پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی

word 218 KB 30005 116
1393 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •  پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده

    چکیده:

    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه ی منابع شناخت خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی انجام شد.نوع مطالعه از نوع مطالعات آزمایشی می باشد.جامعه ی آماری افراد تحت باز توانی در مرکز کامرانیه تهران از بخش های بیمارستان روانپزشکی رازی بودند.از طریق نمونه گیری هدفمند تعداد 30نفر انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند.برای گروه آزمایش جلسات مشاوره گروهی اجرا گردید.به منظور تحلیل نتایج در سطح توصیفی از شاخص های میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی برای مقایسه نمرات ابراز وجود دو گروه آزمایش و کنترل از آزمون تی تفاوت(t-different) استفاده شد.تحلیل نتایج نشان داد که مشاوره گروهی به شیوه منابع شناخت خود برای افزایش ابراز وجود معتادان در  حال باز توانی در سطح P<0.01 معنادار است.

    کلید وازه ها:مشاوره گروهی-منابع شناخت خود-ابراز وجود-باز توانی

    Abstract

    This study was to examine the effectiveness of group counseling based on self knowledge recourses on increasing assertiveness addicts in rehabilitation performed. Type of the study is experimental. Statistical population was patients undergoing rehabilitation at the Tehran Kamranye center of Razi Psychiatric Hospital. 30 individuals were selected through purposive sampling in experimental groups and control group. For the experimental group counseling sessions were performed. To analyze the results in the descriptive level mean and standard deviation were used and in inferential statistics level to compare the assertiveness both control and test T-difference (t-different) was used. The analysis showed that group counseling practices to increase their understanding of assertiveness addicts in rehabilitation at the level of P <0.01 was significant.

    Keyword (s): The group counseling – self-knowledge resources - assertiveness – rehabilitation

    یکی از مشکلات  اساسی که جامعه امروزی با آن مواجهه است مسئله اعتیاد می باشد. بطوریکه امروزه اعتیاد بعنوان یکی از مشکلات جدی در سلامت جسمی، روانی و اجتماعی است . این  روند ضربات قابل توجهی بر بنیادهای اخلاقی، اقتصادی ، و اجتماعی یک جامعه  وارده می نماید  و باعث می شود که از درون به فساد و انحطاط  کشیده شود .  بعبارت دیگر هیچ جامعه ای از این معضل  بطور کامل  مصون  نیست ( کجباف، 1390). مهم ترین عوارض روانی اعتیاد عبارتند از : افسردگی، اضطراب، فراموشی، روان پریشی و اختلالات مغزی، لیکن ازمشکلات اجتماعی ناشی از اعتیاد می توان از جرائمی مثل سرقت، فحشا و خشونت، افزایش مشاغل کاذب و کاهش کارآیی و تعداد بسیار زیادی خانواد ه های آشفته یا از هم گسیخته نام برد.(سازمان بهداشت جهانی[1]،2004) . این مشکلات با توجه به تعداد معتادان نیازمند توجه جدی می باشد.آمار اعتیاد در طی سال های  اخیر طبق مطالعات انجام شده در نوسان بوده است به گونه ای که در سال1390،این بر آورد در جمعیت 15 تا64 سال(طبق سرشماری سال1358 که معادل50 ملیون نفر بود)تعداد معتادان یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار نفر اعلام شد.(صرامی وقربانی،1392).برخی  از گزارش های ارائه شده در کشور ما شمار مصرف کنندگان مواد را  نزدیک به 8/1 تا 3/3 میلیون نفر اعلام کرده اند.(پژوهشگاه جهاد دانشگاهی1389). عوامل متعددی با اعتیاد در ارتباط  می باشد  مثل عوامل ژنتیکی، نوروبیولوژیکی، اجتماعی (مانند خانواده و محیط زندگی)،عوامل روانی و شخصیتی که  می توان  از آنها نام برد.(کیانی پور،1390).  در این بین به اعتقاد هانسن عوامل شخصیتی یکی از مهم ترین عوامل می باشد.(هانسن[2]،2001 ، نقل ازدوستیان و اعظمی1391). یکی از عوامل  مهم شخصیتی ابراز وجود می باشد. ابراز وجود عبارت است از توانایی فرد برای دفاع از خود و توانایی "نه گفتن"به تقاضاهایی که فرد نمی خواهد انجام بدهد.(زرگر و نجاریان1387).

                                                                                                                                                                          

    تحقیات انجام شده نشان داده اند که  این متغیر رابطه نزدیکی با گرایش به مواد دارد، بطوریکه این مطالعات نشان داده اند  که بین کمبود این مهارت و بروز اعتیاد رابطه معکوس وجود دارد. (فرانکن[3]1384 ؛ حاج حسنی،1390؛ دلاور و رشید،1383؛ ملک پور و قربانی، 1383).

    در بحث درمان اعتیاد نیز،روش های متعددی برای درمان اعتیاد به مواد وجود دارد در حال حاضر بیشترین تا کید بر روی درمان های نگهدارنده متمرکز است.که پایه اصلی این درمان ها درمان دارویی می باشد. در سال های اخیر تمرکز صرف بر روی این درمان ها باعث شده است تا موفقیت چندانی به دست نیاید.(ریماز،1388) به نظر می رسد  بسیاری از معتادان دچار عود می شوندبنابراین استفاده از درمان های روانی و اجتماعی در کنار این درمان ها جایگاه و اهمیت خود را نشان داده است.(دباغی،اصغرنژاد1387 نقل از کمرزین1390)یکی از رواندرمانی های نسبتا جدیدرواندرمانی های مبتنی بر منابع شناخت خود می باشد( یونسی ، 1382) که بر گرفته از از کارهای یونگ [4]و شونمن [5]( 1984) می باشدکه به نظرمی رسد بتواند در بهبود این افراد موثر باشد.

