances of Accounting Errors”, The Accounting Review, Vol. 66, No. 3, pp. 643-655.

    Degeorge F, Patel J and Zeckhauser R (1999), “Earnings Management to Exceed Thresholds”, Journal of Business, Vol. 72, No. 1, pp. 1-33.

    Deis D and Giroux G (1992), “Determinants of Audit Quality in the Public Sector”, The Accounting Review, Vol. 67, No. 3, pp. 462-497.

    Erickson M, Hanon M and Maydew E L (2004), “How Much Will Firms Pay for Earnings that Do Not Exist? Evidence of Taxes Paid on Allegedly Fraudulent Earnings”, The Accounting Review, Vol. 79, No. 2, pp. 387-408.

    Fama E F (1980), “Agency Problems and the Theory of the Firm”, Journal of Political Economy, Vol. 88, No. 2, pp. 288-307.

    Fama E F and Jensen M C (1983), “Separation of Ownership and Control”, Journal of Law and Economics, Vol. 26, No. 2, pp. 301-325.

    Fernandez C and Garcia R A (2007), “The Effects of Ownership Structure and Board Composition on the Audit Committee Meeting Frequency: Spanish Evidence”, Corporate Governance: An International Review, Vol. 15, No. 5, pp. 909-922.

    Gaver J, Gaver K and Austin J (1995), “Additional Evidence on Bonus Plans and Income Management”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 19, No. 1, pp. 3-28.

    Graham J, Harvey C and Rajgopal S (2005), “The Economic Implications of Corporate Financial Reporting”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 40, Nos. 1-3, pp. 3-73.

    Greenawalt, M., J. Sinkey, Jr., (1988). Bank loan loss provisions and the income smoothing hypothesis: An empirical analysis, 1976-1984, Journal of Financial Services Research 1, 301-318.

    Guidry F, Leone A J and Rock S (1999), “Earnings-Based Bonus Plans and Earnings Management by Business-Unit Managers”, Journal of Accounting & Economics, Vol. 26, Nos. 1-3, pp. 113-142.

    Han J C Y and Wang S (1998), “Political Costs and Earnings Management of Oil Companies During the 1990 Persian Gulf Crisis”, The Accounting Review, Vol. 73, No. 3, pp. 103-117.

    Healy P (1985), “Evidence on the Effect of Bonus Schemes on Accounting Procedure and Accrual Decisions”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 7, Nos. 1-3, pp. 85-107.

    Healy P and Palepu K (1995), “The Challenges of Investor Communications: The Case of CUC International, Inc.”, Journal of Financial Economics, Vol. 38, No. 2, pp. 111-141.

    Healy, P. M. & Wahlen, J. M. (1999). “A Review of the Earning Management Literature and Its Implications for Standard Setting” Accounting Horizons, Vol.13, 365-383.

    Hirshleifer D (1993), “Managerial Reputation and Corporate Investment Decisions”, Financial Management, Vol. 22, No. 2, pp. 145-160.

    Jensen M-C (1986), “Agency Costs of the Free Cash Flow, Corporate Finance and Takeovers”, American Economic Review, Vol. 76, No. 2, pp. 323-329.

    Jensen M and Meckling W (1976), “Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure”, Journal of Financial Economics, Vol. 3, No. 4, pp. 305-360.

    Jones J (1991), “Earnings Management During Import Relief Investigations”, Journal of Accounting Research, Vol. 29, No. 2, pp. 193-228.

    Klassen K (1997), “The Impact of Inside Ownership Concentration on the Trade-Off Between Financial and Tax Reporting”, The Accounting Review, Vol. 72, No. 3, pp. 455-474.

    Klein A (2002), “Audit Committee, Board of Director Characteristics, and Earnings Management”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 33, No. 3, pp. 375-400.

    Kothari S P, Leone A J and Wasley C E (2005), “Performance Matched Discretionary Accruals”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 39, No. 1, pp. 23-49.

    La Porta R, Lopez-de-Silanes F, Shleifer A and Vishny R (2000), “Investor Protection and Corporate Governance”, Journal of Financial Economics, Vol. 58, Nos. 1 & 2, pp. 3-27.

    McNichols M F (2002), “Discussion of the Quality of Accruals and Earnings: The Role of Accrual Estimation Errors”, The Accounting Review, Vol. 77 (Supplement), pp. 61-69.

    Omri A (2001), “Systèmes de gouvernance et performance des entreprises tunisiennes”, Revue Française de Gestion, pp. 85-100.

    Peasnell K, Pope P and Young S (2000), “Detecting Earnings Management Using Cross- Sectional Abnormal Accruals Models”, Accounting and Business Research, Vol. 30, No. 4, pp. 313-326.

    Peasnell K, Pope P and Young S (2003), “Managerial Equity Ownership and the Demand for Outside Directors”, European Financial Management, Vol. 9, No. 2, pp. 231-250.

    Peasnell K, Pope P and Young S (2005), “Board Monitoring and Earnings Management: Do Outside Directors Influence Abnormal Accruals?”, Journal of Business Finance and Accounting, Vol. 32, Nos. 7 & 8, pp. 1311-1346.

    Raman K and Shahrur H (2008), “Relationship-Specific Investments and Earnings Management: Evidence on Corporate Suppliers and Customers”, The Accounting Review, Vol. 83, No. 7, pp. 1041-1081.

    Roychowdhury S (2006), “Earnings Management Through Real Activities Manipulation”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 42, No. 3, pp. 335-370.

