پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی

word 1 MB 30274 107
مشخص نشده کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته روان شناسی گرایش بالینی

    چکیده

    هدف کلی از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه ناگویی هیجانی و درون/برونگرایی با رضایت زناشویی می باشد. این پژوهش از نوع پژوهش همبستگی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان متاهل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، در سال تحصیلی 92-93 دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان می باشد که حداقل 2سال از زندگی مشترک آن ها گذشته باشد.آزمودنی های این پژوهش شامل 396 نفر دانشجوی متاهل (198 زوج دانشجو، یعنی 198نفر زن و 198 نفر مرد) بودند .از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی استفاده شد. ابزار پژوهش عبارت بودند از : 1- مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو. 2- پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ.3- پرسش نامه شخصیتی آیزنک. جهت تحلیل آماری داده های پژوهش از روش آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و آزمون تی گروه های وابسته، استفاده شده است.نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین درون/ برونگرایی با رضایت زناشویی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (214/0r=، 000/0p<). در حالی که بین ناگویی هیجانی با رضایت زناشویی (027/0-r= ،05/0

    کلید واژه ها: ناگویی هیجانی ، درون گرایی/برونگرایی ، رضایت زناشویی

    در این فصل به بحث درباره کلیات پژوهش پرداخته می­شود. بنابراین، موضوعاتی از قبیل مقدمه، بیان مسئله، اهمیت و ضرورت پژوهش، هدف­های پژوهش، فرضیه­های پژوهش، بیان متغیرها و تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهشمورد بحث قرار می­گیرد.

    1-1-مقدمه

    در جوامع امروز زندگی انسانها در تمامی ابعاد دستخوش تغییرات سریع و شگرفی بوده است.بازتاب ماهیت پیچیده این تغییرات و تحولات در زندگی فردی و اجتماعی افراد کاملا محسوس و ملموس است.ازدواج و زندگی زناشویی و تشکیل خانواده نیز از این قاعدی مستثنی نیست.زن و مرد به دلایل متعدد از جمله شناخت ناکافی از یکدیگر،انتظارات و توقعات غیر واقعی از ازدواج و همسر،مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی ،لاجرم می بایست مسائل و مشکلات بسیاری را در ایجاد و حفظ و بقای زندگی زناشویی در روابط نزدیک و صمیمانه با یکدیگر تجربه کنند.(نوابی نژاد ،1380). رضایت زناشویی[1] یک ارزیابی کلی ذهنی فرد از رابطه زناشویی و میزان برآورده شدن نیازها،خواسته ها و آرزوهای شخصی و زوجی در این رابطه است(گلز[2]،1995). رضایت زناشویی می تواند انعکاسی از میزان شادی افراد  از رابطه زناشویی و یا ترکیبی از خشنود بودن به واسطه بسیاری از عوامل مختص رابطه ی زناشویی باشد.می توان رضایت زناشویی را به عنوان یک موقعیت روانشناختی در نظر گرفت که خود به خود به وجود نمی آید بلکه مستلزم تلاش هر دو زوج است.به ویژه در سالهای اولیه،رضایت زاشویی بسیار بی ثبات است و در روابط در معرض بیشترین خطر قرار دارند.(احمدی و همکاران،2010).

    ناگویی هیجانی عبارت از آشفتگی در کنش های عاطفی و شناختی،همراه با ناتوانی تبدیل انگیختگی عاطفی تجربه ها به احساسات و تخیلاتی است که نماد و نشانه هیجان هاست.از ویژگی های ناگ.یی هیجانی میتوان به توصیف مدام نشانه های جسمی به جای هیجان ها،گفتار و افکار عینی وابسته به وقایع بیرونی،همچنین فقر و محدودیت زندگی تخیلی اشاره کرد(سیفنوس[3]،2000)افراد دچار ناگویی هیجانی در بازشناسی،آشکارسازی،پردازش و تنظیم هیجان ها با دشواریهایی مواجه اند.ناگویی هیجانی در کل به عنوان نقص در خودتنظیم گری هیجانی در نظر گرفته می شود(کریتلر[4]،2002).بیان عواطف عامل اساسی در تمایز زوج های راضی از ناراضی است،چون نقش مهمی در صمیمیت رابطه دارد(کاترین وتیمرمن،2003 به نقل از بشارت،1391).  ابراز متقابل عواطف در زوجین احساس حمایت شدن را ایجاد نموده و خودآشکارسازی بیشتری را به دنبال دارد(ساندرسون و اوانس[5]،2001).

    شخصیت[6] بیانگر آن دسته از ویژگیهای افراد است که الگوی ثابت رفتاری آنها را نشان می دهد(پروین،1989،ترجمه ی جوادی 1378). یونگ دو واژه درون گرایی و برون گرایی را دو بعد شخصیت افراد نامید و معتقد بود که این افراد از نظر روانی در یکی از این دو می گنجند.نگرش برونگرای انها نسان را به سوی دنیای عینی سوق میدهد،درحالیکه نگرش درونگرایانه،او را متوجه دنیاید رنخود می نماید،این دو نگرش معمولادرهرشخص وجود دارد،ولی به طورمعمول یکی غالب و دیگری مغلوب و ناخودآگاه است یونگ برای هر کدام (افراد درونگرا و برونگرا) خصایصی می شمارد. درونگرایان به افکارواحساسات خویش توجه دارند،گران آینده ومحافظه کارند،اصول و معیارهارا مهمترازخود اعمال می دانند و در نوشتن بهتر از گفتن هستند. برونگرای آن به افراد و اشیا توجه دارند.درزمان حال زندگی می کنند و به خوداعمال توجه دارند.خونگرم،پرحرف،زود آشنا و اهل معاشرت و اجتماعی هستند.( شعاری نژاد،1354). بر این اساس می توانیم با توجه به شخصیت افراد چگونگی واکنش آنها را درموقعیت ای مختلف پیش بینی کنیم،شخصیت  به صورت مستقیم وبه عنوان عاملی تاثیرگذار بر فرآیند ارتباطی زوجها اثر می گذارد و بالطبع رضایت زناشویی زوجها را نیز متاثر می سازد. شخصیت یک نفر انواع معین و متفاوتی از واکنشها را ازطرف مقابل فرا می خواند که درکل بر رضایت آنها موثر است(کاگلین،هالتون و هالت[7]،2000). با توجه به آنچه که گفته شد هدف کلی از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه ناگویی هیجانی و درون/برون گرایی با رضایت زناشویی می باشد.

