پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان

word 4 MB 30260 136
1392 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • بررسی نقش طرحواره­های ناسازگار اولیه درپیش­بینی رفتارهای پرخطر دانش­آموزان

    چکیده

    طرحواره های ناسازگار به عنوان زیرساخت های شناختی منجر به تشکیل باورهای غیرمنطقی می شوند هنگامی که طرحواره­های ناسازگار اولیه فعال می­شوند سطوحی از هیجان منتشر می­شود و مستقیم یا غیرمستقیم منجر به اشکال مختلفی از آشفتگی­های روان شناختی نظیر افسردگی، اضطراب، عدم توانایی شغلی، سوء مصرف مواد، تعارضات بین فردی و مانند آن می­شود با توجه به مطالب فوق پژوهش حاضر در نظر دارد به خاطر گستردگی و ارتباط نزدیکی که بین طرحواره های ناسازگار اولیه و رفتارهای پرخطر وجود دارد به طور جامع این دو متغیر را در رابطه با هم مورد بررسی قرار دهد.

    نمونه تحقیق 415 دانش آموز مقاطع سوم متوسطه و پیش دانشگاهی شهرستان فریمان (204پسر، 211دختر)را دربر می گیرد که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند.برای سنجش خطر پذیری از مقیاس خطرپذیری محقق ساخته(رجایی،شفیعی،1391) و برای سنجش طرحواره ناسازگار اولیه از پرسشنامه کوتاه طرحواره یانگ استفاده شد.

    نتایج نشان می دهد رابطه مثبت و معناداری بین مؤلفه های طرحواره  ناسازگار اولیه با رفتارهای پرخطر وجود دارد.همچنین مؤلفه های آسیب پذیری از بیماری(26/0)،محرومیت هیجانی(33/0)،وابستگی عاطفی (36/0)،استحقاق/بزرگ منشی(39/0)،خویشتن­داری(4/0) و معیار سرسختانه(41/0) بیشترین واریانس رفتارهای پرخطر را در دانش آموزان تبیین می سازد.

    کلیدواژه: طرحواره ناسازگار اولیه،رفتارهای پرخطر،

    نوجوانی یکی از دشوارترین، تنش زاترین و در عین حال هیجان انگیزترین دوره زندگی، هم برای خود نوجوان و هم والدین و مربیان به شمار می آید. در خلال این دوره، لذت ناشی از استقلال و خودمختاری، صمیمیت، خوش بینی و امید به آینده از زمره لذات جدیدی هستند که قبل از آن  تجربه نشده اند.

    تغییرات روانی اجتماعی، شناختی و بیولوژیکی در دوره نوجوانی، فرصت­های تحولی بی­شماری را برای نوجوان فراهم می­کند تا در رفتارهایی درگیر شود که به طور ضمنی، در اتخاذ سبک زندگی همراه با سلامت و یا به خطر انداختن سلامت اهمیت دارد (هریس، دانکن و بایس جولی، 2002 ). از طرفی، نوجوانان به کشف موقعیت های مخاطره ای تمایل دارند و این امر ظرفیت آنها را برای نداشتن زندگی طولانی و حتی مرگ بالا برده است (استویبر و گاد[1]، 1995).

     کرکمر و گرین[2] (2000) مخاطره جویی را تمایل برای درگیر شدن در رفتارهایی می دانند که تهدید آمیز است یا به سلامت ذهنی و فیزیکی شخص آسیب می رساند. درباره‌ی این که چه عواملی باعث می‌شود بعضی افراد میل به رفتارهای پرخطر داشته باشند، نظریه‌های مختلفی وجود دارد.

    طرحواره­ها، هسته اصلی خودپنداره­ی فرد را تشکیل می­دهند و پردازش اطلاعات فرد را درباره خود، دنیا و دیگران هدایت می­کنند. طبق نظریه یانگ طرحواره­های ناسازگار اولیه موضوعات ثابت، فراگیر و پایداری هستند که از خاطرات، هیجان­ها، شناخت­ها و احساس­های بدنی تشکیل شده­اند. این طرحواره­ها از طریق تعامل خلق و خوی کودک با تجربیات منفی و مداوم وی شکل می­گیرند و به سازگاری فرد با خانواده یا محیطش کمک می­کنند. اما، این طرحواره­ها در دوران­های بعدی زندگی ممکن است ناسازگارانه باشند، زیرا طرحواره­ها انعطاف­ ناپذیر و در مقابل تغییر مقاوم هستند.این طرحواره ها باعث تحریک افکار خودآیند منفی و ناراحتی روانی شدیدی می­شوند. به این ترتیب، طرحواره­ها ممکن است هسته­ی اصلی آسیب­شناسی در بسیاری از اختلالات باشند(فتی و همکاران، 1388).

    از آن جا که طرح­واره­ها نیز بنیادهای شناختی فرد را تشکیل داده و می­توانند رفتارهای فرد را شکل داده و به آن سمت و سو دهند، لذا می­توان بین طرحواره­های ناسازگار اولیه به عنوان بخش زیرین و سخت شناختهای افراد که اغلب در دوره های تحولی رشد شکل گرفته­اند، با رفتارهای ناسازگارانه در مقاطع بعدی رشد افراد، رابطه برقرار نمود طرحواره­ها از جمله علل فردی و روانشناختی است که در مطالعه­ی وابستگی به مواد از اهمیت ویژه ای برخوردارند، طرحواره­ها موجب سوگیری در تفسیرهای فرد از رویدادها شده و این سوگیریها خود را به صورت نگرشهای تحریف شده، گمانه­های نادرست، اهداف و چشمداشت­های غیر واقع­بینانه نشان می­دهند، طرحواره­های ناسازگار اولیه، الگوها یا درونمایه­های عمیق و فراگیری هستند که به رابطه­ی فرد با خود یا دیگران ارتباط دارند و به شدت ناکارآمد هستند(حقیقت منش،1386).

    در این پژوهش به بررسی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه بر رفتارهای پرخطر دانش آموزان مقاطع سوم  متوسطه و پیش دانشگاهی شهرستان فریمان پرداخته شده است.

