پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV)

word 1 MB 29969 158
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۵,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد  

      رشته مشاوره خانواده

    چکیده

    مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناخت­درمانی هستی­نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه بیماران مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان بود.

    روش: مطالعه از نوع مطالعات تک موردی با استفاده از روش نمونه­گیری مبتنی بر هدف بود. سه نفر از زنان مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسان که برای مشاوره و درمان پزشکی به مرکز شهید سبزه پرور کرج مراجعه  کرده بودند، انتخاب شده و تحت روش مداخله­ای شناخت­درمانی هستی­نگر به مدت ده جلسه فردی نود دقیقه­ای قرار گرفتند، و طی 7 بار (2 بار خط پایه، 3 بار مداخله، 2 بار پیگیری) به وسیله­ی ابزار نشانگان افت روحیه کیسان (2004) و تحریفات شناختی عبدالله زاده و همکاران (1389) ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل چشمی و شاخص‌های تغییرات روند، شیب، اندازه اثر و شاخص کوهن استفاده گردید.

    یافته­ها: نتایج حاکی از کاهش قابل ملاحظه نشانگان افت روحیه و افزایش قابل توجه نمرات تحریفات شناختی نسبت به خط پایه بوده و بیش‌ترین میزان تغییر در جلسه پایان درمان مشاهده شد. در دو جلسه پیگیری نمرات نشانگان افت روحیه نسبت به جلسه آخر درمان افزایش داشت، اما نسبت به خط پایه کاهش چشمگیر بود. در دو جلسه پیگیری مقیاس تحریفات شناختی کاهش نسبت به جلسه آخر درمان مشاهده شد اما نسبت به خط پایه افزایش چشمگیر بود.

    نتیجه­گیری: شناخت درمانی هستی نگر باعث کاهش نشانگان  افت روحیه  و تحریفات شناختی بیماران مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان گردید، در نتیجه این روش مداخله می­تواند در کاهش آلام روان­شناختی بیماران مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان  موثر باشد.

    واژه­های کلیدی: شناخت درمانی هستی­نگر، نشانگان افت روحیه، تحریفات شناختی، ویروس نقص سیستم ایمنی انسان

    مقدمه

    طبق تعریف مرکز بین‌المللی آمارهای بهداشتی آمریکا[1](٢٠11) بیماری مزمن[2] از جمله بیماری‌هایی است که برای مدت طولانی فرد را درگیر کرده و به مدت سه ماه یا بیشتر طول می­کشد. علی‌رغم این­که علم پزشکی پیشرفت‌های چشم‌گیری در توسعه درمان‌های مؤثر برای تبعات جسمانی این بیماری‌ها داشته است، بسیاری از قربانیان همچنان با چالش‌هایی در ارتباط با سلامت روانی و هیجانی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از بیماری­های ناتوان‌کننده‌ی دستگاه ایمنی بدن، بیماری نشانگان اکتسابی نقص دستگاه ایمنی بدن (AIDS) است. همان طور که از اسم آن پیداست، در اثر نوعی نقص در دستگاه ایمنی بدن به وجود می­آید و یک سندرم محسوب می­شود زیرا در آن علائم متفاوتی وجود دارد که در همه­ی بیماران یکسان و به یک شکل نیستند. همچنین اکتسابی است به علت آن که ایدز یک بیماری عفونی مسری ویروسی است که ویروس آن به طریق مختلف از فردی به فرد دیگر منتقل می­شود (هابلی[3]، 1948/ 1386). ویروس HIV مثبت به سیستم ایمنی بدن حمله می­کند و به مرور زمان، سیستم ایمنی بدن را به قدری ضعیف می­کند که دیگر نمی­تواند بدن را در برابر آن محافظت کند. این همان عفونت پیشرفته ویروس HIV مثبت، یعنی بیماری کشنده ایدز است (هابلی، 1948/ 1386).

    آگاهی از آلوده شدن به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان فشارهای روان‌شناختی و مشکلات اجتماعی زیادی از جمله افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی را در پی دارد (ایوانز[4]، 2003). به این ترتیب افراد مبتلا به HIV مثبت با عوامل روان‌شناختی بسیار زیادی روبرو هستند که شامل عدم سازگاری با بیماری HIV مثبت، کاهش سلامت روانی، خود مدیریتی ضعیف، آشفتگی هیجانی، افسردگی، اضطراب، اختلالات شخصیتی، باورهای پایین خود کارآمدی، حمایت اجتماعی ضعیف و روبرو شدن با مفاهیم وجودی مانند اضطراب مرگ، بی‌معنایی و بی­هدفی در زندگی و بی­مسئولیتی است.

    بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه­های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا تاریخ 1/7/1392 مجموعاً 27041 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده­اند که 89.3 درصد آنان را مردان و 10.7 درصد را زنان تشکیل می­دهند.1/46 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 34-25 سال قرار داشتند که بالاترین نسبت در بین گروه­های سنی را به خود اختصاص می­دهند. علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1392 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 1/52 درصد، برقراری روابط جنسی 6/33 درصد و انتقال از مادر به کودک 2/3 را تشکیل داده است. در 1/11 درصد از موارد شناسایی‌شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده­های خونی گزارش نشده است (مرکز مدیریت بیماری­ها وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، 1392).

    1-2 بیان مسئله

    افراد مبتلا به ایدز به واسطه گرفتار شدن به یک بیماری مزمن، ناتوان­کننده، بالقوه کشنده و با پیش آگهی وخیم، در گستره­ای از فعالیت­های اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی محدود می­شوند که به عنوان عاملی تنش­زا در این بیماران مطرح است. به واسطه ویژگی‌های این بیماری و روش­های انتقال آن در معرض انگ اجتماعی و به تبع آن فشارهای روحی_ روانی ویژه­ای قرار می­گیرند. این افراد همچنین باید با ترس مرتبط با بیماری؛ مانند ناتوانی، افزایش وابستگی، کاهش مهار بدنی و درد مبارزه کنند. دور از انتظار نیست که گستره­ای از آشفتگی­های روانی از حالت نسبتاً سبک مانند بی­تفاوتی بیمارگونه، احساس گناه، درماندگی و نا­امیدی تا حالت­های شدید مانند اختلال‌های اضطرابی، افسردگی و گاهی افکار خودکشی در این افراد دیده می­شود (شاکری و همکاران، 1387). ابتلا به HIV سیر زندگی فرد را تغییر می­دهد و باعث کاهش اعتمادبه‌نفس، افزایش احساس آسیب‌پذیری، علائم جسمانی و افکار آشفته در مبتلایان می­شود و عملکرد روزانه فعالیت­های اجتماعی و آرامش فکری را دچار نابسامانی می­کند (اولیو[5]، روآ[6] و دلیون[7]، 2003). ادبیات پژوهشی نشان داده که افراد به دنبال تشخیص­های بیماری تهدیدکننده زندگی، یک بحران وجودی را تجربه می­کنند (کات[8]،2002، کوچینو[9] و کان[10]، 2005). بحرانی که شامل به هم ریختن فرضیات اولیه­مان در مورد احساس کنترل و توانایی­مان در پیش­بینی آینده است (لیانگ و همکاران، 2010؛ نقل از نقیائی، بهمنی، خراسانی و قنبری مطلق، 1392).

