پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی

word 2 MB 30154 125
مشخص نشده کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۰,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدM.A

    رشته :جغرافیای سیاسی

    چکیده:

     

          ورود غیر قانونی اتباع بیگانه از مرزهای شرقی به شهرهای مختلف کشورمان به خصوص اتباع افغانی و پاکستانی از دیرباز بعنوان یکی از معضلات جامعه ایرانی مطرح بوده و این مسئله در طول سال های گذشته از منظر آسیب های اجتماعی همچون تکدی گری، زاغه نشینی و بزهکاری از سوی صاحب نظران و کارشناسان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    جمهوری اسلامی ایران در منطقه ای از جهان واقع شده که مدام در سیطره قدرت های بزرگ جهانی قرار داشته است و مرزهای این کشور به شدت متأثر از این مناسبات جهانی بوده است. ناهمگونی های مرزهای کشور در ابعاد مختلف به گونه ای است که کمتر منطقه ای از مرز در برابر نوع خاصی از پدیده های مختلف ناامنی و ناهنجاری قرار گرفته است .

    منطقه سیستان و بلوچستان 1100 کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوان برخوردار است لذا

    این تحقیق در صدد است تا ضمن پرداختن به  اهمیت ژئوپولیتیک ایران و منطقه جنوب شرق کشور به  بررسی مسائل فرهنگی ،اجتماعی و امنیتی به وجود آمده در نتیجه ورود غیر قانونی اتباع خارجی در کشور و بررسی پدیده های مختلف ناامنی و ناهنجاری و انواع گوناگون تهدیدات خارجی و داخلی بپردازد .

    با توجه به اهمیت مطالب و به روز بودن آنها و ملاحظات مرتبط با متغیرها و گزاره های دخیل در روند تحقیق و ابعاد گسترده مسائل امنیتی- سیاسی میان ایران ، افغانستان و پاکستان از چهارچوب روش توصیفی استفاده شده است.

    واژگان کلیدی : مرز، ژئوپلیتک ، اتباع خارجی ، تهدیدات

     

     

     

     

    مقدمه

    مرزهای سیاسی کشور مهمترین عامل تشخیص و جدایی یک واحد متشکل سیاسی از واحدهای دیگر است. در درون همین خطوط مرزی است که وحدت یک مجموعه سیاسی به نام کشور شکل می گیرد. مرز مؤلفه ای از هویت دولت مدرن است که امروزه مورد توجه دولتهای جدید قرار گرفته است، در نظامهای سیاسی قدیم مسائل مرزی منحصر به سر حدات و حل آنها سهل و سریع بوده است. لیکن امروزه چالشهای مرزی به واحدهای سیاسی اطلاق می گردد و حل و فصل آنها چندان ساده نیست. علت این پیچیدگی را می توان در کارکردهای مرز جستجو نمود. کارشناسان و متخصصان ژئوپلتیک در خصوص نقش و کارکردهای مرز نظرات متفاوت و تکمیل کننده ای ارائه کرده اند. تحدید حدود منطقه ای اعمال قدرت حکومت، اثبات حقوقی یا فیزیکی یک دولت بر یک قلمرو خاص، ایجاد حد نهایی کنترل و حاکمیت هر دولت بر قلمرو و مردم خود ،از جمله کارکردهایی هستند که به مرز نسبت داده شده و مؤید این مطلب است که مرز حائز نقش و کارکردهای متفاوت در مقوله های سیاسی ،اجتماعی و نظامی است .

    ایران به دلیل ویژگیهای خاص خود، به طور طبیعی خواهان نقش آفرینی به گونهای متناسب با قدرت و شأن خود در سطح منطقه میباشد. در این روند، جمهوری اسلامی ایران افزایش حضور و نفوذ آمریکا در سیستمهای اقتصادی، سیاسی و نظامی منطقهای را تهدیدی مستقیم برای کشور و افزایش نقش تلقی میکند. در مقابل، آمریکا نیز افزایش نفوذ ایران در سطح منطقه را با توجه به سابقه سیاستها و ماهیت ضد سلطه و ضد آمریکایی نظام جمهوری اسلامی، تهدیدی علیه منافع ملی خود در جهت دسترسی به استراتژیهای دراز مدت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی خود در نظر میگیرد.این حقیقت غیر قابل انکار است که کشور ایران در طی تاریخ با تغییر در مرزهای سیاسی یا قدرتمند شده و یا دچار ضعف و انحطاط گردیده است.

