پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران

word 1 MB 30639 127
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت بازرگانی-گرایش مالی

    چکیده

    در تحقیق حاضر به بررسی ارتباط حاکمیت شرکتی و ریسک شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده و همچنین رابطه بین سهامداران نهادی و حاکمیت شرکتی و ازسوی دیگر رابطه بین سهامداران نهادی و ریسک نیز مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری و تحلیل اطلاعات در حیطه تحقیقات توصیفی است. نمونه آماری شامل 81  شرکت در طی دوره زمانی پنج ساله 1386 تا 1390 می باشد که از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک انتخاب شدند. اطلاعات جمع آوری شده ابتدا به وسیله رگرسیون ترکیبی با استفاده از نرم افزار Eviews  بررسی گردید تا بتوان پیش فرض های اساسی بررسی امور مالی در قالب معادلات خطی را بررسی کرد سپس این خطوط رگرسیون در قالب مدل علّی و با استفاده از نرم افزار  VisualPLS برای اجرای مدل مورد بررسی قرار گرفتند و فرضیه های تحقیق آزمون شدند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که یک رابطه منفی و معکوس بین ریسک و حاکمیت شرکتی برقرار است و افزایش شاخص حاکمیت شرکتی ، موجب کاهش ریسک می گردد. از سوی دیگر نتایج تحقیق نشان دهنده یک رابطه مثبت بین سهامداران نهادی وحاکمیت شرکتی و همچنین یک رابطه منفی بین سهامداران نهادی و ریسک است. آزمون های انجام شده نشان می دهد که شاخص حاکمیت شرکتی و ریسک به طور مستقیم بر هم اثرگذار هستند و همچنین اثرگذاری این متغیرها بر یکدیگر از طریق دخالت متغیر سوم یعنی سهامداران نهادی نیز مورد تائید قرار گرفت.

    کلمات کلیدی: حاکمیت شرکتی، ریسک، سهامداران نهادی، رگرسیون ترکیبی، مدل علّی

    مقدمه

    زندگی امروز درحالی ادامه می یابد که سایه افکنی شرایط عدم اطمینان[1]، بر کلیه امور، به علل مختلف، فرایند تصمیم گیری را به کلی متحول ساخته است. تغییرات قیمت کالاهای اساسی، تغییر نرخ ارز، تغییر نرخ سود و همچنین تغییر قیمت سهام مواردی هستند که سازمان های امروزی دائماً با آن دست به گریبانند. این تغییرات در کنار سایر تغییرات محیطی سازمان ها، باعث ظهور نظریات جدید علمی در حوزه مدیریت شده است، تا آن جا که نظریه آشوب[2] مطرح گردیده و سازمان ها را در محیطی مملو از پیچیدگی و در عین حال قابل مدیریت، تصویر کرده است(راعی و سعیدی،1392،ص44).

    دلیل وجودی هر واحد اقتصادی ایجاد ارزش برای ذینفعان خود می باشدو همه شرکت ها با عدم قطعیت رو به رو هستند و یکی از چالش های مدیریت این است که چه مقدار عدم قطعیت را بپذیرد، به طوری که ارزش ثروت ذی نفعان رشد یابد. عدم قطعیت هم در مورد خطر و هم فرصت، همراه با احتمال از دست دادن یا افزایش ارزش مطرح می شود. یک مدیر واحد اقتصادی باید علی رغم وجود عدم قطعیت ها و ریسک ها و فرصت های وابسته به آن، واحد اقتصادی را به صورت مؤثر اداره نموده و بدین ترتیب ظرفیت ایجاد ارزش شرکت را افزایش دهد(بورس اوراق بهادار تهران،1392،ص2)

    در این راستا، مالکیت شرکتی نیز از طریق مالکیت سهام، تأثیر چشمگیری بر روش کنترل شرکت ها داشت. به این ترتیب، مالکان، اداره شرکت را به مدیران تفویض کردند و بازارهای بورس اوراق بهادار شکل گرفت. یکی از ابزارهای تخصیص بهینه منابع، بازارهای اوراق بهادار می باشد. لذا هر مشکلی که در بازار مذکور به وجود آید، تنها مسأله اقتصادی نیست بلکه به مسأله ای اجتماعی مبدل می شود که در آن منافع عمومی جامعه به خطر خواهد افتاد. برای حل و فصل مشکلات مذکور، یکی از مفاهیم با اهمیت مطرح شده در دو دهه اخیر، مفهوم حاکمیت شرکتی[3] است. دو دیدگاه نظری عمده شامل تئوری نمایندگی و تئوذی ذینفعان در این مورد مطرح است که هر یک از آن ها به صورت متفاوت به موضوع حاکمیت شرکتی می نگرند. تئوری نمایندگی به مشکل کارگزار و کارگمار و تئوری ذی نفعان به مشکل کارگزار و ذی نفعان می نگرند(حساس یگانه،1388،ص76).

    حاکمیت شرکتی به معنای قوانین،مقررات،ساختارها،فرهنگ ها و سیستم هایی است که موجب دستیابی به هدف های پاسخگویی،شفافیت،عدالت و رعایت حقوق ذی نفعان می شود.حاکمیت شرکتی پیش از هر چیز،حیات بنگاه اقتصادی در دراز مدت را، هدف قرار داده و درصدد است تا از منافع سهامداران در مقابل مدیریت سازمان ها حفاظت کند. دو هدف حاکمیت شرکتی عبارت است از (حساس یگانه،1388،ص77):

    کاهش ریسک بنگاه اقتصادی از طریق بهبود و ارتقای شفافیت و پاسخ گویی.

    بهبود کارایی دراز مدت سازمان، از طریق جلوگیری از خودکامگی و عدم مسئولیت پذیری مدیریت اجرایی.