    به این ترتیب تجربه دردناکی که تشخیص و درمان عفونت­HIV به همراه دارد می­تواند موقعیت بنیادین و اساسی وجود بشر را لمس کند و در ارتباط با متناهی بودن، بی­مسئولیتی در برابر زندگی، تنهایی و بی‌معنایی موضوعات و مسائلی را بیافریند.

    یکی از عوامل روان‌شناختی که باعث شده فرد مبتلا به HIV مثبت با مرگ، مسئولیت، بی­هدفی و احساس تنهایی دست و پنجه نرم کند، اضطراب وجودی است. اضطراب، ابزار ارزشمندی برای کمک به ما در جهت آگاه شدن بیشتر از واقعیت است. اگر بخواهیم زندگی را به طور کامل تجربه کنیم باید بتوانیم اضطرابمان را پذیرفته و آن را بشناسیم (یالوم و می، 2001؛ نقل از بهمنی، اعتمادی، شفیع آبادی، دلاور و قنبری مطلق، 1389). از دید وجودنگرها نخستین احساس مورد توجه برای درک هیجان­های انسان، اضطراب است. اضطراب به دو نوع اضطراب روان نژند و اضطراب وجودی یا سالم بازمی‌گردد (رولو می، 1970؛ نقل از بهمنی و همکاران، 1389). درحالی‌که اضطراب وجودی بخش طبیعی و سالم موقعیت انسانی را تشکیل می­دهد، اضطراب روان نژند حاصل پاسخ نامناسب به منبع تهدید یا محصول بازپس­زنی و یا یک تعارض درونی است. وجود­نگرها منشأ بسیاری از حالات هیجانی ناخوشایند را اضطراب و روشی که فرد برای مواجه‌شدن با آن در پیش می­گیرد، می­دانند. اضطراب از تلاش­های فرد برای زنده ماندن و حفظ کردن و دفاع کردن از وجود خویش ناشی می­شود و احساس­هایی را که اضطراب به وجود می­آورد، جنبه اجتناب‌ناپذیر شرایط انسان است. اضطراب وجودی به صورت نتیجه اجتناب‌ناپذیر روبرو شدن با مرگ، انزوای وجودی و بی­معنائی توصیف شده است (یالوم، 1980؛ نقل از کوری، 2005)؛ بنابراین وجودنگرها این اضطراب را تحت عنوان اضطراب وجودی معرفی کرده و آن­ را تجربه­ای اصیل می­دانند که هر انسانی باید بتواند با آن مواجه شده و پاسخ اصیل نیز به آن بدهد.

    موراتا[11] (2003) در توصیف خود از مشکلات وجودی به واژه­ی درد معنوی[12] برای اشاره به تجربه­ی ذهنی بیمارانی که با احتمال مرگ خود مواجه شده­اند، استفاده می­کند و مقصود او رنجی است که افراد در پی وقوف به احتمال انقراض وجود فردی و معنای خود [13]تجربه می­کنند. از منظر موراتا درد معنوی به معنای احساس بی‌معنایی، بی‌ارزشی، فقدان قصد و هدف و هویتی است که در اثر از دست دادن‌های متعدد در حوزه­ی روابط بین فردی، اقتدار و امید به آینده ایجاد می­شود (نقل از بهمنی و همکاران ، 1389).

    با شروع درمان‌ها و پیامدهایی مثل خستگی، ناتوانی در تمرکز، کاهش انرژی، تغییر نقش‌ها و اختلال در فعالیت‌های روزمره، بیمار ممکن است دریابد که در رابطه با موقعیتی که در آن قرار دارد، کاری از دستش بر نمی‌آید، در نتیجه به جای مدیریت و کنترل مشکلات، به احساس درماندگی و خود ناکارآمدی دچار می‌شود. در صورتی که کمک‌های اطرافیان نیز در دسترس به نظر نرسد، فرد ممکن است به احساس ناامیدی و انزوا رسیده و از احساس شرم و شکست رنج ببرد. این علائم می­تواند در نهایت فرضیات بنیادین و ارزش‌های نهفته در احساس معنا و هدف زندگی بیمار را زیر سؤال برده و مورد چالش قرار دهد (کیسان[14] و کلارک[15]، 2001).

    سؤالاتی مثل اینکه «چرا من؟ آیا خدا داره منو به خاطر گناه‌های گذشته‌ام تنبیه و مجازات می­کنه؟ آیا خدا اصلا نگران من هست؟ آیا خدا قدرت داره که تغییری توی وضعیت من به وجود بیاره؟» همگی بیانگر نگرانی‌ها و اضطراب‌های وجودی[16] برانگیخته‌شده متعددی ست که در این مرحله بیماران با آن مواجه می‌شوند. بسیاری از بیماران در مواجهه با این پرسش­ها قادرند تا بیماری را به عنوان یک فرصت یا بخشایش ببینند و دیگران ممکن است که آن را تنبیهی از طرف خدا یا نفرین تلقی کنند (کوئنیگ[17]، 2004).

