پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم

word 2 MB 29949 190
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۸,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M. A. )گرایش : بالینی

    چکیده

           هدف از انجام این پژوهش مقایسه طرحواره های هیجانی وتحریف های شناختی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم بود.برای انجام آن از روش پژوهشی علی مقایسه ای (پس رویدادی) استفاده شد.جامعه آماری کلیه افراد مبتلا به میگرن  تحت درمان در کلینیک های اعصاب و روان شهر خرم آباد  وهمراهان آن ها بودند که با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس تعداد50نفر از افراد مبتلا به میگرن از کلینیک صدیق شهرستان خرم آباد و50 نفر سالم از بین همراهان آنها انتخاب شدند.برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه،"طرحواره های هیجانی لیهی" و"تحریف های شناختی"، و برای پردازش داده ها از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و آماراستنباطی مانند، مانوا، میانگین، انحراف استاندارد استفاده شد.یافته ها بیانگر آن بود که بیشتر زیرمقیاس های طرحواره های هیجانی وتحریف های شناختی از جمله،بی اعتمادسازی،احساس گناه،ساده انگاری هیجان،فاقد ارزشیابی،فقدان کنترل،عدم پذیرش احساسات،نشخوار فکری، اظهارگری، احساس­شرم، تحریف همه یا هیچ، تعمیم مبالغه آمیز، فیلتر ذهنی، درشت بینی-ریزبینی،استدلال احساسی، باید-بهتر، با میگرن در ارتباط هستند .ولی در چندین مورد ازجمله،عدم درک،کرختی،بسیار منطقی، تداوم، هوشیاری ضعیف، بی توجهی به امرمثبت، نتیجه گیری شتابزده، برچسب زدن، شخصی سازی ارتباط معنی داری یافت نشد.

    واژه های کلیدی: تحریف های شناختی ،طرحواره های هیجانی، میگرن

     

    1-1. مقدمه

    بشر از مدت ها پیش با سردرد آشنا بوده و روش های مختلف درمان آن را می شناخته است. در یک کتیبه سنگی باستانی که مربوط به پنج هزار سال پیش است مطلبی با عنوان"بیمار مبتلا به سردرد" دیده میشود. دو هزار و پانصد سال پیش، مردم چین با درمان سردرد آشنا بودند. پزشکان چینی برای درمان سردرد، طب سوزنی و داغ کردن را توصیه کرده اند. در آثاربقراط(377-450 ق م) که حدود ۲۴۰۰ سال پیش نوشته شده، به مطالبی در مورد بیماران مبتلا به سردرد بر می خوریم. سقراط(399-450 ق.م)،فیلسوف یونانی و شاگردش افلاطون(348-428 ق.م) به ارتباط بین کشش یا تحریک ماهیچه ای و سردرد پی بردند.

     پیشرفت بعدی در مطالعه سردرد، نتیجه کار پزشکان سرزمین های خلافت اسلامی، ایرانیان و دانشمندان مسلمان به ویژه ابونصر فارابی(950-870)،ابوریحان بیرونی(1048-973) وابوعلی سینا(1037-980) می باشد. ابوعلی سینا در دایره المعارف معروف خود "قانون" به شرح چندین سردرد از جمله میگرن پرداخته است(قهفرخی،1391).

    هم چنین امروزه سردردها ، یکی از هدف های تحقیقات پزشکی به شمار می روند . تخمین زده می شود که شش نفر از صد نفر به میگرن ها،که نوعی از سردردهای مزمن محسوب می شوند، مبتلا هستند و معمولا” خانم ها بیشتر به میگرن مبتلا می شوند .

    سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ای که در بسیاری از مواقع افراد را مجبور می کند تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند .کمتر کسی است که سردرد راتجربه نکرده باشد،90 درصد افراد حداقل یک بار درسال دچار سردرد می شوند(هاریسون[1]،1390).

    علل سر درد بی شمار و معمولا" خوش خیم هستند و سالانه در سراسر جهان حداقل ٤٠ درصد افرادرا به راحتی برای یک مرتبه هم که شده گرفتار می نماید.این شیوع برای جمعیت شهری یا روستایی تفاوت چندانی را نشان نمی دهد(هونکاسالو وکاپریو[2]،1995؛راسکی[3]،هیداچی[4]،رولند[5]،2000).

    میگرن بیشترین نوع سر درد در همه جوامع بشری از جمله ایران است، بطوری که 15-12 درصد مردم جهان از آن رنج می برند و یکی از شایع ترین علل مراجعه بیماران به مطب های تخصصی اعصاب را تشکیل می دهند.

    میگرن سردردی است دوره ای  با زمینه ارثی و خانوادگی که از هنگام کودکی  نوجوانی  و یا اوایل میانسالی آغاز می شود.میزان درد از خفیف تا شدید بوده ممکن است با یکی یا همه نشانه هایی مانند گریز از روشنایی و صدا احساس ضربان  در سر تهوع و استفراغ همراه باشد.این نوع درد با فعالیت تشدید می گردد و با افزایش سن دفعات پیدایش و شدت آن کاهش می یابد.

    میگرن هزینه‌های پزشکی زیادی را به خود اختصاص داده درحالیکه این هزینه‌ها سود چندانی نداشته‌اند. براورد شده است که میگرن یکی از پرهزینه ترین اختلالات عصب شناختی در جامعه اروپا است که سالانه بیش از ۲۷ میلیارد پوند هزینه داشته است)استونر واندری[6]،2008).

