پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران

مشخص نشده 1 MB 29625 143
مشخص نشده مشخص نشده اقتصاد
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد گرایش علوم اقتصادی

     

    دی ماه1393

    چکیده

    جهانی­شدن را می­توان فرایندی در نظر گرفت که در آن مرزهای اقتصادی میان کشورها هر روز کم­رنگ­تر می­شود و تحرک روزافزون منابع، تکنولوژی، کالا، خدمات و سرمایه و حتی نیروی انسانی در ماورای مرزها سهل­تر صورت می­گیرد. در نتیجه این پدیده به افزایش تولید و مصرف در کشورها منجر می شود. حرکت کشورهای در حال توسعه به سمت ایجاد فضای باز اقتصادی و ادغام در اقتصاد جهانی تغییرات و نتایج مختلفی را در بر­دارد، که یکی از مهمترین تغییرات، در حوزه انرژی می­باشد. با توجه به اینکه مصرف انرژی در جهان به منظور سرعت­گرفتن روند صنعتی­شدن و جهانی­شدن بسیاری از کشورها و به منظور دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر روبه افزایش است؛ بررسی رابطه جهانی­شدن و شدت انرژی حائز اهمیت است. در این راستا، هدف این مطالعه بررسی تأثیر جهانی­ شدن بر شدت انرژی در ایران، با به‌کارگیری روش ARDL  و طی دوره زمانی 1390- 1358 است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که جهانی­شدن تأثیر مثبت و معنی‌داری بر شدت انرژی دارد،  به طوری‌که  افزایش این متغیر با افزایش شدت انرژی همراه است. از طرف دیگر کارایی انرژی و قیمت حامل­های انرژی با شدت انرژی رابطه‌ی منفی دارند که این امر نشان می‌دهد افزایش کارایی انرژی و قیمت حامل­های انرژی، شدت انرژی را کاهش می‌دهد. همچنین تولید سرانه تاثیر منفی و معناداری بر شدت انرژی دارد، که بیانگر این است که با افزایش تولید، شدت انرژی کاهش می­یابد.

    فصل اول

     

    کلیات تحقیق

     

     

    1-1- مقدمه

    اصطلاح جهانی­شدن یکی از مهمترین مسائل جهان معاصر است. فرآیند جهانی­شدن فراگیر بوده و دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. اما به دلیل آنکه بعد اقتصادی آن اثرات مستقیمی بر زندگی جوامع مختلف دارد، در بررسی مقوله جهانی­شدن، بعد اقتصادی از جایگاه محوری برخوردار است. با گسترش روند جهانی­شدن نسبت پاره ای از مسائل با این مفهوم تغییر نموده و این موضوعات نیاز به فهم و تفسیر جدیدی برای سازمان­دهی و احیا مجدد دارند؛ که یکی از این حوزه­ها، حوزه انرژی است. با توجه به اینکه مصرف انرژی در جهان به منظور سرعت­گرفتن روند صنعتی­شدن و جهانی­شدن بسیاری از کشورها و به منظور دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر روبه افزایش است؛ لذا بررسی تاثیر جهانی­شدن بر شدت انرژی می­تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار سیاستگذاران حوزه کلان اقتصادی و انرژی قرار دهد.

    همچنین انرژی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تولید و به عنوان یکی از ضروری­ترین محصولات نهایی، جایگاه ویژه ای در رشد و توسعه­ی اقتصادی کشور داراست. با توجه به ارتباط نزدیک بین مصرف انرژی و رشد اقتصادی در ایران، تعیین کم و کیف رابطه­ی بین این دو متغیر می تواند در تبیین سیاست های بخش انرژی کمک مؤثری کند. هر چند مصرف انرژی بیشتر نشان از توسعه بیشتر است، اما برای توسعه پایدار می‌بایست شدت انرژی کاهش یابد.

    لذا بررسی تاثیر جهانی­شدن بر شدت انرژی می­تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار سیاستگذاران حوزه کلان اقتصادی و انرژی قرار دهد. با توجه به اهمیت روزافزون انرژی و شاخص‌های انرژی در نتیجه‌ی توسعه‌ی تجارت بین­المللی، این مطالعه در پی بررسی اثرات جهانی­شدن بر روی شدت انرژی در ایران، با استفاده از داده‌های سری زمانی 1390-1358 است. بدین منظور در این فصل به بررسی کلیات تحقیق پرداخته شده است.