     

    1-2-بیان مساله

    شواهد حاکی از آن است که زوج ها در جوامع امروزی  برای برقراری و حفظ ارتباط صمیمی ودرک احساسات  از جانب همسرشان به مشکلات فراگیر و متعددی دچارند، بدیهی است که کمبود های موجود در کفایت های عاطفی و هیجانی دو همسر در کنار عوامل متعدد دیگر از قبیل (عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و...) اثرات نامطلوبی بر زندگی اجتماعی آنها می گذارد و بطور  منطقی  هرچه نارضایتی از زندگی مشترک  بیشتر باشد،  احتمال ناسازگاری و جدایی افزایش می یابد(پارسا، 1387).

    در خانواده های دارای کارکرد خوب، زوج ها نه تنها به وجود تعارض زناشویی اذعان دارند. بلکه این تعارض و مشکلات به شیوه موثری حل می شوند(گریف[8]،2000).

    ناگویی هیجانی در معنای اصلی به فقدان واژه برای نامیدن و توصیف هیجانها اطلاق می شود که از ریشه ی یونانی (الکسی[9]) نبود واژه(تیموس[10]) هیجان برگرفته شده است (کمپوس، چیوا، مورئو[11]، 2000) افراد دارای این صفت  مشکلاتی را در فهم حالات هیجانی دیگران دارند و در روابط ببین فردی همدلی محدودی را نشان می دهند( کریستال[12] ، 1979؛به نقل از هاشمی و همکاران،1391). ارتباط موثر نقش برجسته ای در رضایت زناشویی دارد و می تواند نقش مهمی در ایجاد احساس امنیت روی زوجین داشته باشد(استنلی[13] و همکاران، 2002) بیان عواطف  عامل اساسی  در تمایز زوجهای راضی از ناراضی است، چون نقش مهمی در رشد صمیمیت دارد(یام[14] و همکاران، 2003) ابراز متقابل عواطف زوجین احساس حمایت شدن را ایجاد نموده و خود آشکار سازی بیشتر در رابطه را در پی دارد(ساندرسون و اوانس[15]، 2001).

    اگرچه داشتن تشابه فرهنگی ، اعتقادی، مذهبی از معیارهای لازم انتخاب همسر تعیین شده است اما وجود این عوامل برای بنیان و ادامه یک زندگی لذت بخش و موفق کافی نیست ، یکی از معیارهایی که حتما باید به آن توجه بیشتری شود ، خصوصیات شخصی افراد است(همگونه شخصیتی) یکی از ویژگیهای شخصیتی موثر بر موفقیت و تداوم زندگی زناشویی میزان درون گرایی و برون گرایی زوجین است(برشتاین و برشتاین[16]، 2002،ترجمه سهرابی،1373). با توجه به این مسئله  که نارضا مندی زناشویی و طلاق ، موجب بروز اختلالهای جسمانی و روانی زوجین شده اند(ساپینگتون[17]،1999؛ترجمه حسین شاهی برواتی،1382). ودر نهایت ، از جانب خانواده های ناسالم ، جامعه نیز آسیب خواهد دید،  همه این  امور محقق را وادار می کند تا در پی کشف مولفه های  رضامندی زناشویی بوده تا بتواند عوامل آن را شناسایی کند.از این رو پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا بین درون/برون گرایی و ناگویی هیجانی با رضایت زناشویی رابطه دارد؟

     

    1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش

    در زندگی مشترک، غالبا به هنگام مواجهه با مشکلات احساس ناکامی تحقیرو...احساسات وهیجانات به جای عقل و منطق بر همسران غلبه میکند لذا شناخت وهدایت هیجانات برای حفظ روابط زناشویی بسیار مهم است. با توجه به پژوهش­های انجام شده درخصوص روابط همسران به نظر می­رسد که مولفه­های هوش هیجانی میتوانند در رضایت زناشویی موثر باشد.روابط صمیمانه زوجین نیاز به مهارتهای ارتباطی دارد از قبیل توجه افراد به مسایل از دید همسرانشان وتوانایی درک هم دلانه ی آنچه همسرشان تجربه نموده است وهمچنین حساس و آگاه بودن از نیازهای او(گاتمن[18] وهمکاران، 1976)  همسرانی که از خودآگاهی بالاتری برخوردارند(خویشتن داری)ودر نحوه ی ابراز احساسات و هیجانات خود نسبت به دیگران خصوصا همسرشان تسلط دارند مانع بروز بسیاری از برخوردها و سوتفاهمات در زندگی زناشویی خود می­شوند(پارسا،1387). رضایت زناشویی فرآیندی است که در طول زندگی زوجین به وجود می آید، زیرا لازمه آن انطباق سلیقه ها ، شناخت وی‍ژگیهای شخصیتی، ایجاد قواعد رفتاری و شکل گیری الگوهای مراوده است (احمدی،1382).

    از آنجاییکه انتخاب همسر و انعقاد پیمان زناشویی هم نقطه ی عطفی در رشد و هم پیشرفتی  شخصی تلقی می شود و از آنجا که بی تردید یکی از مهمترین تصمیم های که در طول زندگی خود می گیریم انتخاب یک شریک زندگی است (برنشتاین و برنشتاین،2002؛ ترجمه سهرابی،1373) اهمیت مسئله ایجاب می کند  که در هنگام همسر گزینی، علاوه بر عوامل عینی  نظیر مذهب ، طبقه اجتماعی، نحوه لباس پوشیدن، سن، قیافه و سطح تحصیلات به عوامل زیر بنایی از جمله وی‍ژگیهای شخصیتی نیز توجه شود تا با انتخاب درست در سایه ی خشنودی و رضایت زناشویی از ازدواجی مناسب، محیطی سالم و سازنده فراهم شود که پایه و اساس نسل های آینده، پیشرفت جامعه، اعتلای فرهنگ و انتقال ارزش ها در آن  میسر گردد(دانش،1384).

