پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش

word 2 MB 30321 221
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در در رشته­ی مدیریت دولتی  گرایش منابع انسانی

    چکیده

    در این پژوهش به بررسی مقایسه­ای آمادگی دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه­ی زیرساخت­های پیاده­سازی مدیریت دانش پرداخته شد. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده‌ها یک پرسش نامه ۳۶ سوالی بود که وضعیت زیرساخت‌های مدیریت دانش را در سه زیرساخت فرهنگ سازمانی، فرایندهای مدیریت دانش و فناوری اطلاعات می سنجید. این پژوهش تعداد ۲۸ دستگاه  ستادی استان  را مورد مطالعه قرار داد . طبق آمار رسمی دستگاه های فوق الذکر  تعداد جامعه آماری ۲۳۱۱ نفر بود که از این تعداد و با استفاده از روش نمونه گیری جدول مورگان نمونه آماری ۳۳۱ نفر به دست آمد که در نهایت با توزیع پرسش نامه بیشتر تعداد ۳۹۰ پرسش نامه قابل استفاده جمع آوری گردید. نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد که پرسش نامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. به منظور روایی سنجی نیز از روایی محتوا و صوری استفاده و روایی پرسش نامه به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی مانند تی استیودنت و آزمون واریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که همه ۲۸ دستگاه مورد مطالعه از وضعیت مطلوبی در زمینه زیرساخت ها برخوردار هستند. نتایج حاصل از رتبه بندی دستگاه ها نیز نشان داد که به صورت کلی سازمان انتقال خون بالاترین و اداره راه و شهرسازی جنوب  پایین ترین رتبه را در زیرساخت های مدیریت دانش دارا هستند. در نهایت نیز پیشنهاداتی مانند بهبود فرهنگ تسهیم دانش، توسعه سیستم ارزیابی و سازماندهی دانش و چند پیشنهاد عملیاتی و کاربردی دیگر برای بهبود وضعیت زیرساخت های مدیریت دانش ارایه گردید. 

    کلمات کلیدی: مدیریت دانش، زیرساخت های مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، فرایندهای مدیریت دانش، فناوری اطلاعات

    مقدمه

    عصر حاضر، عصر اقتصاد دانش محور نامیده شده است. در این دوران توجه مدیران سازمان‌ها بیشتر به مقوله‌هایی همچون دانش و خلاقیت جلب شده است و در پی آن انسان‌های دانش‌گرا نسبت به انسان های عمل‌گرا اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

    صاحب‌نظران معتقدند دهه 80 دهه جنبش کیفیت و دهه 90 دهه مهندسی مجدد بوده است و دهه کنونی دهه مدیریت دانش است. به گفته پیتر دراکر چالش 50 سال اول هزاره سوم بهره‌وری دانش در سازمان‌هاست که جز با مدیریت درست و مؤثر آن امکان‌پذیر نیست (افرازه، 1386). از این‌رو جای تعجب ندارد که دانش قواعد قدیمی مربوط به رقابت و استراتژی را دگرگون کرده است، به‌طوریکه پایه و اساس اقتصادهای صنعتی از منابع مادی به سمت دارایی‌های فکری سوق داده شده است. این امر محققان را بر آن داشته است تا درباره چگونگی مدیریت این سرمایه ارزشمند تحقیق کنند.

    علی‌رغم تحقیقات قابل توجهی که تاکنون در حوزه مدیریت دانش صورت گرفته است، کمتر پژوهشی به‌طور جامع به بررسی کلیه مولفه‌های زیر ساختی مدیریت دانش پرداخته است. لذا این تحقیق سعی دارد تا مولفه‌های مربوط به زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش را به‌طور جامع و یکپارچه در بین دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی و  تجزیه و تحلیل قرار دهد. در این فصل قصد داریم تا اهمیت، سوالات پژوهشی و مسیر انجام تحقیق را به اختصار تبیین نموده تا تصویری کلّی از آن حاصل گردد.

     

    1-2- بیان مسأله تحقیق

    الزامات مدیریت دانش، سازوکاری است که سازمان از طریق آن دانش را مدیریت می­کند و افراد در بخش­های متفاوت آن، دانش خود را از طریق این زیرساخت تسهیم می­کنند، به طوری که اعضا بتوانند از آن دانش به طور کاملاً اثربخش استفاده کنند. این زیرساخت باعث می­شود، فرآیندهای ضروری دانش با حداکثر کارآیی صورت گیرند، از فناوری­ها اعم از سخت­افزار و نرم­افزار کارآمدتر استفاده شود و خلق، تسهیم و به­ کارگیری دانش انجام پذیرد. هدف اصلی این زیرساخت، چیزی جز جریان دادن دانش در رگ­های فرآیندهای کاری سازمان نیست. الزامات مدیریت دانش شامل الزامات فرهنگی، الزامات فرایندهای دانشی و الزامات فناوری اطلاعات می­باشد. یک زیرساخت قوی دانش بر اساس مبانی قوی ایجاد می­شود و این مبانی به استفاده کامل از دانش می­انجامد. در این میان، مدیریت دانش بر افراد و تعاملات آنها تمرکز دارد. خلق و تسهیم دانش، حاصل تعاملات انسان­ها در حین کار است، لذا در مدیریت دانش ابتدا باید افراد را به اطلاعات مرتبط کرد. این ارتباط شامل فرایندها و تشویق لازم است؛ نه صرفاً برای ایجاد اعتماد و استفاده از اطلاعات موجود، بلکه به دنبال آن، برای سهیم شدن در منبع جهانی اطلاعات. سپس افراد باید با هم مرتبط شوند. آنها باید قادر به یافتن یکدیگر بوده و در مورد درخواست و دریافت کمک و انتشار تجاربشان راحت باشند. این کار به آنان این احساس را می­دهد که خود را همواره در تحقق اهداف استراتژیک سازمان سهیم ببینند. مدیریت دانش را نباید با مدیریت داده­ها اشتباه کرد. مدیریت داده­ها بر فرآیند و فناوری تمرکز دارد، در حالی که ارکان مدیریت دانش، افراد و توانایی جمعی آنان برای تشریک مساعی سریع و اثربخش است. بدون مدیریت داده­ها، مدیریت دانش موفق نخواهد بود. پیوند دادن این دو، نیازمند تعهد به فرهنگ تسهیم دانش است. سازمان برای رسیدن به این منظور چاره­ای جز سرمایه­گذاری و تعهد به ایجاد فرهنگ مطلوب سازمانی ندارد. بدون آنکه افراد نسبت به دانش تعهد داشته باشند و فعالیت­های فعلی دانش را بپذیرند، زیرساخت دانش موفق نخواهد بود. همچنین، بدون داشتن یک زیرساخت فناوری که به اندازه کافی برای پشتیبانی فعالیت­های دانش قوی باشد، زیرساخت­ دانش عمل نمی­کند و تا زمانی که فرآیندهای مبتنی بر دانش نباشند نیز، مدیریت دانش دارای زیرساخت مناسبی برای عمل نخواهد بود(سیوان[1]، ۲۰۰۰). استعاره انتقال علم از بازو به مغز و تبدیل اطلاعات به دانش و نهایتاً به کار یا خروجی مشخص دارای ارزش افزوده، حاکی از آن است که تنوع، خلاقیت، نوآوری و دانش محور شدن سازمان­ها، انتخابی اجتناب­ناپذیر برای سازمان­های قرن بیست­ویکم خواهد بود(میشل و رایس[2]، ۲۰۰۷).