     

     1-2- بیان مسئله

        واژه جهانی­شدن در سال­های اخیر یکی از پرکاربردترین واژه­های عرصه سیاستگذاری اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داخلی و بین المللی کشورها و نیز موضوع بحث­های آکادمیک و ژورنالیستی بوده است. جهانی­شدن را می­توان فرایندی در نظر گرفت که در آن مرزهای اقتصادی میان کشورها هر روز کم­رنگ تر می­شود و تحرک روزافزون منابع، تکنولوژی، کالا، خدمات، سرمایه و حتی نیروی انسانی در ماورای مرزها سهل­تر صورت می گیرد و در نتیجه به افزایش تولید و مصرف در کشورها منجر می­شود. تجربه دهه­ی اخیر نشان می­دهد که حرکت کشورهای در حال توسعه به سمت ایجاد فضای باز اقتصادی و ادغام در اقتصاد جهانی نتایج مختلفی را به بار آورده است. تعدادی از این کشورها با بهره­گیری مناسب از امکانات فراهم شده، موفق شده­اند به نرخ های رشد اقتصادی بالاتری دسترسی پیدا کنند و در حال حاضر در زمره کشورهای تازه صنعتی شده قرار گرفته­اند. البته در اکثر موارد رشد اقتصادی بالاتر مستلزم بکارگیری نهاده­های بیشتر است که در این میان نقش نهاده انرژی از اهمیت خاصی برخوردار است.

    به لحاظ ارتباط تنگاتنگ انرژی با زندگی روزمره مردم و جوامع و نیز حیات کشورهاست که دولت­های متقاضی و دولت­های تولیدکننده را دائما نگران کرده است و از همین روست که انرژی در سیاست­های ملی و بین­المللی نقش تعیین کننده­ای پیدا کرده است و الگوهایی از رقابت، همکاری، کشمکش، تجاوز، تعامل، هم­گرایی و واگرایی را در عرصه بین­المللی و روابط بین کشورها و دولتها شکل داده است. یکی از تغییرات مهم در عرصه انرژی، در دهه­­های اخیر، کاهش قابل توجه در شدت انرژی کشورهای توسعه یافته جهان می­باشد. بین سال­های 1997 تا 2007 ، شدت انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، [1]OECD، به میزان 4/14 درصد و گروه هفت[2] 15 درصد و ایالات متحده 18.8 درصد کاهش داشته است (اداره­ی  اطلاعات انرژی[3]، 2009). با این وجود مصرف انرژی در کشورهای درحال توسعه در طی سه دهه­ی گذشته بیش از چهار برابر شده و پیش بینی می شود این افزایش در آینده نیز ادامه داشته باشد. بنابراین فرآیند جهانی­شدن در کشورهای توسعه یافته همراه با افزایش شدت انرژی می­باشد که لازم است این اثر مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و دلایل آن بررسی شود.

    لذا در تحقیق حاضر، تاثیر برخی عوامل مهم تاثیر­گذار بر شدت انرژی مانند جهانی­شدن، کارایی انرژی و قیمت حامل­های انرژی در دوره زمانی (1390-1358) بررسی می­شود.

    1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق

    نگاهی به روند شدت انرژی در کشورهای در حال توسعه لزوم توجه هرچه بیشتر به این متغیر و بررسی عوامل موثر بر آن را یادآوری می کند. در محاسبه شدت مصرف نهایی انرژی بر مبنای برابری قدرت خرید،  ایران از لحاظ مصرف انرژی به منظور تولید کالاها و خدمات وضعیت مطلوبی نداشته و جزء کشورهای با شدت انرژی بسیار بالا محسوب می­شود. بر این اساس شدت مصرف نهایی انرژی در کشور نه تنها در مقایسه با کشورهای نفت خیز بسیار بالاتر میباشد،  بلکه از برخی مناطق نظیر آفریقا و خاورمیانه نیز  بیشتر است. نکته قابل توجه دیگر آن است که مقایسه شدت انرژی در ایران و جهان  در سال 2010، نشانگر آن است که در مورد کشور عربستان صعودی این شاخص برابر 32/128  تن معادل نفت خام بر میلیون دلار ، چین 48/147، ایران 85/184، کل جهان 14/115، آمریکا 62/89، هند 52/111، ژاپن 08/73 و ترکیه 3/77 بوده است.[4] به عبارت دیگر، در سطح جهان به طور متوسط برای تولید یک میلیون دلار ارزش افزوده حدود 14/115 تن معادل نفت خام انرژی مصرف شده است، در حالیکه این رقم در ایران بیش از 6/1 برابر مقدار متوسط جهانی بوده است. به طور کلی کاهش شدت انرژی در کشورهای منطقه آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا، یورآسیا و آسیا اقیانوسیه در کنار افزایش شدت انرژی در منطقه خاورمیانه، آمریکای جنوبی و مرکزی باید بیشتر مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد. یکی از دلایل محتمل افزایش شدت انرژی در خاورمیانه می­تواند انتقال صنایع انرژی­بر از کشورهای گروه اول به کشورهای دارای ذخایر غنی انرژی در این منطقه باشد. از اینرو بررسی علمی و منطقی پارامترهای اقتصادی جهت بهینه سازی استفاده از منابع موجود و افزایش ارزش اقتصادی ایجاد شده می­تواند راهکاری برای کاهش شدت انرژی باشد .

