پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران)

word 2 MB 30007 191
1393 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۸,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد

    رشته جامعه‌شناسی

    چکیده

    منظور از گرایش؛ جهت­گیری افراد نسبت به موضوعات و مسائل مختلف جامعه و بطور خاص در این پژوهش جهت­گیری­های سیاسی افراد است. در واقع افراد هر جامعه بنا بر عوامل متعددی به گرایش­های سیاسی مختلفی نظیر اصلاح‌طلبی، محافظه­کاری و رادیکالیزم تمایل می­یابند. بر همین اساس، مطالعه گرایش­ها برای مجریان و دست­اندرکاران برنامه­ریزی اجتماعی اهمیت و فایده چشمگیری دارد. علاوه بر این، به منظور پیش­بینی رفتار نیز مطالعه گرایش­ها اهمیت دارد. بنابراین هدف این پژوهش مطالعه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش­های سیاسی است تا بتوان از طریق همگرایی­های ارزشی و هنجاری به شناخت هم­سویی­های رفتاری دست یافت و در جهت ایجاد جامعه­ای عدالت­محور برای همه طبقات و گروه­های مختلف اجتماعی گام برداشت.

    روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی است از روش­های کمی و کیفی. درواقع به منظور شناخت مشخصه­های مختلف گرایش­های سیاسی در ابتدا بصورت هدفمند به مصاحبه با افراد پرداختیم. پس از تعیین شاخص­های مطلوب، روش کمی مبتنی بر پیمایش مورد استفاده قرار گرفت.

    بر اساس یافته­های حاصل از پژوهش می­توان گرایش­های سیاسی را به صورت یک طیف در نظر گرفت که در یک سوی آن گرایش سیاسی محافظه­کار و در مقابلش گرایش سیاسی رادیکال قرار دارد. در میان دو سر طیف نیز گرایش سیاسی اصلاح­طلبی وجود دارد. در حالی­که گرایش سیاسی محافظه­کار با مولفه­های دینداری و رضایتمندی سیاسی بالا مشخصه­سازی می­شود. گرایش سیاسی رادیکال با عدم مناسک­گرایی، کاهش احساس عدالت سیاسی و رضایتمندی سیاسی شناخته می­شود. در واقع عدم رضایتمندی سیاسی مرزی تفکیکی میان اصلاح­طلبی و گرایش سیاسی رادیکال است. تا زمانی­که با احساس بی­عدالتی مواجه باشیم در قلمرو اصلاح­طلبی قرار داریم. هرچه میزان نارضایتی سیاسی افزایش یابد در جهت گرایش سیاسی رادیکال گام خواهیم برداشت.

     

    واژگان کلیدی: گرایش سیاسی (محافظه­کار، اصلاح­طلب، رادیکال)، احساس عدالت (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی)، رضایتمندی (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی)، طبقه اجتماعی، دینداری، تهران.

    مقدمه

    ریشه‌یابی و توضیح واقع‌بینانه بروز پدیده‌ها و دگرگونی‌های جامعه‌ای چون ایران، بدون پرداختن به لایه‌های گوناگون فرهنگی و گرایش‌های مختلف اجتماعی از یک سو و شناخت عمیق عناصر و ارزش‌های قوام بخش از سوی دیگر، امری محتمل به نظر نمی‌رسد. در واقع ترکیب و درهم‌تنیدگی عوامل متعدد در طول تاریخ پر فراز و نشیب ایران سبب شده است که به رغم تکثر و تنوع زبانی، نژادی و مذهبی، نوعی همگرایی ارزشی و هنجاری در ایران پدید آید که خود به نحوی به بروز نوعی همسویی رفتاری منجر شده است. به این ترتیب، چنان که بیشتر پژوهشگران مسائل ایران خاطر نشان کرده‌اند، درک نمونه‌ای مانند ایران، در گرو مطالعاتی پردامنه و تحلیل‌هایی چندسویه است؛ مطالعه و تحلیل‌هایی که بتواند چنین وضعیتی را مبتنی بر قالب‌بندی‌ها و مفهوم‌سازی‌های بدیع، به شکلی علمی نشان دهد (سریع‌القلم، 1386: 10).

    بنابراین در این فصل از پژوهش، که مربوط به کلیات تحقیق است، به طرح مسئله پژوهش، سوال‌ها و اهداف آن و ارائه تعریفی مقدماتی از گرایش­های سیاسی و عدالت- به­عنوان ارزشی اجتماعی- خواهیم پرداخت.

    نکته قابل ذکر این است که در رابطه با احساس عدالت و گرایش­های سیاسی، مطالعات محدودی- خصوصاً در ایران- انجام شده است. بنابراین در پیشینه تحقیقات در ایران، صرفاً پایان‌نامه­ها مورد واکاوی قرار خواهند گرفت. تعداد معدودی مقاله پژوهشی نیز به طور مجزا درباره عدالت اجتماعی و یا در رابطه با گرایش سیاسی نگاشته شده­اند که به دلیل ارتباط محدود با مسئله پژوهش حاضر از ذکر آن­ها اجتناب گردید. کتاب­هایی نیز در زمینه سنجش ارزش­ها و نگرش­ها- برگرفته از پیمایش­های اجتماعی (نظیر محسنی، 1379)- نگارش یافته که متاسفانه حتی در بخش ارزش­های اجتماعی نیز به عدالت نپرداخته­اند، همچنین گرایش­ها نیز مورد بی­توجهی واقع شده­اند. البته در پیمایش ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان در سال 1379 این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است که به دلیل جنبه صرفاً آماری مباحث، از آوردن آن نیز پرهیز کردیم. در بخش پژوهش­های خارجی نیز صرفاً مقالات پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت.

     

     

     

     

     

    2-1 طرح مسئله

    در جوامع مدرن و پیچیده امروزی یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی، نهاد یا نظام سیاسی است که نقش تعیین کننده­ای در همه ابعاد جامعه ایفا می‌کند؛ در نتیجه از جوانب مختلف، زندگی انسان­ها را تحت تأثیر قرارمی­دهد. به عنوان مثال، یکی از مهم­ترین نقش­های نظام سیاسی کنترل و توزیع منابع کمیاب اقتصادی و سیاسی در جامعه است، اما سیاست­های اتخاذ شده دولت­ها در این موارد، همه اقشار و طبقات جامعه را یکسان تحت تأثیر قرار نمی‌دهد: این سیاست­ها به بعضی از اقشار جامعه سود فراوانی رسانده، برخی دیگر را تحت فشار قرار می­دهد. این وضعیت، اقشار و طبقات جامعه را به واکنش وامی­دارد، بطوری­که برخی از افراد، از سیاست­ها و برنامه­های دولت بسیار خشنود و راضی شده و نگرش و گرایش مثبت نسبت به آن نشان داده و از آن طرفداری می‌کنند. اقشار دیگر که سیاست­های دولت به آن­ها کمتر نفع می‌رساند، یا حتی آنها را تحت فشار قرار داده و به آن­ها آسیب می­رساند از نظام سیاسی ناراضی شده و نگرش یا گرایش منفی نسبت به آن نشان می‌دهند. گروه­های اخیر ممکن است احساس تبعیض و بی‌عدالتی کرده، خواهان تغییر در سیاست­های دولت و یا حتی خود نظام سیاسی شوند.

    در نتیجه، اقشار مختلف جامعه در اثر سیاست­های مربوط به نحوه توزیع منابع و عوامل متعدد دیگر به گرایش­های سیاسی مختلفی نظیر اصلاح‌طلبی، محافظه­کاری و افراط­گرایی تمایل می­یابند، که رفتارهای شهروندان را متأثر می‌سازد. بر همین اساس، مطالعه گرایش­های سیاسی مردم برای مجریان و دست­اندرکاران برنامه­ریزی اجتماعی اهمیت و فایده چشمگیری دارد. علاوه بر این، به منظور پیش‌بینی رفتار شهروندان نیز مطالعه گرایش­های سیاسی آنان اهمیت بسزایی دارد. به علت همین گرایش‌های مختلف است که در جوامع امروزی احزاب و گروه­های سیاسی مختلفی با گرایش­ها و ایدئولوژی­های سیاسی مختلف چون احزاب رادیکال، اصلاح طلب و محافظه کار و غیره شکل می‌گیرد و بخشی از مردم از هرکدام از آن­ها طرفداری می‌کنند.