     

     

     

     

     

     

    بیان مسئله:

    اعتیاد به مواد مخدر و روانگردانها ، از معضلات اجتماعی، اقتصادی و سلامت عمومی قرن حاضردر تمام دنیا است (زرگر،1390). اعتیاد یکی از بزرگترین معضلات جامعه ی بشری است که نه تنها موجب اختلالات رفتاری و اجتماعی می گردد ،  بلکه با تأثیر بر جنبه های مختلف سلامت جسمی، خسارات مالی هنگفتی را بر فرد، خانواده و جامعه وارد می سازد (سخاوت1383).  اعتیاد به دلیل ماهیت پیشرونده اش در همه ی ابعاد زندگی، سلامتی افراد را به خطر انداخته و آثار سوء آن بر سلامت روانی، جسمانی، اجتماعی ، هیجانی، معنوی و شناختی فرد به وضوح قابل مشاهده است (زینالی،1386).

     از دیدگاه روانشناختی، افراد سوء مصرف کننده ی مواد،  یک ویژگی شخصیتی آسیب پذیر دارند (نعامی و زرگر1387). از جمله عوامل شخصیتی عزت نفس می باشد. عزت نفس پایین، خودکارآمدی پایین ، برای مقابله با حوادث روزانه زندگی می تواند مقدمه ایجاد اعتیاد یا از نتایج اعتیاد باشد (بیابانگرد،1384). عزت نفس همان ارزیابی نفس است که بر طبق معیارهای فردی خاص صورت می پذیرد و هر فرد نقش آن معیارها را در تعیین ارزش انسانی خود بسیار مهم تلقی می کندو در نهایت زیاده روی در مصرف مواد و اعتیاد می تواند دلیل و پیامد از دست دادن عزت نفس باشد(نوحی،1389) . در این شرایط پناه بردن به مواد مخدر تصمیمی غلط است ، زیرا اگرچه در کوتاه مدت احساس بهتری در فرد به وجود می آورد، اما پیامدهای آن در بلند مدت معمولاً مسأله را وخیم تر می کند(ملا زاده،1388). عزت نفس بالا باعث می شود تا فرد در برابر قضاوت های دیگران مقاوم باشد.

    تئوری آسیب پذیری در مقابل قضاوت دیگران ،اعتقاد دارد هر فردی در مقابل نظرها و عقاید مردم آسیب پذیر است، مگر این که اعتقاد راسخی به توانایی و ارزش های خود داشته باشد . این گونه افراد محکوم به زندگی کردن به نحوی هستند که رضایت مردم را همواره جلب کنند (نوحی،1389).  عزت نفس بالا موجب می شود تا افراد در زمان مواجه شدن با مشکلات زندگی و در زمان رویارویی با حوادث و بحرا ن ها کمتر احساس  ناتوانی و دلسردی کنند(مسعود نیا،1388) . به بیان ساد ه تر عزت نفس عبارت است از میزان ارزشی که فرد برای خود قایل است (ناتانیل،1998). ایجاد حس بی ارزشی و بی کفایتی در دوران بزرگسالی ، منجر به کاهش اعتماد به نفس می شود، که این عوامل نقش مهمی در شروع اعتیا د دارند.(بیگدلی،1391).  در واقع ،داشتن عزت نفس بالا برای یک خوداثرمندی سالم و قوی ضروری است . عزت نفس و خودکارآمدی بالا باعث افزایش تلاش، پشتکار و انگیزش فرد می شوند و از مؤثرترین عوامل تعیین کننده عملکرد افراد بویژه در کنترل، پایش و پیگیری برنامه های درمانی مددجویان وابسته به مواد مخدر است (نوحی،1389).

    از طرف دیگر عزت نفس رابطه مستقیمی با ابراز وجود دارد(عباسی نیا،1387).یکی از عوامل شخصیت  در گرایش به اعتیادعدم ابراز وجود و مشکل در قدرت نه گفتن می باشد (حاج حسنی،1390). ابراز وجود باعث افزایش عزت نفس،بیان منطقی افکار و احساسات، کاهش اضطراب،بهبود مهارت های اجتماعی-ارتباطی و ملاحضه حقوق دیگران و در عین حال گرفتن حق خود شده و در نهایت منجر به افزایش میزان رضایت از زندگی و شادکامی می شود (آند[6]،1995). هم چنین بین رفتار غیر جرات ورزانه با تر س های اجتماعی،اضطراب اجتماعی، پرخاشگر ی های درونی (نظیر انتقاد افراطی از خود و احساس کمرویی، فقدان اعتماد به نفس و عزت نفس پایین،) رابطه وجود دارد(عباسی نیا،1387). از طرف دیگر بین رفتار غیر جرات ورزانه با رفتارهای مستقل، خودبسندگی اجتماعی، اعتماد به نفس و عزت نفس بالا، رابطه منفی وجود دارد(همان منبع).  افراد معتاد به دلیل ضعف ابراز وجود دچار نوعی تنش درونی و اضطراب شدید هستند(خاکباز،1392).  افزایش ابراز وجود باعث می شود تا فرد قاطعانه رفتار کند و مسئولیت پذیر شود (آند،1995). طبق تحقیقات انجام شده ضعف ابراز وجود باعث افزایش گرایش به مواد می شود. بنابراین روش های مختلفی در سال های اخیر برای افزایش ابراز وجود، ابداع شده است. آموزش مهارت های اجتماعی، روش های مصون سازی، درمان های شناختی و ... از ان جمله اند. روان در مانی مبتنی بر منابع شناخت خود حوزه نسبتا جدیدی است که در افزایش ابراز وجود موثر می باشد.(یونسی،1382)از آنجا که تعادل انرژی، انتروپی و ترمودینامیک در افراد معتاد سطح انرژی  متعادل نیست، بسیاری از مشکلات می تواند پیش بیاید. اگر سطح انرژی بیشتر در پسخوراند اجتماعی جریان یابد، فرد دهن بین، تلقین پذیر و دارای اعتماد به نفس پایین می شود. اگر مقایسه اجتماعی بیشترین انرژی را به خود اختصاص دهد،فرد افسرده و دارای حس بی ارزشی می شود. حال با توجه با اینکه روان درمانی مبتنی بر منابع شناخت خود در متغیرهایی مثل عزت نفس،رضایت زناشویی،نگرش مثبت به اعتیاد(یونسی،2004)تاثیر بسزایی داشته است،