    لازم به ذکر است که تاکنون مطالعات زیادی در زمینه بررسی تاثیر رشد اقتصادی بر مصرف انرژی صورت گرفته است؛ ولی هیچ­یک از این مطالعات به بررسی رابطه جهانی­شدن و شدت انرژی در ایران نپرداخته­اند. باتوجه به سیاستهای کلان اقتصادی دولت مبنی بر افزایش رشد اقتصادی و حضور فعال در عرصه تجارت جهانی، درک صحیحی از رابطه بین شدت انرژی و جهانی­شدن می تواند سیاست­گذاران را در تدوین سیاست­های مناسب اقتصادی و برنامه­ریزان بخش انرژی را در تدوین و اجرای آن سیاست­ها و بهینه­سازی مصرف انرژی برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی پایدار یاری نماید. کاهش شدت انرژی از اهداف توسعه‌ای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی هر کشوری تلقی می‌شود. چرا که شدت انرژی کمتر، هزینه و یا قیمت کمتر برای تبدیل انرژی به تولید در اقتصاد را نشان می‌دهد. نیل به این هدف، جز با شناخت چگونگی تأثیرگذاری عوامل مختلف و ارائه راهکارهای مدبرانه میسر نمی‌گردد. با توجه به این مباحث، ضرورت بررسی و تبیین رابطه‌ی بین جهانی­شدن، کارایی انرژی، قیمت حامل­های انرژی با شدت انرژی، جهت هدایت سیاست‌های بخش انرژی برای قدم برداشتن در مسیر توسعه‌ی اقتصادی ضرورت و اهمیت می‌یابد.

     

    1-4- اهداف تحقیق

    بررسی تأثیر جهانی­شدن بر شدت انرژی

    بررسی تأثیر کارایی انرژی بر شدت انرژی

    بررسی تأثیر قیمت حامل­های انرژی بر شدت انرژی

    بررسی تاثیر رشد اقتصادی بر شدت انرژی

     

    1-5- فرضیات تحقیق

    جهانی­شدن تاثیر معنی دار و مثبتی بر شدت انرژی دارد.

    کارایی انرژی تاثیر معنی دار و منفی بر شدت انرژی دارد.

    قیمت حامل های انرژی تاثیر معنی­دار و منفی بر شدت انرژی دارد.

    رشد اقتصادی تاثیر معنی­دار و منفی بر شدت انرژی دارد.

     

    1-6- روش‌شناسی تحقیق

    این مطالعه از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به لحاظ روش تجزیه و تحلیل از نوع تحقیقات تحلیلی- توصیفی است. آمار و اطلاعات به روش کتابخانه­ای جمع آوری شده و سپس با به بکارگیری روش­های آمار استنباطی، مدل تحقیق برآورد شده و سپس نتایج پردازش می­شوند. تکنیک مورد استفاده جهت تحلیل و بررسی فرضیه­ها، روش خودتوضیح برداری با وقفه‌های گسترده (ARDL)[5] و تکنیک‌های اقتصادسنجی می­باشد.  نمونه آماری مورد مطالعه، ایران بوده و با استفاده از داده­های سری زمانی برای سال­های1390-1358 مورد بررسی قرار گرفته است. تمامی آمار و اطلاعات مربوط به متغیرهای مدل از ترازنامه انرژی و سالنامه آماری مرکز آمار ایران استخراج شده است. در این بررسی نرم‌افزارهای مورد استفاده Eviews7 و Macrofit4 می‌باشند.

