پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392

word 411 KB 30187 145
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی (M.A)

    گرایش:  روان شناسی تربیتی 

    چکیده:

    این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای خودآگاهی و حل مساله  بر رضایت زناشویی بیماران معتاد درطول درمان کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندر لنگه در سال 1392می باشد. جامعه آماری شامل کلیه مراجعه کننده گان با حجم 86 نفر می باشد. حجم نمونه شامل 30 از بیماران معتاد اقدام به ترک می باشد که به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل(15نفر) انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ می باشد و گروه آزمایش طی 6 جلسه در60 دقیقه مهارتهای خودآگاهی و حل مساله مورد آموزش قرار گرفتند. بعد از پایان دوره آموزش از هر دو گروه  پس آزمون  به عمل آمد. در نهایت با استفاده از نرم افزار SPSS داده های به دست آمده  از  پیش آزمون وپس آزمون ومقایسه میانگین های گروهای آزمایش و گروه کنترل با  استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد)و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس )موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که نتایج به دست آمده از فرضیه اصلی، آموزش مهارتهای خودآگاهی  حل مساله  بر رضایت زناشویی بیماران معتاد اقدام به ترک در سطح
    000/0 P= معنادار و اثر بخش می باشد.وهمچنین نتایج فرضیات فرعی ( آموزش بر  ارتباط زناشویی ، روایط جنسی و مدیریت مالی به ترتیب با سطح معناداری001/0، 143/0 و 001/0 بیماران موثر می باشد. اما بر روی اوقات فراغت بیماران اثر بخش نبوده است )  یعنی نشان دهنده ی تفاوت معنی داری در بین میانگین نمرات رضایت زناشویی در گروه آزمایش وگواه بوده است. بنابر این می توان این گونه نتیجه گیری کرد که آموزش مهارتهای خودآگاهی وحل مساله در افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد درطول درمان موثر بوده است .

    واژه های کلیدی: آموزش مهارتهای خودآگاهی و حل مساله ، رضایت زناشویی، اعتیاد

    1 مقدمه

    در میان تمامی نهادهای اجتماعی، خانواده بهترین تاثیر را دارد. خانواده فراگیرترین واحد اجتماعی است و بهنجاری و نا بهنجاری جامعه در گرو شرایط عمومی خانواده است و هیچ یک از آسیب های اجتماعی فارغ از تاثیر خانواده نیست ( نوابی نژاد، 1386 ).

    از جمله مشکلات جوامع بشری به ویژه هنگامی که افراد آن به علت عدم وجود عدالت اجتماعی، ضعف اصول اخلاقی، فقر و فساد، از هم پاشیدگی های کانون خانوادگی و امثالهم درگیر مشکلات عدیده اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، جسمانی و روانی می باشند، مسئله اعتیاد و یا به بیان صحیح تر آن، بیماری اعتیاد بوده وهست. این بیماری گسترش جهانی داشته وامروزه بخش بزرگی از مبتلایان به این بیماری  را جوانان تشکیل می دهند که در بروز آن جریانات جاری وحاکم بر محیط خانواده به ویژه روابط عاطفی میان زن وشوهر و فرزندان آنان نقش به سزایی دارد.  بدیهی است که محیط های خانوادگی ناسالم و بیمار و فقدان احساس رضایت مندی در اعضاء، افزایش آسیب پذیری آنان را در برابر این بیماری باعث می شود.

    مواجهه و چالش موفقیت آمیز با مشکلات اعتیاد و عوامل اثر گذار بر ناهنجاری های میان خانواده، بخشی از زندگی روزمره هر فرد معتاد می باشد .اما هر فردی در زندگی با مشکلاتی روبرو می شوند که باید برای آنها راه حل های صحیح و منطقی بیابند. برخی در برابر مشکلات، راه حل های نامناسبی را بر می گزینند اما باید به خاطر داشت که با اندکی تامل و اندیشه می توان از میان دهها راه حل ممکن، بهترین آنها را انتخاب کرد تا کمترین آسیب را در برابر مشکل ایجاد شده، تجربه نمود. این تصور که همه مشکلات قابل حل هستند غیر منطقی و خلاف واقعیت است. با این وجود اگر زمان کافی به بررسی جامع، منطقی و خلاقانه مشکلاتمان اختصاص دهیم، اغلب آنها قابل حل بوده و استرسی برای ما ایجاد نخواهد کرد. اکثر افراد خیلی برای حل مشکلات خود وقت نمی گذارند و لذا بسیاری از راه حل های موجود را نادیده می گیرند. اندیشه های سطحی و تصمیم گیری  های سریع و عجولانه معمولاً به حل کارآمد مشکل نمی انجامد چرا که در چنین تفکری مسایل عمیق و مهم از نظر دور می مانند.آنچه در سازگاری با مشکلات مورد توجه است تسلط فرد به محیط و احساس کنار آمدن با خودش است. به عبارت دقیقتر، فرد باید  با آگاهی از رفتار خود  موانع محیطی را شناسایی و در جهت رسیدن به اهداف خود آنها را حذف کند و محیط خود را به شیوه نو سازماندهی نماید. و از طرف دیگر با مسائل منفی درون خود که او را از اهداف خود منحرف می سازد، نیز کنار آید. (نوابی نژاد، 1386)

    اما واکنش ما نسبت به موقعیت های تنش زا مربوط به توانایی خود آگاهی و حل مسئله ما می باشد. زیرا آگاهی از نقاط ضعف و قوت خود و توانایی حل مسئله بر روی متغییرهای رفتاری، عاطفی و شناختی همانند نومیدی، باورهای غیر منطقی، اعتماد به نفس، انتظار موفقیت و غیره، اثر می گذارد. همچنین حل مسئله بر روی تاثیر منفی حوادث زندگی و ایجاد افسردگی متمرکز می شود. حل مسئله یک فعالیت عادی زندگی می باشد و دارای یک ارتباط نزدیک با حوادث زندگی می باشد. علاوه بر این ثبات آن، نقش مهمی بر روی منابع فردی، تاثیرات محیطی و تاثیرات فرهنگی در زندگی مردم ایفا می کند. بنابراین ایجاد و حفظ روابط صمیمانه و ارضای نیازهای عاطفی و روانی در جریان ازدواج یک مهارت و هنر است و علاوه بر سلامت روانی و تجاری سالم اولیه نیازمند کسب مهارتها و انجام وظایف خاص است. از این رو برای افزایش رضایت زناشویی  افراد معتاد اقدام به ترک که نیازمند حمایت اجتماعی برای مقابله با مشکلات  می باشند. می توان به این افراد با استفاده از آموزش مهارتهای زندگی  کمک کرد تا رضایتمندی زناشویی را بالاتر برده  و سطح سلامت روانی را بهبود بخشید. همچنانچه که در این پژوهش بر مبنای مهارت خودآگاهی و  حل مسئله سعی شده است با بهروری از شیوه آموزش مهارت خود آگاهی و حل مساله، رضایت مندی زناشویی در این افراد (معتادین )  رشد داده شود تا بهداشت روانی و بهزیستی جامعه دستخوش تغیرات مثبتی شود.