    با توجه به مشکلات عدیده ی معتادان به نظر می رسد که ابراز وجود عنصر مهمی برای درمان و کمک به این افراد باشد.بنابر این روان درمانی مبتنی بر منابع شناخت خود، به نظر می رسد که بتواند با متعادل  کردن سطح انرژی، باعث افزایش سلامت روانی و ابراز وجود شود،می توان گام مهمی برای کمک به این افراد برداشت.مثلا با کاهش پسخوراند اجتماعی اضافی،می توان اعتماد به نفس را در فرد افزایش داد.این افزایش اعتماد به نفس نیز ممکن است در افراد معتاد باعث افزایش ابراز وجود و قدرت "نه گفتن" شود که به نوبه خود در کاهش گرایش به مواد موثر است.از طرفی چون ابراز وجود رابطه مستقیمی با عزت نفس دارد،افزایش ابراز وجود از طریق رواندرمانی مبتنی بر منابع شناخت خود،ممکن است باعث افزایش حس ارزشمندی و عزت نفس در معتادان شود.حال با توجه اینکه از طریق روش های خودمتمایز سازی،گشتالت درمانی،آموزش گروهی، درمان التقاطی (بازساخت دهی شناختی و مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری)، آموزش مهار ت های اجتماعی، مهارت های خودآگاهی، آموزش ایمن سازی در برابر استرس، می توان ابراز وجود را افزایش داد(پیر ساقی،نظری،1393) و با توجه به موارد فوق که بیانگر مشکلات افراد معتاد بوده و اینکه از طریق روان درمانی مبتنی بر منابع شناخت خود می توان متغیرهایی مانند عزت نفس را افزایش داد، آیا  این روان درمانی می تواند برای درمان افراد معتاد در کنار درمان های دارویی کمک کننده باشد و باعث افزایش ابراز وجود شود.

     

     

     

     

     

     

     

    اهمیت و ضرورت مسئله:

    اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم ترین مشکلات جامعه می باشد،که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه می باشد.از بین رفتن بهره وری،انتقال بیماری های عفونی،ایجاد مشکلات خانوادگی و اجتماعی،افزایش جرم و کاهش کیفیت زندگی فرد،از آن جمله اند. (سخاوت،1383).روان در مانی مبتنی بر منابع شناخت خود  حوزه نسبتا جدیدی است که ممکن است بتوان با توجه به مزیت های آن در درمان اعتیاد از آن سود برد. در این روان درمانی، پرفسور  یونگ دو اصل را در رابطه با شخصیت بیان کرده است که شاید اشاره به آنها در مقوله شناخت خود مفید باشد.اصل تعادل و اصل انتروپی[7] که از ترموداینامیک [8]گرفته شده است در مورد روان و شخصیت انسان نیز به کار می رود.( مدی[9]،1996 نقل از یونسی،1382) .بر اساس اصل تعادل انرژی روانی تمایل دارد که به طور متعادل که در رابطه با هر فکر و عقیده ای به طور مساوی در شخصیت انسان توزیع شود.بر اساس اصل انتروپی اگر انرژی روانی در یکی از سطوح روان و شخصیت بیش از اندازه باشد تمایل دارد که انرژی خود را به نفع سایر قسمتهای روان از دست بدهد. (یونگ،1960). بنابراین در منابع شناخت  خود سلامتی زمانی حاصل میشود که انرژی روانی به طور مساوی در بین سه مقیاس خود مشاهده گری-پسخوراند اجتماعی-و مقایسه اجتماعی توزیع شود. اگر این توزیع  به طور مساوی نباشد،باعث به وجود آمدن شخصیت کاریکاتوری میشود.مثلا اگر سهم پسخوراند اجتماعی بیشتر شود با شخصی سر وکار خواهیم داشت که دهن بین و دارای اعتماد به نفس پایین خواهد بود.(یونسی،1382). بنابر اصل تعادل انرژی، انتروپی و ترمودینامیک نیز می توان نتیجه گرفت سطح انرژی در افراد معتاد متعادل نیست. اما با توجه به مزیت های روان درمانی مبتنی بر منابع شناخت خود می توانیم با افراد معتاد کار کرده و تعادل انرژی روانی را در آن ها متعادل کنیم.اگر موفق به متعادل کردن انرژی روانی در این افراد شویم،می توانیم باعث افزایش ابراز وجود و قدرت نه گفتن،افزایش حس خود ارزشمندی،افزایش اعتماد به نفس،کاهش افسردگی و افزایش حس معنا در این افراد شویم.مثلا اگر سطح انرژی بیش از اندازه در پسخوراند اجتماعی را پایین بیاوریم،شخص خواهد توانست کمتر تحت تاثیر نظرات دیگران باشد و تقاضای دوستان ناباب را برای شروع مصرف را نادیده گرفته و بیشتر به توانایی ها و نقاط قوت خود بیاندیشد.به این ترتیب حس گرایش به مواد در شخص بسیار کمتر خواهد شد.یا اگر بتوانیم انرژی بیش از اندازه را درمقایسه اجتماعی کاهش دهیم و به تعادل برسانیم،فرد دارای حس ارزشمندی خواهد شد و کمتر  به مقایسه خود با یک شخص بالاتر از خود خواهد پرداخت،که این مسئله به نوبه خود باعث کاهش ناراحتی خواهد شد. بناابراین این روان درمانی ممکن است بتواند برای درمان افراد معتاد در کنار درمان های دارویی کمک کننده باشد.به عبارت دیگر با توجه به مشکلات مرتبط با اعتیاد از جمله افسردگی، اضطراب، فراموشی، روان پریشی و اختلالات مغزی، و مشکلات اجتماعی از قبیل سرقت، فحشا و خشونت، افزایش مشاغل کاذب و کاهش کارآیی و تعداد بسیار زیادی خانواد ه های آشفته  و از هم گسیخته و با توجه به تعداد معتادان بر طبق آمار اعتیاد در طی سال های  اخیر ( نزدیک به 8/1 تا 3/3 میلیون نفر )این حوزه نیازمند توجه جدی می باشد.بنابراین رویکرد مشاوره ای منابع شناخت خود می تواند در راستای کاهش تعداد معتادین و مشکلات مذکور،کمک کننده و راهگشا باشد.

