پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان

word 1 MB 29852 312
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۸۸,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • گرایش: بالینی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی ( MA)

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی طرحواره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان  دانشجویان متاهل انجام گردیده است.در این پژوهش از روش شبه آزمایشی ( پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل) استفاده شده است .جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان  متاهل دانشگاه گرمسار می‌باشند، که در سال 93-1392 مشغول به تحصیل بوده اند.روش نمونه‌گیری در این پژوهش از نوع تصادفی بود. بدین صورت که در این پژوهش 100 نفرازدانشجویان متاهل به طور تصادفی انتخاب  شدند  و پرسشنامه تعارض زناشویی و سلامت روان به عنوان پیش آزمون رویانها اجرا گردید. سپس 30 نفراز کسانیکه کمترین نمره را به دست اورده اند بصورت تصادفی در دو گروه 15نفره ازمایش وکنترل جایگزین شدند.گروه آزمایش، آموزش طرحواره درمانی را در 8 جلسه دریافت کرد درحالیکه گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرده است. سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد تا نتایج دو گروه با هم مقایسه شود. ابزار جمع اوری اطلاعات  پرسشنامه تعارض زناشویی (MCQ) و سلامت روان گلدبرگ بوده است. در پژوهش حاضر برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده  شد. که یافته ها نشان داد  آموزش طرحواره های درمانی بر افزایش سلامت روان  دانشجویان متاهل موثر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که با 95 درصد اطمینان میتوان گفت طرحواره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی دانشجویان متاهل موثر است

    -مقدمه

    با توجه به مساله پژوهشگر با  اهتمام نسبت به کاهش  مشکلات تعارضات زناشویی که از مسولیتهای اساسی حوزه مشاوره و روانشناسی در هر جامعه ای می باشد به تدوین پژوهش حاضر به منظور ارایه پیشنهادات کاربردی برای مشاوران حوزه خانواده درمانی نموده است و لذا پزوهش حاضر به پنج فصل مجزا تقسیم شده است. در فصل اول به کلیات پژوهش که شامل بیان مساله ،اهمیت و ضرورت تحقیق ،اهداف وفرضیه ها وتعاریف واژگان می باشد پرداخته شده است. در فصل دوم به مبانی و چارچوب نظری و پیشنه تحقیقاتی اشاره شده و درفصل سوم به روش وجامعه آماری ، نمونه گیری و حجم نمونه وابزار تحقیق پرداخته شده است. درادامه در فصل چهارم به تحلیل توصیفی و استنباطی و درفصل پنجم محقق نتیجه گیری و ارایه محدودیت ها و پیشنهادات پرداخته است.

     

    بیان مساله

    همسر گزینی از نخستین تعهدات عاطفی و قانونی افراد و از تصمیم های مهم زندگی شمرده می شود. ازدواج یک تصمیم موقتی کوتاه مدت و بی هدف در مقطعی از زندگی نیست، بلکه انتخاب مسیری است که توانمندیها و شایستگی های خود را می طلبد. بنابراین تصمیم به ازدواج و زندگی مشترک به ویژه در شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی امروز، نیازمند بلوغ، پختگی و توانمندی در زمینه های گوناگون بوده و این موضوع را تبدیل به موضوعی تخصصی و پیچیده می نماید(شمسایی، 1387). رضایت از زندگی زناشویی همان احساس عینی از خشنودی، رضایت و لذّت تجربه شده توسط زن یا مرد است، وقتی که همه جنبه های مشترک زندگی شان را در نظر بگیرند (آلیس[1]، 1986، به نقل از بردبار، 1388). رضایت مندی زناشویی یک مفهوم چند بعدی است که عوامل گوناگونی را شامل می شود و این عوامل در رضایت یا ناخشنودی کلی از روابط نقش دارند و به طور کلی هر زوجی از روابط خود انتظارات متفاوتی دارند .ایجاد خصلت تعهد و پیرو آن توانایی برقراری ایجاد ارتباط صمیمانه با جنس مخالف (همسر) موجب دلبستگی، حمایت، محبت و مشارکت در رابطه عاطفی است که از پختگی ناشی می شود. و بالتبع آن عدم دلبستگی،عدم محبت ، عدم حمایت بستر ساز تعارضات زناشویی است که می تواند به طلاق منجر شود (لیندسی[2] ، 2010).

            اما امروزه هرچندطلاق منجربه ازهم پاشیدگی کانون خانواده می گرددواین شکست خانواده تاثیرات زیان بارفراوانی ،هم برای والدین وهم برای فرزندان آن خانواده دارد،ولی این پدیده دربسیاری از کشورها روبه افزایش است.درآمریکا ازهردو ازدواج یک مورد آن به طلاق می انجامد وهر ساله یک میلیون کودک،طلاق و جدایی والدین خودرا تجربه می کنند(فاگان ورکتور،2010).[3]

            ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست،سازمان ثبت احوال کشور افزایش طلاق درسازمان درسال1389را نسبت به سال1388،15درصد گزارش می کند . همچنین این سازمان افزایش طلاق درسال1389رانسبت به 5سال قبل از آن 23 درصدگزارش می کندباتوجه به آمار سال 1388به ازاء هر13ازدواج یک طلاق ثبت شده درحالی که درسال 1388به ازاءهر6/10ازدواج یک طلاق ثبت شده که نشان ازافزایش نسبی آمار طلاق در کشور دارد(تارنمای اینترنتی سازمان آماری کشور،1390).

