پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج

word 228 KB 30086 90
1392 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • طرح مسأله

        در وضعیت کنونیِ موسوم به مدرنیته­ی متأخر که خطوط و مرزهای تمایزهای اجتماعی به فراخور سبک­های زندگی و مصرف فرهنگی شکل می­گیرد، ابعاد، سطوح، کیفیات و شیوه­های مدیریت بدن[1] بسیار پیچیده و حایز اهمیت گشته است. به طور کلی، در این دوران که جهان به پدیده­ای چندفرهنگی[2] تبدیل شده است، فناوری پیشرفته، انسان­ها را از کارخانه­های تولید صنعتی بیرون رانده، زمان و فضا به واسطه ارتباطات و سیستم­های حمل و نقل پرسرعت به میزان قابل­توجهی تغییرکرده است و مرزهای میان ملل، انسان­ها و فرهنگ­ها نفوذپذیر شده­اند، می­توانیم به چرخش نامحسوس اما حقیقی کانون­توجه اندیشه اجتماعی به مسائل مربوط به بدن، شهروندی، نظام اطلاعات، جهانی­شدن [3] و جهان­های سیبرنتیک اشاره کنیم ( سیدمن، 357:1386). امروزه بدن جزیی از مفهوم «خود» و عوامل کارکردی و ساختاری است و تعامل با محیط و دیگر مردم را امکان­پذیر می­سازد (لی­مون،1991: 127).

        جذابیت جسمانی از جمله موضوعاتی است که در این دوران استانداردهای جدیدی پیدا کرده و از عوامل شکل­دهنده­ی روابط افراد محسوب می­شود، به طوری که مدیریت بدن واجد اهمیت و دلالت مضاعف گشته است و رفتارهای گوناگون بهداشتی نظیر بدن­سازی، رژیم­های غذایی، تجهیزات ورزشی و آرایشی مختلف برای مراقبت از بدن پدیدار شده است (رضایی و دیگران،1389: 142). داشتن بدن زیبا در وضعیت کنونی نشانه­ی ارزش­های اجتماعی و تا حدودی سازوکار قدرت و کنترل اجتماعی است. مطالعه زیبایی ظاهری و بدن انسانی از مسائل مهم جامعه امروزی است. سرچشمه این تحول از آنجاست که در جوامع پیشامدرن فرد در جمع مستحیل بود و انتخاب و تغییر شرایط موجود به مانند جوامع مدرن امروزی زمینه­ای برای ظهور پیدا نمی­کرد (خواجه نوری و دیگران،1390: 22).

         در دوران مدرن، نوع مدیریت کردن ظاهر بدن به منزله یک معرف هویتی، در برداشت افراد از خویشتن خود و قضاوت­های دیگران در مورد نمای ظاهری آنان نقشی کلیدی پیدا کرده است (ابراهیمی و ضیاءپور،1391: 126). ممکن است اعضای یک گروه اجتماعی به واسطه­ی قضاوت، پاداش­دهی و تنبیه افرادِ دارای اندازه، شکل، وزن و عضله متفاوت، همدیگر را متقاعد کنند که بدن­هایی به لحاظ اجتماعی مقبول و شبیه بسازند (جونز و هی­یس،2009: 7). این حساسیت در میان زنان و دختران جوان بیش از مردان است (هوانگ و همکاران،2007: 7). بسیاری از زنان از ظاهر فیزیکی و بدن خود رضایت ندارند (اسپیتزر و همکاران،1999: 547). برای زنان، تصویر بدن و باریک اندامی با جذابیت، کنترل بر نفس، مهارت اجتماعی، موفقیت شغلی، و جوانی تداعی می­شود (گروگن،2000: 356). از منظری جامعه­شناسانه مبرهن است که کنترل و نظارتی که بر بدن زنان اعمال می­شود در خدمت تقویت و بازتولید نظم اجتماعی است؛ به تعبیر فوکو بدن زنان به عنوان سرمایه­ای اجتماعی تحت­تأثیر الزام اجتماعی­ای که ارزش و فرم آن را تعیین می­کند تغییر شکل می­دهد و این تغییر شکل به تغییر منزلت یا وضع اجتماعی آنان کمکی شایان­توجه می­کند (مهدوی و عباسی اسفجیر،1389: 132). به طورکلی بدن پدیده­ای است که به صورت اجتماعی برساخته می­شود (کریگر و اسمیت،2004: 941). بر این اساس، نظر به اهمیت فزاینده­ی بدن و شیوه­های مدیریت آن در دوران مدرن، از یک سو، و برجسته­شدن روزافزون این پدیده در جامعه­ی ما و تعارض آشکار ابعاد و مؤلفه­های آن، همچون آرایش دختران و زنان و استفاده از لباس­های چسبان و کوتاه و بدن­نما، با آموزه­های دینی و بافت اجتماعی، هنجاری، عرفی و قانونی (فاتحی و اخلاصی،1387: 10)، تحقیق حاضر در پی تبیین رابطه­ی مدیریت بدن با یکی از عمده­ترین متغیرهای تأثیرگذار در برساخت مرزبندی­های اجتماعی، یعنی سبک زندگی، و به طور کلی در پی تبیین سازوکار برساخت بدن در متن وضعیت عینیِ روابط و مناسبات اجتماعی می­باشد.

