پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS

word 8 MB 30115 127
مشخص نشده کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    در رشته ی GIS و سنجش از دور گرایش مطالعات شهری و روستایی

    چکیده:

    انتخاب یک مکان مناسب برای فعالیت در سطح محله و مناطق، یکی از تصمیمات پایه ای برای انجام یک طرح پژوهشی است که نیازمند تحقیق در یک مکان مورد مطالعه از دیدگاه های مختلف می‌باشد.

    در مقیاس محلات و مناطق، مکان یابی فعالیتی است که قابلیت­ها و توانایی­های یک منطقه را از لحاظ وجود زمین مناسب و کافی و همچنین سازگاری آن با سایر کاربری­ها، به منظور انتخاب مکانی مناسب و کاربردی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

    هدف این پایان نامه مکانیابی مناطق بهینه برای ایجاد پارکینگ طبقاتی در منطقه هشت شهرداری تبریز با استفاده از نرم افزار Arc GIS بوده است. برای این منظور داده­های اولیه از این منطقه تهیه و آماده و مدل مورد استفاده این  پایان­نامه، مدل فازی –ANP انتخاب شد.لایه­های مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: تراکم جمعیت، تراکم ساختمانی، مساحت پارکینگ ، دسترسی بر اساس عرض معبر، قیمت زمین، عرضه پارکینگ، تقاضای پارکینگ و تعداد خودرو.

    ابتدا در نرم افزار Super decision   وزن مناسب برای لایه­ها اعمال شد، سپس نتایج وزن دهی بر روی لایه ها در محیط نرم افزار Idrisi اعمال گردید و اقدام به فازی کردن لایه­ها شد و مناطق مناسب پارکینگ طبقاتی انتخاب شد. نتیجه این عملیات فازی به نرم افزار Arc map  انتقال داده شد و خروجی و تحلیل نتایج در این محیط انجام گرفت.

    این پایان نامه در شش فصل تدوین شد.  فصل اول : کلیات ، فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق ، فصل سوم : شناخت منطقه مورد مطالعه، فصل چهارم: مواد و روش تحقیق، فصل پنجم: یافته­ها ، فصل ششم : جمع‍‍بندی و نتیجه گیری.

    کلمات کلیدی: مکانیابی پارکینگ طبقاتی، GIS،ANP  فازی، Super decision، منطقه هشت تبریز

    1-1-  مقدمه

    عوامل ناشی از مهاجرت و رشد جمعیت و همچنین رشد فیزیکی شهرها، خدمات رسانی و توزیع عادلانه خدمات در محیط شهرها را با اشکالات زیادی همراه کرده است و اتخاذ سیاست درست و کارآمد در زمینه ارائه خدمات ضروری به جمعیت ساکن در بخش های مختلف شهر بسیار مهم است . یکی از این کاربری های ضروری در شهرها پارکینگ می‌باشد.

    در اختیار داشتن یک وسیله نقلیه هنگامی می‌تواند کاربرد واقعی خود را نشان دهد که دارندگان آن قادر باشند در هر نقطه‌ای از شهر که مقصدشان باشد محلی برای پارک وسیله نقلیه خود پیدا کنند. به عبارت دیگر باید در نقاط مختلف و پر تراکم شهری مانند محدوده‌های تجاری، خدماتی، تفریحی و کار توقفگاه‌هایی با ظرفیت کافی احداث شود. ولی به علت بی‌توجهی و یا به علل اقتصادی و غیره این برنامه در بسیاری از شهرهای کشورمان اجرا نگردیده است.

    در واقع امروزه معضل کمبود محل توقف وسایل نقلیه به خصوص در مناطق پر تراکم شهر بیش از بیش نمود پیدا کرده است. حرکت با وسایل نقلیه، به مرکز شهر و رسیدن به مقصد بسیار آسانتر انجام می‌گیرد تا پیدا نمودن محلی برای پارک اتومبیل، متخصصان فن یکی از علل شلوغی و راه بندهای ترافیکی در نواحی پر تراکم شهر را رانندگانی می‌دانند که در پی جستجو برای پیدا کردن محلی برای پارک وسیله نقلیه خود، ترافیک روان خیابان را مختل نموده و باعث راه بندانهای طولانی می‌گردنند. تامین نیاز پارکینگ شهروندان، گردش صحیح اتومبیل به دنبال پارک را موجب شده، حرکت اتومبیل در شهر را منظم خواهد نمود. همچنین در مصرف سوخت سرفه جویی شده آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.