    ازدواج عامل پیدایش خانواده است و خانواده نخستین و منحصر به فردترین نهاد اجتماعی است که سلامت و موفقیت یک جامعه را مرهون سلامت و رضایتمندی اعضای آن از هم دانسته اند(گلدنبرگ و هربرت[4]، 2000). رکن اصلی خانواده، زندگی مشترک زناشویی است. اگر روابط زناشویی سالم باشد ساختار خانواده نیز سالم مانده و کارکرد اعضاء نیز به سطح آرمانی خواهد رسید(براد شاو[5]، 2010). خانواده سالم می تواند عامل افزایش بهداشت روانی و جسمی زن و شوهر و فرزندان آنها باشد و سلامت خانواده در گرو سلامت و تداوم روابط بین زن و شوهر می باشد و از طرفی به وجود آمدن اختلاف و تعارض بین زن و شوهر امری طبیعی است. ( الیس[6] 1995، ترجمه صالحی ،1385) به دلیل ماهیت تعامل زوج ها گاهی اوقات پیش می آید که اختلاف نظر روی می دهد و در نتیجه زوج ها نسبت به همدیگر احساس خشم ، ناامیدی و نارضایتی می کنند. بنابراین در ازدواج باید فرض را بر این گذاشت که بروز تعارض جزئی از رابطه زناشویی و زندگی مشترک است. ( همان منبع ) . تعارض به عنوان ، نوعی تعامل که در آن اشخاص تمایلات ، دیدگاه ها و عقاید متضادی را بیان می کنند ، تعریف می شود ( کلین[7]، پلیزنت[8]، وایتون[9] و مارکمن[10] ،2006)و هر جا عدم توافق ، تفاوت یا ناسازگاری بین همسران وجود داشته باشد ، تعارض به وجود می آید.   تعارض همیشه منفی نیست ، بلکه روشی که زوج ها برای مدیریت تعارض خود به کار می برند ، ممکن است بر رابطه تاثیر منفی داشته باشد ( گاتمن[11] و سیلور[12] ، 2009). زوجینی که می توانند تعارض موجود در رابطه را با به کار گیری روش های مثبت و استفاده کمتر از تعاملات منفی مدیریت کنند ، فضایی ایجاد می کنند که در آن فرصت بیشتری برای خودافشایی و توافق در مورد مشکلات خانواده وجود خواهد داشت ( جوهانسون[13] ، 2012). تحقیقات نشان داده است که روابط مشکل دار ،منجر به مشکلاتی در سلامتی جسمی و روانی می شود به علاوه بین مشکلات زناشویی ، سطح تعارضات زناشویی، سازگاری زناشویی و نشانه های افسردگی رابطه وجود دارد. ( بیچ[14]، فینچام[15] و کاتز[16]، 2008). که هر یک از اینها عوامل خطرناکی برای بیماری محسوب می شوند، لذا کیفیت روابط زناشویی پیش بینی کننده مهمی برای سلامتی روان به حساب می آید.

    سلامت روان علاوه بر بدن سالم، به محیط و شرایط زندگی سالم نیاز دارد. این که محیط و عوامل مختلف آن چگونه بر ساختار جسمی و روانی فرد تأثیر می گذارد و فرد با چه شیوه ای با کشمکش های محیطی مبارزه می کند، موضوعی است که رویکردهای مختلف روان شناسی هر کدام با توجه به دیدگاه اختصاصی خود پیرامون ماهیت انسان و نیروی انگیزشی او سلامت روان انسان را به شیوه خاصی تبیین کرده اند. به عنوان مثال برخی از این رویکردها، سلامت روان را فرآیندی مستمر دانسته اند و برخی دیگر آن را در قالب هنجارها و پیروی از آداب و سنن اجتماعی جستجو کرده اند و گروهی دیگر به هر دو جنبه توجه نموده اند. به عنوان مثال روانپزشکی و روانشناسی بالینی در آسیب شناسی روانی بر اصل انسان بهنجار تأکید داشته اند و بهنجاری یا سلامت را معادل «فقدان علایم بیماری» می پنداشته اند اما وضعیت جاری روانشناسی جهان حاکی از توجه شایان روان شناسان به مفهوم سلامت در قالبی ورای بهنجاری و فقدان علایم بیماری است (آزاد، 1386).  سلامت روان عبارتست از توانایی افراد برای دست یابی به اهدافی که برای خود در نظر گرفته است (پاتی[17]، 2005).

    خانواده مهمترین نهاد اجتماعی درجوامع انسانی بوده وازنظر تکوین شخصیت وپرورش آن درفرزندان و همچنین ازنظر سازگاری بعدی فردبا جامعه دارای آثاروسیعی می باشد.بسیاری از جامعه شناسان وروان شناسان اعتقاددارندکه ریشه ی بسیاری ازانحرافات شخصیت را باید درپرورش نخستین خانوادگی جست وجوکرد،چراکه،اگرمنشاء بسیاری ازکج رفتاری هاوانواع گوناگون بیماری های روانی بررسی گردد،نقش پرورش خانواده درکیفیت رشد شخصیت آشکارمیگردد(فرجاد، 1387).