    با توجه به اهمیت کارکرد متعادل خانواده و جلوگیری از متلاشی شدن آن، شناخت عوامل مرتبط با رضایت زناشویی که پایه استحکام بخش زندگی خانوادگی است، ضروری به نظر میرسد (ثنایی و همکاران،1389). شخصیت به صورت مستقیم و به عنوان عاملی تاثیرگذار بر فرایند ارتباطی زوج ها اثر میگذارد و بالطبع رضایت زناشویی زوج ها را نیز متاثر می سازد. شخصیت یک نفرانواع معین ومتفاوتی از واکنش ها را از طرف مقابل فرامی خواند که در کل بر رضایت آن ها مؤثر است (کاگلین[19] و همکاران، 2000). هیجانات دارای کیفیت بالایی هستند به این صورت که می توانند باعث واکنش مثبت و منفی در افراد شوند (گروس[20]،1998). بنابراین اگر رفتارهای شخصیتی بالاخص درون /برونگرایی و نحوه صحیح ابراز احساسات را جزو معیارهای اولیه انتخاب همسر قرار دهیم، بدون شک بسیاری از مشکلات رفتاری و مشکلات مشابه به خودی خود ازبین می رود.همچنین با ارتقا سطح رضامندی زناشویی از رضایت از زندگی، افراد جامعه با آرامش خاطر بیشتر به رشد و تعالی و خدمات اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی خواهند پرداخت و خانواده ها نیز از این پیشرفت سود خواهند برد (ثنایی و همکاران،1389).

     

    1-4-هدف های پژوهش:

    هدف اصلی:

    هدف کلی از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه ناگویی هیجانی و درون گرایی/برونگرایی با رضایت زناشویی می باشد.

    هدف های فرعی:

    1- بررسی رابطه ناگویی هیجانی با رضایت زناشویی.

    2-بررسی رابطه درون/برون گرایی زوجین با رضایت زناشویی.

    3- رابطه میان درون/برون گرایی و ناگویی.

     

    1-5-فرضیه های تحقیق:

    فرضیه اصلی پژوهش: تعامل درون/برون گرایی و ناگویی هیجانی با رضایت زناشویی رابطه دارد.

    فرضیه های فرعی پژوهش:

    1- میان درون/برون‌گرایی و رضایت زناشویی رابطه وجود دارد.

    2- میان ناگویی هیجانی و رضایت زناشویی رابطه وجود دارد.

    3- میان درون/برون‌گرایی و ناگویی هیجانی رابطه وجود دارد.

     

    1-6-متغیرهای پژوهش:

    متغیر مستقل(پیش بین): ناگویی هیجانی، درون گرایی/ برون گرایی.

    متغیر وابسته(ملاک): رضایتمندی زناشویی.

    متغیر کنترل: سن، میزان تحصیلات.

    1-7-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:

    تعریف مفهومی درون/برون گرایی:

    درون گرایی:ویژگی خُلقی است که با دیدگاه درونی ذهنی همراه بوده و فرد دورن گراآمادگی بیشتری برای خود داری و تسلط بر نفس از خود نشان می‌دهد. این افراد کمتر تمایل به حضور در جمع دارند و و بیشتر دقت خود را به مطالعه و فعالیت های ذهنی انفرادی می‌گذرانند(آیزنک[21]، 1947،به نقل از فیست و فیست،2002،ترجمه سیدمحمدی،1391).

    برون گرایی:ویژگی خُلقی است که با دیدگاه عینی و خارجی مشخص شده و با فعالیت عملی بالاتری همراه است، افراد برون‌گرا از آمادگی کمتری برای تسلط بر نفس خویش برخوردارند(آیزنک، 1947،به نقل از فیست و فیست،2002،ترجمه سیدمحمدی،1391).

    تعریف عملیاتی :

    منظور از درون/برون‌گرایی در این پژوهش نمره‌ای است که آزمودنی ها از پاسخ به 24 گویه ی مولفه ی درون/برونگرایی پرسشنامه شخصیتی آیزنک به‌دست می‌آورند،نمره خام آزمودنی ها از 0 تا 24 متغیر می باشد که پس از تبدیل به نمره درصدی،نسبت به 50 سنجیده می شوند که نمره ی بالای 50 معرف برون گرایی و نمره کمتر از 50 معرف درون گرایی است.

    تعریف مفهومی ناگویی هیجانی[22]:

    ناتوانی در پردازش شناختی اطلاعات هیجانی و تنظیم هیجانها ناگویی هیجانی نامیده می شود.(بگبی و تیلور[23]،1997، تیلور،2000 ، تیلور و بگبی ،2000 ، لین،آهرن،کوارتز  وکاستیاک[24]،1997؛ به نقل از بشارت،1386) ناگویی هیجانی سازه ای است چند وجهی متشکل از دشواری در شناسایی احساسات و تمایز بین احساسات و تهییج های بدنی مربوط به انگیختگی هیجانی ،دشواری در توصیف احساسات برای دیگران ،مدیریت تجسم محدود که برخسب فتو خیال پردازی ها مشخص می شود ،سبک شناختی(غیر تجسمی) ،عمل گرا و واقعیت مدار  یا تفکر عینی (تیلور و بگبی ،2000 ، سیفنوس[25]،2000؛ به نقل از بشارت، 1386).

     

     

    تعریف عملیاتی:

    منظور از ناگویی هیجانی نمره‌ای است که آزمودنی از پاسخ به مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو اخذ می‌کند و از 20 تا 100 متغیر است؛ نمره‌ی بالاتر به معنای ناگویی هیجانی بیشتر است. 

    تعریف مفهومی رضایت زناشویی:

    رضایت زناشویی ، ارزیابی کلی ذهنی فرد از رابطه زناشویی و میزان برآورده شدن نیازها ،خواسته ها و آرزوهای مشخص زوجی در این رابطه است(گلز[26]،1995).

    تعریف عملیاتی:

    منظور از میزان رضایتمندی زناشویی در این پژوهش امتیازی است که آزمودنی ها از طریق پاسخ به سوالات مندرج در پرسشنامه انریچ[27] به دست می آورند.نمره ی آزمودنی ها در این آزمون از 47 الی 235 متغیر است.