    در این تحقیق به بررسی رابطه حاکمیت شرکتی و ریسک شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران پرداخته خواهد شد و همچنین رابطه بین سهامداران نهادی و حاکمیت شرکتی و ازسوی دیگر رابطه بین سهامداران نهادی و ریسک نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

     

    1-2)بیان مسأله

    در امور مالی، ریسک نوعی احتمال است که بازگشت واقعی منافع حاصل از سرمایه گذاری را متفاوت تر از حد انتظار خواهد نمود. با این حال، در اکثر موارد، سرمایه گذاران بیشتر نگران ریسک کاهش در سرمایه گذاری خود می باشد.(Hao Li et. al,2012,p206)

    وجود ریسک در شرکت امر عادی و طبیعی است و انعکاس و گزارشگری ریسک نیز امری عادی تلقی شده و در مجموع به نفع شرکت است. چون سرمایه گذاران اعم از سهامداران و اعتباردهندگان با آگاهی از ریسک شرکت اعتماد بیشتری به شرکت خواهند کرد، لذا سطح انتظار آنان از سود یا بهره کاهش خواهد یافت و در نتیجه هزینه سرمایه شرکت کمتر خواهد شد(حساس یگانه،1386،ص54).

    بورس اوراق بهادار تهران به عنوان مهم ترین و اساسی ترین ساختار بازار سرمایه ایران، فعالیت خود را از دهه 40 آغاز نموده و تا به حال راه پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. با توجه به ضرورت توسعه کشور و نقش بازار سرمایه در این حرکت، کنکاش در مسائل و مشکلات این نهاد مهم، آشکار می شود. آمارهای رسمی و غیر رسمی، از ضعف این ساختار مهم در اقتصاد کشور حکایت دارد. برای نمونه حجم داد و ستد در بورس تهران نسبت به تولید ناخالص ملی کشور تنها نزدیک به 2 درصد است، در حالی که این نسبت در انگلستان 121/7 درصد، در مالزی 259/4 و در سنگاپور 194/8 درصد است که این آمار نشان از ریسک سرمایه گذاری بالا در این شرکت ها را دارد (اسکندری و حسینی،1381،ص ص 31-30).

    امروزه شرکت ها برای جلب سرمایه گذاران سعی در حداکثر کردن ارزش شرکت[4] دارند. افزایش درآمد و رشد در سود به عنوان یکی از راه کارهایی است که برای این منظور در نظر می گیرند. در بورس اوراق بهادار تهران نیز شرکت ها سعی دارند با افزایش میزان سود سالیانه خود باعث تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در سهام عادی شوند.از طرفی سرمایه گذاران نیز در بازار سرمایه سعی دارند منابع خود را به سمتی سوق دهند که بیشترین سودآوری را برای آن ها داشته باشد. در صورتی که سرمایه گذاران به سود مورد نظر خود دست نیابند، اقدام به خروج سرمایه از بازار سهام و سرمایه گذاری در سایر فعالیت ها خواهند کردکه این امر موجب کاهش داد و ستد در سهام و از رونق افتادن بورس اوراق بهادار خواهد شد. از این رو آگاهی از میزان ریسک شرکت ها نیز می تواند نقش بسزایی در تصمیم گیری افراد داشته باشد(فخاری و یوسف نژاد،1385،ص90).

    یکی از ویژگی های بازار سرمایه، وجود اوراق بهادار گوناگون در بازار با ریسک و بازده گوناگون است و سرمایه گذاران با توجه به میزان ریسک پذیری[5] خود اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار می نمایند.اما در بازار بورس تهران، اوراق بهادار قابل معامله عملاً به سهام شرکت ها محدود می شود. شرکت های سرمایه گذاری با توجه به ماهیت کار خود قابلیت مدیریت پرتفوی[6] و سرشکن کردن ریسک را دارند لذا سهام این شرکت ها باید از ریسک پایینی برخوردار باشند(فرزین و اسماعیلی،1378،ص1).

    به نظر می رسد که حاکمیت شرکتی و ریسک ارتباط خاصی با یکدیگر دارند.توجه بیشتر به حاکمیت شرکتی برای توسعه زمینه های مربوط به نظریه های مهمی است که بر فرض حداکثرکردن ارزش سهامداران استوار است. از این جهت، حاکمیت مناسب شرکت های بزرگ باید به تمرکز بر حداکثر سازی ثروت سهامداران منجر شود(Hao Li et. al,2012,p204).

    ضرورت حاکمیت شرکتی ناشی از تضاد منافع مشارکت کنندگان (ذی نفعان) در ساختار شرکتی است. تضاد منافع که از آن به عنوان مساله نمایندگی تعبیر می شود، خود ناشی از دو علت عمده است؛ اول این که هر یک از مشارکت کنندگان، اهداف و ترجیحات متفاوتی دارند و دیگر این که هرکدام اطلاعات کاملی در مورد اقدامات، دانش و ترجیحات دیگری ندارند. بدیهی است این تفکیک، با فرض نبود ساز و کارهای موثر اجرایی حاکمیت شرکتی، باعث ایجاد زمینه جهت اقدام مدیران در راستای منافع خود و نه منافع سهامداران خواهد شد(رحمانی،1390.ص37).

    در یک شرکت، سهامداران طبق اصول عقد قرارداد با مدیریت، به عنوان یک عامل خدمت می کنند.از آن جا که هدف شرکت حداکثرسازی ارزش سهامداران است به طور بالقوه درگیری هایی برای بنگاه وجود دارد. به طور کلی، حاکمیت شرکتی مجموعه ای از مقررات و استراتژی ها برای کاهش درگیری های سازمان است تا اطمینان حاصل شود که ثروت سهامداران به حداکثر خواهد رسید. یک حاکمیت قوی باید به فرصت های از دست رفته کمتر و پروژه های دارای ارزش منفی خالص کمتر منجر شود. یک حاکمیت قوی باید به اظهاراتی که کمتر موجب گمراهی شوند منجر شود. همچنین باید باعث حداکثر سازی شفافیت اعتبار شرکت گردد. همه این ها باعث افزایش میزان اعتبار و دسترسی اطلاعات و کاهش بی اعتباری در بازار می گردد و موجب کاهش ریسک های مربوط به بازار در شرکت می شوند(Hao Li et. al,2012,pp204-205).

    استقرار مناسب سازوکارهای حاکمیت شرکتی، اقدامی اساسی برای استفاده بهینه از منابع، ارتقای پاسخگویی، شفافیت، رعایت انصاف و حقوق همه ذی نفعان شرکت ها است(حساس یگانه و داداشی،1389،ص105).در این راستا محور اصلی این تحقیق متمرکز بر تبیین عوامل مختلف حاکمیت شرکتی مرتبط بر ریسک شرکت های بورس اوراق بهادار تهران است.

