پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392

word 3 MB 30855 134
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع (مدیریت سیستم و بهره وری)

    • مقدمه و هدف: در استان مازندران، بخشی از مشکلات حمل و نقل مربوط به تصادفات جاده­ای است. هزینه های ناشی از آن، یکی از چالش­های مهم استان بوده و خسارت­های مالی ناشی از آنها که بر بودجه خانواده و استان تحمیل می­شود. ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت­های تصادفات جاده­ای، راهکارهای موثری به اجرا گذارده شود. هدف این مطالعه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران می­باشد.

      مواد و روش­ها: این مطالعه مقطعی و جامعه مورد مطالعه، تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران در سال 1392 و ثبت شده در اداره کل حمل و نقل و پایانه­های مازندران و سازمان پزشکی قانونی استان مازندران بوده است.

      نتایج: تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای در راه­های برون­شهری استان، اغلب راننده (44%) و مرد بوده و بیشتر در سنین 21 تا 30 (26%) قرار دارند. رابطه معکوس بین سطح تخصیلات و فراوانی تصادفات دیده می­شود. اغلب خودروها سواری(40%) بوده که بیشتر تلفات مربوط به برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر (49%)بوده است. بیشترین تلفات در در محل حادثه اتفاق افتاده (54%) و اکثر آنها با آمبولانس (85.9%) به مراکز درمانی و بیمارستان­ها منتقل شده­اند. بیشترین تعداد تلفات ناشی از شکستگی­های متعدد (53%) بوده که در روز (60%) و در راه­های اصلی استان (82%) به وقوع پیوسته است.

      نتیجه گیری: در سال 1392 کل تلفات تصادفات جاده­ای (راه­های برون­شهری و روستایی) استان 4.1 درصد و در راه­های برون­شهری به میزان 1.3 درصد (نسبت به سال 1391) افزایش یافته است. میزان تلفات در مردان بیشتر از زنان می­باشد. افراد دارای تحصیلات دانشگاهی کمترین میزان تلفات را در تصادفات رانندگی داشته اند. بر خلاف باور همگانی بیشترین تعداد تلفات در روز اتفاق افتاده است. میزان تلفات در راه­های اصلی بسیار بیشتر از آزادراه­ها و بزرگراه­ها می­باشد. در مطالعه انجام شده، می­توان به تلفات بیشتر رانندگان، تاثیر جنس مذکر ،30-21 سال، برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و خودروهای سبک در بروز تصادفات منجر به فوت پی برد و بر اساس این یافته که بیشترین متوفیات در بر اثر شکستگی­های متعدد بوده است.

    • کلید واژه­ها: مازندران، تلفات، تصادفات جاده­ای، راه­های برون­شهری، ساری، حمل و نقل، 1392

    • امروزه حمل و نقل به دلیل داشتن نقش زیربنایی تاثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی دارد. حمل و نقل یکی از پایه­های اصلی توسعه پایدار و متوازن محسوب شده و در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم میان گسترش حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی وجود دارد. حمل و نقل در بر گیرنده فعالیت­هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه­ها جریان داشته و در مجموعه فعالیت­ها، نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد. این گستردگی فعالیت، سبب حوادث مختلفی از جمله تصادفات جاده­ای می­شود.

      افزایش شمار خودروها، سبب شده جامعه و انسان­ها در معرض شرایط روحی و جسمی مختلفی گیرند. در حال حاضر زندگی از حالت سنتی خارج و کاملا ماشینی شده است. روند زندگی ماشینی حیات جامعه را در معرض تصادفات جاده­ای قرار داده است. شمار این تصادفات رو به افزایش است و در نتیجه، خسارت­های مالی ناشی از آنها که بر بودجه خانواده و کشور تحمیل می­شود؛ بالا بوده و غیرقابل جبران است،  از این رو ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت­های تصادفات جاده­ای استان، راهکارهای موثری به اجرا گذارده شود.

      تصادفات جاده­ای یک پدیده اجتماعی در استان بوده که نیاز به شناسایی ابعاد زیر بنایی آن و نارسایی­های مختلف از جمله کیفیت راه­ها و جاده­ها، کیفیت ساخت خودرو دارد. به طور قطع آمار معلولان و مصدومان ناشی از تصادفات جاده­ای چندین برابر میزان تلفات ناشی از آن است که پیامدهای جبران ناپذیر آن همچون بی سرپرستی، مسایل و مشکلات روحی و روانی، هزینه­های هنگفت درمانی است. هیچگاه نباید از اهمیت تصادفات جاده­ای و تلفات ناشی از آن در استان مازندران، به علت خسارت­ها و هزینه­هایی مستقیم و غیر مستقیمی که به همراه دارد و با توجه به این که تا حد زیادی قابل پیشگیری است، کاسته شده و یا به فراموشی سپرده شود.

      تصادفات جاده­ای در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح استان مطرح است که همه ساله جان شمار زیادی از مردم را گرفته و هزینه هایی را به جامعه وارد می­کند. هر فردی که در یک تصادف، صدمه یا خسارت می بیند یا معلول و ناتوان شده یا این که جان خود را از دست می­دهد، به دلیل این که یک فرد مستقل از دیگران نیست و در شبکه ای از ارتباط با دیگران زندگی می­کند، بنابراین پیامد این حادثه فقط به شخص حادثه دیده بر نمی گردد، بلکه تمام کسانی که با زندگی وی در ارتباط هستند را نیز تحت تاثیر قرار می­دهد.

      تحقیقات اخیر در ایران نشان می­دهد که 38 درصد تصادفات ناشی از مرگ و میرهای غیر طبیعی به علت تصادفات جاده­ای است. بر اساس آمار منتشر شده از سازمان پزشکی قانونی بیش از 235 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور ایران، از سال 79 تا پایان سال 1389 کشته شده اند و طی این مدت بالغ بر 222 هزار نفر نیز بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم شده اند(1). بنابراین یافتن راه حلی برای کاهش این تصادفات و مشکلات ناشی از آن، ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی می­شود.

      با توجه به عدم امکان ارزش­گذاری واقعی برای جان انسان­ها و درد و رنج حاصل از دست دادن آنها، برآورد دقیق هزینه­های یک تصادف امری غیر ممکن به نظر می­رسد. در خصوص کشور ایران که هم اکنون در مرحله رشد فزاینده وسایل نقلیه و به دنبال آن افزایش شمار تصادفات و خسارات ناشی از آن قرار دارد، این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این میان استان مازندران (با 591 نفر) که پس از استان خوزستان بیشترین آمار کشته شدگان تصادفات برون­شهری را در سال 1392 به خود اختصاص داده است و روزانه به طور میانگین 6/1 نفر در تصادفات جاده­های استان مازندران کشته می­شوند نیز از اهمیت بالایی در این خصوص برخوردار است؛ بنابراین بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران و شناسایی دلایل آن و محاسبه فراوانی این دلایل می­تواند راهی برای کاهش تصادفات در جاده های استان مازندران باشد.

      تشخیص و تعیین درست علت وقوع تصادفات ضمن آن که باعث حفظ حقوق شهروندی می­شود موجب نمایان شدن عوامل به وجود آورنده تصادف نیز خواهد شد و در پیشگیری از حوادث مشابه بعدی بسیار موثر خواهد بود. به منظور افزایش ایمنی آمد وشد و پیشگیری از وقوع تصادفات و آسیب­های ناشی از آن و افزایش سطح آگاهی بایستی موارد اصلی تصادفات مشخص گردیده تا با آگاهی از آنها، در جهت رفع کاستی­ها گام برداشته و ضمن واپایش آن، از آسیب رسیدن به مردم جلوگیری شود.