          در چند دهه اخیر در ایران مدیریت بدن و تناسب اندام به عنوان معیار زیبایی و کنش فرهنگی مورد توجه زنان و دختران قرارگرفته است و اقدام برای رعایت رژیم غذایی و فعالیت­های مرتبط با مدیریت بدن به یکی از دغدغه­های شمار بسیاری از دختران و زنان ایرانی تبدیل شده است (احمدنیا،25:1385). حجم بالای پژوهش­های مرتبط با بدن در سال­های اخیر نیز مؤید این قضیه است که بدن به مسئله­ای اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است که هر روز بر دامنه توجه به آن و تأثیرات آن افزوده می­شود. مدیریت بدن به معنای نظارت و دستکاری مستمر ویژگی­های ظاهری و مرئی بدن است. این مفهوم به کمک معرف­هایی همچون­کنترل وزن از طریق ورزش، رژیم غذایی و دارو، دست­کاری پزشکی (جراحی بینی و پلاستیک) و میزان اهمیت دادن به مراقبت­های بهداشتی و آرایشی و استحمام روزانه، آرایش مو، آرایش یا اصلاح صورت، استفاده از ادکلن و انواع خوش­بوکننده، آرایش ناخن و لنز رنگی برای خانم­ها، به یک شاخص تجمعی تبدیل شده است که متغیری است با سه درجه نظارت سطح پایین، نظارت متوسط و نظارت سطح بالا. بدن و جذابیت جسمانی از موضوعاتی است که بر نحوه­ی رفتار افراد وگروه­ها تأثیرات مستقیمی دارد، به گونه­ای که مدیریت بدن به عنوان پدیده­ای که دارای تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خاص خود است به امری شایع و پراهمیت تبدیل شده است. افزایش تأکید بر بدن با چند عامل در ارتباط است که عبارتند از: «سیاسی­شدن بدن، عوامل جمعیتی، تغییر ماهیت بیماری، افزایش فرهنگ مصرفی، توسعه تکنولوژی­های جدید مرتبط با بدن، دگرگونی­های جدیدِ مرتبط با حرکت از مدرنیته­ به مدرنیته­ی متأخر، و در نظر گرفتن بدن به عنوان یک پروژه یا به مثابه یک پدیده­ی اجتماعی و بیولوژیکی ناتمام که در حال تغییر است» (موحد ودیگران،80:1389).

          انسان­ها در برخوردهای روزمره­ای که با هم دارند از طریق به نمایش گذاشتن بدن­هایشان به عرضه­ی خود می­پردازند. تصور از بدن می­تواند تأثیرات عمیقی بر چگونگی تفکر و احساس افراد داشته باشد و حالتی از اطمینان و عزت نفس را جهت رویارویی با جهان اجتماعی به افراد اعطا کند. بدن همواره منبع لذت، سلامتی، زیبایی و جوانی بوده است. اما در عین حال به صورت بالقوه به عنوان جایگاه آلودگی، بیماری، اختلال و بی­نظمی، آشفتگی و ناخشنودی، خطرناک و رعب­آفرین به شمار رفته است که این امر لزوم توجه به نگه­داری نظام­مند از بدن و رفتارهای گوناگون بهداشتی نظیر بدن­سازی، رژیم­های غذایی، تجهیزات ورزشی و آرایشی مختلف برای مراقبت و مدیریت بدن را لازم و ضروری می­سازد. از ­طرف­ دیگر، رسانه­ها و وسایل ارتباط جمعی به ارایه­ی الگوهایی ایده­آل از بدن و وضعیت جسمانی می­پردازند؛ برنامه­های ترویج سلامتی انباشته از تصاویری از بدن­های زیبا، جوان، جذاب، دارای تناسب و لاغر هستند که تمامی افراد آرزوی داشتن آنها را در سر می­پرورانند. بدن­ها به محملی برای کسب هویت­های جدید و همچنین وسیله­ای برای کسب منزلت، پرستیژ، تمایز و مشارکت تبدیل شده است. در این میان، زنان همواره در مقایسه با مردان توجه بیشتری به بدن و ظاهر فیزیکی خود داشته­اند. زنان نارضایتی بیشتری از بدن را تجربه می­کنند و نگرانی نسبت به بدن به یکی از مهمترین نگرانی­ها و دل­مشغولی­ها در زندگی آنان تبدیل شده است. از همین رو زنان پول، زمان و انرژی زیادی را معطوف فعالیت­های مرتبط با مدیریت بدن می­سازند تا ظاهرشان را به شکل آرمانی در آورند.