     

    [1]. Marital satisfaction

    [2]. Gelles

    [3]. Sifneos

    [4]. Kreitler

    [5] . Sanderson & Evanse

    [6] .persanality

    [7] . Coaghlin,Huslax,Houts

    [8] -Greef

    [9]-Alexy

    [10] -Timus

    [11] -Campos,Chiva,Moreau

    [12] -Krystal

    [13] -Stanley

    [14] -Yam

    [15] -Sanderson

    [16] -Breshtain

    [17] -Sapuington

    [18] .Gattman

    [19]. Coughlin

    3 -Grass

    [21] -Eysenk

    [22]-Alexithymia

    [23]- Bagby&Taylor

    [24]-Kaszniak

    [25] -Sitneos

    [26]-Gelles

    [27] .ENRICH

    the relationship between alexithymia and Intervention/extraversion with marital satisfaction

    The overall goal of this study was to investigate the relationship between alexithymia and intervention/extraversion with marital satisfaction. This type of correlation is research. The statistical population consists of all the students in this study married Bachelor and masters and PhD. degrees in 92-93 of the Islamic Azad University of Guilan province, which is at least 2 years of the common life is past. The subjects of this research included 396 people married student (198 female and  198 males for couples) were of the cluster sampling method was used randomized multistage. The research instruments were: 1-alexithimya  scale Toronto. 2-Marital satisfaction inventory anrich.3-ayzank personality questionnaire. For statistical analysis of survey data of test method of multiple regression analysis, Pearson and step-by-step method and test group dependencies, has been used. The results showed that Pearson between marital satisfaction within a positive relationship with intervention/ extraversion and there is a significant (214/0r=,000/0>p). While between marital satisfaction with alexithymia (-0/027 r=, p>0/05) And between the alexithymia  with intervention/extraversion (p> 0/05 r=, 0/066). A significant relationship was observed between marital satisfaction, average, high and low women intervention/ extraversion, there was no significant difference (p< 0/153t=, -1/467). But marital satisfaction among average men's up and down the intervention/Extraversion was a significant difference (p< 0/003t=, -3/276). In other words, between the average marital satisfaction lower and upper boundary on the two men inside, there is a significant difference intervention/extraversion.

    Keywords: Alexithymia, intervention/ extraversion, marital satisfaction

    .

  • فهرست:

     فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                   صفحه

    چکیده ‌ز

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1-1-مقدمه. 2

    1-2-بیان مساله. 3

    1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش... 4

    1-4-هدف های پژوهش... 6

    1-6-متغیرهای پژوهش... 6

    1-7-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 6

    فصل دوم:پیشینه پژوهش

    2-1-مقدمه. 8

    2-2-خانواده 10

    2-3-دیدگاههای نظری درباره ازدواج.. 11

    2-4-مقایسه دیدگاه های نظری درباره عوامل مخرب در ازدواج.. 13

    2-5-پیش بینی کننده های ازدواج موفق.. 14

    2-6-چالش های عمده زندگی.. 16

    2-7-رضایت زناشویی.. 17

    2-8-تنوع نقش ها در ارتباطات زناشویی.. 18

    2-9-زمینه های اصلی رضایت زناشویی.. 20

    2-10-عوامل مؤثر در رضایت زناشویی.. 21

    2-11-تعریف شخصیت... 32

    2-12-دیدگاههایی درباره شخصیت... 34

    2-13-اصول و مفاهیم نظریه آیزنک... 39

    2-14-ناتوانی هیجانی.. 44

    2-15-تفاوتهای جنسیتی و آلکسیتیمیا 48

    2-16-پیشینه تحقیق.. 49

    فصل سوم: روش شناسی

    3-1- مقدمه. 55

    3-2- روش پژوهش... 57

    3-3- جامعه آماری.. 57

    3-4- نمونه و روش نمونه گیری.. 57

    3-5- ابزارهای اندازه گیری.. 58

    3-6-تجزیه و تحلیل اطلاعات... 60

    فصل چهارم: یافته های پژوهش

    4-1-مقدمه. 61

    4-2-تحلیل داده ها 62

    4-3-یافته های استنباطی.. 67

    فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری

    5-1-مقدمه. 73

    5-2-بحث و نتیجه گیری.. 74

    5-3- محدودیت های پژوهش... 81

    5 -4-پیشنهادهای پژوهشی.. 81

    5-5-پیشنهادات کاربردی.. 81

    منابع. 83

    پیوست ...................................................................................................................... 99


    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                   صفحه

    جدول 4-1 میانگین و انحراف معیار آزمودنیها بر اساس سن.. 62

    جدول 4-2 وضعیت تحصیلی آزمودنیها 62

    جدول 4-3 وضعیت شغلی آزمودنیها 63

    جدول 4-4 مدت ازدواج آزمودنیها 63

    جدول 4-5 رشته تحصیلی آزمودنیها 64

    جدول 4-6 وضعیت معدل آزمودنیها 65

    جدول 4- 7 تعداد فرزندان آزمودنی ها 65

    جدول 4-8 نتایج آزمون کالموگروف – اسمیرنوف برای طبیعی بودن توزیع دادهها در بین زنها، مردها و کل نمونه پژوهش.... 66

    جدول 4-9 میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش در کل آزمودنی ها 67

    جدول 4-10 نتایج ضریب همبستگی پیرسون تعامل درون/ برونگرایی و ناگویی هیجانی با رضایت زناشویی   67

    جدول4-11 ضرایب رگرسیونی بین درون/ برونگرایی و ناگویی هیجانی با رضایت زناشویی.. 68

    جدول 4-12 نتایج واریانس رضایت زناشویی از روی متغیر پیش بین: درون/ برونگرایی.. 68

    جدول4-13 برآورد ضرایب رگرسیونی پیشبینی رضایت زناشویی.. 69

    جدول 4-14 نتایج ضریب همبستگی پیرسون رابطه درون/ برون‌گرایی و رضایت زناشویی.. 70

    جدول 4-15 نتایج ضریب همبستگی پیرسون رابطه ناگویی هیجانی و رضایت زناشویی.. 70

    جدول 4-16 نتایج ضریب همبستگی پیرسون رابطه درون/ برون‌گرایی و ناگویی هیجانی.. 71

    جدول 4-17 نتایج آزمون t گروههای وابسته  جهت مقایسه میانگین رضایت زناشویی زنان درکرانه بالا و پایین درون/برونگرایی.. 71

    جدول 4-18 نتایج آزمون t گروههای وابسته جهت مقایسه میانگین رضایت زناشویی مردان درکرانه بالا و پایین درون/برونگرایی.. 72

    منابع

    - اخوت،و.ا و دانشمند،ل(1357). ارزشیابی شخصیت. انتشارات دانشگاه تهران.