    خصوصاً اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه ای از جهان واقع شده که مدام در سیطره قدرت های بزرگ جهانی قرار داشته است و مرزهای این کشور به شدت متأثر از این مناسبات جهانی بوده است. ناهمگونی های مرزهای کشور در ابعاد مختلف به گونه ای است که کمتر منطقه ای از مرز در برابر نوع خاصی از پدیده های مختلف ناامنی و ناهنجاری قرار گرفته است و انواع گوناگون تهدیدات خارجی و داخلی نیز به شکلی این ناهنجاری ها را تحت تأثیر قرار داده و بعضاً در مقاطعی به آن دامن زده اند

    بیان مسئله

            کشورهای واقع در یک حوزه ی جغرافیایی به حکم مؤلفه هایی همچون جغرافیا،تاریخ، اقتصادوفرهنگ برهمدیگرتاثیرمیگذارند و از هم تاثیرمیپذیرند. نگاه عمیق به تحولات جمهوری اسلامی ایران وافغانستان نشان میدهدکه این دوکشوربه علت همسایگی،مسایل تاریخی،فرهنگی، زبانی و دینی از یکدیگر متأثر می شوند. به عنوان مثال جنگ داخلی در افغانستان به بی ثباتی در مرزهای ایران و ورود مهاجرین افغان به ایران انجامید. در همین حال، وقوع انقلاب اسلامی در ایران آثار اولیه خود را بر افغانستان به نمایش گذاشت و لذا ایران به یکی ازحامیان نیروهای جهادی در افغانستان تبدیل شد. اشغال افغانستان به وسیله شوروی، رقابت شرق و غرب در این کشور، جنگ و جهاد داخلی، کشتار شیعیان و آواره شدن میلیون ها نفر، مواد مخدر، مسئله هیرمند و . . . از جمله مسائلی هستند که ایران از آنها تأثیر پذیرفته و دربعضی مواقع برای تأمین امنیت و منافع خود به ناچار درگیر تحولات ومسائل افغانستان شده است. علاوه برموارد فوق، ظهور و سقوط طالبان تحت تأثیرآمریکا و تحولات افغانستان پس از 11 سپتامبر 2001، باعث اهمیت بیشترتحولات این کشور در ارتباط با امنیت ملی ایران شده است.

    محیط استراتژیک ایران چنان است که افغانستان به یکی از مهم‌ترین حلقه‌های این محیط تبدیل شده است. امروزه عدم وجودصلح وامنیت درافغانستان،وجودسیاستهای اشغالگرانه آمریکاو خصوصاً سیاستهای پنهان برخی کشورها به منظور انتقال مواد مخدر و باندهای قاچاق اسلحه و گروههای خرابکارانه به ایران مواردی است که همواره ایجاد ثبات امنیتی منطقه را به مخاطره افکنده است.مهمترین منابع تنش زای سیاسی- امنیتی در روابط ایران و افغانستان را می توان در مؤلفه های فعالیت اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در داخل و آنسوی مرزها،فعالیت گروه های تروریستی که اقدامات منفی سیاسی و ضد امنیتی مرتکب می شوند،حضور مهاجرین افغان و تبعات ناشی از این حضور،قاچاق و جرائم خشن، جستجو کرد.با حمله آمریکا به افغانستان و اشغال نظامی آن کشور‏، مناطق پیرامونی ایران تغییراتی را پذیرا شد و حوزه نفوذ سنتی ایران را محدود و در تنگنای شدید قرار داد. حضور آمریکا درافغانستان و در پاکستان (به طور غیرمستقیم و بر مبنای همکاری) موجب کاهش قدرت مانور ایران در افغانستان و گسترش حوزه ژئوپلیتیکی آمریکا شد. اتمی شدن پاکستان و ظهور یک قدرت هسته‌ای در همسایگی ایران و همکاری استراتژیک این کشور با آمریکا در منطقه به ویژه در افغانستان و اختلال در شکل‌گیری روابط راهبردی ایران، روسیه، چین و هند و معرفی افغانستان به عنوان یک رقیب ژئوپلیتیکی برای ایران از جمله مؤلفه‌های بسیار مهمی است که میزان آسیب‌پذیری ایران را در این حوزه ژئوپلیتیکی بطور فزاینده‌ای بالا برده است(یونسیان، 1380: 57).با توجه به این مطالب  می‌توان ادعا کرد که بخش قابل توجهی از مؤلفه‌های تأثیرگذاردر تأمین امنیت داخلی کشور به نوعی متأثر از متغیرهای خارج از مرزهای سرزمینی است لذا هر گونه آسیب‌پذیری در روابط کشور با همسایگان زمینه نقصان در امنیت داخلی و امنیت ملی را فراهم می‌نماید.

     

    اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

         ورود غیر قانونی اتباع بیگانه از مرزهای شرقی به شهرهای مختلف کشورمان به خصوص اتباع افغانی و پاکستانی از دیرباز بعنوان یکی از معضلات جامعه ایرانی مطرح بوده و این مسئله در طول سال های گذشته از منظر آسیب های اجتماعی همچون تکدی گری، زاغه نشینی و بزهکاری از سوی صاحب نظران و کارشناسان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    بسیاری از اتباع همسایگان شرقی کشورمان به دلائل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از جمله وقوع جنگ، خشکسالی، سیل در طول سال های گذشته به ایران رفت و آمد داشته و در برخی از مناطق کشور به خصوص مناطق شرقی، جنوب شرق و همچنین پایتخت حضوری پر رنگ و در سایر مناطق ایران نیز کم و بیش حضور دارند.
    جمهوری اسلامی ایران نیز در طول سالیان گذشته همواره با فراهم آوردن امکانات اقامت و اشتغال قانونی اتباع افغانی و پاکستانی نسبت به تحقق و رعایت حقوق بین الملل اسلامی و حق همسایگی پایبند بوده است.
    اما جدای از بهره مندی بسیاری از کارفرمایان، صاحبان صنایع و مشاغل مختلف کشورمان از نیروی کار ارزان مهاجرین همسایگان شرقی به خصوص افاغنه، این مهاجرت های غیرقانونی و افسارگسیخته هزینه های اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به جامعه ایرانی تحمیل کرده است.جدول شماره 1 نشان می دهد که 1392 کیلومتر مرز مشترک ما با دو کشور شرقی می تواند مهم باشد . تمام آنچه که در این زمینه بیان شد نشان از ضرورت یافتن این امر که بایستی چاره ایی را برای حل و یا حتی المقدور کاهش اثرات مخرب این پدیده در کشور اندیشید را اثبات می کند .