    1-2-بیان مسأله

    در عصر حاضر به علت پیشرفت های فناوری و تأثیر مستقیم آن برکیفیت زندگی انسان، پرداختن به مسئله سلامت و عوامل تأثیرگذار بر آن اهمیت ویژه­ای یافته است و تأمین سلامتی افراد جامعه یکی از مهمترین مسائل اساسی در هر کشوری محسوب می شود(نیدوو[3]،2000).

    یکی ازموارد جدی تهدیدکننده سلامت که در سال­های اخیر با توجه به تغییرات سریع اجتماعی، ازسوی سازمان­های بهداشتی، مجریان قانون و سیاست­گذاران اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات موجود در جامعه مورد توجه قرارگرفته است شیوع رفتارهای ­پرخطر در میان اقشار مختلف می­باشد (پورافکاری ،1383). به عنوان مثال پیش بینی شده است که تا سال 2030 تنها میزان بیماری­ها و مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات به رقم ده میلیون نفر در سال برسد (اسلاسکی[4]، 2004).

    اگر پیامدهای جسمی، روانی و اجتماعی سایر رفتارهای پرخطر مانند سوء مصرف مواد، خشونت و ایدز را نیز به حساب آوریم، آسیب­های وارده چند برابر می­شود. هر چند که هیچ یک از اقشار جامعه از عواقب رفتارهای تهدید کننده سلامت در امان نیستند اما بعضی از گروههای اجتماعی از جمله نوجوانان درمعرض خطر بیشتری قرار دارند. بطوری که بسیاری از قربانیان رفتارهای پرخطر در آینده از میان نوجوانان امروزی خواهند بود. بسیاری از نوجوانان در مقابله با دشواری­ها و بحران در دوره نوجوانی دست به رفتارهایی می­زنند که سلامت حال و آینده آنها را مورد تهدید قرار می­دهد. مصرف مواد، خشونت و رفتارهای جنسی ناایمن، عوامل بسیاری از موارد مرگ ­و میر در سنین نوجوانی و اوایل بزرگسالی را تشکیل می­دهند(لیندبرگ ، باگست و ویلیامز[5]،2000). درحالی که بزرگسالان ، بیشتر از بیماریهایی چون سرطان، نارسائی­های قلبی-عروقی و دیابت آسیب می­پذیرند(اوزر[6]و همکاران،2003). بر اساس آمارهای پیش­بینی شده توسط بانک جهانی در رابطه با شاخص­های توسعه جهانی در سال 2005 حدود 8.5 میلیون نفر جمعیت کشورمان را نوجوانان 14 تا 18 ساله تشکیل داده اند که این میزان معادل 12.5 درصد جمعیت کشور بوده است.(سازمان ملی جوانان ،1381).

    علی رغم تلاش بسیاری که در دو دهه اخیر در جهت افزایش آگاهی عمومی نسبت به مضرات و خطرات رفتارهای پرخطر صورت گرفته است همچنان با افزایش روز افزون این رفتارها بویژه در میان جوانان و نوجوانان روبرو هستیم . مطالعات نشان داده­اند که اغلب رفتارهای پرخطر از جمله مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر و رفتارهای جنسی نا ایمن در سنین قبل از 18 سالگی آغاز می شود(برگمن و اسکات[7]،2001).

    توجه به رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان و تلاش در جهت شناخت و پیشگیری آنها از اواخر دهه 1980 از ایالات متحده آغاز شد و گسترش روز افزونی در میان سایر جوامع داشته است.از سال 1991 ایالات متحده یک برنامه ملی مدرسه مدار تحت عنوان" سیستم نظارت بر رفتارهای پرخطر جوانان[8]"  را طراحی و به اجرا گذارده. که ارزیابی 9 مقوله از رفتارهای پرخطر در نوجوانان- شامل خشونت، خودکشی، بی ملاحظگی در رانندگی، مصرف دخانیات، الکل و مواد، رفتارهای پرخطر جنسی که احتمال ابتلاء به ایدز یا بیماری های مقاربتی را داشته باشند، رفتارهای تغذیه ای نا سالم و عدم انجام فعالیت های بدنی و ورزشی را در بر می گیرد.در ایران نیز مدتی است که توجه به رفتارهای پرخطر در نوجوانان و راه های مقابله با آنها آغاز شده است.

    دلایل رفتارهای خطرجویی متفاوت است از جمله انگیزه های هیجان­خواهی، ترس­های بی­کفایتی، نیاز به تحکیم هویت مردانه و انگیزه­های گروهی نظیر فشار همسالان. این رفتار ممکن است بازتاب تخیلات همه توانی برخی از نوجوانان نیز باشدکه خود را در مقابل صدمات وجراحات آسیب ناپذیر تصور می­کنند(پورافکاری ، 1383).

    گروهی از محققان نیز، بر نقش محوری طرحواره های شناختی، در حفظ و ثبات رفتار پرخطر و پرخاشگرانه در زمان و موقعیت های گوناگون تأکید داشته اند.(ارون و هیوسمان[9]،1991؛ هیوسمان،1988)در این خصوص، کریک­و دودیج[10](1994) با ارائه مدل پردازش اطلاعات اجتماعی، نقش ساختارهای ذهنی، بویژه طرحواره­های شناختی را درتنظیم رفتارهای پرخطر و پرخاشگرانه مهم تلقی کرده­اند.هیوسمان (1988) نیز معتقد است که رفتار پرخاشگرانه به علت درونی شدن تعداد زیادی از طرحواره های پرخاشگر،  در ساختار ذهن فرد، بروز می کند.

    طرحواره های ناسازگار اولیه اساسا مضامین نا آشکار و ناهوشیارند که توسط افراد حفظ می­شوند. این طرحواره ها به عنوان الگویی برای پردازش تجارب به کار می روند و در نتیجه در سرتاسر زندگی گسترش می یابند و رفتارها، افکار، احساسات و روابط بین شخصی را تعیین می کنند. طرحواره های ناسازگار اولیه غالبا ناکارآمد و پایدارند. فرض بر این است که طرحواره ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث بروز مشکلات و ناراحتی هایی نظیر: افسردگی، تنهایی یا روابط مخرب دیگر می شوند(یانگ، 2008).