    علل مختلفی را برای میگرن عنوان کرده اند.ازجمله زمینه های خانوادگی مانند تاثیرات ژنتیکی و مسایل فیزیولوژیکی مانند؛ تنگی عروق،وعوامل محیطی و مسایل روانی مانند استرس ها واضطراب و افسردگی که هرکدام از آنها میتواند تاثیرات فراوانی بر شروع،سیر وپیشرفت بیماری داشته باشند.

    بررسی های زیادی نشان می دهند که فشار روانی ،نگرانی ارزیابی و واکنش دربرابرتغییرات کوچک از عوامل مهم سردرد میگرن هستند(سواری،1391).

    اضطراب ،افسردگی،کمال گرایی،جاه طلبی، نظم ودقت افراطی در فعالیت های روزمره وحساسیت افراطی به نحوه امور زندگی، ازجمله ویژگی های افراد میگرنی است (کاپلان وسادوک[7]،1391).

    از سویی دیگر هیجان ها و نحوه تفکر وشناخت  فرد بر ایجاد استرس ها واضطراب و... تاثیر گذاشته وآنها نیز به نوبه خود در ایجاد تنش های میگرنی نقش موثری را ایجاد می کنند.از این رو هیجان ها به عنوان یکی از زیربناهای نحوه تعامل ما با زندگی روزمره ودر ادامه زمینه ساز بیماری های افسردگی و اضطراب عمل می کنند. به همین دلیل می توان هیجان را به دامنه ی وسیعی از پاسخ­ها اطلاق کرد. برای مثال، ناراحت شدن از دست استاد، کلافگی ناشی از ترافیک، لذت بردن از قدم زدن در پارک، ترس از یک نمره بد، احساس گناه به خاطر عمل نکردن به گفته های والدین و... را میتوان به عنوان هیجان درنظر گرفت. این هیجانات در چندین بعد، ابعادی چون شدت، مدت و جهت، قابل بررسی هستند(گراس وتامسون[8]،2007).

    حال باتوجه به اهمیت هیجان ها وتاثیر آنها بر مشکلات روانی، رابرت لیهی اقدام به ساختن مدل طرحواره ای خود کرد.

    لیهی برمبنای مفهوم پردازش هیجانی و با الهام گرفتن از مدل فراشناختی هیجانات، مدل طرحوارههای هیجانی خود را در سال2002ارائه کرده است. مدل طرحواره های هیجانی بیانگر این مهم است که ممکن است افراد در چگونگی مفهوم پردازی هیجاناتشان با یکدیگر متفاوت باشند و یا به عبارتی بهتر، افراد طرحوارههای متفاوتی در موردهیجاناتشان دارند  وباتوجه به طرحواره های موجود به روشهای متفاوت با دنیای بیرون تعامل می کنند وبه طبع آن رفتارهای متفاوتی ظاهر می شود.

    ازسوی دیگر خطاهای شناختی[9] یعنی تفکر به شیوه جزمی و توام با افکار غلط و غیر عقلانی که نتیجه آن اضطراب و افسردگی و مشکل در روابط بین فردی است نیز باعث تغییر در احساسات فرد شده وباعث ایجاد زمینه های تنشی می شود.این خطاها توسط آلبرت الیس شناسایی شدند که در آن علل مشکلات روانی را وجود نوعی از این خطاها می دانند.خطاهایی که باعث ایجاد انحراف در فکر فرد شده وبر زندگی روزمزه او تاثیر می گذارد(الیس[10]،به نقل ازلیهی[11]،1390).

    حال با توجه به ارتباط بین متغیر های بالا،واینکه هیجان ها وتحریف های شناختی بربیماری میگرن تاثیر می گذارند پژوهشگردر این تحقیق درصدد برآمد تابه بررسی مقایسه ای طرحواره های هیجانی وتحریف های شناختی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم بپردازد.

     

    1- 2.بیان مساله

    سردرد یکی از شایع ترین شکایاتی است که پزشکان با آن روبرو می شوند.سالانه حدود ۲۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان از 4/1 میلیارد حمله سردرد رنج می برند. از این رو، سردرد هدف بزرگی برای مداخلات بهداشت عمومی به شمار می رود. گرچه سردرد دارای اشکال بسیار متنوعی است، اما دو نوع اصلی آن در طب سرپایی، شامل سردردهای میگرنی و سردردهای تنشی می باشند. سردردهای تنشی شایع ترین نوع سردرد هستند. سردردهای میگرنی با وجود شیوع کمتر نسبت به سردردهای تنشی، دارای شدت بیشتر و قدرت ناتوان کنندگی بالاتری می باشند. میگرن بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت  ، رتبه نوزدهم  در بین همه اختلالات ایجاد کننده ناتوانی به خود اختصاص داده است)آیت الهی و چراغیان، ۱۳۸۴).

    سردرد میگرنی (عروقی) یک اختلال حمله ای است که وجه مشخصه آن سردردهای راجعه ویک طرفه ای است که با یا بدون اختلالات گوارشی وبینایی مربوطه(مثل استفراغ،تهوع وترس ازنور) بروز می­کنند (هاریسون،1390). به سخن دیگر، میگرن سردردی است عود کننده، خوش خیم، معمولاً یک طرفه، دارای فواصل حملات بدون درد، به مدت72 -4 ساعت طول می کشد وبا محرک های کلیشه ای ایجاد می شود.این سردردها، احتمالا براثراختلال کارکردی درگردش خون جمجمه ای پدید می آیند (کاپلان وسادوک،1391).