    همان­طور که گفته شد، عوامل متعددی بر شکل­گیری گرایش سیاسی افراد تاثیرگذارند: عواملی چون سن، جنسیت، تمایل به سنت­گرایی/تجدد، نوع رسانه­های مورد استفاده، گروه­های مرجع و عوامل متعدد دیگر بر نوع گرایش سیاسی افراد نسبت به نظام سیاسی حاکم، که همه آن­ها در یک تحقیق قابل بررسی نمی­باشد. از این­رو تمرکز پژوهش حاضر بر احساس عدالت و تأثیر آن بر گرایش­های سیاسی افراد است. به عبارت دیگر، متغیر مستقل اصلی پژوهش احساس عدالت از سوی مردم و متغیر وابسته اصلی انواع گرایش‌های سیاسی افراد است.

    می­توان گفت؛ عدالت، از اساسی­ترین مفاهیم در حقوق انسانی و یکی از عالی­ترین ارزش­های زندگی بشری است؛ بطوری ­که می­توان از آن به­عنوان فضیلت اولیه و اساسی نام برد. عدالت ایجاد رابطه­ای خاص میان اهداف عالیه انسانی و نوع زندگی انسان­ها مثل رفاه، معرفت و بهره­برداری از مواهب جامعه چون ثروت و منزلت است. عدالت صرفاً مفهومی نظری و فلسفی نیست، بلکه پدیده‌ای است که معطوف به عمل است (شریف­زادگان، 1386: 11). به­طور کلی از عدالت تاکنون تعاریف متعددی ارائه شده است. آشوری معتقد است عدالت «اصلی است حقوقی و سیاسی که به موجب آن در همه امور اجتماعی با همه باید یکسان رفتار شود، مگر در آن­جا که برای رفتارِ استثنایی در مورد برخی افراد و گروه­ها دلایل کافی وجود داشته باشد» (مردانی، 1386: 8).

    موضوع عدالت از جمله مسائلی است که از دیرباز متفکران، اندیشمندان و عامه مردم را به خود مشغول کرده است. گرچه حساسیت آن در جوامع و دوران­های مختلف متفاوت بوده ولی می­توان این حساسیت را به لحاظ تاریخی و مکانی به سطح وسیعی تعمیم داد. مسأله عدالت، مربوط به چگونگی توزیع پاداش­ها، امتیازات و همه چیزهای مطلوبی است که در جوامع وجود دارند و انسان‌ها مایلند آن­ها را به دست آورند. شیوه خاصی که به موجب آن این امتیازات، منابع و مطلوبیت‌ها (ثروت، قدرت، منزلت) توزیع می­شود بازتاب گسترده­ای بر روی افراد و جامعه دارد. لذا جوامع مختلف قواعدی به­وجود می­آورند که شیوه توزیع قدرت، ثروت و پاداش­ها براساس آن تعیین می­شود و مردم نسبت به این قواعد واکنش‌های مختلف نشان می‌دهند (یعقوبی، 1388: 15). اما مسئله صرفاً نحوه توزیع عینی منابع نیست بلکه درک و احساس عدالت یا بی‌عدالتی و واکنش عاطفی مردم نسبت به آن قواعد نیز اهمیت بسزایی دارد. حتی شاید بتوان گفت، مهمتر از عدالت (بی­عدالتی) عینی و واقعی، احساس ذهنی اعضای جامعه و ادراک آن­ها از عدالت (بی­عدالتی) است که زمینه را برای گرایش­های متفاوت سیاسی فراهم می­سازد. درواقع، افراد به ارزیابی قواعد موجود در جامعه می‌پردازند و در مورد عادلانه یا ناعادلانه بودن آن­ها قضاوت و ارزیابی کرده، متناسب با آن نسبت به نظام سیاسی و جامعه جهت­گیری احساسی و عاطفی می­کنند. بنابراین عامل مهم آن است که افراد چه تصوری از عدالت دارند و چه مولفه­ها و مشخصه­هایی را برای یک جامعه عادلانه در نظر دارند.

    با توجه به توضیحات فوق سؤال اصلی پژوهش آن است که: احساس عدالت یا بی‌عدالتی چه تأثیری بر گرایش­های سیاسی افراد در ایران دارد؟ این گرایش­های سیاسی، آنان را به انجام یا خودداری از انجام چه نوع رفتارهایی سوق می‌دهد؟ برمبنای این سؤالات اصلی، می‌توان سؤالات فرعی زیر را طرح کرد: میزان احساس عدالت در جامعه ما در چه سطحی است و چگونه در جامعه توزیع شده است؟ آیا تأثیر احساس عدالت بر گرایش­های سیاسی در اقشار و طبقات مختلف جامعه (بالا، متوسط، پایین) به یک صورت است؟ آیا احساس عدالت در زمینه­های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به یک اندازه تأثیرگذار بوده است؟ آیا رضایتمندی اجتماعی عاملی تأثیرگذار بر گرایش سیاسی افراد است؟ آیا متغیرهایی نظیر جنسیت، تحصیلات، قومیت و شغل برگرایش سیاسی افراد مؤثر است؟

    3-1 اهداف پژوهش

     هدف اصلی پژوهش، بررسی رابطه احساس عدالت با گرایش سیاسی افراد است، تا با شناخت چگونگی آن بتوان زمینه­های افزایش احساس عدالت در جامعه را فراهم نمود. البته در این زمینه اهداف فرعی­تری نیز مورد توجه قرار می­گیرد، از جمله: تعیین میزان احساس عدالت در میان افراد مختلف جامعه؛ تعیین چگونگی توزیع احساس عدالت در اقشار و طبقات مختلف، در زمینه­های مختلف اجتماعی؛ گونه­شناسی گرایش سیاسی در میان افراد مختلف جامعه و ایجاد مقیاسی به منظور اندازه­گیری گرایش­های سیاسی، در جامعه ایران.

    4-1 ضرورت و اهمیت موضوع

    در واقع گرایش­های افراد یکی از زیرساخت­های اصلی فرهنگ است و رفتار فرد و اجتماع، متاثر از آن­هاست. بنابراین بررسی گرایش­ها به منظور مدیریت و برنامه­ریزی بهتر جامعه در زمینه­های مختلف، الزامی به نظر می­رسد. از این­رو در مطالعه حاضر به بررسی گرایش­های سیاسی افراد خواهیم پرداخت. علاوه بر این از آنجا که در کشور ما عدالت و فضیلت­های اخلاقی در ابعاد فردی و اجتماعی آن­ها همواره مورد توجه نظام سیاسی کشور بوده است، بینش و آگاهی در مورد روابط این دو مقوله اهمیت بسزایی دارد. زیرا از سویی اسلام مکتب عدل و اعتدال است و امت اسلامی، امت میانه و وسط است و نظام آن عادلانه (جهانشاهی، 1389: 12) و از سوی دیگر در جامعه ایران عدالت از جمله ارزش­هایی است که از همان ابتدای انقلاب به­عنوان یکی از اهداف اساسی و اولیه انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است. از این­رو این موضوع اهمیت دارد که بدانیم افراد جامعه نسبت به مقولاتی چون عدالت چه احساسی دارند و متناسب با آن، چه نوع گرایش سیاسی­ خواهند داشت. در نهایت، درباره این­که در چه نقطه­ای قرار داریم، آگاهی نسبی به دست می­آید و می­توان طرح و برنامه بهتری برای فردای جامعه ترسیم کرد، جامعه­ای بر محورعدالت­. در ادامه­ی این فصل بطور مختصر به دو مفهوم گرایش‌های سیاسی و احساس عدالت می‌پردازیم:

     

     

     