    Sanchez-Ballesta J and Garcia-Meca B (2007), “Ownership Structure, Discretionary Accruals and the Informativeness of Earnings”, Corporate Governance, Vol. 15, No. 4, pp. 677-691.

    Sarkar J, Sarkar S and Sen K (2008), “Board of Directors and Opportunistic Earnings Management: Evidence from India”, Journal of Accounting, Auditing and Finance, Vol. 23, No. 4, pp. 517-546.

    Schipper K (1989), “Commentary on Earnings Management”, Accounting Horizons, Vol. 3, Nos. 4 & 5, pp. 91-102.

    Skinner D J and Sloan R G (2002), “Earnings Surprises, Growth Expectations, and Stock Returns or Don’t Let an Earnings Torpedo Sink Your Portfolio”, Review of Accounting Studies, Vol. 7, Nos. 2 & 3, pp. 289-312.

    Stubben S R (2010), “Discretionary Revenues as a Measure of Earnings Management”, The Accounting Review, Vol. 85, No. 2, pp. 695-717.

    Teoh S-H, Welch I and Wong T-J (1998), “Earnings Management and the Long Run Market Performance of Initial Public Offerings”, The Journal of Finance, Vol. 53, No. 6, pp. 1935-1974.

    Xie B, Davidson III W N and Peter J D (2003), “Earnings Management and Corporate Governance: The Role of the Board and the Audit Committee”, Journal of Corporate Finance, Vol. 9, No. 3, pp. 295-316.

    Yermack D (1996), “Higher Market Valuation of Companies with a Small Board of Directors”, Journal of Financial Economics, Vol. 40, No. 2, pp. 185-212.

    Yermack D (1997), “Good Timing: CEO Stock Option Awards and Company News Announcements”, Journal of Finance, Vol. 52, No. 2, pp. 449-476.

    Young S (1998), “The Determinants of Managerial Accounting Policy Choice: Further Evidence from the UK”, Accounting and Business Research, Vol. 28, No. 2, pp. 131-143.

    Watts R and Zimmerman J (1986), Positive Accounting Theory, p. 388, Prentice Hall.

     


موضوع پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, نمونه پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, جستجوی پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, فایل Word پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, دانلود پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, فایل PDF پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد حسابداری گرایش حسابداری چکیده محتوای اطلاعاتی سود ، به طور گسترده­ای در متون حسابداری و مالی مورد آزمون قرار گرفته است. از آنجا که در اغلب موارد از جمله گزارشگری مالی و مدل­های ارزیابی، سود نقش اساسی دارد، تعیین اقلام و متغیرهای مالی مرتبط با سود حسابداری به منظور پیش­بینی، دارای اهمیت زیادی است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط جریان وجوه نقد ...

کليات -بيان مسئله(مقدمه)                             &nb

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) گرایش: حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین نقدشوندگی سهام و مدیریت سود واقعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1382 تا 1391 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 96 شرکت می ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته­ مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی عکس العمل بازار سهام نسبت به اعلامیه های سود نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1385 تا 1389 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: مدیریت دولتی چکیده : هدف این تحقیق یافتن ارتباط بین ضرایب قیمت و بازده سهام در صنعت سیمان بورس اوراق بهادار می باشد ضرایب قیمت جزء روشهای ارزش گذاری نسبی و رایج ترین و معروف ترین روشهای ارزشگذاری سهام در بازار سرمایه هستند. اساس روش ضرایب قیمت بیانگر این است که ارزش سهام به مقدار سود، دارایی و یا ارزش دیگری که از مالکیت سهام ناشی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: پیش بینی سود هر سهم در سرمایه گذاری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا تغییرات قیمت سهام و واکنش مستقیم بازار سرمایه را در پی دارد. از طرفی در محیط تجاری کنونی به دلیل تغییرات سریع فناوری و شرایط مالی ، مدیران از دورنمای تجاری شرکت ارزیابی درستی ندارند و از این رو بروز خطاها در برآوردهای حسابداری ،اجتناب ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیرفرصتهای رشد برحساسیت بازده سهام به اقلام تعهدی اختیاری درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387 تا 1392 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 129 شرکت می باشد. ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده: کسب بازدهی مازاد بر بازدهی بازار با درنظر گرفتن سایر شرایط مانند ریسک یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در تصمیم­گیری ها و برنامه­ریزی­های مالی می­باشد. در واقع حداکثرکردن سود و بازده سهامداران با مدیریت بر منابع و مصارف و با اجرای سیاست­های صحیح از وظایف و اهداف مدیریت مالی می­باشد. در این تحقیق تأثیر متغیرهای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " مالی " چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌های اجرا و نتایج به دست آمده) : سهامداران وسرمایه گذاران درتعیین ارزش شرکت بایدعلاوه برکمیت سود،کیفیت آن رانیزموردتوجه قراردهند.منظورازکیفیت سودنزدیک بودن به وجه نقدوقابلیت استمرارآن می باشد. به عبارت دیگرارزش سهام یک شرکت تنهابه سودهرسهم سال جاری بستگی ندارد،بلکه به ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته :حسابداری در این فصل ابتدا به تبیین مسئله اصلی تحقیق پرداخته شده و سپس اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق، تشریح می گردد، زیرا ایجاد نقدشوندگی برای اوراق بهادار یکی از مهم ترین کارکردهای بازارهای سرمایه به شمار می رود. در واقع، نقدشوندگی مهمترین شاخصه توسعه یک بازار سرمایه را تشکیل میدهد. به همین دلیل، هنگام رتبه بندی میزان توسعه یافتگی ...

ثبت سفارش