     

    1-2  بیان مساله

    آسیب‏های اجتماعی طی چند دهه اخیر در سراسر جهان سیر صعودی داشته است. آمارهای نگران کننده در این زمینه،کارشناسان را به بررسی این معضل و یافتن راه حلی برای آن برانگیخته است. نتیجه این بررسی‏ها نشان می دهد که بسیاری از آسیب‏های اجتماعی ناشی از کمبود مهارت‏های روانی - اجتماعی لازم برای برخورد مؤثر با مشکلات زندگی هستند. روانشناسان در دهه‏های اخیر در بررسی‏های انحرافات اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از اختلالات و آسیب‏ها در ناتوانی افراد در تحلیل صحیح مسائل شخصی، عدم احساس کنترل و کفایت جهت رویارویی با موقعیت‏های دشوار و عدم آگاهی برای حل مشکلات و مسائل زندگی به شیوه مناسب، ریشه دارد. یکی از این مشکلات اعتیاد است که در کنار سوء تغذیه و آلودگی های محیط زیست از مشکلات بزرگ جوامع بشری است که متاسفانه تمامی جوامع صنعتی و غیر صنعتی را گرفتار کرده است. کمتر پدیده ای را می توان یافت که همانند اعتیاد، جوامع بشری را مورد تهدید قرار داده باشد. با وجود خطرات و عوارض ناشی از اعتیاد، هر روز بر شمار قربانیان این دام مرگبار افزوده می شود و مشاهده ی صحنه های هولناک آن تاکنون نتوانسته به عنوان هشداری جدی برای اجتناب سایر افراد به ویژه قشر جوان جامعه تلقی شود .( فرجاد، 1377)

    خانواده یکی از ارکان اساسی و مهم جامعه به شمار می رود و از آنجا که دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و تحقق خانواده سالم مشروط به برخورداری افراد آن از سلامت روانی و داشتن رابطه های مطلوب با یکدیگر است .(برنشتاین[1]،1998، ترجمه، پور عابدی نائینی، 1387) این نظام اجتماعی مجموعه ای از قواعد و اصول را ابداع و برای اعضای خود نقش های متنوعی تعیین می کند. رابطه اعضای این خرده فرهنگ رابطه ای عمیق و چند لایه است در این نظام افراد به وسیله علایق و دلبستگی های عاطفی نیرومند، دیرپا و متقابل به یکدیگر مستقل شده اند .ورود به چنین نظام سازمان یافته ای صرفا از طریق تولد، فرزند خواندگی یا ازدواج صورت می گیرد. (گلدنبرگ[2] و گلدنبرگ ،2000. ترجمه، شاهی برواتی و نقشبندی، 1382).

    رضایت زناشویی پیوندی دوستانه همراه با تفاهم و درک یکدیگر و تعاملی منطقی میان نیازهای مادی و معنوی همسران است. رضایت زناشویی بنیادی ترین ستون سلامت روانی افراد در خانواده است  که از عاملهای گوناگونی مانند وضع مالی، اعتیاد زوجین یا فرزندان، سن ازدواج، وضع کاری و ... اثر می پذیرد. (سینها و مکرجی[3]، 1991)

    عواملی که بر زندگی زناشویی تاثیر می گذارد و موجبات بروز رضایت یا نارضایتی را در زندگی فراهم می کند بسیار اند، عواملی چون کیفیت ارتباط قبل از ازدواج، نوع شخصیت زوجین، شیوه های ارتباطی زوجین و عوامل محیطی نظیر اعتیاد، مشکلات رفتاری، روانی از عوامل شناخته شده ای هستند .که مهمترین این عوامل گرایش زوجین به اعتیاد می باشد که باعث می شود خانواده از سعادت و سلامت لازم برخوردار نبوده و مشکلات روانی – رفتاری را به وجود آورد .(ستیر[4]، 1996. ترجمه، بیرشک ،1386)

     اما کسانی از زندگی سالم برخوردارند که مهارتهای ویژه ای را دارا باشند ؛ مهارتها زندگی رفتار سازگارنه­ی فرد است به گونه ای که بتواند با ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید. (بوتوین[5]، 2006).

    سرتاسر زندگی بشر پر از مسائل و پیچیدگی های خاص خود است. در این شرایط از مهمترین مهارتهایی که قادر است بالندگی و بهداشت روانی آنان را در مواجهه با مشکلات آینده حفظ و تقویت نماید، مهارت خود آگاهی ومهارت حل مسأله به معنای اعم و حل مسأله اجتماعی بطور اخص است. به نحوی که عدم خود آگاهی فرد در زندگی می تواند باعث نابهنجاری هایی نظیر اعتیاد در فرد شود و روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار دهد. و ناتوانی از حل مسائل و مشکلات، ممکن است با اقدام به راه حلهای نامؤثر مانند استفاده از مواد مخدر برای آرامش، استفاده از سیگار برای جلب توجه و ترک تحصیلی و نرفتن به سر کار به علت ناتوانی در برطرف کردن مشکلات، نه تنها مشکل را بزرگتر و پیچیده تر ساخته بلکه حتی در معرض خطر مرگ قرار گیرند (مانند اقدام به خودکشی، یا خودکشی).خودآگاهی و شیوه حل مسأله می تواند وسیله مفیدی برای مقابله با بسیاری از این مشکلات باشد. و از این طریق می تواند کارآیی عمومی فرد را با یاد دادن مهارت های عمومی تسهیل و همچنین این مهارتها به افراد امکان می دهند تا بتواند به طور مستقل از عهده مشکلات روزمره زندگی خود برآید و به این ترتیب احتمال مقابله مؤثر فرد با طیف گسترده ای از موقعیتها را افزایش دهد. در این عرصه می توان آموزش مهارت خود آگاهی و  شیوه حل مسأله را شکلی از آموزش کنترل خود یا استقلال دانست (دیویسون[6] و گلد فرید، 1976. ترجمه ،احمدی علوئی آبادی،1371)