    از طرفی انتخاب راهبرد مقابله توسط افراد ممکن است به خاطر فشارهای روان‌شناختی از قبیل فشار روانی و نشانه­های افسردگی تحت تأثیر قرارگرفته و افراد را از یافتن معنا در زندگی بازدارد (جیم[18]، گولدن-کوروتز[19]، ریچاردسون[20] و اندرسون[21]، 2006؛ نقل از دهخدا، بهمنی، دادخواه و گودرزی پور، 1392). این نشانه­های افسردگی از طریق طرح‌واره‌های ناسازگار بر طبق نظر بک یا باورهای غیرعقلانی بر اساس نظر الیس، پردازش اطلاعات را دست‌خوش تغییر می­کنند. بر اساس نظریه­های شناختی در مورد سازگاری با استرس­زاهای عمده از قبیل HIV مثبت، به این علت که بین معانی ذاتی موجود در آن استرس­زا از یک طرف و انتظارات تحریف‌شده‌ی مثبت مردم و اعتقاداتشان در مورد جهان از طرف دیگر، اختلاف وجود دارد، دید فرد نسبت به خود و جهان را به چالش کشیده و ممکن است که آن‌ها را تخریب و تحریف کند. این اختلافات و نزاع­های روانی آزاردهنده‌اند و ممکن است منجر به اعمال تلاش­های مقابله­ای شناختی از جانب آن‌ها برای حل و فصلشان شود. این کوشش­های مقابله­ای شناختی را می­توان به عنوان تلاش­هایی برای درک مفهوم یا معنای وضعیت زندگی توسط بیمار تعبیر کرد (کرنان[22] و لیپور[23]، 2009).

    این تجارب زندگی بر طبق نظریه­ی مبتنی بر طرح‌واره‌های بک، فعال‌کننده‌ی طرح‌واره‌های ناسازگارانه از خود، جهان و آینده است. این حالت منجر به پردازش ترجیحی سوگیرانه در مورد اطلاعات همگن با طرح‌واره و تسلط یافتن متعاقب افکار، تصاویر و تفاسیر تهدیدکننده و منفی می­شود (کلارک و بک،2010؛ نقل از دهخدا و همکاران، 1392). چرا که بر طبق نظر بک ارزیابی­ها، تفسیرات و معناهای منفی­ای که افراد به بیماری­ها و درمان آن نسبت می­دهند، تعیین‌کننده‌ی واکنش­های رفتاری و عاطفی و شیوه­ی سازگاری آن‌ها با شرایط است (کوهن[24] و کوتن[25]، 2006؛ نقل از دهخدا و همکاران، 1392).

    زمانی که حادثه تهدیدکننده‌ای باعث اختلال در سبک زندگی آرام فرد می­شود، وی با هسته مرکزی وجودی خود مواجه می‌شود (استیونز[26]، ١٩٩٢) و نگرانی­های وجودی که با آگاهی فرد از مرگ و خطر بالقوه تهدیدکننده به وجود می­آید، می­تواند منبع قابل‌توجه آزردگی در افرادی باشد که با بیماری­های تهدیدکننده زندگی دست به گریبان هستند (لیانگ[27] و اسپلن[28]،٢٠١٠؛ نقل از بهمنی و همکاران ، 1392).

    کیسان (٢٠٠٠) از اصطلاح آزردگی وجودی[29] برای توصیف تجربه پریشانی[30] روانی افرادی که با مرگ قریب‌الوقوع مواجه می­شوند، استفاده می­کند و بیان می­کند که چنین وضعیتی از آزردگی اغلب با احساس­های پشیمانی[31]، ناتوانی و ضعف[32]، پوچی و بیهودگی[33] و احساس بی‌معنایی[34]زندگی، همراه است. وی مضامین وجودی نظیر نگرانی درباره مرگ، از دست دادن معنا، تنهایی، آزادی و ارزشمندی را به عنوان چالش­های کلیدی وجودی افرادی می­داند که با بیماری­های تهدیدکننده زندگی مواجه هستند. همچنین بیان می­کند که بیماران ممکن است همچنان که عواطف مرتبط با این مضامین وجودی را تجربه می­کنند، دچار نشانگان افت روحیه[35]شوند (کیسان و کلارک[36]،٢٠٠٢؛ نقل از نقیائی و همکاران، 1392). نشانگان افت روحیه یکی از مظاهر آزردگی وجودی است و درعین‌حال بیانگر فقدان انسجام و کلیات در فرد است (کیسان و همکاران، 2001).

    به نظر می­رسد در مواردی که فرد به طور مداوم با مشکلات جسمی نافذ رو به رو می­شود، می­تواند نقطه آغازین فرآیند نشانگان افت روحیه باشد (وهلینگ[37]، لهمان[38]، اچسل[39]، بوک مایر[40]، کرول[41]، کوچ[42] و مهنرت[43]، 2012). لذا این­گونه می­توان در نظر گرفت که هسته مرکزی نشانگان افت روحیه، شناخت­هایی از درماندگی و احساس شکست فردی ناشی از حس گیر افتادن در یک موقعیت بوده و با وضعیت هیجانی ناامیدی و «فقدان معنا و هدف» همراه است. علاوه بر این، فقدان آینده ارزشمند ناشی از فقدان احساس ارزش و خود کارآمدی برای به دست آوردن آن، فرد دچار نشانگان افت روحیه را از انگیزه مقابله جدید و متفاوت، محروم می­کند (نقیائی و همکاران ،1392؛ وهلینگ و همکاران، 2012)؛ بنابراین رنج، آزردگی وجودی و اضطراب شخصی عمیق در مواجهه با بیماری­های تهدیدکننده زندگی یکی از وضعیت­های ناتوان‌کننده و طاقت‌فرسا ست (اسکریبر[44]، بروس[45] و بوستون[46]، 2011).

     

    [1]. U.S National Center for Health Statistics

    [2]. Chronic illness

    [3]. Hubley

    [4] .Evans

    [5]. Oliva

    [6]. Roa

    [7]. Dellion

    [8]. Kaut

    [9]. Chochinov

    [10]. Cann

    [11]. Morita

    [12]. Spiritual pain

    [13]. Self-meaning

    [14]. Kissane

    [15]. Clarck

    [16]. Existential anxiety

    [17]. Koenig

    [18]. Jim

    [19]. Golden-kreutz

    [20]. Richardson

    [21]. Anderson

    [22]. Kernan

    [23]. Lepore

    [24]. Cohen

    [25]. Kuten

    [26]. Stevens

    [27]. Leung

    [28]. Esplan

    [29]. Existential distress

    [30]. Turmoil

    [31]. Remorse

    [32]. Powerlessness

    [33]. Futility

    [34]. Meaninglessness

    [35]. Demoralization

    [36]. Clark

    [37]. Vehling

    [38]. Lehmann

    [39]. Oechsle

    [40]. Bokemeyer

    [41]. Krull

    [42]. Koch

    [43] .Mehnert

    [44]. Schreiber

    [45]. Bruce

    [46]. Boston

     

    Abstract

     

    Objective: The aim of present study was to investigate the effectiveness of cognitive-existential therapy on the reduction of demoralization symptoms in patients with HIV.

