پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان

word 1 MB 29986 169
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)

    گرایش: عمومی

    بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان

     

     

    چکیده

    هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی  ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان بود. بدین منظور از بین ورزشکاران مبتدی مراجعه کننده به باشگاه بدنسازی شهرستان داراب در تابستان 1392 ،60 نفر به صورت  در دسترس و 60 نفر نیز از افراد عادی انتخاب و از نظر سن ، جنسیت و تحصیلات با گروه آزمایش همتا شدند.پس از انتخاب گروه های نمونه، آموزش ورزشی توسط مربی پرورش اندام به مدت 3 ماه هرهفته 3جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایشی(ورزشکاران مبتدی) اجرا شد. شرکت کنندگان پرسشنامه های عزت نفس کوپراسمیت،  شادکامی آکسفورد و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده‌های این پژوهش با استفاده شاخص های آمار توصیفی، آزمون مانوا و با بکارگیری نرم‌افزاری آماری SPSS-16، تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره حاکی از اثر بخشی ورزش و افزایش معنی دار نمرات عزت نفس، شادکامی و کیفیت زندگی و مولفه های آنها در ورزشکاران مبتدی در پس آزمون بود. پیشنهاد می شود با توجه به فواید جسمانی و روانی و نداشتن عوارض جانبی، از ورزش به عنوان عاملی جهت افزایش سلامت جسمانی و روانی در افراد جامعه استفاده شود.

                                         

    کلید واژه: اثربخشی ورزش،  عزت نفس ، شادکامی، کیفیت زندگی

    مقدمه

    مطالعات انجام شده  در حوزه های مختلف علوم پزشکی و روان شناختی، حاکی از آن است که بین سلامتی و سبک زندگی افراد ارتباط و همبستگی وجود دارد.  انجمن قلب امریکا در سال 2001، سبک زندگی را از جمله عوامل مستعد کننده مهم بیماری و مرگ و میر در ایالت متحده امریکا دانسته، حدود 70 درصد از تمام بیماری های جسمی و روانی را مربوط به شیوه زندگی می داند(انجمن قلب آمریکا، 2001).

    از بین عوامل موثر در سبک زندگی سالم و سلامت روان، نقش ورزش بسیار مهم بوده و در مطالعات متعددی مورد تاکید قرار گرفته است(خیر جو، 1391)، به طوری که در سال 2002 شعار سازمان بهداشت جهانی "تحرک رمز سلامتی" عنوان شده بود. کاربرد روانشناسی در ورزش نیز به طور مشخص مورد تأکید قرار گرفته است (ول و گرینلس[1]، 2003). همچنین عوامل روانشناخی دخیل در عملکرد ورزشی، به مدت طولانی مورد توجه ورزشکاران، مربیان و روانشناسان ورزشی بوده است (گوسیاردی، گوردون و دیمک[2]، 2009). تاثیر فعالیت های ورزشی بر سلامت جسم و روان در مطالعات مختلفی آزمون شده است(لاندرز، 2005). این پژوهش قصد دارد تاثیر یک دوره فعالیت ورزشی مستمر و منظم را بر کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی افراد ورزشکار بسنجد. سه متغیری که از مولفه های اصلی سلامت روان بوده و هریک در بر گیرنده ابعاد فردی، اجتماعی ، خانوادگی و محیطی ورزشکار می باشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی یک دوره فعالیت ورزشی بر افزایش کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی افراد ورزشکار می باشد.

    2-1- بیان مسئله

    اصطلاح سبک زندگی[3]، اصطلاح رایجی است که بیشتر اوقات برای اشاره به روش زندگی مردم به کار می رود و بازتاب دامنه کامل ارزش های اجتماعی، طرز برخورد و فعالیت ها است(باقیانی، 2003). سبک زندگی شامل رفتارهایی مانند عادات غذایی، خواب و  استراحت، فعالیت بدنی و ورزش، کنترل وزن، استعمال دخانیات و الکل، ایمن سازی در مقابل بیماری، سازگاری با استرس و توانایی استفاده از حمایت های خانواده و جامعه می باشد(فیپس[4]، 2003).

     بیش از یک سوم کل موارد مرگ و میر در دنیا، به دلیل چند رفتار تهدید کننده سلامتی می باشد که ناشی از نادرستی سبک زندگی فردی و اجتماعی است و مهم ترین آن ها شامل رژیم غذایی نامناسب، کمی فعالیت بدنی، استعمال سیگار و رفتار جنسی نامناسب می باشد (فیپس، 2003). کنترل عوامل خطر در سبک زندگی و عادات بهداشتی مانند تغذیه نادرست، فقدان فعالیت ورزشی، استعمال سیگار، مصرف الکل و مواد مخدر تقریباً سبب کاهش حدود50 درصد از مرگ های زودهنگام می شود(چارکازی[5]، 2009).

    در زمینه رابطه ورزش و سلامت روانی قبلاً تصور عموم بر این بود که فعالیت های ورزشی برای سلامت جسمانی مفید است. امروزه به این امر توجه شده که ورزش علاوه بر سلامت جسمانی، می تواند در ارتقای سلامت روانی نیز مؤثر باشد (لاندرز، 2005). تحقیقات نشان داده اند که فعالیت های حرکتی منظم به طور فوق العاده ای بر وضعیت جسمانی و روانی افراد تأثیر مثبت دارد (ست کوئیز و مازر[6]، 2006).  لاندرز و پتروزیلو[7] (1994) در زمینه بررسی نتایج 27 مطالعه بین سالهای 1960 تا 1991 نشان دادند که 81 درصد پژوهشگران به این نتیجه دست یافته اند که فعالیت جسمانی با کاهش اضطراب مرتبط است. رایلی و استارت[8] (1995) نیز عنوان کرده اند که دانش آموزان ورزشکار در مقیاس های سلطه گری، مردم آمیزی، خودپذیری، اجتماعی شدن و احساس سلامتی بالاتر از غیر ورزشکاران هستند.

     همچنین پژوهش ها نشان داده است که ورزش باعث افزایش سلامت روانی، تقویت احساس ارزشمندی، کاهش اضطراب و افسردگی (گیاکوبی، هازون بلاس و فرای[9]، 2005) و افزایش قدرت ذهنی (لوی[10] و لوی، 2005) می شود.

     ورزش آثار مفیدی بر روی خلق وخوی افراد دارد، برخی شواهد پژوهشی نشان داده اند که فعالیت عضلانی سبب ترشح موادی در مغز می گردد که موجب بروز شادی و نشاط در شخص می شود.  امروزه ورزش در درمان اختلالات روحی و روانی مورد توجه طب ورزش و رواندرمانی قرار گرفته است .فشارهای روحی و عصبی که هر روزه با ماشینی شدن زندگی بیشتر شده و استرسهای روزمره زندگی افزوده می گردند، متخصصان و کارشناسان را بر آن داشته است که از ورزش به عنوان واکسنی جهت درمان بیماریهای جسمی و روانی استفاده کنند، زیرا ورزش یکی از ساده ترین، بی خطرترین، کم هزینه ترین و طبیعی ترین راههای مقابله با مشکلات جسمی و روحی است(بنایی، 1384). ورزش زمانیکه به صورت گروهی انجام شود باعث می شود تا افراد با همدیگر در تماس و ارتباط باشند، روابط اجتماعی فرد را تقویت میکند و بیان احساسات، بدن را شکوفا می سازد،  همچنین  فعالیت  هماهنگ، یکی از روش هایی است که اثرات مفیدی بر خلق وخو و تفکرات فرد دارد و افکار منفی و مخرب را از بین می برد(گرافت[11]، 2000).

    در بیست سال گذشته توجه بسیاری به مساله رواندرمانی همراه با فعالیت بدنی و اثرات مفید ورزش، در ارتباط با سلامت روان شده است (مارتینسن[12]، 2004). پرداختن به فعالیت ورزشی به نحوی سبب تخلیه هیجان می شود، بدین معنا که برخی از عواطف منفی، تضاد و تعارضات درونی فرد تخلیه شده و حس اعتماد به نفس، احترام به خویشتن، احساس شادابی و سلامت جسمی در فرد نمایانگر می شود. به عبارتی می توان گفت ورزش و فعالیت بدنی برنامه ریزی شده، سبب تقویت و بهبود دستگاههای بدن مانند قلب و تنفس و بهبود آمادگی جسمانی در فرد می شود، چون جسم و روان انسان مانند یک جزء واحد عمل می کنند، لذا میتوان انتظار داشت که بهبود یکی بر دیگری اثر مثبت داشته باشد.

