پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران

word 1019 KB 29807 134
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۲,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه ی کارشناسی ارشد ( M.A. )

    رشته حسابداری

    چکیده

    یکی از مواقعی که انگیزه های مدیریت برای مدیریت سود بر انگیخته می­شود، عرضه اولیه عمومی است. هرگونه عرضه عمومی اوراق بهادار که برای اولین بار به عموم مردم و سرمایه گذاران عرضه می­شود، عرضه اولیه عمومی (IPO) نامیده می­شود. یکی از راه های کاهش مدیریت سود، ارتقای کیفیت حسابرسی است. در پژوهش حاضر به بررسی مدیریت سود در شرکت های دارای عرضه اولیه، و تاثیر کیفیت حسابرسی در محدود کردن مدیریت سود در شرکت های دارای عرضه اولیه می­پردازیم. نمونه آماری پژوهش شامل 84 شرکت در طی سال های 87 تا 91 بوده است که برای انتخاب نمونه ار روش حذف سیستماتیک (غربال گری) استفاده شده است. پس از جمع آوری اطلاعات میدانی از طریق مشاهده صورت های مالی، روابط بین متغیر های پژوهش از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی در قالب نرم افزار Eviews و Spss  مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش به منظور بررسی مدیریت سود در شرکت های دارای عرضه اولیه از آزمون تی استیودنت و برای بررسی رابطه کیفیت حسابرسی و مدیریت سود از داده های تابلویی (پانل) به روش اثرات ثابت بر مبنای مدل رگرسیونی حداقل مربعات معمولی، استفاده می­کنیم. یافته های پژوهش نشان می­دهد بین مدیریت سود و شرکت های دارای عرضه اولیه ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین ارتباط منفی و معناداری بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود واقعی وجود دارد.

     

    کلید واژه ها: کیفیت حسابررسی، مدیریت سود، اقلام تعهدی اختیاری، عرضه اولیه اوراق بهادار

    یکی از اهداف گزارشگری مالی، ارائه اطلاعاتی است که برای سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و دیگر کاربران فعلی و بالقوه در تصمیم گیری های مربوط به سرمایه گذاری و اعتبار دهی و سایر تصمیم ها سودمند باشد. از جمله معیارهای با اهمیتی که گروه های مزبور برای برآورد قدرت سودآوری شرکت، پیش بینی سود های آینده و ریسک های مربوط به آن و همچنین ارزیابی عملکرد مدیریت استفاده می کنند، سود های جاری و گذشته شرکت است. سود نیز خود متشکل از اقلام نقدی و تعهدی است و اقلام تعهدی سود تا حدود زیادی در کنترل مدیریت هستند و وی می تواند برای بهتر جلوه دادن عملکرد شرکت و افزایش قابلیت پیش بینی سود های آینده در اقلام تعهدی سود دست برده و به اصطلاح امروزی سود را مدیریت کند (سجادی و عربی، 1388).

    شرکت هایی که صورت های مالی حسابرسی شده ارائه می­کنند، دارای محتوای اطلاعاتی و سود با کیفیت بیشتری هستند. یکی از اشکال کنترل مدیریت، استفاده از حسابرسی است. حسابرسی می­تواند از سوی مدیران مورد استفاده قرار گیرد تا به سهامداران اطمینان خاطر داده شود که مدیریت رفتار فرصت‏طلبانه ای ندارد. طی دو دهه اخیر بسیاری از کشورها، اقدام به کوچک سازی دولت و واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی کرده اند. این فرآیند گسترش بخش خصوصی، افزایش توان نظارتی دولت را نیز به همراه دارد. بدین منظور، ایران نیز خصوصی سازی بنگاه ها و شرکت های دولتی را در دستور کار خود قرار داده است. روش های مختلفی برای خصوصی سازی وجود دارد که یکی از پرکاربردترین آنها در همه کشورها و از جمله کشور ما، واگذاری سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی از طریق بورس اوراق بهادار است (کریمی پتانلار، 1383). عرضه اولیه عمومی به روش های مختلفی انجام می پذیرد که مهمترین آنها ثبت دفتری، عرضه عمومی به روش حراج، عرضه عمومی به قیمت ثابت و روش های نوین اینترنتی می­باشد. در سایر نقاط دنیا عرضه اولیه به روش ثبت دفتری انجام می شود. در ایران کشف قیمت به روش حراج صورت میگیرد. البته بورس در دستورالعمل جدیدی پیشنهاد داده است که روش عرضه اولیه از حراج را به ثبت دفتری تغییر دهند.

     تحقیقات گذشته در مورد مدیریت سود به این نتیجه رسیده است که شرکت های دارای عرضه اولیه از مدیریت سود تعهدی در طول دوره عرضه اولیه استفاده می کنند و این مدیریت سود به بازده کمتر پس از عرضه اولیه عمومی منتهی می­شود (فریدلن،1994.فن،2007.چنگ و همکارانش،2010). پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی مدیریت سود در شرکت های دارای عرضه اولیه و تاثیر کیفیت حسابرسی در محدود کردن مدیریت سود در شرکت های دارای عرضه اولیه، پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازد.

    در تحقیقات پیشین رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود بر مبنای اقلام تعهدی به خوبی اثبات شده است در حالی که تحقیقات محدودی در رابطه با تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود بر مبنای اقلام واقعی انجام شده است. الدرو ژو (2002) وچن و همکاران (2005) نشان داده اند که ظهور سازمان های حسابرسی باعث تعدیل مدیریت سود تعهدی در طول دوره عرضه اولیه شده است. بنابراین و بر اساس شواهد قبلی،   سازمانهای حسابرسی موجب تحریک مدیریت سود تعهدی شده و شرکت های دارای عرضه اولیه را به سوی مدیریت سود واقعی هدایت کرده است. بنابراین، ما، در این پژوهش نقش سازمان حسابرسی را بر مدیریت سود واقعی و تعهدی، در شرکت های دارای عرضه اولیه، پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی می­کنیم.