        نحوه نگرش نسبت به بدن، مدیریت و کنترل آن از سبک­های زندگی تأثیر می­پذیرد. مفهوم سبک­زندگی پس از آن که ابتدا به ترتیب در آثار وبر، زیمل و وبلن پرورانده شد برای مدتی از رونق افتاد و سال­ها در جامعه­شناسی مسکوت باقی ماند و در این سال­ها بیشتر در پژوهش­های بازار مورد استفاده قرار گرفت. اما در سال­های نخست دهه­ی1990، سبک زندگی با آثار­ نظریه­پردازان­ اجتماعی و فرهنگی معاصر مانند بوردیو[4]، فدرستون[5]، شیلدز[6]، رایمر[7]و چَینی دوباره وارد مباحث جامعه­شناسی شد ( بنت،100:1386). سبک­های ­زندگی نتیجه­ی همه­ی انتخاب­ها و گزینش­هایی هستند که­ شخص نسبت به زندگی خود انجام می­دهد (گیبنیز و بوریمر،103:1384). «سبک­های زندگی برنامه­های خلاقی هستند که بر پایه نمایش توان و شایستگی مصرف­کننده استوارند و نشانگر تأمل فزاینده قلمداد می­شوند که افراد در عمل و دادوستدهای روزمره به نمایش می­گذارند» (چَینی، 97:1996). سبک­های زندگی شکل مهمی از توانمندی و قدرت­یابی فردی در متن مدرنیته­­ی متأخراست؛ این قدرت­یابی به سازماندهی خلاقانه­ی فضا مربوط می­شود. سبک­های زندگی بسیاری از رفتارهای متمایز و خاص­گرایانه را بر­ می­انگیزند و سبب تفاوت در بسیاری از کنش­های افراد و گروه­های انسانی می­شوند. اندی ­بنت اهمیت سبک زندگی در مدرنیته­ی متأخر را این­گونه متذکر می­شود: «سخن گفتن از سبک زندگی مدرن اخیر، به معنای سخن گفتن درباره­ی شیوه­ای از بودن است که در آن جنبه­های مختلف امور محلی – فضایل و معرفت­ها و آداب محلی –  به صورت تأملی اداره می­شوند و به صورت خلاقانه با مجموعه­ای از منابع ­فرهنگی[8] اقتباسی ترکیب می­شوند تا هویتی برساخته شود ( بنت، 103:1386). سبک­های زندگی نقش مهمی را در شکل­گیری کنش­ها و رفتارهای فرهنگی- اجتماعی افراد و گروه­ها دارد و شکل­هایی از ارائه خود و برساخته شدن هویت­های مدرن و متمایز را نشان می­دهند.

        پژوهش حاضر در صدد است که به تبیین جامعه­شناختی رابطه­ی بین سبک ­زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج بپردازد و تأثیر سبک زندگی بر نحوه­ی مدیریت بدن را نشان دهد. شهر سنندج به دلیل ویژگی­های خاص فرهنگی و همراهی با پدیده­های نوین هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ کنشی - رفتاری از شهرهایی است که همواره پذیرای تغییرات و گشودگی­های فرهنگی بوده است و در این میان زنان نیز به واسطه تغییر در الگوهای نقشی و تولید و بازتولید هویت­های جدید زنانه به عنوان کنشگرانی خلاق در عرصه­های عمومی اجتماع حضور داشته­اند. در این میان مدیریت بدن به منزله کنشی اجتماعی/ فرهنگی و ذی­نقش در شکل­دهی به هویت جایگاهی کانونی در زندگی روزمره­ی بسیاری از زنان این شهر پیدا کرده است و همین امر انجام پژوهش­ آکادمیک در این حوزه را ضروری ساخته است.

