پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392

word 1 MB 30024 173
1392 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۷,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه

    برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد

    رشته جامعه شناسی

    گروه علوم اجتماعی

    چکیده

    بیان مساله: با توجه به اینکه شناخت کیفیت زندگی خانوارها، یکی از موارد بسیار مهم در حوزه تعیین سبک زندگی کنشگران اجتماعی می‌باشد، لذا پژوهش حاضر به دنبال مطالعه و بررسی جامعه‌شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوارهای شهرستان زنجان می‌باشد. در واقع سوال اصلی تحقیق این بوده که وضعیت کیفیت زندگی خانواده‌ها و خانوارهای شهرستان زنجان چگونه بوده و عوامل و فاکتورهای موثر در تغییر کیفیت زندگی در بین سرپرستان خانوارهای شهر زنجان چیست؟

    روش‌شناسی تحقیق: پژوهش حاضر به صورت روش کمی انجام گردیده و با استفاده از شیوه پیمایشی اجرا گردیده است که ابزار جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات پرسشنامه بوده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه سرپرستان خانوارهای شهرستان زنجان می‌باشد که طبق نتایج آخرین سرشماری انجام‌ یافته(در سال 1390) تعداد آنها 110943 خانوار بوده که با استفاده از فرمول کوکران، 390 خانوار به عنوان جمعیت انتخاب گردیده و سرپرستان آنها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌اند.

     به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از نرم افراز SPSS  استفاده گردیده و جهت بررسی فرضیات تحقیق، بر اساس سطح سنجش متغیرهای مورد بررسی از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی همانند ضرایب همبستگی(اسپیرمن، پیرسون و ... ) و آزمون‌های آماری پارامتریک( آزمون t، تحلیل واریانس و ... ) استفاده گردیده است.

    یافته‌های تحقیق: بر اساس تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده، بین اغلب متغیرهای زمینه‌ای(همانند سن، سواد، تاهل و ... ) با متغیر سبک زندگی و مولفه‌های آن رابطه معنادار وجود داشت. همچنین بین متغیرهای اعتماد اجتماعی، کیفیت زندگی و سبک زندگی و مولفه‌های آن رابطه معناداری وجود داشت.

    واژگان کلیدی:

     کیفیت زندگی، سبک زندگی فرهنگی، محصولات فرهنگی، اوقات فراغت، سرپرستان خانوار.

    مقدمه

    زندگی موهبتی الهی است که انسان‌ها در طول عمر خویش از آن بهره‌مند می‌شوند. قرن حاضر شاهد تغییرات چشمگیری در مورد دیدگاه آدمی نسبت به زندگی بوده است. در این قرن تنها حفظ زندگی به ‌‌شکل معمول مطلوب نبوده، بلکه ارتقاء کیفیت زندگی در زمینه‌های متعدد تلاش اساسی جوامع تلقی می‌شود. داشتن کیفیت زندگی مطلوب همواره آرزوی بشر بوده و است. در ابتدا این آرزو به بهبود وضعیت‌های ظاهری افراد از قبیل میزان درآمد، تحصیلات، سلامتی جسمی و مسکن محدود بود. ولی اکنون به طیف‌های وسیعی از جمله متغیرهای کیفی و ذهنی توجه می‌شود. کیفیت زندگی به دلیل گسترش روند صنعتی‌شدن و پیشرفت فناوری که توجه به بعد کمی زندگی انسان را مد نظر قرار می‌دهد و همچنین بدنبال غفلت از جنبه‌های کیفی زندگی انسان طی چند دهه گذشته در کشورهای غربی بحث کیفیت زندگی مورد توجه اندیشمندان و متفکران علوم انسانی قرار گرفت.

    پروژه حاضر در کنار تعریف مفهوم کیفیت زندگی و با گریزی به ابعاد مختلف کیفیت زندگی به بررسی کیفیت  زندگی و رابطه آن با سبک زندگی فرهنگی نیز می‌پردازد  تا از این طریق به تعریفی مشخص و شیوه‌ای دقیق در سنجش کیفیت زندگی شهری دست یابد و در راستای ارتقاء آن قدم بردارد. در این پروژه شهرزنجان را، که همچون اکثر شهرهای داخل و خارج از کشور دارای مناطقی با فاصله طبقاتی است و این امر کیفیت زندگی متفاوتی را بین مناطق مختلف شهر موجب شده است، به‌عنوان نمونه موردی مد‌نظر قرار گرفته است.

    به هر حال مشخص است که کیفیت زندگی دارای معانی مختلفی نزد افراد متفاوت است که این افراد بسته به متغیرهای طبقه‌ی اجتماعی، جنس، سن، محل سکونت، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال و ... تعاریف متفاوتی از کیفیت زندگی دارند.

    همه انسانها از آغاز حیات خود در جست و جوی بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی‌شان بوده اند، اما در دوران معاصر کیفیت زندگی به موضوع مطالعه‌ی دانشمندان تبدیل شده است، زیرا آنها به این واقعیت پی برده‌اند که آینده‌ی جامعه در گرو شناسایی عواملی است که بر شرایط زندگی انسانها تاثیر می‌گذارد(صادقی، 1383).

    تاریخچه پیدایش مفهوم کیفیت زندگی به دوران ارسطو در 385 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در آن دوران ارسطو «زندگی خوب» یا «خوب انجام دادن کارها» را به معنی شاد بودن در نظر گرفته است، لیکن در عین حال به تفاوت مفهوم شادی در افراد مختلف پرداخته است و ذکر نموده است. سلامتی که باعث شادی در یک فرد بیمار می­شود با ثروت که فرد فقیری را شاد می‌کند یکسان نیست و به‌طور مشخص بیان نموده است که شادی نه تنها برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد بلکه برای یک فرد نیز در شرایط متفاوت معنی یکسانی نخواهد داشت. به هر‌حال در آن زمان شادی یا شادمانه زیستی معادل با آنچه که امروز کیفیت زندگی نام دارد تلقی می­شد؛ ولی اصطلاح «کیفیت زندگی» تا قرن بیستم مورد استفاده قرار نگرفته بود(نجات، 1387).