    1-1- بیان مساله تحقیق

     مدیریت سود برآیند درجه ای از قابلیت انعطاف و اعمال نظری است که مدیران در گزارشگری مالی خود دارند. مدیران ممکن است از این قدرت خود برای مدیریت فرصت طلبانه سود (زیمرمن،1994) یا انتقال اطلاعات محرمانه درباره عملکرد آتی شرکت استفاده کنند. مدیریت سود یعنی اینکه مدیر بتواند رویه ای از حسابداری را انتخاب کند که به هدف خاصی دست یابد. یکی از مواقعی که انگیزه های مدیریت برای مدیریت سود بر انگیخته می­شود، عرضه اولیه عمومی است. هرگونه عرضه عمومی اوراق بهادار که برای اولین بار به عموم مردم و سرمایه گذاران عرضه می­شود، عرضه اولیه عمومی IPO)) نامیده می­شود. شرکت هایی که سهام خود را برای نخستین بار به مردم عرضه می کنند ممکن است در آخرین دوره پیش از عرضه سهام با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری، سود را افزایش دهند تا وضعیت اقتصادی شرکت را مطلوب نشان دهند. اقلام تعهدی سود تاحدود زیادی در کنترل مدیریت هستند و وی میتواند برای بهتر جلوه دادن عملکرد شرکت و افزایش قابلیت پیش بینی سود های آینده در اقلام تعهدی سود دست برده و به اصطلاح امروزی سود را مدیریت کند. یکی از راه های کاهش مدیریت سود ارتقای کیفیت حسابرسی است. کیفیت حسابرسی میزان اقلام تعهدی اختیاری و مدیریت سود را کاهش می دهد.

    دی آنجلو کیفیت حسابرسی را اینگونه تعریف کرده است: ارزیابی بازار از احتمال اینکه حسابرس موارد تحریفات بااهمیت در صورت های مالی و سیستم های حسابداری صاحب کار را کشف کند و تحریفات با اهمیت کشف شده را گزارش دهد. اگر مدیریت سود به شیوه ی مسئولانه اعمال شود،  چندان بد نخواهد بود. تاثیر کیفیت حسابرسی در محدود کردن مدیریت سود در شرکتهای دارای عرضه اولیه از جمله مباحث مطرح و مورد علاقه در مدیریت مالی، حسابداری، و ارتباط متقابل آنها با دانش حسابرسی است. یکی از مسائل اساسی این است که شرکت های دارای عرضه اولیه، لازم است، رفتار مدیریت را از طریق حسابرسی کنترل کنند تا در نتیجه به مالکان (سهامداران) اطمینان داده شود که مدیریت شرکت به نحوی فرصت طلبانه رفتار نخواهد کرد.

    تحقیقات گذشته در مورد مدیریت سود به این نتیجه رسیده است که شرکت های دارای عرضه اولیه از مدیریت سود تعهدی در طول دوره عرضه اولیه استفاده می کنند و این مدیریت سود به بازده کمتر پس از عرضه اولیه عمومی منتهی می­شود. (فریدلن،1994.فن،2007.چنگ وهمکارانش،2010). در پژوهش حاضر به بررسی مدیریت سود در شرکت های دارای عرضه اولیه و تاثیر کیفیت حسابرسی در محدود کردن مدیریت سود در شرکت های دارای عرضه اولیه، پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­پردازیم. در تحقیقات پیشین رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود تعهدی به خوبی اثبات شده است در حالی که تحقیقات محدودی در رابطه با تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود واقعی وجود دارد. مطالعات پیشین شواهدی را فراهم کرده است که حسابرسی با کیفیت بالا بر مدیریت سود تعهدی با سطح بازده سود کمتر همراه بوده است. الدر و ژهو(2002) وچن و همکاران (2005) نشان داده اند که ظهور سازمان های حسابرسی باعث تعدیل مدیریت سود تعهدی در طول دوره عرضه اولیه شده است. بنابراین و بر اساس شواهد قبلی، سازمانهای حسابرسی، موجب تحریک مدیریت سود تعهدی شده و شرکت های دارای عرضه اولیه را به سوی مدیریت سود واقعی هدایت کرده است. یکی از جنبه های مهم پژوهش حاضر این است که نشان دهد آیا حسابرسی با کیفیت بالا، مدیریت سود در شرکت های دارای عرضه اولیه را کاهش می­هد یا خیر؟

    به عبارت دیگر در پژوهش حاضر تلاش گردیده است تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی مورد حسابرسی قرار میگیرند، برای مدیریت سود، بیش تر از اقلام واقعی استفاده می­کنند؟

    بنابراین، ما، در این پژوهش نقش سازمان حسابرسی را بر مدیریت سود واقعی، در شرکت های دارای عرضه اولیه، پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی می­کنیم.