    طرحواره های ناسازگار به عنوان زیرساخت های شناختی منجر به تشکیل باورهای غیرمنطقی می شوند. طرحواره­ها دارای مؤلفه­های شناختی، عاطفی و رفتاری هستند . هنگامی که طرحواره­های ناسازگار اولیه فعال می­شوند سطوحی از هیجان منتشر می­شود و مستقیم یا غیرمستقیم منجر به اشکال مختلفی از آشفتگی­های روان شناختی نظیر افسردگی، اضطراب، عدم توانایی شغلی، سوء مصرف مواد، تعارضات بین فردی و مانند آن می­شود با توجه به مطالب فوق پژوهش حاضر در نظر دارد به خاطر گستردگی و ارتباط نزدیکی که بین طرحواره های ناسازگار اولیه و رفتارهای پرخطر وجود دارد به طور جامع این دو متغیر را در رابطه با هم مورد بررسی قرار دهد.و اهمیتی که این مؤلفه در ظهور رفتارهای پرخطر دانش­آموزان دارد را به نوعی تبیین نماید. لذا سوال اصلی این است که آیا بین طرحواره­های ناسازگار اولیه و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه ای وجود دارد یا خیر؟

    1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش

    علی رغم تلاش بسیاری که در دو دهه اخیر در جهت افزایش آگاهی عمومی نسبت به مضرات و خطرات رفتارهای پر خطر صورت گرفته است همچنان با افزایش روز افزون این رفتارها بویژه در میان جوانان و نوجوانان روبرو هستیم. مطالعات نشان داده اند که اغلب رفتارهای پرخطرازجمله مصرف سیگار،  الکل،  موادمخدرو رفتارهای جنسی ناایمن درسنین قبل از 18سالگی آغازمی شوند. (برگمن و اسکات،2001). دردهه های اخیر روان شناسان دربررسی اختلالات و آسیب ها دریافته اند که این اختلالات در ناتوانی برخی افراد درتحلیل های خود وموقعیت خود ریشه دارند. بنابراین با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی ، آماده سازی افراد به خصوص نسل جوان جهت رویارویی با موقعیت های دشوار امری ضروری به نظر می رسد. (طارمیان،ماهجویی و فتحی، 1387)

    از آنجا که رفتارهای پرخطر می تواند به میزان قابل توجهی تحت تاثیر زندگی جوانان و کسانی که در اطراف آنها،  ضروری است که والدین، مربیان و سایر بزرگسالان نگران از شیوع این رفتارها،  از عواملی که احتمال بروز آنها را افزایش دهد،  و آنچه که می­تواند منجر به کاهش و یا جلوگیری از این خطرات بکند آگاه شوند.(سونگ ، گلانتز و هالپرن-فلشر[11]، 2009).

    از طرفی با توجه به این مسأله که امروزه شیوع رفتارهای پرخطر جوانان به یکی از مهم ترین و گسترده ترین دل نگرانی های جوامع بشری تبدیل شده است و به رغم فعالیت های گذشته، رفتارهای پرخطر در سطح جهان دارای رشد تصاعدی بوده است لذا با توجه به این شرایط باید جاه طلبی های جوانان را درک نموده و به خلق فرصت هایی برای جوانان پرداخته شود . از آنجا که جوانان بزرگ ترین سرمایه ها و پویاترین نیروهای هر جامعه در مسیر سازندگی و رسیدن به رشد و بالندگی آن جامعه می باشند تا جایی که می توان میزان موفقیت هر جامعه ای در گذر از عقب ماندگی و صعود به قله رفیع توسعه یافتگی را از روی میزان مشارکت نسل جوان آن جامعه در عرصه های مختلف سازندگی پیش بینی نمود، لذا شناخت هرچه بیشتر جوانان و آشناشدن با ویژگی های طرحواره ای آنان می تواند زمینه ساز رشد آن جامعه باشد.لذا در این پژوهش سعی بر آن است نقش طرحواره های ناسازگار اولیه بر رفتارهای پرخطر مورد بررسی قرار گیرد.

    1-4-اهداف پژوهش

    این پژوهش ابتدا میزان رفتارهای پرخطر در بین دانش­آموز و همچنین وضعیت طرحواره های ناسازگار اولیه آنها را مورد مطالعه قرار داده و سپس با در دست داشتن این اطلاعات به کشف روابط موجود میان این دو مقوله و چگونگی پیش بینی رفتارهای پر خطر دانش­آموز براساس طرحواره های ناسازگار اولیه در آنها پرداخته می شود.

    1-5- فرضیه های  پژوهش

    فرضیه اصلی:

    بین طرحواره های ناسازگار اولیه و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه های فرعی:

    فرضیه فرعی  اول: بین طرحواره ی رهاشدگی/بی ثباتی  و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی دوم: بین طرحواره ی بی اعتمادی/بدرفتاری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی سوم: بین طرحواره ی محرومیت هیجانی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی چهارم: بین طرحواره ی نقص/شرم و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی پنجم: بین طرحواره ی انزوای اجتماعی/بیگانگی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی ششم: بین طرحواره ی وابستگی/بی کفایتی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی هفتم: بین طرحواره ی آسیب پذیری نسبت به زیان وبیماری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی هشتم: بین طرحواره ی خودتحول نیافته/گرفتارو رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی نهم: بین طرحواره ی شکست  و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی دهم: بین طرحواره ی استحقاق/بزرگ منشی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی یازدهم: بین طرحواره ی خویشتن داری / خودانضباطی ناکافی  و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی دوازدهم: بین طرحواره ی اطاعت و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی سیزدهم: بین طرحواره ی ازخودگذشتگی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی چهاردهم: بین طرحواره ی بازداری هیجانی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    فرضیه فرعی پانزدهم: بین طرحواره ی سرسختانه/عیب جویی افراطی و رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه وجود دارد.