    واژه کیفیت زندگی در سال 1920 میلادی توسط پیگو در کتاب اقتصاد و رفاه، مورد استفاده قرار گرفت. از دهه­ی 1930 محققان مختلف علمی به تحقیق، تحلیل، سنجش و اهمیت کیفیت زندگی در مناطق مختلف جغرافیایی روی آوردند و سعی در تبیین کیفیت زندگی در مناطق شهری و ایالات متحده و هم‌چنین مربوط به ملت‌های مختلف در ایالات متحده مورد ارزیابی قرار دهند. تاریخچه پژوهش در کیفیت زندگی به تحقیقات جامعه‌شناختی برمی­گردد و در زمینه بهداشت روانی از دهه 1960 میلادی به دنبال نهضت مؤسسه زدایی آغاز گردیده است(زکی، 1387).

    گرچه مفهوم کیفیت زندگی از اواخر قرن بیستم مورد توجه جامعه‌شناسان قرار گرفته است، اما ریشه‌های آن در جامعه‌شناسی را می‌توان تا اواسط قرن بیستم پی گرفت. در جامعه‌شناسی اولین اثر مهم درباره کیفیت زندگی از آگبرن[1] (1946) می­باشد که درباره حیات روستایی در ایالات متحده نوشته شده است. در دهه 1960 هنگامی که جامعه‌شناسان علیه چیرگی شاخص‌های اقتصادی واکنش نشان دادند، مفهوم کیفیت زندگی در پژوهش‌های اجتماعی اهمیت یافت اما تا آن هنگام تمام شاخص‌های کیفیت زندگی، عینی بودند. در دهه 1970 شاخص های ذهنی هم برای سنجش کیفیت زندگی اضافه شدند. اولین بار کمپبل و همکاران در اثر خود در سال 1976 به شاخص‌های ذهنی و روان‌شناختی کیفیت زندگی توجه کردند[2] (کمپبل، 1976).

    مراکز تحقیقاتی گوناگونی هم‌اکنون به سنجش کیفیت زندگی در سطح ملی و بین‌المل می‌پردازند. در ایالات متحده آمریکا از دهه 1960 انستیتو تحقیقات اجتماعی در دانشگاه میشیگان و مرکز نظرسنجی شیکاگو کیفیت زندگی را می­سنجند و از سال 1995 با تأسیس انجمن بین المللی پژوهش‌های کیفیت زندگی[3]، سنجش این مفهوم به خوبی نهادینه شده است[4] (فیلیپس، 2006).

    توجه به مفهوم کیفیت زندگی در مجامع علمی و نیز در میان سیاست‌گذاران روبه فزونی است و این مفهوم در بسیاری از حوزه‌های علوم‌ اجتماعی و بهداشتی مورد استفاده قرار می­گیرد. به واقع می‌توان گفت که کیفیت زندگی مفهومی بین رشته‌ای در علوم اجتماعی است.

    توجه به مفهوم کیفیت زندگی مرهون رشد دیدگاه‌های کمتر اقتصادی درباره کیفیات زندگی اجتماعی است. مفهوم کیفیت زندگی سعی می­کند شرایط زندگی مردم را در زمینه اجتماعی خود آنها بررسی کند. به همین دلیل شاخص‌‌‌هایی را برای سنجش این مفهوم انتخاب می­کند که وابستگی زیادی به زمینه پژوهش دارند(نوغانی، 1388).

     

    تعریف مساله و بیان سؤالهای اصلی تحقیق

    کیفیت زندگی از مسایل پیش روی جهان امروز و از مباحث اساسی در تکوین سیاست‌گذاری اجتماعی به شمار می‌رود. بدون شک در طول سه دهه اخیر، کیفیت زندگی، به عنوان جانشینی برای رفاه مادی، به اصلی‌ترین هدف اجتماعی کشورهای مختلف تبدیل شده است. امروزه کیفیت زندگی، یکی از چارچوب‌های نظری مورد قبول در بررسی شرایط زندگی جوامع مختلف به شمار می‌رود. مطابق آمارهای موجود، نزدیک به نیمی از مردم جهان، ساکن شهرها می‌باشند و انتظار افزایش آن در دهه‌‌های آینده وجود دارد، در حالت کلی این موضوع را می‌توان ناشی از تلاش مردم برای ارضای نیازهای خود و وجود امکانات مناسب زندگی شهری در شهرها دانست. شهر به عنوان یک سامانه دارای عناصر گوناگونی است و به صورت مداوم بر آنها اثر می‌گذارد و یا از آنها تاثیر می‌پذیرد. این سامانه دارای تقسیمات کوچکتری زیر عنوان محله می‌باشد. این پژوهش با بهره‌گیری از ابعاد مختلف کیفیت زندگی به بررسی وضعیت کیفیت زندگی سرپرستان خانوار ساکن در محله‌های مختلف شهر زنجان می‌پردازد. 

    گرچه مفهوم کیفیت زندگی کاربردهای فراوانی دارد، اما ارایه تعریفی روشن و جامع برای آن دشوار است چون در زمینه‌های گوناگون و با کاربردهای متفاوتی به کار گرفته شده است. خود مردم معمولاً تصویر روشنی از کیفیت زندگی خود در ذهن دارند. آنها معمولاً می­دانند که اگرچه شرایطی رخ دهد در زندگی احساس خوشبختی خواهند داشت. به عنوان مثال درآمد بیشتر، داشتن خانه (یا خانه بزرگتر) اتومبیل خوب، تعطیلات فراوان و غیره. همچنین مردم معمولاً به صراحت می­گویند که اگرچه شرایطی رخ دهد، همگان احساس خوشبختی (کیفیت زندگی جمعی) خواهند کرد. به عنوان مثال وجود محله یا شهری آرام و زیبا، نبود ترافیک، نبود بیکاری و فقر، وجود امکانات درمانی برای همه و غیره.