    - ازخوش، م (1387). کاربرد آزمون های روانی تشخیص بالینی.تهران: نشر روان

    - برنشتاین، ف. اچ(2002). شناخت و درمان اختلاف های زناشویی. ترجمه سهرابی(1373). موسسه خدمات فرهنگی رسا.

    - احمدی،خ (1382)،بررسی عوامل موثر بر سازگاری زوجین و مقایسه دو روش مداخله ای تغییر شیوه     

       زندگی و حل مشکلات زندگی در کاهش ناسازگاری زناشویی،پایان نامه دکتری،دانشگاه علامه طباطبایی.

    - دانش،ع(1384).تاثیر همانندی/تضاد در ویژگیهای شخصیتی درونگرایی و برونگرایی بر رضایت زناشویی.دانشور رفتار،دوماهنامه علمی/پژوهشی دانشگاه شاهد،12(10)،67-57.

    - گلمن، د(1995) .هوش هیجانی. ترجمه پارسا(1387). تهران: انتشارات رشد.

    - بشارت، م.ع و گنجی،پ (1391). نقش تعدیل کننده های سبک هلی دلبستگی در رابطه بین ناگویی هیجانی و رضایت زناشویی. مجله اصول بهداشت روانی، 14، 35-224.

    - بشارت، م.ع(1386). ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، 10،145-129.

    - بشارت، م.ع؛حدادی،پ؛رستمی،ر و صرامی فروشان،ز (1390).بررسی آسیب های عصب شناختی در بیماران مبتلا به ناگویی هیجانی، روانشناسی معاصر،6(1)،3-12.

    - رجائی، ع(1392). رابطه شادکامی با هوش معنوی و رضایت زناشویی در کارکنان فولاد. پژوهشنامه تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، 22، 19-1.

    - رستمی (1380)، بررسی رابطه خودکارآمدی ، پذیرش خود با ناگویی هیجانی در بین دانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه آزاد واحد اراک.

    - ساپینگتون،ا.ا(1999). بهداشت روانی. ترجمه حسین شاه برواتی،(1382). تهران: انتشارات روان.

    - شاکریان،ع؛ نظری،ن ؛ ابراهیمی،ح؛ فاطمی،ع و دانایی،س(1391). ارتباط شباهت و تضاد در ویژگی های شخصیتی با سازگاری زناشویی. مجله علوم رفتاری، 6،245-251.

    - عطاری،ی.ع( 1385).بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و عوامل فردی- خانوادگی با رضایت زناشویی در کارکنان اداره های دولتی شهر اهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران،13(3)، 86-95

    - کاپلان، اچ؛ سادوک، و. (2008). خلاصه روانپژشکی علوم رفتاری/ روانپژشکی بالینی، ترجمه پورافکاری،(1386)،  تبریز: شهرآب.

    - معلمی، ص؛ رقیبی، م و سالاری درگی، ز(1390). مقایسه ی هوش معنوی و سلامت روان در افراد معتاد و غیرمعتاد. مجله ی علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،ویژه نامه همایش رفتارهای پرخطر، 18(3)،24-235.

    -اتکینسون،ر.ا؛ اتکینسون،ر.سی؛اسمیت، ا.ای؛ بم،د.ج و هوکسما،س(2009). زمینه روانشناسی هیلگارد. ترجمه براهنی و همکاران (1385) .تهران، انتشارات رشد.

    -اسدی بیگی، ز و سپاه منصور، م(1390). رابطه سبک های عشق و رضایت زناشویی در زنان خانه دار متاهل 45-30 ساله شهر تهران. چکیده مقالات دومین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران. تهران: دانشگاه شهید بهشت،41،224-235.

    -اسمعلی کورانه، ا (1390) مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای مقابله ای مجرمین و افرادبهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه تبریز.

    -اعتمادی.، ع.؛نوابی نژاد، ش؛احمدی،س.ا و فرزاد، و.ا (1390). بررسی اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری  بر صمیمیت زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاور در شهر اصفهان. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات روانشناختی،2، 69-88.

         -بک، آ.تی (1994). عشق هرگز کافی نیست. ترجمه: مهدی قرچه داغی (1382)، تهران: نشر پیکان.

    -بلانچ، س (1985). نظریه­های روان درمانی. ترجمه مهدی قراچه داغی (1380)، تهران: انتشارات رشد.

    -پروین،ج (1989) .روشهای ارزیابی شخصیت، ترجمه جوادی،(1381). انتشارات نسل نو اندیش.

    -ثنایی­ذاکر، باقر (1375). ازدواج، انگیزه­ها، پرتگاهها و سلامت آن، مجله پژوهشی تربیتی، جلد 3 و4.

    -ثنایی­ذاکر، ب؛ علاقبند، ش؛ فلاحتی، ش وهومن، ح(1389). مقیاس سنجش خانواده و ازدواج. تهران: انتشارات رشد.

    دلاور،ع (1389).احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی.ناشر:رشد.

    -خلعتبری،ج (1385).آمار و روش تحقیق.نشر:پردازشگران.

    -دو مینیان، ف (1972). رابطه مؤثر. ترجمه قرچه داغی (1370)، تهران: انتشارات شباهنگ.

    -راس،ا (1992).روانشناسی شخصیت(نظریه ها و فرآیندها) ترجمه جمالفر (1382). تهران: موسسه نشرروان.

    -رجائی، ع؛ بیاضی، م. ح؛ حبیبی پور، ح(1391). بررسی رابطه معنویت با رضایت زناشویی و شادکامی در بین زوجین. فصلنامه روان شناسان ایرانی. 4(2)، 78-89.

    -ساروخانی، باقر(1380)،  مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده، تهران، انتشارات سروش.

    -ستوده،ه.ا؛میرزایی،ب و پازند،ا (1391)روانشناسی جنایی،تهران،انتشارات آوای نور.

    - ویرجینیا .س(1987). آدم سازی. ترجمه: بهروز بیرشک(1390). چاپ ششم، تهران: انتشارات رشد.

    -سلیمانیان، ع.ا(1390)، بررسی رابطه بین افکار غیر منطقی و رضایت زناشویی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.