      ورزش با تعریق و افزایش ضربان قلب ، کاهش اضطراب و افسردگی را موجب می شود،  ورزش مستمر به طوریکه بدن شروع به تعرق کند ، باعث افزایش تراوش هورمونهای آندورفین، آنکفالین و دانپورفین که خاصیت تسکین دهندگی دارند می شود . نقش ورزش مستمر در افزایش هورمون رشد که باعث ایجاد انگیزه ، شور و شوق زندگی در فرد می شود ، در سن 20 سالگی حداکثر تراوش خود را دارد و طبق تحقیقات متخصصین در هر 10 سال ، 15 درصد از تراوش این هورمون کاسته می شود ،‌در حالیکه ورزش مرتب میزان تراوش هورمون رشد را در سنین بالا در بدن تنظیم می کند . از دیگر فواید ورزش ، جلوگیری از فشار خون و سکته های قلبی و مغزی می باشد. ورزش مستمر ،کاهش چربی مضر خون( L.D.L)و افزایش چربی مفید خون(H.D.L ) است که این امر از تجمع چربی داخل عروق و تنگی و انسداد رگها جلوگیری می کندو در مجموع از وقوع سکته های قلبی و مغزی و افزایش فشار خون جلوگیری می کند. پس زمانیکه در اثر ورزش سیستم ایمنی بدن قوی تر شد ، سلولهای سرطانی نیز کمتر خود را نشان می دهند واین امر موجب کاهش احتمال بروز سرطان در افراد است . هر یک از ارگانهای بدن دارای عمر خاصی است ، به عنوان مثال قلب انسان از هنگام حیات حدود 2 میلیارد بار می تپد که در این رابطه ضربان قلب انسانهای مضطرب و عصبانی حدود 80 الی 85 بار است که با ضرب این تعداد در دقیقه و ساعت و روز و تقسیم آن بر 2 میلیارد ،‌عمر متوسط افراد عصبانی حدود 50 سال در می آید ولی با توجه به اینکه نبض افراد ورزشکار در حالت سکون حدود 50 بار در دقیقه می زند(ضربان قلب ورزشکاری که در سیستم اسید لاکتیک یا غیر هوازی کار می کند حدود 151 بار می باشد) با انجام عملیات قبلی ، طول عمر متوسط این افراد به حدود 85 می رسد و این نشان می دهد که ورزشکاران حدود 30 سال بیشتر از بقیه افراد عمر می کند(باقری، 1378) .

     از جمله متغیر های مهمی که جزء شاخص های سلامت روان محسوب می شوند و در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرند؛ می توان به عزت نفس[13]، شادکامی ذهنی[14] و کیفیت زندگی [15] اشاره کرد.

    عزت نفس از جمله سازه های روانشناختی است که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته است. بطورکلی ارزیابی هایی که فرد از خود می کند عزت نفس او را شکل می دهد(هنری ماسون، ترجمه یاسایی، 1375).همچنین عزت نفس درجه تصویب، تائید، پذیرش و ارزشمندی است که فرد نسبت به خود احساس می کند. عزت نفس از خود پنداره متفاوت است ، خود پنداره عبارت است از مجموعه ویژگی هایی که فرد برای توصیف خویش بکار می برد  در حالیکه عزت نفس عبارت است از ارزشیابی اطلاعاتی که فرد درخود پنداره دارد و از اعتقادات فرد در مورد  تمام صفات و ویژگیهایی که در او هست ناشی می شود(نوربخش، 1384). مطالعات نشان داده است که اشخاص با عزت نفس بالا از لحاظ اعتماد به نفس در سطح بالایی قرار دارند و تلاش هایشان آنها را به سوی موفقیت سوق می دهد. در این افراد احساس شایستگی و لیاقت عاملی برای دستیابی به سطوح بالایی از انگیزش درونی می باشد. انتظارات بالا موجب شکل گیری اهداف مشکل می شود و اهداف مشکل به برانگیختن تمرکز و چالش های مداوم کمک می کند که نتیجه آن پیشرفت و تقویت عزت نفس می باشد. اما افراد با عزت نفس پایین، انتظارات پایینی را برای عملکرد های خود در موقعیت های گوناگون در نظر می گیرند و اغلب توانایی های اولیه خود را دست کم می گیرند؛ چرا که فاقد اعتماد به نفس می باشند و از شکست می ترسند. به طور طبیعی نتیجه انتظارات پایین، تلاش کمتر و شکل گیری اهداف نه چندان دشوار و متوسط است. اهداف کوچک، عملکرد متوسط و تلاش کمتر را به دنبال دارد(غفاری، 2007).

    تاکنون مطالعات در زمینه عزت نفس و ورزش صورت گرفته است که تفاوت معناداری را در عزت نفس افراد ورزشکار و غیر ورزشکار گزارش کردند و تاثیر برنامه تمرینی منظم بر افزایش عزت نفس را آشکار کردند. مجموعا مطالعات این حوزه تاکید دارند که فعالیت های ورزشی، موفقیت و شکست را به سرعت آشکار می کنند. به عبارت دیگر اجرای موفقیت آمیز در ورزش بازخورد های فوری را برای ورزشکار فراهم می آورد، این باز خورد مثبت باعث به وجود آمدن احساس شایستگی و عزت نفس می شود(ملکی، 1390).

      یکی دیگر از متغیر های پژوهش حاضر شادکامی ذهنی است. واژه شادکامی چندین مفهوم متفاوت را به ذهن متبادر می کند ( برای مثال شادی ، ‌خشنودی ، لذت ، خوشایندی) که در برگیرنده انواع ارزشیابی هایی است که فرد از خود و زندگی اش به عمل می آورد ( دانیر ، 2002). این ارزشیابی ها  مواردی از قبیل رضایت از زندگی ، هیجان و خلق مثبت و فقدان افسردگی و اضطراب را شامل می شود و جنبه های مختلف آن نیز به شکل شناخت ها و عواطف است ( دانیر و ساه ، 1997). در صورتی که افراد از شرایط زندگی راضی بوده و عواطف مثبت بیشتر و عواطف منفی کمتری را تجربه کنند ،‌گفته می شود که از شادکامی بالایی برخوردارند( ادینگتون و شومن[16] ، 2004).به عقیده صاحب نظران، شادی صرفنظر از چگونگی کسب آن می تواند سلامت جسمانی را بهبود بخشد. افراد شاد آسانتر تصمیم می گیرند ،‌ روحیه مشارکتی بیشتری دارند و نسبت به کسانی که با آنها زندگی می کنند ، بیشتر احساس رضایت می کنند ( مایرز[17] ،‌2002).

    شادی از عوامل چندی از قبیل رضایت کمی از زندگی ، رضایت از مقوله های خاص زندگی ، وجود عواطف مثبت فراوان (خلق و عواطف خوشایند) و فقدان مبنی عواطف منفی ( خلق و عواطف ناخوشایند ) تشکیل می گردد. این مؤلفه ها را می توان به اجزای کوچکتر تقسیم کرد. عواطف مثبت را می توان تحت مفاهیمی مانند : خوشی ،‌وجد رضایت ، غرور ، محبت ،‌شادی و شور تقسیم بندی کرد. عواطف منفی را نیز می توان به مفاهیمی مانند : احساس گناه ،‌ شرم ، غمگینی ، ‌اضطراب ، نگرانی ،‌خشم ، استرس ، افسردگی و حسادت طبقه بندی کرد. رضایت از زندگی را نیز می توان به اجزایی از قبیل : رضایت از زندگی فعلی ،‌ رضایت از گذشته ، آینده و افراد مهم تقسیم بندی نمود. رضایت از مقوله های مهم را نیز می توان به مقوله هایی مانند: کار ، خانواده ، ‌تفریح ،‌سلامتی ، ‌امور  مالی خود و گروه تقسیم بندی نمود ( ادینگتون و شومن، 2004).

    بررسی مطالعات حوزه شادکامی نیز نشان می دهد که یکی از مهمترین عوامل در ایجاد شادکامی، پرداختن ­به ورزش و فعالیت­بدنی است(بن مک ناویل، 2003). مطالعات نشان داده است که کسانی که به­ طور منظم ورزش می­کنند، از شادکامی بالاتری برخوردار هستند(بن مکانویل، 2003). همچنین بیدل و موتری(1991) بیان کردند، ورزش عزت نفس را تقویت و موجب افزایش شادی می­گردد. ورزش منظم در دانش­آموزان رضایت از زندگی بیشتری را نیز به همراه دارد. (رولند و همکاران، 2003). به اعتقاد کوپر اسمیت(2005) ورزشکاران از پایداری هیجانی و اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و نسبت به خود و زندگی تصورات مثبتی دارند و عوامل شخصیتی آنان نیز به نحو بارزی رشد یافته است(به نقل از امینی، 1390).