    1-6-تعریف نظری و عملیاتی متغیرها

    رفتار­های پرخطر:

    تعریف نظری:

    برخی از رفتارها که تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم عمیقی بر سلامت فرد و جامعه می گذارند و عواقب منفی در بردارند " رفتارهای پرخطر " می نامند . در صورت ثبات این رفتارها در شخصیت فرد، سبک زندگی او ناسالم نامیده می شوند. رفتارهای پرخطر سنین نوجوانی و جوانی عمدتا شامل استعمال دخانیات، اعتیاد و سوء مصرف مواد، رفتارهای مرتبط با صدمات و جراحات( مثل خشونت ) ، رفتارهای جنسی ناسالم ، الگوهای ناسالم تغذیه و الگوی تحرک کم بدنی می باشند.

     

    تعریف عملیاتی :

    منظور از رفتارهای پرخطر نمره ای است که دانش آموز از پرسشنامه خود ساخته تغییر نگرش در رفتارهای پر خطر بدست می­آورد.(رجایی ، شفیعی،1391)

    طرحواره ناسازگار اولیه

    تعریف نظری:

    طرح‎واره‏های ناسازگار اولیه، الگوهای هیجانی و شناختی خود آسیب‎‏رسانی هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته و در مسیر زندگی تکرار می‎شوند(یانگ،2004). پانزده طرحواره در قالب پنج مقوله گسترده نیازهای عاطفی مرکزی ارضاء نشده که "حوزه های طرحواره[12]" نامیده می شوند سازمان می یابند.این طرحواره­ها عبارتند از: محرومیت هیجانی، طرد/ بی ثباتی، بی اعتمادی / بدرفتاری، انزوای اجتماعی / بیگانگی، نقص/ شرم ، شکست ، وابستگی/بی کفایتی، آسیب­پذیری نسبت به بیماری ، خود تحول­نایافته / گرفتار  ، اطاعت، فداکاری، بازداری هیجانی، معیارهای سرسختانه/ بیش انتقادی، استحقاق / بزرگ منشی و خودکنترلی ناکافی.

    تعریف عملیاتی:

    منظور از طرح‏واره‏های ناسازگار اولیه در این پژوهش میزان نمره و نوع ‏واره‏هایی است که دانش­آموزان از تست (YSQ-SF) به دست می‎آورند.

     

    [1] Stoiber & Good

    [2] Krcmar & Greene

    [3] nidroo

    [4] Slusky

    [5] Lindberg , Boggest , Williams

    [6] Ozer

    [7] Bergman & scott

    [8] Youth Risk Behavior Surveillance System (YRBSS)

    [9] Eron & huresman

    [10]  Crick & Dodge

    [11]  Song, Glantz, Halpern-Felsher

    [12] . Schema domains

    Abstract

     

    Maladaptive schemas as cognitive infrastructure leads to irrational beliefs are formed. Early maladaptive schemas are activated when levels of emotion is released and directly or indirectly lead to various forms of psychological distress, such as depression, anxiety, lack of job skills, substance abuse, interpersonal conflicts, and Like it is.

    According to the above, This study intends Due to the close relationship between early maladaptive schemas and risky behavior is To comprehensively examine these two variables together.

    Research sample includes 415 students in third grade high school and pre-university city Fariman (204 boys, 211 girls) Were selected by cluster sampling. Scale was used to measure risk of self-made high-risk behaviors (Rajaii and Shafie, 1391) and early maladaptive schemas short questionnaire for the measurement of Young's schema.

    The results show that a significant positive relationship between early maladaptive schema component there is with high risk behaviors. Well as components of the vulnerability of Harm (0/26), Emotional Deprivation (0/33), Deprivation of Empathy (0/36), Entitlement / Grandiosity (0/39), Insufficient Self-Control/ Self-Discipline(0/4) and Unrelenting Standards/ Hypercri-ticalness (0/41) can explain most of the variance in risky behaviors in students.

     

    Keyword: Early maladaptive schemas, risk behaviors

  • فهرست:

    فهرست

    عنوان                                                                صفحه

    چکیده..................................................................................................................................................................................... 2

    فصل اول: مقدمه پژوهش

    1-1-مقدمه............................................................................................................................................................................. 3

    1-2-بیان مسأله...................................................................................................................................................................... 4

    1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش........................................................................................................................................... 7

    1-4-اهداف پژوهش.............................................................................................................................................................. 8

    1-5- فرضیه های  پژوهش................................................................................................................................................... 8

    1-6-تعریف نظری و عملیاتی متغیرها........................................................................................................................................... 9

    فصل دوم : پیشنیه تحقیق

    2-1- بخش اول:مبانی نظری پژوهش.................................................................................................................................. 12

    2-1-1- طرحواره های ناسازگار اولیه................................................................................................................................. 12

    2-1-2-  طرحواره :............................................................................................................................................................ 13

    2-1-3- ریشه های شکلگیری طرحواره.............................................................................................................................. 15

    2-1-4- طرحواره های ناسازگار اولیه................................................................................................................................. 18

    2-1-5- حوزه های طرحواره و طرحواره ناسازگار اولیه:.................................................................................................... 19

    2-1-5-1- حوزه اول؛ بریدگی/طرد................................................................................................................................... 19

    2-1-5-2- حوزه دوم ؛ خودگردانی و عملکرد مختل......................................................................................................... 20

    2-1-5-3- حوزه سوم: محدودیت های مختل..................................................................................................................... 21

    2-1-5-4- حوزه چهارم،دیگر جهت مندی........................................................................................................................ 22

    2-1-5-5- حوزه پنجم:گوش به زنگی بیش از حد و بازداری............................................................................................ 23

    2-1-2- رفتارهای پرخطر................................................................................................................................................... 24

    2-1-2-1- موادمخدر و روان گردان.................................................................................................................................. 26