    -سیاسی، ع.ا (1388). نظریه های شخصیت یا مکاتب روانشناسی. ناشر:دانشگاه تهران.

    -شاملو ، س(1380). آسیب شناسی روانی، انتشارات رشد.

    -شعاری­نژاد ، ع.ا (1354). روان­شناسی رشد. تهران ، انتشارات اطلاعات.

    -شولتز.د وشولتز.س.ا(2005). نظریه های شخصیت. ترجمه سیدمحمدی(1391).تهران،نشرویرایش.

    -صادقی، ب (1384).بررسی عواملی که منجر به اختلاف خانوادگی و طلاق می شود. اصلاح وتربیت،31(4)،26-30.

    -فقیرپور، م (1384). مهارتهای اجتماعی و سازگاری زناشویی.نشر: سازمان بهزیستی گیلان.

    -فیست،ج؛ فیست،گ.جی(2002).نظریه های شخصیت.ترجمه سید محمدی(1391).نشر روان.

    -قلیلی، ز؛ احمدی، س.ا و فاتحی زاده،م(1391). اثر بخشی آموزش شیوه حل مسئله بر کاهش تعارضات زناشویی. فصلنامه روانشناسی کاربردی.3(1) 344-331.

    -قلی زاده، ز؛برزگری ل؛غریبی، ح و باباپور خیرالدین،ج (1389).بررسی رابطه پنح عامل شخصیتیNEO-FFI  با رضایت زناشویی،دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد،17،43،57-66.

    -کرباسیان، م؛ وکیلیان، م(1378)، مسایل نوجوانان و جوانان، تهران: انتشارات پیام نور.

    -کجباف ،م.ب ؛نشاط دوست،ح.ط و خالوییی،ق(1384).بررسی رابطه بین هیجان خواهی و میزان رضایت زناشویی.دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشکاه شاهد.سال دوازدهم.شماره10،69-78.

    -کریمی،ی(1390)روانشناسی شخصیت. تهران: موسسه نشر ویرایش.

    -کی نیا،م (1390).روانشناسی جنایی،جلداول. تهران: انتشارات رشد.

    کیقبادی،ر(1380) .بررسی رابطه آلکسیتیمیا و سبک های دلبستگی با ارزشهای اخلاقی نوجوانان 13-15. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی . تهران.

    -گروسی، م.ت(1380). بررسی تأثیر صفات شخصیتی و عوامل خانوادگی بر رضایتمندی زناشویی زوجهای شهر دامغان. نخستین کنگره آسیب­شناسی خانواده در ایران،3،27-36.

    -مای لی ،  ص (1380)، بررسی رابطه ویژگی های شخصیت با فرزند پروری و رضایت از زندگی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه کرمان.

    -مصلحتی، ح (1379). ازدواج و ازدواج درمانی. چاپ اوّل، تهران: نشر البرز.

    -منصور، م (1384). روانشناسی ژنتیک، انتشارات سمت.

    -موسوی،ا.ا (1393). بررسی میزان رضایت زنان تحصیل کرده از زندگی زناشویی. طرح تحقیقی دفتر مطالعات و برنامه­ریزی فرهنگی واجتماعی ریاست جمهوری.

    -میر محمد صادقی، ع (1384). سازگاری زناشویی با عوامل شخصیت و سبکهای مقابله­ای در فرزندان شاهد. مجله روانشناسی، 6 (3)،.23-30.

    -نظری، ع.م(1389)، مبانی زوج درمانی و خانواده درمانی، تهران : نشر علم .

    -نوابی نژاد، ش و محبی کیا، ر (1390)، تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی با رویکرد شناختی رفتاری بر سازگاری زناشویی زنان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    -وینچ، ج. سی (1984). نظریه های روان درمانی. ترجمه: قرچه داغی (1380)، تهران: انتشارات رشد.

    -هاشمی،ت؛خلیل زاده بهروزیان،س و ماشینچی عباسی،ن (1391). جنسیت، ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در دانشجویان. دوفصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، 1، 6-13.

    -یاربخت، ش(1392)، راهنمایل مسائل جنسی و زناشویی، تهران : نشر پوریا.

    -یونسی، س.ج(1388)، مدیریت روابط زناشویی:آسیب ها و راه حل ها در روابط زناشویی، تهران: نشر قطره.

     

     

    منابع لاتین

     

    -Adam.H & Gingras, M. (1982). Marriage And The Spiritual Realm: The Roles Of Proximal And Distal Religious Constructs In Marital Functioning. Journal Of Family Psychology, 13, 321-338.

    -Amiri,M.Farhoodi,F.Abdolvand.N.Rezaie ,A.(2014). A study of the relationship between Big-five personality traits and communication styles with marital satisfaction of married students majoring in public universities of Tehran,procedia-social and behavioral sciences,30,635-639.

    -Ahmadi , Sh. Hossenin Tabar , H. (2010). A Systematic Review Of Life Skill Programs For Youth With Physical Disabilities. Journal Of Adolescent Health 41, 323-332.  

    -Ball, A. (2008). The Relationship Between Emotional Arousal And Irrational Thoughts With Positive Thinking Between Student , Journal  Psychology Of Religion News Letter, 36 (9 ), 899-913.

    -Besharat MA. [An investigation of the relationship between attachment styles and marital problems in infertile couples]. Psychoterapical novelties 2001; 17-18: 55-66. (Persian)

    -Besharat.M.A.(2007)-reliabigity and factorial validity of farsi version of the Toronto Alexithymia scale with a sample of Iranian students.psyehological Reports,101(1):209-220.

    -Bernbaum,H,Raghavan,C& Le,Huynh_N (2002) Cultural And Alexithima: Mean Levels,Correleats And The Role Of Parental Scoailatizatin Of Emation1,2.Emation Journal Of Psychology ,2(4):341-360.

    -Caperman,Luckes.(2014).Enhancing  Marital  Intimacy  Through  Psycho   Education.     The  Pairs  Program  The  Family   Journal, Vol  Experimental Psychiatry, 41 (4 ), 373-380.

    -Cook  , J.H. (2000). Attributions And Marital Satisfaction: The Mediated Effects Of Self –Disclosure, Journal Of Family And Consumer Sciences, 97, 1, 22-26.