     

     

    1-7- محدودیت‌های تحقیق

    با توجه به این که در مطالعه حاضر از داده‌های سری زمانی استفاده می‌شود. داده‌های مورد نیاز برخی از متغیرها برای برخی از سال‌ها وجود ندارد. لذا محدودت اطلاعات آماری، جزء مهم‌ترین محدودیت‌های تحقیق محسوب می‌شود.

    1-8- تعریف مفاهیم

    متغیرهای مورد استفاده در مدل تحقیق عبارت‌اند از شدت انرژی، جهانی شدن، کارایی انرژی، قیمت حامل­های انرژی و رشد اقتصادی که در ذیل به تعریف مفهومی این متغیرها پرداخته می‌شود. لازم به ذکر است که تعریف عملیاتی متغیرها در فصل چهارم ذکر شده است.

    1-8-1- شدت انرژی

    یکی از مهمترین پارامترهای اقتصاد انرژی بوده و نشان دهنده میزان انرژی مصرف شده جهت تولید ناخالص داخلی یک کشور می باشد. به عبارتی میزان مصرف انرژی به ازای هر واحد از تولید کالاها و خدمات را شدت مصرف انرژی و یا به طور خلاصه، شدت انرژی می نامند. شاخص شدت انرژی کل مصرف نهایی انرژی (بر حسب بشکه معادل نفت خام به میلیون ریال) می باشد. (ترازنامه انرژی، سال 1390).

    1-8-2- کارایی انرژی

             کارایی انرژی مفهومی است که هزینه­ منابع صرف شده در فرآیند کسب هدف را ارزیابی می‌کند. بدین صورت که مقایسه­ی خروجی‌ها بدست آمده با ورودی‌های مصرف شده میزان کارایی را مشخص می‌کند میزان تولید کالاها و خدمات به ازای مصرف هر واحد انرژی را کارایی انرژی می­نامند. واحدهای متفاوتی برای اندازه­گیری کارایی انرژی وجود دارد. در این مطالعه هزار ریال به ازای هر بشکه نفت خام، معیار محاسبات می­باشد (ماهنامه نفت و انرژی، 1389).

    1-8-3- جهانی­شدن

    جهانی­شدن اقتصاد، یکپارچگی اقتصادی را براساس شاخص­های: تجارت، سرمایه­گذاری­مستقیم خارجی، پرداخت درآمد به اتباع خارجی، متوسط نرخ تعرفه، مالیات بر تجارت بین­المللی و محدودیت­های حساب سرمایه به صورت کمی بیان می کند. داده­های آماری مربوط به متغیر جهانی­شدن از شاخص جهانی­شدن (KOF)، (دیرهر2014)[6] اقتباس شده است که این شاخص 207 کشور را از 3 منظر جهانی­شدن اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در بازه زمانی (2011-1970) مورد بررسی و رتبه­بندی قرار داده است (بانک جهانی،2014).

    1-8-4- قیمت حامل­های انرژی

    از شاخص بهای عمده فروشی سوختهای معدنی و فراورده­های آن به عنوان شاخص قیمت حامل­های انرژی استفاده می­شود. شاخص عمده فروشی، معیار سنجش تغییرات متوسط قیمت کالاها در بازارهای عمده­فروشی نسبت به سال پایه، شاخص بهای عمده­فروشی کالاها نامیده می­شود. این شاخص برای اندازه­گیری تغییرات سطح عمومی قیمت­ها محاسبه می­شود و نموداری از تغییرات قیمت­ها در سطح تولیدکننده و عرضه­کننده دست اول است (مرکز آمار ایران، 1392).

    1-8-5- رشد اقتصادی

    رشد اقتصادی، دلالت بر افزایش تولید یا درآمد سرانه دارد. اگر تولید کالاها یا خدمات به هر وسیله ممکن در یک کشور افزایش پیدا کند، می‌توان گفت که در آن کشور، رشد اقتصادی اتفاق افتاده‌است. ما از تولید ناخالص داخلی سرانه به عنوان شاخص رشد اقتصادی استفاده می­کنیم. لازم به ذکر است، میزان تولید ناخالص داخلی یکی از مهمترین شاخص­های عملکرد اقتصادی است، چرا که این شاخص اندازه اقتصاد یک کشور و ظرفیت­های تولیدی آن را نشان می­دهد. تولید ناخالص داخلی، بنا به تعریف، ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که طی یک سال در یک کشور تولید می­شود. البته باید توجه داشت که میزان رفاه و برخورداری مردم یک کشور، صرفا به واسطه تولید ناخالص داخلی تعیین نمی­شود، بلکه شاخص بهتر، تولید ناخالص داخلی سرانه که میزان تولید به وسیله هر نفر را به صورت سرانه نشان می­دهد. در واقع رفاه مردم یک کشور متاثر از تولید ناخالص داخلی و میزان جمعیت آن کشور است که در تولید ناخالص داخلی سرانه منعکس می­شود. (بانک مرکزی)

