پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی

word 635 KB 30278 129
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۱,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۷,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشددر رشته روانشناسی (M.A)

    گرایش : بالینی 

    چکیده

       هدف:هدف این پژوهش رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی می باشد.

       روش:روش این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مرد و زن(تعداد 240 نفر)است که در دوره اول متوسطه مشغول خدمت هستند. نمونه­ی آماری این پژوهش تعداد 148 معلم زن و مرد است که با استفاده از شیوه نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب و توسط پرسشنامه­های هوش هیجانی، باورهای غیرمنطقی و سلامت روان بررسی شدند.داده­ها با استفاده از شیوه­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد)و شیوه­های آماراستنباطی(ماتریس همبستگی پیرسون و t مستقل) تجزیه و تحلیل شدند.

        یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین نمره کل سلامت و باور های غیر منطقی (تمایل به ارزش، واکنش نسبت به ناکامی، و کمال گرایی) رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین مشخص شد که بین هوش هیجانی و سلامت روان رابطه معنی داری وجود ندارد و نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین معلمان زن و مرد در باور های غیر منطقی انتظار بالا از خود، واکنش نسبت به ناکامی، بی مسئولیتی هیجانی، نگرانی زیاد توام با اضطراب و درماندگی نسبت به تغییر(ناامیدی) تفاوت معنی داری وجود دارد و مقایسه میانگین ها حاکی از بالاتر بودن میزان این باور های غیر منطقی در معلمان زن بود. همچنین مشخص شد که بین معلمان زن و مرد در میزان نمره کل هوش هیجانی تفاوت معنی داری وجود دارد و بین دو گروه معلمان زن و مرد در نمره سلامت روان تفاوت معنی داری به دست نیامد.

    نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که برخورداری از سلامت روان در معلمان مورد بررسی با نوع باور های غیر منطقی و هوش هیجانی در آنان رابطه دارد. از این رو کمک به معلمان برای تغییر در باور های غیر منطقی خود، و پرورش هوش هیجانی در آنان که هدایت گران نسل آینده ما می باشند می تواند سلامت روان را در آن ها پیش بینی و در نهایت بر سلامت دانش آموزان نیز اثربخش باشد.

    کلیدواژه­ها: باور های غیر منطقی،  هوش هیجانی، سلامت روان، معلمان

     مقدمه

    عصر حاضر که دوران رشد سریع توسعه و پیشرفت روزافزون تکنولوژی است، بیش از هر چیز مدیون تلاش­های آموزش و پرورش نو از رنسانس تاکنون می­باشد.از این­رو، همه ملت­ها با هر نظام سیاسی و اجتماعی نسبت به این نهاد مهم توجه بسیار محسوسی نموده، و به آن به دیده یک نهاد تولید کننده می­نگرند که هزینه­های مصرف شده در آن­ از بازده­های به بارآورده (نیروی انسانی رشد یافته و پیشرفت علم و تکنولوژی) بسیار ناچیزتر است (آتش افروز، 1386).

    از جمله مسائلی که می­تواند در سطح نظام آموزش و پرورش مورد بررسی توجه قرار گیرد سلامت روان معلمان است، در جهان امروز سلامت روانی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در عصری زندگی می­کنیم که به موازات پیشرفت­های تکنولوژیکی، صنعتی و اقتصادی و اجتماعی، نابسامانی­های روانی روز به روز در حال گسترش است و بسیاری از افراد، از ناراحتی­ها و نابسامانی­ها، به شدت رنج می­برند و نه تنها خود در عذاب هستند، بلکه خانواده و جامعه را نیز دچار عذاب می­کنند(لشکری،1381). امروزه سلامت روانی عمیقا مورد توجه روانپزشکان، روانشناسان و سایر اندیشمندان علوم رفتاری و اجتماعی قرار گرفته است. سلامت روانی دانش یا هنری است که به افراد کمک می­کند تا با ایجاد روش­های صحیح روانی و عاطفی بتوانند با محیط خوب سازگار شده و راه حل­های مطلوب تری را برای حل مشکلات­شان انتخاب نمایند. چرا که اگر فشار­های روانی مدام فرد را تهدید کند، دیگر نمی­تواند انسان بانشاط، نیرومند و توانایی پرورش داد تا قادر به انجام مسئولیت­های خود باشد. بدون شک اگر مدیریت و متولیان تامین بهداشت روانی جوامع بتوانند شیوه­های عملی، اثر بخش و کار آمد عوامل تنش­زای روحی و روانی را کنترل و یا کاهش دهند، قادر خواهند بود جلوی بسیاری از آسیب­های خانوادگی و اجتماعی و نیز عواقب ناخوشایند دیگری را بگیرند که حاصل تنزل بهداشت روانی است(طیبی،1384). امروزه توجه روان درمانگران به سمت تاثیر باورها در ایجاد انواع مشکلات روانی جلب شده است(کارتیر، گرینول و پرندرگاست[1]، 2008). مثلا الیس معتقد است مردم به طور بی­نظیری عقلانی و غیرعقلانی هستند و مشکلات آن­ها بیشتر برآمده از ادراک تحریف شده و باورهای غیرمنطقی است و روش غلبه بر مشکلات آن ها همانا از طریق بهبود تفکر و دریافت های ادراکی آن ها است. الیس معتقد است که رفتار می تواند شناخت و هیجان انسان را تغییر دهد و شناخت نیز می تواند رفتار و هیجان را تحت تاثیر قرار دهد(لم و گال[2]، 2004). نوع نگرش افراد نسبت به خود و محیط پیرامون در ایجاد و افزایش ادراکاتش مؤثر است. افرادی که باور­های سالم و کارآمد دارند و از تدابیر مقابله­ای سازگارانه و موفق بهره می­برند و دارای ارتباط بین فردی سالم، رضایت از زندگی و احساس آرامش هستند(ولز[3]، 2009). بک بیان می کند که افکار، تجسمات و تکانه های مزاحم زمانی به آشفتگی می انجامند که برای فرد مهم باشند و با افکار خودآیند منفی مرتبط شوند. یافته های پژوهشی نشان داده است که نگرش های منفی و ناکارآمد با پاره ای از اختلال­های روانشناختی از جمله اختلال وسواس، اختلال خود بیمارپنداری و اختلال افسردگی در ارتباط است(سالکوسکیس، رو، گلدهیل، موریسون، فورستر و همکاران[4]، 2000). هوش هیجانی از مجموعه ای از مهارت ها، توانایی ها و تسهیل کننده های گوناگونی ساخته شده است که بیشتر آنها را می توان از طریق یادگیری در دیگران ایجاد کرد یا پرورش داد(کیمیایی و همکاران، 1391).