    در دهه 90 مطالعات علمی پیرامون رضایت زناشویی افزایش یافته است و در مقایسه با یافته های علمی دهه های گذشته حجم زیادی از این تحقیقات به جنبه های گوناگون رضایت زناشویی و سلامت روان اختصاص یافته است. پژوهشهای بسیاری در مورد آسیبهای فردی و اجتماعی و بهبود آنهااز طریق آموزش مهارتهای زندگی انجام گرفته که موئد گسترش‌آ ن است (ویسی و یعقوبی1386)

     در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که آموزش مهارتهای زندگی هم به صورت یک راهکار ارتقاء سلامت روانی و هم به صورت ابزاری در پیشگیری از آسیب های روانی – اجتماعی جامعه نظیر اعتیاد، خشونت خانگی و اجتماعی قابل استفاده است.  تحقیقی تحت عنوان اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله به شیوه گروهی در سلامت عمومی و رضایت زناشویی همسران کارمندان مرد طرح اقماری شهر اهواز در سال 1385 توسط برغندان انجام گرفت. نتایج بدست آمده از پژوهش  نشان دهنده آن است که آموزش حل مسأله باعث بهبود سلامت  عمومی و افزایش رضایت زناشویی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده است. هانسون و لند بلند[7] (2006) در پژوهشی نشان دادند که آموزش مهارتهای ارتباطی و حل تعارض به زوجینی که در ارتباطات زناشویی مشکل داشتند، باعث بهبودی روابط زناشویی زوجین و کاهش تعارضات و افزایش سلامت روان در آنان می شود.

    لئونارد وکورنلیوس[8]، (2007) به بررسی رابطه مصرف داروهای محرک زا و رضایت زناشویی پرداخت نتایج نشان داد همسرانی که رفتار و دیدگاه متفاوتی در مورد سوءمصرف مواد داشتند از رضایت زناشویی پایین تری برخوردار بودند. با توجه به آنچه که تاکنون بیان شد به نظر می رسد که عدم آشنایی با مهارت زندگی (خود آگاهی و حل مسأله) باعث بروز مشکلات فراوانی در زندگی زناشویی می گردد. و آموزش این مهارت می تواند دررضایت زناشویی بین زوجین مؤثر باشد. آموزش مهارتهای زندگی در بین افرادی که دارای اعتیاد هستند می تواند کمک بسزایی در روابط زناشویی این افراد که معمولا با مشکلات خانوادگی روبرو هستند داشته باشد .بنابراین با استناد به موارد مذکور پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای خود آگاهی وحل مسأله  از مجموعه مهارتهای زندگی بر رضایت زناشویی بیماران معتاد در شهر بندر لنگه می پردازد .تا به این پرسش پژوهشی پاسخ دهد.؛ آیا آموزش مهارتهای خود آگاهی و حل مسأله برافزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد اقدام به ترک  موثر  است ؟

     

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق

    اعتیاد در واقع نوعی روش حل مسأله است.  بوجود آمدن این روش و عادت کردن به انجام آن باعث
     می شود افراد برای قطع وابستگی به مواد چه در مرحله تصمیم گیری و چه بعد از اجرای تصمیم و قطع مصرف مواد دچار مشکل بشوند(جهانشاهی 1383) .

    قطع مصرف مواد به عنوان اولین مرحله از درمان بیماری اعتیاد است. در تمامی عادات مخرب ابتدا می باید در نقطه توقف استمرار آن عادت اتفاق بیافتد. اما برای ادامه پیدا کردن این توقف و برنگشتن الگوی عادتی قبل و در واقع برای جلوگیری از عود مصرف لازم است تغییراتی اتفاق بیافتد. بزرگترین شادمانی ها و عمیق ترین احساس رضایت باطنی از زندگی و بیشترین آرامش درونی انسان زمانی حاصل می شود که بتواند عضوی از یک خانواده خوشبخت باشد، خانواده ای که در آن عشق و مهر حکم فرمایی کند و همدیگر را دوست بدارند. جدیت و تلاشهای فوق العاده و عملیات قهرمانانه و حتی پیشرفت و موفقیت در کارها هنگامی اسباب خشنودی خاطر می گردد که بتوان از آرامش کانون خانواده بهره و لذت برد و در شادمانی و نشاط آن شریک شد  (واهلروس[9]، 1994 .ترجمه، رزم آرا، 1387 ) .

    افراد ممکن است در طول دوره زندگی خود با مسائل گوناگونی مواجه شوند. یک مسئله به عنوان یک موضوع در پی یک هدف خاص مطرح می شود. موانعی در مقابل یک هدف به وجود می آیند و در این هنگام یک مسئله شکل می گیرد. یک محقق بیان می کند که یک موقعیت مسئله ساز دارای خصوصیات ویژه ای همانند موارد زیر می باشد: تفاوت در میان موقعیت واقعی و در موقعیت طراحی شده، آگاهی و درک تفاوت ها است. نکته مهم، داشتن مهارت لازم برای حل مشکلات می باشد. مهارت های زندگی( خود آگاهی، حل مسئله) و فراگیری آنها بسیار مهم می باشد. افراد باید با آگاهی از هیجانات خود، داشتن مهارت ها و تجربه های خود بر مشکلات غلبه کنند .به جرات می توان گفت که نقش تخریبی یا سازنده یک خانواده در جامعه و ایفای نقش مناسب خانواده در اجتماع به کیفیت پیوند ازدواج میان زوج تشکیل دهنده آن یعنی زن و شوهر بستگی دارد. مسلما زمانی زوجین به وظایف خود به طور کامل عمل خواهند کرد که احساس رضایتمندی از زندگی زناشویی خود داشته باشد. امکان توجه به تامین نیازهای روانی، عاطفی و جسمانی فرزندان و تربیت صحیح، همه به داشتن احساس رضایت مندی از زندگی زناشویی وابسته است. اما بیماری اعتیاد در سطح جامعه این روابط را تحت تاثیر قرار داده و سطح بهداشت روانی خانواده را پایین آورده و منجر به نارضایتی و در نهایت فاصله بین روابط در زوجین شده بنابراین برای پیشگیری از به هم خوردن روابط زناشویی نیاز به آموزش مهارتهای زندگی در این زمینه احساس و پژوهش هایی در رابطه با موضوع مورد تحقیق برای بالاتر بردن سطح بهداشت روانی جامعه و بهبود کیفیت روابط زوجین ضرورت دیده می شود.

    بنابراین نتایج این تحقیق به طور کلی به دلایل زیر اهمیت دارد :

     بالا بردن دانش نظری در زمینه رضایت زناشویی

    پر کردن خلاء پژوهشی در این زمینه

    پیشگیری از درگیری، اختلاف، طلاق روانی و تعارضات مزمن زوجین و تحکیم بنیان خانواده .