    میگرن ممکن است باعلایم عصبی، بخصوص حسی(علی الخصوص بینایی)، به صورت پیش قراول سردرد، یا بدون علایم همراه، یا به صورت او را مشاهده شود(میرزایی،1381). این سردرد شایع توسط بیماران تحت عنوان تنشی یا فشاری توصیف می شود.

    انجمن بین المللی سردرد(HIS) [12]برای تشخیص این میگرن کراکترهای زیر را قرار داده است. بدین ترتیب که حداقل پنج حمله ازحملات سردرد خصوصیات زیر را داشته باشند.

    1-طول مدت حمله4 الی72 ساعت،که دربچه ها ممکن است زمان کمتر باشد.

    2-الف)یکطرفه باشد.

    ب)ضربان دار باشد

    3-ازلحاظ شدت، متوسط که با فعالیت روزمره وپیاده روی تشدید می شود.

    4-همراه با حالت تهوع، استفراغ، یا ترس از نور و صدا باشد

     شیوع میگرن درخانم ها به مراتب بیشتر واستعداد فامیلی در پیدایش آن نقش دارد. از هرسنی نیز می تواند شروع گردد (آدامس[13]،2011). هیچ محدودیت اجتماعی،اقتصادی، یا نژادی برای آن وجود ندارد.

    درمباحث روانپزشکی درمورد میگرن عنوان شده است که شخصیت های وسواسی که بیش ازحد کنترل کننده و کمال گرا هستند،افرادی که خشم خود را کنترل می کنند وکسانی که استعداد ژنتیکی برای ابتلا به میگرن دارند،ممکن است درهنگام هرگونه استرس یا تعارضات هیجانی غیر اختصاصی شدید،دچار این سردرد شوند(کاپلان سادوک،1391). همچنین مطالعات دیگرنشان می­دهدسطح ومیزان استرس هایی که فرد متحمل می شودبا بروز سردرد میگرنی مرتبط می باشند(صفوی،نزاری،2008).

    از دیدگاه شناختی نیز تحریف های شناختی،باورهای غیر منطقی و طرحواره های شناختی، علل اکثر مشکلات رفتاری وتعارضات بین فردی است(لیهی،1391؛ فلانگان وفلانگان[14]،2004؛ الیس[15]،2003؛ به نقل از فرحبخش،1382؛ رومانس و دبورد[16]،1996؛ به نقل از بهاری وسیف،1384). که به نوعی در بروز وشدت یافتن میگرن تاثیرگذار هستند.

    در واقع طرز تفکر بدبینانه بدون منطق، زمینه ساز شروع افسردگی واختلالات خلقی و دوام آنها است.تفکر شدید منفی،همیشه با افسردگی یا اختلالات احساسی همراه است که درادامه زمینه را برای بروز میگرن مهیا می گرداند(برنز[17]،1386؛45).

    از سویی دیگر تحقیقات اخیر، ارتباط متقابلی را بین هیجانات منفی و به وجود آمدن میگرن، فراوانی و یا شدت سردردهای میگرنی نشان داده است (لوملی و همکاران، ۲۰۰۵). درمانگران نشان دادند که کاهش هیجانات منفی با استفاده از درمان شناختی- رفتاری، کاهش سردرهای میگرنی را در پی دارد(هولروید،2000).

    می توان هیجان را به دامنه ی وسیعی ازپاسخ ها اطلاق کرد.این هیجانات در چندین بعد، ابعادی چون شدت، مدت و جهت، قابل بررسی هستند(گراس وتامسون[18]،2007). بسیاری از نظریه پردازان در حوزه آسیب شناسی روانی درتبیین اختلالات روانی، نقش و جایگاه متفاوتی را برای هیجانات قائل شده اند. امروزه گذشته ازمدل های التقاطی، بسیاری از نظریات شناختی نیز به نقش پررنگ هیجانات در تحول و تداوم اختلالات روانی پی برده اند، به طوریکه بسیاری از آنها هیجانات را همتراز با شناختارها درایجاد اختلالات روانی می دانند و به سمت مدلهای شناختی-هیجانی حرکت کرده اند.ازجمله این مدل ها می توان به مدل درمانی هیجان محورگرینبرگ (گرینبرگ،واتسون وگودمن[19]،1998)،رویکردهای شناختی- میان فردی(برای مثال سافران،1998)،مدل های فراشناختی هیجانات(برای مثال ولز وکارتر،2001)ومدل طرحواره های هیجانی لیهی(لیهی،2001،2002) به نقل از (خانزاده،ادریسی،محمدخانی،سعیدیان ،1392) ،اشاره نمود.