    همان گونه که بیان شد مبانی زیر ساخت مدیریت دانش شامل نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی می باشد که این مبانی منجر به استفاده کامل از دانش می گردند. این تحقیق نیز با مفروض داشتن این سه عامل در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل در سازمان­های مورد مطالعه جهت استقرار مدیریت دانایی و نیز رتبه بندی آنها به منظور توجه و تقویت عوامل ضعیف تر می باشد. لذا با توجه به اهمیت بحث الزامات و زیرساخت­های پیاده­سازی مدیریت دانش، سوال اساسی تحقیق حاضر این است که دستگاه های اجرایی ستادی در استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت های مدیریت دانش در چه سطحی هستند؟ رتبه بندی آنها به چه صورتی است؟ و راهکارهای بهبود وضعیت این سازمان ها در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش کدامند؟

     

     

    1-3- اهداف پژوهش

    هدف اصلی

    ارزیابی وضعیت عوامل زمینه­ای در پیاده­سازی مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان

     

    اهداف فرعی (ویژه):

    بررسی و ارزیابی وضعیت شاخص­های عامل فناوری برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان

    بررسی و ارزیابی وضعیت شاخص­های عامل فرهنگی برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان

    بررسی و ارزیابی وضعیت شاخص­های عامل فرآیندهای مدیریت دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان

    مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش

     

    1-4-ضرورت انجام تحقیق

    مدیریت دانش در عصر جدید، تحولات شگرفی را در مباحث مدیریتی ایجاد کرده است. مدیریت دانش به دنبال تصرف دانش ، خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان و نیز پیاده سازی، بازیابی و نگهداری دانش به عنوان دارایی‌های سازمان است. به گفته پیتر دراکر[3]"راز موفقیت سازمانها در قرن 21 همان مدیریت دانش است".  بنابراین مدیریت سازمانها باید با تکیه بر دانایی برتر امکان اتخاذ تصمیمات معقول تر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند. از این رو مدیریت دانایی مقوله­ای مهمتر از خود دانایی محسوب می شود که در سازمان­ها به دنبال آن است تا نحوه چگونگی تبدیل اطلاعات و دانسته های فردی و سازمانی را به دانش و مهارت­های فردی و گروهی تبیین و روشن نماید(گلسر[4]، ۲۰۰۳). هر چند در حال حاضر سازمان­های بسیاری در زمینه توسعه دانش در سطوح مختلف سرمایه گذاری کرده و موفق بوده اند، اما سازمان­های بسیار زیادی نیز با شکست مواجه شده‌اند. عدم وجود مکانیزمهای صحیح ارزیابی و پیاده سازی مدیریت دانش، این نوع سرمایه گذاری را در ذهن مدیران تنها به یک هزینه اضافی تبدیل نموده است. از این رو سازمان­ها باید محیطی را برای اشتراک، انتقال و تقابل دانش در میان اعضای خود به وجود آورند و افراد را در جهت با مفهوم کردن تعاملاتشان آموزش دهند و سعی در ایجاد بسترسازی و شناسایی عوامل زمینه­ای جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان نمایند (بالوگان[5]، ۲۰۰۴). این مهم در سازمان­های دولتی نیز ضرورت دارد.

    شرکتهای خصوصی به تولید کالا و خدماتی می پردازند که مستقیماً در رقابت با کالا و خدمات بخش دولتی است. آموزش، دانش، امنیت و علم از جمله زمینه های رقابت بین این دو بخش است. برای مثال آموزش از راه دور و به ویژه آموزش از طریق اینترنت توسط شرکت‌های خصوصی، ارائه خدمات آموزشی توسط دولت را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. وقتی مشتریان بتوانند نیازهای خود را به صورت کاملاً دلخواه و سفارشی توسط بخش خصوصی برطرف کنند، ناخودآگاه چنین انتظاری را از بخش دولتی نیز خواهند داشت. بازنشسته شدن کارمندان دولت و هم چنین انتقال آن‌ها بین بخش‌های مختلف، چالش جدیدی برای ابقای دانش و حفظ حافظه سازمانی و متعاقب آن آموزش کارکنان جدید ایجاد می‌کند. به مرور زمان کارمندان فعلی دولت تا چند سال آینده بازنشسته خواهند شد. این به عنوان یک مشکل اصلی پیش روی بسیاری از دولت­هاست. سازمانهای دولتی نیازمند این هستند تا با ابتکار عمل، دانش کارکنان ارشد را حفظ کنند زیرا در غیر این صورت ارائه خدمات به بخش عمومی دچار مشکل خواهد شد. بنابر این، کسب دانش از کارکنان ارشد و سپس انتقال آن به سایر کارکنان و نیز روزآمد کردن آموخته ها طی زمان امری بسیار حیاتی است. افزایش روز افزون شهروندان دانش مدار، دولت را مجبور می کند تا در رأس دانش‌های ایجاد شده و به روز قرار گیرد. مدیریت دانش بیان می کند که مهم‌ترین منابع ارزشمند هر سازمان دانش کارکنان آن است. این تأکید و تمرکز با توجه به شتاب روز افزون تغییرات در سازمان و در کل جامعه انجام می گیرد. لذا انجام پژوهش در زمینه مدیریت دانش در ساختارها و سازمان­های دولتی یک ضرورت است.

     

    1-5- فرضیه­ها (یا سؤال­های پژوهش)

    1-5-1-سؤال اصلی

    وضعیت عوامل زمینه­ای برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان چگونه است؟

    1-5-2- سؤال­های فرعی

    بر اساس سؤال اصلی فوق، سؤالات فرعی تحقیق حاضر عبارتند از:

     وضعیت شاخص­های الزام فنی جهت استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان چگونه است؟

     وضعیت شاخص­های الزام فرهنگی جهت استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان چگونه است؟

     وضعیت شاخص­های الزام فرآیندهای مدیریت دانش جهت استقرار مدیریت دانش در دستگاه­های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان چیست؟

     رتبه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با شاخص­های الزام فرآیندهای مدیریت دانش جهت استقرار مدیریت دانش به چه صورت است؟

     

    1-6- قلمرو تحقیق

    1-6-1- قلمرو موضوعی

    موضوعات مرتبط با تحقیق حاضر در قلمرو مباحث مدیریت دانش قرار دارد. این پژوهش به بررسی مقایسه­ای آمادگی دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه­ی زیرساخت­های پیاده­سازی مدیریت دانش می پردازد.

     

    1-6-2- قلمرو مکانی

    قلمرو مکانی این تحقیق در سطح استان سیستان و بلوچستان و در بین ادارات ستادی استان می باشد. 

    1-6-3- قلمرو زمانی

    گردآوری داده­های تحقیق و تحلیل آنها در 6 ماهه نخست سال 1393صورت خواهد پذیرفت.