    انجام چنین پژوهش هایی برای حفظ پویایی و بالا بردن سطح دانش جامعه ضروری به نظر می رسد  

    واینکه از نتایج این تحقیق می توان در کلینیک های مشاوره  ترک اعتیاد،مراکز بهداشت و درمان، به طور کلی مراکزی که با افراد معتاد در ارتباط هستند استفاده نمود.

     

    1-4 فرضیه ها

    - آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مسأله برافزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد درطول درمان مؤثر می باشد.

    - آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مسأله برافزایش ارتباط بیماران معتاد درطول درمان مؤثر می باشد.

    - آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مسأله برافزایش مدیریت مالی بیماران معتاد درطول درمان مؤثر
     می باشد.

    - آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مسأله برافزایش فعالیت های اوقات فراغت بیماران معتاد درطول درمان مؤثر می باشد.

    - آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مسأله برافزایش رابطه جنسی بیماران معتاد درطول درمان مؤثر می باشد.

     

    “ The study of effectiveness self – awareness skill and problem solving on Increasing martial satisfaction of illness addiction give up action therapy pooya clinc in Bandar lendgecity on 1392”

     

    Abstract:

    The goal of this study is concerned   with the training  efficiency  of self-awareness and problem-solving skills on marital satisfaction of addicted patients to decide give up in  therapy  clinics and dynamic  rehabilitation, BANDARE  LENGEH City in 1392. The  statistical society of research   included all participants with a capacity  of 86 people .. The  subject sample  is 30 addicted  patient attempt to give up   by simple by simple random sampling   were selected  into two group namely  experiment (n = 15) and control group (n = 15). The instrument   information obtained with  is the  way of ENRICH  marital satisfaction questionnaire and experiment group during 6 sessions in 60 minutes were instructed training  self-awareness and problem-solving skills. After the end of training  period, both groups were assessed with  post test. Finally, analyzed  by used  software  SPSS data obtained from the pre-test, post-test comparison of mean test and control groups used descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance). The obtained  showed that the result from  the original theory, self-awareness, problem solving skills to give up  drug addicts in marital satisfaction P >0/000 is meaningful and effective. Well as the results of the sub-hypotheses (training on the marital relationship, sexual relations, and financial management,, with a significance level of 0/001, 0/143 and 0/001 of patients is effective. But in over time is not effective  for  patients) that mean  indicates a significant difference between the mean  score  marital satisfaction in the experimental group and control Thus, we  result  that awareness and problem solving skills in marital satisfaction has been efficient  to give up  drug addicts.

    Keywords: self-awareness and problem-solving skills, marital satisfaction, addiction.

     

  • فهرست:

     

    چکیده 1

    فصل اول - کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 3

    1-2  بیان مساله 4

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق. 7

    1-4 فرضیه ها 8

    1-5 اهداف تحقیق 9

    1-5-1 هدف اصلی پژوهش... 9

    1-5-2- اهداف جزیی تحقیق 9

    1-6 تعریف اصطلاحات و واژه گان. 9

    1-6-1 تعاریف نظری. 10

    1-6-2  تعاریف عملیاتی. 11

    فصل دوم - مروری بر تحقیقات انجام شده

    2-1  مقدمه 13

    2-2 آشنایی با مهارتهای خودآگاهی و حل مساله 13

    2-3 مهارت خود آگاهی و اجزا آن. 15

    2-3-1  شناخت ویژگی های جسمانی و بدنی 15

    2-3-2  شناخت توانایی ها و مهارت های خود 15

    2-3-3  شناخت افکار و گفتگوهای درونی 15

    2-3-4 شناخت افکار باورها و ارزشهای خود 16

    2-3-5 شناخت اهداف خود: 16

    2-4 عوامل مؤثر در رشد خودآگاهی. 16

    2-4-1  مسئولیت پذیری. 17

    2-5  اهمیت خودآگاهی در روابط زوجین. 17

    2-6 حل مساله 17

    2-7 حل مساله اجتماعی و روانشناسی بالینی. 18

    2-8 فرآیند حل مساله شامل 5 گام است.. 20

    2-8-1 ادراک خویشتن. 20

    2-8-2 تعریف مساله 20

    2-8-3 تهیه فهرستی از راه حل های مختلف.. 20

    2-8-4 تصمیم گیری 21

    2-8-5  امتحان کردن راه حل انتخابی 21

    2-9  چهارچوب نظری. 22

    2-10 حل مساله و کاربرد آن. 24

    2-11  کاربردهای حل مساله 25

    2-12 فرایند 5 مرحله ای نزو. 25

    2-13 فرآیند حل مساله از دیدگاه گلد فرید. 26

    2-14 مفهوم حل مساله از دیدگاه های مختلف.. 27

    2-15 ابعاد و دسته بندی مهارتهای زندگی. 28

    2-16 مهارت همدلی. 29

    2-17 اهمیت همدلی در روابط زوجین. 30

    2-18  اجزاء همدلی. 30

    2-19 راه های رسیدن به همدلی. 31

    2-20 مهارت برقراری ارتباط مؤثر. 31

    2-20-1 اهمیت ارتباط مؤثر در روابط زوجین. 32

    2-20-2 عناصر اصلی ارتباط. 32

    2-21 مهارت مدیریت خشم. 32

    2-22 اهمیت کنترل خشم در روابط زوجین. 33

    2-23 شیوه های مدیریت خشم. 33

    2-24 مهارت رفتار جرات مندانه 34

    2-25 اهمیت رفتار جرات مندانه 34

    2-26 مهارت مدیریت استرس.. 35

    2-27 انواع مقابله با استرس.. 35

    2-28 راهبرد های مقابله با استرس.. 35

    2-29 مهارت تفکر خلاق. 37

    2-30 اهمیت خلاقیت در زندگی زناشویی. 37

    2-31 مهارت حل مساله 37

    2-32 عوامل تاثیر گذار در حل مساله اجتماعی. 40

    2-32-1  عوامل ژنتیکی. 40

    2-32-2 ویژگی های شخصیتی 41

    2-32-3 عاطفه 41

    2-32-4 خوش بینی – بدبینی. 41

    2-32-5 امید 41

    2-32-6 کمال گرایی 42

    2-33 عوامل مؤثر موقعیتی و بافتی در حل مساله اجتماعی. 42

    2-34 انواع مسائل 43

    2-35 ویژگی های افراد فاقد توان حل مساله و تصمیم گیری و اهمیت مهارت حل مساله در روابط زوجین 45