    امروزه کیفیت زندگی جمعیت ها به عنوان چارچوبی برای ارائه خدمات متناسب با جنبه های مختلف زندگی و تخصیص منابع مورد استناد قرار می گیرد.  اهمیت سنجش کیفیت زندگی به حدی است که برخی بهبود کیفیت زندگی را به عنوان مهمترین هدف مداخلات درمانی نام می برند(کاسگینگ[18]، 2002) .

     

    1-Well & Greenles                                            

    2- Gucciardi,  Gordon & Dimmock                                       

    3-life style

    [4] - Phips

    [5] -Charkazi

    [6] -Setkowicz & Mazur

    [7] -Landers & Petruzzello

    [8] -Riley & Start

    [9] -Giacobbi, Hausenblas, & Frye

    [10] -Lowy

    [11] -Graft

    [12] - Martinsen

    [13] -self - esteem

    [14] -Subjective Well being

    [15] - quality of  life

    [16] - Edington& shuman

    [17] - Mayers

    1-Kasghing

    Abstract

    The aim of this study was the Evaluation of the effectiveness of exercise on the self-esteem, happiness and quality of life of youngs. Thus, among referring to bodybuilding club of Darab city in the summer 2013, 60 beginner people were selected by convenience sampling and also among ordinary society 60 people were matched randomly to experimentanl group of age, gender and education. After selecting the sample groups, exercise training were performed by bodybuilding instructors for 3 months(each week three season, two-hours) for the experimental group (beginner athletes). Participants completed the self esteem , Oxford happinessand World Health Organization Quality of Life questionnaires in pretest and posttest stages. Data were analyzed by descriptive statistics index, MANOVA test , and by using the statistical software SPSS-16. The MANOVA showed effectiveness of exercise and significant increase scores for self-esteem,  happiness and quality of life  and their components in beginner athletes on post- test stages . Overally it suggests due to lack of side effect and  physical and psychological benefits of exercise as a factor to be used to increase physical and mental health of the population .

     

    Key words: Effectiveness of exercise,  self-esteem, happiness , quality of life.

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                           صفحه

    چکیده............................................................................................................................................................................1

    فصل اول:کلیات پژوهش

    1-1-مقدمه.......................................................................................................................................................................3

    2-1- بیان مسئله.............................................................................................................................................................4

    3-1-اهمیت و ضرورت تحقیق...................................................................................................................................11

    بهره وران.........................................................................................................................................................................12

    فرضیه های فرعی..........................................................................................................................................................13

    5-1-اهداف تحقیق......................................................................................................................................................13

    6-1-تعاریف مفهومی...................................................................................................................................................14

    7-1-تعاریف عملیاتی...................................................................................................................................................14

    فصل دوم: چارچوب نظری و پیشینه تحقیقاتی

    مقدمه ای بر روانشناسی ورزش..................................................................................................................................17

    فرضیاتی در تبیین تأثیرات ورزش.............................................................................................................................22

    تأثیر ورزش در شخصیت..............................................................................................................................................26

    تأثیر ورزش در اخلاق و رعایت حقوق دیگران........................................................................................................27

    تأثیر ورزش در کاهش افسردگی................................................................................................................................28

    تأثیر ورزش در کاهش اضطراب.................................................................................................................................29

    نقش ورزش در پر کردن اوقات فراغت.....................................................................................................................31

    تأثیر ورزش بر فرهنگ.................................................................................................................................................32

    تأثیر ورزش بر حافظه...................................................................................................................................................33

    2-2-کیفیت زندگی......................................................................................................................................................34

    مولفه‌های کیفیت زندگی.............................................................................................................................................36

    از بهزیستی ذهنی تا کیفیت زندگی..........................................................................................................................37

    1-2-2- مدل‌های کیفیت زندگی و ارتباط آن با بهزیستی ذهنی.....................................................................39

    2-2-2- کیفیت زندگی براساس مدل امید به زندگی شاد (وینهوون)..............................................................40

    3-2-شادکامی...............................................................................................................................................................41

    دیدگاه لذت گرایی........................................................................................................................................................42

        دیدگاه معنوی .........................................................................................................................................................43

       نظریه داینر.................................................................................................................................................................44

       نظریه آرگایل.............................................................................................................................................................45

       دیدگاه های شناختی و شادی................................................................................................................................46

    دیدگاه های زمینه ای در مورد شادی......................................................................................................................47

    شادی در نظریه فروید..................................................................................................................................................48

    نظریه تعادل حالات هیجانی.......................................................................................................................................48

    شادی در نظریه الیس...................................................................................................................................................49

    نظریه زیست شناختی در مورد شادی......................................................................................................................49

    شادی در نظریه فاوا.....................................................................................................................................................51

    شادی در نظریه فرلو....................................................................................................................................................51

    مؤ لفه های تشکیل دهنده شادمانی.........................................................................................................................52

    عواطف مثبت و منفی...................................................................................................................................................52

    صفات شخصیتی و روان شناختی مرتبط با شادمانی............................................................................................55

    برون گرایی و روان نژندی............................................................................................................................................55

    شخصیت و شادکامی....................................................................................................................................................57

    4-2-عزت نفس.............................................................................................................................................................58

    عزت نفس درقرآن مجید ..........................................................................................................................................60

    عزت نفس کلی.............................................................................................................................................................61

    عزت نفس اجتماعی......................................................................................................................................................62

    عزت نفس تحصیلی.......................................................................................................................................................62

    مولفه های اساسی عزت نفس.....................................................................................................................................62

    ماهیت عزت نفس..........................................................................................................................................................63

    نظریه ی جیمز  ............................................................................................................................................................64

    نظریه ی مید .................................................................................................................................................................65

    نظریه ی کولی................................................................................................................................................................66

    نظریه ی سالیوان...........................................................................................................................................................66

    نظریه ی روزنبرگ.........................................................................................................................................................68

    نظریه ی هورنای...........................................................................................................................................................68

    نظریه ی آدلر..................................................................................................................................................................69

    5-2- پیشینه مطالعات ...............................................................................................................................................70

    ورزش و شادکامی..........................................................................................................................................................76

    جمع بندی.....................................................................................................................................................................79

    فصل سوم: روش تحقیق

    1-3-نوع روش تحقیق.................................................................................................................................................81

    2-3-جامعه آماری........................................................................................................................................................81

    3-3-نمونه و روش نمونه‌گیری..................................................................................................................................81

    1-3-3-ملاک‌های انتخاب نمونه...............................................................................................................................82

    2-3-3-ملاک‌های حذف نمونه..................................................................................................................................82

    4-3-متغیرهای پژوهش..............................................................................................................................................83

    5-3 ابزار گردآوری اطلاعات ......................................................................................................................................84

    1-5-3-پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت.................................................................................86

    2-5-3-پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت............................................................................................................86

    3-5-3-پرسشنامه شادکامی آکسفورد.....................................................................................................................85

    6-3-شیوه ی اجرای پژوهش.....................................................................................................................................87

    7-3-ملاحظات اخلاقی................................................................................................................................................88

    8-3-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.........................................................................................................................88

    فصل چهارم: یافته های پژوهش

    1-4- یافته های توصیفی............................................................................................................................................90

    2-4- یافته های استنباطی.........................................................................................................................................93

    1-3-4- فرضیه اصلی پژوهش...................................................................................................................................94

    1-3-4- فرضیه اصلی پژوهش...................................................................................................................................95

    2-3-4- فرضیه های فرعی.........................................................................................................................................97

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    1-5-بحث و نتیجه گیری.........................................................................................................................................105

    2-5-تبیین های مربوط به فرضیه اصلی پژوهش...............................................................................................105

    1-2-5-تبیین یافته های مربوط به فرضیه اول پژوهش...................................................................................107

    2-2-5-تبیین یافته های مربوط به فرضیه دوم  پژوهش.................................................................................109

    3-2-5-تبیین یافته های مربوط به فرضیه سوم پژوهش.................................................................................111

    3-5-محدودیت ها و موانع پژوهش.......................................................................................................................114

    4-5- پیشنهاد های پژوهشی..................................................................................................................................114

    5-5- پیشنهادات کاربردی پژوهش.......................................................................................................................114

    پیوست ها

    پرسشنامه اطلاعات شخصی.....................................................................................................................................117

    منابع

    منابع فارسی................................................................................................................................................................132

    منابع لاتین..................................................................................................................................................................140