     

    1-3)سؤال تحقیق

    سؤال اصلی این تحقیق به قرار زیر است که حاکمیت شرکتی چه رابطه ای با ریسک شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران دارد؟

     

    1-4)اهمیت و ضرورت تحقیق

    در دنیای کنونی به علت نبود اطمینان، فرآیند تصمیم گیری بسیار دشوار است. عدم اطمینان محیطی و شدت رقابت سازمان ها و مدیران، آن ها را با چالش های متعدد مواجه ساخته است(منتظری،1390،ص32). بورس یک نهاد سازمان یافته است که از جمله نهادهای عمده و اساسی در بازار سرمایه محسوب می شود و تعیین میزان ریسک شرکت های پذیرفته شده در آن، گام مهمی در سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت ها می باشد.

    حاکمیت شرکتی درصدد ارتقای انصاف ، شفافیت و پاسخگوئی در بنگاه اقتصادی می باشد. ریسک بنگاه ها می تواند با اعمال حق حاکمیت شرکتی در ارتباط باشد و مدیران بهتر، می توانند موجب حاکمیت شرکتی مؤثرتر شده و به ذی نفعان خود توجه بیشتری نمایند در نهایت ریسک کمتری را تولید کنند. حاکمیت شرکتی شامل معیارهایی است که می تواند با افزایش عدم تمرکز در کنترل شرکتها، از قدرت مدیران در پیگیری منافع شخصی کاسته و باعث کاهش ریسک بنگاه های اقتصادی شود.

     در مجموع دو هدف حاکمیت شرکتی عبارت است از(حساس یگانه و همکاران،1388،ص77):

    1. کاهش ریسک بنگاه اقتصادی از طریق بهبود و ارتقای شفافیت و پاسخگویی.

    2. بهبود کارایی درازمدت سازمان، از طریق جلوگیری از خودکامگی و عدم مسؤلیت پذیری مدیریت اجرایی.

    در این تحقیق با توجه به ارتباطی که بین حاکمیت شرکتی(تمرکز مالکیت) و ریسک وجود دارد و با توجه به این که در بازارهای ایران تحقیق چندانی در این باره انجام نشده است، ضرورت تحقیق مشخص می شود. این تحقیق علاوه بر بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی و ریسک، تأثیر سهامداران نهادی را نیز بر ریسک مورد بررسی قرار می دهد و به دنبال یاری و کمک به سرمایه گذاران جهت تصمیم گیری مالی بهینه است.

     

    1-5)اهداف تحقیق

    هدف کلی تحقیق پاسخ به این سؤال است که آیا حاکمیت شرکتی با ریسک رابطه دارد یا خیر، در این راستا اهداف زیر قابل دستیابی است:

    توصیف متغیرهای ریسک و حاکمیت شرکتی در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران

    ارتباط بین متغیرهای تحقیق

    آزمون فرضیه های تحقیق

    از اهداف کاربردی این تحقیق نیز می توان گفت که یافته های این تحقیق می تواند سرمایه گذاران و سیاست گذاران بورس را در راستای ارائه معیارهای مناسب جهت انتخاب سهام با ریسک کمتر یاری رساند و همچنین می تواند منجر به بسط الزامات حاکمیت شرکتی توسط شرکت های بورس اوراق بهادار شود.

    1-6)چارچوب نظری تحقیق

    چارچوب نظری بنیانی است که تمامی تحقیق بر آن استوار می شود.چارچوب نظری خوب، متغیرهای مهم را در وضعیتی که مرتبط با مسأله تحقیق است، شناسایی و مشخص می کند و پیوند این متغیرها را به گونه ای منطقی ارائه می دهد. روابط موجود میان متغیرهای مستقل،متغیرهای وابسته و متغیرهای تعدیل گر روشن می شود(سکاران،1390،ص ص95-94). 

    طبق تحقیق انجام شده توسط هائو لی[7] و همکارانش در دانشگاه آبرن[8]  در سال 2012، تحت عنوان ریسک شرکت و حاکمیت شرکتی از دیدگاه دیگر ، مدل زیر طراحی شده است:

           

     

    ریسک

    حاکمیت شرکتی

    سهامداران نهادی

    میانگین فروش

    ترکیب دارایی

    سود تقسیمی

     

     

    نمودار 1-1) مدل تحقیق

    در این تحقیق متغیر وابسته، ریسک و متغیرهای مستقل، حاکمیت شرکتی و سهامداران نهادی می باشند. همچنین میانگین فروش، ترکیب دارایی و سود تقسیمی متغیرهای تعدیل گر این تحقیق هستند. متغیرهای تعدیل گر این تحقیق بر جهت رابطه یا میزان رابطه متغیرهای مستقل و وابسته مؤثر می باشد؛ که اثرات این متغیرها قابل مشاهده و اندازه‌گیری است. برای آزمون فرضیه های این تحقیق علاوه بر روش رگرسیون از مدل علّی نیز استفاده شده است.

     در ادبیات مالی ریسک را می‌توان به صورت رویدادهای غیرمنتظره که معمولاً به صورت تغییر در ارزش دارایی‌ها یا بدهی‌ها می‌باشد، تعریف کرد. کل ریسک بازار[9] به دو دسته کلی ریسک سیستماتیک[10] و ریسک غیر سیستماتیک[11] تقسیم می شوند؛ ریسک غیر سیستماتیک ریسکی است که ناشی از خصوصیات خاص شرکت از جمله نوع محصول، ساختار سرمایه، سهامداران عمده و غیره می‌باشد. ریسک سیستماتیک ناشی از تحولات کلی بازار و اقتصاد بوده و تنها مختص به شرکت خاصی نمی‌باشد به بیان دیگر ریسک سیستماتیک در اثر حرکت های کلی بازار به وجود می‌آید. طبق نظریه‌های پرتفولیو با پرگونه سازی سبد سهام می‌توان ریسک غیر سیستماتیک را از میان برد ولیکن ریسک سیستماتیک همچنان باقی می‌ماند(حاجی آقایی،1387،ص ص61-60).