    در واقع در هنگام تعریف کیفیت زندگی، از آنجایی که قرار است وضعیت مطلوب تصویر شود تا موقعیت کنونی با آن مقایسه شود، مسأله تا حدی فلسفی می­شود. هنوز فلاسفه توافقی درباره شهر آرمانی، جایی‌که همگان در آن خوشبخت هستند، ندارند. چنین بحثی اساساً ریشه‌های ایدئولوژیک و دینی دارد چرا که قرار است خوب و بد را تعیین کند.

    نکته دیگر آنکه هنوز فلاسفه توافقی درباره افضل بودن برابری یا عدالت ندارند. آیا دولت باید از ناتوانان حمایت کند؟ کدام جامعه بهتر است؟ جامعه‌ای که در آن افراد آزادند تا کام خود را برآرند یا جامعه‌ای که دولت در آن اعمال قدرت می­کند و از حقوق همگانی حفاظت می­کند؟

    آیا شرایط برای همگان باید برابر باشد، آیا تمام انواع نابرابری مذموم است؟ به هرحال تعاریفی که هم‌اکنون ارایه می­شود بازتاب کیفیات و کمیابی مطلوب جامعه انسانی است که البته می‌تواند در طول زمان تغییر کند.

    ویژگی مفهوم کیفیت زندگی آن است که می­تواند شامل تمام کیفیات (مفاهیم) جامعه‌شناختی شود. یعنی گستره بزرگی از مفاهیم جامعه‌شناختی می­توانند در چتر کیفیت زندگی قرار بگیرند. اما وجه مهم این مفهوم آن است که معمولاً برای بررسی عملکرد و نتایج سیاست‌ها و برنامه‌ها مورد استفاده قرار می­گیرد به همین خاطر معمولاً در هر زمینه بنابر انتظارات سیاست‌گذاران و مجریان برنامه‌های اجتماعی تعریف می­شود. برخی مؤلفان کیفیت زندگی را تنها احساس خوشبختی دانسته اند(میلبراث[5]، 1978).

    سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی را بهزیستی در حوزه‌های اجتماعی، روانی و فیزیکی می‌داند و آن را چنین تعریف می­کند: «کیفیت زندگی ادراک فرد از موقعیت زندگی خود در چهارچوب نظام‌های فرهنگی و ارزشی است که در آن زندگی می­کند و با اهداف، معیارها، و دغدغه‌های او رابطه دارد. این امر بسیار گسترده است و به شیوه‌ای پیچیده تحت تأثیر سلامت فیزیکی، حالت روانی، و میزان استقلال و روابط او با جنبه‌های مهم محیط وی قرار دارد(هوکوگروپ،[6] 1993).

    با توجه به تعاریف ارائه شده، می‌توان گفت که اصولاً کیفیت زندگی مفهومی پیچیده و چندبعدی است که با وضعیت جمعیت در یک مقیاس جغرافیایی خاص(مانند روستا، شهر، و یا کشور) در رابطه است و از این رو، هم به شاخص‌های ذهنی یا کیفی و هم به شاخص‌های عینی و کمی متکی است(کوکبی، ۱۳۸۵).

    استان زنجان که از آن به عنوان فلات زنجان نیز نام برده می شود، در قسمت مرکزی و شمال غربی کشور، و مابین35 درجه و 25 دقیقه تا 37 درجه و15 دقیقه عرض شمالی و 47درجه و 1 دقیقه تا 49 درجه و 52 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است. این استان با هفت استان هم‌مرز می‌باشد به طوریکه از شمال به شهرستان خلخال از استان اردبیل، و شهرستان رودبار از استان گیلان، از شمال شرقی و شرق به شهرستان‌های تاکستان و بوئین زهرا و قزوین از استان قزوین، از جنوب به شهرستان همدان از استان همدان، از جنوب غربی به شهرستان بیجار از استان کردستان و از مغرب به شهرستان تکاب از استان آذربایجان غربی و از شمال غرب به شهرستان‌های میانه و هشترود از استان آذربایجان شرقی محدود است. وسعت استان  حدود 21848  کیلومتر مربع و تراکم نسبی در استان 42 نفر در هر کیلومتر می باشد. به این ترتیب در مقایسه با میانگین مساحت استان‌های کشور (65920کیلومتر مربع)، استان زنجان در ردیف استانهای کوچک از نظر وسعت قلمرو دارد و سهم نسبی استان از مساحت کل کشور 34/1درصد می‌باشد.

    شهرستان زنجان  از شمال به بخش‌های آق‌کند و هشت جین از شهرستان خلخال، از شمال شرقی به ماسوله، فومن، رشت و شهرستان رودبار زیتون، از شرق به بخش های سیردان، تاکستان، آوج از استان قزوین، از جنوب به کبوتر آهنگ از استان همدان، از جنوب غربی به شهرستان بیجار، از مغرب به تکاب و از شمال غربی به قره آقاج و میانه محدود است و رودخانه قزل اوزن با گردش خود حد طبیعی این شهرستان را تعیین نموده و وسعت این شهرستان  بالغ بر 6763 کیلومتر مربع می‌باشد. از نظر توپوگرافی شهرستان زنجان منطقه‌ای است کوهستانی که بصورت فلات مرتفعی خودنمایی می‌کند و در اثر تجزیه رودخانه جلگه‌های حاصلخیز مستقلی را تشکیل داده است. ناهمواری‌های شهرستان در این مقوله به کوه‌های زنجان شمالی و کوه‌های زنجان جنوبی تقسیم گردیده است که از نظر تقسیمات جغرافیایی، رشته کوههای زنجان شمالی ادامه رشته کوه‌های البرز و کوه‌های زنجان جنوبی جزئی از رشته کوه‌های منفرد مرکزی است. جهت کوه‌ها بطور طبیعی از شمال غربی به جنوب شرقی ممتد بوده و دره زنجان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود برزخی را میان رودخانه قزل اوزن سفلی و علیا بوجود آورده و بخش‌های قره پشتلو و طارم علیا در منطقه رشته کوه‌های زنجان شمالی واقع شده است.