    -Campos, A.; Chiva, M. & Moreau, M. (2000). Alexithymia and mental imagery.  Pers  Indiv Differ, 29,787-791.

    -Cordova,J.V.,Gaee,C.B.,And Warren ,L.Z.(2013).Emotional Skillfulness In Marriage :Intimacy As A Mediator Of The Relationship Between Emotional Skillfulness And Marital Satisfaction.Journal Of Social And Clinical Psychology 24(2):218_238.

    -Coughlin,j.p.,Hustan,T.d.,&Houts,R.N.(2000) How does personality matter in marriage.An examination of trait anxiety,interpersonal negativity,and social psychology,vol,78,326-336.

    -Davis , M.H., & Franzoi , S.L. (1986). Adolescent loneliness, self- disclosure , and private self- consciousness: A longitudinal investigation. Journal of  Personality and Social Psychology , 51, 595-608.

    -Down,M.(2003). The Reliability and Validity of Hans Eysenck's EPI Test. http://www.123HelpMe.com/view.asp?id=121860.

    -Dione.  L.(1996). Trends In Opiate-Related Deaths In The United Kingdom And Australia, 1985–1995. Drug And Alcohol Dependence, 57(3):247-254.

    -Eysenk, M.W., Tallis, F. (1981). A questionnaive for the measurementof non- pathological worry. Personality and Individual Differences, 13 , 161-680.

    -Ellis, A. (1986). Retional – emotive couples therapy. New York: Porgamon Press.

    -Feen.  S (2012). The Longitudinal Assocation Between Attributions And Marital Satisfaction. Journal Of Family Psychology, 14, 276-285.

    -Gadinoj.T & Herbert, C. A. (2012). Medical And Psychology Students` Self-Assessed Communication Skills: Apilot Study. Patient Education And C0unseling. 3707:1-6.

    -Guttman H, Laporte L. Alexithymia, empathy, and psychological symptoms in a family context. Compr Psychiatry(1976); 43: 448-55.

    -Gelles RJ(1995).cotemprory familes Asociological view Thousand Oaks:sage;43-72.

    -Geraham, F.G . kelani. m(2006). Computer Self-Efficacy And Anxiety Scales For An Internet Sample: Testing Measurement Equivalence Of Existing Measures And Development Of New Scales. Computers In Human Behavior, 20, 1–15.

    -Coughlin,k Huslax,r. Houts. j(2000) Counseling And Therapy For Couples. Brooks/Cole Publishing Company: USA.

    -Grass,j.j.(1998).The emerging field of emotion regulation:An integrative review .Review of General Psychology.2.271-299.

    -Greeff, A.P.(2000).charactristics of families that function well. Journal of family issues,21,948-962.

    -Geraham, F.G (2010). Computer Self-Efficacy And Anxiety Scales For An Internet Sample: Testing Measurement Equivalence Of Existing Measures And Development Of New Scales. Computers In Human Behavior, 20, 1–15.

    -Guttman H, Laporte L. Alexithymia, empathy, and psychological symptoms in a family context. Compr Psychiatry(1976); 43: 448-55.

    -Hampson , J.L.(1985).Parent –Child interactions. and anxiety disorders: on observational study. Behaviour Research and therapy,39(12) , 1411 -1427.

    - Hikman , G. T & Chapman, B. C. (2012) Logotherapy-Enhanced REBT: An Integration Of Discovery And Reason. University Of North Texas.

    -Juhani, T .L(2010). Medical And Psychology Students` Self-Assessed Communication Skills & Alexithymia: Apilot Study. Patient Education And Counseling. 3707:1-6.

    -Karny, M., & Bradbury, T. N.(1995). Marital Satisfaction In Imate Relation Ship. Journal Of Marital And Family Therapy, 63(2), 504-513.

    -Kread, D.J. Karademas,C (2010). The Relationship Of Alexithymia  well-being And happiness in martial student  on university  of  ohayou . journal of psychology . 45-59

    -Kokkonen,Pirkko:Karvonen,Jt.Veijola,J:Laksy,K:Jokeleanin,J: Jarvelin,Mr & Joukamaa(2001) Prevalence And Sociodemographice Correlate Of Alextima In A Population Sample Of Young Adult Compressive Psychiatry,42(5):471-476.

    -Kafsisos, M. T. (2001). Stabilitin Components And Predictors Of Subtective Well – Bing (Swb): Implications For Swb Structure. Advances In Quality Of Life Theory And Research, 13-30.

    -Kreitler, S. (2002). The psychosemantic approach to alexithymia. Personality and Individual Differences, 33: 393-407.

    -Krystal,H(1979).Alexithymia And Psychotherapy. Amircan  Journal Of Psychotherapy,33(1).17-31.

    -Lulass, R, S. (1989). Alexithymia And Interpersonal Problems. Journal Of Clinical Psychology, 63 (1), 109-117.

    -Lyubomirsky, S., & Dickerhoof, R. (2005). A Construal Approach To Increasing Happiness. In J. Tangney & J. E. Maddux (Eds.), Social Psychological Foundations Of Clinical Psychology. New York: Guilford Press.

    - Mohammadzadeh Ebrahimi, A., Borgali, A.(2012). The Relationship Between Similarity Base On Personality Dimensions Of Couples And Marital Satisfication. J Science Psychology. 3.55-71.(Persian)

    -Msauda, M. (2003). Meta-Analysis Of Love Scales: Do Various Measure The Some Psychological Construct? Japanese Psychological Reserch, 45(1),25-37.

    -Olson .M.A.(2010).Faciliting Self-Esteem And Social Supports In A Family Life Skills Program Journal Of Woman, Social Work.15(2)11-211.

    -Parker,J,D.A.Taylor .G.J& Bagby,R M2001)) Alextima Relationship With Ego Defense And Coping Style.Comprehnsive Psychiatry,39(2):91-98.

    -Patreson .M (2012) Subjective Well – Being: Three Decades Of Progress. Psychological Bulletin, 125 , 276-302.

    -Paisley.A.C.(2003). Eysenk personality inventory(EPI).Retriered from the world   web.HHP://www.socsci.paisley.ac.uk/ee/IDLEE4/SIDO10.htm.

    -Pozae ,J.s.(2007).Social Phobia and Presistence of Conduct Problems. Journal of child Psychology and PSychiat, Y, And Allied Disciplines, 41,657- 665. doi: 10,1111/1469-7610,00652 Retriered from the world wide .