     

    جدول شماره 1- 1: طول مرزهای ایران

    ردیف

    نام

    کیلومتر

    1

    مرزهای آبی

    2700

    2

    عراق

    1609

    3

    ترکمنستان

    1204

    4

    پاکستان

    978

    5

    افغانستان

    954

    6

    آذربایجان

    767

    7

    ترکیه

    486

    8

    ارمنستان

    40

                                                  ماخذ: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

    اهداف تحقیق

     بررسی به وجود آمدن مسائل فرهنگی ،اجتماعی و امنیتی در نتیجه ورود غیر قانونی اتباع خارجی در کشور

    پدیده های مختلف ناامنی و ناهنجاری به وجود آمده و انواع گوناگون تهدیدات خارجی و داخلی

    بررسی مهمترین منابع تنش زای سیاسی- امنیتی در روابط بین  ایران و افغانستان

     

     

    1-4 – سوال  تحقیق:

      1-4-1- مهمترین سوال مورد بررسی که دلیل انجام این پژوهش بوده عبارت است از :

               آیا ورود اتباع خارجی از سمت مرزهای جنوب شرق ایران از لحاظ جغرافیای سیاسی تاثیری بر روابط

              بین دو کشور و نیز مسائل منطقه ایی گذاشته است؟

     

     

     

     

    1-5-فرضیه های تحقیق

      1-5-1- فرضیه های تحقیق به شرح زیر اند:

    الف) به وجود آمدن قوانین سخت مهاجر پذیری در ایران می تواند موجب کاهش ورود اتباع خارجی به کشور شود .

    ب ) ایجاد صلح و امنیت در داخل افغانستان و نیز به وجود آمدن حکومتی قدرتمند و با ثبات سیاسی و اقتصادی موجب کاهش مهاجران می شود .

          

     

    محدوده مورد مطالعه

          استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 181785 کیلومتر مربع پهناورترین استان کشور می باشد که در جنوب خاوری ایران واقع است و بیش از 11 درصد وسعت کشور را در بر میگیرد . این استان با قرار گرفتن در بین 25 درجه و 3 دقیقه تا 31 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی از خط استوا و 58 درجه و 50 دقیقه تا 63 درجه و 21 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ ، از نظر جمعیتی از کم تراکم ترین استان های کشور است . این استان از دو منطقه سیستان و بلوچستان تشکیل می شود و از شمال به استان خراسان جنوبی و کشور افغانستان ، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان ، از جنوب به دریای عمان و از مغرب به استانهای کرمان و هرمزگان محدود می شود . سیستان و بلوچستان 1100 کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوان برخوردار است . مرزهای سیاسی امروزی در بخش جنوب شرقی و شرقی ایران بیشتر در دوران سلطنت پادشاهان قاجار شکل گرفته اند .

     

    Abstract:

     

     

     

    The illegally entry of foreign citizen to different cities of our country especially Afghans & Pakistanion migrants, is one of the difficulties for so many years .  scientists and  researchers  has been analyzed this issue  in different aspect of social threats like beggary  ,suburbia and criminal.

    Islamic republic of Iran is located in a place that has been dominence of world power , and its border has been influenced of this relations . incongurent of country borders in different demention is faced to the different phenomena of insecurity and inelegance .

    This research consider to Iran's south east cultural and geopolitics importance, social and security issue that has been occurred outcome of illegal migration to country . Moreover the research is trying to focus on different problem of insecurity and inelegance and various species of external and internal threats.

    Consider to the importance and up to date issue & variable consideration in research trend and widespread dimension of security- political indexes between Iran , Afghanistan and Pakistan the descriptive method is used.    

     Keywords: border, geopolitics, foreign citizens, threats

  • فهرست:

     

    چکیده ............................................................................................................................................................................................1

    مقدمه..............................................................................................................................................................................................2

     

    فصل اول

     

     فصل اول : کلیات تحقیق. .....................................................................................................................................................3

    1-1:بیان مسئله..................................................................................................................................................................................4

    1-2: اهمیت و ضرورت انجام تحقیق................................................................................................................................................5

    1-3-  اهداف تحقیق........................................................................................................................................................................6

    1-4: سوال  تحقیق............................................................................................................................................................................6

    1-4-1- مهمترین سوال مورد بررسی.. .............................................................................................................................................6

    1-5: فرضیه ها..................................................................................................................................................................................7

    1-5-1: فرضیه های تحقیق   .........................................................................................................................................................7