    1-2- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

     در سالهای اخیر با توجه به اصل 44 قانون اساسی، بسیاری از شرکت های دولتی در حال واگذاری به بخش خصوصی بوده و البته این امر با چالش هایی نیز مواجه می­باشد. در این خصوص کیفیت اقلام حسابداری و نیز میزان موفقیت شرکت های مذکور در راستای رسیدن به اهداف اولیه بسیار مهم می­باشد. کیفیت حسابرسی یکی از موضوعات با اهمیت در حوزه سیاسی و بازار سرمایه است. به منظور شناخت مفاهیم و ابعاد مختلف کیفیت حسابرسی، مطالعات گوناگونی توسط محققان انجام شده است تا رابطه بین کیفیت حسابرسی و متغیرهای دیگر کشف شود. به هر حال از آنجا که کیفیت حسابرسی در عمل به سختی قابل مشاهده است، تحقیقات در این زمینه همواره با مشکلات زیادی روبرو بوده است. بدیهی است به دلیل نوپا بودن حرفه حسابرسی مستقل در کشور ما و ضرورت تقویت امر حسابرسی و نیز به دلیل گسترش حیطه حسابرسی که امروزه مد نظر نهادهای قانون گذار قرار گرفته، انجام تحقیقات بیش تر در موضوعات حسابرسی بیش از پیش مورد نیاز و بلکه از ضروریات دانش حسابداری و حسابرسی است. با توجه به مرور تحقیقات انجام شده از گذشته، به این موضوع اصلی پرداخته شده است. عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در جهان و به دنبال آن رشد اقتصادی در بازار های نوظهور و تغییرات سریع در محیط شرکت ها، عرضه های اولیه را در این بازار ها افزایش داده است. هدف اصلی از عرضه های اولیه، افزایش سرمایه برای شرکت‏ها است. بیش‏تر شرکت هایی که سهام خود را برای نخستین بار به عموم عرضه می کنند ممکن است در آخرین دوره پیش از عرضه سهام، با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری، سود را افزایش دهند تا وضعیت اقتصادی شرکت را مطلوب نشان دهند. ازآنجایی که اقلام تعهدی سود تا حدود زیادی در کنترل مدیریت است بنابراین ممکن است برخی مدیران در این شرایط از مدیریت بر سود، سوء استفاده کنند. حسابرسی می تواند یکی از راه های جلوگیری و کاهش مدیریت سود باشد. ارزیابی تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود واقعی و تعهدی در شرکت های دارای عرضه اولیه و به ویژه شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی مورد رسیدگی قرار می گیرند از ضروریات تحقیق حاضر است .

    1-3- اهداف تحقیق:

    1-3-1- اهداف علمی:

    در تحقیقات پیشین رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود تعهدی به خوبی اثبات شده است همچنین تحقیقات قبل در مورد مدیریت سود به این نتیجه رسیده است که شرکت های دارای عرضه اولیه از مدیریت سود تعهدی در طول دوره عرضه اولیه استفاده می کنند که این مدیریت سود به بازده کمتر پس عرضه اولیه منتهی میشود (فریدلن 1994 و چنگ 2010). اقلام تعهدی سود تا حدود زیادی در کنترل مدیریت هستند و مدیر می تواند برای بهتر جلوه دادن عملکرد شرکت، در اقلام تعهدی سود دست برده و اصطلاحا سود را مدیریت کند. پیوت (2005) معتقد است که حسابرسی   می­تواند یکی از راه های جلوگیری و کاهش مدیریت سود باشد. اهداف علمی تحقیق عبارتند از:

    1_ بررسی  رابطه بین شرکت های دارای عرضه اولیه بر مدیریت سود واقعی و تعهدی در دوره مالی قبل ازعرضه اولیه.

    2_ بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود واقعی در شرکت های دارای عرضه اولیه عمومی.

    هدف کلی از این تحقیق: تعیین میزان استفاده از مدیریت سود در شرکت‏های دارای عرضه اولیه به ویژه شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی مورد رسیدگی قرار می گیرند، می باشد.

    1-3-2- اهداف کاربردی:

    نقش اصلی گزارشگری مالی انتقال اثر بخش اطلاعات مالی به افراد برون سازمانی به روش معتبر و به موقع است. برای انجام این مهم، مدیران از فرصت هایی برای اعمال قضاوت در گزارشگری مالی برخوردار شده اند. مدیران تلاش       می کنند تا با انتخاب روش های مجاز حسابداری، نتایج قابل پیش بینی و ثابت خلق کنند زیرا اغلب سرمایه گذاران و مدیران اعتقاد دارند شرکت هایی که روند سود آوری مناسبی دارند و سود آنها دچار تغییرات عمده نمی شود نسبت به شرکت های مشابه ارزش بیش تر و قابلیت پیش بینی و مقایسه بیش تری دارند. از سوی دیگر، با توجه به تئوری نمایندگی، مدیران می توانند از انگیزه لازم برای دست کاری سود به منظور حداکثر کردن منافع خود برخوردار باشند. بنابراین شرکت هایی که صورت های مالی حسابرسی شده ارائه می­کنند دارای محتوای اطلاعاتی و سود با کیفیت بیش تری هستند. بنابراین بر اساس نتایج مطالعه، نقش سازمان های حسابرسی بر چگونگی تهیه صورت های مالی شرکت ها مشخص می­شود.

     

    1-4- سوالات تحقیق:

    1- آیا شرکت های دارای عرضه اولیه، در دوره مالی قبل از عرضه اولیه سهام، سود را مدیریت می کنند ؟

    2- آیا  شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی مورد رسیدگی قرار میگیرند برای مدیریت سود، عمدتا از اقلام واقعی استفاده می کنند ؟

     

    1-5- فرضیه های تحقیق:

    1- شرکت های دارای عرضه اولیه، در دوره مالی قبل از عرضه اولیه، سود را مدیریت می کنند.

    2- شرکت های دارای عرضه اولیه ای که توسط سازمان حسابرسی، مورد حسابرسی قرار می گیرند، عمدتا از مدیریت سود واقعی استفاده می­کنند.