      وجود شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای فراوان، افزایش آسفالت راه­های روستایی در سال­های اخیر و خصوصیات اجتماعی و اقتصادی ویژه باعث شده است تا بخش زیادی از سفرها در شهرها و محورهای روستایی، دستکم در مسافت­های کوتاه، با وسیله نقلیه انجام پذیرد. از سویی دیگر، مشخصات خاص جغرافیایی و جمعیتی در استان مازندران همچون تعدد شهرها و نزدیکی روستاها به محورهای اصلی جاده­ای، وجود کاربری­های متعدد و متنوع در حاشیه راه­ها، تراکم بالای جمعیت و غیره و مشکلات فرهنگی و اجتماعی مانند کمبود فرهنگ استفاده ایمن و اطلاعات کافی از نحوه استفاده از وسیله نقلیه نیز باعث افزایش تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مازندران گردیده است.

      استان مازندران همواره به عنوان یکی از استان­هایی که شمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای در آن عدد بالایی را به خود اختصاص داده است، مطرح بوده و هست و همین امر زمینه ‌ساز کوششی برای شناسایی علل تاثیرگذار بر آن به‌شمار می‌رود. بنابراین افزایش تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مازندران و از بین رفتن سرمایه­هایی که نه جبران  و نه جایگزین می­شوند، بطور قطع به بررسی و راهکارهایی نیاز دارد.

       

       

       

      بیان مساله

      از میان حوادث مختلف، تصادفات جاده­ای، به دلیل خصوصیات ویژه خود از جمله فراوانی بالا، شدت زیاد و شانس درگیر شدن مستقیم تمامی افراد جامعه در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است که این نقش در کشورهای در حال توسعه نظیر کشور ما نمود بیشتری دارد.

      بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی[1]، مرگ بر اثر حوادث ترافیکی از 1990 به بعد در هر دوره 6 ساله تقریبا 2 برابر شده و رتبه حوادث ترافیکی در فهرست علل مرگ و میر در جهان از رتبه نهم در سال 1990 به رتبه ششم در سال 2020 خواهد رسید. بر اساس آمار این سازمان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده­ای از 3/1 میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ به 4/2 میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که عمدتا به خاطر افزایش مالکیت و استفاده از وسایل نقلیه است که با رشد اقتصادی در کشورهای دارای درآمدهای کم و متوسط همراهی دارد. همه روزه در دنیا بیش از 3000 نفر بر اثر تصادفات و صدمات ناشی از آن جان خود را از دست می­دهند. در کشورهای کم درآمد و با در آمد متوسط، علت مرگ حدود 85 درصد از فوت شدگان و معلولیت حدود 90 درصد از افرادی که دچار ناتوانی­های جسمی و نقص عضو شده­اند، تصادفات بوده است(2).

      به همین دلیل کاهش تلفات جاده­ای به یک هدف راهبردی در برنامه­های بسیاری از کشورها تبدیل شده است. به طوری که برای سال­های 2008 تا 2012، کشورهای عربستان 30 درصد، انگلستان 40 درصد، آمریکا 20 درصد و فرانسه 50 درصد کاهش تلفات جاده­ای را به عنوان هدف منظور داشته­اند(3).

      آمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در ایران بالاتر از کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه بوده و این در حالی است که شاخص"وسیله نقلیه کیلومتر طی شده" در کشورهای توسعه یافته بیش از 10 برابر ایران است. از نظر نرخ تلفات نیز علاوه بر اینکه تعداد مرگ­های ناشی از تصادفات در ایران از یک رشد ده درصدی در سال برخوردار بوده است، بررسی آمارهای موجود نشانگر آن است که شاخص"تعداد کشته به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه در کشور" در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار بالاتر می­باشد(4).

      آمار کشته شدگان در اثر رانندگی در کشورهای مختلف، متفاوت است. در کشورهای توسعه یافته به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه 1تا 5/2 نفر و در کشورهای در حال توسعه 3 تا 15 نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست می­دهند. این شاخص برای ایران 29 گزارش شده است. در یک بررسی میانگین سن رانندگان جاده­ای منجر به جرح یا فوت در ایران 4/11 ±7/36 سال به دست آمده است. در نتیجه اغلب قربانیان تصادفات در سن اشتغال قرار داشته و از این نظر خسارت جبران ناپذیری به جامعه وارد می­نمایند(5).

      بطور کلی یک قاعده کلی برای تمامی تصادفات وجود دارد. هر تصادف یک اختلال در تعادل بین سه عامل انسان، خودرو و راه و محیط آن می­باشد. بر این اساس، عوامل مربوط به انسان با 93 درصد بیشترین سهم (57 درصد به ­صورت مجزا، 34 درصد با عوامل مربوط به راه و 6 درصد با عوامل مربوط به خودرو) می­باشد(6).

      پژوهش­های اخیر در ایران نشان می­دهد که 38 درصد تصادفات ناشی از مرگ و میرهای غیر طبیعی به علت تصادفات جاده­ای است. بر اساس آمار منتشر شده از سازمان پزشکی قانونی 235587 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور ایران، از سال 79 تا پایان سال 1389 کشته شده­اند و طی این مدت 2221810 نفر نیز بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم شده­اند(7).

      بنابراین عوامل موثری در بروز این حوادث دخیل هستند. مشخصات خاص جغرافیایی و جمعیتی، نزدیکی روستاها به محورهای اصلی، وجود کاربری­های مختلف را می­توان در چهار عنوان کلی به انسان، خودرو، عامل راه و عوامل طبیعی تقسیم کرد. به همین دلیل، استان مازندران یکی از استان­های پر خطر از نظر تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای کشور است.

      استان مازندران با وسعت 23756 کیلومتر مربع 1.46 درصد از مساحت کل  کشور را در بر دارد. این استان 3059083 نفر جمعیت (4 درصد کل کشور) دارد. 54 درصد جمعیت استان ساکن شهر و 46 درصد از جمعیت استان ساکن روستا می­باشند. تراکم نسبی جمعیت استان 127 نفر در هر کیلومتر مربع می­باشد که نسبت به جمعیت و وسعت کشور جمعیت بالایی را در خود جای داده است. این استان، از شمال به دریای مازندران از باختر به استان گیلان از جنوب به استان­های سمنان، البرز و تهران و از خاور به استان گلستان محدود می­شود. این استان، با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی جزو استان­های برتر کشور به شمار می­آید. این استان با داشتن تنها 3 درصد از راه­های کشور، به علت نزدیکی شهرها به یکدیگر و اتصال به پایتخت (با سه محور) پذیرای 8 درصد سفرهای کشور است. همچنین سالانه میلیون­ها گردشگر داخلی و بیش از هزاران گردشگر خارجی به منظور گذراندن اوقات فراغت از این استان دیدن می­کنند(8)

      در استان مازندران، بخشی از معضلات و مشکلات حوزه حمل و نقل مربوط به حوادث ترافیکی و تصادفات جاده­ای است. این حوادث و تصادفات جاده­ای، سبب می­شود که کارکرد حمل و نقل دارای مشکل شده و راه­ها و جاده­ها را تحت تاثیر قرار دهد و با خود مشکلات خاصی را به وجود آورد. از منظر جامعه شناختی می­توان گفت، حوادث ترافیکی چند وجهی است. این موضوع در حوزه بهداشت، سلامت انسان­ها را تهدید می‌کند؛ در حوزه اجتماعی بنیان خانواده­ها را به مخاطره می‌اندازد؛ در حوزه فرهنگی نیز سبب از بین رفتن سرپرست­های فرهنگی جامعه می‌شود و در حوزه اقتصادی منابع کمیاب انسانی و سرمایه ملی در استان را از بین می‌برد.