    Method: In a single case study, three women who suffered from HIV and had referred to Sabzeh Parvar Center, Karaj, Iran for the medical treatment and consultation were selected by the convenience sampling method and received ten 90-minute individual sessions of cognitive-existential therapy. The participants were assessed 7 times (2 times at the baseline phase, 3 times at the intervention phase, and 2 times at the follow-up phase) by Kissane Demoralization Symptoms Instrument (2004) and Abdolah zadeh Cognitive distortions Instrument (2011) . To analyze the data, indexes of process changes, slope, effect size, Cohen index and interpretation of ups and downs in charts were employed.

    Findings: The results indicated a significant reduction on demoralization symptoms and significant increases in scores on cognitive distortions in comparison with the baseline and the most amount of variation was observed in the final session. Although the scores demoralization symptoms increased in the two follow-up sessions in comparison with the final session of therapy, they showed a significant reduction as compared with the baseline. In the final session of the meeting follow-scale distortions of cognitive decline than was observed compared to baseline, but the increase was significant.

    Conclusion: Due to the fact that cognitive-existential therapy led to the reduction of demoralization symptoms and Cognitive distortions in patients with HIV, this intervention can be effective in the alleviation of psychological pain in the mentioned group.

     

    Keywords: cognitive-existential therapy, demoralization symptoms, Cognitive distortions, Human Immunodeficiency Virus.

  • فهرست:

     

    فهرست

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه. 1

    1-2 بیان مسئله. 2

    1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش... 12

    1-4 اهداف پژوهش... 13

    1-4-1 هدف کلی.. 13

    1-4-2 اهداف اختصاصی.. 13

    1-4-3 اهداف کاربردی.. 14

    1-5 سؤال ها و فرضیه‌ها 14

    1-5-1 فرضیه‌ها 14

    1-6 تعریف نظری و عملیاتی واژه‌ها 14

    1-6-1 شناخت درمانی هستی نگر. 14

    1-6-2 نشانگان افت روحیه. 15

    1-6-3 تحریفهای شناختی.. 15

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

    2-2 مبانی نظری HIV.. 17

    2-2-1 ماهیت ویروس اچ آی وی/ ایدز. 17

    2-2-2 عامل بیماری و بیماری‌زایی: 18

    2-2-3 انتقال HIV.. 19

    2-2-3-1 انتقال از طریق تماس جنسی.. 20

    2-2-3-2 انتقال از طریق تماس با خون و ترشحات.. 21

    2-2-3-3 انتقال از مادر به کودک.. 21

    2-2-4 سیر طبیعی عفونت: 22

    2-2-5 سندرم حاد HIV.. 23

    2-2-6 دورهی بدون علامت (نهفتگی). 24

    2-2-7 بیماری آشکار بالینی.. 25

    2-2-8 وضعیت HIV/AIDS در جهان.. 25

    2-2-9 وضعیت همه‌گیر HIV/AIDS در ایران.. 26

    2-2-10 درمان بالینی.. 28

    2-2-11 انواع مشاوره HIV. 28

    2-2-11-1 مشاوره‌ی پیشگیری از عفونت HIV. 28

    2-2-11-2 مشاورهی پیش از آزمایش... 29

    2-2-11-3 مشاوره بعد از آزمایش... 29

    2-2-11-4 مشاوره‌ی مستمر برای افراد دچار HIV. 30

    2-2-11-5 مشاوره برای پایبندی به درمان.. 30

    2-2-12 سلامت روان و عفونت HIV.. 30

    2-2-12-1 افسردگی.. 33

    2-2-12-2 اضطراب.. 33

    2-3 مبانی نظری نشانگان افت روحیه. 34

    2-3-1 اضطرابهای وجودی.. 34

    2-3-2 آزردگی‌های وجودی و مظاهر آن.. 36

    2-3-3 معرفی و تاریخچه نشانگان افت روحیه. 38

    2-4 تحریفات شناختی.. 42

    2-5 رویکردهای روان‌شناختی در درمان نشانگان افت روحیه. 43

    2-5-1 نظریهی درمان بک: 43

    2-5-2 رویکرد وجودی: 45

    2-5-2-1- درمان وجودی: 47

    2-5-3 شباهت و تفاوت دیدگاه شناخت درمانی بک با رویکرد وجودی: 49

    2-5-4 درمان‌های تلفیقی.. 51

    2-5-4-1 شناخت درمانیهای تلفیقی.. 52

    2-5-5 شناخت درمانی هستی نگر. 52

    2-5-6 ساختار و اهداف شناخت درمانی هستی نگر(بهمنی و همکاران، 1389). 54

    2-6 نتایج تحقیقات انجام‌شده در داخل و خارج از کشور. 55

    2-6-1 تحقیقات انجام‌شده در داخل کشور: 55

    2-6-2 تحقیقات انجام‌شده در خارج از کشور: 58

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1 مقدمه. 61

    3-2 روش مطالعه. 61

    3-3 جامعه آماری و گروه نمونه. 63

    3-3-1 ملاک‌های شمول: 63

    3-3-2 ملاک‌های عدم شمول: 64

    3-4 روش نمونه‌گیری و حجم نمونه. 64

    3-4-1 شرکت‌کننده اول: 64

    3-4-2 شرکت‌کننده دوم: 65

    3-4-3 شرکت‌کننده سوم: 65

    3-5 مکان و زمان انجام تحقیق.. 66

    3-6 متغیرها و شیوه سنجش آن‌ها 66

    3-7 ابزار جمع‌آوری داده‌ها 66

    3-7-1 فرم اطلاعات جمعیت نگاری(بیوگرافی). 66

    3-7-2 مقیاس نشانگان افت روحیه (DS). 67

    3-7-3 مقیاس سنجش تحریفات شناختی.. 67

    3-7-4 پرسشنامه افسردگی بک (II-BDI). 68

    3-8 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 69

    3-9 شیوه انجام کار. 70

    3-10 محتوای طرح درمان.. 71

    3-11 ملاحظات اخلاقی.. 73

    فصل چهارم: توصیف و تحلیل داده‌ها

    4-1- مقدمه. 75

    4-2- بیوگرافی زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان.. 75

    4-2-1- آزمودنی اول. 75

    4-2-2- آزمودنی دوم. 80

    4-2-3- آزمودنی سوم. 84

    4-3 تجزیه و تحلیل یافتهها 87

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

    5-1 مقدمه. 96

    5-2 بحث.. 96

    5-3 نتیجهگیری.. 113

    5-4 محدودیتها 113

    5-5 پیشنهاد‌ها 114

    5-5-1 پیشنهاد‌های کاربردی.. 114

    5-5-2 پیشنهاد‌های پژوهشی.. 115

    منابع.......................................................................................................................................................................................................................................116