     

    [1]- Ogburn

    [2]- Campbel et al

    [3]- International society for quality of life studies

    [4]- Philips

    1- Milbrath

    2- Whoqol Group

    " A Sociological Study of the quality of life of family caregivers of Zanjan City in 2013 "

    Abstract

    Problem: Since the recognition of the quality of life of households, one of the most important social actors in the field of lifestyle, this study sought to examine sociological family caregivers' quality of life is Zanjan city. The main research question is: how is quality of life of families and households in the city of Zanjan? and what is the affecting factors on the quality of life among family caregivers of Zanjan what

    Methodology : The quantitative study was conducted using a survey method has been implemented in the data-gathering tool was a questionnaire. All heads of households in the city of Zanjan survey was conducted according to the results of the last census ( 1390 ) 110 943 the number of families using Cochran formula , 390 households were selected as the population studied and their supervisors were .

     In order to analyze the data , SPSS software partitioning has been used to investigate hypotheses based on the measurement of the variables and descriptive and inferential statistical techniques such as correlation coefficients ( Spearman coefficient ) and parametric statistical tests ( test t, analysis of variance , etc.) are used.

    Findings : Based on data collected between most variables (eg, age, education, marital status , etc ) and there was a relation between lifestyle and its components . The correlation between social trust, quality of life and lifestyle and its components , there was a significant relationship .

    Keywords:
     Quality of life, Cultural lifestyle, Cultural Products, Leisure, Heads of households.

     

  • فهرست:

     

                                فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                 صفحه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه ...................................................................................................................................................................... ..........2

    تعریف مساله و بیان سؤالهای اصلی تحقیق................................................................................................................ ..........4

    ضرورت انجام تحقیق.............................................................................................................................................. ..........9

    هدف ها................................................................................................................................................................... ........12

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    بخش اول: مرور پیشینیه پژوهشی.............................................................................................................................. ........14

    پیشینه خارجی.......................................................................................................................................................... ........14

    پیشینه داخلی............................................................................................................................................................ ........21

    بخش دوم: مبانی نظری تحقیق.................................................................................................................................. ........26

    رویکردهای مختلف به مفهوم کیفیت زندگی............................................................................................................. ........26

    رویکرد پزشکی......................................................................................................................................................... ........27

    تبیین های روان شناختی............................................................................................................................................ ........28

    رویکرد روان شناختی اجتماعی.................................................................................................................................. ........29

    رویکرد کنش متقابل.................................................................................................................................................. ........30

    رویکرد جامعه شناختی.............................................................................................................................................. ........31

    دیدگاه بوم شناسی..................................................................................................................................................... ........32

    نظریه ی کنش اجتماعی  پارسنز................................................................................................................................ ........36

    نظریه های مکتب تضاد............................................................................................................................................. ........39

    مفهوم کیفیت زندگی از نگاه سایر نظریه پردازان........................................................................................................ ........40

    ریف و سینگر........................................................................................................................................................... ........40

    فلاناگان................................................................................................................................................................... ........42

    کالمن....................................................................................................................................................................... ........42

    گودمن..................................................................................................................................................................... ........43

    زیمل..............................................................................................................................................................................................43

    تورشتاین وبلن..............................................................................................................................................................................46

    ماکس وبر......................................................................................................................................................................................47

                                  فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                 صفحه

    گافمن............................................................................................................................................................................................48

    جورج هربرت مید.........................................................................................................................................................................50

    آنتونی گیدنز..................................................................................................................................................................................51

    پیر بوردیو......................................................................................................................................................................................52

    نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو........................................................................................................................................................52

    مصرف و سلیقه فرهنگی نخبه‌گرایانه.............................................................................................................................................53

    نظریه‌ی بوردیو در مورد اوقات فراغت.........................................................................................................................................54   نظریه ی بوردیو درباره مصرف فرهنگی........................................................................................................................................55

    اعتماد اجتماعی..............................................................................................................................................................................56

    بخش سوم :چارچوب نظری.................................................................................................................................... ........57

    شاخص های کیفیت زندگی بر اساس نظریه های مختلف............................................................................................................58

    متغیرهای عینی.......................................................................................................................................................... ........60

    متغیرهای ذهنی......................................................................................................................................................... ........65

    فرضیه ها................................................................................................................................................................. ........72

    مدل نظری تحقیق..........................................................................................................................................................................73

    فصل سوم: روش شناسی

    روش تحقیق............................................................................................................................................................ ........75

    ابزار گردآوری اطلاعات (تکنیک تحقیق).................................................................................................................. ........76

    شیوه­ی اجرا.............................................................................................................................................................. ........76

    سطح تحلیل............................................................................................................................................................. ........77

    واحد تحلیل............................................................................................................................................................. ........78

    قلمرو پژوهش.......................................................................................................................................................... ........78

    روش ها و تکنیک های آماری.................................................................................................................................. ........78

    تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم............................................................................................................................... ........79

     تعریف نظری کیفیت زندگی و ابعاد آن.................................................................................................................... ........79

    تعریف عملیاتی کیفیت زندگی.................................................................................................................................. ........80

    تعریف متغیرهای زمینه ای......................................................................................................................................... ........85

     شناسایی متغیرهای تحقیق........................................................................................................................................ ........87

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                 صفحه

    جمعیت آماری و نمونه............................................................................................................................................. ........87

    نمونه گیری.............................................................................................................................................................. ........88

    حجم نمونه.............................................................................................................................................................. ........88

    شیوه­ی انتخاب نمونه............................................................................................................................................... ........89

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

    مقدمه.............................................................................................................................................................................................91

    مشخصات عمومی پاسخگویان......................................................................................................................................................92

    بخش سوم: آزمون فرضیه ها.................................................................................................................................... ......109

    فرضیه اول:............................................................................................................................................................... ......109

    فرضیه دوم:  ............................................................................................................................................................ ......114

    فرضیه سوم:............................................................................................................................................................. ......119

    فرضیه چهارم:.......................................................................................................................................................... ......124

    فرضیه پنجم:............................................................................................................................................................ ......129

    فرضیه ششم:............................................................................................................................................................ ......131

    فرضیه هفتم:............................................................................................................................................................. ......133

    فرضیه هشتم:............................................................................................................................................................ ......133

    بررسی و تحلیل رگرسیون چندگانه: ........................................................................................................................ ......134