      از مجموع 17994 نفر متوفیان حوادث رانندگی در سال 1392 معادل 11566 نفر یا 28/64 درصد آنان در حوادث رانندگی برون‌شهری (جاده‌ها) و 5063 نفر یا 14/28 درصد آنان در حوادث رانندگی درون‌شهری، 1296 نفر یا 2/7 درصد آنان در جاده‌های روستایی و بقیه یعنی 69 نفر یا 38/. درصد با علل نامعلوم تصادف، جان خود را در این سال از دست داده‌اند. در این رابطه باید گفت استان مازندران با 591 نفر تلفات حوادث رانندگی برون‌شهری، دومین استان پس از استان خوزستان (معادل 600 نفر)، از نظر تلفات بالا در حوادث رانندگی برون‌شهری در سال 1392 محسوب می‌شود(9). همچنین از نظر آمار استانی، استان مازندران 869 نفر کشته در سوانح رانندگی درون و برون­شهری (تصادفات جاده­ای) جز 10 استان نخست حادثه خیز بوده است. و در بخش تلفات عابر پیاده، استان مازندران با 4/10 درصد، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است(10).

      عوامل مختلفی در ایجاد حوادث ترافیکی و تصادفات جاده­ای و از آن مهم‌تر در جلوگیری از آن در استان نقش دارند. تصادفات جاده­ای منجر به جرح، مرگ، معلولیت و درد، کاهش بهره وری، سوگواری، مشکلات اجتماعی روانی و همچنین تخریب گسترده اموال در استان می­شوند. بحران ایمنی معابر، مرگ و میرها، آسیب­ها و هزینه­های ناشی از تصادفات جاده­ای یکی از چالش­های مهم سلامت، بهداشت عمومی و توسعه استان است. بسیاری از عوامل در افزایش تلفات ناشی از تصادفات در جاده­های استان مازندران تاثیر دارند. وجود تلفات بالا در تصادفات جاده­ای استان طلب می‌کند تا ضمن واپایش[2] و نظارت پیوسته بر آمد و شد جاده‌ها در همه ایام سال، نسبت به برنامه ریزی مناسبت برای بهبود وضعیت جاده­ها اقدام شود تا از میزان تصادفات جاده­ای و عوارض ناشی از آن تا حد امکان کاسته شود.

      با گسترش زندگی ماشینی و افزایش روز افزون ترافیک در شهرها و جاده­های استان مازندران، در مقابل سودمندی اقتصادی و رفاهی ناشی از گسترش ارتباطات و سرعت جابجایی کالا و مسافر، متاسفانه بر شمار و شدت تصادفات جاده­ای استان و تلفات ناشی از آن، به سرعت افزوده شده و آسیب­های جانی و مالی ناشی از این تصادفات بار سنگینی را بر جامعه انسانی استان تحمیل می­کند.

      بنابراین برای بهتر شدن هرچه بیشتر شرایط، باید شرایط موجود در استان مازندران بازنگری شده و نقش عوامل تاثیر گذار را تا حد ممکن کاهش داده شود. ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ اﻧﻮاع ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﮔﺬار و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﻬﻢ ﻫﺮ ﻛﺪام از اﻋﻤﺎل ﻳﺎد ﺷﺪه، ﻣﻲﺗﻮان از ﻃﺮﻳﻖ اﺗﺨﺎذ ﺗﺪاﺑﻴﺮ ﻻزم ﺑﺎ اصلاح آنان، از ﻧﺮخ ﺑﺮوز ﺣﻮادث ترافیکی و تصادفات جاده­ای در استان ﻛﺎﺳﺖ. از این رو هدف اصلی این پژوهش بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران   می­باشد.

       

      ضرورت و اهمیت اجرای تحقیق

      حمل و نقل در استان مازندران به علت شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوایی دارای اهمیت فراوانی است. به همین علت و نزدیکی شهرها و روستاها به یکدیگر سبب افزایش حوادث و تصادفات جاده­ای می­شود. این افزایش تصادفات، خود سبب افزایش تلفات جاده­ای و کاهش ایمنی جاده­ها می­شود. تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مازندران، خسارت­های مالی فراوانی بر خانواده­ها و منابع استان تحمیل می­کند. با توجه به اینکه این خسارت­ها، در مواردی غیر قابل جبران است، ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت­ها و تلفات ناشی از تصادفات در جاده­های مازندران راه­کارهای موثری به اجرا گذاشته شود.

      الف- اهمیت نظری و تئوری:

      پژوهش­ها نشان می­دهد تصادفات به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر می­باشد. تصادف‌های جاده­ای علاوه بر هزینه‌های مستقیم، هزینه‌­های غیر مستقیم نظیر هزینه‌ زمان از دست رفته برای درمان مصدومان و مسایل مشابه آنها دارد که رقمی معادل هزینه­های مستقیم این بخش است. همچنین از دست رفتن حدود 600 نفر از هم­ استانی­ها در تصادفات جاده­ای غمی جانکاه و اندوهی سنگین است که با هیچ آمار و رقمی قابل محاسبه نیست. افزون بر اینکه بسیاری از قربانیان تصادفات جاده­ای، صاحب تجارب ارزشمند علمی و فرهنگی و اقتصادی هستند که جایگزین کردن آنها شاید هرگز مقدور نباشد.

      این پژوهش، کوشش می­کند تا برای این مسئله تحقیق (تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مازندران) پاسخ نظری پیدا کند یا برای حل این مشکل راهکاری عملی بیابد. بنابراین مبانی نظری این طرح بر اساس پیدا کردن راهکاری برای چارچوب تئوری­های حمل و نقل و تبدیل تهدید به فرصت استوار است.

      ب- اهمیت کاربردی و عملی

      به علت جایگاه ویژه مازندران در گردشگری و آمد و شد فراوان خودروها، تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در استان مازندران از اهمیت زیادی برخوردار است. تاکنون دلایل متعددی برای بروز تصادفات ارایه شده است. به طوری که معمولا بروز یک تصادف تحت تاثیر چند عامل مختلف با سهم متفاوت می­باشد. برای ارایه برنامه جامع و دقیق در خصوص ایمنی کاربران و کاهش شمار و شدت تصادفات، لازم است تا عوامل موثر شناسایی شده و طی برنامه هدفمند و همه جانبه در دستور کار قرار گیرد. کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن در جاده­های مازندران، بایستی به عنوان یکی از اولویت­ها و معیارهای تصمیم گیری برای توسعه زیر ساخت­های حمل و نقل استان در سال­های آینده مورد توجه قرار گیرد. از این رو مطالعه در این مقوله، ضروری به نظر می­رسد. بنابراین بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مازندران مورد بررسی قرار گرفته است.

       

      اهداف تحقیق

      هدف این پروژه انجام پژوهش برای شناخت و ریشه یابی عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات جاده­ای در راه­های برون­شهری استان مازندران بر اساس آمار ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان می­باشد. بنابراین دستیابی به راهبرد عملی در تحقق بخشی از اقدامات مربوط به افزایش ایمنی و کاهش تلفات که اصلی ترین خسارت ناشی از تصادف جاده­ای می­باشد را در بر خواهد داشت. که بدین منظور آگاهی از بسیاری از متغیرها و بررسی روابط بین آنها بسیار حایز اهمیت است.