    در این پژوهش سعی بر آن است تا مناطق بهینه پارکینگهای طبقاتی در سطح منطقه هشت شهر تبریز با استفاده از روش تحلیل شبکه یا همان ANP  شناسایی و معرفی شوند.

     

    1-2-  بیان مسئله

    دنیای امروز دنیای اطلاعات و مدیریت بهینه آن است. بخش عمده­ای از تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیران و برنامه ریزان در پروژه‌های مختلف شهری، زیست محیطی، دفاعی، امنیتی و خدماتی، به هر نحو به مکان و موقعیت خاص آن مربوط می باشد. لذا وجود اطلاعات مکانی و جغرافیایی دقیق، مطمئن و به هنگام و مهمتر از آن مدیریت بهینه آن، از موضوعات بسیار اساسی در موفقیت تصمیمات و اجرای آنها می باشد.

    سیستم های اطلاعاتی جغرافیایی، یک فناوری پیشرفته در جهت مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مکانی و توصیفی می‌باشد و در این راه، از تکنولوژی‌های متعددی همچون؛ سیستمهای تولید نقشه رقومی، سنجش از دور[1] و سیستمهای مدیریت پایگاه داده ها (DBMS)[2] استفاده می‌کنند(چانگ[3]،2005 ) . استفاده از سیستمهای اطلاعاتی جغرافیایی، در مقیاسه با سیستمهای قدیمی و نیز مرتبط با آن از مزایای متعددی مانند پاسخگویی به نیاز کاربران در کلیه زمینه‌ها، ساماندهی و افزایش بهره وری از منابع موجود، بهینه سازی سرمایه گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، ابزاری مفید در جهت تصمیم گیری مدیران ، سرعت و دقت کار و تعیین قابلیت‌های توسعه در مناطق و مکان‌های مختلف برخوردار است و این مزایا، این سیستمها را از سایر سیستمها مانند [4]CAD بسیار کاربردپذیر ساخته و فراتر می برد. امکان انجام آنالیزهای پیچیده با مجموعه داده‌های مختلف مکانی و غیر مکانی به صورت توام، مهمترین قابلیت GIS [5]می‌باشدکه نمی توان آن را با روشهای دیگر مثل روشهای آنالوگ انجام داد. توانایی تجزیه و تحلیل توام داده های مختلف، امکان ایجاد و استفاده از اطلاعات مکانی را به شکلی کاملاً متفاوت با گذشته فراهم می‌سازد. رشد شهر نشینی در تمامی جوامع به خصوص در کلان شهرها به قدری سریع است که بسیاری از مراکز شهری نتوانستند خود را با این حرکت همگام کنند و شهرها به طور ناموزون شروع به توسعه نمودند و فضاهای باز ناپدید شدند و مسائل حاد بهداشتی، مسئله آموزشی، مسکن و اشتغال در شهرهای پر جمعیت  به وجود آمد و تعادل درروابط اجتماعی و انسانی بین ساکنین شهرها و امکانات موجود به هم خورد و شهرها با کمبود شدید خدمات آموزشی، بهداشتی درمانی،گذران اوقات فراغت، حفاظتی، امنیتی، رفاهی و... روبرو شدند و همچنین عدم توزیع خدمات، شدت کمبودها را دو چندان کرد.

    در میان زیرساختارهای مختلف تشکیل‌ دهنده یک کشور، سیستم حمل‌ونقل درون شهری بعنوان زیرساختاری که نقش بسزایی در فعالیت‌های مختلف آن کشور دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است. ابتدا و انتهای هر سفری چه درون شهری و چه برون شهری، با هر هدفی که انجام پذیرد، در نهایت به توقف ختم  می گردد. در پایان سفر لازم است خودرو در محلی مشخص و معین که دارای ممنوعیت قانونی نیز نباشد، پارک گردد. محاسبه­ها نشان می دهند که مدت توقف هر اتومبیل، بیشتر از مدت حرکت آن است. پیش بینی و تدارک فضای کافی برای وسیله­های نقلیه در زمان هایی که از آنها استفاده نمی­شود، از معضلات شهرها، به ویژه شهرهای بزرگ است. دشواری کار بیشتر به این دلیل است که فضای خاص پارکینگ را اغلب باید در محدودترین وگران ترین نقاط شهر در نظر گرفت (سعید نیا، 1378).