    2-1-2-1-1- تعریف اعتیاد و ملاکهای تشخیص آن......................................................................................................... 26

    2-1-2-1-2- عوامل زمینه ساز مستعد کننده اعتیاد........................................................................................................... 28

    1- عوامل مخاطره آمیز فردی............................................................................................................................................... 28

    2- عوامل مخاطره آمیز بین فردی و محیطی......................................................................................................................... 30

    3-  عوامل مخاطره آمیز اجتماعی......................................................................................................................................... 31

    2-1-2-1-3- عوامل مؤثردرادامه مصرف :......................................................................................................................... 31

    2-1-2-1-4- عوامل مؤثردرتداوم مصرف:......................................................................................................................... 31

    2-1-2-1-5- دیدگاههای مطرح روانشناختی در زمینه سوءمصرف مواد............................................................................ 32

    1- دیدگاه روان تحلیلی....................................................................................................................................................... 32

    2- دیدگاه زیستی................................................................................................................................................................ 34

    3- دیدگاه فرآیند متضاد..................................................................................................................................................... 34

    4- دیدگاه الگوهای تقویت مثبت....................................................................................................................................... 35

    5- نظریه یادگیری اجتماعی بندورا...................................................................................................................................... 35

    6- دیدگاه الگوهای شرطی سازی و یادگیری..................................................................................................................... 36

    2-1-2-1-6- نقش تکامل شخصیت در اعتیاد:.................................................................................................................. 36

    2-1-2-1-7- نقش دوره نوجوانی در اعتیاد:...................................................................................................................... 37

    2-1-2-1-8- نقش صفات شخصیتی در اعتیاد:................................................................................................................. 38

    2-1-2-1-9- دیدگاه اسلام در مورد اعتیاد....................................................................................................................... 40

    2-1-2-2- دخانیات............................................................................................................................................................ 40

    2-1-2-2-1- علل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف سیگار........................................................................................ 41

    2-1-2-3- مشروبات الکلی................................................................................................................................................. 41

    2-1-2-3-1- اثرات مشروبات الکل بر بدن:....................................................................................................................... 42

    2-1-2-4- ایدز.................................................................................................................................................................. 43

    2-1-2-4-1- آمار ایدز در ایران....................................................................................................................................... 47

    2-1-2-5- خشونت............................................................................................................................................................ 49

    2-1-2-5-1 نظریه های خشونت:....................................................................................................................................... 51

    1- نظریه رفتار غریزی......................................................................................................................................................... 51

    2-  نظریه زیست محیطی...................................................................................................................................................... 52

    3-  نظریه پالایش روانی....................................................................................................................................................... 52

    4-  نظریه ناکامی- پرخاشگری............................................................................................................................................. 53

    5- نظریه مبادله.................................................................................................................................................................... 53

    6- نظریه نظارت اجتماعی.................................................................................................................................................... 54

    7- نظریه های کارکرد گرایی............................................................................................................................................. 54

    8- نظریه منابع...................................................................................................................................................................... 55

    9- نظریه سیستمی................................................................................................................................................................ 55

    10- نظریه یادگیری اجتماعی.............................................................................................................................................. 55

    2-2- بخش دوم:مطالعات انجام شده داخلی وخارجی............................................................................................................ 56

    2-2-1- سوابق مربوط به طرحواره های ناسازگار اولیه:...................................................................................................... 56

    2-2-2- سوابق مربوط به رفتارهای پرخطر......................................................................................................................... 58

    فصل سوم:روش پژوهش

    3-1- روش پژوهش............................................................................................................................................................ 65

    3-2- جامعه آماری.............................................................................................................................................................. 65

    3-3- نمونه آماری............................................................................................................................................................... 65

    3-4- ابزار پژوهش.............................................................................................................................................................. 66

    3-4-1- فرم کوتاه پرسشنامه طرح‎واره ها‎ی یانگ (YSQ-SF).......................................................................................... 66

    3-4-2- پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای پرخطر.............................................................................................................. 67

    3-5- روش اجرای تحقیق.................................................................................................................................................... 68

    3-6- روش آماری.............................................................................................................................................................. 68

    فصل چهارم: یافته های پژوهش

    4-1- مقدمه......................................................................................................................................................................... 71

    4-2- توصیف داده ها......................................................................................................................................................... 71

    4-3- تحلیل داده ای پژوهش.............................................................................................................................................. 75

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1-مقدمه........................................................................................................................................................................... 90

    5-2- پیشنهادات پژوهش................................................................................................................................................... 95

    5-3-محددیت های پژوهش............................................................................................................................................... 95

    فهرست منابع:..................................................................................................................................................................... 103

    ضمائم................................................................................................................................................................................ 111

     

    منبع:

    فهرست منابع:

    ابراهیمی مقدمیان، محمود و شاکری صفت، زهرا.(1387). بررسی خشونت علیه زنان (مطالعه موردی زنان سرپرست خانوار شهرک مدنی همدان در سال 1387). مقاله همایش بررسی مسائل اجتماعی-فرهنگی استان همدان با تأکید بر نقش و جایگاه خانواده.222-248

    اسعدی،  سید حسن.(1384). پیشگیری از اعتیاد مواد مخدر ( آسیب ها وراهبردها) .چاپ  پنجم، تهران: انجمن اولیاء ومربیان.

    اسعدی، سید نگار و اسعدی، سید حسن. (1389). پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدرو روان­گردان. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی

    اکبر زاده، نسرین و مافی، مهوش.(1384). بررسی ویژگی های روان شناختی خشونت­ورزان در خانواده. مجله مطالعات روان شناختی دانشگاه الزهرا. دوره 1، شماره 4 ، 5-20

    برازنده، هدی لقا.(1384). بررسی معیارهای ارتباطی و طرح­واره­های ناسازگار اولیه با سازگاری زناشویی، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.

    بک، آ . تی و پرتزر، جی.(1381). شناخت درمانی اختلالات شخصیت( ترجمه نسرین مصباح)، چاپ اول ،تهران: شیوه.