    2-36 تعریف ازدواج. 46

    2-37 رضایت زناشویی. 47

    2-38 چارچوب نظری پژوهش در زمینه رضایت زناشویی. 48

    2-38-1 نظریه عقلانی – هیجانی الیس 48

    2-38-2 نظریه چرخه زندگی زناشویی. 48

    2-38-3 نظریه مدل اجتماعی نای 49

    2-38-4 دیدگاه ژست اسپری 50

    2-38-5 نظریه ارتباطات.. 51

    2-38-6 نظریه های سیستمی 51

    2-38-7 نظریه‏های بین نسلی 52

    2-39  خانواده و اهمیت آن. 52

    2-40 جایگاه خانواده 53

    2-41 تعیین نقش های خانواده 53

    2-42 خانواده و جامعه پذیری 54

    2-43 خانواده و رضایت زناشویی. 54

    2 -44 عوامل موثر بر رضایت زناشویی. 57

    2-45  ویژگی خانواده های سالم. 60

    2-46 خصوصیات زوجین سالم. 61

    2-48 مشکلات ارتباطی معمول در زوجین. 62

    2 -49 استرس زناشویی و تعاملات کلامی و غیر کلامی زوجین. 62

    2-50 استرس زناشویی، رضایتمندی زناشویی و رضایتمندی جنسی. 64

    2-51 تعارض زناشویی. 65

    2-52  مراحل رشد تعارضات زناشویی. 66

    2-53 عوامل مؤثر بر از بین رفتن روابط عاطفی و زناشویی :(مراحل چهار گانه مرگ عاطفی) 67

    2-54 سلامت هیجان و رضایت زناشویی. 69

    2-55 حل مشکل مشارکت آمیز. 69

    2-56 حل مساله اشتراکی، چهار جانشین بسیار رایج دارد 69

    2-57 مراحل روش حل مشکل از طریق مشارکت 70

    2-58 راهبردهای کنار آمدن با مشکلات زناشویی 71

    2-59 پنج قاعده برای ایجاد ارتباط سازنده و مؤثر در زندگی زناشویی. 72

    2-60 روشهای بهبود روابط زناشویی. 73

    2-61  بررسی رضایت زناشویی در مراحل مختلف زندگی 74

    2-62 رویکردهای زوج درمانی برای بهتر شدن روابط زناشویی 75

    2-63 پیشینه تحقیق. 76

    2-64 تحقیقات داخلی 76

    2-65  تحقیقات خارجی 81

    2-66 خلاصه و جمع بندی. 85

    فصل سوم - روش تحقیق

    3-1 مقدمه 87

    3-2 روش انجام پژوهش 87

    3-3 طرح پژوهشی. 87

    3-4 جامعه آماری 88

    3-5 روش نمونه گیری 88

    3-6 شیوه ی اجرا 88

    3-7 ابزار گرد آوری اطلاعات.. 90

    3-7-1 روش اجرا 92

    3-7-2 نحوه تصیح و نمره گذاری. 93

    3-7-3 شیوه تعبیر و تفسیر. 94

    3-8 اعتبار و روایی. 95

    3-10 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 96

    فصل چهارم - نتایج

    4-1 مقدمه 98

    4-2 یافته های توصیفی. 98

    4-3 یافته های استنباطی. 99

    فصل پنجم - بحث و نتیجه گیری

    5-1تفسیر نتایج. 107

    5-2 تفسیر نتایج حاصل از بررسی های گوناگون از طریق پاسخ به فرضیه های مطرح شده 107

    5-3 نتیجه گیری کلی. 111

    5-4 محدودیت‏های تحقیق. 111

    5-5 پیشنهادات.. 112

    5-5-1 پیشنهادات کاربردی. 112

    5-5-2 پیشنهادات برای تحقیقات بعدی. 113

    فهرست منابع

    منابع فارسی 115

    منابع غیر فارسی. 119

    پیوست

    پیوست الف: جلسات برگزاری کلاس های آموزش مهارت خودآگاهی و حل مساله 125

    پیوست ب: پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ. 129

    چکیده انگلیسی 133

     

    منبع:

    منابع فارسی :

    کتاب ها

    آقازاده .محرم ،قاسم زاده .فاطمه، هاشمیان. کیانوش ،(1386). راهنمای آموزش مهارتهای زندگی برای دختران.یونیسف.

    آقاجانی، مریم. (1385) تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان نوجوانان. تهران: جهاد دانشگاهی .

    الیس، آلبرت. سیجل، ییچر. دایبایتا و دایگیزپ، (1375) زوج درمانی.  ترجمه قدرت صالحی و امین یزدی، (1994).تهران: میثاق.

    اشتروبر .وهیرستون، (1378). مقدمه ای برروانشناسی اجتماعی از نظر اروپائیان. ترجمه جواداژه ای (1994) تهران: سمپاد.

    ال. کریس،(1389). مجموعه کامل مهارتهای زندگی. ترجمه محمد خانی، شهرام (1999). تهران: رسانه تخصصی.

    استرانبرک .رابرت،(1387). روانشناسی شناختی. ترجمه سید کمال فرازی و الهه حجازی (1976).تهران: سمت.

    اندره .میشل ،(1378). جامعه شناسی خانواده وازدواج ،ترجمه اردلان فرنگیس (1980).تهران:علوم اجتماعی تعاون.

    برنشتاین. فیلیپ اچ ،برنشتاین .ماسی تی .(1380)، زناشویی درمانی از دیدگاه رفتاری ارتباطی، ترجمه حسن پور عابدی نائینی .(1998)، تهران:رشد.

    بولتون .رابرت،(1388). روانشناسی روابط انسانی، ترجمه حمید رضا سهرابی با همکاری افسانه حیات روشنایی، (1995) تهران :رشد.

    بوالهری .جعفر،(1385) .برنامه آموزش مهارتهای زندگی ،تهران:دانژه.

    بودیشون .جان،(1372) خانواده تحلیل سیستمی. ترجمه مهدی قرچه داغی،(1982). تهران:البرز.

    پوپ .ا. حال .س. ام .کرای هر،(1383). افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان، ترجمه پریسا تجلی (1998). تهران:رشد.

    ثنایی .باقر، (1379). مقیاس های سنجش خانواده وازدواج، تهران :بعثت.

    دیویسون. ج .سی.، گلد فرید .م.آر،(1371). رفتار درمانی بالینی: ترجمه. احمد علونی علی آبادی. (1976). تهران: رشد.

    دلاور، علی، (1388)، مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد .

    سازمان بهداشت جهانی ،(1385) برنامه آموزش مهارتهای زندگی ،ترجمه لادن فتحی ،فرشته موتابی و مهردادکاظم زاده عطوفی،تهران:دانژه.

    سیف. سوسن ،(1377). تئوری های معاصرخانواده،تهران: انیشتن.

    ساروخانی. باقر،(1382). جامعه شناسی خانواده ،تهران: سروش.