    منابع فارسی ......................................................................................................................................................................................................................117

    منابع انگلیسی....................................................................................................................................................................................................................120

    پیوست...................................................................................................................................................................................................................................125

    فرم رضایتنامه زنان مبتلا به HIV برای شرکت در جلسات مداخلهای رویکرد شناختدرمانی هستینگر. 126

    شیوه نامه(پروتکل)شناخت درمانی هستی نگر: 127

    فرم اطلاعات جمعیت شناختی.. 132

    پرسشنامه نشانگان افت روحیه. 133

    پرسشنامه تحریفات شناختی.. 135

    پرسشنامه افسردگی بک... 137

    Abstract 140

    منبع:

     

    منابع فارسی

    اسکندری، مهدی؛ بهمنی، بهمن و شفیع آبادی، عبدالله (1391). اثربخشی گروه درمانی شناختی وجودگرا  بر افزایش امیدواری و کاهش افسردگی والدینی که فرزندانشان به دلیل ابتلا به سرطان تحت درمان‌های پزشکی قرار دارند. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

    احدی، حسن؛ باقری، فریبرز و سهرابی، فرامرز. (1388). خطاهای شناختی. دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی. شناسه 6016. ویرایش اول

    بیابان‌گرد، الف. (1386). روش‌های تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر دوران. جلد اول

    بیان زاده س .ا؛ بیرشک.  ب؛ متقی پور، ی؛ بوالهری،  ج، (1384) مشاوره در ایدز. تهران: واحد انتشارات انستیتو روان‌پزشکی تهران، مرکز همکاری‌های مشترک سازمان جهانی بهداشت در بهداشت روانی.

    بهمنی، بهمن؛ اعتمادی احمد؛ شفیع آبادی، عبدالله؛  دلاور، علی و قنبری مطلق، علی (1389). گروه درمانی شناختی هستی نگر و شناخت درمانی آموزش محور در بیماران مبتلا به سرطان سینه. روانشناسی تحولی، روانشناسان ایران. سال ششم. شماره 23

    بهمنی، بهمن؛ اسکندری، مهدی؛ حسنی، فریبا؛ دکانه­ای فرد، فریده و شفیع آبادی، عبدالله. (1392) تأثیر گروه درمانی شناختی وجودگرا بر افسردگی و امیدواری والدین فرزندان مبتلا به سرطان. فصلنامه علمی-پژوهشی روان‌شناسی سلامت. سال دوم. شماره2

    بهمنی، بهمن؛ کرمانی رنجبر، قنبری مطلق و اسکندری، مهدی. (1391) اثربخشی مداخله گروه درمانی شناختی وجودگرا بر بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان. سمینار بین‌المللی خدمات تسکینی حمایتی در بیماران مبتلا به سرطان پستان. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.

    بهمنی، بهمن؛ نقیائی، مائده؛ علی محمدی، فهیمه و دهخدا، آیدا. (1392). اضطراب وجودی، دلزدگی وجودی و افسردگی در مادران کودکان مبتلا به بیماری‌های بالقوه مهلک. مجموعه مقالات سومین همایش ملی روانشناسی(روانشناسی، تربیت، کار و سلامت). دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. اردیبهشت‌ماه 1392.

    پروچاسکا،جیمز.او،نورکراس،جان.سی. (١٩٥٧). نظریه های روان‌درمانی. (ترجمه سید محمدی، یحیی. ١٣٨٩). تهران: انتشارات رشد

    حسین زاده، علی(1387). تحریف‌های شناختی. مجله علمی-ترویجی معرفت. سال17 شماره 135

    حسینی؛ سید محمد داوود؛ ملازاده، جواد؛ افسر کازرونی، پروین و امینی لاری، محمود (1391). رابطه­ی سبک های دلبستگی و سبک های مقابله­ی مذهبی با سلامت روان در بیماران مبتلا به HIV مثبت. فصلنامه اصول بهداشت روانی. سال چهاردم. شماره یک

    دهخدا، آیدا؛ بهمنی، بهمن؛ دادخواه، اصغر و گودرزی پور، کوروش(1392). اثربخشی شناخت درمانی معنویت محور در کاهش علائم افسردگی مادران کودکان مبتلا به سرطان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

    رحمتی نجار کلائی، فاطمه؛ نیکنامی، شمس الدین، امین شکروی، فرخنده و راوری، علی (1391). مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. سال اول شماره 2

    رحیمی، زهرا؛ بهمنی، بهمن و دادخواه، اصغر(1392) اثربخشی مشاوره شناختی معنویت محور بر کاهش افت روحیه سالمندان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.

     رحیمیان بوگر، اسحق. (1388). روان شناسی بالینی سلامت. تهران: انتشارات دانژه

    روایی، فریبا؛ حسینیان، سیمین و صمدی، پروین (1385). بررسی تأثیر روان درمانی حمایتی بر بهبودکیفیت زندگی بیماران مبتلا به HIV مثبت. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا

    سلگی، زهرا؛ هاشمیان، کیانوش و بهمن، سعیدی پور(1386). بررسی تأثیر شناخت درمانی گروهی در کاهش افسردگی بیماران مرد hiv مثبت.مجلیه علمی پژوهشی مطالعات روانشناختی، دوره سوم شماره چهارم

    شادلو، بهرنگ؛ امین اسماعیلی، معصومه؛ رحیمی موقر، آفرین (1392). مشاوره و آزمایش HIV. تهران: سازمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. چاپ اول

    شاکری، جلال؛ پرویزی فرد، علی اکبر و امین زاده، جابر (1387). وضعیت روانی بیماران HIV مثبت مراجعه کننده به مراکز مشاوره مرکز بهداشت کرمانشاه. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سال دهم، شماره یک ،39-31.