    حاکمیت شرکت ها  مجموعه ای از مقررات و استراتژی برای کاهش تعارضات سازمان و حصول اطمینان از حداکثر شدن ثروت سهامداران می باشد که از ویژگی های حاکمیت شرکتی می توان به تمرکز مالکیت، مالکیت نهادی، نفوذ مدیرعامل، دوگانگی وظیفه مدیرعامل، اندازه هیئت مدیره و استقلال هیئت مدیره اشاره نمود(Hao Li et.al,2013,pp204-205). حاکمیت شرکتی شامل معیارهایی می شود که می تواند با افزایش عدم تمرکز در کنترل شرکتها، از قدرت مدیران در پیگیری منافع شخصی بکاهد. از مؤثرترین این معیارها حضور سهامداران نهادی در شرکت است که دارای توان بالقوه در کنترل مدیران هستند. سرمایه گذاران نهادی، سرمایه گذاران بزرگ نظیر بانک ها،شرکت های بیمه،شرکت های سرمایه گذاری و ... هستند(هاشمی و کمالی،1389،ص203).

    شاخص رشد فروش از جمله شاخص هایی است که توانایی ارزیابی قدرت بازپرداخت بدهی ها و قابلیت سودآوری واحد تجاری را دارد. رشد مستمر درآمد فروش و سود شرکت منجر به آن می شود که بازار ریسک کمتری را برای شرکت در نظر بگیرد. نوع ترکیب دارایی های یک شرکت نیز منجر به فرآیندهای ارزیابی و کنترل ریسک های شرکت جهت نیل به اهداف مالی طرح ریزی شده می گردد(ایزدی نیا و همکاران،1390،ص17).

    هر ساله شرکت ها بخشی از سود خالص را مطابق قانون و بخشی را براساس نیاز شرکت نزد خود نگهداری می کنند و مابقی را بین سهامداران تقسیم می نمایند. به مقدار سودی که شرکت تقسیم می کند و به طور نقدی به دست سهامدار می رسد سود تقسیمی[12] گفته می شود به عبارت دیگر سود تقسیمی، بخشی از سود پس از کسر مالیات به ازاء هر سهم  است که توسط شرکت پرداخت می گردد. سود پرداختی هر سهم از تقسیم کل سود پرداختی (مصوب مجمع عادی سالانه) بر تعداد سهام شرکت به دست می آید(بهرام فر و مهرانی،1383، ص 30).

    1-7)فرضیه های تحقیق

    فرضیه تحقیق را می توان یک حدس علمی یا پیش داوری دانست که به وسیله جمع آوری حقایقی که منجر به قبولی یا رد آن فرضیه شده، مورد آزمایش نیز قرار می گیرد. در این تحقیق فرضیه ها عبارتند از:

     

    فرضیه 1: بین ریسک شرکت ها و شاخص حاکمیت شرکتی رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه 2: بین سهامداران نهادی و شاخص حاکمیت شرکتی رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه 3: بین سهامداران نهادی و ریسک شرکت ها رابطه معناداری وجود دارد.

    در فرضیه اول ریسک متغیر وابسته و شاخص حاکمیت شرکتی متغیر مستقل، در فرضیه دوم سهامداران نهادی متغیر وابسته و شاخص حاکمیت شرکتی متغیر مستقل و در نهایت در فرضیه سوم سهامداران نهادی متغیر وابسته و ریسک  متغیر مستقل می باشد. 

     

    1-8)تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

    تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای موجود در فرضیه های فوق به قرار زیر است:

    ● شاخص حاکمیت شرکتی - در این تحقیق شاخص مورد استفاده برای ارزیابی حاکمیت شرکتی، شاخص تمرکز مالکیت(CON)[13] است. تمرکز مالکیت عبارت است از چگونگی توزیع سهام بین سهامداران شرکت های مختلف. هر چه تعداد سهامداران کمتر باشد، مالکیت متمرکز تر خواهد بود. در این تحقیق به منظور محاسبه نسبت تمرکز مالکیت از شاخص هرفیندال-هیرشمن[14](HHI) استفاده شده است. شاخص مزبور از مجموع مجذور درصد سهام متعلق به سهامداران شرکت ها به دست می آید. این شاخص به موازات افزایش میزان تمرکز مالکیت افزایش پیدا کرده و در شرایطی که کل سهام متعلق به یک نفر باشد، بیشترین ارزش را به خود اختصاص داده و معادل 10000 واحد محاسبه می شود. در صورتی که ساختار مالکیت پراکنده بوده و کلیه سهامداران دارای نسبت های مساوی باشند، HHI کمترین ارزش را پیدا کرده و معادل N/10000  محاسبه می شود. شاخص هرفیندال به شرح زیر قابل محاسبه است(محمدی و همکاران،1388،ص75).

     

                                                                                     HHI=

    ● ریسک -  استفاده از بتا[15] به عنوان معیار سنجش ریسک در طول 20 تا 25 سال اخیر رایج بوده است. استفاده از این ضریب برای تسهیل فرآیند مدیریت پرتفوی بر اساس نظریه مدرن پرتفوی[16] می باشد(راعی و سعیدی،1392،ص119) و از حاصل تقسیم کواریانس بازده اوراق بهادار با بازده پرتفوی بازار بر واریانس بازده پرتفوی به دست می آید.

    =

    که در آن:

       = کواریانس بازده اوراق بهادار با بازده پرتفوی بازار

     = واریانس بازده پرتفوی

     = بازده مورد انتظار اوراق بهادار i

     = میانگین بازده مورد انتظار اوراق بهادار i

     = بازده مورد انتظار پرتفوی بازار

     = میانگین بازده مورد انتظار پرتفوی بازار

     

    ● سهامداران نهادی- سرمایه گذاران نهادی، سرمایه گذاران بزرگ نظیر بانک ها، شرکت های بیمه، شرکت های سرمایه گذاری و... هستند(هاشمی و کمالی،1389،ص 203). برای محاسبه درصد سهامداران نهادی[17] در هر شرکت تعداد سهام سهامداران نهادی برکل تعداد سهام عادی شرکت در ابتدای دوره تقسیم می شود.

                       PIS

    در این تحقیق میزان مالکیت سهامداران نهادی در هر شرکت از طریق بررسی ساختار مالکیت شرکت ها و جمع نمودن درصد مالکیت انواع مختلف سهامداران نهادی که در شرکت حضور دارند، محاسبه گردیده است.