    هوش هیجانی نماینده توانایی­های شخص ، ارزشیابی و بیان هیجان به نحو صحیح و سازگارانه می باشد، همچنین شامل توانایی درک هیجان و آگاهی از هیجان ها و توانایی دستیابی به احساسات و یا ایجاد آنها جهت تسهیل فعالیت­های شناختی و عمل سازگارانه و توانایی تنظیم هیجانها در دستیابی به احساسات و یا ایجاد آنها جهت تسهیل فعالیتهای شناختی و عمل سازگارانه و توانایی تنظیم هیجان ها در شخص ودیگران می باشد(اکبرزاده، 1383).

    1-2- بیان مسئله

    معلمان به علت فعالیت­های شدید و مشکلاتی که در مدرسه با مدیر، والدین و همکاران پیدا می کنند و نیز به خاطر زحمت های فراوانی که در مدرسه برای کنترل رفتارهای نابهنجار دانش آموزان صرف می کنند، دائماً در اضطراب و تنش به سر می برند، مگر با روشهای علمی و مؤثر مقابله ای بتوانند فشارهای ناشی از محیط مدرسه را تحت کنترل درآورند. افزون بر این، مشکلات محیط اجتماع و تأمین مایحتاج زندگی نیز اضطراب و افسردگی معلمان را دوچندان کرده است (شیرکول،1384). سلامت، نیاز اساسی انسان است که فرد پیوسته در جهت رسیدن به آن تلاش می کند(کیلر[5]، 1984). سلامتی سرچشمه زندگی است نه وسیله ای برای آن، سلامتی مفهومی کاربردی دارد که افزون بر توانایی جسمانی افراد بر جنبه روانی و اجتماعی آنان نیز تاثیر می گذارد (شفیلد[6]، 1998). سلامت عمومی  عبارت است از رفاه کامل جسمی ، روانی و اجتماعی فر د ,که بین این سه جنبه تأثیرمتقابل و پویا وجود دارد. بنابراین, سلامت روان به عنوان یکی از ملاک های تعیین کننده سلامت عمومی افراد درنظر گرفته می شود؛ که مفهوم آن عبارت است از احساس خوب بودن و اطمینان از کارآمدی خود،اتکاء به خود ، ظرفیت رقابت ، تعلق بین نسلی و خود شکوفایی توانایی های بالقوه فکری، هیجا نی وغیره(گزارش جهانی سلامت ، ۲۰۰۱ ). سلامت روانی یکی از مهمترین عوامل موثر در ارتقاء و تکامل انسان ها محسوب می شود. هدف سلامت روان، پیشگیری از وقوع ناراحتی ها و حفظ سلامت روانی به منظور ایجاد یک محیط فردی و اجتماعی سالم و مناسب و همچنین درمان اختلال های روانی و پیشگیری از مزمن شدن بیماری در افراد است. سازمان بهداشت جهانی[7] در سال 1946 ، سلامتی را چنین تعریف کرده است: حالت رفاه کامل جسمی ، روانی و اجتماعی و نه فقدان بیماری یا معلولیت.در این تعریف سه بعد جسمی از نظر پزشکی و روانی از نقطه نظر روان شناسی و اجتماعی به جهت ابعاد روابط سالم با محیط مد نظر می باشد(خیر آبادی، 1381). باورها تحت تأثیر و تجارب بین فردی در دوران کودکی شکل می گیرند و به مرور از طریق فرایند پردازش اطلاعات تقویت می شوند. باورهای غیر منطقی در فرایند پردازش اطلاعات تحریف ایجاد می کنند و چنین چیزی سبب می شود که فرد در طول رشد، شواهد خلاف باورهای خود را کم رنگ کند و نادیده بگیرد و تنها به شواهدی توجه کند که در راستای  تأیید باورهای او هستند. باورها فرضیه هایی درباره ی خود، جهان و آینده هستند(قهاری،1390). باورهای غیر منطقی خواستها و اهدافی هستند که به صورت ترجیحات ضروری والزامی در می آیندوتبدیل به اهداف اجباری والزامی و قطعی می گردد به طوری که اگر برآورده نشوند به آشفتگی و اضطراب منجر می گردد(برنارد[8]،1991). در حوزه شناخت درمانی، پژوهشهای زیادی صورت گرفته است که به نقش اعتقادات و باورهای افراد بر عملکردهای آنان در موقعیتهای مختلف می­پردازند. شاملو (1368) اساس و زیربنای شناخت گرایی را در طرز تفکر و نقش آن در رفتار می‌داند و معتقد است که رفتار نابهنجار انسان‌ها به علت‌ اختلالات و نارسایی‌های تفکرات غیر منطقی است که آنها در طرز تفکر، استدلال و در برخورد با حالات خود و یا مسایل زندگی دارند. مهربند (1379؛ به نقل از معتمدین، 1383).هوش هیجانی جدیدترین تحول در زمینه فهم ارتباط میان تفکر و هیجان است. این اصطلاح اولین بار از سوی سالوی و مایر[9](۱۹۹۰)پیشنهاد شد. هوش هیجانی به عنوان نوعی توانایی ، عبارت است از ظرفیت ادراک ، ابراز ، شناخت ،کاربردو اداره هیجان های خود و دیگران(مایر و سالوی، ۱۹۹۷). از آنجای که مؤلفه های اساسی هوش هیجانی عبارت است از توانایی فهم هیجانات دیگران و توانایی تنظیم ومهارخود و دیگران به شیوه سازگارانه، انتظار می رود افرادی که دارای هوش هیجانی بالاتری هستند سازگاری اجتماعی و مهارت های اجتماعی  بهتری را نشان بدهند . بنابراین, مهارت های اجتماعی عبارت از تسهیل کننده های زندگی اجتماعی که به افراد کمک می کند تا به گونه ای سودمند و متقابل با دیگران آنها را دوست دارند (اندرسون[10]، 1968)همچنین، هوش هیجانی از سوی برخی محققان شامل متغیرها ی شخصیتی است که با شاخص های بین مو قعیتی رفتار نظیر همدلی، جرأ ت و خوش بینی ارتباط دار د(گلمن[11]،1995). مسلم آن است که از آغاز مطالعه هوش، غالبًا بر جنبه های شناختی آن نظیر حافظه و حل مسئله تأکید شده است، در حالیکه ابعاد غیرشناختی، یعنی توانایی های عاطفی و کرداری نیز تنها پذیرفتنی هستند بلکه ضروری هم می باشند(چرنیس و اسمیت و واتسون[12]،۲۰۰۰ ). بتدریج دیدگاه های صرفًا مبتنی بر هوشبهر جای خود را به مطالعه سایر توانایی های مؤثردرعملکردانسان دادند؛ به طورمثال ثراندایک[13] ( ۱۹۲0 ) رفتار هوشمندانه را شامل هوش عینی (مهارت های ساختن وبکاربردن ابزار و وسایل )، هوش انتزاعی ( توانایی کاربرد کلمات، اعداد و اصو ل علمی ) و هوش اجتماعی (شناخت افراد و توانایی عمل خلاقانه در روابط انسا نی ) می دانست . وکسلر[14] (1943) پیشنهاد می کند که جنبه های غیرشناختی هوش نظیر توانایی های عاطف ی -هیجانی، شخصی و اجتماعی در پیش بینی توانایی خود برای موفقیت و سازگاری در زندگی اهمیت دارند و گلمن( ۱۹۹۵) زندگی روانی انسان را ناشی از تعامل دو کارکردعقلانی - هیجانی می داند.