     رشد سریع جمعیت و به تبع آن افزایش اتومبیل‌های شخصی در مناطق مسکونی و پارک آن‌ها در طول شبانه روز در محلات و کوچه ها به دلیل کمبود پارکینگ به ویژه در بافت های مرکزی و سنتی شهرها که کم عرض و متراکم بوده و فاقد پارکینگ در واحد مسکونی خود هستند مشکلات عدیدهای را در عبور و مرور محله­ای ایجاد کرده و نظم محلی را مختل ساخته است.

    نامناسب بودن محل پارکینگ‌ها و پراکندگی غیر اصولی آن‌ها نه تنها باعث عدم کارایی این پارکینگ‌ها می­شود بلکه افزایش شلوغی در محلات و در نتیجه تراکم درون محله­ای، افزایش مصرف سوخت، آلودگی محلات و افزایش آلودگی صوتی را به همراه خواهد داشت(کریمی و همکاران ، 1387).

    پارکینگ های شهری در کشور ما  به طور معمول در مناطق پر ازدحام مراکز شهری قرار گرفته‌اند در حالیکه سطح و سرانه اختصاص یافته به این کاربری در محلات بسیار اندک و در حد مالکیت‌های اختصاصی برخی از منازل می‌باشد، بدین ترتیب ما شاهد ازدحام خودروهای پارک شده در محلات و کوچه های شهری در هنگام شب و زمانهای استراحت و فراغت هستیم، فضای مسکونی مردم به دلیل عدم برنامه ریزی‌های مدون و اصولی تقریبا عاری از امکانات پارک مناسب و استاندارد می‌باشد و محلات شهری مملو از خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان و کوچه ها هستند. این امر سبب شده که خودروهای پارک شده در این مناطق از یک سو فضای تردد را تنگ کرده و از سوی دیگر در معرض خطراتی چون سرقت و ناامنی باشند(روستایی و قنبری، 1387).

    مکانیابی پارکینگ­های طبقاتی که با اشغال زمین کمتر، ظرفیت پارک بالایی دارند، از ضرورت­های برنامه­ریزی شهری و ترافیک شهرهای بزرگ می­باشد، به همین نسبت، مکانیابی مرکزهای خدماتی همچون پارکینگ­های طبقاتی در سطح شهر، به عنوان جزئی از برنامه ریزی کاربری زمین تحت تأثیر معیارها و متغیرهای فراوانی از جمله فاصله از مرکزهای جذب ( مرکزهای تجاری، اداری، درمانی، آموزشی و ...)، دسترسی به خیابان­های اصلی و فرعی با سطح سرویس و عرض­های مختلف، ارزش ملک، کیفیت بنا و ... می باشد که در نظر گرفتن تمامی این معیارها در قالب روش­های سنتی و نقشه­های کاغذی مشکل است و با توجه به مبنا قرار دادن وضعیت موجود شهر تبریز و علی الخصوص منطقه 8 شهری از لحاظ مشکلات مربوط به توقف های غیر قانونی و غیر متعارف و همچنین مسائل مربوط به کارت پارک­ها که در این مقطع زمانی تعیین مکان­های بهینه و اصولی پارکینگ­های طبقاتی بیش از پیش ضروری می­نماید که در این پایان نامه در نظر است به مکان­یابی محل­های مناسب جهت پارکینگ طبقاتی با استفاده از GIS در منطقه مورد مطالعه پرداخته شود. هدف اصلی این تحقیق مکان­یابی مناسب برای پارکینگ طبقاتی با در نظر گرفتن معیارهای مختلف با روش فرآیند تحلیل شبکه ای (  ANP) فازی می­باشد.

     

    1-3-  سوالات تحقیق

    گام اول در پژوهش علمی، پرسش یا پرسش‎های اولیه است که فرضیه‎سازی، روش‎شناسی و چارچوب اصلی پژوهش برمبنای آن استوار است با توجه به موضوع پژوهش، پرسش‎های آغازین به شرح زیر می‎باشد :

    1.

    2.

    1-4-  فرضیات تحقیق

    فرضیه‎ سازی برای پژوهش حاضر با توجه به پرسش‎های آغازین وبررسی‎های اولیه و مرور ادبیات موضوع صورت گرفته و خطوط اصلی و راهنمای تحقیق را مشخص خواهد کرد. این فرضیه‎ها پاسخی موقتی برای پرسش‎های آغازین  اولیه مدون شده­اند معمولاً به دلیل پیچیدگی موضوعات و جنبه‎های مختلف آنها در هر پژوهش بیش از یک فرضیه ارائه می­گردد که دستگاهی از فرضیه ها ساخته می­شود این فرضیه ها که دارای ارتباط منطقی با یکدیگرند مدل تحلیلی نامیده می­شود (کیوی و کامپنهود 1988).