     

    ● میانگین فروش- رشد فروش یکی از شاخص های ارزیابی فعالیت شرکت می باشد. رشد مستمر درآمد فروش و سود شرکت منجر به آن می شود که بازار ریسک کمتری را برای شرکت درنظر بگیرد(حقیقت وموسوی،1386،ص 65). در این تحقیق از میانگین فروش سه سال گذشته شرکت های مورد بررسی استفاده گردیده است. برای این منظور فروش خالص سالیانه شرکت ها از صورت های مالی استخراج و از مجموع فروش سه سال اخیرشان میانگین گرفته شد.

     

    ● ترکیب دارایی های شرکت - نوع ترکیب دارایی های یک شرکت منجر به فرآیندهای ارزیابی و کنترل ریسک های شرکت جهت نیل به اهداف مالی طرح ریزی شده می گردد که از تقسیم دارایی های ثابت به فروش بدست می آید (ایزدی نیا و همکاران،1390،ص17). سرمایه گذاری بیش از حد در دارایی های ثابت و پایین بودن درآمد حاصل از فروش باعث  زیاد شدن این نسبت می شود.

      ترکیب دارایی های شرکت

     

    ● سود تقسیمی - سود تقسیمی عبارت است از آن بخش از سود هر سهم که به سهامداران پرداخت می شود(بهرام فر و مهرانی،1383، ص 30).

    DPS

    1-9)قلمرو تحقیق

    در بحث قلمرو تحقیق، سه نوع قلمرو موضوعی،مکانی و زمانی تحقیق مطرح است.

     

    ● قلمرو موضوعی - این تحقیق در حوزه مدیریت مالی با تأکید بر تبیین ریسک می باشد.

    ● قلمرو مکانی - شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، قلمرو مکانی تحقیق حاضر را تشکیل می دهند.

    ● قلمرو زمانی -  قلمرو زمانی این تحقیق محدود به مقطع زمانی پنج ساله 1390-1386 است.

     

     

    [1] The Uncertainty

    [2] Chaos Theory

    [3] Corporate Governance

    [4] Value Of the Firm

    [5] Risk Taking

    [6] Portfolio Management

    [7] Hao Li

    [8] Auburn University

    [9] Market Risk  

    [10] Systemic Risk

    [11] Unsystematic Risk

    [12] Dividend Per Share (DPS)

    [13] Concentration Of Ownership

    [14] Herfindahl-Hirschman Index (HHI)

    [15] Beta

    [16] Modern Portfolio Theory (MPT)

    [17] Percentage of Institutional Shareholders (PIS)

     

     

    Abstract

    The present research examines the relationship between corporate governance and risk of listed companies in Tehran Stock Exchange and also the relationship between institutional investors and corporate governance, and on the other the relationship between institutional investors and risk examined. The research in terms of goal is applied research and in terms of method of collecting and analyzing information is on the scope of the descriptive research.  The statistical sample consists of 81 firms over the five year period from 2007 to 2011, which were selected by systematic eliminated sampling. At first, the information collected by the combined regression was determined using Eviews software So that Assumptions underlying financial affairs in order of linear equations reviewed, then the regression lines in the form of causal models and using the VisualPLS software to run the model were examined and research hypotheses were tested. The research findings suggest that an inverse negative relationship between risk and corporate governance relationship exists and with Increase in corporate governance index, the risk is reduced. On the other hand, Research results indicate a positive relationship between institutional shareholders and the corporate governance and also a negative relationship between institutional shareholders and risk. The tests conducted show that corporate governance and risk are directly affected to each other and also Impact of these variables on each other through the intervention of a third variable that institutional shareholders were approved.

    Keywords: Corporate Governance, Risk, Institutional shareholders, The Combined Regression, Causal Model

  • فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1)مقدمه 3

    1-2)بیان مسأله 4

    1-3)سؤال تحقیق. 6

    1-4)اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

    1-5)اهداف تحقیق. 7

    1-6)چارچوب نظری تحقیق. 7

    1-7)فرضیه های تحقیق. 10

    1-8)تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10

    1-9)قلمرو تحقیق. 12

    فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوعی تحقیق

    بخش اول: ریسک... 14

    2-1-1) مقدمه. 15

    2-1-2) طبقه بندی ریسک... 16

    2-1-2-1)ریسک تجاری و غیرتجاری.. 16

    2-1-2-2)ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک... 18

    2-1-2-3)ریسک مطلوب و نامطلوب.. 19

    2-1-3) ریسک های مالی و غیرمالی.. 23

    2-1-3-1) ریسک های مالی.. 24

    2-1-4)اندازه گیری ریسک... 29

    2-1-5) عناصر اصلی ریسک... 31

    2-1-5-1) محتوا 32

    2-1-5-2) فعالیت.. 32

    2-1-5-3) شرایط.. 32

    2-1-5-4) پیامدها 32

    2-1-6)مدیریت ریسک... 32

    2-1-7)استراتژی های مدیریت ریسک... 33

    2-1-7-1)انتقال ریسک... 33

    2-1-7-2)اجتناب از ریسک... 34

    2-1-7-3)کاهش ریسک... 34

    2-1-7-4)پذیرش ریسک... 34

    بخش دوم:حاکمیت شرکتی. 35

    2-2-1) مقدمه. 36

    2-2-2) مشخصه حاکمیت شرکتی.. 37

    2-2-3) اهداف حاکمیت شرکتی.. 38

    2-2-4) منابع اصلی حاکمیت شرکت ها 39

    2-2-4-1) قانون شرکت ها 39

    2-2-4-2) قانون سهام. 39

    2-2-4-3) استانداردهای شرکت های بورس... 40

    2-2-5) انواع سیستم های حاکمیت شرکتی.. 40

    2-2-5-1) سیستم های درون سازمانی.. 41

    2-2-5-2) سیستم های برون سازمانی.. 42

    2-2-6) حاکمیت شرکتی و اصلاح ساختار هیئت مدیره 43

    2-2-7) تأثیر حاکمیت شرکتی بر مدیران اجرایی.. 44

    2-2-8) حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار. 45

    2-2-9) سهامداران نهادی.. 47

    2-2-10) سهامداران عمده در نظام حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار ایران. 48