    الف: گرایش­های سیاسی

    گرایش به معنای جهت­گیری کلی و ارزش­گذاری نسبت به موضوع معینی نظیر موافقت یا مخالفت نسبت به چیزی، درست یا غلط پنداشتن و... است (آلافیلیپ، 1379: 33). آن­چه در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت گرایش­های سیاسی افراد است. گرایش­های سیاسی متفاوتی در هر جامعه­ای وجود دارد که پیامدهای گسترده­ای برای کشور و سرنوشت آن خواهد داشت. بنا به گفته­ی مانهایم آن­چه برای هر جامعه­ای اهمیت بنیادی دارد، عبارت است از بازشناخت انواع گوناگون شناسایی، همچنین تجزیه و تحلیل تغییر جهت­های حاصل در مناسبات اجتماعی که از راه شناسایی حاصل می‌شود. فهم کامل نمودهایی از این دست به ایجاد مفهوم و دریافت دقیق­تر نقش عقاید در جنبش­های سیاسی و اجتماعی می­انجامد (مانهایم، 1355: 19). پس یکی از کاستی‌های زمان خود را باید این بدانیم که آن شیوه­های اندیشه­ای که به واسطه­ی آن­ها به قطعی­ترین تصمیم­های خود می‌رسیم و به یاری آن­ها در پی تشخیص و هدایت سرنوشت سیاسی و اجتماعی خویشتن­ایم، همچنان ناشناخته و به همین سبب دور از دسترس کنترل عقلی و سنجش باقی مانده­اند (مانهایم، 1355: 21). از این­رو رسالت پژوهشگر در این پژوهش، گونه­شناسی گرایش­های سیاسی افراد در جامعه­ی ایران است تا به این طریق راهی برای هدایت سرنوشت سیاسی و اجتماعی سرزمین­مان بیابیم. بنابراین همان­طور که ذکر شد در هر جامعه­ای (متناسب با شرایط و فرهنگ­های متفاوت) گرایش­های سیاسی مختلفی نظیر محافظه­کاری، رادیکالیزم، لیبرالیسم و غیره نیز وجود دارد. در ابتدا به طور مختصر به دیدگاه مانهایم در رابطه با گرایش­های سیاسی می­پردازیم: وی با عناوین ایدئولوژی و اوتوپیا به محافظه­کاری و لیبرالیسم اشاره می­کند. به گفته­ی مانهایم از یک سو گرایش به نگاهداشت وضع موجود و از سوی دیگر، گرایش به دگرگون­سازی وضع موجود احساس می­شود. اقدام به نگاهداشت، موجب ایجاد «ایدئولوژی­ها» می­گردد؛ تا اندیشه را با آرمانی جلوه­گر ساختن و تأکید فزونمایه بر عوامل ایجادکننده­ی ایستایی و ثبات به خطا افکند. توجه به تغییر نیز بنیاد پیدایش «اتوپیا» است که هم بر آینده ارج می­نهد و هم عوامل رهبری­کننده به دگرگونی را گرامی می­دارد (مانهایم، 1355: 6). حال به منظور درک عمیق­ترگرایش­های سیاسی ناگزیریم به بحث احزاب و ایدئولوژی­های سیاسی نیز بپردازیم چراکه؛ حمایت از احزاب سیاسی متفاوت، نمود عینی گرایشات سیاسی افراد است.

    منظور از حزب سیاسی؛ گروهی سازمان­یافته از مردم با حداقل عقاید و هدف­های سیاسی مشترک است که در تکاپوی تأثیرگذاری در سیاست عمومی هستند. احزاب سیاسی نقش حیاتی در ساختار دموکراسی دارند. دموکراسی بدون احزاب سیاسی غیرقابل تصور است، اما ممکن است احزاب سیاسی در کشوری وجود داشته باشند که فاقد دموکراسی است (Motlosa & Shale, 2008: 6). ایدئولوژی­­های حزبی نیز به فلسفه اجتماعی یا بینش و دیدگاه جهانی اشاره دارد که به واسطه آن موقعیت­های سیاسی، برنامه­ها و بیانیه­های­ احزاب حمایت می­شوند. ایدئولوژی­های سیاسی، تأثیرگذار و الهام بخش کنش سیاسی افراد هستند (Motlosa & Shale, 2008: 8). در یک دسته­بندی می­توان احزاب سیاسی را بر روی طیفی از راست به چپ قرار داد. در زیر به ایدئولوژی­های هریک اشاره می­کنیم: ایدئولوژی­های سیاسی جناح راست عبارتند از: تمایل به اقتدار، اهمیت سلسله مراتب، نظم، وظایف، سنت و ملی­گرایی. در سوی دیگر، جناح چپ قرار دارد با ایدئولوژی­هایی چون: تمایل به آزادی، برابری، پیشرفت، اصلاحات و تمایلات و احساسات بین­المللی. در ادامه به ایدئولوژی­های هریک از گرایش­های سیاسی فاشیسم، محافظه­کاری، لیبرالیسم و سوسیالیسم اشاره می­کنیم. 

    Abstract

    By orientation, we mean people’s inclination toward social matters. In this study we focus on people’s political orientation. In fact, people in every society are inclined toward different political orientations like reformism, conservatism or radicalism. Studying on people who work in political and social positions is of prominence and use in this regard. Moreover, studying orientations is useful if we want to be able to predict their actions. Therefore, the present study’s aim is to study sense of Justice and its relationship with political orientations. This way we will be able to know about behavioral alignments and similarities through values and norm convergence and try to make a justice oriented society for all people from different strata of the society.

    Research method in this study was a combination of quantity and quality survey methods. In order to know about people’s political orientations first applicants were interviewed and desired indexes were identified.

    Results showed people’s political orientations can be classified in a continuum one end of which is conservatism and the other end is radicalism and in the middle there is reformism. Conservative people are more likely to be religious and more politically satisfied. Radicalistic people are against ritualism and agree more with reducing the sense of political justice and satisfaction. In fact, lack of political satisfaction is a border between reformism and radicalism. As long as we have sense of injustice we are reformist. The more politically unsatisfied the individual gets, the more s/he paces toward radicalism.

     

    Key Words: political orientation (conservatism, reformism, radicalism), sense of justice, satisfaction, social class, religiousness, Tehran. 

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب (اجمالی)

    عنوان                                                                                                   صفحه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه................................................................................................................... 2

    2-1 طرح مسئله........................................................................................................... 3

    3-1 اهداف پژوهش..................................................................................................... 5

    4-1 ضرورت و اهمیت موضوع..................................................................................... 5

    5-1 مرور پیشینه پژوهش.............................................................................................. 12

    6-1 جمع­بندی فصل.................................................................................................... 28

    فصل دوم: مبانی نظری پژوهش

    1-2 مقدمه................................................................................................................... 30

    2-2 دیدگاه­های مربوط به گرایش‌های سیاسی................................................................. 31

    3-2 نظریه‌های مربوط به گرایش سیاسی......................................................................... 36

    4-2 دیدگاه­های مربوط به عدالت................................................................................... 49

    5-2 احساس عدالت..................................................................................................... 60

    6-2 چارچوب نظری پژوهش....................................................................................... 62

    7-2 فرضیه­های پژوهش............................................................................................... 67

    8-2 مدل نظری پژوهش............................................................................................... 68

    فصل سوم: روش پژوهش

    1-3 مقدمه................................................................................................................... 70

    2-3 جامعه آماری......................................................................................................... 71

    3-3 واحد مطالعه......................................................................................................... 71

    4-3 واحد تحلیل......................................................................................................... 71

    5-3 روش نمونه‌گیری و حجم نمونه.............................................................................. 71

    6-3 نحوه­ی جمع­آوری اطلاعات................................................................................... 72

    7-3 پایایی و روایی..................................................................................................... 73

    8-3 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها............................................................................ 74

    پنج

     

    9-3 جمع­بندی فصل.................................................................................................... 114

    عنوان                                                                                                   صفحه

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها  و یافته­های پژوهش

    1-4 مقدمه................................................................................................................... 116

    2-4 آمار توصیفی......................................................................................................... 117

    3-4 ویژگی­های زمینه­ای نمونه....................................................................................... 117

    4-4 چگونگی توزیع متغیر وابسته (گرایش سیاسی پاسخگویان)........................................ 119

    5-4 چگونگی توزیع عوامل مؤثر بر گرایش­ سیاسی پاسخگویان........................................ 119

    6-4 آزمون فرضیه­ها..................................................................................................... 127

    7-4 تحلیل رگرسیون.................................................................................................... 140