    باید گفت با افزایش تعارض در ارتباط های زوجی، ناسازگاری افزایش می یابد و نارضایتی بیشتری حاصل می شود و همین مشکلات از مقدمات طلاق و جدایی محسوب می شوند ( یانگ و لانگ[18] ، 1998) . این مشکلات پیامد هایی مثل اختلالات اضطرابی ( داس ،سیمپسون و کریستنس[19] ، 2009) ،افسردگی ( کوین، تامپسون و پالمر[20] ، 2012) ، ناسازگاری و پرخاشگری کودکان و نوجوانان ( جراد و بوهلر[21]،2008)،اختلالات خوردن و مصرف شدید الکل ( فینچام ، 2008) و بیماری های فیزیکی مثل ناراحتی های قلبی ( سالز و بوند[22] ،2010) را در بر دارند، رفتارهایی که ریشه در طرحواره ها ی اولیه دارند .

        طرحواره به طور کلی، به عنوان ساختار[23]، قالب [24]یا چهارچوب[25] تعریف می شود. در روان  شناسی و روان درمانی، طرح واره به عنوان هر اصل سازمان بخش کلی در نظر گرفته می شود که برای درک تجارب زندگی فرد ضروری است. بسیاری از طرحواره ها در اوایل زندگی شکل می گیرند، به حرکت خود ادامه می دهند و خودشان را به تجارب بعدی زندگی تحمیل می کنند، حتی اگر هیچ گونه کاربرد دیگری نداشته باشند. با این تعریف کلی، طرحواره می تواند مثبت یا منفی، سازگار یا ناسازگار باشد و همچنین می تواند در اوایل زندگی یا در سیر بعدی زندگی شکل بگیرد. یانگ[26](1990-1999) معتقد است برخی از این طرحواره ها- به ویژه آن ها که عمدتا در نتیجه تجارب ناگوار[27] در دوران کودکی شکل می گیرند- ممکن است هسته اصلی اختلالات شخصیت، مشکلات منش شناختی خفیف تر و بسیاری از اختلالات مزمن قرار بگیرند. یانگ برای بررسی دقیق تر این ایده، مجموعه ای از طرحواره ها را مشخص کرده است که  خصوصیات زیر را دارند:    

    الگوها یا درون مایه های عمیق و فراگیری هستند،

    از خاطرات، هیجان ها، شناختواره ها و احساسات بدنی تشکیل شده اند،

    در دوران کودکی یا نوجوانی شکل گرفته اند،

    در سیر زندگی تداوم دارند،

    درباره خود و در رابطه با دیگران هستند،

    به شدت ناکارآمدند[28].

    از نگاه یانگ(1998) طرحواره ها ، الگوهای هیجانی و شناختی هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته اند و در سیر زندگی تکرار می شوند. طبق این توصیف، رفتار یک فرد، بخشی از طرحواره محسوب نمی شود، چون یانگ معتقد است که رفتارهای ناسازگار در پاسخ به طرحواره به وجود می آیند. بنابراین، رفتارها از طرحواره ها نشات می گیرند، ولی بخشی از طرحواره ها محسوب نمی شوند (یانگ، کلوسکو و ویشار[29] ،2003 ).

    از سوی دیگر محققان نشان داده اند که تاثیرات منفی تعارض ( خشم ، نفرت ، ناراحتی و ترس ) در تعاملات زوجین ، با میزان خشونت و درگیری مرتبط است . ( بوک والا ، سوبین و زدوانیوک[30] ،2010 ) . این ارتباطات مخرب یا تعاملات منفی بین زوجین منجر به کاهش رضایت در رابطه و کاهش سلامت روانی افراد متاهل می گردد ( آماتو ، هاهمن ، ماریوت [31]2012 ) تعارضات زناشویی ابعاد مختلفی دارد که می توان مولفه های  کاهش همکاری، کاهش رابطه جنسی، افزایش واکنش های هیجانی، افزایش جلب حمایت فرزند، کاهش رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر و دوستان، افزایش رابطه فردی با خویشاوندان خود، جدا کردن امور مالی از یکدیگر، کاهش ارتباط موثر ونیز تصمیات مشترک را برشمرد؛ که آگاهی از این تعارضات میتواند به فهم این رابطه اجتماعی و در نتیجه افزایش سلامت روانی زوجین کمک نماید. (وایس[32]، 2005) و محقق در پی آن است که  با استفاده از آموزش جلسات طرحواره درمانی اثر بخشی این جلسات را بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان دانشجویان متاهل با استفاده از دو گروه آزمایش و گروه کنترل بررسی نموده  تا روشن شود که در زمینه  تعارض زوجین و  برای رفع آن می توان از این شیوه درمانی استفاده نمود. با توجه به تحقیقات انجام شده مبنی بر نقش تعارضات زناشویی بر کاهش سلامت روانی افراد، کمبود مطالعات و بررسی های شخصیتی و روانی قبل از ازدواج و نیز بالا رفتن میزان طلاق و ناسازگاری های خانوادگی در داخل کشور، نیاز به مطالعات و تحقیقات گسترده در این زمینه احساس می شود. با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق به دنبال جواب دادن به این سوال است که آیا اموزش طرحواره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان  دانشجویان متاهل موثر است؟

     