    چکیده انگلیسی..........................................................................................................................................................154

     

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                صفحه

    جدول 1-3طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل(برگرفته از دلاور، 1385)...................................81

    جدول(2-3): میانگین و انحراف معیار سن شرکت کنندگان به تفکیک گروه.................................................82

    جدول(3-3) فراوانی و درصد تحصیلات شرکت کنندگان به تفکیک گروه ها................................................82

    جدول(4-3) فراوانی و درصد طبقه اقتصادی اجتماعی شرکت کنندگان به تفکیک گروه..........................83

    جدول2-3 خرده مقیاس ها و نمره گذاری پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت..................84

    جدول3-3 پرسشنامه شامل 4 خرده مقیاس اصلی و یک دروغ سنج به شرح زیر است..............................85

    جدول4-3 خرده مقیاس ها و نمره گذاری پرسشنامه شادکامی آکسفورد......................................................87

    جدول 1-4 میانگین و انحراف معیار کیفیت زندگی، شادکامی و عزت نفس به همراه مولفه های آن ها به تفکیک گروه ها در پیش آزمون.................................................................................................................................91

    جدول 2-4 میانگین و انحراف معیار کیفیت زندگی، شادکامی و عزت نفس به همراه مولفه های آن ها به تفکیک گروه ها در پس آزمون...................................................................................................................................92

    نتایج کلی تحلیل مانوا..................................................................................................................................................93

    نتایج برونداد تحلیل واریانس تک متغیره متغیر های پژوهش...........................................................................94

    جدول(4-4-1-) نتایج تحلیل لوین، بررسی تساوی واریانس های دو گروه....................................................94

    جدول(4-4-2-) نتایج تحلیل باکس، بررسی تساوی کواریانس های دو گروه................................................95

    جدول 3-4 نتایج کلی تحلیل مانوا............................................................................................................................96

    جدول 4-4 نتایج برونداد تحلیل واریانس تک متغیره متغیر های پژوهش......................................................97

    جدول5-4 نتایج کلی تحلیل مانوا.............................................................................................................................98

    جدول 6-4 نتایج برونداد تحلیل واریانس تک متغیره متغیر های پژوهش......................................................99

    جدول 7-4 نتایج کلی تحلیل مانوا.........................................................................................................................100

    جدول 8-4 نتایج برونداد تحلیل واریانس تک متغیره متغیر های پژوهش...................................................101

    جدول9- 4 نتایج کلی تحلیل مانوا.........................................................................................................................102

    جدول 10-4 نتایج برونداد تحلیل واریانس تک متغیره متغیر های پژوهش................................................102

     

     

    فهرست شکل‌ها

    شکل 1-2-مدل چند جانبه هیجان ها ( واتسون و تلگن ، 1985 ).................................................................53

    منبع:

     

    منابع فارسی

    احمدی، عزت ا...؛ شیخ علیزاده، سیاوش؛ شیر محمدزاده، محسن. (1385). بررسی آزمایشی تأثیر ورزش برسلامت روانی دانشجویان. مجله حرکت، شماره 28، 19-29.

    آرگایل، مایکل. (1383). روان شناسی شادی. ترجمه مسعود گوهری انارکی و همکاران. چاپ دوم. انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.

    آقایی نژاد جان بابا، فرامرزی سالار، عابدی احمد. تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر عزت نفس دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 5 (118) :5-13 

    ام. هی وود،کاتلین-رشد و تکامل حرکتی در طول عمر ، چاپ نهم –مترجمین : مهدی نمازی زاد ومحمدعلی اصلان خانی (۱۳۸۷) –انتشارات سمت

    امیرتاش ع.، سبحانی نژاد م. و عابدی ا. (1385). مقایسه رشد اجتماعی دانش آموزان پسر ورزشکار و غیرورزشکار دوره راهنمایی تحصیلی. فصلنامه المپیک. 2، 61-53.

    امینی، ا (1390) ارتباط ابعاد شادکامی وکیفیت ورزش کردن دانش آموزان پسردبیرستانی. اولین همایش ملی شادکامی.

    انصاری جابری، علی.(1374) بررسی تأثیر برنامه ورزشی طراحی شده بر میزان عزّت نفس سالمندان ساکن در مجتمع خدمات بهزیستی و معلولین و سالمندان شهید هاشمی نژاد کهریزک.پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آموزش پرستاری. دانشگاه تربیت مدرّس، دانشکده علوم پزشکی، 1374

     انور الخلولی ، امین – ورزش وجامعه ، چاپ دوم – مترجم حمیدرضاشیخی ( ۱۳۸۳ )- انتشارات وزارت امورخارجه

    باقری، پیمان: «زنجیره اعتیاد در نوجوانان و جوانان»، نشر علم و ورزش، 1387

    برزو سمیرا، ارسطو علی اصغر، قاسم زاده رؤیا، زاهدنژاد شهلا، حبیبی عبدالحمید، لطیفی سیدمحمود. تأثیر تمرین های ورزشی هوازی بر کیفیت زندگی سالمندان مقیم سرای سالمندان شهرستان اهواز. مجله سالمندی ایران. 1390، 6 (19).

    بنائی،مهدی،(1384). ورزش واکسنی برای پیشگیری ازبیماریهاوناهنجاریها. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

    بیابانگرد، اسماعیل(1372). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران. انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

    پاول هنری‌ماسن؛ جروم کیگان؛ مترجم:مهشید یاسایی - نشر مرکز - 672 صفحه - وزیری - چاپ 2 سال 1370

    پروین، ‏ لارنس ای. روانشناسی شخصیت نظریه و تحقیق ‏ ؛ مترجمان محمدجعفر جوادی؛ پروین کدیور ‏تهران، ‎۱۳۷9

    تقوی،امید.(1385) . "بررسی وضعیت اجتماعی – اقتصادی وانگیزه های شرکت درورزش همگانی"،  پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه گیلان.

     توماس، ریموند –روانشناسی ورزشی،چاپ اول–مترجم: محمدحسین سروری (۱۳۷۰ )- انتشارات یگانه

    ثالثی محسن، جوکار بهرام. اثر ورزش و فعالیت بدنی بر میزان شادی زنان یائسه . مجله سالمندی ایران. 1390; 6 (20)

    جمشیدی، عالیه (1379)،"بررسی کیفیت زندگی کاری کارکنان مراکز توانبخشی روزانه دولتی بهزیستی استان تهران" پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    خوارزمی،ش(1386)،کیفیت زندگی وانقلاب دیجیتال. درج دروب گاه آینده نگر به نشانی www.Ayandehnegar.org :

    خیرجو اسماعیل، احدی حسن، جمهری فرهاد(1391). مقایسۀ سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت در بیماران زن مبتلا به آرتریت روماتوئید با زنان سالم و ارتباط آن با عوامل جمعیت‌شناختی.دانش و پژووهش در روان شناسی. 1. 1391; 13 (50) :6-6

    ذوالفقاری منش،خشایار. 1381. فصلنامه طب ورزشی. سال هفتم. شماره 78

    رمضانی نژاد،رحیم(1389)مقایسه کیفیت زندگی افرادشرکت کننده وغیرشرکت کننده درورزش همگانی. "تربیت بدنی و مدیریت ورزشی " زمستان 1389 - شماره 7 (علمی-پژوهشی). (18 صفحه - از 93 تا 110)

    س . رابرتس ،گلین و س .اسپسنک ،کوئن و ل . پمبرتن،سینتال-روانشناسی ورزشی ، چاپ اول- مترجمین: محمد کاظم واعظ موسوی و معصومه شجایی(۱۳۸۲) –انتشارات رشد

    سلطانی شال رضا، آقا محمدیان شعرباف حمید رضا، غنایی چمن آباد علی. اثربخشی ورزش بر سلامت عمومی، کیفیت خواب و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1392; 17 (4) :39-46.

    شاملو،سعید،(1372).بهداشت روان،ویرایش دوم،تهران،انتشارات رشد.

    شکوهی مقدم سولماز ، زیوری رحمان محمود ، لسانی مهدی ، بررسی نقش ورزش در سلامت روان و شادکامی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کرمان. فصلنامه سلامت و روان شناسی ،  شماره 3، پاییز 1390.

    شمس، ثریا. (1383)بررسی اثربخشی روش های القای خلق شامل تصویرسازی مثبت، خواندن جملات مثبت و ایجاد حالت خندان در افزایش میزان شادمانی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان. گزارش تحقیق. اصفهان: وزارت آموزش و پرورش.