      اهداف کلی تحقیق:

      تعیین تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران در سال 1392

      اهداف جزیی تحقیق:

      تعیین تلفات در راه­های برون­شهری استان­ به تفکیک متوفی در هنگام فوت

      تعیین تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک سن و جنس متوفی

      تعیین تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک تحصیلات متوفی

      تعیین تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک محل فوت متوفی

      تعیین تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک علت نهایی فوت

      تعیین تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک روشنایی جاده

      تعیین تلفات در راه­های برون­شهری استان به نوع معبر برون­شهری

      تعیین تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک نحوه انتقال متوفی

      تعیین تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک نحوه وقوع تصادفات

      تعیین تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک نوع خودروی مورد استفاده متوفی

       

      سوال یا فرضیه تحقیق

      سوال اصلی تحقیق:

      نسبت تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران در سال 1392 چگونه است؟

      سوالات اختصاصی تحقیق:

      نسبت تلفات در راه­های برون­شهری استان به ­تفکیک متوفی در هنگام فوت چگونه است؟

      نسبت تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک سنی و جنس متوفی چگونه است؟

      نسبت تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک سطح تحصیلات متوفی چگونه است؟

      نسبت تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک محل فوت متوفی چگونه است؟

      نسبت تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک علت نهایی فوت متوفی چگونه است؟

      نسبت تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک روشنایی جاده چگونه است؟

      نسبت تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک نوع معبر برون­شهری چگونه است؟

      نسبت تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک نحوه انتقال متوفی چگونه است؟

      نسبت تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک نحوه وقوع تصادفات چگونه است؟

      نسبت تلفات در راه­های برون­شهری استان به تفکیک نوع خودروی مورداستفاده متوفی چگونه است؟

       

      چارچوب نظری و مدل تحقیق

       

      تلفات جاده ای

      متوفی/راننده- عابر- سرنشین

      سن و جنس متوفی

      تحصیلات متوفی

      محل فوت متوفی

      علت نهایی فوت

      روشنایی جاده

      معبر برون­شهری

      نحوه وقوع تصادفات

      نحوه انتقال متوفی

      خودروی مورد استفاده متوفی

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      تعریف واژه­ها، اصطلاحات و مفاهیم

      تعریف واژه­ها، اصطلاحات و مفاهیم به کار رفته در بررسی تلفات ناشی از تصادفات در جاده­های استان مازندران عبارتند از:

      - حادثه ناگواری که اتفاق می­افتد آنرا تصادف یا تصادم می­گویند. تصادف به منزله، مصادف شدن با برخورد نمودن و تصادم یعنی صدمه دیدن، صدمه وارد شدن به شخص یا چیزی مانند خودرو و غیره. به عبارت دیگر وقوع یک سانحه منجر به جرح، فوت، خسارت، یا ترکیبی از این سه حالت که در نتیجه برخورد یک وسیله نقلیه با یک یا چند وسیله نقلیه دیگر یا انسان یا حیوان یا شی به وجود می­آید و باعث تلفات جانی و یا خسارت می­گردد (11) تصادف عبارت است از برخورد یک وسیله با یک یا چند وسیله نقلیه دیگر، انسان، حیوان یا اشیا که منجر به خسارت مالی یا جانی شده باشد. در دایره المعارف مهندسی ترافیک نیز چنین آمده است : تصادف واقعه­ای است اتفاقی که معلول چند عامل است. عوامل موثر در بروز تصادفات اجزای اصلی تصادف در سامانه حمل و نقل جاده ای از دیدگاه علمی و فنی در قالب سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده می­باشندکه هر کدام به نوعی در کیفیت و کمیت تردد و جابجایی ایفای نقش می­کنند و باعث ایجاد خطر می­شوند. بدین ترتیب جمع بسیاری از عوامل مختلف در شرایط خاص موجب وقوع تصادف خواهد شد که با تغییر و توسعه عوامل محیطی و فیزیکی و یا تغییردر رفتار راننده، نوع و شکل آن تا حدود قابل توجهی تغییر می­کند.

      راننده- انسان به عنوان استفاده کننده از راه و هدایت­گر و کنترل کننده وسیله نقلیه بیشترین سهم را در وقوع یک تصادف، به خود اختصاص داده است. در واقع اصلی­ترین رکن ایمنی ترافیک، راننده است که می­تواند با نحوه عمل درست و منطقی شرایط متغیر ترافیک را شناسایی و درک نماید و به میزان قابل توجهی از بروز سوانح جلوگیری نماید. راننده به فردی (مرد یا زن) اطلاق می­شود که مهارت راندن خودرو را داشته باشد.

      سرنشین- سرنشین شخصی است که در زمان حادثه داخل خودرو باشد. سرنشین وسیله نقلیه به معنی عام شامل راننده، کمک راننده و مسافر وسیله نقلیه است.

      عابر- عابر پیاده عبارت است از: شخصی که بدون استفاده از هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیر موتوری حرکت می­نماید.

      وسیله نقلیه- عامل وسیله نقلیه مجموع عوامل وسیله نقلیه به تنهایی، وسیله نقلیه و انسان، و وسیله نقلیه و راه می­باشد که سهم هر یک از عواملی نظیر عدم مهارت رانندگان در کنترل خودرو، سن رانندگان، کیفیت و ایمنی خودرو، کیفیت زیر ساخت­های جاده­ای و نقص وسیله نقلیه (شامل نقص سامانه ترمز، تایر، فرمان و..) در ایجاد تصادف با دیگری تفاوت دارد. در سهم مجموعه عوامل وسیله نقلیه تاثیر به سزایی دارد.

      - عامل جاده و محیط پیرامون طبقه بندی ساده­ای از انواع راه­ها به ترتیب راه­های فرعی، راه­های اصلی، بزرگراه و آزادراه است. نقش بزرگراه و آزاد راه به منظور تامین حرکت با سرعت مستمر و راه­های فرعی و اصلی برای دسترسی می­باشند. یک شبکه راه باید برای حمل و نقل ایمن و اقتصادی مسافر و کالا مطمئن بوده و جریان ترافیک را حفظ نماید.

      محل فوت- مکانی است که واقعه‌ مرگ در آن‎جا رخ داده است.

      علت نهایی فوت- عاملی است که به توقف غیر‌ قابل برگشت اعمال حیاتی (همانند ضربه به سر، خونریزی، شکستگی­های متعدد، سوختگی و ...) گردد.

      روشنایی جاده- وقوع تصادفات جاده­ای می­تواند در ساعات مختلف شبانه روز از قبیل روز، شب و یا هنگام طلوع و غروب آفتاب رخ دهد. در روشنایی جاده، کارکرد سامانه روشنایی، روشن نمودن پس زمینه اشیا هدف است. به عبارت دیگر در روشنایی معابر سطح جاده روشن می­شود (پس زمینه) و نه عابر پیاده (شی هدف) که از مسیر خیابان عبور می­کند و چشم راننده به واسطه اختلاف درخشندگی پس زمینه با شی هدف می­تواند شی را تشخیص دهد.

      نحوه انتقال متوفی- نحوه انتقال، چگونگی انتقال متوفی به بیمارستان است. انتقال متوفی معمولا به وسیله آمبولانس انجام می­گیرد و گاهی به علت عدم وجود آمبولانس به وسیله خودروی پلیس، خودروهای گذری و سایر وسیله نقلیه موجود، این انتقال صورت می­گیرد.

      - تلفات تصادفات جاده­ای به گروه­های سنی 10-0، 20-11، 30-21، 40-31، 50-41، 60-51، دسته بندی شده است.

      - به دو گروه اصلی مرد و زن نقسیم شده است.

      - تحصیلات به گروه­های بی­سواد، ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و دانشگاهی تفکیک می­شوند.

      نحوه وقوع تصادفات- تصادفات فوتی بر حسب نحوه وقوع تصادف به گروه­های برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر، برخورد با عابر، برخورد با شی ثابت، برخورد با حیوان، واژگونی، حریق، سقوط و سایر تقسیم شده­اند.

      قلمرو زمانی و مکانی تحقیق

      این پژوهش در سال 1393 و در استان مازندران انجام شده است.