     

    1- 2 اهمیت و ضرورت تحقیق

         مطالعات نشان داده­اند که انسان­ها از گذشته تا به حال بدن­های­شان را به لحاظ فرهنگی به روش­های گوناگون شکل داده­اند. این روش­ها دامنه­ای وسیع از راه­های سنتی همچون کنترل غذا و یا کشیدن گردن تا راه­های جدیدتر همچون استفاده از جراحی­های زیبایی را در بر می­گیرند. مسئله­ی زیبایی در جوامع گوناگون از مسائل جدی بوده و در فرایند انتخاب­های مردم نقشی مهم داشته است. پژوهش­ها حاکی از آنند که از جوامع بدوی تا جوامع مدرن صنعت زیبایی همواره مطرح بوده (مالسون، 2008) و انسان­ها با استفاده از وسایل گوناگون سعی نموده­اند خود را زیباتر نشان دهند. اگرچه زیبایی امری بسیار ذهنی است، اما همچنان که ریچر و کو اشاره می­کنند، آن را نمی­توان به سادگی موضوع علم زیبایی­شناسی و یا ذائقه تلقی کرد، بلکه ایده­های فرهنگی زیبایی شاخص و بیانی از ارزش­ها و باورهای اجتماعی هستند(ریچر و کو، 2004).

        با گسترش فناوری­های ارتباطی و پدیده­هایی نظیر ماهواره و اینترنت، فرهنگ مدرن در جهان گسترش یافت و با فرایند جهانی­شدن، شبکه­های ارتباطی با این­که فرایند یکسان­سازی فرهنگ جهانی را دنبال می­کردند، امکان خلق تمایزات گوناگون فراهم آمد. این امر با مصرف ( کالاهای مادی و معنوی ) نمود عینی­تری به خود گرفت و ادبیات جدیدی با عنوان سبک زندگی وارد عرصه جامعه­شناسی شد (اباذری و چاوشیان،1381). در واقع انتخاب نوع ویژه­ای از سبک زندگی منجر به شکل دادن حوزه فردی و عمومی هر فردی می­شود. این مفهوم شامل مدیریت بدن و اصلاح بدن در حوزه فردی تا عضویت در گروه­های گوناگون اجتماعی، کسب موفقیت، سرمایه اجتماعی و ... در عرصه­ی عمومی می­گردد (خواجه نوری،1389). سبک­های زندگی رفتارهای افراد را تغییر داده و افراد پیوسته بر اثر آن بر بدن­شان نظارت می­کنند و حتی آن­ را تغییر می­دهند.

       حساسیت در میان زنان نسبت به بدن در مقایسه با مردان بسیار بیشتر است. این امر حتی موجب شده تا بیشتر پژوهش­های 30 ساله اخیر در حوزه نگرش نسبت به بدن در مورد این گروه انجام شود (تیگمن، 2001). نگرانی زنان نسبت به بدن­شان مشکلات زیادی را برای آن­ها ایجاد کرده است ( جراحی­های زیبایی، تاتو، لایپوساکشن و...) و همچنین آن­ها را به رژیم­های غذایی سخت­گیرانه و بدون نظارت پزشک سوق داده­اند(جانگ و لی، 2009). اگرچه در جامعه­ای مانند ایران آمارها بیشتر بر پایه­ی برآوردهای ژورنالیستی بوده و دقیق نمی­باشند، آن­چه به صورت گسترده مورد قبول قرار گرفته این است که مدیریت بدن در حال افزایش است. لذا درک و فهم این­گونه رفتارهای فرهنگی در جامعه می­تواند نشان­دهنده­ی تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جامعه باشد و روشن سازد که چگونه امر فرهنگیِ برساخت و مدیریت بدن در کانون زندگی قشرهای مختلف جامعه ما از جمله زنان قرار گرفته است. بررسی علمی و آکادمیک مدیریت بدن می­تواند ما را در خوانش رفتارها و مصارف فرهنگی یاری دهد و آشکار سازد که مسائل و پدیده­های نوظهوری در جامعه ما سر بر آورده­اند که نادیده گرفتن و انکار آنها صرفاً پاک کردن یا تغییر صورت مسئله است.

     

    [1] -body management

    [2]-   multicultural

    [3]-   globalization

    [4] - Bourdieu

    [5]  -Fetherston

    [6] - Shields

    [7] - Reimer

    [8] - cultural resources

    Abstract:

      This study investigates the relationship between lifestyle and Body management of women of city of Sanandaj. The main question that this reserch tries to answer is whether lifestyle might be through  Body management. the reserch was accomplished using survey methods. The statistical society in this study comprises all women, raning from 18 to 45, liveing in Sanandaj city. In this study the resercher has used of Multi-stage Cluster Sampling. The theoretical framework,based on the theories proposed by Bourdieou,Foucault and Giddens. In this reserch, hepotheses investigates by one sample t-test,Pearson Correlation Coefficient and Regression Analysis. The result of this study shown that there was Significant relationship between Lifestyleal  (Cultural counsumption, Patterns of Buying and Leisure times)  Body Management.