    شریفی، محمد امین؛ محمود علیو، مجید و هاشمی نصرت آباد، تورج (1389). مقایسه الگوهای شخصیت بالینی و اختلالات شدید شخصیتی در بیماران مبتلا به عفونت HIV مثبت و افراد سالم. فصلنامه روان­شناسی بالینی و شخصیت. سال سوم، شماره چهارم.

    عبدالله زاده، حسن و سالار، مریم (1389). تدوین و روایی پرسشنامه تحریفات شناختی. ؟.

    علی بهار، محمد؛ باقری، فریبرز و احدی، حسن (1389). برنامه درسی ایدز و ابعاد مداخلات روانشناختی آن. تهران

    علیزاده، سپیده و بهرامی، حبیب. (1391) بررسی تأثیر برنامه رفتاردرمانی عقلانی-هیجانی بر تاب آوری و سلامت روان زنان مبتلا به اچ آی وی/ایدز دارای سابقه سوء مصرف مواد و رفتارهای پرخطر جنسی. پایان نامه کارشناسی ارشد

    قزسلو، مهدی و اثباتی، مهرنوش(1390) اثربخشی گروه درمانی امیدمحور بر بهبود کیفیت زندگی مردان مبتلا به HIV مثبت. مجله علمی پژوهشی اندیشه و رفتار. دوره ششم شماره 22

    کوری،جرالد(1937). مورد پژوهی در مشاوره و روان درمانی (ترجمه شفیع آبادی، عبداله، حسینی،بیتا، 1390). تهران: نشر جنگل، چاپ چهارم.

    کوری، جرالد(٢٠٠۵). نظریه و کاربست مشاوره و روان درمانی .ترجمه سید محمدی، یحیی. (١٣٨۵).تهران: نشر ارسباران

    گال، مردیت، بورگ، والتر، گال، جویس. (1942). روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی ترجمه نصر، احمدرضا، عریضی، حمیدرضا، ابولقاسمی، محمود، باقری، خسرو، علامت ساز، محمدحسین، پاک سرشت، محمدجعفر، دلاور، علی، کیامنش، علیرضا، خوی نژاد، غلامرضا(1391). تهران: نشر دانشگاه شهید بهشتی و سمت. جلد دوم، چاپ پنجم.

    لیهی، رابرت. (؟)، فنون شناخت درمانی .ترجمه فتی،لادن؛ شکیبا، شیما؛ طهماسبی مرادی، شهرزاد؛ ناصری، حسین و ضیایی، کاوه(1387). تهران: انتشارات دانژه. چاپ دوم

    معتمد، ر. و بهمنی، بهمن (1391). اثر بخشی گروه درمانی شناختی وجودگرا بر افزایش امیدواری و کاهش افسردگی مردان در حال همودیالیز. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره – دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

    نظری، علی محمد. ضرغامی، سعید. (1388). روان درمانی وجودی، درمان فردی و گروهی. تهران: نشر پازینه.

    نظری، وکیل؛ محمدخانی، پروانه؛ دولت شاهی، بهروز(1390). مقایسه اثربخشی زوج درمانی شناختی رفتاری غنی شده و زوج درمانی تلفیقی رفتاری در افزایش رضایت زناشویی.فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، سال ششم، شماره 22، ص 175-149.

    نقیایی، مائده؛ بهمنی، بهمن؛ خراسانی، بیژن و قنبری مطلق، علی(1392). اثربخشی زوج درمانی مبتنی برتلفیق رویکرد وجودگرایی ومدل اولسن دررضایتمندی زناشویی وکارکردخانواده ی زنان ماستکتومی شده وهمسرانشان پایان نامه کارشناسی ارشد

    هابلی، جان (1948). ایدز(پیدایش، نشانه ها، انتقال، پیشگیری و امید درمان). ترجمه غفاری، علی (1386). تهران: انتشارات جوانه رشد

    یالوم ، اروین،( 1980) روان درمانی اگزیستانسیال. ترجمه حبیب، سپیده. (1390). تهرا:. انتشارت نی

    مرکز مدیریت بیماری­ها وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی(1392). آخرین آمار مربوط به عفونت HIV/AIDS جمهوری اسلامی ایران. جهت بهره برداری عمومی. تهران: مولفان

     

     

    منابع لاتین

    American Cancer Society. (2011-2012). Breast cancer facts & figures. Web page. www.ACS.org.

    Amin-Esmaeili, M., Rahimi-Movaghar, A., Haghdoost, A. A., Mohraz, M. (2012). Evidence of HIV epidemics among non-injecting drug users in Iran: a systematic review. Addiction. 107(11): 1929-38.

    Beck, A.T. (1979). cognitive therapy: Nature and relation to  behavior  therapy. Behavior  therapy , 1 .184-200.

    Beck, T., Steer, A., Garbin, G. (1988). Analysis of the psychometric properties of the Spanish version of the beck depression inventory in argential. Psychiatric Reserch, 79, 27-285.

    Blair, R.G. (2004). Helping older adolescents search for meating in depression. Journal of mental Health counseling. Vol. 24, PP.333-348.

    Bornstein, Robert. F. (2004). Integrative gognitive and existential treatment strategiesin psychotherapy with dependent patients. Journal of contemporary sychotherapy, Vol. 34. No. 4, winter. 2004

    Boscaglia, N., & Clarke, D.M. (2007). Sense of coherence as a protective factor for demoralization in women with a recent diagnosis of gynaecological cancer. Psychooncology. 16(3):189-195

    Breitbart, W. (2001). Sprituality and meaning in supportive care. Supportive Care in Cancer. 10(4), 272-280.

    Cheng Yang Lee . (2012). Demoralization syndrome among cancer outpatients in Taiwan. Supportive Care in Cancer, 20, 2259-2267.

    Chochinov, H. & Cann, B. (2005). Interventions to enhance the spiritual aspects of dying. Journal of Palliative Medicine. 8, S103–S115

    Clark, D. A., Beck, A. T. (2010). Cognitive theory and therapy of anxiety and depression, Convergence with neurobiological findings. Trends in Cognitive Sciences. 14, 418–424.