    علاوه براین، حتی مدلهای پردازش اطلاعات کلاسیک(برای مثال، کلارک ، بک وآفورد،1999) نیز به این نتیجه رسیده اند که ممکن است خلق یا هیجانات بر سوگیری های توجه و حافظه تاثیر گذارند. به طور کلی دیدگاههای شناختی به طور ضمنی بر این نکته دلالت دارند که طرحواره های شناختی و هیجانی ممکن است تاثیر متقابلی بر یکدیگر داشته باشند. این دیدگاهها عموماً این فرض را درنظر میگیرند که خلق یا هیجان ممکن است منجر به برانگیختن سوگیری های توجه و حافظه شود، و محتوای شناختی اولیه نیز ممکن است هیجانات و حافظه فراخوانده شده را تعیین کنند وبه طبع آن تاثیراتی بر سلامت روان ومولفه های آن داشته باشند که می توانند در بروز یا شدت یافتن میگرن دخیل باشند. (ریسکایند[20]،1989

     

    1-Harrison

    2-Honkasalo&kaperyo

    3-Roski

    Headache&rasky-4

    5-Roland

    6-Stovner &Andrée

    1-Kaplan& Sadock

    2-Grass& Tomson

    3-cognitive distortion

    4-Albert Ellis

    5-Robert Leahy

    1-International Headache Society

    1-adams

    2-Flanagan&Flanagan

    3- Ellis

    4- Romance and Dbvrd

    5- Burns

    1-gross& thompson

    2- Greenberg , Watson& Goodman

    3-Ryskaynd

    Abstract

    The aim of this study was to compare schemas of emotional and cognitive distortions in migraine sufferers with healthy people in controls. There was used causal comparison method (after event) for doing it. The population of the study was all migraine sufferers under treatment in psychiatric clinics Khorramabad and their companions that 50 patients with migraine were selected by using the available sampling method from clinic Sadigh Khorramabad city and 50 healthy subjects were selected among their companions. For data collection was used two questionnaires, "Leahy Emotional Schema" and "cognitive distortions", and for data processing was used SPSS software and statistical methods such as descriptive and inferential statistics, Manoa, mean, and standard deviation. Results showed that most subscales of emotional schemas and cognitive distortions including, without trust, guilt, naive excitement, lack of evaluation, lack of control, denial, emotions, rumination, statement, shame, distorted of all or none, exaggerated generalizations, mental filter, macroscopic and microscopic view and emotional arguments must-better are associated with migraines. But there was no significant relationship between several cases, including the lack of understanding, numbness, logical, continuity, poor alertness, disregarding to the positive thing, hasty conclusions, labeling, and personalization.

    Key Words: Migraine, Emotional Schemas, Cognitive Distortions

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                          صفحه

    چکیده.................................................................................................................................... 1

     

    فصل اول:کلیات پژوهش

    1-1.مقدمه............................................................................................................................. 3

    1-2.بیان مساله....................................................................................................................... 5

    1-3.اهمیت وضرورت پژوهش............................................................................................... 9

    1-4.هدف های پژوهش......................................................................................................... 11

    1-4-1.هدف کلی پژوهش................................................................................................ 11

    1-4-2.اهداف جزیی پژوهش............................................................................................ 11

    1-5.سوالات پژوهش............................................................................................................. 11

    1-6.فرضیه های پژوهش........................................................................................................ 11

    1-7.اصطلاحات وتعاریف عملیاتی.......................................................................................... 12

    1-7-1.تعریف میگرن........................................................................................................ 12

    1-7-2.تحریف شناختی.................................................................................................... 12

    1-7-3.طرحواره هیجانی.................................................................................................... 13

    1-8.خلاصه فصل.................................................................................................................. 13

     

    فصل دوم:گستره نظری موضوع وسوابق پژوهش

    بخش اول:ادبیات وگستره نظری............................................................................................... 15

    2-1.مقدمه............................................................................................................................. 15

    2-2.ادبیات وگستره نظری میگرن............................................................................................ 15

    2-2-1.تاریخچه............................................................................................................... 15

    2-2-2.تعریف میگرن........................................................................................................ 16

    2-2-3.علل میگرن............................................................................................................ 17

    2-2-4.انواع میگرن........................................................................................................... 17

    2-2-4-1.میگرن با پیش درآمد .................................................................................... 18

    2-2-4-2.میگرن بدون پیش درآمد................................................................................ 19

    2-2-4-3.انواع دیگر میگرن ........................................................................................ 19

    2-2-5.پاتوژنز.................................................................................................................. 21

    2-2-6.تشخیص بیماری.................................................................................................... 22

    2-2-7.تشخیص های افتراقی میگرن.................................................................................. 23

    2-2-8.فرضیه های مرتبط با میگرن.................................................................................... 24

    2-2-8-1.فرضیه عروقی میگرن.................................................................................... 24

    2-2-8-2.فرضیه عصبی میگرن..................................................................................... 25

    2-2-9.سیستم عروقی تری ژمینال در میگرن....................................................................... 25

    2-2-10.هیدروکسی تریپتامین در میگرن............................................................................. 26

    2-2-11.دوپامین در میگرن............................................................................................... 26

    2-2-12.دستگاه عصبی سمپاتیک در میگرن........................................................................ 27

    2-2-13.یافته های بالینی................................................................................................... 27

    2-2-14.میگرن همراه با اورا (میگرن کلاسیک..................................................................... 28

    2-2-15.میگرن قاعده ای (بازیلار...................................................................................... 28

    2-2-16.درمان میگرن....................................................................................................... 29

    2-2-17.درمان پیشگیرانه میگرن........................................................................................ 32

    2-2-18.جامعه و فرهنگ.................................................................................................. 33

    2-2-19.جنبه‌های محیطی................................................................................................. 34

    2-2-20.سبک زندگی....................................................................................................... 34

    2-2-21.خصوصیات روانشناختی میگرن............................................................................ 34

    2-3. ادبیات و گستره ی نظری تحریف های شناختی................................................................. 35