    Keywords: Lifestyle, Body Management, Cultural counsumption, Patterns of Buying, Leisure times.  

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع و مآخذ

    - آزاد ارمکی، تقی و چاوشیان، حسن، (1381)، بدن به مثابه رسانه هویت، مجله جامعه­شناسی ایران، دوره چهارم، شماره4، صص 75- 57 .

    -­ اباذری، یوسف و حمیدی، نفیسه، (1387)، جامعه شناسی بدن و پاره­ای مناقشات، فصل­نامه پژوهش زنان، دوره­­ی6، شماره 4، صص160- 127.

    - ابراهیمی، قربانعلی و ضیاءپور،آرش،(1391)، بررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه فرهنگی بر مدیریت بدن، جامعه شناسی کاربردی،سال بیست و سوم،شماره اول.

    - احمد نیا، شیرین، (1385)، جامعه شناسی بدن و بدن زنان، فصل­نامه زنان، شماره 5.

    - اخلاصی، ابراهیم، (1386)، بررسی جامعه­شناختی عوامل موثر بر مدیریت بدن در زنان(مطالعه موردی زنان شهر شیراز)، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته جامعه شناسی، اصفهان، دانشگاه اصفهان.

    اسمارت، بری، (1386)، میشل فوکو، ترجمه­ی لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: انتشارات اختران.

    ببی، ارل، (1381)، روش­های تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه رضا فاضل، تهران: انتشارات سمت.

    -  برنز، اریک،  (1381)، میشل فوکو، ترجمه بابک احمدی، تهران: ماهی (چاپ دوم).

    بنت، اندی، (1386)، فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر اختران.

    - بوردیو، پیر، (1381)، کنش­های ورزشی وکنش­های اجتماعی، ترجمه محمدرضا فروزنده، فصل­نامه ارغنون، شماره 20.

    بیکر، ترز ال، (1385)، روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی، ترجمه واقتباس هوشنگ نایبی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.

    - پرستش، شهرام، بهنویی گدنه، عباس و محمودی، کریم، (1387)، بررسی جامعه شناختی ظاهر و هویت فردی در بین جوانان (مطالعه موردی شهر بابلسر)، مجله­ی علوم اجتماعی دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال پنجم، شماره­ی دوم، صص160-127.

    تیموتی، دالن، (1388)، جامعه شناسی مصرف، ترجمه علی اصغر سعیدی و مهدی حسین آبادی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.

    - جلائی پور، حمید رضا و محمدی، جمال، (1387)، نظریه­های متأخر جامعه شناسی، تهران: نشر نی.

    - چاوشیان، حسن، (1381)، سبک زندگی و هویت اجتماعی: مصرف و انتخاب های ذوقی به عنوان تمایز و تشابه اجتماعی در دوره مدرنیته اخیر، پایان نامه دکتری، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

    حقیقی، شاهرخ (1387)، گذار از مدرنیته؟نیچه،فوکو، لیوتار، دریدا، تهران:آگاه.

    - خواجه نوری، بیژن، روحانی، علی و هاشمی، سمیه، (1390)، سبک زندگی ومدیریت بدن، فصل­نامه علمی-پژوهشی جامعه­شناسی زنان، سال دوم، شماره چهارم، صص48-21.

    - دریفوس، هیوبرت و رابینو، پل، (1387)، میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نشرنی.

    دواس، دی.ای، (1384)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.

    - ذکایی، محمد سعید، (1386)، جوانان، بدن و فرهنگ تناسب، فصل­نامه علمی- پژوهشی تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 1.

    - ذکایی، محمد سعید و فرزانه، حمیده، (1387)، زنان و فرهنگ بدن: زمینه­های انتخاب جراحی­های زیبایی در زنان تهرانی، فصل­نامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات.

    رحمت­آبادی، الهام و آقابخشی، حبیب، (1385)، سبک زندگی و هویت اجتماعی جوانان، فصل­نامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره2.

    رضایی، احمد و دیگران، (1389)، مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی، مطالعات راهبردی زنان، سال دوازدهم، شماره47.

    - ریتزر، جورج، (1379)، نظریه­های جامعه­شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی.

    - ساعی، علی، (1388)، درآمدی بر روش پژوهش اجتماعی : رویکرد تحلیل کمی در علوم اجتماعی، تهران: نشر آگه.

    سرمد، زهره، عباس بازرگان و الهه حجاری(1382)، روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارت آگه.    

    - سیدمن، استیون، (1386)، کشاکش آرا در جامعه شناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.

    - فاتحی، ابوالقاسم و اخلاصی، ابراهیم، (1387)، مدیریت بدن ورابطه آن با پذیرش اجتماعی بدن، مطالعات راهبردی زنان،سال یازدهم،شماره41.