    Abstract:

     Globalization can be considered a process where economic borders between countries become inconspicuous every­day. And the increasing mobility of resources, technology, goods, services, capital and even manpower has done easier beyond the borders. As a result leads to increased production and consumption in the country. Developing countries move toward economic openness and integration into the global economy contain different results, one of the most important changes is in the energy field. Considering that energy consumption in the world is increasing in order to speed up the process of industrialization and globalization in many countries and in order to achieve higher economic growth.  In this regard, The purpose of this research is to study the impact of globalization on energy intensity in Iran country, using ARDL method for the period 1358-1390.

    The results show that globalization has positive and significant effect on energy intensity, So that the increase in this variable is associated with an increase in energy intensity. On the other hand, energy efficiency and energy prices have a negative relationship with energy intensity, which indicates an increase in the energy efficiency and price of energy, reduce energy intensity. Also, production per capita has a negative effect on energy intensity, which indicates that with increased production, energy intensity reduced.

     

     

    فهرست منابع

    - منابع فارسی                   

    بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، بهره وری و شدت انرژی در ایران وجهان (1389)،  ، دایره نیرو اداره بررسی­ها و سیاست­های اقتصادی، صص 11- 1 .

    بهبودی، داوود، مهین اصلانی‌نیا، نسیم و سجودی، سکینه (1389)، "تجزیه‌ی شدت انرژی و بررسی عوامل مؤثر بر آن در اقتصاد ایران"، فصلنامه‌ی مطالعات اقتصاد انرژی، سال هفتم، شماره‌ی 26، پاییز 1389، صص 130-105.

    بهکیش، محمدمهدی، 1384، اقتصاد ایران در بستر جهانی­شدن، چاپ سوم، نشرنی، تهران.

    پاکروان، محمدرضا و محمد کاوسی، (1391)"رابطه مصرف انرژی با رشد اقتصادی، مصرف انرژی و تجارت در ایران"، اولین همایش بین­المللی اقتصادسنجی، دانشگاه آزاد سنندج، صص 17-1.

    تشکینی، احمد (1384)، "اقتصادسنجی کاربردی به کمک Micrfit"، چاپ اول، انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران، تهران.

    دادگر، یداله و علی اکبر ناجی میدانی (1382)، "آثار جهانی­شدن تجارت بر رشد اقتصادی در ایران"، نامه مفید، شماره 42، صص 64-33.

    دادگر، یداله و محمد ندیری (1384)، ارزیابی تاثیر جهانی­شدن تجارت بر اشتغال، نامه اقتصادی، جلد 1،شماره 2، صص 36-1.

    رمضان­پور، اسماعیل؛ (1383)، جهانی­شدن اقتصاد و اثرات آن روی اشتغال، www.SID.ir ، صص 24-1.

    سیدنورانی، سیدمحمدرضا، 1389، جهانی­شدن در کشورهای درحال توسعه و ایران، اطلاعات سیاسی- اقتصادی 156- 155، سال چهاردهم، شماره یازدهم و دوازدهم، صص 163-158.

    صادقی، سید کمال و سجودی، سکینه (1390)، "مطالعه‌ی عوامل مؤثر بر شدت انرژی در بنگاه‌های صنعتی ایران"، فصلنامه‌ی مطالعات اقتصاد انرژی، سال هشتم، شماره‌ی 29، تابستان 1390، صص 180-163.

    عبدالحمید علی، عادل، 1389، جهانی­شدن و آثار آن بر کشورهای جهان سوم، ترجمه قریشی، سید اصغر، اطلاعات سیاسی- اقتصادی 156- 155، سال چهاردهم، شماره یازدهم و دوازدهم، صص 157-152.

    علی مددی، مهدی و سید حسین سجادی، (1389)،  بررسی عوامل احتمالی تاثیرگذار بر شدت انرژی، ماهنامه نفت و انرژی، صص 12-1.