    2-3-1.تعریف شناخت‌..................................................................................................... 35

    2-3-2.روانشناسی شناختی................................................................................................ 35

    2-3-3.افکار خودآیند....................................................................................................... 36

    2-3-4.موضع فلسفی کلی در زمینه شناخت........................................................................ 36

    2-3-5.مدلABC الیس..................................................................................................... 37

    2-3-6.تناوب­گرایی تعبیری............................................................................................... 37

    2-3-7.مدل شتاختی بک................................................................................................... 38

    2-3-8.مدل بک از دو بخش تشکیل شده است................................................................... 38

    2-3-9.نظریه آسیب شناسی روانی رفتار در مانی عقلانی-هیجانی......................................... 40

    2-3-10.رایج ترین عقاید غیر منطقی................................................................................. 41

    2-3-11.ده خطای شناختی از نظر آلبرت الیس.................................................................... 44

    2-4.ادبیات و گستره ی نظری طرحواره های هیجانی................................................................. 53

    2-4-1.تعریف هیجان ومولفه های آن................................................................................. 53

    2-4-2.هیجان و نظریه های هیجان..................................................................................... 53

    2-4-3.اجزای هیجان........................................................................................................ 54

    2-4-4.تاریخچه هیجان..................................................................................................... 54

    2-4-5.نظریه‌های هیجان  ................................................................................................. 55

    2-4-5-1.نظریه جیمز – لانگه...................................................................................... 55

    2-4-5-2.نظریه ارزیابانه.............................................................................................. 55

    2-4-5-3.نظریه رفتارگرایی.......................................................................................... 55

    2-4-5-4.نظریه بازخوراند چهره................................................................................... 55

    2-4-6.وظایف هیجان‌ها  .................................................................................................. 55

    2-4-7.فیزیولوژی هیجان‌ها................................................................................................ 56

    2-4-8.جنبه های مختلف هیجان در روانشناسی................................................................... 56

    2-4-9.ماهیت هیجان........................................................................................................ 56

    2-4-10.واکنش های فیزیولوژیک هیجان............................................................................ 58

    2-4-11.ابزارهای مطالعه ی هیجان.................................................................................... 58

    2-4-12.انواع واکنش های هیجانی..................................................................................... 59

    2-4-13.عملکرد ذهن در هیجان....................................................................................... 62

    2-4-14.اساس عصبی هیجان............................................................................................ 64

    2-4-15.نظریه های مربوط به هیجان.................................................................................. 65

    2-4-16.نتیجه هیجان........................................................................................................ 67

    2-4-17.هیجان و سلامت................................................................................................. 69

    2-4-18.مغز هیجانی........................................................................................................ 71

    2-4-19.به کار بردن درست هیجان ها .............................................................................. 73

    2-4-20تعریف هیجان خواهی........................................................................................... 73

    2-4-21.نظریه هیجان خواهی ماروین زاکرمن..................................................................... 74

    2-4-22.ویژگی های افراد هیجان خواه.............................................................................. 75

    2-4-23.نتیجه گیری......................................................................................................... 78

    2-4-24. مفهوم طرحواره.................................................................................................. 79

    2-4-25.طرحواره های هیجانی.......................................................................................... 79

    2-4-26. درمان هیجان محور لسلی گرینبرگ...................................................................... 80

    2-4-27.مدل طرحواره درمانی هیجانی لیهی....................................................................... 81

    2-4-28.دستیابی به هیجان ها............................................................................................ 83

    2-4-29.شناسایی طرحواره های هیجانی............................................................................. 84

    2-4-30.تعریف طرحواره های هیجانی ............................................................................. 84

    2-4-31.انواع طرحواره های هیجانی.................................................................................. 85

    2-5.بخش دوم:سوابق پژوهشی............................................................................................... 91

    2-5-1.سوابق پژوهشی خارج از ایران................................................................................ 91

    2-5-2.سوابق پژوهشی داخل ایران.................................................................................... 92

    2-6.خلاصه فصل.................................................................................................................. 96

    فصل سوم:روش اجرای پژوهش

    3-1.مقدمه............................................................................................................................. 98

    3-2.خصوصیات طرح پژوهش................................................................................................ 98

    3-3.جامعه آماری مورد مطالعه................................................................................................ 99

    3-4.روش نمونه گیری وحجم نمونه........................................................................................ 99

    3-5.ابزارهای اندازه گیری....................................................................................................... 99

    3-5-1.پرسشنامه تحریف های شناختی............................................................................... 99

    3-5-2..مقیاس طرحواره های هیجانی لیهی......................................................................... 102

    3-6.فرایند اجرای پژوهش...................................................................................................... 105

    3-7.روش پردازش و تحلیل اطلاعات..................................................................................... 106

    3-8.خلاصه فصل ................................................................................................................. 107

     

    فصل چهارم:ارایه نتایج کمی،پردازش وتحلیل داده ها

    4-1) مقدمه........................................................................................................................... 109

    4-2) ازمون فرضیه اول پژوهش.............................................................................................. 109

    4-3.آزمون فرضیه دوم پژوهش............................................................................................... 129

    4-4.خلاصه فصل چهارم........................................................................................................ 144

     

    فصل پنجم:بحث ،تحلیل،نتیجه گیری

    5-1.مقدمه ............................................................................................................................ 146

    5-2.بررسی یافته های پژوهش وارتباط آنها با نتایج مطالعات قبلی............................................. 146

    5-3.جمع بندی ونتیجه گیری از یافته های پژوهش................................................................... 148

    5-4.محدودیت های تحقیق.................................................................................................... 149

    5-5.پیشنهادهای پژوهش........................................................................................................ 150

    5-5-1.پیشنهادهای پژوهشی............................................................................................. 150

    5-5-2.پیشنهادهای اجرایی................................................................................................ 150

    5-6.خلاصه فصل............................................................................................................. 151

    فهرست منابع.......................................................................................................................... 152

    پیوست ها.............................................................................................................................. 158

    چکیده انگلیسی  176

    منبع:

    فهرست منابع

    اتکینسون وهمکاران (1983)،زمینه روانشناسی ،ترجمه محمد تقی براهنی وهمکاران (1382) ، تهران ،انتشارات رشد .