      1 WHO

      2 Control

    •  

  • فهرست:

    عنوان                                                                                                                                    صفحه

    فصل یکم- کلیات پژوهش 

    1-1- مقدمه ................................................................................................................................................................................................................... 2

    1-2- بیان مساله .......................................................................................................................................................................................................... 4

    1-3-  ضرورت و اهمیت اجرای تحقیق ................................................................................................................................................................... 7

    1-4-  اهداف تحقیق ................................................................................................................................................................................................... 8

    1-5-  سوالات یا فرضیه های تحقیق ...................................................................................................................................................................... 8

    1-6-  مدل نظری و مفهومی تحقیق ....................................................................................................................................................................... 9

    1-7-  تعریف واژه­ها، اصطلاحات و علایم اختصاری............................................................................................................................................ 10

    1-8- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق ........................................................................................................................................................................ 11

    فصل دوم- ادبیات پژوهش

    2-1-  مبانی نظری .................................................................................................................................................................................................... 13

    2-1-1- تاریخچه تصادف در ایران ........................................................................................................................................................................ 13

    2-1-2- تصادفات از منظر روان­شناختی و جامعه شناختی ............................................................................................................................. 20

    2-1-2- 1- جامعه شناسی حوادث ترافیکی ....................................................................................................................................................... 15

    2-1-1- 2- روان شناختی تصادفات ..................................................................................................................................................................... 17

    2-1-3- تصادفات جاده­ای ....................................................................................................................................................................................... 19

    2-1-3-1- مفهوم تصادفات .................................................................................................................................................................................... 19

    2-1-3-2- واکاوی تصادفات جاده­ای..................................................................................................................................................................... 22

    2-1-4- عوامل موثر در بروز تصادفات جاده­ای ................................................................................................................................................... 25

    2-1-4- 1- نقش عامل انسانی در تصادفات جاده­ای ........................................................................................................................................ 30

    2-1-4- 2- نقش خودرو درتصادفات جاده­ای .................................................................................................................................................... 32

    2-1-4- 1- نقش جاده در تصادفات جاده­ای ...................................................................................................................................................... 33

    2-1-4- 3- نقش شرایط محیطی و عوامل اقلیمی در تصادفات جاده­ای...................................................................................................... .35

    2-1-5- آموزش و فرهنگ سازی در جهت کاهش تصادفات جاده­ای ........................................................................................................... 38

    2-1-5- 1- آموزش رفتار رانندگان ....................................................................................................................................................................... 38

    2-1-5- 2- فرهنگ سازی رفتار رانندگان ........................................................................................................................................................... 40

    2-1-5- 3- عوامل موثر بر کاهش تصادفات جاده­ای ........................................................................................................................................ 41

    2-1-6- آثار اقتصادی تصادفات جاده­ای .............................................................................................................................................................. 42

    2-1-6-1- ابعاد اقتصادی تصادفات جاده­ای ....................................................................................................................................................... 42

    2-1-6-2- هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم تصادفات جاده­ای ................................................................................................................... 46

    2-2- پژوهش­های انجام شده در داخل کشور ..................................................................................................................................................... 50

    2-3- پژوهش­های انجام شده در خارج کشور ..................................................................................................................................................... 56

    فصل سوم- روش پژوهش

    3-1- روش تحقیق .................................................................................................................................................................................................... 59

    3-2- جامعه آماری .................................................................................................................................................................................................... 59

    3-3- چگونگی روش گزینش گروه­ها (نمونه­ها) .................................................................................................................................................. 59

    3-4- ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات .................................................................................................................................................... 59

    3-5- پایایی و روایی ابزار ......................................................................................................................................................................................... 60

    3-6- روش­های آماری مورد استفاده ..................................................................................................................................................................... 60

    فصل چهارم- تجزیه و تحلیل آماری

    4-1- مقدمه ................................................................................................................................................................................................................ 62

    4-1-1- تلفات سوانح رانندگی و تصادفات کشور ............................................................................................................................................... 62

    4-1-2- تلفات تصادفات جاده­ای (برون شهری و روستایی) کشور ................................................................................................................ 64

    4-1-3- سهم راه­های برون­شهری و روستایی در تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای .................................................................................... 65

    4-2-سوال اصلی تحقیق: نسبت تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران در سال 1392 چگونه است؟................................ 67

    4-3- سوال 1 اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران چگونه است؟  ............................................70

    4-3- سوال 2 اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راه­های برون­شهری استان به تفکیک سنی و جنس متوفی چگونه است؟ .............. 71

    4-5- سوال 3 اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راه­های برون­شهری استان به تفکیک سطح تحصیلات متوفی چگونه است؟ .......... 73

    4-6- سوال 4 اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راه­های برون­شهری استان به تفکیک محل فوت متوفی چگونه  است؟ ................... 74

    4-7- سوال 5 اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راه­های برون­شهری استان تفکیک علت نهایی فوت متوفی چگونه است؟ ............... 75

    4-8- سوال 6 اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راه­های برون­شهری استان به تفکیک روشنایی جاده چگونه است؟ .......................... 76

    4-9- سوال 7  اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راه­های برون­شهری استان به تفکیک نوع معبر  برون­شهری چگونه است؟ ........... 77

    4-10- سوال 8  اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راه­های برون­شهری استان به تفکیک نحوه انتقال متوفی چگونه است؟ .............. 78

    4-11- سوال 9 اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راه­های برون­شهری استان به تفکیک نحوه وقوع تصادفات چگونه است؟ ............. 79

    4-11- سوال 10 اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راه­های برون­شهری استان به تفکیک نوع خودروی مورد استفاده متوفی چگونه است؟ ........................................................................................................................................................................................................................... 80

    فصل پنجم- بحث و نتیجه گیری

    5-1- خلاصه تحقیق ................................................................................................................................................................................................. 83

    5-2- یافته های تحقیق ........................................................................................................................................................................................... 85

    5-3- پاسخ به سوالات تحقیق ................................................................................................................................................................................ 85

    5-4- مقایسه نتایج تحقیق با نتایج سایر محققان .............................................................................................................................................. 87

    5-5- محدودیت­های تحقیق  .................................................................................................................................................................................. 88

    5-6- بحث و نتیجه گیری ....................................................................................................................................................................................... 88

    5-7- پیشنهادهایی برای سازمان یا جامعه ای که تحقیق در آن انجام شده است ..................................................................................... 89

    5-9- پیشنهادهایی برای سایر محققان که می­خواهند در این حوزه تحقیق نمایند .................................................................................. 91

    منابع .............................................................................................................................................................................................................................. 93

    پیوست .......................................................................................................................................................................................................................... 99

     

    منبع:

    زارش­های متوفی تصادفات ترافیکی، پزشکی قانونی کشور، 1389.

    2-زنگی آبادی، علی و شیران، غلامرضا و گشتیل، خیری، بررسی علل تصادفات در بزرگراه­ها (مورد مطالعه: بزرگراه­های درون شهری اصفهان)، فصلنامه راهور، شماره 17، 1391، از صفحه 37 تا 57.

    3-تن­زاده، جواد، طرح هندسی و ایمنی راه، انتشارات صانعی، 1387.

    4-محمدفام، ایرج و گل­محمدی، رستم، بررسی رفتارهای نا ایمن در بین رانندگان اتوبوسهای بین شهری همدان، طبیب شرق، سال پنجم، شماره 4، 1382، ص 251-260

    5-ملک، مهدی و حلوانی، غلامحسین و فلاح، حسین و جعفری ندوشن، رضا، 1390، بررسی ارتباط شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ با تصادفات جاده ای رانندگان کامیون، فصلنامه طب کار، شماره اول، بهار 1390، صفحات 20-14.

    6-نور امیری، محمد و قربانی، مهران، راهنمای ایمنی راه ( مجمع جهانی راه- پیارک)، دفتر مطالعات فناوری ایمنی، وزارت راه و ترابری،  1384.

    7-گزارش­های متوفی تصادفات ترافیکی، پزشکی قانونی کشور، 1389.

    8-مرکز آمار ایران، سالنامه آماری 1379.

    9- بررسی آماری مرگ‌ و‌ میر ناشی از تصادفات رانندگی در سال 1392 و نوروز 1393، مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور، 1393.

    10-گزارش کمیسیون ایمنی وزارت راه و شهرسازی در آمار تلفات رانندگی در سال 1392.