    Cohen, M., & Kuten, A. (2006). Cognitive–behavior group intervention for relatives of cancer patients, a controlled study. Journal of Psychosomatic Research.61, 187– 196.

    Evans, S . (2003). Predictor of depression for HIV positive adults in group thrapy .Effect of perceived social support ,adult attachment  style,coping and demographics: Journal psychiatry,143,696-705.

    Forinder, U., Norberg, A. L. (2010).“ Now we have to cope with the rest of our lives “ existential issues related to parenting a child surviving a brain tumour. Support Care Cancer. 18, 543–551

    Frankl, V. E. (1967). Psychotherapy and existentialism. New York: Washington Square Press

    Green, A., Felmin, K. & Simpon, S. (2001). The clinical utility of beck depression inventory after traumatic brain injury. Brain Injury, 12, 1021 -1028.  

    Goodwin, C. J. (1995). Research in psychology methods and design, John Wiley &Sons,Inc.

    Henoch, I., & Danielson, E. (2009). Existential concerns among patients with cancer and interventions to meet them: An in­tegrative literature review. Psycho-Oncology, 18, 225–236

    Jim, H. S., Richardson, S., Golden-kreutz, D. M., Anderson, B. L. (2006). Strategies Used in Coping With a Cancer Diagnosis Predict Meaning in Life for Survivors.Health Psychology. 6, 753–761.

    Juliet, C., Jacobsen. (2007). Demoralization in medical practice. Primary Care Companion to the Journal of Clinical Psychiatry,p2(9)

    Kaut K. (2002). Religion, spirituality, and existentialism near the end of life: implications for assessment and application. American Behavioural Scientist. 46, 220–234

    Kernan, W. D., Lepore, S, J. (2009). Searching for and making meaning after breast cancer: Prevalence, patterns, and negative affect. Social Science & Medicine. 68 ,1176–1182.

    Kissane, D. W., Bloch, S., Miach, P., Smith, G. C., Seddon, A. & Keks, N. (1997). "Cognitive existential group therapy for patients with primary breast cancer". Psycho Oncology Journal. 6(1), 25-33.

    Kissane, D .W .(2000). Psychospritual and existential distress. Austrailian Family Physician, 29, 1022-1025

    Kissane, D. W., Clark, D. M., Street, A .F. (2001). Demoralization syndrome. A relevant psychiatric diagnosis for palliative care. Journal of Palliate care . 17,12-21.

    Kissane, D. W., & Clark, D. M. (2002). Demoralization: it,s phenomenology and importance. Austrailian and Newzeland Journal of Psychiatry, 36,733-742

    Kissane, D. W., Bloch, S., Smith, G., Miach, P., Clarke, D., Ikin, J., Love, A., Ranieri, N. & Mekenzie, D. (2003). "Cognitive-existential group psychotherapy for women with primary breast cancer: a randomized controlled trial". Psycho-Oncology Journal. 12, 532-546.

    Kissane, D.W., Wein, S., Love, A., Lee, X.Q. (2004). The Demoralization Scale: A report of its development and preliminary validation. Journal of Palliative Care, 4,269-276.

    Kissane, D.W.,Vatson, M. (2011). Handbook of psychotherapy in cancer care. Health & Fitness pg(172 - 288 ).

    Koenig, H. (2004). Religion, Spirituality, and Medicine: Research Findings and Implications for Clinical Practice. Southern Medical Journal.12,1194-1200

    Lantz, J., Gregoire, T. (2000). Existential psychotherapy with couples facing breast cancer: A twenty year report. Contemporary Family Therapy. 22, 315-327.

    Lantz, J. (2004). Research and Evaluation Issues in Existential Psychotherapy. Journal of Contemporary Psychotherapy. 4, 331-340

    Leung, D., & Esplan, M. J. (2010). Alleviating existential distress of cancer patients: Can relational ethics guide clinicians? Eu­ropean Journal of Cancer Care, 19, 30–38

    LeMay, K., Wilson, K.G. (2008).Treatment of existential distress in life threatening illness: A review of manulized interventions.Clinical Psychology Review, 28,472-493.

    Lee,V., Cohen, R., Edgar, L., Laizner, M., Gagnon, A. (2006). Meaning making intervention during breast or colorectal cancer treatment improves self-esteem,optimism and self-efficacy. Social&Medicin, 62, 3133-3145.

    Messer, S. B. (1992). A critical examination of belief structures in integrative and eclectic psychotherapy. In J. C. Norcross&M. R. Goldfried (Eds.), Handbook of psychotherapy integration (pp. 130–165). New York: Basic Books

    McGrath, P. (2002). Creating a language for “spiritual pain” through research: a beginning. Supportive Care in Cancer, 10, 637−646.

    Millespugh. D. (2005). Assessment and response to spiritual pain:Part 1, journal of palliative medicine.919-923.

    Mok, E., Lau, K-P., Lam, P., W-M., Chan L-N., Ng J.S.C. & Chan K-S. (2010). Scholary writing Healthcare professionals’ perceptions of existential distress in patients with advanced cancer. Journal of Advanced Nursing, 66(7), 1510–1522.

    Morita, T.T,. sunoda, J., Inoue, S. (2000).An exploratory factor analysis of existential suffering in Japanese terminaly ill cancer patients. Psycho-oncology,9: 164-168

    Morita, T.T., sunoda, J., Inoue, S. (2003). An exploratory factor analysis of existential suffering in Japanese terminaly ill cancer patients. Psycho-oncology,9: 164-168

    Mullane, M., Dooley, B. E., Bates, U. (2009). Validation of the Demoralization Scale in an Irish advanced cancer sample. Palliative and Supportive Care. 7, 323-33

    Mun-Yin Ho, S., Wal-chuho, J., Ka-yan pau, B., Pul-hung hul, B., Sze-mun wong, R. &Wai chua, A. (2012). Hope- based intervention for indivigule susceptible.Journal psychological reactions, to HCRC

    Murata, H., Morita, T. (2006). Japanese Task Force: The first step of a nationwide project. Palliat support care ,4, 279-285.

    Oliva, J., Roa, C. & Dellion, J. (2003). indirect costs in  Ambulatory patient whit-  HIv/AIDS in spain:Apilot study  Pharmacoeconomics.21(15),1113-112

    Ottens, A. J., Hanna, F. J,. (1998). Cognitive and existential therapies: Toward an integration. Psychotherapy,3,312-324.