    -Sanderson CA, Evans SM.(2001). Seeing one’s partner through intimacy-colored glasses: An examination of the process underlying the intimacy goals-relationship satisfaction link. Pers Soc Psychol Bull, 32(2), 110-116.

    -Sifneos, P. E. (2000). Alexithymia, clinical issues, politics and crime. Psychotherapy and Psychosomatics, 69(3): 113-116.

    -Story , P.S.,& & Bradbury, T. N.(2004). Marital adjustment and spase orientation. The Journal of social psychology, 132,5-9.

    -Shutte,Nicola,S,Malouff,J M.Hall,Leana L,Haggetry.Donald ,G. Cooper,J. (1998) Development And Validation Of Measure Of Emotional Intelligence.Journal Of Personality And Individual Diffrense,25:167-177.

    - Soini ,Lsukhodolsky,A.G(2009)A Global Projection Of Swb, , Journal Of Social Psycohlogy,57,201-212.

    -Schwarzer, K. S. Fuchs (2012). The Effects Of Leader And Follower Emotional Intelligence On Performance And Attitude: An Exploratory Study. The Leadership Quarterly, 13 (3), 243-274.

    -Stanley SM, Markman HJ, Whitton SW. Communication, conflict, and commitment: Insights on the foundations of relationship success from a national survey. Fam Process (2002); 41: 659-75

    -Vanrad,M & Gundel,H(2004) Development Of Alexithymia Consept.Abstarcat/Journal Of Psychometric Reaserch,56:581-673

    -Volf Rad,M & Gundel,H(1977) Development Of Alexithymia Consept. Abstarcat/Journal Of Psychometric Reaserch,56:581-673.

    - Wood , M.(1996) Interpersonal And    Psychological  Correlates  Of  Marital  Dissatisfaction  In  Late   Life. Clinical Psychology  Revieww. 2010, 19: Issue  3: 359- 378.

    -Yum Y, Canary DJ. Maintaining relationships in Korea and the United States: Features of Korean culture that affect relational maintenance beliefs and behaviors. In: Canary DJ, Dainton M. (editors). Maintaining relationships through communication: Relational, contextual, and cultural va..M (1981). Marital Distress And Dsm–Iv Psychiatric Disorders In A Population-Basednational Survey. Journal Of Abnormal Psychology. 116(3), 638–643.


موضوع پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, نمونه پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, جستجوی پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, فایل Word پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, دانلود پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, فایل PDF پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, مقاله در مورد پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, پروژه در مورد پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, پروژه درباره پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه ناگویی هیجانی و درون برون گرایی با رضایت زناشویی

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد جهت گیری مذهبی و هوش هیجانی با رضایتمندی زندگی زناشویی انجام شد. در این تحقیق 302 نفر از فرهنگیان متأهل زن و مرد با میانگین سنی 40سال و انحراف استاندارد 73/5و مدت ازدواج با میانگین 66/15 و انحراف استاندارد 29/4 که 9/58 درصد آن را زنان فرهنگی تشکیل می دادند و سطح ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی(M.A) گرایش:عمومی چکیده: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره­های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی در دانشجویان بود. به این منظور با روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 364 نفر (تعداد 166 دختر و 198 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند. طرح این پژوهش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی(عمومی) چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی جهت گیری مذهبی با تعارضات زناشویی و الگوهای ارتباطی در بین زوجین در شهر بندرعباس در سال 1392 انجام گردید. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه زوجین شهر بندرعباس است. نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 300 نفر محاسبه ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روان­شناسی عمومی چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های ابراز هیجان و سبک اسناد کنترل در خشونت های خانگی علیه زنان با نقش کلیشه های جنسیتی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان مراجعه کننده به پزشکی قانونی استان البرز در شهر کرج در بهار1393 که علت مراجعه شان ضرب و شتم از سوی شوهر بود، که از این تعداد به 100 نفر پرسشنامه داده شد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) سبکهای عشق ورزی و ویژگیهای شخصیت با کیفیت زندگی چکیده: تحقیق حاضر به بررسی رابطه ساده و چندگانه بین سبکهای عشق ورزی و ویژگیهای شخصیت با کیفیت زندگی می پردازد. از این رو هدف پژوهش حاضر نیز بررسی رابطه سبکهای عشق ورزی و ویژگیهای شخصیت با کیفیت زندگی زوجین ناسازگار شهر رفسنجان بود. نمونه آماری این پژوهش تعداد 61 نفر از زوجین ناسازگار ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی چکیده شواهد تحقیقی نشان می دهد که باورهای فراشناخت در تمام جنبه های روان شناختی زندگی بشر تأثیرات بسزایی دارد . سازگاری فردی-اجتماعی و شادکامی دو تا از جنبه های مهم زندگی نوجوانان است که می تواند تاثیر مستقیم از باورهای فراشناختی آنان داشته باشد . بدین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سازگاری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی عمومی (M.A) چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه نیمرخ روانی والدین با و بدون کودک عقب مانده ی ذهنی براساس پرسشنامه چند محوری میلون صورت گرفت. این تحقیق توصیفی از نوع علٌی- مقایسه ای است. 50 نفر از والدین کودکان عقب مانده ذهنی مدارس استثنایی تبریز به صورت در دسترس انتخاب و با 50 نفر از والدین دانش آموزان غیر بالینی از نظر سن، ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی چکیده تحقیق حاضر به بررسی «تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مدیران بر ویژگی‌­های کارآفرینی آنها در شرکت‌های بیمه» پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکت بیمه البرز است. حجم نمونه که بوسیله فرمول کوکران برآورد شد، خطای 5% برابر با 168 نفر است. این تحقیق از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات غیر آزمایشی و مشخصاً «پیمایشی» ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده است. به منظور دسترسی به هدف فوق از ببن کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد که عبارت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش :"منابع انسانی" چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی با تعهد سازمانی و رضایت­شغلی کارکنان استانداری اصفهان بوده است. جامعه آماری عبارت است ازکارکنان رسمی سازمان که نظرات 254 نفر از آنها به طور نمونه مورد بررسی قرار گرفت. داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه ساختاریافته، به کمک نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل ...

ثبت سفارش