    11- لایقی 1384

    12-تاریخچه تصادفات در ایران

    13-فردوسی، طیبه و احمدی، علی اصغر، بررسی مقایسه ای شخصیت رانندگان تصادفی و غیر تصادفی، نشریه مطالعات روان شناختی، دوره 7، شماره 2، تابستان، 1390، صفحه 103 تا 85.

    14-رابینگن، ارل و واینبرگ، مارتین ، رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسایل اجتماعی، ترجمه رحمت اله صدیق سروستانی، انتشارات دانشگاه تهران، 1386، صفحه 19. 

    15-فردوسی، طیبه و فراتی‌کاشانی، نادره، تاثیر عوامل روان‌شناختی در تصادفات رانندگی و شیوه‌های مداخله در کاهش آن، 1389.

    16-یعقوبی، حمید، بررسی نقش عوامل انسانی در بروز تصادفات رانندگی در ایران، مجله روانپزشکی و روا نشناسی بالینی ایران اندیشه و رفتار، 6،  (1، پیاپی 21)، 1379، صفحات 67-60

    17- عبدالرضا ارجرودی، شاهین شعبانی، روش­های ثبت تصادفات و شناسایی نقاط پرتصادف، پژوهشکده حمل و نقل، ۱۳86، صفحه 4.

    18- عبدالرضا ارجرودی، شاهین شعبانی، روش­های ثبت تصادفات و شناسایی نقاط پرتصادف، پژوهشکده حمل و نقل، ۱۳86، صفحه 4.

    19-کمیسیون استاندارد خودروهای جاده­ای، اصلاحات جاده­ای موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، شماره استاندارد ایران 5429

    20- برآورد هزینه‌های تصادف‌های درون‌شهری و برون‌شهری در راه‌های ایران از ۱۳۷۳ تا 1386، پژوهشکده حمل و نقل، 1387.

    21-مهماندار، محمدرضا، کنگره بین المللی ایمنی جاده ها، مشهد، روزنامه خراسان، شماره 18341، 26 بهمن، 1391.

    22-فردوسی، طیبه و فراتی‌کاشانی، نادره، تاثیر عوامل روان‌شناختی در تصادفات رانندگی و شیوه‌های مداخله در کاهش آن، 1389.

    23- غروی، بهروز، چهل و سومین برنامه مناظره با موضوع آخرین دور سفرهای تابستانی 93، 1393

    24-اخوان بهبهانی، علی، جاده های مرگ، روزنامه جام جم، 1388    www.jamejamonline.ir

    25-قره داغی، جلیل، آمار 10 ساله مرگ و میر در اثر تصادفات جاده‌ای(88-79)، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، 1380.

    26-مروی، عظیمی، آثار و پیامدهای تصادف بر سلامت روان، روزنامه خراسان، چهارشنبه 7 دی، 1390، شماره 18017

    27-روزنامه ایران، تصادفات جاده ای، شنبه ۳۱ اردیبهشت، 1384.

    28-یعقوبی، حمید، بررسی نقش عوامل انسانی در بروز تصادفات رانندگی در ایران،مجله روانپزشکی و روانشناسی  بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21)، 1379، صفحه 67-60

    29-افراشته، افشین، علل و پیامدهای حوادث ترافیکی از منظر اجتماعی و سلامت عمومی، سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران، سه شنبه 19 آبان، 1388،

    30-کاظمی، مجتبی و خوشبخت، میرزاعلی، باقری، سید رامتین و حسین نژاد، عزیز، مقایسه میزان هدر رفت تولید ناخالص ملی در تصادفات جاده ای، فصلنامه راهور، شماره 20، 1391، از صفحه 109 تا 129.

    31-سایت شهر، 1387.

    32-عبدخداوندی، منوچهر و پوراکرامی،محمد،آنچه نجات­گران پابگاه­های جاده­ای بایدبدانند،پیام هلال،شماره137، 1387

    33- ایمنی راه و ترافیک در کشورهای در حال توسعه، سازمان راهنمایی و رانندگی شهر تهران، 1393.

    34-خاکی، علی منصور، نقش پررنگ عامل انسانی نسبت به راه در تصادفات جاده ای کشور. اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده ای و ریلی ایران، زنجان، 1388.

    35-شرافتی، ایوب و کشفی، سعید و مهماندار، محمدرضا، بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت تصادفات جاده ای استان لرستان، فصلنامه راهور، شماره 22، تابستان، 1391، صفحه 51 تا 72

    36-مصدقی، مسعود، راهکارهای نوین در ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده­ای، 1390.

    37-آیین­نامه ایمنی راه­های کشور،فصل چهاردهم آموزش،شرکت سهامی تولیدی تجهیزات ایمنی راهها وزارت راه، 1377

    38-اسماعیلی، علیرضا. الگوهای رفتاری، یادگیری پنهان و تاثیر آن بر رفتار ترافیکی رانندگان و عابران. دومین کنفرانس مدیریت ترافیک؛ 1381.

    39-سبحانی، رضا، ترافیک، معضلات و راهکارها. اولین همایش ترافیک شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسکان. اصفهان، 1385

    40-شیرمحمدی، حمید، عامل انسانی در معضلات ترافیکی و راهکارهای کاهش تخلفات ترافیکی. اولین همایش ترافیک شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسکان. اصفهان، 1385.

    41-حق شناس، حسن و حسینی، ماریه و جمشیدی معصومه و عزیزی حمیدرضا، رابطه بین ویژگی های شخصیتی و رفتار رانندگی در شهر شیراز، مجله پژوهشی حکیم، دوره یازدهم، شماره سوم، 1387.

    42-اسماعیلی،علیرضا، ،نقش قانون­ها و مجازاتهای بازدارنده در کاهش حوادث رانندگی،روزنامه سلامت،21 شهریور1389.

    43-روشندلی، محمدرضا، ده سال حمل‌ و نقل جاده‌ای از نگاه آمار، ماهنامه صنعت حمل و نقل، شماره 270، 1386.

    44-فاجعه‌ای به وسعت یک جنگ، روزنامه جوان، تصادفات رانندگی؛ ، 23 آبان، 1387.

    45-مرکز آمار ایران, سالنامه آماری 1379.

    46- نقوی، محسن، سیمای مرگ و میر در 18 استان کشور در سال 1380، معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، 1382

    47- نقوی، محسن، سیمای مرگ و میر در 23 استان کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 1383، صفحه 125-102

    48-یاوری، پروین و ابدی، علیرضا و محرابی، یداله، اپیدمیولوژی علل مرگ و میر و روند تغییرات آن در سال­های 1358 تا 1380 در ایران، مجله پژوهشی حکیم، دوره ششم، شماره سوم، 1382.

    49-راسخ، عبدالرحمان و منصوری، بهزاد، مطالعه مرگ و میر ناشی از بروز حوادث و سوانح غیر عمد در استان خوزستان در سال­های 1380 تا 1384، مجله علمی پزشکی قانونی، دوره 14 ، شماره 4، 1387.

    50-باقیانی مقدم، م و حلوانی، غ و احرامپوش، م، بررسی تیپ شخصیتی و وضعیت حادثه در موتور سواران حادثه دیده شهرستان یزد سال 1383، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره شانزدهم شماره ٥١، 1385.

    51-اسماعیلی، علیرضا، فرهنگ صحیح رانندگی را بیاموزید، جام جم آنلاین، شنبه 24 مهر، 1389.

    52- شومیکر،مدیولی،کم توجهی به نقش جاده در تصادفات کشور، روزنامه خراسان،شماره18550،سه‌شنبه21آبان 1392

    53-محمدی، فریبرز، کم توجهی به نقش جاده در تصادفات کشور،روزنامه خراسان،شماره 18550، سه‌شنبه21آبان1392

    54-حبیبی نوخندان، مجید، مطالعه توزیع مکانی و زمانی بارش و اثرات آن بر ایمنی حمل ونقل جاده ای در ایران، پژوهشنامه حمل و نقل، سال ششم، شماره دوم، 1388، صفحه 192-185

    55-دالایی، حمیده، نقش دانش اقلیم شناسی در صنعت حمل و نقل جاده ای، ماهنامه راه ابریشم، سال پانزدهم، شماره 109، 1389، صفحه43-40

    56-شایان مهر، علیرضا، دایره المعارف تطبیقی علوم اجتماعی، انتشارات کیهان، 1377.