     

    [1] World Health Organization: WHO

    [2]  Hansen

     

    [3] Feraken

    [4] Yung

    [5]Shoonman

    [6] Aund

    [7] Antropy

    [8] Termodynamic

    [9] Madi

  • فهرست:

     

     

    فصل اول(کلیات تحقیق)

    مقدمه...................................................................................................................................1

    بیان مساله............................................................................................................................3

    اهمیت و ضرورت تحقیق.....................................................................................................6

    -تعاریف متغیر ها.........................................................................................................8

    تعاریف نظری........................................................................................................................8

    تعاریف عملی........................................................................................................................8

    -اهداف پژوهش.............................................................................................................9

    اهداف کلی............................................................................................................................9

    اهداف کاربردی.....................................................................................................................10

    -فرضیه های پژوهش............................................................................................................10

    فصل دوم(پیشینه تحقیق)

    -نظریه های موجود در تبیین اعتیاد...................................................................................12

    نظریه روان تحلیلگری..........................................................................................................12

    رفتارگرایان شناختی............................................................................................................15

    روان شناسی خود.................................................................................................................15

    نظریه های زیستی روانی................................................................................................16

    نظریه وابستگی جسمانی اعتیاد.....................................................................................16

    نظریه های مشوق مثبت اعتیاد.......................................................................................17

    نظریه های اجتماعی-فرهنگی........................................................................................19

    1-نظریه بی هنجاری.......................................................................................................19

    2-نظریه انزواطلبی مرتون..............................................................................................20

    3-نظریه برچسب زنی.....................................................................................................21

    4-نظریه انتقال فرهنگی.................................................................................................21

    5-نظریه تفسیر انتخاب عقلایی.....................................................................................23

    متغیرهای علت شناختی سوءمصرف مواد.......................................................................24

    متغیرهای روانشناختی....................................................................................................24

    تغییرات خلقی.................................................................................................................24

    شخصیت و ارتباط آن با مصرف مواد..............................................................................27

    مکانیزم های زیست شناختی.........................................................................................28

    مکانیزم های احتمالی.....................................................................................................29

    تعاملات زیست شناختی در مصرف مواد و الکل...........................................................31

    متغیرهای اجتماعی و فرهنگی......................................................................................32

    انواع مواد مخدر.............................................................................................................33

    معروفترین داروهای اعتیاد آور............................................................................36

    همراهی سوءمصرف مواد و سایر اختلالات روانپزشکی......................................38

    ابراز وجود:تعریف و مولفه های آن......................................................................40

    -سبک های پاسخ................................................................................................42

    سبک غیر ابرازمندانه...........................................................................................42

    سبک پرخاشگرانه................................................................................................43

    سبک ابرازمندانه..................................................................................................44

    ویژگی های رفتار ابرازوجودمندانه......................................................................46

    مولفه های ابراز وجود..........................................................................................47

    مولفه های رفتار آشکار ابراز وجود.....................................................................47

    مولفه های پنهان ابراز  وجود..............................................................................50

    حقوق و مسولیت های ابراز وجود.......................................................................55

    حقوق بشر برای ابراز وجود.................................................................................55

    -منابع تکوین خود..............................................................................................57

    الف:خود مشاهده گری........................................................................................58

    ب:مقایسه اجتماعی............................................................................................59

    ج:پسخوراندهای اجتماعی..................................................................................60

    آسیب شناسی روانی در سطح فردی..................................................................61

    افزایش خود مشاهده گری،کاهش مقایسه اجتماعی و پسخوراند اجتماعی....62

    کاهش خودمشاهده گری،افزایش مقایسه اجتماعی و پسخوراند اجتماعی.....63

    پیشینه پژوهشی(بررسی متون)........................................................................64

    فصل سوم

    نوع مطالعه.........................................................................................................68

    جامعه آماری.....................................................................................................68

    نمونه و روش نمونه گیری.................................................................................68

    ملاک های ورود به پژوهش............................................................................. 68

    ملاک های خروج از پژوهش...........................................................................68

    ابزار پژوهش....................................................................................................69

    روایی و پایایی پرسشنامه...............................................................................69

    شیوه نمره گذاری پرسشنامه..........................................................................70

    شیوه ی جمع آوری داده ها.............................................................................70

    روش اجرای پژ وهش.......................................................................................70

    چارچوب درمان...............................................................................................71

    روش تجزیه و تحلیل داده ها.........................................................................71

    ملاحضات اخلاقی............................................................................................71

    مقررات حاکم بر جلسات مشاوره گروهی......................................................72

    پروتکل درمان..............................................................................................73

    فصل چهارم:(تجزیه و تحلیل داده ها).

    -یافته های توصیفی....................................................................................76

    تحلیل داده ها.............................................................................................77

    فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری):

    بحث و بررسی یافته ها..............................................................................80

    نتیجه گیری..............................................................................................86

    محدودیت های پژوهشی.........................................................................87

    پیشنهادات...............................................................................................87

    پیشنهادات پژوهشی...............................................................................87

    پیشنهادات اجرایی..................................................................................88

    منابع.........................................................................................................90

    پیوست.....................................................................................................98

    پروتکل.....................................................................................................100

     

    منبع:

     

    منابع:

    1-اتکینسون،ریتال،اتکینسون،ریچاردسی،(1994/1382)مترجمان،براهنی،محمدنقی،بیرشک،بهروز،زمینهروانشناسی هیلگارد،تهران،انتشارات رشد،چاپ نوزدهم

    2-امیر جان،ساره،یونسی سید جلال(1387)، اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه منابع شناخت خود بر افزایش احترام به نفس دختران نوجوان دبیرستانی،فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی-سال یازدهم-شماره چهل

    3-اون هارجی،ساندرزکریستین،دیکسون دیوید،تاون جونز (2000/1382(.،ترجمه فیروزبخت،مهرداد،بیگی خشایار مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی،تهران ،انتشارات رشد،چاپ دوم

    4-براندن، ناتانیل  1998(. روانشناسی حرمت نفس.  ترجمه جمال هاشمی(. تهران: انتشارات    

    شرکت سهامی انتشار

    5-بروکی حسن(1390)،اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر افزایش خود کارآمدی و بهبود علائم اعتیاد در

    بیماران وابسته به مواد، فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد-سال پنجم-شماره بیستم-زمستان