    [1]- Aliss

    [2]- Lindessi

    [3] -Fagan&Rektor

    1. Goldenberg & Herbert

    2. Brodshaw

    [6]- Ellis

    [7]- Kline

    [8]- Pleasant

    [9]- Whiltton

    [10]- Markman

    [11]- Gottman

    [12]- Silver

    [13]-Johanson

    [14]- Beach

    [15]- Fimcham

    [16]- Katz

    [17]Paati

    [18]- Yang & Long

    [19]- Doss , Simpson &Shristensen

    [20]Coyne, Thompson,&Plamer

    [21]- Buchler

    [22]- Sals&Bunde

    [23] . Structure

    [24] . Framework

    [25] .Outline

    [26] . Young .J

                                                                                                                                                                  .Toxic[27]

    [28] .Dysfunctional

    [29] .Young, Klosko &Weishaar

    [30]- BookWala , Sobin&Zdamiuk

    [31]- Amato , Hohm& Marriott

    [32]Weiss

  • فهرست:

     

    فصل اول : کلیات پژوهش

    مقدمه                                                                                                          1 

    بیان مسئله                                                                                                    2

    اهمیت و ضرورت انجام پژوهش                                                                         6

    اهداف پژوهش                                                                                              7

    فرضیه های پژوهش                                                                                        7

    تعاریف اصطلاحات                                                                                          

    فصل دوم : مبانی نظری پژوهش  

    مبانی نظری                                                                                                  10

    بخش اول : تعارض زناشویی                                                                                      10

    تعاریف تعارض زناشویی                                                                                  10

    حل مسئله زناشویی                                                                                        17

    نظریات سبب شناسی تعارض زناشویی                                                                 19

    رویکرد روان پویایی (روان تحلیلی)                                                                     19

    رویکرد رفتاری- شناختی                                                                                 20

    نظریه مبادله اجتماعی                                                                                      22

    نظریه ارتباطی                                                                                              23

    انواع تعارضات خانوادگی                                                                                 25

    تعارضات زناشویی                                                                                        25

    تعارضات والدین با فرزندان                                                                              25

    تاثیر تعارضات خانوادگی بر روابط زناشویی                                                             25

    تاثیر تعارضات خانوادگی بر روابط والدین با فرزندان                                                 26

    اهمیت آموزش مهارت های ارتباطی                                                                     26

     

    بخش دوم: سلامت روان                                                                                  29

    تعریف سلامت روان                                                                                                30

    جایگاه سلامت روان در جامعه                                                                            31

    ویژگی های سلامت روان                                                                                  33

    دیدگاههای مربوط به سلامت روان                                                                      33

    دیدگاه مزلو                                                                                                  33

    دیدگاه روانی – اجتماعی و زیستی –روانی                                                             34

    دیدگاه اریک اریکسون                                                                                     34

    دیدگاه اریک برن                                                                                          35

    دیدگاه اریک فروم                                                                                         37

    دیدگاه لورنز                                                                                                  38

    دیدگاه اسکینر                                                                                              39

    رویکرد روانکاوی                                                                                         39

    دیدگاه یونگ                                                                                               40

    دیدگاه موری                                                                                               41

    دیدگاه انسانگرایانه                                                                                         42

    بخش سوم: طرحواره درمانی                                                                              43

    مفا هیم طرحواره                                                                                           43

    منشأ طرح‌واره‌ها                                                                                              45

    طرحواره درمانی یانگ                                                                                     46

    حیطه‌های طرحواره‌ها                                                                                      47

    حیطه‌ی یک: بریدگی و طرد                                                                              47

    رها شدگی بی‌ثباتی                                                                                                48

    محرومیت هیجانی                                                                                         48

    بی‌اعتمادی بد رفتاری                                                                                   48

    نقص شرم                                                                                                           48

    انزوای اجتماعی بیگانگی                                                                                49

    حیطه دو: خودگردانی و عملکرد مختل                                                                  49

    وابستگی بی‌کفایتی                                                                                                49

    آسیب‌پذیری نسبت به صدمه یا بیماری                                                                  49

    گرفتار خودتحول نایافته                                                                                49

    شکست                                                                                                     50

    حیطه‌ی سه: حد و مرزهای مختل                                                                         50

    استحقاق بزرگ منشی                                                                                   50

    خودکنترلی بی‌کفایت خود قانون‌مندی ناکارآمد                                                        50

    حیطه‌ی چهار: هدایت شدن توسط دیگران                                                              50

    اطاعت                                                                                                      51

    ایثار                                                                                                         51

    پذیرش جویی جلب توجه                                                                              51

    حیطه‌پنج: گوش به زنگی بیش از حد و بازداری                                                        51

    منفی گرایی بدبینی                                                                                       52

    بازداری هیجانی                                                                                            52

    معیارهای سرسختانه/ عیب‌جوبی افراطی                                                                 52

    تنبیه                                                                                                         52

    سبکهای طرحواره                                                                                          52

    انواع سبکهای طرحواره ای                                                                                53

    کنش های طرحواره                                                                                        53

    طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه                                                                               54

    بخش چهارم: پیشینه پژوهش                                                                              55

    فصل سوم : روش شناسی پژوهش 

    روش پژوهش                                                                                             62

    جامعه آماری                                                                                              62

    نمونه آماری و حجم نمونه                                                                               62

    فرایند جلسات                                                                                            63

    ابزار جمع آوری داده ها                                                                                 69

    تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                  71

    فصل چهارم :تجزیه و تحلیل یافته ها                                                                       

    تحلیل توصیفی                                                                                            73

    تحلیل استنباطی                                                                                           76

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری                                                                           

    بحث و نتیجه گیری                                                                                      81

    محدودیت های پژوهش                                                                                 84

    پیشنهادهای پژوهش                                                                                      85

    منابع فارسی                                                                                               86

    منابع لاتین                                                                                                  89

    ضمایم  93

    منبع:

     

    منابع

    ازاد. حسین (1386)، اسیب شناسی روانی، ، تهران: انتشارات ارسباران.چاپ هشتم

    استورا (1377)، تنیدگی یا استرس، بیماری جدید تمدن، ترجمه پریرخ دادستان، تهران: انتشارات رشد.