    1.

    2.

     

    [1] Remote Sensing

    [2] Data Base Management System

    [3] Chung

    4Computen- Aided Design

    5 Gografic Information System

    Keyword: : locating of multilevel parking, GIS, ANP, fuzzy, super decision, 8s regional of Tabriz 

    Abstract:

    The main goal of this dissertation is about optimization in locating places to construct multilevel parking at 8s regional in Tabriz municipality by using of "ARC GIS" software. At first primary data was provided for our work. "ANP" which is one of fuzzy model was selected for our work. Density of population, density of buildings, area of parking and accessibility according to width of ways, the price of land, providing of parking, demands of parking and the number of cars were used in this work as layers in software.

    Firstly, the suitable weight of layers were defined in "SUPER DECISION" software. Then the result of weighting definition on layers transmit on layers at "IDRISI" software and the layers were made fuzzy and the suitable of parking places selected. The result of this process transmit to "ARC MAP" software and the date analyzed and the output of it provided.

    This dissertation in 6 section has written. The first section is generality. Second section is about of theory and history of thesis. Third section is about knowing of regional where this work was studied.

    Forth section is about the method of studying and investigation .The fifth part is about conclusions and outcomes and finally at the sixth part, results and reviews is presented.

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

     

    فصل اول : کلیات

    1-1-    مقدمه. 1

    1-2-    بیان مسئله. 2

    1-3-    سوالات تحقیق.. 5

    1-4-    فرضیات تحقیق.. 5

    2فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1-تصمیم‌گیری چندمعیاره(MCDM) و سیستم اطلاعات جغرافیایی(…………………..……. (GIS8