    نظریه هوش هیجانی دیدگاه جدیدی درباره پیش بینی عوامل موثر بر موفقیت و هم چنین پیشگیری اولیه از اختلالات روانی را فراهم می کند که تکمیل کننده علوم شناختی، علوم اعصاب و رشد کودک است، و قابلیت های هوش هیجانی برای خودگردانی هیجانی و تدبیر ماهرانه روابط بسیار حائز اهمیت­اند(بار-آن[15]،1999).توسل به هوش عمومی به تنهایی برای تبیین موفقیت کافی نیست و تحقیقات نشان میدهد که د ر بهترین شرایط هوش عمومی تنها ۲۵ درصد از موفقیت را تبیین می کند و مابقی به هو ش هیجانی، اجتماعی وشانس بستگی دارد (گلمن، ۱۹۹۵). از این رو این پژوهش در صدد آن است که رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان دبیران دوره اول متوسطه شهرستان محمودآباد را مورد بررسی قرار دهد و راه حلهای مناسب در این زمینه  را بیان ، تحلیل و بررسی کند.

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    امروزه همه به این امر واقفند که توسعه یافتگی معلول نیروی انسانی کارآمد است و از طرفی آنچه نیروی انسانی کارآمد را می پرورد، آموزش و پرورشی سازنده می باشد که بدون وجود معلمانی کاردان، فعال و خلاق قادر نخواهد بود به این مهم دست یابد. از اینرو، توجه به قشر زحمتکش و پر تلاش معلمان از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره حائز اهمیت فراوانی است(آتش افروز، 1386). امروزه ارزیابی هوش هیجانی و بررسی تأثیر آن بر موفقیت تحصیلی از مهم ترین حوزه­های تحقیق در روانشناسی است و همواره این سؤال مطرح است که دستیابی به این موفقیت نیازمند چه قابلیت هایی است؟ آیا تنها وجود یک ذهن علمی قوی مساوی باموفقیت تحصیلی است؟ امروزه پژوهشگران با توسل به تئوری هوش هیجانی و اجتماعی درصدد تبیین موفقیت تحصیلی و شغلی هستند (گاردنر[16]، ۱۹۸۳ ؛ بار-آن، ۱۹۹۵ ؛ سالوی و مایر، ۱۹۹۰ ؛ گلمن، ۱۹۹۵ نقل در بار -آن، ۲۰۰۰ ). با توجه به نقش و اهمیت هوش هیجانی در زندگی خصوصی و بین فردی مطالعات عدیده بیانگر آن است که زندگی بشر ، امروز با استرس های متعدد و پیچیدهای عجین شده است و توانایی مقابله با این استر سها زمینه حفظ و تامین سلامت جسمی،روانی و هیجانی شخص را تأمین می­کند و ناتوانی در تنظیم هیجان­ها زمینه بروز بیماریهای متعدد جسمی و روانی را فراهم می سازد، به این ترتیب، روش­های ارتقاء هوش هیجانی را نوعی عامل مهم در شکل گیری سلامت جسمی و روانی اشخاص می توان محسوب کرد.اساساً پدیده­های هیجانی منبع منحصر به فردی از اطلاعات را برای افراد در مورد محیط اطراف و جستجوی آنها مهیا می کنند واین اطلاعات،افکار، اعمال واحساسات متعاقب آنها را شکل می­دهد،این فرض وجود دارد که افراد در میزان درک، فهم و به کارگیری این اطلاعات هیجانی از مهارت های متفاوتی برخوردارند و سطح هوش هیجانی یک شخص در سلامت و رشدعقلانی و هیجانی او سهم بسزایی دارد و موفقیت در زندگی را تعیین می کند( سالوی ، بدال ، ذیتویلر و مایر[17] ،۲۰۰۰ ). مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت جدیدترین تحقیقات انجام شده در حوزه اختلالات روانپزشکی و آمار شیوع این بیماریها را در کشور اعلام کرد.عباسعلی ناصحی در حاشیه سومین همایش سلامت روان و رسانه در گفت‌وگو با فارس، افزود: طبق آخرین تحقیقات انجام شده در سال ۸۹ و ۹۰ حدود ۲۳.۶ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ سال کشور که ۱۲ میلیون نفر می‌شوند دچار اختلالات روانی هستند.با توجه به نقش هوش هیجانی وباورهای منطقی که احتمالاً می تواند بر سلامت روان دبیران دوره اول متوسطه که خیل عظیمی از نوجوانان را تعلیم وتربیت می نمایند تأثیر داشته باشد.

     

    [1] Cartier, Greenwell & Prendergast.

    [2] Lam& Gale

    [3] Wells

    [4] Salkovskis, Wroe, Gledhill, Morrison &Forrester et al.

    [5] Kelar

    [6]  Schefield

    [7] World Health Organization

    [8] Bernard

    [9]  Mayer & Salovey

    [10]  Anderson

    [11]  Golman

    [12]  Cherniss, Smith &Watson

    [13] Thorendike

    [14] Wechsler

    [15] Bar-on

    [16] Gardner

    [17] Salovey, Bedall, Detweiller & Mayer

    Abstract

      Aim: The present study examines the relationships of emotional intelligence and irrational beliefs and mental health of teachers in junior schools .

       Methods: The sample size of this research consists of 148 teacher (   male and    female) that selected by  chuster sampling method, completed The Questionnaires Emotional Intelligence ( Bar-on), Irrational Beliefs (IBT) and Mental Health.

        Results: Data analysis showed that there is a significant relationship between the total score of the mental health and irrational beliefs (the tendency to value, in response to frustration, and perfectionism). It was also found that there is no significant relationship between emotional intelligence and mental health . And also independent t-test results showed that there is a significant difference  between the teachers beliefs in the unreasonable expectations of his reaction to frustration, emotional irresponsibility, combined high concern anxiety and helplessness to change (disappointment). And compersion showed that there are higher rates of unreasonable to believe in female teachers. It was also found between male and female teachers in the total score of emotional intelligence, there were no significant differences between male and female teachers in mental health score difference was not significant.
    Conclusion: This study showed that a mental health teachers are related with the type of irrational beliefs and emotional intelligence.

       Keywords: Irrational Beliefs, Emotional Intelligence, Mental Health, Teachers

  • فهرست:

     

    عنوان                                       شماره صفحه                                                                             

     

    چکیده .......................................................................................................................................................1

    فصل اول: کلیات

    -1-1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….3

    -2-1بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………..Error! Bookmark not defined.