    1-6- روش شناسی تحقیق

    1-6-1- روش تحقیق

    روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. توصیفی به این دلیل که آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند و به شرایط یا روابط موجود، فرآیندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد و همبستگی به این دلیل که رابطه ی بین متغیرها را بررسی می کند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است، زیرا به روابط بین متغیرها در بورس اوراق بهادار پرداخته است

    1-6-2- متغیرهای تحقیق

    متغیر مستقل که عبارت است از شرکت های دارای عرضه اولیه و متغیر های وابسته مدیریت سود با استفاده از اقلام تعهدی و مدیریت سود با استفاده از اقلام واقعی می باشد. که برای اندازه گیری مدیریت سود با استفاده از اقلام تعهدی از مدل جونز تعدیل شده استفاده می شود و برای اندازه گیری مدیریت سود واقعی از مدل دچو و دیگران (1998) استفاده می کنیم. متغیرهای کنترلی شامل سازمان حسابرسی (اگر شرکت توسط سازمان حسابرسی (big_N) حسابرسی شده باشد با عدد (1) و در غیر اینصورت اگر توسط سایر موسسات انجام گیرد با عدد (0) نشان داده می شود). اندازه شرکت (در این تحقیق از معیار ارزش بازار کل سهام شرکت به عنوان اندازه استفاده میکنیم) ، (نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری )M/B ، طول عمر شرکت LN(1+age) (عبارت است از عمر شرکت که همان فاصله بین سال تاسیس شرکت و سال عرضیه اولیه می باشد). نسبت اهرمیLeverage  (نشان دهنده اهرم که عبارت است از نسبت بدهی ها به کل دارایی ها می باشد)، بازده داراییها ROA (بازده داراییها می باشد که برابر با نسبت سود خالص به کل دارایی ها است) و رشد مخارج سرمایه ای  capex growth) ) می باشد.

     

    1-6-3- روش گردآوری  داده ها و اطلاعات

    برای تدوین بخش نظری و معرفی مدل های مورد استفاده در این پژوهش، از اطلاعات مندرج در اسناد و مدارک موجود شامل کتابها، مقاله ها، پایان نامه های مرتبط با موضوع استفاده شده است. از بانک های اطلاعاتی نرم افزار (ره آورد نوین) برای جمع آوری اطلاعات اصلی صورت های مالی و از سایت بورس برای اطلاعات یادداشت های همراه استفاده شده است و درنهایت با استفاده از نرم افزار Excel اطلاعات طبقه بندی و متغیرها محاسبه شدند و با استفاده از نرم افزار Eviews و  Spssمورد تحلیل آماری قرار گرفتند.

     

    1-6-4- قلمرو تحقیق

    الف) قلمرو موضوعی تحقیق

    قلمرو موضوعی تحقیق، دانش حسابرسی در مفهوم کلی با تاکید بر کیفیت حسابرسی و نیز تکنیک مدیریت سود در شرکت های دارای عرضه اولیه سهام می باشد.

    ب) قلمرو مکانی

    قلمرو مکانی تحقیق، بازار سرمایه کشور مشخصا بورس اوراق بهادار تهران می باشد. که بر این اساس داده های مورد نیاز از گزارش های فشرده سازمان بورس اوراق بهادار استخراج و دسته بندی شده است.

    ج) قلمرو زمانی

    قلمرو زمانی تحقیق از ابتدای سال 1387 تا پایان سال 1391 می باشد.

    1-6-5- تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها

    بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش در دو بخش انجام شده است: برای سنجش فرضه اول از آزمون t استیودنت ( یک جمله ای) و از نرم افزار  Spssاستفاده میکنیم و برای آزمون فرضیه دوم پژوهش در نرم افزار Eviews، اقدام به برآورد ضرایب مدل رگرسیون با استفاده از روش حداقل مربعات معمول (OLS) واز آزمون t  دو جمله ای در نرم افزار   Spssاستفاده میکنیم.

     

     

    Title: Effects of Audit quality on real and Accrual earnings management and subsequent return performance   :  Evidance  from IPOs

     

     

     Abstract

    One of the times when the management motivations for earnings management motivated is initial public offering. Any public offering of securities which was first offered to the public and investors is called initial public offering. One way to reduce earnings management is to promote audit quality. In the present study, we examined the earnings management in firms holding initial offering and the impact of audit quality to limit earnings management in the firms holding initial offering. The study sample consisted of 84 companies during the 2008 to 2012. After collecting the data through observation financial statements, relationships between variables has been studied through descriptive statistics (frequency tables) and inferential statistics (t-test) in Eviews and Spss software. In this study, in order to examine the earnings management in the companies holding initial offering we used the t-student Test and for Audit Quality and Earnings Management, we used from the panel with the fixed effects method based on ordinary least squares regression model. Our findings suggest that there is significant relationship between earnings management and the companies holding initial offer. There is negative relationship between audit quality and actual earnings management.