    1-7- روش تحقیق

    پژوهش حاضر از نوع کاربردی و شیوه این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن از نوع توصیفی - پیمایشی است. در این تحقیق از دو روش کتابخانهای و پیمایشی استفاده می شود. در مرحله اول با استفاده از اسناد و مدارک موجود به بسط مباحث نظری مرتبط پرداخته می شود. مرحله مطالعه پیمایشی از دو قسمت مرحله مطالعه مقدماتی و مرحله گردآوری اطلاعات میدانی تشکیل شده است. در مرحله مطالعه مقدماتی، اطلاعات مورد نیاز به تدریج با انواع فنون از جمله فیش برداری و مصاحبه، گردآوری و تجزیه و تحلیل می شود. به نحوی که در پایان این مرحله متغیرهای مربوط به عوامل زمینه­ای پیاده سازی مدیریت دانش و روابط بین آنها بررسی و تحلیل می شود. در مرحله بعدی با اتکا به شناخت تجربی حاصل از مرحله پایلوت، متغیرهای دسته بندی شده در قالب پرسشنامه، از طریق روش نمونه گیری به صورت میدانی(سیستم توزیع و استفاده کنندگان) گردآوری می شود. سپس اطلاعات گردآوری شده در قالب نرم افزارهای آماری استخراج و نهایتاً به توصیف و تحلیل اطلاعات گردآوری شده پرداخته می شود. برای گردآوری داده‌های مورد نیاز جهت انجام این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته که به تأیید اساتید راهنما و مشاور رسیده و مبتنی بر بررسی منابع علمی معتبر خواهد بود. در ضمن در این در ضمن در این پژوهش جهت تعیین روایی ابزارهای اندازه‌گیری، ابتدا پرسشنامه محقق‌ساخته با استفاده از سایر مطالعات انجام شده و ادبیات مرتبط با موضوع تحقیق، طراحی و سپس توان سنجش خصیصه‌های مورد نظر در پرسشنامه توسط جمعی از خبرگان، مشتمل بر اساتید دانشگاه و کارشناسان حسابرسی مورد تایید قرار خواهد گرفت. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده خواهد شد. در ضمن برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS18 استفاده خواهد گردید.

     

     

                 1-8-  شرح واژه­ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق

    1-8-1- زیر ساخت مدیریت دانش[6]

    همان گونه که ذکر شد زیر ساخت دانش، ساز و کاری است که سازمان از طریق آن دانش را مدیریت کرده و افراد در بخش­های مختلف، دانش خود را از طریق این زیر ساخت تسهیم می کنند، بطوری‌ که اعضا بتوانند از آن دانش به طور کاملاً اثر بخش استفاده کنند. این زیر ساخت باعث می شود فرآیندهای ضروری دانش با حداکثر کارایی صورت گرفته، از فناوری­ها اعم از سخت افزار و نرم افزارکارآمدتر استفاده شده و خلق، تسهیم و بکارگیری دانش انجام پذیرد.

    1-8-2-فرهنگ سازمانی:

    رابینز[7] در کتاب مدیریت خود، فرهنگ سازمانی را اینگونه تعریف کرده است: فرهنگ سازمانی شیوه انجام گرفتن امور را در سازمان برای کارکنان مشخص می کند، ادراکی یکسان از سازمان است که در همه اعضای سازمان مشاهده می شود و بیانگر مشخصات مشترک و ثابتی است که سازمان را از سازمانهای دیگر متمایز می کند، به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی، هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص می کند (رابینز، 1996).

    1-8-3- فرآیندهای دانش

    دانش فرآیندی خطی و ایستا نیست، برعکس، فرآیندی پویا و چرخه ایست و به کارکنانی نیاز دارد که دائما با اطلاعات سر و کار داشته باشند، دانش جدید کسب کرده و آنرا برای اصلاح تصمیمات به کار گیرند(گاندهی[8]، ۲۰۰۴). منظور از فرآیندها در مدیریت دانش، جمع آوری و سازماندهی دانش سازمانی و بهره برداری و حفاظت از این سرمایه های دانشی، می باشد. فرآیندهای مدیریت دانش در سازمان باید دارای این توانایی باشند که به طور اثر بخش و کارآمد دانش مورد نیاز جهت تحقق فرآیندهای کسب و کار سازمانی را پردازش کنند. دست اندرکاران دانش انواع مختلفی از فرآیند دانش پایه را مطرح می کنند که متشکل از مراحل زیر است: در اختیار گرفتن، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و تسهیم دانش

     

    [1] Sivan

    [2] Mitchell & Rice

    [3]Peter Drucker

    [4] Glaser

    [5] Balogun

    [6]Functions of knowledge management infrastructure

    [7]Robbins

    [8] Gandhi

    Abstract

    In this research we compare readiness Sistan and Baluchestan province’s executive staff in Underlying Factors for Implementation the Knowledge Management. The instrument used for data collection was a questionnaire of 36 questions of knowledge management infrastructure in three categories, organizational culture, knowledge management processes and information technology.

    The total number of staff units, all of which number 28 were studied. According to formal information about this units the population was 2311 person. Of this number and with usein Morgan sample size table selected 331 as sample. Cronbach's alpha test results showed that the questionnaire has acceptable reliability. For validation of content and face validity and reliability of the questionnaire was used. To analyze the data, descriptive and inferential statistical techniques such as t-student test and ANOVA were used.The results showed that all 28 units have a good condition in infrastructure that studied.the result oforganizayion ranking showed that the Blood transfusion center have a best ranking and Road and urban developments organization have a lowest ranking between all of them. Finally, some suggestions as to improve knowledge sharing culture, development and operational evaluation system and organizing knowledge and offer several other applications to improve knowledge management infrastructure was presented.

    Key words: knowledge management, knowledge management infrastructure, organizational culture, knowledge management processes, information technology

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اوّل: کلیّات پژوهش.................................................................................................................................................................................. 1

    1-1- مقدمه..................................................................................................................................................................................................... 2

    1-2- بیان مسئله تحقیق................................................................................................................................................................................. 2

    1-3- اهداف پژوهش........................................................................................................................................................................................ 4

    1-4-ضرورت انجام تحقیق............................................................................................................................................................................... 4

    1-5- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی).............................................................................................................................................................. 6

    1-5-1-سؤال اصلی.......................................................................................................................................................................................... 6

    1-5-2- سؤالات فرعی..................................................................................................................................................................................... 6

    1-6- قلمرو تحقیق.......................................................................................................................................................................................... 6

    1-6-1- قلمرو موضوعی.................................................................................................................................................................................. 6

    1-6-2- قلمرو مکانی...................................................................................................................................................................................... 7

    1-6-3- قلمرو زمانی....................................................................................................................................................................................... 7

    1-7- روش تحقیق........................................................................................................................................................................................... 7

    1-8- شرح واژه­ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق....................................................................................................................................... 8

    1-8-1- زیر ساخت مدیریت دانش................................................................................................................................................................. 8

    1-8-2-فرهنگ سازمانی ................................................................................................................................................................................ 8

    1-8-3- فرآیندهای دانش ............................................................................................................................................................................. 8

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش........................................................................................................................................................ 9

    2-1-مقدمه..................................................................................................................................................................................................... 10

    2-2- مدیریت دانش....................................................................................................................................................................................... 10

    2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش................................................................................................................................................................ 11

    2-3-1- دانش چیست؟.................................................................................................................................................................................... 11

    2-3-2-روابط داده، اطلاعات و دانش............................................................................................................................................................... 15

    2-3-3- عناصر دانش....................................................................................................................................................................................... 16

    2-3-4- ویژگی­های دانش................................................................................................................................................................................ 19

    2-3-5-انواع دانش........................................................................................................................................................................................... 22

    2-3-5-1- انواع دانش از نظر نوناکا................................................................................................................................................................. 22

    2-3-5-2-انواع دانش از نظر جورنا.................................................................................................................................................................. 23

    2-3-5-3-انواع دانش از نظر ماشلوپ.............................................................................................................................................................. 24

    2-3-5-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش............................................................................................................................................................ 25

    2-3-5-5- طبقه­بندی لیدنر و علوی از دانش................................................................................................................................................. 26

    2-4-مدیریت دانش چیست؟........................................................................................................................................................................... 26

    2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش........................................................................................................................................................... 27

    2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش............................................................................................................................................ 29

    2-4-3- تکامل مدیریت دانش......................................................................................................................................................................... 31

    2-4-4- ظهور مدیریت دانش.......................................................................................................................................................................... 32