    -3-1اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………………….12

    -4-1اهداف تحقیق....................................................................................................................................14

      -5-1فرضیه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….14

    -6-1 تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق……………………………………………………………………………………………15

     1-6-1- هوش هیجانی.............................................................................................................................15

    2-6-1   -  باور غیر منطقی …………………………………………………………………………………………………………Error! Bookmark not defined.

    3-6-1   - سلامت روان …………………………………………………………………………………………………………….Error! Bookmark not defined.

    فصل دوم پیشینه پژوهش

    -1-2مقدمه: Error! Bookmark not defined.

    -2-2سلامت روان و تعریف آن. 21

    -3-2 تعریف بهداشت روان در فرهنگهای مختلف... 26

    -4-2 اصول بهداشت روانی 30

    -5-2 خصوصیات افراد دارای سلامت روان Error! Bookmark not defined.

    -6-2 عوامل موثر در تامین سلامت روان. 38

    -7-2 نقش خانواده در تامین سلامت روان. 39

     

    -8-2 نظریات مرتبط با سلامت روانی....................................................................................................................................40

    - نظریه زیگموند فروید ............................................................................................................................40

    - نظریه الفرد ادلر......................................................................................................................................41

    - نظریه یونگ ......................................................................................................................................42

    - نظریه سالیوان ................................................................................................................................................43

    - نظریه راجرز .........................................................................................................................................45

    - نظریه الیس ..........................................................................................................................................46

    9-2 - نظریه مبتنی بر شناخت درمانی .....................................................................................................48

    - نظریه گلاس ............................................................................................................................................49

    - نظریه اسکینر ..................................................................................................................................50

    - نظریه مازلو .............................................................................................................................................51

    - نظریه فروم ..........................................................................................................................................52

    - نظریه موری .....................................................................................................................................53

    - نظریه اریکسون ................................................................................................................................54

    - نظریه الیس ..............................................................................................................................................54

     - 2-10باورهای غیرمنطقی .....................................................................................................56

    1-10-2 - تعریف باور و باورهای غیرمنطقی.................................................................................................60

    2-10-2-- انواع باورهای غیرمنطقی ............................................................................................................................61

    3-10-2-- خصوصیات باورهای منطقی ..............................................................................................64

    4-10-2 - طبقه بندی باور غیرمنطقی ........................................................................................65

    1--11-2 هیجان و اجزای آن  ............................................................................................71

    2-11-2- اهمیت هیجان و ضرورت توجه به آن ..................................................................74

    3-11-2- هوش هیجانی و ریشه­های تاریخی ان .......................................................................74

    4-11-2- هوش هیجانی و مقابله با استرس و سلامتی ....................................................................81

    5-11-2- اصطلاح شناسی هوش هیجانی ........................................................................................82

    - هوش هیجانی و مفهوم روح زمان .................................................................................................82

    - هوش هیجانی و مفهوم شخصیت .............................................................................................85

    - هوش هیجانی و مفهوم توانایی ذهنی ................................................................................................................................89

     6-11-2- مدل­های هوش هیجانی .......................................................................................................92

    - رویکرد توانایی( پردازش اطلاعات) .......................................................................................................95

    - رویکرد مختلط ......................................................................................................................................111

    -  هوش هیجانی گلمن..............................................................................................................113

    - مدل هوش هیجانی با- آن .........................................................................................................119

    - پیشینه تحقیق ..............................................................................................................122

    الف) موارد مهمی از تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

    ب) موارد مهمی از تحقیقات انجام شده در داخل کشور

    فصل سوم طرح پژوهشی

    -1-3طرح پژوهش.... 129

    -2-3جامعه آماری.. 130

    -3-3 روش نمونه گیری و حجم نمونه. 130

    -4-3روش گردآوری اطلاعات... Error! Bookmark not defined.

    -5-3ابزار گرداوری اطلاعات... 131

    - پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن..........................................................................................131

    - پرسشنامه باور غیرمنطقی جونز..............................................................................................133

    - پرسشنامه سلامت عمومی...............................................................................................134

    فصل چهارم تجزیه وتحلیل آماری

    4-1- تحلیل توصیفی داده های پژوهش.... 137

    4-2- تحلیل استنباطی داده­های پژوهش.... 141

    4-3- آنالیز رگرسیون. Error! Bookmark not defined.

    فصل پنجم بحث و نتیجه گیری

    5-1- بحث و نتیجه گیری.. 146

    5-2- محدودیت­های پژوهش.... 157

    5-4- پیشنهادهای پژوهش.... 158

    منابع ومآخذ. 159

    فهرست منابع فارسی.. 159

    فهرست منابع انگلیسی.. 167

    منبع:

    منابع و مآخذ

    1-  احمدی­رق­آبادی،علی.(1384). بررسی ارتباط هوش هیجانی و بهداشت روانی در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر رشت. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان. دانشکده علوم انسانی.

    2- اختیاری امیری راضیه،(1383)،مقایسه بهداشت روانی دانشجویان مجرد ومتاهل خوابگاهی،خلاصه مقالات نخستین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران،دانشگاه شهید بهشتی.

    3- اسماعیلی،معصومه،احدی،حسن؛دلاور،علی،شفیع­آبادی،عبدالله (1386). تاثیر آموزش مولفه­های هوش هیجانی بر سلامت روان. مجله روانپزشکی و پزشکی روان شناسی بالینی ایران. سال سیزدهم. شماره 2-165-58.

    4- الیس، آلبرت و هارپر،  رابرت (1991) زندگی عاقلانه ، ترجمه: فیروز بخت، مهرداد (1383) تهران: انتشارات رشد.

    5- اکبر زاده ،نسرین .( 1383)."هوش هیجانی دیدگاه مایر و سالووی و دیگران". تهران. انتشارات فارابی.

    6- آتش افروز، حامد(1386). مقایسه سلامت عمومی، استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی مقطع ابتدایی  استان خوزستان، پایان نامه کارشناسی ارشد  روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید چمران اهواز

    7- آقاجانی سعید،اسدی نوقابی احمدعلی، (1381)، نظریه مشاوره و روان درمانی، تهران، مرکزنشردانشگاهی.

    8- آزادحسین،(1378)سلامت روان از دیدگاه الیس، فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره چهارم.

    9- امان­الهی، عباس (1383). مقایسه سلامت عمومی دانشجویان دختر و پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی، الهیات و تربیت بدنی در دانشگاه شهید چمران اهواز. مقاله برگزیده همایش منطقه ای روانشناسی ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.

    10- انجمن روان پزشکی آمریکا ( 2000 ) . راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی ، جلد اول ، مترجمان ، محمدرضا نیکخو و همکاران ، چاپ اول ، تهران : انتشارات سخن .