    2-2-11) حضور سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی.. 49

    2-2-12) سهامداران نهادی به عنوان ناظر. 51

    2-2-13) نقش سهامداران نهادی در نظارت و انتقال اطلاعات.. 52

    2-2-14) سهامداران نهادی و مدیریت سود. 53

    2-2-14-1) سهامداران نهادی کوتاه مدت و مدیریت سود. 53

    2-2-14-2) سهامداران نهادی بلندمدت و مدیریت سود. 53

    بخش سوم:پیشینه تحقیق.. 55

    2-3-1) مقدمه. 56

    2-3-2) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 56

    2-3-3) تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 58

    فصل  سوم:روش اجرای تحقیق

    3-1) مقدمه 61

    3-2) روش تحقیق. 61

    3-3) جامعه آماری. 61

    3-4)نمونه آماری. 61

    3-5) اندازه گیری متغیرهای تحقیق. 62

    3-5-1) متغیرهای مستقل. 62

    3-5-1-1) حاکمیت شرکتی.. 62

    3-5-1-2) سهامداران نهادی.. 63

    3-5-2) متغیر وابسته(ریسک) 63

    3-5-3) متغیر های تعدیل گر. 64

    3-5-3-1) میانگین فروش... 64

    3-5-3-2) ترکیب دارایی های شرکت.. 64

    3-5-3-3) سود تقسیمی.. 65

    3-6) روش تجزیه و تحلیل داده ها 65

    3-6-1) مدل های رگرسیون تحقیق. 65

    3-6-2) مدل علّی.. 71

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده های تحقیق

    4-1) مقدمه 75

    4-2) توصیف متغیرهای تحقیق. 75

    4-3) بررسی فرضیه های تحقیق. 76

    4-3-1) پیش فرض های رگرسیون خطی در سری زمانی.. 76

    4-3-1-1) آزمون کولموگروف-اسمیرنوف ( بررسی نرمال بودن متغیرها) 76

    4-3-1-2) آزمون رامسی رست (فرض  خطی بودن مدل رگرسیونی) 77

    4-3-1-3) آزمون چاو(پایداری ضرایب). 78

    4-3-1-4) آزمون ریشه واحد. 78

    4-3-2) بررسی فرضیه های تحقیق بر اساس رگرسیون چندگانه. 79

    4-3-2-1) بررسی فرضیه اول. 80

    4-3-2-2) بررسی فرضیه دوم. 81

    4-3-2-3) بررسی فرضیه سوم. 82

    4-3-3) بررسی فرضیه های تحقیق در قالب مدل علّی.. 83

    4-3-3-1)آزمون فرضیه های مدل تحقیق. 83

    4-3-3-2) نتایج مدل ساختاری.. 85

    فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری

    5-1)مقدمه 93

    5-2) نتیجه گیری. 93

    5-2-1) توصیف متغیرهای تحقیق. 93

    5-2-2) نتایج آزمون فرضیه ها 94

    5-3) بحث.. 95

    5-4) پیشنهادهای کاربردی. 97

    5-5) پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 97

    5-6) محدودیت های تحقیق. 98

    منابع و مآخد. 99

    ضمائم و پیوست ها 104

    منبع:

    منابع و مآخد

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع فارسی:

    آذر.عادل،مؤمنی.منصور،1385،آمار و کاربرد آن در مدیریت،جلد اول،چاپ سیزدهم،انتشارات سمت.

    آذر.عادل،مؤمنی.منصور،1385،آمار و کاربرد آن در مدیریت،جلد دوم،چاپ دهم،انتشارات سمت.

    ابراهیمی کردلر.علی،نظام راهبری شرکت و نقش سهامداران نهادی در آن، دانش و پژوهش حسابداری،1386،شماره 8،ص ص25-20.

    اسکندری.آتوسا،حسینی.یعقوب،بررسی وضعیت ریسک سیستماتیک( ) شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،مجله برنامه ریزی و بودجه،1381،شماره 77،ص ص54-29.

    امانی.جواد،خضری آذر.هیمن،محمودی.حجت،معرفی مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مجذورات جزئی(PLS-PM) و کاربرد آن در پوهش های رفتاری،مجله بر خط روانشناسی،1391،شماره 1،ص ص55-41.

    انصاری.عبدالحمید،ابعاد مدیریت ریسک(تعاریف و کاربردهای مدیریت ریسک در خدمات مالی)،تازه های اقتصاد،1376،شماره 67،ص ص32-29.

    ایزدی نیا.ناصر،قندهاری.مهسا،عابدینی.احمد،مرادی.احمد،مروری بر مدیریت دارایی ها و بدهی ها ،فصل نامه علمی دانشجویان ارشد حسابداری و مدیریت مالی،1390،شماره 8،ص ص33-16.

    بریگام. یوجین اف،ارهارت. مایکل سی،1391، مدیریت مالی در تئوری و عمل ،ترجمه فراهانی. علیرضا، جلد دوم، چاپ اول، انتشارات ترمه.

    بهرام فر.نقی،مهرانی.کاوه،رابطه بین سود هرسهم،سود تقسیمی و سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران،نشریه بررسی های حسابداری و حسابرسی،1383، شماره 36، ص ص 46-27.

    بورس اوراق بهادار تهران،1392،چارچوب یکپارچه مدیریت ریسک،انتشارات سازمان بورس اوراق بهادار تهران.

    تهرانی.رضا،پیمانی.مسلم،بررسی مقایسه ای بین معیارهای رایج ریسک(واریانس و بتا) و معیارهای ریسک نامطلوب(نیمه واریانس و بتای نامطلوب)،تحقیقات مالی،1387،دوره 10،شماره 26، ص ص92-77.

    حاجی آقایی.بهشاد،انواع ریسک و پوشش های آن، تازه های اقتصاد، 1387، شماره 122، ص ص65-58.

    حساس یگانه. یحیی،1384، فلسفه ی حسابرسی، چاپ اول، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

    حساس یگانه. یحیی،سیستم های حاکمیت شرکتی،مجله حسابدار،1384،سال بیستم، شماره 169.

    حساس یگانه. یحیی، حاکمیت شرکتی در ایران، مجله حسابرس،1385، شماره 32، ص ص 32-39.

    حساس یگانه.یحیی،حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک،مجله حسابدار،1386،سال بیست و دوم، شماره 188،ص ص54-47.