    2-4-5-فرآیند تکامل مدیریت دانش.............................................................................................................................................................. 33

    2-4-6-چرخه مدیریت دانش.......................................................................................................................................................................... 37

    2-4-6-1-تولید دانش..................................................................................................................................................................................... 37

    2-4-6-2-جمع‏آوری دانش.............................................................................................................................................................................. 42

    2-4-6-3- الگوبرداری...................................................................................................................................................................................... 44

    2-4-6-4- دسته‏بندی دانش........................................................................................................................................................................... 46

    2-4-6-5- ذخیره دانش.................................................................................................................................................................................. 46

    2-4-6-6- انتشار دانش................................................................................................................................................................................... 50

    2-4-6-7- بکارگیری دانش............................................................................................................................................................................. 54

    2-4-6-8- یکپارچگی دانش............................................................................................................................................................................ 54

    2-5- مدل‌های مدیریت دانش......................................................................................................................................................................... 55

    2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان........................................................................................................................................................... 55

    2-5-2- مدل نوناکا......................................................................................................................................................................................... 57

    2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش........................................................................................................................................................ 59

    2-5-4- مدل رن جانستون............................................................................................................................................................................. 61

    2-5-5- مدل ادل و گراسیون.......................................................................................................................................................................... 62

    2-5-6- مدل استیوهالس................................................................................................................................................................................ 64

    2-5-7- مدل ایجاد و کاربرد دانش ویگ........................................................................................................................................................ 65

    2-5-8-مدل دانش­شناسی سازمانی وان­کروگ و روس (1995)...................................................................................................................... 70

    2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو................................................................................................................................................................... 70

    2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست............................................................................................................................................................. 73

    2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست................................................................................................................................................. 75

    2-6- زیرساخت‌های مدیریت دانش................................................................................................................................................................ 77

    2-6-1-عامل فنی (فناوری اطلاعات).............................................................................................................................................................. 78

    2-6-2- عامل فرهنگ سازمانی....................................................................................................................................................................... 80

    2-6-3- حمایت مدیریت................................................................................................................................................................................. 82

    2-6-4-حس تعلق سازمانی............................................................................................................................................................................. 83

    2-6-5- مشارکت در تصمیم­گیری................................................................................................................................................................... 83

    2-6-6- عامل مدیریتی................................................................................................................................................................................... 83

    2-6-7- فناوری‌های مدیریت دانش................................................................................................................................................................. 84

    2-6-8- مدیریت محتوا................................................................................................................................................................................... 85

    2-6-9- طبقه­بندی دانش................................................................................................................................................................................ 87

    2-6-10- گروه­افزار........................................................................................................................................................................................... 87

    2-6-11- گروه­های تسهیم تجربه آن­لاین..................................................................................................................................................... 89

    2-6-12- پورتال­های سازمانی....................................................................................................................................................................... 90

    2-6-13- تحلیل و طراحی شبکه اجتماعی(اس. ان. ای).............................................................................................................................. 92

    2-6-14- یادگیری الکترونیک....................................................................................................................................................................... 93

    2-6-15- داستان­گویی و حکایات.................................................................................................................................................................. 94

    2-6-16- ابزارهای بی­سیم برای انتقال دانش................................................................................................................................................ 94

    2-6-17- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده............................................................................................................................................... 95

    2-6-18- ترکیب ابزارها و فناوری­های مدیریت دانش................................................................................................................................... 96

    2-6-18- سیستم‌های خبره........................................................................................................................................................................... 98

    2-7- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش.......................................................................................................................................................... 99

    2-7-1- فرهنگ سازمانی.............................................................................................................................................................................. 100

    2-7-1-1-حمایت مدیریت ......................................................................................................................................................................... 102

    2-7-1-2-حس تعلق سازمانی .................................................................................................................................................................... 102

    2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری........................................................................................................................................................... 102

    2-7-2-فرآیندهای دانش ............................................................................................................................................................................. 103

    2-7-2-1-پردازش دانش ............................................................................................................................................................................. 103

    2-7-2-2- انتقال دانش................................................................................................................................................................................ 104

    2-7-2-3- تسهیم دانش............................................................................................................................................................................... 104

    2-7-3- نظام فناوری اطلاعات ..................................................................................................................................................................... 105

    2-7-3-1- سیستمهای اطلاعاتی  ............................................................................................................................................................... 106

    2-7-3-2-مدیریت فناوری اطلاعات ........................................................................................................................................................... 106

    2-7-3-3-فرآیندهای کسب اطلاعات ......................................................................................................................................................... 107

    2-8- پیشینه پژوهش.................................................................................................................................................................................... 107

    2-9- جمع­بندی............................................................................................................................................................................................ 109

    فصل سوّم: روش پژوهش................................................................................................................................................................................ 110

     3-1- مقدمه................................................................................................................................................................................................. 111

    3-2- روش تحقیق......................................................................................................................................................................................... 111

    3-3- فرآیند تحقیق...................................................................................................................................................................................... 112

    3-3-1-مطالعه­ای جامع بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش صورت گرفته بر روی مفاهیم مدیریت دانش و زیرساخت های مدیریت دانش 112

    3-3-2- شناسایی شاخص های مربوط به زیرساخت های مدیریت دانش................................................................................................... 112

    3-3-3- جمع‌آوری داده‌‌های تحقیق.............................................................................................................................................................. 112

    3-3-4- تحلیل داده‌های تحقیق................................................................................................................................................................... 112

    3-4- جامعه آماری........................................................................................................................................................................................ 113

    3-5- نمونه آماری......................................................................................................................................................................................... 114

    3-6-مدل مفهومی تحقیق............................................................................................................................................................................. 114

    3-7- روش گردآوری داده­ها.......................................................................................................................................................................... 115

    3-8- روایی پرسشنامه................................................................................................................................................................................... 119

    3-9- پایایی پرسشنامه................................................................................................................................................................................. 119

    3-10- روش­ها و تکنیک­های تجزیه و تحلیل داده­ها .................................................................................................................................. 121

    3-11- جمع­بندی.......................................................................................................................................................................................... 121

    فصل چهارم: تجزیه وتحلیل نتایج پژوهش.................................................................................................................................................... 123

    4-1- مقدّمه................................................................................................................................................................................................... 124

    4-2- یافته­های توصیفی................................................................................................................................................................................ 124

    4-3- یافته‏های استنباطی............................................................................................................................................................................. 128

    ۴-۴- جمع بندی................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 177

    فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پژوهش.................................................................................................................................... 178

    5-1-مقدمه..................................................................................................................................................................................................... 179

    5-2- مروری مختصر بر بیان مسأله............................................................................................................................................................... 179

    5-4- پیشنهادات کاربردی............................................................................................................................................................................. 186

    ۵-۵- پیشنهادات برای تحقیقات آتی............................................................................................................................................................. 186

    6-5- محدودیت های تحقیق........................................................................................................................................................................ 187

    منابع و ماخذ        188

    منبع:

    منابع و ماخذ

    ابطحی، سید­حسین و صلواتی، عادل (1384)؛ "مدیریت دانش"، مجله مدیریت و توسعه، شماره 25، صص 53-65.

    ابطحی، سید­حسین و صلواتی، عادل (1385)؛ "مدیریت دانش در سازمان، تهران"، انتشارت پیوند نو، چاپ اول.

    اخگر، بابک و خشایار جهانیان (1389)، "قطب‌نمای مدیریت دانش"، انتشارات نگاه دانش، چاپ اول.

    اخوان، پیمان و روح‌اله باقری (1389)؛ "مدیریت دانش: از ایده تا عمل"، انتشارات آتی نگار، چاپ دوم.