    11- ایراندخت، فیاض؛ کیانی، ژاله (1387) بررسی آسیب شناسانه باورهای غیر منطقی، نشریه راهبرد فرهنگ، دوره 1، شماره4، ص­ص117-99

    12- باقری، نوابه (1381). بررسی رابطه میان باورهای غیرمنطقی و سلامت روان معلمان مقطع راهنمایی و ابتدایی شهرستان چالوس. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

    13- بارون، رابرت (2006) روانشناسی اجتماعی) ویراست یازدهم(مولفان: دکتر رابرت بارون؛ دکتر دان بیرن؛ دکتر  برنسکامب، مترجم: دکتر یوسف کریمی (1387)-  تهران: روان.

    14-  بخشی سورشجانی، لیلا. (1387). رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی دانشگاه خوراسگان شماره19، ص­ص 116-97 .

    15- برنز، دیوید. (2004). از حال بد به حال خوب. ترجمه قرچه داغی، مهدی. (1383). تهران: آسیم.

    16- برنز، دیوید (1990) شناخت درمانی ،ترجمه مهدی قراچه داغی (1391)، انتشارات جیحون،چاپ هفتم.

    17- پور افکاری ، نصرت ا...،(1374) ،نشانه شناسی بیماری روانی ، نشر آزاد .

    18- پورشایگان، مهراندخت؛ حسینیان، سیمین؛ یزدی، سید منیره(1381). رابطه باورهای غیرمنطقی با میزان رضایت شغلی مشاوران دبیرستانهای شهر تهران، تازه ها و پژوهش های مشاوره، جلد 4، شماره 14، ص­ص 68-55

    19- تقوی سیدمحمدرضا، (1380)،بررسی روایی واعتیار پرسشنامه سلامت روانی،تهران.

     

    20- حسین­زاده،علی­اصغر(1388). مقایسه بلوغ اجتماعی واختلالات رفتاری دانش آموزان دیرآموز، نارساخوان وعادی و تعیین اثربخشی رفتاردرمانی بر پیشرفت تحصیلی آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشگاه آزادواحد تنکابن.

    21- حدادی کوهسار، علی اکبر. (1388). رابطه مؤلفه­های هوش هیجانی با سلامت روان­شناختی و موفقیت تحصیلی: نقش تعدیل کنندگی جنس. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی دانشگاه خوراسگان، شماره22، صص 118-99 .

    22- حدادی کوهسار، علی اکبر. روشن، رسول. اصغر نژاد، علی اصغر (1386). بررسی مقایسه ای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه تهران، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال 37، شماره1، صص97-73.

    23- جیمز، دبلیو و وندر، زندن (1996). روانشناسی رشد. ترجمه حمزه گنجی(1384). نشر ساوالان.

    24- رحیمی­نژادعباس، پاک­نژادمحسن، (1383)،ارتباط بین سازگاری خانواده با سلامت روانی و سطح ارضاء نیازهای روانشناختی فرزندان و نوجوانان، خلاصه مقالات کنگره آسیب شناسی خانواده درایران، تهران، دانشگاه شهیدبهشتی.

    25- رجبی، غلامرضا (1383). مقایسه سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه شهید چمران. ارسال شده به اولین سمینار سراسری بهداشت روان دانشجویان، دانشگاه تربیت مدرس، 12تا 13 اسفندماه.

    26- ریو، جان مارشال (2005). انگیزش و هیجان. ویراست هشتم. ترجمه سید محمدی، یحیی (1386). نشر ویرایش

    27- تقوی سید محمدرضا، (1380)، بررسی روایی و اعتیار پرسشنامه سلامت روانی، تهران.

    28- خسرجاوید،مهناز.(1381).بررسی اعتبار و روایی عامل هوش هیجانی شات در میان نوجوانان .پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه تربیت مدرس.دانشکده علوم انسانی.

    29- خسروجردی،راضیه؛خانزاده،علی.(1386).بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار. مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار.دوره 14.شماره2. 116-110.

    30- خیرآبادی،غلامرضا، یوسفی،فایق (1381). بررسی سلامت روانی بالای 15 سال شهری استان کردستان وعوامل مرتبط با آن. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان سال6 شماره24 ص 34- 38 .

    31- خدارحیمی، علی (1374). بررسی رابطه بین اختلافات روانی نوجوانان سال اول دبیرستان با نگرش آنان به خانواده در جنوب شهر تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم

    32- حنایی،مریم (1383)،برسی ارتباط بین اعتقات دینی وسلامت روان در دانشجویان سال آخرکارشناسی علوم پزشکی وخدمات درمانی ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.

    33- سادوک،کاپلان(1376). خلاصه روانپزشکی (جلد سوم). ترجمه: نصرت اله پورافکاری، انتشارات شهراب تبریز.

    34- سالوی، پیتر و همکاران (1958). هوش هیجانی: دیدگاه سالوی و همکاران، چاپ اول. ترجمه نسرین، اکبرزاده (1383). انتشارات فارابی.

    35- سپهریان، فیروزه (1386). هوش هیجانی )از IQ تاEQ  و SQ). چاپ اول. نشر جهاد دانشگاهی واحد  آ- غ.

    36- سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1385). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: مؤسسه انشارات آگاه.

     37- سازمان جهانی بهداشت ( 1373) ادغام بهداشت روان درمراقبت های بهداشتی اولیه شاه محمدی د،باقری یزدی 43پلاهنگ .چاپ اول .تهران انتشارات مجتمع علمی وفرهنگی

    38- سلیمی، سید حسین؛ رمضانی، آسیه؛ خوانکی، زهره؛ امیری، ماندانا(1388). ارتباط باورهای غیر منطقی با مشکللات رفتاری دختران دبیرستانی، فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال 3، شماره1(9). ص­ص 45-56

    39- سینیان  آقا ملکی.،سید محمد (1376)، بررسی رابطه بین شیوه فرزند پروری و عزت نفس دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان قائم شهر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    40- سیاروچی،جوزف؛فورگاس،جوزف پ؛مایر،جان د.(1995).هوش هیجانی در زندگی روزمره ،(کند و کاو عملی).مترجم:دکتر جعفر نجفی زند.(1385).تهران.انتشارات سخن

    41- شعاری­نژاد، علی­اکبر (1374). فرهنگ علوم رفتاری. انتشارات امیرکبیر.

    42- شفیع­آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا (1378). نظریه­های مشاوره و روان درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

    43- شاملو، سعید (1376). بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.

    44- شریفی­درآمدی، پرویز؛ آقایار، پرویز (1385). هوش هیجانی، کاربرد هوش در قلمرو هیجان. اصفهان.انتشارات سپاهان. چاپ اول.

    45- شریفی­درآمدی، پرویز؛ مولوی، حسین؛ رضوانی، فاطمه(1384).تا ثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت روان مادران کودکان فلج مغزی در شهر اصفهان. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان).شماره بیست و ششم.صص 76-62.