    فصل پنجم: نتیجه­گیری

    1-5 مقدمه................................................................................................................... 143

    2-5 مروری بر مباحث نظری........................................................................................ 144

    3-5 نگاهی بر نتایج حاصل از مصاحبه........................................................................... 146

    4-5 نگاهی بر نتایج حاصل از پیمایش........................................................................... 152

    5-5 نقد و بررسی نظریه­ها............................................................................................ 156

    6-5 پیشنهادها............................................................................................................. 159

    7-5 محدودیت­های پژوهش......................................................................................... 159

    8-5 مشکلات پژوهش................................................................................................. 159

    فهرست منابع................................................................................................................ 160

    پیوست 1..................................................................................................................... 170

    شش

     


    فهرست مطالب (تفصیلی)

    عنوان                                                                                                   صفحه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه................................................................................................................... 2

    2-1 طرح مسئله........................................................................................................... 3

    3-1 اهداف پژوهش..................................................................................................... 5

    4-1 ضرورت و اهمیت موضوع..................................................................................... 5

    الف: گرایش­های سیاسی....................................................................................... 6

    ب: عدالت.......................................................................................................... 8

    ج: تاریخ مطالعات عدالت..................................................................................... 11

    5-1 مرور پیشینه پژوهش.............................................................................................. 12

    1-5-1 پیشینه پژوهش در ایران درباره گرایش­های سیاسی..................................... 12

    2-5-1 پژوهش‌های خارجی مربوط به گرایش سیاسی........................................... 16

    3-5-1 پیشینه پژوهش‌های عدالت در ایران.......................................................... 22

    4-5-1 پژوهش‌های خارجی مربوط به عدالت....................................................... 26

    6-1 جمع­بندی فصل.................................................................................................... 28

    فصل دوم: مبانی نظری پژوهش

    1-2 مقدمه................................................................................................................... 30

    2-2 دیدگاه­های مربوط به گرایش‌های سیاسی................................................................. 31

    1-2-2 تعریف مفهوم نگرش............................................................................... 31

    2-2-2 ابعاد و انواع گرایش‌های سیاسی............................................................... 34

    3-2 نظریه‌های مربوط به گرایش سیاسی......................................................................... 36

    1-3-2 نظریه­های تضادگرا.................................................................................. 36

    2-3-2 نظریه­های کارکردگرا................................................................................ 41

    3-3-2 نظریه­های مکتب کنش متقابل نمادین........................................................ 44

    4-3-2 نظریه روانشناختی و جنبش­های اجتماعی.................................................. 46

    5-3-2 جمع­بندی نظریه­های مرتبط با گرایش­های سیاسی....................................... 48

    هفت

     

     

     

    عنوان                                                                                                   صفحه

    4-2 دیدگاه­های مربوط به عدالت................................................................................... 49

    1-4-2 سنت مارکسیسم...................................................................................... 53

    2-4-2 سنت فایده­گرایان.................................................................................... 54

    3-4-2 سنت مساوات­طلبان................................................................................. 55

    4-4-2 دیدگاه جان راولز.................................................................................... 56

    5-2 احساس عدالت..................................................................................................... 60

    6-2 چارچوب نظری پژوهش....................................................................................... 62

    7-2 فرضیه­های پژوهش............................................................................................... 67

    1-7-2 فرضیه­های­اصلی...................................................................................... 67

    2-7-2 فرضیه­های فرعی­..................................................................................... 67

    8-2 مدل نظری پژوهش............................................................................................... 68

    فصل سوم: روش پژوهش

    1-3 مقدمه................................................................................................................... 70

    2-3 جامعه آماری......................................................................................................... 71

    3-3 واحد مطالعه......................................................................................................... 71

    4-3 واحد تحلیل......................................................................................................... 71

    5-3 روش نمونه‌گیری و حجم نمونه.............................................................................. 71

    6-3 نحوه­ی جمع­آوری اطلاعات................................................................................... 72

    7-3 پایایی و روایی..................................................................................................... 73

    8-3 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها............................................................................ 74

    1-8-3 متغیر وابسته؛ گرایش سیاسی.................................................................... 74

    1-1-8-3 محافظه­کاری.................................................................................. 74

    2-1-8-3 اصلاح­طلبی................................................................................... 84

    3-1-8-3 رادیکالیسم.................................................................................... 88

    2-8-3 تعاریف نظری و عملیاتی متغیر مستقل اصلی: احساس عدالت (بی عدالتی)........... 94

    1-2-8-3 احساس عدالت اقتصادی................................................................ 96

    هشت

     

    2-2-8-3 احساس عدالت سیاسی.................................................................. 98

    عنوان                                                                                                   صفحه

    3-2-8-3 احساس عدالت اجتماعی................................................................ 101

    3-8-3 تعاریف نظری و عملیاتی متغیر میانجی (احساس رضایتمندی/ نارضایتی)..... 104

    4-8-3 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای کنترل.................................................. 106

    1-4-8-3 طبقه اجتماعی................................................................................ 106

    2-4-8-3 جنسیت........................................................................................ 109

    3-4-8-3 سن.............................................................................................. 110

    4-4-8-3 دینداری........................................................................................ 110

    5-4-8-3 میزان استفاده از رسانه­های جمعی.................................................... 113

    9-3 جمع­بندی فصل.................................................................................................... 114

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها  و یافته­های پژوهش

    1-4 مقدمه................................................................................................................... 116

    2-4 آمار توصیفی......................................................................................................... 117

    3-4 ویژگی­های زمینه­ای نمونه....................................................................................... 117

    1-3-4 سن پاسخگویان...................................................................................... 117

    2-3-4 جنس پاسخگویان.................................................................................... 118

    3-3-4 سطح سواد پاسخگویان............................................................................ 118

    4-4 چگونگی توزیع متغیر وابسته (گرایش سیاسی پاسخگویان)........................................ 119

    5-4 چگونگی توزیع عوامل مؤثر بر گرایش­ سیاسی پاسخگویان........................................ 119

    1-5-4 احساس عدالت (اجتماعی، اقتصادی و سیاسی) در میان پاسخگویان............ 119

    2-5-4 شاخص احساس عدالت در میان پاسخگویان............................................. 120

    3-5-4 رضایتمندی (اجتماعی، اقتصادی و سیاسی) در میان پاسخگویان.................. 121

    4-5-4 شاخص رضایتمندی در میان پاسخگویان................................................... 121

    5-5-4 میزان استفاده از رسانه­های جمعی............................................................. 122

    1-5-5-4 رسانه­های داخلی........................................................................... 122

    2-5-5-4 رسانه­های خارجی.......................................................................... 123

    6-5-4 میزان استفاده از شبکه­های ماهواره............................................................. 123

    نه

     

    7-5-4 دینداری پاسخگویان................................................................................ 124

    عنوان                                                                                                   صفحه

    8-5-4 میزان انجام مناسک­ دینی.......................................................................... 124

    9-5-4 طبقه اجتماعی پاسخگویان........................................................................ 125

    6-4 آزمون فرضیه­ها..................................................................................................... 127

    1-6-4 فرضیه­­های اصلی..................................................................................... 127

    2-6-4 فرضیه­های فرعی..................................................................................... 138

    7-4 تحلیل رگرسیون.................................................................................................... 140

    فصل پنجم: نتیجه­گیری

    1-5 مقدمه................................................................................................................... 143

    2-5 مروری بر مباحث نظری........................................................................................ 144

    3-5 نگاهی بر نتایج حاصل از مصاحبه........................................................................... 146

    4-5 نگاهی بر نتایج حاصل از پیمایش........................................................................... 152

    1-4-5 یافته­های توصیفی.................................................................................... 152

    2-4-5 یافته­های علّی......................................................................................... 153

    5-5 نقد و بررسی نظریه­ها............................................................................................ 156

    6-5 پیشنهادها............................................................................................................. 159

    7-5 محدودیت­های پژوهش......................................................................................... 159

    8-5 مشکلات پژوهش................................................................................................. 159

    فهرست منابع................................................................................................................ 160

    پیوست 1..................................................................................................................... 170

    ده

     


    فهرست جدول‌ها

    عنوان                                                                                                   صفحه