    الوانی، سیدمهدی و کیوان شاهقلیان (1384)؛ "طراحی الگوی ارزیابی سطح مدیریت دانش در سازمان‌های صنعتی ایران، پژوهشی در صنعت خودرو"، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 52.

    الوانی، مهدی(1382)، خط مشی دانش آفرین، ضرورت بقا در سازمان های امروز، مجلس و پژوهش، شماره 41.

    افرازه، عباس(۱۳۸۶)، مدیریت دانش (مفاهیم، اندازه‌گیری و پیاده‌سازی)، تهران: انتشارات مولف

    تولایی، روح‌الله (1389)؛ "تدوین استراتژی دانش در صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران: مطالعه موردی: شرکت ملی نفت ایران"، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، به‌راهنمایی: علی رضائیان، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت.

    جعفری فارسانی، جواد و وجه‌الله قربانی‌زاده (1388)؛ "توسعه قابلیت‌های سازمانی و استراتژی‌های مدیریت دانش"، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران.

    جعفری، م.، ابن رسول، ا.، رضایی‌نور، ج.، اخوان، پ. (2006)؛ "مطالعه تطبیقی رویکردهای اندازه‌گیری دارایی‌های دانش"، پنجمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع، تهران، ایران.

    جعفری، م.، رضایی‌نور، ج.، حسنوی، ر. (2006)؛ "مطالعه تطبیقی رویکردهای اندازه‌گیری سرمایه فکری: یک رویکرد کل‌نگر"، چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، تهران، ایران.

    خاتمی، علی(1388)، وضعیت مدیریت دانش در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه دوازده، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال سوم، شماره 2، ص.93 تا 113.

    خاتمیان فر، پریسا(۱۳۸۶)، بررسی وضعیت، شیوه ها و عوامل موثر بر اشتراک دانش در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، پایان نامه کارشناسی ارشد، علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی.

    خلخالی، علی؛ خلعتبری، جواد؛ اذعانی، مریم(۱۳۹۰)، رابطه فلسفه­ی تربیتی و سبک رهبری مدیران مدارس، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره­ی ۲، صص. ۲۳ تا ۴۰.

    داونپورت، توماس و پروساک، لارنس (1381)؛ "مدیریت دانش"، ترجمه حسین رحمان­سرشت، تهران، نشر ساپکو، چاپ اول

    دی‌بات، گانب (1382)؛ "مدیریت دانش در سازمان‌ها: بررسی تإثیر متقابل فناوری، فنون و انسان"، فصلنامه علوم اطلاع‌رسانی، دوره 18، شماره 1 و 2.

    رابینز، استیفن پی (1996)، "مبانی رفتار سازمانی"، ترجمه سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.

    ربیعی، علی؛ معالی، مهناز(1389)، مدیریت دانش، فرآیندها، رویکردها، موسسه آموزش عالی کار، تهران: انتشارات تیسا، چاپ اول.

    رحیمی، حمید و نجفی، محمد (1386)؛ "مدیریت دانش در سازمان­های آموزشی"، تهران، انتشارات رفاه، چاپ اول.

    رشیدی، محمد مهدی و روح‌اله تولایی (1389)؛ "ارائه مدل مناسب جهت تدوین استراتژی دانش در صنعت نفت"، چهاردهمین همایش بین‌المللی نفت و گاز و پتروشیمی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران.

    رضائیان، علی (1384)، اصول مدیریت، چاپ چهارم، تهران: انتشارات سمت.

    رهنورد، فرج اله؛ محمدی، اصغر(1388)، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده ها و مراکز آموزش عالی تهران، نشریه مدیریت فن آوری اطلاعات، دوره 1، شماره 3، ص. 37 تا 52.

    شفیعا، محمد علی؛ متولیان، سیدعلیرضا و رهنمافرد، سیدمحسن (1386)؛ "ارائه مدلی کاربردی در برنامه‌ریزی جامع مدیریت دانش سازمانی"، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، ایران.

    شمشیری، بابک (1386)، تبیین ارتباط منطقی شیوه‌های ارزشیابی با مبانی فلسفه‌ی تربیتی حاکم بر نظام آموزش و پرورش ایران: نقش ارزشیابی در تحقق اهداف، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 26، شماره3.

    طبرسا، غلامعلی و نوشین اورمزدی (1387)؛ "تبیین و سنجش عوامل زمینه‌ای برای استقرار مدیریت دانش: مطالعه موردی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران- منطقه تهران"، مجله پیام مدیریت، شماره 26، صص 39-70.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

    عالم تبریز، اکبر و علیرضا محمدرحیمی (1387)؛ "مدیریت دانش و برنامه‌ریزی منابع سازمان با نگرش سیستم‌های اطلاعاتی"، انتشارات صفار-اشراقی، چاپ اول.

    عباسی و همکاران (1384)، "مهارت­های شناختی و مدیریت مسیر شغلی: بررسی رابطه بین مهارت­ خودآگاهی، شناخت روابط بین فردی، شناخت محیطی و مدیریت مسیر شغلی مدیران در وزارت آموزش و پرورش"، فصلنامه مدرس علوم انسانی: ویِژه­نامه مدیریت، ص 105

    ﻋﺒﺪاﻟﻜﺮﻳﻤﻲ، ﻣﻬﻮش (1382)، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ، ﻓﻦ آوری و ﺧﻼﻗﻴﺖ و ﻧﻘﺶ آن در اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﺎراﻳﻲ و اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ، ﭘﻴﺎم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻮﻓﻖ، دی ﻣﺎه، ﺻﺺ 34-49.

    فتح الهی، بنفشه؛ افشار زنجانی، ابراهیم و توذری، دامون(1389)، آیا دانشگاه اصفهان برای پیاده سازی مدیریت دانش آماده است؟، فصلنامه کتاب، شماره 83،

    قلیچ‌لی، بهروز (1388)؛ "مدیریت دانش، فرآیند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب‌و‌کارها"، انتشارات سمت، چاپ اول.

    کارنیرو، آلبرتو (1383)؛ "نقش منابع هوشمند در مدیریت دانش"، ترجمه علیرضا گنجی، فصلنامه اطلاع‌رسانی، دوره 19، شماره 3 و 4، صص 77-88.

    کالست، کارل (1382)؛ "مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری"، ترجمه صدیقه احمدی فصیح، فصلنامه علوم اطلاع‌رسانی، دوره 18، شماره 3 و 4، صص: 104-112.

    محمدی فاتح، اصغر؛ سبحانی، محمد صادق و داریوش محمدی (1387)؛ "مدیریت دانش، رویکردی جامع"، انتشارات پیام پویا، چاپ اول.

    مشبکی، اصغر و عظیم زارعی (1382)؛ "مدیریت دانش با محوریت نوآوری"، مجله مدیریت و توسعه، شماره 16، صص: 39-55.

    میرغفوری،حبیب باله؛ صادقی آرانی، زهرا؛ صابری، حامد(۱۳۸۷)، بررسی تجزیه و تحلیل موانع تسهیم دانش در سازمان های دولتی، مطالعه موردی: سازمانهای دولتی استان یزد. ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش.

    نیازآذری، کیومرث؛ عمویی، فتانه(1386)، عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران، دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان)، شماره چهاردهم، ص.93 تا 106.

    Ajmal, M., Helo, P., Kekale, T. (2010); Critical factors for knowledge management in project business, Journal of knowledge management, Vol. 14 No. 1, pp. 156-168.

    Ahonen G. (2000), Henkilöstötilinpäätös - yrityksen ikkuna menestykselliseen tulevaisuuteen. Kauppakaari, Helsinki 1998.