    - فاضلی، محمد، (1382)، مصرف و سبک زندگی، قم: انتشارات صبح صادق.

    - فرجی، مهدی و حمیدی، نفیسه، (1384)، نگرش زنان نسبت به انواع پوشش­های رایج، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.

    فکوهی، ناصر و انصاری مهابادی، فرشته، (1382)، اوقات فراغت و شکل­گیری شخصیت فرهنگی:نمونه موردی دو دبیرستان دخترانه شهر تهران، نامه انسان­شناسی، دوره اول، شماره4، صص89-61.

    -فوکو، میشل، (1378)، مراقبت و تنبیه: تولد زندان، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشرنی.

    فوکو، میشل، (1383)، اراده به دانستن، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.

    - فیلیپ، کسل، (1383)، چکیده آثار آنتونی گیدنز، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: ققنوس.

    - کوهی،کمال و دیگران، (1390)،تبیین جامعه شناختی مدیریت بدن در میان زنان، مطالعات زنان،سال 9،شماره3.

    - کیویستو، پیتر، (1383)، اندیشه­های بنیادی در جامعه­شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشرنی.

    - گودزری، سعید، (1388)، کاربرد آمار در علوم اجتماعی، تهران: انتشارات جامعه­شناسان.

    گیبنز، جان آر و بوریمر، (1384)، سیاست پست مدرنیته، ترجمه منصور انصاری، تهران: انتشارات گام نو.

    گیدنز، آنتونی، (1380)، پیامد های مدر نیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.

    گیدنز، آنتونی، (1382) تجدد، تشخص، جامعه وهویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.

    لوپز، خوزه و اسکات، جان، (1385)، ساخت نظریه­ی اجتماعی، ترجمه حسین قاضیان، تهران: نشرنی.

    - موحد، مجید، غفاری نسب، اسفندیار و حسینی، مریم، (1389)، آرایش وزندگی اجتماعی دختران جوان، پژوهش زنان دوره­ی 8، شماره­ی 1، صص 105- 79.

    - مهدوی، محمد صادق و عباسی اسفجیر، علی اصغر، (1389)، بررسی میزان تمایل به مدیریت بدن و کنترل اندام و عوامل مؤثر بر آن، مجله تخصصی جامعه­شناسی، سال اول، پیش­شماره.

    مهدوی کنی، محمد سعید، (1386)، مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی، فصل نامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره1،  صص230-199.

    - نش، کیت، (1380)، جامعه شناسی سیاسی معاصر، ترجمه محمد تقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر.

     

     

    -Abercrombie, Nicholas (1994) Authority and Consumer Socity , in R. Keat, N. Whiteley and N. Abercrombie (eds) The Authority of the Consum

    er. London: Routledge.

    - Appleby, J (1993) consumption in early modern thougth. In J. Brewer and R.   Porter (eds) consumpion and the world of Goods. London: Rutledge. PP 73-162.

    - Bocock, Robert (1992) Consumption and lifestyles. In Robert Bocock & Kenneth Thompson (eds) Social and Cultural Forms of Modernity, Open University Press. PP 119-167.

    - Bourdieou, Pierre (1984) Distinction:A Social critiquee of the Judgement of Taste. London: Routledg.

    - Bourdieou, Pierre (1995) The Field of  Cultural Production, Cambridge: Polity press.

    -Bourdieu,P.(1986).The forms of capital in handbook Theory and research in sociology of education,Greenwood.

    - Chaney, David. (1996), LifeStyle, London: Routledge.

    - Coreil, Jeannine and Levin, Jeffrey S(1985) Lifestyle-An emergent concept in the sociomedical sciences. Cultur, Medicen and Psychiatry, No. 9, PP 423-437.

     -Corrigan, Peter(1997) The Sociology of Consumption: An Introduction. London: Sage.

    - Crossly, N.(2004) Body & Society, The Circuit Trainers Habitus, Reflexive Body Techniqes and the Sociality of the Workout, 10(1): 37-69.    

    -De Certeau, Michel(1997) Practice of Everyday Life, Translated by Steven Rendall, Berkeley, Los Angeles, London, University of California Press.

    -DiMaggio, Paul and Useem, Michael(1987) Social class and arts consumption: the origins and consequences of class differences in exposure to the arts in America.Theory and society, Vol. 5, PP.141-162.

    - Fisk, John (1998) Understanding Popular Calture, London and New York, Routledge.