    سیاسی. علی  اکبر ،(1371). نظریه های شخصیت با مکاتب روانشناسی، تهران :اطلاعات.

    ساراسون و ساراسون ،(1377). روانشناسی مرضی، ترجمه بهمن نجاریان ،محمد علی اصغری مقدم ،محسن دهقان ،(1978). تهران :رشد.

    فرجاد، محمد حسین (1377). اعتیاد (راهنمای کامل و کاربردی برای خانواده)، تهران: بدر.

    فتحی. مهدی، (1385). مهارت های زندگی. تهران: شهیدی پور.

    فینچام. فرانک، (1380). رابطه همسران، راهنمایی برای زوج ها ومشاوران زناشویی، ترجمه مهدی قرچه داغی ،( 1999). تهران :پیک بهار.

    گری. جان، (1388). درمان احساسات. ترجمه هاله گنجوی (2009). تهران: رشد .

    گلدنبرگ، ایرند و گلدنبرگ، هربرت (2000)، خانواده درمانی، ترجمه حمیید رضا، شاهین براواتی، سیامک نقشبندی و الهام ارجمند، (1385). تهران: روان.

    مهدوی. محمد صادق، (1375). بررسی و مقایسه عوامل موثر بر رضایت زناشویی. تهران: بیکران.

    موتابی، فرشته،نوری ،ربابه ،(1385). مهارتهای زندگی. تهران: طلوع دانش.

    منادی.  مرتضی، (1385). جامعه شناسی خانواده، تحلیل روزمرگی وفضای درون خانواده. تهران: دانژه .

    نجاتی. حسین، (1379). روانشناسی زناشویی ،تهران: بیکران.

    نوابی نژاد. شکوه، (1386). مشاوره وازدواج وخانواده درمانی  درمانی. تهران: انجمن اولیا و مربیان.

    ناصری. حسین ،( 1387) .مهارتهای زندگی. تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور.

    هی لی. ج، ( 1378) .روان درمانی خانواده، ترجمه باقر ثنائی،  (1973) .تهران:  امیرکبیر.

    واهلروس، (1378). رابطه پنهان، ترجمه هوشیار رزم آرا، (1994) .تهران: پنج.

    هالفورد، د.ک. (1384) زوج درمانی کوتاه مدت. ترجمه مصطفی تبریزی، مژده کاردانی و فروغ جعفری.(1999) تهران: انتشارات فرا روان.

     

    گزارش ها و مقالات

    ستیر.ورجینا ،(1384). آدم سازی در روانشناسی خانواده، ترجمه گروهی از کارشناسان. تهیه  شده برای دفتر یونیسف در ایران(1997)، موسسه بین المللی آموزش جهانی ..

    اصلانی .خالد،(1383). نقش مهارتهای ارتباطی برکارآیی خانواده گی دانشجویان متاهل ،فصل نامه رفاه اجتماعی ،سال چهارم، شماره138.14-115

    برغندان .میترا،(1388). اثر بخشی آموزش حل مساله به شیوه گروهی بر سلامت عمومی ورضایت زناشویی همسران کارمند طرح اقماری شهر اهواز،یافته های نو در روانشناسی  ،سال دوم، شماره 3. صص: 96-107.

    بهرامی. بدری ،(1383). مقایسه اثر بخشی شیوه روان درمانی با روش تحلیل روانی و شناختی یر روی ناسازگاری زوجین، فصل نامه پژوهشی در علوم تربیتی ، سال پنجم، سال دوم، صص :32-44

    جوانمرد.رویا،(1386) .بررسی مقایسه ای رابطه ای بین منزلت هویتی ورضایت مندی زناشویی ،رساله جنا آبادی، (1388). بررسی رابطه خودآگاهی هیجانی و کنترل تکانه از مولفه های هوش هیجانی با استعداد اعتیاد دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر  زاهدان . پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 9،  صص: 120-128.

    جهانشاهی، سعید (1383).  بررسی تاثیر گروه درمانی به شیوه پیشگیری از عود مارلات و دانی بر خودپنداره معتادان در حال بهبودی مقیم در مرکز اجتماع درمان مدار یزد.  مجله پژوهشی علوم تربیتی، شماره 1، صص: 32-46

    رفیعی بندری، فرحناز. نورانی پور، رحمت اله (1387). تاثیر آموزش های شناختی – رفتاری بر رضایت زناشویی زوج های دانشجو مستقر در خوابگاه متاهلین دانشگاه تهران، تازه ها و پژوهشهای مشاوره، جلد 4، شماره 14، صص:25- 39

    زرگر، یداله و همکاران .(1387) بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی (هیجان خواهی، ابراز وجود، سرسختی روانشناختی، نگرش مذهبی و رضایت زناشویی با آمادگی اعتیاد به مواد مخدر در کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دوره سوم، سال 15ف شماره، 1، صص:99-120

    شاه سیاه، مرضیه و همکاران، (1389) تاثیر آموزش جنسی بر بهبود رضایت زناشویی زوجین اصفهان، مجله تحقیقات نظام سلامت، سال ششم، شماره 4، صص: 690-697

    عباسی، علی و همکاران (1390) تعیین تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل و شاغل شهر دوگنبدان، ارمغان دانش مجله علمی  پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دوره 16، شماره 6، صص: 587-594

    عامری. فریده، (1388). مشکلات ارتباطی در خانواده نخستین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در غفاری، مسعود.  احدی، حسن. (1386) بررسی تاثیر آموزش  خودآگاهی هیجانی و کنترل تکانه در کاهش کناره گیری اجتماعی و کاربری اجباری اینترنت. مطالعات روانشناختی ،دوره 3، شماره 2، صص: 91-107

    فاتحی زاده .علی ،(1384). بررسی نقش مهارتهای اجتماعی در سازگاری زناشویی زنان کارمند آموزش و پرورش شهر بروجرد، تازه ها و پژوهشهای مشاوره، جلد 4، شماره 10، صص:35- 50

    میر خشتی. فرشته، (1375). بررسی رابطه میان رضایت از زندگی زناشویی وسلامت روان، فصل نامه پیام مشاور، سال پنج ،  شماره هشتم.صص:39-61

    نیکویی، مریم. سیف، سوسن (1386) بررسی رابطه دینداری با رضایتمندی زناشویی، تازه ها و پژوهشهای مشاوره، جلد 4، شماره 13، صص: 61-79

    منصوری، زهره. مهرابی زاده هنرمند، مهنار (1388) رابطه بین اختلال در سلامت روانی و خشنودی شغلی با رضایت زناشویی در زنان شاغل صنعت نفت گچساران. مجله زن و فرهنگ ،شماره 2، صص: 91-102

     

    جزوات و پایان نامه ها

    باقر نژاد.زهرا،(1386). مقایسه ابعاد نارضایتی زنان ومردان متقاضی  طلاق شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تربیت معلم .