    Alavi,M.&Leidner, D.E.,2001.Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. MIS Quarterly, 25(1), pp.107–136.

    Allee, V., "The art and practice of being a revolutionary", Journal of Knowledge management, Vol. 3 No. 2, (1999), pp. 121-32.

    Andersen R. & McLean R. (2000), Accounting for the Creation of Value, Ongoing research project sponsored by the Canadian Institute of Chartered Accountants.

    Andriessen & Tiessen (2000), Weightless Weight – Find your real value in a future of intangible assets, Pearson Education London.

    Baird, A. and ST. Amand Real (1995); Trust within the Organization ,Monograph lssuel.

    Barney, J. (1999), How a firm's capabilities affect boundary decisions, Sloan Management Review, pp.137-145.

    BOBROW,D.G./WINOGRAD,T.:AnOverviewofKRL,aKnowledgeRepresentationLanguage.In: CognitiveScience1.1977,pp.3-46

    Bhatt, G.D. (2001), “Information dynamics, learning and knowledge creation in organizations”, The learning organization, 7(2), pp. 89-98

    Boisot, M., H.,(1998), Knowledge assets: securing competitive advantage in the information economy, Oxford: Oxford University Pres

    Blackler, F. (1995). Knowledge, knowledge work and organizations: An overview and interpretation. Organization Studies, 16(6), 1021-1046

    Bontis, N. (2001), Assessing Knowledge Assets: A Review of the Models used to Measure Intellectual Capital, International Journal of Management Review, 3 (1), pp. 41-60.

    Bontis, N., Dragonetty, N.C., Jacobsen, K. and Roos, G. (1999), The knowledge toolbox: a review of the tools available to measure and manage intangible resources, European Management Journal, 17 (4), pp. 391-402.

    Bose, R. (2004), Knowledge management metrics, Industrial Management & Data Systems, 104(6), pp. 457-468.

    Brooking, A. (1996), Intellectual Capital: Core Assets for the Third Millenium Enterprise, London, Thomson Business Press.

    Carneiro, A. (2000), How Does Knowledge Management Influence Innovation and Competitiveness, Journal of knowledge management, 4(2), p: 113.

    Carrillo, J., C. Gaimon (2004), Managing knowledge-based resource capabilities under uncertainty,  Management Science, Vol. 50, pp. 1504-1518.

    Chen , P.J. , (2004) , “ Sport club : Understanding fans loyalty ” , Department of Tourism , University of Central Florida , Orlando, Florida

    Choo, C. W. (1998), The knowledge organization, New York: Oxford University Press.

    Collins, H. (2003), Enterprise knowledge portals: next generation portal solutions for dynamic information access, better decision making and maximum, New York: AMACOM.

    Daft, R. L. (2001). Organization Theory & Design (8th ed). New York: West Publishing Company.

    Davenport T H, Delong D W, Beers M C.(1998),  Successful knowledge management projects, Sloan Management Review ;39(2):43-57

    Daveport, T. and Prusak, L.,(1998), Working knowledge: how organizations manage what they know, Boston: Harvard Business School Press.

    DeLong, D. W., and L. Fahey. (2000); Diagnosing cultural barrier to knowledge management, The Academy of management executive, 14(4), 113-129.

    DMSTI (2003), Intellectual Capital Statements - The New Guideline, Copenhagen, Denmark, Danish Ministry of Science, Technology and Innovation.

    Edvinsson, L. and M. S. Malone (1997), Intellectual Capital: Realizing Your Company's True Value by Finding its Hidden Brainpower, New York, Harper Business.

    Edvinsson, L., and Sullivan P. (1996), Developing a Model for Managing Intellectual Capital, European Management Journal, 14(4), pp. 356-64.

    Egelhoff, William G.(1988), Organizing the Multinational Enterprise – An Information-processing Per-spective

    Fitz-Enz, J. (1994), How to measure human resource management, New York, McGraw-Hill, (More information on line: Saratoga Institute.)

    Flamholtz E. (1985), Human Resource Accounting and Effective Organizational Control: Theory and Practice, Jossey Bass.

    Gandhi, S. (2004), Knowledge Management & Reference Services, The Journal of Academic Librarianship, 30(5), p: 45.

    Ghttsachaclk, P. (2005), Strategic knowledge management technology, Idea Group Publishing.

    Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. H., (2001), Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective, Journal of Management

    Grober, V. & Doxbury, L. (2001), Does organizational culture affect the sharing of knowledge?, Presentation

    Halawi, L. A; Richard, V. M and Aronson, J. E. (2006), Knowledge management and the competitive strategy of the firm, The Learning Organization, 13(4), pp. 384-397.

    Hales, steve,(2000), Better understanding knowledge for personal business success, Available at: www.insighting.co.uk

    Hales, steve,(2001), Dimensions knowledge and its management, Available at: www.insight.co.uk

    Hall, R. (1992), The Strategic analysis of intangible resources, Strategic Management Journal, 13 (2).

    Hansen, m. T., Nohria, N. and Tierney, T. (1999), What's your strategy for managing knowledge?, Harvard Business Review, pp.106-116.

    Hauschild, S., Licht, T., & Stein, W. (2001); Creating a knowledge culture. McKinsey Quarterly, No. 1, pp. 74-81.

    Hedlund, G. (1994), A model of knowledge management and the N-Form corporation, Strategic Management Journal, 15(1), pp.73-90.

    Holt, D. (2000), the Measurement of Readiness for Change: A Review of Instruments and Suggestions for Future Research, Annual meeting of the Academy of Management. Toronto, Canada.

    Huber, G.P. (1991) ‘Organizational Learning: The Contributing Processes and the Literature’,Organizational Science2(1): 88–115.

    Jafari, M., Fathian, M., Jahani, A. (2008);  Exploring the contextual dimensions of organization from knowledge management perspective, The journal of information and knowledge management systems, Vol. 38,  No. 1, pp. 53-71.

    Johansson (1996), Human Resource costing and Accounting, Available on line http://www.sveiby.com/articles/IntangAss/OECDartUlfjoh.htm.

    Kalberg, Stephen (1980), Max Weber’s Types of Rationality: Cornerstones for the Analysis of Rationalization Processes in History, Americon Journal of Sociology, 85: 1145-1179.

    Jorna, R.J. & B. van Heusden (2001). Semiotics and information-psychology: a case for semio-psychology. Theory & Psychology, Vol 8.3, pp. 755-782.

    Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1992), The balanced scorecard measures that drive performance, Harvard Business Review, January-February, pp. 71-79.

    Lang, D. W. & Fahey, (2000), Diagnosing cultural barriers to knowledge management, Academy of Management Executive, 14(4), pp. 113-127.

    Lee, H. & Choi, B. (2003) .Knowledge managementenablers, processes, and organizational performance: An integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems,20,179 - 228

    Lei, D. (2003), Competition, cooperation and learning: the new dynamics of strategy organization design for the innovation net, International Journal of Technology Management, 26(7), pp.694-711.

    Leonard-Barton, D. (1995), Wellsprings of Knowledge: Building and Sustaining the Sources of Innovation, Harvard Business School Press, Boston, MA.

    Lev, B. (2001), Intangibles: Management, Measurement, and Reporting, the Brookings Institution, Washington, DC.

    Lopez, S. V. (2005), Competitive advantage and strategy formulation, Management decision, 43(50, pp.662-664.

    Machlup, F. (1999) An economic review of the patent system. In Abbott, F., Cottier T. and Gurry, F. (esd) The International Intellectual property System International. The Hague, p. 224ff.