    6-بهاری فرشاد(1388) اعتیاد –مشاوره-و درمان،تهران،انتشارات دانژه

    7-ﺑﻴﮕﺪﻟﻲ، اﻳﻤﺎن اﷲ؛ رﺿﺎﻳﻲ، ﻋﻠﻲ ﻣﺤﻤﺪ؛ رﺣﻴﻤﻴﺎن ﺑﻮﮔﺮ، اﺳﺤﻖ (1391). اﺧﺘﻼﻻت رواﻧﻲ ﺷﺎﻳﻊ در ﺳﻮء    

    ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر. ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی روان ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ و ﻣﺸﺎوره، 93-107 ،3

    8-ﺑﻴﺎﺑﺎﻧﮕﺮد، اﺳﻤﺎﻋﻴﻞ(1384).روﺷﻬﺎی اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﺰت ﻧﻔﺲ در ﻛﻮدﻛﺎن.ﺗﻬﺮان:اﻧﺠﻤﻦ اوﻟﻴﺎء و ﻣﺮﺑﻴﺎن

    9-پروچسکا جیمز او(2002/1385)ترجمه،سید محمدی،یحیی، مشاوره و رواندرمانی،تهران،انتشارات رشد

    10-تاوان آندا،(1995)پژوهش توانایی اظهار وجود و قاطعیت،ترجمه پریسا نظیری و احمد مولایی.(1387)مشهد،آستان قدس رضوی

    11-ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﻬﺎد داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ(1390).ﻃﺮح ﻣﻠﻲ ﺷﻴﻮع    ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر در ﺑﻴﻦ ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺟﻤﻬﻮر ی اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان. دﻓﺘﺮ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت و آﻣﻮزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

    12-حاج حسنی،مهرداد، (1391)، رابطه بین پرخاشگری،ابراز وجود و افسردگی با آمادگی به اعتیاد دردانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی،مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،سال سیزدهم،شماره سوم

    13-حمید خاکباز،محمد حسن فرهادی(1392) بررسی رابطه افسردگی،اضطراب،و استرس با ابراز پرخاشگری در افراد وابسته به مصرف مواد مخدرفصلنامه توانبخشی، شماره 60

    14-دباغی،پرویز،اصغر نژاد فرید،علی اصغرعاطفی،(1387)اثربخشی پیشگیری از عود بر پایه ذهن آگاهی در درمان وابستگی به مواد افیونی و سلامت روانی، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﺔ ﻋﻠﻤﻲ ﺳﻮء ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد،29-44 ،(7)2

    15-دوستیان،یونس،اعظمی،یوسف(1391)، بررسی رابطه پرخاشگری و تکانشگری با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان پسر، مجله دانشکده بهداشت و انسیتو تحقیقات بهداشتی،دوره دهم،شماره سوم

    16-دایجن چارلز،دوبلیو مایکل(1995/1383) مترجمان،رنجبر بایرامعلی، روان شناسی اعتیاد،تهران انتشارات روان،چاپ اول

    17-دهقانی،محمود(1381)بررسی رابطه سبک های دلبستگی اعتیاد و نیمرخ روانی افراد معتاد در مقایسه با افراد غیر معتاد در مراکز خود معرف استان بوشهر.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    18-ریماز،شهناز(1388)،بررسی متغیر های مرتبط با عود سوء مصرف مواد در زنان و مردان مراجعه کننده به مراکز منتخب درمان اعتیاد شهر تهران،مجله علوم پزشکی رازی،دوره بیستم،شماره107

    19-زرگر،یدالله،رحیمی،طیبه(1391)،بررسی رابطه ی ساده و چندگانه ی بامدادگرایی و کیفیت خواب با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

    20-زرﮔﺮ، ی. ﻧﺠﺎرﻳﺎن، ب و ﻧﻌﺎﻣﻲ، ع. (1387). ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﺔ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ (ﻫﻴﺠﺎنﺧﻮاﻫﻲ، اﺑﺮاز وﺟﻮد، ﺳﺮﺳﺨﺘﻲروانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ)، ﻧﮕﺮش ﻣﺬﻫﺒﻲ و رﺿﺎﻳﺖ زﻧﺎﺷﻮﻳﻲ ﺑﺎ آﻣﺎدﮔﻲ ﺑﻪاﻋﺘﻴﺎد ﺑﻪ ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر، ﻣﺠﻠﺔ ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ و روانﺷﻨﺎﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه

    ﺷﻬﻴﺪ ﭼﻤﺮان اﻫﻮاز، ﺷﻤﺎره 1، ﺳﺎل 3، ص12099. 

    21-زﻳﻨﺎﻟﻲ، ع. وﺣﺪت، ر و ﺣﺎﻣﺪﻧﻴﺎ، ص. (1386). ﺑﺮرﺳﻲ زﻣﻴﻨﻪﻫﺎی ﭘﻴﺶاﻋﺘﻴﺎدی ﻣﻌﺘﺎدان و ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ آن ﺑﺎ اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﻢ ﻏﻴﺮﻣﻌﺘﺎد، داﻧﺶ و ﭘﮋوﻫﺶ در روانﺷﻨﺎﺳﻲ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺧﻮراﺳﮕﺎن، ﺷﻤﺎره 33، ص 168 149

    22-ساعتچی محمود(1385) مشاوره و رواندر مانی،تهران،انتشارات ویرایش،چاپ سوم

    23-ضیاءالدینی حسن،حسینی مهدی،نوکنی مصطفی(1384)، گروه درمانی برای معتادان ،تهران،انتشارات اندیشه آور،چاپ اول

    24-ﺳﺨﺎﻭﺕ، ﺟﻌﻔﺮ. (۱۳۸۳). ﻋﻠﻞ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻱ ﺍﻋﺘﻴﺎﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ، ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﭘﻴﺎﻡ ﻧﻮﺭ.