    2-2-    روش تحلیل شبکه ( ANP ) 9

    2-3-    تعریف مجموعه فازی.. 10

    2-3-1- نمایش مجموعه‌های فازی.. 11

    2-4-    مفهوم پارکینگ.... 12

    2-4-1- اهمیت پارکینگ.... 12

    2-4-2- مشکلات ناشی از فقدان پارکینگ در سطوح شهری.. 12

    2-5-    انواع پارکینگ های شهری.. 14

    2-5-1- پارکینگ های خیابانی.. 14

    2-5-2- طرح پارکبانی.. 14

    2-5-3- پارکینگ های همسطح.. 15

    2-5-4- پارکینگ های طبقاتی.. 16

    2-5-5- پارکینگ های بامی.. 16

    2-5-6- پارکینگ های زیر زمینی.. 17

    2-5-7- پارکینگ های اتوماتیک.... 17

    2-5-8- پارکینگهای اختصاصی.. 18

    2-6-    اهداف ایجاد پارکینگ های شهری.. 18

    2-7-    مفهوم مکان یابی.. 20

    2-7-1- مبانی مکان یابی.. 20

    2-8-    معیارهای مکان یابی.. 22

    2-8-1- عوامل موثر در انتخاب معیار در مکان یابی.. 24

    2-9-    بررسی منابع.. 24

    فصل سوم:منطقه مورد مطالعه

    3-1-     مقدمه. 31

    3-2-    ساختار محیط طبیعی.. 31

    3-3-    حدود و موقعیت جغرافیایی.. 31

    3-4-    توپوگرافی.. 33

    3-5-    واحد کوهستانی.. 33

    3-6-    واحد جلگه. 34

    3-7-    ژئومورفولوژی.. 35

    3-8-    خصوصیات جمعیتی و اجتماعی شهر تبریز. 35

    3-9-    ساختار جمعیت... 36

    3-10- بافت کالبدی شهر. 37

    3-11- شناخت محدوده‌ی مورد مطالعه(محور تاریخی-فرهنگی تبریز) 38

    3-12- بررسی پیوندهای عمدهی منطقه با مناطق همجوار کارکردی ارتباطی.. 39

    3-13- شناسایی محیط طبیعی.. 40

    3-13-1-... ارزشهای دید و مناظر طبیعی(گسترهها و محورهای واجد ارزش زیست محیطی) 40

    3-14- خصوصیات اصلی شبکهی ارتباطی و نظام حرکت... 40

    3-15- مسائل عمدهی نظام حرکت... 41

    3-16- کاربری زمین و ویژگیهای آن در محدودهی مطالعاتی.. 42

    3-17- الگوهای کلی کاربری طبقات در بناها 42

    3-18- گروهبندی کمیتی و کیفیتی کاربری و میزان تخصیص زمین به آنها 43

    3-19- ویژگیهای اصلی معماری و مسکن در محلات... 44

    3-20- پراکندگی معماری مسکونی.. 44

    3-21- نحوهی توزیع فعالیت و چگونگی استفاده از زمین.. 46

    3-22- شناسایی ساختار کالبدی منطقه. 48

    3-23- ویژگیهای شکلی، سیمای شهری و ترکیب توده و فضا 49

    3-24- الگوی توزیع فضاهای شهری(محورها، ...) 50

    فصل چهارم : مواد و روش

    4-1-    مقدمه. 54

    4-2-    مواد: 55

    4-2-1- جمعیت... 55

    4-2-2- تراکم ساختمانی.. 55

    4-2-3- تعداد خودرو 56

    4-2-4- تقاضای پارکینگ.... 56

    4-2-5- عرضه پارکینگ.... 56

    4-2-6- مساحت... 57

    4-2-7- قیمت زمین.. 57

    4-3-    نرم افزار 58

    4-4-    روش.... 58

    4-4-1-   روش تحلیل شبکه. 58

    4-4-2- تفاوتهای روش تحلیل شبکه و روش تحلیل سلسله مراتبی.. 60

    4-5-    مراحل روش تحلیل شبکه. 61

    4-5-1- ساخت مدل و پیکربندی مسأله. 61

    4-5-2- تشکیل ماتریسهای مقایسه زوجی و محاسبه بردارهای وزن.. 62

    4-5-3- تشکیل سوپر ماتریس.... 63

    4-5-4- محاسبه توزیع ماندار سوپرماتریس وزن دار شده 64

    4-5-5-   نرمال کردن وزنهای به دست آمده با در نظر گرفتن هر خوشه. 64

    4-5-6- انتخاب گزینه برتر. 64

    4-5-7- -مرحله کشف، شناسایی و دسته بندی معیار ها، زیر معیار ها و جایگزین ها 68

    4-5-8- مرحله ترکیب ضریب اهمیت گزینه ها 68

    4-6-    تئوری منطق فازی.. 69

    4-7-    منطق فازی.. 70

    4-8-    مجموعه فازی.. 72

    4-8-1- مجموعه فازی مکمل.. 72

    4-8-2- اشتراک دو مجموعه. 72

    4-8-3- اجتماع دو مجموعه فازی.. 72

    4-8-4- تساوی مجموعه فازی.. 72

    فصل پنجم : یافته های پژوهش

    5-1-    مقدمه. 75

    5-2-    یافته ها 75

    5-2-1- تحلیل شاخص های مورد استفاده در مکان یابی بهینه پارکینگ های طبقاتی.. 75

    5-2-1-1------------- جمعیت- 76

    5-2-1-2--------------- تراکم ساختمانی- 78

    5-2-1-3--------------- تعداد خودرو 79

    5-2-1-4--------------- تقاضای پارکینگ-- 81

    5-2-1-5--------------- عرضه پارکینگ-- 83

    5-2-1-6--------------- دسترسی بر اساس عرض معبر 84

    5-2-1-7--------------- مساحت- 86

    5-2-1-8--------------- قیمت زمین- 87

    5-3-    مکانیابی بهینه پارکینگ طبقاتی.. 89

    فصل ششم : نتیجه گیری

    6-1-    نتایج و آزمون فرضیات... 94

    6-2-    اثبات فرضیه ها 96

    6-3-    پیشنهادات... 97

     

    فهرست اشکال

    شکل شماره 1-1- فرآیند انجام پژوهش................................................................................................................6

    شکل شماره 3-1- نقشه محدوده منطقه 8 شهرتبریز.........................................................................................32

    شکل شماره 3-2- نقشه موقعیت محلات منطقه هشت................................................................................. 46

    شکل شماره 4-1- روش تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل شبکه......................................................................60

    شکل شماره 4-2- روند نمای تصمیم گیری در روش تحلیل شبکه..............................................................61

    شکل شماره 4-3-شکل فلوچارت پژوهش..............................................................................................................65

    شکل شماره 4-4-تابع عضویت فازی برای متغبرهای زبانی...............................................................................73

    شکل شماره 5-1- الگوی شماتیک ANP برای انتخاب گرینه‌های مناسب.....................................................75