    جدول (1-2): نظریات بعضی از اندیشمندان راجع به عدالت............................................ 50

    جدول (1-3): ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای وابسته و مستقل اصلی.............................. 73

    جدول (2-3): ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای میانجی و کنترل........................................ 74

    جدول (3-3): معرف، سطح اندازه­گیری، دامنه تغییر و حداکثر امتیاز مولفه اعتقاد به جامعیت دین و توطئه خارجی................................................................................................................................... 82

    جدول (4-3): همبستگی درونی و آلفای مربوط به مولفه اعتقاد به جامعیت دین................. 83

    جدول (5-3): معرف، سطح اندازه­گیری، دامنه تغییر و حداکثر امتیاز مولفه گسترش حوزه عمومی     87

    جدول (6-3): معرف، سطح اندازه­گیری، دامنه تغییر و حداکثر امتیاز مولفه تشکیل حکومت اسلامی   93

    جدول ( 7-3): معرف، سطح اندازه­گیری، دامنه تغییر و حداکثر امتیاز مولفه مخالفت با جمهوری اسلامی و ولایت فقیه.............................................................................................................................. 94

    جدول (8-3): معرف، سطح اندازه­گیری، دامنه تغییر و حداکثر امتیاز مولفه برابری فرصت­های اقتصادی        98

    جدول (9-3): معرف، سطح اندازه­گیری، دامنه تغییر و حداکثر امتیاز مولفه مشروعیت نظام و حاکمان آن      101

    جدول (10-3) معرف، سطح اندازه­گیری، دامنه تغییر و حداکثر امتیاز مولفه عدم تبعیض­ها اجتماعی  103

    جدول (11-3): معرف، سطح اندازه­گیری، دامنه تغییر و حداکثر امتیاز مولفه رضایت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی................................................................................................................................... 105

    جدول (12-3): گروه­های شغلی.................................................................................... 108

    جدول (13-3): معرف، سطح اندازه­گیری، دامنه تغییر و حداکثر امتیاز مولفه اعتقادی، عاطفی و مناسکی       112

    جدول (1-4): توزیع فراوانی و درصد سن پاسخگویان.................................................... 117

    جدول (2-4): توزیع فراوانی و درصد جنس پاسخگویان................................................. 118

    یازده

     

    جدول (3-4): توزیع فراوانی و درصد میزان سواد پاسخگویان.......................................... 118

    عنوان                                                                                                   صفحه

    جدول (4-4): توزیع فراوانی و درصدی شاخص گرایش سیاسی (محافظه­کار، اصلاح­طلب و رادیکال) پاسخگویان................................................................................................................................... 119

    جدول (5-4): توزیع فراوانی و درصدی شاخص احساس عدالت (اجتماعی، اقتصادی و سیاسی) پاسخگویان................................................................................................................................... 120

    جدول (6-4): توزیع فراوانی و درصدی شاخص احساس عدالت پاسخگویان................... 120

    جدول (7-4): توزیع فراوانی و درصدی شاخص رضایتمندی (اجتماعی، اقتصادی و سیاسی) پاسخگویان    121

    جدول (8-4): توزیع فراوانی و درصدی شاخص رضایتمندی پاسخگویان......................... 121

    جدول (9- 4): توزیع فراوانی و درصدی شاخص استفاده از رسانه­های داخلی................... 122

    جدول (10- 4): توزیع فراوانی و درصدی شاخص استفاده از رسانه­های خارجی.............. 123

    جدول (11- 4): توزیع فراوانی و درصد استفاده پاسخگویان از شبکه­های ماهواره.............. 123

    جدول (12-4): توزیع فراوانی و درصدی شاخص کلی دینداری پاسخگویان..................... 124

    جدول (13-4): توزیع فراوانی و درصدی شاخص انجام مناسک دینی پاسخگویان............. 125

    جدول (14-4): توزیع فراوانی و درصد شاخص طبقه اجتماعی عینی................................ 125

    جدول (15-4): توزیع فراوانی و درصد طبقه ذهنی پاسخگویان........................................ 126

    جدول (16-4): رابطه انواع گرایش سیاسی و احساس عدالت (به درصد) ........................ 127

    جدول (17-4): رابطه گرایش سیاسی رادیکال و احساس عدالت (به درصد) .................... 128

    جدول ( 18- 4): رابطه بین گرایش سیاسی محافظه­کار و احساس عدالت (به درصد) ....... 129

    جدول (19-4): گرایش اصلاح‌طلبی برحسب احساس عدالت اجتماعی و رابطه آن با عدالت سیاسی         130

    جدول (20-4): گرایش اصلاح‌طلبی برحسب احساس عدالت اقتصادی و رابطه آن با عدالت سیاسی         130

    جدول (21-4): رابطه احساس عدالت و میزان رضایتمندی (به درصد) ............................ 131

    جدول (22-4): رابطه گرایش سیاسی و احساس عدالت اجتماعی در میان افراد با طبقه اجتماعی متوسط     133

    دوازده

     

    جدول (23-4):  رابطه گرایش سیاسی و احساس عدالت اقتصادی در میان افراد با طبقه اجتماعی متوسط    133

    عنوان                                                                                                   صفحه

    جدول (24-4): رابطه گرایش سیاسی و احساس عدالت سیاسی در میان افراد با طبقه اجتماعی پایین         134

    جدول (25-4): رابطه گرایش سیاسی و احساس عدالت اقتصادی در میان افراد با طبقه اجتماعی پایین       135

    جدول (26-4): رابطه گرایش سیاسی و احساس عدالت اجتماعی در میان افراد با طبقه اجتماعی پایین       135

    جدول (27-4): رابطه میان دینداری و احساس عدالت سیاسی در میان محافظه­کاران (به درصد)     136

    جدول (28-4): رابطه گرایش سیاسی با میزان رضایتمندی پاسخگویان (به درصد) ............ 137

    جدول (29-4): رابطه میان دینداری و گرایش سیاسی در بین پاسخگویان.......................... 138

    جدول (30-4): رابطه گرایش­های سیاسی با مناسک دینی پاسخگویان (به درصد) ............. 139

    جدول (31-4): نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی چند متغیره شاخص گرایش سیاسی و سایر متغیرها         140

    سیزده

     


    فهرست شکل‌ها

    عنوان                                                                                                   صفحه

    شکل (1-1): عوامل مؤثر بر احساس بی­عدالتی................................................................ 24

    چهارده

     

    شکل (1-2): مدل نظری احساس عدالت و رابطه آن با گرایش­های سیاسی........................ 68

    منبع:

     

    فهرست منابع

    - آرونسون، الیوت (1382) روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسین شُکرکُن، انتشارات رشد، تهران.

    - آشوری، داریوش (1354) فرهنگ سیاسی، چاپ هفتم، انتشارات مروارید، تهران.

    - آشوری، داریوش (1366) دانشنامه سیاسی، انتشارات سهروردی، تهران.

    - آلافیلیپ، دانیل؛ کامی­یری، کارمل و دیگران (1379) درآمدی بر روانشناسی اجتماعی (مجموعه ضرورت­های جامعه­شناسی روانی)، ترجمه مرتضی کتبی، نشر نی، تهران.

    - ابوالحسنی، سید رحیم (1384) نگرش و گرایش سیاسی مردم (اصلاح­طلبی یا محافظه­کاری)، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 9، صفحات: 41-1.

    - اخوان کاظمی، بهرام (1384) بررسی و نقد نظریه عدالت جان راولز، کتاب نقد، شماره 37، صفحات 180-151.

    - ازکیا، مصطفی؛ دربان آستانه، علیرضا (1389) روش­های کاربردی تحقیق، چاپ دوم، انتشارات کیهان، تهران.

    - اسلامی، شهلا (1387) تحول نظریه­ی عدالت رالز از عدالت اخلاقی به عدالت سیاسی، پژوهش­های فلسفی، شماره سیزدهم، صفحات 34-5.

    - امام جمعه­زاده، سید جواد؛ اخجسته، جمیل (1390) شاخص­های عدالت سیاسی و راهکارهای تحقق آن، مجله علمی تخصصی پژوهش­های سیاسی، سال اول، شماره دوم.