    57-عبدالرحمانی، رضا، نقش خانواده در آموزش فرهنگ ترافیک به فرزندان، نشریه آموزش علوم اجتماعی، شماره 4، دوره هشتم، 1384.

    58-افروز، غلامعلی، روان­شناسی رانندگی، ویژگی های شخصیت و رانندگی تهاجمی، سومین کنفرانس منطقه ای مدیریت ترافیک، 1385.

    59-روحانی، احمد، راهکارهای توسعه رفتار امن کاربران ترافیک در ایران، اولین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای، 1384.

    60-مهماندوست، مریم، هزینه های سنگین تصادفات جاده­ای، روزنامه رسالت، شماره 7798، شنبه 31 فروردین، 1392.

    61-هزینه های تصادفات ترافیکی در ایران، پروژه تحقیقاتی پژوهشکده حمل و نقل،  1388.

    62-سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی، سال­های 79-1388، 1389

    63-محمدفام، ایرج و قاضی زاده، احمد، بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ در استان تهران در سال 1378، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال ششم، شماره 24، بهار، 1381، صفحات40-35.

    64-جلیلی قاضی زاده، مرتضی و قاسمی نوقابی، مسعود و احمدی، محمد و عطاران، حمیدرضا، بررسی تاثیر عوامل انسانی بر میزان خستگی و خواب آلودگی رانندگان وسایل نقلیه سنگین با استفاده از مدل رگرسیونی، اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده ای و ریلی ایران، زنجان، آذر 1388.

    65-نقوی، محسن، سیمای مرگ و میر در 18 استان کشور در سال 1380، معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، 1382.

    66-عامری، محمود، فرهنگ سازی، شروعی برای کاهش سوانح رانندگی، خبرگزاری ایرنا، 16 فروردین، 1389.

    67- برآورد هزینه‌های تصادف‌های درون‌شهری و برون‌شهری در راه‌های ایران از 1373 تا 1386، پژوهشکده حمل و نقل، 1387.

    68-آیتی، اسماعیل، هزینه تصادفات (تئوری و کاربرد)، وزارت راه و ترابری، پژوهشکده حمل و نقل، 1388.

    69-کاظمی، مجتبی و خوشبخت، میرزاعلی، باقری، سید رامتین و حسین نژاد، عزیز، مقایسه میزان هدر رفت تولید ناخالص ملی در تصادفات جاده ای، فصلنامه راهور، شماره 20، ا1391، صفحات 109 تا 129.

    70-کاظمی، مجتبی و خوشبخت، میرزاعلی و حسن پور، شهاب، باقری، سید رامتین، تحلیل و ارزیابی نرخ سرانه های تصادفات ترافیکی ایران و جهان، سومین همایش ملی ایمنی و ترافیک، هتل المپیک، تهران، 19 اردیبهشت، 1391،

    71- راهبرد ملی ایمنی راههای ایران، دبیرخانه کمیسیون ایمنی راههای کشور، دفتر مطالعات فناوری و ایمنی، وزارت راه و ترابری، 1390، صفحات 1- 70 .

    72-آیتی, اسماعیل، هزینه تصادف ترافیکی ایران، چاپ اول، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، پاییز، 1381.

    73-آیتی، اسماعیل، برآورد هزینه تصادفات ترافیکی راه­های ایران و نرم افزار مربوطه، پژوهشکده حمل ونقل، 1383.

    74-رضایی، ستار و اکبری ساری، علی و عرب، محمد و قاسم پور، سامان، برآورد بار اقتصادی تصادفات جاده ای در استان تهران، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، 1388.

    75-اسماعیلی،علیرضا، ،نقش قانون­ها و مجازاتهای بازدارنده در کاهش حوادث رانندگی،روزنامه سلامت،21شهریور 1389.

    76- قربانی،علیرضا و نبوی­فرد،حسین و خوشحال،محمود و حسینی،حمید،هزینه­های تحمیل شده بر اثر مرگ ­ومیر ناشی از حوادث ترافیکی (مطالعه: شهرستان سبزوار)، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک،شماره 20، بهار1390، صفحه 58-49.

    77-رضایی، آرش، جامعه شناسی وضعیت رانندگی در شهرهای ایران، سایت جوان امروز، 9 مهر 1388.

    78-روزنامه ایران، 52 هزار میلیارد تومان هزینه تصادفات جاده ای کشور، شماره 5505- 16آبان، 1392، صفحه 6.

    79-اسماعیلی، علیرضا، حوادث رانندگی در ایران به صورت یک مشکل جدید سلامت،خبرنامه امین نیوز،9شهریور 1393‌.

    80-کریم زادگان، حسن، هزینه های خارجی حمل و نقل زمینی (شناسایی و بررسی)، پژوهشکده حمل و نقل، 1389.

    81-برآورد هزینه تصادفات ترافیکی راه­های ایران و ارایه نرم افزار مربوطه، پژوهشکده حمل ونقل راه و ترابری، 1385.

    82-اسماعیلی نوری، علیرضا، دو سال بعد از حادثه، روزنامه سلامت، شماره 336، شنبه 19 شهریور، 1390، صفحه3.

    83- هزینه های اقتصادی و اجتماعی حوادث رانندگی، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3128، 15بهمن1392، صفحه 29

    84-محمدفام، ایرج و صدری، غلامحسین، بررسی اپیدمیولوژیکی حوادث رانندگی منجر به مرگ در استان همدان از مهر 77 تا مهر 1378، مجله علمی پزشکی قانونی، شماره 20، 1379، صفحه 5 تا 12.

    85- پاک گوهر، علیرضا، محدثه خلیلی و محمود صفارزاده، بررسی نقش عامل انسانی در بروز و شدت تصادفات جاده­ای بر اساس مدل های رگرسیون LR و CART» فصلنامه مطالعات مدیریت ترافکی، سال چهارم، شماره 13، 1388.

    86-اسماعیلی، علیرضا، بررسی نقش پلیس راه در مدیریت صحنه تصادفات جاده­ای جهت کاهش آسیب­های جانی مالی استان اردبیل در سال 1386

    87-اسماعیلی نوری، علیرضا و عزیزی، حمیدرضا و ظهیری، معراج، بررسی نقش پلیس راه در مدیریت صحنه تصادفات جاده­ای. دانشگاه علوم انتظامی، 1386.

    88-شریعت مهیمنی، افشین، تحلیل و ارزیابی شاخص در شبکه راه­های استان کردستان برای شرایط اضطراری، پروژه بررسی وضعیت و ارایه شاخص­های مکان­یابی مراکز امداد رسانی پزشکی، اورژانس کشور، 1387.

    89-سلمانی، محمد، بررسی عوامل مؤثر بر تصادفات جاده­ای و ارایه راهکارهایی برای کاهش آن. پژوهش­های جغرافیای انسانی، شماره 65، 1387.

    90-فرضی پور، حسین، ،بررسی وضعیت ایمنی عبور و مرور در کشور، ماهنامه تازه­های ترافیک، سال اول، شماره2، 1387

    91-رستمی، خلیل و ظهوری، حسین و صیادرضایی، ایرج، بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی منجر به مرگ در استان اردبیل از فروردین ماه 1380 تا اسفند 1380، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دوره هشتم، شماره چهارم، زمستان، 1387، صفحات 381 تا 386

    92-برآوردهزینه‌های تصادف‌های درون‌شهری وبرون‌شهری درراه‌های ایران از1373تا1386،پژوهشکده حمل ونقل، 1387

    93-بهشتی،سیدامیرحسین و مدقالچی،علی و سقندلی، غلامرضا، بررسی تصادفات به وقوع پیوسته در نزدیکی شهر زنجان و شناسایی عوامل موثروراهکارهای کاهش آن،اولین کنفرانس ملی تصادفات وسوانح جاده­ای وریلی ایران،زنجان، 1388.