    1-6: محدوده مورد مطالعه. ..............................................................................................................................................................7

    1-7: بهره وران.................................................................................................................................................................................9

    1-8- مشکلات تحقیق.. ...................................................................................................................................................................9

    1-9: مفاهیم و واژگان پژوهش..........................................................................................................................................................9

    1-9-1: ژئوپلیتیک............................................................................................................................................................................9

    1-9-2: امنیت.................................................................................................................................................................................10

    1-9-3:مهاجرت..............................................................................................................................................................................10

    1-9-4- مرز طبیعی..........................................................................................................................................................................10

    1-9-5: مرز سیاسی..........................................................................................................................................................................10

     

    فصل دوم

     

    فصل دوم : مبانی نظری پژوهش..............................................................................................................................................13

    2-1:پیشینه تحقیق.............................................................................................................................................................................14

    2-2:مفاهیم و تعاریف.......................................................................................................................................................................15

    2-2-1- منطقه و منطقه گرایی..........................................................................................................................................................15

    2-2-2- هویت ژئوپلیتیک...............................................................................................................................................................16

    2-2-3- نظریه سیستم ژئوپلیتیک جهانی...........................................................................................................................................16

    2-2-4- هیدروپلیتیک. ....................................................................................................................................................................19

    2-2-5- تهدیدات ژئواکونومیکی....................................................................................................................................................22

    2-3: اولویت های منطقه ایی و هویت ژئوپلیتیک ایران......................................................................................................................25

    2-3-1: منطقه خاور میانه .................................................................................................................................................................25

    2-3-2:  منطقه خلیج فارس..............................................................................................................................................................26

    2-3-3:  منطقه شبه قاره ...................................................................................................................................................................26

    2-3-4: منطقه آسیای مرکزی...........................................................................................................................................................27

    2-3-5:  منطقه قفقاز.........................................................................................................................................................................27

    2-4 : مکاتب و نظریه ها...................................................................................................................................................................28

    2-4-1: مفهوم رادیکال و رادیکالیسم................................................................................................................................................28

    2-4-2: حوزه مطالعات جغرافیای رادیکالیسم....................................................................................................................................29

    2-5 : انواع دیدگاهها در زمینه ژئوپلیتیک.........................................................................................................................................30

    2-6 : رویکرد ژئوپلیتیک از بدو تا کنون...........................................................................................................................................31

    2-6-1: رویکرد ژئوپلیتیک در دوره تولد.........................................................................................................................................31

    2-6-2: رویکرد ژئوپلیتیک در دوره افول..........................................................................................................................................33

    2-6-3 : رویکرد ژئوپلیتیک در دوره احیاء و شکوفایی....................................................................................................................34

    2-6-4 : رویکرد ژئوپلیتیک در دوران نوین.......................................................................................................................................36

    2-7:  ژئوپولیتیک ایران و نظام امنیت منطقه ای..................................................................................................................................38

    2-8:  منطق تلاش ایران برای کسب نقش بیشتر.................................................................................................................................38

    2-9: پیامدهای مهاجرت....................................................................................................................................................................40

    2-10 : مهاجرت در کشورهای صنعتی و جهان سوم...........................................................................................................................41

    2- 11: آمارهای جهانی مهاجرت.......................................................................................................................................................42

    2-11-1- آمارهای مهاجرت‌کنندگان به کشور ایران..........................................................................................................................43

    2-12: انواع مهاجرت........................................................................................................................................................................44

    2-13: آثار مهاجرت..........................................................................................................................................................................44

    2-14:علل مهاجرت...........................................................................................................................................................................45

    2-14-1: عوامل آموزشی..................................................................................................................................................................45

    2-14-2: عوامل اقتصادی..................................................................................................................................................................46

    2-14-3: عوامل اجتماعی..................................................................................................................................................................46

    2-14-4 :عوامل جمعیت شناختی.......................................................................................................................................................47

    2-15-موانع مهاجرت........................................................................................................................................................................48

    2-16: مزایای مهاجرت......................................................................................................................................................................48

    2-17:قوانین مهاجرت........................................................................................................................................................................49

    2-17-1: قوانین مهاجرت در ایران.....................................................................................................................................................50

    2-18: ضرورت طرد اتباع خارجی از کشور.......................................................................................................................................51

    2-19: از سیاست درهای باز تا سیاست درهای بسته............................................................................................................................52

    2-20: مهاجران : معضل اجتماعی یا اهرم سیاسی...............................................................................................................................55

    2-21: از هویت های بسته تا باز.........................................................................................................................................................57

     

    فصل سوم

     

    3- روش شناسی تحقیق..............................................................................................................................................................59

    3-1:روش تحقیق و مراحل آن..........................................................................................................................................................60

    3-1-1:روش تحقیق..........................................................................................................................................................................60

    3-1-2:روش گردآوری اطلاعات.....................................................................................................................................................60

    3-1-3: روش تجزیه و تحلیل.............................................................................................................................................................60

    3-2: متغیرها و شاخص های تحقیق.....................................................................................................................................................61

    3-2-1: فرضیه اول............................................................................................................................................................................61

    3-2-2:فرضیه دوم.............................................................................................................................................................................61