    - امیراحمدی، هوشنگ (1381) جامعه سیاسی، جامعه مدنی و توسعه ملی، انتشارات نقش و نگار، تهران.

    - انصاری­رنانی، قاسم (1381) نقدی بر نظریه سلسله مراتبی بودن نیازها در ایجاد انگیزش، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 34 و33.

    - بشیریه، حسین (1385) جامعه­شناسی سیاسی؛ نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی، چاپ سیزدهم، نشر نی، تهران.

    - بشیریه، حسین (1387) دیباچه­ای بر جامعه­شناسی سیاسی ایران، چاپ پنجم، نشر نگاه معاصر، تهران.

    - پناهی، امیرحسین (1389) نظریه­های انقلاب: وقوع، فرایند و پیامدها، انتشارات سمت، تهران.

    - تاج مزینانی، علی­اکبر (1379) رفتار سیاسی جوانان در ایران (انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، مجلس خبرگان) پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی، راهنما: مهدی محسنیان راد، دانشگاه امام صادق.

    - تقیان ورزنه، رضا (1386) سنت­گرایی، تجددگرایی، پساتجددگرایی در اندیشه­ی شهید مطهری، پژوهه، شماره 26و25.

    - توسلی، حسین (1388) مبنای عدالت در نظریه جان رالز، فصلنامه نقد و نظر، شماره 10.

    - جلائی­پور، حمیدرضا (1388) گونه­شناسی رویکردهای تغییر: رجحان رویکرد اصلاحی در ایران، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 42و43، ویژه­نامه انقلاب اسلامی.

    - جمال­زاده، ناصر (1387) عدالت سیاسی و اجتماعی در سه رهیافت فقهی، فلسفی و جامعه­شناختی، دانش سیاسی، سال چهارم، صفحات 35-5.

    - جوادی یگانه، محمدرضا؛ کلانتری، عبدالحسین؛ عزیزی، جلیل (1385) رسانه دینی، مخاطب دیندار و رضایت نسبی؛ بررسی رابطه دینداری مخاطبین و برآورده شدن انتظارات دینی رسانه­ای آنان، مجله جهانی رسانه، دانشگاه تهران.

    - جوادی یگانه، محمدرضا (1387) رویکرد جامعه شناسانه نظریه انتخاب عقلانی، مجله راهبرد فرهنگ، شماره 3.

    - جهانشاهی، عالیه (1389) نقش عدالت در توسعه جامعه، انتشارات سمیع، تهران.

    - جهانیان، ناصر (1383) جهانی سازی، عدالت اقتصادی و مهدویت، فصلنامه انتظار موعود، شماره 14.

    - حاجی­حیدر، حمید (1388) تحول تاریخی مفهوم عدالت، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 45.

    - حسینی، سید حسن (1386) رابطه برخورداری از انواع سرمایه (اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی) و نوع نگرش به عدالت اجتماعی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، برنامه­ریزی رفاه اجتماعی، راهنما: نادر سالارزاده امیری، دانشگاه علامه طباطبایی.

    - حسینی ­بهشتی، سید علی­رضا (1378) مبانی معرفت­شناختی نظریه عدالت اجتماعی، انتشارات بقعه، تهران.

    - خلف­خانی، مهدی (1387) نهادهای مدنی به عنوان سرمایه اجتماعی و عدالت اجتماعی، پژوهشنامه عدالت اجتماعی، شماره 26.

    - دوورژه، موریس (1377) جامعه­شناسی سیاسی، ترجمه ابوالفضل قاضی شریعت پناهی، چاپ اول، نشر دادگستر، تهران.

    - رابرتسون، دیوید (1375) فرهنگ سیاسی معاصر، ترجمه­ی عزیز کیاوند، نشر البرز، تهران.

    - راولز، جان (1387) نظریه عدالت، ترجمه سید محمدکمال سروریان و مرتضی بحرانی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران.

    - راولز، جان (1383) عدالت به مثابه انصاف، ترجمه عرفان ثابتی، نشر ققنوس، تهران.

    - رضاپور، اکبر (بی­تا) درک عدالت در میان جوانان، پایان­نامه کارشناسی ارشد پژوهشگری، راهنما: محمدصادق مهدوی، دانشگاه شهید بهشتی.

    - زاهدی، محمدجواد (1382) توسعه و نابرابری، انتشارات مازیار، تهران.

    - ساروخانی، باقر (1384) جامعه­شناسی ارتباطات، چاپ پانزدهم، انتشارات اطلاعات، تهران.

    - سریع‌القلم، محمود (1386) فرهنگ سیاسی ایران، نشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول، تهران.

    - سیدمن، استیون (1390) کشاکش آرا در جامعه­شناسی، ترجمه هادی جلیلی، چاپ سوم، تهران.

    - شایگان، فریبا (1386) بررسی رابطه دینداری و اعتماد سیاسی، پایان­نامه دکترای جامعه­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    - شریف، محمدرضا (1381) انقلاب آرام: درآمدی بر تحول فرهنگ سیاسی در ایران، انتشارات روزنه، تهران.

    - شریف­زادگان، محمد­حسین (1386) راهبردهای توسعه اقتصادی و عدالت، فصلنامه علمی­- پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 24.

    - صالحی امیری، سیدرضا؛ رضایی، زهرا (1387) بررسی مفهومی عدالت اجتماعی، پژوهشنامه عدالت اجتماعی، شماره 26.

    - صباغ­پور، علی­اصغر (1373) بررسی نگرش­های سیاسی مذهبی جوانان ذکور تهران، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، رشته جامعه شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.

    - صبوری، منوچهر (1386) جامعه­شناسی سیاسی، انتشارات سخن، تهران.

    - صدیق سروستانی، رحمت­الله؛ دغاقله، عقیل (1387) مقایسه نگرش شهروندان معمولی و نخبگان جامعه در مورد عدالت اجتماعی (مورد تهران بزرگ)، نامه علوم اجتماعی، شماره 34.

    - عیوضلو، حسین (1389) مروری بر معیارهای عدالت اجتماعی و اقتصادی در تطبیق با چارچوب شریعت اسلام، دو فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات اقتصاد اسلامی، سال دوم، شماره دوم، صفحات 26-5.

    - فتحانی، علی (1388) عدالت اقتصادی و راهبردهای مبتنی بر مفهوم، مجله اقتصادی- ماهنامه بررسی مسائل و سیاست­های اقتصادی، شماره­های 90و89، صفخات 73-57.

    - فریمن، ساموئل (بی­تا) جان راولز، ترجمه­ی یاشار جیرانی، دانشگاه تربیت مدرس.

    - قادری، طاهره (1386) سودمندی مفهوم طبقه در تحلیل تعاملات گروه­های کلان اجتماعی، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 239 و 240.

    - قاسمی، وحید؛ وحیدا، فریدون؛ ربانی، رسول؛ ذاکری، زهرا (1387) شناخت تأثیر طبقه اجتماعی بر نگرش نسبت به جریان نوگرایی در شهر اصفهان، جامعه­شناسی کاربردی، سال 21، شماره 37.

    - قاسمی، وحید (1380) گونه­شناسی و تبیین فرهنگ سیاسی دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران سال تحصیلی 80-79، پایان­نامه دکتری، رشته جامعه­شناسی، راهنما: محمود کتابی؛ فریدون وحیدا، دانشگاه اصفهان.

    - کرچ، دیوید؛ کراچ فیلد، ریچارد­ اس، بلاکی، اجرتون ال (1347) فرد در اجتماع، ترجمه محمود صناعی، انتشارات فرانکلین، تهران.

    - کردی، حسین (1388) فرهنگ سیاسی و عوامل اجتماعی آن: مطالعه موردی استان گلستان، پایان­نامه دکتری، رشته جامعه­شناسی.

    - کمالی، علی (1379) مقدمه­ای بر جامعه­شناسی نابرابری­های اجتماعی، انتشارات سمت، تهران.

    - کیخا، نجمه (1389) عدالت اجتماعی، چاپ اول، کانون اندیشه جوان، تهران.

    - کوپر، جسیکا (1385) محافظه­کاری چیست؟ ترجمه­ی مریم اتابکی.