    شیرسوار محمدحسن، امیرتاش علی محمد، جلالی شهین، کوشان محسن، کیوانلو فهیمه، سیداحمدی محمد. مقایسه اثربخشی دو روش بازتوانی همراه با ورزش و بدون ورزش بر کیفیت زندگی و عزت نفس افراد معتاد. 1. 1392; 20 (3) :292-301

    صدیق،سلمان(1385). "بررسی سبک زندگی دانش آموزان ورزشکارو غیرورزشکار شهررشت". پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه گیلان

    عابدی ، محمد رضا .( 1383) ، شادی در خانواده ، تهران ، انتشارات مطالعه خانواده ، چاپ اول.

    عبدالهی،ف.محمدپور،ع.(1385).بررسی کیفیت زندگی سالمندان مقیم درمنزل وسرای سالمندان در شهرستان ساری درسال1384.دومین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده درایران دانشکده شهید بهشتی،پژوهشکده خانواده.

    عبدلی ، بهروز ( ۱۳۸۶ ) –مبانی روانی واجتماعی تربیت بدنی وورزش،چاپ دوم–انتشارات بامدادکتاب

    عزیز آبادی فراهانی ، ابوالفضل ( ۱۳۷۳ ) –تربیت بدنی عمومی(۲) ،چاپ هشتم–تهران،انتشارات دانشگاه پیام نور

    علی پور، احمد؛ نوربالا ، علی. (1378) ، بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه تهران، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال پنجم ، شماره 1و2.

    فروم، اریک. (1375). هنر عشق ورزیدن. ترجمه عزت الله فولادوند. انتشارات مروارید، چاپ پنجم. تهران.

    قاسم پور عبدالله، جودت حیدر، سلیمانی معصومه، ژاله شعبانلو کیومرث. شادکامی به عنوان پیشگوی بهزیستی روانشناختی دانش‌آموزان پسر ورزشکار. تازه‌های علوم کاربردی ورزش. 1392; 1 (2) :25-32.

    کار، آ. (1385). روان شناسی مثبت. ترجمه پاشاشریفی، تجفی زند، چاپ اول، تهران:انتشارات سخن.

    کوشافر ، علی اصغر (۱۳۸۱) –اصول ومبانی تربیت بدنی،چاپ اول–انتشارات دانشگاه آزاداسلامی تبریز

    کوئن،بروس – درآمدی برجامعه شناسی،چاپ سیزدهم مترجم: محسن ثلاثی(۱۳۸۶) –انتشارات توتیا

    کارلسون، نیل آر.روان‌شناسی فیزیولوژیک.ترجمهیدکترمهردادپژهان. ارکان دانش. تهران.1380

    کشاورز،امیر.بررسی رابطه بین شادکامی، جزمیت-انعطاف پذیری و ویژگی های جمعیت شناختی در مردم شهر اصفهان،(1384) ،پایان نامه کارشناسی ارشد.

    کوزه چیان هاشم، نوروزی رسول،  سیدحسینی مرادی، حدیث. مقایسۀ عزت نفس و رضایت از زندگی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه تربیت مدرس مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهشکده تربیت بدنی) تابستان 1391 شماره 14

    گائینی ، عباس و رجبی حمید (۱۳۸۶) –آمادگی جسمانی،چاپ چهارم–انتشارات سمت

    گودرزی،محمود؛ حمایت طلب،رسول. مقایسه عوامل مربوط به شادکامی بین ورزشکاران رشته های انفرادی و تیمی دانشگاه تهران .پژوهش در علوم ورزشی. پژوهش در علوم ورزشی » تابستان 1386 - شماره 15 (علمی-پژوهشی). (10 صفحه - از 57 تا 66)

    مکی ماتیو، مترجم: مهرناز شهر آرای، رشد و افزایش عزت نفس، تهران، نشر آسیم،چاپ اول،1387، تهران.

    ملکی،ب؛محمد زاده،ح؛سید عامری،م؛زمانی ثانی،ج.(1390).بررسی رابطه عزت نفس و انگیزش پیشرفت در ورزشکاران موفق و ناموفق استان آذربایجان غربی.پژوهش در علوم توانبخشی،سال هفتم،شماره1

    منشئی،غلامرضا(۱۳۷۶)- روانشناسی تندرستی، چاپ اول- انتشارات غزل

    نائینیان ، م. ر. شعیری، م. ر. ، روشن، ر. صیدمحمدی، ک. و خامی، ز. (1384). مطالعه برخی ویژگی‌های روان سنجی پرسشنامه کیفیت زندگی(QOL) . دوماهنامه علمی – پژوهشی دانشور رفتار. دانشگاه شاهد. سال دوازدهم، دوره جدید، شماره 13.

    نشاط دوست، حمید طاهر(1388)،تعیین عوامل موثر در شادکامی کارکنان فولاد مبارکه، مجله علمی پژوهشی دانشگاه اصفهان، سال بیستم، شماره پیاپی 33،بهار.

    نصری، صادق(1389) فواید روان شناختی فعالیت جسمانی، بهمن ماه 1389، آکادمی ملی المپیک.

    نصیری، حبیب‌اله و جوکار، بهرام. (1385). معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در زنان. مجله پژوهش زنان. دوره 6، شماره 2، 176-157

    نور بخش،پ:ضرغامی،م:حسنی،س(1384).مقایسه جهت گیری ورزشی دانشجویان دختر و پسر ورزشکار رشته های انفرادی و گروهی شرکت کننده در هفتمین المپیاد ورزشی و رابطۀ آن با انگیزه های رقابتی.حرکت.شماره 3.ص ص 121-103.

    نوری، ع(1390)بررسی رابطه بین کیفیت زندگی مرتبط باتندرستی با سطح فعالیت بدنی شرکت کنندگان درورزش همگانی شهرگرگان[ نخستین همایش ملی دستاوردها ی جدیدعلمی درتوسعه ورزش). گرگان

    نیازی. م (1390). ارتباط بین سلامت روانی وشادکامی زنان شرکت کننده درورزش همگانی. همایش منطقه ای  سلامت زنان.

    نیازی،سیدمحمد. (1386). "بررسی وضعیت سلامت عمومی افرادشرکت کننده وغیرشرکت کننده در ورزش همگانی". پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شمال

    هاشمی جواهری سید علی اکبر، محمد رحیمی ناصر، سید احمدی محمد، کیوانلو فهیمه. بررسی تاثیر یک دوره تمرینات منظم ورزشی در آب بر کیفیت زندگی مردان سالمند.فصلنامه رستمینه. 1. 1390; 3 (4) :67-78.

    ولی زاده محمد و همکاران(1387)"فلسفه یوگ" ،انتشارات زرقلم ، چاپ سوم ،تهران

    ویلمور، اچ . ، جک و ال . کاستیل ، دیوید –فیزیولوژی ورزشی وفعالیت های بدنی،چاپ ششم- مترجمین : مینامعینی؛فرهادرحمانی نیا؛حمیدرجبی؛حمیدآقا علی نژادوفاطمه اسلامی (۱۳۸۶)-انتشارات مبتکران پیشروان .

    یزدانی،فضلاله. آزاد،حسین(1382) ،بررسی رابطه بین نگرش دینی،سبک مقابلهای وشادکامی دردختران وپسران دبیرستانی اصفهانی. مجله دانش وپژوهش درعلوم تربیتی. ش(5) 78-86.

    یعقوبی حمید، برادران مجید. همبسته های سلامت روانی: شادکامی، ورزش و هوش هیجانی. پژوهش های نوین روانشناختی تبریز سال ششم پاییز 1390 شماره 23

     

    منابع لاتین

    Aglamiş B1, Toraman NF, Yaman H. Change of quality of life due to exercise training in knee osteoarthritis: SF-36 and WOMAC.J Back Musculoskelet Rehabil. 2009;22(1):43-5, 47-8, 46. doi: 10.3233/BMR-2009-0219.

    American Heart Association (AHA) (2001). Heart and Stroke Facts. New York: American Heart Publication.

    Argyle,m,martin,m,lu,l.(1995).testing for stress and happiness:the role of social and cognitive factors. In c.d.spielberger and i.g.sarason(eds),stress and emotion (pp.173-87).washington:taylor and francis.

    Baghiani Moghadam MH, Ehrampoush MH. The principles of health. 1st ed. Yazd: Gheragh-e- danesh and Albab .pub; 2003.

    Bahrke, M.S., & Morgan, W.P. (1978). Anxiety reduction following exercise and mediation cognitive therapy and research. 2, 323-333.