    شکل شماره 5-2- نقشه تراکم جمعیت ..................................................................................................................77

    شکل شماره 5-3- نقشه تراکم ساختمانی..............................................................................................................79

    شکل شماره 5-3- نقشه تعداد خودرو...................................................................................................................81

    شکل شماره 5-4- نقشه تقاضا..................................................................................................................................82

    شکل شماره 5-5- نقشه عرضه.................................................................................................................................84

    شکل شماره 5-6- نقشه دسترسی.............................................................................................................................85

    شکل شماره 5-7- نقشه مساحت................................................................................................................................87

    شکل شماره 5-8- نقشه قیمت...................................................................................................................................89

    شکل شماره 5-9- نقشه مکانیابی پارکینگ.............................................................................................................91

    منبع:

     

    منابع و مآخذ:

    اصغرپور،محمد،1390،تصمیم گیری چندمعیاره،دانشگاه تهران

    آذر، عادل و رجب­زاده، علی؛ (1387)، تصمیم­گیری کاربردی (رویکرد MADM)؛ تهران: انتشارات نگاه دانش.

    آمار نامه استان آذربایجان شرقی؛(1382)، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان.

    پرهیزکار، اکبر؛ (1383)، ارائه‌ی مدل و ضوابط مکان‌گزینی ایستگاه های آتش‌نشانی؛ مرکز پژوهش‌های شهری و روستایی، شهریور 83 .

    پور‌احمد، احمد و همکاران، (1386)، استفاده از الگوریتم فازی(­GIS) برای مکان‌یابی تجهیزات شهری؛ مطالعه‌ی موردی : محل دفن زباله‌های بابل سر، مجله ی محیط شناسی، سال33، شماره­ی42، تابستان1386.

    پور محمدی، محمد رضا؛ (1378)، کاربری اراضی شهری؛ تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).

    پور اسماعیل ، عبد الرحیم ( 1374 ) مکان یابی و طراحی پارکینگ های طبقاتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت تهران .

    پور محمدی، محمد رضا؛(1387)، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، انتشارات سمت.

    روستایی، شهریور و همکاران؛(1390)، ارائه الگوی بهینه مکان‌یابی پارکینگ محله‌ای با استفاده از روش AHP و GIS. فصلنامه جغرافیا و توسعه. شماره 23

    روستایی،شهریور؛قنبری،حکیمه؛(1387)، مکانیابی بهینه پارکینگ های محله ای با استفاده از GIS (نمونه موردی منطقه 3 و 4 شهرداری تبریز) پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه زنجان.

    زبردست، اسفندیار؛(1380)، کاربرد تحلیل سلسله مراتبی در برنامه ریزی شهری و منطقه­ای، مجله هنرهای زیبا، شماره 10.

    زیاری، کرامت الله؛(1381)، برنامه ریزی کاربری اراضی،دانشگاه یزد.

    سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز،1392

    سعید نیا، احمد؛(1387)، کتاب سبز(کاربری زمین شهری)، سازمان شهرداری‌های کشور.

    سعید نیا،احمد؛(1381 )،حمل و نقل شهری،انتشارات سازمان شهرداری ها.

    سید صدر، ابوالقاسم؛(1381)، دایره المعارف معماری و شهرسازی، انتشارات دانشیار.

    شاهی، جلیل؛ مهندسی ترافیک، تهران مرکز نشر دانشگاهی،1379

    شفیعی، سعید؛(1379)، بررسی امکان استفاده از سیستم های اطلاعات مکانی شبکه ای در پیدا کردن بهترین مسیر، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

    شیعه ، اسماعیل ، نوریان ، فرشاد ، شمس ، شهروز ،( 1388 ) ، مکان یابی پارکینگ های عمومی در محله خانی آباد منطقه 12 شهرداری تهران با استفاده از GIS     و الگوی AHP  ، هشتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران ، تهران

    عالم تبریز، اکبر و محمد باقرزاده آذر (1388). تلفیق ANP فازی و TOPSIS تعدیل شده برای گزینش تأمین‌کننده راهبردی پژوهشهای مدیریت، سال دوم، شماره سوم، ص. 149-181.

    عبادی، موسوی،(1386)، در مکان یابی پارکینگ های عمومی طبقاتی با استفاده از روش OWA، دانشگاه شهید بهشتی،

    عزیزی، منصور؛(1383)، کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی در مکان یابی، توزیع فضایی و تحلیل شبکه مراکز درمانی شهرستان مهاباد، دانشگاه تبریز.