    آزاد فلاح و اژه ای (1381).  مفاهیم و اهداف سلامت عمومی. فصلنامه اصول سلامت عمومی، شماره اول، سال اول، بهار.

    اسماعیلی، علی (1389). مقایسه اثر بخشی طرحواره درمانی و درمان شناختی- رفتاری بر بهبودی بیماران مبتلا به اختلال وسواس-اجبار همایند و نا همایند با افسردگی. رساله دکتری تخصصی روان شناسی. دانشگاه علامه طباطبایی.

    احمدی،علی.(1384).بررسی و مقایسه اثر بخشی رویکرد روانی- آموزشی مبتنی بر دیدگاه شناختی – رفتاری و ارتباط درمانی بر صمیمیت زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر اصفهان .رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم.

    الیس،ا ، سیجل و همکاران (1385) . زوج درمانی ،ترجمه جواد صالحی و سید امیر امین یزدی ،تهران ،نشر میثاق ( تاریخ انتشار به زبان اصلی 1995) .

    امین یزدی،علی.(1385)بررسی تاثیر سازگاری عاطفی بر نارضایتی زناشویی:پایان نامه کارشناسی ارسد، دانشگاه تربیت معلم.

    اعتمادی،عذرا.(1384).بررسی و مقایسه اثر بخشی رویکرد روانی- آموزشی مبتنی بر دیدگاه شناختی رفتاری و ارتباط درمانی بر صمیمیت زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر اصفهان .رساله دکتری دانشگاه تربیت معلم تهران

    براد، شاو. (1390) . تحلیل سیستمی خانواده ، ترجمه مهدی قراچه داغی، تهران ، نشر البرز(تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2010)

    برنشتاین،اچ و برنشتاین،تی.(2005).زناشویی درمانی از دیدگاه رفتاری ارتباطی.ترجمه: عابدی نایینی،سید حسن.(1388).تهران:انتشارات رشد.

    بهارستان، ج، (1383)و بررسی سبک های مدیریت تعارض در دبیرستان های شهر یزد از دیدگاه مدیران. مجله علوم تربیتی و روان شناسی.3 و 4.-132-109.

    بردبار،حمید.(1383). رضایت زناشویی در همسران،تهران،انتشارات اهنگ.

    پاکروان، اسماعیل (1389). اثر بخشی آموزش حل مسئله به شیوه زوجی بر رضایت زناشویی و علائم روانشناختی زوجین شهرستان بروجن. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

    ثنایی ،باقر.(1379)مقیاس های سنجش خانواده و ازدواج.تهران:انتشارات بعثت

    حافظ شعر باف،رضا.(1386).مقایسه ویژگی های شخصیتی زنان متاهل و خانه دار شهرستان مشهد و ارتباط این ویژگی ها با رضامندی زناشویی،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

    حسینی ،جهان.(1390).زوج درمانی سیستمی و رفتاری، تهران:انتشارات رشد.چاپ اول.

    دلاور ،علی.(1388).مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی.تهران: انتشارات رشد. چاپ سوم

    درایدن،جان.(2008).رفتار درمانی عقلانی عاطفی:ترجمه شیخی،حسین.(1388).تهران، نشر سامد.

    ریچارد پی هالجین، سوزان کراس و یتبورن (1388)، آسیب شناسی روانی دوره دو جلدی، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، انتشارات روان.

    سادوک، بنجامین، سادوک، ویرجینیا (1200). خلاصه روانپزشکی، ترجمه نصرت الله پور افکاری(1386). چاپ اول. تهران، انتشارات آزاد.

    ستیر،ویر جنیا.(1384).آدم سازی:ترجمه:بیرشک،بهروز.تهران:انتشارات رشد

    سلیمانیان،علی اکبر.(1383)بررسی تاثیر تفکرات غیر منطقی بر نارضایتی زناشویی:پایان نامه کارشناسی ارسد دانشگاه تربیت معلم

    سیدی ،بردیا.1386جامعه شناسی خانواده و ازدواج ، تهران :انتشارات دانشگاه علوم اجتماعی و تعاون.

    سهرابی، فرامرز (1386)، تصویر ذهن، دانشگاه علامه.

    سیف،علی اکبر.(1384). روانشناسی تربیتی ،تهران،انتشارات آگاه،چاپ پنجم.

    شمسایی،خاتون.(1385).بررسی جنبه های کمی و کیفی اشتغال زنان و رابطه آن با توسعه اقتصادی،رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.

    شفیع آبادی،.عبدالله.(1379).نظریه های مشاوره ، تهران، نشر رشد.

    شبانی حصار ،محسن.(1381).بررسی رابطه میان رضایت زناشویی و سلامت روان،پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    شاملو،سعید.(1382).بهداشت روانی تهران:انتشارات رشد.