    Maier, R. & Rimuz, K. (2003), Knowledge Management Systems: Information and Communication Technologies for Knowledge Management, Springer Publication, Third Edition

    Malone, M. (1997), New metrics for a new age, Forbes Magazine, April 7.

    Maltz, A. C., Shenhar, A. J., & Reilly, R. R. (2003). Beyond the balanced scorecard: refining the search for organizational success measures. Long Range Planning, 36(2), 187–204.

    Marakas, G. (1999), Decision Support Systems in the Twenty-First Century, Prentice-Hall, Englewood Cliff .

    Marshall, A., 1965, Principles of Economics, Macmillan, London.

    Marr, B. and Schiuma, G. (2001), Measuring and managing intellectual capital and knowledge assets in new economy organizations, In Bourne, M. (Ed.), Handbook of Performance Measurement, GEE Publishing Ltd, London.

    Marr, B., Schiuma, G., Neely, A. (2004), Intellectual capital- defining key performance

    Martensson, M. (2000), a Critical Review of Knowledge Management as a Management Tool, Journal of Knowledge Management, 4(3), p: 89.

    Marquardt MJ. Building the learning organization: a systems approach to quantum improvement and global success. New York: McGraw Hill; 1996: 22.

    Matsuura, H.J. (2004), Intangible asset valuation models, Research Management review, 14(1).

    Mayer, R. C., J. H. Davis and D. E. Schoorman (1995); an Intergrative Model of Organizational Trust, Academy of Management Review, 20(3), pp. 709-34.

    McPherson P. and Pike S. (2001), Accounting, empirical measurement and intellectual capital, Journal of Intellectual Capital, 2(3), p. 246.

    McDermott, R. (October, 2001). The Impact of Uncertainty and Sex in a Crisis Simulation Game. Presentation to the Belfer Center on International Security Policy, Kennedy School of Government, Harvard University.

    McDermott, R. (October, 2001). American Foreign Policy and the War on Terrorism. Presentation to the Cornell  Trustees Annual Meeting.

    McDermott, R. (October, 2001). The Effect of Uncertainty and Sex in a Crisis Simulation Game. Presented to the International Re lations Colloquium at the University of California, Berkeley.

    McDermott, R. (October, 2001). Participation in Round Table on 9/11 for Peace Studies Program at Cornell.

    McDermott, R. (September, 2001). American Foreign Policy and Terrorism. Participant in Cornell University-wide teach-in.

    McDermott, R. (September, 2001). The Impact of Uncertainty and Sex in a Crisis Simulation Game. Panel presentation at the American Political Science Association meeting in San Francisco, CA.

    McDermott, R., and J. Cowden. (September, 2001). Parity versus Superiority in Weapons Procurement Decisions: An Experimental Simulation. Paper Presentation to the American Political Science Association Meeting in San Francisco, CA.

    Meritum Guidelines (2001), Guidelines for managing and reporting on Intangibles, final report, not available on the web. Several of the members in the project have issued their own reports; i.e. http://www.fek.su.se/home/bic/meritum/. Summary on http://europa.eu.int/comm/enterprise/services/business_services/documents/policy_papers/zambon.pdf

    Mitchell, F. Rich (2007), An Assessment and Commentary on Denhardt’s, The Future of Public Administration: Challenges to Democracy, Citizenship and Ethic", Texas A & M University.

    Mitchell F. Rice, (2007), A post-modern cultural competency framework for public administration and public service delivery, International Journal of Public Sector Management, Vol. 20, pp.622 – 637.

    Moffett, S., McAdam, R. and Parkinson, S. (2003); An Empirical Analysis of Knowledge Management Applications, Journal of Knowledge Management, Vol. 23 No. 3, pp. 6-26.

    Montana, R. T., et al (2001), Infrastructure of Knowledge Management, The Learning Organization, 14(4), pp. 384-397.

    Monavvarian, A., and M. Kasaei, M. (2007); KM model for public administration: the case of Labour Ministry, VINE: The journal of information and knowledge management systems, Vol. 37 No. 3.

    Nash, (1998), Accounting for the Future, a disciplined Approach to Value-Added Accounting, Available online: http://home.sprintmail.com/~humphreynash/indexback.htm.

    Newman,B.and conard,d. (1999).The knowledge management forum.Avai--hable at:www. Km-forum.org

    Nonaka, I. & Takeuchi, (2001), SECI model, Available at: www.12manage.com/methods-nonaka-seci.html

    Nonaka, I., Toyama, R., Byosiere, Ph. (2001), “A theory of organizational knowledge creation: understanding the dynamic process of creating knowledge”, in Dierkes, M.,

    Nonaka, I. (1994) ‘A dynamic theory of organizational knowledge creation’, Organizational Science, vol.5 no.1, pp.14-37.

    Nonaka, I., Teece, D.J., (2001), Managing Industrial Knowledge. Creation, Transfer and Utilization, SAGE Publications, London

    Osterland, A. (2001), Decoding intangibles, CFO magazine, 1(1), pp. 57-62.

    Pike, S. and Roos, G. (2000), "Intellectual capital measurement and holistic value approach", Work Institute Journal, Vol. 42, November.

    Pulic, A. (2000), MVA and VAICTM Analysis of Randomly Selected Companies from FTSE 250, Austrian Intellectual Capital Research Center, Graz–London.

    Pulic, A. (2004), Intellectual Capital – Does It Create or Destroy Value?, Measuring Business Excellence, 8(1), pp. 62–68.

    Quinn, J. B. (1992): The Intelligent Enterprise, New York: Free Press.

    Rao, M. (2005), Knowledge management: tools and technique, Elsevier Butterworth-Heinemann.

    Rimmel, G., Blom, P., Lindstrii, E. and Persson, O. (2004), The Danish guidelines on intellectual capital reporting: towards a European perspective on human resource disclosures, Sixth SNEE conference on economic integration in Europe , Molle, Sweden, May.

    Robbins, S. P. (2006); Management of Organizational Behavior, Translated by F. Omidwaran, Tehran: Nashr Mehrban Publication.

    Rodov, I. and Leliaert, P. (2002), FiMIAM: Financial Method of Intangible Asset Measurement, Journal of Intellectual Capital, 3(2), pp. 323-336.

    Roos, J., G. Roos, Edvinsson L., and N.C. Dragonetti (1997), Intellectual Capital: Navigating in the New Business Landscape, New York: Macmillan.

    Rylander, A., Jacobsen, K., Roos, G. (2000), Towards Improved Information Disclosure on Intellectual Capital, International Journal of Technology Management, Vol. 20 No. 5.

    Samiotes Kosts., 2001. The organizational imple -mentation of knowledge management, ph.D. Proposal, Available at: www.ecis 2001-for.un imb.si/doctorac/student

    Shih, His-an., Chiang, Yun-Hwa. (2005), Strategy alignment between KM, HRM and corporate development, International Journal of Manpower, 26(6), pp. 584-586.

    Siemieniuch, C., & Sinclair, M. (2004), A Frame­work for Organizational Readiness for Knowledge Management, International Journal of Operations & Production Management, 24(1), 79-98.

    Sivan, yesha, (2000), knowledge Processes: Driving Organizational Practices Knowledge, web net journal, P. 265.

    Skyrme, David J. and Amidon, Debra M. (1997); Creating the Knowledge-based Business, London: Business Intelligence, London, England.

    Standfield, K. (1998), Extending the Intellectual Capital Framework, Available on line: http://www.knowcorp.com/article075.htm

    Steve Y. W. Lam and Conrad H. W. Tang. (2003), Motivation of Survey Employees in Construction Projects, Journal of Geospatial Engineering, Vol. 1, June, pp. 61-66.