    فصل پنجم: نتایج نهایی، پیشنهادها و محدودیت­ها

    مقدمه .........................................................................................................................................................................................138

    بحث و نتیجه‌گیری......................................................................................................................................................................138

    محدودیت های پژوهش........................................................................................................................................... ......148

    ارائه پیشنهادها.......................................................................................................................................................... ......149

    منابع......................................................................................................................................................................... ......150

     

     

     

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                               صفحه

    جدول شماره یک ابعاد عینی و ذهنی کیفیت زندگی.....................................................................................................................67

     جدول شماره دو عامل های کیفیت زندگی و مبنای نظری آنها....................................................................................................68

    جدول شماره 1 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس وضعیت سنی آنها........................................................................................92

    جدول شماره 2  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت جنسی آنها..................................................................................93

    جدول شماره 3 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس وضعیت تأهل آنها........................................................................................94

    جدول شماره 4  توزیع فراوانی پاسخگویان براساس وضیت مالکیت مسکن آنها.........................................................................95

    جدول شماره 5  توزیع فراوانی پاسخگویان براساس متراژ منزل محل سکونت آنها.....................................................................96

    جدول شماره 6  توزیع فراوانی پاسخگویان براساس میزان تحصیلات آنها..................................................................................97

    جدول شماره 7 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس میزان تحصیلات همسر آنها.........................................................................98

    جدول شماره 8 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس وضعیت شغلی آنها......................................................................................99

    جدول شماره 9 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس وضعیت شغلی همسر آنها.........................................................................100

    جدول شماره 10 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس میزان درآمد آنها......................................................................................101

    جدول شماره 11 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس میزان درآمد همسر آنها............................................................................102

    جدول شماره 12 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس طبقه اقتصادی – اجتماعی آنها................................................................103

    جدول شماره 13 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس منطقه محل سکونت آنها.........................................................................104

    جدول شماره 14 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس تعداد فرزندان دختر آنها..........................................................................105

    جدول شماره 15 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس تعداد فرزندان پسر آنها............................................................................106

    جدول شماره 16 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس تعداد اعضاء فعلی خانواده آنها................................................................107

    جدول شماره 17 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس محل سکونت آنها...................................................................................108

    جدول شماره 18 جدول توصیفی مربوط نمره کیفیت زندگی بر حسب محل سکونت..............................................................109

    جدول شماره 19 میانگین نمره کیفیت زندگی بر حسب محل سکونت......................................................................................109

    جدول شماره 20 جدول توصیفی مربوط میانگین نمرات ابعاد و مولفه‌های کیفیت زندگی بر حسب محل سکونت..................111

    جدول شماره 21 جدول نتایج اجرای آزمون تحلیل واریانس برای بررسی رابطه بین مولفه‌های کیفیت زندگی و محل سکونت.........111

    جدول شماره 22 جدول توصیفی مربوط نمره کیفیت زندگی بر حسب " گروههای سنی "...........................................114

    جدول شماره 23 میانگین نمره کیفیت زندگی بر حسب "میزان سن و گروه‌های سنی"............................................................114

    جدول شماره 24 جدول توصیفی مربوط میانگین نمرات ابعاد و مولفه‌های کیفیت زندگی بر حسب گروه‌های سنی................116

    جدول شماره 25 جدول نتایج اجرای آزمون تحلیل واریانس برای بررسی رابطه بین مولفه‌های کیفیت زندگی و گروه‌های سنی مختلف..................................................................................................................................................................................................116

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                               صفحه

    جدول شماره 26 میانگین نمره کیفیت زندگی بر حسب میزان تحصیلات..........................................................................................119

    جدول شماره 27 جدول توصیفی مربوط میانگین نمرات ابعاد و مولفه‌های کیفیت زندگی بر حسب میزان سواد................................119

    جدول شماره 28 جدول توصیفی مربوط میانگین نمرات ابعاد و مولفه‌های کیفیت زندگی بر حسب میزان سواد...............................121

    جدول شماره 29 جدول نتایج اجرای آزمون تحلیل واریانس برای بررسی رابطه بین مولفه‌های کیفیت زندگی و سطح سواد و تحصیلات....................................................................................................................................................................................... 121

    جدول شماره 30 رابطه بین متغیر " کیفیت زندگی" و متغیر "نوع شغل پاسخگویان" ..............................................................124

    جدول شماره 31 میانگین نمره کیفیت زندگی بر حسب نوع شغل.............................................................................................124

    جدول شماره 32 جدول توصیفی مربوط میانگین نمرات ابعاد و مولفه‌های کیفیت زندگی بر حسب نوع شغل.........................126

    جدول شماره 33 جدول نتایج اجرای آزمون تحلیل واریانس برای بررسی رابطه بین مولفه‌های کیفیت زندگی و نوع شغل.....126

    جدول شماره 34 آماره‌های توصیفی و میانگین نمره کیفیت زندگی بر حسب جنسیت..............................................................129

    جدول شماره 35 رابطه بین متغیر " کیفیت زندگی" و متغیر "جنسیت"....................................................................................129

    جدول شماره 36 آماره‌های توصیفی و میانگین نمره مولفه‌های کیفیت زندگی بر حسب جنسیت.............................................130

    جدول شماره 37 رابطه بین مولفه‌های متغیر کیفیت زندگی و جنسیت.......................................................................................130

    جدول شماره 38 رابطه بین متغیر " کیفیت زندگی" و متغیر "سبک زندگی" ...........................................................................131

    جدول شماره 39 رابطه بین متغیر " کیفیت زندگی" و متغیر "مصرف فرهنگی" ......................................................................132

    جدول شماره 40 رابطه بین متغیر " کیفیت زندگی" و متغیر "اوقات فراغت" ..........................................................................132

    جدول شماره 41 رابطه بین متغیر " کیفیت زندگی" و "اعتماد اجتماعی".................................................................................133

    جدول شماره 42 رابطه بین متغیر " کیفیت زندگی" و " پایگاه اجتماعی - اقتصادی"..............................................................133

    جدول شماره 43 روش به کار گرفته‌شده برای انجام تحلیل رگرسیون چندگانه.........................................................................134