     

     

     

    صلواتی، مژگان (1386). طرحواره های غالب و اثر بخشی طرحواره درمانی در بیماران زن مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. رساله دکتری. انستیتو روانپزشکی تهران.

    عزیز خانی ،امیر.(1384).تاثیر تحصیلات بر وجهه نظر زنان نسبت به اشتغال در خارج از منزل.پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

    عامری،بهادر.(1388)بررسی رابطه سازگاری اجتماعی بر نارضایتی زناشویی:پایان نامه کارشناسی ارسد، دانشگاه شهید بهشتی.

    فراست،زهرا.(1384).بررسی و مقایسه منبع کنترل و رضایت زناشویی بین زنان شاغل(معلم)و خانه دار شهر تهران.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران

     

    قاسمی، عبدا... (1389). مقایسه طرحواره های ناسازگارانه اولیه در سه گروه عادی و معتاد به مواد سنتی و معتاد به مواد صناعی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

     

    کارلسون،ج:لن،اسپری:لویس،جودیس.(1388) خانواده درمانی – تضمین کار آمد:ترجمه :نوابی نژاد،شکوه.. تهران : انتشارات انجمن اولیا و مربیان

    کریدلی ،جین.(1384).زوج درمانی سیستمی و رفتاری:ترجمه:موسوی ،اشرف السادات .تهران:انتشارات رشد

    گاتمن،جان:سیلور، نان.(1385).هفت اصل برای زندگی زناشویی کار آمد.ترجمه: مصباح، نسرین. تهران :انتشارات ایتا

    گلدنبرگ،ایرنه:گلدنبرگ،ایرنه.(1386)خانواده درمانی.ترجمه:براواتی،مهدی و نقشبندی ،علیرضا.تهران :نشر روان

    نظری ،علی محمد . (1386)مبانی زوج درمانی و خانواده درمانی.تهران : نشر علم

    لی هی، رابرت (1388). تکنیک های شناخت درمانی (راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی)، ترجمه حسن حمیدپور،زهرا اندوز، تهران انتشارات: ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی،2003)

    مددی، جهانبخش (1391). پیش بینی نگرش خوردن بر اساس خود تنظیمی و طرحواره های شناختی ناسازگار نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

    منصوری.علی(1385). بررسی رابطه سلامت عمومی و با بلوغ عاطفی و رضایت زناشویی دربین دانشجویان متاهل. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه

    منفرد،مانی.(1385).بررسی ابعاد خود پنداره و رضایت زناشویی و تربیت آگاهانه،رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.

    ناستی زایی، ناصر (1388). بررسی ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت. مجله طبیب شرق، 11(1)، صص 57-63.

    یارمحمدی اصل، مسیب (1386). بررسی اثر بخشی طرحواره درمانی بر بهبود اختلال افسردگی اساسی عود کننده، پایان نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.

    یانگ،جفری. کلوسکو، ژانت و ویشار، مارجوری (2003). طرحواره درمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی، مترجم: حسن حمید پور و زهرا اندوز (1390).چاپ اول، تهران: انتشارات ارجمند.

    ولجکی ،شهناز.(1386).بررسی جنبه های مثبت و منفی اشتغال خارج از منزل زن در خانواده.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی

    هاشمی،محمد.(1388).بررسی جنبه های کمی و کیفی رضایت زناشویی،رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.

     

     

    Abramson T.D. metalesky D.M(2007).Measuring  Dyadic Adjustment- journal of Marriage of the family Februrary1987.v:121.p:25-56

    Amato,P.R . & hohmann-marriot.B.(2007) . A comparison of high - & low – distress marriages that end in divorce . journal of Marriage & family . 62-621-688.

     

    Beach. S. R. H, Fincham . F. D & katz (2008) Marital Therapy in the treatment of depression. "Toward a third generation of therapy and research Clinical Psychology , Review . 18(6).661-635

    BookWala, J. Sobin , J & Zdamiuk ,B . (2010). Gender & aggression in marital relationship : A life – span perspective . Sex Roles. 52.797-506 .

     

    Budman,S.H.& Gurman,A.S.(2009). Theory & practice of brief therapy. New York . Guilford

    Coyne, J, Thompson, R & Plamer,S. (2007). Marital quality coping with conflict marital complains & affection in couples with depressed wife. Jurnal of family psychology. 16 ( 1) 26-37.

    Baucom-D.H&Siears, M (2008).Attribution of Complex cause And perception of marital conflict. Journal of The Personality and psychology.V:53.P:1119-1128

     

    Bisson, Melissa A., Ph.D.,(2009) Wayne State University An examination of conflict styles during stressful conflicts and their relationship to marital satisfaction, 2009 , 166 pages; AAT 337-552

    Barlow, D. H. (2012). Clinical hand book of Psychological disorder ( 3 rd.ed) New York: Guilford press.

    Beck, AT,. Freeman, A,. Davis ,D.D. & Associates (2004). Cognitive therapy of personality disorders (2 rd.ed). New York: : Guilford press.

    Ckramer, D. and Slocum, J.W. (2006). Family Traphy . 7th ed. South Western College publishing, Cincinneti. Ohio.

    Douhearty- J .S. (2001).Marital therapy. journal of counseling .V:54.P:54-64

    Davis, R. A. (2011). A Cognitive – behavioral model of pathological internet use. Computers in Human Behavior, 17, 187 – 195.