    Stewart, T.A. (1997), Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations, New York: Doubleday.

    Sullivan P. (2000), Value-driven Intellectual Capital: How to convert intangible corporate assets into market value, Wiley.

    Sveiby, K. & Simons, R. (2002), Collaborative climate and effectiveness of knowledge work: an empirical study, Journal of knowledge management, 6(5), pp.420-433.

    Sveiby, K. E. (2001), A knowledge-based theory of the firm to guide in strategy formulation, Journal of Intellectual Capital, 2(4), pp.348.352.

    Teece, D. J., (1998), Capturing value from knowledge assets, In: California Management Review, Vol.4, No.3, pp:58-69

    Tobin, J. (1978), Monetary policies and the economy: the transmission mechanism, Southern Economic Journal, Chapel Hill, Jan.

    Tuomi, I. Corporate Knowledge: Theory and Practice of Intelligent Organizations. Helsinki: Metaxis, 1999

    Toosi, M. A.(2002), Organizational Excellence; Tehran: Center for Governmental Management Training.

    Tsang.E.W.K, (2002), Acquiring Knowledge by Forein Partners from International Journal Ventures in a Transition Economy: Learning-by Doing and Learning Myopia, strategic management journal, 23 (9)

    Veeton, E. and K. S. Cameron,(2003); Empowerment, and Delegation of Power; Translated by Yazdani, B., Tehran: MTRD Publication.

    Von Krogh, G. & J. Roos, (1995), Organizational epistemology, New York: St. Martins Press.

    Wagner, K; Hauss I; Saikkonen, L; Koistinen; T and Polterauer, A. (undated), Measurement system for the evaluation of Intellectual Capital.

    Walczak, Steven, (2005), Organizational Knowledge management structure, Vol 12,No.4.Information Systems, 18(1), 185–214.

    Ward, J. & Peppard, J. (2002), Strategic planning for information systems (3rd ed), Wiley, Chichester, U.K.,

    Weber, R & Aha, D. W. (2003), Intelligent Delivery of Military Lessons Learned, Decision Support Systems 34(3), pp.287-304

    Weber, R and Wu, D. (2004), Knowledge Management for Computational Intelligence Systems, In Proceedings Eighth IEEE International Symposium on High Assurance Systems Engineering (HASE 2004), Los Alamitos, CA: IEEE Computer Society, pp. 116–125.

    Weber, R, Aha, DW and Becerra-Fernandez, I. (2001), Intelligent lessons Learned Systems, International Journal of Expert Systems Research and Applications, 20(1), pp.17–34.

    Weber, R. & Althoff, K. D. (2002), Knowledge Management in Case-Based Reasoning, The Knowledge Engineering Review, 20(3), pp.305-310

    Wiig,E.H.(2000).Assessing students for successful inclusion. In O. Kusuma Powell & W.Powell (Eds.). Count me in! Developing inclusive international schools. Washington, D.C.:Overseas Schools Advisory Council, Depart ment of State.(Pp.143-182

    Wiig, K. (1993), Knowledge management foundations: thinking about thinking, how people & organizations create, represent & use knowledge, Arlington, TX: Schema Press.

    Wiig, K. M., (1997), Knowledge Management: where did it come from and where will it go?, Journal of Expert Systems with Application.;13(1):1-14

    Wiig, Karl, (1999), Comprehensive knowledge management, Available at: www.ecz.edo/decenter/ok/

    Wiig, Karl, (1999), The intelligent enterprise and knowledge management, Available at: www.ecz.edo/decenter/ok/

    Zack, M. H. (1999), Developing a knowledge strategy, California Management Review, 41(3): 45-125.


موضوع پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , نمونه پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , جستجوی پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , فایل Word پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , دانلود پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , فایل PDF پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , مقاله در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , پروژه در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , پروژه درباره پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی مقایسه ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه ی زیرساخت¬های پیاده سازی مدیریت دانش

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : تشکیلات و روش‌ها چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : در بخش‌هایی از سازمان گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) همانند خیلی از سازمان‌های دیگر، کارکنان دانش را یک عامل قدرت افزا می‌دانند و از انتقال و تسهیم آن امتناع می‌ورزند و سالانه حجم زیادی از تجربیات و دانش با بازنشستگی کارکنان از ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی چکیده زمینه: اهمیت فزاینده دانش در عصر حاضر، سازمان ها را ناگزیر می سازد تا نسبت به معانی ای چون خلاقیت در تکنیک، خلاقیت در محصول و خلاقیت سازمانی یا استراتژیک، با تعمقی بیشتر بیندیشند. این موضوع سازمان ها را با چالش هایی در زمینه چگونگی پردازش دانش و ایجاد آن مواجه می سازد. زمانی که نوآوری وخلاقیت راه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) مدیریت دولتی چکیده هدف این تحقیق" بررسی نقش فرهنگ کیفیت در استقرار مدیریت دانش" می باشد. فرهنگ کیفیت که زیر مجموعه ی فرهنگ سازمانی است، به بهبود مستمر سازمان کمک می کند. فرهنگ کیفیت در سطح دانشگاه، به عنوان مجموعه ای از باورها، نگرش ها، ارزش ها و هنجارها تعریف می شود که اعضای دانشگاه، مدیران و روسای دانشگاه در آن سهیم شده و فعالیت ...

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: "مدیریت بیمه" مقدمه: در حال حاضر مشخصه جامعه دانش یا اقتصاد دانش‌مدار، عواملی مثل افزایش قابلیت رقابت، نوآوری تکنولوژیکی و ماهیت جهانی بازارها می‌باشد. در این راستا شرکت‌ها باید در هنگام انجام کسب و کارشان به دانش توجه زیادی نمایند چون دانش یک عامل کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب می‌شود (گاریدو مورنو و همکارانش[1]، 2011: 437). ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی- گرایش منابع انسانی چکیده در سالهای اخیر مدیریت دانش به عنوان یک استراتژی مهم جهت پرورش سرمایه ی فکری سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است.سرمایه فکری سازمانی می تواند هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی در فرآیندهایی مانند خلق کردن،ذخیره کردن ، به اشتراک گذاشتن ، کسب نمودن و بکارگیری دانش شخصی و سازمانی ظاهر شود.جو ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت «M.A» گرایش: مدیریت اجرایی (استراتژیک) بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری و خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران دستگاههای اجرایی استان اردبیل چکیده مدیریت دانش یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات و دانش است و با توجه به ویژگیهای آن، امروزه سازمانهای با جدیت به دنبال بهره‌مندی از نتایج آن هستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " تولید" چکیده: سازمان ها باید در شرایطی به بقاء و حیات خود ادامه دهند که جهان با تغییرات سریع و عمده همراه است . در این شرایط مدیریت دانش به عنوان یک منبع مهم در زمینه ایجاد مزیت رقابتی شمرده می شود. چرا که سازمان ها باید محیطی برای تسهیم، انتقال و تبادل دانش در میان اعضاء به وجود آورند و افراد را، در جهت با مفهوم کردن ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA (زمستان 1390) چکیده : امروزه دانش منبع اصلی قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون تولید علم و دانش و مدیریت آن است. در این میان، سازمان های دانشی همچون سازمان های تحقیقاتی نیز نیازمندند تا در این محیط متلاطم با بکارگیری ابزار مدیریت دانش به خلق نوآوری کمک نمایند. برای تحقق این هدف، این گونه سازمان ها با انبوهی از موضوعات مدیریت دانش ...

چکيده :               امروزه دانش منبع اصلي قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون توليد علم و دانش و مديريت آن است.  &

ثبت سفارش