    - Ganzeboom, H. B. G (1990) Cultural and economic dimensions of  lifestyle. In Blank Filipocov.,Sue Glyptis., Waltwr Tokaraski (eds), life styles:Theories, concepts,  Methods and Result of Life Style in International Perspective , R esearch Commitee 13 of the International Sociological Association, Prague: Institute for Philosophy and Sociology, Czechoslovak Academy of  Scinces, 2 Volumes, PP 185-241.

    - Glyptis, Sue (1990) Lifestyles and leisure pattern: Methodological approaches. In Blank Filipocov.,Sue Glyptis., Waltwr Tokaraski (eds), life styles:Theories, concepts,  Methods and Result of Life Style in International Perspective , Research Commitee 13 of the International Sociological Association, Prague: Institute for Philosophy and Sociology, Czechoslovak Academy of  Scinces, 2 Volumes, PP 37-67.

    - Giddens,A.(1994), Beyond left and right: The future of radical policity , Cambridge:Policity press.

    - Grogan,S.(2000).Body image,in Jane M.Ussher(ed) womens health,Leicester: the British Psychological society.356-363.

    - Huang.J(2007),Body image and self-eateem among adolescents undergoing an intervention targeting dietary and physical activity behaviors, fournal of adolescent health,vol.3(40): 245-251.

    - Jones,M.R & Heyes,C.J.(2009).Cosmetic surgery in the age of gender, in cressida.J.Heyes and Meredith Jones(eds),cosmetic surgery: A Feminist primer,Ashgate,England and USA.

    - Jung, Jaehee, Seung-Hee Lee. (2009) Cross-Cultural Comparisons of Appearance Self-Schema, Body Image, Self-Esteem, and Dieting Behavior Between Korean and U.S.Women, Family and Consumer Sciences Research Journal, Vol. 34, pp. 350-365.

    - Krieger,N & Smith,D.(2004).Bodies count and Body count: social epidemiology and embodying inequality. Epidemiologic reviews.vol.26.

    - Lamont, Michele, et al (1996) Cultural and Moral Boundries in the United States: Structural Position, geographic location, and lifestyle explanations. Poetics, Vol. 24, pp 31-56.

    - Lemon,p.(1991).Analysis of a human phenomenon: self –concept,nursing diosmosis,vol: 2,126-130.                                                                                           

    - Lennon, Sharron J & Rudd, Nancey A.(1994), Linkages between Attitudes towards Gender Roles, Body Satisfiction, Self-Esteem, and appearance Management Behavior in women, Family and Consumer Scinces Reserch Journal, Vol24, Pp 97-117.

    - Malson, H. (2008). “Deconstructing Un/Healthy Body-weight and Weight

    Management”, pp. 27-43, in (Eds). Riley, S., Burns, M., Frith, H., Wiggins,

    S. & P. Markula, and Critical Bodies: Representations, Identities and Practices of Weight and Body Management, New York: Palgrave Macmillan, First Edition.

    - Parker, Stanley (1995) Towards a theory of work and leisure. In C. Critcher, P. Bramham and A. Tomlinson (eds) A Sociology of Leisure: A Reader. PP 28-37.

    - Nettleton, Sarah& Watson, Jonathan (1998) The Body in Everyday Life, London and New York, Routledge. 

    - Reischer, E., Koo, K.S. (2004). “The Body Beautiful: Symbolism and Agency in the Social World” Annual Review of Anthropology, Vol. 33, pp. 297-317.

    - Robinson, Tommy Renee. (2003), Clothing Behavior , Body Cathexis, and Appearance Management, Dissertation Submitted for the degree of doctor of Philosophy, Facualty of Polytecnic Institute, Viriginia Stat University.

    - Scarton, Sheila and Watson, Beccy(1998) Gendered cities:Women and public leisure space in the postmodern city. Leisure Studies, Vol. 17, PP 123-137.

    - Scheys, Micheline (1987) The Power of Lifestyle, Socity and Leisure, Vol.10, PP 249-266.

    - Shiling, Chris. (1993) Body and Social Theory, London: Sage Publication.

    - Spaargaren, Gert (2000) Ecological modernization theory and domestic consumption. Journal of  Environmental Policy& Pleaning, No. 2, PP 323-335.

    - Spitzer,B.L & Henderson,K.A & zivian,M.T.(1999).Gender differences in population versus media body size: A comparison over four decades,sex role:40:545-565.

    - Synnot, Anthony (1988) Truth and Goodness, Mirrors and Masks, partI: Sociology of beauty and Face, British Journal of sociology, Vol.40, No.4.

    - Synnot, Anthony (1990) Truth and Goodness, Mirrors and Masks, partII: Sociology of beauty and Face, British Journal of sociology, Vol.41, No.4.

    - Turner, Bryan.S (1992) Regulating Bodies:Essaysin Medical sociology, London: Routledge.