     

    Keywords: Audit Quality, Earnings Management, Discretionary accruals, Companies holding initial offering, IPOs

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                              صفحه

    چکیده .............................................................................................................................................................ض

    فصل اول : کلیات تحقیق

    مقدمه................................................................................................................................................................. 2

    1-1-بیان مساله تحقیق ......................................................................................................................................3

    1-2-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ................................................................................................................4

    1-3 -اهداف تحقیق............................................................................................................................................5

    1-3-1-اهداف علمی..........................................................................................................................................5

    1-3-2-اهداف کاربردی......................................................................................................................................6

    1-4-سوالات تحقیق............................................................................................................................................6

    1-5 -فرضیه های تحقیق.....................................................................................................................................6

    1-6 -روش شناسی تحقیق..................................................................................................................................6

    1-6-1-روش تحقیق...........................................................................................................................................6

    1-6-2-متغیرهای تحقیق.................................................................................................................................... 7

    1-6-3 -روش گردآوری  داده ها و اطلاعات.................................................................................................... 7

    1-6-4-قلمرو تحقیق...........................................................................................................................................7

    1-6-5 -تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها............................................................................................8

    1-7 -جامعه و نمونه آماری.................................................................................................................................8

    1-8 -استفاده کنندگان از نتایج تحقیق.................................................................................................................8

    1-9 -تعریف عملیاتی مفاهیم و واژه های کلیدی تحقیق....................................................................................8

    1-10- مروری بر ادبیات و مبانی نظری............................................................................................................12

    1-11-ساختار کلی تحقیق.................................................................................................................................13

    فصل دوم :  ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1 –مقدمه.......................................................................................................................................................15

    بخش اول: مبانی نظری تحقیق...........................................................................................................................15

    2-2-اهداف گزارشگری مالی و مفاهیم بنیادی................................................................................................. 15

    2-2-1-توجیه تقاضا برای حسابرسی................................................................................................................15

    2-2-2-تاثیر حسابرسی بر ویژگی های کیفی اطلاعات................................................................................... 16

    2-2-3-گسترش دامنه حسابرسی......................................................................................................................17

    2-2-4-ویژگی های حسابرسی.........................................................................................................................17

    2-3-کیفیت حسابرسی......................................................................................................................................19

    2-3-1-تعریف کیفیت حسابرسی.................................................................................................................... 19

    2-3-2-تفاوت بین کیفیت واقعی حسابرسی و برداشت از کیفیت حسابرسی...................................................20

    2-4-اندازه موسسه حسابرسی...........................................................................................................................21

    2-5-دوره تصدی حسابرسی.............................................................................................................................21

    2-6-مدیریت سود.............................................................................................................................................22

    2-6-1-تعاریف و مفاهیم مدیریت سود............................................................................................................22

    2-6-2-رویکرد های مطالعه مدیریت سود........................................................................................................25

    2-6-3-دیدگاه های مختلف مدیریت سود.......................................................................................................26

    2-6-3-1-مدیریت سود کارا............................................................................................................................26

    2-6-3-2-مدیریت سود فرصت طلبانه.............................................................................................................26

    2-6-4-مدیریت سود واقعی و تعهدی..............................................................................................................26

    2-6-5-مدیریت سود خوب در برابر مدیریت سود بد.....................................................................................27

    2-6-6-اقلام تعهدی و اقلام نقدی سود...........................................................................................................28

    2-6-7-اندازه شرکت........................................................................................................................................28

    2-6-8-هدف ها و انگیزه های مدیریت سود...................................................................................................29

    2-6-8-1-سایر انگیزه های موجود در متن قرارداد..........................................................................................31

    2-6-8-2-انگیزه های سیاسی...........................................................................................................................32

    2-6-8-3-انگیزه های مالیاتی...........................................................................................................................32

    2-6-8-4-تغییر مدیر عامل ..............................................................................................................................32

    2-6-8-5-عرضه سهام برای نخستین بار..........................................................................................................32

    2-6-8-6-اطلاع رسانی به سرمایه گذاران........................................................................................................33

    2-6-9-الگوهای مدیریت سود.........................................................................................................................33

    2-6-9-1-آب از سر گذشتن(استقبال از زیان).................................................................................................33

    2-6-9-2-به حداقل رساندن سود....................................................................................................................33

     2-6-9-3-به حداکثر رساندن سود..................................................................................................................33

    2-6-9-4-هموار سازی سود............................................................................................................................34

    2-7-تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود....................................................................................................35

    2-8-خصوصی سازی و عرضه اولیه سهام .......................................................................................................37

    2-8-1-عرضه اوراق بهادار...............................................................................................................................37

    2-8-2-مدیریت سود در زمان عرضه اولیه...................................................................................................... 37

    2-8-3-بررسی های عرضه اولیه در بورس.......................................................................................................38

    2-8-4-روش معمول عرضه اولیه در ایران و دنیا.............................................................................................38

    2-8-5-عرضه های اولیه جذاب برای بازار سرمایه...........................................................................................38

    2-8-6-مفاهیم مرتبط با عرضه اولیه سهام........................................................................................................38

    بخش دوم-پیشینه تحقیق...................................................................................................................................39

    2-9-تحقیقات انجام شده در داخل کشور.........................................................................................................39

    2-10-تحقیقات انجام شده در خارج از کشور..................................................................................................40

    2-11-موارد افتراق و اشتراک تحقیق حاضر با تحقیقات داخلی و خارجی.......................................................41

    -12-2خلاصه فصل...........................................................................................................................................42

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق

    3-1-بخش اول:کلیات روش تحقیق..................................................................................................................44

    3-2-مقدمه........................................................................................................................................................44

    3-3-طرح مسئله تحقیق....................................................................................................................................44

    3-4-تدوین فرضیه های تحقیق.........................................................................................................................44

    3-5-روش آزمون فرضیه ها..............................................................................................................................45

    3-6-جامعه و نمونه آماری ، قلمرو موضوعی ، مکانی و زمانی تحقیق.............................................................45

    3-7-روش جمع آوری داده ها و اطلاعات.......................................................................................................47

    3-8-متغیر های پژوهش....................................................................................................................................47

    3-8-1-متغیر مستقل.........................................................................................................................................47

    3-8-2-متغیر وابسته..........................................................................................................................................48