    25-ﺳﻮﺭﻱ، ﻋﻠﻲ. (۱۳۸۴). ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﻣﺠﻠﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ. ۶۹،۷۸-۱۰۸

    26-ﻓﺮاﻧﻜﻦ، ر.ای. (1384). اﻧﮕﻴﺰش و ﻫﻴﺠﺎن. ﺗﺮﺟﻤﺔ ﺣﺴﻦ ﺷﻤﺲ،ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ ﻣﺤﻤﻮدی و ﺳﻮزان اﻣﺎﻣﻲﭘﻮر، ﭼﺎپ دوم، ﺗﻬﺮان: ﻧﺸﺮ ﻧﻲ. (ﺗﺎرﻳﺦ اﻧﺘﺸﺎر ﺑﻪ زﺑﺎن اﺻﻠﻲ 1988)

    27-فهیمه پیرساقی ،محمد علی نظری ،حسن نادعلی پور(1393) اثربخشی درمان خود متمایز سازی بر میزان ابراز وجود دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی تهران فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، شماره 16،صص 19-34 

    28-قربانی مجید،صرامی حمید(1391) بررسی چهار دهه تحقیقات شیوع شناسی اعتیاد در ایران

    فصلنامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، سال هفتم، شماره بیست و ششم، تابستان 1392

    29-فلاح سوکلانی،منیژه(1381).بررسی تاثیر حاشیه نشینی بر اعتیاد جوانان پسر معتاد15-28ساله ساکن در شهرک شهید بهشتی مشهد.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    30-عباسی نیا،محمد(1387)تاثیر آموزش جرات ورزی در عزت نفس کودکان کم جرات پسر ناحیه یک قم.پایان نامه کار شناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی

    31-علی،دلاور.خسرو ،رشید.(1383)نقش آموزش مهارت های ابراز وجود و حل مسئله در پیش گیری و کاهش مصرف سیگار دانش آموزان شهر تهران.مجله مطالعات روان شناختی،سال اول،شماره 1،دانشگاه الزهرا

    32-عصمت نوحی،رقیه مهدی پور،منیر السادات نعمت اللهی، (1391)بررسی نقش خانواده در اعتیاد فرزندان از دیدگاه مادران دارای فرزند معتاد شهر کرمان،مجله سلامت و بهداشت اردبیل،دوره سوم،شماره دوم

    33-عمر کیانی پور،اکرم پور زاد(1390)بررسی نقش عوامل موثر در ترک اعتیاد،فصلنامه اعتیاد پژوهشی سوء مصرف،مواد،سال ششم،شماره بیست و دوم.

    34-کجباف،محمد باقر،رحیمی فاطمه،(1391)مقایسه انگیزه های فردی-اجتماعی معتادان در گروه های درمانی شهر اصفهان،مجله رویکرد های نوین آموزشی،سال ششم،شماره یک

    35-لویز جودیت،دانا روبرت(1991/1380)،مترجمان کریمی علی،عتیق مهدی، اصول و کاربرد مشاوره در پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر(جلد اول)،تهران،انتشارات اسپند هنر،چاپ اول

    36-لوئیز،جودیت،ک.دانا،روبرت(1991/1385)،مترجمان،خادمی ابوالفضل،روشن رسول، مشاوره با معتادان،تهران،انتشارات رشد

    37-ﻣﺴﻌﻮد ﻧﻴﺎ، اﺑﺮاﻫﻴﻢ (1388). ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﻋﺰتﻧﻔﺲ و اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دوره ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ. دوﻣﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲ- ﭘﮋوﻫﺸﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﺎﻫﺪ، 11-26 ،(3)37.  

    38-ﻣﻼزاده، ﺟﻮاد و ﻋﺎﺷﻮری، اﺣﻤد (1388). ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ درﻣﺎن ﮔﺮوﻫﻲ ﺷﻨﺎﺧ ﻲ- رﻓﺘﺎر ی در ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ﻋﻮد و ﺑﻬﺒﻮد ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ  اﻓﺮاد ﻣﻌﺘﺎد. داﻧﺸﻮر رﻓﺘﺎر، 1-12 ،(34)16

    39-ملک پور مختار،قربانی بیژن،ت(1383)اثیر روش های تغییر نگرش و ابراز وجود بر عدم گرایش به مصرف مواد معتادان داوطلب،مجله دانش و پژوهش در روانشناسی،شماره بیستم،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

    40-یار محمدی،رسول(1390)،اثر بخشی اجتماع درمان مدار بر ارتقاء مهارت های زندگی و کاهش عود در مردان معتاد،مجله علوم پزشکی کرمان،دوره هجدهم،شماره چهارم

    41-مهرآر،امید(1390).اثربخشی آموزش گروهی مهارت های جرات ورزی بر ابراز وجود و عزت نفس دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    42-نظری،محمد علی.(1378)بررسی نقش تبلیغات در تغییر نگرش دانش آموزان منطقه16 تهران نسبت به اعتیاد.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    43-یونسی سید جلال(1381)،آسیب شناسی  و رواندرمانی گروهی از یونگ تا شونمن-تازه های رواندرمانی

    44-یونسی، س ، جلال ( 1387 ) .درمان ناهنجاری روانی در کودکان و نوجوانان.تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    45-یونسی،جلال ،خدایاری فرد، محمد .سهرابی، فرامرز .شکوهی یکتا، محسن . غباری بناب، باقر .به پژوه، احمد .فقیهی، علی نقی . اکبری زردخانه، سعید .عابدینی، یاسمین . (1386).روان درمانگری و توانبخشی زندانیان و بررسی اثربخشی آن در زندان رجایی شهر.سازمان زندان های استان تهران.

    46-یونسی س، جلال. محمدی، محمدرضا ( 1385 ).رویکرد نشر اطلاعات،پیشگیری از اعتیاد در نوجوانا ن.دانشور رفتار، شماره اردیبهشت ماه

    1-Andrews, J. A. (2005). Substance abuse in girls.Handbook of behavioral and emotional problems in girls.NewYork: Kluwer Academic Press/Plenum.

    2-Asetil.Y, Jouzefs.F,Cilchrist, L. D.; Sckike, S. P. 1987. "Skills Enhancement to Prevent Substance Abuse among American  Indian Adolescents". International Journal of Addiction. September, 22(9), 896-79.

    3-Bardo, M. T. Rabinson.G, Berich (1996). Psychobiology of novelty seeking and drug seeking  behaviour. Behavioural Brain Research, 77(1–2), 23– 43.

    4-Bandura, A. (1997).  Self-efficacy: The Exercise of Control. New York, NY: W. H. Freeman.