    حساس یگانه.یحیی،داداشی.ایمان،تأثیر حاکمیت شرکتی بر تصمیمات حسابرسان درباره ریسک و برنامه ریزی،مجله مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی،1389،شماره چهارم،ص ص124-105.

    حقیقت.حمید،موسوی.سید احمد،بررسی نقش عوامل فروش وشاخص بحران مالی در پیش بینی بازده سهام، نشریه بررسی های حسابداری و حسابرسی، 1386،شماره 47، ص ص82-63.

    دلاور.علی،1389،روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی،نظر ویرایش.

    راعی.رضا،سعیدی.علی،1392،مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک،چاپ هشتم،انتشارات سمت.

    رحمانی.علی، حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک در نظام بانکداری،مجموعه مقالات همایش راهبری شرکتی،1390،انتشارات سازمان بورس اوراق بهادار تهران.

    رزا نژاد.منصور،انواری.ابراهیم،کاربرد داده های ترکیبی در اقتصاد سنجی،نشریه اقتصاد مقداری،1384،دوره دوم،شماره 4،ص ص52-21.

    رضایی.فرزین،تیموری.محمد،بررسی روابط تعاملی بین ریسک جریان های نقدی آزاد،ساختار حاکمیت شرکتی و سیاست بدهی شرکت ها،نشریه پژوهش های تجربی حسابداری مالی،1391،شماره3،ص ص115-98.

    ستایش.محمدحسین،ابراهیمی.فهیمه، بررسی تأثیر سازوکارهای حاکمیت شرکتی بر محتوای اطلاعاتی سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،نشریه دانش حسابداری،1391،شماره 8،ص ص48-31.

    سکاران.اوما،1390،روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه صائبی،محمد.شیرازی،محمود ،چاپ نهم،انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    سینا قدس.علی،حاکمیت شرکتی و اصلاح ساختار هیئت مدیره،ماهنامه تدبیر،1387،شماره195،ص ص52-49.

    شهیکی تاش.محمدنبی،اعزازی.محمد،غلامی بیمرغ.لیلا،محاسبه ارزش در معرض ریسک(VAR) در بازار بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه تحقیقات توسعه اقتصادی، 1392،شماره دهم،ص ص70-51.

    صادقی.محسن،سروش.ابوذر،فرهانیان.محمد جواد، بررسی معیارهای نوسان پذیری، ریسک مطلوب و ریسک نامطلوب در مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای:شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات مالی،1389،دوره 12،شماره 29،ص ص 78-59.

    29.

    علئی.محمدولی، مدل های علّی در حوزه روش تحقیق(قسمت دوم)، مجله مصباح، 1372،شماره 10، ص ص120-101.

    31.

    فرزین وش.اسدالله،اسماعیلی.رضا،تحلیل ریسک و بازده سهام شرکت های سرمایه گذاری،مجله تحقیقات اقتصادی، 1387،شماره 55،ص ص25-1.

    قلی زاده.محمد حسن،1392، تئوریهای مالی، چاپ اول، انتشارات رستگار گیلان.

    کاشانی پور. محمد، مهرانی. ساسان،پاشانژاد.یوسف، بررسی ارتباط برخی از مکانیزم های نظام راهبری شرکتی با نقدشوندگی بازار، 1389، مجله پژوهش های حسابداری مالی، سال 2، شماره 2،ص ص 76-61.

    کاشانی پور. محمد، احمدپور. احمد،باقرپور.محمد، بررسی رابطه بین سهامداران نهادی کوتاه مدت و بلندمدت و مدیریت سود فزاینده شرکت ها، 1389، مجله دانش حسابداری، سال 1، شماره 3،ص ص 29-7.

    گجراتی.داموار، 1383، مبانی اقتصاد سنجی، ترجمه حمید ابریشمی،جلد دوم،انتشارات دانشگاه تهران.

    مجموعه مقالات همایش راهبری شرکتی.1390. حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک در نظام بانکداری.انتشارات سازمان بورس اوراق بهادار تهران.

    محمودی.شاپور،قالیباف اصل.حسن،مشکی.مهدی،بررسی اثر ساختار مالکیت(تمرکز و ترکیب) بر بازدهی و ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،1388،تحقیقات مالی،دوره 11،شماره 28،ص ص88-69.

    مدرس.احمد،حسینی.سیدمجتبی،رئیسی.زهره،بررسی اثر سهامداران نهادی به عنوان یکی از معیارهای حاکمیت شرکتی بر بازده سهامداران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،1388،پژوهشنامه اقتصادی،ویژه نامه بورس، ص ص250-223.

    مظلومی.نادر،تعریف ریسک،فصلنامه صنعت بیمه،1365،سال اول،شماره دوم،ص ص9-5.

    منتظری.شهریار،رهیافتی بر ریسک و مدیریت ریسک و جایگاه آن در سطوح مدیریتی،1390،مجله تدبیر،شماره 229،ص ص45-32

    هاشمی.سید عباس، کمالی.شهرام،حاکمیت شرکتی وسهامداران نهادی، فصل نامه علمی دانشجویان حسابداری و مدیریت مالی، 1389، شماره 3، ص ص 214-193.

    هاشمی.سیدعباس،عزیزی.محمدعلی،مروری بر ادبیات ساختار مالکیت و ارتباط آن با اقلام تعهدی اختیاری، فصل نامه علمی دانشجویان حسابداری و مدیریت مالی ،1389،شماره 5،ص ص22-7.

    هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران، آیین نامه نظام راهبری شرکتی،1386، سازمان بورس اوراق بهادار تهران

    منابع انگلیسی:

    Brokhovich,K.A., Bruarski,K.R., Crtchley,C.E., and Simkins,B.J., Board composition and corporate investment in interest rate derivatives, working paper, Oklahoma state university, 2001 , pp. 1-37

    Busse, Jeffrey A., Goyal, Amit, and Wahal, Sunil,Performance and Persistence in Institutional Investment Management, 2010, The Journal of Finance ,Vol. LXV, NO.2, pp. 80-105

    3.Eling, Martin,Marek Sebastian D., Corporate Governance and Risk Taking: Evidence From the U.K. and German Insurance Markets, 4, The Journal of Risk and Insurance,Vol 81 , NO.3, pp. 653-682

    Gadhoum.Yoser, Ayadi.Mohamed A, Ownership Structure and Risk: A Canadian Empirical Analysis, 2003, Quarterly Journal Of Business and Economics, Vol 42, pp 19-39.