    Doss, Simpson, L. & Christensen, A. 2009). Why do cuple seek marital therapy? Professional Psychology Research & practice. 35(6)608-614

     

    Eimer-F.D.PH.(2013).Treatment of marital and cognitive. Jornal Of Counseling Clinhcal Psycholoqy.v:167.p:119-125

     

    Eidelson- R..J&Epstein.(2003).cognition and relationship maladjustment .journal of counsulting and Psychology .V:52.P:115-129

     

    Estrada, Rebeca Isabel, Ph.D., University of Denver.  An examination of love and marital satisfaction in long-term marriages, 2009 , 132 pages; AAT 3387557

    Emonss, R. (2010). The seven dimensions of health: ecumenical grounded theory. Paper presented at the 115 the annual (2010) conference of the American psychological association, san Francisco, ca.

     

    -Fincham-F-D.(2008).c ognition in marrige applied-preventive.s pychology-V:3.P:158-199

    Hunt, Anastasia Karagis, Ph.D., University of Virginia ,A co-twin analysis of the relationships among gender, marital status, marital quality and mental health, 2009 , 155 pages; AAT 3393530

    Fincham,F .(2008). .Marital conflict correlates structure & content .American Psychological Society. 12.10

    Johanson. S.M (2008) . The revolution in couple therapy. Journal of Marital & family therapy , 29-348-365

    Jouns, E & Davis, k(2008).family system system therapy-publisher John Wiley sons-England

    Jacubson, M.D (2010).relationship  between marital  satisfiction- resources and power strategies.sex roles-24-45-56

    -Jordan-T-marriage and family –(1999)-journal of  Personality and social psychology. vol:53-P:510-566

     

    Gottman . j m. & Silver . N (2009) . The seven principles for Making marriage Work . New York . Three rivers Press

    Gerad, j .A & Buehler,C.(2008) .Marital conflict Parent –child relations & Youth maladjustment . Family Process. 38(1).405-116.

    Goldenberg.I.Herbert.T.B.(2000) . Family marital satisfaction & commitment . www. Divorce news .com.

     

    Karney-B.R & Bradbury-T.N-(2004)-is the association between attribution and marital states and artifact of negative affectivity. Journal  of  personality and social  psychology.V:66-P:424-473

    Kline.G.H,pleasant . N.D,Whiltton,S.W&Markman.H.J(2011). Understanding couple conflict .In A.L vangelisti & D Perlman (Eds) .The Cambridge handbook of personal relationships. ( 445-462) .New York Cambridge University Press

    Kitzmann.K.M(2010) .Effects of Marital conflict . Journal of Developmental Psychology. Vol 36(1)3-13

    Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York: Guilford Press.

    Loewen, Kimberly C., Psy.D., Alliant International University, San Diego ,An exploratory study of religious conversion motivated by marriage: Adult attachment style and the marital relationship, 2009 , 143 pages; AAT 3356841

     

    Leahy, R.L. (2001). Overcoming Resistance in Cognitive Therapy. New York: Guilford press.

    Nordhal, H. M., Holthe, H ., & Shaugum, J. A. (2005). Early maladaptive schemas in pateintes with or without personality disorders- close schema modification predict symptomatic relief. Clinical Psychology and Psychotherapy, 12, 142-149.

     

    Lindessi, R. (2010). The characteristics of emotional maturity and marital. Journal of Life science -vol:33.P:27-40

    Oulson H.D(2009).the individual-marriage and family. Journal of  health and behavior V:46.P:302-321

     

    Riso, L.P., Dutoit, P.L., Stein, D.J. & Young, J.E. (2007). Cognitive Schemas and core belief in Psychological Problems. Washington, DC, USA: American Psychological Association.

     

    Sadock,B.J.,Sadock,V.A.(2006).Kaplan&Sadock’S :Synopsis of Psychiatry (10th ed. ) .NY : Lippincott  William&Wilkins.

    Sadock,B.J.,Sadock,V.A.(2003).Kaplan&Sadock’S :Synopsis of Psychiatry (8th ed. ) .NY : Lippincott  William&Wilkins.

     

    Sidney,J.M.(2012).Textbook of child and adolescent psychiatry(3rd ed.).USA: American Psychiatry Press.

     

    Sabourin, s.(2008)marital satisfaction .depression and attribution .Journal  of  personality and social psychology-v:64.p:142-152

     

    Suls,J.& Bounde ,J. (2010) . Anger anxiety & depression as factors for cardiovascular disease: The problems & implications of overlapping affective dispositions Psychological Bulletin. 134(2).260-300

     

    Tamaren, Karen J., Ph.D., Saint Louis University Factors of Emotional Intelligence associated with marital satisfaction, 2010 , 223 pages; AAT 3397574

     

    Troxel . W.M (2011) ,Marital quality, communal strength ,& physical health. Doctor of Philosophy, University of Pittsburg, 79 pages. 16 -25

     

    Vincent, J. P.,Wises, R. L. & Grey, R. (2006). A Behavioral analysis of problem solving in  marriage and  stranger dyads. . Journal of Behavioral Therapy, 6,4: 475-487.