    - گر، تد رابرت (1388) چرا انسان­ها شورش می­کنند، ترجمه علی مرشدی­زاد، پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران.

    - گرب، ادوارد (1373) نابرابری اجتماعی: دیدگاه­های نظریه­پردازان کلاسیک و معاصر، ترجمه محمد سیاهپوش و احمدرضا غروی­زاد، نشر معاصر، تهران.

    - گیدنز، آنتونی (1385) جامعه­شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، چاپ شانزدهم، نشر نی، تهران.

    - لهسایی‌زاده، عبدالعلی (1377) نابرابری و قشربندی اجتماعی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه شیراز، شیراز.

    - لیپست، سیمور مارتین (1383) دایره المعارف دموکراسی، ترجمه کامران فانی و نورالله مرادی، چاپ دوم، وزارت خارجه، تهران.

    - مانهایم، کارل (1355) ایدئولوژی و اوتوپیا (مقدمه­ای بر جامعه­شناسی دانش) ترجمه فریبرز مجیدی، انتشارات دانشگاه تهران.

    - محسنی، منوچهر (1379) بررسی آگاهی­ها، نگرش­ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در تهران، نشر زهد، تهران.

    - مردانی، حمید (1386) بررسی جامعه­شناختی عوامل مؤثر بر احساس بی­عدالتی در بین معلمان شهر زنجان، پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه­شناسی، راهنما: وحید قاسمی؛ مهدی ادیبی، دانشگاه اصفهان.

    - مظفری، جمشید (1381) بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش سیاسی در کردستان (مطالعه موردی شهرستان سقز)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه­شناسی، راهنما: ژاله شادی­طلب، دانشگاه تهران.

    - مومنی روستایی، عبدالله (1383) بررسی رابطه بین نگرش به عدالت اجتماعی و نگرش به رفاه اجتماعی، پایان­نامه کارشناسی ارشد برنامه­ریزی رفاه اجتماعی، راهنما: سید احمد حسینی، دانشگاه علامه طباطبایی.

    - میراحمدی، منصور؛ شیری، اکرم (1388) عدالت سیاسی در گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی، علوم سیاسی، سال دوازدهم، شماره 48.

    - میرزایی، خلیل؛ جعفری، فاطمه (1388) تأثیر عوامل اجتماعی و جمعیتی بر گرایش­های سیاسی دانش­آموزان دبیرستان­های دولتی رودهن، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال دوم، شماره سوم.

    - میرسندسی، محمد (1375) عوامل مؤثر بر درک مردم از عدالت و رابطه آن با برابری (نابرابری) مطالعه موردی شهر مشهد، پایان­نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، راهنما: مسعود چلبی، دانشگاه تربیت مدرس.

    - واعظی، احمد (1388) نقد و بررسی نظریه­های عدالت، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم.

    - یعقوبی، داریوش (1388) درک ایرانیان از عدالت، انتشارات جامعه­شناسان، تهران.

    - Abel Olsen, Jan (1997) Theories of justice and their implications for priority setting in health care, Monash university, Melbourne, Australia. Ja

    - Arneson, Richard, Egalitarianis (2002) The Stanford Encyclopedia ofPhilosophy Web:

    - Baron, Robert & Byrne, Donn (1987) Social psychology (understanding human interaction) fifth edition, United state of America.

    - Argyle, Michael (1992) The social psychology of every day life, Publisher: Routledge.

    - Bray, Jeremy (2009) Rational choice models of political violence: the role of injustice and retribution, Institude for homeland security solution.

    - Brenner, Robert (1993) The problem of reformism .

    - Breslauer, George (1979) reformism and conservatism, slavic review. Vol. 38, No. 2, pp. 216-219.

    Bretzer, Ylva Noren (2002) How can institutions better explain political trust than social capital does? University of Gothenburg, Prepared for the XI Nordic Conference on Municipal Research, Institut for Statskundskab, Denmark.

    - Pickens, Jeffrey (2005) Attitudes and perceptions, Jons and Bartlett Publisher, Massachusetts.

        -Bulman, Ronnie Janoff; Sana Sheikh & G. Baldacci, Kate (2008) mapping moral motives: approach. Avoidance, and political orientation, journal of social psychology, United states. - Block, Jack (2006) Nursery school personality and political orientation two decades later, Department of psychology, university of California, Berkeley.

    - Cavallar, George (2002) The rights of strangers (Theories of international Hospitality, the Global community and Political Justice since Victoria), Ashgate publishing company.

    - Chen, Xunwn (2007) The human voice of justice, Journal of Chinese Philosoph Department of English, University of Texas at San Antonio.

    - Chiltonthe, Stephen (2005) Grounding political development: defining political culture, university of Minnesota.

    - Craig, A. Werdorf; Sheldon, Alexander; Ira, Firestone (2002) Social Justice and Moral Reasoning: An Empirical Integration of Two Paradigms in Psychological Research, Social Justice Research, vol 15, no. 1, march.

    - Cukur, Cem Safak; Guzman, Maria Rosario de, Carlo, Gustavo (2004) Religiosity, Values and Horizontal and Vertical Individualism-Collectivism: A study of Turkey the United States and the Philippines, The journal of social psychology, 144 (6), 634-613.

    - Diener, Ed, A. Emmons, Robert, J. Larsen, Randy & Griffin, Sharon (1985) Thesatisfaction with life scale, Journal of personality assessment, 49, 1, 71-75.

    - Dundar, Tugba; Tabancali, Erkan (2012) The relationship between organizational justice perceptions and job satisfaction levels, published by Elsevier Ltd.

    - F. Steinmetz, Kevin; Henderson, Howard (2012) Hipe-Hop and procedural justice: Hipe- Hop artists perceptions of criminal justice, published by sage.

    - Florian van Leeuwen, Justin h. Park (2009) Perceptions of social dangers, moral foundations and political orientation, Personality and individual different.

    - Fleurbaey, Marc; Salles, Mavrice; A. Weymark, John (2008) Justice political liberalism and utilitarism, Cambridge university.

    - Forst, Rainer (2002) Philosophy, Social Theory and The Rule of Law (contexts of justice), Translated by John M. M Farrell, University of California.

    - Friese, Malte; Fishman, Shira; Beatson, Ruth; Sauerwein, Kelly (2009) Whose fault is it anyway? Political Orientation, attribution of Responsibility and Support for the ward in Iraq, Social Justice Research, Vol. 22, p 280.

    -Gould, Julius; L. Kolb, Wiliam (1964) A dictionary of the social sciences, Tavistock published, Britain.

    - H. C. Hsu, Cathy; K. King, Soo And Lam, Terry (2006) Reference group influences among Chinese travelers, Journal of travel research, Published by SAGE, PP: 474-484.

    - Heywood, A. (2007) Essential Reading: Conservatism-Chapter 3 in, Political ideologies: an introduction, 4th edition. Palgrave.

    - H. Schwarts, Shalom; E. Hilbi, Benjamin & Haubrich, Julia (2011) Basic personal values and the meaning of left- right political orientations, Journal of Research in Personality 45 (2011) 130–133, Contents lists available at ScienceDirect.

    - J. O’Boyle, Edward (2004) Principles of Economic Justice: Marketplace and workplace applications, Mayo Reaserch Institute, forum for Social Economic.

    - Johnston, David (2011) A brief history of justice, published byWiley-Blackwell, united kingdom.

    - Kuper, Adam; Kuper, Jessica (1985) The social science encyclopedia, published by Routledge & Kegan paul plc, London, Boston and Henley.

    - L. choma, Backy; Carolyn L. Hafer; Dywan, Jane; J. Segalowitz, Sidney; A. Busseri, Michael (2012) Political liberalism and political conservatism: Functionally independent? Personality and individual differences, Contents lists available at SciVerse ScienceDirect.

    - Lindzey, Gardner & Aronson, Elliot (1975) The Handbook of Social Psychology, second edition, university of texas, Amerind Publishing co. PVT. LTD.

    - lipset, Seymour Martin (1998) Failares of extremism, published in society, Vol 20, Issue1, pp 48-58.

    - Little, Daniel (1992) Jon Elster, New Horizons in Economic Thought: Appraisals of Leading Economists, edited by Warren Samuels, Edward Elgar Publishing .