    پیشگیری نوین. (1390). گاهنامه داخلی پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش پرورش زیر نظر شورای سیاست­گذاری کمیته علمی راهبردی پیشگیری اولیه از اعتیاد، تهران: شماره دهم.

    حقیقت منش، الهه.(1386). مقایسه طرح­واره­های ناسازگار اولیه و سبک­های دلبستگی در مجرمان جنسی و افراد عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه فردوسی مشهد.

    خسروی، زهره و خاقانی فرد، میترا.(1383). بررسی رابطه همسرآزاری با تمایل با افکار خودکشی و آسیب رسانی به همسر، فصلنامه مطالعات زنان. شماره6،99-113.

    رجائی، علیرضا .(1379). اعتیاد، علل، درمان و پیشگیری. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال دوم، پائیز و زمستان، شماره 7و8، ص90-99.

    رفیعی فر، شهرام وهمکاران.(1389). راهنمای زندگی عاری از خطربرای نوجوانان، تهران: مهر راوش.

    روزنهان، دیوید. ال و سلیگمن،ای.پی.(1379). آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: سالاوان، جلد اول.

    ریو، ام. (1386). انگیزش و هیجان (ترجمه یحیی سید محمدی). تهران: ارسباران.(تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 2005).

    زاده­محمدی، علی و احمدآبادی، زهره.(1387).هم وقوعی رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان دبیرستان های تهران ، فصلنامه خانواده پژوهی ، سال چهارم(13)،ص 87تا 100

    سادوک، بی،جی.، سادوک، وای وکاپلان،اچ.(1387). خلاصه روان­پزشکی علوم­رفتاری-روان­شناسی بالینی( ترجمه فرزین رضایی). جلد اول، تهران: انتشارات ارجمند(تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی1991).

    سازمان ملی جوانان. (1381). بررسی وضعیت بهداشت جوانان, واحد پژوهش و تحقیق.

    سیموس، جی.(1384). درمان رفتاری- شناختی(ترجمه سید احمد جلالی، آریو رحمانی و مریم پور امینی). تهران:انتشارات پادرا.

    شاکری نیا، ایرج.(1389).رابطه ویژگی­های شخصیتی، سلامت روان و پرخاشگری با عادات رانندگی در رانندگان پر خطر، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک،سال چهارم، شماره 15 زمستان.

    شفیعی،علی.(1391). بررسی آموزش طرح  مدرسه مروج سلامت بر تغییر نگرش نسبت به کاهش رفتارهای پر خطر و افزایش سلامت روانی دانش آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته روان شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تربت جام

    شهامت، فاطمه.، ثابتی، علیرضا و رضوانی، سمانه.(1389). بررسی رابطه سبک­های فرزندپروری و طرحواره های ناسازگار اولیه، مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11(2)،254-139

    صادقی فسایی، سهیلا.(1389). خشونت خانگی و استراتژی­های زنان در مواجهه با آن. مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران. شماره1 ،1-36

    ضیایی، سیده سلیل.(1388). اثر آموزش کنترل توجه بر کاهش تورش توجه وابستگان به مواد مخدر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد

    طارمیان ،فرهاد.، بوالهری،جعفر.، پیروی، حمید و قاضی طباطبایی، محمود.(1386). شیوع مصرف مواد در میان دانشجویان شهر تهران. مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی، ایران،13(14):335-342

    طارمیان، فرهاد.، ماهجویی، ماهیارو فتحی، طاهر.(1387). راهنمای معلم برای آموزش مهارت­های زندگی. تهران: تربیت.

    طارمیان،فرهاد.( 1384 ).بررسی برخی از نظریه ها در زمینه مصرف مواد .تهران: انتشارات تربیت

    عارفی، مرضیه.(1382). بررسی توصیفی خشونت خانگی علیه زنان در شهر ارومیه. مجله مطالعات زنان. شماره2 ،102-121

    عباس­زاده، محمد.، سعادتی، موسی و کسب­وکار، حسین.(1389). خشونت خانگی، تهدیدی علیه سلامت روانی (مطالعه جامعه شناختی زنان متأهل شهر تبریز). فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی،61-90

    فتی، لادن.، موتابی، فرشته.، ضیایی، کاوه.، مولودی،رضا و دایسون، دی.(1388).ساختار عاملی نسخه­ی ایرانی پرسشنامه­ی طرحواره­ی یانگ-فرم 232 سؤالی در یک نمونه­ی غیر بالینی.فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال چهارم، زمستان ، شماره 16.

    فیست، جی.، فیست، جی، جی. ( 1386 ). نظریه های شخصیت(ترجمۀ یحیی سید محمدی). تهران: انتشارات نشر دوران.  چاپ دوم. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2002)

    کاپلان، اچ.، سادوک، بی.جی.، سادوک،وای .(1383). خلاصه روان پزشکی:علوم رفتاری – روانپزشکی بالینی(ترجمه نصرت الله پورافکاری). تهران: انتشارات شهرآب.

    کرین، ویلیام سی. ( 1383 ). پیشگامان روانشناسی رشد(ترجمۀ فربد فدایی). تهران: انتشارات اطلاعات.

    محسنی تبریزی، علیرضا و رحمتی، محمدمهدی.(1381). مسیری در مفاهیم و نظریه­های خشونت، پرخاش و پرخاشگری به منظور ساخت و ارائه یک مدل علی- توصیفی خشونت در ورزش. فصلنامه علوم اجتماعی.شماره 19 ،125-154

    محمدی، جمال.(1382). بررسی تأثیر شناخت درمانی متمرکز بر طرح واره بر ارتقا بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 81-82.پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.

    مرادی،قباد.، معتمدی هروی، میترا و محمدی، پروین.(1384). راهنمای آموزش AIDS ,HIV، بیماری های آمیزشی. ویژه پزشکان شاغل در سیستم بهداشتی درمانی کشور. چاپ اول. تهران: صدا.