    3-8-2-1-اندازه گیری مدیریت سود با استفاده از اقلام تعهدی.......................................................................48

    3-8-2-2-اندازه گیری مدیریت سود با استفاده از اقلام واقعی........................................................................49

    3-8-3-متغیر کنترلی.........................................................................................................................................50

    3-8-3-1-کیفیت حسابرسی.............................................................................................................................50

    3-8-3-2-اندازه شرکت...................................................................................................................................50

    3-8-3-3-نسبت ارزش بازار به ارزش دفتر(MB)..........................................................................................50

    3-8-3-4-طول عمر LN(1+age)................................................................................................................51

    3-8-3-5-نسبت اهرمی (Leverage)............................................................................................................51

    3-8-3-6-بازده داراییها(ROA).......................................................................................................................51

    3-8-3-7-رشد مخارج سرمایه ای (capex growth)..................................................................................51

    3-9-مدل های تحلیلی تحقیق...........................................................................................................................51

    3-10-آزمون فرضیه ها......................................................................................................................................53

    3-11-بخش دوم:مدل داده های تلفیقی و روش های تخمین...........................................................................54

    3-12-مقدمه......................................................................................................................................................54

    3-12-1-مزایای استفاده از داده های تلفیقی.....................................................................................................54

    3-13-انواع مدل های داده های تلفیقی.............................................................................................................55

    3-13-1-مدل داده های تلفیقی ایستا................................................................................................................55

    3-13-1-1-مدل ضرایب ثابت.........................................................................................................................56

    3-13-1-2-مدل اثرات ثابت.............................................................................................................................56

    3-13-1-3-مدل اثرات تصادفی........................................................................................................................56

    3-14-تفاوت بین مفاهیم pooled و panel..................................................................................................57

    3-14-1-آزمون چاو ........................................................................................................................................57

    3-14-2 -آزمون هاسمن...................................................................................................................................58

    3-15-مدل داده های تلفیقی پویا.......................................................................................................................58

    3-16-تکنیک های تخمین سیستم معاملات......................................................................................................59

    3-16-1-روش حداقل مربعات معمولی(OLS) .............................................................................................59

    3-16-2-روش حداقل مربعات تعمیم یافته(GLS).........................................................................................59

    3-17-مسایل مورد توجه در تخمین مدل..........................................................................................................60

    3-17-1-نرمال بودن.........................................................................................................................................60

    3-17-2-نا همسانی واریانس............................................................................................................................60

    3-17-3-خود همبستگی...................................................................................................................................61

    3-17-4-هم خطی ..........................................................................................................................................61

    3-17-5 -آزمون مانایی.....................................................................................................................................61

    3-18-خلاصه و نتیجه گیری.............................................................................................................................62

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها

    4-1-مقدمه........................................................................................................................................................64

    4-2-آمار توصیفی داده ها.................................................................................................................................64

    4-3-آمار استنباطی............................................................................................................................................66

    4-3-1-آزمون مانایی متغیرها............................................................................................................................66

    4-3-2-تعیین مدل مناسب برای تخمین مدل رگرسیون....................................................................................67

    4-3-3-آزمون فروض کلاسیک رگرسیون .......................................................................................................68

    4-3-2-1- آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته............................................................................................68

    4-3-2-2-آزمون استقلال خطاها......................................................................................................................69

    4-3-2-3-آزمون نرمال بودن توزیع خطاها......................................................................................................70

    4-3-2-4-ناهمسانی واریانس ها......................................................................................................................70

    4-3-2-5-آزمون هم خطی متغیرهای مستقل...................................................................................................71

    4-4-نتایج آزمون فرضیه ها...............................................................................................................................72

    4-4-1- فرضیه اول...........................................................................................................................................72

    4-4-2-فرضیه دوم............................................................................................................................................73

    4-5-خلاصه فصل.............................................................................................................................................76

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1-مقدمه........................................................................................................................................................79

    5-2-خلاصه تحقیق...........................................................................................................................................79

    5-3-فرضیات و نتایج آزمون ها........................................................................................................................81

    5-4-بحث و نتیجه گیری..................................................................................................................................82

    5-5-محدودیت های تحقیق..............................................................................................................................83

    5-6-پیشنهاد های تحقیق...................................................................................................................................84

    5-7-خلاصه فصل.............................................................................................................................................85

    منابع فارسی.......................................................................................................................................................86

    منابع لاتین..........................................................................................................................................................88

    منبع:

     

    فهرست منابع

    الف) منابع فارسی

    آقائی، محمد علی و کوچکی، حسن. (1374)." گمانهایی پیرامون نمایش سود"، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 14و15، صص 64-56.

    آیین نامه شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار، مصوب 17/05/84 شورای بورس ماده2،صص4-1.

    ابراهیمی کردلر،علی. حسن آذر داریانی،الهام. (پاییز 85) بررسی مدیریت سود در زمان عرضه اولیه سهام به عموم در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،دانشگاه تهران:بررسی های حسابداری و حسابرسی ،شماره 45،صص 3-23.

    .ابراهیمی کردلر،  علی و سیدی، سیدعزیز (1387). "نقش حسابرسان مستقل درکاهش اقلام تعهدی اختیاری". بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 15، شماره 54، زمستان 1387صص 16-3. 

    ایرج نوروش، سحر سپاسی، محمد رضا نیکبخت(1384)، بررسی مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و دوم، شماره 2

    جعفر وند آذر،صابر. (10/06/86).سازوکارهای عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار.ماهنامه بورس،شماره 63-64.