    جدول شماره 44 خلاصه نتیجه مدل به کار گرفته‌شده برای تحلیل رگرسیون چندگانه  ...........................................................134

    جدول شماره 45 نتایج آزمون تحلیل واریانس(ANOVA) برای رگرسیون چندگانه ................................................................134

    جدول شماره 46 نتایج اصلی و نهایی تحلیل رگرسیون چندگانه ..............................................................................................135

     

     

     

     

     

    فهرست نمودارها

    عنوان                                                                                                               صفحه

    نمودار شماره 1 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس وضعیت سنی آنها .......................................................................................92

    نمودار شماره 2 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت جنسی آنها...................................................................................93

    نمودار شماره 3توزیع فراوانی پاسخگویان براساس وضعیت تأهل آنها.........................................................................................94

    نمودار شماره 4 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس وضیت مالکیت مسکن آنها..........................................................................95

    نمودار شماره 5 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس متراژ منزل محل سکونت آنها.......................................................................96

    نمودار شماره 6  توزیع فراوانی پاسخگویان براساس میزان تحصیلات آنها..................................................................................97

    نمودار شماره 7  توزیع فراوانی پاسخگویان براساس میزان تحصیلات همسر آنها........................................................................98

    نمودار شماره 8  توزیع فراوانی پاسخگویان براساس وضعیت شغلی آنها.....................................................................................99

    نمودار شماره 9  توزیع فراوانی پاسخگویان براساس وضعیت شغلی همسر آنها........................................................................100

    نمودار شماره 10 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس میزان درآمد آنها......................................................................................101

    نمودار شماره 11  توزیع فراوانی پاسخگویان براساس میزان درآمد همسر آنها..........................................................................102

    نمودار شماره 12  توزیع فراوانی پاسخگویان براساس طبقه اقتصادی – اجتماعی آنها...............................................................103

    نمودار شماره 13 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس منطقه محل سکونت آنها.........................................................................104

    نمودار شماره 14 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس تعداد فرزندان دختر آنها..........................................................................105

    نمودار شماره 15 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس تعداد فرزندان پسر آنها............................................................................106

    نمودار شماره 16 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس تعداد اعضاء فعلی خانواده آنها................................................................107

    نمودار شماره 17 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس محل سکونت آنها...................................................................................108

    نمودار شماره 18 نمره "کیفیت زندگی" بر حسب "محل سکونت"..........................................................................................110

    نمودار شماره 19 میانگین نمره "کیفیت زندگی" بر حسب "گروههای سنی"............................................................................115

    نمودار شماره 20 میانگین نمره "کیفیت زندگی" بر حسب "میزان تحصیلات".........................................................................120

    نمودار شماره 21 میانگین نمره "کیفیت زندگی بر حسب "نوع شغل پاسخگویان"...................................................................125

    منبع:

     

    اسامی منابع و ماخذ

    منابع فارسی

    - آزاد ارمکی، تقی(1372)، پارادایم و جامعه شناسی، نامه علوم اجتماعی، ج2، شماره سوم، دانشگاه تهران.

    - ازکمپ، استوارت (1370)، روانشناسی اجتماعی کاربردی( ترجمه فرهاد ماهر)، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم.

    - استونز، راب(1387)، متفکران بزرگ جامعه شناسی (ترجمه مهرداد میردامادی)، تهران: نشر مرکز.

    - اشرف، احمد(1355)، کژ رفتاری، مسایل انسانی و آسیب شناسی، تهران: انتشارات آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی.

    - افروع، عماد(1377)، فضا و نابرابری اجتماعی، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس .

    - اینگلهارت، رونالد (1373)، تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته صنعتی(ترجمه مریم وتر)، انتشارات امیرکبیر.

    - بَبی، ارل(1386)، روش های تحقیق در علوم اجتماعی (ترجمه رضا فاضل)، تهران: انتشارات سمت.

    - بهمنی، بهمن(1380)، بررسی کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی و رابطه آن با متغیرهای نگرش دینی، عملکرد تحصیلی و وضعیت اقتصادی اجتماعی، گزارش طرح پژوهشی.

    - بیرو، آلن(1366)، فرهنگ علوم اجتماعی( ترجمه دکتر باقر ساروخانی)، تهران: انتشارات کیهان.

    - پارسیان، نسرین(1376)، بررسی کیفیت زندگی نوجوانان تحت درمان با همودیالیز در بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهر تهران، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری.

    - تأمین، ملوین(1373)، جامعه شناسی قشر بندی و نابرابری های اجتماعی، نظری و کاربردی( ترجمه عبدالحسین نیک گو)، تدوین: انتشارات توتیا.

    - تنهایی، حسین ابوالحسن(1379)، درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی، مشهد، نشر مرندیز.

    - توسلی، غلامعباس(1376)، نشریه های جامعه شناسی، چاپ ششم، تهران، انتشارات سمت.

    - جیلاس، میلوان(1352)، طبقه جدید (تحلیلی از تحول جامعه کمونیست)، (ترجمه دکتر عنایت اله رضا)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    - چلبی، مسعود(1372)، وفاق اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، ج 2، شماره سوم، دانشگا ه تهران.

    - چلبی، مسعود(1375)، جامعه شناسی نظم، چاپ اول، تهران:نشر نی.

    - حافظ نیا، محمدرضا(1381)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت.

    - حیدریان، محمود(1346)، روانشناسی و جامعه شناسی جنایی، جلد اول، انتشارات یاد.

    - خوارزمی، شهیندخت(1386)، کیفیت زندگی و شاخص خوشبختی (Hamshahri online) .

    - دورکیم، امیل(1369)، درباره تقسیم کار اجتماعی(مترجم باقر پرهام)، کتابسرای بابل.

    - ربانی، رسول(1385)، جامعه شناسی شهری، تهران: انتشارات سمت.

    - ربانی، رسول(1386)، روانشناسی اجتماعی (دیدگاهها و نظریه ها)، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.

    - رفیع پور، فرامرز(1380)، کندوکاوها و پنداشته ها، چاپ یازدهم، تهران: شرکت سهامی انتشار.