     Baldwin, M. W.; Sinclair, L. (1996). "Self-esteem and 'if...then' contingencies of interpersonal acceptance". Journal of Personality and Social Psychology 71 (6): 1130–1141.

    Bandura, A. (1998). Health promotion from the perspective of social cognitive theory. Psychology & Health, 13, 623–649.

    Ben Macconville,"Revealed: nine ways to find your inner happiness",www.the costman.co.uk/inde:126272003.2003.

     Ben Mcconville ; “Revealed: nine ways to find your inner happiness” , www.thecostman.co.uk/inde.cfm?id: 126272003. 2003.

    Besharat MA, Abbasi QR, Shojaoldin S. The relationship between self-esteem and sport achievement amangfootball and wrestling athletes. University of Tehran Electronic Journals, Harakat 2002; 12: 31-44.

    Biddel, S. J. H., Boutcher S.H. & Fox K.R. (2000) Physical activity and psychological well-being.

    Biddle, S., & Mutrie, N. (1991). Psychology of physical activity and exercise. London: Springer –Verlage.

    Boyd KR, Hrycaiko DW. The effect of physical activity intervention package on the self-esteem of pre-adolescent and adolescent females. Adolescence 1997; 32(127): 693-708.

    Boyd KR, Hrycaiko DW. The effect of physical activity intervention package on the self-esteem of pre-adolescent and adolescent females. Adolescence 1997; 32(127): 693-708.

    Bruin de ,  Woertman  L , C. Bakker F, Oudejans R.(2009). Weight-Related Sport Motives and Girls’ Body Image, Weight Control Behaviors, and Self-Esteem. Sex Roles Volume 60, Numbers 9-10.

    Carr, Alan.,( 2003). Positive Psychology .Handbook of psychology. New York : runner-Routledge Press.

    Catherine De Maeyer,corresponding author Paul Beckers, Christiaan J. Vrints, and Viviane M. Conraads(2012)Exercise training in chronic heart failure. Ther Adv Chronic Dis. May 2013; 4(3): 105–117. doi:  10.1177/2040622313480382.

    Chadwick Jon, Tanni Grey Thompson (2005), “Physical activity strategy

    Charkazi A, Koochaki GM, Shahnazi H, Ekrami Z, Bahador E. Lifestyle of teachers working in Gorgan City in.2009. J Health Syst Res 2009; 6(3): 522-31.

    Cheng S. & Chan A. (2005). Measuring psychological well-being in the Chinese. Personality and Individual Differences. 38, 1307-1316.

    Clapp, et al. "Acute effects of thirty minutes of high intensity intermittent exercise on patients with chronic fatigue syndrome", Physical therapy, 1999. 79:8, pp:749-756.

    Cohen & L. Syme. Social support and health. Orlando, FL: Academic Press.

    Coopersmith, S. (1967). The Antecedents of Self-Esteem. New York: W. H. Freeman

    Coopersmith, S. (1967).The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman & Co.

    Costa,p.t.mccrae,r.r.(1980).influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being :happy and unhappy people. Journal of personality and social psychology,38,668-678.

    Costanza, R., Fisher, B., Ali, S. & et a1. (2007). Quality of life: an approach integrating opportunities, human needs and subjective well- being. Ecological economics 61, 267-276.

    Cox, Richard H. Sport psychology concepts and application MC, fifth edition 2002; (128, 129, 180, 181).

    David Leonhardt. "Investing as a sport? Money doesnot generally buy happiness", www. Power stress managment. com /articale.asp.section-id=4,article=80, 2002.

    Deeneve,k,m&cooper,h.m.(1998).the happy personality : a metaanalysis of 137 personality trits and subjective well-being. Psychology bulletin,124,197-229.

    Didie E R., Kuniega-Pietrzak T, Phillips K A.(2010) Body image in patients with body dysmorphic disorder: Evaluations of and investment in appearance, health/illness, and fitness Body Image.Volume7,Issue1,Pages66-69.

    Diener, E., & Diener, C. (1996). Most people are happy, Psychological science. 7, 181-185.

    Diener , E., Suh, E., Oishi, S. (1997). Recent finding on subjective well-being . Indian Journal of clinical Psychology.

    Diener,E.,Lucas,R.E & Oishi,S.(2002).  Subjective well – being. Journal of clinical psychology.24,25-41.

    Dilorenzo, et al. "Long-term effects of aerobic exercise on psychological outcomes" preventive Medicine 1999,28,pp: 75-85.

    Edington , N. , Shuman , R. (2004).Subjective well-being .Presented by continuity.Psychology Education,61,282-312.

    Elavsky S, McAuley E, Motl RW, Konopack JF, Marquez DX, Hu L, Jerome GJ, Diener E. Physical activity enhances long-term quality of life in older adults: efficacy, esteem, and affective influences. Ann Behavior Med. 2006 Oct; 30(2):138-45.

    Fava,G.A., Fatanelli,C., lazzaro,M., conti,S.,& Grandi, S. (1998).Well-being therapy a novel psychotherapeutic approach for residual symptoms of affective disorders. Psychological Medicine,28,475-480.

    Fei Zheng, Xianju Zhou, Changjong Moon, Hongbing Wang. Regulation of brain-derived neurotrophic factorexpression in neurons Int J Physiol Pathophysiol Pharmacol 2012;4(4):188-200

    Findlay LC, Bowker A. The link between competitive sport participation and self-concept in early adolescence: aconsideration of gender and sport orientation. J Youth Adolesc 2009; 38(1): 29-40.

    Fontine, K.R. (2007). Physical activity improves mental health. Journal of Physicians and Sports Medicine, 28:10.

    Fox, K. R. (2000a) Physical activity and mental health promotion: the natural partnership. International Journal of Mental Health Promotion., 2, 4-12 (38ref).

    Frisch, Ml, B. (2006) .Quality of life Therpy, New Jersey: John Wiley &sons pres.

    Ghafari F, Fatokian Z, Mazloom SR. The Effects of Croups Regular Training on Self-esteem in nurse student.Medical Sciences Babol University Journals 2007; 9(1): 52-7.

    Giacobbi, P.R., Jr., Hausenblas, H.A., & Frye, N.E. (2005). A naturalistic assessment of the relationship between personality, daily life events, leisure-time exercise, and mood. Psychology of Sports and Exercise, 6, 67-81.

    Graft , II, Lander, DM , The effect of exercise clinical depression resultingfrom mental illness :meta analysis , J Sport and Exercise Psychol , 2000 ,20,339–357.

    Greenberg, J., Solomon, S., Pyszczynski, T., Rosenblatt, A., Burling, J.,Lyon, D., & Simon, L. (1992). Assessing the terror managementanalysis of self-esteem: Converging evidence of an anxiety-bufferingfunction. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 913-922.

    Gucciardi, D., Gordon, S., & Dimmock, J. (2009). Towards an Understanding of Mental Toughness in American Football. Journal of Applied Sport Psychology, 20(3), 261-281

    Gucciardi, Daniel F., Gordon, Sandy., & Dimmock, James A. (2009). Developmental and preliminary validation of a mental toughness inventory for Australian football. Psychology of Sport and Exercise, 10, 201-209.

    Gutierrez,j,l,g,Jimenez,b,m,Hernandez,e,g,Puente,l.p.(2005).personality and subjective well-being : big five correlated and demographic variables. Personality and individual differences,38,1561-1569.

    Hajiran, H. (2006). Toward a quality of life theory: Netdomestic product of happiness. Dictators Research, 75, 31-43.

    Harper, J.M., Schaalye, B.G., & Sandberg, J.G. (2000).Daily hassles, intimacy and marital quality in later life marriages. The American Journal of FamilyTherapy, 28, 1-18, 3.

    Hayes,N,&Joseph.S.(2002).Big 5 correlates of three measures of subjective well-being.personality and individual differences.34,723-727.                                                                                               

    Hayes,s.d.,crocker,p.r.e,Kowalski,k.c.gender differences in physical self_ perception,global  self_ esteem and physical activity: evaluation of the physica self_perception profile model. Journal of sport behavior,(1999).vol.22,no.1.

    Headey,b&wearing,a.(1992).understanding happiness:a theory of subjective well-being .melbourne,Australia:Longman Cheshire.

    Hills,p&argyle,m.(2001).happeness,introversion-extroversion-extraversion and happy introvert. Personality and individual difference,30,595-608.issues and perspective.Londen:Nelson Thorenes.

    Howard, G. S. (1999). Sport psychology. The sport psychologist. 8: 262-270.

    Hughes, c., Hawange, B. K., J. E., Eisenman, L., et al. (1995). Quality of life is applied research: A review and analyses of emrical measures. American journal of mental retardation, 99,623-641.