    5-Berown.M,. Amani F, Ahari, S, Azami A.  Trend of drug abuse patterns in drug addiction centers during 1999-2004.  Journal Ardabil of medical science. 2005; 3(5): 220-224. 

    6-Buzaret.H Muocha N Richrdsoon.D,de Dios, M.A., 1982. Adolescent Tobacco

    use and Substance Abuse Teatment  outcomes.  Journal of Substance Abuse  Treatment, 37(1), pp. 17-24.

    7-Cooper, M. L, Frond, M. R , Russell, M. & Murder, P. (1995). Drinking  to regulate positive and negative emotions. A  motivational model use. Journal of Personality and Social Psychology , 69-990-1005.

    8-Doolint.F, Fisher, M., Scott, S. R. (1996). Effectiveness study of two group models with  substance abusing mentally ill (multi challenged) consumers. Journal of Alcohol  & Drug Education, 52, 25-38.

    9- Epstien, J. A ,  Botvin  , G. J., Diaz, T., Willams , C., & Griffin, K. (2000).Aggression, victimization, and problem behavior among inner-city minority adolescent. Journal of Child and Adolescent Substance Abuse, 9, 51-66.

    10-Eikel.K Stewart F، Mc. aulif ، Huesca RS, Cruz VMG, Encinas RMO, Pontoja GD. Early detection of risk factors associated with illegal drug  use. Salud Mental;25(3):1-11.

    11-Fagan, R. (1999). The use of required treatment for substance abusers. Substance Abuse , 20(4), 249– 261.

    12-Faus.B Pinel.OL. Jackson R, Wernicke R, Haaga  D.A.F. Hope as a predictor of entering  substance abuse treatment. Addict  Behaviors. 2003;28(1):13-28

    13-Gambrill, E., Richey, C. (1975). An assertion inventory for use: In assessment and  use. Behavior Therapy, 6,550-561.

    14-Glantz, M. D., Weinberg, N. Z., Miner, L. L., &Colliver, J. D. (1999). The etiology of drug abuse: Mapping the paths. Drug abuse: Origins & interventions. Washington, DC: American Psychological Association.

    15-Hansen EB, Breivik G. Sensation seeking as a predictor of positive and negative risk behaviour among adolescents. Personality and Individual  Differences. 2001;30(4):627–40.

    16-Hayatbakhsh, M. R., Najman, J. M., Williams, G. M., Bor, W., O`Callaghan, M.(2009). Multiple risk factor model predicting cannabis use and use disorders: A longitudinal study. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 35,399-407.

    17-Hechman.L, Veis.K, Li R, Milivojevic V, Kemp K, Hong K, Sinha R. Performance

    monitoring and stop signal inhibition in abstinent patients with cocaine

    dependence. Drug and alcohol dependence.1984;85(3):205–12.

    18-Hunt W, Barnett LW, Branch LG.Relapse rates in addiction programs.  J

    Clin Psychol 1971; 27(4): 455-6

    19-Jaff, A. (2005). Drug use and aggression: The effect of rumination and other person related variables. California State University Long Beach Psychology.

    20-Joonze .H, Kadoort F,Maddi,S,R. (1986).Personality Theories.  Acomparitive Analysis  Brooks- Cole Publishing. USA.Pg 61.

    21-Kerunk.V. Perkins.L.Branden, N. (2001).  The psychology of self-esteem: a revolutionary approach to self-understanding that launched a new era in modern  psychology. San Francisco: Jossey-Bass.P g 92.

    22-Keroojer .N,Helmus, T. C., Downey, K.K., Arfken, C. L., Henderson, M. J., & 23-Schuster, C. R.  (1981).  Novelty seeking as a predictor of treatment retention for heroin  dependent cocaine users.Drug and Alcohol Dependence, 61(3), 287– 295.

    24-Schoneman.T.J.(1981).Report of the source of self knowledge.journal of personality.49-284-294.

    25-Schoneman.T.J.college L and Taber L.E and Nash.D.L.(1984)children reports of self knowledge.journal of personality52(2)124-137.

    26-Kanjer .R,Roberts, R. E., Roberts, C. R., & Xing, Y. (1971). Comorbidity of substance use disorders and other psychiatric disorders among adolescents: 27-Koortis .D,Fierro, M.  (2009). Recovering From Substance Abuse: Support Groups For Gay And Lesbian  Adults: A Grant Proposal. Unpublished Thesis for Master of  Science. California State University  

    Evidence from an epidemiologic survey. Drug and Alcohol Dependence, 1 4-13

    28-Koob, G. F. ( 1992).  Neural mechanisms of drug reinforcement. Annals of the New York Academy of Sciences, 654,171– 191

    29-Kaplan HI, Sadock BJ. Synopsis of  psychiatry. 8 th ed. New York: Williams  and Wilkins; 1998.

    30-King, K. M., &Chassin, L. (2004). Mediating and moderating effects of adolescent behavioral under control and parenting in the prediction of drug use disorders in emerging adulthood. Psychology of Addictive Behaviors, 18, 239– 249.

    31-Kloninjer .D,Glantz, M. D., Weinberg, N. Z., Miner, L. L., &Colliver, J. D. (1999). The etiology of drug abuse: Mapping the paths.  Drug abuse: Origins & interventions. Washington, DC: American Psychological Association.

    32-Kun. B. &Demetrovics, Z. (2010). Emotional intelligence and addictions: A systematic review. Substance Use & Misuse, 45, 1131– 1160.

    33-Kuhat .Z،Cutter HS, Samaraweera A, Price B, Haskell D, Schaeffer C. Prediction of  treatment effectiveness in a drug-free  therapeutic community. Int J Addict 1977;  12(2-3): 301-21.

    34-Leshner, A. L. (1998). Drug addiction research and the health of women. US National Institute of Health, Diane Publishing Co.

    35-Liraud F, Verdoux H.( 2000). Which temperamental characteristics are associated with substance abuse in subjects with psychotic and mood disorders? Psychiatry Research, 93(1), 63– 72.

    36-Mello.B Mendelson.N ،  Grella CE, Hser YI, Huang YC. Mothers in substance abuse treatment: differences in characteristics based on  involvement with child welfare services. Child Abuse Negl 2006 Jan30(1):55-73.