    تاشک .آناهیتا، (1385). بررسی  رابطه سبکهای مقابله ای با رضایت زناشویی وسلامت روانی دانشجویان متاهل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    جهانی .شیدا،(1385). نیاز سنجی برنامه های مهارت های زندگی برای کتب درسی سال دوم دبستان شهرستان بم ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی

    رافضی. زهره ،(1383). نقش آموزش مهارت کنترل خشم بر کاهش پرخاشگری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی تهران.

    سرمدی افسانه ،(1385). رابطه بین پنج عامل شخصیت و رضایت زناشویی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اراک.

    محمدی. فریده، (1373). بررسی شیوه حل مساله در افراد افسرده و مقایسه آن با افراد عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

     

    منابع غیر فارسی:

     

    Altun , I.(2003).The percived  problem solving ability and values of student houreses  and mid wives .journal of Nurse Education Today .23,575-584.

     

    Anderson, H.(2001)Postmodern collaborative and clietceterd therapies what would or rgerssay.20-25

     

    Baker, S .(2002). A prespective   longitudinal investigation of social problem-solving appraisals on adjustment to university , stress , health, and , academic motivation and performance. Department of psychology .33 (1):658-663

     

     Beach, S. R. H., Fincham F.D., Katz, J.( .1998) Marital therapy in treatment of depression: toward a third generation of therapy and research. Clinical psychology Review, 18 (6), 635-661.

     

    Bektas MY, Tevfik FK.( 2007)  Effects  of a Couple Communication Program on Marital Adjustment. JAB FM January–February; 20(1): 36-44.

     

     Barnhill , L. H & Lango , D .(1978) Fixation and regression in the family life cycle. family process , 17, 469-478.

     

    Botvin. G.J , Baker. E ,Botvin EM. Filazzola AD ,Millman RB.(2006) Prevention of  alcohol misuse through the development of personal and social competence: a pilot study. Jsyud AL cohol 45(6) :550.

     

    Chang ,E. C ,D .Zurilla , T .T , sanna ,L, G.(Eds) .(2004)problem solving :theory .research, and training. Washington .D.C :American psychological association.

     

    Cheung , s.(2005). Stratagie  and solation focused theapy .Jun.Harwe &.(ED), Handbook of couple therapy .(pp194-208)Newjerse.

     

     Chinaveh , Mahbobeh (2013) The Effectiveness of Problem-solving on Coping Skills and Psychological Adjustment Original Research Article
    Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 84, 9, Pages 4-9

     

    Cussidy,M.&Long ,A.(1996).problem solving  ,stress and psychological illness:Hournal of clinical psychology .30,43-47

     

    Cussidy, M.& Long , A. (1996).problem solving  style, stress and psychological illness :Journal of clinical psychology, 30,43-47

     

    Dzurilla, T.& Sheedy ,A.(1982). Problem solving Therapy. A social competence approach to clinical intervention, (2nd ed)New York :spring

     

    Dizurilla, T.G.,Nezu.A.M,(2001). Problem  solving therapies. Pin dibson, K .S.(ED) handbook of cognitive behavioral therapies .211-245, nemyark  ,guilford press.

     

    Dizorilla ,T.J.Nezu.A.M.(1982).social problem solving therapies. Pin Dobson ,K.S.(1982). Social problem solving its., advances in cognitive behavioral research and therapy  academic press, nemyork , vol .1,201-224pp.

     

    Deavy, A.&  Szinovacz , M.E.(2004). Dimensions of marital quality and retirement .Journal of family Issues, 25,431-464

    Dattilio, F. M ,&Epstein, N.B (2005). Introduction to special section: The role of cognitive behavioral interventions in couple and family therapy available at: www.dattilio.com.

     

    Davis, M.H,& Oathout ,H.A (1987).Maintenance of satisfaction in romantic  relationship :Empathy and relational competence. Journal of personality and social psychology,53,397-410

     

    Dobson, K.S.(2001)Handbook of cognitive behavior therapies. Second edition Guilford press .

     

    Elliot .T,Godshal. F., Herrick, S. ,witty .T .,spruell,M. (1991) problem-solving appraisal and psychological adjustment following spinal cord injury. j ,  cognitive therapy and research. 15,387-398.

     

    Elliot,T.R,& at et (1999). Caregiver solving abilities and family member adjustment to recent onset physical disability. Journal of psychology. 44, 104-123.

     

    Engin , Esra, Cam  ,Olcay(2009)  Effect of Self-awareness Education on the Self-efficacy and Sociotropy–Autonomy Characteristics of Nurses in a Psychiatry Clinic Original Research Article Archives of Psychiatric Nursing, Volume 23, Issue2, Pages 148-15

     

    Floyd,F. & Markman, H.(1983). Observational bias in spouse observation :Toward a cognitive behavioral model of marriage. Journal of consulting and clinical psychology,51, 450-457.

     

    Gottman, J.M.(1979).Marital interaction :Experimental investigations .new york.  Academic press.

     

    Granholm , Eric. McQuaid John R.(2008)  Neuropsychological predictors of functional outcome in Cognitive Behavioral Social Skills Training for older people with schizophrenia Department of Psychiatry, University of California, San Diego, United States .100, 133- 143.

    Gottman, J.M., (1995).Marital interaction :Experimental investigation New York: Academic press. 

     

    Heppner ,P.P, reader, B.L and Larson ,L.M. (1983). Cognitive variables associated wit personal  problem- solving counseling psychology   appraisal: lmplications for counseling. journal of counseling psychology.30,537-545.

     

    Hansson, K., &Lundbland,A.(2006).Couple Therapy: Effectiveness of treatment and long term follow up. Journal of family Therapy, 28,136-152

     

    Henson,K .Helen .(2000) breast cancer and sexuality and disability :204-220    Julien, D,&Markman, H. J., (1991). Social support and social networks at determinates of individual and marital outcomes. Journal of social and personal Relationships.8,549-568

     

    Homish ,G. , Leonard , K .E ., & Cornelius (2007). Illicit drug use and marital satisfaction. Addictive Behaviors 33, 279-291.

     

    Halford WK. (2002) Best practicein couple relationship education. Jornal of Marital and Family Therapy  ; 29(3): 385.