    فطرس، محمدحسن؛ ابوالفضل نجارزاده و فهیمه پیروزمحمدی، (1391)، "بررسی رابطه بین آلودگی هوا، شدت انرژی و باز بودن اقتصاد ایران". مجله اقتصادی- دو ماهنامه بررسی مسائل و سیاست‌های اقتصادی، شماره های 11و 12 ، صص 22-5.

    کرباسیان، مسعود ، یان، 1382، نگاهی موشکافانه بر پدیده جهانی­شدن، ترجمه از آرت شولت ، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی تهران.

    گرجی، ابراهیم و برهانی­پور، محمد (1387)، اثر جهانی­شدن بر توزیع درآمد در ایران، فصلنامه پژوهش­های اقتصادی ایران، شماره 34، صص 124-99.

    مرادسیف، اله (1387)، "شدت انرژی: عوامل تأثیرگذار و تخمین یک تابع پیشنهادی"، فصلنامه‌ی مطالعات اقتصاد انرژی، سال پنجم، شماره 18، پاییز 1387، صص 201-177.

    نوفرستی، محمد (1378)، "ریشه واحد و همجمعی در اقتصادسنجی"، چاپ سوم، انتشارات خدمات فرهنگی رسا، تهران.

    Baksi, Soham & Green, Chris. (2007). "Calculating economy-wide energy intensity decline rate: The role of sectoral output and energy shares". Energy Policy, Vol.35, No.12, pp.6457–6466

    Berg, A. & T. Nilsson, (2012), Do Liberalization and Globalization Increase Income Inequality? European Journal of Political Economy, vol.26, no.4, pp.488-505.

    Bernstein, Fonkych & Loeb, (2003), State-Level Changes in Energy Intensity and Their National Implications, Monograph Reports

    Bordo, Micheal, 2002, Globalization in historical perspective, Business Economics, January.

    Chang, Chun-ping, Berdiev, N. & Lee, C, (2013), Energy Exports, Globalization and Economic Growth: The case of South Caucasus, Economic Modelling, vol.33, pp. 333-346.

    Cole, M.A. (2006), "Does trade liberalization increase national energy use " Economics Letters, Vol 92, pp. 108–112.

    Deloitte, (2004) “Globalization and Energy Supply: Strategic Risk in the 21st Century". www.bglegis.com/globalEnergyRisk.pdf.

     Destais, G., Fouquau, J. & Hurlin, C. (2007). "Economic Development and Energy Intensity: a Panel Data Analysis, In the Econometrics of Energy Systems". J. Keppler, R. Bourbonnais and J. Girod, Palgrave MacMillan, Basingstoke.

    Dreher, A, (2006), Does Globalization affect Growth? Evidence from a New Index of Globalization, Applied Economics, vol.38, no 10, 1091-1110.

    Hang, Leiming and Meizeng Tu (2007), The Impacts of Energy Prices on Energy Intensity: Evidence from China, Energy Policy, Volume 35, Issue 5, pp.2978-2988.

    Metcalf, Gilbert E. (2008), An Empirical Analysis of Energy Intensity and Its Determinants at the State Level, The Energy Journal , pp.1- 26.

    Mishra, V., Smyth, R. & Sharma, S. (2009). "The Energy-GDP nexus: Evidence from a Panel of Pacific Island Countries". Resource and Energy Economics, Vol.31, No.3, pp.210–220.

    Peter, Martin & Showman, (2007), Direction between Globalization and Democracy.

    Saker L, Lee K and Cannito B. (2004), Globalization and infectious diseases: A review of the linkages, Scocial, Economics and Behavioural (SEB) Research, Special Topics, No.3.

    Sato, S. & M. Fukushige, (2009), Globalization and economic inequality in the short and long run: The case of south kprea 1975-1995,Journal of Asian Economics Letters, vol. 106, no. 3, pp. 200-204

    Shi, X. & Polenske, K. (2005). "Energy Prices and Energy Intensity in China: a Structural Decomposition Analysis and Econometrics Study". Center for Energy and Environmental Policy Research, Working Paper.

    Soytas U, Sari R. (2003), Energy consumption and GDP: Causality Relationship in G-7 Countries and emerging market, Energy Economics, No25, pp.33-37.

    The KOF, Index of Globalization Measurnes the three Main Dimensions of Globalization: Economic, Social and Political, http://globalization.kof.ethz.ch/

    Tverberg, G. (2013), Twelve Reasons Why Globalization is a Huge Problem, The energy collective.