    46-  شمس آبادی، روح الله.(1384). هنجاریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه بهر هیجانی بار- ان برروی دانش آموزان دختر و پسر شهر مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران

    47- شمائی، عزیزالله (1383). مقایسه رضایت زناشویی و سلامت عمومی و بررسی رابطه بین دو متغیر در زنان شاغل و غیرشاغل شهر اهواز با کنترل برخی ویژگی­های فردی و خانوادگی. پایان­نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه شهیدچمران اهواز.

    48- شیرکول، ماندانا (1384). عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی معلمان دانش آموزان نابینا، ناشنوا  و و عادی در مقطع راهنمایی شهر تهران. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، پاییز و زمستان، سال سی و پنجم، شماره2، 135-109.

    49- شیخ­پور، محمود؛ بذرافکن، رویا (1387). آشنایی با آزمون هوش هیجانی. تهران. انتشارات تندیس علم.چاپ اول.

    50- صیادتی، نسترن وآقایی، فریبا(1389) تاثیر آموزش هوش هیجانی بر رضایت از زندگی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان، فصلنامه دانشگاه آزاد خوارسگان،سال ششم،شماره 8،صص45-51.

    51-  لشکری، محمد(1381). بهداشت روانی در اسلام. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت-درمانی قزوین، شماره22، ص­ص76-72

    52- لطافتی بریس، رامین(1388). معیارهای سلامت روان ، مجله رشد مشاور مدرسه، شماره22، ص­ص12-6

    53-  لطافتی بریس، امین (1388) نظریه پردازان سلامت روان،فصلنامه تازه های رواندرمانی، سال شانزدهم، شماره 55 و 56، ص­ص76-63

    54-  طیبی، جواد(1384). بررسی وضعیت بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار، مجله علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی سبزوار، دوره12،شماره 4، ص­ص 41-34.

       55- کاپلان، هاروارد ؛ سادوک، بنیامین (2003) خلاصه روانپزشکی. ترجمه: نصرت اله پورافکاری (1384). تبریز: انتشارات ذوقی.

    56-  کردفروشانی، محبوبه، موسوی­یار، سیده مریم، احمدی، یاسر(1386). بررسی رابطه باورهای غیر منطقی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.

      57- قهاری، شهربانو(1390) بررسی رابطه سلامت روان و باورهای غیرمنطقی مردم 50-20 ساله شهر ساری، طرح پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران.

    58-   کیمیایی،علی؛ رفتار،محمدرضا؛ سلطانی فر،عاطفه(1391). اثربخشی برنامه تقویت هوش هیجانی بر کنترل رفتار قلدری نوجوانان، مجله علوم رفتاری،  شماره 18، دوره4، ص­ص 304-297

    59- گلمن،دانیل.(1995).هوش هیجانی. مترجم. نسرین پارسا.(1380).تهران.انتشارات رشد.

     60-  علی اکبری دهکردی، مهناز(1391). رابطه بین هوش هیجانی و رضایت زناشویی در زوجین. مجله علوم رفتاری، دوره 6، شماره2، ص­ص  161-169

    70-  عاملی، فاطمه (1389) بررسی تأثیر هوش هیجانی بر سلامت روان کارکنان سازمان امور مالیاتی استان فارس، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری، تهران.

     71- موسوی، سیدمرتضی. (1389). بهداشت روان. چاپ سوم، انتشارات علوی.

    72-  ممبینی، رحم خدا (1379). رابطه خلاقیت، خودشکوفایی و عزت­نفس آموزگارن مرد با سلامت روانی وعملکرد شغلی آنان و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان پایه سوم تا پنجم دبستان شهرستان باغملک. پایان­نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهیدچمران اهواز

     73- مکتبی، غلامحسین (1387). تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. رساله دکتری روان شناسی، دانشگاه شهید چمران. 

    74- زارعی دوست، الهام؛ عاطف وحید، کاظم؛ بیان زاده، اکبر؛ بیرشک، بهروز(1386).  مقایسه منبع کنترل، شیوه های مقابله و باورهای غیرمنطقی در زنان عادی و روسپی شهر تهران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. شماره 3: 279-272

    75-  معتمدین، مختار(1383). تأثیر آموزش راهبردهای مقابله با باورهای غیر منطقی بر اساس (رویکرد شناختی) بر این باورها و رضایت زناشویی زوج های مراجعه کننده به مرکز مشاوره خانواده بهزیستی اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز

    76- نادری، عزت اله و سیف نراقی، مریم (1385).  روش های تحقیق در علوم انسانی (با تاکید بر علوم تربیتی)، انتشارات بدر، تهران، چاپ اول

    77- عباس پور،ذبیح اله (1393). بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی و سرسختی روانشناختی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان سال دوم فنی حرفه ای اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز

    78- میلانی فربهروز، (1374)،روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، تهران، نشر قومس.

    79- میلانی­فر بهروز، (1382)، بهداشت روانی، چاپ هشتم، تهران، نشرقومس.

    80- نجارپوراستادی ، سعید؛ اسمخانی اکبرنژاد، هادی؛ لیوارجانی، شعله (1389)  بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و باورهای غیرمنطقی با رضایت شغلی در بین کارکنان شرکت سهامی خاص مخابرات استان 81- اذربایجان شرقی، مجله مدیریت بهره وری(فراسوی مدیریت)، دوره4، شماره13، ص­ص 58-39

    82-  هرشنسن،دیوید پاور، پالدبلیو، (1988)، مشاوره بهداشت روانی: نظریه و عمل، ترجمه منشی طوسی محمدتقی (1374)، مشهد،انتشارات آستان قدس رضوی.

     

    83- همایی، رضوان (1379). بررسی رابطه فشارزاهای روانی دختران مراکز پیش­دانشگاهی با سلامت روانی با توجه به نقش تعدیل­کننده سرسختی روانشناختی در آنها. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهیدچمران اهواز.

    84- یار­احمدی، اردشیر (1378). بررسی رابطه فشار روانی با بیماریهای جسمی و سلامت عمومی. معلمان مرد شهرستان اهواز با توجه به اثر متغیرهای تعدیل کنندۀ حمایت اجتماعی و جایگاه مهار. پایان نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.

    85- یحیی زاده، ساناز(1392). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خودکارآمدی با رضایت زندگی پرستاران بیمارستان شفا رشت، پایانامه کارشناسی ارشدروانشناسی،  دانشگاه آزاداسلامی تنکابن

     

      86- Abramowitz, JS., Whiteside S., Kalsky SA., Tolin, DA.(2003). Thought control strategies in obsessive-compulsive disorder: A replication and extension. Behavior research and Therapy, 41: 529-554.

    87-Amar, N. (2005-2007). Emotional intelligence – an ingredient of social intelligence. Occasional Papers.

    88-Angela F.Y,Siu,A.(2009).trait emotional intelligence and its relationship with problem behavior in hong kong adolescents. Department of educational psychology.the chinese university of hongkong ,new territories,hong kong.personality and individual differnces,47,553-557.