     

    Hosseinkhanzadeh ,  Abbas Ali. Yeganeh,  Taiebeh (2013) The Effects of Life Skills Training on Marital Satisfaction Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 84, 9 July, Pages 769-772

     

    Johnson,S.M,Makinen,J. A,& Millikin,J.W.(2001).Attachment injuries in couple relationships :A new perspective on impasses in couple therapy. Journal of marital and family Therapy, 27-145-155

     

    Jahnson,M.D., Cohan ,L. C., Davial , J., Lawrence, E., Rogg,R.D.,Kanrey, B.R.,Sallivan ,K.T.,& Bradbury, T.N.(2005). Problem- solving skills and affective expression as predictors change in marital satisfaction. Journal of consulting and clinical psychology, 73(1),15-27.

     

    Kann.J.Coyn,J.c,& Margolin, G .(1985). Depression & marital disagreement: The social construction of despair. Journal of social & personal Relationships 2,447-449

     

     Mead ,D.E.(2002).Marital  distress ,Co-occuring  depression and marital therapy :A review. Journal of marital and family therapy ,28(3)299-314

     

    -Mendenhall, T. J., Grotevant, H.D., & Mcroy, R. F(2003). Adoptive couples: Communication and changes made in openness level. Family Relations, 45(2), 223-223.

     

    Noller ,P.Fitpatrick , M.A.(1990),Marital communication in the eightie .Journal of Marriage and the Family,52(4)832-743.

     

    Nunt.R.L.(2005)Feminist & contemtual work In .M.Harwaye (ED) Handbook of coapks therapy. Newjersey:Witey

     

    Olleya N, Fatehizadeh M, Bahrami F.(2006) The effects of life enrichment training on the couple's satisfaction in Isfahan. The Journal of  Family  research ; 6: 96.

     

    Ptacek,J.T.,&Dodge,K.l.(1995).Cping strategies and relationship satisfaction in couples. Personality and social psychology balletion, 21,79-84

     

    Pitta,P.(2001)Integrative healiny couples therapy scach for self and each other. in .M.harway . handbook couples therapy. newjersey ,wiley .

     

    Silliman, B,(2001).Patterns of adjust ment  , frist three years .marriage enrichment and domestic violence information retriered march 2001 from the word wide .

     

    Sayers, S.l,Kohen, C,N., Fresco, B.M., &Ballanch,A.E.(2002). Effect of solving skills training in marital conflict and depression. Journal of Addictions and offender counseling, 22(2),88-91.

     

     Sanchez , Z, & nappo, S, A ,(2008). Rehigious treatment for drug addiction. social science & Medicine , 67, 638- 646.

     

    Sinha , S. P , & Mukerjee , N.(1991). Marital adjustment and space orientation. The Journal of social psychology 132 , 5-9.

     

    Thompson, G.M.Wiffen, V .E.&.Blain,M.D(1665). Depressive symptoms, sex& perceptions of in time a relationships .Journal of social & personal relationships.49,66

     

    Vengelisity ,A. L.,Bonski,M.A.(1993).Couple debriefing conversations .Family Relations,42(2)149-157.

     

    Vincent.J. P., Wises,R.L., &Gray,R.(2006). Abehavioral analysis of problem solving in distressed and nondistessed marriage and stranger dyads. Behavior Therapy, 6(4),475-487

     Ivonaff A, Smyth,I.N, Grochowski.S.,lang,I.S.and klein,E.K.(1992).problem solving and saicidality among prison imates. another look at state versus trait.Journal of personality and social psychology. 60,970-972

    Witkin ,S.(1983). Group training in marital communication .Journal of Marriage and The Family,45

    Wilson , L.E.(2007).Sexual satisfaction in older marriages: Effects of family – of- origin distress and martal distress: published dissertation. Brigham Young University.

     


موضوع پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, نمونه پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, جستجوی پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, فایل Word پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, دانلود پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, فایل PDF پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, تحقیق در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, مقاله در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, پروژه در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, پروژه درباره پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های خود آگاهی و حل مساله بر افزایش رضایت زناشویی بیماران معتاد در طول درمان، کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندرلنگه در سال 1392

پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده چکیده: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه ی منابع شناخت خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی انجام شد.نوع مطالعه از نوع مطالعات آزمایشی می باشد.جامعه ی آماری افراد تحت باز توانی در مرکز کامرانیه تهران از بخش های بیمارستان روانپزشکی رازی بودند.از طریق نمونه گیری هدفمند تعداد 30نفر انتخاب شده و در دو گروه آزمایش ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مددکاری اجتماعی چکیده: هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­ های ارتباط مؤثر و جرأتمندی بر سازگاری اجتماعی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. روش: روش این تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه های آزمایش و گواه استفاده شده است.جامعه آماری: این پژوهش120 دانشجوی ورودی نیمسال دوم تحصیلی بودند. نمونه ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی معلمان زن با خشونت اعمال شده علیه آنان انجام گرفت.. همچنین در ادامه از خرده مقیاس های هوش هیجانی جهت پیش بینی خشونت اعمال شده در معلمان زن استفاده شد، .به همین منظور 280 نفر از معلمان زن با روش نمونه گیری خوشه ای از بین جامعه فرهنگیان شهر بندرعباس انتخاب شدند. پس از آن به منظور جمع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش:مدیریت نیروی انسانی چکیده هوش عاطفی به مفهوم توانایی کنترل احساسات و هیجانات خود و دیگران ، پذیرش دیدگاههای سایر افراد و کنترل روابط اجتماعی است و دربرگیرنده مجموعه گسترده ای از مهارتها و استعدادهایی است که در سرنوشت و سبک زندگی افراد موثر است.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش عاطفی بر عملکرد شغلی کارکنان اداره کل بیمه سلامت ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته تحصيلي کارشناسي ارشد :  MBA زمستان 90 چکيده: چابکي به معناي توانايي هر سازماني براي پيش بيني تغييرات موجود در محيط کاري مي باشد. چنين سازماني با

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی گرایش بالینی چکیده هدف کلی از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه ناگویی هیجانی و درون/برونگرایی با رضایت زناشویی می باشد. این پژوهش از نوع پژوهش همبستگی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان متاهل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، در سال تحصیلی 92-93 دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان می باشد که حداقل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A. ( گرایش: عمومی مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک‏های دلبستگی و عزت نفس زنان متقاضی طلاق با زنان عادی در سال 1393 انجام شد. جامعه‏ی آماری در این پژوهش، کلیه‏ی زنان متأهل شهر شیراز، شامل زنان متقاضی طلاق که در فواصل زمانی اردیبهشت تا تیر سال 1393 جهت امر طلاق به ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی شعب بانک ها است. جامعه آماری تحقیق ، مدیران شعب بانک های (سامان ، سپه ، تجارت) استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین آنها نمونه گیری انجام شد. جمع آوری اطلاعات در خصوص متغیر هوش هیجانی با استفاده از ...

ثبت سفارش