    عطایی،محمد،1390،تصمیم گیری چند معیاره فازی،شاهرود،دانشگاه صنعتی شاهرود

    قاضی عسکر نایینی، آرمان؛(1383) مکانیابی پارکینگ با استفاده از GIS ، پایان نامه.

    قاضی عسگری نائینی ، آرمان ، ورشو ساز ، مسعود ( 1383 )ارائه روش مناسب برای مکانیابی پارکینگ های عمومی با استفاده از GIS  ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی.

    کریمی، وحید؛(1385)، مدلسازی مکانیکی تاسیسات شهری با استفاده از GIS با تاکید بر مکان یابی پارکینگ های طبقاتی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی.

    کلهری، محمد حسین؛(1381)، بررسی توقف گاه های جمعی در تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران.

    کوره‌پزان دزفولی، امین، اصول تئوری مجموعه‌های فازی و کاربردهای آن در مدلسازی مسائل مهندسی آب.

    مختاری ملک آبادی ، رضا ، ( 1388 ) تحلیلی بر برنامه ریزی کاربری پارکینگ در شهر اصفهان با استفاده از مدل های کاربردی برنامه ریزی منطقه ای ، مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای ، سال اول ، شماره سوم ، زمستان 88 .

    مهندسین مشاور زیستا؛(1383)، طرح توسعه و عمران ناحیه شهری تبریز، جلد اول، اداره کل مسکن و شهرسازی استان.

    نتایج تفصیلی سر شماری عمومی نفوس و مسکن 1375، مرکز آمار ایران.

    Ahadnejad Reveshti, Mohsen (2007). Site selection study for fire extinguisher alternative fuels for electricity generation In Turkey; Energy Policy 35, 2007.

    An analytic network process (ANP) Approach; Omega, 2003 and Traffic Congestion, University of Gerald of London.

    Buyukazici M., Sucu M., The analytical hierarchy and analytical processes.

    Dagdeviren, M., Yuksel, I., Kurt, M., (2008. A fuzzy analytic network process (ANP) model to identify faulty behavior risk (FBR) in work system, Safety Science, 46, pp. 771–783.

    Decision, Analysis: State of The Art Surveys, Edited by Jose Figueira et.al. Fukumoto T., Funeichi, T.; ‘Methodology for planning landfill sites In Japan Geracia-Melon K.,et al., Farmland appraisal: An analytical network HECATTEPE Journal of Mathematics And Statistics, Vol 32, 2003.

    Jharkharia. S., Shankar.R.; Selection of logistics service provider:  Ko Ne , A. C. et.al., An analytical network process (ANP) evaluation of Mapasia, Kuala Lumpur, Malaysia.

    MulebekeJ.A.W, et al.; Analytical network process for software selection in product development: A Case study; Journal of Engineering and TechnologyManagement,Vol.23, No.4, 2006. process(ANP) Approch, MCDM, 2006.

    Resource Allocation In Transportation; Mathematical and computer modelling,2007. Richard, Arnott (2001).

    Epestin, Analysis of Geographical information system, Richard, Arnott. Eren Inci (2005). An Intergrated Model of downtown Parking

    Saaty, L. T.; An analytical hierarchy and network processes approach for the measurement in tangible criteria and for decision making; Multiple Criteria Sardinia ’97’, 6th International Congress, 1997.

    selection, Publisher: MCB UP Ltd, Facilities Volume 15 .Number 9/10.

    Sener B. et Al; Landfill site selection by using geographic information systems,environmental geology,Vol.49. No.3, 2006. Springer, 2005.

    stations using network analysis and A.H.P. Model, Case study: city of Zanjan, Torfi, F., Zanjirani Farahani, R., Rezapour, Sh., (2010). Fuzzy AHP to determine the relative weights of evaluation criteria and Fuzzy TOPSIS to rank the alternatives, Applied Soft Computing, 10, pp. 520-528.

    Tuzkaya G., et al.,An analytic network process approach for locating undesirable facilities: An example from Istanbul; Turkey, Journal Of Environmental Management, Vol. 88. No.4, 2008 University of Mexic.