    Ireson, J., Hallam, S. (2009). Academic self-concepts in adolescence: Relations with achievement and ability grouping in schools. Learning and Instruction, n 19 ,   201-213.

    Karnofsky, D. A. & Burchenal, 1. H. (1949). The clinical evaluation quality of life chemotherapeutic agents in corner. New York: Columbia university press.

    Kasghing H, Krautgartner M, Sartorius N, Gaebel W, Lopez JJ, Maj M, Quality of life: a new dimension in mentalhealth care, Psychiatry in society, Wiley, 2002, 171-85.

    Ketchian, Lionel (2006). Your keys to Happiness PK @ aol. com. The website www. Happiness club. Com.

    Kirkcaldy B.D , Shephard R. J. , Siefen R. G.(2002). The relationship between physical activity and self-image and problem behaviour among adolescents. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 37: 544–550. DOI 10.1007/s00127-002-0554-7.

    Knapen J, Vermeersch J, Van Coppenolle H, Cuykx V, Pieters G, Peuskens J (2007) The physical self-concept in patients with depressive and anxiety disorders 14(1): 31–6.

    Kolt, , G. Schofield, N. Kerse, N. Garrett and I. Ashton. Healthy steps: The effect of a primary care physical activity program on quality of life in low-active older adults. Journal of Science and Medicine in Sport. 2010, 12,  227-236.

    Kraut, R. (1979). Two conceptions of happiness. Philosophical Review, 87, 167-196.

    Kubota Y, Sasaki S. Aerobic exercise and self-esteem in children. J Behav Med 2002; 24(12): 127-35.

    Landers, D.M. (2005). The influence of exercise on mental health. http://www. Fitness. gov/mentalhealth.htm.

    Landers, D.M., Petruzzello, S.J. (1994). Physical activity fitness and anxiety, Champaign. IL: Human Kinetics Publishers.

    Larsen,Randy J.,&Diener,Edward. (1987). Affect intensity as an individualdifference characteristic: Areview. Journal of Research in Personality, 21, 1–39.

    Laurin, D. et al. (2001) Physical activity and riskof cognitive impairment and dementia in elderlypersons. Arch. Neurol. 58, 498–504.

    Lee C, Russell A. Effect of physical activity on well-being among older Australian women: Cross- Sectional and longitudinal analyses J psychosis Res 2003; 54(2): 155-160.

    Levy, S. S., & Levy, V. (2005). The exercise and self- esteem model in adult woman, the inclusion of physical acceptance.  Personality of Sport and exercise, 6(5): 571-584.

    Lewis GD, Shah R, Shahzad K, Camuso JM, Pappagianopoulos PP, Hung J, Tawakol A, Gerszten RE,Systrom DM, Bloch KD, Semigran MJ.Sildenafil improves exercise capacity and quality of life in patients with systolic heart failure and secondary pulmonary hypertension.Circulation. 2007 Oct 2;116(14):1555-62. Epub 2007 Sep 4.

    Lmbert, M. & Naber, D. (2004). Current issues in schizophdria: over view of patients acceptability, functioning capacity and quality of life. eNS drugs (suppI2).18,5-17

    Lowther.J. Lane.A. &Lane. H. (2002). Self-Efficacy and Psychological Skills during the Amputee Soccer World Cup, the Online Journal of Sport Psychology, August 2002 Volume 4, Issue 2.

    Lykken,d&tellegen,a.(1996).happinessis a stochastic phenomenon.psychology science,7,180-189.

    Lyumbomirsky, S. Sheldon, K. M. (2005). Achieving sustainable new happiness: Prospects, practice and prescriptions. in P.A., Linley, & S. Joseph. Positive psychology.

    Mac. Donald, D.G., and Hodgdon, J.A. (1991). “The psychological effects of aerobic fitness training: research and theory”. New York, springer – verlag.

     Magnus, K.; Diener, E.(1991)A Longitudinal Analysis of Personality, Life Events, and Subjective Well-Being. 63rd Annual Meeting of the Midwestern Psychological Association, 1991, Chicago, USA.

    Martinsen , Egil ,W & et al, Comparing aerobic with nonaerobic forms ofexercise in the treatment of clinical depression , Comprehensive Psychiatry ,Volume 30,Issue 4, 2004,Pages324 –333.

    Martinsen EW. Physical activity in the prevention and treatment of anxiety and depression. Nord J Psychiat 2008: 62 Suppl 47: 25-9.

    Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. New York, Harper & Row, 2nd Edition, (First Edition 1954).

    McAuley E, Elavsky S, Motl RW, Konopack JF, Hu L, Marquez DX. Physical activity, self-efficacy, and self-esteem: longitudinal relationships in older adults. Journal of Gerontology Behavior Psychology Science. 2005, 60(5):P268-75.

    Moksnes U.K., Moljord I.E.O., Espnes G.A. & Byrne D.G. (2010). Leisure time physical activity does not moderate the relationship between stress and psychological functioning in Norwegian adolescents. Mental Health and Pysical Activity. 3, 17-22.

     Musanti R  .   A study of exercise modality and physical self-esteem in breast cancer survivors. Med Sci Sports Exerc. 2012 Feb;44(2):352-61. doi:

     10.1249/MSS.0b013e31822cb5f2

    Myers,d.g.The Pursuit Of happiness:Who is happy – Why.(2002).Morrow and co.

    Myers,d.g&diener,e.(1995).who is happy? Psychological science,6,10-19.

    Nejat S, Montazeri A, Holakouee K, MohammadK, Majdzadeh R. Psychometric properties of theIranian interview-administered version of theWorld Health Organization's Quality of LifeQuestionnaire (WHOQOL-BREF): a populationbasedstudy. BMC Health Serv Res2008; 8: 61. [Farsi]

    Norvell. N.,  Belles.  D, "Psychological and physical benefits of circuit weight trouning in law enforcement personal"  J- Consult – Clinical – psychology, 1998, 12 , p: 89.

    Nourbakhsh P, Hassanpour GhR. A comparison of self-esteem and self-concept between school male studentathletes and non-athletes from educational districts in Ahwaz and investigate their relationships with the students'academic achievement. Harakat journals 2004; 21: 19-32.

    Oncu J, DurmazB. Short-term effects of aerobic exercise on functional capacity, fatigue and quality of life in patients with post-polio syndrome. Clinical Rehabilitation 2009;23(4):155-163.

    Org / tem plates / story. 5295168.

    Parker J., Scott J. Strath, and Ann M. Swartz. Physical Activity Measurement in Older Adults: Relationships With Mental Health. Journal of Aging and Physical Activity, 2008, 16, 369-380.

    Pate RR, Health GW, Dowda M, Trost SG. Associations between physical activity and other health behaviors in a representative sample of U.S. adolescents. Am J Public Health 1996; 86(11): 1577-81

    Patterson, L. C. (1977). Self-esteem in youth and factors relating to overall self-esteem.Dissertation Abstracts International, 40(6). (AAT MQ66719)

    Peluso MAM and De Andevade LHSG. Physical activity and mental health: The association between exercise and mood. CLINTCS 2005; 60: 61 -70.

    Phillips, D. (2006). Quality of Life .( Concept, Policy. And Practice) Routledge Press.

    Phipps WJ, Monahan FD, Monahan JK, Marek JF, Neighbors M. Medical-surgical nursing: health and illnessperspectives. 7th ed. Philadelphia: Mosby; 2003.

    Plante Thomas. G, Robin Judith , " phtsical fitness and enhanced psychological health", Current psychology – Research and review, 2006 , 21,  pp:36-39

    Pronk , Np, Course. SF, Rohack, JJ," Maximal and acute mood response in women", J – physiology – Behavior,  2005, 27, pp: 56-62.

    Rasmussen Martin. Psychological benefits of exercise in children and adolescents Master of Science in Health, Organization and Communication Psychology Department of Psychology

    Rasmussen, Martin; Laumann, KarinThe role of exercise during adolescence on adult happiness and mood.Leisure Studies, Volume 33, Number 4, 4 July 2014, pp. 341-356(16).

    Richardson CR, Foulkner G, Mcdevitt J, skrinar GS, Hutchinson DS, piette JD. Integrating physical activity into mental health services for persons with serious mental illness. American psychiatric Association psychiatry Serv 2005; 56 (3): 324 – 31.

    Riley, E., & Start, K. B. (1995). The effect of physical practice on personality trait. Australian Journal of psychical Education, 20: 13-16.

    Robazza, Claudio, &Bortoli, Laura. (2007). Perceived impact of anger and anxiety on sporting performance in rugby players. Psychology of Sport and Exercise, 8, 875-890.