    39-Mertoon .S, ,West, R. (2001). Theories of addiction. Addiction, 96, 3– 13. 

    40-Najman, M., Boor, N. & Willyamz, M. (2009). Multiple risk factor

     Model predicting cannabis use and use disorders: a longitu dinal study. The American journal of drug and alcohol abuse, 35,6,399.

    41-  Nbakoow.k.Hafman F ,Friedmann, P.D., Saitz, S. and Samet, J.H., 1998. Management of adults recovering  from alcohol or other drug problems

    relapse prevention in primary care. JAMA,  15, pp. 1227-31.

    42-Reteer .D,Simons-Morton, B. (1992). Social influences on adolescent substance use.American Journal of Health Behavior, 31(6), 672– 684.

    43-Roberts, R. E., Roberts, C. R., & Xing, Y. (2007). Comorbidity of substance use disorders and other psychiatric disorders among adolescents: Evidence from an epidemiologic survey. Drug and Alcohol Dependence, 1 4-13

    44-Sadock BJ, Sadock VA. Kaplan &  Sadock comprehensive text book of

    psychiatry. 7th ed. Philadelphia: lippincott. Williams & Wilkins; 1999.

    45-Sait.T, Wilsoon .L,Coviello DM, Alterman AL, Cacciola JS, Rutherford MJ, Zanis DA. The role of family history in addiction severity and treatment response. Journal of Substance Abuse Treatment.1991; 26: 1 –11.

    46-Sher .V, Levenson .J,Wills, T. A., Vaccaro, D., & Mcnamara, G. (1994). Novelity seeking, risk taking and related constructs as predictors of adolescent  substance use.  Journal of  Substance Abuse, 6,1-20.   

    47-Terracciano, A., L¨ockenhoff, C. E., Crum, R. M., Bienvenu, J., & Costa, P. T. (2008). Five-factor model personality profiles of drug users. BMC Psychiatry, 8(22), 1– 10.

    48-United Nation Office for Drug Control and Crime Prevention. (2008). World Report. New York. United Nation.

    49-Weed, N., Butcher, N. J., Mckenna, T., & Ben-Porath, Y. (1992). New measures for assessing alcohol and other drug problems with MMPI-2, APS & AAS. Journal of Personality Assessment, 58,389-404.

    50-West, R. (2001). Theories of addiction. Addiction, 96, 3– 13. Wilson, J. (1996). Striatal dopamine nerve terminal markers in human, chronic methamphetamine users. Nature Medicine, 2, 699-703

    51-WHO. (2004). Promoting Mental Health: A Report of the World Health

    Organization. Department of Mental Health, University of Melbouren

    52-Wills, T. A., Vaccaro, D., & Mcnamara, G. (1994). Novelity seeking, risk taking and related constructs as predictors of adolescent substance use. Journal of Substance Abuse, 6,1-20.

    53-Younesi, J. and Mohammaddi, M. (2004). Addiction against Addiction. Gulf international mental health conference.Kuwait.

    54-Younesi,J.(1998).Study of psychosocial adjustment among physically disabled children and adolescent in relation to the development of bodyimage.Unpublished Ph.D Thesis. University of London.UK.

     


موضوع پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, نمونه پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, جستجوی پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, فایل Word پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, دانلود پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, فایل PDF پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, تحقیق در مورد پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, مقاله در مورد پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, پروژه در مورد پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, پروپوزال در مورد پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, تز دکترا در مورد پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, پروژه درباره پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه چکیده: در راستای لزوم آموزش مهارت های «مدیریت هیجانی» پژوهش حاضر تحت عنوان، اثربخشی مشاوره گروهی مدیریت خشم، مبتنی بر بازسازی شناختی بر افزایش صمیمیت اجتماعی و کاهش تفکر قطعی نگر دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر شیراز انجام شد. روش مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. برای انجام این بررسی پرسشنامه اسپیلبرگر به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی (M.A) گرایش: روان شناسی تربیتی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای خودآگاهی و حل مساله بر رضایت زناشویی بیماران معتاد درطول درمان کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندر لنگه در سال 1392می باشد. جامعه آماری شامل کلیه مراجعه کننده گان با حجم 86 نفر می باشد. حجم نمونه شامل 30 از بیماران معتاد اقدام به ترک می باشد که ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مددکاری اجتماعی چکیده: هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­ های ارتباط مؤثر و جرأتمندی بر سازگاری اجتماعی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. روش: روش این تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه های آزمایش و گواه استفاده شده است.جامعه آماری: این پژوهش120 دانشجوی ورودی نیمسال دوم تحصیلی بودند. نمونه ...

پایان نامه: برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی بالینی چکیده افسردگی واژه­ای شناخته شده اما مسأله­ای چالش برانگیز در عرصه­ی بهداشت روانی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر گروه درمانی به شیوه شناختی– رفتاری بر احساس تنهایی و خود کارآمدی عمومی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی بوده است روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون دو گروهی آزمایش و کنترل بود. جامعه ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان‌شناسی (M.A) گرایش: عمومی چکیده تحقیقات درزمینه رابطه مذهب و سلامت، اغلب بیانگر رابطه­ای مثبت بین این دو متغیر بوده است افرادی که احساس کفایت اجتماعی و مذهبی در آن‌ها ضعیف است، برای فرار از اضطراب اجتماعی به مواد مخدر روی می‌آورند و آسیب‌پذیرند. از طرف دیگر اعتیاد با از بین بردن ارزش‌های اخلاقی، انسانی و مذهبی و دور کردن ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته روانشناسي گرايش عمومي شهريور 1393 چکيده هدف: پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش تاب آوري، خودکارآمدي و اميدواري در پيش بيني شادکامي دانش آموزان

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) رشته مديريت اجرايي                       

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مشاوره گرایش شغلی چکیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعارض کار-خانواده و کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان شرکت گازسوزان نجف­آباد بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را 1200 نفر از کارکنان شهرک صنعتی نجف­آباد در سال 1392 تشکیل می­داد. از میان این تعداد نمونه­ای به حجم 300 نفر با استفاده ...

ثبت سفارش