    ارتور سی گایتون(1391). فیزیولوژی پزشکی، (ترجمه احمدرضا نیاورانی).تهران: سماط. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2011).

    اروین جی ساراسون.وباربارا آر.ساراسون(1383).روانشناسی مرضی.(ترجمه بهمن نجاریان.محمدعلی اصغری مقدم.ومحسن دهقانی) .تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1987).

    الیس،البرت،هاپر،رابرت(1383).زندگی عاقلانه(ترجمه مهرداد فیروزبخت).تهران:انتشارات رشد.

    انجمن روانپزشکی آمریکا ( 2000) متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی . ترجمه نیکخو ، محمد رضا و آوادیس یانس ، هامایک ( 1384) تهران: سخن .

    یرونرسودارث(1391). بیماری های مغز واعصاب، (ترجمه فاطمه مرادی).تهران: حکیم هیدجی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2010).

    بلانچارد،ا.ب.واندراسیک.الف(1380).سردردها ودرمان های روانشناختی آن.(ترجمه یداله زرگز و محمود براتوند).تهران:انتشارات بهینه. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2000).

    پیمان نیا،بهرام.موسوی قیه قشلاقی،الهام.1393. مقایسه استرس ادراک شذه و صفات شخصیتی در بیماران مبتلا به میگرن و افراد سالم. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. دوره22،شماره2.

    جیمزپروچسکا وجان نورکراس(1391).نظریه های روان درمانی،(ترجمه یحیی سیدمحمدی).تهران: نشر روان.(تاریخ انتشار به زبان اصلی،2007)

    تاجیک قنبری،علی.1385.بررسی شیوع میگرن دربین دانشجویان پزشکی وکارورزان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشکده پزشکی.دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.

    جان لاکمن(1384).پرستاری بیماری های داخلی جراحی(ترجمه پروین برومند وهمکاران).تهران: انتشارات آییژ (تاریخ انتشار به زبان اصلی2001).

    جرالد،کری(1388).نظریه وکاربست مشاوره و روان درمانی،(ترجمه یحیی سیدمحمدی).تهران: ارسباران(تاریخ انتشاربه زبان اصلی2005).

    جیمز کالات(1384).روانشناسی فیزیولوژیک.(ترجمه هادی بحیرایی).تهران:انتشارات ارسباران.(تاریخ انتشار به زبان اصلی،2004).

    حمزه ای مقدم اکبر . بررسی شیوع میگرن و افسردگی و رابطه آنان با یکدیگر در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. .5(2):91-1377،84

    خانزاده،(1390).پیش بینی ادراک درد در سالمندان برپایه طرحواره های هیجانی ومشکلات در نظم بخشی هیجانی.پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی.دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی .دانشگاه شیراز.

    خانزاده، مصطفی؛ سعیدیان، محسن؛چاری حسین،مشعود و ادریسی،فروغ(1391) ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی مقیاس دشواری در نظمبخشی هیجانی. مجله علوم رفتاری،6(1)

    دلاور،علی(1379). احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات رشد.

    دهقان قهفرخی ،رحمت اله .(1389). اثر بخشی آموزش شناختی- رفتاری مدیریت استرس بر شاخصهای درد و خود-کارآمدی درد در بیماران مبتلا به میگرن در بیمارستانهای شهرکرد.پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی.دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.دانشگاه پیام نور.

    دیوید برنز(1386).روانشناسی افسردگی(ترجمه مهدی قرچه داغی).تهرات:نشر دایره.

    رابرت لیهی(1390).تکنیک های شناخت درمانی،(ترجمه حسن حمیدپور وزهرا اندوز).تهران:انتشارات ارجمند(تاریخ انتشار به زبان اصلی،2003).

    رسول زاده طباطبایی،کاظم.1375.بررسی ویژگیهای شخصیتی افراد مبتلا به میگرن ومقایسه تاثیر دارو درمانگری با روش اموزش تنش زدایی تدریجی همراه با پسخوراند زیستی دراین بیماران.رساله دکتری تخصصی رشته روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت مدرس.

    ریو ،جان مارشال (1992)،انگیزش وهیجان.(ترجمه یحیی سید محمدی). تهران ،نشر ویرایش .(تاریخ انتشار به زبان اصلی،1992)

    سلطان زاده، اکبر. (۱۳83). بیماری های مغز واعصاب وعضلات. تهران: انتشارات جعفری.

    سوزان س.اسملتزر(1389).مغز واعصاب(ترجمه زهرا مشتاق).تهران:جامعه نگر:سالمی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2010).

    شکرالهی،محمدرضا..1371.میگرن در اطفال.پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی.دانشکده پزشکی .دانشگاه علوم پزشکی تهران.