    حق بین،زینب. بررسی انواع ناهنجاری های مربوط به عرضه عمومی اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران،دانشگاه اقتصاد و علوم اجتماعی الزهرا،پایان نامه کارشناسی ارشد .1387

    حساس یگانه یحیی، خالقی بایگی احمد. فاصله انتظاراتی بین حسابرسان واستفاده کنندگان از نقش اعتباردهی حسابرسان مستقل. فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی 1383.شماره 35. صص44-29.

    حدادی،محمد حسن، منصوری،علی، فلاحی،خدیجه،تابستان (1391)، "بررسی رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی"،دهمین همایش ملی حسابداری ایران،1391

    دادفر،مهسا. (10/06/86). معرفی دو روش برای عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار. ماهنامه بورس ،شماره 63-64.

    سجادی،سید حسین،عربی،مهدی.(1386)،تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود،مجله حسابدار رسمی،صص104-108

    طالب نیا،قدرت الله. محمد زاده سالطه،حیدر.(بهار وتابستان 84).تاثیر خصوصی سازی شرکت های دولتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر بازده سهام آن ها.تحقیقات مالی،صص 115-97.

    کریمی پتانلار،سعید. (1383). "پژوهش نامه علوم انسانی و اجتماعی "شماره 13،صص 105-128.

    مجموعه مقالات و گزارشات. (72). جلد اول، اداره مطالعات و بررسی های سازمان برای اوراق بهادار تهران. ص 43.

    محمدزادگان اکبر. بررسی رابطه بین قابلیت اتکای اقلام تعهدی با پایداری سود و قیمت سهام در شرک تهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانشگاه بین المللی امام  ایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری؛ 1385 :« ره » خمینی

    مومنی ،منصور. فعال قیومی،علی. (1386).تحلیل های آماری با استفاده از spss  کتاب نو.

    مهرجو،حامد. (دی 83). بررسی عملکرد قیمت گذاری سهام در اولین عرضه سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه ارشد. دانشگاه شیراز.

     

     

                                              

     

     

    ب) منابع لاتین

    Armstrong, C. S., Foster, G., & Taylor, D. (2009). Earnings Management Around Initial Public Offerings: A Re-Examination. SSRN eLibrary.

    Ball, R., & Shivakumar, L. (2008). Earnings quality at initial public offerings. Journal of Accounting and Economics, 45, 324-349.

    Balsam, S., Krishnan, J., & Yang, J. S. (2003). Auditor Industry Specialization and Earnings Quality. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 22, 71-97.

    Barton, J., & Simko, P. J. (2002). The Balance Sheet as an Earnings Management Constraint. The Accounting Review, 77, 1-27.

    Bartov, Ferdinand and Judy. (2000). "Discretionary-Accruals Models and Audit Qualifications", Journal of Accounting and Economic, Vol 30, No 3, pp: 421-452

    Basioudis, I. G., & Francis, J. R. (2007). Big 4 audit fee premiums for national and office level industry leadership in the United Kingdom. Auditing: A Journal of Practice and Theory, 26, 143-166.

    Becker, C. L., Defond, M. L., Jiambalvo, J., & Subramanyam, K. R. (1998). The Effect of Audit Quality on Earnings Management. Contemporary Accounting Research, 15, 1-24.

    Brau, J. C., & Fawcett, S. E. (2006). Initial Public Offerings: An Analysis of Theory and Practice. The Journal of Finance, 61, 399-436.

    Chang, S.-C., Chung, T.-Y., & Lin, W.-C. (2010). Underwriter reputation, earnings management and the long-run performance of initial public offerings. Accounting & Finance, 50, 53-78.

    Chen. (2005). "The Audit Opinion of Earnings Management in Listed Companies of China", Journal of Modern Accounting and Auditing, Vol.1, No.7: pp 67-81

    Chi, W., Lisic, L. L., & Pevzner, M. (2011). Is Enhanced Audit Quality Associated with Greater Real Earnings Management? Accounting Horizons, 25, 315-335.

    Cohen, D. A., Dey, A., & Lys, T. Z. (2008). Real and Accrual-Based Earnings Management in the Pre- and Post-Sarbanes-Oxley Periods. The Accounting Review, 83, 757-787.

    13.Cohen, D. A., & Zarowin, P. (2010). Accrual-based and real earnings management activities around seasoned equity offerings. Journal of Accounting and Economics, 50, 2-19.

    14.Core,J.E.,Guay,w.,&larcher,D.F.(2008).the power of the pen and executive compensation.journal of financial economics,88,1-25.                                                                  

     

    DeAngelo. (1981). "Auditor size and audit quality". Journal of Accounting and Economics, vol 3(3), 183-189.

    Dechow, P. M., Sloan, R. G., & Sweeney, A. P. (1995). Detecting Earnings Management. The Accounting Review, 70, 193-225.

    DeFond, M. L., & Jiambalvo, J. (1994). Debt covenant violation and manipulation of accruals. Journal of Accounting and Economics, 17, 145-176.

    18.eckbo.B.Espen.(2007).initial under pricing of IPOs.hand book of corporate finance ,north-holland. 

    Elder, R., & Zhou, J. (2002). Audit Firm Size, Industry Specialization and Earnings Management by Initial Public Offering Firms. SSRN eLibrar

    20.emerson faria umea university of business and economics master thesis 2007 under pricing of brazilian intial public offerings.

    Fan, Q. (2007). Earnings Management and Ownership Retention for Initial Public Offering Firms: Theory and Evidence. The Accounting Review, 82, 27-64.

    22.Ferguson, A. and D. Stokes. 2002. Brand name audit pricing, industry specialization and leadership premiums post Big 8 and Big 6 mergers. Contemporary Accounting Research (Spring): 77-110.