    3-3-:ویژگیهای محدوده مورد مطالعه................................................................................................................................................61

    3-3-1:وجه تسمیه.............................................................................................................................................................................61

    3-3-2: موقعیت.................................................................................................................................................................................62

    3-3-3: ویژگیهای اجتماعی..............................................................................................................................................................63

    3-3-3-1 : تعداد و تراکم جمعیت....................................................................................................................................................63

    3-3-3-2 : گویش سیستانی.............................................................................................................................................................64

    3-3-4: عوارض طبیعی....................................................................................................................................................................65

    3-3-4-1 : ارتفاعات.......................................................................................................................................................................65

    3-3-4-2:رودخانه ها.......................................................................................................................................................................66

    3-3-4-3 : دریاچه ها.......................................................................................................................................................................67

    3-3-5: زبان و مذهب.......................................................................................................................................................................67

    3-3-6 :اوضاع اقتصادی.....................................................................................................................................................................67

    3-3-7: آب و هوا..............................................................................................................................................................................69

    3-3-8: زمین شناسی..........................................................................................................................................................................70

    3-4: تکنیک های تحقیق...................................................................................................................................................................70

     

    فصل چهارم

     

    4- یافته های تحقیق....................................................................................................................................................................72

    4-1:یافته ها.......................................................................................................................................................................................73

    4-1-1:مهمترین منابع چالش زای امنیتی –سیاسی ایران و افغانستان.....................................................................................................73

    4-1-1-1:مواد مخدر.........................................................................................................................................................................73

    4-1-1-2:پناهندگان افغانی................................................................................................................................................................74

    4-1-1-3: مذهب..............................................................................................................................................................................74

    4-1-1-4: تروریسم...........................................................................................................................................................................75

    4-1-1-5: نیروهای خارجی در افغانستان...........................................................................................................................................78

    4-1-1-6 : حقابه رودخانه هیرمند.....................................................................................................................................................78

    4-1-2: مهاجرت اتباع افغانی به ایران................................................................................................................................................80

    4-1-3: مهاجرت اتباع چهار کشور به ایران برای کار.........................................................................................................................80

    4-1-3-1: افزایش 82 درصدی مهاجرت اتباع بیگانه به ایران..............................................................................................................81

    4-1-3-2: تهران انتخاب اول خارجی ها برای سکونت و کار.............................................................................................................82

    4-1-3-3 : تحصیلات مهاجران.........................................................................................................................................................84

    4-1-4: رابطه ایران و پاکستان...........................................................................................................................................................84

    4-2- ابعاد داخلی ناامنی...................................................................................................................................................................86

    4-2-1- انزوای جغرافیایی................................................................................................................................................................86

    4-2-2- جنبش های قومی دسته جمعی بالقوه...................................................................................................................................86

    4-2-3- تنش های قومی – مذهبی و عوامل تاثیر گذار.....................................................................................................................87

    4-3- عوامل خارجی ناامنی در مناطق جنوب شرق............................................................................................................................88

    4-3-1- حضور قدر تهای فرامنطقه ای..............................................................................................................................................88

    4-3-2- وجود گرو ههای تروریست.................................................................................................................................................89

    4-3-3- قاچاق مواد مخدر................................................................................................................................................................90

     

    فصل پنجم

     

    5-نتیجه گیری............................................................................................................................................................................92

    5-1 جمع بندی مطالب...................................................................................................................................................................93

    5-2:یافته های توصیفی..................................................................................................................................................................95

    5-2-1: اثبات فرضیه اول...............................................................................................................................................................96

    5-2-2: اثبات فرضیه دوم..............................................................................................................................................................98

    5-3:نتیجه گیری...........................................................................................................................................................................99

    5-4: توصیه ها و پیشنهادات..........................................................................................................................................................100

    منابع وماخذ...................................................................................................................................................................................102

    پیوست..........................................................................................................................................................................................108

    منبع:

    منابع :

    کشوردوست، علیرضا (1387)؛ مکتبهای جغرافیایی،رشت، بازرگان.

    2- میر حیدر، دره (1377). « ژئوپلیتیک: ارائه تعریفی جدید». فصلنامه تحقیقات جغرافیایی. سال سیزدهم، شماره 4. مشهد: زمستان 1377.

    3- مجتهد زاده، پیروز (1381).  جغرافیای سیاسی و سیاست جغرافیایی. سمت، تهران:

    4- یونسیان،مجید(1380)کابوس های قصر شیشه ای، تأملی در روابط آمریکا و عربستان،تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر.

    5- عزتی، عزت الله (1379).  ژئوپلیتیک. تهران:انتشارات سمت.

    اتوتایل، ژئوروید و دیگران. (1380). اندیشه های ژئوپلیتیک در قرن بیستم. ترجمه محمد رضا حافظ نیا و هاشم نصیری. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.

    - احمدی پور، زهرا (1376). رساله دریای خزر و ژئوپلیتیک جدید منطقه. دانشگاه تربیت مدرس.

    8 - احمدی پور، زهرا؛ بدیعی، مرجان (1381).« ژئوپلیتیک انتقادی». مجله مدرس دانشکده علوم انسانی، دوره ششم، شماره چهارم (پیاپی 27)، زمستان.