    94-اشرف­زاده، امین و کیامهر، امیر، تحلیل تصادفات و متوفیات برون­شهری آذربایجان غربی، اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده ای و ریلی ایران، زنجان، 1388.

    95-پور معلم، ناصر. قربانی، مهران، سیمای ایمنی راهها، نشر وزارت راه، دبیرخانه کمسیون ایمنی راهها کشور، 1390.

    96-بلوکیان رودسری، آرمان و سرخی، لاله، ارایه مدلی جهت مدیریت بهینه سوانح جاده­ای، اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده­ای و ریلی ایران، زنجان، 1388.

    97-شرافتی، ایوب و کشفی، سعید و مهماندار، محمدرضا، بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت تصادفات جاده­ای استان لرستان، فصلنامه راهور، شماره 22، تابستان، 1391، صفحه 51 تا 72

    98-یزدانی چراتی، جمشید و احمدی باصری، الهام، مصطفی قدمی نقشه بندی مرگ و میر ثبت شده ناشی از تصادفات برون­شهری در استان مازندران طی سال های 1386 تا 1389، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، شماره 97 بهمن، 1390، صفحه 58 تا50.

    99-فرزانه، اسماعیل و صادقیه اهری، سعید، بررسی پراکندگی جغرافیایی و علل فوت و عوامل موثر در آن در حوادث جاده ای منجر به فوت در استان اردبیل از تیر ماه 1391 تا 1392، پایان نامه جهت دریافت دکترای حرفه ای، 1392.

    100-زیاری، یوسفعلی. کرکه آبادی، زینب. خدادادی، راحله، بررسی برخی از عوام انسانی و نقش آن در تصادفات جاده ای (مطالعۀ مورد استان سمنان) دومین کنفرانس ملّی تصادفات جاده­ای، سوانح ریلی و هوایی؛ دانشگاه آزاد زنجان؛ 1390

    101-کیانژاد تجنکی، سید قاسم، ارزیابی و تحلیل های آماری متوفیّان ناشی از تصادفات رانندگی در شهر مشهد (سال 88 و 89) دومین کنفرانس ملّی تصادفات جاده ای، سوانح ریلی و هوایی؛ دانشگاه آزاد زنجان، 1390.

    102-فارداین، آف. بی، راهنمای مدیریت سوانح ترافیکی، ترجمه گل­گونه نیک پیکر، دفتر تحقیقات کاربردی پلیس راهنمایی و رانندگی، 1387.

    103. Sanchez-Mangas. R, Garcia-Ferrer. A, de Juan. A. and M.Arroyo. A., (2010), “The probability of death in road traffic accidents. How important is a quick medical response?,” Accident Analysis and Prevention 42, 1048–1056.

    104.Dupont. E, H. Martensen, E. Papadimitiriou, and G. Yannis, (2010), “Risk and protection factors in fatal accidents,” Accident Analysis and Prevention 42, 645–653.

    105.Valent. Francesca, et al, (2002), “Risk factors for road traffic accidents in Udine, Italy,” Accident Analysis and Prevention 34, 71–84.


موضوع پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, نمونه پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, جستجوی پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, فایل Word پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, دانلود پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, فایل PDF پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, پروژه درباره پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده¬ای استان مازندران در سال 1392

  پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده فني و مهندسي گروه صنايع مهر ???? چکيده: در بعضي کشورها و از آن جمله ايران، موتورسيکلتها و راکبان آنها بخش لاينفکي از ترافيک بوده و در نتيجه امني

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد دررشته مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی و صادرات چکیده: این پژوهش درصدد بررسی و شناخت علل و عوامل موثر بر بروز یا شدت وقوع تصادفات جاده ای محور اردبیل- مغان است که در راستای آن رابطه بین متغیرهای جاده ای،انسانی،محیطی و خودرو با وقوع تصادفات و سوانح در محور مذکورمطالعه می شود. متد پژوهش حاضر روش توصیفی با رویکرد تحلیلی است. برای تحلیل داده ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A » رشته جغرافیا – گرایش اقلیم شناسی چکیده هر کار تحقیقی قطعاً در پی یافتن مشکلی در جامعه صورت می گیرد. زمانی که مسأله در جامعه ای به حدی برسد، انسان احساس می کند باید در پی یافتن راه حلی باشد و به همین سبب به تحقیق و پژوهش می پردازد. جابجایی انسانها بدلایل پیچیدگی زندگی روزمره و اشتغال افراد و گذران اوقات فراقت از ارکان مهم زندگی ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد چکیده: ساماندهی و طراحی مسیر ورودی به شهرها همواره یکی از موضوعات قابل توجه در فضاهای شهری امروزی به شمار می رود. دلیل این امر دگرگونی مفهومی است که در گذشته از شهر و مقوله ورودی و خروجی شهر در نظر افراد بوده است. بطوریکه نخستین تصویری که از هر شهر در ذهن انسان نقش می بست تصاویر ورودی و خروجی شهر بود، زیرا این تصویر علاوه بر آن به عنوان ...

پایان‏نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر- هوش مصنوعی و رباتیک چکیده هر ساله تصادفات رانندگی زیادی به دلیل خواب‏ آلودگی و عدم تمرکز حواس راننده در سراسر دنیا رخ می‏دهد که خسارت‏های جانی و مالی فراوانی به همراه دارند. یکی از روش‏های تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس، استفاده از سیستم‏های نظارت چهره راننده است. سیستم‏های نظارت چهره راننده با دریافت تصاویر از دوربین و ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع  گرايش صنايع شهريور   1393 چکيده : بسياري از اقتصاد‌دانان کشاورزي را به عنوان نيروي محرکه رشد اقتصا

فصل اول کلیات تحقیق مقدمه : با توسعه شهر ها و افزایش تقاضای سفرهای درون­شهری، نیاز به جابه­جائی مردم و کالاها طی سالهای اخیر روزبه­روز افزون­تر گشته است. در این میان کارشناسان و متخصصین حمل و نقل و برنامه­ریزان شهری، تنها راه مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرها را در افزایش سهم حمل و نقل انبوه و عمومی و توسعه مدیریت سیستم­های حمل و نقل شهری دانسته­اند. چرا که با توسعه و افزایش ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد "M.A." مديريت  شهريور  1390   چکيده هدف تحقيق بررسي تاثير استقرار نظام پيشنهادات بر کارآمدي نظام پاسخگويي حرفه اي مرک

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جفرافیای انسانی گرایش : برنامه ریزی شهری چکیده : فرسودگی شهری یکی از مشکلات جدی و پدیده های غیر قابل اجتناب است که مدیریت شهری در تمام کشورهای جهان با آن رو به روست. آنچه مهم است اینکه فرسودگی شهری و ایجاد بافت فرسوده مختص به کشور خاص یا شهر مشخصی نمی باشد بلکه تمامی شهرها و روستاها در جهان با آن درگیر هستند ولی بسته به شرایط، ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌‌ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده محدودیت منابع سوختی فسیلی و احتمال اتمام ذخایر انرژی فسیلی، گرمایش زمین، آلودگی‌های زیست محیطی، بی‌ثباتی قیمت و همچنین نیاز روز افزون مراکز صنعتی و شهری به انرژی، مجامع بین الملل را به فکر جایگزین‌های مناسب انداخته است. انرژی هسته‌ای، خورشیدی، زمین گرمایی، بادی و امواج اقیانوسی از این قبیل می‌باشند. ...

ثبت سفارش