    معزی، معصومه.، اعظمی، مهران.، شاکری، مصطفی و  پورحیدر، بهروز.(1387). همسرآزاری و ارتباط آن با سلامت روان زنان استان چهارمحال و بختیاری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. دوره 16، 20-26

    مولوی، پرویز و رسول زاده، بهزاد.(1383). عوامل موثر در گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر. فصلنامه اصول بهداشت روانی. (6)21. 55-49

    ناجی، مجتبی و زارعی، مجید. ( 1388 ). روانشناسی اعتیاد، چاپ اول، تهران: انتشارات هنرهای زیبا.

    نریمانی، محمد و آقامحمدیان، علیرضا.(1384). بررسی میزان خشونت مردان علیه زنان و متغیرهای مرتبط با آن در میان خانواده های ساکن در شهر اردبیل. فصلنامه اصول بهداشت روانی.شماره27 و 28. 107-113

    نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال.(1390). خشونت فیزیکی علیه زنان. انتشارات مجیدی

    یانگ، جی.(1384). شناخت درمانی اختلالات شخصیت، رویکرد طرح واره محور(ترجمه علی صاحبی و حسن حمیدپور). چاپ اول، تهران: انتشارات آگه

    یانگ، جی.،کلوسکو، ژ.­ و ویشار، ام.(1386). طرح واره درمانی(ترجمه حسن حمیدپور و زهرا اندوز. انتشارات ارجمند(تاریخ انتشار زبان اصلی 2003)

     

    Androws, D .(2000). Understanding Adolescent Problem behavior . www.hec. Onio . state.edu/ famlife/ bulletin/volune.

    Baranoff,J ., Tian,P,C. (2007) .Young Schema Questionnaire: Review of psychometric and measurement issues. Australian Journal of Psychology, 59, 2, 78 – 86.

     Bardhan-Quallen.(2004). Sudipta Diseases and Disorders AIDS. Thomson Gale. RC606 .65. B37.

    Barry, H., Barry, H. III,. Blane, H. T.(1969). Birth order of delinquent boys and alchohol involvement . Quarterly Journal of Studies on Alchohol , 30: 408- 413.

    Bartholomew, K., Horowitz, L. M. (1991). Attachment Styles Among Young Adults: A Test of a Four-Category Model. Journal of Personality and Social Psychology .Vol. 61, No. 2, PP. 226-244.

    Beck-Sague, C. M,. Beck, C. (2003). HIV and AIDS: Deadly diseases and epidemics. Chelsea House Publishers. RC606.6.B43.

    Bener ,A., Haigney, D., Crundal D. (2004). Driving Behavior stress error and violations on the road: A cross cultural comparison study. “3” International conference on traffic of Transport Psychology, 5-9 .September, Nottingham UK.

    Bergman, M. M,. Scott, J. (2001), "Young Adolescents'' Well-being and Health-risk Behaviors: Gender and Socioeconomic Differences, Journal of Adolescence, 24, 183-197.

    Bruce ,D., Dart ,M .(1991/2001). Myouth Risk-behavior Survey. Prepared by: Lincolnlancaster county health department.

    Carr-Gregg, M. R. C., Grover, S. R. (2003). Risk taking behaviour of young women in Australia, screening for health-risk behaviours. The Medical Journal of Australia, 178(12), 601-604.

    Chliaoutakis, J.E. Demakakos, P. Tzamalouka, G. Bakou, V. M. Koumaki M.,Darviri, C. (2002). Aggressive behavior while driving as predictor of self-reported car crashes. Journal of Safety Research. 33 [4]: 431–443.

    Collard, P. (2004). Interview with Jeffrey Young: reinventing your life through schema therapy. Counselling Psychology Quarterly, Vol. 17, No. 1, pp. 1 11.

    Corben, M. (2001). Risk - Taking in Adolescence. http:www.abc.net.au /northcoast /stories/ s419571. htm.

    Duffy, L. (2005). Suffering, shame, and silence: The stigma of HIV/AIDS. Journal of the Association of Nurses in AIDS care . Pages 13- 20

    Eron,L. D., Huesmann,L.R.(1991).The stability of aggressive behavior developmental psychology.handbook of developmental psychology . new York.plenum

    Harris, K., Mullan, Duncan, G., Boisjoly, J. (2002). Evaluating the Role of “Noting to Lose” Attitudes on Risky Behavior in Adolescence. Social Forces, 00377732, Vol. 80 (3).

    Huesmann, L.R.(1988).An information-processing model for the development of aggressin.aggression behavior, vol 14.p.13-24

    Jacquin, K.M.(1997). The effects of maladaptive schemata on information processing, Unpublished doctoral dissertation, The University of Texas at Austin.

    Jessor, R. (1987) Problem behavior theory: Psychological development and adolescent problem drinking. British Journal of Addiction,82, 331-42.

    Kaplan H.I, Sadock B.J. (2003). Kaplan and Sadock Synapses of psychiatry: Behavioral sciences, clinical Psychiatry (9ed). Newyork, 448-452.

    Krcmar, M. Greene, K. (2000). Connections between Violent Television Exposure and Adolescent Risk Taking. Media Psychology. Vol. 2 (3) p 195 - 217.

    Lindberg, L.D., Boggest, S., Williams, S. (2000), Multiple Threat: The Co-occurrence of Teen Health Risk Behaviors,The Urban Institute.

    Millon, T. (1981) Disorders of personality .New York: Wiley.

    Murphy, D. A., Greenwell, L., Mouttapa, M., Brecht, M. Schuster, M.A (2006). Physical Health of Mothers with HIV/AIDS and the Mental Health of Their Children. J Dev Behav Pediatr ; 27(5): 386–395.

    Naidoo, J., Wills, J. (2000), Health Promotion: Foundations for Practice, Second edition, London, Bailliere Tindall

    Nordahl, H. M., Holthe, H., Haugum, J. A. (2005). Early Maladaptive Schemas in Patients with or without Personality Disorders: Does Schema Modification Predict Symptomatic Relief? Clinical Psychology and Psychotherapy. VoL. 12, PP. 142 149.