    - روحانی، حسن(1388)، درآمدی بر نظریه سرمایه فرهنگی، شماره 53،فصلنامه راهبرد.

    - ریتزر، جورج(1374)، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر(ترجمه محسن ثلاثی)، تهران: انتشارات علمی.

    - زاهدی مازندرانی، محمد جواد(1382)، توسعه و نابرابری، تهران:  انتشارات مازیار

    - زندی. س(1382)، بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی در افراد مبتلا به افسردگی یا گروه شاهد، اصفهان:دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - زیمل، گئورک(1372)، کلان شهر و حیات ذهنی(مترجم یوسف اباذری)، شماره3، نامه علوم اجتماعی.

    - ساروخانی، باقر(1370)، درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی، تهران: انتشارات کیهان، چاپ اول.

    - ساروخانی، باقر(1375)، روش های تحقیق در علوم اجتماعی، جلد دوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    - ساعی، علی(1377)،آمار در علوم اجتماعی با کاربرد نرم افزار SPSS در پژوهش های اجتماعی، چاپ دوم، تهران: انتشارات مؤسسه نشر جهاد.

    - ستوده، هدایت اله(1374)، مقدمه ای بر آسیب شناسی اجتماعی، چاپ دوم، تهران: انتشارات آوای نور.

    - ستوده، هدایت اله(1376)، آسیب شناسی اجتماعی، جامعه شناسی انحرافات، تهران: انتشارات آوای نور.

    - سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه( 1378)، روش تحقیق در علوم رفتاری، چاپ اول، تهران: انتشارات آگه.

    - سلیمی، علی و داوری، محمد(1380)، جامعه شناسی کجروی، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.

    - سیاسی، علی اکبر(1374)، روانشناسی شخصیت، تهران: انتشارات سیمرغ.

    - شیخی، محمد تقی(1386)، بودجه و رفاه خانواده در شهر تهران: مطالعه ای جامعه شناختی از کیفیت زندگی خانواده مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، بهار و تابستان.

    - صفری شالی، رضا(1386)، راهنمای تدوین طرح تحقیق (پروپوزال نویسی)، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ.

    - غفاری، غلامرضا، امیدی، رضا(1388). کیفیت زندگی؛ شاخص توسعه اجتماعی، تهران: نشر شیرازه.

    - قاسمی ملایر، ماهرخسار(1372)، بررسی کیفیت زندگی بیماران مصروع مراجعه کننده به درمانگاه های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مددکاری.

    - کلانتری، خلیل(1382)، پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتماعی و اقتصادی، تهران: شریف.

    - کلانتری، خلیل(1388)، مدل سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی اقتصادی، تهران: فرهنگ صبا.

    - کوزر، لوئیس(1377)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، چاپ هفتم، تهران: انتشارات علمی.

    - کوئن، بروس(1372)، مبانی جامعه شناسی، ترجمه غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران: سمت.

    - گیدنز، آنتونی(1376)، جامعه شناسی( ترجمه محسن صبوری)، چاپ چهارم، تهران: نشر نی.

    - محسنی تبریزی، علیرضا(1370)، بیگانگی، نامه علوم اجتماعی، ج 2، شماره 2، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    - مرکز آمار ایران (1386)، سالنامه آماری کشور، [نرم افزار].

    - مرکز آمار ایران(1371)، درآمدی بر شناخت شاخصهای نابرابری درآمد و فقر، تهران :انتشارات مرکز آمار ایران.

    - ملک، حسن(1381)، جامعه شناسی قشرها و نابرابری های اجتماعی، تهران: انتشارات  دانشگاه پیام نور.

    - مندراس، هانری(1369)، مبانی جامعه شناسی( ترجمه باقر پرهام)، تهران: امیرکبیر.

    - منصور فر، کریم (1387)، روش های پیشرفته آماری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    - نجات، سحرناز(1385)، استاندارد سازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL- BREF) : ترجمه و روان سنجی گونه ایرانی، ص12-1، شماره 4 مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی.

    - هاراوای، جان(1379)،درآمدی بر روشهای آماری(ترجمه لینا ملگمیان و تقی برومند زاده)، تهران: انتشارات هرمس.

    - هومن، حیدرعلی(1370)، استنباط آماری در پژوهش رفتاری، تهران: انتشارات پیک فرهنگ

    - هومن، حیدرعلی(1384)، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، تهران:انتشارات سمت.

    -دواس، دی، ای(1376)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.

    -جلالی فراهانی ، مجید :مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی ،تهران ،انتشارات دانشگاه تهران ، 1387.

     

    منابع لاتین

    - Auh.s.,( 2005), An Investigation of the Relationship between Quality of life and Residential Environments among Rural Families, A Dissertation submitted to the Graduate Faculty in partial of the Requirements of Degree of Doctor of philosophy.

    - b. s. R. A. Carter. W. b. &Gilson، M. Bobbitt، - Bergner development and final،( 1981): Thesickness Impact profile 787- revision of a health status measure. Med Care 19 806

    - Bentham j. (1789). An introduction to the principles of morals and legislation. New York. Hafner

    - BoudonRamond&Bourricaud Francois.( 1980). , A Critical Dictionary of Sociology, Routledge

    - Bullock, B. S. and Susie, J. (2004), An Analysis of Technology Use and Quality of Life in a Rural West Texas Community. Austin: University of Texas.

    - Campbell, A. Converse, P, and Rogers, W. (1976), The Quality of American Life. New York: Russell Sage Foundation.

    chaos. In: Michalos, Alex C, (ed.) Citation Classics from Social Indicators Research. Dordrecht: Springer.

    - Joreskog, K. G. and sorbom, D.,( 2004), Lisrel8.7. Scientific software international Inc

    - Karnofsky, D. A. &Burchenal, J.H. (1946): the clinical evaluation of chemotherapeutic agents in cancer: In: Macleod, C. M. (ed.): Evaluation of chemotherapeutic agents. New York, Columbia University Press, pp. 191-205

    - Keyes, Corey L. M. ,&Shane Lopez. 2002.Positive Direction in Diagnosis and Interventions, pp. 45-59, N. Y. :Oxford University Press Keyes,

    - Kim, Kyungmi, (2002), The Effects of Tourism Impacts upon Quality of Residents in the Community. (ph. D. Dissertation). Blacksburg, Virginia: Faculty of the Virginia polytechnic Institute and State University

    - pal, A. K. Kumar, U. C. (2005), "Quality of life concept for the evaluation of societal development of rural community in West Bangal, India". Rurul Development, Vol. 15, No 2.