    Randy A. Sansone. (2010) Demoralization in patients with medical illness. Psychiatry. 7-42p8(7)

    Sansone, R. A., Sansone, L.A. (2010). Demoralization in patient with medical illness Psychiatry(Edgemont). 7.42-45

    Schreiber, R., Bruce, A., Boston, P. (2011). Existential suffering in the palliative care setting: An integrated literature review, Journal of Pain and symptom Management, 3,604-618

    Scoili, A., MacNei, S., Partridge., Tinker,E. & Hawkin.E. (2012). Hope.hiv and health:Aprospective study AIDS.24,2,149-156.

    Stevens, J,. (1992). Predictors of existential openness. Journal of Research in Personality ,26,32-43.

    Strang, P. (1997). Existential consequences of unrelieved cancer pain. Palliat Med ,11 ,299-305.

    Surjeet sahoo(2009). Psychiatry,Mohapatra, Demoralization Syndrome—a conceptualization. Orissa Journasl ,Sahoo. 16. 18-20

    U.S National Center for Health Statistics.Medicine Net.com.(2011).Web page. www.//.Medterms.com/Script/main/art.asp.article key:2731

    Vehling, S., Lehmann, C., Oechsle, K., Bokemeyer, C., Krull, A., Koch, U., Mehnert, A. (2012). Is advanced cancer associated with demoralization and lower global meaning. The role of tumor stage and physical problems in explaining existential distress in cancer patients. Psycho-Oncology, 21, 54-63.

    Westman, B., Bergenmar, M., Andersson, L. (2006). Life , illness and death-existential reflections of a Swedish sample of patients who have undergone curative treatment for breast cancer. European Journal of Oncology Nursing,10, 169-176.

    Wong, P.T.P., Wong, L.C.J. ( 2013 ). Communucation with other: Existential crisis triggers a marital crisis.http://www.drlilianwong.com.

    World Health Organization (2007). Guindance on Provider-Initiated HIV Testing & Counselling in Health Facilities. Geneva: WHO Publications; 


موضوع پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), نمونه پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), جستجوی پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), فایل Word پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), دانلود پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), فایل PDF پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), تحقیق در مورد پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), مقاله در مورد پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), پروژه در مورد پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), پروپوزال در مورد پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), تز دکترا در مورد پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), پروژه درباره پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV), رساله دکترا در مورد پایان نامه اثربخشی شناخت درمانی هستی نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV)

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی چکیده مقدمه : دوره پیری به عنوان حساس ترین و پر مخاطره آمیزترین عمر آدمی بوده که اساس شخصیت روحی معنوی انسان ها در این مرحله پایه ریزی می گردد و چنانچه سالمندان در این مرحله تحت توجه و مراقبت قرار نگیرد ، چه بسا شکسته شده و روحیه خود را از دست خواهند دادو در تنهایی خود فرو خواهند رفت.هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی معنا ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی گرایش علوم تربیتی چکیده: مشکل بسیاری از شرکت هاو مراکز آموزشی امروزی، مشکل نیروی انسانی، و عدم کارایی مناسب این نیروها در سازمانها می باشد این پژوهش برای تمامی صنایع ،شرکتها ،سازمانها ومراکز آموزشی تهیه شده است و برای کمک به کمیته های سلامت ، امنیت ، ناظران و مدیران می باشد تا با بکارگیری علم مطالعه کار یعنی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی مقایسه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تحریف‌های شناختی در بیماران سرطانی با افراد عادی چکیده : پژوهش حاضر به منظور مقایسه تحریف های شناختی و طرح واره های ناسازگار اولیه در افراد سرطانی و افراد عادی انجام شده است .بدین منظور از جامعه آماری بیماران سرطانی مراجعه کننده به بیمارستان های دولتی شیراز ، گروه نمونه 60 نفر به ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M. Sc.) گرایش: بالینی چکیده کم کاری تیروئید بیماری مزمنی است که می تواند باعث ایجاد افسردگی و مشکلات خواب در افراد شود لذا از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی و مشکلات خواب زنان مبتلا به کم کاری تیروئید مراجعه کننده به پلی کلینیک خاتم النبیا بود. در این ...

  پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده فني و مهندسي گروه صنايع مهر ???? چکيده: در بعضي کشورها و از آن جمله ايران، موتورسيکلتها و راکبان آنها بخش لاينفکي از ترافيک بوده و در نتيجه امني

پایان نامه­ جهت دریافت کارشناسی ارشد (M.A) روانشناسی بالینی چکیده هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش ماتریکس بر کاهش رفتارهای پرخطر جنسی مردان معتاد شهر کرمانشاه بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش معتادان مرد شهر کرمانشاه بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. به آزمودنی ها پرسشنامه رفتارهای پر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان بود. بدین منظور از بین ورزشکاران مبتدی مراجعه کننده به باشگاه بدنسازی شهرستان داراب در تابستان 1392 ،60 نفر به صورت در دسترس و 60 نفر نیز از افراد عادی انتخاب و ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی - جامعه­ شناسی چکیده: بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری عصبی مزمن و پیش­رونده است که در نتیجه مجموعه­ای از عوامل محیطی (مانند فشارهای روحی یا تنش) یا ژنتیکی بروز می­کند. سن ابتلا برای بیماری حدود 20 الی 40 سال می­باشد لیکن می­تواند در هر سنی پیشرفت نماید. ام­اس معمولاً دوران عود و فروکش دارد و درصد بالایی از افراد مبتلا ...

رشته ی روانشناسی- عمومی پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده رفتار پرخطر رفتاری است که فرد را در معرض عواقب بد یا ناخوشایند قرار می دهد. هدف از انجام این تحقیق، تعیین و سنجش رابطه بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختراست. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش،تحقیقی توصیفی[1] از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع (مدیریت سیستم و بهره وری) مقدمه و هدف: در استان مازندران، بخشی از مشکلات حمل و نقل مربوط به تصادفات جاده­ای است. هزینه های ناشی از آن، یکی از چالش­های مهم استان بوده و خسارت­های مالی ناشی از آنها که بر بودجه خانواده و استان تحمیل می­شود. ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت­های تصادفات جاده­ای، راهکارهای موثری به اجرا گذارده شود. هدف ...

ثبت سفارش