    Gompers,P.A., Ishii,J.L. and Metrick, A, Corporate Governance and Equity Prices, Quarterly Journal of Economics, 2003,  Volume 118, Issue 1, Pp. 107-156.

    Gordon, Lawrence A. Loeb, Martin P., Tseng, Chih-Yang, Enterprise Risk Management and Firm Performance: A ContingencyPerspective,2009, J. Account. Public Policy 28 ,PP. 301–327.

    Gursoy.G, Aydogan.K, Equity Ownership Structure, Risk-Taking and Performance: An Empirical Investigation in Turkish Companies, 2002, Emerging Markets Finance & trade, vol 38, pp 6-25.

    Ferreira, Miguel A. Laux, Paul A ،  Corporate governance, Idiosyncratic Risk, and Information flow، the journal of finance ،2007، No. 2, pp. 951-989.

    Feringa, Alexis. Stoneburner,Gary. Goguen,Alice, 'Risk Management Guide for Information Technology Systems', National Institute of Standards and Technology, July, 2002

    Hao Li, John S. Jahera Jr and Keven Yost ، corporate risk and corporate governance: another view ، Managerial Finance ،2012، Vol.39 No. 3, pp. 204-227.

    Litove.lubomirl, Yeung. Bernard, John. Kose, Corporate Governance and Corporate Risk Taking: Theory and Evidence, 2005, pp1-58.

    Rafael La Porta, Florencio Lopez, Andrei Shleifer, Robert Vishny. Investor protection and corporate governance. 1999. Journal of Financial Economics 58. Pp 3-27.

    Tufano, peter, Who Manages Risk? An Empirical Examination of Risk Management Practices in the Gold Mining Industry, The Journal of Finance, 1996, Volume 51, Issue 4, pp 1097–1137.

     


موضوع پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه حاکمیت شرکتی و ریسک در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: با توجه به اینکه بر اساس تئوری نمایندگی حاکمیت شرکتی برای فراهم آوردن امکان کنترل و ایجاد توازن بین منافع مدیران و سهامداران و در نتیجه کاهش تضاد نمایندگی ایجاد می شود، شرکت هایی که کیفیت نظام حاکمیت شرکتی بهتری دارند، باید کمتر با مشکل تضاد نمایندگی روبرو باشند. از این رودر این تحقیق، در پی شناسایی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته حسابداری چکیده کیفیت سود از جنبه های مختلف شامل (داشتن ارزش پیش بینی، ارزش بازخورد، بی طرفی، به موقع بودن و بیان صادقانه) توسط پژوهشگران مورد ارزیابی و توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین برخی ازسازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سوددر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) رشته و گرایش: حسابداری چکیده : موضوع پایان نامه حاضر«تاثیرمدیریت سودبررابطه حاکمیت شرکتی وکیفیت سود» می باشد. دراین پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت سود و کیفیت سود، حاکمیت شرکتی و کیفیت سود، مدیریت سود و حاکمیت شرکتی و کیفیت سود با حضور متغیرهای کنترل پرداخته شده است. قلمرو مکانی تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت MBA. چکیده : هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین شاخص حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکردشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. بر این اساس، پس از مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به سرمایه فکری و عملکرد و حاکمیت شرکتی، داده های مورد نیاز از جامعه آماری بین سالهای 1386 الی 1390 با استفاده از صورت های مالی شرکت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته : حسابداری چکیده در این تحقیق به بررسی ریسک و بازده ( سیستماتیک و فوق العاده) سهام بر مدت تصدی هیات مدیره شرکتها پرداخته می شود. یکی از عناصرساختار حاکمیت شرکتی ، هیأت مدیره است. سهامداران برای ارزیابی عملکرد مدیران از دو مولفه ریسک و بازده استفاده می کنند بنابراین عملکرد سازمان و ریسک متواتراز آن بر تصمیمات سهامدار در خصوص ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: حسابداری چکیده یکی از مکانیزم‌های موجود به منظور تخفیف مشکل نمایندگی و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران و مدیران در بازارهای سرمایه، نظام حاکمیت شرکتی است. نقش سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی و حضور آنها در شرکت‌ها، موضوع اغلب بحث‌های سال‌های اخیر بوده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین جریان نقد ...

چکیده: از دیدگاه مدیریت مالی، موجودیت شرکت­ها با فعالیت­های سرمایه گذاری و تأمین مالی آغاز می­شود و تداوم می­یابد. با فرض ثابت بودن سیاست­های سرمایه گذاری، بدیل­های سرمایه گذاری و نرخ بازدهی آنها، بنگاه­ها باید به گونه­ای عمل کنند که هزینه تأمین مالی لازم جهت انجام سرمایه گذاری­های خود را به حداقل برسانند. هدف از این پژوهش پیدا­ کردن عواملی است که اهرم مالی شرکت­های ایرانی را ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد حسابداری چکیده : تحقیق حاضر به مطالعه تاثیر اندازه شرکت و کیفیت حاکمیت شرکتی بر افشای مطلوب شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در راستای این هدف، کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که اطلاعات مورد نیاز را در سالهای 1390-1386 ارائه نموده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند که در مجموع 112 شرکت از صنایع مختلف ...

پایان ­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده: موسسات حسابرسی مفاهیم نظری و تجربی مهمی برای تعیین حق الزحمه حسابرسی دارند. آنها جهت قیمت گذاری خدمات حسابرسی از عوامل گوناگونی استفاده می کنند و تحقیقات زیادی نیز در رابطه با شناسایی و ارزیابی این عوامل انجام شده است. عواملی که در اغلب مطالعات مدنظر قرار گرفته اند شامل عوامل ریسک، حجم و پیچیدگی عملیات واحد مورد ...

رساله برای دریافت مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.) چکیده بیان مساله هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی ژنریک شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش بوده است. مساله اصلی در این انجام این تحقیق نیز وجود تشدید روز افزون در فضای رقابتی و اعمال تحریم‌های بین المللی بوده که در نهایت توجه به شراکت‌های استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و ...

ثبت سفارش