    شیرزادی،افسانه.مهرابی زاده هنرمند،مهناز.حقیقی،جمال.1382.بررسی رابطه ساده وچندگانه متغیرهای کمال­گرایی،اضطراب صفت-حالت وافسردگی باسردرد میگرن در دانشجویان.مجله علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،دوره سوم شماره 3و4.

    صبوری کیا(1379)،درمان میگرن وسردردهای عصبی.مشهد.نشر نوآیین.

    ضیایی،سیدجلال؛شیرزادی،مصطفی(1381).بیماری های مغز واعصاب.اصفهان:انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.

    عظیمیان مجتبی .(1380). بررسی فراوانی انواع سر درد در ٣٠٠ مورد از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان سینا همدان. مجله دانشگاه علوم. پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان. ٨(2)

    فاسی انتونی اس(1390).اختلال های عصب شناختی اصول طبی هاریسون(پرویز مولوی وفریبا صادقی موحد).تهران:انتشارات موسسه فرهنگی،انتشاراتی اباصالح-حیان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2008).

    کاویانی، حسین و موسوی احمد. ( 1387 ). ویژگیهای روانسنجی سیاهه اضطراب بک درطبقات سنی و جنسی جمعیت ایرانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران،66

    کاظمی حمید.1382.مقایسه تحریف های شناختی دربیماران افسرده ومضطرب.پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی.دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.دانشگاه شیراز.

    گنجی حمزه (1386).روانشناسی عمومی،تهران:انتشارات ساوالان.

    مایکل جفری امینف.(1382).نورولوژی بالینی(ترجمه منصور میرزایی). تهران:نشر یاران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2002).

    موسی وند،مریم1378.بررسی مقایسه ای سردردهای میگرنی وکلاستر از نظر دموگرافیک.پایان نامه دکتری پزشکی عمومی.دانشکده پزشکی .دانشگاه علوم پزشکی تهران.

    نجفی کوپایی مهدی(1377) ؛ سمنانیان سعید. تأثیر سر درد میگرنی بر وضعیت اقتصادی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا . مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. ٥٦(1)

    یوسفی مهران (1379). بررسی شیوع میگرن در دانشجویان پزشکی و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی زنجان . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان.8(30).

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی

    Adams RD(2001). Headache and other craniofacial pains. In: Adams and victor's. Principles of neurology: From McGraw Hill Company. NewYork: USA, 181-3.

    Anderson, Kenneth; Anderson, Lois E.; Glanze, Walter D. (1994). Mosby's Medical, Nursing, and Allied Healt Dictionary (4th ed.). Mosby. p. 998

    Bartleson JD, Cutrer FM (May 2010). "Migraine update. Diagnosis and treatment". Minn Med 93 (5): 36–41.

    Beck, A. T., Kavacs, M., Weissman, A. (1979). Assessment of suicidal intention: Thescale for suicide ideation. Journal of Consukring & Clinical Psychology, 47, 343-352

    Beck, A.T, Freeman, D.D & Davis, D. (2004). Cognitive therapy of personality

    disorders (2d ed). New York: Guilford Press.

    Bener A, Swadi H, Qassimi E, Uduman S. Prevalence of, headache & migraine in school children in the United Arab Emirates. Ann

    Saudi Med 1998

    Bigal, ME; Lipton, RB (2008 Jun). "The prognosis of migraine.". Current opinion in neurology 21 (3): 301–8.

    Borsook, David (2012). The migraine brain: imaging, structure, and function. New York: Oxford University Press. pp. 3–11.

    Breslau N, Davis G, Andreski P. Migraine, psychiatric disorders, andsuicide attempts: an epidemiologic study of young adults. Psychiatry Res 1991

    Clark, D. A., Beck, A. T., & Afford, B. A. (1999). Scientific foundations of cognitive theory and therapy of depression. New York: Wiley.

    Dalessio DJ(1994). Diagnosing the severe headache. Neurology, 44: 6-12,

    Headache Classification Subcommittee of the International Headache Society (2004). "The International Classification of Headache Disorders: 2nd edition"

    Piane, M; Lulli, P; Farinelli, I; Simeoni, S; De Filippis, S; Patacchioli, FR; Martelletti, P (2007 Dec).

    Davidoff, Robert A. (2002). Migraine: manifestations, pathogenesis, and management (2nd ed.). Oxford [u.a.]: Oxford Univ. Pre

    Evans RW. Migraine: a question and answers review. Medical Cli:n

    North America March 2009

    Gilmore, B; Michael, M (2011-02-01). "Treatment of acute migraine headache.". American family physician 83 (3): 271–80.

    Green Berg L.S.Watson J.C&Goldman R.1998

    Jette N, Patten S, Williams J, Becker W, Wiebe S. Comorbidity ofmigraine and psychiatric disorders a national population-based

    study. Headache 2008

    Kaplan HI.; Sadock BJ.; Grebb JA. Kaplan and sadock’s synapsis of psychiatry: FromLippincott Wiliams & Wilkins. Philadelphia: USA, 9th ed. 290, 838, 2003.

    Lay, CL; Broner, SW (2009 May). "Migraine in women". Neurologic Clinics 27 (2): 503–11.