    9- حافظ نیا، محمد رضا (1379). مبانی مطالعات سیاسی – اجتماعی (جلد دوم). تهران: سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور.

    10-  حافظ نیا، محمد رضا (1384). جزوه منتشر نشده جغرافیای سیاسی جهان اسلام. 8/9/1384: دانشگاه تربیت مدرس.

    11-  دادس، کلاوس. (1384). ژئوپلیتیک در جهان متغیر. ترجمه زهرا احمدی پور و عطاالله عبدی. تهران: بلاغ دانش.

    12- شکویی، حسین. (1378). اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا (جلد اول)؛ انتشارات گیتاشناسی. تهران:

    13- عزتی، عزت الله (1379).  ژئوپلیتیک. تهران:انتشارات سمت.

    14- کریمی پور، یدالله (1371). رساله «تحلیل ژئوپلیتیکی نواحی بحرانی سیستان و بلوچستان». دانشگاه تربیت مدرس.

    15-    مجتهد زاده، پیروز (1379). «دریای خزر تصویری ژئوپلیتیکی از مانعی در راه همکاری های منطقه ای». ترجمه سید مرتضی میرمطهری، ماهنامه اطلاعات سیاسی – اقتصادی. شماره 162-161.

    16-    مجتهد زاده، پیروز (1381).  جغرافیای سیاسی و سیاست جغرافیایی. سمت، تهران:

    17-    مجتهدزاده، پیروز (١٣٧٦). «جغرافیا و سیاست در دنیای واقعیت ها نگاهی کوتاه به پاره ای از مفاهیم جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک». ماهنامه اطلاعات سیاسی – اقتصادی. تهران: شماره 122 - 121.

    18-    مویر، ریچارد (1379). درآمدی نو بر جغرافیای سیاسی. ترجمه دره میر حیدر با همکاری سید یحیی صفوی. انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل.

    19-    میر حیدر، دره (1377). « ژئوپلیتیک: ارائه تعریفی جدید». فصلنامه تحقیقات جغرافیایی. سال سیزدهم، شماره 4. مشهد: زمستان 1377.

    20-     میر حیدره ، دره (1383). «سیری در تحولات ژئوپلیتیک». مجموعه مقالات کنگره علمی انجمن ژئوپلیتیک ایران.

    21- رابرت بلرسو- بوسچک ،فرهنگ حقوق بین الملل، ترجمه دکتر بهمن آقایی ،چاپ اول ، زمستان 1375 ص 194.

    22- دکتر مهدی کی نیا،مبانی جرم شناسی ،جلد دوم (جامعه شناسی جنایی) ،بخش اول- چاپ پنجم زمستان 1376، ص 270

    23- واعظی، م(1388). ژئوپلیتیک بحران در آسیای مرکزی و قفقاز بنیا نها و بازیگران. تهران: انتشارت وزارت امورخاجه، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.

    24-ژئوپلیتیک منطقه خلیج فارس ( با تاکید بر شیعیان) ( 1387 ). تهران: انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح. سازمان همکاری شانگها ی( 1388 ). دوره جدید مباحث کشورها و سازمانهای بین المللی 134 . تهران: انتشارت دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.

     

    25- وثوقی، س. ( 1388 ). تهدیدات امنیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز جنوبی. فصلنامه تحقیقات سیاسی .116- و بی نالمللی، 1، صص 101

    26- درایسدل، آ. و بلیک، ج. اچ. ( 1374 ). جغرافیای سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا(ترجمه دره میرحیدر). چاپ چهارم، تهران: موسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.

    27- حافظ نیا، م. ر. ( 1385 ). اصول و مفاهیم ژئوپلیتیک. مشهد: انتشارات پاپلی.

    28- سیمبر، ر. ( 1387 ). ایران و منطق هگرایی در آسیای جنوب غربی: راهبرد و راهکارها در سیاست خارجی ایران .128- سیاست نظری، دوره جدید، 5، صص 113

    29- کوهن، س. ب. ( 1387 ). ژئوپلیتیک نظام جهانی (ترجمه ع. کاردان). تهران: انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر.

    30- مجتهد زاده، پ. ( 1379 ). اید ههای ژئوپلیتیک و واقعی تهای ایرانی، تهران: نشر نی.

    31- مجتهد زاده، پ. ( 1381 ). جغرافیای سیاسی و سیاست جغرافیای . ی تهران: انتشارات سمت.

    32- محمد نژاد، م. ع. و نوروزی، م. ت. ( 1378 ). فرهنگ استراتژی. تهران: سکنا.

    عیسی آبادی ، ابوالفضل – صفی اله ، شاه قلعه (1392) ژئوپلیتیک ایران و تاثیر آن بر قاچاق کالا ، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی ، سال28، ش دوم ، شماره 109

    یاسوری، مجید .(1384) سیاستگذاری منطقه ای و چگونگی نابرابریها در کشور ، ماهنامه اطلاعات سیاسی –اقتصادی ، ش 212-211

     سالنامه آماری استان سیستان و بلوچستان ،1388

    37- . آشوری،داریوش(1366)دانشنامه ی سیاسی،چاپ دوم،تهران: انتشارات مروارید.