    Ozer, E.M., Park, M..J., Paul,T., brindis, C.D., Irwin, C.E. (2003), America’s Adolescents: Are They Healthy?, San Francisco, CA, University of California, National Adolescent Health Information Center

    Petrocelli, J. V., Glaser, B. A., Calhoun, G. B ., Campbell, L. F. (2001). Early Maladaptive Schema of Personality Disorder Subtypes. Journal of Personality Disorder. Vol. 15, No. 6, PP. 546-559.

    Platts, H., Tyson, M., Mason, O.(2002). Adult Attachment Style and Core Beliefs: Are They Linked?, Clinical Psychology and Psychotherapy .VoL.9. pp. 332 348.

    Riso, L. P., Froman, S ,E., Raouf, M.,Gable, P., Turini-Santorelli, N; Penna, S., Blandino, J. A., Jacobs, C. H ., Cherry, M., Maddux, R.E.(2006). The Long-Term Stability of Early Maladaptive Schemas. Cognitive Therapy and Research, Vol. 30, No. 4, PP. 515-529.

    Slusky, R.I.(2004) Decreasing High-risk Behavior in Teens. A Theatre Program Empowers Students to Reach out to Their Peers, Health Care Exec, 19(1):48-9

    Song, A.V., Glantz, S.A., Halpern-Felsher, B.L., (2009). Perceptions of second-hand smoke risks predict future adolescent smoking initiation. J. Adolesc. Health 45, 618–625.

    South, N. (1995). Drugs: Control, crime, and criminological studies. In Mike Maguire et al. The Oxford handbook of criminology, Oxford: Oxford University Press.

    Stoiber, K., Good, B. (1995). Risk and Resilience Factors Linked to Problem Behavior among Urban, Culturally Divers Adolescents. School Psychology Review, Volume 27 (3).

    The National Institute on Drug Abuse (NIDA).( 2010). is part of the National Institutes of Health (NIH) , a component of the U.S. Department of Health and Human Services. Last updated on Thursday, June4

    Young, J.E., Klosko, J.S ., Weishaar, M.E.(2003).Schema therapy: A practitioner s guide. Guilford publication.

    Young, Jeffry. E., Klosko, Janet. S.(1994). Reinventing your life. New York:plume book


موضوع پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, نمونه پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, جستجوی پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, فایل Word پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, دانلود پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, فایل PDF پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش طرحواره¬های ناسازگار اولیه درپیش¬بینی رفتارهای پرخطر دانش¬آموزان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی مقایسه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تحریف‌های شناختی در بیماران سرطانی با افراد عادی چکیده : پژوهش حاضر به منظور مقایسه تحریف های شناختی و طرح واره های ناسازگار اولیه در افراد سرطانی و افراد عادی انجام شده است .بدین منظور از جامعه آماری بیماران سرطانی مراجعه کننده به بیمارستان های دولتی شیراز ، گروه نمونه 60 نفر به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی(M.A) گرایش:عمومی چکیده: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره­های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی در دانشجویان بود. به این منظور با روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 364 نفر (تعداد 166 دختر و 198 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند. طرح این پژوهش ...

ایان نامه برای درجه کارشناسی ارشد روان شناسی گرایش بالینی(M.A) چکیده بدون تردید مصرف مواد مخدر یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی جوامع کنونی محسوب می‌شود و کمتر کشوری را در جهان می‌توان یافت که از آسیب‌ها و معضلات آن درامان باشد(موسوی،1388). سوء مصرف مواد و وابستگی و اعتیاد به آن اختلالی پیچیده است که با علل و آثار زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی همراه است. در هم پیچیدگی عوامل زیستی، ...

گرایش: بالینی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی ( MA) چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی طرحواره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان دانشجویان متاهل انجام گردیده است.در این پژوهش از روش شبه آزمایشی ( پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل) استفاده شده است .جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه گرمسار می‌باشند، که در سال 93-1392 ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی رابطه خود کنترلی وعملکرد خانواده با سازگاری اجتماعی بین دانش آموزان دبیرستانی شهرستان آباده چکیده مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد خانواده با سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان آباده انجام گرفت.این مطالعه مقطعی –همبستگی بر روی350 نفر دانش آموز انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خود کنترلی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تربیتی چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی«آموزش تاب آوری» بر کیفیت زندگی و کاهش رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مقطع راهنمایی صورت گرفته است. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مدرسه راهنمایی شهر همدان بود ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Aرشته : روانشناسی بالینی چکیده هدف: پژوهش حاضر مقایسه طرحواره های فعال در آزمودنیهای افسرده با آزمودنیهای مضطرب در دانشجویان دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی شهر رشت می باشد. روش تحقیق از نوع همبستگی و پس رویدادی مقایسه ای و مقطعی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه افرادی بود که در سال 93- 92 در مراکز آموزش عالی استان گیلان مشغول به تحصیل بوده ...

1-1مقدمه بسياري از انسان ها قادر به حل مساله و برطرف کردن ، به حداقل رساندن و يا تحمل استرس نمي باشند و معمولاً از مقابله هاي ناکارآمد، ناسازگار و مضري استفاده مي کنند که باعث بروز استرس هاي بيشتر

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه چکیده: در راستای لزوم آموزش مهارت های «مدیریت هیجانی» پژوهش حاضر تحت عنوان، اثربخشی مشاوره گروهی مدیریت خشم، مبتنی بر بازسازی شناختی بر افزایش صمیمیت اجتماعی و کاهش تفکر قطعی نگر دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر شیراز انجام شد. روش مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. برای انجام این بررسی پرسشنامه اسپیلبرگر به ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره‌ی مدرسه چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌‌ی تعارض والد- فرزند و خودپنداره‌‌ی تحصیلی دانش آموزان با رضایت از زندگی آن‌ها بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه‌ی پژوهش کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه‌ی دوره‌ی اول (راهنمایی) شهرستان نمین بودند که از میان آن‌ها 293 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ...

ثبت سفارش