     

    William.B. (2010).stress hormone change  and marital conflict. spouses relative powermakes a diffrence. Journal of marriage and family v: 66.p:595-612

     

    Willson, B & Richard ,T(2008).husbands and wife’s, view of the communication In their marriages. Journal of humanistic education &developments-vol:33ssuell.P:27-IIP.2 char

    Young, K. S. (2007). Internet Addiction: the emergence of a new clinical disorder: [On- Line] Availabel at http/www.pitt.edu/ksy/apa.htm.

     

    Young, J, E., Klosko. J . S & Weishaar M. E(2003). Schema Therapy, A practitioner’s guid. New York : Guilford press.

    Young, J(2004). Schema Therapy: Conceptual Model. Avalable in:  www. Therapist.training.com.au/young.pdf

    Young, J. E & Brown, G(2001). Young Schema Questionnair : Special Edition. New York: Schema Therapy Institute.

    Young. J. E. (1999). Cognitive therepy for personality disorders: A Schema- focused approach. Sarasota professional resources exchenge. Inc


موضوع پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, نمونه پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, جستجوی پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, فایل Word پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, دانلود پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, فایل PDF پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, تحقیق در مورد پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, مقاله در مورد پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, پروژه در مورد پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, پروژه درباره پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر بخشی طرح واره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)گرایش: عمومی چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی، نقش کشمکش های والدین در سازگاری فرزندان (اعتماد به نفس، پرخاشگری، سلامت روان) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان مقطع تحصیلی راهنمایی تشکیل می دهند. روش نمونه گیری این تحقیق به صورت تصادفی می باشد. ابزارهای اندازه گیری شامل: پرسشنامه مقیاس تاکتیک های حل تعارض پدر و مادر، ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روانشناسی گرایش: بالینی چکیده فارسی هدف:این پژوهش با هدف مقایسه همبستگی خانوادگی، سلامت روانی و جهت گیری مذهبی در دختران فراری و عادی شهر تهران انجام شد. روش: روش تحقیق علّی-مقایسه ای و جامعه آماری آن 200نفر ازختران فراری و عادی شهر تهران در سال 93 بودند که از این تعداد 200 نفر، 100 نفردختران عادی به شیوه تصادفی ساده و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی چکیده هدف از این پژوهش پیش بینی سلامت روان و تاب آوری فرزندان بر اساس رضایت زناشویی و سبک‌های دلبستگی مادران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی از نوع پیش بینی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان 10 تا 12 ساله دبستان های شهر شیراز که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل هستند و مادرانشان، تشکیل داده اند. در ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته­ی روان­شناسی (M.A) گرایش: بالینی چکیده: هدف این پژوهش مقایسه سلامت روان و سازگاری زناشویی مادران کودکان اتیسم و مادران کودکان عادی 5 تا 12 سال شهر بندرعباس بوده است. این پژوهش در زمره­ی پژوهش های همبستگی و از نوع علی- مقایسه­ای بود. در این پژوهش جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و مادران کودکان عادی 5 تا 12 سال سطح شهر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی (M.A)گرایش بالینی چکیده خانواده ، کانون مهر ، محبت و تربیت ومبنای شکل گیری زندگی اجتماعی است. وبنیادی ترین و اصلی ترین شکل و جزء اجتماعی است. جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و تحقق سلامت آن مشروط به برخورداری اعضای آن از سلامت روانی است و هر جامعه ای برای تداوم و بقای خود نیاز به حفظ و بسط ارزش های خود در قالب خانواده ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی (M.A) گرایش: روان شناسی تربیتی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای خودآگاهی و حل مساله بر رضایت زناشویی بیماران معتاد درطول درمان کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندر لنگه در سال 1392می باشد. جامعه آماری شامل کلیه مراجعه کننده گان با حجم 86 نفر می باشد. حجم نمونه شامل 30 از بیماران معتاد اقدام به ترک می باشد که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی(عمومی) چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی جهت گیری مذهبی با تعارضات زناشویی و الگوهای ارتباطی در بین زوجین در شهر بندرعباس در سال 1392 انجام گردید. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه زوجین شهر بندرعباس است. نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 300 نفر محاسبه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد روانپزشکی چکیده پیوند زوج ها آغازگر رسمی اجتماعی است که تداوم آن موجب استحکام بنیاد خانواده است. امروزه همسران در جهت افزایش صمیمیت و بهبود روابط زناشویی از مداخلات و آموزشهای تخصصی بهره می‌گیرند. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج‌درمانی شناختی- رفتاری گروهی بر پربارسازی روابط زناشویی زوجین است. پژوهش حاضر از نوع طرح‌ آزمایشی آزمون و پس آزمون است. ...

پایان نامه کارشناسی ارشدرشته: M.A)) رشته : روانشناسی گرایش: بالینی چکیده چکیده : هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود . روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شاما دانش آموزان پسر ارجاع داده شده از طرف مشاور تحصیلی دبیرستان های شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 92 – 1391 به مرکز مشاوره آموزش و پرورش که تعداد 200 ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد جهت گیری مذهبی و هوش هیجانی با رضایتمندی زندگی زناشویی انجام شد. در این تحقیق 302 نفر از فرهنگیان متأهل زن و مرد با میانگین سنی 40سال و انحراف استاندارد 73/5و مدت ازدواج با میانگین 66/15 و انحراف استاندارد 29/4 که 9/58 درصد آن را زنان فرهنگی تشکیل می دادند و سطح ...

ثبت سفارش