    Roland Melin, Kerstin S. Fugl-Meyer and Axel R. Fugl-Meyer From the Department of Neuroscience, Rehabilitation Medicine, Uppsala University, Sweden J Rehabil Med 2003; 35: 84–90

    Ryan, R, & Deci, E. (2001). On happiness and human potentials: a review of research on hedonic and eudemonic well- being. Annuall review of psychology. 52, 141-66.

    Ryff, C.D & Singer. B.(l998).The contours of positive human health. Psychology Inquiry. 9 ,1- 28.

    Sackheim, H.A. (1983). Self-deception, self-esteem, and depression: The adaptive value of lying to oneself. In J. Masling (Ed.), Empirical studies of psychoanalytic theories (Vol. 1, pp. 101-157). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

    Salmon, p. (2000). Effect of physical exercise on anxiety, depression and sensitivity to stress: A unifying theory. Clinical psychology Review. 21: 53-61.

    Sanglache B. The study of effectiverehabilitation services on Quality of life MSpeople. These is of MA rehabilitation university.1384.

    Saxena, S. & O'connell, K. (2002). A commentary cross- cultural quality of life assessment at the end of life. Geromologist 42,81-85.

    Setkowicz, Z. & Mazur, A. (2006). "Physical Training Decreases Susceptibility to Subsequent Pilocarpine-Induced Seizures in the Rat". Epilepsy Research, in Press.

    Smith, Tovia, (2007). Finding happiness in Harvard classroom. http:// www. Npr.

    Solomon, S., Greenberg, J., & Pyszczynski, T. (1991b). Terror managementtheory of self-esteem. In C.R. Snyder & D. Forsyth (Eds.),Handbook of social and clinical psychology: The health perspective(pp. 21-40). New York: Pergamon Press.

    Sonstroem, J.C. (1978). Physical estimation and attraction scales: rational and research. Medicine and scienes in sports, 10, 97-102, Medline.

    Sonstroem, J.C. (1978). Physical estimation and attraction scales: rational and research. Medicine and scienes in sports, 10, 97-102, Medline.

    Spilker, B. (1996). Quality of life and pharmacoecomonics in, clinicaltrials (2 nd ed). New Yark: Lippincott- Raven press.

    Stubbe J, Demoor M. The association between exercise participation and well-being. Preventive Medicine.2007;44(1):148-152.

    Taylor &  Et  Al (1994) Affects of Adjunctive Swedish massage And Vibrations Therapy on Short-Term Postoperative Outcomes. Vole; 27:314-26

    Tetlie T, Eik-Nes N, Palmstierna T, Callaghan P, Nottestad JA. The effect of exercise on psychological and physical health. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv 2008; 46(7): 38-43.

    Thel Well, R. C., Greenles, L. A. (2003). Developing comptative enduranc performance using mental skills training. The Sport Psychology, 17, 318-37.

    Tokuyama, W. et al. (2000) BDNF upregulationduring declarative memory formation in monkeyinferior temporal cortex. Nat. Neurosci. 3, 1134–1142

    Valliant GE.(1993) Adaptive mental mechanisms:their role hn a psychology. Ampsychol:55:39-98

    Veitch, Jenny et al(2010).Mental health and physical activity among adolescents. DEAKIN UNIVERSITY.

    Vennhoven, R. (1996). The greatest happiness principle. Happiness as a policy aim. Positive psychology in practice. Chichester, Wilely.

    Visovsky, C. D., C. (2005) Exercise and cancer recovery. Online Journal of Issues in Nursing, 10.

    Wang F, Orpana HM, Morrison H, de Groh M, Dai S, Luo W.Long-term association between leisure-time physical activity and changes in happiness: analysis of the Prospective National Population Health Survey. Am J Epidemiol. 2012 Dec 15;176(12):1095-100.

    Waterman, A. S. (1990). The relevance of Aristotle's conception of eudaimonia for the psychological study of happiness. Theoretical and Philosophical Psychology, 10, 39-44

    Watson ,D.(2000). Mood and temperament. New York: Guilford.

    Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.

    Weinberg, RS Gould, D. (1995). Foundations of sport and exercise psychology. Human Kinetics.

    Whitelaw, Swift, Goodwin &Clark,(2008). Physical Activity and Mental Health: the role of physical activity in promoting mental wellbeing and preventing mental health problems. Published by NHS Health Scotland.

    WHO quality of life group. (1998). World health organization quality of life survey- abbreviated version: Author.

    World Population Prospects: The 2006 Revision Department of Economic and Social Affairs Population Division.. Musanti R  .   A study of exercise modality and physical self-esteem in breast cancer survivors. Med Sci Sports Exerc. 2012 Feb;44(2):352-61. doi: 10.1249/MSS.0b013e31822cb5f2.

    Wu, Ping. (1998). Goal structures of materialists vs. non-materialists: Theeffects of TV exposure on materialism and the relationship between materialismand happiness. Unpublished doctoral dissertation, CommunicationsDepartment, University of Michigan, Ann Arbor.


موضوع پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , نمونه پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , جستجوی پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , فایل Word پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , دانلود پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , فایل PDF پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , پروژه درباره پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر بخشی ورزش بر میزان عزت نفس ، شادکامی و کیفیت زندگی جوانان

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  رشته مديريت دولتي گرايش  منابع انساني زمستان 1391 هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه‌ي بين کيفيت زندگي کاري با مديريت ارتباط با مشتري در

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A)) گرایش روان شناسی عمومی چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی، معنای زندگی، تصویر بدنی و سلامت روان در دو گروه زنان یائسه و غیر یائسه با تاکید بر میزان تحصیلات آنان صورت گرفته است. روش بررسی: در پژوهش علی مقایسه ای حاضر، جامعه آماری شامل کلیه زنان یائسه و عیر یائسه منطقه 5 شهرتهران(1393) بود. نمونه آماری شامل 179 نفر که از ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته روانشناسي گرايش عمومي شهريور 1393 چکيده هدف: پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش تاب آوري، خودکارآمدي و اميدواري در پيش بيني شادکامي دانش آموزان

پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده چکیده: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه ی منابع شناخت خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی انجام شد.نوع مطالعه از نوع مطالعات آزمایشی می باشد.جامعه ی آماری افراد تحت باز توانی در مرکز کامرانیه تهران از بخش های بیمارستان روانپزشکی رازی بودند.از طریق نمونه گیری هدفمند تعداد 30نفر انتخاب شده و در دو گروه آزمایش ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(.M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان کارخانه قند اقلید چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان کارخانه قند شهرستان اقلید بود. نمونه این پژوهش شامل170 نفر از کارکنان بودند که به صورت تصادفی ساده از بین کلیه کارکنان انتخاب و ...

دانشکده علوم انسانی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: مدیریت ورزشی چکیده هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه بین استرس شغلی و کیفیت زندگی مربیان شهر شیراز می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مربیان مرد به تعداد 2069 و زن به تعداد 1297 بود که از این بین بر اساس جدول حجم نمونه مورگان و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی روان‌شناسی تربیتی چکیده بررسی رابطه هوش عاطفی و هوش اخلاقی با کیفیت زندگی: نقش واسطه ای همدلی پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری همدلی در رابطه بین هوش عاطفی و هوش اخلاقی با کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی93-92 مشغول به تحصیل بودند در مقطع کارشناسی صورت پذیرفت. این پژوهش شامل 298 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مشاوره گرایش شغلی چکیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعارض کار-خانواده و کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان شرکت گازسوزان نجف­آباد بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را 1200 نفر از کارکنان شهرک صنعتی نجف­آباد در سال 1392 تشکیل می­داد. از میان این تعداد نمونه­ای به حجم 300 نفر با استفاده ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش بازرگانی داخلی چکیده با توجه به توسعه فضای رقابتی میان چالش جلب رضایت مشتری و ایجاد وفاداری بیشتر، تداعی می‌کند شرکت ها و سازمان ها با توسل به استراتژی های جدید بازاریابی در جهت جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان شان باشند. یکی از راهبردهای نیل به این هدف، راهبرد بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری است. موضوع کیفیت زندگی کاری و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)گرایش: صنعتی و سازمانی نقش واسطه‌ای عزت نفس سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی با سازگاری شغلی در کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس به‌وسیله:‌ مسلم دمیری چکیده هدف از این پ‍ژوهش بررسی نقش واسطه ای عزت نفس سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی با سازگاری شغلی کارکنان بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری ...

ثبت سفارش