    Francis, J. R., Maydew, E. L., & Sparks, H. C. (1999). The Role of Big 6 Auditors in the Credible Reporting of Accruals. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 18, 17-34.

    Friedlan, J. M. (1994). Accounting Choices of Issuers of Initial Public Offerings. Contemporary Accounting Research, 11, 1-31.

    Gore, Pope and Singh. (2001). "Non-Audit Services, Auditor Independence and Earnings Management",  Working Paper                                                                         

    26.Gunny,K.A.(2010).the relatiol between earnings management using real activities manipulation and future performance: evidence from meeting earnings benchmarks.contemporary accounting research,27,855-888.

    27.jain,B.I.and o.kini,1994,the post issue operating performance of IPO firms , journal of finance ,49,1699-1726

    Janin and Piot. (2005). "Audit Quality and Earnings Management in France", Working Paper

     

     

    Johl, Jubb and Houghton. (2003). "Audit Quality: Earnings   Management in the Context of the 1997 Asian Crisis.

    Johl, Jubb and Houghton. (2007) "Earnings management and the audit opinion: evidence from Malaysia", Managerial Auditing Journal, Vol 22, No 7, pp. 688-715

    Jones, J. J. (1991). Earnings Management During Import Relief Investigations. Journal of Accounting Research, 29, 193-228.

    Kothari, S. P., Leone, A. J., & Wasley, C. E. (2005). Performance matched discretionary accrual measures. Journal of Accounting and Economics, 39, 163-197.

    Noronha,carlos,yun,zeng and G.vinten(2008). "earnings management in china:an exploratory stady".managerial auditing Journal, 23,no.4,pp.367-385

     

    riteer , J.R.,1991,the long –run performance of initial public offerings , journal of finance ,46,3-27.                                                                                                                                              

    Roosenboom, P., van der Goot, T., & Mertens, G. (2003). Earnings management and initial public offerings: Evidence from the Netherlands. The International Journal of Accounting, 38, 243-266.

    36.singer,Z.,&fedyk,T.(2011).IPO valuation and accounting choices. Ssrn elibrary.

    37.yetman,M.H.(2001).accounting-based value metrics and the intormational under pricing of initial public offerings,review of financial studies,5,709-742.                                                      

     

     


موضوع پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, نمونه پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, جستجوی پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, فایل Word پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, دانلود پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, فایل PDF پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, پروژه درباره پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود و بازده آتی شرکت های دارای عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری (M.A) چکیده در این تحقیق رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری و کیفیت سود در 57 شرکت ازشرکتهای های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1385 لغایت پایان 1390 مورد بررسی قرار می گیرد .در تحقیق حاضر، ناپایداری سهام، هیئت مدیریت مشترک و مدیر مستقل را به عنوان "متغیر مستقل" و رتبه افشا و اقلام تعهدی اختیاری را به عنوان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: تحقیق حاضر ،به منظور فراهم آوردن شواهدی در رابطه با تاثیر "خصوصی سازی " بر کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران صورت پذیرفته است. قلمرو مکانی این تحقیق بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی آن سال 1382 تا سال 1392 می باشد. به منظور آزمون فرضیه ها، به روش حذف سیستماتیک، نمونه ایی به ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش مالی چکیده: هدف این پژوهش، بررسی نقش اقلام تعهدی در ارزیابی و پیش‌بینی جریان‌های نقدی شرکت‌ها است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل داده‌های تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی 103 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1386 تا ...

چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده در بو

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: موقعیت قوی یک تولید، قدرت ماندن زیادی را به شرکت اعطا می کند به عبارت دیگر، شرکت در هنگام پاسخ به تغییرات غیر منتظره در نیازهای مصرف کننده تولید، انعطاف پذیری بیشتری دارد. قدرت قیمت گذاری به این شرکت ها سود بیشتری می دهد و به آنها اجازه می دهد تا موقعیت عالیشان را حفظ کنند. ایمنی بالای این شرکت ها در مقابل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.A.” حسابداری - حسابداری چکیده یک عامل اصلی از سرمایه­گذاری موفق، توانایی مدیریت در پیش بینی بازدهی پروژه­ها است؛ به دلیل اینکه پیش­بینی­، یک نقش اصلی در روش­های ارزیابی سرمایه­گذاری بازی می کند . بنابراین، تصمیمات سرمایه­گذاری شرکت­ها به مدیرانی برای پیش­بینی جریان نقدی مورد انتظار از سرمایه گذاری های بالقوه نیاز دارد. اگرچه این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته حسابداری چکیده پایان نامه( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج بدست آمده‌ ): انتظار بر این است که سود خالص،نتیجه عملکرد یک واحد اقتصادی را برای یک دوره مالی نشان دهد.اما مدیریت به واسطه داشتن انگیزه های مختلف اقدام به مدیریت سود(فزاینده یا کاهنده) می کند و این احتمال وجود دارد که این اقدام باعث کاهش کیفیت سود گردد. کاهش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد حسابداری گرایش حسابداری چکیده محتوای اطلاعاتی سود ، به طور گسترده­ای در متون حسابداری و مالی مورد آزمون قرار گرفته است. از آنجا که در اغلب موارد از جمله گزارشگری مالی و مدل­های ارزیابی، سود نقش اساسی دارد، تعیین اقلام و متغیرهای مالی مرتبط با سود حسابداری به منظور پیش­بینی، دارای اهمیت زیادی است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط جریان وجوه نقد ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیرفرصتهای رشد برحساسیت بازده سهام به اقلام تعهدی اختیاری درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387 تا 1392 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 129 شرکت می باشد. ...

ثبت سفارش