    Wolde–Rufael, Y. (2009). "Energy consumption and economic growth: the experience of African countries revisited". Energy Economics, Vol.31, No.2, pp.217–224.

    Wolde–Rufael, Y. (2009). "Energy consumption and economic growth: the experience of African countries revisited". Energy Economics, Vol.31, No.2, pp.217–224.

    World Bank, World Development Indicators, Different years.

    Yang Hao-Yen, (2000) Exploring the Causal Relationship Between Energy and GDP in Taiwan, Energy Economics, No l22, pp.317-309.

  • فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه. 2

    1-2- بیان مسئله. 2

    1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق.. 4

    1-4- اهداف تحقیق.. 5

    1-5- فرضیات تحقیق.. 6

    1-6- روش‌شناسی تحقیق.. 6

    1-7- محدودیت‌های تحقیق.. 7

    1-8- تعریف مفاهیم. 7

        1-8-1- شدت انرژی.. 7

        1-8-2- کارایی انرژی.. 7

        1-8-3- جهانی­ شدن. 8

        1-8-4- قیمت حامل­ های انرژی.. 8

        1-8-5- رشد اقتصادی.. 8

    1-9- سازماندهی تحقیق.. 9

    فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع

    2-1- مقدمه. 11

    2-2- مبانی نظری تحقیق.. 11

        2-2-1- جهانی­شدن. 11

        2-2-2- شدت انرژی.. 26

        2-2-3- جهانی­شدن و شدت انرژی.. 32

        2-2-4- کارایی انرژی و شدت انرژی.. 33

        2-2-5-قیمت و شدت انرژی.. 34

        2-2-6- رشد اقتصادی و شدت انرژی.. 35

    2-3- مطالعات تجربی.. 36

        2-3-1- مطالعات انجام‌گرفته در خارج از کشور 36

        2-3-2- مطالعات انجام‌گرفته در داخل کشور 40

    2-4- جمع‌بندی فصل دوم. 40

    فصل سوم: بررسی روند متغیرهای تحقیق

    3-1- مقدمه. 51

    3-2- روند متغیرهای مورد استفاده در مدل برای ایران. 51

        3-2-1- روند شدت انرژی.. 52

        3-2-2- روند شاخص جهانی‌شدن. 54

        3-2-3- روند شاخص کارایی انرژی.. 58

        3-2-4- روند قیمت حامل­های انرژی.. 60

        3-2-5- روند رشد اقتصادی.. 61

    3-3-  مروری بر آمارهای توصیفی متغیرهای مدل تحقیق.. 63

    3-4- شاخص جهانی­شدن و شدت انرژی.. 65

    3-5- شاخص کارایی انرژی و شدت انرژی.. 66

    3-6- شاخص قیمت حامل­های انرژی و شدت انرژی.. 66

    3-7- شاخص رشد اقتصادی و شدت انرژی.. 67

    3-8- جمع‌بندی فصل سوم. 68

    فصل چهارم: روش­شناسی تحقیق

    4-1- مقدمه. 71

    4-2- مدل تحقیق.. 67

    4-3- معرفی روش تحقیق.. 74

        4-3-1- روش ARDL. 74

        4-3-2- روش بنرجی، دولادو و مستر (1992) 76

        4-3-3- آزمون باند. 77

        4-3-4- مدل تصحیح خطا (ECM) 74

        4-3-5- آزمون ریشه‌ی واحد برای پایایی.. 75

    4-3-5-1- آزمون دیکی فولر تعمیم‌یافته. 76

    4-3-5-2- آزمون فیلیپس و پرون. 77

        4-3-6- آزمون ثبات ساختاری.. 79

        4-3-6-1 آزمون Cusum.. 82

    4-3-6-2- آزمون Cusum of squares. 83

    4-4- جمع‌بندی فصل چهارم. 81

    فصل پنجم: برآورد مدل و تجزیه و تحلیل یافته‌ها

    5-1- مقدمه. 83

    5-2- تخمین مدل تحقیق به روش ARDL. 83

        5-2-1- بررسی ایستایی متغیرها 84

        5-2-2- آزمون هم‌انباشتگی بنرجی، دولادو و مستر (1992) 87

        5-2-3- آزمون هم‌انباشتگی باند. 88

        5-2-4- بررسی فروض کلاسیک.. 90

        5-2-5- رابطه‌ی بلندمدت.. 90

    5-2-6- رابطه‌ی کوتاه‌مدت   92

        5-2-7- آزمون پایداری ضرایب.. 93

    5-4- نتایج آزمون فرضیه‌ها 98

    5-5- جمع‌بندی فصل پنجم. 98

    فصل ششم:خلاصه، نتیجه­گیری و ارائه پیشنهادها

    6-1- مقدمه. 101

    6-2- مروری بر خطوط کلی پژوهش... 101