    38. احمدی پور.زهرا(1390)تحلیل عوامل ناامنی و مشکلات قومی در جنوب شرق ایران، تهران: مجموعه مقالات همایش امنیت-توسعه- جغرافیا در جنوب شرق ایران.

    39-. بزرگمهری،مجید(1389)حضور ناتو در افغانستان و چالش های پیش رو،فصلنامه مطالعات راهبردی، تابستان 1389، تهران.

    40. ثقفی عامری.ناصر،افسانه احدی(1387)ایران و سیاست نگاه به شرق،تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.

    41. راستی.عمران،محمد رحیمی(1382)امنیت و توسعه در غرب آسیا از منظر مدل محور- پیرامون(مطالعه موردی مناطق مرزی کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان)بیرجند: مجموعه مقاله های همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا.

    42. رحیمی،محمد(1389)گذار ژئوپلیتیک پس از جنگ سرد و تأثیر آن بر شکل گیری جغرافیای تروریسم در افغانستان(با تأکید بر امنیت ایران)دومین همایش ملی فروپاشی شوروی،مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.

    43 . زرقانی،هادی(1386)عوامل ژئوپولیتیکی مؤثر بر نقش و کارکرد مرزهای با تأکید بر مرزهای ایران،فصلنامه ژئوپولیتیک،سال سوم،شماره دو،تهران:انجمن ژئوپلیتیک ایران.

    44. سیمبر،رضا(1385)شکل گیری همکاری بین المللی در مواجهه با تروریسم:فرصت ها،چالش ها و راهکارها،تهران: پژوهش علوم سیاسی،شماره 2،بهارو تابستان.

    45. کریمی پور، یدالله . (1379). مقدمه ای بر ایران و همسایگان . تهران : انتشارات جهاد دانشگاهی. تربیت معلم. تهران.

    46. مجتهدزاده.پیروز(1381)جغرافیای سیاسی و سیاست جغرافیایی،تهران: سمت.

    47. ملازهی، پیر محمّد (1383)،« ثبات در افغانستان و نقش آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران»، کتاب آسیا (3)، تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران.

    48. یونسیان،مجید(1380)کابوس های قصر شیشه ای، تأملی در روابط آمریکا و عربستان،تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر.

    49- رابرت بلرسو- بوسچک ،فرهنگ حقوق بین الملل، ترجمه دکتر بهمن آقایی ،چاپ اول ، زمستان 1375 ص 194.

    50- دکتر مهدی کی نیا،مبانی جرم شناسی ،جلد دوم (جامعه شناسی جنایی) ،بخش اول- چاپ پنجم زمستان 1376، ص 270

    51- ارسلان اشرافی-قاضی دادگستری و مدرس دانشگاه    www.payam-aftab.com

    52- . بهاری، محمدرضا. زبانشناسی عملی، بررسی گویش مردم سیستان. زاهدان، ناشر: مؤلف، 1378، ص 12

    53- . محمدی خمک، جواد. واژه نامه سکزی. تهران. سروش، 1379 ، ص 11

    54- حافظ نیا، محمدرضا ( 1381 )؛ جغرافیای سیاسی ایران، تهران: انتشارات سمت

    55- شیخاوندی، داور ( 1379 )، زایش و خیزش ملت، تهران: انتشارات ققنوس

    56- ملازهی، پیر محمد(1380)، تحولات سیاسی- ایدئولوژیک در بلوچستان ، فصلنامه مطالعات ملی ، سال دوم ، شماره 8 تابستان

    57- کریمی پور ، یدالله (1379) ، ایران و همسایگان (منابع تنش و تهدید )، تهران : جهاد دانشگاهی تربیت معلم

    58- پورخسروانی، انیس ( 1388 )؛ همکاری ایران و پاکستان در عرصه امنیت انسانی: موانع و راهکارها، از:

    http://www.birjand.ac.ir/ichswa/downloads/14%20pourkhosravani%A.pdf

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین

    1- .Morelli, Vincent & Paul Belkin (2009); “ NATO in Afghanistan: A Test of the Transatlantic Alliance” Congressional Research Service, 7-5700.www.crs.gov. RL.33627

    2-  Report to Congress in accordance with the 2008 National Defense Authorization Act . "Progresstoward security and Stability in Afghanistan" ,January 2009. (Section 1230. Public Law 110-181)

    3- Report on Progress Toward Security and Stability in Afghanistan.2010.

    4-    Dikshit, Ramesh Dutta; (1995) " POLITICAL GEOGRAPHY  The Discipline and Its  Dimension ": Tata McGraw – Hill Publishing Company Limited.

    5-    Dugin, Aleksander. (2003) http: // f27. Parsimony. Net / forum 67363 / messages / 1527. htm.

    6-    GÖNLÜBOL, Mehmet; (1978). “Uluslarası Politika İlkeler – Kavramlar – Kurumalar”,  A.Ü. Basimevi, Ankara.

    7 -    İLHAN, SUAT.(2002). Avrasya Dosyası “Jeopolitik Özel” Cilt: 8. Sayı:4’s. Kış.