    89-Austin, E. J., Saklofske, D. H., & Egan, V. (2005). Personality , well-being and health correlates of trait emotional Intelligence Personality and Individual difference, 38, 547-558

     

    90-Ball, A. (2008). The Relationship Between Emotional Arousal And Irrational Thoughts With Positive Thinking Between Student , Journal  Psychology Of Religion News Letter, 36 (9 ), 899-913.

     

    91-Bar-on.(2001) .emotional intelligence and self-actualization.in.j. Ciarrochi, J.p.forgas.j.d& mayer(ed). emotional intelligence every life (pp.82-97)philadelphipa taylor & francis.

     

    92-Bar-on,R.(1999) .the emotional quotient ventory (eq-i):rationale description and summary of psycho metric properties ,in g.geher(ed0.measrning emotional intelligence:common ground and controversy (pp.115-145)new York.nona science.

     

    93-Bar-on,R.(1997). emotional intelligence quotient inventory. Toronto:multi health system Ine.

     

    94-Bar-on,R.(1999). the emotional quoits inventory (EQ-I):a test of emotional intelligenc. Toronto, Canada mullti health system.icc.

     

    95-Bar-on,R.(2000) emotional and social intelligence: insight form the emotional quotint inveretoy (E-Q-I).in r.bar-on& parker,J.D(ED)hand book of emotional intelligence(pp.363-388). sanfrancisco:jossey-bass.

     

    96-Bar-on,R.(2007).The Bar-on model of emotional intelligence: A valid, robust and applicable EI model. Organizations & People, British Journal of Clinical Psychology, 35,265-27714, 27-34.

     

    97-Bar-on,R.Parker.D.A(2000). The handbook of emotional intelligence: theory ,development,assessment and application at home,school & work place sanfrancisco .Jossy-BassBook.First Edation,3-490.

     

    98-Bar-on.R.(2004).the Bar-on emotional quotient inventory (EQ-I)rational ,description and summary of psychometric properties in geher (ED.),measuring emotional intelligence:common ground and controversy (pp.115-145).NEW YORK.nova science.

     

    99- Barahmand, U.(2009). Meta cognitive profile in anxiety disorder. Psychiatry Research, 169(3): 240-243.

     

     100- Calache, J., Martinez, R., Verbulst, S.J., Bourgeois, M., & Peyre, I. (1994). Dysfunctional Attitudes in depressed and non-depressed substance abuser. European Psychiatry, 9, 77-82.

     

    101- Cartier, J. J., Greenwell, L., & Prendergast, M. L. (2008). The persistence ofHIV risk behaviors among methamphetamine-using offenders. Journalof Psychoactive Drugs, 40(4),437-46.

    102- Cherniss, Y. Smith, D. And Watson S. (2000) .International Journal Of Intercultural Relations,(29). 429-447

      103-  Dally, D. C., & Marlatt, G. (2005). Relapse prevention (Eds) substances abuse: A comprehensive textbook (4thEd). N. Y Willians & Wilkins.

    104- Devonport,Tracy.J,Lane.Andrew.M.(2009).Reflecting On The Delivery Of A Longitudinal Coping Intervention A Mongst Junior National Netball,Players.Jorunal Of Sports Science And Medicine,8,169-178.

     105-  Elisheikh, S.(2008). Factors Affecting long-term Abstinence from substances use: International journal mental Health Addiction, 6: 306-331.

     

    106-Ellis, A. (1991) Reason and emotion in psychotherapy, New York Hylestul.

     

    107-Ellis, A. (1995), Changing rational-emotive therapy (RET) to rational emotive behavior therapy (REBT). Journal of Rational-Emotive and Cognitive behavioral Therapy Psychotherapy, 13: 85-89.

     

    108- Follesdal, H. & Hagtvet, K. A. (2009). Emotional intelligence: The MSCEIT from the perspective of generalizability theory. Intelligence, 37, 94-105.

     

    109- Field, M., Coxw, M.(2008). Attention bias in addictive behaviors: a review of its development, causes and consequences. Drug and Alcohol Dependency, 97: 1-20.

     

     110-   Fisher, D. G., Reynolds, G. L., Ware, M. R., & Napper, L. E. (2009). Methamphetamine and Viagra Use: Relationship to Sexual Risk Behaviors. Archives Behavior.Mar28. Available at: Http://www.Ncbi.Nlm.Nih.Gov/ Pubmed/ 19330436.

     

    111-Golman , D.(1998). hignlights of emotional intelligence.new york.bantam books.pp42-44.

    112-Golman , D. (1995) . Emotional intelligence . new York:Bantam.

    113-Golman , D. (1995) . working with Emotional in telligence . new York:basic books .

    114-Golman,D.(2000).Emotional in telligence.inb.j.sadak & v.a. sadak (eds). kaplan & sadok 115- comprehsive text book of psychiatry (17thed) (pp.446-462)Philadelphia:Williams.

    116-Goodrum,S.(2005). the interaction between thoughts and emotions  fallowing the news of loved one's murder omega: journal of death and dying,51,143-160.

     

    117- Jordan,P.J,Ashkanasy,N.M,Hartel.C.E.J.Hooper G.S (2002). workgroup emotional intelligence scale development and relationship to team pricess effectiveness  and goal focus. human resource management review,12,195-214.

     

    118- Kelar s. (1984). shamans mystics and doctors: A psychological enguiry into india and its healthing traditions. London: unwin

     

    119-Lam, D.C.K. & Gale, J.(2004). Cognitive behavior therapy. Counseling psychology quarterly, 17, 1; 53-67.

     

    120-Lazarus ,R .S)1991(. coping and emotion in stress. Ed by Monta &R.S.Lazarus.New York:Columbia University Press.

     

    121- Lipurmerski & Etal(2008) Developing The Psychological Capital Of Resiliency, Human Resource Development Review, 5, 1.

     

    122-Mayer,J.D., Salovey,P., Caruso,D.R., & Sitarenios, G.(2001) .emotional intelligence as a standard intelligence.emotion,1.232-242.

     

    123- Mayer,J.D.(1998).A System Framework For The Field Of Personality Psychology .Psychological Inquiry,9.118-144.

    123- Mayer,J.D.(2001).A Filed Guide To  Emotional Intelligence.In J.Ciarrochl,J.P.Forgas &J.D.Mayer(Ed), Emotional Intelligence In Every Day Life(Pp.3-24)Philadelphia: Tayler &Franicis.

    124- Mayer,J.D.(2007).Personality Function And Personality Change .In Ciarrochi.J. & J.D.Mayer (Eds) ,Applying Emotional Intelligence  (Pp.125-143) New York:Psychology Press.

     

    125- Mc Fadden, L. M., & Matuszewich, L. (2007). The effects of methamphetamine exposure during preadolescence on male and female rats in the water maze. Behavioral Brain,185(2),99-109.Available at Http: //Www .Ncbi. Nlmlnih. Gov/ Pubmed/ 17727969.