    - Pal, A.K., Kumar, U,C.,( 2005), Quality of life concept for the Evaluation of societal Development of Rural community in west Bangal, India, Rural Development, Volume x v, no 2.

    - parker, J. S. and Moore, R. H. (2008), "Conservation use and quality of life rural community: an extension of Goldschmidt’s findings". Southern Rural Sociology, Vol. 23, No. 1, pp. 235-265.

    - Parker, K. J. , et al. , (2000), Progressing Towards Inclusivity: Experiencing of Asian Cities, ICQOLC 2000, Singapore

    - parker, M. (1997), "Loss in the lives of Southeast Asian Elders". Journal of Development in Quality of Life Studies, Vol. 1, No. 2

    - power, mick. (2003). Development of a common instrument for quality of life. University hospital of Edinburg, United Kingdom

    - Raphael, D, et al. (1996), measuring the Quality of Life in older persons: A Model with Implications for community and public Health Nursing. Toronto center for Health promotion, university of Toronto.

    - Sirgy, M. J. and Cornwell, T. (221), "Further validation of the Sirgy et al. ’s measure of community quality of life". Social Indicators Research, Vol. 56, No. 2, pp. 125-143.

    - Smelser, Neil. Hand book of sociology inequality and Labor processes sage California, 1188

    - Spitzer, W. o. Dobson A. J. HallTJ. Et alT.(1981): Meassuring the quality of life of cancer patients. Dis 34 597-585 JChron

    - Wood, Douphinee, S. A. 1999. ’’Assessing Quality of life clinical research: form where have we com and were are going’J. clin.Epidemiol.

     منابع اینترنتی:

    http://www.ido.ir/a.aspxa=1385050701

    http://www.5rooz.com/article.php?aid=45&pid=9

    http://www.faraghat.org/

    http://www.iranseda.ir/FullItem/g=36369

    http://www.mojnews.com/news_full_story.


موضوع پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, نمونه پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, جستجوی پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, فایل Word پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, دانلود پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, فایل PDF پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, مقاله در مورد پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, پروژه در مورد پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, پروژه درباره پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی جامعه شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده شهرها ، سیستم پیچید ه و پویایی هستند که درگذر زمان دستخوش تحولات کالبدی،اجتماعی،اقتصادی و ... گردیده اند. در راستای نیل به توسعه شهری دستیابی به رفاه اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی از حقوق مسلم هرفرد وجامعه است ؛بدین منظور کاهش فاصله میان آنچه هست و آنچه باید باشد از اهداف مهم برنامه ریزان ...

فصل اول 1-1-مقدمه اقلیم[1]، سیستم[2] پیچیده­ای است که عمدتاً به دلیل افزایش گازهای گلخانه­ای درحال تغییر است. آب و هوای کره زمین در طول قرن بیستم به ویژه در دو دهه اخیر تعادل خود را از دست داده و تمایل به افزایش دما نشان داده­است(رحیمی­و همکاران، 1392). تغییر اقلیم از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران یک پدیده طبیعی[3] است که در توالی­های زمانی بلند مدت اتفاق افتاده و مجدداً نیز به ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته: مديريت دولتي زمستان 91 چکيده هدف اصلي اين پژوهش تعيين ارتباط بين کيفيت زندگي کاري (پرداخت منصفانه و کافي، محيط کار ايمن و بهداشتي، ت

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده در عصر حاضر که ارتباطات مبتنی بر اطلاعات مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و تحولاتی شگرف را در عرصه جهانی رقم زده است, رسانه در مقام ابزاری مفید می تواند به انسان قرن بیست و یک کمک کند تا با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی به زندگی دلخواه, آرمانی و پربار دست یابد; ضمن آن که اگر ابزار مزبور به اشتباه و یا همراه با سوء نیت به ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی(M.A.) گرایش: مدیریت ورزشی چکیده هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بود. بدین منظور، براساس جدول مورگان نمونه آماری شامل 192 دانشجو به روش تصادفی ساده انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چکیده در این پژوهش نقش تعدیل کنندگی راهبردهای مقابله ای و حمایت های اجتماعی در رابطه بین کیفیت زندگی ، نشانگان روانشناختی و سبک های فرزند پروری مورد بررسی قرار گرفته و 120 نفر از زنان سرپرست خانوار استان البرز به صورت نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند . شواهد پژوهش و نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله ...

فصل اول     ·          عنوان پروژه ·         چکيده ·  &nbs

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A » رشته جغرافیا – گرایش اقلیم شناسی چکیده هر کار تحقیقی قطعاً در پی یافتن مشکلی در جامعه صورت می گیرد. زمانی که مسأله در جامعه ای به حدی برسد، انسان احساس می کند باید در پی یافتن راه حلی باشد و به همین سبب به تحقیق و پژوهش می پردازد. جابجایی انسانها بدلایل پیچیدگی زندگی روزمره و اشتغال افراد و گذران اوقات فراقت از ارکان مهم زندگی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : جغرافیا گرایش : برنامه ریزی توریسم در این پژوهش به بررسی جاذبه‌های اکوتوریستی در شهرستان رامیان استان گلستان و ارائه راهکارهایی برای توسعه‌ی اکوتوریسم در این شهرستان ‌پرداخته شده است. برای ارائه‌ی راهکارها از دو تکنیک سوات و تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی به اولویت‌بندی نقاط اکوتوریستی ...

پايان نامه کارشناسي ارشد (M.A) رشته مهندسي معماري سال تحصيلي 92-1391 چکيده:   تشابه سينما و معماري به لحاظ مفهومي، تکوين ايده و فرآيند توليد اثر، به اين دو مقوله هنري قابليت بازخواني

ثبت سفارش