    6-3- نتیجه‌گیری.. 103

    6-4- توصیه‌های سیاستی.. 104

    6-5- پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آتی.. 107

    منابع و مآخذ

    - منابع فارسی.. 109

    - منابع انگلیسی.. 111


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , نمونه پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , دانلود پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر جهانی شدن بر شدت انرژی در ایران

پايان نامه جهت دريافت مدرک کارشناسي ارشد در رشته اقتصاد محيط زيست شهريور 1389 چکيده:   در اين تحقيق رابطه توليد ناخالص داخلي، شدت انرژي، جمعيت، نرخ شهر نشيني و ميزان انتشار گاز Co

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته­ مهندسي صنايع- سيستم ‏هاي اقتصادي اجتماعي بهمن 1393 چکيده طي ده هاي اخير، انرژي الکتريکي در کنار ساير عوامل توليد نقش تعيين کننده اي در رشد اقتصادي کشور

( جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد ) بهمن1391 چکيده  نفت به عنوان يک کالاي استراتژيک چه از بعد اقتصادي و چه سياسي داراي نقش حائز اهميتي است. اقتصاد جهان، به­ويژه در خلال نيم قرن اخير نوسا

پایان نامه جهت اخذ مدر کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت و درمان چکیده: مقدمه: منابع انرژی یکی از مهم ترین منابع خدمت رسانی در بیمارستان به شمار می آید. هدف از این پژوهش مقایسه میزان مصرف انرژی قبل و پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در بیمارستان های داشگاه علوم پزشکی ایلام در سال های 1390-1388 بود. روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است که به شیوه کمی و به صورت مقطعی در سال ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A ) رشته: اقتصاد گرايش : اقتصاد انرژي پاييز 1393 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش هاي اجرا و نتايج به دست آمده): منابع طبيعي از جمل

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق بین الملل 1- هدف پژوهش (حداکثر دو خط): بررسی کلیه قراردادهای بین‌المللی نفتی ایران از بدو انعقاد قرارداد امتیازی 1901 دارسی تا کنون و شناخت ویژگیهای نظام حقوقی هر یک و قیاس آنان با یکدیگر و همچنین مقایسه با قراردادهایی که سایر کشورهای نفت‌خیز درآن زمینه منعقد نموده‌اند. 2) روش نمونه گیری افراد نمونه از نظر تعداد ، جنس و غیره (حداکثر دو ...

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. چکیده با توجه به اهمیت رضایت مشتری در استفاده از تکنولوژی های جدید در توزیع کالا و خدمات و همچنین گستردگی استفاده از کارت هوشمند سوخت که به عنوان یکی از روشهای جدید ارائه خدمات در حال اجراست؛ بنابراین بررسی میزان تأثیر ارائه خدمات به صورت شیوه های نوین بر رضایت مشتریان ضروری به نظر می رسید به همین منظور پژوهشی با عنوان میزان تأثیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده انقلاب اطلاعات و ابرفضای شبکه ای ، چشم انداز بازاریابی و نقش آفرینان سنتی آن را دگرگون ساخت و فرصتهای تازه ای را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. دسترسی آسان به اطلاعات، امکان مقایسه سریع محصولات و بسیاری دیگر از امکانات اینترنت قدرت مصرف کنندگان را به مراتب بیشتر ساخته است. و ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق- قدرت چکیده آنالیز احتمالی پایداری دینامیک میکروگرید ها با در نظر گرفتن توربین های بادی در سال های اخیر نفوذ بالای منابع انرژی تجدید پذیر و مشخصا انرژی باد در شبکه های قدرت مسائل جدیدی را به وجود آورده است. یکی از مهمترین این مسائل، عدم قطعیت در توان تولیدی توسط توربین های بادی است. عدم قطعیت ایجاد شده توسط انرژی باد در ریزشبکه ها که ...

ثبت سفارش