     

    126- Mcadmas,D.P& Pals,J.L.(2006).A New Bige Five:Fundamental Principles For An Integrative Science Of Personality .American Psychologist.61.204-217.

     

    127- Morris, R. D. (2002). An Empirical Investigation Of Sources Of Application-Specific Computer-Self-Efficacy And Mediators Of The Efficacy-Performance Relationship. Int. J. Human-Computer Studies, 62, 737–758.

     

    128- Pandey, R, Anand T.(2010). Emotional Intelligence and it s relationship with marital adjustment and health of spouse. Indian j soc res, 7(2)38-46

     

    129- Salovey,P.Bedall,B.T,Detweiller,J.B &Mayer,J.D. (2000). Current Direction In Emotional Intelligence Research .In M.Lewice & J.Haviland-Jones(Eds),Handbook Of Emotions (2ed )(Pp504-520).New York:Gulford Press

       

     130- Salkovskis PM, Wroe AL, Gledhill A, Morrison N, Forrester E, Richards C, et al.(2000). Responsibility attitudesand interpretations are characteristic of obsessive compulsive disorder. Behavior Research Therapy , 38(4): 347-72.

     

      131-  Spada, M., Nikcevic, V.A., Giovanni, B., Wells, A.(2007). Meta cognition as a mediator of the relationship between emotion and smoking dependence. Addictive behaviors, 32; 2120-2139.

     

    132- Schefield, r. (1998). empowerment education for individuals with serious mental illness. for psycho social nursing  mental health 11, 35-39.

     

    133- Piqueras, C. (2006). Improving employee satisfaction and well-being using emotional intelligence. Personal & Organizational Development.

     

    134- Thomopson,L.& Fine,G.A.(1999).Sociality Shared Cognition. Affect .And Behavior: A Review And Integration .Personality And Social Psychology Review.3,278-302.

    135- Tetin Bam , T. A., Ahmad , R. M., Mayeo, T (2011). Rape: Psychopathology, Theory And Treatment. Clinical Psychology Review, 28, 982-1008.

     

    136- Wells, A.(2009).  Met cognitive therapy for Anxiety and depression. The Guilford press.

     

      137-  Winslow, B. T., Voorhees, K. I., Pehlka. (2007). Methamphetamine abuse. American Family Physician, 76(8),1169-74.

     

      138- Zapata, L. B., Hillis, S. D., Marchbanks, P. A., Curtis, K. M., & Lowry, R.(2008). Methamphetamine use is independently associated with recent risky sexual behaviors and adolescent pregnancy. The School Health,78(12),641-8.


موضوع پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, نمونه پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, جستجوی پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, فایل Word پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, دانلود پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, فایل PDF پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, مقاله در مورد پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, پروژه در مورد پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, پروژه درباره پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد جهت گیری مذهبی و هوش هیجانی با رضایتمندی زندگی زناشویی انجام شد. در این تحقیق 302 نفر از فرهنگیان متأهل زن و مرد با میانگین سنی 40سال و انحراف استاندارد 73/5و مدت ازدواج با میانگین 66/15 و انحراف استاندارد 29/4 که 9/58 درصد آن را زنان فرهنگی تشکیل می دادند و سطح ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش :"منابع انسانی" چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی با تعهد سازمانی و رضایت­شغلی کارکنان استانداری اصفهان بوده است. جامعه آماری عبارت است ازکارکنان رسمی سازمان که نظرات 254 نفر از آنها به طور نمونه مورد بررسی قرار گرفت. داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه ساختاریافته، به کمک نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی روان­شناسی بالینی چکیده: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و حمایت اجتماعی با سلامت روان سالمندان شهر بندرعباس بوده است. این پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی بود. جامعه آماری شامل زنان ومردان سالمند (بالای 65 سال) صندوق بازنشستگی کشوری شهر بندرعباس در سال 1391 به تعداد 758 نفر بود که نمونه این تحقیق شامل 256 نفر بود که به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته روانشناسی بالینی چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی دانش آموزان و مولفه های آن شامل واقعیت درمانی ، کاهش کمرویی ، و نارسایی هیجانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه شهر اصلاندوز در سال تحصیلی 92-91 می باشد که بالغ بر 3000 نفر دانش ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی معلمان زن با خشونت اعمال شده علیه آنان انجام گرفت.. همچنین در ادامه از خرده مقیاس های هوش هیجانی جهت پیش بینی خشونت اعمال شده در معلمان زن استفاده شد، .به همین منظور 280 نفر از معلمان زن با روش نمونه گیری خوشه ای از بین جامعه فرهنگیان شهر بندرعباس انتخاب شدند. پس از آن به منظور جمع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی پیش‌بینی تاب‌آوری بر اساس سبک‌های فرزندپروری و هوش هیجانی دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر سیرجان چکیده: هدف پژوهش حاضر پیش بینی تاب آوری بر اساس سبکهای فرزند پروری و هوش هیجانی در دانش آموزان دبیرستانهای شهرستان سیرجان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 300 نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان بود که به روش نمونه گیری تصادفی ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی MA ) ) چکیده مطالعه حاضر به هدف بررسی مقایسه ای احساس خود کار آمدی و رضایت شغلی معلمان پژوهنده و غیر پژوهنده دبیرستانهای دخترانه سندرک در سال تحصیلی 93-1392 انجام شد . 30 نفر از معلمان غیر پژوهنده و 10 نفر پژوهنده انتخاب و به سوالای پرسشنامه خودکار آمدی عمومی شرر و رضایت شغلی اسمیت ، کندال ، هیولین پاسخ دادند. داده ها با ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی –گرایش عمومی چکیده هدف از پژوهش حاضر رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی معلمان تربیت بدنی بود.جامعه آماری تحقیق شامل 100 نفر از معلمان تربیت بدنی شهرستان خواف بود و روش نمونه گیری آماری به صورت کل شمار و حجم آن برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد، که 50 دبیر زن و 50 دبیر مرد را شامل می شد. برای دستیابی به اهداف تحقیق، از پرسشنامه ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A»رشته: مشاوره و راهنمایی چکیده در این پژوهش، تعیین رابطه بین خودکارآمدی با سلامت روان در بین والدین دارای کودکان عادی و مرزی 12-7 ساله شهرستان الشتر در سال 92 مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اهداف پژوهش، طرح کاربردی و از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری این تحقیق را والدین کودکان عادی و والدین کودکان مرزی(آموزش پذیر) 12-7 ساله شهرستان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M. A. )گرایش : بالینی چکیده هدف از انجام این پژوهش مقایسه طرحواره های هیجانی وتحریف های شناختی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم بود.برای انجام آن از روش پژوهشی علی مقایسه ای (پس رویدادی) استفاده شد.جامعه آماری کلیه افراد مبتلا به میگرن تحت درمان در کلینیک های اعصاب و روان شهر خرم آباد وهمراهان آن ها بودند که با استفاده از روش نمونه ...

ثبت سفارش