    8-    Karabulut, Bilal; (2005).“Strateji Jeostrateji Jeopolitik”; Ankara: Platin.

    9-    Kathleen, Barden & Shelley fred. (2000). "Engaging Geopolitics" london.

    10-     O Tuathail, Gearroid. (1996). “Critical Geopolitics (The Politics of Writing Global Space)”                 London. Routledge.

    11-    RENNI SHORT, JOHN (1994). “AN INTRODUCTION TO POLITICAL    GEOGRAPHY”: ROUTLEDGE London and New York.

    12-    Taylor, Peter J. (1989). " POLITICAL GEOGRAPHY world economy, nation state and  locality ": Longman Scientific & Technical New Yourk.

    13-    Taylor, Peter, (1990) "political Geography", Uk. Langman, Groupuk.

     

    14- http://www.aftab.ir/articles/v _immigrate_p1.php/مهاجرت

    15- http://fa.wikipedia.org/wiki/مهاجرت       

    16- http://www.bashgah.net/pages-45659.html

    17- Geoffrey Kemp, Energy Superbowl, Strategic Politics and the Persian Gulf and Caspian Basin, theNixon Center, Washington, DC, 1997.

    18- Barzegar, “Détente in Khatami`s Foreign Policy…”, op.cit, p.159.

    19-Yalem , J. R. (1965). Regionalism and world order. Washington: Public Affair Press.

    20- http://www.goftogu.com/article/2007/12/sadeghi.html

    21- Fujimura, manabu.(2008). “Afghan Economy After the Election”. Assian

            Development Bank Institute

    22- Rashid, Ahmad(2009). “Taliban-Militant Islam, Oil And  Funamentalism

           Incentral Asia”. Yaleuniversity press


موضوع پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, نمونه پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, جستجوی پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, فایل Word پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, دانلود پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, فایل PDF پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, پروژه درباره پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل ژئوپلیتیک جنوب شرقی ایران با تاکید بر مهاجرت اتباع خارجی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیای سیاسی چکیده تأمین امنیت ملی از اولویت های دولت ها در سیاست گذاری ملی و منطقه ای محسوب گردیده که همواره در تدوین آن تلاش می شود ؛ تهدیدها ، چالش ها و فرصت ها شناسایی و نیز تأثیر مکان های مختلف جغرافیایی بر آن مدنظر قرار گیرد . امنیت ملی به الزاماتی اشاره می کند که بقای دولت ملی را از طریق بکارگیری اقتصاد ، ارتش و توان سایسی و استفاده از ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیای سیاسی چکیده : سیاست خارجی ایران در سه قرن اخیر بر روی مرزهای غربی کشور بود ، اما عملاً این کشور از سوی مرزهای شرقی خود دچار صدمات مهمی شده است، به ویژه پس از تقسیم شبه قاره به سه کشور مستقل در سال 1947 و وقوع اختلافات مرزی میان هند و پاکستان از یک سو و پاکستان و افغانستان از سوی دیگر و نیز وقوع کودتای کمونیستی در افغانستان در ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته علوم سياسي چکيده قوم يا قوميت در انگليسي از واژه Ethnie مشتق شده و در زبان يوناني Ethnos به مردماني اطلاق مي شود که بيش از پيدايش دولتهاي تک شهري بصورت عشي

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي گرايش بازاريابي و صادرات دي ماه 1391 چکيده: بازارگرايي و تاثير آن بر عملکرد تجاري از جمله مباحث مهم در مديريت بازار و مشتري

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  (M.A) رشته مديريت بازرگاني- گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده با توجه به شتاب روز افزون تغييرات و رقابت در دنياي اقتصاد، مديران بايستي داراي

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

پايان نامه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع گرايش مالي آبان 1393 چکيده ارزيابي عملکرد سازمان ها و واحد هاي درون سازماني ابزاري ضروري براي ادامه حيات و رشد آنها است.از ميان مدل و تکنيک ها ي مختلفي

جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد در رشته اقتصاد گرايش علوم اقتصادي   دي ماه1393 چکيده جهاني­شدن را مي­توان فرايندي در نظر گرفت که در آن مرزهاي اقتصادي ميان کشورها هر روز کم­رنگ

چکیده محلات قدیمی شهرها نه تنها به خاطر میراث فرهنگی خود ، که به دلیل قرارگرفتن در داخل شهرها فرصت ارزشمندی برای اصلاح و نوسازی و پاسخگویی به نیازهای فزاینده شهری فراهم آورده است. بسیاری از این گونه بافت های فرسوده در شهرهای ایران به حال خود رها شده اند و برنامه ریزی برای نوسازی و ساماندهی این گونه نواحی به یک ضرورت اساسی در برنامه ریزی شهری تبدیل گشته است. تجارب چند دهه ی گذشته ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده امروزه گردشگری و به ویژه گردشگری مبتنی بر طبیعت ( اکوتوریسم ) می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و درآمدزایی جوامع انسانی داشته باشد که این امر با توجه به وابستگی های طبیعی و زیست بومی هر کشور متفاوت است . کشور ایران با توجه به موقعیت مداری و نصف النهاری در موقعیتی قرار گرفته است ...

ثبت سفارش