    Lipton R, Stewart W, Diamond S, Diamond M, Reed M. Prevalence and burden of migraine in the United States: data from the

    American Migraine Study II. Headache 2001

    Lipton RB.; Stewart WF. 1997. Prevalence and impact of migraine. Neurologic Clinics, 15: 1-13,

    Martin PR (June 2010). "Behavioral management of migraine headache triggers: learning to cope with triggers". Curr Pain Headache Rep 14 (3): 221–7.

    , Mathew N. Pathophysiology, epidemiology, and impact of migraine. Clin Cornerstone 2001

    Roger P. Simon, David A. Greenberg, Michael J. (2009). Clinical neurology (7th ed. ed.). New York, N.Y: Lange Medical Books/McGraw-Hill. pp. 85–88.

    Stewart W, Linet M, Celentano D, Van Natta M, Ziegler D. Ageand sex-specific incidence rates of migraine with and without personality and

    visual aura. Am J Epidemio 1991

    Stovner L, Hagen K, Jensen R, Katsarava Z, Lipton R, Scher A, et al. The global burden of headache: a documentation of headache prevalence and disability worldwide. Cephalalgia 2007

    Tintinalli, Judith E. (2010). Emergency Medicine: A Comprehensive Study Guide (Emergency Medicine (Tintinalli)). New York: McGraw-Hill Companies. pp. 1116–1117.

    Weinberger, J (2007 Mar). "Stroke and migraine.". Current cardiology reports 9 (1): 13–9.

    Wang SJ (2003). "Epidemiology of migraine and other types of headache in Asia". Curr Neurol Neurosci Rep 3 (2): 104–8.


موضوع پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, نمونه پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, جستجوی پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, فایل Word پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, دانلود پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, فایل PDF پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, پروژه درباره پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه تحریف های شناختی وطرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی مقایسه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تحریف‌های شناختی در بیماران سرطانی با افراد عادی چکیده : پژوهش حاضر به منظور مقایسه تحریف های شناختی و طرح واره های ناسازگار اولیه در افراد سرطانی و افراد عادی انجام شده است .بدین منظور از جامعه آماری بیماران سرطانی مراجعه کننده به بیمارستان های دولتی شیراز ، گروه نمونه 60 نفر به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی(M.A) گرایش:عمومی چکیده: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره­های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی در دانشجویان بود. به این منظور با روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 364 نفر (تعداد 166 دختر و 198 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند. طرح این پژوهش ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Aرشته : روانشناسی بالینی چکیده هدف: پژوهش حاضر مقایسه طرحواره های فعال در آزمودنیهای افسرده با آزمودنیهای مضطرب در دانشجویان دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی شهر رشت می باشد. روش تحقیق از نوع همبستگی و پس رویدادی مقایسه ای و مقطعی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه افرادی بود که در سال 93- 92 در مراکز آموزش عالی استان گیلان مشغول به تحصیل بوده ...

بررسی نقش طرحواره­های ناسازگار اولیه درپیش­بینی رفتارهای پرخطر دانش­آموزان چکیده طرحواره های ناسازگار به عنوان زیرساخت های شناختی منجر به تشکیل باورهای غیرمنطقی می شوند هنگامی که طرحواره­های ناسازگار اولیه فعال می­شوند سطوحی از هیجان منتشر می­شود و مستقیم یا غیرمستقیم منجر به اشکال مختلفی از آشفتگی­های روان شناختی نظیر افسردگی، اضطراب، عدم توانایی شغلی، سوء مصرف مواد، تعارضات ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه چکیده: در راستای لزوم آموزش مهارت های «مدیریت هیجانی» پژوهش حاضر تحت عنوان، اثربخشی مشاوره گروهی مدیریت خشم، مبتنی بر بازسازی شناختی بر افزایش صمیمیت اجتماعی و کاهش تفکر قطعی نگر دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر شیراز انجام شد. روش مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. برای انجام این بررسی پرسشنامه اسپیلبرگر به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده است. به منظور دسترسی به هدف فوق از ببن کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد که عبارت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : عمومی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی با رفتار رانندگی رانندگان اتوبوس های بین شهری پژوهشگر: آرمان مناجاتی چکیده : تحقیق حاضر از نوع توصیفی – همبستگی می باشد که با هدف کلی بررسی و تبیین نقش پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی در رفتار رانندگی رانندگان اتوبوس های بین شهری شیراز انجام شد. جامعه آماری پژوهش ...

پایان نامه: برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی بالینی چکیده افسردگی واژه­ای شناخته شده اما مسأله­ای چالش برانگیز در عرصه­ی بهداشت روانی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر گروه درمانی به شیوه شناختی– رفتاری بر احساس تنهایی و خود کارآمدی عمومی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی بوده است روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون دو گروهی آزمایش و کنترل بود. جامعه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشددر رشته روانشناسی (M.A) گرایش : بالینی چکیده هدف:هدف این پژوهش رابطه هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی می باشد. روش:روش این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مرد و زن(تعداد 240 نفر)است که در دوره اول متوسطه مشغول خدمت هستند. نمونه­ی آماری این پژوهش تعداد 148 معلم زن و مرد است که با ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی(MA) چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانی دانش آموزان می­باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه­ی دانش آموزان دختر سال سوم دوره اول دبیرستان که در سال تحصیلی 93-92در شهر ایوان مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می داد. پس از اجرای پیش آزمون، تعداد 30 نفر از دانش آموزانی که در ...

ثبت سفارش