    - Turner, Bryan.S (1995) Aging and Identity: some Reflections on the Somatization of the Self, London: Routledge.

    -Turner, Bryan.S (2003) The Body and Society, London: Sage.

    - wellington, A.Christine (2001) At Face Value: Image consultancy Emotional Labour and Professional Work, Sociology, Vol 35, No 4.

    - Wind, Yorman and Green , Paul  E(1974) Some conceptual, measurment and analytical problems in life style reserch, In William D. Wells(ed ) Life style and Psychographics. American Marketing  Association. PP 97-126.    

    - Zablocki, Benjamin  and  Kanter, Rosabeth Moss (1976) The differentiation of  life­styles. American Sociological Review, PP 269-298.

     


موضوع پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, نمونه پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, جستجوی پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, فایل Word پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, دانلود پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, فایل PDF پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, تحقیق در مورد پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, مقاله در مورد پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, پروژه در مورد پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, پروپوزال در مورد پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, تز دکترا در مورد پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, پروژه درباره پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج, رساله دکترا در مورد پایان نامه تبیین جامعه شناختی رابطه ی بین سبک زندگی و مدیریت بدن در میان زنان شهر سنندج

رشته: روانشناسی عمومی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رابطه خودکنترلی و سبک­های فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش­آموزان دبیرستانی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و سبک­های فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش­آموزان دبیرستانی­، بود. بدین منظور از بین 3286 دانش­آموزان دبیرستانی شهرستان آباده در سال تحصیلی93-92، تعداد 370 نفر ...

پایان‌نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی چکیده بیان مساله: با توجه به اینکه شناخت کیفیت زندگی خانوارها، یکی از موارد بسیار مهم در حوزه تعیین سبک زندگی کنشگران اجتماعی می‌باشد، لذا پژوهش حاضر به دنبال مطالعه و بررسی جامعه‌شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوارهای شهرستان زنجان می‌باشد. در واقع سوال اصلی تحقیق این بوده که وضعیت کیفیت زندگی ...

پايان نامه براي در يافت درجه کار شناسي ارشد "M.A " رشته: مديريت آموزشي چکيده پژوهش حاضر با هدف شناخت و تحليل  بررسي رابطه بين اعتماد به مديريت با رضايت شغلي آموزگاران مدارس اب

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته امور فرهنگی گرایش برنامه ریزی فرهنگی چکیده هدف این پژوهش، بررسی مشکلات فرهنگی زندگی خوابگاهی دانشجویان پسر خوابگاه‌های دانشگاه یزد در سال تحصیلی 90-89 بود. این تحقیق با روش پیمایش انجام شده و برای تدوین چارچوب نظری تحقیق و مروری بر تحقیقات پیشین از روش کتابخانه‎ای (اسنادی) استفاده گردیده است. جامعه آماری در این تحقیق، کلیه ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه چکیده: در راستای لزوم آموزش مهارت های «مدیریت هیجانی» پژوهش حاضر تحت عنوان، اثربخشی مشاوره گروهی مدیریت خشم، مبتنی بر بازسازی شناختی بر افزایش صمیمیت اجتماعی و کاهش تفکر قطعی نگر دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر شیراز انجام شد. روش مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. برای انجام این بررسی پرسشنامه اسپیلبرگر به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی(M.A) چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سبک های شناختی(نوگریز یا پذیرنده- نو گرا یا پژوهنده) با تأخیر رضامندی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه در سال93-92 صورت گرفته و متغیر پیش بین آن، سبک های شناختی و متغیر ملاک آن، تأخیر رضامندی و اهمال کاری تحصیلی می‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی (همبستگی) از نوع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد دررشته روانشناسی تربیتی "M.A" چکیده پژوهش حاضر با هدف « بررسی رابطه بین سبکهای شناختی و یادگیری خودتنظیمی با دست برتری در دانشجویان» انجام شده است.جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانشجویانی که در سال تحصیلی 93-92 در دانشگاه خوارزمی مشغول تحصیل بودند. نمونه شامل 90 نفر از دانشجویانی بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای از طبقه زنان و ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان‌شناسی (M.A) گرایش: عمومی چکیده سرطان از جمله بیماری های مزمنی است که بار ااقتصادی، اجتماعی و روانی سنگینی برای بیمار، خانواده و جامعه به همراه دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی و ذهن آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی و امید به زندگی در بیماران سرطانی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد سرطانی شهر ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی چکیده پژوهش حاضر به تعیین رابطه بین صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز در سال تحصیلی 93-1392 بود. ...

ثبت سفارش