    - L. Krebs, Dennis (2008) The Evolution of a sense of justice, victims of crime, PP. 229-246.

    - L. Toporek, Rebecca; H. Gerstein, Lawrence; A. Fouad, Nadya; Roysircar, Gargi; Israel, Tania (2006) Social justice in counseling psychology, Sage publications Ltd, United Kingdom.

    - L. Van den Berghe, Pierre (1987) Political Culture, International Encyclopedia of the social sciences, 2ND Edition.

    -Marx, Gary; A. D. Mbaye, Heather; Min Kim, Hyung (2009) Radicalism or Reformism? Socialist Parties before World War I, American Sociological Review, Vol. 74, pp. 615-635.

    - M. Henslin, James (2009) spciology (Core concepts), Their Edition, Southern Illinois University, Edwardsville, pearson international.

    - Motlosa, Khabele; Shale, victor (2008) Political Parties Prigramme Handbook, Sought Africa.

    - Mott, Stephen; J. Sider, Ronald (2000) Economic justice: a biblical paradigm, An international journal of holistic studies, 17: 2, 50-63.

    - Pavot, William; Diener, Ed (1993) Review of the satisfaction with life scale, American Psychological Association, Vol 5, No 2, 164-172.

    - Robertson, David (1993) A dictionary of modern politics, second edition, British library catalogning in publication date.

    - Rousseau (2007) Political socialization and political culture.

    - Sablonniere, Rexane de la; Tougas, Francine; Sablonniere, Edith de la And Debrosse, Regine (2012) Profound organizational change, psychological distress and burnout symptoms: The mediator role of collective relative deprivation, Group processes and intergroup relations, Published by SAGE.

    - Sanders, Joseph ; V. Lee (2001) Handbook of Justic Research of law, Kluwer Academic, New York.

    - Schaefer, Richard (2002) Media unlimited: How the torrent of images and sounds overwhelms our lives, Williams Custom Publishing.

    - Sharma. B. B (1992) Encyclopeadic dictionary of sociology, published by J. L Kummar for Anmol publications, New Delhi.

    - S. Rennie (1998) The view of the invisible world: Ninian Smart’s Analysis of the dimensions of Religion and of Religious Experience, Department of Philosophy and Religion, Volume 28, Number 3.

    - Szegedy- Maszak, Mihaly (2005) The Legacy of Nineteenth- century Hungarian Consevatism, publisher springer.

    - Thio, Alex (2009) sociology (A brief Introduction) Seventh Edition, Pearson International Edition.

    - T. Fiske, Susan & T. Gilbert, Daniel & Lindzey, Gardner (2010) Handbook of social psychology, value two, 5th end.

    - T. Jost, John; M. Amondio, David (2012) Political ideology as motivated social cognition: Behavioral and neuroscientific evidence, spiringer science.

    -Van Hecke, Steven (2008) Christian Democracy and Conservatism on Demography: some explorations, Centre for European Studies.

    - verba, Sidney (1965) comparative political culture, newschool. Edu.

    - Walter, A; Bordenn, MD (1999) A history of justice: origins of law and psychiatry, American Academy of psychiatryand the low (AAPL Newsletter), Vol 24, No 2. pp. 12-14.

    - woodilla, Jill and M. Forroy, Jaenie (2008) Justice and the political in organizational life: A Narrative Inquiry, Journal of management Inquiry, published buy sage.

    - Xianzhong, Huang (2007) Justice as a virtue: An analysis of Aristotle’s virtue of justice, Higher Education Press and Springer-Verlag.

    - Zettler, Ingo ; E. Hilbig, Benjamin; Haubrich, Julia (2010) Altruism at the ballots: Predicting political attitudes and behavior, Journal of research in personality. 


موضوع پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , نمونه پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , جستجوی پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , فایل Word پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , دانلود پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , فایل PDF پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , تحقیق در مورد پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , مقاله در مورد پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , پروژه در مورد پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , پروپوزال در مورد پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , تز دکترا در مورد پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , پروژه درباره پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران) , رساله دکترا در مورد پایان نامه احساس عدالت و رابطه آن با گرایش¬های سیاسی (مطالعه¬ی شهر تهران)

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی - مدیریت ورزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی باشگاه های لیگ برتر فوتبال با رضایتمندی تماشاگران بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی – همبستگی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه تماشاگران باشگاه های استان تهران (استقلال، پرسپولیس، راه آهن، نفت) حاضر در لیگ برتر ...

پایان‌‌ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی گرایش پژوهش علوم اجتماعی چکیده جهان در حال وارد شدن به دوره ای است که مسائل انصاف و عدالت در اشکال مختلف و متفاوت به صدر موضوعات و مطالعات مطرح در حوزه تعالی سازمانی صعود خواهند کرد. سازمان های هزاره جدید، سازمان هایی فراصنعتی و دانش بنیان هستند که موفقیت و بقای آنها مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است. براین اساس تحقیق ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A)) گرایش روان شناسی عمومی چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی، معنای زندگی، تصویر بدنی و سلامت روان در دو گروه زنان یائسه و غیر یائسه با تاکید بر میزان تحصیلات آنان صورت گرفته است. روش بررسی: در پژوهش علی مقایسه ای حاضر، جامعه آماری شامل کلیه زنان یائسه و عیر یائسه منطقه 5 شهرتهران(1393) بود. نمونه آماری شامل 179 نفر که از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش :روزنامه نگاری چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): پژوهش حاضر که با هدف بررسی نقش ارتباطات درون سازمانی برمیزان رضایت شغلی پرسنل دربین کارکنان سامانه3BRT3)) انجام شده است، به سنجش همبستگی بین متغیر میزان استفاده از ارتباطات درون سازمانی با میزان رضایت شغلی پرسنل ومولفه های آن ( امنیت شغلی ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده شهرها ، سیستم پیچید ه و پویایی هستند که درگذر زمان دستخوش تحولات کالبدی،اجتماعی،اقتصادی و ... گردیده اند. در راستای نیل به توسعه شهری دستیابی به رفاه اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی از حقوق مسلم هرفرد وجامعه است ؛بدین منظور کاهش فاصله میان آنچه هست و آنچه باید باشد از اهداف مهم برنامه ریزان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی - بازرگانی داخلی چکیده: امروزه با توجه به پیشرفت های فراگیر و صنعتی شدن جوامع و نیز نزدیک شدن خدمات و امکانات سازمان ها به یکدیگر، خلا فقدان تبلیغات موثر و کارآمد که باعث جلب توجه هرچه بیشتر مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی شود، لازم و ضروری به نظر می رسد. بانک ها نیز مانند موسسات دیگر از این امر مستثنی نیستند. یکی ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري(M.A ) پاييز 1392   چکيده امروزه سالمندان قشر بزرگي از جمعيت هر جامعه اي را تشکيل مي دهند، به دليل کنترل رشد جمعيت و اف

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت (M.A) گرایش: مدیریت آموزشی چکیده امروزه با توجه به نقش فراگیر و همه جانبه سازمان­ها در زندگی اجتماعی انسان­ها نقش عدالت در سازمان­ها بیش از پیش آشکارتر شده است. سازمان­ های امروزی در واقع مینیاتوری از جامعه بوده و تحقق عدالت در آنها به منزله تحقق عدالت در سطح جامعه است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین عدالت سازمانی ...

چکیده: سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر در ایران ، تنها عرضه کننده کامل حمایت های اجتماعی می باشد که می تواند در یک سازمان عملیاتی شود. مانند: مستمری بازنشستگی ، ازکارافتادگی بازماندگان ، تامین هزینه های درمان ، مقرری بیمه بیکاری ، کمک عائله مندی ،کمک هزینه ازدواج ، غرامت دستمزد ایام بیماری ودیگر انواع خدمات بیمه ای و درمانی. از سوی دیگر امروزه یکی از ارکان ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته­ اقتصاد اسلامي بهمن ماه 92 13   چکيده: اين پژوهش در پي توصيف تابع عرضه نيروي کار فرد مسلمان در فضايي است که جامعه متعهد به اجراي قواعد و قوانيني بر

ثبت سفارش