    Wey W.M., Wu K.Y., Using ANP Priorities With Goal Programming In

    Yang Jiaqin and Lee Huei (1997), An AHP decision model for facility location Yuskel I., Dagdeviren M.;Using the analytic network process (ANP) In A Swot analysis – a case study for a textile firm; Information Sciences, Vol.177. No.16,2007


موضوع پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, نمونه پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, جستجوی پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, فایل Word پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, دانلود پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, فایل PDF پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, تحقیق در مورد پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, مقاله در مورد پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, پروژه در مورد پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, پروپوزال در مورد پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, تز دکترا در مورد پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, پروژه درباره پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, گزارش سمینار در مورد پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS, رساله دکترا در مورد پایان نامه استفاده از مدل فازی – ANP در تعیین موقعیت بهینه فضایی- مکانی پارکینگ¬های طبقاتی در محیط GIS

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیاو برنامه ریزی شهری چکیده: مدیریت و هدایت جا بجایی انسان و کالا در سطح معابر یک شهر با هدف افزایش سرعت،امنیت و کاهش هزینه حمل و نقل مهمترین هدف ایجاد سیستمهای حمل و نقل شهری است.کارکرد این سیستم وابسته به وجود زیر ساختهای لازم و نیز قرارگیری مناسب اجزای مختلف آن و نیز هماهنگی این اجزا با یکدیگر است. یکی از مهمترین زیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی چکیده رشد ناموزون و توسعه غیراصولی شهری به علت عدم تناسب بین کاربری های مختلف شهری و نبود مدیریت واحد شهری، باعث مشکلاتی در سیستم شهری در منطقه سه (در محدوده میدان ونک) گردیده است. در این منطقه عدم ایجاد پارکینگ های کافی هم زمان با توسعه معابر و کاربری های شهری، باعث معضلاتی در ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته اقتصاد گرايش اقتصاد اسلامي بهمن ماه 1393 چکيده بافت­هاي فرسوده  و ناکارآمد شهري، مناطقي از شهر است که در طي ساليان گذشته عناصر تشکيل دهنده آن اعم از تأ

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده امروزه شهرها با رشدی شتابان در حال گسترش و توسعه هستند، به طوری که فرایند توسعه شهرها در حال حاضر یکی از مهم‌ترین موضوعات پیشِ روی پژوهشگران مسائل شهری است. افزون بر میزان رشد شهرها، چگونگی تغییرات کاربری‌ها در سطح کلان نیز مورد توجه می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بهینه سازی گسترش شهر بندر ترکمن فراهم شده است. . روش ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا وبرنامه ریزی شهری چکیده بطورکلی زلزله یکی از سوانح طبیعی است که تأثیرات مخربی بر سکونتگاه­های انسانی برجای گذاشته و تلفات جانی و مالی سنگینی بر ساکنان آنها وارد می سازد. در عین حال آسیب­پذیری شهر تأثیر مستقیمی در تلفات انسانی ناشی از بحران دارد و آسیب پذیری ناشی از زلزله اصولاً در نتیجه ساخت و ساز­های بی­رویه در حریم گسل­ها، عدم رعایت ...

پایان نامه دکتری رشته ی جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و شهرهای آن در رابطه با این پدیده طبیعی آسیب‌های فراوان دیده‌اند. ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود همواره در معرض انواع سوانح طبیعی می‌باشد که هر از گاهی بخشهای مختلفی از آن را تحت تأثیر قرار داده و اثرات زیان‌باری به جای می‌گذارد. واقع شدن ایران بر روی کمربند ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده رشد روز افزون جمعیت و بالا رفتن نرخ مالکیت سواری و افزایش جریان ترافیک شهری باعث ایجاد مشکلات در امر جابه جایی مسافران شده است. یکی از مهمترین عناصر شهری ، سیستمهای حمل و نقل عمومی شهرها است. از طرفی حمل و نقل عمومی و جابه جایی مسافران به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه شهری نام برده میشوند. بهره ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری فصل اول : کلیات تحقیق 1- 1- طرح مسئله گسترش شهرنشینی و رابطه آن با آسیب­های اجتماعی و اقتصادی از مشخصه­های اصلی الگوی توسعه شهری کشور در چند دهه اخیر است و رشد و توسعه شتابان و توزیع نامتعادل در دوره جدید، یکی از عوامل اصلی بروز آسیب­های اجتماعی به شمار می رود. چنانچه رشد شتابان شهرنشینی و توسعه کلان ...

جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي (M.A.) گرايش: مديريّت آموزشي پاييز 1392 چکيده هدف اصلي انجام اين پژوهش، تعيين رابطه ي بين فرهنگ سازماني و بهره وري منابع انساني در اداره ي آ

ثبت سفارش